Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Moyes: ‘Ik heb mijn ontslag nooit zien aankomen’

Laatste update:

David Moyes stond elf jaar lang onafgebroken aan het roer bij Everton en volgde vervolgens monument Sir Alex Ferguson op bij Manchester United. Hij werd door de supporters liefkozend the Chosen One genoemd, als knipoog naar Chelsea-coach José Mourinho, die bekendstaat als the Special One. Het geduld van een plukje fans raakte echter op en tijdens een wedstrijd tegen Aston Villa vloog er een vliegtuig over Old Trafford met de boodschap Wrong One; Moyes out.

/

Die supporters kregen uiteindelijk hun zin, want de 51-jarige Moyes werd na tien maanden ontslagen. De Schot had nog een contract voor vijfenhalf jaar en had niet verwacht dat hij al zo gauw aan de kant zou worden gezet, vertelt hij in gesprek met de BBC. “Ik dacht dat United mij de kans zou geven, maar die heb ik nooit gekregen. Ik hoop dat ik bij mijn volgende club wel de tijd krijg om een team op te bouwen, want daar ben ik goed in. Ik ben erg ambitieus, heb genoeg vrije tijd gehad en wacht nu op de juiste baan.”

“Toen ik de job bij United aannam, dacht dat ik dat het om een zesjarenplan zou gaan. Ik tekende immers ook een zesjarig contract en het was dan ook teleurstellend dat het niet werkte. Ik dacht dat ik de kans zou krijgen om het plan te laten slagen en had dan ook niet verwacht dat het zo zou lopen”, aldus Moyes. “Dit is de eerste keer in dertig jaar tijd dat ik niets te doen heb in het voetbal. Ik heb wat golfcursussen gevolgd, wat rensportwedstrijden bekeken en heb tijd met mijn familie doorgebracht. Dus het was wel een prima tijd.”

/

“Maar het was wel even moeilijk toen ik mijn baan bij United verloor, want ik heb dat nooit zien aankomen, hoewel we wel wat wedstrijden hadden verloren”, vervolgt de oud-verdediger. “Ik wist dat het moeilijk zou worden, maar ik dacht dat ik bij een club terechtkwam die achter zijn trainers staat, ook in moeilijke tijden. Sir Alex had het namelijk ook lastig in zijn beginperiode hier. Maar ik ga ervan uit dat United altijd doet wat het beste voor de club is en vermoedelijk was dat dus het wegsturen van mijn persoon.”

Moyes werd afgelopen zomer opgevolgd door Louis van Gaal en hij acht de ex-bondscoach van het Nederlands elftal uitermate geschikt om de klus bij het rode voetbalbolwerk te klaren: “Van Gaal heeft het nu eveneens lastig, maar hij moet de tijd krijgen om zijn stempel op het elftal te drukken, om het tij te keren. Hij is een bijzonder ervaren coach en als je hem de tijd geeft, komt het wel goed.” Manchester United staat na zeven speelronden op de vierde plaats in de Premier League en gaat maandagavond op bezoek bij West Bromwich Albion.

Is David Moyes in jouw ogen terecht ontslagen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
17 oktober 2014 om 20:57

hij mocht anders niet zo veel investeren als van gaal

17 oktober 2014 om 21:09

Nee maar iedereen bij united was ook ontevreden over hem op allerlei vlakken. Hij coachte gewoon niet goed

17 oktober 2014 om 22:20

Onzin, hij had tenminste de ballen om Januzaj optestellen. Ze gaven hem niet het geld wat hij wou en al helemaal niet de spelers die wou. Maar van Gaal's kont kussen ze wel meteen.

(Geen disrespect tegen van Gaal, ik mag hem graag).

17 oktober 2014 om 22:40

Is het opstellen van januzaj een criterium van een goede coach dan? Hij had niet zoveel geld te besteden inderdaad, maar hij maakte er wel 33m van op aan succesverhaal fellaini. Als je naar de verhalen van spelers/medewerkers luistert + de indruk die hij in de media maakte en het veldspel dat het team neerzette was hij slecht bezig.
En dat "ze van Gaal's kont wel kussen" heeft een reden, blijkbaar maakt hij indruk. Elke week hoor je positieve geluiden, ook al zijn de resultaten nog niet goed. Dat was wel anders bij Moyes.

17 oktober 2014 om 23:37

Asroma8. Tuurlijk zijn ze positief als het goed gaat. Als het slecht gaat is van Gaal de boeman en krijgt hij nog meer kritiek voor zijn kiezen. Met al die aankopen moet hij meedoen om het kampioenschap. Maar we zien het aan het eind van de rit wel. Moyes had meer tijd verdiend en ook meer geld voor aankopen. Op fellaini afschuiven is voor sommige makkelijk, maar er waren veel meer versterkingen nodig waar bij van Gaal plots wel het geld voor was.

als je na 10 maanden nog steeds geen goed functionerend elftal kan neerzetten dan ben je als trainer gewoon niet goed genoeg, het spelersmateri was misschien niet geweldig, maar zeker gelijkwaardig met everton en tottenham en ook wel arsenal.

17 oktober 2014 om 20:01

Gelijkwaardig met Arsenal? Geloof dat echt?

En soms is het de som van ... in plaats van alle individuele klasse (mata, Van Persie, Rooney, ...) die in je team rondlopen. Dat is ook vaak zo bij Everton gebleken en daarnaast lopen er wel heel wat goede spelers rond daar in Liverpool.

17 oktober 2014 om 20:14

Qua spelersmateriaal was Arsenal na een jaar opeens niet veel beter, nu vind je dat wel maar voor aanvang van dat seizoen had vrijwel niemand gezegd dat Arsenal betere spelersmateriaal had dan United..

17 oktober 2014 om 20:14

Is dat zo?

AZ, seizoen 2007/2008. Deze club eindigde in de 4 seizoenen er voor 5de, 3de, 4de en 3de.

In seizoen 2006/2007 waren ze zelfs bijna eerste Het scheelde niks.

En dan kwam daar dus seizoen 2007/2008. Het liep voor geen meter, een heel seizoen lang. Resultaat? 11de plek.

Weet u nog wie de trainer was? U mag 3 keer raden. Juist ja, Louis van Gaal.

Hij stond toen ook onder druk, mocht toch blijven en kijk eens aan zie. Het seizoen erop kampioen.

Maar met Moyes had dit bij Man United niet gekund natuurlijk. Het idee alleen al.

17 oktober 2014 om 22:58

Onze positieve zuiderbuur! Klein verschil in het verhaal is dat van Gaal in die 3 jaar ervoor al coach was. Dan denk je iets langer na over een ontslag (wat trouwens bijna nog gebeurde ook). Verder zijn er nog wat redenen waarom dit niet echt vergelijkbare situaties zijn, maar ik ga weekend houden salukes hé!

17 oktober 2014 om 23:26

Alleen met AZ stonden de spelers achter de coach en zij hebben Van Gaal en de clubleiding ervan overtuigt dat Van Gaal moest blijven. Bij Moyes lieten de spelers zich niet horen, wat voor mij veelzeggend is.

18 oktober 2014 om 07:16

Dd28,

De spelers kraakten hem ook niet af. Ook niet nadien. Iets wat ze doorgaans wel doen en al zeker degene die niet aan spelen toe kwamen.

18 oktober 2014 om 07:18

Het gaat niet om het krediet, want da's verschillend van club tot club en situatie tot situatie.

Het gaat er om dat Louis het ook niet op rails kreeg in dat ene jaar, mocht blijven en de ploeg een jaar later wél aan de praat kreeg.

18 oktober 2014 om 12:57

Ik zeg ook niet dat de spelers hem afkraakten. Ik zeg alleen dat de spelers niet opkwamen voor hun trainer. Bij AZ sprong de spelersgroep in de bres voor de trainer waardoor hij kon blijven, als dit niet was gebeurd was Van Gaal gewoon vertrokken. Bij United met Moyes was dit niet het geval.

Hij kreeg geen tijd om zijn team te bouwen je kan niet na een maand verwacht dat je alle wedstrijden al wint

17 oktober 2014 om 22:51

Maar wel na bijna een jaar toch? In ieder geval verbetering..

Ik snap sommige trainers niet (net zoals De Boer of Hiddink) die compleet geen besef hebben van wat er rondom ze gebeurt.

Echt iedereen zag het aankomen dat Moyes ontslagen zou worden maar hij niet.... Ik kan me best inbeelden dat je als trainer/speler geen behoefte hebt om alle media te volgen en enkel je werk doet maar echt snugger ben je niet. Zelfs je zaakwaarnemer of mensen in je familie/vrienden moeten dit toch wel laten merken.

17 oktober 2014 om 22:45

Hij had een peperduur contract van 6 jaar en de toezegging dat hij tijd kreeg. Dan slaap je wel eens meer op 2 oren.

Kijk, blijkbaar vonden ze bij Man United toch ook niet dat het aan Moyes lag. De nieuwe trainer mocht immers een nieuwe ploeg kopen.

Als de selectie van Moyes dan toch zo goed was en Moyes zo slecht, dan moet je enkel Moyes vervangen, toch?

Hij heeft het inderdaad niet goed gedaan, maar ik vind het alsnog niet helemaal eerlijk hoe het verlopen is.
Pas sinds LvG er is, wil het bestuur inzien dat de selectie heel pover is en niet in balans (die balans is nu nog ver te zoeken overigens).
Ben van mening dat het bestuur ook beter had kunnen handelen, en dat ze veel kritischer hadden moeten kijken naar de selectie.
Je kan Moyes wel aanrekenen dat hij geen tactiek erin geslepen heeft en niet heel goed met de grote jongens kon omgaan. Misschien was zijn grootste fout al het begin, door veel oudgedienden van de technische staff eruit te doen (of dat zij zelf opstapten).
Mocht Utd dit seizoen buiten de top 4 eindigen, dan zijn er 2 seizoen verloren gegaan ipv 1.

Gun Moyes wel een nieuwe kans, zou hem graag bij Nufc willen zien.
Feit blijft dat hij het bij Everton uitstekend gedaan heeft, goede spelers gehaald, jeugd laten doorstromen en altijd moeten werken met een klein budget door de financiële omstandigheden bij Everton toendertijd.

Nee, wie zag dit aankomen? Niemand toch. Hij finishte op een nette 7e plaats. Voor een club als Manchester United is dat gewoon een ontzettend knap. Vind het ook een slecht beleid als je een trainer na zo'n geweldige prestatie al ontslaat. Maar goed, United doet dat wel vaker, de trainer voor Moyes was ook zeer kort actief bij United en kreeg ook niet de kans om zijn werk af te maken.

17 oktober 2014 om 20:22

Die trainer voor hem bakte er in het begin bij Man United ook niks van. Die modderde zelfs een jaar of 3 aan. En werd ook bijna zelfs ontslagen.

Maar in die tijd hadden mensen met verstand over voetbal nog veel invloed en mocht hij toch blijven. Hebben ze zich niet beklaagd, me dunkt.

Vandaag zit daar volk van de Youtube generatie met een aandachtsspanne van 5 seconden en geen hart voor voetbal. Het draait allemaal rond omzet en winst. Het moet nu, onmiddellijk en direct. En anders buiten.

Vraag is, of die aanpak op lange termijn lonend is?

Ik vrees er voor, ook Louis gaat echt geen 3 jaar krijgen van de lui die het nu voor het zeggen hebben.

17 oktober 2014 om 23:28

Van Gaal krijgt even de tijd en zal het jaar waarschijnlijk wel afmaken, maar ook hij moet presteren. Ook niet zo gek, heeft voor miljoenen kunnen investeren.

Toen Ferguson begon was United bij lange na niet de club die het nu is, ook waren de tijden gewoon anders: minder druk van buitenaf, minder aandacht, minder geld enz. Dan kun je als trainer stukken prettiger werken. Nu moet je gewoon direct presteren. Maar goed, Moyes tekende voor 6 seizoenen en krijgt gewoon uitbetaald.

18 oktober 2014 om 07:39

Het was een slapende reus, een voormalige topclub die al terug een dikke subtopper was met ambitie om een topper te worden.

2 keer 3de en 3 keer 4de eindigde ze nét voor Fergie binnen kwam.

Minder aandacht en minder geld? Ja zeker, maar doe nu niet alsof het in de jaren 80 allemaal niks voorstelde. De aandacht, de druk en het grote geld waren er toen ook al allemaal.

En ze wilden hem ook buiten smijten.

Hadden ze Moyes laten staan, dan stond de ploeg nu verder. Met een andere trainer, haal je een andere visie binnen, die andere spelers nodig heeft. Het is altijd een beetje opnieuw beginnen.

Hadden ze Moyes een zak geld gegeven van 200 miljoen, dan was het ook wel goed gekomen hoor.

17 oktober 2014 om 20:25

Dan kun jij wel heel sarcastisch reageren, maar als je even naar de feiten kijkt lijkt het me logisch dat hij het niet zag aankomen. Moyes heeft van de leiding te horen gekregen dat hij de tijd zou krijgen. Ook heeft hij een 6(!)-jarig contract mogen ondertekenen. Nee, dan lijkt het me logisch dat hij zijn ontslag niet zag aankomen. Zelfs met zijn resultaten. Een 6-jarig contract. Zes jaar hè!

17 oktober 2014 om 23:30

Sarcastisch? Ik was bloedserieus...

Nee zonder gekheid. 6 jaar was veel te lang en ik snap United niet waarom ze voor zo'n contractduur gingen. Dat zie je nergens en weinig trainers houden het 6 jaar vol tegenwoordig. En United presteerde wel schandalig slecht. Als je het voetbal een beetje volgt dan kun je er rekening mee houden dat je baan op de tocht komt te staan. Iedereen zag het aankomen, behalve Moyes. Die was nog in de waan van zijn 6-jarige contract.

Ik zag het ook niet aankomen, zeker niet bij United. Misschien komt dat ook door de lange termijn die Ferguson er zat. Blijf het wel vreemd vinden dat ze van Gaal 200 miljoen mee hebben gegeven en Moyes nauwelijk budget kreeg. Zelfs met het budget van Moyes bleven zijn gewenste versterkingen uit, waardoor ik eerst eens naar Woodward zou kijken. Met Moyes had je veel meer op de langere termijn kunnen doen dan met van Gaal. Geweldige trainer, maar als zijn opvolger over een paar jaar wat anders wil is zijn werk voor niets geweest. Moyes had je een veel langere periode vooruit gekund en weer stabiliteit binnen de club kunnen brengen zoals dat de afgelopen 25 jaar het geval was onder Sir Alex.

17 oktober 2014 om 20:38

Volledig mee eens. Louis is geen plakker, is hij nooit geweest en zal hij nooit worden.

Dat is geen verwijt, hij is gewoon een mens die op tijd een nieuwe prikkel nodig heeft.

Terwijl Moyes wel een blijver is. Die was wellicht uit zichzelf nooit bij Man United vertrokken.

17 oktober 2014 om 20:38

Klopt, 90 miljoen is nauwelijks wat geld. Kom op zeg, Moyes heeft ook geld gekregen om aankopen te doen alleen waren het geen aankopen dat United echt versterkte(op Mata na maar hij is nu eigenlijk gewoon een luxekoop geworden). Nee hij had geen 200 miljoen gekregen maar 90 miljoen is ook niet niks. Moyes is gewoon geen coach voor een grote club, bij Everton heeft hij het heel goed gedaan en om dan gelijk naar een club te gaan die pas kampioen is geworden en met veel vedettes zit, is dat moeilijk. Ik vind dan ook niet dat het allemaal de schuld is van Moyes, ook de spelers deden moeilijk met hem(rio, Vidic etc).

Ik hoop voor Moyes dat hij binnenkort aan de slag kan gaan bij een andere club, misschien bij Newcastle United als Pardew het slecht blijft doen.

Uitstekende coach, heeft geen eerlijke kans gekregen, en dan straks doen alsof louis van gaal een tovenaar is omdat hij top 4 eindigt met een zwaar versterkte selectie. Sneu.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren