Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Polak in dal na voetballerij: ‘Ik moest bijna huilen, zo klein voelde ik me’

Laatste update:

Sjaak Polak was tussen 1996 en 2012 profvoetballer en trok in die zestien jaar redelijk wat aandacht. Niet alleen vanwege zijn voetballende kwaliteiten, maar ook vanwege zijn no nonsense-houding en zijn fameuze uitspraken in de interviews na wedstrijden. De voorbije twee jaar heeft Polak het echter niet makkelijk gehad. Hij moest leren omgaan met het bekende zwarte gat na de profcarrière.

/

In een interview met de Volkskrant laat de nu 38-jarige Polak zijn licht schijnen over de periode na zijn voetbalpensioen. Hij kwam uit voor Excelsior, FC Twente, ADO Den Haag, Sparta Rotterdam en de inmiddels verdwenen profclubs SC Veendam en RBC Roosendaal. Hij sloot uiteindelijk af in de Verenigde Staten bij de Dayton Dutch Lions. Het beeld dat Polak goed geboerd heeft tijdens zijn carrière neemt hij alvast weg.

“Ik ben juist altijd de goedkoopste speler van de selectie geweest”, legt hij uit. “Als ik wat beter had onderhandeld, had ik nu rustig op een stoeltje kunnen gaan zitten wachten of er iets leuks voorbij zou komen. Dat is niet het geval.” Toen Polaks carrière erop zat, meldde hij zich dan ook gewoon bij het UWV voor een uitkering. Hij nam plaats in de wachtkamer en iemand daar herkende hem als oud-voetballer uit de Eredivisie.

“Hij zei tegen mij Jij bent toch Sjaak Polak? Jij hoeft hier toch helemaal niet te zitten? Ik zeg U ook een goedemorgen. Ik moest bijna huilen, zo klein voelde ik me”, aldus Polak. Hij zegt in het interview dat je als voetballer de grote man bent en dat de mensen voor je op de banken staan, wanneer je die vrije trap erin mikt. “Je bent een topper zeggen ze dan, maar als je bent gestopt stoppen ze je in een kast en doen ze de deur op slot. Je bent verleden tijd.”

Ik zou Sjaak Polak graag ergens als assistent-trainer zien in de Eredivisie

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Je zou toch denken dat er vast wel een plek voor zo'n oud speler is. Als (assistent)-trainer ergens bij de amateurs, of als gast bij een voetbal praat programma.

14 oktober 2014 om 13:27

Hij is ook coach van een amateurploeg tegenwoordig. Ik zou alleen zo niet weten welke, maar ik heb het een keer in een artikel voorbij zien komen

14 oktober 2014 om 13:28

Hij is trainer, van Quick Boys 2.

14 oktober 2014 om 13:42

Zoals hierboven al staat, hij is al trainer bij de amateurs. Maar dat is voor een paar uurtjes doordeweeks 's avonds en op zondag of zaterdag met de wedstrijd. Daarmee verdien je niet zo heel veel.

Denk wel dat bij Twente bijvoorbeeld plaats is voor hem als jeugdtrainer. Maar goed, ik denk niet dat hij diploma's verder heeft dus ik vind het behoorlijk dom van hem. Leuk salaris opstrijken maar geen seconde bezighouden met je eigen toekomst en dan komt het bekende zwarte gat.

14 oktober 2014 om 14:19

Denk niet dat er bij Twente een vacature is voor een (jeugd)trainer, dus weet niet zo goed waarom er bij Twente plaats voor hem zou zijn.

Lijkt mij ook handiger dat hij in Den Haag, Rotterdam of omgeving gaat werken, scheelt heel wat reisuren

14 oktober 2014 om 14:39

Ik zeg ook bijvoorbeeld, kan natuurlijk ook een andere ex-werkgever zijn. Vaak zie je wel dat clubs oud-spelers terugnemen in een dergelijke functie, kijk maar naar Hofs bij Vitesse.

14 oktober 2014 om 18:19

Hij kan ook hier wonen toch? Of heeft hij toen hij voor Twente speelde ook altijd gewoon in de Randstad gewoond? In ieder geval had hij hier bij de UWV heel wat minder kans gehad op een bijdehante opmerking.

Bizar hoe hij nu al in een uitkering moet aanvragen. Hij zal toch wel enigszins rekening gehouden hebben met het feit dat je ooit stopt met voetballen. En hij zal echt wel minstens 1 ton per seizoen gebeurd hebben in de laatste jaren van z'n carrière

14 oktober 2014 om 13:25

Ja, maar je uitgaven patroon is ook vaak aangepast op je inkomsten. En die vallen dan ineens weg. Een goed financieel advies zou voor dit soort jongens geen overbodige luxe zijn

Wel triest voor hem. Altijd genieten als hij geïnterviewd werd.

14 oktober 2014 om 13:26

Een ton bij clubs als veendam en roosendaal?? In de top van de jupiler league misschien de beste spelers. Maar bij zulke clubs moet je blij zijn met 25,000 a 30,000 netto per jaar.

14 oktober 2014 om 13:26

@ Schmidt

Kijk voor de aardigheid even naar de clubs waar hij als laatst heeft gespeeld. De kans dat hij daar een ton per jaar heeft gepakt lijkt me nagenoeg nihil. Jij bent dus klaarblijkelijk zo iemand als die man in de wachtkamer die denkt dat iemand als Polak niet naar het UWV hoeft.

14 oktober 2014 om 15:01

Polak verdiende maar iets meer dan het minimum loon bij Rbc. Dus nee, hij is er niet rijk van geworden.

Cultheld Sjaak Polak, die zou wel een baantje moeten kunnen vinden ergens.
Hier zie je ook het belang van het financieel onafhankelijk spelen als broodvoetballer, dan moet je gewoon mikken op zoveel mogelijk geld.

14 oktober 2014 om 13:36

Waarom moet je je financieel onafhankelijk spelen? Ze verdienen goed, hebben een relaxte baan waarmee ze niet veel uren maken. Als ze al hun vrije tijd besteden aan winkelen, gamen of weet ik veel wat, dan is dat hun eigen fout. Ze hebben genoeg tijd om zich ook in een ander opzicht verder te ontwikkelen maar dat drong niet door bij Polak. Hij had genoeg tijd en geld om een goede studie/opleiding te volgen en als voetballer kom je met genoeg mensen in contact die je verder kunnen/willen helpen. Dat hij nu op zijn 35e beseft dat hij eigenlijk niets heeft bewijst dat hij niet bijzonder intelligent is.

14 oktober 2014 om 13:46

Ja dan moet je daar ook wel aanleg voor hebben natuurlijk, Polak is geen bijster slimme jongen dus voor hem was dit zijn mogelijkheid op goed geld maken,dan moet je er ook vol voor gaan want met 35 is het voorbij.

14 oktober 2014 om 14:06

Hij was ook geen bijster goede voetballer, dus denk niet dat het er echt in zat om financieel onafhankelijk te worden met voetbal. Als voetballer heb je genoeg mogelijkheden, hij had prima een studie kunnen volgen en als voetballer kom je vaak genoeg in contact met mensen aan wie je later nog wat kunt hebben. Maar hij dacht niet aan later heb ik het idee en dan moet je op je 35e een uitkering aanvragen. Ik heb geen medelijden met hem in ieder geval.

14 oktober 2014 om 14:24

Ik ook niet, als je je mogelijkheden niet benut is het je eigen schuld helaas.

Hij heeft 16 jaar lang gevoetbald, hij heeft toch minstens wel een paar ton verdiend? of heeft ie alles vergokt ofzo, desalniettemin is echt erg triest dat deze man nu een uitkering moet hebben.

14 oktober 2014 om 15:09

Als je een paar ton verdiend hebt, dan zul je op je 36e toch een baan moeten hebben, of anders een uitkering aanvragen he...

14 oktober 2014 om 15:36

Als jij denkt dat elke voetballer 'even een paar ton verdient' moet je is verder kijken dan je neus lang is.

Veel verdienen niet heel veel meer dan Jan Modaal, het zijn de toppers die mensen bijblijven en als maatstaf worden gebruikt.

Sjaak Polak was een ouwerwetse werker, een echte broodvoetballer

14 oktober 2014 om 15:48

Hij heeft nog wat jaren te overbrugge of denk je met een paar ton er te zijn voor de rest va n je leven?

14 oktober 2014 om 17:24

Een paar ton verdiend, volgens mij verdient iedereen dat die een modaal inkomen heeft over 16 jaar. Daar zal dus weinig meer van over zijn, aangezien ie waarschijnlijk ook gewoon zijn levensonderhoud moet betalen.

Hoezo dient hij een uitkering aan te vragen. Hij heeft echt wel minstens een ton per jaar verdient. Niks gespaard zeker. Of hij dacht dat hij tot z'n 65e door zou gaan.

14 oktober 2014 om 13:29

// Hij heeft echt wel minstens een ton per jaar verdient. Niks gespaard zeker. \\

Dat is nou net wat hij probeert duidelijk te maken, hij heeft niet veel geld verdiend tijdens zijn carrière als profvoetballer. Er zijn lang niet zoveel voetballers die rijk zijn geworden in het profmilieu als dat sommigen denken.

14 oktober 2014 om 15:49

Een paar ton per jaar bij veendam en rbc als harde werker? Mensen zijn echt alle realiteit verloren.

14 oktober 2014 om 18:40

Ook als hij een ton per jaar verdiend heeft, met een relatief zuinig uitgavenpatroon kun je er in Nederland max. 20.000 per jaar van sparen. En dat is na je carriere ook zo weer op als je rond de 3000 euro per maand uitgeeft.

Nìet zo zielig doen Sjaak. Met die paar uurtjes trainen heb je tijd genoeg gehad om een vak te leren of een studie te volgen. En dan nog, zelfs als je 16 jaar lang 'maar' een ton per jaar verdient dan zou je nu geen problemen moeten hebben. Maarja, het was natuurlijk al nooit de slimste.

14 oktober 2014 om 13:32

Wie zegt dat hij een ton per jaar heeft verdiend..?

14 oktober 2014 om 13:34

Denk niet dat hij een ton per jaar kreeg. En inderdaad, wat ik in de discussie hierboven ook zeg, hij is niet de meest intelligente persoon. Had met gemak een studie kunnen doen of iets anders waardoor je niet in een zwart gat terecht komt. Maar hij kreeg een leuk salaris waarmee hij kon rondkomen en dacht er niet aan dat hij op zijn 35e zonder diploma het bedrijfsleven in moet.

14 oktober 2014 om 15:36

Misschien dat hij van die 16 jaar een paar jaar een ton verdient heeft. Hij zal ook wel wat gespaard hebben, maar daar red je het vanaf je 36e dus totaal niet mee.

14 oktober 2014 om 18:42

Zo veel is een ton per jaar nou ook weer niet. Hij zal vast nog wel een centje hebben en natuurllijk geld krijgen uit de pensioenpot van de Vvcs.

Tsja, een spelerspensioen is natuurlijk lang niet genoeg als je niet verder dan Nederland bent gekomen, maar iedereen zou moeten weten dat hij wat moet sparen. Bij sommige clubs zal Sjaak echt wel meer hebben verdiend dan hij nodig had om de kosten te dekken, zeker in de Eredivisie. Het is jammer voor hem, maar als je gewoon niet goed op je centen kan letten vind ik ook niet dat je zo zeer een uitkering verdient. Hij heeft er natuurlijk wel recht op, maar goed. Ga gewoon solliciteren en een LOI opleiding doen, Sjaak.

14 oktober 2014 om 13:44

Idd, heb ook weinig medelijden met hem. Hij had met gemak een studie of iets anders kunnen doen maar hij dacht daar volgens mij geen moment aan. Nu ben je als ex-voetballer uitgespeeld, heb je geen diploma's en heb je niet zo veel verdiend dat je met pensioen kan. Hij kwam al niet echt over als intelligent, maar dit is tekenend voor hem en waarschijnlijk voor genoeg andere voetballers.

14 oktober 2014 om 13:51

Nou, dat gebeurt meerdere spelers die een niet al te grote carrière hebben gehad of bepaalde problemen hadden ook. Als voetballer moet beseffen dat je eigenlijk jezelf financieel zeker genoeg moet spelen om tijd te hebben voor bijv. een studie of een aantal overbruggingsjaren, want geen enkele voetballer gaat of kan met pensioen. Dat is namelijk funest als je het psychologisch bekijkt.

Maar ik snap ook totaal niet wat Sjaak dacht, dat hij genoeg geld in zijn persoonlijke pensioenpot had zitten? Want die bedragen zijn echt lachwekkend..

14 oktober 2014 om 14:08

Ik denk dat daar ook gelijk de fout zit, Sjaak Polak die denkt Ik weet niet wat hij dacht, of hij dacht dat hij financieel onafhankelijk kon worden met voetbal alleen, maar dan beschikt hij niet echt over zelfkennis of hij dacht dat hij na zijn carrière makkelijk een goede baan kon krijgen, maar zonder diploma's wordt dat ook al lastig. Maar ik denk dat hij nooit over zijn toekomst heeft nagedacht en dat hij dat nu ineens beseft.

14 oktober 2014 om 15:49

Medelijden hoeft ook niet, daar vraagt hij toch ook helemaal niet om. Hij vertelt gewoon dat hij het heel vervelend vond om bij het UWV te zitten, en dat kan ik me voorstellen.

Hij had inderdaad iets in zijn vrije tijd kunnen doen....maar zijn carriere ging opwaarts en ik denk dat hij dacht zich wel financieel onafhankelijk te gaan spelen....zijn carriere ging echter later neerwaarts i.p.v. opwaarts.

Ach, hij komt echt wel weer ergens terecht....iedereen heeft wel eens een moeilijke periode.

14 oktober 2014 om 14:15

Als je de tekst leest lees je dat hij ook in amerika heeft gevoetbald

Laten ze hem maar in plaats van Youri Mulder de analyses doen bij Nos. Veel humor en niet dat algemene geblaat met alle dooddoeners die Youri Mulder elke keer opnoemt.

Zet Polak aan tafel bij VI en ik weet zeker dat het programma uit de sleur komt waar het nu in zit. Ik ben benieuwd naar zijn verhalen en zijn kijk op het voetbal, lijkt me een jongen die het mooi kan vertellen in jip en janneke taal.

Ik wil hem weleens in een praat programma zien als bij Vi...
Lekker plat je mening op tafel leggen....
Net als Theo Jansen denk ik dat hij dat ook wel kan!

14 oktober 2014 om 15:44

alles beter dan Derksen. En de "formule" Van der Gijp (flauwe grap en dan hard schaterlachen) is ook wel uitgewerkt. Zo'n Sjaak Polak lijkt me wel lachen ja.

Gewoon even op de brommer stappen Sjaak en even dat koppie leeg maken. Wat was het een feest als deze man voor de camera verscheen. Mediatrainig my ass, absolute cultheld vanwege zijn analyses en anekdotes na een wedstrijd, hart op de tong en gaan.

Beseft Polak wel dat als je een uitkering hebt dat je moet gaan solliciteren en bijna elke baan moet aannemen die hem wordt aangeboden?
Onbegrijpelijk dat nu werkende mensen aan hem een bijdrage moeten gaan leveren.

14 oktober 2014 om 15:41

Ja, dat beseft hij zich. Overigens heb je eerst een jaar om een baan op niveau proberen te vinden, en met dei banen die aangeboden worden valt het nogal mee. Wacht maar tot jij een keer je baan verliest (ik neem aan dat je zelf werkt en daadwerkelijk denkt dat jij nu aan Sjaak Polak betaalt....nou misschien 1 cent in totaal), want zoiets kan ook buiten je eigen schuld om gebeuren.

Als iemand geen profiteur is, dan is het Sjaak Polak wel. Heeft altijd hard gewerkt voor zijn clubs, voor te weinig geld. Hij zal heus wel weer ergens aan het werk komen vroeg of laat. Het enige wat hij hier vertelt is dat je je klein voelt bij het Uwv, en dat getuigt juist van het feit dat hij juist graag wil werken.

14 oktober 2014 om 18:25

Ik betaal meer dan 1 cent belasting per jaar. Het gaat er niet om of mijn geld daadwerkelijk naar Polak gaat, wel dat het geld van Polak hoe dan ook van werkende mensen (zoals ik!) komt.
Al heeft hij geen tonnen per jaar verdient, het blijft een schande als iemand met een enorm hoog inkomen (want dat moet hij wel hebben gehad) na 2 jaar al moet aankloppen bij , daar komt ie weer, werkende mensen zoals ik.

14 oktober 2014 om 18:47

Joh, je bent 18. Wat zul je toch veel belasting betalen. Ik durf te wedden dat Polak meer belasting per jaar heeft betaald als wat jij aan salaris verdient. Bovendien moet ook een profvoetballer gewoon WW premie betalen.

15 oktober 2014 om 00:56

Polak heeft meer belasting betaald dan jij voorlopig zult doen. 15 jaar heeft hij belasting betaald en forse premie-afdrachten. Ik betaal ook al 16 jaar belasting. Vorig jaar ging mijn bedrijf failliet en heb ik 5 maanden een uitkering gekregen. Ik hoefde me daar echt niet voor de verontschuldigen gezien het bedrag aan belasting ik had betaald en de komende 20 jaar nog zal moeten betalen. Hetzelfde geldt voor Polak. Jij zult in je leven wellicht ergens ook nog een (hopelijk korte) periode op de uitkering terug moeten vallen en denk dan nog maar eens aan je woorden van hierboven.

14 oktober 2014 om 15:56

Hij heeft toch ook gewoon betaald voor andere mensen die van een uitkering genoten?
Waarom zou hij daar nu niet kunnen aankloppen.

Wat een domme reactie zeg.

Zet m neer bij VI, in plaats van van der Gijp of die zeursnor. Sjaak Polak is echt een held met z'n uitspraken, hoop dat hij echt een functie krijgt bij een praatprogramma. Prachtige kerel.

GEEN goedemorgen ipv EEN goedemorgen neem ik aan?

14 oktober 2014 om 18:48

Nee, want Sjaak Polak bedoelt het sarcastisch.

Ik moet dus helft inleveren op mijn karige salaris om een voormalig voetbalmiljonair te onderhouden.

15 oktober 2014 om 00:17

Wat denk je wat Sjakie al die jaren heeft afgestaan aan de belasting. Niet zo zeuren man.........

15 oktober 2014 om 01:02

Ik denk dat jij in totaal wellicht 5 cent afdraagt. Bovendien heeft Polak meer belasting betaalt dan jij. En ww-premie afgedragen. Hij heeft dus alle recht om nu (hopelijk voor hem voor korte tijd) van het geld wat hij heeft betaald gebruik te maken. Als je het artikel had gelezen had je bovendien gelezen dat hij absoluut geen voetbalmiljonair is (geweest).

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren