Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Onverwachte top drie in best bezochte stadions in Eredivisie

Laatste update:

De drie best bezochte stadions in de Eredivisie, na acht speelronden, zijn De Adelaarshorst, het IJsseldeltastadion en het Polman Stadion. Op de thuiswedstrijden van Go Ahead Eagles, PEC Zwolle en Heracles Almelo komen gemiddeld gezien de meeste supporters af. Dat blijkt uit cijfers die Twitter-account Tussen de linies maandag publiceerde.

/

In het stadion van Go Ahead passen 8.011 toeschouwers en in de wedstrijden tegen FC Groningen, FC Dordrecht, Willem II en Feyenoord zaten er gemiddeld gezien 7.893 fans op de tribune. Dat betekent een bezettingsgraad van 98,53 procent, meer dan welke andere club ook in de Eredivisie. De club uit Deventer wordt gevolgd door PEC Zwolle, dat het met een bezettingsgraad van 97,52 procent ook erg goed doet.

Heracles, dat in de eerste zeven speelronden nul punten verzamelde, staat knap derde. Er kunnen 8.500 mensen in het Polman Stadion en dit seizoen zaten er gemiddeld gezien 8.279 daadwerkelijk op de tribune per duel. Daarmee wordt Heracles tijdens thuisduels nipt minder bezocht dan PEC Zwolle: 97,40 procent. De top vijf bestaat verder uit FC Dordrecht en SC Cambuur, ook clubs waar Eredivisievoetbal niet vanzelfsprekend is.

De drie grootste stadions van Nederland staan op plaats zeven (Amsterdam ArenA met 92,98 procent), plaats dertien (Philips Stadion met 87,64 procent) en plaats veertien (De Kuip met 85,83 procent). Hekkensluiter is Vitesse, waar de laatste jaren al verschillende pogingen zijn gedaan het stadion te vullen voor de thuisduels. Gemiddeld komen er 14.069 toeschouwers af op de wedstrijden, terwijl er 25.500 terecht kunnen. Uit andere cijfers werd al duidelijk dat in uitwedstrijden Feyenoord de club is die de meeste supporters meeneemt.



Hoe vaak bezoek jij een wedstrijd in de Eredivisie?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Was wel te verwachten. Go ahead en heracles zitten allebei eigenlijk in een net te klein stadion voor se supportersschare en pec zit erg in de lift. Wel mooi om te zien dat het voetbal in Overijssel echt weer tot leven is gekomen!

6 oktober 2014 om 16:55

Ja, inderdaad! pec en cambuur doen het nu opeens heel goed, wat meer supporters trekt. en dordrecht is net gepromoveerd, dus grijpen mensen natuurlijk de kans om ze op z'n minst voor een jaartje eredivisie te zien spelen

ajax,psv en feyenoord spelen allemaal nog niet al te best, voor hun kunnen, dus jah.

daarbij vond het afgelopen weekend zeker wel opvallen, die lege plekken.

6 oktober 2014 om 17:56

Ajax telt altijd de seizoenskaarthouders mee of ze er nou wel of niet zijn psv en feyenoord doen dit niet. Bij ajax zaten er zondag ook 49000 op papier maar wie heeft gekeken zag dat er heel veel.lege.plekken waren op de hoofdtribune helemaal

6 oktober 2014 om 17:56

Ajax telt altijd de seizoenskaarthouders mee of ze er nou wel of niet zijn psv en feyenoord doen dit niet. Bij ajax zaten er zondag ook 49000 op papier maar wie heeft gekeken zag dat er heel veel.lege.plekken waren op de hoofdtribune helemaal

6 oktober 2014 om 18:19

Waar haal je die non informatie vandaan man.

6 oktober 2014 om 18:45

Of Ajax ze nou wel of niet telt. Die plekken zijn gewoon verkocht dus dat kun je idd meetellen want er kan niemand anders op dat lege stoeltje zitten

6 oktober 2014 om 18:54

Alsnog is het dan 'valse' informatie, als er maar 30.000 zitten is het stadion net wat meer dan de helft gevuld.

Om dan een hoge percentage te hebben zoals nu

6 oktober 2014 om 19:44

@papin9

Wat een onzin, heb je ook een bron?
En dit is onderzocht door Tussen De Linies, lijkt me sterk dat zij dit dan niet zouden vermelden als het waar is wat je zegt.

Sommige mensen kunnen maar niet verkroppen dat de Arena beter gevuld is dan de Kuip of Philips stadion, klaar.

6 oktober 2014 om 21:22

gwgwgw..

Klopt helemaal. Daarom vind ik ook dat ze bij Ajax een systeem uit moeten vinden waardoor het nog(!) makkelijker wordt om kaarten over te nemen van kaarten over te nemen zodra een ander niet gaat. Ze zijn er al mee bezig, wat weet ik, maar het is belachelijk dat er bepaalde supporters niet kunnen komen terwijl anderen wedstrijden laten schieten.

Overigens erger ik mij ook groen en geel aan die supporters die na 80 minuten (bij een 0-0 stand) het stadion al verlaten, zoals de afgelopen wedstrijd. Natuurlijk moet iedereen het zelf weten maar ik vind dat je dan je club zwaar in de steek laat, hoe slecht ze ook mogen spelen. In mijn optiek blijf je gewoon zitten tot het einde van de wedstrijd..

6 oktober 2014 om 21:23

Dat is gewoon algemeen bekende informatie.

6 oktober 2014 om 21:27

Voor de inkomsten maakt het inderdaad niet uit.
Maar voor cijfers over waar de meeste bezoekers zitten wel.
Al zijn het op zich ook weinig zeggende statistieken en de titel klopt ook niet want de arena en de Kuip zijn nog steeds de best bezochte stadions, alleen niet in percentages.

6 oktober 2014 om 22:24

@fransen: vroeger maakte het voor de inkomsten wel uit, omdat de bezettingsgraad van je stadion vroeger van belang was op de verdeling van de TV-gelden. Toen zijn een heel aantal clubs begonnen om alle verkochte kaarten te tellen, dus ook als ze niet eens komen opdagen.

6 oktober 2014 om 22:36

Gast, dit is een onderzoek dat door een derde partij is uitgevoerd. Om eerlijke cijfers te krijgen, beroep je je bij elk stadion op dezelfde cijfers, die op eenzelfde manier verkregen zijn. Anders klopt je onderzoek niet. Dus wat Ajax zelf doet, is totaal niet van belang.

Wel opvallend dat de kuip op de 14e plek. Dat stadion knalt toch altijd uit zijn voegen, ondat het altijd ramvol zit... Gemiddelde van 85% vind ik dan wel schrikbarend laag.

7 oktober 2014 om 21:28

Kijk nu snap je ook dat PEC bijna helemaal vol zit en Vitesse nog bijna de helft over heeft.
PEC heeft 12.190 bezoekers maar in dat stadion kunnen er ook maar 12.500 in.
Dus vandaar meer dan 95 gevuld. Bij Vitesse komen er 14.000 bezoekers maar er kunnen het stadion heeft wel de dubbele capaciteit er kunnen er 25.500 in. Dat is dus meer als twee keer zoveel als bij Zwolle terwijl Arnhem niet zo heel veel groter is als Zwolle.
Bij GAE en Cambuur kunnen er maar 8.000 respectievelijk 10.000 in vandaar dat die stadions dan ook makkelijk vol zitten. Dat is dan ook niet zo moeilijk.

Zo heel onverwacht vind ik dit niet. Heracles staat al jaren hoog in deze lijstjes en daarom zijn er ook plannen voor uitbreiding. GAE en Zwolle hebben ook een vrij klein stadion, GAE heeft een fanatieke supportersschare en Zwolle gaat het in sportief opzicht voor de wind, dus dan is de bezettingsgraad wel te verklaren.

Zijn natuurlijk de kleinste stadions dus niet een eerlijke uitkomst vind ik.

6 oktober 2014 om 16:37

Er zijn natuurlijk nog wel aardig wat clubs met een kleiner stadion dan pec te vinden in de eredivisie he dus op zich wel knap. Maar ik begrijp je punt.

6 oktober 2014 om 16:54

Nee maar aan de andere kant, Ajax en Feyenoord hebben natuurlijk een veel grotere achterban dan een PEC Zwolle of een Go Ahead Eagles. Wat dat betreft wordt dat wel weer gecompenseerd.

14 van de 18 clubs gewoon boven de 80% is meer dan goed voor een "minder sterke" competitie in Europa.

6 oktober 2014 om 17:51

Probleem is in de kuip dat hij niet 100% gevuld mag worden. Er zijn altijd buffervakken.
Weet niet hoe dat in de arena werkt.
Zou onderzoek wel willen zien en kijken wat er allemaal is meegenomen .

6 oktober 2014 om 18:02

Er staat bij de Kuip een capaciteit van 51.177, terwijl Feyenoord wedstrijden zijn uitverkocht bij 45.000 toeschouwers (ajax-thuis als uitzondering). Het percentage van Feyenoord zit dan op 97,61%, wat een tweede plek in deze lijst oplevert.

6 oktober 2014 om 22:23

Dat is onzin Realww, want Feyenoord trok vorig seizoen regelmatig meer dan 45.000 toeschouwers. Feyenoord is uitverkocht bij 47.000 toeschouwers.

Maar bij veel clubs tellen de plaatsen die niet verkocht mogen worden mee in de cijfers van de capaciteit.

7 oktober 2014 om 09:05

Superghost...

Dat is geen onzin. De ene wedstrijd kunnen er meer buffervakken worden gecreëerd dan de andere in verband met de veiligheid. Dat wil dus zeggen dat de ene wedstrijd al bij 45.000 supporters uitverkocht is en de andere bij 47.000. En er wordt uitgegaan van alle plaatsen in het stadion dus het onderzoek klopt van geen kant..

Wat heb je aan dit onderzoek. Na 4 speelronden kijken welk stadion het best bezet is.

6 oktober 2014 om 16:49

Echt het totaal onzinnig als PSV bijv tegen Feyenoord ipv Excelsior had gespeeld gisteren hadden ze denk ik 5 plaatsen hoger gestaan

6 oktober 2014 om 16:55

PSV heeft tegen Excelsior, Vitesse, NAC en Cambuur thuis gespeeld. Als je dit dan combineert met de resultaten van het uitsupportersonderzoek, want die worden ook meegerekend hier, dan zie je dat Excelsior 7,63% vh uitsupportersvak bezet, Vitesse 23,97%, Cambuur 37,97 en NAC 48,89% dus dat helpt ook niet echt. Dus inderdaad is dit onderzoek totaal nutteloos.

Overigens zijn de cijfers van Vitesse wel echt belachelijk laag. 55% vh stadion thuis en 24% van het uit vak is echt heel erg weinig.

6 oktober 2014 om 16:57

Onzin, gisteren zaten er 30.600 bij PSV in het stadion, gemiddeld is het 30.850. Om 5 plaatsen hoger te staan moet PSV een bezettingsgraad hebben van 93%, gemiddeld dus 32.730 toeschouwers. Als ze dat wouden bereiken enkel door 1 wedstrijd (excelsior wordt dus Feyenoord als tegenstander) dan had PSV ruim 38.000 toeschouwers moeten trekken. Maximum capaciteit is 35.200 dus dat is onmogelijk.

6 oktober 2014 om 17:01

Je kunt je ook afvragen of je op basis van percentages wel conclusies moet trekken, of dat je dit beter aan de hand van absolute aantallen kunt doen.

Vitesse is de nummer laatst in bovengenoemd onderzoek op basis van percentages. Maar hebben toch 178% van de bezoekersaantallen in vergelijking met de nummer 1, Heracles, in dit onderzoek.

Als je dorst hebt en je loopt in de woestijn heb je veel minder aan een 98% gevulde halve liter fles dan aan een 56% gevulde anderhalve liter fles...

6 oktober 2014 om 17:01

Het uitvak van vitesse is dan ook enorm groot, en de meeste supporters willen natuurlijk hun clubje niet worden zien verpulvert door vitesse met, ik zeg maar iets, 6 goals ofzo

6 oktober 2014 om 17:02

Sjonge jonge, jij bent vast de leukste thuis met feestjes of niet? Hij zegt dat je bij een aantrekkelijkere tegenstander meer publiek had gehad, dat klopt gewoon. Dat hij daarna zegt dat het 5 plaatsen zou schelen is gewoon een gok, doe niet zo moeilijk man.

6 oktober 2014 om 17:07

Je kunt je ook afvragen waarom AZ, NAC en Groningen met een kleiner stadion meer supporters trekken of waarom PEC met een 2 keer zo klein stadion maar 2000 supporters gemiddeld minder heeft.

6 oktober 2014 om 17:10

Vitesse heeft een uitvak van 1200. PSV en Feyenoord bijvoorbeeld hebben er een van 1600. Dus wat is 'enorm groot'.

6 oktober 2014 om 17:39

Ik zeg alleen dat de wedstrijden niet zo heel veel invloed hebben en dat deze cijfers best bruikbaar zijn. Ik denk dat aan het eind van het seizoen de cijfers niet zo heel veel zijn veranderd.

Ik geef tevens aan dat een enkele wedstrijd niet zo'n grote invloed heeft als hij denkt. Tegen Excelsior zaten er 30.600, 200 minder dan gemiddeld dus het is overdreven om te zeggen dat die wedstrijd nu zo'n grote rol speelt.

6 oktober 2014 om 18:02

Aardige analogie, maar we zijn niet in de woestijn en je moet de aankoopprijs van de fles dan ook wel even meetellen. Die van anderhalve liter kost een 10tje en die van een halve liter hooguit 2 euro.

6 oktober 2014 om 18:51

Dat denk ik wel. Om mijn eigen club als voorbeeld te nemen: Bij Vitesse ligt het percentage aan het begin van het seizoen altijd lager. Geloof dat we dit jaar 200 man minder hadden dan vorig jaar rond deze tijd. Aan het eind van het seizoen zaten we vorig jaar op 19.000 gemiddeld. Dat scheelt toch al snel 5000 man. In de winterstop worden ook altijd wel redelijk wat halve sk verkocht. We hebben de toppers thuis ook nog niet gehad, dan zit het altijd voller. In dat opzicht is het helemaal jammer dat we onze derby tegen Nec kwijt zijn dit jaar.

6 oktober 2014 om 19:48

@arenacum

Ik snap je vergelijking, maar die gaat hier natuurlijk totaal niet op.
Het onderzoek gaat over de best gevulde stadions, niet over welke club de meeste supporters op de tribune heeft zitten.
Dan zou de lijst ook niet heel verrassend zijn, want iedereen weet wel wat de grootste stadions van NL zijn.

7 oktober 2014 om 07:29

PSV heeft inderdaad een groot uitvak, maar als ze tegen een club spelen die het toch niet vol krigt, splitsen ze het door midden en gooien ze de ene helft in de verkoop.

7 oktober 2014 om 21:38

Dat komt dus door de overcapaciteit he.

6 oktober 2014 om 17:29

Het is sowieso een waardeloos onderzoek vanwege de verschillen in metingen. Psv bijvoorbeeld rapporteert alleen de kaarten die echt zijn ingecheckt. Waar Ajax en meerdere andere clubs ook alle seizoenskaarten meerekenen die niet eens komen opdagen.

6 oktober 2014 om 19:48

Bron?

6 oktober 2014 om 20:25

Dit onderzoek gebruikt de gegevens van de clubs zelf, en die meten het op verschillende manieren. Daar gaat het al een paar jaar over, er zijn ook meerdere posts erover hier op voetbalzone geweest. Om je toch een goede bron te geven, een artikel van het Nrc:

http://www.nrcnext.nl/blog/2012/02/10/next-checkt-...
Slechts 5 van de 17 (eentje kon het simpelweg niet) clubs gaven in dat jaar, 2 seizoenen terug, dus de werkelijke aantallen door. Voor zover ik weet zijn er geen of slechts enkele clubs veranderd van de manier van meten.

7 oktober 2014 om 21:43

Precies waardeloos onderzoek waar je dus geen enkele waarde aan mag hechten.
omdat het verkeerd is uitgevoerd en op basis van oneerlijke gegevens en verschillende manieren van tellen en dat dan met elkaar vergelijken. Als ik zoiets op de Uni deed zou ik compleet worden weggevaagd.

Oke maar hoe komen die cijfers tot stand? Gaan ze uit van de verkochte kaarten of van de mensen die ook daadwerkelijk naar het stadion komen?
Vaak zie ik op teletekst bepaalde aantallen staan waaruit zou blijken dat het stadion bijv. 95% gevuld zou moeten zijn terwijl ik met m'n eigen ogen in het stadion zie dat dat allerminst het geval is.

6 oktober 2014 om 16:40

Ja daar heb je zeker een punt. Zie vaak voorbij komen mensen zeggen dat de kuip meer gevuld is dan de arena. En hieruit blijkt het dus niet zo te zijn..?

6 oktober 2014 om 16:44

Uitsupporters worden ook meegerekend en ze hebben al 2 risicowedstrijden gehad volgensmij (bij Feyenoord is bijne elke wedstrijd een risicopot..)

6 oktober 2014 om 16:42

Totaal verkochte kaarten, dus niet hoe veel mensen er binnen zitten.
Dus ook sk houders niet niet komen, kaarten die aan bedrijven zijn gegeven waarvan niemand komt etc. In veel gevallen kan het aantal dus veel lager liggen.

6 oktober 2014 om 16:44

Dat verschilt per club hoorde ik laatst, zo geeft PSV geloof echt het aantal mensen dat er zit door, terwijl Ajax het aantal verkochte kaarten doorgeeft.
Dit is natuurlijk al een enorm verschil.

6 oktober 2014 om 16:48

de verkochte SCC worden denk ik meegerekend want die kaarten zijn immers niet beschikbaar voor de vrije verkoop. geeft inderdaad een vertekend beeld

6 oktober 2014 om 17:26

Dat wordt alleen niet bij alle clubs gedaan. Meerdere clubs waaronder PSV rapporteren alleen de echte toeschouwers aantallen (dus alle werkelijk ingecheckte tickets). Deze clubs zullen altijd lager staan dan de clubs die de seizoenskaarten allemaal meetellen.

6 oktober 2014 om 17:28

licht er aan wat je als club belangrijke vind om naar buiten te brengen dan denk ik? of het aantal verkochte kaarten en dus verdiende geld? of het aantal mensen dat het team in werkelijkheid aanmoedigt?

6 oktober 2014 om 17:32

Tja in mijn ogen moet je de werkelijke toeschouweraantallen rapporteren en niet hoeveel kaarten er zijn verkocht. Toeschouweraantallen zijn het aantal toeschouwers in het stadion niet het aantal verkochte kaartjes.

6 oktober 2014 om 17:56

Ook Vitesse meldt alleen de kaarten die dadwerkelijk door de scanner zijn gegaan. Maar goed uit onderzoek vd KNVB is gebleken dat de gemiddelde seizoenkaarthouder een halve wedstrijd mist hier per seizoen. Dus heel hoger zal het verkochten aantal plaatsen dus niet liggen hier.

6 oktober 2014 om 21:31

eigenlijk zou elke club beide cijfers naar buiten moeten brengen.
Dan is het aan de onderzoekers welke van de 2 ze gebruiken maar is het wel beter vergelijkingsmateriaal.
En buffervakken die leeg moeten blijven zou je bij de bezettingsgraad ook niet mee moeten tellen voor het totaal.

6 oktober 2014 om 17:29

Klopt helemaal, als je b.v. ziet hoeveel lege plekken er standaard in het Polman Stadion zijn bij een thuiswedstrijd van Heracles Almelo dan kun je twijfels hebben over de waarde van zo'n enquete

Komt ook omdat er bij cambuur, bij 2 van de 4 thuiswedstrijden geen uitsupporters waren.

6 oktober 2014 om 16:41

Klopt, maar er kloppen wel meer gegevens (feyenoord) niet. Geeft een vertekend beeld.

Vraag me af of de Kuip laag uitvalt door twee risicowedstrijden en twee wedstrijden op ongebruikelijke tijdstippen (vrijdagavond en zaterdagavond).

6 oktober 2014 om 16:41

Daar heeft iedere club last van dus het zal daar niet door komen.

6 oktober 2014 om 16:47

Hangt er van af tegen wie ze spelen. Na een heel seizoen zal het inderdaad allemaal wel gelijk zijn, maar naar 4 wedstrijden niet.

6 oktober 2014 om 16:55

Met Ajax en Utrecht op de zondag en GAE en Willem II op de zaterdag en vrijdag, geeft dat nu natuurlijk nog een wat vertekend beeld. Maar ik weet eerlijk gezegd ook niet of Feyenoord - Ajax 100% vol zat omdat er geen uitfans bij mochten.

6 oktober 2014 om 22:28

Bij Feyenoord-Ajax verkoopt Feyenoord het uitvak ook gewoon aan de eigen fans. Dat is de reden dat tijdens die wedstrijd het aantal fans altijd veel hoger ligt dan normaal de maximale capaciteit is.

6 oktober 2014 om 16:46

Ik geloof dat er sec is gekeken naar wat kan er in en wat zit er in. Buffervakken zorgen al voor een vertekenend beeld wat dat betreft.

Bij Cambuur mochten ADO en groningen geen supporters meenemen dat scheelt maximaal 2 procent

Even hoge bezettingsgraad als Ajax. Mogen we best trots op zijn. Nog een jaartje Eredivisie erbij en wie weet gooit Albert die hoeken dan wel vol. De plannen liggen er in ieder geval al wel een tijdje !

6 oktober 2014 om 18:48

Even hoge bezettingsgraad als ajax hoef je niet echt trots op te zijn als je al die lege stoelen bij ons ziet;-)

6 oktober 2014 om 21:34

alleen worden veel van die lege stoelen bij jullie wel als bezet geteld omdat het om seizoenkaarthouders gaat die niet komen opdagen.

Nutteloos onderzoek.
Hangt natuurlijk ook af van de tegenstander, als de eerste 4 tegenstander van PSV Feyenoord, Ajax, Twente en AZ waren geweest ipv clubs als Cambuur en Excelsior was het ongetwijfeld veel hoger geweest.
Zo'n statistiek zegt pas iets na een heel seizoen nu niets.

Zeker als hier ook uitsupporters worden meegerekend is dit echt het meest nutteloze onderzoek ooit, want dat hebben alle clubs die al thuis tegen bijv Excelsior hebben gespeeld een veel lagere bezettingsgraad. \

Al met al is het toch wel mooi om te zien dat bijna alle stadions elke wedstrijd lekker vol zitten.

6 oktober 2014 om 16:59

Klopt gedeeltelijk wel vat je typt natuurlijk, maar het zegt wel iets, bijvoorbeeld over de trouw van de supporters, het clubje wat ik supporter bijvoorbeeld ( Twente) heeft thuis tegen ADO Feyenoord GA Eagles en Utrecht gespeeld, dus eigenlijk maar 1 aansprekend duel, maar persoonlijk blijf ik het een aparte gewaarwording vinden als het stoeltje naast je leeg blijft.

6 oktober 2014 om 18:45

Zien ze bij jullie de thuiswedstrijd tegen GAE niet als aansprekend duel dan?

6 oktober 2014 om 19:15

Nee, waarom? Omdat ze ook uit Overijssel komen? Eagles wordt in Twente in elk geval niet anders bekeken dan Cambuur of Willem II bijvoorbeeld.

6 oktober 2014 om 21:35

is toch een derby dan?

7 oktober 2014 om 03:26

Derby's worden gespeeld in dezelfde stad of streek. Niet zozeer uit dezelfde provincie. GAE komt niet uit Twente maar ligt 50 km verderop aan de Ijssel en heeft de Ijsselderby met PEC Zwolle.
Ik zie FC Dordrecht - ADO den Haag ook niet als een derby.

7 oktober 2014 om 07:25

Dat zijn wel iets leukere wedstrijden. Sowiesp heb je ook als je tegen Feyenoord al een uitvak dat helemaal vol zit en ik denk dat Go Ahead het uitvak ook wel aardig vul heeft. Dat scheelt toch ook al snel een paar procent hoor.

Niet heel erg veelzeggend onderzoek. Heeft met veel meer te maken dan trouwe supporters. Ik ben zelf niet fanatiek supporter van een club. Maar toen ik in Eindhoven woonde betaalde ik geen 250 euro voor een seizoen Psv, en nu in Rotterdam ga ik wel geregeld een wedstrijdje van Excelsior bekijken. Dat betekent niet dat ik Excelsior beter, mooier of aantrekkelijker vind voetballen. Het is gewoon beter betaalbaar.

6 oktober 2014 om 16:54

En het is natuurlijk de mooiste club van Rotterdam..

6 oktober 2014 om 19:18

Absoluut.

Vooral de cijfers bij Ajax zijn erg vertekend. Ik zit zelf bijna elke thuiswedstrijd van Ajax in de Arena en het stadion is vaak een stuk leger. Ik geloof dat seizoenskaarthouders als 'aanwezig' worden geteld terwijl dat natuurlijk lang niet altijd het geval is.

Toch wel triest van Den Haag, maar ook van Utrecht en Vitesse. Drie van zulke grote steden en het toch niet lukken mensen naar het stadion te krijgen.

6 oktober 2014 om 17:42

Dat is precies mijn gedachte! vooral Utrecht en Den haag vallen erg tegen. Aan het eind van het seizoen is het voor deze clubs nog steeds zo.
En in Arnhem is gebleken dat Vitesse niet meer dan 18.000 fans trekt. Wanneer er meer zijn dan zijn dit vooral voetbalsupporters ipv vitesse supporters

6 oktober 2014 om 17:52

Arnhem is een stukkie kleiner dan den haag en utrecht hoor

6 oktober 2014 om 18:16

Maar toch een grote stad. Zeker als je bedenkt dat Vitesse de beste club is uit Gederland,dus wat meer supporters mag je best verwachten van Vitesse. Natuurlijk niet uit Nijmegen en Doetinchem, maar toch.

6 oktober 2014 om 18:38

Als ik naar mn eigen omgeving kijk (woon niet in Arnhem) zijn toch de meeste voor Ajax en Feyenoord. De Vitessesupporters die ik van hier ken hebben allemaal een seizoenkaart (op 1 na, die heeft een stadionverbod ) Wat dus betekend dat er hier niet veel te halen valt

6 oktober 2014 om 18:48

Wat ik overigens nooit zal begrijpen met Vitesse (en NEC) op nog geen 25 km (zeg maar om de hoek)

Maar goed, nog erger zijn de mensen die geboren zijn in Arnhem en vervolgens Ajax supporteren.. Ik zal het nooit begrijpen.

6 oktober 2014 om 19:16

Ik woon in Ede, Gelderland dus, maar ik ben voor Ajax in Nederland van de topclubs en verder nog voor NEC en Willem 2.

6 oktober 2014 om 21:32

Ik ben voor 1 club: Vitesse. Ook in buitenland geen club waar ik iets mee heb. Clubliefde kan je na mijn mening maar voor 1 club hebben

6 oktober 2014 om 22:59

Dus de plaats waar je geboren wordt bepaald de club die je moet aanhangen ? Wat een onzin.

7 oktober 2014 om 04:23

Moeten is het paspoort wat je hebt. Soms zijn het er twee. Hangt van je omgeving en ouders af. Mike havenaar is zonder echte keus Japanner geworden, het waren zijn ouders die dat bepaalden. Hij is nog steeds Japanner, dus het bevalt wel..
Het hemd is nader als de rok. Dus persoonlijk, familie, omgeving. Spreekwoorden zijn niet onzinnig.

7 oktober 2014 om 21:52

Arnhem is niet zo groot qua inwonertal. Niet veel groter dan Zwolle en kleiner dan Utrecht maar wel de hoogste capaciteit. 25.500 plaatsen maar liefst meer als in Utrecht terwijl Utrecht een grotere stad is.

Ajax vind ik opvallend hoog met zo'n groot stadion en Feyenoord me eigenlijk een beetje tegen, ik dacht dat die juist altijd stampvol zat. ADO valt me ook tegen, alhoewel ik het met al dat gedoe de laatste tijd ook ergens wel weer kan voorstellen.

6 oktober 2014 om 17:19

Bij Ajax is er vaak een groot verschil tussen verkochte kaarten en mensen die daadwerkelijk komen. In een groot stadion vallen de lege plekken ook eerder op. Verder gaan bezoekersaantallen en prestaties/amusement natuurlijk hand in hand.

51.177 kan Feyenoord toch nooit halen ivm veiligheid, buffervakken etc?

6 oktober 2014 om 16:56

Klopt. meende dat de max rond de 47.000 ligt.

Ik dacht trouwens dat er maar 45000 in de kuip konden tijden voetbal wedstrijden?

Dat is niet vreemd, kleine stadions zijn snel gevuld. Bovendien rekenen ze de uitvakken mee, die zijn lang niet altijd gevuld.

Tegen Ajax zaten er 47.000 man en het was uitverkocht. Geen risico's met uit supporters etc. Hoe kunnen wij dan 51.177 halen als er wel supporters aanwezig zijn?

Die bezettingsgraad hoger krijgen is bij Utrecht inmiddels zelfs meer doelstelling dan het afdwingen van Europees voetbal.
Nu ik de cijfers zie in combinatie met de lege plekken in het stadion, begrijp ik dat wel.

Die 51.117 bij Feyenoord is de capaciteit die op Wikipedia staat. Maar als het uitverkocht is zitten er nog geen 51.117 mensen ivm met de veiligheid.

Bezettingsgraden vergelijken is onzin. De bezettingsgraad bij Excelsior is bijvoorbeeld hoger dan bij Feyenoord. Het gaat om absolute aantallen, dan moet ieder normaal denkend mens toch weten.

6 oktober 2014 om 17:17

Desalniettemin is het wel beroerd om te zien dat er vooralsnog een daling te zien is in de bezoekersaantallen bij Vitesse. Je zou toch hopen dat er een stijgende lijn in zou zitten nu ze het sportief gezien toch leuk doen.

6 oktober 2014 om 22:36

Dat krijg je dus als je op de eerste 4 thuiswedstrijden gaat vergelijken.
Als je hele seizoenen vergelijkt zie je juist dat Vitesse elk seizoen steeds ietsjes meer fans trekt, alleen heeft Vitesse altijd in het begin van het seizoen zeer lage aantallen, terwijl aan het eind van het seizoen het stadion steeds vrijwel vol zit.

Daarnaast telt bij Vitesse natuurlijk ook mee dat ze alleen nog 'kleine' ploegen op bezoek hebben gehad (m.u.v. Heerenveen) en dat het uitvak mee telt in de cijfers. Vitesse heeft een relatief zeer groot uitvak (alleen Ajax en Feyenoord hebben een groter uitvak geloof ik, maar relatief met de totale capaciteit is dat wel kleiner), dat meestal alleen tegen Feyenoord, Ajax en NEC goed bezet is. Feyenoord en Ajax moeten nog naar Arnhem komen, terwijl NEC is gedegradeerd. Daarmee wordt het voor Vitesse dit seizoen lastiger om hogere cijfers te krijgen.

Tel daarbij op dat veel clubs alle verkochte kaarten tellen, terwijl Vitesse alleen de fans telt die ook daadwerkelijk de wedstrijd bezoeken.

Dat allemaal optellend krijg je ook dat Vitesse veel lager uit komt ten opzichte van andere clubs. Maar aan het eind van het seizoen zit Vitesse altijd wel weer gemiddeld rond de 75-80% vol.

7 oktober 2014 om 21:54

De laatste twee wedstrijden pas. Het begin van het seizoen was toch dramatisch te noemen en we bungelde helemaal onderaan?

Ajax op de 7e plaats dat zegt genoeg over het spel,niet om aan te zien!!!!!

Hoe word eigenlijk geteld, als een supporter een seizoenkaart heeft. Maar niet aanwezig is. Telt die dan ook mee.

6 oktober 2014 om 18:02

Wisselend. Vitesse rekend de kaarten die door de scanner gaan. Ajax rekend de verkochten kaarten. Hoe het bij andere clubs gaat weet ik niet

6 oktober 2014 om 19:06

Vitesse rekent ook gewoon alle verkochte kaarten mee. Zoek maar op bezettingsgraad en clubs en je ziet berichten dat bijna alle clubs hun verkochte ssc meetellen. http://www.nrcnext.nl/blog/2012/02/10/next-checkt-er-waren-45-880-toeschouwers-bij-ajax-fc-utrecht/

7 oktober 2014 om 21:56

Wisselend word geteld. Wat een onderzoek haha.

"op de thuiswedstrijden van Go Ahead Eagles, PEC Zwolle en Heracles Almelo komen gemiddeld gezien de meeste supporters af. Dat blijkt uit cijfers die Twitter-account Tussen de linies maandag publiceerde"

Jeetje...
Meeste bezoekers en bezettingsgraad is wel een wereld van verschil!

7 oktober 2014 om 21:59

Ook dat je zou het percentage moeten berekenen door het aantal bezoekers (wat echt komt) te vergelijken met het inwonertal van de stad van de club. Pas dan krijg je een eerlijk percentage.
De Capaciteit van het stadion heeft er niets mee te maken. Sommige clubs hebben een groter stadion gebouwd en krijgen zo dus een lager percentage eruit.

Ik heb altijd gedacht dat er 24500 in Gelredome konden waarvan 1200 in het uitvak. (Weet ik eigenlijk wel zeker, Ajax was vorig jaar uitverkocht met dat aantal)

Maar goed, dat het niet vol zit hier is duidelijk. Gok dat wij een trouwe groep van ongeveer 12000 hebben. De rest zijn dagjes mensen, die dus vooral op de leukere wedstrijden afkomen. De toppers zijn dit seizoen nog niet naar Gelredome afgereist, dus dit gemiddelde zal nog wel stijgen.

Overigens mist onze trouwe aanhang vrijwel geen wedstrijd. Uit onderzoek vd knvb (ik geloof van 2 jaar terug) bleek dat seizoenkaarthouders van Vitesse gemiddeld een halve thuiswedstrijd van Vitesse missen. Daarmee was de seizoenkaarthouder van Vitesse de trouwste vd eredivisie toendertijd.

6 oktober 2014 om 18:58

1200 is inderdaad het uitvak. iig zoveel kaarten kregen wij vorige keer met Willem II. Toch heb ik het idee dat Vitesse een trouwere aanhang had in het oude stadion. Maar dat lijkt misschien alleen omdat een half leeg stadion er niet uit ziet.

Excelsior staat ook opvallend hoog vind ik. Vind het er altijd erg leeg uitzien.

Dit zijn aantallen die door de clubs zijn opgegeven, daar klopt nooit een hout van.

Paar weken geleden met Cambuur bij Heracles geweest, was zeker een kwart van de stoeltjes niet bezet.

Dit onderzoek slaat natuurlijk nergens op. Bij kleinere clubs als Heracles etc is dit nog wel betrouwbaar. Maar bij Feyenoord is er bijvoorbeeld altijd een buffervak vrij plus wat er in het uitvak niet verkocht is. Volgens mij heeft Ajax ook zoiets en psv vast ook.

Zou ook wel elke week naar PSV willen. Haha maar vanuit Slagharen word dat toch iets te dol. Dan mag ik ook wel een seizoenskaart nemen bij de shell

51100 klopt helemaal niet in De Kuip. Er kunnen maar maximaal tussen de 48500 en 49000 kaarten worden verkocht. Dit in verband met regels betreffende brandveiligheid. De uitloop is te langzaam bij de volledige capaciteit.

Feyenoord 100 bij uitwedstrijden.

6 oktober 2014 om 19:09

Is natuurlijk ook relatief. Feyenoord mag bij de ene wedstrijd meer mensen meenemen dan Ajax en andersom.

6 oktober 2014 om 19:17

Het gaat ook om het aantal afgegeven kaarten en hoeveel procent daarvan verkocht is.

''onverwachte top 3''

Ik had deze 3 toch wel in de top 5/6 verwacht hoor, kleine stadions zijn relatief makkelijk te vullen.
Excelsior heeft dan een klein stadion EN geen achterban, dat wordt dan niets.

Maar Eagles etc kunnen wel zo ene relatief klein stadion vullen.

Dit onderzoek slaat nergens op. Ik heb even uitgezocht wat deze percentages precies bedoelen. Het gaat hier namelijk om alle seizoenskaarten, business seats en skyboxes die aan het begin van het seizoen zijn betaald de kaartverkoop per wedstrijd.

Het gaat dus Niet om het feitelijk aantal bezoekers. Dit ligt veel lager. Bovenstaande opsomming geeft slechts weer hoeveel mensen er theoretisch gezien in het stadion zouden moeten zitten, maar niet hoeveel er feitelijk in het stadion zitten.

Ajax verkocht dit seizoen dacht ik 42.000 seizoenskaarten en Feyenoord 30.000. Laten we uitgaan dat beide stadions precies even groot zijn (50.000 zitplaatsen). Als er het hele jaar lang niemand komt opdagen, dan zou volgens dit onderzoek Ajax een bezettingsgraad hebben van 84 en Feyenoord een bezetting van 60. Dat zou nergens op slaan. In een artikel van NRC next uit 2012 staan ook quotes van stadionvertegenwoordigers die eerlijk aangeven dat het publiceren van verkochte kaarten beter oogt in de media dan het feitelijk aantal bezoekers.

Een ander voorbeeld. Volgens deze publicatie heeft Feyenoord een 'bezettingsgraad' van 85. Dit betekent dus verkochte kaarten. Als er elke wedstrijd wel daadwerkelijk door deze 85 plaatsgenomen wordt in het stadion, klopt dit percentage. Maar dat is niet zo. Ik weet 100 zeker dat het aantal feitelijke toeschouwers lager is.

In hetzelfde artikel van NRC next (2012) zijn de feitelijke toeschouwers van de Arena in 2011 in kaart gebracht. Gemiddelde is 79. Uitschieters zijn NEC 45 en FC Twente 97. Artikel is natuurlijk wel 3 jaar terug, maar ik denk dat de feitelijke bezoekersaantallen alleen maar zijn teruggelopen. Ajax staat in deze publicatie op 93(!) aan verkochte kaarten. Maar het feitelijke cijfer zal daar ruim 10 onder zitten. Dat geldt overigens voor alle clubs.

Kortom nietszeggende cijfers.

In Groningen laten ze het ook alleen op de hoofdtribune en business corner flink afweten. De 'familievakken' en z-side zitten elke wedstrijd gewoon vol. Ik denk dat wel er meer clubs dat probleem hebben.

En dan schrijft vz het nog verkeerd op ook. Ze hebben het over gemiddeld aantal bezoekers waar ze uiteraard gemiddelde bezettingsgraad bedoelen.
Lekker boeiend onderzoek, heb het vermoeden dat voor de meeste clubs de hoeveelheid verkochte seizoens en losse kaarten interessanter is dan de bezettingsgraad.
Bezettingsgraad is meer bepalend voor de sfeer en een klein beetje meer merchandising.

Toeschouwersaantallen in de ere lopen behoorlijk terug. Vele redenen.
Maar waarom zouden de c, ubs het nu al 10 jaar bestaande systeem van Man United niet gewoon introduceren? Een SC-houder daar biedt, als hij niet gaat, zijn plaats aan op interner tegen een fixed price. De club ontvangt een deel, de sc-houder de rest. De koper kan met zijn e-ticket relatief goedkoop naar binnen. Een win-win-win situatie!

Hoe groter het stadion, hoe groter het uitvak.. bij mikn club cambuur, kunnen bijv niet meer dan 9500 cambuursupp in, de rest is uitvak. Als dordt dan bijv met 50 man komt ipv 500, zul je nooit boven de 95% komen

Dat mensen discussiëren op grond van deze cijfers vind ik ronduit grappig. Niet elke club heeft even veel thuis gespeeld, en ook niet tegen de zelfde clubs. Daarbij is er ook nog sprake geweest van een periode dat veel supporters op vakantie waren (per gebied verschillend). Dat een club misschien gewoon een te groot stadion heeft in verhouding met het afzet gebied word ook niet mee genomen.beetje appels met eieren vergelijken en daarbij voorbarige conclusies uitlokken. Beetje jammer.

"Komen gemiddeld de meeste supporters" klopt niet he voetbalzone

Jammer dat wij 2x een leeg uitvak hebben gehad tegen Grunn en Ado. Anders had Cambuur op 99% bezettingsgraad gezeten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren