Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: KNVB wil vooral Ajax straffen: 'Individuele daders zijn al gestraft'

Laatste update:
/

Ajax speelt in de derde ronde van de KNVB Beker tegen de amateurs van Urk en mag voor deze uitwedstrijd geen supporters meenemen. Deze straf kreeg de landskampioen naar aanleiding van de ongeregeldheden in de bekerfinale van afgelopen seizoen, die door toedoen van de Ajax-aanhang twee keer moest worden stilgelegd. Tijdens het treffen met PEC Zwolle werd er vuurwerk op het veld gegooid.

Ajax hield rekening met een zware straf, maar hoeft van de tuchtcommissie maar een uitduel in de beker zonder supporters af te reizen. De Amsterdammers accepteerden het schikkingsvoorstel direct. De KNVB wordt hevig bekritiseerd vanwege de lage straf, maar bondsvoorzitter Michael van Praag benadrukt via Twitter dat dit onterecht is: "Tuchtrechters zijn onafhankelijk", schrijft hij. "De KNVB bepaalt de straf niet. Zo hoort het. Het ongemak over de hoogte kan ik me voorstellen en deel ik."

De aanklager betaald voetbal vond na onderzoek dat Ajax verantwoordelijk is voor het afsteken en gooien van vuurwerk door de eigen aanhang, maar was tegelijkertijd van mening dat de verwijtbaarheid begrensd is, omdat de KNVB, Ajax en PEC Zwolle gezamenlijk verantwoordelijk waren voor de wedstrijdorganisatie. Mede dankzij de actieve rol van Ajax werden na afloop 32 mensen uit het vak van waaruit vuurwerk werd gegooid geïdentificeerd en zij kregen allen een landelijk stadionverbod. In totaal ontvingen 74 mensen na de bekerfinale een stadionverbod.

Update 9 oktober 15.19 uur - KNVB wil vooral Ajax straffen: 'Individuele daders zijn al gestraft'
De KNVB wil vooral Ajax en niet de Ajax-fans die door het land verspreid zitten straffen naar aanleiding van de ongeregeldheden in de bekerfinale tegen PEC Zwolle. Zo kunnen kaarten voor het bekerduel met SV Urk alleen worden afgenomen door leden van die club, gevolgd door leden van de businessclub. In de laatste fase worden overgebleven tickets verkocht in de kantine van de amateurclub. De koper moet hierbij zijn/haar legitimatie tonen.

"De opgelegde straf, is een straf voor de club in plaats van een straf voor alle individuele fans van Ajax in Nederland. Veel individuele daders zijn al gestraft door middel van een stadionverbod", luidt het statement van de voetbalbond. Ajax mag zelf niks doen aan kaartverkoop en moet er tevens op toezien dat er geen vervoer of dienstverlening vanuit Amsterdam plaatsvindt. Aanwezige Ajax-fans bij het bekerduel zijn echter niet uit te sluiten. "Goed voorstelbaar is bijvoorbeeld dat er onder de leden van S.V. Urk ook fans van Ajax zijn, omdat fans van Ajax in heel Nederland wonen."

De straf die Ajax heeft gekregen is veel te laag

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En hoe lang duurt dat stadionverbod dan? Ook 1 beker uitwedstrijd?

26 september 2014 om 18:33

7 jaar..

26 september 2014 om 18:35

Probeer eens objectief te zijn. Onafhankelijke rechters bepalen dit dus geen gezeur verder. Ik zou er echt niet wakker van liggen indien dit bij bijvoorbeeld psv of feyenoord gebeurt zou zijn. Lekker aandacht schenken aan het voetbal ipv altijd de randzaken.

26 september 2014 om 18:37

Er zijn nou eenmaal mensen die vinden dat ajax eens echt gestraft mag worden voor alle overlast ( lees problemen) ajacieden die de jaren heen veroorzaken

26 september 2014 om 18:42

Noem even een probleem voor vorig seizoen? Want je zegt dat ze al jaren problemen veroorzaken, maar eigenlijk zijn de problemen alleen van het seizoen 2013/2014.

26 september 2014 om 18:50

Ajax is in mijn ogen de club met de meeste supporters-excessen. Dit vuurwerk tijdens de finale, het aanvallen van de AZ-keeper, het staaf incident... Een rijtje om trots op te zijn.

26 september 2014 om 18:52

Dat is het juist; de tuchtcommissie is gewoon een orgaan van de KNVB. Daar gaan jij en ik ook heen als we een rode kaart krijgen op zaterdag of zondag amateurniveau. En het boetegeld gaat ook naar de KNVB. Dus hoe van Praag hier kan zeggen dat de KNVB hier los van staat is onbegrijpelijk. Misschien niet rechtstreeks in het bepalen van de strafmaat, maar de strafmaat wordt wel degelijk onder de vlag van de KNVB bepaald.

26 september 2014 om 18:53

Het is een probleem wat door een paar doorgesnoven sukkels wordt veroorzaakt. En niet alleen bij Ajax, maar er zijn wel meer clubs die door dit soort idioten in diskrediet worden gebracht.
Ajax nam haar verantwoordelijkheid reeds door de schade te betalen, en een zeer actieve rol te spelen bij het opsporen van deze criminelen.
Voor mij is dit vooral een maatschappelijk probleem, ik vind het echt onrechtvaardig dat welke club dan ook hier op aangesproken wordt terwijl men zelf altijd de maatregelen in acht neemt.
De vraag hier is wie er echt voor verantwoordelijk geweest is voor het binnenlaten van deze mensen met vuurwerk?? Terroristen zijn t.

26 september 2014 om 19:19

De club wordt ook niet gestraft maar de supporters. De kwestie is dat Van Praag vindt dat de supporters niet hard genoeg bestraft zijn. Ik persoonlijk vind dat dit weinig nut heeft, aangezien je in zo'n wedstrijd tegen een amateurploeg gewoon een kaartje kunt kopen met dat verschil dat het ditmaal gewoon voor de thuistribune is. De supporters die willen gaan, kunnen dit dus gewoon. Straf van lik me vestje dus aangezien de mensen met een stadionverbod ook gewoon kunnen gaan. Doe dan gewoon niks! Overigens had ik dat ook een betere beslissing gevonden aangezien de daders als het goed is al bestraft zijn. De meesten daarvan waren overigens gewoon meelopertjes als ik het goed heb.

26 september 2014 om 19:31

Het staafincident haal jij er ook nog ff bij voor het gemak? Totaal niet relevant

26 september 2014 om 20:25

er is er niet een die onafhankelijk is natuurlijk en dat weten ze in zeist ook wel

26 september 2014 om 21:29

Dit wordt niet alleen bepaald door onafhankelijke rechters. Bij elke tuchtzaak wordt het beslist door onafhankelijke (oud-)rechters, 2 oud-spelers en 1 oud-scheidsrechter. (bron: de Knvb)

Het probleem zit hem in die oud-spelers. Waar komen die vandaan, voor welke club(s) hebben die gespeeld? Juist als oud-spelers kunnen een probleem vormen, doordat als het Ajacieden zijn, ze Ajax natuurlijk veel minder hard zullen aanpakken.

Eigenlijk zou het openbaar moeten zijn welke oud-spelers er in zitten. En die oud-spelers zouden zo moeten zijn dat ze nooit een tuchtzaak over hun eigen (oud-)club moeten beoordelen, want dan ben je gewoon niet onpartijdig.

26 september 2014 om 22:05

Het staafincident.... ja dat was in 1989... man ga even helemaal terug naar 1900.
En een keeper aanvallen, dat was een enkeling, het feit dat jij daardoor in het meervoud spreekt is walgelijk.

Wat ook in dit artikel staat, doordat Ajax zeer intensief heeft gewerkt mbt het identificeren van de vandalen valt de straf lager uit.

Dus timo, je komt eigenlijk met 1 recent en concreet voorbeeld.
Stop met onzin verkondigen....

als je toch zover gaat kan je net zo goed de rellen in Nancy opnoemen.
Rellen bij het maasgebouw dat is allemaal meer recentelijker dan de voorbeelden die jij opnoemt.

Of de rellen na PSV - Ajax (2-3) in Eindhoven tussen fans en de Me.
En nogmaals, het incident bij Esteban kan je nooit op het conto van de ''supporters'' schrijven.

Dit kan oneindig worden herhaald, mafkezen zitten overal, niet alleen bij Ajax.
Maar omdat Ajax de meeste fans heeft is de kans ook groter dat er meer dwazen dan bij andere clubs bij zitten.... maar als je het op een of andere manier in percentages kan uitdruken zal dit hetzelfde zijn als bij de andere topclubs in Nederland.

26 september 2014 om 22:09

Superghost, volgens mij doel je op de tuchtcomissie, de tuchtrechter is onafhankelijk.
Daarnaast weet je niet of het oud-ajacieden zijn.... of hebben er duizenden spelers meer voor Ajax gespeeld dan voor PSV of FC knudde?
En ook is het onzin dat ze niet onafhankelijk kunnen oordelen.
Die mensen hebben hun zakken al gevuld en hoeven helemaal niet mild te zijn voor Ajax.

26 september 2014 om 22:12

Het is totaal niet relevant nee, dat is verjaard namelijk.
Als jij serieus dat laat meetellen ben je dus totaal niet helder in dit onderwerp.
Als we toch alles bij elkaar gaan optellen kunnen we net zo goed Ajax en Feyenoord uit de Eredivisie halen.

Vergeet Utrecht en Den Haag niet.... als je namelijk alles....zelfs uit de jaren 80 er bij gaat betrekken dan kan je namelijk niet tot een objectief oordeel komen.

27 september 2014 om 01:04

@ndisdenaam: De tuchtrechter is hetzelfde als de tuchtcommissie en de hele tuchtrechtspraak is onafhankelijk volgens de Knvb. Kijk voor de grap maar eens naar de uitleg van de Knvb over hoe de tuchtrechtspraak werkt.

De uitleg staat op: http://www.knvb.nl/tuchtrechtspraak

9 oktober 2014 om 15:52

Onze grote vriend die op het veld liep vergeten zeker?

9 oktober 2014 om 15:59

En in alle europese wedstrijden was er gezeik en niet gestraft en feyenoord wel raar zooitje op zeist

9 oktober 2014 om 16:23

alleen vorig jaar?.

ongeregeld heden tijdens:
Ajax - Zagreb
Ajax- Milan
Milan - Ajax
Barcelona - Ajax
Ajax - cambuur
Ajax - Utrecht
Ajax - Pec

Sommige zijn nooit in het nieuws gekomen maar waren er wel. Zo was bij Barcelona het net dat over het uitvak hangt helemaal kapot gemaakt door de supports (wat nog nooit door een andere club in geluk).

Over het algemeen komt ajax altijd goed weg met straffen. Dit is ook gewoon een lachertje. ZO is het ook met schorsingen bij de tuchtcommisie.

9 oktober 2014 om 16:26

@ Superghost

Dan is het juist beter om helemaal geen oud spelers er meer bij te betrekken. Stel dat bijvoorbeeld 1 of beide van de oud spelers een Feyenoord geschiedenis heeft/hebben, en privé de club ook fanatieker aanhangt dan dat hij publiekelijk laat blijken. Dan kan zo´n persoon ook invloed uit oefenen om Ajax harder te straffen dan nodig is. Uiteraard geld dit ook andersom want dan zul je geheid gedonder krijgen wanneer bijvoorbeeld een Ajacied over Feyenoord moet oordelen of een Groninger over FC Twente om maar twee voorbeelden te noemen. Al vind ik ook dat we mensen ook moeten vertrouwen en niet alles meteen in twijfel moeten trekken, mensen zijn vandaag in mijn ogen ook wel paranoïde over alles.

9 oktober 2014 om 16:40

Vergeet de baksteen op de bus van Twente niet

9 oktober 2014 om 17:00

Die baksteen was AZ toch -.-
Je kan niet alles aan Ajax linken.
Maar het is wel gewoon zo dat de gegeven straf laag is.

9 oktober 2014 om 17:15

De spreekkoren in de heen en terugwedstrijd in de wedstrijden tegen Celtic.

9 oktober 2014 om 21:17

Tijdens Ajax - Utrecht niks gebeurd, tijdens Ajax - Zagreb niks gebeurd, tijdens Barca - Ajax niks gebeurd, behalve dan dat het net voor het uitvak was weggehaald.... dat zat hinderlijk in de weg, heb daar beelden van gezien.
Deze straf was al bekend voor de loting, had ook zomar PSV - Ajax kunnen zijn.

9 oktober 2014 om 21:18

Ach als jij Fenian Bastards al als schokkend ervaar...
Vergeet voor de gein even de spreekkoren jegens Frank de Boer van de Celtic fans.

9 oktober 2014 om 21:51

NDisdenaam,

Gast man. Je zit alles goed te praten... Waar ben jij mee bezig gek. Ben is objectief

26 september 2014 om 18:39

Het is duidelijk dat je niet zo bekend bent met de strafmaten die voetbalclubs en de knvb hanteren. Als je een fakkeltje afsteekt kan je al een stadionverbod van 18 maanden krijgen. Overigens vind ik deze straf al bijna te hoog, want Ajax heeft de schade in de kuip vergoed en ook nog eens alle daders gestraft. Ze hebben in mijn ogen zelfs te hard opgetreden door een heel vak uit te sluiten.

9 oktober 2014 om 16:18

Als je weet dat de leiding van de Ajax "supporters" verenigingen het vuurwerk en de stickers in de Kuip in hadden gesmokkeld en dat deze personen vervolgens lekker in een ander vak hun plekkie hebben gezocht om zo maar niet direct aanspreekbaar te zijn. Dan weet je dat het jammer genoeg geen zin heeft om een heel vak uit te sluiten.

Overigens wordt er regelmatig gesproken over dat enkelingen deze ongein begaan en dat het niet georganiseerd is. Maar dat is dus de reinste onzin.

9 oktober 2014 om 17:20

Het gaat niet erover dat dit is opgelost maar om het voorkomen van de toekomstige want de holigans die (eventueel) een stadionverbod krijgen. Deze maken gewoon weer plaats voor andere holigans.

26 september 2014 om 18:40

Jaren, door een civiele rechter bepaald. Als daar al commentaar op komt dan weet ik het ook niet meer.... Heeft Ajax die ook in de zak? Maar Ajax had dacht ik ook een boete gehad en moest opdraaien voor schade, deze idioten beschadigen de club en de club naam meer dan hun infantiele brein ooit zou kunnen begrijpen.

26 september 2014 om 18:55

Helemaal niet door een civiele rechter. Tuchtcommissie krijgt gewoon betaald door de KNVB.

26 september 2014 om 22:10

Als jij iemand inhuurt... kost het je toch ook geld?
Of denk je dat een rechter gratis werkt?

9 oktober 2014 om 23:08

Ben ik nou zo slim of jij zo dom?

Het gaat toch niet om wie wie betaald? Het gaat erom dat het geen onafhankelijke mensen zijn zoals de KNVB zegt. Het zijn mensen die door de KNVB worden ingehuurd en dus helemaal niet onafhankelijk oordelen.

Hopelijk zijn alle feyenoorders, psv'ers, en andere ajax haters stil m.b.t. de opmerkingen over de KNVB die ajaxfans zouden zijn..

Danku zeer!

26 september 2014 om 18:33

Waarom als ik het vragen mag...

26 september 2014 om 18:35

Misschien de tekst lezen...

26 september 2014 om 18:38

Dan nog waarom?

26 september 2014 om 18:47

Als je het na de tekst te hebben gelezen nog niet snapt, ben je wel heel dom. Er staat namelijk dat de knvb de straf niet bepaalt. Kritiek op de knvb is dus onterecht

26 september 2014 om 19:03

En wie maakt het beleid/reglement en de straffen dan die door deze tuchtcommissie worden nageleefd? Juist de KNVB. Dank u.

26 september 2014 om 19:10

Die regels gelden voor alle clubs, niet alleen voor Ajax.

26 september 2014 om 19:16

Dat klopt, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de KNVB ervan wordt beticht dat ze een Ajax-bril opheeft. Als er dan een orgaan, dat betaalt wordt door de knvb, straffen uitdeelt die opvallend licht uitvallen voor Ajax, dan jeukt dit bij veel supporters.

Ik ken de jurisprudentie verder niet goed genoeg om erover te oordelen, maar leg alleen uit waar de onvrede vandaan komt. Zonde me echt verdiept te hebben in de zaak voelt de straf inderdaad licht.

26 september 2014 om 19:30

Dan zou ik me er maar in verdiepen

26 september 2014 om 21:32

En als je er in verdiept, dan zie je dat de straffen niet alleen door (oud-)rechters bepaald worden, maar ook door oud-spelers. En wat nu als de Knvb daar steevast spelers met een Ajax-verleden voor aanstelt? Daar schuilt denk ik eerder het probleem: welke oud-spelers bepalen mee? Voor welke club(s) hebben ze gespeeld?

26 september 2014 om 22:14

Magneetje, stop met je eigen reactie's te liken.
Die regels gelden voor iedereen, wat Ajaxbosna ook zegt, dus waarom je dat aanhaalt snap ik niet, en is eigenlijk gewoon lachwekkend.
Toont je onkunde inzake dit onderwerp.

26 september 2014 om 22:36

En wat nou als ze er geen oud ajaxspeler neerzetten??????????????????
Als je niet welke oudspeler er zit moet je niet wat zomaar gaan roepen.

26 september 2014 om 18:50

Wij snappen dat jij supporter bent van Ajax. Maar als je het bij de feiten houdt en vooral kijkt naar straffen uit het verleden moet jij dit ook niet begrijpen. Dit heeft niets te maken met haat naar Ajax lijkt mij. En als dat wel zo is, vraag ik ook aan hen om zich bij de feiten te houden.

26 september 2014 om 20:28

hopelijk zijn die zeurpieten die alles gelijk op haat tegen ajax gooien ook eens stil pfff

26 september 2014 om 21:19

Omdat er al tijden een lobby gaande was aangaande de strafmaat van het dagelijks bestuur Knvb richting de tuchtcommissie is het niet zo heel vreemd dat er wel enige verbazing is over de strafmaat aan jouw helden.

Je klinkt niet echt geloofwaardig Michael, en er is geen tuchtrechter onafhankelijk!

26 september 2014 om 19:06

Klopt. Eigenlijk is dit gewoon een vrijbrief voor elke supportersschare om je lekker te misdragen. Je krijgt toch maar een wedstrijdje zonder uitpubliek als straf. Of zal de tuchtcommissie bij een volgende keer en bij een andere club ineens 'een signaal af willen geven' en dan wel een zware straf opleggen? Ik gok van wel.

27 september 2014 om 07:12

" de verwijtbaarheid begrensd is, omdat de Knvb, Ajax en PEC Zwolle gezamenlijk verantwoordelijk waren voor de wedstrijdorganisatie."
Wat heeft de wedstrijd organisatie te maken met ongeregeldheden door Ajax supporters? Dat deze het vuurwerk op het veld gooien of iets zingen, daar kan je toch geen gezamenlijk iets van maken. Nu krijgt Zwolle dus ook de schuld en na de optelsom blijft er een lullig strafje voor Ajax over.
Dat Zwolle en de bond zelf dus ook verantwoordelijk is verklaart zegt genoeg over van Praag zijn Knvb.

9 oktober 2014 om 15:40

Dat Zwolle mede verantwoordelijk is begrijp ik ook niet, maar een beetje Fouilleren vooraf zou misschien wel helpen, ik ben er geweest en liep zo binnen zonder gefouilleerd te worden, als dit bij de ingang van dat vak ook zo geweest is verklaard het in ieder geval al hoe al dat vuurwerk binnengekomen is he..

Overigens ligt deze fout ook al bij Ajax, want voor we de treinen in mochten werd er ook nog in het stadion 'gefouilleerd' bij maar liefst 1 op de 10 man..

9 oktober 2014 om 23:06

De wereld op zn kop. 'Ik weet dat vuurwerk verboden is maar ik neem het lekker toch mee. Moeten ze me maar fouilleren.'

Dus als er eentje een mes meeneemt naar het stadion en die steekt jou hardstikke dood, dan is dat ook de schuld van de organisatie? Of van degene die een mes meeneemt naar een (let op) VOETBAL stadion waar ouders met kleine kinderen zitten om een leuk potje voetbal te zien.

Het is ook lachwekkend, temeer omdat je bij Urk sowieso maar weinig 'supporters' kan meenenem. Echter zijn de daders middels videobeelden opgespoort en kon Ajax er ook niet heel veel aan doen wat er gebeurde in de Kuip. Ze hebben bovendien de rekening betaald. Er moet gewoon veel strenger op vuurwerk gecontroleerd worden, maar je kon zo doorlopen bij de Bekerfinale, dat was erg raar...

26 september 2014 om 18:57

En deze 'daders' kunnen bij Urk aan de poort ook gewoon een kaartje kopen, want daar wordt geen clubcard gevraagd. Dus heb je ze alsnog niet buiten de deur.

26 september 2014 om 21:55

Maar kan je dat Ajax kwalijk nemen?

Maar meneer van praag, waarom komen deze terecht onafhankelijke tuchtrechters tot deze straf? Ze hanteren toch de strafmaat die de knvb uiteindelijk heeft vastgelegd? Daarop kunt u wel invloed uitoefenen.

26 september 2014 om 19:02

Juist! Deze tuchtcommissie oefent het KNVB beleid uit. Dus als dit beleid het mogelijk maakt voor dergelijke vergrijpen zulke lichte straffen uit te delen dan heeft Van Praag gewoon een kilo boter op zn hoofd en maakt hij zich er hier wel heel makkelijk vanaf.

26 september 2014 om 19:08

En deze tuchtrechters zijn op papier onafhankelijk, maar maken in de praktijk toch onderdeel uit van de knvb organisatie. Is niet te voorkomen, maar eigenlijk vind ik dat van praag zich te gemakkelijk verschuild achter allerlei abstracties.

26 september 2014 om 21:35

Bovendien moeten de rechters in de tuchtcommissie samen met oud-spelers de straf bepalen. Waar komen die oud-spelers vandaan is dan de vraag? Als die van Ajax komen, dan is er natuurlijk geen sprake van onpartijdigheid. Er is geen enkele bekendheid over welke oud-spelers mee beslissen en of ze ook mogen oordelen over hun oude club(s).

Michael van praag is een ajaxied en die moeten we serieus nemen,kom toch op joh! Dit kun je niet menen nu word elk andere straf van welke club dan ook te hoog!

weetje ik vind dit geen goed voorbeeld.

want dit smaakt voor supporters naar meer.

want nu gaan misschien meerdere clubs dat doen en consequntie is 1 duel zonder uit publiek.
want als je hier deze straf uit deelt moet je overal dit uitdelen.

voorbeeld roda speelt halve finale tegen az
roda gooit vuurwerk op veld waardoor az uit hun doen is en uit eindelijk verliest met 3-0 want niet alle clubs reageren er zo op zoals pec deed!
het leek toen ook wel of ajax meer geschrokken was over het vuurwerk dan pec zwolle!

Tja... Leg dit eens uit zonder kromme tenen te krijgen.... Een uitwedstrijd naar Urk zonder supporters na dat schandalige wangedrag in de finale.... Klassejustitie? Beetje rood-wit bloed daar bij die zogenaamde onafhankelijke tuchtrechters? Niet te bewijzen natuurlijk maar het is in ieder geval een onverklaarbare laag vonnis waarmee de Knvb zich belachelijk gemaakt heeft.

26 september 2014 om 18:45

Heel simpel, straf werd bekend gemaakt voordat de loting plaatsvond. Genoeg uitleg?

26 september 2014 om 19:10

Dan nog hadden ze het moeten doen voordat het nieuwe bekerseizoen begon. Dan had de straf nog kunnen zijn dat ze werden uitgesloten voor een seizoen. Nu kon dat bijvoorbeeld al niet meer.

26 september 2014 om 20:49

Waarom zou Ajax uitgesloten moeten worden? Dat zou pas een belachelijke straf zijn. En daarnaast was men nog bezig de daders op te pakken en te straffen. Ajax heeft een grote rol gespeeld mbt identificatie, dat schijnt mee gespeeld te hebben in het bepalen van de strafmaat voor Ajax. Ik vind de straf ook verrassend licht, maar vind jouw voorstel te ver gaan.

26 september 2014 om 21:37

Hoezo zou dat belachelijk zijn? In het amateurvoetbal wordt je voor minder al uitgesloten van bekervoetbal.

Dit zijn echt grote ongeregeldheden en daar zal 1 seizoen uitsluiting van de beker zeker wel te rechtvaardigen zijn (en niet alleen omdat het Ajax is, want dat moet dan voor alle clubs gelden).

9 oktober 2014 om 15:38

Tja, gewoon een wedstrijd zonder uit supporters je kunt daarbij van tevoren niet kijken naar de tegenstander.

Kan mij voorstellen dat dit bij mijn mede NAC supporters niet goed valt. NAC krijgt een boete van 1 wedstrijd thuis zonder publiek nadat er massaal fakkels afgestoken werden. Deze werden niet op het veld gegooid en de veiligheid van spelers kwam niet in gevaar.

Vanuit een supportersite van NAC is er destijds onderzoek verricht en contact gezocht met de Knvb. Zij gaven letterlijk aan. " als u wist hoe dik het dossier van NAC Breda is dan zou u wel anders piepen...

Kan me bijna niet voorstellen dat NAC supporters een slechtere naam hebben dan die van Ajax qua harde kernen. Ook niet in verhouding.... Voor mij komt t over als klassenjustitie . En kom aub niet aanzetten dat dit Calimero gedrag is.... Het voellt als verschillende maat hanteren. Graag motiveren als je het hier niet mee eens bent.

26 september 2014 om 18:47

Volgens mij is de straf exact gelijk, alleen betrof het bij NAC een thuisduel en bij Ajax (officieel) een uitduel. Dus wordt Roda gestraft voor een thuisduels en Ajax voor een uitduel. Ik snap je verbolgenheid omdat Ajax 'slechts' naar Urk moet zonder support, maar feitelijk is de straf hetzelfde.

26 september 2014 om 18:55

@trodat4030
Ik snap je punt... Alleen dit is natuurlijk echt iets wat de Knvb zelf niet moet willen. Uit rotzooi trappen zou bijna "lonen"... De wereld op zijn kop natuurlijk...

26 september 2014 om 19:12

En wat is het verschil financieel voor ajax of het een thuis of een uitwedstrijd zonder publiek moet spelen? Juist. Klassejustitie dus.

26 september 2014 om 21:03

@nacdeclub,

Ik snap ook wel wat jij bedoelt, ik vind de straf ook licht, vooral door de loting. Maar wellicht had de rechter kunnen oordelen dat de eerstvolgende bekerfinale die Ajax zou bereiken zonder Ajaxsupporters gespeeld moet worden. Dat zou ik zelf ook wel gepast gevonden hebben..

26 september 2014 om 18:57

Het grote verschil in deze twee wedstrijden is de verantwoordelijkheid voor de controle. Kijk dat ajax supporters vuurwerk op het veld gooien en dat supporters van nac vuurwerk op de tribune afsteekt kunnen de clubs niks aan doen.

Ze krijgen de straf voor nalatige controle. Bij een thuiswedstrijd is nac volledig verantwoordelijk voor deze controle. Bij een bekerfinale zijn beide clubs + knvb verantwoordelijk voor de controle dus is ajax minder aansprakelijk voor het voorval

9 oktober 2014 om 19:08

Neem aan dat een club toch verantwoordelijk is voor haar eigen supporters. De club FC Zwolle kun je totaal niet aansprakelijk stellen voor het gedrag van de supporters van de tegenpartij. Ajax was aansprakelijk voor haar supporters en heeft gigantisch gefaald door geen/geen goede controle uit te voeren voordat de supporters het stadion ingingen.
Hierin kun je de club FC Zwolle geen verwijt neerleggen.

11 oktober 2014 om 09:27

Daarom is ook ajax gestraft en zwolle niet. De straf valt voor ajax alleen lager uit omdat ze minder verantwoordelijk zzijn dan bij een thuis wedstrijd

Ook de schijn heeft van Praag tegen. Hij komt met zijn Ajax achtergrond natuurlijk totaal niet onpartijdig over. Dit is toch dezelfde man die op een symposium uitsprak dat Fortuna Sittard failliet was...

Het probleem lijkt te zijn dat de tuchtcommissie geen idee heeft van wat het moet doen en welke richtlijnen ze moeten naleven. Dat is niet alleen bij dit soort gevallen, maar ook bij overtredingen op het veld. Ik vind het zelf ook maar een matige straf, maar om nou te zeggen dat het bewust Ajax helpen is, nou dat lijkt me niet. Het is nou niet dat in de rest van het verleden Ajax nou zo veel voordeel heeft gehad van de Knvb of de tuchtcommissie. Dat is vooral gebaseerd op complottheorieën en kwaadsprekerij.

Maar ze hebben toch jurisprudentie? Ze weten toch welke straffen ze in het verleden hebben gegeven aan clubs... Stel dat willem II nu een straf krijgt voor t afsteken van een paar fakkeltjes tegen NAC en deze straf is zwaarder dan die van Ajax. Dat kan toch niet.

Die agressieve houding die er heerste tijdens het incident bij de finale en dat ze niet eens respect toonde naar Ajacied Edwin vd sar. Dat moet toch ook meewegen. Dit was niet per ongelijk een fakkeltje op t veld gooien hè!!!

Ongeloof troef.

Dit is geen straf,maar een opluchting.
Ergens had ik dit wel verwacht, zo'n milde maatregel.
Maarja dit is wel echt weer zo'n puur Nederlandse maatregel, een tik op de vingers en een aai over de bol begeleid met de woorden "niet meer doen he".

Tuchtrecht is nooit onafhankelijk...
Niet een echt overtuigende reactie van v Praag aangezien deze zelf ex-Ajaxvoorzitter is. Daarnaast heeft deze man aantoonbaar lotingen gemanipuleerd- ook al zo iets een vz van Ajax die de loting voor de Knvb beker mocht uitvoeren.

26 september 2014 om 22:21

Aantoonbaar lotingen gemanipuleerd.... geef een voorbeeld dan!
En siem de jong die de loting mocht verichten.... goh hij moest op een knop drukken en dan word er een balletje uit de koker geblazen.... zo zeg.
Zal je vertellen dat voetballers en bestuurders dit vaker doen, niet zo verontwaardigd doen.... of is je blik weer zo selectief als het maar kan?!

En waarom gaat de aanklager dan niet in beroep?

Ook al zo onafhankelijk.....

Die rechter was ook gewoon voor ajax. Deze straf is veelste mild, al zelfs de KNVB al gaat zeggen dat ze het niet hoog genoeg vinden zegt dat genoeg

De tuchtcommissie is geheel onpartijdig & voor ajax...

Ik heb zelden een club meegemaakt die al jaren bevoordeeld word met schorsingen van spelers en supporters als Ajax !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

9 oktober 2014 om 15:56

Stel jij hebt gelijk en de Knvb bevoordeeld Ajax bewust, hoe kan het dan dat Ajax qua scheidsrechterlijke beslissingen de laatste jaren zo'n beetje de meest benadeelde club is in de Eredivisie? Dat de straf volgens jou niet in verhouding staat kan ik wel begrijpen, alleen mis ik de link die het heeft met bevoordelen. Mensen 'vergeten' (velen doen het echter bewust, om Ajax nog net iets meer zwart te maken) de nadelen die Ajax heeft gehad. Ik vind de Knvb ook maar een zwakke instatie, zo zijn veel straffen in mijn ogen te licht, maar ik heb niet het idee dat ze daar nou heel erg partijdig zijn.

9 oktober 2014 om 17:14

Ajax meest benadeelde club.

Lol., je bent echt ziek in je hoofd als je dat denkt.

9 oktober 2014 om 17:24

In plaats van als een dwaas te reageren, leg dan uit wat er verkeerd is aan mijn reactie. Uit meerdere onderzoeken is naar voren gekomen dat Ajax afgelopen seizoenen vaker is benadeeld dan bevoordeeld door de arbitrage. Of ben jij soms ziek in je hoofd en zie je dat niet? Vorig jaar het AD en het jaar daarover Nrc. Ach goed die zullen het wel weer bij het verkeerde eind hebben, zullen wel Ajaxsupporters zijn. Toch?

De volgende finale dus een paar vuurwerkbommen? oerwoud geluiden en andere spreekkoren? want de verantwoordelijkheid is gezamenlijk inclusief tegenstander en de Knvb. Levert als straf een uitwedstrijd zonder uit supporters op. De eerste ronde geeft 50% kans op een amateurclub, de tweede 30%
Dan kun je de straf toch niet serieus noemen?.

De Knvb vraagt om maatschappelijke voorbeeld functies van club's en spelers maar zelf komen ze nogal louche over.

9 oktober 2014 om 15:36

Ajax heeft aan een stuk of 72 supporters stadion verboden uitgedeeld. Het is niet alsof Ajax niets gedaan heeft daaraan. Je kan dit soort dingen alleen maar stoppen door echt alle raddraaiers toegang tot alle stadions te verbieden. Dan blijft er vanzelf niets meer over van die mafketels zonder leven.

9 oktober 2014 om 16:38

Stadionverboden uitdelen is één, maar die moeten ook gehandhaafd worden. Dat is bij Wesley die Esteban schopte niet gebeurd, hij had toen een stadionverbod. Er moet meer gefouilleerd worden, want het blijkt nog steeds veel te makkelijk om vuurwerk mee het stadion in te nemen. Als dat nou ook verbeterd, dan komen we misschien wel eens van die mafkezen af.

9 oktober 2014 om 16:41

Alle idioten een café verbod geven helpt dat de horeca niet. Nu mogen een aantal fan's geen carnaval vieren in Urk. Urk blij?
Kun jij dit uitleggen als voorbeeldfunctie die "ook" Ajax moet uitdragen? En iedereen kan echt gewoon naar Urk gaan.
Een spandoek in je eigen stadion kost geld als de Knvb de tekst niet aan staat, maar in een ander stadion, wedstrijd vertragen, wedstrijd onderbreken wegens gevaar,de boel mollen wordt onbestraft gelaten door die zelfde knvb.
Wat is nu de Knvb straf aan Ajax met hun support????

Blijft een lachwekkende straf.

ik ben niet voor ajax maar als er dan zo een club voorbij komt met zoveel supporters .en er gebeurd niets.en het is een groot feest . en de supporters maken er iets van wat in dat dorpje nog nooit is gebeurd. en waar ze het over 10 jaar nog over hebben . waar maken we ons dan druk over.

Werkelijk een schandalige straf. Tegen urk uit zonder supporters.. hoe makkelijk kom je onder je straf uit. Speel dan een wedstrijd zonder fans als je tegen een echt sterke tegenstander moet spelen.

9 oktober 2014 om 15:52

Ajax komt goed weg, maar hoe is dat te voorkomen dan? Tenzij de Knvb Ajax met voorbedachte rade zo heeft bevoordeeld, dan is er dus niets aan te doen. Schorsingen voor spelers of straffen qua publiek zijn altijd voor de eerst volgende wedstrijden. Of moet je tegen Suarez ik zeggen, je mag pak 'm beet 10 wedstrijden niet mee doen, maar dat zijn de wedstrijden tegen Brazilië, Atletico, Real, Valencia, en grote tegenstanders in de CL. Nee tuurlijk kan dat niet, net zo min als je kan zeggen dat de supporters niet welkom zijn voor één wedstrijd en dat die wedstrijd PSV-uit zou moeten zijn.

Het 'handigste' was geweest als ze gewoon hadden gezegd dat de opgelegde straf voor thuiswedstrijden zou gelden. Dat heeft altijd nog iets meer effect dan een uitwedstrijd.

Tja Ajax als jullie steeds in gesprek blijven met deze mafkezen dan wordt je daar ook de dupe van.

Dus Ajax moet al het openbaar vervoer vanuit Amsterdam richting Urk platleggen. Want ze moeten er op toezien dat er geen vervoer/ dienstverlening vanuit Amsterdam plaatsvindt.

Echt een flinke straf hoor. Een wedstrijd tegen een amateurvereniging waar ajax geen kaarten voor mag verkopen. Hier zullen ze in amsterdam echt wakker van liggen.

Pak dan punt 1 een eredivitegenstander . is eerlijker.
Punt 2 in bijna alle europese wedstrijden was er gedonder bij ajax en wat krijgen ze niks.
Feyenoord speelt tegen besiktases en krijgt om niks een boete.
De knvb meet niet eeerlijk er zijn meer voorbeelden

9 oktober 2014 om 16:41

Deze wedstrijd was een Knvb wedstrijd. De wedstrijd Feyenoord Besiktas is er 1 die onder de Uefa valt, de Uefa heeft ook de boete opgelegd en niet de Knvb.

Kap is ff met dat clubhatelijk gedrag! Elke club heeft idioten. Ado, Eagles, Utrecht, Feyenoord etc! Ajax is de grootste club dus wordt alles breed uitgemeten in de media terwijl andere kleinere clubs genoeg rotzooi trappen! Laatst bij NEC almere city nog! Elke club heeft dit probleem, de overheid moet is met zwaardere straffen komen en mensen in weekenden gewoon laten melden die overtredingen begaan! Het zijn criminele organisaties die je keihard moet aanpakken!

Het had zomaar een thuiswedstrijd tegen een topclub kunnen zijn, de loting bepaalde anders, gelukkig.
Als Ajax zonder eigen publiek tegen pak 'm beet PSV had moeten spelen had de straf veel harder aan gekomen. Beetje mazzel mag ook wel eens. Denk niet dat Ajax te klagen heeft over te veel geluk de laatste jaren.

10 oktober 2014 om 02:54

Nee dus, niks geen mazzel. Ajax - PSV was voor een volle bak gespeeld. De straf betreft 1 uitwedstrijd zonder Ajax supporters. Ajax ging dan ook onmiddellijk akkoord met deze straf.

Wat een lachertje . Kan me iemand duidelijk maken hoe Ajax hier gestraft word?? Waarom niet een thuiswedstrijd zonder publiek ?? Of beter nog 3 thuiswedstrijden zonder publiek , want dit is niet de 1e keer dat Ajax supporters zwaar over de scheef gaan !!

PS

Een thuiswedstrijd zonder publiek tegen AZ ( het geld was al binnen , of hebben de supporters hun geld terug gekregen ?? ) Dat noem ik geen straf !!!

9 oktober 2014 om 21:21

Omdat je dan de fans straft.... staat ook gewoon in het artikel.

Ajax stond tegen AZ met 1-0 voor was niks aan het handje, werd overgespeeld en begon met 0-0.
Straf genoeg, sommige verliezen de kijk op de werkelijkheid en willen alleen maar straf straf en straf zien voor ajax.

10 oktober 2014 om 02:37

,,wij begrijpen de commotie over het spandoek”, zegt een woordvoerder van de Knvb. “het spandoek is stijlloos en kwetsend en hoort absoluut niet thuis in een stadion.
Dit vond de Knvb van de Ajax reactie op het overlijden van Rooie Mark aan k***er. Er werd verder geen straf aan Ajax uitgedeeld. Maar als Twente fan's een quote uit een lied nemen worden die wel door de Knvb gestraft. Twente was het met hun straf niet eens maar ging niet in hoge rberoep. Quote: "niet omdat zij vindt dat zij in dit geval niet in haar recht staat, maar omdat FC Twente verwacht geen recht toegekend te krijgen."
Maw men vind de Knvb louche en respectloos.

Wanneer maakt de Knvb de straf bekend?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren