Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Cruijff en Beckenbauer: ‘Barça wereldwijd veel groter dan Bayern’

Laatste update:

Zet twee voetbalgrootheden aan tafel en je krijgt een interessant gesprek over Bayern München, Barcelona, Josep Guardiola en de torenhoge transferbedragen. BILD deed het, door Johan Cruijff en Franz Beckenbauer uit te nodigen voor een groot interview. In de jaren 70 waren de twee grote rivalen (zo won Beckenbauer met Duitsland de WK-finale van 1974 van het Nederland van Cruijff), tegenwoordig kunnen ze het goed met elkaar vinden.

/

Het gesprek begint met de vraag welke club nou groter is: Barcelona of Bayern München? “Wereldwijd gezien Barcelona. In Zuid-Amerika kijken alle mensen naar de Spaanse competitie. Daar is Barcelona veel groter dan Bayern München en dat zal ook zo blijven”, aldus Cruijff. Beckenbauer geeft de Nederlander gelijk. “Barcelona is leidend in de wereld, ook vanwege de traditie. In de jaren 30 en 40 hadden ze al legendarische teams. Bij Bayern München begon het pas in 1965 met de start van de Bundesliga.”

Cruijff staat bekend als de ontdekker van Josep Guardiola, de man die tegenwoordig de hoofdtrainer van Bayern München is. Is Guardiola beter dan José Mourinho, die in Spanje de grote rivaal van Guardiola was? “Voor mij staat dat vast, ja”, zegt Cruijff. “Bij Guardiola gaat het erom samen het voetbal te verbeteren, om het team naar een hoger niveau te brengen. In tegenstelling tot Mourinho heeft hij zelf voor 100.000 fans gespeeld. Hij zet het team in het middelpunt, Mourinho praat altijd over zijn ploeg, zijn kwaliteiten en zijn mentaliteit.”

/

In Duitsland bestaat de angst dat Bayern München het combinatiespel van Barcelona probeert te kopiëren, maar daar is volgens de grootheden geen sprake van. “Het moet een gezonde mix zijn. Tiki-taka werkt goed met Lionel Messi, Andrés Iniesta en Xavi. Anders niet. Spelers als Arjen Robben en Franck Ribéry zijn op hun best met hun dribbels en solo’s, dat is een compleet andere manier van voetbal”, aldus Beckenbauer.

De twee richten zich vervolgens op de transferprijzen in het huidige voetbal. “Als spelers als Gareth Bale en Cristiano Ronaldo al honderd miljoen euro kosten, dan had Cruijff in zijn tijd enkele miljarden gekost”, lacht Beckenbauer. “En jij was onbetaalbaar voor Real Madrid”, neemt Cruijff over. “Franz was niet alleen een superster, hij kon van een elftal ook een echt team maken.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat is wel zo maar dat komt ook omdat Messi daar speelt en dat Barcelona een fantastische stad is om daar een lang weekend te zijn. Dat zijn allemaal dingen die meespelen toch. Wees eerlijk Bayern speelt al jaren beter dan Barcelona. Sowieso de laatste 4 jaar beter gepresteerd dan Barcelona Europees.

19 september 2014 om 10:24

Ach deze argumenten worden er alleen maar bijgehaald als de andere ploeg beter is en men dat niet kan verdragen. Ajax deed dit ook toen het jarenlang geen kampioen werd. Bij Feyenoorders merk je het vaak ook dat ze hun ploeg toch veel groter vinden dan een AZ of Twente terwijl daar op basis van de afgelopen tien jaar bijna geen reden voor is. Het is gewoon een zwaktebod.

19 september 2014 om 10:26

@alex

Heb je ook wel gelijk in. Zodra ze niet presteren dan moeten ze het van de geschiedenis hebben. Om toch te laten zien dat ze groot zijn. Maar andere clubs die normaal gesproken als mindere worden gezien. Die zijn dan wel minder maar sportief toch veel en veel beter. Ik ben het helemaal met je eens. Historie is leuk maar sportiviteit is voor mij beter op het heden.

19 september 2014 om 10:46

Niet eens, je verleden bepaald de aantrekkingskracht voor spelers in de toekomst. Als feyenoord of pak em beet Az je wilt hebben, kies je eerder voor feyenoord. En deze afweging is voor buitenlanders nog veel makkelijker te maken. En dan de achterban. Je achterban is groot vanwege het succes, die de club heeft beleeft (ja ook bij feyenoord, want een Feyenoord zonder haar geschiedenis had nooit zoveel fans gehad). En je supportersschare en achterban bepaald in mijn ogen vaak de continuïteit van een club. Waar feyenoord bij 20 miljoen schuld niet zou omvallen, hadden de meeste andere clubs al op amateurbasis verder kunnen gaan. Dus historie is ontzettend belangrijk en heeft wel degelijk een belangrijke invloed op het heden.

19 september 2014 om 11:49

@ ahjacied

Ik heb zelf twee jaar lang rondgelopen in Latijns-Amerika en Real & Barça zijn de enige twee Europese clubs die daar bestaan.
Dat Barcelona een mooi decor vormt voor een citytrip speelt daar uiteraard geen rol in. Dat Messi en Ronaldo voor die clubs spelen uiteraard wel, maar het gaat al langer terug hoor, dus dat is verre van de enige reden.

Het gaat er trouwens in dit artikel ook niet om welke club beter is, wel welke club 'groter' is. Het is gewoon een objectief statement, dus je moet er geen excuses proberen achter zoeken.

19 september 2014 om 12:38

@ Ajaxet88

Helemaal mee eens, daar wil ik graag nog aan toevoegen dat ook bij de sponsors dat grootste verleden er nog toe doet. Het is een van de redenen waarom internationale A-merken in Nederland eigenlijk alleen in Ajax belangstelling hebben. Voordat ik een verwijt krijg dat dit arrogant is; er zijn de laatste jaren genoeg onafhankelijke rapporten gepubliceerd van gerenommeerde organisaties waarin dit steeds naar voren kwam. Hetzelfde geld voor de populariteit van Ajax in het buitenland, en nee natuurlijk zijn het niet de aantallen zoals een Manchester United heeft, maar ook Ajax heeft internationaal toch een behoorlijke fanbase door het verleden.

19 september 2014 om 10:26

Precies, de afgelopen 4 jaar wel ja, maar het gaat om het totaalplaatje van vroeger al. Barcelona heeft het voetbal definitief veranderd, en de 4 jaar van Pep waren de 2e keer dat Barcelona de wereld veroverde, eerder deed Cruijf dit en later van Gaal & Rijkaard ook in mindere mate.

Bayern is inderdaad de afgelopen 2-3 jaar beter dan Barcelona, maar qua historie, naam en de betekenis in het internationale voetbal is Barcelona veel groter.

19 september 2014 om 10:41

Precies, maar daar heb je dus sportief gezien helemaal niks aan. Nottingham Forrest heeft een veel grotere historie dan Chelsea, maar ja, wat koop je ervoor. Helemaal niks.

19 september 2014 om 10:48

Heb je de tekst wel gelezen? Hij heeft het over de naam barca en zuid Amerika. Niet over de historie en de rest. Barca is ook groter in zuid Amerika. In de jaren dertig toen Barcelona al speelde was Bayern bij wijze van spreke een amateurclub. Maar die inhaalslag is allang gemaakt, terwijl Barcelona pas echt ik Europa doorbrak onder Rijkaard. Daarvoor in de tijd van Koeman werd het ingezet.

19 september 2014 om 10:57

Je doet net alsof Barcelona helemaal weggezakt is, net zoals Nottingham Forrest. Dat is een vergelijking die totaal niet op gaat want Barcelona is gewoon een topclub net zoals Bayern.

19 september 2014 om 11:05

Een langere historie is in mijn ogen niet een betere/grotere historie. Chelsea was 4 x landskampioen, won 2x de Europacup II, CL en Uefa Europa League. Dit tegenover 1x landskampioen en 2x Europa Cup I.

Als je de geschiedenis een beetje ken was het vooral een ploeg die altijd vocht tegen degradatie en promotie. Pas in de 16 jaren van Clough zijn ze boven hun zelf uitgestegen. Daarna zijn ze weer ver teruggeworpen door o.a. de financiële crisis. Voor zulke clubs geld dat ze normaliter al failliet verklaard zouden worden. Overigens noem je nu ook een bijzonder geval, want het was de eerste oud Europacup I winnaar die afzakte naar de derde divisie.

19 september 2014 om 12:29

Domme vergelijking. Het is niet alleen historie. Barcelona heeft gewoon een grotere fanbase dan Bayern. De club staat over het algemeen ook meer in de spotlights en heeft een hogere omzet. Nottingham heeft misschien wel historie maar geen grote fanbase en is absoluut heen topclub. FC Barcelona is samen met 2/3 andere clubs gewoon de grootste op dit moment

19 september 2014 om 10:59

"sowieso de laatste 4 jaar beter gepresteerd dan Barcelona Europees."

Serieus? Barca is pas de laatste 2 jaar verzwakt. In periode 2009-2012 waren ze de beste in de wereld. Laatste 2 jaar is min of meer correct...

On.: Wel leuk zo een gesprek tussen 2 legendes. Het valt met toch vaak op dat Bayern en Barca echt veel respect hebben voor elkaar.

19 september 2014 om 11:09

Ach man, wat een onzin. Barcelona won in 2011 nog de CL.

19 september 2014 om 12:05

en tsja, zijn ook non uitspraken van cruijff.
Want Pele is natuurlijk ook vele malen groter dan cruijff en beckenbauer bij elkaar.

en zo zit alles weer in perspectief...

Toch mooi dat 2 oude rivalen het nu goed met elkaar kunnen vinden. Wie weet hebben we over 50 jaar ook zo'n uitzending met Lionel Messi & Cristiano Ronaldo?

19 september 2014 om 10:25

Dan zou een betere vergelijking Messi en Pepe zijn, want Beckenbauer was toch echt een verdediger.

19 september 2014 om 10:27

Ja maar Kaiser Franz was toendertijd een van de beste spelers ter wereld, had het aanzien dat nu Messi & Ronaldo hebben. Dat heeft Pepe nooit gehad en zal hij ook nooit hebben.

19 september 2014 om 10:31

Ja maar wel met het verschil dat in tegenstelling tot Beckenbauer , Pepe zijn hele huis kan behangen met gele en rode kaarten

19 september 2014 om 10:39

Oke oke, Walter Samuel dan, weliswaar nooit van het niveau van Beckenbauer, maar wel gewoon een geweldig beest achterin. Kunnen jullie daar mee leven?

Zou dit grote interview ergens tetug te kijken zijn? Lijkt me wel wat om dit te bekijken met deze 2 grootheden.

Barca en Bayern zijn hele grote clubs maar Real United en Milan zijn groter.

19 september 2014 om 10:50

HU? Real is net zo groot maar Ac Milan. Nee.

19 september 2014 om 11:13

Milan is zeker wel zo'n grote club. Traditioneel Europese grootmacht die nu in een enorme dip zit.

19 september 2014 om 12:22

Gezien de totale merchandise van Madrid en Barcelona zijn deze clubs wereldwijd wel degelijk een stuk groter dan Milan.

Het is maar net waar je groot aan afmeet. Aantal behaalde prijzen? Omzet? Aantal fans/sympathisanten?

Mooi om te zien. Bayern en Ajax kunnen in bepaalde opzichten goed met elkaar optrekken door te laten zien hoe het ook kan. Met respect voor traditie en gezond beleid.

Oh wat hebben ze het leuk samen, deze bobo's. Elkaar lekker in de reet kruipen. En dan net doen of Neymar en Suarez niet voor dikke bedragen naar Barcelona zijn gegaan. Oh wat zijn Ronaldo en Bale toch duur hahahah...

19 september 2014 om 10:44

Oh arm jochie... hebben ze alleen spelers van real genoemd. Johan heeft al vaak genoeg gezegd dat neymar Veel te duur was en zn salaris belachelijk hoog

19 september 2014 om 11:05

Klopt en hij heeft ook aangegeven dat hij Messi - Neymar - Suarez niet de beste combi vindt. Als er iemand kritiek op Barca niet schuwt is het Cruijff wel.

19 september 2014 om 11:14

Komt ook door de problemen van Cruijff met het bestuur, het is vooral politiek.

20 september 2014 om 03:10

@baby: fijn om te weten dat ik nog minstens tot mijn 35e mijzelf kan gedragen als een kleuter. Ga eens iets nuttigs doen met je leven in plaats van 'jochies' met je slechte argumenten op hun plek te zetten.

Als deze twee bobo's beweren dat zij, als ze kijken naar de huidige bedragen, beweren dat zij dan veel meer waard zouden zijn geweest. Dan strookt dat niet met het beleid die beide clubs erop na houden. Deze 'iconen' zeggen het ene en doen het ander. Als jij daar niet doorheen kan kijken dan ben je nog dommer dan je foto doet vermoeden.

20 september 2014 om 11:19

jij zegt nu heel wat anders als in je vorige post.
Je deed eerst zielig omdat ze 2 spelers van Madrid noemden.

19 september 2014 om 11:19

Van waar deze zure reactie @gio ? Dit zijn 2 grootheden van het voetbal, heb je het gehele interview gezien ? Ik heb het wel gelezen, Beckenbauer geeft die opmerking over Bale en Ronaldo. Is gewoon een leuk interview, en er word geen leugen vertelt. Mag geen link plaatsen maar als je naar de site van bild gaat en Cruijff als zoekterm gebruikt staat ie meteen bovenaan.

Real Madrid en Manchester United zijn de grootste clubs ter wereld denk ik als je kijkt naar wereldwijde belangstelling... shirtjes die verkocht worden etc. Maar het gaat bij deze clubs ook om handel. Royston Drenthe is gekocht op zijn uiterlijk, met een kale kop.. of blank en een hollandse kuif had hij nooit bij Real gespeeld... merchandise!!

Bayern en Barca (en ook Milan) zijn meer 'familieclubs'... Daar wordt je als voetballer ook als mens behandeld. Wie presteert mag blijven, wie niet presteert wordt eerlijk de waarheid vertelt. Mijn voorkeur gaat zonder twijfel ook uit naar dit laatste!

19 september 2014 om 10:49

Hangt ervan af wat je verstaat onder de grootste.

19 september 2014 om 11:20

Gnst

Dat zeg ik toch! wereldwijde belangstelling... Regel 2! Azie, Zuid-Amerika etc.

En qua sportieve prestaties overigens ook... 10x Europa Cup 1 / Champions League

19 september 2014 om 11:32

Qua wereldwijde belangstelling is man utd een van de grootste. Qua Europese prijzen zijn er vele clubs hoger gepositioneerd dan man utd dat was mijn punt. Niet zozeer Real, die komen namelijk in beide voor.

19 september 2014 om 11:01

Huh drenthe gekocht om zijn uiterlijk? Verwar je hem niet met Ronaldo? Haha

19 september 2014 om 11:17

Hoeveel voetballers zijn er niet net zo goed of beter als Royston Drenthe?? Ook toen al... Alleen hij heeft gewoon een attitude dat hebben er maar weinig.

Zeg jij nou trouwens dat Ronaldo een matige voetballer is? :P

19 september 2014 om 11:22

Drenthe was gewoon een domme transfer op basis van hype door dat jeugd wk, een soort mini James transfer.

Jouw voorbeeld was meer van toepassing op Beckham ipv Dinho toen der tijd.

19 september 2014 om 11:47

Haha nee je begrijpt me verkeerd. Ronaldo is natuurlijk een super goede voetballer en 1 van de beste momenteel.

19 september 2014 om 11:03

Ben je Abidal,ronaldinho,... vergeten. Bij Barcelona moet je net top blijven of je wordt aan de deur gezet

19 september 2014 om 11:17

Abidal was al bijna 34 en Ronaldinho gooide er met de pet naar. Lag vaker te slapen in de fitnessruimte of was in een nachtclub dan op het trainingsveld.

19 september 2014 om 11:25

Het is niet dat ze het niveau niet meer aankonden. Je hebt nog meerdere voorbeelden.

19 september 2014 om 12:12

nerazzurri9

Kom op man... Barca had Alba en Adriano... dan is Abidal met al het respect echt minder... Dat is hem ook verteld, en hij is nooit weggejaagd, zoals Ozil met een dikke strik erom kon vertrekken bijvoorbeeld.

Ronaldinho kon het niveau ook niet meer aan... het bewijs ligt bij Ac Milan, de club waar hij naar toe ging. Wat Floyd A. zegt... die hing meer in de nachtclubs. Dan is het terecht dat je eruit wordt gesodemieterd.. Dat wordt jij ook bij je werk als je iedere ochtend met een slome half zatte kop binnen komt wandelen.

Wat een helden. Ze hebben ook helemaal gelijk.

mmm omdat ?? vind dat ze beiden heel sterk zijn de afgelopen jaren net als barca en chelsea

Real Madrid en Barcelona is in mijn ogen het allerhoogste voor een voetballer. Als je daar speelt kan je geen stap hoger meer zetten. Bayern is zeker niet dat niveau kwa club. Kwa prestaties zijn ze wel enorm vooruit gegaan.

Voor mij persoonlijk zijn dit de 8 grootste clubs ter wereld

Voor ik enkele reacties krijg, dit is persoonlijk en dan hebben we het over historie. En dat is toch waar het om draait. Maar zit kern van waarheid in

Real Madrid - Barcelona - Milan - Manchester United - Inter - Bayern Munchen - Liverpool - Juventus

19 september 2014 om 11:16

Ajax hoort er eigenlijk ook tussen.

19 september 2014 om 11:22

Eigenlijk wel als je historisch bekijkt. Geweldige prestaties, enkel is Ajax kwa niveau echt te hard achteruit gegaan door de financiële concurrentie

19 september 2014 om 11:31

En inter niet?

19 september 2014 om 11:34

Wanneer heeft Ajax zijn laatste prijs gepakt in Europa. Wij 4 jaar geleden. Plus het potentieel is er bij Inter om aan te sluiten bij de top. Bij Ajax ligt dat iets moeilijker neen?

19 september 2014 om 11:55

Want de recentheid van een Europees gewonnen prijs bepaald de grote van de club? Dus Chelsea is groter dan Milan, man utd en Barcelona... Want Chelsea won in 2012 de CL en voor Milan en utd is het alweer een tijd geleden... Echt een top beredenering!

Wat betreft potentie is het lekker gissen. Inter meer potentie omdat het een eigenaar heeft? Voor hetzelfde geld laat hij een puinhoop achter. Kijken hoeveel je dan koopt met je potentie. In tegenstelling tot Ajax dat stabiel is en kan bouwen.

19 september 2014 om 12:07

Zegt een supporter van FC Hollywood, ja jongens. Anders moet je eens aan Ruminige vragen of hij nog wat over fraude en belangenvermenging wil vertellen. Als je het verschil niet snapt tussen Ajax en Inter als club en mogelijkheden reageer dan niet.

19 september 2014 om 12:28

Blijkbaar zit je vol jaloezie, aangezien jij steeds over Bayern begint als je op mij reageert. Heb je het moeilijk jochie? Sorry dat ik geen club support dat als speeltje geld.

Nogmaals potentie koop je niks voor, als de eigenaar er een puinhoop van maakt. Plus, sinds wanneer is potentie een criteria? Zelfs dan komt inter niet in de lijst voor.

19 september 2014 om 12:51

Nee blijkbaar zie je Inter niet als een grote club. Misschien omdat we de laatste jaren in onderlinge confrontatie gewonnen hebben van Bayern. Ik weet het niet. Liever een club met een ziel dan een club die Hollywoodpoppetjes aantrekt

19 september 2014 om 16:35

En Inter niet? Ajax speelt tegenwoordig netjes hoofdtoernooi CL terwijl inter mag spelen bij de subtoppers van Europa.

In je volgende reactie begin je over wanneer de laatste prijs gepakt is, terwijl je eerst reactie het heeft over de historie. Je snapt zelf toch ook wel dat de Mourinho jaren een uitzondering waren en qua historie Inter toch echt nog heel ver weg staat van Ajax?

Dan heb je het ook over de potentie om aan te sluiten bij de top. Kijk nog eens naar hoe Ajax het doet in Europa, ze behoren bijna tot de top.

Ik snap dat je als inter supporter graag Inter tot de top wilt rekenen, maar geen objectieve voetballiefhebber die Inter qua historie, huidige prestaties of potentie tot de beste 8 vd wereld zal noemen.

19 september 2014 om 11:20

Haal Inter weg voor Chelsea en ik ben met je eens.

19 september 2014 om 11:23

Haha maak je een grap? Jij kent duidelijk je historie niet. 4 jaar geleden wonnen we de champions league nog. Jij weet niet hoe groot Inter als club is. Chelsea als koopclub erbij gaan zetten, anders meteen ook City en Psg?

19 september 2014 om 11:29

Ik wist niet dat je had over historie. Inter hoort ook daar niet bij en voor hun in de plaatst komt Ajax.

19 september 2014 om 11:52

Je kan wel bijdehand gaan doen dat Chelsea alleen vanaf 2011 iets voorstelt maar de laatste 10 tot 15 heeft Chelsea veel beter gedaan dan Inter op Europese niveau.
Inter is de laatste jaren een armzalig club geworden met alleen een 1 hoogtepunt.

19 september 2014 om 12:11

Inter heeft toch 5x in de Champions league gestaan, dat is niet niks. Qua historie zeker een topclub, maar op het moment is het niks. Dan moet je Ajax, Benfica noemen.

19 september 2014 om 12:13

Ajax en Benfica ipv Inter en Juventus.

Inter

Europa League 1 x1998
Scudetto 5x
Champions league 1x 2010
Wereldlampioensch 1 x 2010
Beker 4x

Chelsea
Europa league 2 x
Titel 3x
Champions league 1 x
Fa Cup 5x

Wat heeft Chelsea het zoooo veel beter gedaan dan Inter. Je kan beter even eerst feiten geven alvorens ik je moet helpen met het a-b-c van het voetbal

19 september 2014 om 12:25

Prachtig hoe je met twee maten meet, je wilt met je prijzenkast je gelijk halen maar zodra Ajax erbij wordt gehaald ( inclusief prijzenkast) dan telt het niet. Klasse!

19 september 2014 om 12:48

Ik heb niks gezegd over Ajax (zie vorige opmerkingen), jij snapt het nog steeds niet. Blijkbaar zit je met iets. Kan ik je helpen?

19 september 2014 om 17:23

Pl 1996/97 6de plaats
FC 1996/97 Finale 2-0 Middlesbrough Champions
WC 1997/98 Finale 1-0 Stuttgart Champions
Pl 1997/98 4de plaats
FC 1997/98 Derde ronde 5-3 United
WC 1998/99 Halve finale 1-1 1-0 Mallorca
Pl 1998/99 derde plaats
FC 1998/99 6de ronde 0-1 Sheffield
Cl 1999/00 Kwartfinale 3-1 1-5 Barca
Pl 1999/00 5de plaats
FC 1999/00 Finale 1-0 Villa Champions
Pl 2000/01 6de plaats
FC 2000/01 5de ronde 3-1 Arsenal
Pl 2001/02 6de plaats
FC 2001/02 Finale 2-0 Arsenal
Pl 2002/03 4de plaats
FC 2002/03 6de ronde 2-2 1-3 Arsenal
Cl 2003/04 Halve finale 3-1 2-2 Monaco
Pl 2003/04 2de plaats
FC 2003/04 5de ronde 2-1 Arsenal
Cl 2004/05 Halve finale 0-0 0-1 Liverpool
Pl 2004/05 Eerste plaats Champions
FC 2004/05 5de ronde 1-0 Newcastle
Cl 2005/06 Achste finale 1-2 1-1 Barca
Pl 2005/06 Eerste plaats Champions
FC 2005/06 Halve finale 1-2 Liverpool
Cl 2006/07 Halve finale 1-0 0-1 Liverpool pen. 1-4
Pl 2006/07 2de plaats
FC 2006/07 Finale 1-0 United Champions
Cl 2007/08 Finale 1-1 United pen. 6-5
Pl 2007/08 2de plaats
FC 2007/08 6de ronde 1-0 Barnsley
Cl 2008/09 Halve finale 0-0 1-1 Barca
Pl 2008/09 Derde plaats
FC 2008/09 Finale 2-1 Everton Champions
Cl 2009/10 Achste finale 2-1 1-0 Inter
Pl 2009/10 Eerste plaats Champions
FC 2009/10 Finale 1-0 Portsmouth Champions
Cl 2010/11 Kwart finale 0-1 1-2 United
Pl 2010/11 2de plaats
FC 2010/11 4de ronde 1-1 1-1 Everton pen. 3-4
Cl 2011/12 Finale 1-1 Bayern pen. 3-4 Champions
Pl 2011/12 6de
FC 2011/12 Finale 2-1 Liverpool Champions
El 2012/13 Finale 1-2 Benfica Champions
Pl 2012/13 Derde
FC 2012/13 Halve finale 1-2 City
FC 2013/14 5de ronde 2-0 City

WC = Winners Cup
FC = FA Cup

Link voor meer geschiedenis.

http:// www.chelseafc.com/ content/ cfc/ en/ homepage/ the-club/ club-history/ 1900.html
http:// en.wikipedia.org/ wiki/ History_of_chelsea_f.c.

Spaties verwijderen!

Het is wat men bedoelt met grote of beste of traditie clubs, als je het over de grootste clubs uit de geschidenis hebt dan horen zoveel Barca als Chelsea niet bij, en dan heb je het met name over Real, Bayern, Liverpool, Milan, Benfica, Man. United en Ajax maar als je het over de laatste 10 jaar hebt dan kan je niet ontkennen dat Barca en Chelsea een grote rol hebben gespeelt.

19 september 2014 om 12:21

Barcelona moet er gewoon bijstaan. Chelsea is een koopclub opgericht ergens in 2003. Ze kunnen groot worden in de historie.

19 september 2014 om 12:32

Barça hoort absoluut wel bij deze clubs. Chelsea niet. Barça met cruijff bijna 30 jaar geleden was in de periode de rijkste club van de wereld. Barça heeft het ook altijd goed gedaan in Spanje, alleen Europees net wat minder in het verre verleden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren