Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

KNVB schrikt niet van diepterecord: 'Er kijken meer mensen naar de tv'

Laatste update:

Het was maandagavond wel erg rustig in de Grolsch Veste, waar Jong FC Twente het opnam tegen Jong PSV. Op het duel in de Jupiler League kwamen slechts 72 toeschouwers af en dat betekende een diepterecord uit de geschiedenis van het Nederlandse betaalde voetbal. Toch is er volgens de KNVB geen directe reden voor alarm.

De bezettingsgraad van de Grolsch Veste lag maandag op net iets meer dan 0,2 procent en de komst van beloftenteams in de competitie heeft voor de nodige kritiek gezorgd. De KNVB is echter van mening dat de Jupiler League bovenal veel positieve ontwikkelingen vertoont. "Net als alle voetballiefhebbers ziet de KNVB het liefst dat er zoveel mogelijk toeschouwers naar de wedstrijden komen kijken", laat de bond weten in een reactie aan de NOS.

"Dit seizoen is er na zes speelronden in de Jupiler League een stijging van 14,6 procent in het aantal toeschouwers ten opzichte van het vorige seizoen. De bezetting van thuiswedstrijden van beloftenteams is lager dan de andere Jupiler Leagueclubs en blijft voor de betreffende clubs een punt van aandacht. Daar staat tegenover dat de andere clubs in de Jupiler League gemiddeld meer toeschouwers hebben als de beloftenteams op bezoek komen en ook dat er meer mensen naar de live-wedstrijden op televisie van de beloftenteams kijken."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

'er kijken meer mensen naar de tv'

Wedstrijd werd niet eens uitgezonden door het geweldige Fox Sports

16 september 2014 om 18:59

Hehe, als dat echt waar is, is het wel om te lachen.

Ik kan me voorstellen dat er 73 mensen via de TV naar deze wedstrijd zaten te kijken, maar dat is eerder per ongeluk dan met opzet. Ik kijk liever de NFL of Hard Knocks op FOX dan de Jupiler League. Nu Zwolle en Cambuur in de Eredivisie spelen is er echt helemaal niets interessants meer op ons lagere niveau.

16 september 2014 om 19:00

Ja idd vaag dat sommige wedstrijden nooit te bekijken zijn. Lang leve de livestreams.

72 is wel echt erg das normaal gezien nog niet eens het aantal van alle gezinsleden van alle selectiespelers en trainers.

Dat er nu een stijging is ligt niet aan de KNVB of de JL maar aan het degraderen van clubs als Roda, NEC en RKC met voor JL begrippen gigantische stadions en met het promoveren van de kleine stadions van Excelsior, Dordrecht.

16 september 2014 om 20:53

Het stadion van RKC voor JL-begrippen gigantisch? Haha, het stadion van RKC is gewoon middenmoot (plaats 9) in de Jl.

NEC heeft wel een groot stadion in de JL (3e plaats, achter Roda JC en provinciegenoot De Graafschap), maar gigantisch zou ik het persoonlijk nog niet willen noemen.

Ranglijst naar stadions (beloftenteams niet meegerekend):
18.936 Roda Jc
12.600 De Graafschap
12.500 Nec
10.599 Sparta Rotterdam
10.300 Fortuna Sittard
8.800 Mvv
8.600 FC Emmen
8.000 VVV-Venlo
7.508 RKC Waalwijk
7.500 FC Den Bosch
7.200 FC Volendam
4.560 FC Oss
4.500 Achilles'29
4.373 FC Eindhoven
4.200 Helmond Sport
2.864 Almere City
2.687 Telstar

Wel heb je gelijk dat met Excelsior en FC Dordrecht natuurlijk 2 kleine stadions (zelfs voor JL-begrippen) gepromoveerd zijn en daarvoor grotere stadions voor terug gekomen zijn.

16 september 2014 om 19:02

Ach de KNVB verbloemt de trieste statistieken met tv-kijkers. Wat triest. Doe er dan wat aan stelletje nietsnutten.

16 september 2014 om 19:18

Ik denk dat er ook weinig mensen echt geld zouden betalen om dan naar de beloften te gaan kijken. Of heb ik het helemaal mis?

16 september 2014 om 19:06

Of je leest de tekst even. Die titel slaat op de algemene cijfers. Kaar bijdehand doen in een eerste reactie is natuurlijk interessanter dan inhoudelijk reageren.

16 september 2014 om 19:47

Inderdaad.. moet je nagaan hoeveel toeschouwers er waren als er wél werd uitgezonden. Waarschijnlijk nog wel lager... Dan ging je echt niet voor je lol in dat grote stadion zitten.

Maar het is zo zinloos om hier het stadion voor te gebruiken. Laat ze toch lekker elders weer de wedstrijdjes afwerken. Dan verwacht ik de opkomst ook wel iets hoger.

16 september 2014 om 20:17

Tja de ene trekt meer kijkers dan de ander.. vandaar dat als psv gelijk speelt als ajax of feyenoord dat psv altijd op kanaal 3 speelt.. feyenoord en ajax trekken gewoon meer kijkers. Klinkt misschien rot maar het is gewoon zo.

Beetje jammer dat Jong Twente - Jong PSV niet op Fox was, daar had ik een ander streampje voor moeten vinden.

Dit seizoen hebben ze in de JL vooral meer toeschouwers omdat Roda en NEC erbij zijn gekomen. Of dat volgend jaar dan nog steeds zo'n mooi cijfer is valt af te wachten.

Gisteren werd Jong twente - jong psv niet uitgezonden...

Belofte elftallen hebben toch ook geen fanatieke achterban, wat natuurlijk logisch is. Dan krijg je dit soort taferelen.

16 september 2014 om 19:03

De clubs waar ze van zijn anders wel

16 september 2014 om 19:40

En dat is nou exact het probleem. De meeste (zo niet bijna alle) Ajax / PSV / Twente-supporters (en dan bedoel ik stadiongangers en vaste kijkers) zullen niet zozeer veel tijd en moeite steken om naar een beloften-wedstrijd te gaan. De Graafschap-supporters natuurlijk wel. Zeker als een beloften-team van een topclub langskomt.

16 september 2014 om 21:32

Daar zit je helemaal mis. Geen een supporter zit te wachten op die teams. Sterker nog, de fanatieke De Graafschap-supporters boycotten die wedstrijd(en) gewoon.

72 toeschouwers? Dat is schandalig weinig. Ik zie de beloftenteams graag vertrekken uit de Jupiler League. Steden als Apeldoorn, Haarlem (of 2e profclub Amsterdam), Middelburg/vlissingen, Zaandam enz. hebben we een profclub nodig. Dit kan toch niet de bedoeling zijn (0,2 procent van het stadion bezet)? De Knvb maakt de Jupiler League kapot!

16 september 2014 om 19:00

In Haarlem hadden ze profvoetbal maar ging failliet , zelfde in Wageningen en Veendam .
Zoveel support was daar dus blijkbaar ook niet , in Apeldoorn is het ook mislukt .

16 september 2014 om 19:04

Er was voor HFC Haarlem, BV Veendam en Agovv Apeldoorn veel meer draagvlak, dan voor Jong Ajax, Jong PSV en (met name) Jong FC Twente.

16 september 2014 om 19:14

Bij ons in Haarlem is het overgrote deel gewoon Ajacied. Dus nee, er is inderdaad weinig draagvlak, plus Telstar ligt ook op een steenworp afstand, dus support vanuit IJmuiden en tussenliggende dorpjes als Santpoort, Velserbroek, Driehuis etcetera heb je ook niet.

16 september 2014 om 19:51

Heel leuk, draagvlak.... maar zonder geld kun je moeilijk betaald voetbal spelen. En de beloften en amateurs eruit, hou je er nog 16 over waarvan er enkelen ook financieel aan het wankelen zijn.
Willen sponsoren voor die paar wedstrijdjes nog het volle pond betalen? Willen supporters voor die paar potjes nog wel een dure seizoenskaart halen?
Ook dat zou een devaluatie van de competitie betekenen.

16 september 2014 om 19:14

HFC terug juich ik toe. Maar een club uit Zaandam? Die positie is al vergeven. AZ is namelijk de club van de Zaanstreek (in naam in ieder geval) en elke echte Zaankanter zou eigenlijk AZ 'er moeten zijn. Maar de meeste zijn natuurlijk Ajacied, ook omdat het zo dicht bij Amsterdam ligt. Een club in Zeeland zou wel leuk zijn, een provincie zonder profclub, dat kan toch niet!

16 september 2014 om 19:19

HFC Haarlem komt niet meer terug. Is helemaal niets meer van over namelijk. Na het faillissement is het overgebleven deel van Haarlem gefuseerd met mijn oude club HFC Kennemerland, maar dat is (naar mijn mening een grote flop geworden. Ze spelen nog wel op het terrein van Haarlem, dus de faciliteiten (ookal is alles triest verouderd en verpauperd) zijn er nog enigszins, maar er is totaal geen geld. Sportief gezien is het ook dieptriest daar, dus nee, een nieuwe profclub HFC Haarlem zal er niet komen.

16 september 2014 om 20:01

Heel jammer, ik had begrepen dat er wel supporters actief zijn om het weer terug te brengen, maar het had maar weinig kans van slagen natuurlijk.

16 september 2014 om 19:27

Volgens de mededeling van Fctwente waren er 150 toeschouwers, nog steeds belachelijk weinig, maar in ieder geval ruim 2x zo veel als de Telegraaf en VZ blijven beweren!

16 september 2014 om 21:33

Teletekst stond 72..

17 september 2014 om 06:30

Ja, en er was iemand van Teletekst die even de mensen kwam tellen?

16 september 2014 om 22:28

Lijkt me trouwens logisch ik zou ook niet t 2e van me club tegen t 2 van een andere club voor de lol gaan kijken na een dag werken vergeet niet dat t op maandag is en dat werkt niet bepaald mee, maar goed blijf t slechr vinden..

Nou fijn. Dus kunnen voortaan elke wedstrijd op een veldje in Zeist laten spelen zonder publiek, er kijken toch wel mensen naar de tv. Knvb geef nou eens toe dat dit een giga flop is. Buiten het feit dat het nog bijna ergere competitie vervalsing is dan matchfixing.

16 september 2014 om 19:02

Het tweede is natuurlijk helemaal onzin. En het eerste: het was de keus tussen een eerste divisie waar binnenkort alle teams failliet zouden zijn, of een eerste divisie met de jong teams. Ik snap niet dat er fans zijn van de eerste divisie teams die niet blij zijn dat er een constructie is gevonden om hun divisie en hun team in leven te houden.

16 september 2014 om 19:16

Wat is er onzin aan het tweede. Het is toch competitievervalsing als de ene Jupiler league club het halve eerste van Ajax tegenover zich krijgt, en de ander spelers van de A1. Valser kan bijna niet.

16 september 2014 om 19:18

Grootste onzin die ooit ergens uit een duim gezogen is. Zoveel meer inkomsten generen de clubs niet dankzij deze jong ploegen. Stadions zitten veel leger (ook al probeert de Knvb anders te doen geloven). Daarbij kan het voor de ploegen bovenin beteken dat dankzij deze ploegen die voor spek en bonen mee doen zij de play offs en dus mogelijke promotie mislopen. Spelen Nec en Roda beide nog tegen jong ajax in de laatste beslissende wedstrijden, moet de een tegen jochies van 17 uit de A2 en de andere tegen jongens als Duarte, vd Hoorn, Boilesen etc.

16 september 2014 om 19:22

Volgens mij is het geen competitie vervalsing aangezien die spelers van het "eerste" van Ajax niet die zelfde week nog in de eredivisie uitkomen.

16 september 2014 om 19:47

Nee dat zou er nog eens bij moeten komen, dat ze in 1 speelronde 2 keer mogen spelen of op het formulier staan. Het gaat erom dat bijv Almere City tegen jong ajax speelt dat alleen maar jochies van 17/18 heeft die week. De week erop heeft echter, en deze opstelling was ook van Jong Ajax tegen Achillis 29: Vermeer, ligeon, vd Hoorn, Denswil, Riedewald, Serero, Bazoer, Andersen, Becker, Milik en Menig speelt.
Dus de ene club kan makkelijk 3 punten pakken tegen jong ajax, en de volgende keihard verliezen van een in feite eredivisie team van Ajax. Dat komt extra hard aan als je meedoet om promotie.

16 september 2014 om 21:55

Meer toeschouwers is totale onzin. Wanneer je eerlijk wil vergelijken mag je Roda en Nec, waar verreweg de meeste toeschouwers komen, niet meerekenen. De Knvb beschouwt 8ns als debielen; 3xc en Dordt trokken nou eenmaal veel minder...
Knvb volgt gewoon het beleid wat Ajax wil. Dus zullen alle lsugenachtigheid verzinnen om met de onzin verder te gaan...
Vergelijk de 17 teams die er in gebleven zijn en je ziet geen verhoging van toeschouwets.
By the way: in de ere 16% minder toeschouwers! En nu julli weer Bondsb8nzen.

16 september 2014 om 22:17

Natuurlijk is dat wel competitievervalsing.. Knvb heeft bij het invoeren aangegeven dat er strikte regels verbonden zouden worden aan het laten spelen van 1e elftal spelers in beloftenteams. Helaas is hier weinig van overgebleven, wat resulteert in soms bijna complete 1e elftallen en soms a-junioren in de bier-league. Daarnaast trekt het geen supporters zoals hier benoemd en boycotten meerdere supportersgroepen deze wedstrijden (uit OF Thuis) en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ze voor spek en bonen meevoetballen.
Knvb durft niks toe te geven, maar dit is de grootste flop sinds betaald voetbal!

16 september 2014 om 23:11

Een competitie met 14 ploegen is een nog veel grotere flop vooral de finacienen van de clubs.

En die stijging is makkelijk te verklaren met de komst van nec, roda en in mindere mate rkc. Ipv excelcior en dordt

16 september 2014 om 19:33

Bij de derby Roda-MVV waren er 14000 man. Bij Fortuna-Roda ook een zeldzaamheidje in Sittard 7500 man.

Vraag dan ook geen entree voor die beloftenteams. Is het niet voldoende om aan het eerste team te verdienen. Of laat kinderen voor niets binnen, dan komt betalende pappa ook wel mee. Kunnen ze de sterren van de toekomst zien.

16 september 2014 om 19:12

Helemaal niets vragen hoort niet bij betaald voetbal imo, het woord zegt het al. Echter worden er minder hoge prijzen gevraagd (bij Ajax iig) dan bij de topklasse amateurs. Althans, ik betaalde vorige week 8 euro voor AFC tegen de Treffers en bij Jong Ajax betaal je 5 euro (mits in bezit scc).

16 september 2014 om 19:17

De term betaald voetbal heeft te maken met het betalen van de spelers, niet met het moeten betalen voor wedstrijden.

16 september 2014 om 19:25

Helemaal waar hoor, maar ik vind dat je er ook wel iets voor moet betalen om het te kijken, maar dat is mijn persoonlijke mening. Zelfs bij amateurs wordt betaald, dus waarom niet bij een profclub?

16 september 2014 om 20:07

Ok dus de prijzen zijn al laag. Tja, hoe krijg je dan de supporters naar de Toekomst. Het zal ook wel aan de tijdstippen liggen.
Maar als jij gaat, waarom ga je dan niet vaker ? Wat is daarvan de reden ? Zou je vaker gaan als het 1 euro was ? Of op een zaterdagmiddag ?
Of trekt het gewoon te weinig en zou je uberhaupt niet vaker gaan ?

16 september 2014 om 20:32

Ik ben niet echt een goed voorbeeld omdat ik momenteel geen inkomen heb, maar met een stabiel inkomen kun je het wel gewoon betalen. Als ik dat nu zou hebben zou ik wel vaker gaan. Ik vind Ajax echter niet een heel goed voorbeeld, volgens mij zitten daar toch zeker wel 800-1000 man elke thuiswedstrijd (al mag iemand die wel om de week gaat me corrigeren). Iig meer dan die 72 van bij Twente Psv..

er komen weinig supporters omdat het jong psv en jong fc twente zijn bij het grote twente en psv komen genoeg supporters maar het niveau moet ook om hoog want anders komen in het seizoen 2021/22 40 supporters naar feynoord ajax

Op maandagavond voetballen is sowieso dom .
Laat Twente op het atc terrein spelen voor een euro entree , dan komt er wel volk .
Maar nee dat mag niet hè , vergunningen en regeltjes enzo

Je kunt deze wedstrijden beter gratis aanbieden bij aankoop van een seizoenskaart. Gratis bij de ah bij aankoop van een product. Volgens mij maak je dan ook meer winst.

De Knvb wil gewoon niet toegeven dat het toelaten van beloften teams een grote mislukking is.

16 september 2014 om 19:47

Ideaal is het niet nee .
Maar al die profclubs gingen failliet , waarschijnlijk omdat ze zoveel draagvlak hadden * ahum * .
Top amateurclubs willen niet .
Dus ja je moet toch wat .
Voor Ajax , PSV en Twente talenten is het een goeie leerschool alleen komt er weinig volk .
Het is kiezen tussen twee kwaden en dan is dit nog de beste oplossing

Die stijging lijkt me dan ook grotendeels te verklaren dankzij Roda en NEC, maar dat zeggen ze er niet bij. Weet iemand hoe de toeschouwersaantallen in de eredivisie dit jaar zijn tov vorig jaar?

16 september 2014 om 19:35

Een beetje oftopic maar denk jij als er een Sporting limburg zou komen dat ze het stadion vol zouden krijgen?

Nou, mij lijkt de stijging van de toeschouwers aantallen nogal voor de hand liggend. Roda en NEC zijn erbij gekomen en die hebben voor jupiler wedstrijden enorm gevulde stadions.
Alleen van Roda weet ik de aantallen en daar zijn in 3 thuiswedstrijden respectievelijk; 10.000, 10.000 en 14.000 mensen komen kijken. Ik weet de aantallen van NEC niet, maar verwacht dat die ook rond de 8000 per wedstrijd liggen.
Alleen al door deze twee clubs is het aantal toeschouwers dus enorm gestegen.

16 september 2014 om 19:51

Dat is zeker zo. De knvb is de boel aan het verdoelen. Bij mijn club geven ze extra kaarten weg als er een belofteploeg komt om toeschouwers te trekken.

16 september 2014 om 21:03

NEC zat tegen RKC op ruim 9000 toeschouwers, en aangezien het best oké gaat en er leuk gevoetbald wordt zal het stadion bij de betere wedstrijden wel vrij vol zitten.

Lekker die jeugdteams weglaten. Ze moeten gewoon een doorlopende competitie maken waarin amateurclubs kunnen promoveren naar de betaalde competities net zoals in Engeland.

16 september 2014 om 19:49

Ja dat willen die amateurs dus niet .
Accomodaties zijn ook niet geschikt voor profvoetbal

16 september 2014 om 19:53

Knvb regelgeving blokkeert een normale doorstroom. Des te zuurder dat er voor de belofteteams wel aanpassingen in de regels worden gemaakt.

17 september 2014 om 03:27

Voor Achilles 29 ook. Twente moet niet voor niets in de Veste spelen, Ajax heeft de Toekomst moeten verbouwen.
De belofte teams spelen in een competitie waar ze geen volwaardige deelnemer in zijn en waar amateurs niet in willen spelen. Zie Katwijk.

Ik snap ook niet dat je een beloften team in een groot stadion als de grolsch veste laat spelen. Volgens mij moeten teams uit de eerste divisie blij zijn als er een paar duizend mensen komen. Dat deze er soms niet zijn is ook logisch. Maandagavond is nou niet een perfecte avond om een potje voetbal te gaan kijken. Daarnaast zou de entreeprijs ook behoorlijk zijn (not sure).

En dat er steeds meer mensen tv kijken. Dat is volgens mij iets wat wel waar kan zijn. In verhouding is het veel goedkoper om thuis lekke rop de bank te kijken met vrienden. Zeker als je de prijs gaat vergelijken voor een ticket (toch zo rond de 20-30 euro) en de prijzen van drank . En als je dan over het algemeen in de eredivisie ook nog slecht voetbal te zien krijgt. Ja dan wordt het steeds makkelijker om de beslissing te nemen om op tv te kijken.

Roda heeft het supportersniveau omhoog gekrikt! Mooizo!

Een schandalig zwak excuus van een professionele organisatie als de Knvb. Dat ze denken dat de wedstrijd meer door mensen thuis werd bekeken is opmerkelijk, aangezien het niet eens werd uitgezonden. Daarnaast praten ze wel heel mooi over een stijging van 14.6 procent in toeschouwers aantallen ten opzichte van vorig seizoen, maar dat is bijna puur en alleen te danken aan het feit dat kleinere clubs als FC Dordrecht (stadion voor 4100), Excelsior (stadion voor 3500) en in mindere mate Willem II (die als enige van het trio wél eredivisiewaardige toeschouwersaantallen haalt. Alleen al bij Roda zitten er tot nu toe altijd minimaal tien tot elfduizend mensen op de tribune, soms nog meer (laat staan bij RKC en Nec). Die 14,6 procent zegt dan ook werkelijkwaar niets.

Als de Knvb gewoon een klein beetje ruggengraat had gaven ze gewoon toe dat die hele beloftenteams tot nu toe gewoon geen verrijking voor de Jupiler League zijn, maar slechts een verrijking voor Ajax, PSV en Twente. Maarja, de Knvb en ruggengraat zijn twee dingen die helaas zelden samengaan.

Ik kan niet wachten tot Jong Feyenoord toetreed om het record aan de andere kant te verbreken...!

Er is een stijging van 14.6% . Komt dit niet door NEC en Roda die bij elkaar met 1 thuiswedstrijd gezamenlijk al meer hebben dan de rest van de Jupiler League? NEC had er tegen RKC ruim 9,000 zitten, daar moeten De Graafschap of Telstar 3 wedstrijden over doen. Die beloftenteams moeten maar weer snel afgeschaft worden. In de eerste plaats omdat ze niks mogen en de halve Eredivisie er mee insleurt, maar bovenal door dit soort trieste toeschouwersaantallen. Want supporters kan je het echt niet noemen. Als Jong Ajax thuisspeelt tegen NEC of Volendam, zijn er meer fans mee van NEC of Volendam dan dat er Ajax-fans zijn...

Achja, fouten maken is menselijk. Niet erg, kan gebeuren. Gewoon je verlies nemen als Knvb zijnde en concluderen dat de belofteteams geen succes zijn vanwege de troosteloze toeschouwersaantallen en het competitievervalsing is en in het verlengde daarvan alleen maar hoed is voor 3 grote clubs en niet voor de competitie zelf.

Gewoon weer terug naar de beloftencompetitie. Die is er niet voor niets voor belofteteams.

Juup 14% meer, ere 16 % minder......raar he, knvb...is dat het nivo b7j de Bond?
Geef toch toe dat publiek het niet pruimt

Zoals meerdere mensen al zeggen Knvb; wanneer grotere clubs degraderen en kleinere clubs promoveren zal het aantal aan de ene kant dalen en aan de andere kant stijgen. In dit geval dus positief voor de bier league. Dit komt jullie in dit geval wel goed uit om je hier uit te kunnen lullen.

Bovendien, wat heeft het aantal tv kijkers te maken met het bezoeken van stadions? Knvb je praat weer eens poep en dit project is een flop. Jupiler League is verneukt en beloftencompetitie is ook drie keer niks meer.. gefeliciteerd!

Lijkt me sterk dat er meer dan 72 mensen die wedstrijd helemaal 'live' hebben gezien via de Tv.. .

Woudestein of het Parkstad stadion verklaart een hoop. 2.200 0f 11.000 gemiddeld. Maar ook een RKC of een Dordrecht is een verdubbeling. NEC of Willem II zal lood om oud ijzer zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren