Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax verdient sowieso dik 15 miljoen euro aan Champions League

Laatste update:
/

De Europese voetbalbond (UEFA) heeft maandag bekendgemaakt welke premies er te verdienen zijn in de Champions League in het seizoen 2014/15. Een overwinning in de groepsfase levert een bedrag op van 1 miljoen euro, terwijl een gelijkspel 500.000 euro in het laatje brengt. De startpremie is echter ook weer behoorlijk groot.

Iedere deelnemer aan het hoofdtoernooi kan sowieso 8,6 miljoen euro bijschrijven op de bankrekening, ongeacht de verdere prestaties. Ook vorig seizoen was het startgeld voor het miljoenenbal 8,6 miljoen euro; een jaar eerder lag het nog bijna anderhalf miljoen euro lager. Met een overwinning en een gelijkspel zou Ajax de 10 miljoen euro reeds aantikken, maar dat bedrag zal het sowieso wel doorbreken vanwege sponsor- en tv-gelden. Vorig seizoen incasseerde het 7,6 miljoen euro aan marketinggeld en dat zal nu niet lager liggen.

De Amsterdammers zijn namelijk andermaal de enige afgevaardigde uit de Eredivisie en hoeven de mediagelden dus niet te delen met andere Nederlandse clubs. Al met al hield Ajax vorig seizoen een som van ruim 21 miljoen euro (exclusief kaartverkoop) over aan het Europese toernooi. Real Madrid was toen de best verdienende club van allemaal, met meer dan 57 miljoen euro. Dit seizoen incasseert de winnaar van de Champions League maximaal 37,4 miljoen euro aan prijzengeld, dus exclusief kaartverkoop en mediagelden.

PSV en Feyenoord houden dit seizoen de Nederlandse eer hoog in de groepsfase van de Europa League. Zij zullen aanmerkelijk minder verdienen aan hun deelname, maar kunnen alsnog een financiële meevaller verwachten bij goede prestaties. AZ en PSV deden vorig seizoen mee aan de groepsfase en de Alkmaarders wisten nog behoorlijk ver te komen in het toernooi. Zij ontvingen uiteindelijk 6.026.249 euro, terwijl PSV het met 2.711.297 euro moest doen.

Denk je dat Ajax minstens één overwinning boekt in de groepsfase?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Met die 15 miljoen wordt toch niets gedaan. Zal wel weer opgaan aan premies voor de directie.

15 september 2014 om 14:06

Waar heb jij het over?

15 september 2014 om 19:58

lol echt he, al die emo fanboys die schreeuwen dat we kwaliteit missen op het veld (terecht) of van die peuters die niet eens ajax fan zijn en losse opmerkingen de lucht inslingeren.

ze vergeten zeker dat er 2 redenen zijn waarom ajax geld vasthoudt:
- van de beurs af (aandelen opkopen - minder relevant)
- stadion in eigen beheer nemen (kopen - zeker relevant)

het is me werkelijk waar een raadsel waarom dit niet bekend is bij iedereen.

ajuu

15 september 2014 om 20:47

Vent een echte club zorgt dat als er kapitaal is het op het veld staat. Daar moet het verdiend worden.

15 september 2014 om 20:51

Dat deed Ajax voor de periode de Boer en gingen er bijna failliet aan. Dat geinfesteerd moet worden weten we nu wel maar wel op een verstandige manier.

15 september 2014 om 22:46

@wouter Ajax is nog lang niet zover om nu veel van het kapitaal te verkrachten op het veld, om vervolgens unlucky een keer naast de titel te grijpen, wat dan betekend dat je vrijwel zeker geen cl speelt, en daarmee dus bedragen als 15mln mist waarmee je je loon betaald aan die spelers.

Nee, ajax moet eerst structureel bouwen aan stabiele hogere inkomsten. Het is gewoon een tussefase van 1, 2 of 3 seizoenen.
Vanuit daar kan je risico nemen en geld op het veld zetten.
Zou nu gewoon pure domheid en korte-termijns visie zijn, en als onze jongens (boer bergkamp overmars vd sar) ergens geen baat bij hebben is het de domheid en korte-termijnsgeilheid die vorige bestuurders hebben gehad.

een echte club, zoals je dat zo stoer zegt, heeft een beleid wat rust op een aantal punten, zoals boven geschetst. En dan wijk je er niet vanaf, tenzij er zeer speciale situaties zich voordoen (kjh of sneijdertje die terugwillen ofzo, wat ik niet zo zie gebeuren)

15 september 2014 om 22:54

Hallo wordt is wakker Ajax handhaaft de titel elk jaar met een zeer matige team in een zeer matige competitie. Om vervolgens geen echte versterkingen te halen en totaal geen stappen te maken in europees verband. En kom nou niet aan met die wedstrijden die ze gewonnen hebben van barca. Nee ze zijn gewoon verder onder de maat t.o.v. de rest van europa en komen nooit een ronde verder. Ik weet niet waar de passie van club moet liggen, maar ik vind dit een slechte keuze.

16 september 2014 om 13:06

En mogelijke schulden toch. Want Ajax maakt de laatste 5 jaar wel winst. Maar heeft ook 7 jaar verlies geleden...
De financiele situatie is moeilijk in te schatten voor buitenstaanders.
Want als Ajax kon hadden ze wel een topspits gehaald, want ze willen naar de top toe werken. Maar daar is nog jaren geduld voor nodig.

16 september 2014 om 19:28

@ wouter

twijfel of je überhaupt mn reactie hebt gelezen.
anders had je nu ondertussen kunnen begrijpen wat het beleid is.

resumé:
eerst stabiele hoger niveau vanuit jeugddoorstroom kweken:
- talenten behouden
- talenten jong aanschaffen
- complex op hoogste niveau houden
- vervolgens zullen slechts Enkele topspelers worden aangeschaft naast de talentjes.

Ajax is en wilt vooral zijn: een handelshuis.
Dat is het nog verre van.
Misschien is de beste vergelijking als doel nog wel Porto, of Athleti, die miljoenen omzetten door handel en talent, en niet de merchandise hebben zoals een barca bayern of utd.

Als je nu 50 van je vermogen op het veld gooit ben je dat dus over 2 a 3 seizoenen weer compleet kwijt, en ben je je doel uit ogen verloren omdat (weer) de verkeerde keuzes zijn gemaakt.

Als het voor jou nieuw zou zijn dat ajax nu al langere tijd een tussenfase beleefd zou ik zeggen: kom onder je steen vandaan.

ajuu

15 september 2014 om 14:10

Ik zou erop rekenen dat er aan het einde van het jaar weer ruim 2 miljoen éxtra in de jeugdafdeling wordt gepompt. Premies zijn er eerder voor de spelers dan voor clubmensen als Vds, Overmars en de Boer.

15 september 2014 om 14:11

Hoeveel krijgt de directie aan premies dan?

15 september 2014 om 20:53

Niks de meeste premies gaan naar de spelers en technische staf als ze weten te overwinteren.

15 september 2014 om 14:12

Zo'n nieuwe Mercedes AMG SLK is ook een optie. Ze zijn er nog niet uit.

Probleem natuurlijk is, dat wanneer ze de Nederlandse markt opgaan op zoek naar spelers, dat iedereen weet dat ze een zak CL geld hebben gekregen. Bijgevolg vermenigvuldigen ze plots de transferwaarde.

Daarna is kosten / baten gezien dat niet meer zo interessant voor Ajax en kopen ze maar een nieuwe fuik wat 16-jarigen uit Verweggistan of Scandinavië.

15 september 2014 om 14:15

@ Iedereen komt

Gelukkig mogen de mercedessen voor een bepaald budget uitgezocht worden door het sponsor contract dat Mercedes met Ajax heeft. Dus dat is heerlijk shoppen voor een ajacied natuurlijk.

Het geld zal gewoon gebruikt worden. Alleen voor grotere investeringen dan een speler aankoop. Waarschijnljk voor de overname van het stadion. Of de financiering van een extra ring met zicht op het EK 2020.

15 september 2014 om 14:19

Spelers opleiden en kopen/verkopen doet toch iedere voetbalclub op niveau? Dat is altijd al geweest en zal altijd zo zijn. Welkom in de voetbalwereld waar iedere club een 'handelshuis' is aangezien dat de makkelijkste manier van snel geld verdienen is.

15 september 2014 om 14:32

als herenveen een speler aan ajax kan verkopen voor 16 miljoen euro . en ze verkopen ede zelfde week een speler aan arsenal voor 9 miljoen .dan lopen ze dus achteruit.
toen is ajax in de fout gegaan.als ze 16 miljoen geven voor een speler als Suljemani
dan gaan ze later aan ajax geen 3 miljoen meer vragen voor een speler. zou jij dat doen.?

15 september 2014 om 14:51

Ajax moet gewoon heel simpel de transfers in de Nederlandse competitie analyseren. Hierdoor kan je met een verhaal aankopen waarom je niet meer dan een bepaald bedrag voor een speler gaat betalen, hoe dik je bankrekening ook is.
Dan is het simpel afwachten of een club er op in gaat of niet. Zo niet, dan niet.

Je moet als Ajax geen 6 miljoen voor Propper neer tellen of 7 miljoen voor Maher, achterlijk gewoon. Voor spelers die er echt bovenuit steken tussen de 3-5 zitten en op basis van prestaties zou deze transferwaarde dan omhoog kunnen.

Zo heb ik ook nooit begrepen waarom Ajax 2,5 miljoen voor Duarte neerlegde en 3 miljoen voor vd Hoorn. Nu presteren ze niet genoeg en dan zit je daar met je aankopen.

15 september 2014 om 15:05

Deeveedee,

Zeker. Het is absoluut niet eigen aan Ajax alleen dat voetbalclubs te veel handelshuizen zijn verworden en minder voetbalclubs.

15 september 2014 om 15:22

Ajax huurt de arena toch dus waarom zouden ze er in investeren of hebben ze het nu gekocht??

15 september 2014 om 15:38

Gunner18,

Als ze het kunnen kopen aan een marktconforme prijs, dan kan dat zeker slim zijn.

Het huis dat ik 10 jaar geleden heb gekocht, had ik eerder ook gehuurd. Al na een jaar of 8 à 9 was mijn afbetaling lager dan wat ik aan huur + indexering had moeten ophoesten.

En dan hou je nominaal dus meer geld over.

Ook versterkt dit de waarde van het bedrijf en heb je een onderpand om eventueel te lenen.

Komt nog eens bij dat je met je eigendom meer vrijheid hebt om te doen en laten wat je wil. Op dit moment moet Ajax steeds toestemming vragen aan de eigenaar om iets te veranderen aan het gebouw bv.

15 september 2014 om 16:36

@D-Bergkamp, de Arena is niet van Ajax, maar van Stadion Amsterdam N.v. waarvan Ajax 13 van de aandelen bezit. Ajax gaat derhalve niet over de extra zitplaatsen. Het is zelfs zo dat niet Ajax, maar de Knvb bij directeur Henk Markerink van Stadion Amsterdam N.v. heeft aangeklopt voor die extra plaatsen i.v.m. het bid voor de EK van 2020.

Het lijkt mij verder sterk dat Ajax de Arena van Stadion Amsterdam N.v. gaat overnemen. Dat is een hartnekkig gerucht dat ruim een jaar geleden door Erik Rezelman van RTL Z de wereld ingeslingerd werd toen hij berekende dat Ajax zo'n 75 miljoen in kas zou hebben aan het eind van het boekjaar. Eric stelde toen voor dat Ajax zichzelf van de beurs zou kunnen halen, de Arena zou kunnen kopen, dividend zou kunnen gaan uitkeren, de salarissen zou kunnen verdubbelen of een topspeler à la Bale zou kunnen kopen. Allemaal nonsens suggesties waar Ajax niet zo heel veel aan heeft. Hoewel je zou kunnen debatteren dat Ajax op de lange termijn zou kunnen verdienen aan de aankoop van de Arena.

De CL miljoenen gaan niet gebruikt worden ben ik bang. Misschien dat Wim Jonk voor komend seizoen weer wat extra budget krijgt voor de jeugdopleiding en de wilde plannen die er zijn om de jeugdopleiding verder te verbeteren, maar daar zal het mee ophouden.

15 september 2014 om 18:28

En dan nog meer lege stoeltjes wat een lol

15 september 2014 om 18:59

Was het een fout van Ajax om 16 miljoen neer te leggen voor Sulejmani ja? Zo, dat heb je toch maar even uitgefigulierd, Einstein!

15 september 2014 om 23:17

@ Doncoxxx,

De Arena kopen zou best wel rendabel zijn om een groter budget te creëeren. Je koopt de Arena voor, laten we die rtl z knakker ff aanhouden, 40 miljoen, prima. Ajax betaald nu nog zo'n 10 miljoen huur per jaar (fluctueert een beetje, ligt ook aan de toeschouwersaantallen). Dat kun je in zo'n 4 jaar dus terugverdienen. Tuurlijk komt het onderhoud dan voor rekening van Ajax, maar er zal ook een hogere opbrengst van recettes zijn, die kun je gebruiken voor onderhoud vh stadion. Al met al kun je dus op de lange termijn zo'n 10 miljoen extra van je budget overhouden en er andere dingen mee doen.

15 september 2014 om 14:47

Weer? Bronnen? Of loop je maar wat te zwammen?

15 september 2014 om 22:54

Echter slaat de weer op de premies, dus onzin. Je slaat de plank mis.

Tijd voor een aankoop Marc?

15 september 2014 om 14:08

Marc wrijft zich weer in de handjes, van een goed team op het gras naar niet meer krap bij kas. Kan ie lekker naar zijn rekeningetje staren en zo ervoor zorgen dat we dit jaar weer geen een goeie aankoop binnen krijgen...

15 september 2014 om 14:10

Top aankopen is het domweg te vroeg voor. Laten ze alles maar eerst eens goed op de rails krijgen en continu spelers uit de opleiding door laten komen, voor zowel het eerste als verkoop en dan niet 3, maar 6 a7 talenten per jaar. Heb je dat op de rails en je hebt - 150 miljoen op de bank, dan kun je structureel mee doen in de subtop van Europa, anders ben je na 2 jaar weer, waar je in 2010 stond.

15 september 2014 om 14:15

Of je koopt elk jaar 1-2 spelers die ten eerste het niveau omhoog trekken en waar spelers ook nog daadwerkelijk van wat kunnen leren, ipv dat ze zich jarenlang blind moeten staren op de kwaliteiten van middelmatige spelers.

Heb je alsnog jaarlijks 90 op de bank staan, moet voldoen lijkt me zo

15 september 2014 om 14:17

@ Reservebankje

Iemand die het beleid snapt en ook duidelijk begript hoe het niet moet. Eindelijk een mede stander gevonden hier! Hulde!

Voordat je aan kan sluiten bij de europese (sub)top zul je moeten zorgen dat je de structurele inkomsten verhoogt. Dat behaal je niet met incidentele inkomsten als Champions league. Dat behaal je met merchandise, promoties in Azië landen, de huur van het stadion verminderen of het stadion zelfs overnemen. Een extra ring bouwen. Het stadion verbouwen en de hoeken dicht maken etc.

15 september 2014 om 14:20

Ja maar om als enige echte aankoop Ziemling te nemen lijkt me toch ook niet de bedoeling , Ajax moet ook wel wat uitstralen qua spelers ( vind ik persoonlijk) , maar zoals je het schets is het wel een goed beleid, maar afentoe een ietsjes betere speler kopen voor iets meer geld zou toch geen kwaad kunnen lijkt me :D?

15 september 2014 om 14:21

Het beleid wat je zegt, heeft Ajax al eens geprobeerd. Zie tijd eind jaren 90 tot 2010. En hoe is het daarmee afgelopen!!! Juist ja!!!! Eerst alles op de rails, Marc voert perfect beleid. Genoeg voorbeelden dat het beleid wat jij zegt, dat dat niet mogelijk is. Ajax zelf Dortmund zelfde periode als Ajax Italiaanse clubs. Dus wees verstandig en laat die opleiding eerst eens verder door ontwikkelen en daarna aanvullen met grote gerichte aankopen. En de opleiding is 4 jaar op deze manier op gang en normaal moet je daar 6 tot 8 jaar voor rekenen.

15 september 2014 om 14:25

@D-Bergkamp Hoe is garanderen dat je jaarlijks champions league speelt d.m.v. investeren in je selectie niet structureel? In feite ligt het kampioenschap al jaren voor t oprapen, wat we prima hebben gedaan, maar als je je selectie ook verder ontwikkelt, maak je het jezelf stukken makkelijker. (En dan heb ik het niet direct over oliedomme Sulejmani-aankopen waar veel mensen op een of andere manier maar naar blijven referen.)

Tevens maken goede aankopen in de toekomst de weg vrij voor andere goede aankopen, i.v.m. het stijgen van de status en prestige van de club. Ik begrijp enigszins je punt, maar je kan toch niet menen dat je content bent met de aankopen van Overmars?

15 september 2014 om 14:26

@ Frankstank

Als jij Zimling als enige aankoop betiteld dan ben ik snel klaar. De meest talentvolle jonge spits van de Nederlandse velden genaamd Zivkovic werd overgenomen van Groningen. Een relatief jonge, multifunctionele speler met vrij veel ervaring genaamd Viergever werd over genomen.

Spelers kopen voor veel geld heeft voorlopg voor elke Nederlandse club geleid tot een bijna failliesement. Dit gold voor zowel Ajax, PSV en Feyenoord. Terwijl heeft gebleken dat het opleiden van talent voor successen op zowel sportief als financieel vlak heeft geleid.

15 september 2014 om 14:28

Of breek dan ten minste de contracten van je sterkhouders open en geef ze een stuk hoger salaris, a la Benfica en Porto. Dan heb je niet dat constante gezeik met die aflopende contracten als ze weg gaan en kun je spelers als Vertonghen en Eriksen voor de volle mep verkopen ipv die zwakke 10 miljoen bedragen.

15 september 2014 om 14:34

@ Oscarr

Omdat je niet kan garanderen dat je champions league speelt. Zo simpel is het. PSV probeert het al 4 jaar op rij en hebben +/- 50 miljoen euro in de selectie gestoken. Maar ze spelen al 4 jaar op rij geen Champions League.

Sterker nog, door te gokken op Champions league teken je eigenlijk het doodsvonnis. In het verleden hebben Psv, Ajax en Feyenoord alle drie gegokt op aankopen en het behalen van Champions league. Bij Ajax kromp het eigen vermogen van 90 miljoen naar 20 miljoen in slechts 5 jaar tijd. Bij Feyenoord hebben ze 30 miljoen moeten verkrijgen van de Vrienden van Feyenoord. En bij PSV moesten ze de grond onder het stadion verkopen. Oftewel alle drie stonden ze op het randje van financieel kapot gaan. Puur door het gokken op Cl.

Oftewel, gokken op CL is waanzin en je eigen doodsvonnis.

Je wilt niet aan oliedomme Sulejmani aankopen refereren. Zal ik een andere lijstje voor je maken van spelers tussen de 3 en 7 miljoen die ook goed gslaagd zijn bij Ajax? Dan zie je hoe onzinnig het investeren in spelers is. Even een lijstje sinds 2007 voor jou gemoedsrust

- Albert Luque ( 7 miljoen euro)
- Bruno Silva (3,5 miljoen euro)
- Ramuss Lindgren (2.5 miljoen euro)
- Olegeur (3 miljoen euro)
- Wielaert (3 miljoen euro)
- Aissatti (4 miljoen euro)
- Cvitanich ( 7m iljoen euro)
- Sulejmani (16 miljoen euro)
- Demy de Zeeuw (7,5 miljoen euro)
- Lodeiro (4 miljoen euro)
- El Hamdaoui ( 5miljoen euro)
- Sightorson (4 miljoen euro)
- Theo Janssen ( 3miljoen euro)
- Duarte (3 miljoen euro)

Dus ik meen heel serieus dat ik content ben met de aankopen van Marc Overmars ja. Zeker als ik het vergelijk met de andere Nederlandse topclubs. Dit is niet negatief naar andere clubs maar puur vergleijkings materiaal.

Ajax koopt Viergever, PSV huurt Rekik, Feyenoord haalt Bouhlarouz
Ajax koopt Zivkovic + Milik, PSV koopt L de Jong, Feyenoord houd Te Vrede
Ajax koop Boer, PSV koopt Pasveer en Feyenoord Vermeer

Zowel Viergever, als Zivkovic als Boer zouden bij de andere 2 clubs een geduchte concurrent voor een basis plaats zijn.

15 september 2014 om 14:37

Hehe eindelijk eens 1 die het snapt

15 september 2014 om 14:49

@D-Bergkamp
Ik hoop dat je zelf begrijpt dat je nu wel heel erg selectife bent in het selecteren van de aankopen. Tevens zitten er aankopen tussen die in mijn ogen wel degelijke een toegevoegde waarde hebben gehad.

Daarnaast begrijp ik je punt omtrent het gokken op de champions league, maar is het minder van toepassing op deze tijd, gezien het kelderen van het niveau van de eredivisie afgelopen jaren. Het is jammer dat het beleid van Ajax wordt gerechtvaardigd door toe te schrijven naar 4 kampioenschappen, die toch ook voor een groot deel tot stand zijn gekomen door de belabberde staat van de Eredivisie.(kijk de coefficienten er van de afgelopen jaren er ook maar op na). We hebben eigenlijk nauwelijks concurrentie gehad in de afgelopen jaren, en zijn met redelijk middelmatige puntenaantallen kampioen geworden. Zo is bijvoorbeeld het team onder het eerste jaar van Jol (vol met aankopen) statistisch gezien het beste Ajax van de afgelopen 10 jaar.(met een grandioos doelsaldo, een oppermachtige status in de eigen arena en erg veel vermaak). Het enige Nederlandse team dat zich overigens in jaren via voorrondes wist te kwalificeren voor de Champions League.

Het gokken dat gebeurde, is overigens op een redelijk lang termijn volgehouden bij al deze clubs, en ook vrij rigoreus. Ajax gaf vermogens uit in generatie Koster-van Basten (waarvan veel in jouw lijstje van dateren). Ik opper dan ook niet voor dat soort dure paniekaankopen in grote kwantiteit, maar gewoon 1 á 2, goed doordachte, aankopen die niet meteen de hele begroting in de war schoppen. Nu we de 100 miljoen grens zijn gepasseerd mogen we heus wel een keer een diepte investering doen. Ook in verband met de veelvuldig geopperde solidariteit richting de supporters.

15 september 2014 om 14:52

Moet zeggen dat je het beleid zeer duidelijk verwoordt, stelt me ook weer een beetje gerust dat het inderdaad de juiste weg is. Het is alleen hopen dat Overmars en consorten daadwerkelijk dat plan wat jij hebt geschetst over stadion in eigen bezit etc gaat volgen.
Toch is het moeilijk voor veel supporters en media -- studio voetbal dat Ajax ondanks dat vele geld geen 'topspelers' haalt, wat ergens ook te begrijpen valt.

15 september 2014 om 14:55

Altijd slap als mensen bewust een deel van de feiten achterwegen laten omdat ze weten dat het argument anders niet klopt

15 september 2014 om 14:57

@oscar met andere woorden, voert Marc gewoon perfect beleid uit, alleen de fout ligt voornamelijk bij de Knvb. Zoek eens (ze zullen er best zijn buiten NL) eens een sponsor, die de Eredivisie wil sponsoren en van daar uit eens betere vergoedingen gaan betalen na prestatie. Nee de Knvb wil het op mooie bedrijven binnen NL houden, zoals PTT telecompetitie. Jupiler League en etc.... Kijk je naar de Engelse Spaanse en etc.... Dan ligt er voor de NL comp juist daar een gat. Als je alles optelt aan prijzen geld, dan lacht de nummer laatst in Engeland nog om. Ook die regeling van 1 miljard verkoop voor TV gelden is werkelijk lachwekkend, want die wedstrijden worden overal uitgezonden over de wereld.

15 september 2014 om 14:58

Ben het zeker met je eens dat 1 á 2 gerichte aankopen zeker tot de mogelijkheden zou moeten behoren, maar ik heb het idee dat daarvoor eerst is een paar capabele scouts moeten worden aangesteld. Wat betreft jeugdscouting zit het allemaal goed met o.a. el Ghazi, Fisher, Eriksen en Czerny als meest recente voorbeelden. Voor de hoofdmacht heeft Ajax echter al jaren geen aankopen ala Maxwell, Chivu, Ibra gedaan zoals aan het begin van deze eeuw. Jongens die je niet voor hoge bedragen uit de Eredivisie hoefde te halen maar wel direct een versterking waren. Ik zit me al tijden te ergeren aan het feit dat subtoppers de ene na de andere onbekende speler binnenhalen die vervolgens uitgroeit tot een uitstekende speler waar Ajax weer miljoenen voor moet neertellen.

15 september 2014 om 15:00

@ Oscar

Ach, selectief zijn in de aankopen. Ik noemde 3 aankopen van de afgleopen periode die iedereen zichzelf voor de geest kon halen. Natuurlijk heeft Overmars zijn miskopen. Duarte bijvoobeeld is een miskoop naar mijn idee. En nog een flink betaalde ook. Het eerste team van Jol vol met aankopen was inderdaad spectaculair voetbal. Maar totaal geen visie, taktiek of duidelijk spel systeem. Alle ballen naar voren en maar gokken op Suarez.

Leuk een aantal doelpunten en gokken op ingevingen van individuele klasse spelers. Maar het levert je geen prijzen op. Dat is duidelijk geworden. PSV heeft de afgelopen 4 jaar hetzelfde proberen te doen maar het resultaat is bekend. Het collectief over heerst. Zie Mourinho met Chelsea. Zie Guardiola met Barcelona. Zie Heynckess met Bayern. Zie F de Boer met Ajax.

Iedereen praat maar over aankopen en aankopen. Maar wat willen ze precies.
Mensen willen geen Sulejmani achtige bedragen zien. Dus ik ga er van uit dat men onder de 10 miljoen wilt zitten. Acceptabel punt. Dus dan ga je naar spelers van de eredivisie kijken.

Ajax kocht Moisander (3,8 miljoen) een vaste basis speler
Ajax kocht vd Hoorn (4,5 miljoen) meest talentvolle verdediger eredivisie toen
Ajax kocht Viergever (1,5 miljoen) en trok daarmee ook gewoon een goede speler aan.

Er word de afgelopen jaren juist al heel verantwoord geinvesteerd. Spelers die bij een subtopper een absolute meer waarde waren en nu naar Ajax gekomen zijn om daar verder te groeien. Maar dat is dus niet genoeg schijnbaar.

Dus wat voor aankopen verwacht men dan?
- Maher voor 7 miljoen?
- Finbogasson voor 9 miljoen?

Schreeuwen om aankopen is naief en achterhaald. Die worden namelijk gewoon gedaan. Schreeuwen om topspelers en vervolgens niet meer dan 10 miljoen uit willen geven is niet mogelijk. Schreeuwen om kwaliteit en vervolgens zien dat de aankopen niet slechter zijn dan de aankopen van de concurrenten.

15 september 2014 om 15:14

Toornstra, El Ahmadi, Ziyech, Van Wolfswinkel en Bas Dost zouden aankopen zijn geweest waar Ajax wat aan gehad zou hebben toch? Zouden allemaal een basisplek gekregen hebben en max. 6 miljoen

15 september 2014 om 15:16

ik geef je helemaal gelijk qua te hoge transfersommen die mislukt zijn, en dat je beter eigen jeugd kans moet geven en jonge talenten moet halen ,maar zit daar niet nu het probleem het scouting ?

betere aanbiedingen moeten ze doen zoals de denen nu de jeugd wil graag naar ajax om vanuit daar naar top te komen.

maar ook wat je nu zie gebeuren zelfs de jeugd gaat te vroeg naar buitenland , hoe moet je dan opleiden.
dat overmars op zn centen zit vind ik prima beleid maar er moet toch wel wat gebeuren , wil je zoals ze zeggen meedraaien in cl/el.

ik vraag me af wat er aan de hand is met de jeugd , word er niet goed opgeleid of is de jeugd te snel goed genoeg omdat wee niet beter hebben

jaren 80 90 bergkamp kluivert vbasten als spitsen voorbeeld
middenveld davids de boer ceedorf etc
verdeding de boer blind reiziger

zijn er die niet meer met die kwaliteit nee , en zoals het nu gaat zijn die talenten ook te vroeg weg

15 september 2014 om 15:31

Diepte investeringen...

Sigthorsson, Zivkovic, Millik. Siggy kostte 4 miljoen, Zivkovic 2 en Millik niks.
Wanneer je een aankoop van 6-7 miljoen (niveau L. de Jong) haalt kan je de 3 spelers hierboven voor de komende 2-3 jaar afschrijven.

Op het middenveld heb je Nouri, Cerny en Andersen die eventueel kunnen doorstromen voor de AM plek. Dus een aankoop zit zowel jeugd in de weg als de transferwaarde van Duarte en Serero. Qua CVM wordt er pas op de laatste dag Blind verkocht en eventuele koopjes zijn dan al niet meer te halen.

Voor de verdediging heb je Boilesen/viergever, Denswil/moisander, Veltman/vdhoorn en vrhijn/tete en die andere gast. Dus heb je niemand nodig.

Dus zoveel mogelijkheden had Ajax helemaal niet.

15 september 2014 om 15:31

Toornstra is ouder dan Klaassen en niet aantoonbaar beter, El Ahmadi als controleur zou veel voetbal kunnen brengen maar defensief wordt het dan iets te licht zeker internationaal. Ziyech is in potentie zeker beter dan een Serero, maar moet nog veel leren en zou niet iemand zijn die het elftal direct beter maakt. Van Wolfswinkel past totaal niet in het Ajax-systeem, en heeft daarnaast de afgelopen jaren amper wat gepresteerd.
Dost zou een goede optie geweest kunnen zijn, al vind ik Milik niet tegenvallen.

15 september 2014 om 15:41

Er zijn inderdaad ook zeker wel goede aankopen geweest. Huntelaar en Suarez waren, ondanks hun hoge transfersom, natuurlijk een schot in de roos. Echter als je de balans op maakt van alle transfers de afgelopen 10 jaar kom je uit op een bedroevend resultaat. Als je objectief kijkt welke spelers in deze periode gekocht zijn en daadwerkelijk een echte toegevoegde waarde zijn gebleken kom je niet ver.

Natuurlijk betekent dat niet dat je nooit meer wat moet kopen. Voor buitenkansjes (extreme talenten) moet Ajax altijd open staan en desnoods de portemonnee trekken. Bij van Ginkel hebben ze ook laten zien dat ze dit zeker proberen met een bod van 7/8 miljoen. Echter doen die kansen zich niet altijd voor.

Ik kon deze zomer in Nederland niemand bedenken waarvan ik vond dat Ajax die absoluut had moeten proberen te halen. Wellicht Ziyech, maar zelfs dat is geen toptalent zoals van Ginkel of Maher dat wel zijn/waren. Van Ginkel, maar ook Sneijder en van der Vaart is mee gesproken, maar waren geen optie. Wat over blijft is met alle respect B garnituur. Spelers die maximaal mee hobbelen bij Ajax. Dat zijn geen spelers waar Ajax geld voor moet betalen. Als ze gratis of voor heel weinig te halen zijn zoals Schöne en Viergever uitstekend, anders niet. Spelers die eerder genoemd zijn als Propper, Mokotjo mag Ajax van mij absoluut aan zich voorbij laten gaan. Die tillen Ajax ook niet naar een (veel) hoger niveau en kosten relatief erg veel geld. Overigens vind ik Duarte precies in die categorie vallen. Die hadden ze nooit moeten kopen voor dat geld.

15 september 2014 om 15:47

@ Wiedenkje

Toornstra speelde leuk bij Utrecht, en is een speler van wie ik kan genieten. Maar is hij echt beter dan Davy Klaassen? Naar mijn idee is Klaassen op Wijnaldum na de beste nummer 10/cam van Nederland. Zeker als je bedenkt dat hij in zijn debuut seizoen gewoon al gedeeltelijk topscoorder is.

Ziyech ben ik totaal geen fan van. HIj liet sporadisch wat leuks zien maar werd op een gegeven moment gewoon weer op de bank gezet door van Basten omdat zijn toegevoegde waarde niet groot genoeg was. Ook kreeg hij wel eens het verwijt van een gebrekkige mentaliteit. Onderscheid zich bij Twente trouwens ook totaal niet.

Van Wolfswinkel is een spits waar ik altijd wel gecharmeerd van was. Maar dat hij het nergens uiteindelijk heeft waargemaakt is een teken aan de wand voor mij.

Bas Dost is een spits die zichzelf 1 seizoen bewezen heeft. Moest een miljoen of 6 a 7 kosten als ik het goed heb gevolgd. De grote vraag die ik me stel is of hij daadwerkelijk beter zou zijn dan Sigthorson. Naar mijn idee niet.

15 september 2014 om 15:50

Edit: Verwijder maar. Andere leden hebben het hierboven reeds prima verwoord.

15 september 2014 om 17:11

De Zeeuw was 4 miljoen, en hij speelde gewoon goed. Ook kan je Duarte nog niet afschrijven, heeft nog geen 1 vol seizoen gespeeld..

15 september 2014 om 17:34

Demy de Zeeuw was gewoon een prima speler destijds hoor, niks mis mee.
Is uiteindelijk ook voor rond de 6,5 miljoen weer verkocht aan Spartak nadat hij tegen diezelfde tegenstander in Amsterdam veel indruk maakte, weliswaar niet door veel te score, maar door heel veel kansen te creeeren en gevaarlijk te zijn voor het doel.
Ajax had thuis met 6-0 moeten winnen qua kansen, helaas verloren we uit met 3-0 als ik me niet vergis.

15 september 2014 om 17:39

Hoezo een bedroevend getal?
Uiteindelijk heeft Ajax gewoon dikke winsten gemaakt, als je het per saldo bekijkt heb je wel een punt, die dikke winsten zijn te danken aan Babel 18 miljoen, Sneijder 27 miljoen, Huntelaar 27 miljoen en Suarez 26,5 miljoen.

En dan heb je nog Stekelenburg 6 miljoen, Heitinga 12 miljoen, Anita 8 miljoen, VDW 6 miljoen, Alderweireld 8 miljoen, Vertonghen 12 miljoen, Eriksen 12 miljoen.
Die hebben ook allemaal alleen maar salaris gekost, muv Eriksen die dacht ik 5 ton of een miljoen koste.

Bij hun waren de kosten hooguit 15 miljoen(7 miljoen Suarez, 8 miljoen Huntelaar)
De overige zijn jeugdproducten die alleen salaris hebben gekost.

Maar wat je zegt, er zijn ook heel veel spelers geweest waar Ajax gewoon verlies op heeft geleden.
Op zich moet dat ook wel kunnen, want niet iedere speler kan een succes zijn.

15 september 2014 om 19:33

Hmmm nee. Allemaal minder dan wat er nu staat. Zelfs Sinkgraven vinden we bij Heerenveen beter dan Ziyech

Das dus al 16,2 en er van uitgaan 2 overwinningen en 2 gelijke spelen zo'n 19,2 miljoen. Dan nog klein beetje cashen in de Europa league en kaart verkoop, hou je kleine 2 miljoen over. Niet gek toch!!!!

15 september 2014 om 14:11

Met 2 overwinningen en 2 gelijke spelen kun je zomaar in de cl doorgaan hoor. Er vanuitgaande dat psg niet 2x van barca en apoel wint

15 september 2014 om 14:12

ja oke, maar met 8 punten word het wel krap en dan moet het doelsaldo ook mee zitten.

15 september 2014 om 15:57

Met 8 punten wordt je in een poule als deze vermoedelijk zeker geen 2e. Barcelona en PSG zijn normaliter veel beter dan Apoel en de kans is dan ook groot dat ze de volle 6 punten pakken tegen hen. Dat zou betekenen dat ze in de onderlinge duels en die tegen Ajax slechts 3 punten hoeven te halen in 4 wedstrijden.

Nog meer geld voor marcie!

Kan het gelul over aankopen weer starten. Filosofie koop je niet. En welke topper wil nu in de eredivisie spelen voor een appel en een ei

15 september 2014 om 14:16

blijf je maar schuilen achter het smoesje dat toppers uit oost- europese landen niet bij ajax willen spelen voor 7ton op jaarbasis, mensen denken gelijk aan een falcao hahahaha

15 september 2014 om 14:20

@ Ormando

Prima, jij mag 10 miljoen investeren en een salaris van 1 miljoen op jaarbasis per speler. Haal jij maar 2 spelers die ook daadwerkelijk toegevoegde waarde hebben, ongeveer5 miljoen per stuk kosten en binnen het salarishuis blijven.

Ik zal je alvast een paar tips geven
- De premier league hoef je niet te kijken
- De top 10 van de bundesliga ook niet
- De top 10 van de Primera division ook niet.

En trouwens, ze hebben een oost Europese topper gehaald. Milik word in eigen land de nieuwe Lewandowski genoemd. En hij presteert (voorlopig) in het Poolse nationale elftal absoluut niet minder dan Lewandowski.

Ajax moet wat kopen van het geld die ze verdienen in de Champions League een aankoop een speler dar hun verder in de Champions League brengen ze hebben genoeg geld

15 september 2014 om 14:21

@ Bilalcr7

Een speler kopen die ze verder brengt in de Champions league.
Barcelona koopt Suarez (85 miljoen) en Neymar voor 95 miljoen.
Hebben odnertussen nog 1 van de 2 beste spelers ter wereld rondlopen.

bij PSG speelt een Ibrahimovich voor 40 miljoen euro met 16 miljoen per jaar.
Laat staan de rest van de selectie.

Als je mij 1 (betaalbare speler) voor 10 miljoen kan noemen die ervoor zorgt dat Ajax wint van PSG en Barcelona. Dan ben je voor mij een held!

Fijn, krijgen we straks eindelijk die gouden stoeltjes in de Arena en pisbakken waar je op de diamantjes mag mikken. Werd tijd zeg.

Yepppers! Met de eerste plek gaan ze nog veel meer innen. Wel een overdreven bedrag hoor. Ben benieuwd wat de startpremie van el is. Zal wel een schamele paar ton zijn.

Voor men weer over aankopen begint... stel we geven 20 miljoen, of waarom ook niet, 30 miljoen uit aan een speler... welke speler? Wie halen wij als Ajax zijnde over om in de Eredivisie te spelen? Ik ben echt oprecht benieuwd. Een supertalent kan sowieso, maar dan begint het gezeik weer dat men nú versterking wil en niet over 2 jaar.

15 september 2014 om 14:24

Al geef je inderdaad zoveel geld uit, dan zijn spelers binnen Europa gewoon niet haalbaar. Qua transfersom zou het nog kunnen, qua salaris niet. De enige mogelijkheid die je hebt, zijn spelers uit Zuid-Amerika. Ajax moet daar gewoon à la Porto en Benfica een goede scout opzetten en met geld is dan gewoon alles te koop. Spelers als Adryan, Bruno Gomes en Ademilson waren voor Ajax gewoon haalbaar geweest.

15 september 2014 om 14:27

Zuid-Amerikaanse spelers hebben het standaard moeilijk bij Ajax. De cultuuromslag is ook enorm voor zulke jonge spelers en ik denk dat de kans groter is om tegen een misser aan te lopen.

15 september 2014 om 14:33

Natuurlijk hebben Nederlandse clubs weleens missers gehad met Zuid-Amerikaanse spelers, maar als een speler goed genoeg is (kwalitatief en mentaal), slaagt het sowieso wel. Gewoon een kwestie van goed scouten dus. Natuurlijk is het voor Brazilianen het makkelijkst om te slagen bij een Portugese club, maar ik zou niet weten waarom het moeilijker is voor zo'n jongen om te slagen in Engeland of Oekraïne, dan in Nederland.

15 september 2014 om 14:50

@ Vincfred

Zuid Amerikaanse spelers kiezen vrijwel niet meer voor Nederlandse clubs, en Nederlandse clubs kiezen vrijwel ook niet voor zuid amerikaanse spelers. Dit heeft te maken met meerdere oorzaken natuurlijk.

- salaris
Een Non EU speler moet vanwege de belachelijke regel geving hier al ongeveer 500.000 euro op jaarbasis verdienen. Hoe leg je dat uit aan mensen zoals El Ghazi/kishna. Maar ook aan jongens zoals Schone etc. Die verdienen allemaal minder of gelijkwaardig

- Cultuur omslag
Portugal heeft een gigantische voorsprong vanwege de taal, het klimaat en de mentaliteit. Waar ze in Portugal vrijwel hetzelfde kunnen leven als in (bijv) Brazilie is de omslag naar Nederland veel en veel groter. Het is dan ook niet gek dat FC Porto er heel succes vol in is.

- Zaakwaarnemers, wurg contracten en investeringsmaatschappij-en.
Vrijwel elk talent in Brazilië heeft 48 louche zaakwaarnemers of investerings maatschappij-en om hem heen hangen.

- Stijgende economie in Brazilië
Braziliaanse clubs krijgen zelf (heel veel) meer geld te besteden, voor een schijntje van 1 a 2 miljoen laten ze hun talenten vrijwel niet meer gaan.

15 september 2014 om 15:38

@D-Bergkamp

De punten die je noemt zijn zeker belangrijk, maar met geld is gewoon alles te koop blijkt gewoon altijd. Mocht een speler inderdaad dergelijke louche figuren om zich heen hebben, dan moet je zeker op je tellen passen. Maar met wat trekwerk was bij spelers als Muric en Meleg te zien dat de slag dan nog steeds prima te slaan is. Ook die stijgende economie is helemaal waar, maar voor een groot talent als Adryan hadden ze van mij rustig die 5 miljoen neer mogen leggen die Leeds uiteindelijk betaald heeft.

Over de cultuuromslag nogmaals: Portugal heeft wel degelijk een voorsprong, maar spelers moeten in Nederland net zo makkelijk kunnen aarden als in Noord- of Oost-Europa. En het salaris tsja, als je spelers als van der Hoorn en Duarte bijna vijf ton betaald, is vijf ton voor een groot Braziliaans talent echt wel uit te leggen.

Ik wil nog maar eens benadrukken dat de allergrootste Braziliaanse talenten, zoals vroeger Ronaldo en Rivaldo en nu Neymar, voor ons niet meer haalbaar zijn. Een categorie daaronder loopt echter ook zat talent dat zeker iets kan toevoegen aan de Eredivisie.

15 september 2014 om 18:49

@ D-Bergkamp

Het argument van "louche" mensen vind ik echt een non argument om niet meer zaken te doen in Zuid-Amerika. Zowel bij Meleg als Muric zaten er ook allemaal vage figuren er omheen en dat weerhield Ajax er ook niet van om achter deze twee jongens aan te gaan.

In Brazilië lopen er echt nog wel spelers rond die betaalbaar zijn, goed ze zijn wellicht niet van het niveau van Real Madrid, maar zijn degelijk genoeg om in Nederland wat toe te kunnen voegen. En om Ajax net iets meer stootkracht (in alle linies) te geven in Europa. Wanneer Nederlandse ploegen in de Europa League aantreden tegen onbekende clubs uit Verweggistan zitten daar altijd ook wel 1 of 2 Zuid-Amerikanen of Afrikanen tussen die wel wat kunnen en waarvoor ook niet idioot veel is betaald.

Nu hoor ik jou en vele roepen "ja het beleid", alleen het beleid is meer dan alleen "eerst in de jeugd kijken" en het niet meer doen van "onverantwoorde uitgaven" (waar Ajax in mijn ogen totaal in doorschiet), tussen zo goed als niets uitgeven en onverantwoorde bedragen uitgeven zit nogal een groot verschil.

Als we het dan toch over "het beleid" hebben, was het ook niet onderdeel van het beleid dat Ajax haar scouting weer serieus zou nemen ? Onlangs las ik een stuk op Ajax netwerk van Vissers (volkskrant) dat er kort voorafgaand aan FC Groningen vs Ajax weer een scout zelf ontslag had genomen omdat Ajax nog steeds niet luistert naar haar scouts. Milik was daarvan het meeste recente voorbeeld, volgens die nu ex-scout (helaas was hij anoniem) was een ruime meerderheid van de scouts tegen zijn komst, de tweede redenen waarom de beste man ontslag nam was omdat waar de scouting ook mee aan kwam Overmars alles te duur vind.

Wat dat betreft lijkt het dus op de periode dat Beenhakker bij Feyenoord geacht werd goede spelers te scouten die niks mochten kosten, iets wat natuurlijk schier onmogelijk is. Alleen met het verschil dat Ajax wel wat kan besteden, maar Overmars simpelweg niets wilt uitgeven.

Niet zo heel lang geleden heeft de Belgische top scout van Ajax Urbain Haesaert precies om dezelfde redenen ontslag genomen en is inmiddels werkzaam voor Anderlecht. De onvrede onder de scouting is dus nog net zo groot als onder het juk van de kliek van Coronel, dat neem ik Overmars behoorlijk kwalijk. Daarnaast hoeft hij bij mij ook niet aan te komen door te doen alsof Viergever gehaald was als vervanger van Blind. Vanaf het moment dat Viergever bij Ajax in beeld was zei men dat dit was om een eventueel vertrek van Moisander op te vangen. Daarnaast is Overmars er tot op heden nog nooit in geslaagd om zijn eerste keuzes te halen, en is hij niet in staat (creatief genoeg) om te kunnen voldoen aan de behoeftes van het eerste elftal.

Geef Overmars maar de functie van Slop (die als Coronel aanhanger de dans heeft weten te ontspringen), wie weet heeft Beenhakker wel zin in de job; hij heeft toch ook wat "pareltjes" naar Ajax gehaald en beschikt volgens mij ook over een beter (internationaal) netwerk dan Overmars. Ik sta helemaal achter de visie van Cruijff maar dan ook het hele beleid en niet alleen twee onderdelen waarin men nu teveel doorschiet. De bobo´s schoten te ver door in het uitgeven van geld aan spelers die weinig toevoegen, en nu lijkt de club weer door te schieten door een directeur voetbalzaken te hebben die alles te duur vind, en wanneer hij erin slaagt om iets te halen dat dan alleen spelers zijn voor in de breedte.

6miljoen voor AZ vorig jaar, dan loont EL toch nog goed ?!

15 september 2014 om 14:15

Haal je de kosten er ook even vanaf pak hem beet 4 miljoen aan beloningen kosten van reizen en etc... Dus das een schijntje als je de kwartfinale haalt.

15 september 2014 om 14:18

4 miljoen beloningen, reizen? eerder 1 miljoen

15 september 2014 om 14:22

bedoel 4 miljoen over gehouden. Sorry vergat lees teken.

15 september 2014 om 14:23

Daar staat weer tegenover dat je een aantal keer je stadion kan uitverkopen. De opbrengsten aan merchandise, tv gelden, eten en drinken etc. De Europa League is ook gewoon leuk geld verdienen alleen staat in schril contract met de Cl.

Desondanks, als AZ alles bij elkaar met TV, Kaarten, sponsering, premies etc 5 miljoen heeft overgehouden is dat 10% van de omzet. Een leuke bonus die je kan hebben elk jaar en zo moet je hem ook gewoon zien.

Maar zeker als laatste, door Europees verder te komen krijgen je spelers meer aanzien, ervaring en meer aandacht. Hierdoor stijgt de spelers waarde.

Lekker rente trekken Marco!
Ik sta overigens absoluut achter het beleid wat gevoerd wordt maar men mag toch ook weleens heel kritisch kijken naar de kwaliteit van de selectie om aan te sluiten bij de Europese middenmoot.
Jeugd voorop is top, maar wel schrijnend dat er alweer een paar 15-16 jarige talenten zijn overgestapt naar Europese topclubs. Dacht dat uiteindelijk de kern eigen jeugd moest zijn aangevuld met 1 of 2 aankopen die er meteen staan en een kwaliteitsimpuls geven.
Nu zal ik Zimling niet meteen bekritiseren na een wedstrijd, zijn kwaliteit moet nog blijken, maar het is niet echt een kwaliteitsimpuls.
Waarom kan Salzburg of Basel wel kwaliteitsspelers halen die in Europa ook goed genoeg zijn en Ajax niet? Vanwege het salaris. Waar hebben we ruimte? Salarisbudget. Die gasten verdienen ook zeker geen 2mln netto per jaar..

15 september 2014 om 14:17

Om er even een voorbeeld aan toe te voegen, RB Salzburg haalde Mane voor 4mln op bij Metz. Soriano voor 5 ton bij Barca B. Mij maak je niet wijs dat de Oostenrijkse competitie beter is dan de Eredivisie. En nogmaals, Mane of Soriano pakken echt niet miljoenen per jaar...

15 september 2014 om 19:42

Die Kampl hebben ze ook maar voor een ton of 4 gekocht dacht ik.

Ik zou eerst maar is goeie scouts halen.
En gewoon geld in de jeugd pompen

Maar 1 goede speler van 8 a 9 miljoen en misschien een salaris van 2 miljoen is teveel gevraagd natuurlijk.. Nogmaals voor Europa was dat noodzakelijk geweest naast het aanblijven van Blind nu maakt het sowieso niet meer uit!

15 september 2014 om 14:26

Blind moet je die transfer gewoon gunnen maar bijvoorbeeld Anita, Eriksen, Siem de Jong enzovoort die niet naar cl clubs gaan. Had je zeker moeten kunnen behouden.

15 september 2014 om 14:56

Ik denk dat iedereen het Blind gunt maar denk je echt dat het een ramp was als het niet door was gegaan? Nee Ajax kiest voor de makkelijke weg en het geld! Ben het wel met je eens dat Blind minder erg is als spelers als de Jong en Anita die naar freakin newcastle gaan om pakslaag te krijgen van Southampton ed. Ook spelers als Eriksen en Vertonghen zouden met 1/2 jaartjes extra ook zo een stap als Blind kunnen maken.. Die spelers had je zeker moeten behouden nog. Snap wel dat ze nog voorzichtig zijn anders ben je zo weer terug bij af, maar iets meer risico ook in het behouden van je spelers mag echt wel!

15 september 2014 om 16:23

Het zou inderdaad fout zijn om de transfer van Blind te blokkeren. Je gaat namelijk compleet je doel voorbij. Ajax draagt uit spelers de beste opleiding te willen geven zodat deze spelers, na jaren voor het eerste elftal gespeeld te hebben, op hun 24/25e de stap kunnen maken naar de top in Europa.
De transfers Blind en ook die van Vertonghen zijn juist precies volgens het beleid. Deze spelers waren uitgegroeid tot de beste in Nederland, op de leeftijd dat ze klaar zijn voor een vervolgstap en Ajax kreeg bovendien een ruime transfersom. Hen deze kans ontnemen zou haaks staan op wat Ajax beweert en je beleid compleet ongeloofwaardig maken.

Anita was pas kort een vaste basisspeler en met alle respect zeker niet een van de grootste talenten. Zoals je hebt gezien kreeg Ajax er met Blind bovendien een betere speler voor terug. De Jong lijkt me duidelijk. Die was bij Ajax klaar. Enkele jaren aanvoerder geweest en zijn waarde voor Ajax bewezen. Hem langer behouden zou zowel hem als de jongens achter hem in hun ontwikkeling blokkeren.
Eriksen is een speler die nog 1 jaar behouden had kunnen worden. Het nieuwe beleid is er ook op gestoeld dat dit in de toekomst gaat gebeuren.

15 september 2014 om 19:14

@ Polop

Ja en nee, ik heb daar nogal "mixed feelings over", natuurlijk gun ik het dat Blind zo´n prachtige club als Manchester United kreeg. Tot zover de "ja", dan nu de "nee".

Waarom moeten wij de supporters altijd alles maar iedereen gunnen ? De steun die de spelers krijgen van ons de supporters krijgen, naast het vette salaris en andere "perks" die ook mede dankzij ons krijgen kunnen mogen toch ook weleens een keer iets voor ons terug doen. Bijvoorbeeld door niet meteen hun biezen te pakken wanneer ze een (half) seizoen stabiel presteren. Kunnen ze nou echt niet 1 seizoen langer blijven ? Ongeacht of er belangstelling is voor een club beginnen ze dan meteen alweer over de volgende stap. Nu weet ik ook wel dat dit het lot is van een Nederlandse topclub in de hedendaagse voetbalwereld, maar dat wilt niet zeggen dat ik het plezierig moet vinden (dan druk ik me nog heel mild uit).

Volgens mij heb ik de nieuwe beleidsbepalers (ver) voor (toen zijn wedstrijden van Ajax versloegen/analyseerde voor diverse media´s) en tijdens de revolutie vaak horen zeggen dat Ajax voor zichzelf een deadline moest trekken. Dat Ajax een x aantal dagen voor het sluiten van de markt niet meer zou mee werken aan transfers van sterktehouders, ook zal zou dat tijdelijk een ontevreden speler opleveren.

Want zo stelde men, Ajax is in principe nooit meer in staat om op korte termijn een (in potentie) waardige en betaalbare opvolger te contracteren. Waarbij ik ze ook vaak hoorde zeggen dat ze dit ons de supporters eigenlijk niet konden aandoen. Dit omdat die net weer massaal de seizoenkaarten hadden verlengt en velen van ons ook weer de (blinde) pass-partouts hadden gekocht, maar ook dat de club zichzelf en haar eigen sportieve doelstellingen tekort doet.

Volgens mij zou dat net zo´n regel worden dat een speler moet bijtekenen of anders op de bank gezet zou worden of dat Ajax in de jeugd de jonge spelers niet meer automatisch zal overspoelen met luxe cadeau´s voordat er gepresteerd werd. Wat mij betreft stelt Ajax zich zo op, dan zullen sommigen spelers waarschijnlijk niet komen, maar dan je kun toch het "kaf van het koren" scheiden, iets wat Ajax zo ie zo al graag wilt. Ondanks dat ik heus wel weet hoe de hedendaagse voetbalwereld werkt houd ik er toch elk seizoen weer een kater van jewelste eraan over.

Geef Cillessen, Veltman, Moisander, El Ghazi, Klaassen, Kishna een sterk verbeterd contract. Deze jongens moeten de komende jaren de structuur van ons elftal zijn. Geld is er toch zat.

15 september 2014 om 14:30

Precies, wat ik me ook nou afvraag van zo'n Overmars, waarom hij het niet ook zo ziet. Afgelopen jaren heeft Ajax pakweg 5 miljoen aan spelers uitgegeven die we in principe niet nodig hadden en het niveau niet eens aankunnen. Met salaris erbij had je met die pakweg 6 miljoen je belangrijkste spelers gewoon minstens 5 ton per jaar extra kunnen bieden. Met zo'n salarisverhoging kan je spelers echt wel verleiden 1 a 2 jaar langer te blijven.

15 september 2014 om 14:44

Fischer niet dan?

Ik gun Ajax het beste maar wat mij betreft laat ze maar eens goed op hun bek gaan. Dan pas gaat Marc en De Boer het beseffen waar ze mee bezig zijn en dat er iets moet veranderen.

Laat PSV of Feyenoord kampioen worden, zodat zij minstens 10-15 miljoen en hopelijk meer op hun rekening kunnen bijschrijven. Dan kan bv. Feyenoord een paar mooie aankopen doen zodat ze er beter voor staan en terug een topclub (voor Nederlandse begrippen) kunnen worden en het Ajax en PSV moeilijk maken. Dat heeft het Nederlandse voetbal nodig. Als Ajax 10 jaar lang in de CL zou spelen, hoe leuk dat ook is als supporter, dan gaat je eigen competitie er onder lijden.

Als Ajax weer kampioen wordt dan gaan ze het niet leren en blijven ze op deze manier verder gaan.

15 september 2014 om 15:27

Als je niet Europees speelt zal je het niet leren.
Je hebt juist een platform als de CL nodig om beter te kunnen worden.

Welke gigantische aankopen heeft Ajax gedaan waardoor oa. Psv, Feyenoord, Twente geen kampioen zijn geworden?

Daarnaast, "laat PSV of Feyenoord kampioen worden"???? je moet er gewoon voor voetballen. degene met de meeste punten is kampioen.

En wat zou er volgens jou moeten veranderen? Oprechte interesse..

15 september 2014 om 15:43

Ik bedoel, een lesje leren. Niet Europees ervaring op doen voor de spelers. Overmars, De Boer en Ajax zullen kritiek krijgen wanneer ze niet kampioen worden en de CL campagne niet succesvol blijkt te zijn.

Feyenoord, PSV en Ajax hebben in het verleden fouten gemaakt en financieel hard geleden. Ajax heeft op tijd en juist gehandeld en hebben nu terug genoeg geld kunnen sparen door 4 keer op rij kampioen te worden en 4 keer op rij in de CL uit te komen.

Ik zou graag willen dat dit ook zo het geval is bij Feyenoord en Psv. Dat zij ook eens 10-20 miljoen ophalen in de CL en zo hun selectie kunnen versterken. Dat je terug een echte sterke en goede top drie krijgt die het elkaar moeilijk maken en dat dit ook Europees voor succes zorgt. Het is een ideaalbeeld dat ik heb maar dit is denk ik de enige manier om de eredivisie beetje bij beetje beter te maken.

Het is niet goed voor het Nederlandse voetbal als Ajax nog eens 6 jaar op rij kampioen wordt.

15 september 2014 om 18:16

Nog een keer 6 jaar op rij gaat niet gebeuren.

Talenten zullen sowieso voor een prikkie worden weggekocht uit Nederland. Dat is helaas de realiteit. Het niveau in Nederland glijdt steeds een beetje verder af waar je weinig aan kunt doen anders dan opleiden en opleiden en hopen op het moment dat een club een gouden generatie krijgt.

gefeliciteerd bankrekening ajax en niet de club ajax

Hierdoor krijg je financieel een steeds rijker ajax ten opzichte van de andere Nederlandse clubs die niks krijgen. Op termijn wordt de Nederlandse competitie hier ook steeds onaantrekkelijker door. Wat ook weer een negatief effect heeft voor Ajax. Omdat ze geen tegenstand hebben in de Nederlandse competitie kunnen ze Europees ook geen vuist maken,

Eigenlijk zou de Knvb een regel in moeten stellen dat de overige Eredivisie clubs bij dat startgeld van 15 miljoen voor 1/3 meedelen.
Wel zodat nummer 2 t/m 5 meer krijgen dan de rest.

Bijvoorbeeld 1/3 van 15 miljoen is 5 miljoen.
15% voor de nummer 2 = 750.000,- euro
12% voor de nummer 3 = 600.000,- euro
10% voor de nummer 4 = 500.000,- euro
8% voor de nummer 5 = 400.000,- euro
Dan is er nog 65% te verdelen over de resterende 13 clubs.
65 :13 = 5 % voor de overige 13 clubs = 250.000 euro per club

15 september 2014 om 14:42

Klinkt leuk natuurlijk maar als ik Ajax was zou ik daar niet mee gediend zijn. Geen enkele club op die positie ook al zou het de competitie wel beter maken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat, als een kleine club daar 250k van krijgt dat ze het wel juist beleggen en dus investeren in hun selectie. En het niet gebruiken om schulden af te betalen of een nieuwe tribune te zetten. En zulke eisen kun je niet stellen.

Dus wordt het geld goed gebruikt bij die kleine clubs zodat de competitie er beter van wordt is de vraag. Waarschijnlijk niet.

15 september 2014 om 15:00

Haha grap van de dag, wel leuk theorietje hoor maar wat heeft de Knvb ermee te maken? Ajax krijgt geld van de Uefa en dat moeten ze even uitdelen!? Apart..

15 september 2014 om 15:22

@manonthemoon
Ter bescherming van de Nederlandse competitie kan de Knvb ver gaan hoor.
Daarbij mocht Ajax 2e of 3e worden dan profiteren ze ook mee.
Ik snap dat jij als Ajax supporter het belachelijk vindt. Maar de bedragen aan inkomsten bij de Championsleaque daar valt als Nederlandse club niet tegenop te concurreren.

Als dit zo doorgaat ontstaat er een gigantische kloof tussen Ajax en PSV ( die zullen binnenkort ook wel weer eens kampioen worden ) en de rest van de Nederlandse clubs. Dan krijg je een 2e Schotland hier. Ajax en PSV gaan dan alles op hun sloffen winnen zonder enige tegenstand. Word jij daar als fan blij van? Nee want daar is geen fuck aan. Daarbij heeft de club Ajax er ook niks aan want omdat Ajax nationaal geen tegenstand krijgt komen ze Europees ook te kort.
Ajax is ook gebaat bij een sterke Nationale competitie

15 september 2014 om 15:48

Ja maar als Ajax 2e of 3e word dan hoef ik toch echt geen geld van de nummer 1.. Daarbij jij hebt over het verschil in NL, maar het verschil met Europa word nog groter, juist als Ajax zo doorgaat er 5 jeugdspelers doorstromen elk jaar en straks 150 mil op de bank heeft kunnen ze meedoen met subtop van Europa.. Ajax is gebaat bij een sterke competitie maar waarom moet Ajax daar zelf voor zorgen ook nog? Psv en Feyenoord moeten juist bijbenen.. Ajax doet al genoeg door et niveau van de jeugd omhoog te gooien weer, dus ook alles wat weer uitstroomt over heel NL heeft een hoger niveau straks verder is het echt niet aan alleen Ajax om de comp sterker te maken. sowieso geld uitdelen is heel onrealistisch in deze tijd..

15 september 2014 om 15:31

Leuk, we gaan nivilleren in het voetbal.......er is ook een een Europa League naast de Champions League.

15 september 2014 om 16:24

@qzan het prijzengeld bij de Europa leaque is een lachertje ten opzichte van de Champions leaque. Daar zou de Uefa ook goed aan doen dat iets meer gelijk te trekken.

15 september 2014 om 16:00

firepotatoe,

In de Amerikaanse sporten is revenue sharing de normaalste zaak van de wereld. In de sport is dat ook belangrijk, daar verschilt het met het gewone zakenleven. Een competitie met meer gelijkwaardige tegenstanders is spannender en goed voor de sport in het algemeen. Ook word je als individuele club net sterker van sterkere tegenstanders.

Maar je kan niet verlangen dat alleen Nederland dit zou doen. Op die manier zou de kloof tussen Ajax en de Europese top immers nog groter worden.

Wel kan men dit Europees regelen voor elk land, zodat iedereen in de winsten kan delen.

15 september 2014 om 16:19

@iedereen komt

Ja zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Maar idd laat die Platini in plaats van Financial fairplay eens inzetten op dit soort ideeen. Dat komt de kwaliteit van alle competities alleen maar ten goede.

Is Ajax een buffer aan het maken voor sportief mindere tijden?
Mocht Ajax de komende 3 jaar geen CL halen, en slechts EL spelen, dan lopen ze ongeveer €40 miljoen mis. De kans dat in mindere jaren een speler voor €20 miljoen vertrekt is ook niet groot. Op zich is het dat niet onverstandig om gewoon lekker te sparen. Of is dit te simpel gedacht?
Het was immers zo dat een aantal jaren geleden Ajax nog verlies draaide. De ruime positieve cijfers zijn van de laatste tijd.

15 september 2014 om 14:52

Precies. Daarom ook die buffer en wachten tot er structureel talenten doorbreken a7 stuks per jaar, voor zowel verkoop als eerste elftal. Alleen het opzetten van een jeugd afdeling waar je u tegen zegt is niet zo snel klaar als menig mens denkt hier. Dat duurt ongeveer 8 jaar. Vanaf de E gerekend tot 16 / 18 jaar. Veel mensen denken dat het binnen 2 jaartjes kon. Dit verhaal van Netto Marc is ook al een jaar of 2 oud. Veel mensen die hier reageren, kennen niet het verhaal van veel geld op de bank na geen geld op de bank, zoals Ajax Dortmund Italiaanse clubs hebben gemerkt. PSV Feyenoord Twente hebben daar ook wel een handje van. Laten ze allemaal maar eens een lesje trekken uit Ajax, want als het aan de Feyenoorders had gelegen hadden ze Guidetti gehaald voor 5 miljoen en dan was het verhaal weer van 0 af aan begonnen.

15 miljoen of 1,5 ton, maakt niks uit.. Bij Ajax staat het geld op de bank ipv op het veld. Zeer matige verdediging en dan met name de backs zeer kwetsbaar. Middenveld zit wel potentie is, alleen dan wel op langere termijn...en dan de voorhoede, laat ik daar maar niks over zeggen. Daar staan allemaal jongens die lief blaffen maar nooit eens bijten.

Als Ajax alles met 10-0 verliest zitten ze nog op een 20 miljoen. Wat een verademing dat CL voetbal.totaal niet scheef en wat was dat vieze Uefa woord?

Misschien kan marcje dan weer een paar nieuwe talentjes kopen die toch weer floppen

ik begrijp het probleem niet, is toch juist goed dat ze zoveel cash op de bank hebben, als je een keer geen kampioen word heb je genoeg middelen om je prima te versterken, als ajax zo doorgaat hebben ze over 5 jaar 200 miljoen op de bank, lekker toch

Nou het seizoen is voor Overmars nu al geslaagd!

Dat klopt, maar moet de club die CL speelt gaan afdragen aan andere clubs?

15 september 2014 om 18:27

Vaag, had veel meer getypt :-) strekking was, slecht idee in mijn optiek aangaande premie, inkomsten uit tv rechten wel extra verdelen

als ajax dit seizoen geen kampioen word gaat volgend seizoen heus wel wat in huis gehaald worden maar hoezo nu risicos nemen? je bent de enige nederlandse ploeg in de cl eist weer wat geld op en hoop gewoon weer dat je dit jaar kampioen word aangezien de rest in de eredivsie ook niet top is en mocht je dit seizoen falen heb je genoeg op de bank staan om hier en daar en versterking te halen wat @richiee ook al zei haha cl komen ze toch niet verder is een logsich iets met PSG en Barca dus dan maar lekker cashen en je geld uitgeven wanneer het echt nodig word en met 2 verloren wedstrijden wat natuurlijk zeer slecht is hoef je nog niet afgeschreven te zijn aangezien de inhaalrace meestal na de winterstop komt

als onze marco boogers zoveel geld had als ajax nu heeft hadden wij met fc dordrecht kampioen geworden hahahaha

Wat zal Mark heerlijk slapen als het geld is gestort ,dan kan die zichzelf weer een premie geven einde van het jaar voor de positieve balans . Ik denk niet dat ze ook maar iets met dit geld gaan ondernemen tenzij er een goed plan achterzit is dit een trieste constatering

15 september 2014 om 20:37

Hoeveel premie geeft hij zichzelf?

hij verdiend 250.000 exclusief bonussen . Hij kan 300.000 aan bonussen verdienen ;-). Hoeveel hij krijgt heeft onderandere te maken met de balans aan het einde van het seizoen

16 september 2014 om 05:50

Juist, maar dat geeft hij zichzelf niet :-)

Nee maar door zijn aan en verkoopbeleid kan hij wat er bij hem binnenkomt wel beinvloeden , Ik vind dat een slechte zaak

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren