Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Cruijff heeft ‘weinig chemie’ met Van Gaal: ‘Ik deel zijn visie niet’

Laatste update:

Manchester United heeft een dramatisch seizoen achter de rug en er werd circa 200 miljoen euro uitgegeven aan Ángel Di María, Radamel Falcao, Daley Blind, Marcos Rojo, Luke Shaw en Ander Herrera. Voetballegende Johan Cruijff verwacht desondanks dat manager Louis van Gaal het lastig gaat krijgen om het op de rit te krijgen.

/

“Het grote probleem wordt om al deze spelers op de juiste wijze te managen. Individueel zijn het allemaal geweldige spelers, maar ze moeten wel als een team opereren. Bij Barcelona zie ik hetzelfde, met Lionel Messi, Luis Suárez en Neymar”, laat Cruijff optekenen in The Guardian. “Het volgende probleem is dat alle spelers beroemd zijn. Ze verdienen veel geld met activiteiten op en naast het veld. Hoe maak je een team van zoveel ego's? Dat is bij Manchester United het belangrijkste doel.”

Cruijff geeft maar weer eens aan dat hij ‘weinig chemie’ heeft met Van Gaal. “Hij heeft een goede visie, maar ik deel die niet. Hij smeedt zijn tactieken op een militaristische manier. Ik ben iemand die wil dat individuen voor zichzelf denken en denk meer vanuit balbezit.” Cruijff verwacht dat niet dat Van Gaal een volledig seizoen nodig heeft om er een echte ploeg van te maken. “Maar dat wil niet zeggen dat ze kampioen worden. De kwaliteit van zijn spelers staat buiten kijf, maar van een dergelijke verzameling spelers een winnend elftal smeden is gewoon een heel moeilijk project.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tja Cruijff, vele andere mensen hebben weer helemaal niets met jou. Ook jij bent niet ongenaakbaar en perfect.

12 september 2014 om 15:53

Probleem is dus, dat hij dat wel is. Cruijff is een god, een messias. Iemand die alles weet van voetbal. Een genot om naar deze held te luisteren. Jammer dat je deze mening niet deelt.

12 september 2014 om 15:58

Een god? Een Messias? Gaat toch fietsen man.
Cruijff was een begenadig voetballer, misschien wel de beste ooit, maar verder voornamelijk een zeurpiet die alles en iedereen neersabelt die het niet met hem eens is. Cruijff mag misschien een god zijn voor de Ajacieden onder ons, maar de rest vindt hem over het algemeen een zeikerd.

12 september 2014 om 15:59

Overal waar cruijf komt is gedonder

12 september 2014 om 16:04

Ach donderstraal een eind op met je god/messias.

van Gaal is een 100 x betere trainer dan Cruijff ooit is geweest.

12 september 2014 om 16:04

@comred: Jij kan anders ook aardig zeiken, zeikerdje.

ON: Cruijff is een god, dat kan je toch niet ontkennen?
Kijk gauw dit filmpje maar, misschien kan je nog gered worden.
https://www.youtube.com/watch?v=620ni07dhdw

12 september 2014 om 16:05

Comred

Nou als trainer heeft ie ook wel het 1 en ander gepresteerd hoor.

Je bent over het algemeen voor of tegen Cruijff. Zelfde geld voor v Gaal eigelijk.
Maar Cruijff is meer de legende van het Nederlands voetbal.en zegt altijd zinnige dingen als het over voetbal gaat.

En ik zie niet in wat ie hier nou precies verkeerd zegt?

12 september 2014 om 16:06

pimm ga naar huis.. je praat onzin. een god een messias hahaha manmanman hij is dat niet. Goede/uitstekende voetballer maar een zeikerd eerste klas die denkt dat hij alles kan maken

12 september 2014 om 16:06

@profer: En regent het meters bier?

Cruijff heeft niet voor niks CR als eerste letters, alleen dan de betere CR

12 september 2014 om 16:27

Bombastic

Haha weinig historisch besef?

Cruijff won in 10 jaar tijd bijna net zoveel als V Gaal in 30 jaar.

12 september 2014 om 16:29

@bombastic

Nou overdrijven is ook wat beter dan Cruijff ooit is geweest ik weet niet hoe oud je bent maar Cruijff is als voetballer gewoon een legende hoor , en als trainer heeft hij ook erg veel gewonnen dus ik zou mijn grote mond maar houden en een klein beetje eer ontzag hebben voor Cruijff , want je praat redelijk veel onzin om serieus genomen te worden .

12 september 2014 om 16:35

@comered, niet alles wat je niet begrijpt is stom;-) hij zegt in dit stukje niks verkeerds over Louis... Sterker hij zegt dat hij goed is, maar het verschil zit hem in de aanpak, van gaal met een militair regime en cruijff gelooft in creativiteit van decspelers en de natuurlijke groei.... Mensen halen kritisch zijn en zeiken nog weleens door elkaar...

12 september 2014 om 16:57

Cruijff was een geweldige voetballer, met een uitstekende inzicht techniek en kon een mannetje passeren. Maar de beste ooit dat niet. Wel de beste speler van Nederland in zijn tijd en de meest invloedrijke. En ik wil niks afdoen aan cruijff want het was echt een speciale speler maar overdrijven is een vak. Ik vind messi in vorm bijv beter dan cruijff.

12 september 2014 om 17:18

Pimm, god bestaat niet.

12 september 2014 om 17:41

@nextoo22:

Het blijft altijd lastig te vergelijken voetballers in een verschillend tijdperk en een verschillende stijl.
puur voetballend is messi misschien beter dan cruijff vroeger was, maar cruijff was een leider. Iemand die in het veld de lijnen uitzette en anderen beter liet voetballen. cruijff bepaalde het hele systeem. Vandaar dat overall, ik Cruijff hoger inschat dan Messi.

Cruijff zegt hier verder niets verkeerd over Van Gaal, alleen dat ze een andere visie hebben op voetbal. Beide visies hebben aangetoond tot grote resultaten te kunnen leiden.

12 september 2014 om 17:47

Je kunt ze eigenlijk niet vergelijken, maar Messi beter dan Cruijff? Cruijff heeft in zijn eentje (met hulp van coach Michels) het complete voetbal veranderd. Hij was een leider, een strateeg, geniaal, met een fabelachtige techniek, een geweldig inzicht en een onnavolgbare versnelling. De link tussen verdediging en aanval, spits en ausputzer tegelijk. Messi is een van de beste individualisten ooit. Maar zoals gezegd, je kunt ze niet vergelijken, andere tijden...

12 september 2014 om 18:38

En toch klopt het wat ie zegt. Als je als Amsterdamse voetballer en ras Ajacied zelfs in je zwartste periode en op leeftijd Feyenoord in je eentje kampioen kan maken... Dan ben je op zijn minst een halfgod... Op dat moment wel een gevallen halfgod

Noot @moderators: Het is een grapje. Denk zeg het er ff bij anders wordt het weer niet begrepen.

12 september 2014 om 19:29

Historisch besef, laat me niet lachen man. Voetbal is een miljardenindustrie geworden met ontzettend veel belangen voor veel partijen. Appels met peren vergelijken noemen ze dat

12 september 2014 om 19:52

Ach, als hij ons kampioen had gemaakt in 74, 76, 78 of 90 (als trainer) dan had ik nog enigszins met je redenatie mee kunnen gaan. Ik heb veel respect voor Cruijff, maar netto hebben we er als land zijnde bijzondere weinig aan overgehouden.

Verder vind ik dat hij inhoudelijk geen gekke dingen zegt, maar snap ik niet zo goed waarom hij de vergelijking tussen van Gaal en hemzelf moet trekken.

12 september 2014 om 16:01

Iets met open deuren...

Dus omdat je niet perfect bent mag je geen kritiek geven op anderen? In jouw wereld mag niemand dus kritiek leveren, aangezien niemand perfect is. Misschien moet je je mening op de inhoud laten berusten.

On:
Ik geef hem hier deels wel gelijk. Een team smeden van deze spelers wordt pittig met persoonlijkheden als die van Falcao, Van Persie en Di Maria tezamen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is wel een pittig werk. Als die jongens in dienst van elkander gaan spelen wordt het nog wat.

Ik ben het niet met hem eens wat betreft de speelvisies. Hij kan wel meer vanuit balbezit denken, maar het voetbal evolueert zich ook en het tikkie-taka dat we van Barca kennen is niet meer zo ongenaakbaar omdat er gewoon goede dodelijke systemen tegen zijn.

12 september 2014 om 17:42

Moet zeggen dat ik van deze man meer kan hebben dan bijv. een van Hanegem. Cruijff blijft op voetbal-gebied altijd een held, ik deel ook vaak zijn mening. Deze man heeft zeker recht van spreken over iets wat maar met voetbal heeft te maken

12 september 2014 om 19:45

Precies en volgens Cruijff had Nederland ook geen schijn van kans op het WK.

Daarom is hij geniaal en jij maar een ouwe zeikerd die aardig kan voetballen.

12 september 2014 om 16:37

Denizemre, ben benieuwd hoe je jezelf ziet na deze post... Als je dat zou pisten zou je geblokkeerd worden hier;-)

Mercedes, BMW & Audi allemaal top auto's die anders over elkaar denken.
LvG & Cruijff beide legende's meer denken anders over elkaar.

Ik heb nooit Cruijff als trainer gezien dus kan niet over hem oordelen, maar vind LvG toch echt een toptrainer! Met een groot ego, maar misschien is dat juist wat hem zo top maakt.

ik ben ook zeer benieuwd of v.gaal het niveau van Manu om hoog kan krikken.

12 september 2014 om 15:54

Huh? Ik dacht dat Manu nog bij Feyenoord speelde. Sinds wanneer is hij vertrokken?
Verder vind ik Manu wel echt een versterking voor Manchester United, een sterke spits met een neusje voor de goal!!

12 september 2014 om 21:14

Jij zal zeker veel vrienden hebben?

Bijdehand op alles en iedereen reageren en dat nog met de domste dingen komen...

Als je de term 'Manu' niet kent is je voetbalverstand nog lager dan die van Haagse Barbie

Cruijf is een held uit het verleden. Maar het enige wat hij nu doet is lullen vanaf de zijlijn. Van Gaal doet het gewoon, en hem hoor ik nooit over Cruijff. Pure rancune dit.

12 september 2014 om 16:08

Ze schelen maar 4 jaar in leeftijd hoor. En het is niet dat Johan niks meer met voetbal doet.

12 september 2014 om 16:26

4 jaar verschil in leeftijd, ja dus? wat is je punt?

Cruijff neemt geen uitdagingen aan zoals Van Gaal dat doet.

Veilig vanaf zijn luie stoel teren op een rijk verleden, dat is wat Cruijff doet.

12 september 2014 om 16:38

Hij is toch nog altijd adviseur bij Ajax?

En tot vorig jaar was ie een soort bondscoach van Catalonië.

Of moet je eerst trainer zijn van een Engelse subtopper voor men je serieus neemt?

12 september 2014 om 17:21

Van Gaal is ook geen hartpatiënt die na een hartaanval een bypassoperatie heeft gehad. Dan had Louis ook geen uitdagingen meer aangenomen en aan eigen gezondheid en gezin gedacht.

12 september 2014 om 19:29

Heb jij ook enig idee waarom hij niets meer doet?

12 september 2014 om 20:13

gabrokaragoz,

Hij doet het kalm aan, wellicht omdat ie ooit een bypassoperatie heeft gehad, maar hij is nog altijd actief in het voetbal.

Ik ben er bijna zeker van dat hij er actiever mee bezig is dan 99,99 procent van de reaguurders.

12 september 2014 om 17:38

Whahaha en de actie van Louis bij Ajax met Ten Have had niets met racune en Cruijff te maken.... wat een lachtertje.

12 september 2014 om 18:17

Racune? Leg uit? Cruijff zegt hier toch eigenlijk niks verkeerd? Sterker nog:hij zegt dat hij v. Gaals visie niet deelt,maar dat v. Gaal wel een goed visie heeft. Daarbij denkt Cruijff ook nog dat v. Gaal minder dan een seizoen nodig heeft om een team van Man. U. te maken (wat ook positief heeft) en zelfs wel eens kampioen kan worden (ook al kan hij dit niet met zekerheid zeggen).

Met andere woorden, Cruijff is, ondanks dat hij de visie niet deelt, eigenlijk heel positief over v. Gaal hier, misschien moet je het de volgende keer even wat beter lezen

12 september 2014 om 19:33

Wat zegt Cruijff nou verkeerd dat jij dit tot pure rancune degradeert?

Hij geeft toch alleen maar aan dat hun visies verschillen? Dat lullen van de zijlijn komt hier niet van Cruijff

12 september 2014 om 20:40

@ La Brujita

En hoe noem jij die actie van v.Gaal met ten Have dan? Ze moeten elkaar niet, dat gaat twee kanten op, wel objectief blijven hè?

Hey Cruijff !!!! Als je alles zo goed weet voorspel een keer iets Vooraf !!
Want iedereen ziet dat van Gaal het nu moeilijk heeft wat een grappenmaker !!!
Word schijtziek van deze vent !!

12 september 2014 om 16:20

Cruijff heeft zichzelf allang bewezen. Wie ben jij om die vent af te zeiken. Lees het niet, reageer niet of kom met inhoudelijk sterke tegenargumenten. Respectloos.

12 september 2014 om 16:41

Dan hoop ik dat jij je met je respectloze bek helemaal leegschijt dit weekend. Geen reden om zo beledigend te doen over een man die voor velen een held is. Hij mag zijn mening altijd geven omdat veel mensen willen weten hoe hij tegen zaken aankijkt.

12 september 2014 om 16:59

Klopt, valt mee ook op. Begin van dit seizoen heb ik hem niks horen zeggen maar nu hij zo slecht gaat hoor je hem ineens.

12 september 2014 om 17:45

Komt het nou helemaal niet bij jullie op dat iedereen (ook media) ziet dat het slecht gaat bij United.... wie zal The Guardian dan opzoeken als ze een sappig Van Gaal-stukje willen plaatsen? De meeste grootheden van United en het Engelse voetbal hebben zich al uitgelaten, dus benader je zijn grootste tegenstander...... maar in jullie optiek is het altijd de geinterviewde die de interviewer opzoekt en een verhaal afsteekt zonder dat de journalist maar een vraag hoeft te stellen...... kortzichtiger kan het haast niet.

12 september 2014 om 19:31

Waarom lees je het artikel als het over JC gaat?-_-

12 september 2014 om 19:35

Je hebt wel de moeite genomen om die paar regels te lezen toch?

Als er iemand het individu voor zichzelf laat denken is het van Gaal wel. Maar daar heb je personalities voor nodig. Hij creerde in zijn ajax periode tig toekomstige trainers door ze ontzettend veel over tactiek te laten nadenken. Met Jonk, Bergkamp, Blind, de Boertjes, Kluivert, Rijkaard, Davids, Seedorf: hij stak ze allemaal aan met het trainersvirus.

Cruijff moet eens kappen met stereotypering mbt van Gaal. Ook de term militaristisch is cliché en onjuist, uit bijna alle interviews blijkt juist dat spelers hem een fijne betrokken coach vinden die ruimte voor dialoog heeft, ook al heeft ie meestal het laatste woord. Maar hij heeft er ook het meeste verstand van, dus dat mag.

12 september 2014 om 17:25

En het zijn ook allemaal stuk voor stuk tactisch ijzersterke trainers geworden en streep sowieso de namen Rijkaard, Bergkamp en Jonk maar weg. Die zijn groot geworden door Cruijff en openlijk Cruijffianen. Rijkaard had ook alleen succes bij Barca met Cruijff achter de schermen, daarvoor weinig gepresteerd.

12 september 2014 om 17:52

Cruijffianen? Is dat een sekte of zo? En hoezo zijn Bergkamp groot geworden door Cruijff?
Heeft Cruijff die gasten opgeleid en begeleid dan?

12 september 2014 om 18:02

Ja in zijn eerste periode bij Ajax als td! Je moet wel je feiten kennen. Sterker nog, niemand geloofde bij Ajax in Bergkamp en Ajax stond op het punt hem weg te sturen, te schuchter en niet mans genoeg het te redden in de harde voetbalwereld. Ene Cruijff drong er echter op aan hem toch te behouden en nog eenmaal mee te nemen op een jeugdtoernooi..... de rest moge iedereen bekend zijn. Misschien snap je nu waarom Bergkamp vanaf dag 1 aan de zijde van Cruijff ging staan in de revolutie. En Cruijffianen is toch een vrij normale term die gebezigd wordt om Cruijff-aanhangers te duiden. Maar nu is dat tuurlijk ineens vreemd.

12 september 2014 om 19:33

Ken je feiten voordat je domme vragen begint te stellen. Cruijff was de enige die bij Ajax in Bergkamp geloofde.

Sir Johan zegt toch niks verkeerd over hem?

Hij is zelfs positief over Louis, dixit "hij heeft een goede visie". Dat het de zijne niet is, wil niet zeggen dat die van hem beter is.

Dus ik snap al dat gekap niet op Johan in dit draadje.

12 september 2014 om 17:27

Dank u, amen.

Cruijff mag van Gaal absoluut niet. En daar heeft hij naar mijn mening hele goede redenen voor. Ondanks dat laat hij zich nooit negatief uit over het vakmanschap van van Gaal. Ook nu, niet. Hij geeft alleen wel duidelijk aan dat het niet zijn manier is. Niks mis mee lijkt me zo.

12 september 2014 om 17:57

Dus als je van iemand zegt dat hij zijn spelers zelf niet laat denken en dat hij een militaristische manier van trainen heeft is dat in jouw ogen positief? Apart hoor.

12 september 2014 om 18:10

Nee, jij leest selectief want als je goed had gelezen, dan had je ook zien staan dat hij letterlijk zegt dat de visie van Van Gaal en goede is alleen niet de zijne! Enige dat hier apart is dat er een stel azijnzeikers actief zijn hier die pezen op een topic over Cruijff om hem neer te kunnen zetten als azijnzeiker.... dat is apart!

12 september 2014 om 18:23

Steef71

Goh, zullen we dan bij jou net zo simplistisch reageren?

Dus, als je van iemand zegt dat de manier van diegene goed is, is dat in jouw ogen negatief? Apart hoor.

12 september 2014 om 18:24

Steef71,

Dat heeft u goed begrepen. Dat is inderdaad niet negatief.

Het is gewoon een andere manier om het doel te bereiken.

Louis is trouwens ein kampfschwein die graag wel eens my-way-or-the-highway bezigt.
U gedragen als een verlicht despoot mag, zolang de despoot maar verlicht is.

Wat mij betreft is Louis zeer verlicht.

12 september 2014 om 18:20

Hehe, kijk eens aan, iemand die normaal kan lezen voor hij begint te typen.

Ze delen elkaars visie totaal niet, maar desondanks komen er nooit vuile woorden over het vakmanschap over en weer. Cruijff ziet ook wel dat v. Gaal met zijn manier fantastische resultaten behaald, en ondanks dat niet zij manier is, benadrukt hij hier eigenlijk nogmaals dat het een goede manier van v. Gaal is.

Ik moet wel zeggen dat er weinig ego's bij de aankopen lijken te zitten.

Di Maria is nou niet iemand die de uitstraling heeft wel even het mannetje te zijn. Rojo en Blind zijn allang blij dat ze bij United mogen voetballen en ook Herrera, Falcao en Shaw lijken me redelijk bescheiden personen.

Het zijn geen spelers die de spotlights absoluut op zichzelf gericht willen hebben, dus de nieuwe spelers lijken me niet echt een probleem worden.

Hij zegt in ieder geval wel dat van gaal een goede visie heeft. Dat is al heel wat. Wat hij zegt over het individu is denk ik de spijker op de kop. Beide trainers staan in principe hetzelfde soort voetbal voor, alleen begint Cruijff heel sterk vanuit het individu en van gaal vanuit het collectief. Kwestie van welk startpunt je kiest. Voor beide valt veel te zeggen, alleen denk ik wel dat bij de jeugd het individu met speelsheid en creativiteit centraal moet staan in het belang van een goede ontwikkeling.

Cruijff is een genot om naar te luisteren, elk verhaal dat hij vertelt is hij al veel verder, weet je wie een zeikerd is dat is van hanegem klasse voetballer maar zeikerd pur sang

12 september 2014 om 16:22

Omdat van Hanegem een Feyenoorder is? Cruijff is qua gedrag net zo erg hoor haha.. Als je zegt dat Cruijff een genot is en van Hanegem een zeikerd ben je niet objectief.

12 september 2014 om 16:59

Ik heb geen enkele band met Ajax,feyenoord.van Hanegem of Cruijff maar als ik eerlijk moet zijn vind ik dat eerder Van Hanegem een "zeikerd" is.

12 september 2014 om 18:09

Van Hanegem een klasse voetballer???
Een vuile heimelijke speler was Willem,ik heb hem meer dan eens zien spelen.
Vanaf het moment dat hij een sterkere tegenspeler voor zich kreeg was Willem bleiten zegt men in Belgie.
In mijn ogen een waardeloze speler met een grote bek die altijd maar dan ook altijd tegendraads is.
Geeft mij dan maar Cruijff,die kraamt geen onzin uit als het over voetbal gaat.

Cruijff blijft altijd een streepje voorhouden omdat hij als speler de beste was en als trainer destijds ook veel gewonnen heeft. Van Gaal is een toptrainer...matige voetballer..

12 september 2014 om 16:45

Als Louis in zijn dagje was, als voetballer, dan was het wereldklasse.
Alleen was hij amper in zijn dagje te vinden.

U weet misschien dat Louis ei zo na bij Aston Villa zat?

Dat was na zo'n 'dagje', ze wilden hem gelijk over nemen van Antwerp na een onderlinge confrontatie.

Maar de Antwerp voorzitter Eddy Wauters geloofde hard in Louis en wou hem niet laten gaan.

Ach...cruijff weet het als geen ander aangezien hij het Dream Team smeedde en voor het eerst met Barcelona de CL won. Van Gaal is een legende met talent, maar Cruijff kan er ook wel wat van. Ik zie ze beide als autoriteit en snap dat respectloze afzeikgedrag van 16-jarige jochies hier niet zo. Wees trots op wat voor voetbalgrootheden wij hebben. Het zijn absolute wereldsterren en de wereld ligt aan hun voeten, behalve Nederland. Iets met kop en maaiveld.

Tja, Johan. Wat is het toch altijd lekker makkelijk om te oordelen vanaf de zijlijn.

12 september 2014 om 17:48

Neem jij lekker een hartaanval, bypassoperatie en gedwongen pensioen. Benieuwd of je die zijlijn dan nog zo lekker vindt.

12 september 2014 om 18:00

Als je al die jaren je zakken hebt kunnen vullen en nog vult met anderen kapot maken en het bespelen van de media, dan doe je het zo slecht nog niet.

12 september 2014 om 18:07

En wat voegt dit toe? De hele voetbalwereld vult zijn zakken.... maar Cruijff werkt bij vele als een rode lap hier. Nu zegt hij niet eens zoveel verkeerd..... maar toch moet dan aangegrepen worden om hem neer te zetten als zeikerd..... keer op keer weer.... wie zijn nou eigenlijk de zeikerds?

12 september 2014 om 21:58

Vertel er dan ook ff bij, dat teneinde van dit alles, hij barca(jeugdopleiding) dusdanig op de schop heeft gegooid, daar heeft barca nu en de afgelopen 10 jaar profijt van gehad, zelfs v.gaal toen die trainer was bij barca heeft daar profijt van gehad. En Let maar op, aankomende jaren gaat ajax daar ook profijt van hebben via de jeugdopleiding. Dus 2 clubs die toonaangevend voetbal spelen, dus nee, het is niet alleen zeiken vanaf de zijlijn zoals jij nu doet, cruijff heeft ook het een en ander wel bereikt. Amen


de hr cruijff heeft altijd een oordeel over een ander zijn spelopvattingen waarom gaat hij zelf niet weer een ploeg trainen kunnen we zien of zijn opvattingen wel de juiste zijn of is hij daar beducht voor

12 september 2014 om 17:50

Dat heeft hij in het verleden al laten zien..... hij kan er niets aan doen dat die periode voor jouw tijd was en evenmin kan hij er niets aan doen dat hij om gezondheidsredenen niet meer onder die druk mag staan..... beetje laag bij de grond en vergelijkbaar met iemand die verlamd is verwijten dat hij te lui is om te lopen!

Maar Van Gaal heeft wel lef getoond en met een middelmatig team een wk te spelen, dat kunnen we van de heer Cruijff niet zeggen.

12 september 2014 om 17:48

@echeverry:

Op het moment dat Van Gaal het bondscoachschap aanvaarde was het voor een groot deel een team dat al in de finale van een WK had gestaan.

Daarnaast schijnt het dat Cruijff ook bondscoach had willen zijn op een ander WK, maar dat Michels dat toen geblokkeerd heeft.

Kortom jouw stelling gaat niet op.

12 september 2014 om 17:52

Hij heeft het zelfs 2x willen zijn..... eerste keer was 1990 en dat blokkeerde Michels na zijn succes in 1988 en de 2de keer was 1994 en liet de KNVB het spaak lopen op de kleding van Johan.

12 september 2014 om 18:11

@jl
Tja, Cruijff was altijd het slachtoffer in dezen. Een soort van ubercalimero.
Met zijn visie om vanuit het individu te werken, zou hij juist altijd en overal open dienen te staan voor de medemens/collega etc etc. Op zich dus raar dat hij zoveel weerstand oproept bij bepaalde mensen. Ook gek dat hij op zijn manier blijkbaar netzoveel werstand oproept als zijn grote vriend Van Gaal. Het probleem van beiden is : Ego!
En ego's botsen met andere ego's. Dus in beide gevallen zijn de heren succesvol (geweest) omdat ze de discipelen (spelers/trainers/journaliten?) behandelen als ondergeschikten, hetzij in funtie, hetzij intellectueel, of wellicht beiden.

12 september 2014 om 18:28

Nee jij kent je geschiedenis gewoon niet. Michels was bondsvoorzitter en als de dood dat Johan zijn kerverse succes uit 88 zou overtreffen. Michels was in de positie er een stokje voor te steken, dat kan je een ander niet kwalijk nemen. Zelfs de spelers uit die tijd hebben dit zo geduid. Er was maar 1 iemand verantwoordelijk voor het niet aanstellen van Cruijff in 1990 en dat was Michels.... die schoof Beenhakker naar voren en niemand anders. Cruijff zelf zal je daar niet over horen en heeft Michels ook nooit een verwijt gemaakt in deze omdat hij de band met Michels op het persoonlijke vlak vele malen belangrijker vond. Michels is een soort vader van Cruijff geweest nadat hij zijn eigen vader op jonge leeftijd verloor (ook aan hartproblemen). Weet je ook meteen waarom Cruijff na zijn hartaanval en ontslag bij Barca geen risico's meer nam. Hij wilde niet dat zijn eigen kinderen hun vader ook al jong moesten missen.....

12 september 2014 om 19:36

Cruijff wilde bondscoach worden, sterker nog de spelers wilden het ook. Maar uiteindelijk was het Beenhakker geworden en de rest is bekend neem ik aan. Anders verdiep je eens in de materie, voordat je onzin verkondigt.

12 september 2014 om 22:00

Zucht, zoek eerst eens het een en ander uit, voordat je hier onwaarheden gaat verkondigen. Michel heeft het in 90 tegen gehouden en in 94 was hij/de knvb dwars omtrent kledingkeuze/merk van cruijff.

13 september 2014 om 14:53

Klopt..... Cruijff wilde niet in kleding van de concurrent staan daar hij een eigen kledingmerk had. Had geen probleem hoeven te zijn aangezien hij het niet eiste ten aanzien van de spelers en technische staf, maar alleen hijzelf. Dat was zijn enige eis, dat hij voor zichzelf mocht bepalen in welke kleding hij liep. Toen trok de KNVB de stekker eruit.

Het zijn gewoon allebei Nederlandse grootheden. We moeten met hun allebei gewoon blij zijn. Vind wel dat v Gaal meer ballen heeft. Als jede eerste keer met 1 vd beste selecties van oranje je niet eens plaatst en het dan met een matige ploeg weer durft, ben je gewoon een held in mijn boek. En Louis heeft het natuurlijk bij meer clubs dan alleen ajax en barca laten zien.

van gaal is een legende , cruijff is ook een legende . dat ze elkaars visie niet waarderen is voor hun.

van gaal is nog steeds trainer en ziet wat er meer gebeurd in voetbal wereld , zoals hededaagse kopen en niet zelf opleiden.
dat is de voetbal visie van tegenwoordig elftal smeden met vedettes.

cruijff is een legende en heeft veel bereikt, dat hij advies geeft is goed maar hij is van de oude stempel met alleen zelfopgeleide spelers kom je er niet meer in 2014 er moet ook gekocht worden.

en we zeggen allemaal wel marco netto maar weet ook zeker dat hij naar cruijff geluisterd heeft. al moet hij tuurlijk wel een eigen mening hebben maar cruijffs hand is goed zichtbaar wat ik toch ook wel jammer vind. met dat geld moet je toch een keer zeggen koop een cl waardige spits en rechtsback

Praatjes vullen geen gaatjes meneer Cruyff

Het lijkt er soms op dat mensen op deze site er alles aan doen om zichzelf belachelijk te maken.

Iemand die van Gaal hoger inschat dan Johan Cruijff is of compleet gestoord of nog zo piepjong dat hij Cruijff nooit heeft kunnen volgen en ook nooit de moeite heeft genomen om iets over hem te lezen.

Louis van Gaal mag de veters van Cruijff nog niet eens strikken...

12 september 2014 om 17:43

marosa, wanneer je het over de voetballer Van Gaal hebt heb je gelijk. Als trainer mag Cruyff de veters van Van Gaal niet eens strikken. Na de afgang van Oranje probeerde Cruyff in de Telegraaf nog iets positiefs te zeggen over Hiddink. Wanneer Van Gaal zo'n wanprestatie had geleverd met Oranje was Cruyff de eerste geweest die Van Gaal compleet zou afbranden. Cruyff was een groot en geniaal voetballer maar zal nog eerder zijn tong afbijten dan Van Gaal een compliment geven.

12 september 2014 om 17:50

@petterson:

Wat een onzin, Vele grootheden in het voetbal zijn het erover eens dat Cruijff als trainer de basis heeft gelegd voor het grote Barcelona. Daarnaast heeft hij ook mooie prestaties geleverd als trainer. Dus wat jij zegt over Cruijff en veters strikken is grote onzin.

12 september 2014 om 18:03

De uitspraken van Xavi Hernandez wel eens gelezen over de successen van het grote Barcelona?

12 september 2014 om 17:56

Dan zou ik je er toch iets meer in verdiepen..... Cruijff is de langst zittende trainer allertijden bij Barca. Bezorgde Barca de eerste Europa Cup 1 ooit, de grondlegger van de jeugdopleiding bij zoveel Ajax als Barca. En als je goed kijkt heeft Van Gaal zowel bij Ajax als bij Barca de vruchten geplukt van het werk van Cruijff. Ken eerst je feiten, anders loop je het risico klinkklare onzin neer te plempen.

Wie interesseert zich nou wat die oude rot ervan vind.. bemoei je lekker met ajax en laat voor de rest je mening voor je.. dank u

12 september 2014 om 19:39

Er zijn genoeg mensen die de mening van Cruijff willen horen. Als jij het niet interessant vindt wat Cruijff ervan vindt, dan lees je het artikel toch niet-_-'

Hij heeft een goede visie, maar ik deel die niet.
Cruijff bedoelt het weer goed, maar is weer niet helder. Ik denk dat hij bedoelt dat hij tegenwoordig ook ziet dat er meer goede manieren zijn om goede resultaten te boeken en dat zijn eigen manier slechts een manier is en niet de enig juiste. Verstand komt met de jaren en hij weet dus nu zelfs bijna positieve dngen te zeggen over Van Gaal. Militaristisch is dan natuurlijk weer compleet gelul, hij bedoelt gedisciplineerd en met een strakke en duidelijke leiding (van Gaal), maar ja, hij doet zijn best.

12 september 2014 om 18:19

Nou ik vind de term militaristisch niet eens zo gek..... of zijn we allemaal vergeten hoe Van Gaal bij Ajax volwassen spelers met vrouwen en kinderen op de teibune tijdens een training stond af te kafferen...... zijn we vergeten hoe Van Gaal bulderend en rood aangelopen in Brazilie op Sneijder af stormde in de eerste week van het wk? Niet erg, maar dan moeten we niet allemaal moord en brand schreeuwen als iemand dat benoemt, alleen omdat diegene die het benoemd Cruijff heet. Kennelijk zitten er hier veel gefrustreerde pubers die daar een harde plasser van krijgen maar het is geen staatsgeheim dat van Gaal dictatoriale trekken heeft en het is geen doodzonde dat te zeggen.

Cruijff is een irritante zeikerd die altijd kritiek heeft maar zelf al jarenlang geen verantwoordelijkheden meer neemt. Hij teert puur op zijn status dat hij ooit een van de beste spelers ter wereld was. Wanneer dit niet zo was geweest dan had iedereen deze man allang uitgekotst maar hij is een soort van onaantastbaar waardoor niemand de waarheid over deze man durft te zeggen.

Cruijff was weliswaar een groots voetballer maar als trainer komt hij niet in de buurt van Van Gaal. Cruijff doet niets anders dan zeiken en het begint echt een beetje sneu te worden. Van Gaal is in de media misschien niet altijd aardig maar ik heb 100x meer respect voor de mens Van Gaal dan voor de mens Cruijff.

Wat Van Gaal met Ajax in 1995 heeft geflikt is het knapste wat iemand ooit geflikt heeft in de historie van Ajax en ik vind het dan ook schandalig dat er zoveel Ajax fans op Van Gaal zeiken maar altijd in de kont kruipen bij Cruijff. Van Gaal die overigens Ajax een aantal jaren geleden wou helpen maar toen schandalig behandeld is.

12 september 2014 om 18:22

Wie had die opleiding opgezet die in 1995 zoveel talenten uitpoepte? Kijk eerst eens naar de prijzenkast van Cruijff in relatie tot de periode waarin hij deze zo gevuld heeft. Zijn maar weinig trainers die eraan kunnen tippen en zeker Van Gaal zonder de prestaties van Van gaal tekort te willen doen..... en wat pas echt irritant is, is dat oeverloze gezeik over dat Cruijff niets meer doet. Alsof hij daar iets aan kan doen! Verwijt jij iemand in een rolstoel ook dat hij te lui is om te lopen?

12 september 2014 om 18:30

Omdat van Gaal het zo fantastisch deed in 1995 zijn deze jongens groot geworden en achteraf wordt dan natuurlijk de jeugdopleiding gewaardeerd. Je kunt het op twee manieren zien.

Niemand geloofde in het Nederlands elftal maar kijk wat Van Gaal heeft bereikt. Plotseling zijn al die jongens getransfereerd naar topploegen in Europa waar daarvoor iedereen kritiek op ze had.

Mijn mening is dat Van Gaal jongens en met name een team ontzettend veel beter kan maken. Zelfs als anderen niet in deze jongens geloven.

Dat Cruijff niets meer kan doen vanwege zijn gezondheid is natuurlijk niet zijn schuld maar het is wel erg makkelijk om zo ontzettend veel te zeuren en kritiek te hebben op anderen terwijl je zelf niets meer doet.

12 september 2014 om 18:31

Cruijff doet genoeg hoor. Hij heeft zijn leven in het teken gezet van het zwart maken en kapot maken van mensen met behulp van kruipers in de media zoals zijn sprekende pop Derksen. Tijdens zijn actieve carriere deed hij dit al en hij is daar gewoon mee doorgegaan. Daar heeft een hartinfarct en Bypass zoals hier genoemd wordt niets aan veranderd. Dus moeten we Cruijff zielig vinden, terwijl hij zelfs een van Nederlands beste keepers aller tijden naar het buitenland heeft laten vluchten omdat zijn hetze tegen deze man iets te drastische gevolgen gekregen heeft. lijkt mij niet. Cruijff is een man met een visie en heeft daarmee veel bereikt. De enige smet op Cruijff en zijn carriere is dat hij dit gebruikt om via de media mensen kapot te maken.

12 september 2014 om 18:35

Voor wat Cruijff in zijn carrière bereikt heeft moet je respect hebben maar als mens is het een walgelijk persoon en hij lijkt wel alsof hij een gebrek aan aandacht heeft.

12 september 2014 om 18:49

Je eentonig riedel over beweerdelijk mensen kapot maken daargelaten...... nergens staat dat Cruijff zielig gevonden moet worden. Je moet geen woorden verdraaien, wordt namelijk nergens gezegd. Zeg alleen dat je hem niet kan verwijten dat hij jarenlang geen verantwoordelijkheid meer neemt, want dat is wat er wel staat! En daarvan zeg ik, dat je iemand in een rolstoel ook niet het verwijt kan maken dat hij te lui is om te lopen. Diep in zijn gemankeerde hart zou hij best nog wel verandwoordelijkheid willen nemen hoor, maar hij is teveel familyman om dat risico te nemen. Maar om in jullie termen te blijven, makkelijk lullen op een afstand, maar als het ineens een eigen vader betreft, piepen de meeste anders.

12 september 2014 om 19:42

Als jij het een walgelijk persoon vindt, dat lees je het artikel toch niet-_-'

12 september 2014 om 18:40

Van Gaal heeft alleen maar geprofiteerd van de organisatie die door Cruijff in 1986 is opgezet. Alleen begrijp ik niet dat men bij Ajax moet kijken naar het individu en dat hij vind dat Manchester United als team moet fungeren. Dat is wel tegenstrijdig.

12 september 2014 om 19:15

In de jeugd staat het individu centraal en de individuele ontwikkeling daar jeugdteams geen kampioen hoeven te worden en nimmer hele jeugdteams worden overgeheveld naar het eerste. Ook bij Ajax dient in het eerste een team gesmeed te worden. Hij heeft het over het eerste elftal van United en niet over de jeugdelftallen. Deze spelers hoef je niet echt meer te ontwikkelen, dan zijn al wereldspelers. Daar zal je wel degelijk een team van moeten maken lijkt mij. Maar niet alleen bij Ajax hoor heeft Van Gaal geprofiteerd hoor. Zoveel tijd zit er ook niet tussen het ontslag van Cruijff bij Barca en de aanstelling van Van Gaal en roept Van Gaal niet altijd dat hij bij Barca zoveel jeugd heeft laten doorstromen? Juist, wederom vanuit een organisatie opgezet door Cruijff.

12 september 2014 om 19:50

Je doelt op de situatie dat ze hem via de achterdeur in het geniep naar binnen sleepte om oa Cruijjf te dwarsbomen? Waarna een rechter ook het contract van van Gaal ongeldig verklaarde? Er waren er maar een paar schandalig bezig, Ten Have, Olfers, Römer, Davids en van Gaal. Die zag zijn kans schoon om Cruijff een hak te zetten.

johnnyloco je hebt er over van voor mijn tijd maar de hr cruijff is een leeftijd genoot van mij dus kom daar niet mee aan .en daar er bij wat heb je toch met een rolstoel in elk antwoord verwijs je daarnaar,
sinds de fluwelen revolutie van jouw oogappel is er geen verzoenlijke speler doorgebroken,
maar wel bankzitters kopen(zimmling) enz

12 september 2014 om 19:09

Dan is jouw opmerking over beducht zijn om zijn opvattingen in de praktijk te brengen en te zien of die de juiste zijn des te merkwaardiger. Je zou dan immers weten, dat hij één van de succesvolste trainers uit de geschiedenis van Barca is geweest, dan zou je hebben geweten, dat het Cruijff is geweest (bij zijn vertrek als speler) die er bij Nunez op aan heeft gedrongen een jeugdopleiding op te zetten, hetgeen hij later als trainer over een periode van 8 jaar heeft verfijnd. Dan had je geweten, dat Cruijff de jeugdopleiding bij Ajax als td op poten heeft gezet en een meesterlijk oog voor talent had en vele grootheden uit onze vaderlandse voetbalgeschiedenis heeft ontdekt en gebracht. Wat ik met die rolstoel heb (verwijs ik overigens niet in iedere reactie naar)? Die vloeit voort uit het feit, dat in ieder topic over Cruijff het regent aan opmerkingen over dat hij geen verantwoordelijkheid meer durft te nemen, alleen maar vanaf de zijlijn roept. Oftewel men blijft maar verwijten dat hij niet meer op het veld staat (met alle druk die dat meebrengt), terwijl het een feit van algemene bekendheid is, dat Cruijff om gezondheidsredenen niet meer op het veld KAN staan. Dat vind ik laf en laag bij de grond en vandaar de vergelijking in de hoop dat dan wel doordringt tot het beperkte intellect van deze mensen, wat ze eigenlijk roepen. Iemand in een rolstoel heeft namelijk, net als Cruijff fysieke beperkingen die eraan bijdragen, dat hij bepaalde dingen simpelweg niet meer kan doen omwille van de gezondheidsrisico's die dit met zich meebrengt. Het is en blijft een reactie op......

Waarom kan Cruijff het niet laten om telkens commentaar te leveren op Lvg? Het is al zo zonde dat deze twee grootheden in het voetbal zo lijnrecht tegenover elkaar staan. Maar dat beiden verschillende visies hebben betekent nog niet dat de 1 de waarheid heeft en dat de ander direct een koekenbakker is. Gelukkig leiden er meerdere wegen naar Rome!!

Johan weet als geen ander wat voor impact zijn uitspraken altijd heeft. Er zijn genoeg kudde volk die hem blindelings volgen zonder zelf na te denken. Daarom zou juist hij er verstandig eraan doen om zo min mogelijk met zaken te bemoeien waar hij niets mee te maken heeft. Dat vind ik overigens ook voor LVG gelden.

Johan Cruijff kan zich beter blijven druk maken over Ajax want daar zit nog steeds voldoende werk. En LVG houdt daar ook tot nu toe keurig zijn mond erover. En zo hoort dat ook!!!

johnnyloco wat bent jij bedrijfs blind de jeugd opleiding was er al voor de aanstelling van cruijff.
en michels is Nooit bondsvoorzitter geweest wel alles op feiten behandelen

12 september 2014 om 19:56

La Masia
Cruijff initieerde vanaf 1979 de voorwaarden voor de fameuze jeugdopleiding La Masia, waarin deze geweldige spelers herkend en erkend werden. Toen Cruijff in 1988 terugkeerde als coach, plante hij het zaadje waar de wereld nog altijd zijn vruchten van plukt. Hij reorganiseerde de jeugdopleiding - waar tot dan toe door 13 teams op 13 verschillende manieren voetbal werd gespeeld - drastisch. 3-4-3 werd het vaste systeem en talenten die er bovenuit staken, gingen bij de teams met één of twee jaar oudere spelers spelen.

13 september 2014 om 15:06

Helemaal prima foppen om op de feiten te blijven. Je puntje doet echter niets af aan de kern dat Michels bij machte was een veto uit te spreken over de aanstelling van Cruijff als bondscoach. Niet als bondsvoorzitter, dat is correct, maar als bestuurslid technische zaken bij de KNVB. Mea culpa, doch de kern blijft feitelijk overeind. Michels heeft tegen de zin van de dragende internationals Beenhakker aangesteld en een stokje voor de komst van Cruijff gestoken. Dat Cruijff bij zowel Ajax als Barca de jeugdopleiding op poten heeft gezet is algemeen bekend. Dat de jeugdopleiding er al dan niet reeds was doet hieraan niets af. Cruijff heeft de organisatie omgegooid en ervoor gezorgd dat die opleidingen ook daadwerkelijk gingen draaien.

Cruijff kan van Gaal niet meer bijhouden, zowel qua prijzenkast als qua innovatieve trainingsmethoden.

En zo zal van Gaal ook weer in gehaald worden.

Sorry Johan

Jammer dat het grootste voetbalgenie dat Nederland ooit gekend heeft hier als een oude zeurkous wordt neergezet.

Je moet blijkbaar de 30 gepasseerd zijn om ietwat te beseffen wat Cruijff heeft betekend.

Een verhaal met Cruijff is nooit simpel maar ook nu weer heeft hij gewoon gelijk.

En dan die groene duimpjes voor al die mensen die Cruijff naar beneden halen... Bedenkelijk.

Schrijf maar op : ook dit seizoen geen Cl-voetbal voor Man United. Wat mij betreft heeft JC ook dat weer goed gezien.

13 september 2014 om 10:55

Hij zegt ook helemaal niks geks.

Hij zegt dat dit een heel erg moeilijk project wordt voor Van Gaal, die volgens hem ook nog eens een goede visie heeft, alleen een andere visie dan hijzelf.

Hij dekt de prestaties van Van Gaal met United eerder in dan dat hij er afbreuk aan doet.

Maar goed, wat je zegt, het gros van deze site is van een heel bedenkelijk niveau.

Het grootste voetbalgenie, zoals jij Cruyff noemt, was in zijn carrière als voetballer ook verantwoordelijk voor de nodige relletjes bij Oranje. Met dank aan de heer Cruyff mocht de beste keeper van Nederland in 74 zijn tas inpakken en werd Jongbloed de keeper van Oranje. De relletjes en de ordinaire centenkwesties vergeten die als een rode draad door de carrière van Cruyff heen lopen? Het gedonder met Adidas en Puma? Cruyff was een geniale voetballer maar daarnaast ook een door geld geobsedeerde lastpak eerste klas. Gelukkig ben ik boven de 40 en besef ik wel degelijk dat Cruyff een geniale voetballer was maar ook een rancuneus persoon die altijd zijn gelijk wil halen. Toen Ajax met Van Gaal in de jaren 90 het beste voetbal liet zien heb ik Cruyff nooit kunnen betrappen op een positieve uitspraak richting Ajax of Van Gaal. Cruyff kan beter zijn mond houden over Van Gaal en United, over Ajax hoor ik hem niet meer in de media. Toen Cruyff de macht greep bij Ajax groeiden de bomen tot aan de hemel, vulde hij zijn zakken ook nog eens in Mexico bij Chivas en is Ajax afgegleden tot een club die in een paar maanden tijd niet meer kan winnen van Zwolle!

Waar komt deze van gaal vs cruijff discussie ineens vandaan? Cruijff zegt hier toch alleen maar zinvolle dingen en is hier eerder lovend dan kritisch over van Gaal.

Spurss, ben je echt zo naïef? Wanneer Cruyff lovend over Van Gaal is eet ik mijn schoenen op. Cruyff heeft altijd een grote mond en denkt het altijd beter te weten. Cruyff was toch de man met een missie bij Ajax? Het wordt de hoogste tijd dat het Orakel uit Barcelona zijn pijlen richt op het matige presteren van Ajax na vier jaar Revolutie. Al dat gezeur en de strategie van Cruyff kennen we nu wel, het wordt de hoogste tijd dat Cruyff gaat presteren met Ajax en zijn rancune richting Van Gaal links laat liggen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren