Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Vergeet die Champions League, Hull City wint 'm nog eerder dan Ajax’

Laatste update:

Sinds de introductie van de Europa Cup I in het seizoen 1955/56 werd zes keer een Nederlandse club uitgeroepen tot de beste van Europa. Feyenoord was in 1970 de eerste winnaar, Ajax won de trofee viermaal (1971, 1972, 1973 en 1995) en PSV legde in 1988 beslag op de cup met de grote oren. Inmiddels is het bijna twintig jaar geleden dat een Nederlandse club Europa’s beste was en velen achten het ondenkbaar, dat het gauw weer eens gebeurt.

/

De financiële verschillen zijn inmiddels zó groot, dat het haast ondoenlijk is voor de Nederlandse topclubs om te wedijveren met teams uit de grotere voetballanden. Jan Mulder won de beker in 1973 met Ajax en heeft er een hard hoofd in, dat zijn oude club het ooit nog eens gaat flikken. Tijdens de loting voor dit seizoen kwamen Barcelona, Paris Saint-Germain en APOEL Nicosia uit de bus als tegenstanders.

Met die clubs krijgen de Amsterdammers het al lastig zat, zo denkt Mulder. “Ajax wil zo graag die Champions League in en dat begrijp ik wel. Het levert geld op, maar dat geven ze niet uit en je haalt die clubs van oliesjeiks nooit meer in”, zegt de oud-voetballer in Voetbal International. “Vergeet die Champions League. Hull City wint 'm nog eerder dan Ajax. De kans dat een Nederlandse club ooit nog een Europa Cup wint, is geloven in Sinterklaas. Beter kun je als Ajax tegen de UEFA zeggen: Wij doen niet meer mee.”

Zie jij een Nederlandse club nog eens de Champions League winnen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Onzin om te zeggen dat je als ajax zijnde niet meer meedoet. Ajax heeft als doel de groepsfase overleven, niet de champions league winnen.

11 september 2014 om 11:21

Inderdaad, en zo kun je groeien als je structureel de 2e ronde haalt. Kijk naar Basel bijvoorbeeld, die komen vaak heel erg ver in Europa. Waarom kan Ajax dit niet? Ajax geeft zoals Mulder aangeeft geen geld uit en af en toe moet je gewoon geld uitgeven. Zeker als je de ambitie uitspreekt dat je wilt overwinteren in de CL. Overmars geeft dan als reden dat 'zulke spelers' toch niet naar Amsterdam willen komen, maar heeft hij nog wel door wat voor naam Ajax nog heeft? Met het beleid wat hij nu voert haalt hij de naam alleen nog meer naar beneden.

11 september 2014 om 11:48

En is geld uitgeven de garantie dat je een CL kan winnen dan. Onzin vindt ik het, alhoewel het fijn is om wat sterkere jongens te hebben, die ook wat meer vaart zetten in de wedstrijd.

11 september 2014 om 12:02

Tuurlijk is het geen garantie maar daar heb je een vak apart voor.. Scouten. Soms win je en soms verlies je, hoort erbij. Niemand zegt dat je weer 16 miljoen voor een speler moet neerleggen. PSV doet het toch ook trouwens? Die doen het wel goed en die halen wel een 106 voudig international. Dat die spelers zogenaam niet willen komen vind ik dan ook alleen maar een slap excuus. Waarom haalt Basel het wel structureel idd? Of Porto en Benfica? Bovendien stapelen de prijzen van al die miskopen van Overmars zich ook op.. Een Sana kostte misschien maar 3 ton maar die betaal je ook 3 jaar lang een salaris. Dat heeft ook geen restwaarde ofzo..

11 september 2014 om 12:11

Nee dat is geen garantie Jolano, maar er is nu wel een zekerheid.... nu kom je er helemaal niet door.
We hebbe nhet niet over winnen he, maar over overwinteren.
Op deze weg gaan we 100% zeker niet de groepsfase overleven.
Met daadwerkelijke versterkingen vergroot je die kans wel degelijk.
En met versterkingen bedoel ik geen spelers van degradatiekandidaten in Nederland, Duitsland, een mislukte jeugdspeler van barca.

11 september 2014 om 12:13

Helemaal met je eens Marranier. Je kan heel soms wel 7 á 8 miljoen voor een positie uitgeven als er niet direct een jeugdspeler klaarstaat daarvoor. Het beleid qua jeugd vind ik fantastisch, zij krijgen voorrang en worden goed klaargestoomd maar je moet in het 1e ook gewoon een paar echte mannen (goede spelers) hebben waar de jeugd zich aan kan optrekken. Die wat interlands hebben gespeeld en wat hebben meegemaakt. Een talent ontwikkelt zich het beste als hij zich in de schaduw van iemand kan ontwikkelen. Daarmee bedoel ik als het talent wordt geleid in het veld.

11 september 2014 om 12:17

Geld uitgeven is geen garantie dat je een CL kan winnen. Steeds van die halve aankopen doen die eigenlijk niks toevoegen heb je al helemaal de zekerheid mee dat niet overwintert in ieder geval. Als je af en toe het niveau verhoogt en een sterke goede speler haalt die daadwerkelijk wat toevoegt heb je veel meer kans en daar kan de jeugd zich aan optrekken.

11 september 2014 om 12:38

Het is een kwestie van een goeie lichting zoals in 1995-96 of geld ervoor over hebben om je selectie te versterken.
Dan is het nog de vraag of er betere spelers in de eredivisie willen spelen.
Eto wilde uiteindelijk niet, als je dat soort spelers kunt halen dan zou je wellicht een kans maken om ver te komen.

11 september 2014 om 12:41

Marranier. Amen. Al die flut aankopen bij elkaar en je had een aardig toptalent kunnen kopen.

11 september 2014 om 12:58

Hoezo is dat nu een zekerheid Ndisdenaam? Dachten we dat vorig seizoen ook niet, dat we never nooit door zouden komen in een poule met Milan en Barca? Op een haar na de volgende ronde niet gehaald uiteindelijk.
En er is niet veel veranderd t.o.v. vorig seizoen. De Jong vertrokken, maar die was vaak geblesseerd en anders totaal uit vorm. Bojan vertrokken, maar was geen basisspeler, zelfde geldt voor Poulsen (en we hebben nu Zimling als vervanger). Ja, de enige de we zullen missen is Blind, maar daar dachten we vorig jaar ook van dat die bij lange na niet het niveau had om zich staande te houden tegen Barca.
Dus, noem eens een reden waarom we nu 100 niet de groepsfase overleven. Mensen praten elkaar gewoon na met de kritiek op Overmars, maar hebben zelf geen enkele suggestie welke speler met een aanzienlijke status hij dan wel moet halen. Want zo simpel is het niet. Als Ajax zijnde is het gewoon lastig om een betaalbare, jonge speler van formaat te halen die zelf ook wil komen. Dan kan je beter niet met miljoenen smijten en vertrouwen op de jeugd (het beleid waar iedereen zo blij mee was maar als het even minder loopt de grond in stampt), de jeugd die bewezen heeft wel degelijk te kunnen presteren in de CL, ondanks de matige huidige vorm.
Mensen redeneren zo simpel: ''ohh Blind voor veel geld weg, dan moeten we dus ook meteen dat geld weer uitgeven en een goede versterking halen.'' Ja, makkelijker gezegd dan gedaan. Maar enige suggesties ho maar (ja, spelers die achteraf goed bleken te zijn, zo kan ik het ook). Wanneer is iets een daadwerkelijke versterking? Als er maar genoeg voor betaald wordt???
Punt is dat elke aankoop van Ajax die er meteen moet staan altijd een aanzienlijk risico is, hoe veel je er ook voor betaalt, omdat de spelers die zich bewezen hebben en status hebben gewoonweg niet naar Nederland komen. Dus je haalt bijna altijd een speler die nog niks bewezen heeft op acceptabel niveau en een risico is.
Dus miljoenen uitgeven is dan onverantwoord als de zekerheid dat de speler daadwerkelijk iets toevoegt er gewoon nauwelijks is, in ieder geval niet veel meer dan spelers die veel minder kosten. Dan kan je beter dat soort spelers halen waarbij één uitschieter (bijv. Schone, Poulsen) al meteen profijt geeft omdat het niets kost, en voor de rest op de jeugd richten, waarbij er altijd wel iemand opstaat (eriksen, Blind etc), dan miljoenen uitgeven, waarbij je met één tegenvallende speler al gelijk een probleem hebt.

11 september 2014 om 15:03

Ajax en de rest uit nl zal de 2e ronde niet halen zolang Platini aan de macht is,ffp leek een idee,maar wordt alleen toegepast tegen kleine clubs om ook weer de grote te beschermen. 1 grote lachwekkend spel is t voetbal aan t worden.

11 september 2014 om 11:22

Dat was toch wel degelijk de lange termijn doelstelling tot de fluwele revolutie uitbrak.

11 september 2014 om 11:53

Nee, de doelstelling was en is, aansluiting bij de Europese top, structureel bij de beste 16 van Europa horen.. Das wat anders dan de CL winnen..

11 september 2014 om 12:26

Het is wel degelijk mogelijk om de CL te winnen en dan ook nog eens met Oranje titels te halen, mits je een goede lichting jong talent bij elkaar hebt.

Recruteer als Knvb/ajax de 30 beste talenten van NL - tot 20 jaar - en sluit contracten af van 6 jaar. In die contracten zet je een clausule dat de 6 jaar - no matter what - volgemaakt worden. De doelstelling/ambitie wordt eveneens in het contract verwerkt, de speler weet waar hij instapt en waarom. Dit als zodanig juridisch dichttimmeren om de sjeiks buitenspel te zetten. Je geeft een behoorlijk (per jaar stijgend) salaris met flinke prestatiebonussen. Bovendien geef je als bond het signaal af dat Oranje alleen selecteert vanuit dit project. Interlands zorgen voor de nodige extra internationale ervaring.

Zet daar een coach als Van Gaal met dito technische staf op (topcoaches/ex-topspelers per linie) en werk aan een speelwijze die internationaal succes kan hebben. Vervolgens ga je aan de gang, en na 4 jaar zul je al zien dat je door de ingeslepen automatismen veel verder bent dan het grootste deel van de koopclubs. Een dermate ingespeeld elftal speelt (bijna) alles van de mat.

Bovendien doe je je nationale elftal een plezier, want als je 3e kunt worden door 6 weken voorbereiding met een niet uitzonderlijke lichting jonkies, één topspeler en een handvol subtoppers, heb je een grote kans op titels als je speelt met een elftal dat al jaren op elkaar is ingespeeld.

11 september 2014 om 12:41

Dan is het misschien mogelijk. Maar helaas gaat hem dat niet worden want niemand houd zich aan dat contract.

Zolang Europa geen uitzondering maakt op de regel met het aantal buitenlanders heeft een nederlandse ploeg geen kans. Kan me ook niet meer verheugen op de cl want de halve finales word toch altijd bezet door dezelfde ploegen.

11 september 2014 om 13:14

@kwalzalvers,

Ik neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat het onmogelijk werkt om clausules in een contract op te nemen waarin men verplicht 6 jaar bij Ajax te blijven.

Je moet je gewoon beseffen dat het lang vastleggen van spelers heel leuk klinkt, maar in de praktijk niet werkt. Bij topsport hoort een gezonde ambitie en drive om het hoogst haalbare na te streven. Voor een speler met hoog niveau betekent dat simpelweg dat zijn ambitie een stuk verder streeft dan spelen in de Eredivisie.

Zelfs relatief middelmatige spelers willen graag naar het buitenland vertrekken, laat staan de spelers die echt top zijn en in potentie basisspelers kunnen worden bij Europese grootmachten.

11 september 2014 om 11:23

Wat voor doel is dat? Het doel zou winnen moeten zijn, maar dat zit er gewoon niet in. Dus doe je mee voor het geld. En Mulder heeft een punt, die grote clubs met extern geld, haal je nooit meer in. We willen ook zo graag overleven, zodat er nog een extra bedragje wordt overgemaakt.

Hij heeft groot gelijk, maar tevens druist het ook tegen het sportieve in. Al is de competitie globaal gezien gewoon verziekt. Extern geld houden bepaalde clubs in stand en extern geld betalen astronomische salarissen.

Zodra dat eens wordt aangepakt, dan maak je weer kans, althans, iets meer kans.

11 september 2014 om 11:38

Dan doe je toch niet mee om de titel. Daar gaat het verhaal over.

11 september 2014 om 13:01

@roboo: dat lukt ze toch niet hoor, alweer niet. Dan zullen er toch echt versterkingen moeten komen. Ajax voert een totaal verkeerd beleid wat dat betreft. Kun je wel elk jaar leuk die centen van de deelname eerste ronde willen opstrijken, maar wat heb je daaraan als je ieder jaar het lachertje van Europa bent, net zoals Anderlecht. En dat niet alleen: je brengt de naam vd eredivisie totaal om zeep. En zorgt er voor dat we in nl helemaal geen extra plaats meer erbij krijgen voor de cl. Sterker nog, dit kan zelfs net zo ver gaan als in belgie: dat zelfs de kampioen(!) voorrondes moet gaan spelen... (Wat wil ajax met dat geld doen dan? Op een gegeven moment spelers willen kopen die dan totaal onbereikbaar zijn door de vervallen status vd eredivisie? Zijn we daar op uit?) Maar in ieder geval: zoals het nu gaat, draait het daar wel op uit nml. Ajax verpest het niet alleen voor zichzelf maar ook voor de andere clubs. Ajax moet presteren om nl beter op de kaart te zetten, punt. En dat kan alleen door niet alleen maar met jonkies te willen werken, maar ook een aantal grote spelers erbij te halen. Ervaren mannen, geen jongetjes!

12 september 2014 om 15:54

Een Nederlandse club wint zeker nog wel ooit de champions league maar over 50 jaar ofzo

Haha jan en dan? Alsof de UEFA dan drastische veranderingen gaat doorvoeren. De Champions League staat tenminste garant voor leuke, goede wedstrijden. Iets wat je bijv van de Europa League niet vaak kunt zeggen.

11 september 2014 om 17:44

CL garant voor leuk, goede wedstijden.. uiteindelijk zijn bijna elk jaar dezelfde ploegen die bij de laatste acht komen, erg voorspelbaar itt de EL.

''wij doen niet meer mee'' Maar wel even die 20 miljoen overmaken dan he Uefa!!
Tja hij heeft gelijk, en niet gelijk.
Hull City zal nooit (of was het Tigers Fc??) in de top 4 komen in Engeland.
Maar anderzijds, Ajax zal het nooit winnen van de grote jongens.(op sportief en financieel gebied op de lange termijn)
Ja misschien als er een of andere gekke sjeik in Nederland komt met zijn vrienden en die allemaal een miljard in alle 18 clubs steken.... (ter info: heel onwaarschijnlijk)

11 september 2014 om 11:24

Of juist als de Uefa zich niet meer als een bitch van de grote clubs gaat gedragen en echt serieus maatregelen gaat nemen. Die FFP is leuk, maar daar hadden ze grote mond over dat ze dat allemaal wel eens even zouden gaan aanpakken. Nou niet dus. Krijgt een PSG die te veel geld uitgeeft een geldboete omdat ze zich niet aan de financiële eisen houden. Hoe krom is dat. Als Uefa zich houdt aan de dingen die ze zelf gezegd hebben en gaan werken met uitsluitingen etc. dan begint het al iets rooskleuriger te worden voor Ajax en de nederlandse clubs.

Ook zou het heerlijk zijn als er weer iets van een 6+5 en later in de toekomst een 8+3 regel toegepast zou worden. Dat zorgt ervoor dat de kleinere landen, waaronder nederland een veel betere kans maken om verder te komen in de Cl.

Maarja dat zal lastig worden met de steeds commerciëler wordende voetbalwereld. De Uefa is gewoon bang voor de absolute topclubs, wat natuurlijk puur zonde is.

11 september 2014 om 12:05

@J.Pernambucano

Het invoeren van bijvoorbeeld een 6+5 regeling is bijna niet te doen omdat het niet strookt met de europese wetgeving die vrij handelsverkeer stimuleert. Ik vraag mij af of de UEFA dit doorgevoerd krijgt. Nu alle europese grenzen zijn opengesteld denk ik niet dat je een beperking kunt opleggen aan het aantal buitenlanders in je selectie. Voor iedereen die hier meer over weet, corrigeer mij gerust.

11 september 2014 om 12:52

@ Ktb84

Wettelijk gezien ligt dat nu inderdaad moeilijk, maar dan moet er gewoon gelobbyd worden in Brussel of er voor het voetbal een uitzondering gemaakt kan worden. Al denk ik dat de huidige "power housen/sugar daddy clubs" zich hier tegen flink zullen verzetten.

11 september 2014 om 13:21

Een geldboete is wel krom, maar er is volgens mij ook duidelijk gemaakt dat er diverse gradaties zijn met betrekking tot de strafmaat.

Dit maal is het een boete, maar bij herhaling zal de straf natuurlijk hoger worden. Vroeg of laat zal er uitsluiting voor Europese toernooien moeten volgen. Pas als dit niet het geval is kan je stellen dat de FFP niet werkt.

Velen hebben denk ik wel een te rooskleurige gedachte (gehad) bij de Ffp. Die regel zal er ultiem voor moeten zorgen dat alle clubs een gezonde bedrijfsvoering hanteren zonder geld uit te geven wat ze niet zelf verdient hebben. Ook als dat compleet afgerond is zal een Nederlandse club nooit op economisch gebied kunnen concurreren met de traditionele grote clubs uit de grote competities. De begroting en inkomsten van de Engelse clubs, Madrid, Barca of Bayern en Dordmund zullen altijd mijlenver voor blijven. Die clubs opereren nu eenmaal in een veel grotere markt.

11 september 2014 om 13:59

@ktb84. Ik zeg toch ook niet dat het zal gebeuren, het is een ideaalbeeld wat ik graag zou willen zien. Daarnaast strookt het niet met de europese wetgeving, want spelers kunnen nog steeds naar buitenlandse clubs, alleen in beperkte mate. Daarnaast doe jij het nu overkomen alsof de spelers opeens objecten zijn die verhandeld worden (ook al lijkt het bijna alsof ze zo worden neergezet in de voetbalwereld van vandaag).

Daarnaast lijkt het me een van de weinige mogelijkheden om het gehele voetbal in Europa gelijker te trekken, wat dan ook weer door de EU gesteund wordt, om maar even in jouw visie mee te gaan. Kleinere landen krijgen ook de kans zich aan de rest van Europa te tonen, wat misschien handel en toeristen en weet ik veel wat (laten we zeggen het algemene beeld) van dat land of dat gebied kan versterken, wat het beeld dat iedereen gelijk moet zijn binnen de EU alleen maar versterkt. In tegenstelling tot de monopolie van een handjevol clubs.

@sammerens. Ik snap dat er verschillende gradaties zijn, maar ik snap niet dat je een geldboete op kan leggen, voor het te veel uitgeven van geld dat er eigenlijk niet is. Dat is puur je eigen zakken vullen, niks meer niks meer. Terwijl er andere dingen beloofd zijn.

Ik snap dat er altijd clubs zijn met meer geld zullen hebben en verdienen, maar als de Uefa hardere maatregelen treft, wordt het gat vele stukken kleiner. Dan heb ik het niet alleen over Ffp, maar ook over regelgevingen over het transferen van jonge spelers, of mogelijke herintreding van 6+5 of 8+3 regels. Er zullen dan altijd transfers gemaakt worden, alleen vele malen minder en minder absurde bedragen. Alle maatregelen zouden kunnen leiden tot een veel gelijkmatige europese competities, waar het niet vooraf vastgesteld staat welke 8 clubs in de kwartfinale staat. Het wordt daardoor veel opener en mogelijk kunnen er veel meer clubs meedoen om de ereprijzen.

11 september 2014 om 14:54

@J. Pernambucano:

Ik begrijp dat het jouw ideaalbeeld is. Sowieso elke maatregel die ervoor zorgt dat de kleinere voetbalbonden meer beschermd worden juich ik toe. Het is erg raar dat een club uit kleinere competities worden uitgesloten van europees voetbal, terwijl grotere clubs alleen een geldstraf krijgen die een sponsor lachend voldoet.

Het woord handelsverkeer wat ik gebruikte is ongelukkig gekozen. Hoewel je steeds meer ziet dat jonge voetballers al op jonge leeftijd 'verhandeld' worden.

11 september 2014 om 15:01

Ktb84

Zie werkelijk niet in waarom een Nederlandse club moet kunnen concurrenten met een veel grotere en rijkere club uit andere landen.

United bijvoorbeeld is een merk dat wereldwijd veel geld verdient. Die doen het economisch gezien gewoon veel beter dan pakweg Ajax.

Heeft echt niet alleen mee tv gelden te maken.

Al zou je wel de clubs met rijke sheiks moeten aanpakken. Dat is een gevaar voor het voetbal.

Volgens mij is het gewoon marktwerking.

Albert Heijn is ook groter dan de buurtsuper. Die hoeven ook niet gelijkgetrokken te worden.

11 september 2014 om 15:52

@united. Leuk dat je de vergelijking maakt met de supermarkten. Want volgens mij verdwijnen de buurtsupermarkten en kleine ketens ook langzaam uit Nederland. Precies om dezelfde reden dat de kleinere clubs (landen) niet kunnen concurreren met de topclubs om één reden: Geld.

Het gaat hier alleen om de kleinere clubs (landen) de kans te geven om de strijd aan te gaan met de grote landen. Dat is niet alleen de clubs van sjeiks aanpakken, maar ook clubs zoals Man. United deze transferperiode gehandeld heeft. Want je gaat me nooit vertellen dat Man. United afgelopen seizoen zoveel winst gemaakt heeft, dat het zoveel uit kon geven. Nu weet ik dat Man U. over een jaar of 2 de deal van hun leven actief maken en veels te veel geld krijgen van Adidas om het te compenseren. Maar door juist alleen uit te geven wat er dat jaar verdiend is (strenger Ffp), strenger te kijken naar transfers van jeugdspelers en mogelijke intreding van 6+5 of 8+3 vergroot de kans op een bredere top en dus meer kanshebbers voor de uiteindelijke titel.

11 september 2014 om 11:36

Ndisdenaam

Dat weet ik niet hoor. 20 jaar geleden had je ook nooit gezegd dat Chelsea of Man city kampioen zou worden. Zeker niet dat Chelsea ooit de CL zou winnen.

Dus waarom niet tijgers fc? De clubnaam en status zegt tegenwoordig bijna niks meer.

11 september 2014 om 12:06

Daar heb je een punt, maar ik zelf denk niet dat United, City, Chelsea en co allemaal achterblijven als andere clubs in hun nek gaan hijgen.

Nee hoor. Ook al kan Hull een groter budget hebben dan Ajax, Hull zal eerst moeten kwalificeren voor de Champion's League, wat vrijwel niet te doen is in die competitie. Ajax heeft het wat dat betreft een stuk makkelijker. Dan zijn een aantal incidenten in het toernooi niet ondenkbaar.

De kans dat Ajax hem wint is ook zeer klein, maar nog altijd groter dan Hull City.

11 september 2014 om 11:24

Het verschil is, dat wanneer Hull zich wel zich zou kwalificeren voor die CL en dus een fantastisch team heeft, dat het dan eigenlijk ook in staat is om de CL te winnen.

Terwijl Ajax in de huidige constellatie nog 100 keer achter elkaar kampioen mag spelen, maar quasi geen kans zal hebben om ooit nog eens die CL te winnen.

11 september 2014 om 13:25

Dat laatste stuk in je stelling is theoretisch gezien niet waar.

Als Ajax bij wijze van door zal blijven potten tot een gigantisch bedrag en vervolgens 3/4 jaar exorbitante salarissen kan bieden dan zou die mogelijkheid open moeten liggen.

11 september 2014 om 15:30

Sammerens,

Dat klopt.maar Ajax is een beursgenoteerd bedrijf en ik vrees dat de aandeelhouders dit plan niet zo'n goed idee vinden.

Lol niet meer meedoen.....en dan nog minder geld krijgen...is achterstand nog groter worden.
En de kans dat Hull komende 50 jaar een CL wint is net zo groot als dat ik de staatsloterij win.

Denk niet dat Ajax als Europese laagvliegend zelf denkt de CL te winnen. Gewoon zo ver als mogelijk komen voor de ervaring van de jonge spelers en uiteraard voor de financiële beloning

Jan mulder maakte goede punten tot de laatste zin. Dat zou echt enorm calimerogedrag zijn.

11 september 2014 om 11:29

Neen hoor. Als alle Ajaxachtige clubs of kleiner zouden zeggen 'bekijk het maar', dan ligt de CL op zijn kont.

Er zal op termijn toch 'iets' moeten gebeuren. Daarom niet wat Jantje zegt, want da's niet realistisch.

Misschien moeten we naar Amerikaanse toestanden en o.a. revenue sharing overwegen.

11 september 2014 om 11:33

Ja dat "bekijk het maar" scenario zou hartstikke mooi zijn. Maar dat is gewoon geen realiteit. Dat gaat toch niet gebeuren. En als het ooit gebeurd dan propt de Fifa wel andere clubs in de CL die wel staan te springen om een plekje.

Beetje hetzelfde als alle hippies in Amerika zeggen: "we need to rise up against te gouverment!" Leuk idee hoor. Maar totaal niet realistisch. Gebeurd toch niet, accepteer te stand van zaken. Anders hou je alleen maar onvrede zoals deze Jan Mulder.

11 september 2014 om 11:42

Thugvz,

Ik denk dat het gewoon bijna onvermijdelijk is dat we naar een volwaardige Europese competitie zullen gaan. Eentje met de rijkste 20 of zo van Europa, die 38 wedstrijden tegen elkaar spelen.

De rest speelt gewoon in Europa League 2, Europa League 3 en landelijke minor leagues.

11 september 2014 om 12:10

@iedereen komt:

Of de Champions League krijgt weer zijn opzet zoals die oorspronkelijk bedoeld was, dus met alleen landskampioenen

11 september 2014 om 12:14

Op zich een aardig idee, beter dan deze opzet.
HEt enige nadeel is dan dat de 2e uit Engeland, Spanje etc allemaal topteams zijn en de kleinere clubs dus helemaal kansloos zijn.

Het positieve er van is dat je in de EL meer geld kan pompen aangezien je minder hoeft uit te keren in de ''cl''

Maar hoe die opzet er precies zou moeten uit zien is wat lastig om zo even op te zeggen.

11 september 2014 om 12:28

Ktb84,

Zeker een goed idee om meer gelijkheid te bekomen. Maar ik vrees dat ze het nooit zullen doen. Vooral omwille van die oh zo belangrijke centen.

11 september 2014 om 12:35

Ndisdenaam,

Dat is. Maar bekijk het zo: de teams die dichter bij elkaar horen, spelen in dezelfde competitie.

Nu zit je zowel Europees als nationaal met competities die op 2 snelheden varen: te veel dwergen moeten het opnemen tegen te veel reuzen.

Ik ben er vrij gerust in, dat zo'n landelijke 'minor league' niet minder belangstelling zal kennen dan vandaag de reguliere competities zoals de Eredivisie.

ik ben supporter van Gent, ik denk niet dat ze ooit kans maken om zelfs nog maar in 'onze' fictieve Europa League 3 kan aantreden.

Ze komen dus uit in een een landelijke minor league, waar ze wél een topclub zijn. Ik denk dat ik alleen nog maar meer ga kijken dan.

Je ziet dat met Amerikaanse sporten ook hoor. Je hebt daar een topcompetitie met grote teams verspreid over het land. Maar daaronder zit een wirwar van regionale minor leagues. En daar komt nog steeds zeer veel volk op af.

Het zal voor het voetbal niet anders zijn. Denk ik.

11 september 2014 om 13:16

Denk juist dat dat veel onaantrekkelijker is. Want je heb dan geen derby 's meer, en geen clubs waar je een binding mee heb. Zowel positief als negatief.

Ik bedoel. Bijv. ADO kijkt elk jaar wekenlang uit naar een wedstrijd tegen het gehate Ajax.

Maar zal dat niet doen naar bijv. Gent Mainz Anderlecht club Brugge of een suptopper uit Duitsland Spanje of Engeland.

Daarbij zijn de Italianen Engelsen en Fransen veel te nationalistisch. Die willen daar zeker niet aan meedoen

11 september 2014 om 13:31

@NDisdenaam: de opzet kan vrij eenvoudig. Als je alle landen van europa bij elkaar optelt (ik reken Turkije en Israel mee voor het gemak omdat ze bij de UEFA zijn aangesloten, geografisch liggen ze op een ander continent) dan kom je uit op ongeveer 60 landen. Sommige landen hebben geen voetbalbond die is aangesloten bij de UEFA (Groenland, Vaticaanstad, etc.) Dan hou je nog ongeveer 56 landen over. 16 teams zijn op basis van de coefficientielijst rechtstreeks geplaatst. De overige 40 teams strijden om de 16 overgebleven plekken in een kwalificatie. Daarna kun je dezelfde opzet houden als nu. Of je kunt een knock-out systeem doen als in Tennis, waarbij je des te hoger je komt, steeds hoger geplaatste teams treft. Het voordeel van de opzet met alleen maar landskampioenen is dat ook Ajax, Anderlecht, Celtic etc. ver kunnen komen. Als Ajax nu meedoet zijn er sowieso 16 teams die beter zijn, ongeveer 8 zijn er gelijkwaardig, ongeveer 8 zijn er slechter. Bij de nieuwe opzet zijn er maar 8 teams beter, de rest is gelijkwaardig of slechter. Dus de kans is groter dat je ver komt, of zelfs wint.

11 september 2014 om 13:36

@iedereen komt:

Mijn plan zal er zeker niet komen, om de reden die jij aangeeft. Maar we mogen blijven dromen he...

11 september 2014 om 13:39

United99,

Dat is ook maar één wedstrijd dat je kan 'haten'. lol

Neen, twee. Uit en thuis.

En misschien leg ik het niet goed. Clubs als ADO en Gent, die komen wellicht niet uit in een Europa League 3.

Die blijven gewoon in hun eigen nationale competitie.

Komt er zo ongeveer op neer dat de Eredivisie blijft bestaan, maar dat Ajax en PSV en misschien nog een 3de daar niet meer in mee spelen. Dat is zeker een verlies, maar doordat de spanning naar boven gaat door de meer gelijkwaardige titelkandidaten krijg je dan weer een winst in de plaats.

Na verloop van tijd, schat ik wel in dat ADO een nieuwe aartsvijand zal hebben die je kan 'haten'. lol

U heeft zeker een punt wat betreft het laatste, het nationalisme, maar het is niet onmogelijk dat zo'n competitie er alsnog komt. Als die grote jongens denken dat ze hier meer geld mee kunnen verdienen, dan zijn ze zo om.

Eigenlijk is de CL ontstaan als tegenreactie op het idee van een gezamenlijke Europa League. De grote clubs wilden zo'n competitie, Uefa was bang voor een afscheuring en is toen met de CL op de proppen gekomen.

11 september 2014 om 13:41

Ktb84,

Mee eens hoor. Praktisch gaat dat. En het zou het doel halen: meer gelijkheid, meer verrassende winnaars.

Maar dat geld eh...

Jammer wel.

11 september 2014 om 16:03

Even op onderzoek geweest. Dit zijn de landskampioenen in Europa:

1. Atletico Madrid (spanje)
2. Manchester City (engeland)
3. Bayern Munchen (duitsland)
4. SL Benfica (portugal)
5. Juventus (italie)
6. Cska Moskou (rusland)
7. Paris Saint Germain (frankrijk)
8. Shakhtar Donetsk (oekraine)
9. Ajax (nederland)
10. RSC Anderlecht (belgie)
11. FC Basel (zwitserland)
12. Fenerbace (turkije)
13. Olympiakos Piraeus (griekenland)
14. Sparta Praag (tsjechie)
15. Steaua Boekarest (roemenie)
16. Red Bull Salzburg (oostenrijk)
17. Apoel Nikosia (cyprus)
18. Dinamo Zagreb (kroatie)
19. Maccabi Tel Aviv (israel)
20. Bate Borisov (Wit-Rusland)
21. Legia Warszawa (polen)
22. Aalborg BK (denemarken)
23. Malmö FF (zweden)
24. Celtic (schotland)
25. PFC Ludogorets Razgrad (bulgarije)
26. Strømsgodset IF (noorwegen)
27. Crvena Zvezda (servie)
28. NK Maribor (slovenie)
29. Slovan Bratislava (slowakije)
30. FK Qarabağ (azerbeidjan)
31. Debreceni VSC (hongarije)
32. FK Aktobe (kazachstan)
33. FC Sheriff (moldavie)
34. Dinamo Tbilisi (georgie)
35. KR Reykjavík (ijsland)
36. Zrinjski Mostar (bosnie en Herzegovina)
37. HJK Helsinki (finland)
38. FC Vaduz (liechtenstein)
39. FK Rabotnički (macedonie)
40. St Patrick’s Athletic (ierland)
41. FK Sutjeska (montenegro)
42. KF Skënderbeu (albanie)
43. F91 Dudelange (luxemburg)
44. Linfield FC (Noord-Ierland)
45. Vmfd Žalgiris (litouwen)
46. FK Ventspils (letland)
47. Valletta FC (malta)
48. FC Levadia (estland)
49. HB Tórshavn (faroer eilanden)
50. The New Saints (wales)
51. FC Banants (armenie)
52. FC Santa Coloma (andorra)
53. SP La Fiorita (san Marino)
54. Lincoln Red Imps (gibraltar)

Ze zijn gerangschikt op de Uefa Coeffecientenlijst.

11 september 2014 om 13:12

Hij maakt helemaal geen goede punten haha. Als inwoner van Belgie en vaste pundit daar had hij moeten weten dat Hull City de EL niet heeft gehaald omdat ze door een Belgische club werden uitgeschakelt.

11 september 2014 om 13:47

1) Hull City heeft dit seizoen geen ticket gekregen voor de CL wel voor de EL. Om CL te halen moet Hull nog meer bokes eten. Veel meer.

2) Hull lag er vooral uit door onderschatting van. Ze zijn naar Lokeren gekomen met een veredeld B-elftal. Big mistake. Thuis had Hull dan weer de pech dat Lokeren 1 treffer wist te scoren. Goed van Lokeren.

3) Het is niet omdat Hull City er nu voor één keer vroeg uit lag tov een relatief kleine Belgische club, dat dit altijd zo zou zijn. Er zijn maw. te weinig samples. Laat ze 100 keer tegen elkaar spelen en Hull zal 90 keer doorstoten

Niet meer meedoen, nee dat heeft lekker veel zin. Loop je het geld mis, de mooie wedstrijden tegen aansprekende tegenstanders en je gooit je eigen competitie nog meer te grabbel. Tuurlijk kunnen we financieel totaal niet mee met de grote landen. Maar we kunnen wel goed talenten opleiden en zolang dat blijft mag je altijd blijven hopen een stunt met een gouden generatie.

Kan iemand die man van de tv halen?

11 september 2014 om 15:01

Hij schuift ook bij de Belgen elke week aan tafel en het erge is: daar vinden ze hem ook nog eens grappig.

11 september 2014 om 17:35

Weer een meevaller dat ik geen belgische tv kijk haha! Dat ze om hem lachen kan ik wel begrijpen, die man is namelijk niet meer serieus te nemen...

Jan heeft niet begrepen dat Europese avonden in de eerste plaats bedoeld zijn om te zuipen en er een gezellige dag van te maken. De rest is bijzaak.

Ajax 1995, superjong elftal, 2 ervaren krachten en qua budget en waarde van selectie was het niks, maar wint wel de cl. In voetbal kan allllles maar dan ook alllles gebeuren.


Niet komen zeuren sjeiks dit dat een toevalstreffer en liverpool wint de cl misschien wel met een matig elftal.....

11 september 2014 om 11:48

Er zal misschien ooit nog wel eens een Ajax versie 1995 achtig elftal in Ajax geboren worden, maar dan komt dit nog niet ver, want de tegenstanders zijn onnoemelijk veel sterker dan de tegenstanders van 1995.

Vergeet ook niet dat in 1995 de effecten van het Bosman-arrest nog niet zo groot waren, dat begon toen pas op gang te komen.

Als er vandaag een Ajax versie 1995 achtig elftal wordt geboren, dan is binnen de paar maanden de helft van dat team opgekocht. Ik acht eigenlijk de kans klein dat er ooit nog zo'n elftal kan geboren worden. Vandaag plukken ze immers al 11 en 12-jarigen van het veld.

Neen echt. CL finale winnen én Ajax. Zal wellicht nooit meer gebeuren.

11 september 2014 om 13:31

Dat was alleen in de tijd dat de selecties van clubs in totaliteit maximaal 3-4 buitenlanders herbergden en het voor de rest allemaal spelers uit eigen land waren. Die situatie is lang vervlogen en zal uit juridisch oogpunt ook nooit meer haalbaar zijn.

In de CL finale speelde Milan met 2 buitenlanders (boban en Desailly), terwijl Ajax met Litmanen, Finidi en Kanu speelde. Die statistieken zijn in de huidige situatie bij veel clubs eerder andersom. 3-4 man uit eigen land en de rest uit het buitenland aangetrokken.

11 september 2014 om 14:14

Inderdaad, Sammerens.

Nu zit alles geconcentreerd in een paar teams. Als die mannen goesting hebben, dan zie je voetbal van een andere planeet.

Vroeger had ook een Ajax al eens een echte wereldtopper in huis en de grote tegenstander had er dan weer een pak minder dan vandaag.

Je kan er idd. juridisch niks aan veranderen. Dan zou de EU onmiddellijk op haar poten gaan staan.

Onzin dat Ajax de CL niet meer zou kunnen winnen, het is alleen hoogst onwaarschijnlijk. Atletico Madrid won vorig jaar nog op een haar na de champions league en die hebben een begroting die Ajax ook zou kunnen draaien onder gunstige omstandigheden. Mulder zou zich bezig moeten houden met dingen waar hij wel verstand van heeft.

11 september 2014 om 11:58

Atlético heeft een budget van ongeveer 192 miljoen Euro.

Ajax eentje van ongeveer 65 miljoen. Hoe gaan zij in godsnaam die kloof ooit kunnen dichten?

U roept dan wel luid dat Jan, die een intelligente man is en een zeer goede voetballer is geweest, zich moet bezig houden met dingen waar hij wel verstand van heeft, maar...

...terwijl u zelf niet eens de moeite neemt om te bekijken wat de budgetverschillen zijn.

Als u dat wel had gedaan, dan had u niet moeten zeggen dat Ajax onder gunstige omstandigheden ook een budget à la Atlético kan draaien.

11 september 2014 om 12:20

Budget en begroting zijn 2 verschillende dingen.
Ajax heeft een budget van rond de 115 miljoen, na dit jaar 130 miljoen.
Maar Ajax heeft een begroting van 65 miljoen inderdaad.

11 september 2014 om 12:39

Volgens mij zijn budget en begroting toch echt wel hetzelfde hoor.

Wellicht doelt u op omzet?

Dat kan wél groter zijn dan het budget.

Zeker omdat veel clubs bv. uitgaande transfers of inkomsten Europees voetbal niet meenemen in hun begroting. Omdat het bedrag daar te onzeker van is.

11 september 2014 om 12:54

budget en begroting zijn vooraf en achteraf kan je de rekening opmaken. Dan heet het omzet (of kosten).

11 september 2014 om 13:06

Budget of begroting is gewoon een projectie van je inkomsten en uitgaven.

Dat is niet feilloos en daar zit een foutmarge op.

Veel clubs, o.a. de mijne nemen niet eens alle inkomsten mee. Bv. uitgaande transfers. Er zijn clubs die het wel doen, maar dat is dus best gevaarlijk. Zeker als je een 'levensstandaard' hebt, gebaseerd op die onzekere inkomsten.

Een goed voorbeeld hiervan is Dortmund, die hun Europese inkomsten wel in hun budget mee opnamen en er ook naar leefden.

Tot ze door Club Brugge zeer onverwacht in 2003/04 werden uitgeschakeld in de CL voorronde.

Het heeft Dortmund bijna het leven gekost.

Omzet is gewoon je totaal aan alle inkomsten. Daar zitten dus wel de uitgaande transfers bij. Dat cijfer is wel vrij exact. Het gaat immers over iets wat in het verleden is gebeurd.

FC Porto won de CL ook met middelmatig materiaal en Griekenland won het EK met middelmatig materiaal. Ajax kan winnen van Manchester City en van FC Barcelona. Dus waarom zou het niet kunnen?

11 september 2014 om 11:32

Omdat, correct me if im wrong, FC Porto en Griekenland toen verdedigend reactie voetbal speelde. Vooral Griekenland toen. Niks ergs aan, daarmee kan je ook prijzen winnen en die counters zijn soms fantastisch om te zien. Alleen is dat totaal niet des Ajax.

En trouwens middelmatig materiaal bij Porto toen? Zoek maar eens op wie daar toen allemaal speelde. Ik vraag me eigenlijk af hoe Porto aan zo een team kwam destijds, was het allemaal jeugd of goed gescout? Kan iemand dit verduidelijken?

11 september 2014 om 11:56

Het team van Porto bestond toen voornamelijk uit Portugezen met onder andere Deco, Maniche, Carvalho, Pedro Mendes, Nuno Valente en op doel Baia. Het hele team bestond toen nog maar uit ongeveer 5 buitenlanders. Echt gescout werd er volgens mij nog niet gedaan. Het waren toen voornamelijk Portugezen toppers die bij Porto speelde.

11 september 2014 om 12:21

Bedankt. Doet me dan een beetje denken aan Dortmund die ook veel Duitse toppers hebben met wat Polen en zo gewoon de Europese top bestormen.

Zolang de KNVB geen grote hervorming gaat uitvoeren waardoor de Nederlandse competitie aantrekkelijker word en beter zal geen club kunnen aanhaken. Mochten ze dat wel doen kan je groot worden

Hij heeft absoluut gelijk wanneer hij zegt dat een Nederlandse club nooit meer een titel pakken.
Maar om dan niet meer mee te doen slaat nergens op. Dan zouden er in de eredivisie namelijk ook 14 clubs kunnen ophouden met voetballen!

Wie niet sterk is moet slim zijn. Aantal clubs kunnen dat, Ajax nog niet, maar wel juiste ambitie. Ze willen het met jeugdspelers gaan doen. Wel vind ik jammer dat ze dan niet gewoon 10 miljoen van Blind in de jeugd stoppen. Niet dat Blind geldpompen zin heeft maar je kan de faciliteiten wel nog verbeteren. Ook kan je de stadion faciliteiten nog beter maken. Een App ontwerpen die ervoor zorgt dat seizoenskaarthouders makkelijker hun kaarten kunnen doorverkopen als ze zelf niet kunnen. De Arena aan de binnenkant meer Ajax uitstraling geven.

Ik vind het bestuur te lui. Er is nog zoveel te doen ook qua marketing dat ze denk ik iemand zoals ik nodig hebben .

Tot slot vind ik dat Ajax de focus meer moet leggen op het segment van Schone, Siem de Jong en Moisander. Als je daar elf spelers van hebt kom je in een normale groep gewoon door. Jonge spelers maken domme fouten zoals Veltman, De Vrij, Bmi, Janmaat, Denswil, Vd Hoorn. Basel heeft ook voornamelijk 25 die daar aan de top zit en dus langer blijft.

Ajax moet zich richten op spelers zoals Maduro, Babel, Heitinga, Poulsen en die proberen langer te binden. Dan een paar exceptionele talenten in het veld en voor de rest allemaal talenten op de bank.

Stel voor de grap dat Ajax in de winterstop bovenaan staat in de poule. Rekenmaar dat Klaassen en Veltman en Cillesen dan het einde van het seizoen niet meer bij Ajax spelen en waarschijnlijk al in de winter vertrekken. Zo opportunistisch zijn de sjeiks.

11 september 2014 om 12:27

Als je plannen maakt en die tot in de puntjes uitwerkt, kan je altijd solliciteren bij Ajax hoor. Zo lastig als het misschien lijkt om een functie in het bedrijf te krijgen is het eigenlijk niet als je jezelf goed weet te presenteren en met name met goede plannen komt waar je ook echt over nagedacht hebt.

Het huidige Ajax beleid is natuurlijk op de lange termijn gericht. Volgens mij volgt het gewoon telkens twee stappen: geld opsparen en het salarishuis verhogen. Zo wil men structureel in de Europese top terugkomen. Zo'n project kost echter wel een stuk of 20 jaar in dit tempo, maar misschien komt er een breekpunt waardoor het ineens in sneltreinvaart gaat.
Wat ze echter vergeten, zoals jij hier goed aangeeft, is dat er op korte termijn ook een hoop kan gebeuren. Met korte termijn bedoel ik natuurlijk niet grote aankopen, maar meer bedrijfstechnische dingen. Jij geeft daar hier goede voorbeelden van.

Ik ben het heel erg met je post eens. Ajax zou meer mensen moeten halen wiens top ligt op ons huidige niveau. De talenten die het dan écht waard zijn, laat je dan doorbreken. Een soort 6+5 regel (niet letterlijk natuurlijk) voor spelers die aan hun top zitten bij Ajax en eigen opgeleide spelers zou het eerste elftal al een stuk beter maken.

11 september 2014 om 14:26

Het huidige systeem van de Champion's League staat ook succes in de weg voor underdogs. In de knock-out fase moet er altijd twee keer gespeeld worden, waardoor het vrijwel onmogelijk is om te stunten. Stel dat je een keer een uitzonderlijke lichting hebt, je loopt je dan nog stuk.
Het is minder leuk maar wel het eerlijkst aangezien de sterkste uiteindelijk dan wint.

Dit is op kleinere schaal in Nederland toch ook zo... dordrecht en excelsior zullen nimmer kampioen van Nederland worden door grote budgetverschillen... moeten die dan maar uit de competitie stappen?.. wat een gezever!!!!

Zou een goed standpunt zijn van ajax.
Wij doen niet meer mee.
En dan gelijk zeggen waarom.
Omdat de uefa het toernooi verpest heeft door clubs die geen kampioen zijn toch cl te laten spelen.
En het geld te belangrijk hebben gemaakt in de sport.

De uefa is net zo slecht als de fifa.
Het word tijd voor vernieuwing bij deze organisaties.
En dan de hele boel op schop gooien en de sport weer belangrijk te maken.

Buiten het feit dat Ajax buitenproportioneel moeilijke poule's had de laatste jaren is de CL ook gewoon heel leuk. Daarbij is Ajax de enige Nederlandse afgezant die dat niveau enigsins aankan. Zo slecht hebben ze het m.u.v. de wedstrijden tegen Real Madrid ook niet zo slecht gedaan. Zeker als je nagaat dat ze juist tegen Madrid gruwelijk genaaid zijn door de scheids en door Zagreb.

11 september 2014 om 12:26

Ja die pot vergeet ik nooit, 2x onterecht buitenspelgoals afgekeurd.
Die 2 goals hadden het verschil kunnen zijn.
Maar ach het is eenmaal zo, helaas deelt de Uefa geen compensaties uit voor fouten van hun scheidsrechters en assistenten.
1x OK, maar 2x?
Het zou Ajax ruim 3 miljoen extra hebben opgeleverd, ronde verder uitverkocht stadion.

Ik vind dat Ajax het ook niet zo heel slecht heeft gedaan, qua punten vrij gemiddeld aan de andere Nederlandse clubs, maar de tegenstanders zijn toch meestal een stuk beter dan die in de El.
Uitzonderingen daar gelaten zoals AZ dat tegen Anzhi moest, vervolgens Sevilla etc.

Paar jaar eerder in de groepsfase Arsenal tegenkwam.

Wat ik wel eens wil zien is dat Ajax zich aanpast aan de tegenstander, dit doen andere clubs namelijk wel, en de kleinere clubs weten zo ook te verassen.

Als Frank zelfs tegen Real vasthoud aan dezelfde speelstijl dan weet je gewoon dat je op je bek gaat, Barca kan het Real moeilijk maken, maar die hebben ook veel meer kwaliteit dan Ajax.

Door dan te denken dat je ook maar een punt kan pakken tegen een ploeg als Real door dezelfde speelstijl te hanteren op een veel lager niveau.... dat is een utopie.

11 september 2014 om 12:35

Het is zeker geen utopie. Het is goed mogelijk zelfs. Je moet alleen wel toeslaan op de momenten dat het even meezit. Zo weet ik nog dat er thuis 1-4 verloren werd van Real, maar toen het 0-2 stond, scoorde Moisander en de volgende 15 minuten tikten we Real van de mat. Hoesen kreeg toen een levensgrote kans, wat de ommekeer had kunnen betekenen, maar miste. Daarna ging het bergafwaarts en maakte Real er 1-4 van.

Als je toeslaat wanneer je de kans krijgt (en die komt altijd), kan je gewoon winnen. Het probleem is alleen dat Ajax het al jaren nalaat om toe te slaan wanneer het moet. Anders waren wij doorgegaan in die groep des doods.

Van de nummers 1 t/m 16 op de uefa lijst alle kampioenen en 2e plaatsen naar de championsleague. [32 st]
Alle nummers 3 naar de europa league + alle kampioenen van 17 t/m 32 + alle beker winnaars van positie 1/tm 32 indien deze niet al geplaatst zijn. [48 st]

Jan Mulder, dat is toch die bejaarde gast die altijd onzin schreeuwt bij dwdd? Is tie voetballer geweest? Heb hem nog nooit kunnen betrappen op iets zinnigs

Wat betreft de poll, ja er gaat ooit nog eens een Nederlandse club de CL winnen. Er zal ongetwijfeld een jaar zijn dat alles mee zit, de loting, de eigen jeugd, de scheidrechters, het buitenspelval en ga zo maar door. Wie weet verandert de hele opzet nog eens waardoor het voor Nederlandse clubs weer makkelijker wordt.

Nederland is een te groot voetballand om nooit meer in aanmerking te komen. Je kan net zo goed stoppen met voetballen als je bij voorbaat al alle hoop verliest. Of het de komende 10-15 jaar gaat lukken betwijfel ik, maar er zullen ongetwijfeld betere tijden komen.

Eigenlijk wel. Jan heeft hier een punt. Kom eerst maar met andere perspectieven Uefa. Dan doen we weer mee. Op zich het voorstel dat gedaan werd door de Uefa vandaag, dat ze de beste acht voetballanden in pot 1 stoppen zou al een verbetering zijn voor de kansen van Nederland.
Maar ja als olie sjeiks de macht hebben en zo het voetbal onmogelijk maken voor andere is prijzen winnen nog ver weg voor Nederlandse clubs.
Onbegrijpelijk ook trouwens dat Ajax weer niks met dat geld doet.
Zo blijven de verschillen groot.

Onzin dat Hull City m eerder wint dan Ajax.
Hull zal nooit de top 4 halen in de PL, dus niet eens kwalificeren.
Ajax speelt al 4 jaar achter elkaar in de CL en kans ik groter dat zijn kampioen worden of dat Hull 4de word.

Niet meer meedoen is natuurlijk geen optie, financieel is en blijft het aantrekkelijk voor de club. Als aller belangrijkste is het ook een goede leerschool voor de spelers. Waardoor de potentiële sterktehouders zich beter zullen ontwikkelen wat ook weer een positieve invloed moet hebben op de waarde van spelers. Daarnaast vergroot het ook de aantrekking kracht op (jonge talentvolle) spelers wanneer je de markt op gaat of gaat scouten.

Last but certainly not least, blijft het voor ons de supporters toch een mooi iets om mee te maken, vergeet de mooie stedentrips niet bij uitwedstrijden. Europees voetbal heeft genoeg te bieden, alleen moeten we blij zijn met de kleine succesjes die in de huidige voetbalwereld kunnen bereiken. Als dit betekend dat op het moment het hoogst haalbare is om de tweede ronde te halen dan vind ik dat een prima doelstelling, en kan ik daar als supporter trots op zijn wanneer mijn club daarin slaagt. En als liefhebber van Nederland zal ik een soort gelijke trots voelen wanneer bijvoorbeeld een PSV de tweede ronde weet te bereiken.

De verschillen zijn inderdaad onoverbrugbaar. Het is dan weer onzin om niet meer mee te doen, maar meer dan de tweede ronde halen is bijna onmogelijk.

Over 2 wedstrijden wint geen Nederlandse club meer van de Engelse, Spaanse of Duitse top.

Hull City wint hem sowieso eerder. Als er een verstandigere miljardair er geld in gaat pompen, dan kunnen ze zo naar de top toe stoten.

Als ik voorzitter bij de Uefa was had ik dat toernooi al lang flink op de kop gegooid en de Uefa cup erbij.

Champions League ook echt Champions League maken; Dat houdt in terug naar 24 ploegen.
*winnaar Champions League
*2 teams uit de 3 grootste landen momenteel; Engeland, Duitsland, Spanje
* kampioen van Portugal, Italie, Rusland, Frankrijk, Oekraine, Nederland, Belgie, Turkije, Zwitserland

Dit betekent dat 16 ploegen uit de top 12 komen.

De overige 8 plaatsten worden playoffs gespeeld tussen de kampioen van land 13 tm 28. 13 vs 28... 14 vs 27 ... 15 vs 26 etc.

Op deze manier wordt de Europa League ook weer een stuk aantrekkelijker om naar te kijken omdat daar automatisch betere ploegen in gaan spelen.

We moeten niet zeiken maar gewoon altijd proberen ver te komen, kampioen worden van Nederland, geld binnenhalen en investeren in de jeugd en wat sterkere jongens van buitenaf.

11 september 2014 om 17:46

Ik vraag mij altijd af wie WE zijn? Als je bij ajax werkt geef ik groot gelijk

11 september 2014 om 17:57

.I.

11 september 2014 om 22:44

We zijn Nederlanders, We zijn mensen.
Wij zijn Ajacieden, ajacieden = Ajax supporters = Ajax.
Supporters maken je club.

Doe nou niet weer zo bijdehand zeg, begint nare vormen aan te nemen dat gedrag van je.

Stap 1 om verder te komen in de champions league is het behouden van het eftal. Aangezien je geen grote spelers kan kopen, moet het bestuur zich volledig richten op het behouden van spelers. Ajax heeft nu veel geld, maar daar hebben ze ook 3/4 jaar voor gewerkt. Uitgeven aan 3 spelers + een hoog salaris is natuurlijk slechts een pure gok. Mocht je niet verder komen in de CL dan heb je geen geld en ben je even ver gekomen.

Het behouden van spelers doe je door jongens als Blind, Erikssen, Alderweireld en Vertongen een dik salaris te geven. Verdriedubbel het salaris. Geef die jongens 3 miljoen per jaar. Een team dat elk jaar samenspeelt, zonder al teveel veranderingen, is in potentie sterker dan al die samengekochte teams. Natuurlijk heb je af en toe een topspeler als Suarez of Imbrahimovic die gewoon weg wilt. Daar doe je niets aan. Maar ik denk echt dat Ajax ver kan komen als ze spelers behouden.

Op deze manier blijven spelers zeker een jaar of drie langer in de eredivisie. De stap naar het 'grote' geld wordt dan veel kleiner en minder aantrekkelijk voor spelers. Spelers hebben natuurlijk ook een drang om in een grote competitie te spelen, dat speelt inderdaad ook mee. Daar verlies je ook spelers aan. Maar in principe kan Ajax spelers langer binden door het contract drastisch te verbeteren.

Geef spelers vertrouwen. Vertel ze dat je met dit team wilt verder bouwen. Haal een keer een kwartfinale en die jongens willen langer blijven. Mochten er clubs komen dan hoeft ajax daar nog steeds niet op in te gaan, er is immers geld genoeg.

Afmelden voor de CL is natuurlijk geen optie. Je moet blijven proberen aan te haken bij de Europese (sub)top. De realiteit is gewoon dat de beste spelers jaarlijks worden verkocht (niet alleen bij Ajax) en dat alles wat daar voor terug komt minder is. Het doet pijn om te constateren, maar Mulder heeft m.i. wel gelijk...

Een club als Ajax zal altijd kans hebben, ook al is het een kleine kans. In 1995 waren er ook al veel clubs met een budget dat tien keer zo groot was. Als Ajax weer eens een echt talentvolle lichting heeft, met langlopende contracten is het altijd mogelijk.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren