Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Pérez trots: Real verkleint schuldenlast en boekt recordwinst

Laatste update:

Real Madrid draaide niet alleen op sportief vlak een uitstekend seizoen, ook op financieel gebied ging het de Champions League-houder voor de wind. Vrijdag maakte voorzitter Florentino Pérez bekend dat de club een recordomzet heeft gedraaid van 603,9 miljoen euro. Dat is 10,9 procent meer dan in het seizoen 2012/13, met name te danken aan het winnen van Europa's belangrijkste voetbalbeker.

/

Als gevolg daarvan steeg de winst met 4,4 procent ten opzichte van een jaar eerder, naar 38,5 miljoen euro. De club bleek ook in staat een groot gedeelte van de openstaande netto schuldenlast af te lossen: die bedraagt momenteel 71,5 miljoen euro en dat is 21 procent minder dan twaalf maanden eerder. Tot slot maakte de club bekend dat de belastingafdracht aan de Spaanse staat is gestegen tot 167 miljoen euro.

"We kunnen trots zijn op onze sportieve prestaties en op onze financiële stabiliteit", zei Pérez bij de bekendmaking van de jaarcijfers. "We hebben ook aan al onze fiscale verplichtingen voldaan."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Weinig schulden hoor van Real. Verwachtte veel meer.

5 september 2014 om 15:35

Madrid heeft al een aantal jaar een "kleine" schuld. 2 jaar geleden was het nog 120 vorig jaar iets minder dan 100

5 september 2014 om 15:35

Als je trainingscomplexen voor een miljard verkoopt dan heb je niet zoveel schulden, nee.

5 september 2014 om 15:42

Aan een enorme groep multinationals die er nu kantoren bouwen, terwijl de gemeente als bemiddelaar optrad. Inderdaad goed gedaan door Real Madrid!

5 september 2014 om 15:58

Winst van 38 miljoen per seizoen? Hoeveel winst maakte Ajax afgelopen seizoen? Of Bayern München? Ik weet dit niet precies maar 38 klinkt zo weinig.

5 september 2014 om 16:17

Je snapt natuurlijk dat bedrijven als ajax en zeker Real madrid de winst willen drukken, want over winst moet al gauw een percentage van 30 betaald worden. Dat is natuurlijk zonde, daarom worden er vaak aparte constructies gemaak tom de winst toch nog te drukken.

5 september 2014 om 16:18

Real heeft veel meer uitgaven.
De omzet is bijv. meer dan 6x zoveel als bij Ajax.
Als Real bijvoorbeeld evenveel uit zou geven als binnen zou komen qua transfers zou de winst boven de 70 miljoen liggen ofzo.

5 september 2014 om 16:28

klopt, maar als real minder zou besteden aan transfers zouden ze misschien minder prijzen pakken (zoals minder tv geld van CL en prijzengeld CL)

5 september 2014 om 17:22

Uitgaven aan transfers zoals transfersommen hebben direct geen invloed op de winst. Wel indirect met de grote salarissen die eraan gekoppeld worden en evt afschrijvingen. Met de aankopen en verhoogde sallarissen denk ik dat de winst voor de komende seizoenen zal gaan dalen.

5 september 2014 om 17:25

Winst is in fiscaal opzicht niet altijd ideaal. In andere worden: zo veel mogelijk winst is niet altijd het beste streven.

Schuldenlast verminderen, afschrijven, reserves opbouwen of een goed jaar gebruiken voor een ontslagronde zijn prima alternatieven.

5 september 2014 om 17:37

@ Derp Fapalot

Je snapt toch wel dat deze bedrijven ook aandeelhouders hebben die zoveel mogelijk dividend willen hebben? Bij een lagere winst is het dividend lager en dat vinden de aandeelhouders niet leuk en dan komt de raad van bestuur onder druk te staan.

5 september 2014 om 17:45

Goede opmerking, maar het antwoord is simpel.
Aangezien bij Ajax de kosten heel laag zijn vergeleken met Real, denk hierbij dus aan salaris en transferuitgaven heeft Ajax met CL al snel een dikke winst te pakken.

Rela heeft echter heel veel dure spelers, en betalen ook transfersommen waar wij alleen maar van kunnen dromen.

Dat zijn allemaal kosten die gedekt moeten worden met de inkomsten.
Vandaar dat de winst nooit echt bijvoorbeeld 100 miljoen of zelfs 70 miljoen zou zijn.

Als Ajax de CL wint zou de winst misschien rond de 70 miljoen kunnen liggen.
Maar dat is zoals je weet niet echt rieeel

5 september 2014 om 17:47

Idd, het zijn gewoom bedrijven. Hoe meer winst een bedrijf maakt, hoe meer belasting erover moet worden betaald. Vaak wordt de winst die veel groter is weer geinvesteerd om zo de belasting druk te verlagen.

5 september 2014 om 17:51

@afca-d

38 miljoen is heel veel geld hoor. De omzet is rond de 600 miljoen, maar de kosten zijn ook enorm met al die salarissen en andere kosten om zo'n club draaiend te houden. Heel mooi cijfer dit.

En Madrid betaalt dus jaarlijks meer aan belasting dan dat ze schuld hebben. Al die complottheorieen over Europees belastinggeld dat die club overeind zou houden, kunnen dus ook de prullenbak in.

5 september 2014 om 18:38

Netoo winst he. Bruto winst ligt vele malen hoger. 38 miljoen netto winst is erg netjes.

5 september 2014 om 18:46

een winst van 38 miljoen is niet slecht hoor. Daar zouden een hoop grote bedrijven voor tekenen. Ik werk bv voor een bedrijf waar zo'n 500 mensen werken en daar is de winst 10 miljoen. Ik weet niet of de winst van een club als Bayern hoger is, ik schat in wel iets hoger maar ik weet het niet

5 september 2014 om 17:17

Het is maar wat je weinig vind. Agovv kwam 400.000 terkort en is nu geen betaald voetbalvereniging meer. Ik weet dat het om een andere orde gaat, maar het zou verboden moeten worden dat clubs zoveel schulden hebben en met banken de armen ineen slaan. Maar gelukkig gaat het economisch prima in Spanje!

5 september 2014 om 17:20

En waarom zou dat verboden moeten worden? Als een bank 4 ton leent aan Agovv weet je niet zeker of je het ooit terug zal zien... Met dat soort clubs is het elk jaar hetzelfde liedje. Als je als bank geld leent aan Real Madrid krijg je dat geld wel terug.

Een bank wil ook gewoon winst maken..

5 september 2014 om 17:25

Ik zeg ook niet dat een bank moet leven aan Agovv...

Maar in Spanje is het een nogal raar verhaal. De banken zijn zelf zo blut als ik weet niet wat, maar keren toch nog zulk soort leningen uit..dat kan je niet recht praten!

5 september 2014 om 17:39

Om de economie aan de praat te krijgen moeten banken in Spanje juist veel meer uitlenen. Redelijk gezonde bedrijven kunnen nauwelijks aan kredieten komen en dat remt de economische ontwikkeling. En dat terwijl het geld bijna gratis is.

5 september 2014 om 17:59

@PSV-ADO, ze kunnen beter het geld aan Madrid uitlenen dan bij de ECB stallen of uitlenen aan burgers die niet terug betalen omdat ze banen verliezen. Dat een bank blut is betekend niet meteen dat een bank geen zaken mag doen, zaken doen met Real Madrid is namelijk erg goed voor de bank.

5 september 2014 om 18:48

De bank krijgt alles netjes terug van Real, en verdient miljoenen aan rente...reken maar uit...een schuld van 100 miljoen levert de bank ergens tussen de 5 en 10 miljoen rente per jaar op...je zou wel gek zijn als bank als je dat niet doet....aan Agovv daarentegen zal geen bank willen lenen.

5 september 2014 om 23:36

Belachelijk veel schulden. Belachelijk dat ze maar miljoenen kunnen uitgeven.

dit zijn er mooie cijfers! ze hebben dus nu nog een schuld van bijna 250 miljoen! en ja belasting betalen aan de overheid moet ook gewoon gedaan worden! dit is dus een schuld vorm!

5 september 2014 om 15:35

Als je afgaat op cijfers* uit dit artikel dan staat er toch duidelijk dat ze een netto schuld hebben van 71,5 miljoen? Hoe je aan 250 miljoen komt is mij een raadsel. Belastingafdracht binnen een fiscaal jaar heeft niets te maken met netto schuld.

*sommige bronnen melden dat Real Madrid een nog grotere schuld maar dat Perez deze niet erkent.

5 september 2014 om 15:36

oke klopt betaal achterstand dan! sorry!

5 september 2014 om 15:37

ook niet. Ze hebben een schuld van 71 miljoen, een schijntje. Ze hebben meer dan 160m betaald aan de spaanse belastingdienst. Staat niet dat ze dat nog moeten voldoen. Lezen kan een vak zijn.

5 september 2014 om 15:37

Betaalachterstand ook niet. Deze zou ontstaan als Real Madrid niet aan haar lasten kon voldoen. Bijvoorbeeld haar renteverplichtingen. Dit staat ook nergens aangegeven. Ik denk dat je dacht dat de belastingafdracht nog betaald moest worden, maar dit is niet het geval.

5 september 2014 om 15:40

ik zit fout klopt! mijn fout! las het verkeerd.

5 september 2014 om 15:57

Een schuld van bijna 250 miljoen is natuurlijk gewoon natte vingerwerk, de werkelijke schuld bedroeg in de zomer van 2013 nog 541 miljoen euro. Het lijkt me niet mogelijk om zo'n gigantische schuld zo snel af te lossen. Daarnaast geeft Pérez enkel de schuld aan de bank weer, terwijl er in de berekening van de totale schulden ook de schulden aan spelers, clubs, leveranciers en de overheid moet worden meegenomen. Natuurlijk lachwekkend dat Pérez (net als andere voorzitters van Spaanse clubs) die berekening niet erkent.

5 september 2014 om 15:59

Omdat hij er niks van snapt en die 160 bij die 71.5 miljoen optelt.

5 september 2014 om 16:11

Guaporta zou je willen stoppen met stoken en gewoon willen lezen? hoe kan een even simpel persoon als ik beter weten wat de schuld van Real is als hun preses?

5 september 2014 om 16:14

Netto schuld is niet de totale schuld. Enkel de schulden aan kredietverstrekkers. Korte termijn schulden, zoals crediteuren vallen ook onder schulden, maar dan de brute schuld.

5 september 2014 om 16:15

Komt Guaporta hoor. Als dit Barcelona was, zat je alles goed te praten. Nu het Real is, probeer je alsnog een negatieve wending te geven aan deze positieve zaak. Jammer hoor.

Ontopic: Real is geweldig bezig en de generatie in seizoen 2015 zal helemaal mooi zijn aangezien Real dit seizoen evenveel geïncasseerd heeft als uitgegeven. Erg mooi om te horen! Real zal groeien, groeien en nog eens groeien. Over een jaar of 10 kunnen ze gewoon 200 miljoen per jaar uitgeven aan spelers als het zo door gaat. Wauw!

5 september 2014 om 16:15

@guaporta

Het is natuurlijk hoe je het woordje schuld interpreteert. Die 541 miljoen zijn alle schulden op de balans. Maar daar zit bijvoorbeeld ook "deferred income" bij. Inkomsten die je hebt gekregen voor services/goederen die nog niet zijn gedaan/geleverd. Dat is bij voetbal bijvoorbeeld inkomsten uit tickets voor voetbalwedstrijden die nog moeten worden gespeeld. Pas als die wedstrijden worden gespeeld mag je het als omzet rekenen, daarvoor staat het als schuld op de balans.

De nettoschuld van Real Madrid bedraagt niet alleen de schuld aan de bank. De nettoschuld van Real Madrid bedraagt de netto bankschuld, netto te betalen transfergelden en de crediteuren.

Ik weet niet als het belachelijk is al ze niet alles meenemen. Het is gewoon raar als je bijvoorbeeld de "deferred income" meeneemt ondanks het wel als schuld op de balans staat. Het ligt er gewoon aan hoe je het woordje schuld interpreteert. Wel is het zo dat Real Madrid wat liquiditeitsproblemen heeft.

5 september 2014 om 16:22

@BR-7 Wat dacht dat hij ging zeggen hij is voor Barca dacht je nou dat hij zeggen "nou Real doet hier uitstekende zaken zeg hebben bijna geen schulden meer" Nee dus, wij zijn de rijkste succesvolste club in de geschiedenis en mensen haten dat nu eenmaal. Dus laat hun ons kritiseren uiteindelijk speekt ons geschiedenis voor zichzelf.

5 september 2014 om 16:35

Chimaera, de totale schuld op de balans geeft inderdaad bij bepaalde uitzonderingen (bijvoorbeeld de toekomstige kosten voor gespeelde wedstrijden) een vertekend beeld, daar heb je volledig gelijk in. Echter laat dat namelijk wel zien hoe je onderneming of in dit geval voetbalclub er werkelijk voorstaat, dat in tegenstelling tot de cijfers die Florentino Pérez presenteert. Weet trouwens niet of je het gelezen had, maar die 541 miljoen euro omschrijft de totale schulden op de balans in de zomer van 2013. De huidige cijfers heb ik nu even niet tot mijn beschikking, vandaar dat ik die even als voorbeeld gebruik.

Waar het dus eigenlijk op neerkomt, en dat geldt niet alleen voor Real Madrid, is dat de manier waarop de cijfers gepresenteerd worden niet alle schulden omvatten en niet een realistisch beeld geven van de werkelijke staat van de onderneming. Barcelona presenteert de cijfers overigens op dezelfde manier, dus waarom mijn clubvoorkeur ineens belangrijk wordt op het moment dat ik jaarcijfers in Spanje in z'n algemeenheid bekritiseer is me een raadsel. In beide gevallen geven de cijfers geen realistisch beeld over de financiële staat van de onderneming, al is het natuurlijk wel bekend dat Real Madrid het op dat vlak beter doet dan Barcelona op dit moment.

5 september 2014 om 23:56

@guaporta

Zoals meerdere voorzitters van Spaanse clubs dat doen... gelukkig geen Catalaanse voorzitters
Dit zijn altijd zo goudeerlijk

6 september 2014 om 00:52

@Guaporta

Lees voor je typt. De belasting naar de staat is dus betaald. Dit bedrag staat voor hoeveel belasting Real Madrid inlevert bij de staat elk jaar. Dit heeft dus niks met schuld te maken.

Daarbij waarom zou de schulden van Real hoog moeten zijn? Perez is al sinds zijn 2de komst bezig de schulden weg te halen om voor heel lang economisch gezien de grootste club te blijven.

Aan de aankopen zal het niet liggen. Toen Bale werd gehaald werden Ozil en Higuain voor hetzelfde bedrag verkocht. Nu met Di Maria en James zal Di Maria waarschijnlijk zijn clausules laten activeren en dan heeft Real er zelfs minimaal 10 miljoen winst op gemaakt.

Eigenlijk hebben ze in verhouding met de winst, aflossingen en transfers alleen maar winst gemaakt.

6 september 2014 om 08:25

Larsoboy, over de belastingafdracht heb ik het ook helemaal niet. Voor de omschrijving van de schuld is dat overigens een vrij overbodig begrip, het laat enkel zien hoeveel een club als Real Madrid afdraagt aan de Spaanse overheid. Vraag me zelfs af waarom dit in zo'n presentatie specifiek genoemd wordt.

De schulden van Real Madrid zouden niet hoog moeten zijn, dat zijn ze namelijk al. Echter geven deze cijfers niet het volledige beeld van de organisatie en laten de grotere economen in Spanje keer op keer zien dat de werkelijke schuld vele malen hoger ligt dan het cijfer van Pérez publiceert.

Daarnaast een leuk verhaal over transfers, maar volgens mij liggen de feiten wel anders. Özil en Higuaín werden respectievelijk voor 50 miljoen en 45 miljoen verkocht terwijl Bale voor iets meer dan 100 miljoen werd aangetrokken. James Rodriguez werd voor 80 miljoen gehaald en Di María werd voor 70 miljoen verkocht. Ben dan wel erg benieuwd waar je dan die tien miljoen winst vandaan haalt. Om nog maar niet te spreken over andere transfers van de laatste jaren als Isco en Illarramendi. Die neem je toevallig nu even niet mee in je 'berekening'. Laten we er maar vanuit gaan dat Real Madrid alleen maar verlies heeft gemaakt op de transfermarkt, dat is overigens ook makkelijk na te zoeken.

Gevaarlijke begrippen die je trouwens gebruikt, blijkbaar komt de definitie van die begrippen namelijk niet overeen met hoe Pérez die cijfers publiceert. Welke schulden neemt hij mee in de winstbepaling? Het percentage aflossingen, is dat gebaseerd op enkel de schuld bij de bank of over het gehele bedrag? Dat zien we dus in dit artikel, dat gaat dus enkel over de schuld bij de bank en dus slechts een fractie van de totale schuld. En op transfers heeft Real Madrid de laatste jaren alleen maar verlies geleden.

5 september 2014 om 15:36

Als je een shirt verkoopt moet je btw afdragen. Schuld waar?

5 september 2014 om 15:38

De belasting is ook gewoon betaald hoor, ze melden alleen hoeveel er is betaald.

5 september 2014 om 15:43

Zie het maar als bruto en netto, je rekent hier van te voren al op

Respect, binnenkort hebben ze ook geen schulden meer. Is eigenlijk naast een voetbalclub ook een bedrijf geworden.

5 september 2014 om 15:38

Een voetbalvereniging is gewoon een bedrijf hoor.. wat denk je dat alle leidinggevenden zijn dan? Komen grotendeels van het grote bedrijfsleven en net zoals Ajax PSV Feyenoord etc zijn het gewoon bedrijven ze leveren alleen geen product maar een dienst.

5 september 2014 om 15:40

Is niet helemaal te vergelijken met een normaal bedrijf. Over het algemeen is het doel van de bedrijf winst maken, het doel van een voetbalclub niet. Het doel is op sportieve successen te boeken.

5 september 2014 om 15:45

al sta je beursgenoteerd, doe je net zo hard mee in het bedrijfsleven. naast sportieve successen telt winstmaken ook. kijk bijvoorbeeld naar ajax

5 september 2014 om 15:47

wat is het gevolg van sportieve successen dan? Hoger imago wat leidt tot hogere inkomens dus meer omzet wat tot meer winst genereert. Dus het draait wel degelijk om geld

5 september 2014 om 16:45

Ja meer successen leidt tot meer geld waardoor er bijvoorbeeld betere spelers gekocht kunnen worden om nog meer successen te kunnen boeken. Geld is belangrijk, maar dat is niet het zelfde als zeggen dat winst maken het doel is. Het doel is sportieve successen boeken en ja daar is inderdaad geld voor nodig.de successen zijn het doel en die leiden tot extra inkomsten, maar de extra inkomsten zijn niet het doel op zich, dat is een gevolg.

Alleen bij Ajax is het natuurlijk wel iets gecompliceerder inderdaad omdat die beursgenoteerd zijn.

5 september 2014 om 16:46

@rvxwijk

Ja het draait om geld, maar dat is niet de primaire business van een voetbalclub. Wat jij hier aangeeft is dat wanneer een organisatie winst maakt het dus bij voorbaat een bedrijf is dat ook daadwerkelijk alleen winst nastreeft. Dat is natuurlijk complete onzin.

Een voetbalclub is in essentie een vereniging, tenzij beursgenoteerd. Een vereniging mag volgens de wet wel winst behalen, maar dit niet zo op de balans zetten. De winstmarge wordt door het bestuur gebruikt om nieuwe doelen na te streven. Winst op de balans laten staan zonder enig doel mag niet indien je een vereniging bent.

5 september 2014 om 18:44

Winst wordt toch altijd gebruikt om nieuwe doelen te bereiken daarom groeit een onderneming.. Door te investeren. Door betere spelers gaan andere inkomsten waaronder merchandising etc ook omhoog. Het doel van een onderneming waaronder een voetbalclub zal altijd winst maken zijn en dat gebeurd doormiddel van een doelstelling sportieve succes want daardoor groeit een onderneming.. Winst maken je groot en waarborgen continuiteit.

Geweldig nieuws!!

Was al bang dat Barcelona ons ging inhalen qua inkomsten maar dit laat maar weer eens zien hoe goed het beleid van Perez werkt.

Schulden verminderen, winst maken en hoogste omzet van alle sport clubs ter wereld. Perez is echt een held!!

5 september 2014 om 15:37

wat maakt dat uit wie de grootste omzet draait? Perez is commcercieel en met nummertjes heel goed maar een goed elftal op het veld zetten is hem nog niet vaak gelukt.

5 september 2014 om 16:17

Ik vind dat Real de afgelopen jaar wel een geweldig elftal heeft. Het breekt de ene na de andere record in de Spaanse competitie. Haalt 4x op rij minimaal de halve finale. Maar je pakt te weinig hoofdprijzen. Mee eens. Maar dat ligt ook aan een geweldige lichting van de rivaal Barca van de afgelopen jaren dat gewoon iets sterker bleek en de sterkte van het Duits voetbal (Bayern, Dortmund). Ook dit jaar zal het close zijn als het om prijzen gaat. Barca en Real zullen niet veel prijs geven tov elkaar en in de CL zie ik Bayern, Barca en Chelsea als potentiële winnaars. Rest gaat tekort komen.

5 september 2014 om 17:37

heb je helemaal gelijk in. maar als je zoveel geld soendeert aan spelers doe dat dan zo dat je beter kan concurreren met de andere top ploegen. en niet het kopen van spelers om commerciele doeleinden.

5 september 2014 om 15:46

hoogsye omzet zegt niks he slimme, je kan makkelijk mss meer omzet halen ndna hun maar tegen een kostprijs die veel hoger ligt daar is niks indrukwekkend aan, nu real heeft winst gemaakt dus hebben ze het wel goed gedaan

5 september 2014 om 15:55

Heb gehoord je zorgt voor 00000,01% van de omzet vandaar dat je ook aandeel in de winst hebt. Of heb je soms een colatje gehaald toen je daar was afgelopen jaar? Dan begrijp ik de ons namelijk anders niet

5 september 2014 om 16:18

Je kan wel soort van grappig/slim gaan doen, maar als je de komma pas voor de laatste twee cijfers zet is het nog steeds 0,01%, wat toch een aardig percentage is voor 1 persoon. Hij mag toch gwn ons zeggen, sommige fans voelen zich verbonden met de club en zien zichzelf terecht als onderdeel daarvan. Niet zo gaan mierenneuken dus.
Ot: dat Perez financieel gezien een baas is wisten we wel. Alleen jammer dat hij zich daardoor ook laat lijden in het kopen van spelers. De zomer van 2013 heeft hij geweldig ingekocht, het leek echt op een bepaalde visie, maar die visie heeft hij deze periode in de prullebak gegooid. Vind het echt zonde, want nu heb je een middenveld wat totaal uit balans is en dat was nou net een van onze sterkste punten vorig seizoen.

5 september 2014 om 16:36

Nu kan jij wel de moraalridder gaan uithangen maar ik vind het onzin. Je woont in NL denk je nou echt dat hij zoveel verbintenis heeft? Ga toch weg.. als het een club uit nl was had ik er eerder waardering voor. Over het percentage heb je gelijk een dag op kantoor doet niet veel goeds met je.

Real doet het goed. Jammer dat Xabi weg is gegaan en dat ze geen vervanger hebben. Kroos is eigenlijk de vervanger maar ze moesten wel een nieuwe middenvelder halen die defensief goed is en ook kan ballen. Nu heb je alleen Khedira nog en als hij geblesseerd raakt heb je op je middenveld geen verdedigend denkende speler.

5 september 2014 om 15:42

Illaramendi. Als die jongen een beetje zijn vorm van Sociedad en Spanje U21 terugkrijgt hebben we een degelijke DM. Desondanks vind ik het jammer dat Xabi weg is.

Klasse hoor, goed om te zien dat het steeds beter bij de Spaanse top. Real Madrid en Barcelona staan er goed voor gezien hun duizelingwekkende omzet en alsmaar dalende schuldenlast, ben benieuwd hoe het er bij Atletico na vorig seizoen uitziet.

5 september 2014 om 15:37

Messias Barcelona hebt nooit echt een duizelingwekkende omzet gemaakt. Vooral niet vergeleken Real Madrid.

5 september 2014 om 15:48

De jaarcijfers van Barcelona wijzen anders een omzet van boven de 500 miljoen euro aan. Misschien hebben wij een andere definitie van 'duizelingwekkend'...

5 september 2014 om 15:59

Omdat het zeker om barca gaat heb je zeker weer je woordje klaar. Real en Barca zijn de grootste clubs dus de omzetten zullen niet erg veel van elkaar verschillen

5 september 2014 om 16:05

Inderdaad, op het moment dat er onwaarheden gedeeld worden heb ik mijn woordje klaar. Barcelona presenteerde namelijk op eenzelfde manier als Real Madrid nu doet een omzet van meer dan vijfhonderd miljoen euro. Als dat niet 'duizelingwekkend' voor een voetbalclub is...

5 september 2014 om 16:16

Met andere woorden Guaporta, Real is nog beter bezig.

5 september 2014 om 16:17

Dit was een reactie op Mourinho.. aangezien hij ook aan het b*tchen is als Mourinho haha

5 september 2014 om 16:39

Zou het met andere woorden omschrijven. Real Madrid doet het financieel gezien minder slecht dan Barcelona, maar kampt net als de grote rivaal nog steeds met een enorme schuld die ze in de huidige jaarcijfers niet laten zien. Beide clubs hebben een ongezond hoge schuld, dus 'nog beter' zou ik niet als omschrijving kiezen...

5 september 2014 om 18:09

Als je aan al je verplichtingen kunt voldoen hoeft dat niet per definitie ongezond te zijn.

5 september 2014 om 18:22

Er is op dit moment ook geen enkel probleem bij beide clubs, maar ze zijn vooral ongezond in de zin van 'onstabiel'. Een financiële klap zoals bijvoorbeeld het wegvallen van een groot gedeelte van de tv-gelden kan al voor erg grote problemen zorgen. Real heeft waarschijnlijk zo'n 400 miljoen aan schuld + netto verschuldigde transferbetalingen, om aan die verplichtingen te voldoen moet er jaarlijks steeds weer een gigantisch bedrag binnengehaald worden.

Het ongezonde is dus dat er verplichtingen zijn waarvan je denkt ze te kunnen gaan betalen, maar het niet zeker weet.

5 september 2014 om 18:34

Dat is risico :-)

5 september 2014 om 18:51

Haha hopelijk run jij nooit in je leven een bedrijf.. De enige reden waarom spaanse topclubs nog leven is dat ze ontiegelijk veel omzet maken en groot zijn. 500mln schuld kan je geen risico meer noemen dat is gewoon belachelijk


Netjes gedaan van Real, gaat de goede kant op met de schuld en als ze zo een omzet kunnen blijven vasthouden zou dat wel ziek zijn!

Toch blijft iedereen maar zeiken over 500 miljoen schulden dit dat. Op tv echt overal de zogenaamde voetbalkennis op tv zo irritant.

5 september 2014 om 15:39

Die mensen zullen vast kennis hebben over het Nederlands voetbal, maar alles wat er buiten valt weten ze geen moer van. Bijv afgelopen maandag zegt Gijp dat De Gea een slechte doelman is en dat ze beter Stekelenburg kunnen halen. Nee die mensen hebben geen verstand van buitenlands voetbal.

5 september 2014 om 16:18

Schulden heeft niks net verstand over voetbal te maken, maar wel met verstand over financien.

Die netto schuld is niet de totale schuld. Die ligt hoger, maar dat zijn vooral korte termijn schulden die er nog bijkomen.

5 september 2014 om 18:54

Als iedereen het meldt zal er wel een kern van waarheid in zittwn he.. Verdiep je is in nettoschuld etc dan zul je erachter komen dat dat de echte schuld is van real en niet deze. Nu jij weer samen met meneer "die weten er geen moer van dus ga ik het maar over een mening hebben over een keeper wat totaal verschilt van die van mij". Je hoeft geen hbo bedrijfseconomie te studeren om zelfs dit nog te snappen.

Uitstekend nieuws voor alle madrilenen. Iedereen zegt altijd dat real zoveel schulden heeft.. nou hier is het bewijs het valt allemaal wel mee. Barcelona heeft bijvoorbeeld veel meer schulden

5 september 2014 om 16:57

Waar is het bewijs. Lijkt me meer een knap staaltje creatief boekhouding waardoor het er allemaal rooskleuriger uitzit dan dat het werkelijk is. In oktober 2013 werd de schuld van Real nog berekend op 541 miljoen euro.

Hopelijk gaan de mensen van NOS en VI een keer stoppen met Real Madrid zwart te maken met dat ze miljarden aan schulden hebben

5 september 2014 om 15:43

Ik heb dat niet zo, vind alleen verandering jammer om Di Maria weg te doen en vorige jaar met Mesut Ozil.. vind dat echt respectloos van het bestuur en onbegrip eerlijk gezegd

5 september 2014 om 16:26

Hoewel ik ook Perez bekritiseer, neem ik hem het geval Ozil helemaal niet kwalijk (nu dan). Isco is een geweldige voetballer, Spaans, jong en talentvol. Als de kans bestaat dat je zo'n speler kan halen, dan moet je dat als Real zijnde ook doen. De concurrentie op het middenveld werd groter en Ancelotti speelt 4-3-3 zonder een echte 10. Als je dan de keuze krijgt Di Maria of Ozil, dan zie je waarom Ancelotti volledig terecht voor di Maria kiest. Als Ozil niet op 10 speelt heb je er gwn veel minder aan. Het middenveld was perfect vorig seizoen. Als di Maria dan weg wilt en je haalt Kroos ervoor terug, vind ik dat ook heel goed gehandelt. Minder vind ik dat James als sterspeler wordt binnengehaald en je Xabi verkoopt. Met die in en uitgaande transfer heb je eigenlijk het hele middenveld verzwakt. Je stopt Modric in een andere rol, Kroos staat verder naar achter en je haalt een '10' terwijl je die positie niet gebruikt. Al met al kon ik de verkoop van di Maria gebruiken. Hij werd al vaker met een vertrek in verband gebracht en dat kan nooit veel goeds betekenen. Het is ontzettend zonde, maar soms ligt die keuze niet bij Perez.

5 september 2014 om 15:45

Bashen is makkelijker en populairder. Een titel als ''Real heeft heeft nog steeds een miljoenenschuld'' zou mij niks verbazen.

@umad,

Ze hebben ook Jose Rodriguez rondlopen in de tweede die is ook een Cm/dm dus mocht het nodig zijn kunnen ze hem er ook bij halen.

5 september 2014 om 15:47

Die speelt op dit moment op huurbasis voor Deportivo La Coruña. Daarnaast krijgt zo'n talent zelden een kans om zich ten koste van aangetrokken sterren te bewijzen bij Real Madrid.

5 september 2014 om 15:56

Nou Jese denkt daar anders over. Morata ook maar die was enigszins door de mand gevallen vorig seizoen

5 september 2014 om 15:59

En hoeveel kansen heeft Jesé Rodriguez voor het vorige seizoen gekregen in de hoofdmacht bij Real Madrid? Nul. Onder José Mourinho wilde hij zelfs vertrekken vanwege een gebrek aan speelminuten op het hoogste niveau! Daarnaast kreeg Jesé de kans vanwege blessures van anderen, pas na goede prestaties in het eerste werd hij serieus genomen als kandidaat voor de eerste selectie.

5 september 2014 om 16:00

Ik heb wel hoge hoop voor Medran en Benavente. Die zouden het moeten kunnen halen.

5 september 2014 om 16:02

Zou het ze van harte gunnen, maar de realiteit wijst anders uit. Zelfs bij Barcelona, die predikt de jeugd kansen te geven, werden er in de laatste jaren relatief weinig spelers doorgeschoven naar het eerste elftal (tenminste tot aan dit seizoen).

Geweldige cijfers, maar net als bij Barcelona geven deze cijfers niet een realistisch beeld van de werkelijke situatie van de club. Zo hebben bijvoorbeeld ook Atletico Madrid en Barcelona een grotere schuld dan ze aangeven in hun presentatie van de jaarcijfers. In de presentatie van de jaarcijfers, en dat heeft Carlos Mendoza (voorzitter van de Asociación por los Valores del Madridismo) bewezen, presenteren de Spaanse clubs namelijk enkel de schuld die ze aan de bank hebben. Dat terwijl de werkelijke schuldenberg ook schulden aan spelers, andere clubs, de overheid of leveranciers herbergt. Dan kunnen we natuurlijk weer met z'n allen worden misleid door dergelijke cijfers, maar in werkelijkheid krijgen we slechts een deel van de schulden te zien. Een omzet van boven de 600 miljoen is indrukwekkend en een geweldige prestatie van de club, maar er wordt geen realistisch beeld gegeven van de werkelijke schuldenberg. Jammer, maar zo gaat dat in Spanje.

5 september 2014 om 16:06

he he!! eindelijk iemand die het snapt.

hoef er niks meer aan toe te voegen!

5 september 2014 om 16:13

In de accountancy maken ze nu eenmaal onderscheid tussen schulden op korte termijn en schulden op lange termijn. Je moet nu eenmaal op een bepaald moment je boekjaar afsluiten, en uiteraard heeft elk bedrijf op dat moment nog niet-betaalde facturen liggen aan leveranciers allerhande, dat is gewoon dagelijkse bedrijfsvoering en totaal niks om ongerust over te zijn.

Technisch gezien is dat dan wel een "schuld", maar slechts een tijdelijke (ook een schuld waar je geen rente op moet betalen uiteraard, gewoon de betalingstermijn respecteren en niks aan de hand).

De schulden op lange termijn zijn veel belangrijker en ingrijpender. Dat zijn leningen en dergelijke die afgelost moeten worden.

Ze gaan bij Madrid echt niet die lopende openstaande rekeningen daarmee op één hoop gooien, want dan staan de kranten morgen weer vol met "real heeft enorme schuldenlast" terwijl er dus eigenlijk niks aan de hand is.

5 september 2014 om 16:49

Natuurlijk begrijp ik het verschil tussen schulden op korte termijn en schulden op lange termijn, echter geeft de huidige weergave van de jaarcijfers een vertekend beeld op beide schuldposten. De Spaanse clubs geven namelijk enkel de schuld die ze hebben aan de bank(en) weer, niet schulden (op lange termijn) die ze hebben aan anderen (spelers, spelersmakelaars, leveranciers of zelfs de overheid). En dat is precies waar ik kritiek op heb. De omzet van Real Madrid is natuurlijk geweldig, maar we krijgen niet een volledig beeld van de organisatie.

5 september 2014 om 16:20

Vergelijk Atletico aub niet met Real Madrid. Atletico heeft een veel hogere schuld en koopt spelers dmv allerlei louche handelaren. De spelers zijn dan ook vaak niet eens van Atletico, maar van die handelaren. Wanneer zij geld willen vangen, vertrekt de speler alweer. Kwestie van tijd tot Atletico zwaar de lul is.

Waarom je nu weer negatief wilt zijn over Real Madrid is mij geen raadsel meer. Iedereen is positief en jij negatief, Zit de haat zo diep? Jammer man.

5 september 2014 om 16:45

Het is niet de club Real Madrid waar ik kritiek op heb, het is de manier van het presenteren van de jaarcijfers waar ik kritiek op heb. Blijkbaar wordt dat niet begrepen en wordt mijn clubvoorkeur ineens belangrijk voor de waarde die er aan mijn kritiek op de algemene gang van zaken in de Spaanse voetbalwereld. Natuurlijk staat Atletico Madrid er echt waardeloos voor, maar het feit blijft hetzelfde; er wordt geen realistisch beeld gegeven over de werkelijke schuldenberg.

netto schuld is 71,5 miljoen, zoals is aangegeven is dat 21% minder dan vorig jaar.
dat zijn goede cijfers voor real madrid.

Het blijft altijd oppassen met hoe men schulden definieert. Maar volgens mij doet Real het financieel een stuk beter dan Barcelona. Als men Bale verkoopt zou men in één klap schuldenvrij zijn.

5 september 2014 om 16:01

Dan ben ik benieuwd welke club er vijfhonderd miljoen euro kan aftikken voor Gareth Bale...

5 september 2014 om 16:27

Gelukkig ligt de netto (!) schuld een stuk lager.

5 september 2014 om 16:50

Dat ligt eraan wat je onder 'netto' verstaat. Florentino Pérez heeft daar namelijk duidelijk een andere definitie van.

5 september 2014 om 17:47

Zeg wil je a.u.b. ophouden met dat getrol, ik word er misselijk van.

Als je een officiele financieel jaarrapport niet serieus neemt, dan moet je maar in een hoekje gaan kruipen.

Er is al heel duidelijk uitgelegd wat het woord schuld inhoud.

Toch ga je maar door met trollen.

Wat wil je!!!!!

5 september 2014 om 20:10

Grappig dat het vertellen van de waarheid opeens 'trollen' wordt genoemd. Soms doet de waarheid pijn, maar dat veranderd niets aan de realiteit.

Dit soort teksten zeggen eigenlijk niets. Op internet genoeg artikelen en feiten te vinden over de manier waarop oa. Real Madrid geld uitgeeft, schulden maakt en in mindere mate aflost. Het wordt tijd dat de overheid daar z'n handen van de grote clubs houdt en dat Europa (in de vorm van bijv. banken) stopt met het financieren van dit soort clubs. Misschien is die 71,5 miljoen dan ook een schijntje voor een Real Madrid, maar het blijft gewoon een belachelijke schuld.

Leuk dat een club dit soort cijfers naar buiten brengt, maar de werkelijke schuld zal veel hoger liggen. Cursusje creatief boekhouden.

5 september 2014 om 16:28

Definitie van schuld die gehanteerd wordt(volgens standaard in spanje). Ergens moet de lijn getrokken worden. Iemand die er ook maar 5mimuten insteekt kan de totale schuld zo vinden in de officiële jaarrekening.

Als je in Nederland dit soort schulden hebt krijg je niet eens een licensie om mee te doen met de competitie. En dit soort clubs blijft maar kopen. Schandelijk. Vervolgens gaat onze competitie kapot door walgelijke clubs als deze waar NL clubs geen vuist tegen kunnen maken in CL of Europaleague verband. Jammer, heel jammer. Dat ze DIT maar eens Europees regelen en zorgen voor dezelfde regels voor alle Europese clubs!

5 september 2014 om 16:25

Je kan Real Madrid op financieel vlak toch niet vergelijken met de clubs in Nederland............................................

5 september 2014 om 16:59

Waar het om gaat is dat die NL clubs bijvoorbeeld in de CL wel degelijk geacht worden zich te meten met een club waarvoor totaal andere regels gelden dan voor Ajax, Twente, PSV of Feyenoord Dat is competitievervalsing, CL competitie in dit geval. Dat is een vaststaand feit. Oneerlijke concurrentie. Dus, vergelijken is helemaal niet vreemd en brengt dit soort misstanden juist helder naar boven.

5 september 2014 om 17:25

Eens dat het oneerlijk is dat er in elk land andere regels gelden. Met de Financial Fair Play regels zijn er regels die voor iedereen gelden die aan de CL of EL wil meedoen. Als die regels weer goed zijn is een ander verhaal maarja. Ik vind alleen je voorbeeld om Real Madrid als voorbeeld te nemen scheef. Aangezien Real Madrid een grotere club is dan elke andere club in Nederland. Zij hebben veel omzet, bezittingen etc. Dus zij kunnen zich ook een grotere schuld veroorloven en toch aan hun financiële verplichtingen voldoen.

5 september 2014 om 17:19

Verhoudingen.

71 miljoen schuld op een omzet van 600 miljoen en 35+ miljoen winst is niets. Had feyenoord niet een schuld van 40+ miljoen een paar jaar geleden?

Als Spanjaarden het over winst hebben, dien je op te passen . Een netto-schuldenlast ? wat houdt dat in ?

Dit zegt me allemaal niets en dat de goegemeente hier dit mooie resultaten vindt zegt niets want de goegemeente hier is niet ter zake kundig en gelooft alles wat hen wordt voorgeschoteld

Hoe wordt de netto-schuld berekend ? Hoe wordt de winst berekend. Bovendien als je er trots op ben dat je de belastingafdrachten aan de staat kunt voldoen, impliceert dat , dat je daartoe in het verleden niet in staat ben geweest. Dat je dus jarenlang geen BTW afdrachten heb gedaan . Als jouw vermogen om BTW afdrachten te betalen in Spanje de norm is voor financiële stabiliteit dan lijkt het me zaak vooral nog niet in Spanje te beleggen. Sjonge, jonge wat een onzin wordt hier allemaal gedebiteerd en goegemeente van Voetbalzone slikt dit allemaal als zoete koek.

Real Madrid is nog steeds technisch failliet , dames en heren. Oordeel nooit over zaken waar je geen verstand van heb.

"pérez trots". Ze moesten zich kapot schamen. Schandalig dat je 100 miljoen aan 1 speler durft uit te geven als je een dikke 70 miljoen schuld hebt. In Nederland ging Agovv failliet omdat ze een schuld van 4 ton hadden.

5 september 2014 om 18:05

Je gaat pas failliet als je je rekeningen niet kan betalen. Hoeveel schuld je hebt boeit niemand.

Het gaat er dus om hoeveel geld je nog op de bank hebt staan, anders kom je in de problemen met leveranciers, belastingdienst, enzovoort enzovoort, en ja, dan kan je failliet gaan.

5 september 2014 om 18:57

Schuld zegt helemaal niks. Je moet het zien in de relatie tot de inkomsten. Solvabiliteit, dat wil zeggen het vermogen om een schuld terug te betalen. Heel veel bedrijven hebben schulden, maar zolang de solvabiliteit boven de 50% blijft, zal geen bedrijf zich daar zorgen over maken. Real is zijn schulden netjes aan het terugbetalen en daarom zal een bank de club graag geld lenen, de bank(en) die Real geld leenden verdienen 5 a 10 miljoen per jaar aan rente. In Agovv daarentegen wil geen enkele bank geld lenen, dus kan zelfs een schuld van 4 ton funest zijn. Als Philips bijvoorbeeld 100 miljoen schuld heeft, hoeft dat absoluut geen reden zijn ze failliet te verklaren, heeft de bakker op de hoek echter 1 ton schuld, kan dat wel een faillisement betekenen...

Nu het hier toch stikt van de financiële beestjes....

Hoe komt het dat er in dit artikel sprake is over 71,5 miljoen schuld, maar dat er in dit artikel...

nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/dmf20140523_037

...sprake is over 590 miljoen euro schulden bij de NV Real?

5 september 2014 om 17:14

Andere definitie van schuld. De definitie van schuld die 'jij en ik' dagelijks gebruiken is dezelfde die
71 miljoen aangeeft.

Die andere definitie geeft dus een schuld van 590 aan. Bij arsenal 300+ miljoen en Man U zit volgens die definitie boven de miljard. Het neemt namelijk niet alleen de 'schuld' (volgens de eerste definitie) mee, maar ook de begrote uitgaven.

5 september 2014 om 17:21

En dit is nou exact waar ik kritiek op heb. Het 'probleem' ligt bij de opvatting van de definitie schuld. Neem je de totale schuld op de balans? Nee, dat zou een vertekend beeld geven (en bijvoorbeeld de toekomstige uitgaven meenemen in de berekening). Neem je enkel de schuld die je hebt aan de bank? Florentino Pérez en z'n collega's bij andere Spaanse clubs doen dat wel, maar dat geeft niet alle schulden weer. Zowel schulden op korte termijn als schulden op lange termijn. Vandaar dat Florentino Pérez met een glimlach staat te vertellen hoe goed Real Madrid ervoor staat, maar dan spreekt hij enkel over een bepaald deel van de schulden. Wat Nieuwsblad nu dus aangeeft is dat die totale schuld van NV Real Madrid inderdaad zoveel hoger ligt dan het deel van de schuld die Pérez presenteert. Wat overigens geen verrassing mag zijn.

Overigens geeft die 590 miljoen euro ook een vertekend beeld, waarschijnlijk zitten in dat bedrag bijvoorbeeld ook al een deel van de kosten van de verbouwing van Bernabéu. De werkelijke schulden van Real Madrid zullen in de richting van die 590 miljoen euro liggen, maar die cijfers hebben we natuurlijk weer niet tot onze beschikking. De cijfers waar we daadwerkelijk iets aan hebben. En dat is dus waar ik kritiek op heb.

Nou knap hoor..altijd maar geld kunnen lenen van de bank en de beste spelers kunnen kopen. Vind je het gek dat ze nu zoveel omzet draaien. Ze hebben altijd maar kunnen investeren en er was geen limit! Competitie vervalsing zal het altijd blijven ook al zijn ze uit de schulden. Real is altijd wel een grote club geweest maar vraag me af net als Barcelona of zie ook zo groot waren geworden zonder al dat geleende geld? Dit geldt overigens voor meer clubs. Zowiezo triest dat je een club in het buitenland support als Nederlander terwijl je er verder geen link mee heb!! Dus lekker belangrijk wie er beter is!!

Als je de op 1 na beste speler van je selectie niet het op 1 na beste salaris kunt geven, dan heb je een financieel en sportief probleem.

Lijken nette cijfers, dacht dat Real er slechter voorstond. Wel met de kanttekening dat boekhouders als ze willen een mooier plaatje kunnen voorschotelen dan het lijkt....ik ben geen boekhoudkundig deskundige of zo.

Jeetje wat een goede resultaten boekt Real Madrid.

Vind het wel erg jammer dat sommigen ondanks deze resultaten, ongeacht definitie schuld, nog zo negatief kunnen reageren. Wat zouden de reacties wel niet zijn als ze rode cijfers moeten schrijven!

Je zou je hypotheek maar met 21% kunnen aflossen

Dat mensen zeggen geweldig dit bla bla! Ze hebben de afgelopen 20 jaar de boel lopen besodemieteren met dat geleen en ze zijn nooit gestraft! 1 en al competitie vervalsing net zoals Barcelona, door al dat geleen en kopen is de eredivisie naar de klote gegaan en meerdere competitors, die Peres is 1 van de grootste maffia mannetjes binnen t voetbal. Nou hulde voor Real!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren