Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Het wordt voor Ajax elk jaar moeilijker om kampioen te worden'

Laatste update:

Ajax werd al vier jaar op rij kampioen in de Eredivisie en hoopt dit seizoen geschiedenis te kunnen schrijven, door als eerste Nederlandse ploeg ooit vijf jaar op rij de titel te pakken. Dat zal echter nog erg lastig worden, voorspelt Ruud Geels. "Het wordt voor Ajax elk jaar moeilijker om kampioen te worden", zegt de voormalig aanvaller, die voor Ajax en PSV uitkwam.

/

De twee oud-werkgevers van Geels stonden zondagmiddag tegenover elkaar in de Amsterdam ArenA en PSV wist met 1-3 te winnen. Geels is van mening dat de Eindhovenaren op de goede weg zijn en noemt dat 'alleen maar goed voor het Nederlandse voetbal'. Kan de ploeg van Phillip Cocu dit seizoen een einde maken aan de alleenheerschappij van Ajax?

Hans van Breukelen, die tussen 1986 en 1989 vier keer kampioen werd met PSV, weet hoe moeilijk het is om maar door te blijven gaan met het verzamelen van landstitels. "Onbewust sluipt er dan iets in de ploeg van: 'wat kan ons gebeuren, dat komt wel goed'", geeft de oud-doelman aan in het Algemeen Dagblad. "Ajax roept al jaren dat ze de beste zijn. Historisch gezien zijn ze dat ook, vooral de laatste jaren, en ze zijn er ook aan gewend. Maar zeker als je al vier titels op een rij hebt gewonnen, willen nóg meer mensen dat je op je gezicht gaat."

Denk je dat Ajax dit seizoen opnieuw kampioen wordt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het klopt inderdaad dat het steeds moeilijker wordt om kampioen te worden, maar ik vraag me af waarom de 'experts' na de 3-1 nederlaag hier ineens mee komen.

26 augustus 2014 om 11:00

Ik denk omdat het ze gevraagd wordt!

26 augustus 2014 om 11:12

Tot nu toe vind ik Ajax en PEC het beste voetbal in de Eredivisie spelen. Ajax heeft ook een solide verdediging (tegen PSV dan ietsje minder). Dus ik zie het helaas wel weer gebeuren dit seizoen.

26 augustus 2014 om 11:38

Tegen Vitesse mochten ze van geluk spreken dat Leerdam en Labyad verzuimen te scoren. Zo solide is hun verdediging niet. Verre van zelfs.

26 augustus 2014 om 11:40

Ajax heeft helemaal geen solide verdediging. Men speelt met verschrikkelijk veel ruimte achter de verdediging, waar zowel PSV als Vitesse een antwoord op hadden. Vitesse won dan welleswaar niet, maar het was een gatenkaas. De vleugels zijn te aanvallend georiënteerd en de verdedigende taken worden maar belabberd uitgevoerd. Nu valt dit uiteraard wat minder op wanneer je je eigen kansen afmaakt, maar ook dat wilt nog niet lukken. De spitsen hebben er tot op heden toe nog teveel nodig. De Boer mag en moet nog veeleisender zijn alleen dan kan men zich op gaan maken voor een vierde titel en overwintering in de CL.

26 augustus 2014 om 12:31

Ajax heeft tegen psv voor het eerst met zn basis verdediging gespeeld. V Rhijn en Veltman waren eigenlijk nog niet eens wedstrijdfit.

26 augustus 2014 om 12:53

@ryanbabel8 @silvan

Ik ben het met Rotjeknor FC eens. Ajax heeft de meest solide verdediging. Objectief gezien is dit ook waarneembaar. Vorig Seizoen heeft Ajax de minst goals tegen gekregen daarnaast zijn er dit seizoen ook nog geen verdedigers vertrokken.

In mijn ogen begint de basis toch vanuit achter. Bij PSV is dit andersom. Ze scoren meer, maar geven ook ontzettend veel weg achterin. Zoals Veltman, Van Beek, Gouweleeuw, nog niet geheel betrouwbaar zijn. Zijn Bruma en Rekik dat ook niet . En dat maakt je kwetsbaar in het centrum.

PSV is te afhankelijk van een Depay, Narsingh of een Wynaldum. Zowel Ajax als Zwolle hebben geen uitblinker maar zijn gezamelijk als team in staat om het de tegenstander moeilijk te maken.



26 augustus 2014 om 17:09

punt 1: Ajax z'n verdediging is echt niet solide te zien aan o.a. de kans die AZ kreeg.

Punt 2: PSV kan zijn kwetsbaarheid achterin compenseren door de 100% kansen af te maken die Milik en Sightorsson verprutsen

26 augustus 2014 om 20:56

@pecfan

Wellicht moet je even beter lezen.

Ik geef puur de feiten aan op basis van het vorige seizoen. Als je de minste doelpunten tegen krijgt mag je volgens mij praten over een solide verdediging.

Jij basseert je mening op basis van o.a. een kans die AZ kreeg? Een beetje matig beargumenteerd vindt je niet?

Daarnaast geef ik juist aan dat Ajax niet afhankeiijk is van 1 speler.
Dus als Milik en Sightorsson het verprutsen scooren Klaassen, Schone, Moisander, Blind, El Ghazi, Kishna, Blind etc.



26 augustus 2014 om 11:13

voor ajax is het altijd lastig om kampioen te worden, bijna alle clubs doen extra hun best tegen ajax en de supporters zijn bijna allemaal anti ajax (vooral psv-feyenoord-utrecht-den haag)

daarbij wil ook iedereen van de grootste club van nederland winnen en doen ze dus extra hun best

dit seizoen zal het echt tussen ajax en psv gaan

26 augustus 2014 om 11:20

Vroeger vond ik dat helemaal erg, ik heb Utrecht dan inderdaad een zwaarbevochten zege op Ajax zien boeken om vervolgens kinderlijk eenvoudig 0-4 te verliezen tegen psv, het gold zelfs al voor Groningen, AZ en Heerenveen vond ik.

26 augustus 2014 om 11:49

klopt, AZ was ik vergeten...bij heereveen en groningen hebben de supporters volgens mij niet echt een hekel aan ajax maar die willen gewoon graag van ajax winnen

26 augustus 2014 om 12:44

Tja, dat krijg je als je de grootste en beste club van een land bent.

26 augustus 2014 om 13:25

Ja ja iedereen haat Ajax, wat een Calimero komt er uit jullie kant toch !!!

26 augustus 2014 om 13:46

calimero heeft er weinig mee te maken, ik geef gewoon aan dat het een feit is dat veel ploegen een hekel hebben aan ajax...en dat hoort ook wel bij een topclub, maar maakt het wel extra lastig
iedereen wil van de beste winnen he

26 augustus 2014 om 17:19

Ik begrijp dat je wanhopig bent om een keer aan de andere kant can het Calimero verhaal te staan, maar zorg ff dat je het goed gebruikt. Nu kom je al net zo snugger over als de gap op je avatar.

26 augustus 2014 om 11:46

ach vorig jaar was onze seizoen start helemaal beroerd en verlorwn we met 0-4 van psv. het is een marathon geen sprint. ajax maakt samen met psv de meeste kans op het kampioenschap. maar zolang het geen 1 september is kan je niet speculeren.

"maar zeker als je al vier titels op een rij hebt gewonnen, willen nog meer mensen dat je op je gezicht gaat"

Lijkt mij dus juist een extra drijfveer om nog eens kampioen te worden om wederom de monden te snoeren.
Daarbij zijn we nog lang niet klaar in de champions league met onze ambities! Om daarin te slagen hebben we goed voetbal nodig en daar is het nodige aan gedaan afgelopen jaren sinds het kick and rush van Jol die alleen werkte door Suarez.

Lijkt mij niet verwonderlijk dat de Boer maar ook spelers als Blind en Schone blijven hameren op het goed presteren in de eredivisie als basis voor goede prestaties in de champions league.

26 augustus 2014 om 11:02

Voor de CL is er echt meer kwaliteit nodig.
Natuurlijk kun je met een gunstige loting een keer de 2de ronde halen, maar met dit materiaal ga je nooit ver komen in de CL!

26 augustus 2014 om 11:42

de laatste 4 jaar is netjes. dus dan moet utrecht dit jaar winnen om jou gelijk te geven.
twee jaar terug toen die wedstrijd werd gespeeld was ajax nog niet 4 keer kampioen.
maar de stelling dat het steeds moeilijker gaat worden om kampioen te worden voor ajax.
laten we terug gaan in de tijd .zeg maar vanaf het moment dat jullie voorzitter riep dat jullie de volgende tien jaar kampioen zouden worden na de cl winst. toen zijn jullie heel lang geen kampioen meer geworden.die tijd is nu voorbij met deze vier mooie overwinningen.dus er is niet zo veel te voorspellen. een ding is zeker het budget van ajax moet er voor kunnen zorgen dat ze altijd meedoen voor die eerste plaats.

26 augustus 2014 om 11:56

Ach, dat Champions League verhaal. Dat was een Cruijff-dingetje. Hij vond dat Ajax met een goede filosofie elk jaar vooruitgang moest laten zien in hun streven de aansluiting met de Europese top te hervinden.

De praktijk is echter dat de selectie van Ajax sindsdien elk jaar zwakker is geworden en ook dit jaar is het weer minder dan vorig jaar. De 4 kampioenschappen op rij doen vermoeden dat het wel snor zit, maar in de praktijk wordt het steeds minder (net als de hele eredivisie).

Dan kun je wel beter combinatievoetbal gaan spelen ipv kick and rush, maar dat werkt alleen op de korte termijn. Op de lange termijn moet je gewoon constateren dat je met dit materiaal (ook met een leuk tactisch plan) kansloos bent om ver te komen in de CL.

Ajax zal dan echt af moeten stappen van het uitgangspunt dat er een dikke som geld op de bankrekening moet staan. Natuurlijk moet je gezond blijven, maar het totale gebrek aan investeringen in kwaliteitsspelers gaat ze uiteindelijk opbreken.

26 augustus 2014 om 12:25

Lang geleden riep Balkenende eens dat Nederlanders meer een VOC mentaliteit moesten krijgen.

Het werd indertijd erg negatief opgevat met veel verwijzingen naar het koloniale en slavenhoudend verleden van Nederland.
Maar wat hij bedoelde was dat Nederlanders meer innovatief moeten worden en groter durven denken dan de eigen landsgrenzen. Nederlanders moeten weer gaan geloven dat ondanks onze eigen grootte we tot dingen van wereldformaat in staat zijn.

Balkenende bedoelde dat uiteraard op een heel ander vlak, maar je zou het ook op het voetbal kunnen betrekken. Ik vind dat wij veel te lang te klein denken in Nederland. Ajax ambities strekken zich niet tot jarenlange dominantie in Europa maar eens in de 10 jaar een uitschieter is helemaal geen onzin. Immers we waren al een paar keer dichtbij overwintering (het jaar waarin Zagreb schandalig verloor van Olympique Lyon).

Wellicht heb je ook het niveau van voetbal gezien afgelopen wedstrijden. Hoger dan in jaren en jaren en jaren. Ajax vertoont een stijgende lijn, wel een langzame stijgende lijn maar progressie is evident. Dat zie je ook aan het betere voetbal tegen grotere tegenstanders in de champions league en het langer aanblijven van voetballers (blind, Schone, Moisander, Vermeer).

Daarbij zorgt de financiële voorzichtigheid ervoor dat mochten er opeens een boel spelers vertrekken Ajax met relatief gemak de portemonnee kan trekken!
Kijk maar eens hoe Feyenoord dat opbreekt, zoiets zou bij Ajax nooit gebeuren.
We hebben zelfs de ruimte om exorbitante bedragen voor een jaar of 2/3 toe te staan bij uitzondering.

Al met al is Ajax erg goed aan de weg aan het timmeren en mits we niet in de zwaarst mogelijke poule komen (madrid, Dortmund, Ajax, AS Roma) denk ik dat we dit jaar eindelijk overwinteren. Waarmee de volgende stap in het proces geslaagd is.

26 augustus 2014 om 12:53

Doe mij ook wat van dat spul wat jij gebruikt....

26 augustus 2014 om 13:41

Ik denk wel dat het inderdaad lastiger wordt naarmate je steeds meer. Haters krijgt. Op het moment dat je dan niet gaat presteren, knaagt het ook aan des te meer aan jezelf. Daarnaast staan er geen vedettes op het veld bij ajax. Die kunnen minder goed met de druk omgaan die er ieder jaar weer is.

Het feit dat ze 4 titels op rij gewonnen hebben geeft aan dat deze uitspraak totale onzin is. Aan winnen in de topsport raak je niet gewend hoor, dat komt in elke sport duidelijk naar voren.
Het wordt dit jaar moeilijker voor Ajax, omdat Psv sterker geworden lijkt dan vorig jaar en niet omdat ze al een aantal jaar op rij kampioen geworden zijn.

26 augustus 2014 om 11:16

Het feit dat het nog nooit in Nederland is voorgekomen is op zich wel bewijs dat dit wel gebeurd. Het is ook alleen PSV en Ajax ooit gelukt om 4x op rij kampioen te worden.

26 augustus 2014 om 12:11

Aan de top blijven is moeilijker dan om er te komen. Op het moment dat Psv tweede wordt zullen ze eerder geneigd te zijn om te investeren dan als ze kampioen geworden waren. Dat is nu juist het probleem bij Ajax. Die denken dat ze perfect bezig zijn, maar staren zich teveel blind op de kampioenschappen. Als Ajax vorige jaren 2e waren geworden hadden ze zeker meer geinvesteerd dan dat ze nu doen.

Om nog even terug te komen op zogenaamde andere motivatie. Teams veranderen en bij Ajax zijn Blind, Vermeer en Boilesen geloof ik de enigen die 4x op rij kampioen geworden zijn. De rest allemaal minder of zelfs nog helemaal niet voor de nieuwelingen.

Aan elke goede reeks komt een einde. PSV heeft zo'n fantastische tijd gehad met reeksen aan titels. Nu heeft Ajax dat alweer jaren maar ook daar komt een einde aan. Ajax blijft natuurlijk altijd wel de grootste club van Nederland maar voor Ajax is het goed als de concurrenten ook sterk zijn. Ik hoop daarom dat PSV weer eens aan de haal gaat met de titel. Het zou zonde zijn als je in Nederland alleen Ajax hebt die altijd de titel pakt en de rest op grote afstand achter blijft.

Ajax heeft ver weg het meeste geld, zijn het meeste compleet gebleven en zouden heel veel spelers kunnen halen. Daar waar menig concurrent heeft moeten inleveren!
Op papier zou Ajax weer kampioen moeten kunnen worden.

Maar het blijft voetbal!

26 augustus 2014 om 11:11

Met het geld doen ze bijna niks dus dat is geen argument om kampioen te worden

26 augustus 2014 om 13:29

Sinds wanneer heeft PSV kwaliteit ingeleverd ??? Droom maar verder zou ik zeggen.

26 augustus 2014 om 17:10

Klopt. Zowel Ajax als PSV hebben weinig ingeleverd. Het zal tussen die twee clubs gaan denk ik dan ook.

PSV heeft de eerste slag gewonnen! Ben benieuwd hoe het verder zal gaan. Mijn gok is Ajax kampioen.

Ik vind dat Ajax wel is een paar aankopen mag doen die wat gewaagder zijn dan tot op heden.

Serero, Duarte en tot nu toe Andersen op het middenveld is het gewoon armoed.
Millik, Sigthorsson en Zivkovic voegen nu (nog) niks toe.

Ajax had Batshuayi moeten halen of Olaitan, tweebenige super talenten (al bewezen) die rond de 6-8 miljoen kosten.
Op het middenveld Praet, Ziyech of als gok Adryan uit Brazilie. Kosten allemaal niet meer dan 4-5 miljoen.

Nu zit je met een traag middenveld en een spits die zelfs niks kan creeren, zucht.

26 augustus 2014 om 11:20

Opzich eens met jou wat betreft het middenveld. Andersen heb ik nog niet veel goeds zien doen.
Wat betreft Batshuayi, die jongen was al te duur meen ik mij te herinneren. Overmars had daar al wat over gezegd toch voor de transfermarkt z'n deuren opende?
Adryan ken ik van naam, maar weet niet veel over de speler. Wat zou hij toevoegen volgens jou?

26 augustus 2014 om 13:06

@mick1988,

Bathshuayi is voor 6,6 miljoen naar Olimpique gegaan als ik het goed zeg. Bedrag klopt club durf ik niet te zeggen. Als je dan nagaat dat Duarte voor 3 wordt gehaald en vd Hoorn voor 3,5 snap ik niet waarom deze speler door Overmars duur wordt genoemd.
Maarjah.

Adryan is een aanvallende middenvelder met geweldige dribbel/actie en steekpass. Bovendien scoort hij ook gemakkelijk. Doordat hij spelers aan zich bindt komt er elders ruimte vrij, wat nu weleens mist. Bovendien loopt zijn contract af na dit seizoen dus zullen ze niet in staat zijn om een al te hoge transfersom te vragen.

Serero en Duarte hebben geen scorend vermogen/steekpass en Andersen laat het niet zien. Dus als je Adryan voor 2-4 miljoen kan oppikken is het vergeleken met Duarte en vd Hoorn een kleine gok.

26 augustus 2014 om 12:16

Ik denk dat het middenveld nog wel anders ingevuld wordt wanneer Blind er na dit weekend ook nog is. Dan gaat Blind weer centraal staan en komt Serero erin en is het denk ik pech voor Veltman en gaan viergever en Moisander centraal spelen.
Ze halen geen nieuwe middenvelder omdat ze met Bazoer en Nouri supertalenten in huis hebben, ik verwacht zelfs dat Nouri er rond de winterstop al bij wordt gehaald.

Over de voorhoede ben ik het met je eens, als Fischer straks weer fit is zou ik gewoon Kishna in de spits zetten en Fischer of el Ghazi op de buitenste plekken en tegen een aanvallende tegenstander gewoon alle drie opstellen en Schone op het middenveld.

Dus ik begrijp wel waarom Ajax niets gedaan heeft op de tranfermarkt.

26 augustus 2014 om 13:10

Viergever is linksbenig dus die komt nooit op de plek van Veltman te staan.
Bazoer is een CVM en Nouri is pas 17. Dus Bazoer loopt hij niet in de weg en Nouri kan rustig achter hem gebracht worden.

Wat betreft de voorhoede. Fischer is pas na de winterstop weer inzetbaar en Kishna is een wisselvallig jong talent. Een beetje een grote gok om op succes te hopen van een speler die nu op de bank zit en in het eerste nog niet eerder op nummer 9 heeft gestaan.

Ik hoop dat ze Sigthorsson alsnog voor een mooi bedrag kunnen slijten en dan een degelijke aankoop kunnen doen. Hij voetbalt niet mee en is geen echte killer, dus hoe het komt dat hij nog basis staat..

26 augustus 2014 om 16:58

Moisander gaat dan naar rcv, en voor de rest snap ik je argumenten deels wel maar wie hadden ze moeten halen voor een redelijke prijs.

Het enige wat ze echt nodig hebben is een killer als centrum spits, en het verleden wijst uit dat een gekochte spits zelden functioneert. Ik bedoel Huntelaar is de enige aangekochte centrumspits die de laatste jaren naar behoren heeft gepresteerd.
Wanneer Ajax een Dost of een de Jong hadden gekocht was het ook een teleurstelling geworden denk ik.
Dan kun je beter een Kishna of een ander talent de kans geven, omdat zij het spelsysteem tenminste vanuit de jeugd hebben meegekregen. Maar laten we Milik niet te vroeg afschrijven, want die jongen zal heus wel beter kunnen dat wat hij heeft laten zien.

En Nouri is idd pas 17 maar volgens mij vind men hem bij Ajax het grootste talent sinds jaren, en er zijn genoeg voorbeelden die ook rond die leeftijd hun debuut maakte.

Zou Sigthorsson nu niet spelen om zich alsnog in de kijker te spelen, en op dit moment is Milik ook niet beter dus werkt de Boer hier gewoon aan mee?! Zou mij niets verbazen als bovenstaande zo is.

Vroeger was de samenstelling ook langer hetzelfde, de ploeg van 4 jaar geleden is bij lange niet hetzlefde als die van nu dus dat lijkt me een rare stelling dat dat erin gaat sluipen.

Heb ook het gevoel dat vooral van Breukelen zelf wil dat ajax op zijn gezicht gaat.

Niet zo gek als je al het geld op de bank zet, in plaats van gericht investeert.
Desnoods had je nog wat redelijk gearriveerde talenten gehaald (bilal, Ziyech, Mokotjo).. Maar nee, wij doen alles met de eigen jeugd.

26 augustus 2014 om 11:06

Dan is de lol er wel een beetje vanaf hoor, ik heb nu al het idee dat het tussen Ajax en PSV gaat en als je dan ook Mokotjo, Bilal en Ziyech had gehaald dan waren Feyenoord en FC Twente helemaal niks meer.

26 augustus 2014 om 11:12

Mokotje zich en bilal waren alle 3 helemaal niet nodig..

26 augustus 2014 om 11:16

Dus? Wat is daar mis mee.

26 augustus 2014 om 11:19

Ik vind persoonlijk Mokotjo een stuk beter dan Serero, Bilal zou geen basisplaats afdwingen met Schøne voor hem. Ziyech zou niet nodig zijn bij Ajax inderdaad.

26 augustus 2014 om 11:23

Ziyech zou prima op het middenveld passen bij Ajax. Blind op LB. Daarnaast zou het voor de breedte van de selectie ook prima toevoegingen zijn geweest.

26 augustus 2014 om 11:24

Haha, voor jou als Ajax-supporter niks nee. Eigenlijk is het dan zelfs belachelijk dat Ajax niet gewoon meerdere van deze talenten koopt om zo de absolute topper van de eredivisie te worden. Het is niet alleen zo dat je jezelf eventueel sterker maakt (niet alle talenten zullen zich geweldig ontwikkelen), maar je zorgt er ook voor dat de 'concurrent' niet sterker wordt. Echter als ik puur naar de spanning in de competitie kijk zou ik het niet leuk vinden, en als ik er als Twente-supporter tegen aan kijk al helemaal niet!

26 augustus 2014 om 11:32

Super strategie toch? Ajax heeft het geld en als ze dat nu precies op de manier gebruiken zoals jij ook beschrijft, heb je gewoon een tweede Bayern. Lijkt me prima. Blijft het geld ook de Eredivisie instromen, waardoor andere clubs ook meer geld hebben om zich steeds verder te versterken.

26 augustus 2014 om 11:43

Mwah, je eerste deel ben ik het volledig mee eens, ik heb heel veel respect voor een club als Bayern die alles gewoon zelf kunnen betalen. Als Ajax op zo'n zelfde manier kampioen kan blijven worden en hopelijk ook in de Champions League verder komen dan is dat fantastisch. Het tweede deel vind ik nergens op slaan, in de Bundesliga kun je zien dat Dortmund het juist steeds moeilijker krijgt en dat andere clubs de aansluiting al helemaal kwijt zijn.

26 augustus 2014 om 11:30

Wij kunnen bij Twente alleen maar jaloers toezien hoe goed Ajax de jeugd weet in te voegen.

26 augustus 2014 om 11:45

Nou wel jaloers op het beleid maar de echte jeugd die bij Ajax doorstroomt valt mij ook wel tegen hoor. Twente zou ook gewoon 16-jarige toptalenten weg moeten plukken bij andere clubs. Tevens ben ik enorm jaloers op de coach van Ajax, iemand die verstandig kan wisselen en echt kijk op het spel heeft.

Als je ziet hoeveel geld Ajax elk jaar verdient door als enige de Champions League in te gaan dan zou het juist makkelijker moeten worden om elk jaar kampioen te worden.

26 augustus 2014 om 11:24

Moet je het wel uitgeven toch? Marc doet de bijnaam van Ajax eer aan hoe hij met geld omgaat.

26 augustus 2014 om 11:27

Dat spreekt voor zich, met geld op de bank in plaats van waardevolle spelers in het veld word je natuurlijk geen kampioen. Is die Overmars wel de aangewezen persoon voor zijn rol als directeur voetbalzaken?

26 augustus 2014 om 11:48

Schreeuwen de mensen die destijds ook afgaven op Marco van Basten toen Sulejmani voor 16 miljoen werd gehaald en het geld met bakken tegelijk werd uitgegeven. Ajax bewijst al vier jaar dat het op deze manier ook kan. We verliezen een keer en men loopt weer te piepen over het feit dat het kapitaal op het veld moet staan. Er is een meerjarenplan ontwikkeld, waarbij wordt ingezet op de eigen jeugd. Marc en co weten echt wel wat ze doen. Nieuw beleid heeft tijd nodig.

26 augustus 2014 om 14:33

@ Bernhard

Ajax zoekt nog een vervanger voor Poulsen en een ervaren spits, beide moeten in mijn ogen nu wel voltreffers worden. Als we eerlijk zijn hebben de meeste aankopen/huurlingen van Overmars niet gebracht wat er van ze verwacht werd. Eigenlijk hebben alleen Poulsen en Schone echt gefunctioneerd in mijn ogen. Een vervanger voor Poulsen zie ik echt als essentieel iets, zijn ervaring en persoonlijkheid waren van onschatbare waarde, maar ook de fysieke power die hij mee bracht op het middenveld. Hij was er totaal niet vies van om het hard en geniepig te spelen zoals het er aan toe gaat in Europa.

Met de huidige selectie maak ik mij daar echt zorgen om, want het zijn allemaal voornamelijk weer "iele" mannetjes die niet graag de duels aangaan. Daarom ben ik ook benieuwd hoe de confrontaties tegen FC Utrecht en Den-Haag zullen verlopen ( traditioneel klappen die er altijd op en hebben wij het daar vaak moeilijk me) en Europees zou meer power ook geen overbodige luxe zijn.

Over de onlangs gedane aankopen Viergever en Živković kan ik nog geen oordeel vellen. Viergever lijkt zich staande te houden en met het hoog op de toekomst was het halen van Živković een goede zet denk ik, zeker als hij nog een top seizoen bij FC Groningen zou hebben gespeeld, want dan zou hij in principe onbetaalbaar zijn. Over Milik wil ik ook nog geen oordeel vellen, die jongen moet denk ik nog wennen aan zijn nieuwe omgeving (zowel binnen als buiten het veld).

Ondanks dat ik achter het beleid sta, houd ik er ook weleens "mixed feelings" aan over. Soms heb ik het idee dat er helemaal niet zoveel namen staan op de lijstjes van Ajax, omdat men heel snel geneigd is om te zeggen dat ze het met de huidige spelersgroep willen opvangen, terwijl het voor iedereen duidelijk is dat er kwaliteit bij moet komen of dat een aantal spelers Europees tekort komen. In Nederland komen we er mee weg, maar in Europa (waar Ajax zo graag de tweede ronde wilt bereiken) loop je dan tegen de lamp (ook al scheelde het steeds niet veel).

Wat ik niet begrijp is waarom Ajax niet naar Basel en Salzburg kijkt, die halen sneller (jonge) spelers (die technisch en fysiek sterk zijn) weg uit de subtop of net onder de top van Europa voor schappelijke bedragen. Alleen bij Ajax duurt alles echt zo lang, en soms gewoon te lang. Zoals de jarenlange zoektocht naar een echte rechter vleugel spits die pas afgelopen seizoen getekend heeft (muric, waarvan ik hoop dat hij snel zijn debuut maakt).

Maar goed we gaan het zien, ik hoop dat die fysieke speler met internationale ervaring snel komt om het gat van Poulsen op te vullen, hetzelfde geld voor een gelouterde spits die weinig kansen nodig heeft om te schoren. Ajax mist nog net zoals vorig seizoen (voornamelijk Europees) nog te veel kansen of verprutst te veel goede mogelijkheden.

Het hebben van goede internationale ervaring is ook onderdeel van het plan van Cruijff, alleen naar mijn idee vergeten velen mede supporters dat weleens. Nu weet ik wel, dat dit geen makkelijke opgaven is, maar als clubs zoals Basel en Salzburg daarin slagen moet Ajax dat ook kunnen in mijn ogen.

Ze zeggen dit alleen, maar omdat ze verkoren hadden. Dit hadden ze niet gezegd als ze gewonnen hadden. Typisch geval van scorebordjournalistiek.

26 augustus 2014 om 11:17

klopt,

En buiten het resultaat (dat uiteraard als enige telt)
Was Ajax wat mij betreft vele malen overtuigender dan Psv, alleen Ajax vecht vaak tegen zichzelf en niet tegen de tegenstander.

26 augustus 2014 om 14:50

@ patrickstern

Ik ben het wel met jou eens, alleen word jij daar nooit eens moe van ? Ik bedoel; dit is een probleem wat zo´n beetje elk seizoen te vaak terugkeert, net zoals dat veel spelers vaak weinig trek hebben om echt de duels aan te gaan. Bepaalde knelpunten lijken maar niet te worden opgelost, het zijn zaken waar de voorgangers van de Boer ook al mee worstelden. Wat dat betreft denk ik dat er meer aandacht moet worden geschonken aan het "mentale vlak".

Nu zullen veel zeggen dat het hoort bij de jeugdige leeftijd, maar Ajax zegt ook dat ze willen dat jonge spelers eerder gaan pieken. Dan kun je jezelf dus niet steeds verschuilen achter de "jeugdigheid", de spelers krijgen een meer dan volwassen salaris en daarvan vind ik ook dat de club en wij de supporters "volwassenheid" en meer professionaliteit mogen terug verwachten.

niet als je op de goede plekken de goede spelers hebt, en dat het team er voor vecht.

dus het ligt aan Ajax zelf om dit weer te worden voor de 5e keer.

Ik vind Ajax nu beter spelen dan vorig seizoen. Het combinatiespel is beter en er waren veel kansen tegen Psv. Vorig jaar werd er tegen de meest matige ploegen alles breed werd getikt en waren er nauwelijks kansen.

Titelzin is al klinkare onzin als je ziet dat Ajax de afgelopen jaren juist steeds makkelijker kampioen werd terwijl de selectie steeds afzwakte.

26 augustus 2014 om 14:52

@ Scadan

Maar die achteruitgang in kwaliteit kan natuurlijk niet voor eeuwig ongestraft doorgaan, het is wel van belang dat je de selectie qua kwaliteit wel op peil houdt. Zeker omdat Ajax nu eens de tweede ronde van de Champions League wilt bereiken of niet meteen uitgeschakeld word wanneer we onze eerste Europa League wedstrijd spelen.

We zien de laatste 30 jaar steeds dat het momentum van Ajax naar PSV gaat en vice versa.
Denk zelf dat Frank de Boer de doorslaggevende factor is, een kloon van van Gaal alleen dan van lager niveau. M.u.v. van zijn omgang met de pers.

Als Cocu groeit dan zie ik wel weer kansen voor PSV

26 augustus 2014 om 12:01

Dat vraag ik mij af of de boer lager niveau heeft als van gaal.
De boer heeft met oranje toch de finale wk gehaald.
Dan kan Bert wel de bondscoach zijn.
Het ek 2 jaar later was de boer weg en hebben we geen punt gehaald en het voetbal was om te janken.

3 wedstrijden onderweg en de speculaties en verwachtingen beginnen weer....
Vorig seizoen stond Ajax na 24 wedstrijden 3e of 4e ofzo...

Zowel Ajax als PSV hebben kwalitatief gezien een selectie dat niet veel voor elkaar onder doet.
Maar wie kan er met de druk om gaan?
Wie kan zijn ploeg aansturen als er druk op komt?

Ik denk dat dat doorslag gevend gaat zijn...

26 augustus 2014 om 11:53

Eehm, Ajax stond in de winterstop bovenaan en is niet meer van de eerste plaats af geweest..

En ik denk dat Ajax iig met de druk om kan gaan, dat hebben ze de laatste jaren wel bewezen. Bij PSV is dat nog de vraag, volgens mij zijn er, behalve Schaars en de Jong, geen spelers met ervaring van kampioen worden.. Ja, misschien die Guardado, maar dat weet ik niet zeker..

26 augustus 2014 om 12:18

Zou kunnen hoor dat van de winterstop bovenaan...
Het ging mij erom dat er nu al druk gespeculeerd wordt dat PSV het gaat maken dit seizoen...
Ik geloof dat Ajax nu al 2/3 jaar lang van een achterstand is terug geklommen...

Laten we halverwege de competitie maar eens kijken wat de stand v zaken is

' Het wordt voor Ajax elk jaar moeilijker om kampioen te worden', dat is de insteek. En dat klopt niet.

Dat het steeds maar weer moeilijker zal worden voor Ajax om zijn kampioenstitel te verlengen, dat kan wel kloppen. Hoe meer titels je wint, des te dichter je bij een jaar komt dat het niet zal lukken.

Maar op termijn zal Ajax, als er niks drastisch veranderd aan de budget verhoudingen, het zelfs makkelijker hebben om kampioen te worden.

Ze hebben het grootste budget en jaar na jaar kunnen ze dan verhoudingsgewijs hun voorsprong vergroten. Heb je het meeste poen, dan kan je de beste spelers aantrekken en langer vasthouden. Dat is natuurlijk geen garantie om alles te winnen, maar op termijn win je wel meer. Als pakweg Dordrecht zijn budget niet optrekt naar een niveau in de buurt van Ajax, dan is de kans quasi nul dat ze ooit kampioen van de Eredivisie zullen worden.

Voetbal is geld. Het is niet anders.

Ajax was wel bezig wat in te dutten, dus ze zullen nu wel wakker geschud zijn en dat is goed voor ze. Ze hebben min of meer een pechwedstrijd verloren. Ja, een pechwedstrijd, want er zat veel tegen: het uitvallen van el Ghazi, blessure Boilesen (de eerste helft speelde hij wel goed, maar in de tweede helft lukte dat niet meer), af en toe ongelukkig in de afronding, penalty?, en zo zijn er nog meer dingen. Het was bijvoorbeeld ook de eerste wedstrijd met Veltman en van Rhijn, wat ook weer een beetje moet wennen. Ajax ligt ook nog wat achter in de opbouw van het team. PSV is al verder, omdat ze door EL al meer wedstrijden hebben gespeeld. Daarbij is de Boer voorzichtig met zijn WK-mensen en heeft ze meer rust gegeven dan PSV en vooral Feyenoord. De tijd zal het leren of dat verstandig was, maar voor hetzelfde geld kunnen bijv. Wijnaldum en Depay zomaar tegen hamstringblessures aanlopen, terwijl de Ajaxspelers daar minder kans op zullen hebben. Het spel van Ajax was in de eerste helft behoorlijk goed, en daar kunnen ze mee verder.

Ik vind het heel knap dat ze al 4x op rij kampioen zijn geworden. En steeds zulke inhaal maakte. Maar dr concurrenten mogen zich ook achter hun oren krabben. Doordat die(iig de meeste) zo ontzettend slecht waren. Zeker het tweede gedeelte. Hierdoor kon Ajax kampioen worden. Het geloof zal er ook zeker zijn bij Ajax ook wanneer ze 12 punten achter zouden staan.

Je zag het tegen psv, zwolle. Ze zijn gewoon te pakken. Maar wanneer je weer tweede seizoens helft zoveel punten laat liggen als concurrenten dan gaat het de 5de x op rij worden.

Ajax roept dat niet jaren.
Wij supporters roepen het en de ajacieden alleen als ze kampioen zijn.
Ja el ghazi zegt het met een knipoog.

26 augustus 2014 om 11:58

Ik bedoel dat ze niet roepen dat ze beste zijn.
Tevens roept iedere supporter van een club met succes dat.
Paar jaar geleden was Eindhoven de voetbalhoofdstad van Nederland.

Het is niet de vraag wie er beter was de eerste wedstrijden... het is de vraag wie er het meeste van heeft geleerd.

Aangezien er vooral gewonnen moet worden van de mindere teams, ben ik meer onder de indruk van Ajax qua speelstijl en de manier waarop ze elkaar weten te vinden. Ook tegen teams die vanuit een gesloten organisatie spelen, gaat Ajax gewoon nog genoeg kansen krijgen.
Ik vraag me af of PSV tegen dat soort teams voldoende kansen weet te creëren. De Jong lijkt nog niet helemaal scherp en wordt ook te weinig op de juiste manier gezocht, dus het zal van een ingeving van Depay moeten komen vrees ik. En of dat elke wedstrijd lukt...

Kortom, ik zie Ajax vaker - net als vorig seizoen - in een matige wedstrijd toch de punten pakken, terwijl PSV zich verslikt in een gelijkspel. In de toppers moet Ajax oppassen dat het niet te veel ruimte weggeeft, terwijl PSV in die wedstrijden zich juist comfortabeler lijkt te voelen.
Dat PSV ook in de eerste wedstrijden tegen kleinere tegenstanders toch gewoon de punten pakt, lijkt een teken dat ze verder zijn dan vorig seizoen...

Het zou zo mooi zijn als PEC dit jaar kampioen wordt ala Montpellier een paar jaar terug. Zit er alleen helaas niet in denk ik. Een goede strijd tussen Ajax en PSV is mooi maar mensen doen na drie wedstrijden net alsof PSV zoveel sterker is begonnen. Op voorhand had ik als fan van ajax getekend voor 6 uit 3 met het lastige schema. Is ook nog maar begin van het seizoen en het team moet nog groeien...

wel leuk natuurlijk deze stelling maar competitie is nog lang en in de winter zullen er waarschijnlijk weer transfers plaats vinden. hoeveel keer van de 4 op rij was ajax in de winter al kampioen geen. dus je kunt nu nog weinig over zeggen. behalve de mensen die zo ie zo niet willen dat ajax kampioen wordt.

Het is wel leuk om wat meer uit het artikel van AD te halen:

Het was aan het eind van de jaren negentig van de vorige eeuw toen de Britse sportpsycholoog Bill Beswick op uitnodiging de kamer van Alex Ferguson binnenstapte. 'vertel me', zei de baas van Manchester United tegen Beswick, 'hoe kan ik ervoor zorgen dat Manchester United de beste van Engeland blijft?'

Het antwoord van Beswick, die door Steve Mcclaren was geïntroduceerd, was: 'trainen, spelen, werken en je voelen alsof je de nummer 2 bent.' Hans van Breukelen diept de anekdote graag op.

Van Breukelen, is de wanhoop ook nabij zo te lezen. Kom op Hansie, namen en rugnummers wie bij Ajax roept continu dat ze de beste zijn? Slappe zwammert dat je bent.

De eerste keer was toch echt het moeilijkst. De laatste keer konden we dramatisch spelen en veel punten laten liggen aan het einde van het seizoen. Er is dus weinig bewijs voor deze uitspraak.

Vijf keer op rij kampioen worden zou echt prachtig zijn. Ik moet zeggen dat ik tot nog toe Ajax niet slecht vind spelen. Tegen AZ waren ze de 2e helft heel goed en eigenlijk vond ik ze tegen PSV ook een goede wedstrijd spelen. Er worden alleen wel wat teveel kansen gemist en de verdediging ziet er bij wijlen heel wankel uit. Ajax zou baat hebben bij een echte topspits erbij die alle ballen wel afmaakt en goed met zijn rug naar de goal kan spelen. Daar mogen ze van mij gerust flink wat miljoenen voor uittrekken.

Het seizoen is nog veel te lang om dingen te roepen. PSV speelde exact een jaar geleden beter dan dat het nu speelt en leek een mooi seizoen tegemoet te gaan. Iedereen weet hoe het uiteindelijk afliep..

Ajax is altijd al de club geweest waar de tegenstanders zich net even wat meer kunnen motiveren. Daar maakt 4 kampioenschappen op rij geen verschil in. Dat komt gewoon door de naam, faam, historie en zogenaamde arrogantie.

Iedere niet-Ajacied zit alweer klaar voor het moment dat Ajax eindelijk geen kampioen wordt om vervolgens te kunnen zeggen dat ze helemaal niet zo goed zijn. Het is allemaal zo voorspelbaar. Bij ieder topic weet je al van tevoren wat voor reacties er onder komen staan.

Nee. psv heft een mexicaan

Misschien wil de boer meer accent naar voren liggen: meer creëren voorin waardoor je ook meer weggeeft achterin. Dan wordt het een uitdagend jaar om kampioen te worden. Die onbewuste mindset van

26 augustus 2014 om 18:22

...van

Denk dat ajax ook dit seizoen weer aan t langste eind zal trekken. Ze hebben naast een goeie ploeg ook een hele goeie coach. En dat is het verschil met cocu, rutten. Zij hebben nog nooit een club kampioen gemaakt en frank de boer is altijd kampioen geweest met ajax als hoofdcoach.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren