Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Transferbedragen Tadic en Promes ‘vallen tegen’: ‘Was het maar zo!’

Laatste update:

FC Twente heeft maandag via de officiële kanalen expliciete informatie verschaft over de transfers van Dusan Tadic en Quincy Promes. De aanvaller uit Servië vertrok afgelopen maand naar het Engelse Southampton, terwijl de Oranje-international vorige week naar Spartak Moskou werd getransfereerd. In de media werd een transferbedrag van in totaal 29 miljoen euro voor het duo genoemd.

/

Joop Munsterman maakt duidelijk dat de realiteit heel anders is en dat er gemiddeld een derde deel van de transfersom per jaar binnenkomt. Daar gaan bovendien ook nog eens de verplichtingen vanaf. Met de transfer van Tadic is een bruto transferbedrag van dertien miljoen euro gemoeid, exclusief een miljoen euro aan bonussen. Vijf externe partijen delen mee in het transferbedrag: zijn voormalige club FC Groningen, zijn zaakwaarnemers, Tadic zelf, Doyen Sports Group en er moet een solidariteitsbijdrage worden afgedragen. “Dan blijft ongeveer de helft over, gedeeld door drie betalingstermijnen”, verklaart de voorzitter van de Enschedese club op de website.

De transfer van Promes naar Rusland levert FC Twente veel minder op dan de media dachten. De club uit Moskou maakt 11,5 miljoen euro over en daar kan maximaal twee miljoen euro bijkomen; dat is afhankelijk van de sportieve prestaties van de Moskovieten. Promes, de agenten van de aanvaller en Doyen Sports Group krijgen hier een deel van mee. Ook hier moet een solidariteitsbijdrage worden afgedragen. “Van dit bedrag blijft ook ongeveer de helft over voor de club en geldt tevens een gespreide betaling van drie jaartermijnen. Kortom de gedachte dat er 25 miljoen euro te besteden is klopt helaas niet: was het maar zo! Dat zou mooi zijn”, besluit Munsterman.

FC Twente had Quincy Promes pas volgend jaar zomer moeten verkopen

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het is vrij normaal in de voetbalwereld dat transfergeld in termijnen betaald wordt.

11 augustus 2014 om 12:42

Precies... en ik neem aan dat Twente dat zelf ook doet, dus bij de aankoop van spelers hoeft dat niet echt een rol te spelen lijkt mij.
Groter probleem is denk ik die investeringsmaatschappij die de meerwaarde van spelers die door Twente opgeleid zijn flink zal afromen en invloed zal hebben op de vrijheid waarmee Twente zich op de transfermarkt beweegt...

Zo zie je maar dat zo'n investeringsmaatschappij eigenlijk helemaal niet prettig is. Daarnaast snap ik niet waarom Twente akkoord gaat met betalingstermijnen verspreid over jaren..

11 augustus 2014 om 12:23

Betalingstermijnen zijn de standaard..

11 augustus 2014 om 12:28

Betalingstermijnen kunnen flink de das om doen. Joey Suk ging 2 seizoenen geleden van de Eagles naar Belgie (Beershot). Ook een transfersom in termijnen. Beerschot ging enkele maanden erna al failliet. De eagles konden fluiten naar de rest termijnen.

11 augustus 2014 om 12:41

Is inderdaad lullig maar je wilt southampton en moskou toch niet vergelijken met beerschot?

11 augustus 2014 om 12:43

en hoe vaak gaan clubs nou failliet?

11 augustus 2014 om 13:13

In Engeland staat de bond volgens mij garant en bij clubs uit andere landen vragen ze vaak om bankgaranties.

11 augustus 2014 om 12:41

Dit is ook een mooi voorbeeld voor alle feyenoordsupporters die maar richting van Geel roepen dat er sneller gehandeld moet worden omdat er nu geld van Pelle, Janmaat, BMI en De Vrij binnen zou zijn. De werkelijkheid is anders en je kunt dus misschien maar de helft of een derde uitgeven van wat je binnenkrijgt. En bij Feyenoord gaat daar dan nog eens een deel vanaf dat in de schulden moet worden gestoken.

11 augustus 2014 om 13:56

Zeker, Feyenoord moet voor de Vrij en BMI ook een opleidingsvergoeding betalen aan andere clubs en zijn deze spelers ook aangetrokken ooit met behulp van Doyen...dacht het niet. Zij houden veel meer over aan de verkoop van deze spelers. Uiteraard gaat er bij hen wel geld naar het terugbrengen van de schuldenlast.

11 augustus 2014 om 19:41

Aan de andere kant gaat Feyenoord lekker verdienen zodra er voor 1 van die jongens straks tig miljoen wordt neergelegd bij doorverkoop.

11 augustus 2014 om 20:12

Dat is waar, hoewel je van de zelf opgeleide spelers wel veel overhoudt. Een deel moet bij Feyenoord alleen worden afgedragen aan de talentpools..

12 augustus 2014 om 10:26

Talent pools zijn nu ook ten einde. Er is 2 miljoen van de transfer van BMI en 1 miljoen van de transfer van de Vrij terug gevloeid naar de talent pools. Er zijn nu geen spelers meer welke in de talent pools zaten dus hier hoeft bij toekomstige transfers niets meer van afgedragen worden. Tevens de schuld is inmiddels weggewerkt. Echter heeft Feyenoord wel de doelstelling om de aandelen z.s.m. terug te kopen. Dus wat niet opnieuw geïnvesteerd word zal gebruikt worden om aandelen terug te kopen.

Goed dat er duidelijk wordt gemaakt dat een transferbedrag niet perse een club rijk maakt. Dit verhaal kun je ook aan Psv'ers uitleggen. Vorig jaar veel transfergeld binnengehaald maar we kunnen echt geen 40 miljoen aan transfers uitgeven.

11 augustus 2014 om 12:20

Hoorde ik van de week Thijs Slegers ook al uitleggen. Vandaar ook dat Gerbrands aan die vijf miljoen vasthoudt. Hetzelfde zal ook wel een beetje gelden voor de ruimte die Van Geel heeft.

Heeft Twente hier zelf iets in te zeggen of bepaalt Doyen Sports? Daar ben ik wel benieuwd naar. Dat spelers hiermee akkoord gaan om bezit te worden van een investeerder, dat begrijp ik niet. Aan de andere kant, Twente had een financieel probleem daarom is dat Doyen natuurlijk om de hoek komen kijken.

11 augustus 2014 om 12:22

Doyen heeft niks te zeggen. Ze hebben namelijk geen rechten op de speler gekocht maar recht op een deel van transferopbrengst. De transferopbrengst kan je zien als variabele rente op de lening die Twente heeft afgesloten.

11 augustus 2014 om 12:56

@ FCT-FAN

Als je zo naief blijft om te geloven dat een investeringsmaatschappij niets te vertellen heeft dan moet je dat zelf weten. Maar voor niets gaat de zon op. Doyen steekt geen geld in spelers/clubs zonder daar iets voor terug te willen zien. EN dat willen terug zien hebben ze ook inspraak op.

Tenslotte is de transfer van Defour naar PSV ook niet rond omdat de investeerders dwars liggen. En gek he, laat dat nu precies dezelfde investeerders (doyen) zijn als Twente heeft bij een aantal spelers.

Het geloof dat investeerders niets te vertellen hebben is een fabeltje, een sprookje, een naieve gedachten gang en verre van realiteit. Een investeerder heeft ten allen tijde wat te zeggen. Tenslotte is hij mede eigenaar. Die gasten doen zulke dingen dagelijks en het is hun werk, hun vak en hun expertise. Je hoeft aan hn niet te vertellen hoe ze geld moeten verdienen.

11 augustus 2014 om 13:04

@ D-Bergkamp

Je hebt volkomen gelijk maar je komt aan hun trots en het heilige geloof in de voorzitter.

11 augustus 2014 om 13:17

@D-Bergkamp

In het geval van Twente heeft Doyen inderdaad niet zo heel veel te vertellen, het gaat om kleine percentages (10-15%), Doyen strijkt haar rendement op bij verkoop en als de verkoopopbrengst tegenvalt krijgen ze gegarandeerd hun inleg terug, dat is alles.

De constructie Doyen-Twente is ook niet vergelijkbaar met die van Spaanse en Portugese clubs met Doyen, zij gebruiken Doyen om spelers te kopen, in die constructie is Doyen ook daadwerkelijk eigenaar van (een deel van) een speler en zijn dus ook de risico's van een lagere opbrengst voor hun rekening, bij Twente delen ze alleen in de opbrengst en lopen ze minimaal risico.

11 augustus 2014 om 13:18

@ Falcao

Het is hetzelfde dat ze maar blijven geloven dat Doyen slechts 10% zou krijgen van het aandeel. Iedereen die een beetje kan rekenen komt tot de conclusie dat die 10% gegarandeerd hoger moet zijn.

Doyen investeerde ruim 5 miljoen euro en kreeg daarvoor rechten in 5 spelers. ALs je gaat rekenen met 10% moet Twente deze 5 speelrs voor 50 miljoen totaal verkopen of voor 10 miljoen per stuk. Iets dat ze voor Tadic en Promes pas 1x gelukt was in de gehele historie (luuk de Jong). En met dat bedrag speelt Doyen break-even.

Maar Doyen wilt winst maken als investerings maatschappij en zullen dus minimaal in totaal 6 a 7 miljoen terug willen zien van de geinvesteerde 5 miljoen. Dus dan komen de totaalsommen op 60 a 70 miljoen euro voor 5 spelers. Oftewel 12 a 14 per stuk. Iets wat Twente bijan niet kan behalen.

De rechten van spelers zullen dus respectievelijk eerder 20 a 30% zijn voor Doyen. Dan hoeven 5 spelers voor slechts 25 miljoen verkocht te worden om break even te draaien. Wat een veel logischer bedrag en percentage is. Dit word dan ook vermeld door VI wat doorgaans vrij betrouwbaar is. Die praten over 25%-30%

Dan ga je verder rekenen, Tadic was 13 miljoen en Promes 11,5 miljoen. 24,7 miljoen in totaal en daar gaan nog een paar dingen vanaf
Doyen 27,5% wat uitkomt op 6,7 miljoen euro
Opleidings vergoeding Tadic: 650.000 euro
Blijft er nog "maar" 17 miljoen over.
Ontvangsten Promes: onbekend
Ontvangsten Tadic: o
Ontvangsten zaakwaarnemers Tdic: onbekend
Ontvangsten zaakwaarnemers Promes: onbekend
Hoeveel blijft er over?

11 augustus 2014 om 13:19

Vind ik ook opvallend de kritiekloosheid waarmee Twente supporters dit beleid verdedigen.

11 augustus 2014 om 13:47

@ Riche

Nogmaals, jij denkt serieus dat Doyen 5 miljoen weg geeft zonder ook maar enige inspraak te hebben en maar te gokken dat het bedrag vanzelf een keer terug komt? Nogmaals, jij gelooft dat een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in zulke contracten overklast gaat worden door een Munsterman die het geld hard nodig heeft? Nogmaals, jij gelooft dat Doyen 5 miljoen investeert en daar in de rechten krijgt van 5 spelers zonder dat ze ook maar enige invloed kunnen uitoefenen op een transfersom?

Zo werkt de wereld niet, zo werkt de voetbal wereld niet, zo werkt Doyen al helemaal niet. Ze investeren geld en willen dat geld terug zien met een winst erop. En die winst moet voldoende zijn anders zetten ze wel 5 miljoen op een rekening bij de bank en gaan ze rente trekken.

Een investeringsmaatschappij werkt niet op basis van dat ze in het slechtste geval hun geld terug krijgen. Dan draaien ze namelijk verlies ivm misgelopen rentes en inflatie. Zulke bedrijven willen geld verdienen en goed geld verdienen.

Maar Twente supporters geloven ook heilig in 10% van Tadic. Terwijl simpele rekensommen je aan tonen dat 10% volledig onrealistisch is. Media als VI komen allemaal met 25%-30%. EN dat zijn nu juist wel logische getallen.

het is maar net welk verhaal je gelooft. Een voorzitter die er alle baat bij heeft de genoemde percentages zo laag mogelijk te houden. Of onafhankelijke media en gezond verstand. Ik kies d elaatste optie.

11 augustus 2014 om 13:50

Zolang er geen percentages bekend zijn (alleen die van Tadic), dan valt er ook geen zinnig woord of rekensom over te schrijven. In bijvoorbeeld bovenstaande rekensom wordt alweer vergeten dat Twente ook een mooi bedrag van Doyen heeft ontvangen. Dit zou je dan ook eigenlijk in het totaalplaatje moeten verwerken.

Dat Doyen winst maakt is logisch. Ook een bank waar je een lening bij afsluit zou flinke rentes rekenen..

11 augustus 2014 om 14:04

@ Jansen Joenite

Maar dat is precies hetgeen wat ik probeer uit te leggen. Twente gaat 5 miljoen peroberen te lenen bij een bank, vorig jaar lag het rentepercentage (hypotheekrente) gemiddeld op 3.5% rente ongeveer als je wilde lenen. Dit zou betekenen dat Twente op een termijn van 5 jaar als 875.000 euro zou moeten betalen aan rente.

Doyen investeert 5 miljoen en wanneer ze het op de bank gezet zouden hebben hadden ze over 5 jaar grofweg 600.000 euro aan rente kunnen trekken. Oftewel als ze het geld gaan investeren willen ze zowiezo meer zien dan die 5,6 miljoen euro. Anders had het ze dmv renteverlies en inflatie gewoon geld gekost. 5,6 miljoen is dus de minimum die Doyen wilt ontvangen.

Dus 5 spelers moeten 5,6 miljoen minimaal op gaan leveren voor Doyen, anders spelen ze break even waar ze niets mee op schieten. De meest logisch rekensom is een gemiddeld percentage. Tadic vertegenwoordige een hogere waarde, maar Promes, Ebecillio etc hebben nog niets bewezen en is dus een risicovolle investering.

Het percentage op Tadic moet dus ook hoger gelegen hebben. Puur vanwege het feit dat met percentages van 20% op de andere spelers en 10% op Tadic (veel te) veel risico liep. Dan zouden ze totaliteit voor 30 miljoen verkocht moeten worden. Terwijl Ebecillio en Promes nog totaal niets bewezen hadden.

Als je over het algemeent kijkt is een percentage tussen de 20 en 30 procent in totaliteit gemiddeld over 5 spelers heel logisch. Dan hoeft Twente slechts voor 28 miljoen te verkoepn om Doyen break-even te laten draaien. Een realistisch bedrag. Niet laag, niet buitensporig hoog. Gewoon een goed bedrag voor 5 spelers waarvan er 4 nog niets bewezen hebben.

Oftewel 10% is totaal niet realistisch.

11 augustus 2014 om 14:25

Ben het met je eens hoor, al denk ik wel dat die 10% over Tadic mogelijk zou zijn. De spelers waar verder percentages op bedongen zijn, betreffen elk de meest talentvolle spelers bij Twente. Enerzijds zou je het een risico kunnen noemen, maar anderszijds is de 5 miljoen terugbetaling gegarandeerd (verkoopwaarde kun je zien als "variabele rente".
In mijn post (#75) heb ik mijn gedachte ook de vrij loop gelaten waarbij ook ik denk dat bij de meeste andere spelers ook gewoon hogere percentages zijn bedongen. Helaas weet geen van ons allen hoe het exact zit, dus zijn er moeilijk uitspraken over te doen.

11 augustus 2014 om 14:50

@ D-Bergkamp: een percentage van 10% op Tadic en Castaignos is juist wel realistisch. Voor deze spelers is door Twente een transfersom betaald, waardoor de ruimte voor Twente kleiner is om rendement te maken bij verkoop. Bij Tadic had ook Groningen nog eens recht op een deel van de transfersom.

De 10% in de transfer van Tadic had ook een grote mate van zekerheid voor Doyen, omdat er voor deze speler veel belangstelling was.

Omdat Promes transfervrij naar Twente is gekomen van Haarlem(dat failliet was gegaan op dat moment), kunnen Doyen en Twente makkelijker winst maken op deze transfer. Dan is het ook logisch dat hierbij een hoger percentage is afgesproken.

En ja, Doyen heeft niets te vertellen over de transfersom en de club waarnaar de spelers worden verkocht.

Doyen was druk bezig om Tadic bij Sevilla(dat al gebonden is aan Doyen) af te leveren. Toen Southampton zich bij Twente melde, was die deal snel in kannen en kruiken. Doyen kon fluiten naar een aandeel(% eigendom) in Tadic, dat ze zouden kirjgen bij verkoop aan Sevilla. En Twente had een mooie som geld binnen, waarvan een deel van de aflossing op de lening aan Doyen kon worden gedaan. Een perfect voorbeeld dat Twente de touwtjes zelf in handen houdt bij het transferbeleid.

Een raar voorbeeld overigens dat Twente het geld bij een bank zou kunnen lenen. Commerciële banken steken al jaren geen stuiver meer in een nederlandse voetbalclub.

Wat is een solidariteitsbijdrage ?

11 augustus 2014 om 12:21

De solidariteitsbijdrage is een vergoeding voor de clubs die de betreffende speler hebben opgeleid, deze krijgen 5% van de transfersom. (fctwente.nl)

11 augustus 2014 om 12:23

Ok. bedankt

11 augustus 2014 om 13:06

Mits het een internationale transfer betreft... dat is wel een interessante voorwaarde die wel eens wordt vergeten.

Bovendien geldt die 5 als een speler ouder dan 23 is. Voor Promes geldt dan ook nog eens dat ie al een aantal jaar bij Twente speelt en dat derhalve die vergoeding aan Twente zelf uitgekeerd zou moeten worden. Die 3 jaar Haarlem van zijn 16e tot 19e kan aan niemand uitgekeerd worden aangezien die club failliet is. Ajax zou nog wat aanspraak kunnen maken (al gaat het dan om 0,25 per seizoen dat ie daar in de jeugdopleiding zat)

Voor Tadic zal er wel 5 afgedragen moeten worden aan Vojvodina (en wat aan Groningen aangezien ie daar anderhalf jaar onder de 23 was (0,75 dus)).

11 augustus 2014 om 12:22

Wat Trefkans zegt....

Toch blijf ik dit een zeer royaal bedrag voor Promes vinden.

Ik denk dat Twente op korte termijn de financiële middelen nodig had en daarom deze 2 verkocht hadden en die investeringsgroep zal ook de nodige invloed gehad hebben want die willen hun geld met de nodige rente terug zien.

Eindelijk een beetje transparantie. Moet wel zeggen dat het dan inderdaad een beetje tegenvalt. Promes had je beter een jaartje kunnen houden. Wou zelf ook graag blijven en had je volgend jaar voor hetzelfde bedrag (of hoger) ook nog weg kunnen doen. Maar goed, dit bedrag moet in ieder geval goed zijn om een fatsoenlijke vervanger op te halen.

11 augustus 2014 om 14:00

Als het klopt.
Ik zie munsterman er ook wel voor aan om alles wat naar beneden af te ronden om zo gunstiger de onderhandeling in te kunnen gaan met Utrecht en/of Heerenveen

Valt me trouwens een beetje tegen van de gemiddelde voetbalzoner. Meestal wordt alles wat Munsterman zegt afgedaan als leugen, onwaar, onzin of achterbaks. Nu wordt het opeens voor zoete koek geslikt

Dus Twente heeft ongeveer netto : 12,25 miljoen wat kan oplopen tot 15.25 miljoen verdeeld over een paar termijnen. Eerste wat ik zou doen is dan kappen met Doyen. leuk dat ze geld inversteren voor spelers die Twente wil halen, maar als club houd je er dus minder aan over.

Verder vind ik het goed dat Munsterman hier duidelijkheid over geeft. Zo weten de supporters ook hoe de vork in de steel steekt, echter geld dit dus ook voor andere clubs. Die houden dan misschien iets meer over als ze niet met Doyen in zee zijn gegaan, maar de transferopbrengsten zijn dus ook altijd bruto, wat me logisch lijkt. Toch denk ik persoonlijk dat veel mensen denken dat als je een speler voor 10 miljoen verkoopt, je ook echt 10 miljoen binnen hebt.

11 augustus 2014 om 12:35

Niet helemaal natuurlijk. Je vergeet ook even dat Twente geld van Doyen heeft gekregen. Zie het als een voorgestelde lening, met de verkoopwaarde van spelers als variabele rente.

Ik snap dit soort deals nooit. Als een speler een doorlopend contract heeft ga je toch nooit akkoord met betalingstermijnen? Als ze de speler willen hebben, dan direct betalen. Ook schimmig wat de rol van de zaakwaarnemers en Doyen is geweest, ik zou dit soort partijen zo lang mogelijk buiten de deur willen houden.

11 augustus 2014 om 12:24

Praktisch alle grote transfers van tegenwoordig worden betaald in termijnen

11 augustus 2014 om 12:27

Volgens mij zijn betalingstermijnen gewoon standaard hoor. Er is geen club ter wereld die een bedrag van meer dan 8 cijfers in 1 keer overmaakt. Het is geen Championship Manager he.

Lijkt me logisch. Denk niet dat er serieus iemand was die dacht dat er ineens 30 miljoen op de rekening was overgeschreven.

Nu heeft Doyen Twente al meer gekost dan gebracht, of niet? Kreeg 5 miljoen ofzo toch voor die gedeelde rechten? Lijkt me dat ze er dat nu al weer uit hebben, en ze betalen niet salaris mee van spelers...

11 augustus 2014 om 12:32

Waar staan de bedragen die naar Doyen gaan dan?
Dat blijft vooralsnog maar gissen. Bij Tadic zou het gaan om een percentage van 10%, bij de anderen is het onbekend.

Maar Doyen is uiteraard geen liefdadigheidsmaatschappij...

11 augustus 2014 om 12:32

Doyen heeft nu al 2, 7 miljoen binnen !0% van de transfersom, en er is ruim 5 miljoen betaald aan Twente, nu zijn er nog 3 spelers waarbij Twente een deel van de transfersom naar Doyen gaat, reken bij die transfers dezelfde bedragen dan kom je op ongeveer 7 miljoen dat Twente aan Doyen moet betalen.

11 augustus 2014 om 13:05

@ Wandering

Welke andere 3 spelers waren nu ook deels eigendom van Doyen? Want wat je zegt is een hele lage opbrengst voor een investerings maatschappij. Hierdoor ga ik namelijk flink twijfelen aan het percentage dat jij benoemt.

Doyen heeft (ruim) 5 miljoen geinvesteerd. Als je met een percentage van 10 gaat rekenen betekent het dat Twente 5 spelers voor het totaal bedrag van 50 miljoen moet verkopen. Oftewel 10 miljoen per persoon. Dit terwijl Tadic pas de 2e en Promes pas de 3e speler in de gehele historie van Twente is die boven de 10 miljoen verkocht word. Dat betekent dus indirect dat Twente in 3 a 4 jaar tijd 5 spelers moeten verkopen boven de 10 miljoen. Iets wat ze in de gehele eerdere historie pas 1x gedaan hebben.

Daarnaast wilt Doyen natuurlijk geld verdienen als investeringsmaatschappij. En ze willen niet 100.000 of 200.000 euro verdienen. Ze zullen eerder de 1 a 2 miljoen willen verdienen. Wat betekent dat Twente 60 of 70 miljoen moet binnen halen.

Oftewel, met slechts een percentage van 10 gaat een investeringsgroep als Doyen niet werkt. Omdat de kans dan gewoon heel klein is dat ze het ingelegde geld terug krijgen. Laat staan geld verdienen. 10 is vrijwel onmogelijk als je logisch rekent, dan zou Doyen er vrijwel geen baat bij hebben.

Percentages van 20 tot 30 zouden veel logischer zijn, en daarom geloof ik ook niet dat het om slechts 10 gaat. En dit stukje van Munsterman sluit daar heel goed bij aan.

11 augustus 2014 om 13:19

De % zijn niet bij alle spelers gelijk. Bij Tadic was dit weer paar % hoger dan bij promes. En vergeet niet, dat dit een investering is om op te starten. Doyen helpt Twente eerst even letterlijk uit de shit. Daar hebben ze aanwezige spelers als tegen prestatie gekregen, waarna hun sowieso die 5 miljoen op terug zouden krijgen. Daar is Twente dus aardig mee op weg. Straks zal Doyen ook naar alle waarschijnlijkheid gaan investeren in de jeugd en goedkopere aankopen. Dat zijn spelers, waar ze flink op verdienen. Vergeet niet, dat dit een Opstart is en niet om winst te maken. Doyen investeert eerst in Twente en daarna kunnen ze samen verder bouwen. Je moet niet naar de spelers van nu, maar in die van de toekomst.

11 augustus 2014 om 13:20

De 10% slaat uitsluitend op Tadic. Hij vertegenwoordigde op het moment van de deal ook al een transferwaarde van 10 miljoen+. Op de andere spelers zullen waarschijnlijk hogere percentages zitten, maar die percentages zijn nooit openbaar gemaakt.

11 augustus 2014 om 13:21

Volgens mij is alleen het percentage van Tadic bekend gemaakt, en dat was 10%. Ik verwacht ook wel dat de andere percentages hoger zullen liggen. Tadic was een weinig-risicovolle investering, omdat hij zich al wel bewezen heeft. De 10% zullen dan ook duurbetaalde procenten zijn omdat Doyen nagenoeg geen risico liep.
Percentages van een jonge en vrij onervaren jongen als Ebecilio zijn denk ik goedkoper, omdat er een zeker risico in zit voor Doyen wanneer ontwikkeling niet doorzet. Ik verwacht dan hier dan ook wel hogere percentages dan bij Tadic.

(dit is echter slechts mijn eigen inschatting)

11 augustus 2014 om 13:21

Twente heeft wel een paar meer spelers boven de 10 miljoen verkocht, o.m. Ruiz en De Jong maar eerder ook Elia en Ola John die inclusief bonussen en percentages op doorverkoop 12 miljoen opleverden, ook Fer en Tioté kunnen in de toekomst nog een bedrag van meer dan 10 miljoen opleveren wanneer ze doorverkocht worden.

11 augustus 2014 om 13:36

@ Reservebankje

Doyen is een investeringsgroep, die gaan echt niet investeren in een goede relatie om in het vervolg misschien eventueel te kunnen investeren in andere jongen spelers. Zo werken investeringsmaatschappijen niet. Ze hebben geld uitgeleend en in ruil daarvoor rechten terug gekregen op spelers. En ze hebben dat geld uitgeleend om er vervolgens meer geld op terug te krijgen.

Een investeringsmaatschappij leent geen geld uit voor een goede relatie. Een investeringsmaatschappij leent geen geld uit om break even te draaien.

Een investeringsmaatschappij leent geld uit/investeert om geld te verdienen. EN dat is bij Twente niet anders. Tenslotte weet niemand wat de toekomst gaat brengen omtrent jeugdspelers van Twente. Ook Doyen niet. Dus die willen geld terug zien voor hun investering.

Je moet kijken naar Twente en Doyen van nu, niet naar degene over 5 jaar.

11 augustus 2014 om 13:42

@ Riche

De bonussen en percentages zijn leuk, maar totaal niet relevant. Ola John werd voor 9 miljoen verkocht en er is nog geen cent binnen gekomen van een eventuele bonus. Oftewel nog steeds onder de 10 miljoen euro. Hetzelfde geld voor Ruiz, ook leuk met bonussen waarvan nog niets is binnen gekomen.

Aan het einde van het verhaal gaat een investerings maatschappij kijken naar hoeveel geld ze daadwerkelijk kunnen verdienen. En als ze dus zien dat Twente nog maar 1x een succesvolle transfer heeft gehad van 10 mil+ (luuk de Jong) gaan ze zitten rekenen. En dan gaan ze rekenen hoe ze hun 5 miljoen terug kunnen krijgen. En een beetje investeringsmaatschappij (wat Doyen is) gaat dan niet gokken dat Twente 5 spelers voor 10 mil + verkoopt.

ALs je alles bij elkaar op telt. De enige die vermeld dat Tadic een percentage van 10% had is Munsterman. Die daar ook (heel veel) baat bij heeft om dat percentage in de media zo laag mogelijk te houden. Betrouwbare media zoals VI melden allemaal 25%-30%. EN als je even een simpele berekening los laat kan je geowon concluderen dat 10% totaal niet realistisch is.

Nogmaals, Doyen is geen liefdadigsheids instelling. Deze willen geld verdienen. En met 10% is geen geld te verdienen, dat kan ik als leek ook nog wel bepalen. Laat staan een gerenommeerd investeerings bedrijf. Die percentages moeten hoger liggen dan Munsterman beweert. Omdat Doyen er anders nooit in zou stappen.

11 augustus 2014 om 13:45

Het gaat niet om de goeie relatie, wat jij continu denkt. Twente wou alleen met hun in zee, moesten ze eerst helpen. Dat hebben ze nu gedaan, hebben ze geld voor terug gekregen. Er zullen langzaam spelers gekocht worden met geld van Doyen, ook zal Doyen investeren in de jeugdopleiding. Hier zullen ze op enkele talenten % krijgen. Het is het systeem van een investeringsmaatschappij. Er zijn gewoon eisen vanuit Twente geweest en die zijn ingewilligd door Doyen. Ik denk dat jij het iets te moeilijk ziet. Ze hoeven alleen geld in te leggen en Twente blijft het beleid bepalen. Niet elke investeringsmaatschappij werkt hetzelfde. Je hebt ze, die risico's nemen en je hebt ze die goed en zorgvuldig investeren. Allemaal hebben hetzelfde doel, even als Bvo's. Geld maken. Soms moet je eerst investeren voordat je gaat incasseren. Veel van dit soort bedrijven gaan eerst voorzichtig en daarna met risico beleggen. Dit is duidelijk niet het geval. Eerst stabiliteit en daarna doorwerken naar winst. Twente heeft dus bepaalde spelers als onderpand gebruikt, wat weer helemaal is. Alleen is dit goedkoper dan bij een bank lenen. Tis niet meer en niets anders.

11 augustus 2014 om 13:56

@ Reservebankje

Even je stukje ontleden.
"er zullen langzaam spelers gekocht worden met geld van Doyen"
Nee, het geld van Doyen werd gebruikt om gaten te dichten die veroorzaakt waren. Het was dan ook Munsterman die Doyen nodig had en niet andersom. Hierdoor was de onderhandelingspositie van Munsterman (vrij) zwak

"ook zal Doyen investeren in de jeugdopleiding"
Er is nog nergens bekend gemaakt dat Doyen wederom gaan investeren in de jeugdopleiding. Hoe je hier aan komt?

"hier zullen ze op enkele talenten krijgen"
Die hebben ze al, genaamd Promes, Ebecillio

"er zijn gewoon eisen vanuit Twente geweest en die zijn ingewilligd door Doyen"
Nogmaals, het was Munsterman die Doyen nodig had en niet andersom. Munsterman had heel weinig te eisen gezien zijn onderhandelingspositie erg zwak wsa. Hij moest gaten dichten in de begroting en Doyen wilde investeren. Maar Doyen wil daarvoor ook terugbetaling zien.

Als je het eens netjes op een rijtje stelt, Doyen investeerde ruim 5 miljoen
Kreeg daarvoor op 5 spelers een percentage van 25-30 van o.a. Tadic, Ebecillio en Promes wat de grootst een beste spelers zijn.
Dan hoeven deze 5 spelers nog maar voor 25 miljoen totaal samen verkocht te worden en Doyen heeft zijn geld terug verdien.

Oftewel een hele logische, betrouwbare en goede deal van Doyen zijn kant. Weinig risico's, goede kans op terugverdienen en uiteindleijk winst maken.

Nogmaals, het is vooralsnog alleen Twente gweest die verklaart hebben dat het om 10 ging. Juist de voorzitter die er alle belang, baat en positiviteit kan gebruiken bij een zo laag mogeljk percentage. Terwijl onafhankelijke media als VI en logisch verstand duidelijk aan tonen dat 10 totaal niet realistisch is en waanzin is.

Als Twente supporters willen geloven dat het slechts om 10 ging is dat hun keuze. Ik probeer met logische redeneringen aan te geven dat 10 vrijwel niet mogelijk is en dat het meer moet zijn omdat Doyen anders nooit het risico neemt.

11 augustus 2014 om 14:06

Als je gewoon logisch nadenkt, wil Doyen geld verdienen. Twente is daar redelijk in geslaagd de laatste jaren. Doyen is wel degelijk bij Twente gekomen. Heb nu 2x een toespraak van Munsterman voor sponsors bij amateur clubs bijgewoond in het voorjaar en ook nadat het bekend was, dat twente in Cat 1 zit. Twente verteld aan sponsors netjes wat er gaat gebeuren met Doyen. Tevens hebben al meerdere bronnen en vermeldingen dezelfde verhalen verkondigd. Dat zijn de dingen die ik opnoem. Voor de rest, weet jij natuurlijk alles wat er bij Twente gebeurd en hoe bedrijven werken. Of jij gunt Twente deze situatie niet, of je wil nooit iets geloven wat Twente supporters, die dicht bij de club wel weten. De situatie van Cat1 heeft meerdere oorzaken, ga ik me nu niet in verdiepen omdat het tig keer is uitgelegd op VZ. Maar dat jij de werkwijze van Doyen niet weet en snapt mag duidelijk zijn. Of denk je dat Munsterman altijd stront verkoopt?

11 augustus 2014 om 15:00

@ Reservebankje

Ik denk dat Munsterman vrijwel nooit stront verkoopt, maar ik denk at hij af en toe een leugentje voor eigen bestwil best wil verkopen. En zoals gezegd kwam er rond de transfer van Tadic door de Twente insider van Vi naar buiten dat het tussen de 25% en de 30% betekende. Ik weet niet alles wat bij Twente gebeurt, maar op voetbalgebied is VI zeker een betrouwbaar blad. Het programma daarentegen niet.

Dus de grote vraag die dan bij mij op komt. Waarom komt VI met hun insider op 25%-30% uit en komt Munsterman met slechts 10%. Van beiden weten we niet welke van de 2 waar is. Alleen is VI onafhankelijk en Munsterman niet waardoor mijn perosonlijk gevoel al meer naar VI uit gaat.

En dan ga ik naar redenen zoeken waarom 1 van de 2 gelijk zou kunnen hebben. Een simpele reken som leert dat de 10% die Munsterman verkondigde vrijwel niet realistisch is. Terwijl dezelfde reken som leert dat 25%-30% juist wel heel erg logisch is. Oftewel nog meer "bewijs" tussen haakjes voor het verhala van VI en juist tegen Munsterman. Tel daarbij op dat Munsterman nu komt met het feit dat Twente niet veel gaat en kan investeren omdat er veel geld afvloeit naar derden en er relatief weinig over blijft sterkt mijn vermoedens op het gebied van de percentages.

Twente heeft de afgelopen jaren relatief veel geld verdiend. Maar vergeet onder andere niet dat Twente zichzelf ook vrij diep in de schulden heeft gestoken. Doyen kwam om de hoek zetten toen Twente geen geld meer kreeg van banken en toch het laatste stukje stadion nog even moest financieren. Laatst is dit nog heel mooi en uitgebreid uitgelegd in ik geloof in een clubexpert. En de categorie 1 is een boekhoudkundige truc geweest, daar is inderdaad al genoeg over gezegd en geschreven.

Hetgeen dat ik duideljk wilt maken. Munsterman heeft duizenden fans tevreden te houden. En dat kan je niet altijd met de waarheid. Soms is een leugentje om bestwil beter. En ik geloof dat alle bestuurders zich daaraan schuldig maken of gemaakt hebben. En zeker omtrent het geval van de 10% die verklaart werd geloof ik dat het een leugen is geweest. Puur omdat andere (meer) betrouwbare media anders meld, een simpele rekensom dit onderbouwt en gezond verstand dit ook nog onderbouwd voor mij.

Munsterman doet een hoop goeds, maar hij is niet onfeilbaar en daar hebben supporters altijd nog wel een handje van. Niet alles wat Munsterman doet is goed. En niet alles wat hij zegt is altijd juist. En zodra er van dat geloof afgestapt word en realistisch gekeken word. Dan zie je dat die 10% vrijwel niet mogelijk kan zijn. En dan kom je dus bij het leugentje om bestwil.

11 augustus 2014 om 15:04

@ D-Bergkamp: Blijf vooral rekenen met je voorbeeld van 5 jaar terugbetalen. Zo lang lopen de contracten van de betrokken spelers ook niet door.

Ten tweede zijn nu na een half jaar al 2 van de 5 spelers die met de deal te maken hebben verkocht door Twente, en Doyen krijgt daar dus zeker een gigantisch rendement op, gerekend naar de investeringstermijn op deze spelers. Een commerciële bank zou daar stinkend jaloers op zijn.

Het effectieve rendement per jaar gerekend ligt dan nog op, of zelfs ruim boven de 20%, zelfs als Doyen nu wel een percentage van 10% prijgt uitgekeerd.

11 augustus 2014 om 18:14

Groot deel van je verhaal ontken ik ook niet. Maar zoals gezegd zijn veel sponsor van amateur clubs ook direct of indirect betrokken bij Twente. Vergeet niet, dat Twente veel heeft gedaan in de wijken met hulp van bedrijven uit de buurt. Het zou dan onlogisch zijn dat Munsterman onwaarheden gaat zeggen bij zulke sponsor avonden. Hij is ook afhankelijk van deze sponsors. Het zijn tig kleine sponsors, maar uiteindelijk levert dit Twente wel paar miljoen op, op jaarbasis.

Die procenten wat jij noemt blijft het naar gissen, maar dat Doyen verder wil met Twente is al bijna een uitgemaakte zaak. En ik weet ook wel, dat dit veel geld kost. Maar dat er binnen afzienbare tijd flink geld kan worden verdiend is ook een feit. Stadion wat op eigen naam staat met kleine rest schuld, catering in eigen beheer en etc....

Dat Doyen anders werkt, dan in Zuid Europa is ook gewoon een feit en dat Twente alles beslist ook. Wel mag Doyen spelers aanbieden en etc...., maar of dat altijd zinvol is, is ook maar de vraag. En als je gewoon logisch rekent, zal het bedrag rond de 15% liggen en niet rond de 20-25 %.

Nog even over clubexpert vn VI, die heeft meerdere malen dingen aangekondigd, wat al niet waar is. Artikelen die dag later door zowel Twente als VI werden ontkracht. Dus zou daar niet alles van geloven..

Twente heeft idd hele grote stappen gemaakt en behoort tot de grotere bedrijven uit de regio en dan heb je soms, dat Munsterman ergens wel om heen draait en een ander verhaal van maakt.

positief is natuurlijk dat doyen sport graag zal meedoen aan volgende aankoop van Twente. Ze hebben er tot nog toe lekker op verdiend. Ik hoop voor hun dat ze niet met Castaignos mee hebben gedaan.

11 augustus 2014 om 12:48

Luc was wel degelijk 1 van de spelers waar het om ging. Staat ook gewoon op de site van Doyen. De andere spelers die nog betrokken zijn, zijn Ebecilio en Eghan. Wat dat betreft lijken de 2 duurste spelers van de 5 verkocht te zijn, en zitten we op 2.7 miljoen terugbetaald. De extra kosten bovenop de 'lening' gaan dus wel meevallen, zeker gezien de baten die het opleverde omdat Twente de liquide tekorten gewoon aan kon vullen (en dus niet te laat was met eventuele betalingen)

Beetje omslachtige manier om te zeggen, er komt geen speler bij.
9 van de 10 voetbalvolgers weet dat een transfersom nooit netto is, 9 van de 10 weet dat Twente in zee is gegaan met Doyen en 99 van de 100 weet dat er gespreid wordt betaald, dus eigenlijk overbodige info.
Lijkt mij dat dit gezegd wordt om de supporters duidelijk te maken dat er geen spelers meer gekocht worden

11 augustus 2014 om 12:32

Verwacht toch echt wel dat Ziyech wordt gehaald. Munsterman geeft ook aan dat er wel wát geld is en dat ze "voor Quincy Promes uiteraard proberen een vervanger te halen". We weten allemaal dat Joop niet vies is van een lekker transferspelletje. Hij wacht net zolang tot Heerenveen in paniek raakt en wat van de transferprijs af doet.

11 augustus 2014 om 12:49

Jij denkt dat Heerenveen Ziyech laat gaan voor wat geld, ze vragen tussen de 4 en 5 miljoen, en jij denkt dat Twente dat wil/kan betalen? Mag toch hopen dat Munsterman hier niet mee akkoord gaat. Prima speler hoor, maar zulke bedragen betalen heeft mijn cluppie de das om gedaan. Ruiz, Tadic, Fer is gewoon teveel voor betaald.
Ja Ruiz heeft Twente (mede) kampioen gemaakt, en ja er is winst op gemaakt, maar Twente zit ook in categorie 1 door hoge transfersommen en dito salarissen.

Het wordt tijd dat het realisme weer de overhand krijgt bij ons Twente supporters, Twente is de 4e club van Nederland, laten we daar trots op zijn en niet verwachten dat Twente jaarlijks mee moet doen om het kampioenschap.
Ieder jaar Europees voetbal mogen we verwachten, ieder jaar bij de eerste 5 dat mogen we verwachten, en héél af en toe als alles meezit kan Twente een keer kampioen worden.

11 augustus 2014 om 13:08

Hèhè eindelijk een supporter die de zaak op waarde schat. Twente is al sinds de oprichting ongeveer de nummer vier van Nederland en rond die positie zullen ze ook blijven, een uitschieter naar boven of beneden daargelaten. Hoogmoed komt altijd voor de val.

11 augustus 2014 om 13:08

Helemaal juist en daarom is Doyen een prima initiatief, alleen lijkt dat nu niet zo. Twente heeft net dat beetje extra om spelers over de streep te trekken dan andere clubs dat hebben en dan nog voor minder geld. Op deze manier neem je minder risico, daarnaast staat wel, dat je iets minder winst maakt. Maar liever minder winst, dan grotere risico's.

11 augustus 2014 om 13:10

Als je aan het eind van de transferperiode Ziyech kan binnenhalen voor 3,5 miljoen zou ik het zeker niet laten. De selectie die er nu staat mist gewoon creativiteit. Ik geloof zeker dat Eghan die zou kunnen brengen, maar het is nog maar even de vraag wanneer die terugkomt en dan alsnog is de nummer 10 positie licht bezet.

Hoe groot is het risico met Ziyech? Als je 3,5 miljoen betaalt krijg je dat er echt wel weer uit over een aantal jaar. Er moet een speler op het veld staan die klasse uitstraalt. De nummer vier in de eredivisie zal sowieso lange tijd mee moeten doen om het kampioenschap (uitzonderingen daargelaten).

Als er bij ons geld te besteden is en we kijken naar de selecties om ons heen, dan zie je dat je met een aantal goede aankopen (mokotjo is er één van) gewoon boven die andere clubs uitstijgt. Waarom zouden we ons inhouden en genoegen nemen met die vierde plaats, wanneer er ruimte is voor meer. Wanneer het goed gaat met een club, maakt dat de club groter. Je moet proberen die stijgende lijn vast te houden en niet een stapje terug doen omdat je bang bent dat je te groot wordt.

11 augustus 2014 om 13:25

Bij Ziyech zou de investering gebaseerd op 15% zijn. Wat ongeveer neerkomt op 7 ton. Bij een eventuele verkoop bij 10 miljoen zou dit Doyen dus ongeveer 2,1 miljoen opleveren.

Twente zou zelf ongeveer 5 miljoen overhouden met alles eraf, dus dan zouden ze een winst maken van 2,2 miljoen, wat dan wel weer erbij kan worden geherinvesteerd kan worden.

11 augustus 2014 om 12:45

Of een signaal naar Clubs waar men een speler op het oog heeft. Bij deze bekendmaking zit ongetwijfeld en bijgedachte. Joop Munsterman zegt dit niet zomaar.

Ik denk dat dit voor komt door de manier hoe Twente zijn miljoenentransfers (inkomend) regelt. Ik denk dat een club als Ajax hier een stuk minder last van heeft. 5% voor de zaakwaarnemer, en af en toe een percentage voor de speler, thats it.

11 augustus 2014 om 12:36

Zaakwaarnemer en solidariteitsbijdrage zijn standaard dus ook Ajax moet die gewoon betalen, ook een doorverkoop percentage is steeds meer gebruikelijk, dus ook Ajax zal daar mee te maken krijgen, enige verschil is dat Twente ook aan de Doyengroep moet betalen.

11 augustus 2014 om 12:56

Dat het standaard is om als verkopende club de zaakwaarnemer te moeten betalen is natuurlijk in zichzelf al te zot voor woorden. Die waarnemer behartigd de belangen van de speler en niet de clubs, die hebben daar eigen personeel voor (in theorie, ik snap dat het in de praktijk net iets anders zit).
Het complete voetballandschap zou er al een stuk leuker uitzien wanneer er een verbod kwam op commissie voor zaakwaarnemers... dat zou gewoon personeel moeten zijn in dienst van een speler die op basis van een vast loon de belangen van die speler behartigd. Zou een heleboel debiele transfers schelen...

11 augustus 2014 om 15:37

@ wandering

Op zich heb je gelijk, alleen wil ik er nog 2 verschillen aan willen toevoegen. Ajax betaald over het algemeen ook minder voor haar spelers (enkele uitzonderingen daar gelaten). Het is niet voor niets dat men op een gegeven moment afzag van Narsingh en Maher omdat Ajax bang was dat ze bij een doorverkoop geen goed rendement meer konden behalen vanwege alle eisen van de zaakwaarnemer de spelers zelf.

De inkoopprijs is hierin ook een belangrijke factor, kijk maar naar PSV die de laatste jaren bijna voor elke speler de hoofdprijs betaalde, maar er uiteindelijk relatief gezien bar weinig aan overhield. Daarnaast heeft Ajax altijd wel een kern van spelers gehad die vanuit de opleiding kwamen. Omdat ze uit de eigen opleiding komen zijn de winst marges ook veel groter wanneer ze verkocht worden. Het zou mooi zijn als FC Twente, PSV (feyenoord is al goed op weg) dit ook voor elkaar krijgen.

Al met al valt het best mee. Want ook aankopen betaal je in termijnen. En dat van Doyen heeft ook zo zijn voordelen qua financiële daadkracht op de korte termijn (investeren in spelers).

Ja dit had ik ook wel ongeveer bedacht dat is het nadeel van een investeringsgroep je betaald minder, maar je krijgt ook minder... Ik denk ook dat Twente het geld op korte termijn nodig had anders kan ik me niet voorstellen dat ze 2 bepalende spelers laten gaan.

Ik denk dat Doyen Twente enorm geholpen heeft toen ze een acuut geld probleem hadden. Als je weet dat banken niet meer staan te springen om Bvo's geld te lenen, dan was dit waarschijnlijk de enige manier om direct aan geld te komen. Maar inderdaad betaald Twente daar wel een hoge prijs voor.
Ben blij dat PSV toch niet met Doyen in zee gegaan is.

Oke. I need some help!!!

Kan iemand mij vertellen hoeveel Twente zelf besteedt heeft om Tadic toen der tijd te kopen? Want Doyen heeft deel betaald begrijp ik uit dit stuk, maar ik ben juist nieuwsgierig hoeveel Twente zelf geïnvesteerd heeft in de aanschaf.

11 augustus 2014 om 12:36

Dat was +- 7 miljoen dus hebben ze net iets verlies gedraaid op Tadic, maar aan de andere kant kregen ze 5 miljoen van Doyen, dus dat verlies kun je daar weg halen. Promes was gratis, dus dat is puur winst- salarissen en dergelijken.

11 augustus 2014 om 12:45

Ongelooflijk hoe je verlies kunt draaien op Tadic, de man die zich bij Twente ontwikkelde tot de ster van de eredivisie. Gaan dingen knap mis op financieel gebied.

11 augustus 2014 om 13:03

Je draait geen verlies. Want ze hebben in Januari al 5 miljoen gehad. Op promes is dikke winst gemaakt. van laten we zeggen 4 miljoen + 3,25 miljoen restant van Doyen= 7,25 miljoen winst. Alleen lijkt het nu raar, maar bij volgende aankopen, zal het er anders uitzien, omdat er dan alleen kapitaal injectie bij zit voor 1 speler. Eerst moet je wel vertrouwen wekken met Doyen en dat is nu gebeurd. Doyen haalt winst op en wil zeker wel verder investeren. Je moet nu alleen alles even rekenen en dan heeft Twente tussen de half en miljoen winst op Tadic. Op promes is dus dikke winst gemaakt en voor de volgende verkopen zal dit alleen maar hoger uitvallen. Was Promes de eerste verkochte, dan zou dit het geval zijn bij Promes en niet op Tadic. Het is net hoe je het wilt zien.

11 augustus 2014 om 12:43

Doyen heeft niet mee betaald aan de komst van Tadic. Doyen heeft Twente een injectie van 5 miljoen gedaan, inruil voor 10 tot 15 van toekomstige transfers bedragen van 5 spelers.

11 augustus 2014 om 12:47

10 tot 15 procent bedoel ik

11 augustus 2014 om 13:04

Precies, maar je zou bijvoorbeeld geld weg kunnen halen en bij de aankoop van Tadic kunnen schuiven. En de eerste aankopen, zijn in veel ogen verlies gevend, terwijl het niet zo hoeft te zijn. Tis net hoe je het wilt zien.

Dus krijgt Ajax ook een percentage van 't geld van de transfer van Promes?
Aangezien hij tot en met zn zeventiende voor Ajax heeft gevoetbald?

11 augustus 2014 om 12:37

Ja, Ajax krijgt ook een deel. Vanaf het 12e tot en met het 15e jaar 0,25% per jaar, het 16e jaar en 17e jaar beiden 0,5% per jaar. Dus samen 2%.

11 augustus 2014 om 12:41

Ik neem dat dat wel over het gehele bedrag gaat en niet in termijnen.
Dan krijgt ajax toch weer 3 ton, niet slecht.

11 augustus 2014 om 12:46

Dat gaat over het hele bedrag inderdaad.

11 augustus 2014 om 13:30

Hij is op zijn 16e al vertrokken daar. Op de Ajax sites hebben ze het over circa 1%, dat is dus 115.000-135.000 euro

11 augustus 2014 om 16:18

Promes heeft in die tijd in de jeugd van Haarlem gespeeld. Dus daar heeft Twente mazzel (helaas).

Doyen heeft half jaar geleden 5 miljoen in Twente gepompt. Iedereen doet net of dit heel raar is. Straks kan Twente weer andere spelers halen, met investering van Doyen. Op deze manier kun je best een kapitaal opbouwen. Je kunt net die spelers halen, die bij veel Nederlandse clubs net niet haalbaar zijn en ondertussen werk je aan je eigen vermogen. Doyen neemt verlies als je miskoop hebt en nemen de winst als je goeie aankoop hebt. Natuurlijk probeert Twente ook Doyen Rijker te maken. Ik snap niet dat mensen hier moeite mee hebben. Als je nu met Rente van de bank leent of een investeringsmaatschappij, die neutraal toekijkt. Lijkt me Doyen gewoon de veiligste weg. Als club heb je weinig risico en Doyen zal wel meebeslissen in welke speler ze investeren. Zo kun je net die talenten spelers voor iets goedkoper kopen als club.

11 augustus 2014 om 12:50

Dat vind ik wel naief, dat Doyen is geen liefdadidheidsinstelling die willen centen zien. Dus als zij Spartak bereid vinden geld neer te tikken voor Promes dan heeft Twente maar te slikken. Je zeggenschap geeft je hier voor een gedeelte mee weg. Maar als je financieel in de pinarie zit door wanbeleid dan maak je rare sprongen. Munsterman doet nog net alsof er nooit een crisis heeft plaatsgevonden, hij heeft twente helpen opbouwen maar is ook een gevaar.

11 augustus 2014 om 12:58

Doyen heeft niks over verkoop te beslissen. Doyen steunt aankopen met bepaalde aankopen, het is bijvoorbeeld aan Twente of ze hier in mee gaan. Doyen neemt een risico, maar Twente ook. Het is gewoon een extra aanvulling op je transfer budget. Alleen staat hier minder risico op kapitaal vernietiging tegen over, voor zowel Twente als Doyen. Samen bouw je op een rustige manier aan een kapitaal. En natuurlijk zitten er flop aankopen tussen. Maar op deze manier, maak je minder verlies en Doyen kan het ook opvangen.

Yes, transparantie!
Dat mis ik nog veel te vaak bij mijn club helaas...

11 augustus 2014 om 12:51

Transparantie is verder ook nergens voor nodig. Totaal geen voordelen om alles de wereld in te slingeren anders dan de fans te informeren.

Deze transparantie is nodig geworden na de wedstrijd bij cambuur, nu de achterban begint te roepen om zyech en denkt dat twente hiervoor genoeg in kas heeft.

Mijn gedacht is dat 99 van de transferts onjuist zijn in cijfers naar de media toe.
De construties zijn somtijds buitensporig en hangen volledig op aan de waan van de dag.
Nog zo'n opvallend feit is als een topclub (real ,manu ,barca,city enz enz) een aankoop doen,dan reizen de cijfers de pan uit .
Er moet overdreven worden in sommige landen om de schone schijn in ere te houden.

Geen enkele club tikt het volledige bedrag ineens af, dus dat is normaal. En ach ja, die investeerders. Ze hebben hun deel terug en dan kunnen ze, als het hen goed is bevallen, een deel v/h bedrag zo weer herinvesteren.

Zie je nu Heerenveen, we hebben helemaal geen geld uit te geven aan Ziyech. Dat zegt Joop zelf en dan is het waarheid!

Hoe dan ook wil slimme vos Munsterman hiermee 2 zaken bereiken:
A. De supporters hebben het gevoel deelgenoot gemaakt te zijn van de gang van zaken in de club: minder ontevredenheid
B. Heerenveen moet goed bedenken dat er nog steeds heel weinig geld is en dat ze dus niet de hoofdprijs voor Ziyech kunnen vragen. (terwijl dit uiteindelijk dus wel meevalt, aangezien er 11,5 miljoen binnenkomt van beide transfers en er nu zo'n 2,5 miljoen uitgegeven is aan Kusk en Mokotjo)

Doyen heeft nu l weer meer dan de helft van hun investering terug, met slects 2 spelers. Die zullen dus ook wel tevreden zijn. Als Castaignos nog weg gaat voor ongeveer 8M zij ze al bijna weer quite. Maar goed Ziyech zou leuk zijn, mar een rechtsback is ook bittere noodzaak. Iedereen vond Rossales minder, maar nu al zie je hoeveel dreigen hij meer had naar voren, dan Breukers

gewoon lekker die prijzen omhoog douwen voor spelers die verkocht worden naar het buitenland! gewoon ballen tonen en die voor een prikkie verkopen. boycotten die zooi anders. kan toch niet zo langer meer. de best spelers worden weg gekocht en wij zitten met de gebakken peren.geen geld, geen niveau!!

Dan klopt de titel niet helemaal hé...

De transferbedragen vallen niet tegen.... gewoon wat Twente er aan over houdt... dat valt tegen. Is ook een beetje eigen schuld door in zee te gaan met een Doyen. Dan kun je op dat moment wel geld uitgeven.... maar als er verkocht wordt, moet je eerst de 'hypotheek´ af betalen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren