Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Celtic reageert op verzoek Legia Warschau: 'We zijn erg teleurgesteld'

Laatste update:

Legia Warschau was over twee wedstrijden veel te sterk voor Celtic, dat met 6-1 werd verslagen. Toch gingen de Schotten door in de Champions League: omdat Legia in de return een speler opstelde die nog een schorsing moest uitzitten, leed de ploeg een reglementaire nederlaag. Zondag stelde Legia in een open brief aan Celtic voor om in een extra beslissingswedstrijd uit te maken welke club mag deelnemen aan de play-offronde van de Champions League.

Dat ziet Celtic absoluut niet zitten. "We zijn erg teleurgesteld over de opmerkingen van Legia Warschau", laat de Schotse club weten in een statement op de officiële website. "Dit is geheel een zaak van de UEFA. Daarom zullen we verder commentaar bewaren voor het juiste moment."

Legia vond een beslissingswedstrijd de eerlijkste oplossing: "Laten we elkaar in Warschau of in Glasgow ontmoeten en deze zaak op een waardige wijze afsluiten”, schreef mede-eigenaar Dariusz Mioduski van de Poolse club. Hij vindt dat de straf indruist tegen elke vorm van sportiviteit. Celtic is in de play-offronde gekoppeld aan NK Maribor en het bereiken van de groepsfase lijkt geen onhaalbare opgave voor de Schotten.

Een beslissingswedstrijd is de eerlijkste oplossing

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Snap best dat Legia dit probeert. Echter denk ik dat de fout toch bij henzelf ligt en dat zij daarom zullen moeten boeten.
Het zou aardig zijn van Celtic om ze tegemoet te komen, maar ik denk niet dat zij hun eventuele CL deelname willen riskeren.
Verder denk ik dat de Uefa ook niet akkoord gaat met het voorstel van Legia

10 augustus 2014 om 22:03

Ze zijn veel te zwaar bestraft.
Andere clubs welke hetzelfde gedaan hebben werden bestraft met een boete maar mochten gewoon door naar de volgende ronde.

Legia was beide wedstrijden de betere en de betreffende speler heeft slechts een paar minuten meegedaan.
En de fout van Legia was dat ze dachten dat 2 andere kwalificatie wedstrijden mee zouden tellen voor de schorsing wat niet zo was.

10 augustus 2014 om 22:06

Welke clubs hadden hetzelfde gedaan dan?

10 augustus 2014 om 22:07

6-1 gewonnen in totaal

10 augustus 2014 om 22:13

@isimic
(gekopieerd uit eerder nieuwsbericht op Vz)
"in 2010 gebeurde iets soortgelijks. Debrecen kreeg een boete van circa 20.000 euro, maar mocht ondanks protesten van tegenstander Litex Lovech wel verder in het toernooi. Destijds oordeelde de Uefa dat de speler in kwestie, die slechts een paar minuten speelde, geen invloed had op de uitslag. Dat is ook bij Berezynski het geval: hij speelde alleen in de return een paar minuten."

10 augustus 2014 om 22:17

Google maar rond.
Het is al vaker voorgekomen dat een ploeg wint maar dat een geschorste of niet geregistreerde speler heeft meegedaan (precies hetzelfde, want in beide gevallen betreft het een speler die niet mee mag doen).
Maar in deze gevallen kreeg de ploeg gewoon een boete en mocht gewoon een ronde verder.

Maar in al die andere gevallen betrof het 2 kleine clubs(qua naamsbekendheid)/
Nu betreft het Celtic en handelt de Uefa opeens anders en deelt een veel hogere straf uit.

10 augustus 2014 om 22:24

het is ook onvoorstelbaar. je wilt toch de beste teams in de cl en niet clubs die 6-1 verliezen in de voorronde. een paar minuten had hij maar meegedaan. als celtic sportief is nemen ze het aanbod aan en spelen ze nog een wedstrijd. maar ik snap wel waarom ze dat niet zullen doen. hun weten ook dat ze weer verliezen.

10 augustus 2014 om 22:38

@deadsr en samsa

Maakt niet uit, de regels daarin zijn zeer duidelijk, in die wedstrijd speelde een niet geregistreerde speler terwijl nu een geschorste speler speelde. Wat de Uefa hier doet is gewoon de regels volgen die zeer duidelijk zijn. Verschil is dat een geschorste speler betekend dat de regel "is declared forfeit" is en dat bij een niet geregistreerde speler de regel "may be declared forfeit" is. Zie artikel 21 regel 2 en 3 maar van de regels. Bij debrecen had men de keuze om het met een geldboete af te doen waar ze dat nu niet hebben.

10 augustus 2014 om 23:23

@Nico-ajacied: ben ik zeker met je eens, maar als ik naar beide clubs in z'n geheel kijk, dan zie ik toch liever Celtic dan een Legia in de groepsfase vd CL. Het is inderdaad sneu voor Legia, maar ook ondoordacht allemaal. Uiteindelijk hadden ze zelf ook kunnen vragen aan de UEFA of ze die speler op mochten stellen, in het geval dat ze daar over twijfelden, dat hebben ze ook niet gedaan. Eigen schuld dus eigenlijk. Door zoiets doms loop je dus de CL mis. Ik heb ergens eens gelezen dat in zo'n situatie in principe een 0-3 nederlaag wordt geincasseerd. In alle andere gevallen zoals hierboven genoemd zijn ze nog coulant geweest, in de vorm van een boete o.i.d.

11 augustus 2014 om 02:30

Ze twijfelden dus niet. Anders wissel toch niet 4 minuten voor tijd. Sterker, hij had volgens de regels niet op de bank mogen zitten.
Deze speler had al 3 wedstrijden op de tribune gezeten, maar daar is de Uefa doof voor. Dat zien ze niet als een vergeten melding.
De CL is er voor de sponsoren, en Celtic verkoopt beter.

10 augustus 2014 om 23:04

En dan had die gast ook gewoon al zn 3 games uitgezeten. Maar werd niet geregistreerd... En dan op uitdoelpunten. Van een 2-0 ook een 0-3 maken omdat iemand nog geen 5 minuten speelt. Ze hadden het zonder hem, met 10 man ook gewoon gered dus echt bullshit. Ook nog iets soortgelijks in 2010 maar dat werd slechts een boete...

10 augustus 2014 om 23:49

Ik dacht dat de Champions League was opgericht voor de beste clubs uit heel Europa blijkbaar niet dus!
Ik vind de straf veel te zwaar geef ze op z'n minst een zware geld boete!
Je wint zeer overtuigend van Celtic dan vlieg je er alsnog uit!
Ondanks de fout van Legia heeft de wissel totaal geen meerwaarde gehad!
Celtic kan hier natuurlijk ook niets aandoen maar ze kunnen op z'n minst het geld delen!

11 augustus 2014 om 11:18

FUCK UEFA als het om een topploeg ging zouden ze er zelfs niets over zeggen

11 augustus 2014 om 13:15

Achja, ik vind dat je geen aanleiding moet kunnen geven om jezelf te diskwalificeren, doe je dit wel, helaas.
Ik vind de straf ook erg zwaar, maar alsnog...

Hahah, al was Legia een grote ploeg met naamsbekenheid waren ze allang al gematst door de Uefa, maja Celtic doet nu al jaren mee en Legia komt net kijken dus op deze manier laten ze Celtic gewoon door.

Natuurlijk kan dit voorstel van Legia niet, alhoewel het mooi en sportief zou zijn van Celtic om dit voorstel wel te accepteren, maar blijkbaar schijten ze daar in Schotland in hun broek.

12 augustus 2014 om 19:00

Ja en dat is de enige competitie waar ze nog tegenstand hebben. In de Schotse competitie speel je als Celtic zijnde tegen wil en dank.
Zou heel sportief zijn van Celtic maar de penningmeester is ook niet gek. Kan vele miljoenen schelen die voor Celtic ook belangrijk is.
Het eerlijkst was geld boete en waarschuwing, maar dat is aan de Uefa.
Straf is veel ste zwaar. Zo krom als wat. De Uefa heeft liever Celtic in de CL namelijk omdat die al jaren meedoen en veel fans hebben over de wereld die naar (hun) Uefa Champions League wedstrijden kijkt.

Tja als het niet om zo veel geld zou gaan, was Celtic er wellicht nog op ingegaan. Maar niemand is zo dom om een kans op cl-deelname zonder reden op het spel te zetten natuurlijk.

Ik hoop dat dit Celtic weer aan Ajax word gekoppeld, dat moeten dan toch weer pnt opleveren voor Nederland.

10 augustus 2014 om 22:19

Celtic is dit seizoen zwakker geworden.
Forster een van hun beste spelers is weg en hij is de vorige jaren toch zeer belangrijk geweest voor Celtic.

10 augustus 2014 om 22:21

Als ze dus met 6-1 verliezen van Legia W is het zeker dat ze veel minder zijn geworden.

12 augustus 2014 om 19:03

Ja inderdaad zeg. Die Keeper heeft zeg echt gered steeds. Zonder die keeper had Ajax twee keer van ze gewonnen en doorgegaan in de Champions League.

Je kan het natuurlijk proberen Maar lijkt me logisch dat Celtic hier niet in mee gaat.
Dit is een kwestie tussen de Uefa en Legia. Celtic heeft hier helemaal niks mee te maken.

Er is een verschil. Debrecen deed dit enkele jaren geleden met een niet ingeschreven speler. En Legia deed het met een geschorste speler. Bij beide overtredingen lijken dus verschillende straffen op te staan.

Regels zijn echter gewoon regels. Het is toch echt een schande dat dit soort blunders op het hoogste niveau gemaakt worden. Celtic staat hier gewoon los van en ik wens ze dan ook veel succes tegen Maribor. Weer een jaar in de CL zou prima zijn voor de club en supporters. Ik heb te doen met de supporters van Legia.

10 augustus 2014 om 22:35

-

10 augustus 2014 om 23:33

Het erge voor Legia is dus dat de speler in kwestie wel zijn schorsing heeft uitgezeten, maar omdat de club hem niet heeft ingeschreven voor de wedstrijd het niet heeft meegeteld.

11 augustus 2014 om 09:12

Nee, een schorsing telt alleen als de desbetreffende speler geregistreerd is voor de wedstrijd! Als hij niet geregistreerd staat, en dus niet van de club mee mag doen, telt de schorsING niet, en terecht. Legia is hier gewoon buitengewoon dom geweest. En regels zijn regels. Simpel.

Je bent gewoon bang en commercie wint het van sportiviteit. Trieste club zeg.

11 augustus 2014 om 01:41

Hoezo zou Celtic hier op in gaan? Om zo een aantal miljoen mis te lopen? Ze zijn qua kwaliteit de mindere gebleken van Legia, maar hun domheid gaan ze echt niet evenaren. Gewoon amateuristisch om deze fout te maken, hier heeft Celtic niks mee te maken en is gewoon een zaak tussen de polen en de Uefa.
Triest om Celtic hierdoor triest te noemen.

11 augustus 2014 om 08:59

En dus wint de commercie het van sportiviteit. Nare tendens helaas in het hedendaagse voetbal.

11 augustus 2014 om 23:49

Je zegt hedendaags, maar denk je nou echt dat pak m beet het ajax van de jaren 70 het anders had gedaan wanneer zij in de positie van celtic hadden gezeten? Ik denk het namelijk niet.

12 augustus 2014 om 18:06

Commercie regeert nu veel meer dan vroeger het geval was. Geen idee of Ajax het anders had gedaan, ik zou het in ieder geval netjes vinden.

11 augustus 2014 om 13:20

Je kan Celtic niks kwalijk nemen. Zij hebben geen klacht bij de Uefa ingediend, de Uefa vertegenwoordigers hadden door dat er een geschorste speler meedeed en hebben dat aan de tuchtcommissie gemeld. Daar staat maar 1 straf op: 3-0 reglementair en die heft de Uefa dan ook opgelegd. Dat Legia nog wat probeert is begrijpelijk, maar ze kunnen dit Celtic niet eens verzoeken: al zou Celtic dit willen, de Uefa bepaalt of er een beslissingswedstrijd komt en niet Celtic. De Uefa is in het verleden al heel duidelijk geweest dat zij de regels bepalen en clubs dat onderling niet mogen doen, dat zal hier dus ook het geval zijn.

Ik vind dit toch wel een zwaktebod van Celtic. Schrijnend dat de club die een paar jaar geleden Barca nog wegspeelde, nu geen wedstrijd tegen Legia Warschau durft te spelen.

10 augustus 2014 om 22:21

Leg mij eens uit waarom Legia het verdient om nog een wedstrijd te spelen om een plaats in de volgende ronde? Ontloping van een straf is strafbaar en dit is hun straf voor nalatigheid of wat dan ook.

10 augustus 2014 om 23:10

Omdat ik vind dat de straf veel te zwaar is. Daarnaast zou ik ook niet op deze manier de volgende ronde willen bereiken. Dan liever er met opgeheven hoofd uit vliegen dan op zo'n manier doorgaan. Maar voetbalclubs hebben geen eer of trots meer tegenwoordig. Het draait alleen nog maar om centjes.

11 augustus 2014 om 00:59

Eer of trots, pfff, wat is dat overated zeg. Legia wordt bestraft door de Uefa, dan zou Celtic wel ontzettend stom zijn om

1. De CL mis te lopen omdat ze die wedstrijd sowieso verliezen
2. De beslissing van de Uefa ten twijfel te trekken terwijl de Uefa niets anders kan doen dan de gemaakte regels te volgen, regels gemaakt door de Ifab en goedgekeurd door de Fifa.
3. Gedurende het seizoen een belangrijke wedstrijd doordeweeks gaan spelen waarbij je alleen maar kan verliezen.

Celtic is figurant in deze zaak, zij hebben niks te zeggen of te beslissen. Legia doet dingen fout, de Uefa bestraft dat.

10 augustus 2014 om 23:13

@ Davyklaassen,

Waarom zou Celtic nog een wedstrijd spelen? Ze kunnen niks winnen, alleen CL verspelen.

10 augustus 2014 om 23:30

Ze kunnen sportiviteit tonen en hun trots verdedigen. Op zo'n manier wil je toch niet de volgende ronde bereiken? Daarnaast krijgen ze de kans om zich te revancheren na die 2 nederlagen.

10 augustus 2014 om 23:52

Geld is belangrijker in de voetbalwereld dan trots.
Voor de club en spelers maakt het niks uit. ze zijn gigantisch blij dat ze alsnog doorgaan.

Bijna elke club zou het verzoek afwijzen. Clubs die voor CL spelen mogen dit soort fouten (of beter gezegd een blunder) niet maken.

Overigens is Legia geschorst, dus dan zou het raar zijn als ze (op eigen initiatief) de schorsing ongedaan zouden kunnen maken.

Waarom zijn er mensen die dit een goede oplossing vinden? Legia was beter ja dat klopt maar ze maakten een overtreding en dat heeft de nodige gevolgen. Eigen schuld hadden ze maar beter moeten opletten met de administratie.

10 augustus 2014 om 22:30

-

11 augustus 2014 om 00:00

Omdat de straf buiten proportioneel is in de meesten hun ogen. Deze speler heeft niet een dusdanige invloed op het spel gehad. Legia heeft Celtic geslacht over twee wedstrijden. Maar helaas regeert de commercie in het voetbal, diep gezonken dus.

11 augustus 2014 om 01:02

En toch stonden die regels al van te voren vast, en als profclub hoor je die regels en de daarbij horende straffen te kennen. Als je weet dat er zo een zware straf op staat, dan moet je daar gewoon heel secuur mee omgaan en niet achteraf gaan klagen.

Celtic durft niet omdat ze dan weer dik ingemaakt zullen worden

Het is een kwestie van eigen schuld dikke bult van de club. Maar de straf is wel erg hoog in mijn ogen gezien de 6-1 score over 2 wedstrijden (en de 2 minuten die de betreffende persoon heeft meegespeeld). Boete zou hebben volstaan vind ik. Situatie is niet van invloed geweest op de uitslag van de onderlinge confrontatie...

Stel Celtic was ingegaan op het aanbod van Legia, zou de uefa dat alsnog ongedaan kunnen maken ?

11 augustus 2014 om 01:13

ja volgens mij wel

11 augustus 2014 om 06:58

Zeker. Die willen echt niet dat clubs onder elkaar het reglement opheffen.

Wanhopige poging van Legia, het is toch hun stomme fout. Dit hoort toch niet als professioneel voetbalclub. Vindt het een goede beslissing van de Uefa om hun eruit te gooien. Heel amateuristisch. En dat ze dan een mail naar Celtic sturen is lachwekkend, denken ze nou echt dat Celitc hierom staat te springen om nog een een beslissing wedstrijd te spelen?

Dit is wel te zwaar gestraft hoor. Die gozer die niet speelgerechtigd was had maar een paar minuten gespeeld en had dus ook geen invloed op de wedstrijd...

fout van legio of niet....dit moet je voor de burger rechter laten komen. Dit verliest de uefa geheid. Heb niks met beide maar dit druist tegen alle fatsoenlijke en gerechtigheid in....135 keer te zwaar gestraft.

10 augustus 2014 om 23:57

Nee, ze kunnen naar TAS (http://www.tas-cas.org/general) gaan. Meeste disputen in de sport wordt daar behandeld.

11 augustus 2014 om 01:05

En dan? Dan pakken ze het regelboekje erbij en dan staat daar: Bij het opstellen van een geschorste speler volgt een reglementaire nederlaag. En dan zegt de burgerrechter, of het Cas: Sorry Legia, maar volgens de regels hebben jullie het fout en heeft de Uefa gelijk.

11 augustus 2014 om 05:57

Als ze dat moedwillig hadden gedaan , ja dan is de straf terecht. Echter hier is geen moedwil nog noodzaak. Dit is te goeder trouw gebeurt anders hadden ze nooit 4 minuten voor tijd deze speler ingebracht. Je staat met 6-1 voor.

Dit is als iemand die net na sluitingstijd een winkel binnen loopt omdat de deur nog open is en dan wordt opgepakt als inbreker.

11 augustus 2014 om 06:58

Dat Legia de geschorste speler op de bank had zitten is ook al fout. Het gaat niet eens om die 4 minuten. Maar goed, Het is natuurlijk niet zo dat ze zullen toegeven dat ze het gewoon niet hebben gecontroleerd.
Als je een fout maakt, en dat kan iedereen gebeuren, dan kun je je niet verdedigen met het niet weten van de schorsing. Het is een professionele club, die horen dit soort zaken goed te regelen. Ze lopen nu miljoenen mis en dat is voor geen enkele club een bijzaak. Dus eigen schuld. Celtic treft hier geen enkele schuld.

11 augustus 2014 om 09:01

Celtic wordt ook niet veroordeeld, maar haalt hier voordeel uit. En ik denk niet alleen Celtic maar ook de sponsors van de TV marketpool.
Er is niks van Celtic gestolen, maar ze worden wel beloond met 10 tallen miljoenen aan inkomsten.
Legia heeft perrongeluk een administratie fout gemaakt en hadden dat moeten weten, maar de wedstrijd is hier door totaal niet beïnvloed, die was al gespeeld.
Ook bij de Fifa worden op Wk's fouten gemaakt door een speler pas na zijn derde gele kaart van het veld te sturen. Had verder ook geen invloed op het eind resultaat.

11 augustus 2014 om 14:18

Moedwillig of niet, een foutje is meestal niet moedwillig maar dat maakt het niet minder fout. De regels zijn duidelijk, en die zeggen niks over de achterliggende gedachten van de fout, enkel dat als de fout gemaakt wordt er een reglementaire nederlaag volgt.

12 augustus 2014 om 07:45

Een fout kan zeer zeker moedwillig zijn, sterker, de meeste fouten zijn moed willig. En daarom staan er straffen op. Niet omdat iets perrongeluk is gebeurt.
"moord of doodslag" is wel wat anders als "dood door onbewuste schuld" en wordt dan ook compleet anders bestraft terwijl het slachtoffer niet minder dood is.

Als Legia deze speler bewust heeft laten invallen terwijl ze van de schorsing wisten zijn ze schuldig. Maar van de schorsing waren ze zich niet bewust. Daarmee zijn ze minder schuldig.

12 augustus 2014 om 12:29

Als jij moord of doodslag onder een foutje wil scharen dan ja, de meeste foutjes zijn dan moedwillig ja. Ik heb het echter over foutjes, kleine misverstandjes en die gebeuren meestal (ik heb namelijk nooit gezegd dat een fout niet moedwillig kan zijn, ik gebruikte in mijn vorige reactie het woord meestal namelijk ook) niet moedwillig.

Die regel is natuurlijk gemaakt met de gedachte dat die fout niet bewust gemaakt wordt. Er is toch geen club zo dom om willens en wetens een geschorste speler op te stellen?

Kan Legia dit niet aanvechten bij het Cas? Er is in deze zaak toch enige jurisprudentie lijkt me.

Ik vind dit wel erg jammer voor Legia. Als ze 6-1 van Celtic hebben gewonnen over twee wedstrijden dan is het duidelijk dat Celtic niets in de CL te zoeken heeft. Het is al helemaal klote voor Legia omdat de speler in kwestie slechts een paar minuten heeft meegedaan. Maar ja, regels zijn regels en ik betwijfel of de Eufa een beslissingwedstrijd wel had toegestaan.

De regels zijn van te voren bekend. Slecht dat er uitzonderingen in het verleden zijn gemaakt maar dit is de juiste beslissing, al is het zwaar voor de club.

Eigen schuld, dikke bult. Zo noemen wij dat hier.

PSV is dat ook een keer overkomen, ze lieten toen de tijd Da Costa spelen en werden uitgeschakeld van KNVB beker toernooi. Ik vind het erg slordig van Tsjechise club.

11 augustus 2014 om 00:23

Poolse club..

Waarom zou Celtic hierop ingaan? Ze kunnen dan alleen maar verliezen.

Indien een club regels overtreed waar uitsluiting van de CL op staat dan eindigen ze met een voorwaardelijke geldboete, maar als een club door een klein administratief foutje een regel overtreed dan worden ze per direct het toernooi uitgegooid. Logica.

11 augustus 2014 om 11:31

Stel dat city of Chelsea deze fout gemaakt had had ik het inderdaad nog moeten zien of er niet een replay zou komen.

Wel jammer voor legia ze hadden het zeker verdiend en als ik celtic was zal ik eerder teleurgesteld zijn in hunzelf dat ze zit nodig hebben om door te gaan ipv in Legia. Wel dom van legia al vind ik het ook de eerlijkste oplossing als het nog wordt gespeeld , want legia zou ook zonder hem winnen en de Uefa doet dit alleen maar omdat het celtic is! Hopelijk komen ze toch niet in de CL want ze hebben dat gewoon niet verdiend

Het is heel zoor voor Legia maar dit schiet natuurlijk niks op. Celtic is niet zo dom om hierop in te gaan, en als ze dat al zouden doen kan ik me niet voorstellen dat de Uefa hierin mee gaat. Legia is fout geweest, Uefa straft, Celtic is de gelukkige partij. Niemand behalve de Uefa kan hier verder nog iets aan doen.

Vreemd dat in 1992 vfb stuttgart wel een replay gegund werd tegen leeds united om precies dezelfde reden. Lijkt me toch een aardig precedent.

11 augustus 2014 om 12:00

In die situatie was de beslissing van de Uefa exact hetzelfde: de wedstrijd waarin de geschorste speler meedeed, werd omgezet in een reglementaire 3-0 nederlaag. Nu was de eerste wedstrijd 4-1 voor Legia, waardoor de totaalscore 4-4 was en Celtic op uitdoelpunten doorgaat. Toen was de eerste wedstrijd 3-0 voor Stuttgart, waardoor de totaalscore 3-3 was en er geen verschil was in uitdoelpunten. Hierdoor moest er alsnog een beslissingwedstrijd gespeeld worden om te bepalen wie er door zou gaan.

11 augustus 2014 om 12:40

Ah oké goed dat je deze aanvullende info geeft. Dat was toen inderdaad 3-0 voor stuttgart en 4-1 voor leeds. De 4-1 werd 3-0 waardoor het resultaat gelijk werd getrokken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren