Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Barcelona kan bij onafhankelijk Catalonië niet in Primera División blijven’

Laatste update:

De onafhankelijkheidsbeweging in Catalonië is de laatste jaren gegroeid en een aanzienlijk deel van de inwoners zou graag zien, dat Catalonië gescheiden wordt van Spanje. Dat kan echter problemen opleveren voor de Catalaanse profclubs, en dat zijn er nogal wat. Voorzitter Javier Tebas van de Liga de Fútbol Profesional (LFP), het competitiebestuur in de Primera División, spreekt dan ook waarschuwende woorden.

/

Barcelona staat als hoofdstad van Catalonië al jaren symbool als icoon voor de onafhankelijkheid. De club kan echter nadelige gevolgen ervaren van een eventuele afscheiding van Spanje. “Ik wil niet graag speculeren over de onmogelijkheden. Catalonië zal altijd onderdeel blijven van Spanje. Maar ik maak me wel zorgen, en niet alleen over de club Barcelona”, zegt Tebas tegen AS.

“Dat doe ik ook over Gimnastic, Girona, Espanyol, Llagostera en Sabadell. Als de sportwet niet veranderd wordt, kunnen die clubs niet meer deelnemen aan de Primera División. We zouden dan een aanpassing moeten doen, zoals bijvoorbeeld in Andorra is gedaan. De Andorrese clubs kunnen meespelen in Spanje, omdat de wet expliciet voorschrijft dat zoiets kan. Barcelona zou echter niet mee kunnen doen, tenzij er overeenstemming wordt bereikt tussen Catalonië en Spanje”, geeft Tebas aan.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik denk dat als het zover zou komen, dat Barcelona gewoon in de La Liga kan blijven spelen. Kijk maar naar Monaco, Swansea, Toronto en Cardiff City. Ook door de grote historie van Barcelona zal de club niet gaan spelen in een Catalaanse divisie, en natuurlijk de economische aspecten, zo lang al actief in de La Liga, zoveel prijzen gewonnen. De woorden die uitgesproken worden door de LFP zijn ook meer om de Catalaanse bevolking te chanteren, als jullie dit doen, doen wij dit. En anders zal de Fifa zich wel bemoeien met het welzijn van Barcelona.

31 juli 2014 om 17:52

Precies, beetje zielige bangmakerij. Natuurlijk zal Barcelona gewoon in La Liga blijven spelen, die overeenstemming komt er echt wel. Beetje saai voor Real anders ook

31 juli 2014 om 17:55

Natuurlijk zal men de regels direct aanpassen mocht dat gebeuren.
Anders verliest de competitie toch flink wat status in Europa.

Tevens denk ik dat mocht het ooit zover komen dat de Franse bond dezelfde dag nog de telefoon oppakt om ze te vragen of ze in de Franse competitie mee willen doen.

31 juli 2014 om 18:22

En anders staan ze in Frankrijk met open armen klaar om Barça te ontvangen. Ik neem aan dat ze wel uitkijken bij de Spaanse bond.

31 juli 2014 om 18:28

Chanteren? Volgens mij dreigen Catalaanse separatisten daar als eerste mee... Logisch dat de LFP dan terug dreigt.

En jij praat over de Catalaanse "bevolking", terwijl in werkelijkheid de meesten daar gewoon bij Spanje willen blijven.

31 juli 2014 om 19:28

Ik zeg ook nergens dat ze niet in Spanje willen blijven? En de LFP is geen onafhankelijk orgaan zoals de Fifa, dus zal er wel het een en ander besproken zijn over bepaalde maatregelen tegen de Catalaanse separatisten tussen de LFP en de overheid.

Correctie: in de vorige reactie moet het natuurlijk niet bevolking zijn, maar separatisten .

31 juli 2014 om 21:52

Volgens de peilingen van november 2013 en januari 2014 wil 63 tot 67procent een onafhankelijk Catalonië dit volgens TV3 El Periódico de Catalunya en El Punt Avui
Volgens dezelfde peiling wil 75 procent van de bevolking dat hier een referendum over gehouden wordt

Ook is in het Catalaanse parlement met ruime meerderheid een wet aangenomen die een referendum mogelijk moet maken, dit referendum zal als het goed is in november dit jaar plaats vinden, exact 300 jaar na de annexatie van Barcelona.
Er zullen dan 2 vragen gesteld worden.
Wilt u dat Catalonië een staat wordt?
Zo ja, wilt u dat die staat een onafhankelijke staat wordt?

Maar we kunnen er wel van uitgaan dat de Spaanse regering dit niet zal toestaan

Maar beweren dat de Catalaanse bevolking in meerderheid tegen zou zijn, blijkt niet uit de peilingen, of ze daadwerkelijk voor een onafhankelijk Catalonië zullen stemmen is pas met zekerheid te zeggen als dat referendum daadwerkelijk gehouden wordt

Edit
of de peilingen echt zullen overeenkomen met een eventueel referendum betwijfel ik, aangezien je bij een peiling eerder je hart laat spreken, en ik mag hopen dat je bij een referendum ook je verstand mee laat beslissen.

1 augustus 2014 om 01:12

voskat jongen, blijf lekker in Valencia met dat gelul van je. Dat ze daar geen genoeg kunnen krijgen van het eindeloos genaaid worden door de politici daar en ze vijftien planken voor hun kop hebben, kunnen wij niet helpen, naar het gros wil wél onafhankelijk worden.

Kom jij voor de grap anders eens met een bron die het tegendeel beweert. Want met elke simpele google-zoektocht zie je dat het gros voor de onafhankelijkheid is en ongeveer een kwart echt tegen is.

1 augustus 2014 om 02:17

Beste Almo, de politici in iedere regio naaien hun volk om het hardst. Catalonië is verre van een uitzondering op die regel.

En échte onafhankelijkheid, daar heeft geen hond trek in. Want dat betekent gigantisch inleveren op economisch gebied. En zoals ik al zei: geld is veel belangrijker in deze kwestie dan principes.

1 augustus 2014 om 12:53

Catalonië hoeft absoluut niet in te gaan leveren op het moment dat ze onafhankelijk zijn. Da's onzin.

1 augustus 2014 om 19:47

Weet je hoe kortzichtig die roep in onafhankelijkheid is? Buiten dat het een sentiment is, welke is geworteld in een verleden waarin aragon een rijk en welvarend deel van het Iberische schiereiland was. Feit is dat de politici in catalunha net zulke grote leugenaars zijn als die in Madrid, Lissabon, Parijs, den haag enz. Heb je enig idee wat voor implicaties het zou hebben op financieel en sociaal economisch nivo voor de burgers? Echt iedereen die een beetje verstand heeft weet dat het een utopie is. Een droom maar totaal irreëel.

2 augustus 2014 om 00:48

Merkwaardig genoeg zijn het juist de mensen met verstand, zowel op nationaal als internationaal niveau, die aangeven dat het voor Catalonië het beste zou zijn als ze onafhankelijk zouden zijn.
Beetje jammer, he?

Ach, dat "aanzienlijk deel" van de bevolking krabbelt snel terug als blijkt dat er flinke economische nadelen aan kleven.
Ze willen onafhankelijkheid, maar tegelijkertijd alle fijne voordeeltjes en bonussen behouden die ze aan de rest van Spanje te danken hebben.

31 juli 2014 om 17:52

Daarin verschillen Catalanen natuurlijk niets van de rest van de wereld; iedereen heeft een uitgesproken mening, maar slechts een kleine groep is bereid ook concessies te doen. De feiten liggen erg simpel; de meerderheid heeft voor de Catalaanse onafhankelijkheid gestemd, maar er zal nog ontzettend veel geregeld moeten worden voor er daadwerkelijk een knoop wordt doorgehakt.

31 juli 2014 om 17:58

Ja, door die concessies maak ik me ook weinig zorgen.
En het huidige schandaal met Jordi Puyol zorgt ook weer voor wat nieuwe deukjes in het blazoen van de beweging.

Misschien draait het er uiteindelijk op uit dat Catalonië nog meer voorrechten krijgt boven de rest van de Spaanse regio's. Lekker rechtvaardig allemaal.

31 juli 2014 om 18:08

als catalaan zou je graag een eigen competitie houden. begrijpelijk als je volbloed catalaan bent, met catalaanse bloed door de aderen stromen.

guaporta

31 juli 2014 om 18:21

Catalaans bloed? Alsof het een ander ras is of zo, haha...

Meer dan de helft van de inwoners van Catalonië zijn Spanjaarden en buitenlanders die in de afgelopen decennia naar Catalonië zijn verhuisd om werk te zoeken.

31 juli 2014 om 18:27

@voskat Je hebt helemaal gelijk! En de andere helft 'catalanen' zijn óók gewoon Spanjaarden, net zoals dat ik Andalusisch ben en Spanjaard.

31 juli 2014 om 19:24

Vreemd dat er blijkbaar het beeld is dat ik Catalaans bloed zou hebben. Ik zal je een geheimpje verklappen; ik ben een volbloed Nederlander die de onafhankelijkheidsstrijd van Catalonië met interesse volg.

Nu blijf ik het lastig vinden om een standpunt in te nemen in de al dan niet onafhankelijkheid van Catalonië, feit blijft dat de regio ten opzichte van de rest van Spanje zeer welvarend is. Op economisch gebied zal de mogelijke onafhankelijkheid op lange termijn de vrijheid bieden om op eigen benen te staan en zelfs door te groeien als één van de 'rijkere' gebieden van Europa. Rijkere plaats ik tussen aanhalingstekens omdat er zaken in het leven belangrijker zijn dan enkel financiële middelen.

Wat betreft die 'voorrechten' van Catalonië op andere regio's, ergens zit daar wel logica in aangezien die regio de meeste middelen binnenbrengt. Catalonië draagt relatief een enorm bedrag af aan Spanje en ziet daar slechts een klein deel van terug, het lijkt me niet meer dan logisch dat er dan bepaalde voorrechten zijn. Wellicht ben ik gewoon niet zo'n linkse rakker en hoef dus niet te denken dat alle regio's hetzelfde behandeld moeten worden, voskat.

31 juli 2014 om 20:47

Van mij mag Catalonië best wat bonussen krijgen, vooral omdat ze zich veel moderner opstellen op zakelijk gebied. Dat moet gestimuleerd worden.
Veel andere regio's zijn stevig vastgeroest, waardoor ze in hun spiraal blijven zitten.
En weg met de veilige staatsbaantjes!

1 augustus 2014 om 01:14

Het huidige schandaal van Pujol staat los van de beweging. Pujol is daarbij altijd de vinger in de dijk geweest die ervoor zorgde dat het een eenheid bleef. Pujol heeft altijd gezegd Catalaan te zijn, maar was in zijn actieve tijd altijd een unionist.

Komt nog eens bij dat wat Pujol heeft gedaan een lachtertje is tov Barcenas en al die andere goorpijpen van Pp.

En het gros van de mensen waar jij het over hebt, zien zichzelf als Catalanen.

1 augustus 2014 om 02:20

Natuurlijk noemen die import-Catalanen zichzelf zo. Dat wordt er wel ingestampt door de omgeving.
Doet me denken aan arme allochtone taxichauffeurs in Nederland die zo blij zijn met hun plekje in het verafgoode rijke westen dat ze niets anders kunnen dan alles likken wat naar de blanke meester riekt. Droevig.

1 augustus 2014 om 12:55

Gast, schei toch iut met je onzin.
Je hebt nog nooit iets zelf meegekregen, los van de spaanse propaganda.
Er wordt helemaal niets ingestampt.
Wat droevig is, is je aangenomen mening op basis van een stel imbecielen die geeneens fatsoenlijke TV kunnen maken.

1 augustus 2014 om 13:21

Nou word ik stiekem wel benieuwd over welke imbecielen dit gaat...

31 juli 2014 om 17:56

Jij snapt de situatie in spanje niet helemaal volgens mij. Catalonie is een heel welvarend deel in spanje en heeft economisch een voorsprong op de rest van spanje, de rest van spanje is namelijk erg arm. Doordat catalonie los komt van spanje hoeven de mensen uit catalonie niet ook premies te betalen voor de arme mensen in de rest van spanje. Economisch is het nu juist een nadeel en zodra het loskomt van spanje een voordeel....

31 juli 2014 om 18:07

Catalonië heeft ook schulden hoor.

31 juli 2014 om 18:13

Volgens mij snap jij het niet. Wanneer Cataluña een eigen staat zou worden, zou het de helft van de Spaanse staatsschuld meenemen. Maar goed, aan het einde van de dag zijn gewoon allemaal Spanjaarden (of ze dat nou vinden of niet) en ik zie ze dan ook als mijn landgenoten. Hopelijk zal er ooit eenheid zijn in Spanje.

31 juli 2014 om 18:16

Catalonië heeft die welvarendheid grappig genoeg grotendeels te danken aan Franco. Die heeft in het midden van de vorige eeuw de boel daar enorm gemoderniseerd en daarmee de plaatselijke én landelijke economie gigantisch aangezwengeld.

Overigens is de rest van Spanje zeker niet zo arm als bijvoorbeeld Extremadura of Andalusië, waar het bijzonder beroerd mee gesteld is.
Madrid is, ondanks dat het veel kleiner is, verantwoordelijk voor evenveel BNP als Catalonië. En ook Andalusië levert, ondanks de armoede, een enorme bijdrage aan het land (en dus aan Catalonië, wat heel veel baat heeft bij de samenwerkingen met de andere regio's).

Ja, die separatisten willen inderdaad af van hun bijdrage aan de rest van het land, maar ondertussen vrolijk door profiteren van de import/export-contracten. Wel de lusten, niet de lasten. Zo werkt dat natuurlijk niet, he.

1 augustus 2014 om 01:25

Als het over Catalonië gaat praat je als iemand die niet goed snik is.

Barcelona was vóór het tijdperk van Franco al vooruitstreven en was het ontzettend welvarend. Die kleine dictator heeft het eerst platgebombardeerd om vervolgens zoveel mogelijk van zijn landgenoten erheen te sturen.
En jij beweert dat we het dan te danken hebben aan hem?
Jij neemt werkelijk alles klakkeloos aan wat van Upyd en dat soort rukkers komt, he?

Wel de lusten, niet de lasten? Dat is wat het buurland flikt. De schuld hebben we omdat zij de schuld bij ons niet afbetalen en wij vervolgens bij hen moeten lenen. Daarbij staat al vast dat als we blijven, we de schuld af moeten betalen én moeten investeren in dat land.

Andalusië levert verdomme nagenoeg niets af. Het neemt bovenal geld. Die krijgen meer terug dan ze leveren.

31 juli 2014 om 18:00

Ik woon zelf in Barcelona en ik schat dat slechts een kwart van m'n Catalaanse vrienden indepentalista is. Onafhankelijkheid is nog ver weg.

On: Barcelona heeft zelf ook veel baat bij spelen in La Liga dus dat zal weinig problemen opleveren, als het er echt op aankomt.

31 juli 2014 om 18:08

Denk het niet aangezien die economische nadelen er niet zijn.

Catalonie is economisch gezien een vrij belangrijke regio van Spanje. Niet alleen vanwege het toerisme maar ze zijn ook verantwoordelijk voor een substantieel deel van de export (vooral in de hi-tech export).

Daarnaast dragen ze flink meer belasting af aan de overheid dan dat ze van de overheid terug krijgen.
Daar is deze hele zooi juist mee begonnen (dat de seperatisten zo veel aan populariteit wonnen), dat men meer geld wilde van de overheid voor investeringen omdat ze juist zoveel bijdragen aan het Bnp.

Schotland zit ook te werken aan onafhankelijkheid maar bij hun is het echt zo dat ze er financieel flink op achteruit gaan en ze meer geld van de overheid krijgen dan dat er afgedragen word.

Geen verrassing dat Javier Tebas dergelijke woorden in de mond neemt, maar de onafhankelijkheid van Catalonië is van groter belang dan een voetbalclub als Barcelona. Sterker nog, het past volkomen in de clubcultuur dat de onafhankelijkheidsstrijd wordt gesteund en desnoods maatregelen worden genomen om dat mogelijk te maken. De Spaanse Bond zal ongetwijfeld realiseren hoeveel ze mislopen op het moment dat ze de Catalaanse clubs uit La Liga weren en tot een akkoord komen met het Catalaans parlement als de nood aan de man is.

Dat zegt hij nu tot dat het werkelijk zou gebeuren

Monaco kan toch ook mee doen in de Franse competitie, ik begrijp het probleem hier niet helemaal.

31 juli 2014 om 17:51

Er is geen conflict tussen Monaco en Frankrijk. Tussen Spanje en Catalonië wel.

31 juli 2014 om 17:54

Probleem is de wetgeving zoals in de tekst vermeld staat.

Leuk dat Madrileense blufpoker, beetje de Catalanen jennen maar als het er ooit op aankomt zullen ze wel in La Liga mogen blijven. Ze willen toch zo graag de 500 beste voetballers ter wereld in de Primera Division, als ze Barcelona willen uitsluiten verliezen ze de helft van hun imago en sluit Barça zich gewoon in de Ligue 1 aan. Bye Primera Division.

31 juli 2014 om 17:58

Hahaha, wordt een beetje saai voor Real dan idd. Maar de LIGA BBVA kan niet zonder Real of Barca. Dan wordt het niks.

31 juli 2014 om 21:06

Onzin natuurlijk. Het zou de Spaanse competitie goed doen als die clubs er uit stappen. Dan zijn we eindelijk af van die monopoly en krijg je daadwerkelijk weer een competitieve omgeving. Door de huidige structuur stagneert die omgeving al jaren. Eeuwig zonde.

31 juli 2014 om 18:03

Dan zal het gelijk de Bundesliga worden.

31 juli 2014 om 18:05

Dan wordt het maar een soort Bundesliga, als Real maar elke haar de titel pakt.

31 juli 2014 om 18:26

Onafhankelijk worden zodat je je bij een ander land kunt aansluiten?
Juistem... Zoveelste bevestiging dat het gewoon allemaal om geld draait.

31 juli 2014 om 18:30

Ooit gehoord van Franco? Ik zou zeggen zoek de historie van Spanje eens op. Dan zal je wel begrijpen waarom dat de Catalanen niet willen opdraaien voor Spanje.

31 juli 2014 om 18:34

Oud zeer dat allang verleden tijd is, maar dat door verbitterde oude mannen wordt opgerakeld als alibi. Het gaat puur om geld, meer niet.

Gaan ze toch lekker met Frankrijk mee doen, denk dat die niet moeilijk zullen doen als zeeen club als Barca erbij kunnen krijgen.
Nog mooier zou zijn alle topclubs in een competitie, en op landelijk niveau enkel semi-profs over te houden. Zo voorkom je dat clubs belachelijke dingen gaan doen om maar tot de top te behoren....
Maar dat is een andere discussie

31 juli 2014 om 18:31

Walgelijk idee.
Maar dat is een andere discussie.

zou leuk zijn mocht barca haar eigen competitie houden, en espanyol als aards rivaal bestempelen. en je espanyol net zoals real madrid acht.. dan zijn de catalanen ook te vrede.

Willen de Catalaanse Barcelona supporters wel in de La Liga blijven? Aangezien ze elke thuis match chanteren om de onafhankelijkheid. Waarom zouden de Catalanen nou om onafhankelijkheid roepen om dan wel mee te doen in een puur Spaanse competitie? Ik zie de logica er niet in. Ging Barcelona zich misschien niet aanmelden bij de franse competitie?

31 juli 2014 om 18:04

Van mij mag het, dan wordt Real ieder jaar kampioen, dat is toch prachtig.

31 juli 2014 om 18:08

Niet echt nee Dat is saai!

31 juli 2014 om 18:22

Wat is daar juist prachtig aan als ik vragen mag?zonder tegenstand kampioen worden dan neemt niemand nog de Spaanse competitie serieus en zijn de titels die Real pakt nationaal niet bijzonder meer.het is toch mooier om Barca te verslaan in de titelstrijd dan een walk in the park.

31 juli 2014 om 18:27

Hopen dat Altetico op het goede pad blijft

Dus eigenlijk is de topic omschrijving weer (te) stellig en conclusie is dat eigenlijk niks is uitgesloten. Naast het feit dat dit meer een politiek verhaal is.

Oftewel, waarom wordt dit gedeeld?

Nou kan je wel voorspellen dat Spanje dit niet gaat doen als cotalonie onafhankelijk wordt. Ze zullen alles doen om catalonie het moeilijk te maken

Monaco speelt mee in de Ligue 1 omdat er maar 1 club is Monaco. In Catalonië, wat bijna net zo groot is als Nederland zullen er genoeg clubs zijn voor een competitie. Lekker daar blijven dus en niet meer bij de Primera division. Als je je wilt afscheiden dan moet je dat met alles doen incl. voetbal.
Gelukkig is lang geen meerderheid voor onafhankelijkheid zoals hier eerder door iemand werd vermeld.

31 juli 2014 om 18:24

Een eigen league begin je niet zomaar hoor Die league zal dan ook herkend moeten worden bij de Uefa, Fifa...dan kan Barcelona beter in de Spaanse competitie blijven. Daar hebben ze tenminste nog competitie.

Ik ben al een fanatieke Barça supporter sinds mijn jeugd, maar daarnaast ook een trotse Spanjaard. De onafhankelijkheidsvlaggen in het stadion zijn daarom ook een doorn in mijn oog. Als Cataluña ooit onafhankelijk zal worden, wat ik sterk betwijfel, dan kan ik ook geen fan meer zijn van de club aangezien het iets zal vertegenwoordigen wat ik niet ondersteun.

Que viva España y que viva Cataluña!

31 juli 2014 om 18:26

Het zal niet meteen voor vandaag zijn moest Catalonië onafhankelijk worden.

1 augustus 2014 om 01:29

Barça is altijd een bolwerk geweest van Catalanisme (ik heb het niet over separatisme, maar Catalanisme). Als dat een doorn in je oog is, had je nooit voor deze club moeten kiezen. Pak maar een ploeg dat beter bij jou past, zoals dat clubje uit Cornella.

1 augustus 2014 om 12:29

@almogaver Er is niks mee met trots zijn op je regio, de Andalusiërs zijn trots op Andalucia, de Canariërs op de Canarische eilanden en ga zo maar door. Zo vind ik het ook gewoon tof dat de Catalanen trots zijn op Cataluña, niks mis mee. Maar separatisme daar ben ik op tegen, klaar. Soy Español y culé!

1 augustus 2014 om 12:52

Jij mag een unionist zijn, da's prima. Maar ik ben een Catalaan en niets anders dan dat. Ik ben trots op mijn land.

1 augustus 2014 om 07:25

Maar dan zeg jij dat voor jou politiek en voetbal hand in hand gaan.
In het verlengde daarvan, kan ik dan stellen dat je selectief bent ofwel geen moeite hebt met het verleden van Franco.

toch?

en eh iets anders: ik vind het walgelijk dat je voor deze post een groen randje krijgt.. typisch calvinistisch. Gatver.

1 augustus 2014 om 12:32

Cataluña was vóór Franco al Spaans. Sterker nog, het is al bijna 300 jaar Spaans. Heel het Iberisch schiereiland bestond vroeger uit kleine koningkrijkjes, waaronder het Catalaanse koningkrijk. Alle middeleeuwse koningkrijken zijn inmiddels al eeuwen 1 land, en dat is Spanje geworden.

1 augustus 2014 om 19:30

Catalonië is in 1714 bezet geraakt door de Bourbons die een gecentraliseerde politiek voerden en al onze rechten ontnamen. Daarvoor was het niet één land, maar was het grondgebied van de Habsburgers.
300 jaar geleden zijn we veroverd door hen veroverd en sindsdien nog altijd bezet. Vóór franco zijn er diverse pogingen geweest tot revolutie om ons te ontdoen van de tirannie.

Natuurlijk zal er iets geregeld worden, anders kunnen ze de competitie zowat opdoeken. Dan wil er echt geen hond meer naar kijken zonder Barca. Want ik denk niet dat Atletico een vast uitdager van Real en Barca kan worden.

Mocht Catalonië ooit onafhankelijk worden ( wat ik betwijfel ) denk ik dat Barcelona gewoon in La Liga zal blijven spelen. Anders verliest deze prachtige competitie zijn glans en zal jaar in jaar uit Real kampioen worden... Tebas roept hier zomaar wat, een dreigementje niets meer of minder. Dat akkoord komt er wel hoor. Monaco speelt ook gewoon in de Lique 1

Hah, dat is echt een goede.

Barca - Blote Voet Salou, prachtig evenement, alleen de tv gelden bereiden wat zorgen.

Catalonie onafhankelijk ? Allicht even snel als dat Vlaanderen en Wallonie op zichzelf verdergaan en Schotland zich afscheidt van Engeland.

De drie scenario's zullen nog wel enige tijd vergen.

En dan de uitsmijter van deze man : het kan enkel wanneer men tot een akkoord komt zoals met Andorra.

Alsof de Spaanse Liga zijn grootste opbrengst (de rivaliteit tussen Real en Barcelona) zelf gaat opblazen. Uiteindelijk zal, omwille van de centjes, de Liga zelf vragende partij zijn om Barcelona in de Liga te houden.

Maar nog eens : die onafhankelijkheid zal nog wel even op zich laten wachten.

Zoals Voetbalzone zelf al zei: op deze site hebben we het alleen over sport, politiek is verboden. Afijn. Nu blijkt dat ook deze site het onvermijdelijke inziet: de twee zijn onlosmakelijk verbonden.

Wat er met Barça gebeurt is van secundair belang, dat Catalunya bevrijdt wordt is het belangrijkste. Al eeuwen worden de Catalanen onderdrukt, en ondanks vele pogingen is het vernietigen van het volk en de cultuur niet gelukt. Als de Spanjaarden zo beschaafd zijn als ze altijd vol trots roepen, moet het mogelijk zijn een manier te vinden waarop Barça in de Spaanse competitie zal blijven. Aan de andere kant moet Barça zich afvragen of ze in een corrupte competitie willen blijven waarin alle motoren op volle toeren draaien om Real Madrid kampioen te maken. Beter zou het zijn aan te sluiten bij de competitie van een beschaafder land.

Visca el Barça i Catalunya!

31 juli 2014 om 19:02

"onderdrukt". Cataluña was ooit in een ver verleden een koninkrijk, net zoals alle andere delen van Spanje dat voorheen waren. De Catalanen zijn Spanjaarden, net zoals de Valencianos, Asturianos, Andaluces en de rest van de inwoners uit de verschillende Spaanse autonome regio's dat zijn.

Que viva España y que viva Cataluña!

1 augustus 2014 om 01:31

Dat zijn wij niet. Wij zijn Catalaans en niets anders dan dat. Daar heb ik geen papiertje voor nodig om te weten noch het idee van een ander.
Jij kunt spreken over wat jij bent, ik heb het over wat ik ben.

1 augustus 2014 om 12:33

Een Catalaanse Spanjaard dus, net als ik een Andalusische Spanjaard

1 augustus 2014 om 12:56

Een Catalaan en een Nederlander. Niets meer, niets minder, niets anders.

Neem aan dat Catalonië dan ook een eigen nationale elftal zal krijgen, of niet?

31 juli 2014 om 19:25

Hebben ze al een soort van, maar dan worden de wedstrijden erkent denk ik en kan je niet als nu voor Catelonie en Spanje spelen.

Vergis je niet dat Barcelona ,mocht het gebeuren niet meer de club is die het nu is. Geen grote inkomsten meer (tv gelden, stadion, publiek) en minder toppers die in een matige competitie willen spelen.
Langzaam zal Barcelona van een topper naar een subtopper gaan. Je kan wel onafhankelijk willen zijn, worden zal je het nooit.

31 juli 2014 om 19:30

Ach, Catalunya zal sneller onafhankelijk zijn als dat de LFP 50 pct van zijn eigen geldkoe eigenhandig de nek omdraait.

Bij Catalaanse onafhankleijkheid blijft Barcelona "gewoon" actief in de Primera, daar ben ik dus echt stellig van overtuigd.

31 juli 2014 om 20:00

Dus wel onafhankelijk, maar toch van 2 walletjes eten?
Nee, onafhankelijk is dan ook onafhankelijk he, dan moet Barca in de nieuwe Catalaanse competitie en ook 7 a 8 procent rente gaan betalen over hun schulden. Catalonie zit dan immers niet meer in de Eirozone!
Ik zie enkel Schotland nog 8nafhankelijk, van Groot Brittanie, niet van Engeland!, worden.

31 juli 2014 om 21:26

Zoals reeds gezegd : moest het ooit zo ver komen dan zal de lfp zelf vragende partij zijn om Barcelona jaarlijks competitewedstrijden tegen Real te laten spelen.

En die 8 pct rente, als dat werkelijk het geval zal zijn (en ook hier zullen dan wel de nodige onderhandelingen aan voorafgaan om dit te vermijden), dan komt die onafhankelijkheid er niet.

Ik vermoed trouwens eerder dat Catalonie verder onder Spaanse vlag zal blijven maar een verregaande autonomie zal verkrijgen. Dat kan je ook als eten van twee walletje bekijken.

En enkel Schotland ? Je weet het niet, ook in Belgie zijn er bewegingen die een onafhankelijk Vlaanderen nastreven. Niet dat dit snel gerealiseerd zal worden maar helemaal uitsluiten, dat nou toch ook weer niet.

1 augustus 2014 om 01:41

Van twee walletjes eten? Wat mij betreft is er een puur Catalaanse competitie. Zal me verdomd weinig schelen. In dat opzich staat voetbal hartstikke los van politiek.
Barça zal m'n club blijven, maar Catalonië gaat Altijd voor Barça. Dan maar een arm clubje dat op Europees vlak niets mee voorstelt.

Maar wil je op sportief gebied blijven genieten, ook als neutrale kijker, dan is het natuurlijk verstandig om in de competitie te blijven.
Denk aan Cardiff City of Swansea. Keiii Engels he, die clubs?

En Valencia en Villarreal dan? Zijn toch ook Catalonische clubs of niet?

31 juli 2014 om 20:01

Nee! Liggen daar ver buiten.....real Madrid ook

Wordt saai in Barcelona als dit echt gebeurt. Bijna geen weerstand meer als je de competitie zou aanvullen met clubs uit Andorra. Moet je zien.

Op alfabetische volgorde:
FC Barcelona (spa)
FC Encamp (and)
RCD Espanyol (spa)
Gimnastic de Tarragona (spa)
Girona FC (spa)
Inter Club d'escaldes (and)
UE Llagostera (spa)
FC Lusitanos (and)
CE Principal (and)
FC Ordino (and)
CE Sabadell FC (spa)
FC Santa Coloma (and)
UE Santa Coloma (and)
UE Santa Julia (and)
Valencia CF (spa)
Villarreal CF (spa)

31 juli 2014 om 20:48

Pardon? Wat moeten Valencia en Villarreal daartussen?

31 juli 2014 om 21:43

Valencia en Villarreal zijn puur Spaanse ploegen!

Er komen waarschijnlijk geen verkiezingen (referendum) hierover. En dan nog zal de meerderheid tegen zijn. En waarom? Omdat ook Barca enorm profiteert van de extreem lage rentes die zij hoeven te betalen aan de grote Spaanse systeembanken. Deze banken worden nu al paar jaar overend gehouden door.....Noord-Europese landen, wij dus, oa via het Stabiliteitspact.
Zou Catalonie onafhankel II jk zijn, en dus geen lidmeer van de Eurozone (toch?...of dzt ineens weer wel?) Dan verdwijnen de voordelen van de grote clubs daar, oa Barca en Espagnol, en gaan ze tegen marktrente lenen, dus 7 a 8% en niet 1.5%.
Dat Catalonie 'rijker' is en dus minder profiteert van de retributies van de centrale overheid, vind ik n buitengewoon egoistische reden voor onafhankelijkheid. Noord-en Zuidholland brengen ook meer in danbijv Limburg en Zeeland, maar daarom moeten ze niet ineens 8nafhankelijk..
Landjes genoeg nu in Europa.

1 augustus 2014 om 01:39

Als Catalonië geen lid mag zijn van de Eurozone, dan zal het dat flink voelen. Maar dan mag jij ook alvast je portemonnee gereedmaken, want praktisch alle import en export richting de rest van Iberië verloopt via Catalonië. Als daar invoerrechten op gevraagd worden en grote bedrijven vertrekken, heeft niet alleen Catalonië heel veel tijd nodig om daarvan te herstellen, maar bovenal het buurland. En als het buurland zo zwaar gepakt wordt, zal dat gered moeten worden door Europa en dat kan een fatale klap zijn voor de Euro.

Daarbij zijn er geen redenen voor de EU om Catalonië te weigeren. Het liefst zie ik ons daar niet in, maar in de Efta, maar het gros wil wel bij de EU blijven.

Gaat echt niet gebeuren. Zonder Barcelona is de Primera División nog maar de helft waard. Misschien zelfs nog minder. Een Real die jaar na jaar met een giga voorsprong kampioen zou worden, is even spannend als aanschouwen hoe mijn cactus groeit.

Trouwens Luc Misson, expert in Europees recht en de advocaat die succesvol Bosman en recent Dahmane heeft verdedigd, verklaarde kort na het Bosman Arrest dat EU clubs in principe zich kunnen aansluiten bij gelijk welke competitie in die EU. Ook al hebben de inrichters van zo'n competitie bepalingen dat het niet mag.

Europees recht gaat daar immers gewoon boven

En als hij iets zegt, kan je het maar beter ernstig nemen.

Voor iedere minkukel hier die zonder enige voorkennis zeker weet dat het niet gaat gebeuren: het gros van de naties die er nu zijn in Europa, zijn nog geen honderd jaar oud. Landen als Kosovo e.d. worden wijd geaccepteerd simpelweg omdat jullie er destijds niet lekker op vakantie zijn gegaan of wat voor bizarre reden ook.

De bond zit vol idioten en dat bewijst ook deze man. Eerst quasi-dreigend over willen komen, vervolgens aangeven dat het gewoon mogelijk is om de ploegen er wel bij te laten, zoals dat ook is gegaan met clubs uit Andorra.
De bond wil Barça en de andere ploegen niet kwijt, want dan zakt het binnen twee jaar tot een competitie dat maximaal de prestige van de Franse weet te behalen. Los van het feit dat het in de lijn der verwachting ligt dat het met de onafhankelijkheid van Catalonë een kwestie van tijd is voor de Basken zich ook losmaken.
Dit houdt in dat wat de competitie betreft alles, hoogstwaarschijnlijk, lekker bij het oude blijft.

Verder is het afwachten of Mas de ballen kan tonen die hij zegt te hebben. Hij beschikt over een dosis charisma, maar het komt nu op de laatste punten aan.
Als ze het in hun hoofd halen om zelfs dit te blokkeren zal de onafhankelijkheid unaniem worden uitgeroepen door de politici.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren