Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Bij Ajax kijken we altijd eerst naar wat we in onze opleiding hebben’

Laatste update:
/

Ajax ontmoet zaterdagavond Benfica in Lissabon en hoopt in dat duel de Eusébio Cup te bemachtigen. Trainer Frank de Boer vindt de Portugezen een speciale tegenstander en legt uit waarom. Er zijn volgens hem meerdere parallellen te trekken tussen Ajax en Benfica.

De clubs veroverden allebei 33 keer de nationale titel en nemen doorgaans in de zomer afscheid van hun sterspeler(s). Waar Ajax deze zomer aanvoerder Siem de Jong verkocht aan Newcastle United, zwaaide kampioen Benfica achtereenvolgens Ezequiel Garay (Zenit Sint-Petersburg) en Lazar Markovic (Liverpool) uit. Het nadeel maakt vaak het beste los bij beide clubs. “Benfica blijkt altijd over de juiste connecties en scouting te beschikken om goede spelers aan te kopen of zelf op te leiden”, weet De Boer.

“Die combinatie maakt dat Benfica het altijd goed doet in de competitie en Europees. Heel knap als je acht of negen spelers verliest en toch weer een goed elftal op de been brengt. Dat is ook een heel groot compliment aan de trainer”, zegt hij lovend richting Jorge Jesus, zijn ‘collega’ bij de tegenstander. “Bij Ajax kijken we altijd eerst naar wat we in onze opleiding hebben; naar wat we vanuit de jeugd in kunnen passen. Als talent niet voorradig is, moet je niet schromen om te kopen. Maar Ajax staat erom bekend dat de club eerst naar de jeugd kijkt.”

Zal Ajax net als Benfica ook weer eens een Europese finale halen, denk je?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dan hebben ze in Amsterdam bijster weinig rondlopen in de eigen jeugd want er word toch veel aangekocht de laatste jaren.

26 juli 2014 om 12:57

Vraag me echt af waar je dat vandaan haalt. Ik denk dat elke club zijn handen mag dichtknijpen als er in een jaargang 3 jeugdspelers doorbreken op het niveau dat je vereist. Drie, dat is misschien al aan de hoge kant. Terwijl er jaarlijks handenvol spelers vertrekken, niet direct allemaal basisspelers, maar ook uit de breedte. Als je per zomer dan 4 a 5 spelers aantrekt lijkt me dat volkomen normaal. Zoals jij ook weet heeft Ajax nog altijd de meest productieve jeugdopleiding ter wereld, waar het gaat om afleveren van spelers die op het hoogste niveau actief zijn. Dit jaar zijn er weer 3 spelers uit de A bij de A-selectie aangesloten, net als vorig jaar.

Dus wat lul je met er loopt weinig rond?

26 juli 2014 om 13:30

Hij loopt gewoon te provoceren. Bijna alle spelers komen uit de eigen jeugd bij ons, los gezien van of ze op 16 jarige leeftijd zijn gekomen. Je moet op elke positie dubbele bezetting hebben en wat concurrentie is nooit verkeerd. Met de miljoenen die wij hebben gekregen van CL en transfers, is het dus ook verstandig dat je spelers zoals Duarte, van der Hoorn koopt. Het zijn allemaal jonge spelers en kenmerkend daarvan is dat ze heel wisselvallig spelen. Dat hebben wij vorig jaar gemerkt, maar vooral PSV is een goed voorbeeld. Maar goed, jaloerse gedrag op de mooiste club is altijd aanwezig .

26 juli 2014 om 14:12

Alle clubs kijken eerst bij de eigen jeugd of er iets rondloopt. Alleen heeft Ajax meer vertrouwen in de eigen jeugd dan bijv. mijn cluppie

26 juli 2014 om 14:19

hij heeft gewoon gelijk.
ajax koopt elk jaar minimaal 5 tot 6 spelers en zelfs de "eigen jeugd" is voor een groot deel weggekocht ofg weggekaapt bij andere clubs
De pers en het bestuur van ajax houden het sprookje graag in stand en helaas geloven veel mensen die sprookjes ook nog.

26 juli 2014 om 15:15

Jaarlijks minimaal 5 spelers exclusief jeugdspelers hmm? Wie durft de uitdaging aan dit aan te tonen voor de laatste 5 jaar? Ben benieuwd hoever je komt.

26 juli 2014 om 15:17

Natuurlijk komt de jeugd ergens anders vandaan. Denk je dat je naar Ajax mag als je nog niets kunt? Jezus dat niveau hier...

26 juli 2014 om 15:21

Ajax levert per definitie meer spelers met een hoog basisniveau dan andere clubs in Nederland. Of ze nu op 8 of 16 jarige leeftijd worden gehaald.

26 juli 2014 om 15:47

@ fransen, kaapt elke Nederlands betaald voetbal club niet spelers ergens anders vandaan? Ik bedoel PSV haalde jongens als Willems en Depay ook van Sparta en jongens als Aisatti en Afellay van Elinkwijk. Die worden toch ook allemaal neer gezet als eigen jeugd. Feyenoord zal hun spelers ook vanaf hun 13/14 allemaal uit de plaatselijke amateursclubs hebben geronseld.

Voorlopig is Ajax de afgelopen 10 jaar gewoon veruit de meest succesvolle Nederlandse club wat betreft de eigen jeugd.

26 juli 2014 om 16:03

Dat is al jaren niet meer het geval! Feyenoord heeft de beste jeugdopleiding al jaren. Neemt niet weg dat Ajaxx het prima doet natuurlijk, jaren achter elkaar kampioen met aankopen en wat jeugdspelers!

26 juli 2014 om 16:11

Hij bedoelt dat Ajax spelers op hun 16e/17e wegkoopt bij clubs en ze dan beschouwen als zelf opgeleid. Dat is dus meer wegkopen en niet opleiden.

26 juli 2014 om 16:50

De Feyenoordsupporters doen weer alsof hun club een couveuse op Varkenoord heeft staan die voetballers uitpoept....

En dat terwijl het grootste deel van de Feyenoordselectie van elders komt. Ik noem Janmaat, Pelle, Immers, Goossens, Mathijsen, Lamprou, Armenteros, Schaken, Te Vrede, Vormer, Nelom, Graafland, Singh, Bakkal en Verhoek. Kortom, veel meer elders opgeleide spelers dan spelers van Varkenoord en ook meer dan dat Ajax gebruikt!!! Ik noem die van vorig jaar, want die heb ik paraat, maar dat geeft niets, want het geeft mijn punt uitstekend weer. Misschien doen VZ leden als fransen, die ik dit soort dingen wel vaker zie zeggen, er beter aan die eierdop af te zetten want deze discussie winnen jullie niet, want jullie worden gewoon met de feiten om de oren geslagen. Ik zal niet eens beginnen over eigen jeugd als van Persie, die bij Excelsior gehaald is, of Wijnaldum, die van Sparta komt. Alle clubs doen het, alleen de aartsvijand mag het blijkbaar niet van onze Rotterdamse vrienden.

PS ik generaliseer weinig, ik zie die nonsens al jaren aangedragen worden als de "waarheid". Ik ben een beetje klaar met die Calimero's

26 juli 2014 om 17:08

Don, generaliseer niet zo!!! Daarbij Janmaat heeft een groot gedeelte op Varkenoord doorgebracht net als Lamprou, die maar een paar maanden oo de toekomst heeft gelopen. Verder vind ik het kopen van jonge spelers of weghalen van jonge spelers niet erg, dit doet iedereen. Wel heb ik 1 kanttekeningen bij het beleid van Ajax en dat is dat ze de laatse jaren best veel buitenlandse jeugd is gehaald en dat vind ik jammer.

26 juli 2014 om 17:53

Het is duidelijk weer zomervakantie. Alle clichés over Ajax, die al honderden keren uitgelegd zijn, worden weer eens naar boven getrokken en de provocateurs vieren hoogtij, zoals meneer 'fransen'.

Ajax doet het geweldig en dat is te zien aan de selectie waarmee ze vanavond gaan spelen. Veel jeugdspelers die (deels) bij Ajax zijn opgeleid en het spelletje van Ajax snappen. En daar gaat het om. Niet of ze al vanaf hun 3de, 5de of 16de bij de club zijn gekomen. En dat lijken veel andere supporters niet te begrijpen. Het gaat om het winnen van wedstrijden en dat doet Ajax al 4 jaar op rij meer dan welke Eredivisieclub dan ook. Hoe kan je dan in hemelsnaam commentaar hebben op het beleid dat gevoerd wordt?

Ook Feyenoord doet het goed, alleen op een minder hoog niveau, eerlijk is eerlijk. En nee, dat is niet provoceren, dat is een feit.

26 juli 2014 om 17:55

@rugu: PSV doet dat inderdaad ook en Feyenoord soms ook.
Maar Feyenoord heeft wel de meeste spelers die al vanaf 7 of 8 jaar bij de club spelen.

26 juli 2014 om 17:57

@kebm: jij mag het provoceren noemen maar feit is dat Feyenoord al jaren de beste opleiding van Nederland heeft.

26 juli 2014 om 20:23

Niet volgens ranking van de UEFA daar staat Barcelona en Ajax samen aan de top. Die kijken ook hoe de spelers zich verder ontwikkelen bij de div. Europese clubs.

26 juli 2014 om 22:06

Allereerst begint het een zinloze discussie te worden als we allemaal onze piewie uit de broek halen om te laten zien wie de grootste heeft... tjonge jonge wat een macho gedrag.
Ajax heeft inderdaad jarenlang meer jeugd door laten stromen en staat bekend om zijn goede jeugdopleiding, alleen ik vind wel dat wij als mede Voetbalzone genoten kanttekeningen mogen maken over het succes de laatste jaren, dat valt toch wel tegen als je het vergelijkt met de jaren 90. Dat zal voornamelijk door het grote geld komen, maar ook doordat ook Ajax minder successen boekt dan vroeger. Als je de doorstroming van nu bekijkt, ga je meer twijfels hebben of deze jongens echte versterkingen zijn en of ze de top bereiken. Daarnaast vind ik ook dat Overmars nou nog niet heeft uitgeblonken in zijn transferbeleid. Een aantal jongens op jonge leeftijd gehaald zijn alweer afgevallen en die ene topper zoals Suarez als laatste voorbeeld, is ook alweer een tijdje terug. Het is een beetje middelmaat met een topcoach aan boord die het uiterste eruit perst, dus vind ik dat ze in Amsterdam wel iets minder op de borst mogen slaan, ook dat kan af en toe als provocerend worden beschouwd.

26 juli 2014 om 13:00

Dat valt echt reuze mee... van der Hoorn was gehaald als concurrentie voor Veltman, omdat Alderweireld zou vertrekken. Degene uit de jeugdopleiding van Ajax heeft die strijd gewonnen.

Er moest een vervanger voor Eriksen komen. Dat werd Duarte, omdat er niemand uit de jeugd klaarstond.

Moisander werd simpelweg gehaald voor de ervaring en als vervanger voor Vertonghen. Als je iemand met ervaring nodig hebt achterin, kan je natuurlijk niet in de jeugd kijken.

Voor de rest zijn er volgens mij niet veel grote aankopen gedaan, de afgelopen jaren?

26 juli 2014 om 16:32

nog een klein vraagteken bij deze opmerking gaat over de nummer 10 positie
klaassen brak vorig jaar door maar ze wouden eerst maher en van ginkel halen dit ging alleen niet door omdat ze respectievelijk te duur of naar chelsea moesten.

voor de rest hebben ze natuurlijk wel goede jeugdopleiding al dan niet gehaald op hun 16/17

26 juli 2014 om 16:54

Klopt, ze hadden niet verwacht dat Klaassen zich zo snel zou ontwikkelen, zeker nadat hij een hele lange blessure had opgelopen. Als het kon hadden ze dus van Ginkel gehaald. Maher hoort niet in dit rijtje, het gaat namelijk over de positie van rcm. Daar hoort een type Siem de Jong te staan, die veel loopt en ook scorend vermogen heeft. Dit hebben Klaasen en van Ginkel bijvoorbeeld ook. Ajax speelt niet met een 10. Maher was in beeld als vervanger van Eriksen, op lcm. Uiteindelijk hebben ze voor Duarte gekozen voor die plek.

26 juli 2014 om 13:00

Veltman, Van Rhijn (Ok die niet helemaal heeft zelfs stage gelopen bij Feyenoord maar koos vrij snel voor Ajax), Blind en dan heb ik het nog geen eens over spelers die Ajax heeft opgeleid en nu in het buiteland spelen (VD vaart, Sneijder, Heintinga) dus zo slecht is de jeugdopleiding van Ajax niet.

26 juli 2014 om 13:03

Vind ik persoonlijk wel mee vallen. En vergeet niet dat jeugd redelijk breed gedefinieerd is en helemaal eigen jeugd. Bij Ajax spelen er genoeg spelers uit eigen jeugd die toch ook aangekocht zijn. Vind ik zelf een goed beleid alleen wordt het langzaam wel tijd dat er strengere regels komen voor het aankopen van jong talent. De leeftijd wordt steeds jonger en meer in meer zie je ook in Nederland terug komen dat er talentjes worden gehaald uit omliggende landen net in hun tiener jaren om ze vervolgens zonder pardon terug te sturen. De grote europese clubs doen dit al jaren, maar vorig jaar bleek al uit verschillende artikelen dat club als Ajax meer een meer die kant op gaan. Denk dat het voetbal er wederom goed aan doet om een voorbeeld te nemen aan American Football, niks professioneels tot je 18de.

26 juli 2014 om 13:19

Ben het oneens met jouw stelling. Waarom zou je als 16 jarige belg niet mogen kiezen voor een van de beste opleidingen (Amsterdam). Als jij studeert en je wilt dat in het buitenland doen is dat toch ook geoorloofd? Zo'n opleiding is niet anders. Die voetballertjes willen ook de beste opleiding.

26 juli 2014 om 15:35

Zo dit is mooi verwoord

26 juli 2014 om 16:22

Persoonlijk zou ik ook kunnen leven met 16 jaar hoor. En zeker in landen als Nederland waar er voor topsporters de mogelijkheid is tot aangepast onderwijs. Ik ken genoeg mensen die daar gebruik van maken, in mijn geval wedstrijdroeiers. Maar mijn stelling gaat over strengere regels en ik noem slechts een voorbeeld, weet trouwens niet eens of die regel 18 jaar is of studerend. Maar ergens moet je een grens leggen, zeker als het goed om buitenlandse spelertjes.

26 juli 2014 om 13:07

Nou 14Fer14, een beetje genuanceerder mag wel. Je bent zeker alweer vergeten waar jouw club bijna aan kapot gegaan is.

26 juli 2014 om 13:10

Had van de week een hele fijne discussie met een medesupporter van jou, die eveneens doodziek werd van dat eindeloze gezeik tussen ajax- en feyenoordsupporters. Word je nou niet doodmoe van jezelf met dat negatieve gelul en afgeven op de andere club ? Lees anders eerst wat er staat ! Er word eerst naar de opleiding gekeken, en zo nodig moet je wel kopen om kwalitatief bij te blijven. Jullie hebben, noodgedwongen, succes nu met veelal eigen jeugd. Dat is mooi om te zien en daar geef ik regelmatig complimenten voor. Maar vergeet niet dat jullie zo goed als failliet waren door het kopen. Laten we met z'n allen onze eigen clubs supporten en niet te negatief naar een ander kijken. Dan word het ook hier een stuk vriendelijker !

26 juli 2014 om 13:27

Je geeft er misschien wel complimenten voor, maar altijd wel met de aanvulling dat het noodgedwongen was.
Nu lijkt mij dat na 5 jaar wel een vrij nutteloze aanvulling, iedereen weet dit al jaren, en heeft het al 9999999999 x gelezen hier..

Ook bij Ajax was het noodgedwongen, ook bij Ajax stond het water aan de lippen en werd er jarenlang grote verliezen geschreven, maar dat maakt toch niets uit, nu is belangrijk, leren van het verleden, je richten op de toekomst, maar nu leven.

Nu maakt het mij verder niet uit hoor, of ze nu 11 eigen jeugdspelers in de basis hebben of 11 gekochte buitenlanders, als het spel maar leuk is om naar te kijken ben ik al tevreden.
Kijk ook veel en graag wedstrijden in de Spaanse competitie, en dat zijn allemaal buitenlanders voor mij Kijkplezier is er niets minder om

26 juli 2014 om 13:42

Jij volgt mij begrijp ik ? Omdat je weet dat ik dat er altijd aan toe voeg ? Moet je misschien toch eens beter leren lezen want ik zet dat er nooit bij, bij de post @14fer14 wel. Niet om een sneer te geven, maar meer om hem met de neus op de feiten te drukken. Want als Feyenoord niet in dergelijk zwaar weer was gekomen en de nood niet zo hoog was geweest hadden ze wellicht op dezelfde voet verder gegaan. Bij Ajax is er een behoorlijke tijd ook een bestuur geweest die dachten dat het geld niet op kon, en ook bij ons was het kantje boord. Maar kijk waar we nu staan, meeste eigen vermogen van alle Nl clubs. Daar ben ik trots op, en zo zouden de Feyenoorders ook trots moeten zijn met waar ze nu staan. Zeker als je bekijkt waar ze vandaan komen. Ik hou wel van een discussie, zeker als je met feiten komt enz. Maar zo maar wat roepen in de ruimte zonder enige onderbouwing kan elke kleuter. Verder voert iedereen zijn eigen beleid, de ene met een vreemdelingenlegioen, de ander zoveel mogelijk met spelers uit de eigen opleiding. Als je er succes mee hebt is er niks aan de hand, maar als het jaar in jaar uit mis gaat dan kom je geheid in de problemen.

26 juli 2014 om 13:29

Er wordt zeker wel aangekocht, maar uiteindelijk zijn het wel een Veltman, Blind, Kishna en een Klaassen die het winnen van de aankopen.

26 juli 2014 om 13:55

Dat is dan toch wel zonde van het geld al die aankopen.

26 juli 2014 om 14:06

Waarom is het dan zonde? Ajax haalt tenminste prijzen met die aankopen. Bijvoorbeeld een PSV niet en zij kopen voor het dubbele bedrag in. Ajax weet wat ze aankopen en weet ook wat ze ermee moeten doen.

Spelers zoals Fischer, De Jong, Serero en Boilesen zijn ook jong gekocht en je ziet wat er gebeurt met die aankopen. Zo zal het hoogstwaarschijnlijk ook met bijvoorbeeld Bazoer, Dijks, Andersen en El-Ghazi gebeuren.

Tot nu toe heeft Ajax alleen maar laten zien dat zij in het algemeen verstandig inkopen doen en vaak zie je dan ook die jonge spelers na een aantal seizoenen schitteren.

26 juli 2014 om 14:14

Suarez en Zlatan horen nu bij de beste 5 voetballers ter wereld en zijn allebei aangekocht. Het kan dus wel zeker zin hebben en met Muric, Cerny en Fischer zijn er toch ook weer pareltjes dus ik ben het niet eens met Hootch

26 juli 2014 om 14:21

Boesz,

Is het bij jouw een typefout, want je bedoeld n.l. precies hetzelfde wat ik zeg.

26 juli 2014 om 14:30

De laatste vier jaar gaat het inderdaad goed. De jaren daarvoor was het ook bij Ajax niet je van het. Zolang Ajax prijzen blijft winnen is hun koopgedrag in ieder geval gerechtvaardigd. Al heb ik de meerwaarde van Duarte en Van der Hoorn afgelopen jaar niet gezien. Toch ruim 7 miljoen euro voor 2 spelers die nog weinig minuten hebben gemaakt in Ajax 1. Maar goed, Ajax wel weer landskampioen dus het is geoorloofd.

26 juli 2014 om 14:56

De laatste vier jaar gaat het goed, maar jij wilt het hier graag hebben over de jaren daarvoor? Daar heb je toch een gezegde voor? Iets met oude koeien?

Maar Duarte en Van der Hoorn? Tja, Ajax keek bij het scouten alleen maar naar hun kwaliteiten en keken dus niet in die glazen bol. Anders had Ajax van tevoren wel kunnen zien dat Van der Hoorn problemen had met aanpassen. Voor het eerst verhuizen en al dat media-aandacht was blijkbaar toch wat moeilijker voor de verdediger. En Duarte? Tja, als Ajax van tevoren had geweten dat deze jongen geblesseerd raakte.....

Maar ja, Ajax was wederom kampioen geworden. En weet je wat nog mooier was in één van die seizoenen dat Ajax kampioen werd? Dat Ajax kampte met enorm veel blessures in een halve seizoen. Welke aankopen kwamen er toen? Juist, geen één, want De Boer gebruikte gewoon de jeugd en spelers van Jong Ajax.

En volgens mij speelt Jong Ajax Jupiler League, dus daar mag net zo goed spelers voor gekocht worden als de rest van de clubs in de Jupiler League.

26 juli 2014 om 15:14

Vd Hoorn is dus gekocht voor bijna vier miljoen om in de Jupiler League te spelen? Dan heeft Ajax het record voor duurste miskoop in de Jupiler League ook voort in handen.

Dat seizoen met "enorm veel blessures". Daar heb je toch een gezegde voor? Iets met oude koeien?
Verder weet ik niet eens over welk seizoen je het zou moeten hebben, want terugkijkende in de statistieken kan ik geen periode vinden waarin veel jeugdspelers debuteerden. Wel dat normaal gesproken reservespelers speelden (aissati en Sulejmani) en hun plaatsen op de bank werden ingenomen door spelers uit de jeugd.
Maar dat bla bla bla verhaal over dat seizoen heb ik inmiddels ook al tig keer gelezen van je.

26 juli 2014 om 15:26

bosche bol, dat seizoen was afgelopen seizoen. Nou niet echt oude koeien wel....?

26 juli 2014 om 15:33

Bosche_bol,

Het gaat hier niet om records te verbreken, maar om resultaten. Kijk gewoon even naar de statistieken van Ajax en dan weet je wel wat voor resultaten Ajax boekt. Welke club in Nederland heeft het tot nu toe beter gedaan?

Verder over die blessures doel ik meer op blessures voor Alderweireld, vertonghen, Boilesen, Van der Wiel, Janssen, Sulejmani en Boerrigter die allemaal gelijktijdig kwamen en 2 maanden duurden. De Boer koos voor de jeugd en Jong Ajax en Ajax wist toen ook gewoon kampioen te worden. Dus dan zegt het wel veel over de kwaliteiten die Ajax in zijn jeugd heeft.

Dan kun jij wel bijdehand gaan doen over Oude koeien, maar jeugd van toen zegt iets van nu. Want volgens mij zijn een aantal van hen basisspeler geworden.

Edit: Sorry Jaakke, maar ik bedoelde eigenlijk het seizoen 2011/2012. Maar ook natuurlijk vorig seizoen kampte Ajax met blessures. Duarte, Veltman, Boilesen, De Jong, Sigthorsson, Bojan en Fischer.

26 juli 2014 om 17:50

Klinkt heel mooi dat verhaal over 2011/2012, maar feitelijk werden de geblesseerden grotendeels gewoon vervangen door bankzitters van de grote selectie die Ajax heeft. Ooijer, Enoh, Boelykin, Anita, Aissati, Lodeiro en Sulejmani.

Daarnaast is het ook niet mogelijk om vervangers aan te trekken buiten de transferperiode.
Alderweireld, Verthongen, Janssen en Sulejmani speelden in februari wedstrijden.
Boilensens blessure werd eerst opgevangen door Anita. Toen Vd Wiel geblesseerd raakte verhuisde Anita naar rechts en kwam Koppers (later Blind) links te spelen.
Boerrigter werd vervangen door Sulejmani die zelf later weer werd vervangen door Ebicilio / Ozbiliz / Aissati.
Natuurlijk schoven er een paar jeugdspelers door, maar niet overdreven veel meer dan anders.
De Boer koos in eerste instantie voor reservespelers die al een hele tijd bij de selectie zaten.

Spelers die dat seizoen naar mijn mening zijn doorgebroken zijn Van Rhijn en Klaassen.

Ik zal echt niet ontkennen dat Ajax geen kwaliteit in de jeugd heeft rondlopen (op een spits na dan ), maar dat Ajax destijds een half elftal heeft vervangen door jeugdspelers is grote onzin.

27 juli 2014 om 00:18

De blessures begonnen al in december en januari, dus de transfermarkt was gewoon open. Verder noem jij de bankzitters, maar die bankzitters Ebecillio, Özbiliz, Koppers, Blind en Van Rhijn waren wel gewoon degelijk spelers die afkomstig waren uit de jeugd van Ajax. Uiteindelijk moest de reservebank opgevuld worden met spelers van de A1.

Ook noem jij Enoh als vervanger, maar die werkte in Afrika zijn wedstrijden af voor zijn land.

Natuurlijk hoopte men dat Ajax betere spitsen dan Van der Gun en Babel zou voortbrengen, maar Ajax heeft met de rest van die posities zeer goed werk geleverd.

27 juli 2014 om 13:33

Nogmaals, alleen Van Rhijn, Klaassen en Koppers maakten dat seizoen de echte overstap naar de A-selectie van Ajax. (waarvan Koppers het uiteindelijk niet waar heeft kunnen maken bij Ajax). Niet echt meer of minder dan anderen jaren. Waarvoor respect naar Ajax dat het bij hun de normaalste zaak is om elk seizoen een paar jeugdspelers door te laten stromen.
Ebecilio, Ozbiliz en Blind maakten een jaar eerder al deel uit van de A-selectie.

Kijk het op wikipedia maar eens allemaal na. Dan zal je zien dat de basis 11 en reservebank van Ajax na de winterstop echt niet bestond uit meer dan 3 voetballers die dat seizoen de overstap hadden gemaakt vanuit de jeugd naar de A-selectie. En dat is bij lange na echt geen half elftal.
Je mag dat seizoen best een beetje romantiseren, maar dat De Boer terugviel op vele jeugdspelers is onzin.

26 juli 2014 om 13:37

Dat klopt maar at zijn vooral jonge jongens in de categerie A-jeugd of net iets ouder geweest. Ze hebben niet al te veel vertrouwen in de jongens die daar rondlopen en je zag vorig jaar bij Jong-Ajax ook dat het niveau van de spelers daar niet der mate was dat je mag verwachten dat er veel jongens het eerste gaan halen. In de B-jeugd schijnt wel het nodige talent rondte lopen maar die jongens zijn gewoon nog veel te jong om de stap naar de selectie of Jong-Ajax te maken.

Dus wat Ajax gedaan heeft aan investeringen is eigenlijk heel slim; het opvullen van laat ik het een verloren of mislukte lichting noemen. De kosten zijn relatief laag en er hoeven maar een of twee pareltjes tussen te ziten en alle investeringen zijn terug verdiend.

En natuurlijk zijn er ook wat spelers gehaald die een directe versterking zijn voor het eerste team maar dat is ook weer niet zo gek want je wil als club doorgroeien en vertrokken spelers opvangen met kwaliteit. Waarom zou een club als Ajax iemand als Viergever of Van der Hoorn niet hale als ze een probleem zien centraal in de verdediging en voorlopig niemand hebben die het gat op kan vangen? Waarom zouden ze Zivkovic niet halen als ze geen spirs hebben die op eredivisie niveau mee kan? Met Castillion voorin gaan ze de oorlog zeker niet winnen...

Kortom makkelijk scoren zo'n post maar je lijkt er niet echt een inhoudelijke gedachte achter te hebben en anders zie ik die graag nog langskomen

26 juli 2014 om 14:34

@14fer14
Ja helaas kopen we de laatste jaren wel veel B-aankopen of huren deze van Barcelona.
Daarnaast haalt Ajax redelijk veel jong talent binnen om het vervolgens eigen jeugd te noemen.

26 juli 2014 om 18:02

Ach ja als je je eigen jeugd koopt op 16/17/18 jaar komt het natuurlijk op hetzelfde neer. Dus geen eigen jeugd maar vroeg kopen. Idem dito Frank

Heerlijk om te zien dat er weer zoveel talent in de voerhoede rondloopt. Alweer een tijd geleden dat we weer kunnen genieten van zulke talenten in de aanval.
Verwacht komend seizoen veel deze opstelling:
Cillessen
Van Rhijn
Veltman
Moisander
Boilesen
Blind
Klaassen
Andersen
Schone / Muric / El Ghazi
Milik
Kishna

Denk dat Arsenal nog wel interesse gaat tonen in Blind trouwens. Als Monreal vertrekt kan hij als linksback concurreren met Gibbs, ook is het een extra optie voor op het middenveld.
Het lijkt me voor hem de ideale club aangezien ze ook nog voetbal spelen dat hem ligt.

26 juli 2014 om 13:09

Andersen moet het dit seizoen echt laten zien. Hij heeft zoveel talent, maar het komt er tijdens de wedstrijden in Ajax 1 maar niet uit. Ik hoop dat hij het inderdaad dit seizoen kan waarmaken.

Schone speelt sowieso, denk ik. Je hebt namelijk wel ervaring nodig in een elftal. Als Schone eruit gaat, wordt vooral de voorhoede wel erg jong.

Muric zal eerst wel minimaal een halfjaar moeten wennen, denk ik. En El Ghazi krijgt ook vast wel zijn kansen, maar gaat niet een heel seizoen in de basis spelen.

26 juli 2014 om 13:21

remigolbach,
Vind Andersen het in de voorbereiding het ook echt geweldig doen en ben persoonlijk niet echt gecarmeerd van Serero. Denk dat hij daarom inderdaad kan doorbreken dit seizoen.
Denk dat Schone het lastig gaat krijgen hoor dit jaar. Vooral als Muric het geweldig gaat doen vrees ik toch dat hij een keer zijn plek gaat kwijtraken of eventueel wordt teruggezet naar het middenveld. Schone kom namelijk bijna nooit een mannetje voorbij en heeft niet heel veel dreiging. Iets wat je toch wel graag ziet bij een buitenspeler van Ajax. Denk dat Schone daar op een gegeven moment toch last van gaat krijgen, vooral als zijn invallers het toch beter blijken te doen op rechtsbuiten dan hem.

26 juli 2014 om 14:23

Andersen doet het in de voorbereiding inderdaad goed tot nu toe. Hopelijk kan hij die lijn doorzetten en is hij straks in de competitie ook nadrukkelijk aanwezig.

Ik vind Serero een leuke speler, maar hij heeft veel te weinig rendement voor een diepgaande middenvelder van Ajax. Zijn schot is ook echt dramatisch. Duarte heeft bijvoorbeeld wel een goed schot, dat vind ik altijd wel noodzaak. Duarte moeten we dit seizoen denk ik ook niet vergeten, is zeker een goed spelertje. Vooral wanneer je iets moet forceren kan hij als invaller op het middenveld een echte boost geven, denk ik.

Schöne is niet bepaald snel ofzo, maar zorgt wel voor balans in het elftal en weet wat er nodig is op het hoogste niveau. Daarom zou ik moet hem aan het seizoen beginnen op rechtsbuiten, als ik de trainer was. Het is inderdaad geen typische buitenspeler van Ajax, maar hij heeft de ervaring, heeft een goede trap, inzicht en komt soms wel een mannetje voorbij op techniek. Daarnaast heeft hij een goede mentaliteit.

Naarmate het seizoen vordert krijgen andere spelers natuurlijk ook kansen en laten ze zich zien. Dat is natuurlijk ook alleen maar goed.

26 juli 2014 om 14:42

Ben het op elk gebied compleet met je eens.
We mogen inderdaad Duarte inderdaad ook niet vergeten. Herriner me de wedstrijd nog Milan thuis waarin hij echt uitblonk. Helaas raakte hij daarna geblesseerd en kreeg hij zijn plek nooit meer terug.
Schone ben ik met je eens. Is ook een jongen die goed met Klaassen kan samenspelen en laat in de voorbereiding ook gewoon een prima vorm zien.

26 juli 2014 om 15:32

Ja, precies die wedstrijd herinner ik me nog, haha.

Het wordt hopelijk weer een leuk seizoen. Ik heb er tenminste zin in

26 juli 2014 om 13:14

Fisher zou er toch ook wel weer bij moeten komen als hij fit is? Hij heeft een tijdje een dip gehad en gesukkeld met blessures, maar ik ben er van overtuigd dat Ajax nog wel plezier aan hem gaat beleven hoor.

26 juli 2014 om 13:23

Denk dat Fischer het lastig gaat krijgen na zijn blessure. Ik ben er van overtuigd dat Kishna omdat moment al definitief een basisplaats heeft bij Ajax en er blijven voor hem ook niet veel meer positie's over. Eventueel kan je Kishna op rechts zetten maar dan krijg je weer dat trechtereffect met twee spelers die voortdurend naar binnen komen.

26 juli 2014 om 17:01

Ik denk dat men Fischer ook als extra optie voor het middenveld kunt zien.. In de loper-rol, die eerst Siem en nu Klaassen bekleed..

26 juli 2014 om 14:23

@icoon en daarvan zijn er dus maar 4 of 5 eigen jeugd.
kishna is twijfel want die is weggekaapt bij Ado.

26 juli 2014 om 14:38

Is allemaal niet echt eigen jeugd maar daar maak ik me niet echt druk om. Ben gewoon zeer blij dat er weer geweldige talenten voorin rondlopen.

26 juli 2014 om 15:38

Boilesen, Moisander, Veltman, Van Rhijn, Blind, Klaassen en Kishna zijn officieel rigen jeugd. Daar komen dan nog Vermeer, Leeuwenburgh, Dijks, Riedewald, Denswil, Ligeon en Fischer bij.

En daarom is het een voorbeeld voor alle Nederlandse clubs.

26 juli 2014 om 13:04

Iedere Nederlandse club kijkt eerst in haar eigen jeugd opleiding wanneer er een speler vertrekt. Alleen niet elke jeugdopleiding is zo goed als die van Ajax. Dus hoezo een voorbeeld?

26 juli 2014 om 14:24

@jopie: de jeugdopleiding van ajax is inderdaad de op 1 na beste van Nederland.

26 juli 2014 om 15:29

Blijf jij maar vasthouden aan de (zogenaamde) beste jeugdopleiding. Dan blijven wij in Nederland de prijzen pakken.

26 juli 2014 om 18:00

Nu wij financieel weer gezond zijn zal dat niet lang meer duren.
Hopelijk kunnen we dit jaar al de CL halen maar dat zal nog moeilijk genoeg worden.

26 juli 2014 om 13:09

Nee absoluut niet. Om te bewerkstelligen wat ajax doet is tijd en vooral heel veel geld nodig. De meeste clubs hebben het niet, jeugd betaald zich op den duur wel uit maar die investering kunnen de meeste clubs zich niet veroorloven omdat het te lang duurt voor het uitbetaald. Kijk alleen al naar de inkomsten. Ajax wint van Barca en krijgt alleen al daardoor enkele miljoenen PEC wint van Ajax en krijgt een badjas. Beide prestaties zijn even knap. Maar europees voetbal zorgt voor zulke scheven verhoudingen in Nederland dat clubs die het traditioneel goed deden, heden ten dagen zo'n enorm voordeel hebben dat de verschillen bijna kunstmatig blijft bestaan. De enige club die zich daar in de laatste jaren aan heeft kunnen onttrekken is Twente.
Dus nee, ajax is zeker geen voorbeeld voor Nederlandse clubs. Ajax in de vorm van de sportieve prestaties is hooguit iets waarin men hoopt het te kunnen evenaren. Maar in dat opzicht is men net zo goed blij met de vergelijking Psv, Feyenoord, Barcelona of Liverpool. En iedere clubleiding kijkt momenteel jaloers naar Vitesse (al zullen ze het niet toegeven).

26 juli 2014 om 14:43

Ik wist niet dat iemand in zo een lang stuk zoveel onzin kon schrijven. En dan ook nog zeggen dat iedereen jaloers is op Vitesse pff laat me niet lachen man dat is het laatste wat mensen zijn.

26 juli 2014 om 15:32

Rickv, er zal geen enkele supporter van een andere club jaloers naar Vitesse kijken, eerder afkeer hebben!
Vitesse is simpelweg geannexeerd door Russen. Lekker volk, dat zien we dagelijks in de krant.

26 juli 2014 om 16:10

Lezen is blijkbaar niet jou sterkste kant. Dat concludeer ik uit 1) je conclusie over de Russen. Nederlanders zijn echt geen haar beter, alleen dat is zo normaal geworden dat het geen nieuws meer haalt. 2) Waar in mijn tekst heb ik het over supporters?

26 juli 2014 om 16:16

@verplancke

Excuses: iedere clubleiding had moeten zijn iedere clubleiding buiten de traditionele top 3 en FC Twente om. Verder schrijf ik nergens dat iedereen jaloers is.

Nu over je eerste zin. Ik schrijf blijkbaar onzin. Dat soort statements kan natuurlijk iedereen maken. Leg mij dan eens uit wat er niet van klopt? Is het niet zo dat Ajax door kampioen te worden in Nederland inkomsten kan vergaren waar een hoop andere clubs slechts van kunnen dromen en dat ze door die inkomsten makkelijker weer kampioen kunnen worden. En kost een goede jeugdopleiding dan geen tijd, energie en heel veel geld. En is de prestatie van Ajax bij Barca zoveel meer bijzonder dan de winst van PEC op Ajax?

26 juli 2014 om 21:04

@ rickv

Waarom is iedere clubleiding jaloers op Vitesse? Omdat ze een speelbal van Chelsea zijn geworden? Voor de andere clubs kan ik niet spreken, maar Heracles is overduidelijk niet jaloers op Vitesse. Bij Heracles komt een rijke eigenaar er namelijk niet in, Heracles is niet te koop omdat ze die taferelen van Vitesse gewoon niet willen hebben.

27 juli 2014 om 16:31

Zow Rick, jij durft Nederlanders te vergelijken met Russen!? Kan me niet heugen wanneer wij een passagiersvliegtuig uit de lucht hebben geschoten, jij wel?
Over supporters heb je een punt, je noemde clubleiding idd. Maar daar zal geen ander bestuur jaloers op zijn, het is je ziel verkopen.

Alsof andere clubs eerst een speler kopen en dan denken: Verrek, Pietje uit de A1 kan ook wel lekker ballen...Dat Ajax veel talent opleidt, is waar. De suggestie dat andere clubs niet naar de eigen jeugd kijken, is onzin.

26 juli 2014 om 15:33

Natuurlijk kijken anderen ook naar hun jeugd. Maar die is er klaarblijkelijk niet, of men ziet het niet.

26 juli 2014 om 15:43

Is geen onzin . Kijk naar psv heeft met Hendriks , schaars , hiljemark al 3 controlerende middenvelders in huis en gaan nog 5 miljoen uitgeven voor Defour . Als club heb je visie en durf nodig om jeugd te laten door stromen . Dat zie ik bij Ajax , Feyenoord , Heerenveen maar niet bij psv .

Volgens mij kijkt iedereen in de Eredivisie eerst naar de eigen jeugd. Pas als er niemand klaar voor is dan kijken de clubs verder.

Is er na Kluivert nog een spits doorgebroken bij Ajax? Want qua verdedigers leiden ze prima op, maar in de linies daarvoor is de invloed van de jeugdopleiding alleen maar minder. Zeker de laatste jaren.
Dat zie je de laatste jaren ook wel terug in het spel van Ajax. Erg vanuit de verdediging.

26 juli 2014 om 13:34

Na Kluivert bla bla bla. Kun je niet een keer wat anders bedenken? Een team draait niet alleen maar om een spits. Tot nu toe heeft Ajax na Kluivert aardig wat spelers uit de jeugd laten schitteren. En helaas zit er geen spits erbij, maar wel 10 andere posities.

26 juli 2014 om 13:46

Bla bla bla, na twintig jaar bla bla bla geen spits kunnen opleiden, is toch wel bla bla bla een minpuntje bla bla bla.

Twintig jaar alleen maar spitsen moeten aantrekken voor soms hele grote bedragen. Het is wel duidelijk waar ze zich bij de Ajax opleiding op moeten gaan focussen, maar al twintig jaar nalaten.

26 juli 2014 om 13:57

Hoewel je gelijk hebt dat de Ajax-opleiding de laatste jaren nauwelijks goede spitsen heeft voortgebracht is het onzin dat de club zich daar op moet gaan focussen. Een opleiding brengt nu eenmaal niet elke jaar 11 toppers voor en je moet het ook doen met de spelers die je hebt. Je kan je jeugdopleiding nu wel vol richten op een spits maar garantie dat dit wat oplevert is er niet en dikke kans dat het ten koste gaat van andere spelers.

Het is een aandachtspunt en dat zal het bij Ajax zeker ook wel zijn maar om het nu zo uit zijn verband te rukken? Noem mij trouwens sowieso eens een Nederlandse club die wel veel goede spitsen opleidt want ik kan er zo snel geen bedenken.

26 juli 2014 om 14:00

Ja, Zlatan, Huntelaar en Suarez zijn voor veel geld aangetrokken, en voor nog veeeel meer geld verkocht.

26 juli 2014 om 14:13

@ Dammie,

Feyenoord en PSV bijvoorbeeld hebben de laatste jaren wel enkele spitsen opgeleid. Niet veel, maar toch meer dan Ajax. Dat Ajax zich vol moet focussen op spitsen is natuurlijk overdreven, maar het is wel een aandachtspunt. Zeker als je over jezelf graag roept over je "fantastische jeugdopleiding".

@ Sander078

Gegokt en gewonnen met die spelers. Maar helaas is dat niet altijd het geval (geweest).

26 juli 2014 om 14:16

Bosche_bol,

Met dat bla bla bla wil ik aangeven dat jij dit wel vaker hebt gezegd.

Ik vind het gewoon zeer overdreven dat jij bij elke topic over de jeugd van Ajax, meteen weer over een spits moet hebben. jouw mening is onderhand wel duidelijk.

Edit: en welke spitsen hebben PSV en Feyenoord dan opgeleid? En waar spelen die spitsen dan?

26 juli 2014 om 14:26

@hootch: op je teentjes getrapt door deze terechte opmerking?
een goede spits is wel erg belangrijk, overigens hebben de meeste ploegen daar last van want Nederland heeft maar weinig goede spitsen.

26 juli 2014 om 14:55

@ Hootch30

Castaignos bij Feyenoord bijvoorbeeld. En Huntelaar heeft zijn opleiding mede doorstaan bij PSV (4 jaar). Niet veel, maar toch allebei al eentje meer dan wat Ajax heeft voortgebracht qua spitsen de afgelopen twintig jaar.

Verder ben ik vrij om binnen de regels te reageren. Als je daar niet tegen kan dan ga je maar naar een andere Ajax site.

26 juli 2014 om 15:10

En ja hoor, daar hebben we het weer? Ajax mag zijn spelers geen eigen kweek noemen, maar jij noemt Huntelaar als een kweek van Psv? Volgens mij komt Huntelaar uit de jeugd van De Graafschap en was al 17 jaar toen hij naar PSV ging. PSV verhuurde deze spits aan Agovv waar hij topscorer werd van de Jupiler League en werd na een zeer goede verhuur periode door PSV afgedankt. Sorry hoor, maar deze spits heeft niet zoveel aan PSV te danken.

En Castaignos? Was hij niet al 15 jaar toen hij pas naar Feyenoord ging? Doet het leuk in de Eredivisie, maar elders en International is nog te hoog voor hem. Laat hem eerst wat zien als International dan praten we wel weer verder.

26 juli 2014 om 15:35

Zlatan was al op jonge leeftijd Ajacied, een jeugdspeler dus nog.
Volgens mij is hij een van de beste spitsen, opgeleid door Ajax dus en dat is echt de afgelopen 20 jaar gedaan.

26 juli 2014 om 16:47

Als ik Huntelaar al geen (gedeeltelijke) kweek van PSV mag noemen, dan is Zlatan dat bij lange na al niet bij Ajax. Is destijds voor zo'n 8 miljoen gekocht en heeft niet eens bij Ajax in de jeugd gespeeld.

26 juli 2014 om 17:36

Dat klopt, Zlatan is ook geen kweek van Ajax, maar dat beweer ik ook niet. Dus waar wil je nou heen met je verhaal?

Ik denk dat Jaakke alleen maar zijn naam noemt, omdat jij ook met een onzinverhaal komt over Huntelaar.

Maar tja, een kat in het nauw...... hè. En jij bent diegene die blijkbaar in het nauw is gedreven.

26 juli 2014 om 18:03

Volgens mij meent Jaakke het serieus (ik reageerde ook op hem, niet op jou)
En als je Huntelaar niet wil tellen, dan mag dat. Feit blijft wel dat hij twee jaar in de jeugd bij PSV heeft gespeeld en vier jaar onder contract heeft gestaan. Niet zoals jij over doet komen dat hij meteen verhuurd werd.

Maar goed, Castaignos blijft dan nog over. Welke Ajax spits uit eigen kweek heeft de laatste twintig jaar de stap naar een club als Inter Milaan gemaakt?

26 juli 2014 om 18:06

@hootch: Castaignos was 14 maar wel een Rotterdammer en kwam niet van een andere betaald voetbal club maar van Spartaan 20 waar Feyenoord ook een samenwerking mee heeft.
Dus dat is wel wat anders dan een deen voor tig miljoen kopen op zijn 17e of 18e.

26 juli 2014 om 18:09

Een stap naar Inter Milaan? Wahaha, je bedoelt om een plekje vrij te houden op de tribune. Dan kunnen we net zo goed praten over een Drenthe die immers een stap maakte richting de ooh zo grote Real.

man man man, houd toch op. Castaignos is gewoon totaal mislukt in het buitenland.

26 juli 2014 om 18:23

Nu ga je rare sprongen maken Hootch30.

Castaignos heeft vele malen meer bereikt dan de spitsen uit de kweek bij Ajax de laatste twintig jaar.
Dat hij het niet heeft waar kunnen maken bij Inter Milaan doet daar niets aan af.

26 juli 2014 om 18:54

Over wat bereiken doel ik op kwaliteiten verbeteren. Wat heeft Castaignos nou bij Milaan geleerd? Dat er veel meer geld op zijn bankrekening gestort kan worden dan bij Feyenoord?

Kom op hé, het gaat hier niet om bij welke club je een bankje mocht warm houden. Het gaat hier om het verbeteren van je kwaliteiten. Het lukte bij Castaignos niet bij Feyenoord en bij Milaan. Zo ook zoals met Boere, Bitter, Vermeij en Castillion waar het niet bij Ajax wilde lukken. De enige wat Castaigos heeft laten zien is dat hij bij Twente wel kon scoren. Echter meer heeft deze jongen (nog) niet laten zien.

Wat ik veel van supporters zoals jouw heb gelezen over spelers van Ajax is dat "één zwaluw maakt nog geen zomer". Dat geldt dus ook voor Castaignos. Eén seizoen leuk spelen, maar tot nu toe heeft hij nog weinig bereikt.

En natuurlijk heeft Ajax weinig spitsen laten zien met veel potentie, maar net zoals in mijn eerdere reactie heeft Ajax wel laten zien dat ze gewoon een zeer goede jeugd hebben.

Kun jij dat ook zeggen over jouw eigen club? Helaas staat dat niet in jouw profiel. Wellicht door schaamte?

26 juli 2014 om 19:07

Dus?

Jij vraagt welke spitsen Feyenoord en PSV heeft opgeleid. Het antwoord is: de laatste twintig jaar meer dan Ajax. Dat is een feit.
Dan kan je rare sprongen maken wat je wilt door met extra eisen te komen, maar het blijft een feit dat Ajax na Kluivert nul spitsen uit eigen jeugd heeft voortgebracht. En het wat dat betreft een kleiner aandeel heeft dan PSV en Feyenoord. Is dat nou zo moeilijk te slikken?

26 juli 2014 om 23:14

Castaignos was 15 jaar toen hij naar Feyenoord ging en Huntelaar was 18 jaar toen hij naar PSV ging.

Ajacieden mogen zulke spelers nooit eigen product noemen, dus waarom zou het voor PSV en Feyenoord een uitzondering zijn?

27 juli 2014 om 13:09

Gezien jij de feiten niet eens op een rijtje hebt en daarom alleen maar onzin verkondigt lijkt me een verdere discussie wat dit betreft nutteloos.

27 juli 2014 om 13:25

En wat zijn dan wel de feiten over Castaignos en Huntelaar?

27 juli 2014 om 13:52

Als je die zelf niet kan uitvogelen dan heeft een discussie zoals ik al aangaf weinig nut betreft dit onderwerp of elk ander onderwerp waarover je de feiten niet kent of wilt kennen.

27 juli 2014 om 14:34

Het feit is dat Castaignos 15 jaar was toen hij naar Feyenoord ging en Huntelaar 18 jaar was dat hij naar PSV ging en jij deze 2 spelers eigen jeugd van Feyenoord en PSV noemt.

Dus welke feiten heb ik dan niet op een rijtje? Geef gewoon even antwoord i.p.v. er omheen te draaien en ik houd verder me mond.

27 juli 2014 om 15:14

De leeftijden die je noemt kloppen niet. Huntelaar heb ik nooit eigen jeugd van PSV genoemd. Castaignos is dat wel van Feyenoord. Op zijn 14e naar Feyenoord gegaan, wat zijn eerste profclub was.
Hopelijk houd je je beter bij je woord dan Marc Overmars.

27 juli 2014 om 16:23

Ooh ja, sorry dat klopt. Castaignos werd pas 2 maanden later 15 jaar. En wat Huntelaar betreft, bekijk jouw reactie #74. We hadden het wel over jeugd en vervolgens noemde jij Huntelaar van Psv.

Maar eigenlijk discussiëren wij om één positie van Ajax waar nog niet één spits heeft door kunnen breken tot een volwaardig basisspeler bij de selectie van Ajax na de periode van Kluivert. Wel heeft Ajax een aantal spitsen voortgebracht, maar die wisten alleen elders door te breken bij een club in de Eredivisie of in de Jupiler League. Ik denk als ik de namen ga noemen dat velen hier nog niet eens wisten dat ze uit de jeugd van Ajax kwamen.

Maar eigenlijk begon deze discussie, omdat het niet de eerste keer was dat jij een mening neerzet over één positie bij Ajax, terwijl ik dat al meerdere malen bij jouw heb kunnen lezen. Ik vond het gewoon belachelijk dat je dan bij elke topic over de jeugdopleiding van Ajax je mening kwijt wilt over de spitsenpositie. Soms is het gewoon verstandig om na maanden te weten wanneer je eens moet ophouden om steeds maar weer in herhaling te vallen.

27 juli 2014 om 16:34

Bosche bol, ken je feiten! Zlatan heeft in de jeugd van Ajax gespeeld toen van Basten nog zijn jeugdtrainer was. Ik heb overigens niets over Huntelaar gezegd.

27 juli 2014 om 17:16

Jaakke,

Zlatan was 19 jaar toen hij voor 8,2 miljoen euro naar Ajax ging. Ik kan mij niet herinneren dat hij ooit in de A-jeugd van Ajax zou hebben gespeeld. Ook lijkt het mij zeer sterk aangezien hij na 3 maanden al 20 jaar werd. ook heb ik zijn boek gelezen en ook daar wordt nergens vermeld dat hij in de jeugd van Ajax terecht kwam. Dus waar haal jij de wijsheid vandaan?

28 juli 2014 om 21:41

@ Jaakke

Zoals Hootch30 al aangaf, heeft Zlatan naar ons weten nooit in de jeugd van Ajax gespeeld. En dan nog, voor 8,2 miljoen was hij gewoon een aankoop, net zoals Zivkovic dit seizoen.

@ Hootch

Zoals Overmars houdt jij je dus ook niet aan je woord. Zal wel een Ajaxkwaaltje zijn...
Maar goed, Huntelaar is wel degelijk een jeugdspeler van PSV geweest. Alleen geen eigen jeugd.

En over mijn mening:

Ik kan ook best meer reacties plaatsen over bijvoorbeeld Top Oss om jou misschien iets meer te plezieren, maar je kunt ook ervoor kiezen om gewoon geen reacties te lezen bij nieuwsberichten die over Ajax gaan.

Kortom, zolang er honderd nieuwsberichten over Ajax jeugdopleiding in het jaar gepost worden, zal ik proberen om toch wel bij de negentig berichten aan te kaarten dat Ajax in geen twintig jaar geen noemenswaardige spits in de jeugd heeft weten te opleiden. Nog niet eens een noemenswaardige die later bij een andere club alsnog doorbrak.

En tja, zolang de bla bla bla nieuwsberichten in herhaling vallen, blijven de bla bla bla reacties ook in herhaling vallen. Elders zeg je me dat het normaal is dat Ajax zoveel herhaaldelijke aandacht krijgt, maar sommigen zouden dan niet herhaaldelijk mogen reageren. Erg ajacied van je.

26 juli 2014 om 14:00

Ik moet je daar wel gelijk in geven al komen er nu met Kishna en Becker wel een paar goede voorhoede spelers aan en ook Fischer heeft in de jeugd gespeeld bij Ajax. Het zou voor het Nederlands voetbal ook goed zijn maar het is jammer dat je ze niet op bestelling kunt halen uit de jeugdopleiding

26 juli 2014 om 14:29

@boesz: Fischer is dus geen jeugdspeler van ajax .
kishna heeft 2 goede wedstrijden gespeeld en is daarna ver weggezakt en becker heeft nog helemaal niks bewezen.

26 juli 2014 om 15:40

fransen, schei nou eens uit. Probeer nou eens een prijsje te winnen in Rotterdam zuid i.p.v. jouw problemen met Ajax hier steeds te profileren.

26 juli 2014 om 18:07

@jaakke: dat zijn gewoon de feiten en de prijzen komen vanzelf wel weer met het nieuwe beleid.

27 juli 2014 om 16:38

Gaat echt niet gebeuren Fransen, feyenoord was Pelle. Die is weg en een aantal anderen ook. Jullie gaan weer veel mindere seizoenen tegemoed.
En feiten roepen over een jongen als Kishna? Hij begint net bij Ajax1.

26 juli 2014 om 14:28

Volgens mij komt dat omdat elke jeugdspeler bij Ajax compleet moet zijn. Een spits moet ze er gewoon inrammen, alleen vallen dat soort spelers ergens in het traject af vanwege hun voetballend vermogen. Een Huntelaar had de Ajax-opleiding nooit afgemaakt, maar achteraf haal je hem voor 9 miljoen en is het de beste spits die Ajax de laatste jaren heeft gehad.

26 juli 2014 om 21:06

Nee, Kluivert was de laatste spits die doorbrak. Maar er zijn weinig spitsen die er op hun 18e al klaar voor zijn. De meesten hebben toch wat ervaring nodig voor zo'n lastige positie. Een Huntelaar zat bij PSV in de opleiding, maar brak bij Ajax door (ja, eerst bij andere clubs) na omzwervingen hebben gemaakt bij een paar andere clubs. Hij was er simpelweg nog niet klaar voor.

Maar welke topclub heeft wel een spits opgeleid? PSV heeft nu Locadia, die nog niet geheel overtuigd gezien de transfer van De Jong en Feyenoord had Castagnois, die nu bij Twente speelt. Verder kan ik zo geen naam bedenken. Ja, Van Persie, maar die brak niet door als spits.

De grote Nederlandse spitsen hebben hun carrière gemaakt via tal van kleine clubs, denk aan Van Nistelrooij, Makaay, Hasselbaink, Huntelaar, Van Hooijdonk, Kuijt (ik noem nu de spitsen van Oranje van de laatste jaren).

Zijn er dan andere opties?

Tenminste wordt ik niet blij van die B of C spelertjes die af en toe aangetrokken worden.

Ajax doet het geweldig, heeeeeel veel clubs gaan er nog jaloers op zijn, internationaal.

100miljoen op de bank, een team met veel talent en een schitterende opleiding.

Het is voor Ajax wachten op een lichting super talenten, Cerny, Nouri en nog vele andere grote talenten, dan kunnen we weer mee met de subtop van Europa en een UEFA cup op onze naam schrijven als doelstelling of een kwart finale halen champions league.

26 juli 2014 om 14:31

dat horen we al jaren en de meeste van die zogenaamde supertalenten van een paar jaar geleden spelen nu op een laag niveau. Als er 1 of 2 doorbreken mag je al heel blij zijn.

26 juli 2014 om 17:59

Beste fransen,

Je kan je verhaaltje nog een paar seizoenen afdraaien, dan moet er een constante jaarlijkse toestroom van talenten( fluwelen revolutie = o.a. vijf jaren individueel opleiden van jeugdspelers) zijn waarvan er verwacht wordt dat er tenminste twee per seizoen het eerste halen.

Je hebt dus nog drie jaren, als ik jou was zou ik vast iets anders instuderen.
Dan kan je je tijd niet meer vullen met het schrijven van positieve Ajax berichten.

26 juli 2014 om 18:10

elk jaar worden de ajax "talentjes" enorm opgehemeld en als ze 19 of 20 zijn blijken ze helemaal niet zo goed te zijn maar dan hebben jullie de volgende generatie 15 jarigen al klaar om weer een paar jaar op te hemelen tot die ook weer blijken te falen.

27 juli 2014 om 05:56

Al 4 jaar kampioen met falende talenten. De falende talenten van Ajax doen het een stuk beter dan al die toppers van jouw cuppie, nietwaar?

Voetbalzone, letten jullie wel op? Benfica is niet alleen Garay en Markovic kwijt. In totaal zijn we veel meer basisspelers kwijt. Veel meer dan Ajax ooit in één keer kwijt raakt;
Onze keeper Oblak, Mitrovic, Matic (winterstop), Garay, Almeida, Rodrigo, Markovic. Ajax raakt hooguit 1 a 2 "toppers" per jaar kwijt

26 juli 2014 om 14:27

Heeft Benfica al (spraakmakende) vervangers binnengehaald voor deze spelers?

VZ, dit verhaal kennen we intussen wel. Begint een beetje vermoeiend te worden. Bovendien voegt het echt helemaal niets toe.

26 juli 2014 om 14:59

Ach, het is lekker voer voor de vele Ajacieden. Lekker nog wat extra veren in de kont.

26 juli 2014 om 15:17

Bosche_bol,

Het is wel zeer duidelijk dat jij een probleem hebt met Ajax. Echter ga ik voor jouw nu een slechte mededeling geven. Ajax is hot in Nederland en elders in de wereld, vandaar al die interesse in berichten over Ajax. Of je het nou leuk vind of niet, maar zo zit het nou eenmaal in elkaar.

Voetbalzone kan ook best meer berichten plaatsen over bijvoorbeeld Top Oss om jouw misschien iets meer te plezieren, maar je kunt ook ervoor kiezen om gewoon geen berichten te lezen over Ajax om andere geïnteresseerden een plezier ermee te doen.

Voetbalzone is niet alleen maar voor jouw bedoeld, maar voor iedereen en de meesten lezen nou eenmaal graag berichten over Ajax.

Kijk bijvoorbeeld al naar de aantal reacties die berichten over Ajax krijgt. Zegt toch al genoeg?

26 juli 2014 om 18:11

Ik zeg nergens dat ik het erg vind die vele berichten over Ajax. Integendeel zelfs. Vind die bla bla bla artikels en bijbehorende bla bla bla reacties wel leuk.

Behalve die reacties van personen die niet tegen onderbouwde kritiek kunnen en andere bezoekers persoonlijk aanvallen, vind ik minder leuk.

26 juli 2014 om 17:06

Ppep,

Wie is "we"? Spreek jij hier voor anderen?

Ik kende het verhaal ook wel, maar ik blijf het interessant vinden om te lezen. Vooral als het gaat om de komende tegenstander van Ajax. De wereld draait nou eenmaal niet alleen om jouw. En Bosche_bol.

26 juli 2014 om 23:17

Met we bedoel ik inderdaad elke voetballiefhebber. Blijkbaar behoor jij daar dus ook toe, gezien het feit dat jij dit verhaal intussen ook wel kent.

Zelfs als er iemand op een bepaalde positie niet voorhanden is, kopen ze iemand voor de breedte en voegen ze een goeie jonge jongen voor die positie bij in de jeugdopleiding

Zelfs als er iemand op een bepaalde positie niet voorhanden is, kopen ze iemand voor de breedte en voegen ze een goeie jonge jongen voor die positie bij in de jeugdopleiding

Ik ben blij dat Ajax en Feyenoord deze weg zijn ingeslagen, het enigste verschil tussen Ajax en Feyenoord is dat Ajax vaak hun talenten langer bij zich kunnen houden en dat de talenten van Feyenoord al snel aan een transfer denken. Bmi, Janmaat, de Vrij hadden best nog wel een of twee jaartjes bij Feyenoord kunnen ontwikkelen.

Sorry maar hij zou moeten zeggen dat ajax tegenwoordig weer eerst kijkt naar welke talenten ze zelf hebben dit is jaren lang namelijk niet zo geweest.

En dit is ook goed dat ze dat nu weer doen, Feyenoord heeft dit uit noodzaak ook gedaan maar je ziet toch langzaam weer terug komen dat ze wat meer spelers kopen dit is natuurlijk ook soms nodig.

Ik hoop dat vitesse diezelfde weg kan gaan bewandelen over enkele jaren , nu ze de scouting en jeugdopleiding ontzettend hebben uitgebreid en verbeterd zou de mogelijkheid daar moeten zijn.

Vrij makkelijk gezegd, ik kan niet anders concluderen dat Ajax een ander beleid voert dan vroeger het geval was. In de glorie jaren bestond Ajax uit spelers die uit de eigen regio kwamen en er van jongs af aan bij de club speelden, nu word er naar mijn idee wel heel makkelijk gekeken naar buitenlandse spelers die op hun 17e of 18e gekocht worden.

Als je het bij PSV niet ziet, moet je beter kijken.

In de groep van 24-25 spelers die het eerste elftal van PSV gaan vormen, zitten volgend seizoen toch echt heel wat eigen spelers.
Vooralsnog de volgende:
Zoet, Brenet, Koch, Hendriks, Ritzmaier, Depay, Locadia, Bakalli. En ook een jongens als Rayhi en Vloet maken een goede kans op speeltijd.

Zo heel bereord is bovenstaand lijstje toch niet?

Allemaal erg leuk maar daar win je geen grote prijzen mee. Kom eens met fatsoenlijke aankopen Frank waar blijven die? Zorg er maar eens voor om verdomme een ronde verder te komen in de CL en het liefst minimaal de halve finale. Dat moet het uitgangspunt zijn bij Ajax. Er is nog vollop werk in het aankoopbeleid. Het is echt drama.

26 juli 2014 om 19:20

Halve finale CL is natuurlijk niet reëel. Verder hebben we het zelf de afgelopen jaren laten liggen, de scheids die ons genaaid heeft of zijn er omkopingen geweest om een ronde verder te komen in de CL

Ajax heb geen geweldige eigen jeugd, Ajax heb geweldige scouting.

Ajax is gewoon europese middenmoot met een leuke jeugdopleiding die inmiddels al 4 jaar achter loopt op die van Feyenoord. Dat is een feit.
Feyenoord was zowel hofleverancier voor het Nederlands elftal als voor het totale WK! Ook dat is een feit. Feyenoord is aan een inhaalrace bezig die zich binnen 5 jaar gaat uitbetalen in meer successen. Daarbij nog het nieuwe stadion, ja het komt weer helemaal goed zodat er weer echt strijd komt tussen Aax en Feyenoord om de landstitels.....

Fr1963, je bent een dromer. Maar dat zijn vele supporters van jouw club, al jaren.
Wij hebben van Geel ook als TD gehad. Riep altijd toekomst, toekomst. Voor zover dus niets veranderd.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren