Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Argentijnen winden zich op over ‘Nederlandse connecties’ van arbiter

Laatste update:

In Argentinië is ophef ontstaan over de beslissing van de FIFA, die scheidsrechter Cüneyt Çakir heeft aangesteld om de halve finale tussen het Nederlands elftal en de Argentijnse ploeg woensdagavond in goede banen te leiden. De Turk zou te veel Nederlandse connecties hebben.

/

Jaap Uilenberg, voormalig toparbiter en in het verleden ook lid van de scheidsrechterscommissie van de UEFA, is de coach van de 37-jarige Çakir. Dat de Turkse leidsman begeleid wordt door een Nederlander is de Argentijnen in het verkeerde keelgat geschoten, meldt De Telegraaf. Çakir is ook een goede bekende van Björn Kuipers, die het WK na drie wedstrijden heeft moeten verlaten.

Omdat Oranje de halve finale heeft gehaald en hoe dan ook nog in actie komt tijdens het laatste weekend van het toernooi in Brazilië, zijn Kuipers en zijn team dinsdag alweer teruggekeerd in Nederland. De fluitist gaf daarbij al aan dat Çakir ‘een collega en vriend’ van hem was en dat hij het fantastisch vond dat de Turkse scheidsrechter de ontmoeting tussen Oranje en Argentinië voor zijn rekening mag nemen.

Vind je het vreemd dat de FIFA voor Cüneyt Çakir heeft gekozen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En anders krijg je een Zuid-Amerikaanse scheidsrechter die misschien banden heeft met Argentinië? Zo kan je elke scheidsrechter wel natrekken op zoek naar mogelijke connecties met een tegenstander.

9 juli 2014 om 10:00

Ach joh.. die coach van Mexico en Costa Rica deden dit toch ook.. Dat is de koude oorlog die erbij hoort.. Zo lang het de arbiter maar niet beinvloedt is er niets aan de hand...

Trouwens ik zou als Turkse scheids het wel weten.. Ik zat liever in de kwalificatie poule met een WK finalist waardoor ik ben uitgeschakeld dan niet

9 juli 2014 om 11:30

Moeten wij Turken nu ook verantwoordigd reageren omdat op het EK 2008 een half Kroatische scheidsrechter de wedstrijd Turkije-Kroatie heeft gefloten?

En ook nog 3 spelers onterecht heeft geschorst van Turkije wat uiterst verdacht is.

9 juli 2014 om 12:05

Ja, weet je gaat toch nergens over inderdaad.. Laat ze lekker..

9 juli 2014 om 12:25

Rosetti is toch geen halve Kroaat, of wel? Sowieso was Rosetti altijd een goede scheidsrechter.

9 juli 2014 om 17:26

Rosetti zijn moeder had kroatisch afkomst

9 juli 2014 om 10:10

Om de schijn te voorkomen hadden ze ook die scheids uit Zambia kunnen nemen die toen Ned - Aus floot. Ik vond hem erg goed, ik heb hem niet op een foutje kunnen betrappen.
Of bewaren ze hem voor de finale of zal die dan toch naar Webb gaan, die ik overigens echt niet goed vind.

9 juli 2014 om 11:54

Ned - Chili bedoel je toch? Die van Ned-Aus was wel wat minder.kan ik me herinneren. Die Zambiaan kon idd goed fluiten die wedstrijd en had wellicht meer wedstrijden verdiend op een WK. Het schijnt trouwens dat die Japanner van de openingswedstrijd nog ergens in Brazilie rondloopt. Die hoort niet eens mee naar het WK te gaan.

9 juli 2014 om 12:26

Ja zou best kunnen dat het Ned-Chili was, maar ik kom hem echt niet op een foutje betrappen. Weet je of hij al naar huis is of dat ze hem misschien voor de finale of troost finale bewaren?

9 juli 2014 om 14:01

Was hij niet Gambiaan? Inderdaad een heel goede scheids.

9 juli 2014 om 10:25

Persoonlijk maak ik me zorgen over de banden van de Fifa met de scheidsrechter. Fifa zal er veel aan gelegen zijn om alsnog een Z.amerikaans land in de finale te krijgen na het debacle van gisteren.

Maar ach, dat mogen we niet zeggen he? .

9 juli 2014 om 11:03

Ik kan deze reacties wel begrijpen van al deze landen. Ze zien nu eenmaal dat Nederland tot nu toe in elke wedstrijd de scheidsrechter ontzettend mee heeft gehad.

9 juli 2014 om 11:13

Wou net zeggen. Ze zien die scheidsrechters een duikelende Robben alsmaar belonen. Ik snap hun zorgen wel.

9 juli 2014 om 11:44

Hahaha ontzettend mee? Spanje ontwrecht penalty tegen, australie onterecht penalty tegen. Robben die duikt? Snap nog steeds niet waar het vandaan komt. Krijgt per wedstrijd onderhand 10 harde klappen te verduren.

9 juli 2014 om 11:58

Ik weet niet of die discussie nog in de lucht hangt, maar ik vond Robben bij de penalty te makkelijk liggen. Maar goed, we hebben de scheids vaak tegen gehad dit toernooi dus als er iemand is die mag klagen zijn wij wel een.van de weinige. Mexico trouwens ook, haha(tegen kameroen brazilie en kroatie)

9 juli 2014 om 12:01

Ga weg man met je scheidsrechters mee. Gewoon goede scheidsrechters gehad. Alleen die twee penalty's in de eerste twee wedstrijden waren onterecht. En heel misschien ook de penalty van Robben. De heft elkaar op toch?

9 juli 2014 om 12:49

Belgie kon tegen Argentinie eigenlijk ook klagen over de scheidsrechter, want dat was een Italiaan. En laat nu net een groot deel van de Argentijnse bevolking italiaanse roots hebben.

Het spel is begonnen.vlak voor de wedstrijd argentijnse toestanden

Jammere reactie vanuit het Argentijnse....had veel liefde voor het zuid amerikaanse voetbal mede door het huilie huilie gedrag op en rond het veld is mijn liefde echt bekoeld.

9 juli 2014 om 08:45

Inderdaad, het zijn allemaal heethoofden die telkens op zoek zijn naar een penalty.

9 juli 2014 om 08:51

Ik heb nooit liefde gehad voor het Zuid-Amerikaanse voetbal. Als ze met 1-0 voor staan beginnen ze voor de rust al met tijdrekken, blessures faken. Ik weet zeker dat er als er statistieken bijgehouden worden van blessurebehandelingen bij keepers, dat je zult zien dat 90% plaatsvindt bij Zuid-Amerikaanse ploegen die op voorsprong staan.

Tel daar de schwalbes, het gezeur, het kaartenvragen etc. etc. bij op....

Het grote voordeel van een Turkse scheidsrechter is dat hij dit gedrag herkent uit zijn eigen competitie.... Ik hoop alleen wel dat hij er niet aan gewend is, maar er tegen optreedt.

9 juli 2014 om 09:00

Schwalbes in Turkse competitie?? Turken zijn eervolle mensen, als een speler een schwalbe wordt je gewoon publiekelijk gehaat. Een voorbeeld is Eboue, hij lag elke wedstrijd op de grond te dwarellen en heel Turkije en juist de Galatasaray fans uitte kritiek. Hetzelfde geldt voor Burak, die af en toe ook weleens een schwalbe maakt, en zelfs daarvoor 1x op de bank werd geplaatst.

9 juli 2014 om 09:04

Schwalbes misschien niet nee, maar kaarten vragen, tijd rekken, zeuren naar de scheids, schoppartijen.

Wat dat betreft lijkt het Zuid-Amerikaanse voetbal wel op het Turkse.

9 juli 2014 om 09:05

Nooit liefde gehad voor get zuid amerikaanse voetbal? Ik vind het juist geweldig de passie waar ze mee spelen en alles ervoor doen om te winnen neem het voorlief al het aanstellen en drama want wat komen er toch veel ongelovelijk goede voetballers uit dit werelddeel.echte stylisten voorin en slagers achterin.

9 juli 2014 om 09:09

Alles doen om te winnen prima, maar wel binnen de regels en niet dat zuigerige gezeik altijd.

Er zijn uitzonderlijke voetballers uit Zuid-Amerika voortgekomen, dat is waar. Maar dat wil niet zeggen dat ik het Zuid-Amerikaanse voetbal graag zie.

9 juli 2014 om 10:16

@ Hoppa!

Zeur niet zo man, Robben maakt ook Schwalbes maar als hij die in de laatste minuut in de finale doet waardoor we het WK winnen dan piep je ineens anders, hypocriete gedoe.

on: Zoals ik mijn reactie hierboven al heb aangegeven, de Fifa moet dit gewoon voorkomen. Als Argentinië verliest dan zal het wel hierdoor komen. Er zijn genoeg scheidsrechters die ze hadden kunnen aanstellen die geen banden heeft (althans, geen overduidelijke) met een van de twee landen.

9 juli 2014 om 10:17

Hoppa!

Jij hebt dus niks met passie. Kan, dat verschilt per persoon. Ik vind het heerijk om Zuid Amerikaanse wedstrijden te bekijken. Er gebeurt van alles. Ik vind het juist mooi dat mensen daar hun emoties tonen.

9 juli 2014 om 11:16

Reality check voor Hoppa. Zeuren, tijdrekken en kaarten vragen gebeurt in elke competitie, huilebalkje. Kijk dat je verblind wordt omdat je heel toevallig bij een bepaalde schwalbemaker ergens te diep in zit met je hoofd, wilt niet zeggen dat het geduikel alleen in Z Amerika voorkomt en niet in Europa. Waar het notabene is uitgevonden.

9 juli 2014 om 11:35

@hoppa

Man ga toch weg.

Je doet nu aannames over de Turkse competitie die helemaal nergens op gebaseerd zijn.

In elke competitie lopen er wel een paar voetballers rond die bepaald gedrag vertonen.

Maar dat jij dit doortrekt naar de hele Turkse competitie slaat nergens op, je wilt gewoon een punt maken en slachtoffert daarbij de Turkse competitie met aannames.

9 juli 2014 om 11:54

Sjongejonge, er zijn wat teentjes te ver uitgestoken vandaag.

Ook als Robben schwalbes maakt en om kaarten zeurt vind ik dat niet goed. Ik heb ook spelers als Dzudszak, Mertens, Affelay en Bakkali daar vaak genoeg hier over bekritiseert en die zijn allemaal van 'mijn' clubje geweest.

Ik heb zeker wel wat met passie, maar niet met onsportief gedrag, ongeacht speler, nationaliteit of club. Ik constateer alleen dat in sommige competities bepaalde vormen van onsportief gedrag vaker voorkomen dan bij anderen. Dat jullie dat niet willen zien en verblind worden door strijdlust en ineffectieve trucjes vind ik allemaal best hoor.

9 juli 2014 om 12:04

Kaarten vragen en zeuren op de scheids, daar wordt in Turkije streng mee omgegaan. Je kreegt er meteen geel voor. Net als Duitse en Spaanse scheidsrechter. Tijd rekken gebeurt overal wel

9 juli 2014 om 12:05

Leuk dat je de competitie komt verdedigen, maar nu ben je gewoon aan het liegen.

9 juli 2014 om 12:27

Kaarten vragen wordt inderdaad gewoon pertinent een kaart voor getrokken. Dus niet blaten zonder dat je de competitie bekijkt Hoppa!

Wat een gezwam van die Zuid-Amerikanen de hele tijd. Hiervoor Costa Rica al en nu Argentinië. Leg onder elke wedstrijd vooraf ff een bom ofzo!

9 juli 2014 om 09:06

Costa rica hoort bij noordamerika dus niet over een kam scheren aub.ze zijn gewoon veel emotioneler betrokken met het voetbal.

9 juli 2014 om 10:29

Mijn excuses, Noord- of Zuid-Amerika... vaak dezelfde emotie en temperament. Dat bedoelde ik. En ik wist dat iemand over de beroemde kam zou beginnen, maar ik snap ook wel dat niet iedereen zo is. Maar het valt me wel op dat het vaak uit die hoek komt, denk aan Alexis Sanchez, trainer Costa Rica, Thiago Silva, David Luiz en nu is weer ophef in Argentinië. En dit heeft trouwens helemaal niks met emotioneler betrokken te maken... het is gewoon op een goedkope manier een scheidsrechter proberen te beïnvloeden, omdat je geen vertrouwen in je eigen kwaliteiten hebt. Kap met dat gejank!

Gaan ze nu al janken, is een goeie scheidsrechter , tot nu toe alle wedstrijden goed gefloten

Cakir is een van de beste scheidsrechters ter wereld, ik weet zeker dat die gewoon objectief fluit. Mind games van de Argentijnen.

9 juli 2014 om 09:47

argentijnen zijn bang. Bang dat ze hard onderuit gaan. Ze hebben die brazilianen gezien. Ze zijn als de dood dat hen dat ook gebeurd.

En toch denk ik dat we hier in Nederland net zo zouden reageren. Als ik hier soms al het gejank over Nijhuis lees...

9 juli 2014 om 08:57

Wat een kromme vergelijking. Nijhuis mag Twente niet fluiten omdat hij Twente fan is. Cakir is Turks dus voor hem zou het niet uitmaken of Argentinie of Nederland wint

9 juli 2014 om 09:15

Logisch dat hij Twente niet mag fluiten. Maar altijd wordt direct die link gelegd, ook bij andere wedstrijden. Daarbij wordt elke beslissing dubbel onder de loep genomen omdat hij wel eens voordelig voor Twente zou kunnen uitpakken. Ajacieden kunnen bijvoorbeeld al jaren refereren naar een fout in het verleden, en dat terwijl Twente naar eigen zeggen niet eens een concurrent is. Ook zijn de ogen kritisch gericht op Vink wanneer hij Feyenoord fluit.

Er wordt tegenwoordig vooraf al naar excuses gezocht en bij elke beslissing wordt objectiviteit in twijfel genomen. Mijns inziens slaan we hier nogal in door.

9 juli 2014 om 09:42

Daar heb je wel gelijk in aan de ene kant.
Maar deze Turkse scheidsrechter heeft er geen belang bij als Nederland of Argentinië wint, omdat Turkije niet eens meedoet. Kijk een Nijhuis die Ajax PSV zou fluiten, waar Twente bijvoorbeeld aan 1 punt genoeg heeft om voor Ajax te eindigen, dan zou je over belangen kunnen spreken en zou Nijhuis meer tegen Ajax kunnen fluiten. Nogmaals, die Cakir heeft hier geen belang.

9 juli 2014 om 10:08

Ook Nijhuis heeft er relatief weinig belang bij. Het is zijn brood (klinkt raar voorr een bakker), en het is ook hem alles aan gelegen dat hij zijn werk goed doet. Het is voor sommige mensen moeilijk voor te stellen, maar er zijn belangrijker dingen dan voetbal (zorgen voor inkomsten bijv)
Daarnaast: al staat Ajax 15 punten voor op Twente, alsnog zal er vooraf al gespeculeerd worden. Toch vreemd dat deze geluiden bijvoorbeeld in Rotterdam, Arnhem of Eindhoven niet hoorbaar zijn.

Zoals ik al zei: we slaan er een beetje in door volgens mij. En zo ook de Argentijnen.

9 juli 2014 om 10:12

@ Jansen Joenite

Dat klopt, hoewel de connectie dan wel iets duidelijker is. Toch geloof ik in objectiviteit van scheidsrechters. Ik denk dat Kuipers zelfs een prima WK-finale kan fluiten als Nederland in de finale zit, maar logischerwijs is dit niet mogelijk. Een scheids kan zijn clubvoorkeur hebben, maar om dan altijd opzichtig in het voordeel/nadeel van een club te fluiten zal zijn eigen carrière niet goed doen en ik denk dat een scheidsrechter zijn eigen portemonnee/carrière toch wat belangrijker vindt dan een club waar hij vroeger een pyjama van had.

9 juli 2014 om 10:13

Als supporter van Twente heeft hij er toch belang bij? Een Eredivisie scheidsrechter verdiend op jaarbasis 50.000-70.000 euro. Dus ik begrijp dat je denkt dat hij aan zijn centjes moet denken. Maar heb je ooit een Nederlandse scheidsrechter ontslagen zien worden bij de Knvb, omdat hij een foutje of 2 maakte in een wedstrijd? Hoogstens word hij voor 1 weekend geschrapt of mag die een wedstrijdje in de Jupiler Leauge fluiten. Nou geloof me, als je je geld krijgt en je kan je favourite ploeg kampioen maken dan zal die er toch aan denken. En die geluiden hoor je ook in Rotterdam, Arnhem of Eindhoven als ze in dezelfde situatie zitten die ik geschetst heb in de eerdere reactie.

Ze zijn dus niet echt gerust op de wedstrijd. Goed teken! En zo kun je bij elke scheidsrechter wel een connectie met die of gene maken.

In het artikel lees ik nergens wie zich opwindt en waar dit geschreven staat. Lijkt op standaard prietpraat van de telegraaf. Altijd dezelfde stemmingmakerij.

Kansloze poging de scheids te beïnvloeden. De scheids van gisteren was een Mexicaan. Moest Duitsland daar wakker van liggen, omdat het dichterbij ligt bij Brazilië?

Argentinië houd zich lekker met de scheids, dan concentreren wij ons op de wedstrijd
eigenlijk is er altijd wel wat natuurlijk...

Ach kijk, het beïnvloeden van de scheidsrechter is al begonnen. Ongelooflijk dat dat elke keer maar weer gebeurt. Eerder die kerel van Costa Rica, eergisteren Löw. Ik vind echt dat trainers, spelers en overige staf een spreekverbod moeten krijgen tijdens toernooien als het de aanwijzing van scheidsrechters betreft.

Als ze het er niet mee eens zijn kunnen ze Fifa bellen, maar dit gespeel via de media is gewoon ronduit onsportief. Trieste manier om je eigen angst te tonen.

Het is bovendien enorm respectloos naar deze scheidsrechter. Als je tijdens de wedstrijd zoiets zegt dan krijg je geel.

Argentijnen kunnen zich beter opwinden over het pak rammel dat ze gaan krijgen. Daar zal geen scheids hen nog bij kunnen helpen.

Ik kan zo snel helemaal niets terugvinden in de Argentijnse media waar dit geschreven is.aangezien de Telegraaf dit weer zonder bronvermelding doet moeten we toch een beethe aan stemmingmakerij denken.

Hierbij hebben ze bij voorbaat al verloren!

Denk dat ze door de galavoorstelling van Duitsland nog extra bang zijn geworden voor de 'continental play'. Als Nederland lekker in zijn vel zit spelen ze net als de Duitsers ook vanuit een goede organisatie, goed positiespel en tactische discipline.

Is het dan niet vaak zo dat een scheidsrechter dit juist wil verbloemen door ontiegelijk tegen die ploeg te fluiten?

Laten we maar hopen dat we de scheids mee hebben. Voor me pool kan ik nog wat rode kaarten extra gebruiken, dus laat die Argentijnen maar zagen en vroeg douchen

9 juli 2014 om 10:08

Ja laat ze lekker zagen en Robben etc blesseren, ben jij wel goed bij je hoofd lazyboy? Maar natuurlijk heb je eigen belang voor je pooltje..

Ik voorspel wederom jankende zuid-amerikanen vanavond. Nederland heeft geen scheids nodig om Argentinië te vernederen.

Het "vallen" van Robben, de scheids en straks zeker de felle kleur van Oranje.

De Argentijnen zeiken werkelijk over alles. Gewoon niets van aantrekken en straks door middel van een schwalbe en penalty naar de finala AKA de duik van god...

Hebben ze werkelijk wat om over te zeiken.

9 juli 2014 om 10:32

Prima, maar dan ook niet zeuren als Nederland verliest door een schwalbe van Argentinie!

Geloof me maar in dat geval zal heel Nederland over de scheidsrechter en de tegenpartij heenvallen en maar zeuren wat een onrecht Nederland is aangedaan.

Een voorbeeld: Vanaf 1974 een trauma omdat Nederland door een onterechte penalty de WK finale heeft verloren. De duitsers worden er nog steeds om verketterd. Maar dat ten onrechte een doelpunt van Duitsland is afgekeurd hoor je nooit iemand over.

De nederlanders zijn net zo erg als de Zuid-amerikanen!

Hij is een goede scheids en wat Argentinie zegt moet je niet serieus nemen. Wij gaan ze gewoon in maken en dat weten zij ook!

Hoort allemaal bij de psychologische oorlogvoering en de Latijns Amerikaanse landen zijn daar meesters in om een wedstrijd van tevoren proberen te beïnvloeden en ook daar moet je tegen kunnen.

Dom, ze hadden die Ivoriaan kunnen nemen. Of die Gambiaan of die Algerijn. Waarom Europees? Op zijn minst een Aussie of Japanner of Chinees

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren