Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Chiellini reageert verbaasd: 'De straf van Suárez is excessief'

Laatste update:

Giorgio Chiellini vroeg zich na het duel met Uruguay openlijk af of de FIFA werk zou maken van de beet van Luis Suárez. De scheidsrechter van dienst ontging het voorval tussen de twee spelers, waardoor Uruguay met elf man mocht blijven staan en de wedstrijd uiteindelijk wist te winnen. Daags nadat de wereldvoetbalbond de spits wereldwijd schorste voor negen duels en vier maanden, komt de Italiaan wederom aan het woord.

/

Op zijn eigen website verklaart Chiellini in een statement dat hij meeleeft met Suárez en zijn familie. "Want hij gaat een moeilijke periode tegemoet", weet de international van la Squadra Azzurra, die er op het veld nog alles aan deed om arbiter Marco Rodríguez te overtuigen van het wangedrag van zijn directe tegenstander. "Maar ik koester geen gevoelens van vreugde of wraak richting Suárez. Dit is gebeurd op het veld en daarmee is de kous af. Ik ben alleen nog altijd diep teleurgesteld over de wedstrijd."

Opmerkelijk genoeg vindt Chiellini de straf voor Suárez wel aan de forse kant. "Ik heb vertrouwen in het oordelingsvermogen van de betrokken instanties, maar tegelijkertijd vind ik de voorgestelde schorsing excessief. Ik hoop oprecht dat hij de mogelijkheid krijgt om in de buurt van zijn ploeggenoten te blijven gedurende het toernooi, want zo'n straf is voor iedere speler een ware verschrikking."

Giorgio Chiellini heeft boter op zijn hoofd

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tuurlijk vind hij het een forse straf, Italie heeft zelf niks aan dit straf die de Fifa aan Suarez uitgedeeld heeft, zulke overtredingen moeten binnen de lijn gezien worden zodat Uruguay in dat wedstrijd zelf benadeeld word. Persoonlijk vind ik de straf ook overdreven, ze doen alsof Suarez een moordaanslag heeft proberen te plegen. Het is wel belangrijk dat Suarez hiervan leert, ik denk dat 9 wedstrijden en 4 maanden uitsluiting niet helpt, ze hadden hem beter therapie kunnen aanbieden ofso.

27 juni 2014 om 13:17

Pfff de wedstrijd was al bijna afgelopen en volgens mij stond Uru al op voorsprong. Ik denk niet dat het bizar veel effect had gehad op de wedstrijd. Chiellini moet gewoon naar zichzelf kijken en zich afvragen hoe ze in godsnaam, als runner-up van het vorige EK, verloren hebben van Costa Rica. Laat hij zich dat maar afvragen eerst...

27 juni 2014 om 13:21

Er werd gescoord na de beet, dus een rode kaart had de wedstrijd wel beinvloed misschien,maar goed ik weet niet of dat relevant is. Bijten moet in mijn ogen sowieso zwaar betraft worden, of het de wedstrijd nou beinvloedt of niet.

27 juni 2014 om 13:23

Het stond nog 0-0 op dit moment, kort daarna kwam er een vrije trap na een overtreding op suarez,waaruit Godin scoorde.

27 juni 2014 om 13:23

Na de beet scoorde ze pas.

27 juni 2014 om 13:29

Godin scoorde uit een corner

27 juni 2014 om 14:28

Gezien, maar ik kan het me niet meer herinneren eerlijk gezegd. Maarjah als dat het geval is kan je over vele wedstrijden gaan discussieren van als hij rood had gekregen, was het heel anders afgelopen. Bij Ghana was er ook een speler geweest die rood had moeten krijgen tegen Portugal, maar daar huilde niemand. Terwijl dat enorm zou kunnen helpen, want Portugal kon nog doorgaan.

27 juni 2014 om 14:29

De wedstrijd tegen Costa Rica heeft hier niets mee te maken
Het gaat Puur om de actie van Suarez
gebeurt het 1 keer, dan denk je die is even de weg kwijt, maar dit is de 3e keer al
in mijn optiek is deze straf dan ook niet te zwaar.
Alleen onzinnig dat hij niet eens een stadion in mag
Hij mag dus bijvoorbeeld niet bij Liverpool binnen om hierover te praten?
Schorsing oke verbannen nee

27 juni 2014 om 15:13

Precies en gelukkig gaat het slachtoffer zelf niet over de straf die wordt bepaald.
Het maakt ook niet zoveel uit wat hij er verder van vind. Het kwaad is al geschied en de straf is al bepaald.

27 juni 2014 om 16:02

Laat ik voorop stellen dat ik de straf van 9 wedstrijden helemaal terecht vind. Ik vind alleen de schorsing van 4 maanden belachelijk. Hoe kan je nou een club straffen voor wat de speler bij het nationale team doet?

27 juni 2014 om 18:29

@buffon98
Jij maakt er wel iets heel moois van. Het doelpunt kwam uit een corner en met of zonder Suarez is er een kans dat je daar uit scoort. Dus de rode kaart had denk ik niet veel uitgemaakt wetende dat Italië ook al een rode kaart had en de wedstrijd bijna was afgelopen.

27 juni 2014 om 13:22

Helemaal mee eens. Dit is niet een bewuste actie maar kortsluiting van een geniale dribbelaar die altijd keihard heeft moeten vechten. Chiellini kan bij wijze van morgen weer spelen. Slachtoffers van bv pepe deden daar iets langer over.

27 juni 2014 om 13:42

Az, praat normaal man hier, je reactie slaat echt helemaal nergens op.

27 juni 2014 om 14:00

Inderdaad, dat op de man spelen is zo'n kinderachtige manier om te argumenteren. Types als Roy Keane, Pepe, Joey Barton etc hebben veel ergere dingen op een voetbalveld gedaan en die worden ook niet als psychopaten die voor het leven geschorst moeten worden gezien. Wat Suarez deed is heel vreemd en vooral heel dom, en hij mag van mij best een flinke schorsing krijgen maar als we dit soort dingen zwaarder gaan bestraffen dan horrortackles op de knieen dan is het einde helemaal zoek.

27 juni 2014 om 14:27

Dit is al de derde keer die man moet voor t leven geschorst worden

27 juni 2014 om 14:29

Ik vind iemand bijten wel van een heel ander niveau dan een tackle of een elleboog stoot. misschien omdat bijten bij ons mensen niet zo vaak voor komt en eerder een 'dieren gedrag' is.

Bij een tackle kan je je vaak nog verschuilen dat het "per ongeluk" ging net zoals bij een elleboog stoot in een duel. Maar het bijten van een tegenstander is wel heel extreem, dit kan ook niet "per ongeluk" gebeuren in een duel. Dit kan je een beetje vergelijken met een vuistslag in het gezicht.
In de wedstrijd zag je ook totaal geen aanleiding waarom hij hem zou hebben willen bijten (in tegenstelling tot zijn eerste bijtincidenten) dit maakt het nog bizarder.

Ik vind de straf van Suarez niet overdreven, maar juist heel goed aansluiten op zijn verleden. Deze man moet nu maar eens gaan nadenken voor dat hij wat doet. Ik hoop voor hem dat dit de laatste keer is dat hij zoiets heeft geflikt, want de man is een geweldige voetballer.

27 juni 2014 om 14:57

Joey Barton en Pepe zijn toch ook een aantal keer fix geschorst? Als ik me niet vergis heeft Pepe een keer 10 wedstrijden moeten missen. Barton is vrij regelmatig geschorst met een schorsing van 12 wedstrijden als hoogtepunt. Ook heeft Barton echt bizarre boetes gekregen van zijn clubs en heeft hij in de bak gezeten. Het is niet alsof zij er dus zomaar straffeloos vanaf komen.

27 juni 2014 om 14:58

Kamikaze82
Mensen zijn "dieren", dit is dus wel gewoon primitief menselijk gedrag.
Net als slaan, schoppen, ellebogen etc. Allemaal gedrag wat in stress/agressieve situaties naar boven komt.

De straf voor Suarez is echt buiten alle proporties, de combinatie van schorsingen slaat ook totaal nergens op!
Chiellini zelf vertoont ook nu weer het typische achterbakse gedrag dat hij ook in wedstrijden vertoont. Nu heeft hij opeens "medelijden" met Suarez en zijn familie??
Tijdens de wedstrijd is het ook sarren, provoceren en andere stiekeme dingen uithalen om de tegenstander te frustreren en uit te lokken. En als de tegenstander dan wat doet, "huilend" naar de grond en naar de scheids rennen om kaarten aan te smeren.
Als hij het nu zo erg vind voor Suarez, had hij ook niet zo moeten overdrijven tijdens en na de wedstrijd!
Suarez zelf is gewoon een lieve, aardige gozer (ja, ik heb hem vaker persoonlijk meegemaakt en gesproken in zijn Ajax-tijd). Dit is wel een probleem welke hij dringend onder controle moet krijgen! Maar het is zeker niet zo dat hij bijtend door het hele leven gaat. Als hij ernstig geprovoceerd word, breekt er iets in hem waardoor hij dit doet. Maar verder is hij er niet een van het beenbreuken, ellebogen, etc.
Deze straf is echt absurd en buiten elke proportie!

27 juni 2014 om 15:22

Magicmike,
Ik vind het echt ongelooflijk dat je hem hier zit te verdedigen.
Deze straf is dik en dik verdient en ook een logisch gevolg van zijn gedrag in het verleden.
Dat jij hem persoonlijk kent zegt denk ik wel genoeg over je objectiviteit. Ik ben dan ook wel benieuwd wat voor een passende straf jij hem dan voor dit extreme gedrag had geven?

De reactie van Chiellini in de wedstrijd is ook meer dan logisch en ook na de wedstrijd toont hij zich een ware professional door het nog voor hem op te nemen. In tegenstelling tot Suarez dit het voorval doodleuk ontkent en helemaal geen excuses maakt voor zijn abnormale gedrag, hij vindt het kennelijk normaal geworden.
Ook hierin laat je zien dat je totaal niet objectief kijkt naar dit voorval.

27 juni 2014 om 16:08

Kamikaze82
Tja, ik vind het ongelooflijk hoeveel moraalridders er blijkbaar hier op VZ zitten en helemaal doorslaan in de publieke steniging van Luis Suarez..
Tussen de 5 en de 8 officiële interlands en een boete van 500.000 euro, dat zou ik hem hebben gegeven. Plus 10 officiële interlands voorwaardelijk..

Na de wedstrijd heeft chiellini het helemaal niet voor hem opgenomen. Toen vroeg hij juist voor de camera's om een zware straf.

27 juni 2014 om 16:17

De eerste keer toen hij iemand beet kreeg hij 7 wedstrijden schorsing en de tweede keer 10 wedstrijden. Dan zou het toch bizar zijn als hij er nu maar tussen de 6- 8 zou krijgen? Iemand die voor de derde keer voor de rechter komt voor het zelfde vergrijp krijgt ook steeds een hogere straf.
Kennelijk heeft hij dus niet geleerd van het verleden en moet de straf nu maar eens een keer hoog zijn. Hopelijk leert hij het nu wel of zoekt hij hulp!

27 juni 2014 om 16:45

Natuurlijk, het is zo'n lieve jongen, maar ze mogen niets tegen hem zeggen, want dan wordt ie boos. Louis en de rest van Uruguay moeten niet huilen, ze doen zelf ook alles om te winnen, dan is dit het risico wat je loopt.

27 juni 2014 om 16:57

Vergeet niet dat dit al de 3e keer was dat hij beet. Tel daarbij de racistische uitspraken t.o.v Evra erbij en dan zie je dat de straf eigenlijk nog veel te licht is.

27 juni 2014 om 20:20

Magicmike,
Jij noemt het moraalridders, ik noem het gewoon normaal denkende mensen. Ik vind dat je je volkomen belachelijk maak door hem hier zo volhardend te verdedigen. Dit is gewoon extreem gedrag wat met extreme straf moet worden beantwoord dat jij dat niet in ziet zegt genoeg over je objectiviteit.
Zoals ik eerder al zei heeft hij voor precies dit zelfde vergrijp al respectievelijk 7 en 10 wedstrijden schorsing gehad. Kennelijk was dit niet genoeg om hem aan het denken te zetten.

Dat Chiellini na de wedstrijd het niet voor hem op nam is volkomen te begrijpen, hij is nadat de straf bekend was wel voor hem opgekomen. Je kan wel steeds met je vinger naar Chiellini wijzen, maar je kunt beter naar het gedrag van die "lieve" Suarez kijken.

29 juni 2014 om 13:03

10 en 12 wedstrijden zijn toch wel een stuk minder dan 9 wedstrijden en 4 maanden (pak 'm beet 16 potjes).

27 juni 2014 om 13:23

Kijkend naar hoe de voetbalwereld in elkaar zit is dit een vrij zware straf. Maar zou je dit ern beetje vertalen naar het dagelijks leven van een normale burger dan zou je van geluk spreken als je niet werd.ontslagen na een handgemeen of iets dergelijks. Daarnaast al helemaal van de zotte om hem een therapie aan te bieden. Ik zou hem verplichten in therapie te gaan op eigen kosten!

27 juni 2014 om 13:33

Mee eens, idioot hoge straf is het. Netjes van Chiellini om dit te zeggen! Vraag me af waarom en hoe Fifa uberhaupt iemand voor 4 maanden een stadionverbod mag geven...

27 juni 2014 om 13:42

Zover ik weet is de Fifa geen eigenaar/huurder van het stadion, dus is het aan de club/stadioneigenaar om te bepalen of hij Suarez wel/niet toelaat.

27 juni 2014 om 13:44

Dat lijkt mij logischer inderdaad. Ik ben benieuwd naar het beroep en wanneer dit komt (of kan dit niet komen?).

27 juni 2014 om 14:19

Dit is niet juist. De eigenaren of huurders zijn vrijwel allemaal indirect lid van een bond die lid is van de Fifa. Dus de Fifa kan dit afdwingen.

27 juni 2014 om 13:35

Gewoon terecht. Hij heeft het na 10 wedstrijden schorsing niet geleerd de vorige keer. Nu komt het aantal wedstrijden inclusief het WK op ongeveer het dubbele. Niets mis mee. Het is trouwens de tweede keer dat een Suarez een wedstrijd beïnvloedt op een WK met onsportief gedrag ( zijn prachtige showduik tegen Ghana WK 2010(?)) dat zal ook wel meegewogen hebben.

Je moet gewoon rekening houden met zijn vorige vergrijpen hoe lullig het ook is voor Liverpool en Uruguay. Dit mag en kan niet.

27 juni 2014 om 14:19

Hij kreeg de eerste keer al 7 wedstrijden, wat natuurlijk belachelijk is als je ziet dat sommige spelers voor veel zwaardere overtredingen met 3 of 4 wedstrijden wegkomen. Verder is het onzin om het op te tellen, want hij is gestraft en dan moeten die andere overtredingen niet meetellen.

27 juni 2014 om 14:25

Komt er weer iemand bijdehand doen over die handsbal van 4 jaar geleden.

Iedereen had die bal met de hand eruit geslagen. Het gevolg is/was een rode kaart en een penalty. Dat Ghana de bal dan overschiet is het geluk dat je dan moet hebben.

Zoals Kieft gisteren zei bij VI: hij deed toch niets verkeerd?

27 juni 2014 om 14:37

Bijdehand? Ik beredeneer waarom de straf zo hoog is en waarschijnlijk pakken ze dat vergrijp ook mee en als Fifa het bestraft dan is het verkeerd in hun ogen en zij maken en handhaven de regels. Iedereen? Noem een speler die de laatste twee Wk's zo opzichtig een uitslag beinvloedde als die handsbal. De enige die ik zo kan bedenken is buiten het WK, de handsbal van Henry tegen Ierland namelijk.

Dat Kieft iets zegt maakt het nog niet waar. Integendeel zelfs. Overal negatief over doen en als iedereen negatief over iets is, is hij opeens positief over datgene.

27 juni 2014 om 15:46

@ footyfan haha moraalriddertje. Ik zou ook hands hebben gemaakt. Als hij dat niet had gedaan was zijn land uitgeschakeld. Ja het is vies tov Ghana maar thats in the game. Het is precies hetzelfde als een speler neerhalen die voor open doel kan scoren en schwalbes die tot de winnende treffer leiden. Ook vies maar niemand doet er wat aan dus het hoort ondertussen in het spel. Suarez heeft gewoon rood gekregen voor die handsbal. Je kan zoveel dingen opnoemen die suarez verkeerd doet maar deze handsbal opnoemen is gewoon triest.

27 juni 2014 om 17:38

Het is gewoon zeer aannemelijk dat de Fifa dat incident heeft meegewogen in de straf.
Overigens praat je wel zo maar als het Ajax overkomt of Nederland dan piep je anders. Valt het je ook niet op dat het doorgaans de supporters van de clubs waar Suarez gespeeld heeft hem en zijn gedrag verdedigen? Rara?
Het is gewoon niet normaal. Iedereen begon toch ook zo te zeiken over die schwalbe van Fred en zo hoort dat ook bij die smerige acties. Niets triest aan.

27 juni 2014 om 15:04

Therapie gaat hem niet verder helpen, aangezien hij dat al verplicht heeft gevolgd na de beet bij Ivanovic. Hoe lang dit was weet ik niet. Hij kan dus elk moment weer kortsluiting krijgen en weer iemand bijten. De enige logische oplossing om hier vanaf te komen is een enkeltje Uruguay, aangezien het daar blijkbaar wel geaccepteerd wordt.

Kijk aan. Chiellieni heeft hier helemaal gelijk. De schorsing is bizar hoog, zelfs de hoogste ooit heb ik me laten vertellen. Ik kan zo tig overtredingen opnoemen die niet zomaar erger zijn, maar vele malen erger waar de straf nog niet eens de helft was van deze.

Hopen dat de straf herzien wordt.

27 juni 2014 om 13:10

Volgens mij is Cantona 9 maanden geschorst bij United en een jaar bij Frankrijk. Neemt niet weg dat dit een hele hoge straf is, die deels door de media en een meegaande Fifa is veroorzaakt. Had van mij toch echt wat minder gemogen.

27 juni 2014 om 13:14

Nee hoor niet de hoogste ooit.. Zoals Icecube al zegt heeft Cantona een hele grote schorsing gehad. Hans Kraaij jr kreeg ooit 24 wedstrijden ofzo vanwege de scheids een duw te geven.. Die keeper van Chili werd voor het leven geschorst toen hij fakete door een vuurwerkpijl te zijn geraakt...

Maar goed, Chiellini zijn reactie vind ik echt klasse.. Grappig ook dat het slachtoffer het veel minder erg vindt dan het gros van de wereld...

27 juni 2014 om 13:46

Het gros van de wereld had al een afkeer van Suarez en grijpt deze kans om de bijtgrage Luis helemaal de grond in te boren. Het gros van de wereld is ook een stuk achterlijker dan Chiellini, en minder sportief.

Al die idioten hier op voetbalzone die de straf terecht vinden zijn de weg volledig kwijt. Je zou Suarez een zware straf op kunnen leggen als andere spelers die zich misdragen dat ook krijgen. Maar dat is niet het geval. Voor de meest verschrikkelijke tackles komt de normale voetballer met 3 wedstrijden weg. Dan kun je niet opeens gekke Luis 4 maanden verbannen van elke voetbal gerelateerde activiteit, en met droge ogen beweren dat dat een terechte straf is.

27 juni 2014 om 13:57

Nou inderdaad.. Het is ook weer zo ontzettend de moraalridder uithangen met z'n allen.. Alleen het stomme is dat doordat ik deze kijk heb w.s. de reacties krijg alsof ik bijten normaal vindt of Suarez z'n gedrag goed praat maar dat DOE IK Helemaal Niet , even voor de duidelijkheid...

Ik vind het alleen ontzettend hypocriet om Suarez zo zwaar te straffen omdat hij de algemene opinie tegen zich heeft terwijl er zoveel schandalige zaken gebeuren op het voetbalveld...

Van alle beenbrekende tackles tot aan matchfixing..

Daarom vind ik Chiellini z'n reactie ook zo top... Er is best ook wat voor te zeggen dat het slachtoffer meepraat in dit geval over de strafeis.. Hoe dan ook, wel vind ik het terecht dat we hem niet meer terugzien op het Wk..

Maar goed dat dan Sakho weer wegkomt met z'n elleboog en niet eens 1 wedstrijd krijgt is ook schandalig..

27 juni 2014 om 17:45

4 maanden is ongeveer 20 wedstrijden. Het dubbele van zijn straf van minder dan een jaar geleden. Hij heeft zelf verplicht therapie moeten ondergaan bij zijn vorige straf.
Hartstikke normale straf in die context.

27 juni 2014 om 19:35

He, je vergeet alleen dat dit wel al de 3e keer is, en er moet echt is wat veranderen. Als ik jou zo hoor mag Suarez dit nog tig x van jou doen. Bijten hoort gewoon niet thuis, 1 of zelfs 2 keer valt nog goed te praten..

Wel een veels te grote straf waar vooral Liverpool de dupe van is (alweer) , 4 maanden uit stadion verbannen ? je hebt het wel over de topscorer van de Barclays Premier League hoor, wat moet die man doen als die niet speelt aangezien hij ook niet mag trainen..? die 9 interlandwedstrijden was wel voldoende geweest.

27 juni 2014 om 19:42

Ja inderdaad, terwijl hij op de dag van het incident (cynisch toontje) nog zei dat spelers vaak wegkomen met dit soort acties omdat het toernooi altijd op z´n best moet zijn. En nu juist het een zware straf is (?)

Maar even eerlijk, velen zullen dit een zware straf vinden maar omdat er een paar het geweldadig en psychopatisch vinden volgt de rest van de kudde ook wel. Ik vind het erg jammer aangezien er echt weer genoten kon worden van Liverpool, Liverpool die het meest gedupeerd wordt.. Eigenlijk gewoon een schandalige straf.

27 juni 2014 om 13:15

Nee hoor nog lang niet de zwaarste schorsing, zijn spelers uit Engeland voor 3 jaar geschorst wegens vechten, in Malta een 10 jaar voor manipulatie Paolo Rossi van Juventus 3 jaar wegens matchfixing en er zullen er nog wel meer zijn, was Mutu ook niet 9 maanden geschorst vanwege cocaïne gebruik?

27 juni 2014 om 13:16

Ben je niet helemaal goed geïnformeerd. Cantona werd ooit eens 8 maanden geschorst door de FA (later werd dat overgenomen door de Fifa). De beroemde karatetrap tegen een 'supporter' die hem beledigde. Daarnaast hing hem in eerste instantie gevangenisstraf boven het hoofd, dit werd later omgezet naar een taakstraf.
Het verrast mij dat de politie zich niet met de zaak mee bemoeit. Dat deden ze in het verleden wel namelijk.
4 maanden in mijn ogen is ok, maar de rest van 2014 had ook prima gekund.

27 juni 2014 om 13:21

@ goonervosinho

De straf is alleen zo hoog uit gevallen door de publieke opinie, iets wat ook weleens in rechtzaken zien. Natuurlijk was Suarez weer eens dom bezig en hoort daar een straf bij. Alleen moet er vanaf nu ook keihard opgetreden worden tegen "doodschoppen" en "ellebogen", iets waar we normaal ook grove schande over spreken. Het meest lachwekkende vind ik nog die Derksen die altijd (terecht overigens) steen en been klaagde over "ellebogen" maar dat nu opeens min of meer bij het voetbal hoort passen......

27 juni 2014 om 13:30

Niet alleen omdat iedereen een zware straf wilde maar ook omdat hij het weer doet. Hij doet het voor de 3e keer en blijkbaar komt de boodschap niet binnen dat het niet kan. Hij heeft hulp en begeleiding nodig, niet alleen straf.

27 juni 2014 om 13:50

Wat mij vooral stoorde was de vermoorde onschuld die hij naderhand speelde.
Had hij het boetekleed aangetrokken was ik milder geweest, maar aan zijn reacties kan je merken dat het morgen bij wijze van spreken weer gaat gebeuren.

27 juni 2014 om 13:58

@ D-Nmgn

Natuurlijk weegt het mee dat hij voor de derde keer in de fout gaat, maar andere spelers die in een seizoen meerdere "ellebogen" geven worden toch ook niet zo zwaar bestraft ? Als die voorbeeld functie zo belangrijk is vind ik ook dat er in meerdere situaties harder moet worden opgetreden, daarom denk ik dat de "publieke" en "media" opinie hier ook teveel invloed op heeft want hij word weg gezet alsof hij een of andere zware crimineel is.

Nogmaals een straf is op zijn plaats, maar ik denk dat er voornamelijk zo'n zware straf is geëist vanwege de reacties. Ik had het een betere straf gevonden wanneer hij geschorst zou worden voor het volgende wereldkampioenschap. Want nu word ook Liverpool nog eens gestraft terwijl zij geen partij zijn in deze zaak. Natuurlijk zou je kunnen stellen dat dit ook Suarez zijn schuld is dat Liverpool ook nu gestraft word, alleen blijf ik dat oneerlijk vinden omdat deze gebeurtenis zich niet voordeed tijdens een officiële wedstrijd van Liverpool.

Zo ie zo houd ik er altijd een wrange nasmaak op na wanneer de Fifa schande spreekt (of het nou terecht is of niet) over zaken, terwijl die organisatie zelf zo verrot is als het maar zijn kan en alles behalve zelf een goed voorbeeld is. Nogmaals een straf is op zijn plaats, maar blijf erbij dat er voornamelijk door de publieke en media opinie er iets te zwaar met twee maten gemeten word.

27 juni 2014 om 14:03

Volgens mij besefte hij het na de wedstrijd wel, dat ondanks dat Uruguay door is hij er niet bij zal zijn. Hij stond er meer als een boer met kiespijn dan als een speler die oprecht juichte dat hij door is naar de volgende ronde.

Dat hij het in interviews bagatelliseert of ontkent kan ik wel enigszins inkomen, als mij een strafzaak boven het hoofd zou hangen zou ik ook niet happig zijn om aan de media alles wat ze er over willen weten te vertellen.

27 juni 2014 om 14:07

Ahhaha letterlijk met kiespijn!

Je kon het wel aan zijn houding, gewoon zeer teleurgesteld in zichzelf.

27 juni 2014 om 14:11

@ Araman

Dat hij direct na de wedstrijd geen berouw toonde werkt inderdaad niet in zijn voordeel, helaas horen we dit ook vaak bij andere spelers die vaak grove overtredingen maken. Dan zien we dat ook niet terug in de strafmaat. Alleen blijf ik van mening door Liverpool erbij te betrekken de straf aan de zware kant is. Zoals er gisteren geopperd werd bij VI Oranje (weet niet meer precies door wie) was het denk ik een betere straf geweest wanneer de schorsing alleen bleef bij interland wedstrijden. Dus alle wedstrijden in het huidige tournooi, geen volgend wereldkampioenschap en wellicht zou je daar nog "campeonato Sudamericano Copa América" (copa América) bij op kunnen tellen.

27 juni 2014 om 14:16

Of misschien weet hij normaal wel dat het niet kan maar verliest hij zichzelf volledig in die momenten. Hij zal niet de enige zijn die onder grote druk als het niet helemaal gaat zoals hij wilt ontspoort. Bij de een uit het zich in een verbale uitbarsting, de ander deelt een elleboog uit of trapt een speler onderuit ook al is de bal niet in de buurt.

Hulp en begeleiding om hem te leren beter met spanning en druk om te gaan doen hem meer goed dan alleen een straf, al denk ik dat hij nu wel voldoende tijd heeft om er eens goed over na te denken.

27 juni 2014 om 14:12

Helemaal mee eens. Bijten moet bestraft worden. Dit is de derde keer, dus ja, logisch dat de straf steeds zwaarder wordt. Echter zijn er veel spelers die agressievere acties met grotere gevolgen hebben aangericht op een voetbalveld. Iemand die een andere speler bewust blesseert is, qua gevolgen van een domme actie, vele malen ernstiger. De straffen zijn echter vele malen lager.

Suarez schorsen voor het WK, oké, langer schorsen voor zijn land kan ook nog wel, maar op clubniveau een arbeidsverbod opleggen voor enkele maanden? Dat is absoluut te veel.

27 juni 2014 om 14:30

Bijten is mishandeling daar kan je voor opgepakt worde.

27 juni 2014 om 15:07

Iemand een elleboog geven is ook mishandeling. Iemand een schop geven waardoor hij geblesseerd raakt is ook mishandeling. Kan je ook allemaal voor opgepakt worden. Dus wat bedoel je te zeggen met je opmerking?

slijmbal is die chiello ook he haha

27 juni 2014 om 15:13

Wat heeft dit nou weer met slijmen te maken? Hij complimenteert hem toch nergens mee of wel? Hij zegt alleen met hem mee te leven omdat hij nu een moeilijke periode tegemoet gaat.

Eens. Dat Suarez een schorsing moet krijgen staat buiten discussie. Maar vier maanden is absurd. Hij heeft niet iemands carrière verknalt of iemand een vuistslag gegeven. Wat hij heeft gedaan is onorthodox en ongebruikelijk. Het moet afgekeurd worden maar vier maand is natuurlijk belachelijk.

27 juni 2014 om 13:09

Wel als hij rood kreeg dan speelden ze 10 tegen 10 wie weet had italie meer kans? En Italie schiet hier ook niks mee op.

27 juni 2014 om 13:16

Klopt maar helaas houdt de Britse spelregel commissie al jaren het gebruik van videobeelden tegen waardoor hij geen rood kreeg en dus Italie benadeeld is. De komende tegenstanders van Uruguay hebben dan weer een voordeel.

Dat is al jaren het probleem met het gebruik van video beelden achteraf, de tegenstander schiet er niets mee op en kan, in competitie of CL verband er zelfs nadeel van ondervinden.

27 juni 2014 om 13:13

Vergeet niet dat dit niet de eerste keer is. Suarez leert er duidelijk niet van, hoe harder de straf nu hoe beter.

27 juni 2014 om 13:33

Want harder straffen is effectief?

27 juni 2014 om 14:02

Hoe vaak heeft Pepe al iemand door midden getrapt, hoeveel ellebogen deelt Zlatan wel niet uit?
Als we het hebben over herhaling... Dat het voor de 3de keer gebeurt is geen reden om extra lang te straffen.

27 juni 2014 om 14:03

Tony_adams, de persoon waar je jezelf naar vernoemd kon er ook wat van qua vuile overtredingen. Had hij na drie horrortackles ook voor 4 maanden geschorst moeten worden?

27 juni 2014 om 14:03

Jazeker wel
Hoe langer je Suarez van de velden houdt hoe langer het duurt voor hij het weer bij iemand kan doen. Effectiever kan niet.

27 juni 2014 om 14:34

als je iets doet wat niet mag en je moet voor de rechter komen en je hebt het al 2x eerder gedaan dan reken maar dat je een hogere straf krijgt vd rechter. zo werkt het hier net zo

27 juni 2014 om 14:56

Maar Feyenoord1k2, dat is wel oneerlijk als het dan niet bij anderen gebeurd. Sakho werd niet eens geschorst en dat was toch wel iets smeriger in mijn ogen. Dat is toch een akelig verschil met 4 maanden.

27 juni 2014 om 15:08

Chiellini zegt nergens dat vier maanden te veel is, dus ik denk dat het gros van de leden hier eens beter moet gaan leren lezen. Chiellini vertelt namelijk dat de straf excessief is en duidt vervolgens op het zien van zijn ploeggenoten en dergelijke, daar hij niet eens in het stadion mag komen. Hij wordt dus volledig verbannen van alles waar hij misschien wel de meeste passie voor heeft: voetbal. Dat vindt Chiellini te zwaar, niet de lengte van de straf. Daar oordeelt hij nergens over.

27 juni 2014 om 15:43

Toch is het te gek voor woorden dat Liverpool gestraft wordt voor vier maanden zonder zijn sterspeler, bovendien kan hij niet mee doen aan de trainingen als voorbereiding op de nieuwe competitie.

Suarez maakte zijn bijtovertreding bij de nationale ploeg van Uruquay, hoe kan hij dan gestraft worden bij Liverpool.

Hoop dat de Fifa een groot proces aan de broek krijgt voor deze ongelijkheid van straffen.

Je wordt als vereniging verplicht om je spelers af te staan, kunnen ze dat dan in het vervolg weigeren?

29 juni 2014 om 12:53

Wat de Fifa heeft gedaan is gewoon correct. Als een speler bijvoorbeeld doping gebruikt, een totaal ander geval, en dit doet hij op een WK waar hij gepakt wordt, krijgt hij ook een wereldwijde schorsing. Moet de club dan ook maar zeggen van: 'ja, maar die doping gebruikte hij bij het nationale team, waarom worden wij gestraft?'. Het gaat erom dat Suarez zich moet leren gedragen en op dit moment ziet de Fifa hem dus als een gevaar voor de voetballerij. Zie het als iemand die een gevaar is voor de maatschappij, alleen dan in de voetbalwereld. Die mensen weer je ook van de maatschappij, dus Suarez van een voetbalveld. De Fifa kon niet anders, zeker niet na een derde keer.

27 juni 2014 om 14:32

Inderdaad haha. Of zou hij ook boter op zijn schouder hebben gehad?

Wereldnieuws is dit zeker. Moest hij dt maar niet doen he, zoekt zelf voor problemen die gast en weet zelf dat hij de belangerijkste speler is.. Nee daar hoef je geen medelijden mee te hebben

wel mooi dat die dit zegt waarom zegt die dat niet tegen de fifa dan ??

27 juni 2014 om 14:59

Omdat dat toch niet werkt. Er zal vast wel weer wat geld uit Dubai richting Zwitserland zijn gegaan met de vraag of Blatter hem alsjeblieft langer wil schorsen, zodat meneer de Sjeik er geen last van heeft dat Suarez tegen zijn cluppie scoort. De Fifa werkt gewoon niet voor het voetbal, maar voor zichzelf en de media.

Heeft boter op zijn hoofd? Een uitdrukking die mij vreemd is.

27 juni 2014 om 13:12

Hij zegt iets over een anders terwijl hij zelf er ook wel wat van kan.

Ik ben het hier toch echt met Chiellini eens, ik vind het persoonlijk zelfs nergens op slaan. Hij verdient overduidelijk een forse straf maar niet zo'n belachelijk lange. Ik vind dat het een hele nare vent is maar ik vind dat dit niet zoveel harder bestraft moet worden dan een tackle als die van Defour (gister).

27 juni 2014 om 14:25

@ sal.

Schorsen voor het leven is net zo idioot als het bijten. Trouwens wat doen we dan in de toekomst met al die andere spelers die regelmatig grove overtredingen maken ? Ellebogen, doodschoppen en andere misselijkmakende en gevaarlijke overtredingen die we ook te veel voorbij zien komen in het voetbal. Suarez word terecht gestraft (al ben ik van mening dat het een andere straf had moeten zijn), laten we dan meteen consequent zijn en alle vuilbakkerij in het voetbal aanpakken.

De straf is totaal van de pot gerukt. De actie van Suarez is gestoord, maar de ernst van het vergrijp staat in geen verhouding met de straf, zeker als je het betrekt op meer voorkomende, veel schadelijkere vergrijpen die je wekelijks op de velden ziet. De verbazing van de voetbalwereld over dit bijtfenomeen is buitensporig, door het podium en door de allure van de betrokkenen. De strafmaat gaat evenredig mee in deze zwaar overdreven sensatiezucht. Welbeschouwd had 9 wedstrijden schorsing voor enkel het nationale team al meer dan pittig geweest.

Mooi dat Chiellini groot genoeg is dit te onderkennen.

27 juni 2014 om 13:15

Denk meer dat de hoogste van de straf te maken heeft met het feit dat niet de eerste keer is dat meneer Suarez iemand gebeten heeft. Recidivisten worden altijd vaker aangepakt.

Persoonlijk denk ik dat Suarez meer nut heeft bij een verplichte therapie. Dit gedrag is namelijk verre van normaal te noemen en kan zelfs zijn omgang in het maatschappelijk verkeer in gevaar brengen als hij dit nog vaker doet. Het verplicht naar een therapie gaan van zoveel dagen per maand en vervolgens wat minder wedstrijden schorsen lijkt me zinniger om te doen als Fifa zijnde.

27 juni 2014 om 13:28

ja joh, allemaal lekker Hugo Borst napraten met zijn therapie, daarnaast denk ik dat dit soort verantwoordelijkheden niet bij de Fifa hoort. het is nog altijd een voetbal bond en geen wetgevende nacht, al denken ze dat zelf wel.

Ik vind namelijk dat je dan iedereen die herhaaldelijk groffe overtredingen maakt naar zo een cursus moet sturen.
Ik hoorde gisteren Johan Derksen nog zeggen: ja een kopstoot of een tackel is toch meer maatschppelijk geaccepteerd. Hoe idioot kun je zijn. In mijn omgeving is een kopstoot helemaal niet geaccepteerd. Daarnaast kun je iemand doden door een kopstoot, als het ene hoofd net wat harder is kun je er een schedelbasisfractuur door oplopen.

Daarnaast vind ik juist dat recidivisten in het voetbal vaak helemaal niet harder worden aangepakt, alleen als het een "aparte" overtreding is.
Kijk naar Pele, met zijn kopstoten, kijk naar Pelle met zijn eeuwige ellebogen kijk naar een heleboel andere spelers die in herhaling vallen, worden die ook harder aangepakt?
nee meestal niet en daarom vind ik meer dat de Fifa boter op zijn hoofd heeft.
heb het vermoeden dat als het een (belangrijke) Braziliaan was geweest de straf anders was uitgevallen.

nee de Fifa wil nu over de rug van Suarez aantonen hoe goed ze wel niet bezig zijn...

overigens vind ik de negen wedstrijden misschien nog wel lag aangezien hijde vorige keer al tien wedstrijden had gekregen. Ik vind alleen de vier maanden erna belachelijk en het feit dat de Fifa kan beslissen of hij wel of niet voor zijn club uitkomt.

de reactie van Liverpool is overigens ook hypocriet, aangezien ik er geen snars van geloof dat ze dit werkelijk zo voelen. Ze moeten alleen wel zo reageren voor de publieke opinie.

27 juni 2014 om 13:16

Gaan we Suarez dan in retroperspectief schorsen voor alle trappen die hij heeft uitgedeeld? Of prikken in het oog?

En hoezo 9 duels? De vorige keer kreeg hij al 10 duels dus waarom zou je zijn staf lager laten uitvallen.

27 juni 2014 om 13:29

gaan we dan alle recidivisten uit alle competitie dan ook nog even met terugwerkende kracht veroordelen?
Of denk jij dat Suarez de enige recidivist is?

27 juni 2014 om 13:31

@thebigshow

De vorige straf was geen Fifa straf maar een FA straf. Net zoals de eerste keer een Knvb schorsing was. Dit is de eerste keer dat een sanctie op een WK ook geldig is op club niveau, bij mijn weten. Normaliter is een schorsing van de FA ook niet geldig voor interland voetbal, waarom het nu wel zo is, is mij compleet onduidelijk.

De overtreding gebeurde onder de verantwoordelijkheid van Uruquay, niet onder die van Liverpool. Liverpool was verplicht om Suarez af te staan aan Uruquay, dat is een Fifa regel. Nu heeft Liverpool het grootste nadeel, een lagere marktwaarde en hun beste speler is pas ergens in november tot december weer inzetbaar.

27 juni 2014 om 13:35

Nee dat zeg ik niet.

Sommige mensen doen net omdat het Suarez betreft de straf zo hoog uitvalt. Om het vervolgens te gaan vergelijken met ellebogen of harde tackles. Waarbij ze vergeten dat Suarez zich hier ook schuldig aan heeft gemaakt en er vaak mee is weggekomen.

En het is toch logisch dat zijn straf naar elke beet hoger uitvalt na elke beet?

27 juni 2014 om 13:44

@ Speedyafc

De FA heeft duidelijk geen autoriteit over de fifa terwijl andersom het blijkbaar dus wel het geval is. Niet zo moeilijk.

Daarnaast blijft het een speler van Liverpool.

Lagere marktwaarde was er sowieso. Daar kan de fifa niks aan doen. Liverpool weet toch wat voor persoon ze aan Suarez hebben of niet dan?? Het is niet de eerste keer dat Suarez zich misdraagt. Dit soort uitspattingen kan je verwachten. Liverpool heeft dat risico genomen omdat hij zo goed kan voetballent. Liverpool heeft hem altijd gesteund na zijn wangedrag. Ze hebben zelfs shirtjes voor hem gemaakt toen hij geschorst was wegens racisme! Nee, Liverpool kan de fifa helemaal niks kwalijk nemen. Alleen zichzelf en Suarez kunnen ze wat kwalijk nemen.

27 juni 2014 om 13:54

Fifa heeft zeggenschap over het totale voetbal. FA uiteraard alleen over het Engelse voetbal.

Bovendien is Liverpool niet verplicht om Suarez af te staan. Ze kunnen in zijn contract opnemen dat hij geen interlands speelt. Dat je daarmee een conflict met de speler creeert is een andere discussie.

Bovendien is 'lagere transferwaarde' een drogreden. Het omgekeerde had net zo goed waar kunnen zijn. Dat hun speler dit soort gedrag vertoont (had ook op straat kunnen zijn met alle imagoschade vandien) is tevens de verantwoordelijkheid van Liverpool. Psychische begeleiding was wellicht op zijn plaats geweest achteraf gezien.

27 juni 2014 om 14:12

Wisconsin hij werd dit jaar begeleid door Liverpool. Liverpool heeft hier absoluut geen schuld aan.

27 juni 2014 om 14:15

Clubs zijn gewoon officieel verplicht om spelers af te staan voor officiële interlands hoor. Liverpool kan in zijn contract schrijven wat ze willen, maar afstaan moeten ze toch. Weigeren ze dat pertinent dan zal de speler geschorst worden voor clubvoetbal.

27 juni 2014 om 15:05

Waarom is dat logisch? Je wordt toch voor iets gestraft en je begint weer op 0? Iemand die een diefstal heeft gepleegd en daarvoor geboet heeft, die is weer vrij. De volgende keer dat ie gepakt wordt, dan wordt ie ook alleen berecht voor de 2e keer en niet die keer dat ie al gestraft is. Er is al vaak over gediscussieerd, maar het komt er nooit van zijn leven door dat recidive strafbaar wordt. Want dat zou op zoveel vlakken gaan gelden (snelheidsovertredingen, zonder licht fietsen, dronken over straat lopen), dus ook overtredingen die vrijwel iedereen wel eens gemaakt heeft.

27 juni 2014 om 15:18

Juist nu hoger want hij doet het toch immers weer? Als hij de vorige keer 9 duels kreeg en hij snapt het nog niet moet hij er nu 18 krijgen. Als je een meisje hebt verkracht en je komt voor de derde keer voor de rechter omdat je het nog twee keer hebt gedaan dan zeggen ze toch ook niet doe nu maar minder straf want je hebt de tweede keer al zo veel gehad?

27 juni 2014 om 15:28

@ Nijogeth

Als je in het dagelijkse leven 3 keer dat trucje uithaalt word je opgenomen.

Zit ook nogal een verschil tussen he. Als je 3x iets te hard rijdt of je slaat voor de 3e keer iemand neer. Dat maakt voor een rechtbank of wie daar over mag gaan echt wel uit. Niet voor niets worden veelplegers uit de maatschappij gehaald.

27 juni 2014 om 13:17

Kom op zeg. Dit is niet de eerste keer he, hij flikt dit nu al 3x en dan vind je straf aan de hoge kant? Die mafkees heeft wat losse contactpunten in zn hoofd geloof ik.

Prima strafmaat en mocht hij ooit nog een keer bijten dan is levenslange uitsluiting de enige optie, want je hebt gewoon een voorbeeldfunctie op het veld.

27 juni 2014 om 13:53

Dat elke keer dat het gebeurt steeds zwaarder gestraft moet worden ben ik volledig met je eens. En dat deze straf te hoog is, zul je mij ook niet snel horen zeggen, maar ik vind het wel meten met twee maten. Iemand als Pepe, die meerdere malen doodschoppen uitdeelt en zelfs op iemands hoofd gaat staan komt weg met een paar wedstrijdjes, terwijl Suarez een schorsing van 9 interlands, 4 maanden, een geldboete en een stadionverbod krijgt. De verhoudingen vind ik nogal scheef, aangezien bij de dingen die Pepe geflikt heeft, de kans op letselschade gewoon vele malen groter is dan bij een ''onschuldige'' beet van Suarez waar Chiellini een half uur later al geen last meer van had.

27 juni 2014 om 14:13

@airbags,

Ben ik volledig met je eens hoor. Sommige straffen zijn gewoon lachwekkend. Diegene die iemand bewust de wedstrijd uitschopt zou ook een veel hogere straf moeten krijgen. Pepe is daar een goed voorbeeld van.

27 juni 2014 om 14:35

@airbags,

Altijd maar dat wijzen naar Pepe. Tuurlijk klopt het niet wat Pepe doet, al vondt ik het tegen Duitsland wel meevallen. Maar heel veel van dit soort overtredingen worden in de jeugd al aangeleerd (tenen gaan staan, bij een sliding van de tegenstander landen op het scheenbeen, bij een corner ff in de ballen slaan, praten, etc.). Van Nistelrooij werd gezien als de smerigste / onsportiefste speler van de PL, Bergkamp ging in '98 ook op de borst staan van een Joegoslaaf. Allemaal niet goed te praten, allemaal onsportief, maar toch gedeeltelijk geaccepteerd. Echter bijten wordt je niet aangeleerd en wordt gewoon niet geaccepteerd. Of was het normaal dat Mike Tyson een stuk oor afbeet???

Het is nu de derde keer, hoe dom kun je zijn. Lullig voor Liverpool, maar met Suarez heb ik absoluut geen medelijden.

27 juni 2014 om 15:09

4fredondo, je mag dan fan zijn van een geweldige voetballer, maar je zit heel erg mis. Heb je ooit gehoord van bijtringen en de functie ervan? Die zijn namelijk bedoeld om frustratie op te botvieren door te bijten, omdat die baby's de pijn hebben van het doorbreken van melktandjes. Wat dat betreft is bijten dus beter verklaarbaar dan al die andere dingen die je doet. En ik ben op meerdere jeugdcomplexen geweest, maar nergens heb ik ze zien trainen op al die smerige dingetjes. Dus dan vraag ik me af waar ze dat leren. Een speler die dat bij mij doet, die wordt er af gehaald.

27 juni 2014 om 14:01

Cantona kreeg voor z'n eerste wandaad al 8 maanden van de FA en een jaar van de Franse bond. De verontwaardiging is niet alleen door het podium en uitstraling (ook dat zijn gewone juridische meeweeg factoren die ook in de real-life rechtspraak meetellen) maar ook door het 'strafblad' van de betrokkene. Dat heeft verder niets van doen met sensatiezucht.

Iemand in het gezicht slaan waarbij de bal totaal niet in de buurt is (vergelijkbaar vergrijp) had hetzelfde voor Suarez opgeleverd.en het feit dat ie geen berouw toont (ook een argument voor strafverlaging in de echte rechtspraak) maakt het alleen maar erger.

Erge straf dit is veel minder erg als een elleboog of kopstoot

Ik ben het wel met Chiellini eens, het bijten is echt belachelijk maar je meet wel enigszins met twee maten op deze manier. Hoe dan ook, VZ doet alsof het zo raar is dat Chiellini dit zegt ('die er op het veld nog alles aan deed om arbiter Marco Rodríguez te overtuigen van het wangedrag van zijn directe tegenstander', maar dat was op het veld en natuurlijk probeer je dan voor elkaar te krijgen dat je tegenstander rood krijgt, dat betekent toch niet dat je een schorsing niet lang mag vinden.

In tegenstelling tot Chiellini heb ik juist totaal geen vertrouwen in het oordelingsvermogen van de betrokken instanties. En dat blijkt maar weer uit deze straf voor Suarez (beïnvloed door publiek druk) en het onverklaarbare feit dat de spelers van Frankrijk vrijuit gaan.

27 juni 2014 om 13:22

Hoe bedoel je spelers van Frankrijk vrij uit gaan?
Heb ik iets gemist oid? Niet sarcastisch bedoeld hoor!

27 juni 2014 om 13:28

Twee duidelijke elleboogstoten van Sakho en Giroud worden niet vervolgd zonder opgaaf van reden.

27 juni 2014 om 14:33

Ok dank je! Had ik niet mee gekregen...

Ik moet zeggen dat ik blij ben met bovenstaande commentaren, gelukkig zijn er nog mensen die nadenken.
Ik vind het namelijk een zeer hypocriete straf, dat hij gestraft dient te worden vanwege de recidive vind ik prima en ik kon mij ook wel vinden in de negen wedstrijden. Echter om hiervoor de zwaarste straf ooit te geven is grof overdreven en is puur vanwege de selectieve verontwaardiging van de wereld en met name de media.
Selectieve verontwaardiging en hypocriet? ja, kijk naar Pepe die man heeft in zijn carriere wel tien keer meer vuile overtredingen gemaakt dan Luiz, de kopstoot (hoe zacht ook) was ook niet zijn eerste en die kwam weg met één wedstrijd schorsing.
Daarom vind ik ook niet dat men moet kijken naar het bijten, maar naar het herhaaldelijk maken van een bepaalde/groffe overtreding. Pleeg je binnen een bepaalde periode een aantal zware overtredingen dan zou dit ook tot een zware straf moeten leiden.
want laten we wel wezen, er is niemand die door het bijten van Suarez zijn carriere een tijdlang niet kon voortzetten. En ik kan mij zomaar een aantal groffe overtredingen herinneren waarvan de gevolgen een stuk zwaarder waren en waar de veroorzaker, ondanks de recidive, er weer met 1 a 2 wedstrijden vanaf kwam.

dus ik kan mij ook de reactie van Chiellini wel voorstellen. Tijdens de wedstrijd was hij hevig verontwaardigd maar het was niet zo dat hij de wedstrijd niet kon vervolgen. Hij had liever rrod voor Suarez tijdens de wedstrijd gezien. Dan hadden ze misschien nog kunnen winnen.

27 juni 2014 om 13:47

De zwaarste straf ooit is het ook weer niet, er zijn zwaardere geweest.
Nog over die kopstoot, ik denk dat je Pepe bedoelt en niet Pele.

27 juni 2014 om 14:39

sorry, inderdaad Pepe, ik heb nu in meerdere draadjes Pele genoemd, maar die speelt al een paar jaartjes niet meer he?

27 juni 2014 om 13:58

Zwaarste straf ooit? Hoe kom jij hier nou weer bij. Juanito werd voor bijna 5 (!) jaar geschorst! De Chileen Rojas werd voor leven geschorst en Chili mocht niet meedoen aan 2 Wk's (1990 en 1994).
En zo kan ik met 9484849 voorbeelden komen! Deze straf is gewoon verdiend en klaar. 4maanden lang niet kunnen trainen is mssn raar, maar voor de rest klopt het gewoon.
Ipv zijn gedrag te bagatelliseren moet men hem proberen te helpen.

27 juni 2014 om 14:20

Volledig met je eens.

Onbegrijpelijk dat mensen de noodzaak hebben om er andere overtredingen bij te halen, die sowieso veel meer met het spelletje te maken hebben dan bijten. Ook de figuren die vinden dat zijn eerdere beten niet mee moeten worden genomen in zijn straf moeten nog maar eens goed na gaan denken.

Voordat de eerste weer met zo'n kul reactie komt: Met bovenstaande bedoel ik dus niet dat bewuste ellebogen uitdelen met het spel te maken hebben, maar duels en bewegingen waarbij je met je armen zwaait wel. Bijten in de schouder van een tegenspeler kan nooit voortvloeien uit een voetballende beweging en dient dus hard bestraft te worden. Zo klaar als een klontje.

27 juni 2014 om 14:46

jammer dat je persoonlijk moet worden en denkt een waardeoordeel over een ander zijn menig te moeten geven, neem aan dat het nog jeugdige overmoed is, misschien een beetje laat.

Daarnaast heb ik nergens beweerd dat hij niet gestraft dient te worden ik heb het alleen over de selectiebve verontwaardiging bij een hoop mensen, en klaarblijkelijk ook bij jou.

want ja veel overtredingen kunnen voortkomen uit het spel, dit zijn dan ook niet direct harde overtredingen en deze worden dan meestal ook afgedaan met geel.

De bewuste overtredingen op een speler met mogelijke blessures tot gevolg worden meestal met rood aangepakt, en om deze overtredingen gaat het.
Ik vind dat je daarin ook moet kijken naar de recidive...

Daarnaast hebben overtredingen eigenlijk niets met het spelte maken anders zouden het geen overtredingen zijn..

27 juni 2014 om 15:21

Precies een prima straf zeker niet te hoog eerder te laag.
ik ken geen eens speler die tot drie keer een tegenstander gebeten heeft. Dus hij komt er nog goed van af. Nu hopen dat hij wat aan zijn gedrag kan doen. Misschien is psychologische hulp een optie.

Goed gezegd Chiellini. Ja hij heeft gebeten maar dat is Suarez en dat verander je niet. Ook niet met dit schorsing. Hij zal niet veranderen, een klein kind verander je ook niet met hem naar de hoek te sturen.

Giroud, Sakho mogen ellebogen uitdelen zij worden niet geschorst. maar arme Suarez wel.

27 juni 2014 om 15:25

Als dat zo is dat hij nooit meer veranderd en altijd zal blijven bijten dan zal een levenslange schorsing beter zijn en ook uiteindelijk volgen als hij het de vierde keer zal gaan doen.
Dat is het helaas pindakaas voor Suarez want je wilde toch niet zeggen dat we dat dan nu eenmaal van hem moeten pikken omdat hij nu eenmaal zo is. Dat lijkt me toch sterk niet?

"hij gaat een zware periode tegemoet"....

Lekker met zn miljoenen op de bank thuis. Ik wil maar zeggen lekker relatief.

27 juni 2014 om 15:26

Er zijn heel wat kindertjes in Afrika die nog een heel wat zwaardere tijd te gemoed gaan zeiden mijn ouders vroeger dan altijd na zulke onzin.

Ik vind het hele voetbal een belachelijke vertoning, Ballotelli had dan ook rood moeten hebben.

Chiellini speelt nu de slachtoffer rol , maar gaat wel eerst 100x per wedstrijd liggen.
Diego Costa geeft een kopstoot, daar hoor je niets van, die mag zelfs de wedstrijd daarna spelen. Sakho geeft een elleboogstoot tegen Ecuador ,hoor je niets meer van.
Zowieso vind ik de Zuid Europese erg onsportief altijd, niet normaal meer, constant gaan liggen, op zoek naar een penalty, constant een scheidsrechter omsingelen. Als het aan mij ligt worden al die onsportieve ,zuid Europese landen voor de toekomstige Ek en Wk 's voor altijd geboycot.

Zoveel komedianten die , beter in het circus kunnen spelen.

Geef mij maar American foottbal, of andere echte mannen sporten.

27 juni 2014 om 13:42

American Football een echte mannensport noemen is dan toch wel een aardige vergissing... Dat is in zekere zin gewoon de mietjesversie van Rugby.

Verder vind ik jouw gejank over vooral Zuid-Europese landen zwaar overdreven. Eigenlijk zijn het alleen de Spanjaarden die de scheidsrechters constant omsingelen en onder druk zetten. Het makkelijk gaan liggen wordt door zo'n beetje elk land ter wereld gedaan. Om dan toch een goed voorbeeld van onsportieve en compleet losgeslagen voetballers te geven, kun je beter een aantal Zuid-Amerikaanse landen aandragen. Over wie gaat dit artikel trouwens...? Daar heb je je antwoord al.

27 juni 2014 om 13:54

Haha ik vond Italie super onsportief: Bij elke aanval van Uruguay ging er een Italiaan liggen. Portugal maakte ook schandalige overtredingen: Zie Pepe: of gisteren tegen Ghana. Niet dat ik Ghana goedpraat ook Ghana maakte echt schandalige overtredingen.

Jij beweert : Dat elk land gaat liggen, dat klopt niet ik zie America , Australie, Ivoor kust ,japan, Colombia, Zuid Korea niet zomaar liggen voor niets.

Ook Brazilie is erg onsportief.

27 juni 2014 om 14:49

ehhh... ik ben het niet eens dat het om alle zuidamerikaanse landen gaat maar buiten Spanje heb ik nog weleen paar voorbeeldjes (niet alleen zuid amerikaans):
Chilli en Portugal?

27 juni 2014 om 17:35

Italië was dan juist niet bepaald onsportief bezig. De Portugezen maken over het algemeen wel harde overtredingen, maar ik heb toch vrijwel geen enkele Portugees een blessure zien faken op dit toernooi hoor. Ook Ronaldo ging totaal niet makkelijk naar de grond over het algemeen.

Die landen die jij opnoemt maken geen overduidelijke schwalbes, maar zoals ik al zei, ze lokken wel op een slimme manier overtredingen uit. Dat doet elk land en dat is niet eens zo'n probleem als er wel degelijk contact wordt gemaakt.

27 juni 2014 om 15:45

Je bedoelt dat ''echte mannen'' niet geslepen kunnen zijn?

Absurd dat hij zo een straf krijgt. Het is ongepast dat je iemand 4 maanden lang kan schorsen. Ook heel vervelend voor mijn club Liverpool. Ze hebben hem heel het jaar in het gareel gehouden door middel van een sportpsycholoog en dan krijg je dit.

27 juni 2014 om 13:34

Klopt, Liverpool moest hem afstaan aan Uruquay. Is een Fifa verplichting. Kennelijk heeft Uruquay niet zoveel moeite gedaan als Liverpool normaal doet en nu krijgt Liverpool de grootste straf. Zijn marktwaarde zal door de schorsing veel lager zijn en ze zullen het een tijd zonder Suarez moeten doen. Het schijnt zelfs dat hij tot oktober niet eens mag trainen bij Liverpool.

27 juni 2014 om 15:34

Het is dus niet gelukt met dat in het gareel houden. Het houdt eens op. Hij heeft wel 3 keer iemand gebeten dat is niet niks en niet normaal. Heel logisch dat er zo n straf komt. Ik had eigenlijk al levenslange uitsluiting verwacht aangezien iedereen ook beargumenteerd dat hij eigenlijk niet te helpen is omdat hij nu eenmaal zo is. Nu ja gekken horen in een gekkenhuis thuis. En laten we nu niet doen als of hij zo zielig is ik begin er langzamerhand van te kotsen. Ik zal je nog sterker zeggen. Weet je, hij deed dit helemaal niet onbewust naar mijn mening maar met klink klare opzet.
Hij kwam immers van grote afstand aanlopen met het doel en het idee om hem te bijten.
Het was dus met voorbedachtenrade en bovendien met een plan.
Hij wist dat na zo n beet iemand geschrokken van zich afslaat en de bedoeling was dan ook om juist zijn tegenstander een rode kaart aan te naaien en of een penalty te krijgen omdat ze maar geen doelpunt maakten om zo de wedstrijd te beïnvloeden. Het was dus ook nog uiterst vuil en geraffineerd en probeer er nu niet een zielig slachtoffer van te maken want het is gewoon een walgelijk ventje.
Toen ze daarna scoorden had hij het voorelkaar al vermoedde hij waarschijnlijk wel dat hij nu zelf ook de klos zou zijn. Want zo achterlijk is hij zelf ook niet. Die psychologen op TV die niets van voetbal weten , weten totaal niet waar ze het over hebben. Niets gaat op dit niveau onbewust. Al die overtredingen en op de voet staan etc. is allemaal heel expres. Deze professionals weten precies wat ze doen en trainen elke week op top niveau en kunnen al hun bewegingen tot in de perfectie timen. Dat kan je anders ook zien bij zijn doelpunt. Dit is niet iemand die dit per ongeluk doet of onbewust. Hij doet het om met vuil spel te winnen.

Ik vind de straf niet te hoog en ook niet te laag. Suarez heeft tot driemaal toe gebeten en daar moet natuurlijk wel een keer een grens gesteld worden.

Waar ik zelf een godsgruwelijke hekel aan heb zijn de hypocriete commentaren over dat ellebogen en doodschoppen bij het 'voetbal' horen. Het geeft namelijk goed weer hoe verneukt het spelletje tegenwoordig is. Ik voetbal verdomme voor mijn plezier en vermaak en niet om ieder weekend het risico te lopen dat 1 of andere lompe mafkees me kniebanden eraf zaagt omdat hij simpelweg niet het voetballende vermogen bezit om op een normale faire manier de strijd aan te gaan.

Willen alle mensen die vinden dat ellebogen en doodschoppen bij het voetballen horen zo snel mogelijk stoppen met voetballen? Voetbal is een contact sport en geen vechtsport!!! Alles wat bewust gaat hoort Niet en nogmaals Niet op het voetbalveld thuis.

Het word tijd dat de (maf) Fifa maar ook de voetbalbonden notoire schoppers en psychopaten voor vele langere tijd van het voetbalveld verbannen. Suarez is nu de eerste hopelijk trekken andere nu ook hun conclusies

27 juni 2014 om 13:36

De straf is wel excessief te noemen omdat hij ook geldt voor het club voetbal. Internationaal is het maar negen wedstrijden echter Liverpool moet hem voor minimaal 16 wedstrijden missen en wellicht nog langer omdat hij ook niet bij Liverpool mag trainen of de wedstrijden bezoeken.

Liverpool had allang maatregelen genomen en liet Suarez door een sport psycholoog begeleiden. Uruquay deed dit niet en nu wordt Liverpool het zwaarst gestraft.

27 juni 2014 om 13:45

Ondanks de begeleiding heeft het schijnbaar dus niet geholpen. Hopelijk leert Suarez hiervan.

Ik ben zelf een grote fan van de voetballer Suarez en heb hem van dichtbij mogen meemaken bij Ajax. Altijd lachen, vrolijk en heel goed met kinderen op Ajax kids dagen. Suarez kan zichzelf helaas volledig verliezen in zijn liefde voor het spelletje en zijn winnaars mentaliteit. Hij moet daar mee leren omgaan en hopelijk heeft hij dat nu ook gedaan.

Wel hoop ik dat er nu eindelijk een duidelijk lijn word getrokken want die is na het debacle van die Franse verdediger, de elleboog van Neymar heel heel heel, ver te zoeken bij (maf)fifa.

27 juni 2014 om 14:46

Onder de verantwoordelijkheid van Liverpool wel, daar ging het het hele seizoen goed. Nu is hij onder de verantwoordelijkheid van de bond van Uruguay en zonder zijn vaste psycholoog en gaat het niet goed. Waarom wordt Uruguay dan bestraft met negen wedstrijden en Liverpool met zestien wedstrijden plus dat hij ook vier maanden niet mag mee trainen en dus waarschijnlijk pas veel later dan 1 oktober weer op niveau inzetbaar is.

Ze hadden hem alleen moeten schorsen voor Uruguay en dan bijvoorbeeld 20 wedstrijden en niet voor Liverpool. Nu is hij er op het volgende toernooi de Copa America waarschijnlijk weer gewoon bij terwijl Liverpool hem zelfs in de CL moet missen.

En inderdaad, er wordt gemeten met twee maten. Spelers van Frankrijk en Brzilie komen weg met elleboog stoten. Een speler als Pepe, die echt minimaal net zoveel als Suarez op zijn kerfstok heeft, krijgt slechts één wedstrijdje.

27 juni 2014 om 15:51

Zijn gedrag is excessief maar de straf niet. Die hoort bij het aanvallen van de tegenstander.

27 juni 2014 om 15:54

@888 Ruben888

Is dat zo? Waarom ken ik dan zo weinig spelers die een dergelijk straf hebben gekregen terwijl ik wel met regelmaat de meest ernstige overtredingen voorbij zie komen inclusief ernstige hoofdwonden en gebroken benen?

27 juni 2014 om 13:46

Doodschoppen zijn lastiger om uit te bannen omdat de grens tussen een tackle en een doodschop heel moeilijk te bepalen is. Bijten is gewoon iets wat niet door de maatschappij geaccepteerd wordt. Hoe scheef het ook klinkt.

27 juni 2014 om 15:49

Iemand zonder reden een schop verkopen op straat word ook niet geaccepteerd in de maatschappij. Kijk maar naar de laatste paar weken toen de kopschoppers vol in beeld kwamen.

En doodschoppen zijn helemaal niet lastig uit te bannen, er is namelijk een wezenlijk verschil tussen een goed uitgevoerde tackel en een 'doodschop'. Maar veel mensen hebben niet het voetballende vermogen een rotschop te onderscheiden van een mooie tackel.

Kan iemand mij uitleggen wat de poll betekent? Boter op zijn hoofd??? Die uitspraak kende ik nog niet.

De straf voor Saurez is fors, maar daar is niks mis mee. Na 3 keer bijten is het tijd voor een grotere straf. Straffen zijn bedoelt om herhaling te voorkomen, dan is dit wel nodig bij hem.

Wel aardig van hem om mee te leven met Saurez, maar het lijkt me vooral diplomatiek correct geneuzel...

27 juni 2014 om 13:39

Ben ik niet met je eens, een straf hoort te gelden voor de competitie waarin die plaats vind. dus bijvoorbeeld twintig wedstrijden schorsing als international. Nu kan hij, als Uruquay wat vriendschappelijke wedstrijden organiseert er bij het nationale team alweer vlot bij zijn terwijl Liverpool, die hier compleet buiten staat en Suarez in Engeland liet begeleiden door een sportpsycholoog, het zwaarste gestraft. Zij moeten Suarez nu missen voor 16 wedstrijden inclusief de belangrijke Champions League. Oook zal bij een verkoop de schorsing zijn marktwaarde behoorlijk drukken,

27 juni 2014 om 14:45

Dat is vette pech dan Speedy. Als Pietje in competitie A een langdurige schorsing opgelegd krijgt en hem snel richting competitie B peert dan achtervolgt die schorsing hem ook gewoon.

De Fifa is de overkoepelende organisatie en kan ernstig wangedrag gewoon zwaar straffen. Iedere club die zich bij een competitie die onder de Fifa valt aanmeldt stemt in met bepaalde zaken.
Als Suarez morgen op straat iemand zwaar mishandeld en hij verdwijnt in de cel, dan is Liverpool ook de sjaak. Moet hij dan ook maar constant losgelaten worden omdat het anders zo zielig voor Liverpool is?

Als hier in Nederland iemand opgepakt wordt omdat hij zijn vrouw hier mishandelt heeft, en we weten dat hij in een ander land al enkele keren hetzelfde gedaan heeft. Moeten we hem dan maar met de minimale straf weer laten vertrekken omdat zijn vorige bewezen vergrijpen niet bij ons waren?

Ik vind het jammer hoor, want Saurez is een geweldige voetballer en op dat gebied iemand die mensen naar de stadions trekt. Dat betekent echter niet dat zware vergrijpen niet opgeteld hoeven te worden omdat ze op diverse podiums plaats hebben gevonden.

Laat hem zich maar even 4 maanden goed terugtrekken in een klooster met een psychiater om zich straks te richten op zijn (wat mij betreft) laatste kans.

27 juni 2014 om 14:51

Nee dat is niet waar, een schorsing in een competitie geldt niet voor interland voetbal. En verder hoeft de andere competitie de schorsing niet over te nemen, daar zijn genoeg voorbeelden van.

En ik zeg niet dat hij losgelaten moet worden voor Liverpool, ik stel mijn vraagtekens bij negen wedstrijden schorsing voor Uruguay en maar liefst zestien wedstrijden schorsing voor Liverpool. Daarbij mag hij ook niet meedoen in de voorbereiding op het nieuwe seizoen en niet meetrainen. Een straf die zelden eerder uitgedeeld is en waarmee Liverpool ernstig wordt benadeelt.

Wat betreft laatste kans, dat is grote onzin. Zo erg zijn zijn overtredingen ook weer niet in vergelijking met andere overtredingen die veel milder worden bestraft. In tuchtspraak moet wel overeenstemming zijn in de straf voor vergelijkbare vergrijpen. Vergelijk het maar met Pepe, die heeft ook heel veel op zijn kerfstok maar die krijgt slechts één wedstrijd voor een kopstoot.

27 juni 2014 om 14:05

Boter op het hoofd hebben betekent dat je opmerkingen maakt over iets of iemand, terwijl je zelf dezelfde of vergelijkbare dingen doet.

Dus in het geval van Chiellini: Hij zegt nu dat hij de straf van de Fifa te zwaar vind, maar tijdens de wedstrijd maakte hij een hoop misbaar nadat Suarez hem gebeten had.

Ik ben het daar niet mee eens trouwens, maar ik gebruik het hier als voorbeeld om het uit te leggen

27 juni 2014 om 15:56

Als je boter op je hoofd hebt betekend dat, dat je zelf ook iets gedaan hebt.

Moest zeker medelijden hebben van zijn management, anders kwam hij negatief in het nieuws met die foto dat een kamermeisje die hem voor de grap bijt. Als je echt medelijden had, dan had je dat niet gedaan.

Wat wil die nou die Chiellini eerst lopen janken dat Suárez hem heeft gebeten en nu leeft hij in eens mee met Luís. Het is gewoon zijn eigen schuld Suárez had gewoon niet zo stom moeten zijn. En ik vind de straf niet gepast. Ik had hem gewoon 2 jaar geschorst voor Uruguay en Liverpool er buiten gelaten. Want hij speelde in het shirt van Uruguay, en niet het shirt van Liverpool. Maar wel had ik hem die 82.000 laten betalen. En hij moest verplicht op eigen kosten in therapie gaan. Nou denk ik dat therapie niet zal helpen. Zoals ik al eerder aan heb gegeven. Misschien zouden ze Cesar Milan 'the dog whisperer' in kunnen schakelen. Hij leert valse honden ook goede manieren en luisteren naar de baas.

Eerlijk is eerlijk die elleboog van Giroud en Sakho konden eigenlijk ook niet door de beugel. Zij hadden ook een rode kaart verdiend en een schorsing van 3 duels. Defour, Valencia en Marchisio werden ook weg gestuurd om dat zij een poging deden om de tegenstander zijn been te breken. Met zo'n elleboog kun je iemands neus ook breken. Dus Giroud en Sakho hadden ook weg moeten wezen.

27 juni 2014 om 13:48

ze kunnen hem niet verplichten om op eigen kosten op therapie te gaan als die dat zelf niet wilt

27 juni 2014 om 14:10

Hij heeft niets te willen. Hij ziet toch zelf ook wel dat het zo niet langer door kan gaan.
Straks wil geen club hem meer hebben. Zelf Ajax zou hem dan niet meer willen. Te riskante speler. En alle sponsoren van Suárez gaan nu hun handen van hem afhalen. Straks is hij alles kwijt. Zelfs zijn vrouw en kinderen als het niet snel stopt. Zijn vrouw mist volgens René van der Gijp ook al haar tepels. Ik las op AD dat Mike Tyson ook al heeft gezegt in de media 'vergeef Luís'. En dat zegt iemand die oren van mensen eraf bijt.

27 juni 2014 om 14:54

wat een onzin, zodra hij weer mag spelen en ergens weer topscoorder wordt staan de sponsors weer in de rij voor zijn handtekening.
en geloof mij, zodra de storm weer geluwt is staan de clubs ook gewoon in de rij...dit is zo weer overgewaaid, niets zo hypocriet als de voetbalwereld.

27 juni 2014 om 15:58

@ Ajax Barcelona
Dat klopt maar dan mag die dus niet meer meedoen. Einde verhaal.

27 juni 2014 om 14:09

Tja, als je op het veld gebeten wordt dan snap ik dat je dan om een rode kaart gaat vragen, want dat verdiende die actie ook. Hij kon tijdens de wedstrijd toch ook niet weten dat er zo'n achterlijk hoge straf uit zo komen? Vindt het juist netjes dat hij dan wel zijn bek opentrekt en zegt 'dit gaat te ver'. Als iemand jouw een klap voor je hoofd geeft ben je boos, maar als die persoon daarna levenslang de cel in moet zeg je ook wel 'hey jongens, dat is wel een beetje overdreven'.

Therapie lijkt me inderdaad op zijn plaats, ze kunnen hem in ieder geval uitsluiten tot hij hulp zoekt. Zou een wat ludiekere straf ook mooi vinden, bijvoorbeeld een jaar lang met een muilkorf spelen ofzo.

Ik vind iedereen hier zo hypocriet, toen het gebeurde schreeuwde iedereen moord en brand hoe erg het allemaal wel was en dat hij heel lang gestraft zou moeten worden. Nu het zover is, vindt iedereen het ineens wel erg lang. Vergeet niet dat hij al de derde keer is dat hij dit doet. En ik denk helaas ook niet de laatste keer.

Ik vind de straf terecht maar ik vind het wel raar dat hij zelfs niet mee mag trainen en Italië heeft hier niks aan daarom moet de fifa en knvb en alle andere voetbalbonden het kaarten systeem veranderen bijvoorbeeld ajax speelt tegen nac en van rhijn krijgt rood en dan is van rhijn geschorst voor de volgende wedstrijd tegen nac

Sportief van Chiellini, netjes van hem het zo af te sluiten. Jammer dat Suarez opnieuw het begin van het seizoen mist. Tuurlijk, bijten kan niet, maar een straf als deze is jammer. Smerige ellebogen, of aanslagen op enkels, díe mogen van mij straffen als deze opgelegd krijgen. Dat kan je tegenstander maanden aan de kant houden. Een 'bijtincidentje' als deze, begrijp me niet verkeerd, moet zeker gestraft worden, maar had met een schorsing van 2 á 3 wedstrijden afgedaan kunnen worden. Wat hier boven al gezegd is: Chiellini heeft nooit het gevaar gelopen op een ernstige blessure. Vergelijk dit met doodschoppen zoals NdJ of Pepe die kan maken en ik vind het een hele zware straf. Sterker nog: ik denk dat de doorsnee voetballiefhebber er nog het meest onder lijdt.

27 juni 2014 om 14:15

Inderdaad, het stuurt een beetje een verkeerd signaal dit. Ik vindt het een hele vreemde actie, maar niemand is er ernstig door geblesseerd geraakt en het verdere verloop van de wedstrijd is verder niet enorm beinvloed. Vond het eigenlijk erger dat hij daarna nog zo theatraal ging doen alsof hij zelf geraakt was, dat soort theater moet-samen met échte gevaarlijke overtredingen- eerder met lange schorsingen bestraft worden.

Weet iemand wat "boter op zijn hoofd" betekent? Ik zie namelijk geen boter, maar haar. en nog niet eens zoveel...

Straf vind ik aan de zware kant, maar och, die Suarez zou eens wat sociale meditaties moeten doen. Vooral dingen als emotional release zou heel geschikt zijn voor hem denk ik. Ik weet niet of een standaard psycholoog in dit geval wel zal helpen, die hebben toch vaak de neiging om dingen heel cognitief op te lossen. Misschien zouden wat alternatieve heelmethodes geschikt zijn die meer uitgaan van het voelen dan het denken.

27 juni 2014 om 13:51

Dat hij iets zegt over een ander terwijl hij zelf ook regelmatig zijn boekje te buiten gaat.

Het is juist wel een goede straf klaar! En opgenomen worden voor behandeling denk dat Liverpool maar eens moet ondernemen want in die 4 maanden kan hij dat het best onder controle krijgen door specialisten maar hij moet het dan wel zelf willen anders werkt het niet.

27 juni 2014 om 13:59

Sinds vorig jaar heeft Liverpool een sportpsycholoog aangenomen.

4 maanden lanf niet kunnen trainen (etc) is idd raar, maar voor de rest klopt het gewon.

27 juni 2014 om 13:58

Persoonlijk vind ik het absurd dat Liverpool hier zwaar wordt benadeeld. Ze moeten hem verplicht afstaan aan zijn nationale team en dan worden zij wel verantwoordelijk gehouden als hier iets gebeurt. Deze straf kost Liverpool miljoenen euro's. Ze hadden hem gewoon moeten verbannen van het WK, als Zuid Amerikaan is dat al pijnlijk genoeg.

27 juni 2014 om 14:23

Tsja, het is zuur voor L'pool, maar L'pool heeft wel het risico genomen langer door met Suarez te willen gaan nadat hij Ivanovich had gebeten. L'pool moest hem dwingen therapie te gaan volgen (net als de Fifa trouwens).

27 juni 2014 om 14:54

Liverpool heeft dat ook gedaan, in Engeland staat hij onder begeleiding van een sportpsycholoog en is er afgelopen jaar geen incident meer geweeest. Op het Fifa WK is hij onder de verantwoordelijkheid van de bond van Uruquay en heeft hij deze begeleiding niet.

Daarom is het zo raar dat Liverpool het zwaarst gestraft wordt en dat de kans groot is dat Suarez er op het eerst volgende toernooi er weer gewoon bij is.

Kan mij goed voorstellen dat Chiellini de straf te extreem vind,
Hij kan zich een voorstelling maken hoe het is om 4 maanden geen training noch wedstrijd de spelen, dat is nooit goed voor je ontwikkeling.

Persoonlijk vind ik het ook belachelijk dat Liverpool buitensporig getroffen word door een vergrijp van hun speler op een evenement dat buiten hun agenda om plaatsvind.

27 juni 2014 om 16:08

Maar Chiellini is geen strafpleiter of iemand die de straf bepaald gelukkig niet.
En dus gaat hij er ook helemaal niet over. Wat hij er ook over zegt is irrelevant.
Ik begrijp wel dat hij als stoere jongen die ook wel eens flink uitdeelt en niet de braafste is
zich nu een beetje schuldig voelt omdat het voor hem nu voelt alsof Suarez die straf nu krijgt door hem, wat natuurlijk onzin is want Suarez deed dat helemaal zelf.
En als sporter wellicht bang is dat hem ook eens zo n straf zal treffen omdat hij ook een flink schoppertje is. Dat wordt waarschijnlijk ook bedoeld met de titel hij heeft boter op zijn hoofd.
Hij heeft ook wel eens wat gedaan wat niet zo heel netjes was.

Hele vreemde reactie ook. Eerst brand en moord lopen schreeuwen dat de Fifa topspelers niet uit het toernooi stuurd en dan een verhaal houden dat dit in het veld gebeuren kan en dat de straf wel aan de hoge kant is.

Binnen andere sporten zou de straf waarschijnlijk hoger zijn. In het Rugby zijn in het verleden meerdere lange schorsingen uitgedeeld voor bijten (bv 18 maanden voor van Heerder). En ik denk dat als je z'on grapje flikt in een Amerikaanse sportcompetitie (honkbal, Basketbal of American Football), dat het weleens einde carrière kan zijn.

Maar voor de voetbalwereld is dit zeker een zeer hoge straf, want normaal wordt binnen het voetbalwereldje niet zo heel zwaar gestraft.. Ik denk dan ook dat het recidive gedrag een belangrijke rol speelt bij het vaststellen van deze strafmaat.

Fred lokte in de eerste wedstrijd met een theatrale duik een penalty uit, die de wedstrijd enorm beïnvloedde ten voordele van zijn team. Ik heb meerdere spelers enorm gevaarlijke tackles of elleboogstoten zien uitdelen, waarmee ze hun tegenstander ernstig hadden kunnen verwonden (o.a. Defour en Giroud). Voor dat soort acties krijg je ten hoogste twee wedstrijden aan de kant, als de scheids het al ziet.

Het bijten van Suarez is heel vreemd, en doordat het al de derde keer is zeer dom, maar het is niet iets heel ernstig. Het was niet een actie om de scheids te misleiden of zijn tegenstander zwaar te verwonden. Dat je er een schorsing voor geeft, prima (hoewel dit wel heel excessief is) maar pak dan ook eens een keer duikelaars als Fred en gevaarlijke tackelaars als Defour een keer met een behoorlijke schorsing achteraf aan. Dat soort acties vind ik toch nog een stukje verwerpelijker dan het hapje van Luis.

Ik vind het stukje nogal suggestief. "hij klaagde eerst steen en been en nu vindt hij de straf te zwaar". Dat kan toch prima. Ik vind de straf ook zwaar. Goed dat hij een straf krijgt, volkomen terecht want was bizarre actie. Maar dit is wel heel lange schorsing. De helft was ook al zwaar geweest. Maar goed maakt mij verder niet uit.

Nu niet verbaasd zijn he!deze straf heeft hij gewoon verdiend.wie bijt er nou????alleen valse honden doen dat.als hij hierna nog een keer bijt dan voor zijn hele leven schorsen die gek.

27 juni 2014 om 14:58

Het gaat om de strafmaat ten opzichte van collega's die ook ernstige overtredingen maken maar daar heel mild mee wegkomen, ongeacht of ze zelf meer op hun kerfstok hebben dan Suarez. Daarnaast is het zelden eerder voorgekomen dat een speler ook niet mee mag trainen met zijn club en dus veel later pas inzetbaar is dan oktober.

In de sport gaat om om fair play. Dus iedereen die over de schreef gaat, moet bestraft worden op dezelfde wijze. Nu komt de ene er mee weg terwijl het andere land wel de dupe is.

Voor het leven schorsen is niet mogelijk, dan moet de Fifa eerst de reglementen en de spelregels wijzigen. Dat wil men niet want dan zouden veel meer spelers levenslang uitgesloten worden.

27 juni 2014 om 15:21

Bijten vind ik toch wel iets anders dan bijvoorbeeld een zware tackle of zoiets.maar als je bijvoorbeeld iemand tackled waar de bal niet in de buurt is dan is het wel weer vergelijkbaar.een kopstoot zou bijvoorbeeld ook zwaarder bestraft moeten worden.die Pepe komt er ook vaak te makkelijk mee weg.ik weet nog wel dat Blinker een keer een zware kopstoot gaf.daar is hij toen ook voor geschorst geweest.vergeet niet dat hij dat maar één keer heeft gedaan.suarez gaat nu al voor de 3e keer in de fout.

Ik vind de straf wel op zijn plaats.nu maar hopen dat ie er echt een keer van leert.

27 juni 2014 om 15:27

In de spelregels vinden we dat onderscheid niet. De zwaarste categorie overtreding is die waarbij de tegenstander het risico loopt op ernstig letsel. Dus bijten, een elleboog op het hoofd, inkomen met gestrekt been op het been van de tegenstander, dat zijn allemaal overtredingen in de zwaarste categorie.

En nee, Pepe doet het niet voor het eerst, hij heeft een hele lange geschiedenis met zware overtredingen inclusief diverse kopstoten.

27 juni 2014 om 16:12

Precies en er is geen enkele andere speler die tot drie keer toe een speler gebeten heeft
dus dat is precies wat is meegewogen.

27 juni 2014 om 16:14

Ik denk dat je over bijten sowieso niet veel vind in de spelregels omdat het helemaal geen gewone voetbal overtreding is. Wat bv. haken wel is.
Het hoort dus ook helemaal niet in de voetbalsport thuis. Misschien moet hij anders het record koekhappen proberen te verbeteren.

27 juni 2014 om 17:09

Als je mijn reactie iets beter gelezen had, de zwaarste categorie is die van een actie waarbij het risico genomen wordt de tegenstander ernstig letsel te bezorgen. In die categorie valt bijten dus. Dat geldt voor alle acties, er bestaat geen onderscheid tussen acties en jouw verzonnen term voetbalactie.

Wat jij vind doet verder niet ter zake, het gaat erom wat de regels zijn in het voetbal tuchtrecht en dat die regels uniform worden toegepast, ongeacht voor welk land de speler speelt. Dus een elleboog van Neymar is geen geel maar rood. Een door de scheidsrechter gemiste elleboog van Sahko dient gewoon op basis van videobeelden te leiden tot een schorsing en Suarez dient gewoon een straf te krijgen die vergelijkbaar is met andere spelers die meermalen in de fout gegaan zijn , zoals bijvoorbeeld een Pepe met zijn kopstoten en andere zware overtredingen.

Als je zo naar de pers reageert vraag ik me toch af of Chiellini werkelijk een beetwond heeft opgelopen.
Natuurlijk vind ik dat hij een straf verdiend maar om nu zo extreem te werk te gaan vind ik wel erg ver gaan. Ze hebben hem nog net niet verbannen naar een onbewoond eiland.

27 juni 2014 om 16:18

Je kunt dat wel uit de camera beelden afleiden.

Ik vind de straf wel terecht, vooral omdat het al de 3de keer is.
Maar als dit de strafmaat is moesten ze pepe (die die speler natrapte die al op de grond lag) en bouaouzan en witsel 2 jaar schorsen.
Dat vind ik veel ergere overtredingen dan deze beet.

buitenproportionele sanctie. ik hoop dat suarez in hoger beroep gaat tegen deze vorm van karaktermoord. suarez is slachtoffer van de publieke opinie en de selectieve dadendrang van de fifa.

Waarom wordt Chelini niet bestraft voor de elleboog stoot op Suares of mag dat wel ineens ?

27 juni 2014 om 15:58

Tja hij komt er wel vaker mee weg, leuk stukje uit zijn verleden:

Hij schopte op 14 november 2009 in Pescara het standbeen van Robin van Persie onderuit, na zijn eerste acht minuten als spits van Oranje, in het oefenduel met Italië.

Drie enkelbanden kapot. Van Persie maakte woensdag zijn rentree, exact vijf maanden na de schop van Chiellini.

Arsène Wenger was furieus. De blessure van zijn spits kostte Arsenal mogelijk de titel, de doelpunten van de Deense spits Nicklas Bendtner ten spijt.

Het spreekt voor zich dat Chiellini, zoals zo vaak in het voetbal, geen schorsing ontving. Had van persie zijn goede seizoen afgemaakt, wie weet wat er dan in de finale in zuid Afrika was gebeurd...

27 juni 2014 om 16:16

dat was toch een schrikreactie die Suarez graag wilde uitlokken. Daar was het hem juist om te doen.

Voor een italiaanse voetballer is dat inderdaad niet te begrijpen, voor vrijwel iedere willekeurig voetballer in vrijwel elk land wel. Al was het waarschijnlijk een liefdesbeet

27 juni 2014 om 16:04

Hoezo is dat te begrijpen? Ik zie wekelijks de meest ernstige overtredingen, spelers met gebroken benen, met bloedende hoofdwonden maar zelden heb ik zo'n zware schorsing gezien? Spelers als Eduardo en Ben Arfa hebben nimmer meer hun niveau gehaald na hun gebroken been, een speler als Niels Kokmeijer heeft zelfs nooit meer kunnen voetballen en kan geeneens normaal meer lopen maar toch hebben die daders niet een dergelijk straf gekregen van de Fifa?

Chiellini zelf heeft in 2009 nog van Persie zo hard op zijn standbeen geschopt dat van Persie dire kruisbanden afscheurde en vijf maanden niet kon spelen. Volgde geen enkele schorsing hoor.

27 juni 2014 om 16:17

Niemand zegt dat Chiellini een lieve jongen is.

27 juni 2014 om 17:19

Inderdaad maar waarom is die dan nooit voor vier maanden uitgesloten van het voetbal? Net zoals zo velen andere notoire overtreders? Al die veel zwaardere overtredingen met veel ernstiger gevolgen zijn allemaal milder of zelfs in het geheel niet bestraft. Komt op mij over op het meten met twee maten.

28 juni 2014 om 15:29

Fifa beslist over de strafmaat omdat het een wk is, in de competities hebben ze Niets te zeggen. 3x bijten is idioot, idioten horen voorlopig niet op het veld. Was het de 1e keer bijten geweest was de straf veel lager. Je reactie slaat ook niet op mijn opmerking

28 juni 2014 om 15:35

Inderdaad, de Fifa commissie beslist. lees net dat Defour voor de belachelijke overtreding net als Pepe ook maar één wedstrijdje krijgt. Maar goed, met gestrekt been inkomen op het been van een tegenstander is kennelijk niet idioot.

Ik vind dit geen overtreding. De bal was niet in de buurt en deze mishandeling is niet eens voetbalgerelateerd. Hij ging puur voor de beet. Een flinke schorsing was genoeg geweest en daarbovenop zou hij dan gewoon nog voor de rechtbank moeten verschijnen voor het bijten van iemand. Laat de rechtbank dan maar bepalen of hij tijdelijk uit de samenleving moet verdwijnen. Het is gewoon belachelijk dat als iets op een voetbalveld gebeurt dit buiten de normale gang van zaken geregeld wordt. Overigens als deze beten van Suarez tot civiele procedures hadden geleidt, dan had hij er nu niet zo mee weg gekomen. Dus in principe is deze straf niet zo extreem.

27 juni 2014 om 17:26

@steef71

Een kleine afdruk van de boventanden waarbij er nauwelijks zichtbare schade is, zal normaliter nimmer voor een rechtbank belanden. Die categorie noemt men een kleine, enkelvoudige mishandeling. Denk dat die bijt in het sleutelbeen van Bakal meer kans op vervolging had.

Maar ook dan geldt, wanneer je moet voorkomen omdat je iemands been hebt gebroken, zijn kaak hebt gebroken of hem een koopstoot met hoofdwond en hersenschudding tot gevolg, zal veel zwaarder worden bestraft dan een kleine beet met de boventanden.

De straf is extreem omdat hij in al die andere gevallen nimmer wordt uitgesproken en dat gaat in tegen elk rechtsgevoel.

Chiellini heeft niet alleen boter op zijn hoofd,hij slaat ook compleet door in sportiviteit.Als ik door Suarez zou zijn gebeten,dan had ik hem het liefst zijn tanden uit zijn mond getrokken.Dat lijkt me tenminste een normale eerste reactie.Volgens mij heeft Chiellini ze zelf ook niet allemaal goed in zijn bovenkamer...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren