Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Anderlecht is dolblij met de play-offs en viert derde landstitel op rij

Laatste update:

Anderlecht heeft optimaal geprofiteerd van de play-offs om het kampioenschap. De ploeg eindigde het reguliere seizoen als derde, met tien punten minder dan koploper Standard Luik, maar maakte de achterstand in de nacompetitie goed. Zondag, op de laatste speeldag, won Anderlecht met 3-1 van Lokeren en kroonde het zich voor de 33ste keer kampioen van België.

/

Paarswit kon alleen nog ingehaald worden door Standard, dat deed wat het moest doen en met 1-0 van Racing Genk won. Omdat Lokeren echter niet wist te stunten tegen Anderlecht ging de titel toch weer naar de recordkampioen, die in maart nog afscheid nam van John van den Brom. De Nederlander werd destijds opgevolgd door Besnik Hasi en hij heeft Anderlecht alsnog naar de titel weten te leiden. In de laatste twee jaar werd de ploeg overigens ook al kampioen van België.

Spannend werd het zondag, ondanks de openingstreffer van Aleksandar Mitrovic na twintig minuten spelen, nog wel. Anthony Vanden Borre veroorzaakte tien minuten na de rust immers een strafschop, kreeg een directe rode kaart en zag Hamdi Harbaoui scoren. Lokeren ging hierna dus met elf tegen tien verder, maar kwam zelf ook al snel met tien man te staan, toen Koen Persoons ook een directe rode kaart kreeg. Uit de vrije trap die volgde maakte Chancel Mbemba uit de rebound de 2-1 en Dennis Praet gooide de wedstrijd vervolgens in het slot: 3-1.

Anderlecht is voor het eerst sinds begin jaren negentig weer eens drie keer op een rij kampioen van België en kan nu feest gaan vieren. Silvio Proto moet het echter rustig aan doen: de keeper moest zich al na twintig minuten laten wisselen en heeft mogelijk zijn pols gebroken. Mocht dat het geval zijn, dan kan Proto het WK definitief vergeten: hij is een van de vier keepers die Marc Wilmots heeft geselecteerd. Proto zou al alleen meegaan als Koen Casteels het WK niet zou halen.

Anderlecht is de terechte kampioen

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tijd dat ze de play offs gaan afschaffen. Enige terechte kampioen is standard. Kbvb werpt anderlecht de titel in de schoot. Snap nog steeds niet wat de toegevoegde waarde hiervan is. Voor aanvang van play off 10 punten verschil. Bij start play off 5 punten verschil. Reinste competitievervalsing.

18 mei 2014 om 16:46

Die Brugse supporters kunnen echt bleiten zeg. De ene keer werkt het systeem in uw voordeel, de andere keer niet. Aan het einde van de reguliere competitie weet je dat er noch 10 wedstrijden volgen. Voor iedereen gelijk. Anderlecht was goed in die playoffs, Standard nergens en Brugge zoals gans het seizoen middelmatig en wisselvallig.

18 mei 2014 om 16:47

Zit niet te dromen.. eet toch je pizza

On: Wie tot de laatste dag en adem boven aan weet te staan is gewoon terecht kampioen. Zeker als je voor de 3e keer in 3 jaar tijd kampioen bent geworden verbaas ik mij hier niet om.

In de Europa League was het ook een matige elftal dat van S. Luik. Het enigste licht puntje is toch wel Michy Batshuayi.. die in de belangstelling zou staan van Benfica.

18 mei 2014 om 16:47

Ik ben het met je eens dat het play off systeem complete onzin is. Maar dat anderlecht de titel in de schoot geworpen krijgt is natuurlijk niet waar. Play off systeem is nu al 4 jaar in BE dus de clubs weten heel goed waar ze aan beginnen. Anderlecht heeft gewoon het best gebruik gemaakt van het systeem en heef op het juiste moment gepiekt.. Als die brugge speler tegen anderlecht geen eigen goal maakt was anderlecht geen kampioen.. de Kbvb (voetbalbond) heeft er dus helemaal niets mee te maken

18 mei 2014 om 16:58

Vreemd, toen Anderlecht de vorige edities de play-offs als leider inging, klaagden de supporters van Club en Standard nooit. Nu Anderlecht voor het eerst niet als leider de play-offs inging en er voor het eerst dus voordeel uit haalde, beginnen ze allemaal te huilen.

19 mei 2014 om 00:19

Typisch boeren!

18 mei 2014 om 17:05

Dat sommigen de play-offs belachelijk vinden, kan ik nog begrijpen (ik vind dat niet, maar soit). Maar dat iedereen zomaar uitkraamt dat Anderlecht nu onverdiend kampioen is, is natuurlijk belachelijk. Standard stond inderdaad lang op kop, maar wees eens eerlijk, hoe veel goeie wedstrijden speelde het na de winterstop? Drie, vier misschien? En daar hoort ook nog een stuk van de reguliere competitie bij. Na de 1e speeldag in de play-offs stond Anderlecht 8 punten na Standard, het is dan toch enorm knap dat ze dat nog kunnen ombuigen? Enerzijds omdat ze zelf veruit de beste ploeg van de play-offs was (22/27 in de rest van de Po's na speeldag 1), anderzijds omdat Standard zwak was en Club Brugge te wisselvallig.

Standard was de eerste helft van het seizoen de beste, Club Brugge een kwart van de competitie (februari tot begin play-offs) en Anderlecht in de play-offs. Anderlecht was over een minder lange periode goed dan Standard, maar wel in de belangrijkste én moeilijkste periode.

18 mei 2014 om 17:18

Wat is er niet belachelijk aan playoffs? Het team dat de meeste punten in de competitie haalt hoort kampioen te worden, heb je net een comfortabele voorsprong opgebouwd, word die gehalveerd en alleen in onderlinge wedstrijden kan die al verdwijnen.

18 mei 2014 om 18:26

@stravven: maar elke competitie wordt toch gespeeld volgens zijn eigen spelregels? In de NBA is het ook niet zo dat de winnaar van de reguliere competitie kampioen is. In de Champions League is het ook niet zo dat de ploeg met de meeste overwinningen of punten de eindwinnaar is.

Het probleem is dat iedereen die play-offs als een nacompetitie beschouwt (zoals dat in Nederland bv. zo is), maar dat zijn ze niet. Ze maken gewoon deel uit van de competitie.

Die play offs zijn waardeloos, Luik die heel het seizoen de betere is en zoveel punten voor staat wordt alsnog geen kampioen door de play offs.

18 mei 2014 om 17:00

Standard dat op het verkeerde moment piekt & tegen kleine ploegen meer overwinningen behaald maar in de duels om de knikkers punten verspeelt is even onterecht als Anderlecht.

18 mei 2014 om 17:04

Nee dat is voetbal, kampioen wordt je tegen de kleintjes!

18 mei 2014 om 18:30

Het hele seizoen de betere? Daarom dat ze over het hele seizoen Minder wedstrijden gewonnen hebben dan Anderlecht

Pff weer geen titel al 9 jaar nu...

18 mei 2014 om 16:58

Vrij logisch hé. Als je het neutraal bekijkt heeft brugge slechts 4 kampioenspelers in de kern: Ryan, Engels, Meunier en Lestienne.
De rest is gewoon te zwak en dat weet Preud'homme dondersgoed.

Opm: Vazquez, Vadis, blondel... te veel geblesseerd en te afwisselend.

18 mei 2014 om 17:32

Lestienne is ook te slecht, speelt soms aardig en geeft hier en daar een assist maar z'n scorende vermogen is veel te laag en lijdt ook veel te veel balverlies. Overschatte voetballer en als er een bod van 8mil of meer binnenkomt zou ik hem meteen verkopen. Zelfde geldt voor Refaelov, die ik enorm beperkt vind.

18 mei 2014 om 18:25

Nou nou, scorend vermogen te laag, dit jaar 11 doelpunten als flankspeler in een 'slecht' seizoen plus 7 assists. Vorig jaar 17 doelpunten. Dat lijkt me toch niet verkeerd..

Al mist hij wel redelijk wat kansen, vooral dit seizoen maar toch wordt er dikwijls wat overdreven. Zo werd er ook overdreven vorig seizoen met hem op te hemelen, in vorm is het een goede speler maar doet meestal dezelfde acties en lijdt inderdaad vaak onnodig balverlies en mist soms rust. Daarentegen werkt hij wel heel hard voor de ploeg en heeft hij een enorm loopvermogen.

19 mei 2014 om 00:22

CSKA Moskou had al is 17 miljoen geboden voor Lestienne, maar Brugge had het bod geweigerd.

19 mei 2014 om 00:24

11 miljoen*

Het is en blijft onzin die play offs. 3e in de competitie en dan nog kampioen.... Tjah.. Zuur voor Luik. Je moet pieken op het einde met zo'n systeem.

18 mei 2014 om 17:00

Standard werd dankzij die play-offs al eens kampioen, toen was het geen probleem. Komaan zeg, die play-offs gaan al 4 jaar mee en nu beginnen ze daarover te huilen.

18 mei 2014 om 17:07

Knap dat jullie in zo'n slecht seizoen nog kampioen worden na het ontslag van Van de Brom is het wel stukken beter gegaan met Anderlecht.

18 mei 2014 om 17:14

Standard heeft de meeste punten gehaald en zou dus kampioen moeten zijn, dat lijkt mij vrij logisch.

19 mei 2014 om 00:31

Die play offs zijn er 4 jaar en er wordt sinds het begin over gezeurd. Het zou beter en eerlijker zijn als ze gewoon zoals andere competities doen, want wie op het einde bovenaan staat hoort kampioen te zijn. Niet met die play offs nog andere clubs de kans geven. Winnen van de zwakkere ploegen is ook een kunst. Dit is onzin van de Belgische voetbal. Standard verdiende het maar helaas.. Wordt niks zo

19 mei 2014 om 08:55

Elke club heeft voor de play-offs gestemd, dus als ze zeuren dan zeuren ze op zichzelf. Bovendien weet iedereen dat het zo werkt en dat je moet pieken in de play-offs, niet in oktober of november, dus werk daar dan naartoe. Daarnaast: toen Standard 3 jaar geleden als 6e aan de play-offs begon en nog 2e werd hoorde ik niemand bij Standard zeuren hoor. Wordt er in de NBA ook zo gehuild? Dacht het niet...

Standard verdiende het, dat is ook maar gelul. Hoeveel goede wedstrijden hebben die na nieuwjaar nog gespeeld? Drie, vier?

19 mei 2014 om 11:11

Je hebt nu gelijk, dat niemand erover moet zagen. Maar doe nu niet dat Anderlecht dat nooit gedaan heeft. Zij huilden als eerste en doen dat steeds. Nu idd niet omdat ze het zelfs niet meer verwachten.

19 mei 2014 om 11:26

Is dat zo? Zou je dat alsjeblieft dan even willen onderbouwen met concrete voorbeelden? Want ik heb Van Holsbeeck nooit iets anders horen zeggen dan dat ze achter de play-offs staan.

19 mei 2014 om 13:37

@stakke:

Ik geef hier mijn mening over en ik vind het onzin, maar dat zeg ik al sinds de invoering. In mijn ogen is de winnaar van de competitie de terechte kampioen. De competitie is nu een soort poule geworden, dat vind ik jammer...
Dat standard na het nieuwjaar niet zo sterk speelde doet niets af van het feit dat ze de meeste punten hebben behaald over het hele jaar, en dat zijn de feiten die tellen.

Met zo'n systeem zal denk ik niet het sterkste team kampioen worden maar het team wat het meest in vorm is op het einde na een lang seizoen. Ik denk dat dat ook niet goed is voor het Belgische voetbal.

Ik ben overigens ook tegen de play offs om europees voetbal in Nederland.
Gewoon competitie en klaar.

19 mei 2014 om 14:54

Ik snap je punt wel, maar je redenering begint bij een foute veronderstelling. Je beschouwt de play-offs namelijk als een soort extra ronde, na de competitie, terwijl je ze moet zien als een onderdeel van de competitie. Wanneer de play-offs beginnen is de competitie nog niet gedaan, ze maken er integraal deel van uit.

Je kan argumenten inbrengen tegen de halvering van de punten, dat is zo. Maar in veel andere sporten is het nog erger en begint iedereen van nul in de play-offs (denk aan zo ongeveer elke zaalsport). Maar het is een simpel feit dat de regels dezelfde zijn voor iedereen en dat iedereen ook weet dat je nu eenmaal moet pieken in de play-offs om de titel te pakken. Vergelijk het met de Champions League: 18 op 18 pakken in de poules is mooi, maar dat garandeert je helemaal niks in de knock-out fase. Het is zoals de finale van een competitie.

Afca & Rsca Brothers! Het is jullie gegund. Wie weet tot volgend seizoen in de kampioenenbal

Hahahahaha das kut....10 punten verschil opgebouwd en dan alsnog het kampioenschap mislopen, pijnlijk

Eindelijk de play-offs is in ons voordeel!
Waardeloos seizoen, geen ploeg onder vdbrom , maar dan kwam Hasi maakt er direct een ploeg van en hopla de beste ploeg in de play-offs met 22 op 30!

Ben al zeer blij dat Standard geen kampioen is! Als je europees met b-ploeg speelt en geen moeite doet(waar we de punten nodig hebben), verdien je het rechtstreekse cl ticket niet !
Spijtig dus dat Brugge er niet over sprong!

Maar titel binnen! Schitterend wie had dit nog gedacht voor play-offs

Wedstrijd zelf was weer niet veel aan en weer veel fouten van de scheidsrechter!

18 mei 2014 om 16:57

22 uit 30 is behoorlijk slecht, 8 verliespunten uit 10 wedstrijden ,pff maar gefeliciteerd met het behalen van het kampioenschap, ook ik ben blij dat het Standard niet is. Niet om de club ofzo, maar ik vind Luik echt een k#tstad, gelukkig dat er nu een ring omheen zit en ik er nu tenminste niet meer dwars doorheen hoef

18 mei 2014 om 21:06

22 uit 30 slecht??? Misschien toch eens goed narekenen dan, want met dat gemiddelde is bv. Liverpool in de Premier League geëindigd dit seizoen. 22 uit 30 is een kampioensgemiddelde...

Bovendien: in de play-offs speel je tegen de top 6 van de competitie, dan is dat nog een heel stuk beter als gemiddelde dan wanneer je dat gemiddelde mede tegen de staartploegen kan halen.

19 mei 2014 om 11:17

Behoorlijk slecht. Dat is gwn een mooi puntenaantal tegen de beste 5 ploegen. Jij kraamt van tijd onzin uit. Anderlecht heeft het uitstekend gedaan in de play offs in tegenstelling tot de reguliere competitie

19 mei 2014 om 11:53

Maar gelukkig is nerazzurri9 dan met zijn onmetelijke wijsheid bereid om mij te corrigeren

Hoe kon ik het over het hoofd zien, dit is natuurlijk een superprestatie, gewoon punten halen tegen de topclubs Lokeren, Waregem etc. dat is niet vele clubs gegeven, laat ik het dan maar niet eens over de toppers Brugge en Genk hebben, wat een prestatie, die gaat zonder meer de kanalen in als beste prestatie ooit.

Maar misschien stellen jullie wat andere eisen aan een kampioen, dat kan, het is ook niet meer dan mijn mening, ik vind dat de kampioenen van de lage landen gewoon heel slecht gepresteerd hebben in hun landen, prima als je het er niet mee eens bent.hoor, zeker ook gezien die geweldige argumenten die je gebruikt.

19 mei 2014 om 12:39

Zegt een man die gewoon geen argumenten gebruikt... Wat bedoel je nu eigenlijk? Dat 22 op 30 weinig is? Dan kan je niet rekenen, daarmee eindig je in elke competitie in Europa dicht tegen de top aan. Verwacht je misschien dat de kampioen in België 20 punten voorsprong moet hebben?

19 mei 2014 om 12:48

Nou ja eigenlijk wel, in Belgie verwacht ik dat een Anderlecht ruim boven de andere clubs eindigt, net zo als ik dat van een Ajax of PSV in Nederland verwacht.

Gewoon ff naar de begroting van de verschillende clubs kijken. Standard en Brugge zou dan nog enigszins mee moeten kunnen komen, met een begroting die 2/3 is in vergelijking met die van Anderlecht, ik denk dat die van de rest nog niet eens de helft is

Edit; Als iets zo duidelijk is dan heb je (in mijn ogen) geen argumenten nodig.
Bedoel als ik zeg, dat de kans heel groot is dat je nat wordt als je in de regen loopt hoef ik toch ook niet te beargumenteren.

19 mei 2014 om 14:56

Tja, Anderlecht noemde het in augustus 2013 al een overgangsseizoen. Na de verkoop van Biglia, Jovanovic en Mbokani verwachtte niemand dat ze kampioen gingen worden. Standard en Club Brugge hebben veel zwaarder gefaald vind ik.

19 mei 2014 om 16:20

Moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik alleen Brugge en Anderlecht kijk, af en toe Standard, maar als ik daar 10 wedstrijden van heb gezien is het veel.
Brugge vind ik een hele matige selectie hebben en lijkt mij de 3e plek een vrij realistische, van Standard heb ik niet zo heel veel gezien, maar van de wedstrijden di ik gezien heb lijkt mij de 2e plek ook wel reëel.

Persoonlijk hoop ik dat Brugge nog wat geld in de tas heeft, zodat ze hun selectie wat kunnen versterken.

Als Anderlecht de selectie bij elkaar kan houden hoeft daar niet zoveel te veranderen, alleen Proto, dat kan toch niet, nu weet ik niet hoe goed/slecht Kaminski is, maar het kan nooit veel slechter zijn dan Proto.

Hopelijk voeren ze dit soort gedrocht van playoffs om de titel nooit in hier bij ons in Nederland.
Onvoorstelbaar dat je met een achterstand van 10 punten op de nr 1 van de reguliere competitie alsnog landskampioen word. Eigenlijk zijn playoffs gewoon commerciële toevoegingen.
Een playoff als beslissingswedstrijd of twee leidende teams van 2 competities ok, maar dat daar in België is gewoon een lachertje.

18 mei 2014 om 17:00

Het hele betaalde voetbal is een commerciële happening

In Nederland wordt er wel eens geklaagd over de scheidsrechter maar hier was de beste man ook zeer bepalende factoor. Een penalty geven voor een overtreding die buiten de 16 gemaakt werd (en wel terecht rood). Kort erop een rode kaart voor Lokeren dat in mijn ogen er geen een was.

Anderlecht gefeliciteerd. Niet verwacht maar met die play off kan alles.

Vind het nog steeds raar hoe die nacompetitie in België verloopt. Ik vind het veel beter dat degene die aan het eind bovenaan staat kampioen wordt en niet zo'n rare nacompetitie. Gefeliciteerd Anderlecht fans.

Schandalig dit, Luik is de verdiende kampioen. Volgens mij hebben die 6 maanden op de eerste plaats gestaan. Play off systeem afschaffen. Het niveau gaat er niet op vooruit.

18 mei 2014 om 17:02

Standard stelde in de play-offs geen sok voor.
Ze wisten al voor de start van het seizoen dat de play-offs het allerbelangrijkste zijn.
Hebben het dus helemaal aan zichzelf te danken.

18 mei 2014 om 17:15

Ze hebben de meeste punten gehaald, dus zouden kampioen moeten zijn. Het maakt niet uit tegen wie je die punten pakt. Het systeem is gewoon belachelijk.

Noch ne Brugse bleiter. Is toch voor alle ploegen gelijk. je weet dat er 10 matchen volgen na de reguliere competitie. Je weet het voor het seizoen en Standard was nergens in die 10 matchen. Hoezo was het onverdiend dan, kwamen die 10 matchen onverwachts dan?

Natuurlijk is het absurd dat dit gebeurd, als je met 10 punten voor op nummer 1 staat aan het einde van het seizoen ben je gewoon verdiend kampioen. Ik vind het play-off systeem in Nederland al discutabel en dat gaat van plek 4 t/m 9(?). Buiten dat ben ik wel enigszins fan van Anderlecht. Anderlecht heeft echt een aantal fantastische spelers/talenten, waarvan ik er 1 of 2 graag bij Ajax zou zien. Mitrovic, geweldige spits. Tielemans, 16 of 17 jaar en zo goed als een vaste waarde op het middenveld, samen met Praet (mag Ajax wat mij betreft zo 8-10 miljoen voor neerleggen). Bruno, heerlijke rechtsbuiten, snel en onbevangen. En persoonlijk ben ik altijd wel gecharmeerd van Kouyate, ijzersterke Cv/cdm die ook durft op te stomen en een prima basis techniek heeft.

18 mei 2014 om 17:10

Nou, of je nu Mitrovic wil, dat weet ik niet hoor. Hij was de duurste transfer ooit van Anderlecht voor 5 miljoen (dus onder die prijs zullen ze zeker niet gaan), en viel in de eerste seizoenshelft vooral op door puberaal gedrag en extravagante kapsels.

Dat heeft hij dan in de tweede seizoenshelft wel afgeleerd, misschien vond hij de Brusselse kappers toch te duur of heeft Besnik Hasi toch een goede invloed op hem, want die komen wel uit dezelfde regio natuurlijk.

Maar ik denk toch dat nog steeds een jongen is waar je als coach nog heel wat werk aan hebt voor hij "volwassen" wordt.

18 mei 2014 om 17:29

Dat is zeker waar, ik denk ook niet dat het realistisch is om te denken dat Ajax achter hem aan zou gaan, zeker niet nu net Zivkovic en Milik zijn aangetrokken en Sigthorsson ook nog niet weg is. Buiten dat denk ik dat Anderlecht pas wil gaan praten vanaf 10 miljoen, wat in mijn ogen niet meer dan terecht is, vind hem een geweldig talent.

Persoonlijk zeggen 'vreemde' kapsels e.d. me niet zoveel, als die jongen iets apart wilt doen met zijn kapsel, be my guest, ik hoef er niet mee rond te lopen. Puberaal ben ik wel met je eens, maar is die jongen niet pas 18? Denk zomaar dat hij altijd wel iets van dat eigenzinnige houdt, maar ik weet niet of dat per se negatief is. Kijk naar een Zlatan die in zijn begin periode bij Ajax een zo goed als onhandelbare tiener was, of een Suarez of nouja er zijn er nog wel een paar te bedenken. Of Mitrovic ooit het niveau van deze 2 gaat halen is natuurlijk koffiedik kijken, maar hij heeft absoluut potentie.

Van de door mij genoemde spelers zie ik het liefst Praet of Tielemans en Bruno komen. Volgens mij past Bruno uitstekend in het profiel dat Frank de Boer heeft voor een rechtsbuiten. Alleen denk ik wel dat een combinatie van 2 van die 3 spelers, ten alle tijden zeker 15 miljoen gaat kosten en dat zie ik niet gebeuren.

19 mei 2014 om 22:28

Ben jij een stylist ofzo? Wat kan het iemand schelen welk kapsel Mitrovic heeft.

Mitrovic haalt in zijn debuutjaar een goalgemiddelde van 1 op 2 en dat als 19 jarige spits. Welke andere debutant kan zo'n cijfers voorleggen? Nee, dan maar zeuren over zijn kapsel.

Vrij kinderachtige reactie van iemand die Mitrovic net puberaal noemt.

RSCA & AFCA !!!!
Dubbel feest!!! Mooi!!

18 mei 2014 om 17:17

Je bedoelt AFC of CAM S.a.d. ....(arsenal FC en Club Atletico de Madrid)

Anderlecht was toch tegen play-offs? Wat zei van Holsbeeck ook weer? Als neutrale toeschouwer vind ik het een leuk concept, maar moet voor de clubs echt niet leuk zijn. Standard was mooi op weg om kampioen te spelen en dan wordt het toch Anderlecht. Dit team heeft enorm veel potentieel, kan wel wat betekenen in de Champions League groepsfase volgend seizoen op voorwaarde dat Kouyaté waardig vervangen wordt.

18 mei 2014 om 17:03

Anderlecht is tegen de puntenhalvering maar was voorstander van de play-offs en heeft ook voor gestemd indertijd.

De vorige jaren is Anderlecht zelf altijd de dupe geweest van het systeem.

18 mei 2014 om 17:25

"de vorige jaren is Anderlecht zelf altijd de dupe geweest van het systeem."
Derde keer op rij kampioen, serieus ...
Standard is de enige terechte kampioen dit jaar. Wat een aanfluiting dit. Het enige lichtpunt is dat Westerlo terug in 1e is.

19 mei 2014 om 22:34

Wie als leider de play-offs ingaat is altijd benadeeld, ongeacht of die uiteindelijk kampioen speelt of niet. Die verliest namelijk het meeste door de puntenhalvering.
Dat is net mijn punt.

Het verschil is dat wij de vorige jaren er wel in slaagden om die play-offs als kampioen af te sluiten en Standard niet. Vandaar dat ze het ook enkel en alleen aan zichzelf te danken hebben en niet moeten zeuren.

Terechte kampioen, de rest was matig/waardeloos.

Ik begrijp de kritiek op de play-offs, maar iedereen kent de spelregels en iedereen weet dat die laatste 10 matchen het meest bepalend zijn. De verliezer zal het altijd een slecht systeem vinden, zo gaat dat in de sportwereld. Maar bij Standard mogen ze ook eens kritisch naar zichzelf kijken. Op speeldag 1 van de play-offs zetten ze Anderlecht op 8 punten. Als je het dan nog te grabbel gooit, mag je ook wel eens naar jezelf kijken. Ze halen 12/27 in de laatste 9 matchen, dan ben je -letterlijk en figuurlijk- zwaar gebuisd.

Dat die halvering van de punten gecontesteerd is, is niet meer dan begrijpelijk. Dat hakt mentaal inderdaad enorm in op spelers en staf. Koplopers worden gedemotiveerd, verliezers krijgen nieuwe hoop. Best is die halvering gewoon af te schaffen, maar dat kan enkel als er gesnoeid wordt in het aantal eerste klasse teams. Nu zijn dat er 16. Als je dat aantal verlaagt naar 14 of -nog beter lijkt me- 12, dan worden de play-offs een pak eerlijker lijkt me. Even uitgaande van een systeem met 12 eersteklassers, dan speel je eerst een reguliere competitie tussen alle teams (elk dus 22 wedstrijden). Daarna volgen dan de play-offs, met in play-off 1 opnieuw 6 ploegen maar nu met hun gehele puntentotaal. De kloof tussen de teams zal na 22 wedstrijd immers veel kleiner zijn dan na 30 matchen. Zo zal er veel minder discussie zijn, en dit systeem heeft daarnaast nog een aantal andere voordelen:

- minder ploegen in 1e klasse is sowieso economisch beter, voor een klein land als België is 16 echt te veel. Zeker als van die 16 dan nog eens 12 ploegen (!) uit Vlaanderen komen.
- wedstrijden in de reguliere competitie worden weer belangrijker, want men speelt niet meer om slechts "anderhalf punt".
- probleem van play-off 2 is ook meteen opgelost: na het reguliere seizoen spelen de top-6 dus play-off 1, de andere 6 spelen play-off 2, ook met behoud van punten. Zij bepalen onderling wie er degradeert. De laatste twee na PO2 degraderen rechtstreeks.
- play-off 3 verdwijnt dus.
- minder drukke kalender, want minder wedstrijden (in dit systeem 32 tegenover 40 in het huidige). Zo kan de competitie wat later van start gaan én is er ruimte om de bekercompetitie in het weekend te organiseren, wat de populariteit zou kunnen verhogen.

Als je dan tweede klasse nog hervormt tot een tiental ploegen, gebaseerd op budget/groeicapaciteiten/aanhang, en daaronder de scheiding trekt tussen prof- en amateurvoetbal, zou het Belgisch voetbal een enorme stap voorwaarts kunnen zetten.

triest deze play-offs vreselijk alleen maar commercieel. standard luik of club brugge verdiende de titel

18 mei 2014 om 21:03

Waarom clup? Omdat ze 1 speeldag aan de leiding gestaan hebben?

Ten eerste: gefeliciteerd Anderlecht. Het systeem van de Play-Offs is voor iedereen gelijk en op basis van dat staat Anderlecht bovenaan. Dus zijn ze ook een terechte kampioen. Ik ben een Standard-man en dit is enorm zuur. Maar een vormdip tijdens de Po's is cruciaal gebleken. In mindere mate is het ook jammer dat Batshuayi de topschutterstitel nog misloopt. Anderlecht gunt ons ook niets

Zelf ben ik al jaren tegen de Play-Offs. Een aantal seizoenen geleden werd Standard 2e in de Po's nadat ze 6e werden in de competitie. We haalden een geweldig aantal punten en werden op een haar na kampioen. Dat is zeker mooi als supporter... maar is dat wel een goed systeem? Sinds die Po's ben ik daar enorm aan beginnen twijfelen. Wat is de charme van een kampioenschap? Dat is juist dat je van augustus tot mei de strijd aangaat tegen een aantal ploegen die van 0 beginnen. Hierbij zitten grote en kleine ploegen die punten kunnen afsnoepen van alle teams wat het een heel spannend systeem maakt. Elke ploeg heeft bovendien wel een goede vorm en een dipje ergens in het seizoen wat een kampioenschap, in mijn ogen, een titel maakt die anders is van de rest.

Met de Po's gooi je deze charme compleet weg. De puntendeling is nergens voor nodig als je het systeem al zou doorvoeren. Waar een titel over een seizoen beslist wordt, beslis je het in de Po's grotendeels op 2 maanden. Dat is veel te kort! De ploeg die in goede vorm zit, wordt hierdoor enorm bevoordeeld. Een ploeg in een dipje kan de titel ook meteen vergeten. Die spanning, dat één enkel dipje fataal kan zijn, hoort in mijn ogen eerder thuis in de bekercompetities. De beker in België is totaal niet spannend meer en Europees stellen we weinig voor. Volgens mij is dit enkel een averecht effect van die Play-Offs.

Ik zou liever het Portugees systeem toegepast willen zien. 16 ploegen zonder Play-Offs. 2 bekercompetities en Europees voetbal vullen dit aan. Dan is het schema ook gevuld tot mei en is de kwaliteit waarschijnlijk alsnog beter! Dit doet niets af van Anderlecht, want zoals ik eerder heb gezegd, is het voor mij een terechte kampioen.

Daarnaast heb ik in mijn opstelling nog even mijn elftal van het seizoen gezet. Ik ben benieuwd hoe anderen erover denken.

Ryan
Meunier
Mbemba
Ciman
Van Damme
Vainqueur
Najar
Vanaken
Hazard
Batshuayi
Harbaoui
18 mei 2014 om 17:45

Ik kan wel leven met je elftal al zou je Syla van Zulte er ook in kunnen zetten

18 mei 2014 om 18:52

Mooie opstelling. Persoonlijk vind ik Vanden Borre (op dit moment nog) beter dan Meunier, maar die verdient het dan weer omdat hij heel het seizoen lang gespeeld heeft. Vdb pas vanaf november of zo. Om diezelfde reden zou ik ook Najar niet selecteren, al is dat zeker een ontdekking. Vainqueur is een topper, maar ik vond dit seizoen minder dan zijn voorbije twee seizoenen. Ik zou ze als volgt opstellen.

Verder vind ik jouw voorbeeld van Portugal niet echt aan te raden voor het Belgisch voetbal. Het niveau dat Porto, Benfica en in mindere mate Sporting Lissabon halen verblindt ons een beetje voor het belabberde algemene niveau van de competitie. Die clubs steken er zó zeer bovenuit... Ik vind dat geen goeie evolutie voor een nationale competitie. Van het niveau in België kan je veel zeggen, maar het is wel één van de competities in Europa waar de teams het meest aan mekaar gewaagd zijn. Dat Porto en Benfica zo goed zijn hebben ze trouwens allerminst aan hun competitieformule te danken, maar voornamelijk aan hun uitstekende scouting en de gigantische -vaak overdreven- transferbedragen die ze voor hun spelers vragen én krijgen.

Een ideale competitieformule voor een klein land als België (of Portugal) houdt volgens mij een beperkter aantal teams in. 14 of zelfs maar 12 zou ideaal zijn. Op dat vlak spiegelen we ons beter aan bv. Zwitserland, die de laatste jaren een enorme opmars maken in het clubvoetbal.

Ryan
Meunier/VDB
Mbemba
Ciman
Oussalah
Kums
Mpoku
Vanaken
Hazard
Harbaoui
Batshuayi
18 mei 2014 om 18:56

Van de Borre zou ik op de plaats van Meunier zetten maar dat is puur mijn voorkeur, voor de rest ben ik in de grote lijnen akkoord, al is het wel schrijnend om te zien dat het allemaal spelers zijn van PO1 clubs....

Kan iemand me trouwens uitleggen waarom ZW nu direct de EL in gaat.
Immers Oostende heeft Kortrijk verslagen maar zij hebben geen licentie voor europees.

Hoe zit dat met die licentie? Voor zo ver ik weet kennen we dat niet in Nederland

18 mei 2014 om 18:23

Is dat niet omdat Lokeren de beker heeft gewonnen ofzo? En ZW was ook finalist, zal daarmee te maken hebben.

Hier is het zo dat clubs als Oostende een te klein stadion hebben om Europees te spelen, en ergens anders spelen zoals het stadion van Brugge of op de Heizel kan zo'n club niet betalen.

18 mei 2014 om 18:30

Elke ploeg die aan een bepaalde competitie wil deelnemen moet daarvoor een licentie aanvragen. Of het nu de Belgische competitie is, de Eredivisie, Europa League, Champions League... Oostende had echter geen Europese licentie aangevraagd voor volgend seizoen. Toen dan ineens bleek dat ze zowaar nog kans maakten op een Europees ticket (waar niemand dus vooraf in geloofde), hebben ze toch nog geprobeerd bij de Uefa. Maar ze waren al te laat.

Hierdoor gaat de wedstrijd tussen nummer 4 van PO1 en de winnaar van PO2 dus niet door, en mag Zulte Waregem de EL in.

18 mei 2014 om 19:50

Bedankt voor je antwoord. Ik wist niet dat je vooraf een licentie moest aanvragen.
Geloof dat in Nederland dat niet is maar kan me vergissen.

Lachen toch , wordt je terecht eerste over een heel seizoen , ben nog geen kampioen !!! Schandalig toch

11 keer verliezen en toch kampioen spelen. Kan alleen in België. In de Premier League sta je 13e. Echt ongezien.

18 mei 2014 om 18:36

Allereerst is je argumentatie verkeerd, want Tottenham werd dit seizoen 6e in de PL met... 11 verliesmatchen. Daarnaast stoort het mij enorm hoe vaak deze statistiek wordt aangehaald, want heeft iemand al eens naar het aantal winstmatchen gekeken ipv enkel naar de verliesmatchen? Anderlecht won dit seizoen 25 wedstrijden. Die 11 verliesmatchen lijken veel, maar dat komt ook omdat Anderlecht slechts 4 maal gelijk speelde op 40 wedstrijden.

Anderlecht won dus 25 keer, het meest van alle ploegen in België (standard en Club Brugge 24). Ter vergelijking, Manchester City is in Engeland kampioen geworden met 27 winstmatchen. Ajax speelde in Nederland zelfs kampioen door slechts 20 keer te winnen, zij het natuurlijk met 6 speeldagen minder dan in België.

18 mei 2014 om 22:54

Ja ok, maar je kan niet ontkennen dat ze voor de play-offs gewoonweg rampzalig waren? Zag jij een titelkandidaat in ze? Ik niet, en ik ben niet de enige. Het is dat Standard en Club dik gefaald hebben, en dan vooral de arrogantie van Standard heeft me enorm gestoord. Zo van 'niemand kan ons aan'.

Wat dit jaar is gebeurt is bizar en ongekend, dat moet je gewoon toegeven. Ik weet dat ik overdreef met mijn opmerking van de Premier League, maar je snapt wel wat ik bedoel. Met zoveel nederlagen kampioen worden is bizar.

19 mei 2014 om 00:12

Qua spelpeil kon Anderlecht in de reguliere competitie inderdaad niet vaak overtuigen. Vooral de wisselvalligheid speelde hen daarbij parten, typisch voor een jonge ploeg. Maar Anderlecht heeft ook wel wat positieve uitschieters gehad in de reguliere competitie hoor, dan denk ik aan Cercle uit (0-4) en de thuiswedstrijden tegen Charleroi (5-2), Gent (4-1), KV Mechelen (5-0), Oostende (4-0)... Dat het tussendoor vaak slecht was, kan echter zeker niet ontkend worden.

Maar kijk gewoon eens puur naar de cijfers. De voorbije drie jaar werd Anderlecht kampioen, en het lijkt alsof hun vorige twee titels veel overtuigender waren dan nu. Maar is dat wel zo?

- 2011-2012: in totaal 85 punten gehaald (67 in reguliere competitie, 18 in PO) - 25 matchen gewonnen, 6 verloren, 9 gelijk
- 2012-2013: 82 punten (67 15) - 24 gewonnen, 6 verloren, 10 gelijk
- 2013-2014: 79 punten (57 22) - 25 gewonnen, 11 verloren, 4 gelijk

Die cijfers zijn toch wel zeer gelijkaardig, of niet? Ze winnen al drie jaar op rij zowat evenveel matchen op een heel seizoen. Het verschil is dat ze dit seizoen een viertal matchen meer hebben verloren in plaats van gelijk gespeeld. Maar maken die 4 punten verschil Anderlecht ineens een schandalige kampioen? Tuurlijk niet, dat is gewoon wat de media en rivaliserende clubs iedereen willen doen geloven. Wat vooral opvalt, is dat Anderlecht veel meer punten haalde in PO1 dan de voorbije twee jaar. Door die remonte lijkt iedereen zo te zien te denken dat die titel dan gestolen is.

Je zou ook de vergelijking kunnen maken met andere kampioenen uit het buitenland. Kijk bijvoorbeeld eens naar Ajax. Ajax wordt kampioen van Nederland met 69,6 van de punten (71/102). Bij Anderlecht is dat 65,9
(79/120). Dat verschilt toch niet zo veel? Zeker niet in de wetenschap dat het in België statistisch gezien moeilijker is om veel punten te halen, want je speelt dubbel zo vaak tegen de andere topteams. Is Ajax dan ook een kleine kampioen?

#WeAreAnderlecht

Wat een sfeer, wat een dag!!!

Wat er ook gebeurt, Anderlecht wordt altijd kampioen!!!

Het team dat de meeste punten in de competitie haalt hoort kampioen te worden, heb je net een comfortabele voorsprong opgebouwd, word die gehalveerd en alleen in onderlinge wedstrijden kan die al verdwijnen.

Wel heel gemakkelijk om allemaal op die playoffs te zitten vitten, maar iedereen weet dat ze eraan komen en elke club heeft er mee ingestemt, dus ook Brugge en Standard. Bovendien heeft Anderlecht ook wel eens aan het korste eind getrokken, toen ze bovenaan stonden bij de start van deze nacompetitie. Anderlecht speelde geen best seizoen, maar presteerde wanneer het moest en dan kunnen we niet anders dan hen proficiat wensen. Club en Standard hebben het zelf laten liggen.

Bovendien, weten de meesten wel hoe énorm veel tv gelden die playoffs geven? Dat zijn in principe 10 'topmatchen' en dankzij dat liggen de bedragen van de televisie rechten in België bijvoorbeeld stukken hoger dan bij onze noorderburen. Om nog maar te zwijgen over de extra publiciteit die alle clubs krijgen in de top 6. Financieel gezien zijn de playoffs top, anders zouden ze allang zijn afgeschaft geweest.

19 mei 2014 om 11:19

Brugge heeft het thuis verspeeld tegen Anderlecht. Die owngoal heeft het verschil gemaakt. Maar dat is de schuld van Brugge. Het siert je dat je Anderlecht proficiat wenst, maar terechte kampioen vind ik Standard en niet Anderlecht. Die hebben de nodige portie geluk gehad en de scheidsrechters zijn toch ook steeds wat paarser getint.

19 mei 2014 om 11:29

Daar gaan we weer... Paars getinte scheidsrechters... Zoals de scheidsrechter in de titelmatch, die een penalty tegen Anderlecht fluit voor een overtreding een meter buiten het strafschopgebied?

Als Standard in de play-offs een beetje niveau had gehaald, dan was het de terechte kampioen geweest. Maar ze hebben na nieuwjaar amper nog een goede wedstrijd gespeeld en het verspelen van de titel hebben ze volledig aan zichzelf te danken. Na de eerste speeldag van de play-offs hadden ze een voorsprong van 8 punten op Anderlecht, acht! Als je het dan nog laat schieten, dan kan je het niet alleen op geluk steken.

19 mei 2014 om 12:01

Het is niet enkel geluk, wat ik eerder aanhaal. Persoons kreeg daarna onterecht rood dus dat werd dan even rechtgetrokken dat gezegd zijnde. Ik ben geen supporter van een club in België. Het valt me gwn op dat Anderlecht vaak bevoordeeld wordt, zoals wel meerdere grote clubs zeker. Maar Standard heeft tegen Genk onterecht punten verloren. En dan nog een keer in Brugge. Het is gwn zo en het ontkennen maakt het nog meer duidelijk. Grappig dat sommige mensen dit niet gwn kunnen toegeven, dat zou hen sieren

19 mei 2014 om 12:42

Anderlecht heeft in Genk ook onterecht punten verloren, maar daar werd niet over geklaagd. De ene week valt het mee, de andere week valt het tegen. Bij Standard wordt er dan héél erg hard geroepen over de fases die in hun nadeel zijn, maar zwijgen ze in alle talen over de fases in hun voordeel. Zo zijn ondermeer Vainqueur, Van Damme en Kanu aan rode kaarten ontsnapt. Grappig dat ze dat bij Standard niet gewoon kunnen toegeven, dat zou hen sieren.

19 mei 2014 om 12:48

Bij Anderlecht was het des te meer duidelijk. Het zal idd wel week na week verschillen. Het is grappig als ik je poos lees. Je bent meestal rechtlijnig in je posts maar als het over Anderlecht gaat ontbreekt meestal subjectiviteit. Dan kijk ik op je profiel en ben je Anderlechtsupporter. Dus dan is meteen veel duidelijk. Ik ben geen supporter van Standard nog Anderlecht dus ik kan wel objectief blijven. En Anderlecht wordt heel vaak bevoordeeld.

19 mei 2014 om 15:01

Ja, ik ben als Anderlechtsupporter wat dat betreft misschien bevooroordeeld, ergens logisch denk ik. Maar goed, ik wil gerust toegeven dat Anderlecht wat dat betreft de nodige meeval hebben gehad en dat het zonder die meeval niet gelukt zou zijn. Dat hebben zowel Hasi als Van Holsbeeck zondag letterlijk gezegd, dus ik ga dat niet ontkennen.

Maar dan blijf ik achter twee standpunten staan:
- Standard heeft het helemaal zelf weggegooid door zwaar onder de maat te presteren op het moment dat ze er moesten staan
- Er werd dit seizoen bij Club Brugge en Standard erger gehuild en geklaagd dan Anderlecht ooit gedaan heeft. Ik verwijs daarmee naar die aanvallen op scheidsrechters die op hun websites verschenen, uitspraken als "het failliet van de play-offs", Preud'homme die het zelfs verdacht vindt dat Genk gemotiveerd was toen ze tegen Club moesten spelen (als dat al niet meer mag)... Ik zou me kapotschamen als er bij Anderlecht zo'n dingen gebeurden...

19 mei 2014 om 15:25

Je hebt absoluut gelijk. Ook bij Club en Standard kunnen ze zagen. Maar het ging me vooral over het feit dat je in je vorige post zegt dat ze dat bij Anderlecht niet doen. Want je stelde mij die vraag? En over Standard heb je ook gelijk, die hebben het natuurlijk laten afweten...

Maar dan zeg je...
Ik zou me kapotschamen als er bij Anderlecht zo'n dingen gebeurden...

Ja nu dan heb jij al redenen genoeg gehad om je kapot te schamen. Ik vind zulke reactie beneden alle pijl. Van den Brom ben ik niet vergeten vorig jaar hoor met zijn gezever over play offs, scheidsrechters,.. Ik herinner me de match tegen Zulte Waregem sjonge sjonge.

Maar bon iedereen zaagt erover, maar wat met tegensteekt bij jou is dan dat je precies doet dat Anderlecht nooit zulke dingen zegt. Wat een grap seg

Wat een geweldige speler is die Mitrovic toch. Ook al is hij een Partizan speler toch ben ik stiekem een groot fan van hem. Zo jong maar nu al zo sterk en goed. Ik zie deze jongen over een paar jaar gewoon bij een club als Borussia Dortmund , Chelsea en noem maar op.

Bravo Mitre !!!

18 mei 2014 om 19:29

Laten we hopen op Dortmund, geweldige voetbal met een geweldige trainer.

Hij koste Anderlecht behoorlijk maar als hij zicht voor blijft ontwikkelen dan kan Anderlecht er misschien 3 a 4x zoveel voor terugkrijgen.

18 mei 2014 om 20:30

Inderdaad !

hij is zo sterk aan de bal en belangrijk voor het team ! ... heeft nu al 17 doelpunten gescoord in z'n eerste seizoen en hij is pas 18/19
heeft wel een minpunt dat is dat het zo heethoofd is maar dat zijn we denk stiekem allemaal wel.
we zijn een temperamentvol volk !

ik hoop inderdaad dat hij naar Dortmund gaat en samen met Jojic die het geweldig doet voor z'n eerste seizoen daar en Subotic die hopelijk snel hersteld is !

18 mei 2014 om 21:29

Vandaag was hij echt in zijn dagje, en dan is het inderdaad een topspeler. Hij won haast elk duel vanmiddag, was balvast en scoorde een knappe goal. In de box is hij echt dodelijk. Een topaankoop van Anderlecht. Hij kan zeker nog een hoop beter, want hij speelde ook al een pak mindere wedstrijden dit seizoen. Hij is het typische voorbeeld van een jonge talentvolle speler: de ene week top, de andere een ronduit slecht. Het is vreemd, maar soms komt hij echt heel mak en tam aan de aftrap, om dan de week erop verschrikkelijk scherp en attent te zijn. Ik hoop dat hij nog minstens twee seizoenen bij Anderlecht blijft, en zijn aantal goeie wedstrijden stelselmatig opkrikt. Dan wordt het inderdaad een echte topper.

19 mei 2014 om 11:21

Als hij zin heeft, heeft ook gwn dramatische wedstrijden gespeeld dit seizoen. Hij moet zich geen topper wanen. Als hij dat niet doet en met de voeten op de grond blijft, dan kan hij mss een grote worden.

Ja heeft Besnik Hasi toch geweldig gedaan in de play-offs, met 10 punten minder dan de koploper was Anderlecht toen kansloos en toch kampion... Geweldig!!!

18 mei 2014 om 22:16

Jaa hij heeft inderdaad een grote aandeel in gespeeld. Maar ik moet ook zeggen dat de spelers ook echt alles hebben gegeven voor de team. Bij Van der Brom leek het wel alsof ze er geen zin in hadden om voor anderlecht te spelen, maar bij deze Hasi gaat het veel beter.

Zulke play-offs slaan nergens op. In het seizoen 2011-2012 werd het ook ingevoerd in Turkije, maar mensen vermoordden elkaar bijna. Wil je toch play-offs? Prima, maar zit niet aan de punten, waarom halveren ze de punten? Dat slaat nergens op, je bouwt een voorsprong voor nergens op want de concurrentie komt in de buurt door die puntenhalveringen.

In 2009 werd Standard kampioen met evenveel punten als Anderlecht, maar wel een minder doelsaldo. In elke andere competitie zou Anderlecht kampioen zijn geworden, maar niet in België. In de onderlinge testmatchen trok het aan het kortste eind en werd Standard toen ook kampioen. Iedereen kent het reglement en de bijhorende voor- en nadelen. Anderlecht is op evenveel punten geëindigd als vorig jaar en twee meer dan Genk drie jaar geleden. Het was de beste ploeg in de play-offs en als dat het belangrijkste criterium is om kampioen te worden heeft het op basis daarvan terecht de landstitel gewonnen. De meest regelmatige ploeg dit seizoen is echter Standard.

19 mei 2014 om 11:22

De meest regelmatige ploeg verdient dan ook de titel. Want daar draait het om.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren