Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Sparta dicht bij promotie: 'De voetballerij heeft vreemde wetten'

Laatste update:

Sparta Rotterdam eindigde als zestiende in de Jupiler League, maar speelt volgend seizoen mogelijk wel in de Eredivisie. De ploeg van Gert Kruys schakelde zondag NEC uit in de nacompetitie en plaatste zich zo voor de laatste ronde. Daarin zal FC Dordrecht de tegenstander zijn.

/

Promotie voor Sparta zou erg bijzonder zijn, maar niet uniek: in 1990 eindigde Heerenveen als zestiende in de eerste divisie, maar promoveerde het via de nacompetitie toch nog. "De voetballerij heeft vreemde wetten", lachte Kruys voor de camera van FOX Sports. "We zijn nu ontzettend dicht bij promotie, maar dat geldt ook voor Dordt. Het wordt een geweldige clash, deze Rijnmond-derby. Als je het mij vraagt, is Dordrecht de favoriet."

Michel Breuer wordt, net als Geert-Arend Roorda, door Sparta gehuurd van NEC. "Maar dat zorgt niet voor dubbele gevoelens", benadrukte de mandekker. "Ik was hier al weg en had niet zo veel meer met NEC. Ik ben nu van Sparta, maar voor de jongens van NEC is het wel vervelend."

Denk je dat Sparta Rotterdam iets te zoeken heeft in de Eredivisie?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

moet Excelsior niet tegen dortrecht, en Sparta tegen Rkc?

11 mei 2014 om 19:41

Nee, zoals het staat. Sparta tegen Dordrecht, Excelsior tegen RKC Waalwijk. Jammer dat Dordt geen kampioen is geworden, had je nu kans op 4 Rotterdamse club in de Eredivisie. Ja, ik tel Dordrecht mee.

11 mei 2014 om 23:49

Dordrecht Rotterdam noemen? Daar liggen toch nog wel wat kilometertjes tussen hoor, evenals nog twee (grote) kernen (barendrecht en Zwijndrecht).

Als je zo gaat redeneren kun je net zo goed zeggen dat ADO Den Haag uit Rotterdam komt, die afstand is niet veel groter.

12 mei 2014 om 09:59

Rijnmond dan. Klinkt beter.

11 mei 2014 om 19:29

Dat mag jij vinden, maar ik en miljoenen anderen vinden dat niet. Door de play-off systemen blijven beide competities spannend tot aan de laatste speeldag.

On topic: ik zie de promotie van Sparta niet gebeuren, want Dord speelt dit seizoen de pannen van het dak, is de ploeg in vorm en is zodoende normaliter een maatje te groot voor Sparta.

Vind het belachelijk dat de nummer 16 mee mag doen om promotie. Waarom stoppen ze niet met al die periodes en doen ze het niet op een normale manier en promoveren de nummer 1, 2 en 3 niet?

11 mei 2014 om 19:30

Het is straks dus gewoon dat Sparta misschien promoveert doordat Jong PSV niet mee mag doen met de play-offs. Moet niet gekker worden.

11 mei 2014 om 19:33

Dat Jong PSV niet meedoet aan de playoffs heeft niets met het systeem van de perioden te maken. Dat is weer een andere kwestie die speelt.

11 mei 2014 om 19:35

Hoezo? Jong PSV won de periodetitel, wat recht geeft op deelnemen aan de play-offs. Doordat Jong PSV niet kan promoveren werd deze titel "doorgegeven" aan Sparta.

11 mei 2014 om 19:39

@daniel

Als je niet kunt promoveren, wat heeft het dan voor zin om de play-offs te spelen?

11 mei 2014 om 19:42

Beloftenelftallen mogen niet promoveren, dat staat los van het periodensysteem. Zonder deze beloftenelftallen had Sparta mogelijk meegedaan aan de playoffs als echte periodekampioen.

11 mei 2014 om 22:20

Het is inderdaad belachelijk. Dordrecht had al periode en jong psv mocht niet. Belachelijk dat Sparta nu misschien door kan. Hopen op Dordrecht.

11 mei 2014 om 19:31

Het zou niet verkeerd zijn als bijvoorbeeld ook de #2 rechtstreeks zou promoveren, maar afgezien daarvan vind ik het periodensysteem helemaal zou gek nog niet. Het levert zoals vandaag zeer interessante wedstrijden op met veel emoties. Dat heeft mijn ziens wel wat. Dat een #16 dan ook kansen heeft is dan inherent aan het systeem. Ooit is SC Heerenveen ook op deze manier gepromoveerd, dan heeft grote positieve gevolgen voor de club gehad.

11 mei 2014 om 19:41

Tuurlijk zijn die emoties mooi om te zien, maar het is wel oneerlijk. Sparta is 16 geworden en bovendien wonnen ze de periode titel niet, maar werden ze 3 en nu mogen ze spelen tegen FC Dordrecht, die het meer verdient, om een plek in de Eredivisie.

11 mei 2014 om 19:47

Dit systeem bestaat al tig jaar. Nu het opeens zo uitpakt moet men niet opeens gaan roepen dat het oneerlijk zou zijn. Bovendien is dat ook helemaal niet het geval. Dat Sparta nu als #3 van periode 2 deelneemt aan de playoffs daar kunnen zij nu eenmaal niets aan doen, maar dan hadden uiteindelijk de andere ploegen maar beter hun best moeten doen.
Dat NEC het in de playoffs laat afweten in verdedigende zin dat ligt uiteraard alleen maar aan NEC zelf.

11 mei 2014 om 20:03

Als ze gewoon een normale promotie manier zouden gebruiken, dan had Sparta nooit mogen denken aan Eredivisie voetbal. Dan hadden Willem 2 en Dordrecht direct kunnen promoveren en Excelsior via play-offs tegen de nummer 16 van de Eredivisie.

11 mei 2014 om 20:09

Als je het op die manier wilt doet meer dan helft van de ploegen het grootste deel van de competitie mee voor spek en bonen. Dat gaat ongetwijfeld enorm veel boeiende potjes opleveren (maar niet heus).

11 mei 2014 om 19:39

Meestal promoveren de nummers 1 en 2 en gaan nummers 3-6 uitmaken wie als derde mee mag. verder ben ik het wel met je eens.

11 mei 2014 om 22:26

Het systeem dat jullie bedoelen gebruiken ze in duitsland is dat interessant? Nee totaal niet, dit maakt het mooi dat je ook als nummer 16 gwn een kans maakt. En de nummer 3 t/m 6 die een kans maken is in Engeland, is dit interessant? Meer als in Duitsland maar lang niet zo interessant als in nl. Gwn goed systeem houden zo

12 mei 2014 om 10:00

Omdat dit doodsaai is.

Wat een kansloos systeem dat periode gedoe. Het is gewoon niet eerlijk tegenover de clubs die wel het hele seizoen constant hebben gespeeld en bijv 3e staan. Het is toch een competitie met 38 speelronden.

11 mei 2014 om 19:46

Nee man. Juist een mooi systeem. Ipv berekenende salon remises, en dat soort onzin. Je weet als clubs hoe het systeem werkt en elke periode is dus spannend.
Kom op sparta, zonder jullie is de eredivisie niet compleet.

11 mei 2014 om 20:11

Wat heeft het nog voor nut om 3e te worden as nummer 15 de playoffs speelt? serieus. Als je dus 4e staat en je hebt geen periode kun je net zo goed stoppen.

11 mei 2014 om 20:33

Sparts gaat it denk ik niet redde want wat was nec weer bellaberd achterin sjonge jonge baba maar gun it sparta
Wel

11 mei 2014 om 21:01

4e plaats speelt normaal gesproken ook play off. Zijn niet alleen de periodewinnaars... ik zie het punt niet, zorgt dat er voor alle teams nog wat te halen valt.

11 mei 2014 om 21:05

Je snapt het punt niet? Waarom zou een club die 15e wordt in een competitie de kans nog moeten hebben om te promoveren? Wat heeft de competitie dan nog van zin, doe die play offs direct in het begin en laat alle clubs meedoen?

12 mei 2014 om 00:05

Als je 4e wordt heb je ook altijd play-offs. Er zijn maar 3 periodes en er gaan 8 ploegen de play-offs in. De nummers 2 t/m 6 gaan dus altijd de play-offs in en als de periodekampioenen daartussen vallen (wat vaak het geval is), dan gaan de eerste 9 de play-offs in.

Wat mij betreft is alleen het aantal ploegen dat aan de play-offs mag meedoen te veel. Van de 20 JL-clubs zijn er 4 uitgesloten van promotie (jong Ajax, Jong Psv, Jong Twente en Achilles'29) en gaat er 1 rechtstreeks naar de Eredivisie. Dan houdt je dus 15 ploegen over en daarvan gaan er 8 de play-offs in. Dat is meer dan de helft: veel te veel.

Wat mij betreft het aantal deelnemers aan de nacompetitie inkrimpen en de nummer 16 van de Eredivisie ook in de finale laten instromen en de nummer 17 in de eerste ronde (zodat het ook loont om als Eredivisieclub 1 plek hoger te eindigen). De perioden moet je dan wel beperken tot 2 (over de eerste 19 wedstrijden en over de laatste 19 wedstrijden).

De play-offs zouden dan worden:

Eerste Ronde:
A) periodekampioen 1 - #17 Eredivisie
B) periodekampioen 2 - #3 Jupiler League

Finale:
winnaar A - #2 Jupiler League
winnaar B - #16 Eredivisie

Sparta R'dam zie ik liever gau historie, (ik denk aan) De man van zwart: Jules Deelder en Hugo Borst die fan zijn van Rood en Wit en achterban natuurlijk in het prachtige stadion 'het Kasteel'.

ps: Mag Ajax toch nog naar Rotterdam

11 mei 2014 om 19:40

Maar zeg nou serieus, verdient de nummer 16 van de jupiler het nou om te promoveren?

11 mei 2014 om 19:44

De achterban die er het hele seizoen niet was? FC Dordrecht verdient promotie.

11 mei 2014 om 19:53

Nee Dordrecht heeft een imponerende aanhang wou je zeggen?

11 mei 2014 om 19:44

haha, klopt. Feyenoord en Sparta ligt elkaar ook niet zo erg. Vooral aan Sparta-kant. Maar ook aan Feyenoord kant. Wij zien Sparta toch een beetje als een club die het meer op Ajax heeft dan op zijn stadsgenoot. Denk ook door jaloezie naar Feyenoord toe. Dat wij op Zuid een grotere club zijn geworden met toch wel internationaal succes, terwijl Sparta natuurlijk langer bestaat.
Maar buiten dat gun ik het Dordt eigenlijk meer, want die hebben gewoon een goed seizoen gedraaid en het zou sneu zijn als Sparta met een 16e plek in de JL, promoveert. Maar zo gaat het nou eenmaal.

11 mei 2014 om 20:50

Is het verschil tussen sparta en feyenoord niet de elite tegen de arbeiders?

11 mei 2014 om 21:00

Vroeger wel, nu is natuurlijk alles zo gemengd qua publiek dat je daar niet meer van kan spreken. Maar historisch wel.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies mogelijk is? Gelden alleen de punten van de 4e periode? Bij voorbaat dank

11 mei 2014 om 19:56

Tis vrij eenvoudig. Wikipedia is je vriend in deze. Kom op, volg je voetbal of niet?

Dit wordt een mooie Rijnmond Derby, we hebben dit seizoen uit gewonnen bij Sparta en nog niet 2 weken geleden 0-0 thuis gespeeld waar wij wel beter waren maar Sparta heel verdedigend speelde.

Ik snap Gert wel dat hij ons favoriet vind, en altijd lekker om in de underdog rol te zitten.
Verwacht een volle Kasteel donderdag.

11 mei 2014 om 19:47

En hopelijk ook een vol uitvak.

11 mei 2014 om 20:05

Vol denk ik niet maar ik denk wel aan 300/400 mensen, omdat het op een donderdag is maar kan er best naast zitten

Hoop dat Sparta weer terug komt in de Eredivisie!
Hoe hoog schatten jullie de kans dat ze promoveren? Voor promotie moeten ze nog tegen Rkc.

11 mei 2014 om 19:36

Nee, tegen Dordrecht. En de kans dat ze dat over twee wedstrijden winnen lijkt mij vrij klein.

11 mei 2014 om 22:25

Dat dacht ik ook tegen NEC. Beide wedstrijden niet gezien maar qua uitslagen aardig eenvoudig een ronde verder.

En je dan nog hardop afvragen waarom de Eredivisie van een steeds minder niveau wordt, tegen het geld kunnen we niet opboksen maar dat de nummer 16 van de Jupiler League(!) zou promoveren naar de Eredivisie is echt onbegrijpelijk. Dit periode systeem is ook echt 3 keer niks.

11 mei 2014 om 19:50

Dat het niveau van de eredivisie minder wordt heeft niets maar dan ook echt helemaal niets met het periodensysteem van de eerste divisie te maken. Alsof daardoor de clubs bovenin de eredivisie minder gaan voetballen.

11 mei 2014 om 20:06

De tegenstand wordt wel zwakker, de sterkte van de eredivisie heeft niet enkel te maken met de eerste 6 clubs, dus het heeft er wel degelijk iets mee te maken.

Hoe zwakker de tegenstander, hoe zwakker de competitie word, lijkt me vrij logisch.

11 mei 2014 om 20:14

// Hoe zwakker de tegenstander, hoe zwakker de competitie word, lijkt me vrij logisch. \\

Dat is helemaal niet logisch, kijk voor de aardigheid maar eens naar een land als Portugal. De grote clubs hebben daar te maken met de nodige zwakke clubs onderin de competitie. Toch doen de Portugese clubs het best aardig in Europa, veel beter dan de Nederlandse clubs.

Het niveau van de Nederlandse clubs die Europa ingaan worden niet bepaald door de clubs onderin de eredivisie. Het gebeurt daarbij maar hoogst zelden dat een club als #16 promoveert. Het is SC Heerenveen bijvoorbeeld gelukt, maar dat heeft niet geleid tot nadelige gevolgen voor het niveau van de eredivisie.

11 mei 2014 om 19:53

Sparta wint toch gewoon 2x van nec. Daar valt weinig op af te dingen lijkt mij. Dit systeem zorgt voor veel leuke wedstrijden tijdens het seizoen. En zorgt zoals nu voor aparte situaties en mooie verhalen. Niet zo zuur doen, sparta verdient dit.
Sparta is de club van Rotterdam!

11 mei 2014 om 20:53

Sparta is niet de club van Rotterdam. Denk toch echt dat meer Rotterdammers wat met Feyenoord hebben dan met Sparta.. Ken persoonlijk ook vrij weinig Spartanen, denk een stuk of twee, de meeste zijn echt voor Feyenoord. Spartanen hebben vaak een bepaalde arrogantie, dat Zuid minder Rotterdam is dan hun kant..

Ik vind het niet kunnen.. Dit moet niet meer mogen..

11 mei 2014 om 20:53

Niet meer? Alsof het niet vam deze tijd is... bij de amateurs en jeugd werkt het toch ook zo? Niet zo dat sparta bevoordeeld is tov de rest...

Sparta heeft natuurlijk, gezien het seizoen, totaal geen recht op promotie. Laat dan Dordrecht maar naar de Eredivisie komen. Het zal mij een worst zijn wie het uiteindelijk wordt, maar als ik wordt gedwongen een voorkeur uit te spreken kies ik voor Dordrecht. Ze hebben een goed jaar gehad, een leuke ploeg die goed voetbal speelt en bovendien zou het weer een nieuw gezicht in de Eredivisie betekenen. Altijd leuk.

11 mei 2014 om 20:50

Hoe zo geen recht? Spelregels zijn van te voren bekend en vastgesteld. Sparta heeft volgens deze regels gewoon recht op de kans op promotie. Klaar. Andere teams hadden dit ook kunnen doen. Iedereen begon op nul punten aan het begin van het seizoen.

Wat gebeurt er dan als je rechtstreek degradeert (laatste wordt) maar je ook de nacompetitie haalt (periodetitel) en dan mogelijk promoveert?

11 mei 2014 om 20:55

Goede vraag! Geen idee maar ik denk dat degradatie zwaarder weegt dan een periodetitel.

12 mei 2014 om 00:11

Die situatie is momenteel nog niet mogelijk (dit seizoen en volgend seizoen is er geen degradatie uit de JL mogelijk), maar anders geldt hetzelfde als in het amateurvoetbal (waar deze situatie al wel mogelijk is en volgens mij ook al een aantal keren is voorgekomen).

In het geval dat je al degradeert (of nacompetitie moet spelen tegen degradatie), dan vervalt je ticket dat toegang zou geven tot nacompetitie om promotie.

Dordrecht heeft het natuurlijk op basis van dit seizoen meer verdiend, maar uiteindelijk lijkt het me beter voor de eredivisie als Sparta erbij komt. Grotere club, betere faciliteiten, grotere achterban. Sparta kan best weer uitgroeien tot een stabiele eredivisie speler. Dat zie ik in Dordrecht niet gebeuren.

Dordrecht speelt het betere voetbal, voor de Eredivisie heeft Sparta meer potentie om een vaste waarde te worden en een toevoeging te zijn. Als ze de talenten een keertje binnenboord kunnen houden moet een functie als middenmotor wel te doen zijn. Dordrecht voert wel stukken beter beleid, speelt prima voetbal en zie ze ook in de Eredivisie wel als leuk team. Daarnaast geen bedreiging voor de jeugdopleiding van Feyenoord. Mij maakt het niet veel uit. Excelsior en Dordt erin lijkt me ook wel wat.

Pfff, a.u.b. geen Sparta in de Eredivisie... Die club heeft zelfs niks in de Jupiler League te zoeken met een elftal dat nog minder is dat de plaatselijke amateurs hier.

11 mei 2014 om 20:56

Winnen wel twee keer van de nr 17... doet jouw plaatselijke amateurclub dat ook?

12 mei 2014 om 00:13

Ik weet niet wat zijn plaatselijke amateurclub is, maar tegen dit NEC denk ik dat de Topklassers (en sommige hoofdklassers) ook nog wel kans hadden...

Sparta in de Eredivisie is natuurlijk prachtig. Voor mijn gevoel behoort die club in de Eredivisie te spelen. Alleen was het afgelopen seizoen natuurlijk dramatisch wat Sparta liet zien en niet echt promotie-waardig. Maar goed, in het huidige systeem kun je met 2 maal een opleving promoveren.

Dordrecht zou promotie meer verdienen dan Sparta aan de hand van de ranglijst gezien over het hele seizoen.
Sparta is natuurlijk wel een geweldige club met grote aanhang die ook thuishoort in de eredivisie.

Ben wel benieuwd wie het word gun het ze allebei wel.

Wat een gezeik , Sparta is 2 jaar lang 2e geeindigd , en promoveerde niet , maar zag wel eerst Willem II en vorig seizoen Go Ahead als lager geplaatste club promoveren .
Nu is Sparta als laatste geplaatste club en gaat iedereen zeiken dat het niet deugd .
Waarom zou het nier deugen en de jaren er voor wel toen ze ieder keer 2e eindigde ?

Iedereen doet alsof Sparta al gepromoveerd is, maar ze moeten eerst nog maar zien te winnen van Dordt, en dat is echt andere koek vergeleken met dat uitermate treurige Nec. Echt, dat NEC is zo'n verschrikkelijk zooitje, dat is onvoorstelbaar. Ik zou gek worden als ik daar supporter van was. Sommigen dachten dat ze er al waren na dat gelijkspel tegen Ajax, maar Ajax speelde helemaal nergens meer voor en geloofde het wel. Achilles 29 had misschien nog gewonnen in de Arena, bij wijze van spreken. Ik had deze overwinning van Sparta dus ook wel verwacht. Maar goed, als ik eerlijk ben is Sparta ook niet kansloos tegen Dordrecht. Ik denk dat de kansen 50/50 zijn.

Sparta heeft een bizar slechte 2e seizoenshelft gehad, maar was bij het begin van de competitie in principe gewoon 1 van de kampioenskandidaten, dus die 16e plaats is ook wel vertekend. Nu NEC gedegradeerd is, hoop ik echt dat Sparta promoveert.
Mooie historie, leuk stadion en schitterend clublied.

Heb sparta gevolgd, jongelovelijk wat een mazzel en slecht voetbal, mer een trainer die over zijn moeder begint, heb alles mee laatste wedstrijden maar dat blijft niet zo

12 mei 2014 om 01:27

Ja , daar weet jij alles van , zo is ADO ook gepromoveerd de laatste keer , toen als blaaskaak Vloet als trainer

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren