Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Eén punt verschil kost miljoenen, die ga ik niet zomaar schenken'

Laatste update:

Arnold Hendriks gaf onlangs aan dat hij Roda JC Kerkrade weer financieel wilde gaan helpen, maar dan moest algemeen directeur Marcel van den Bunder in ieder geval vertrekken. Dat gebeurde maandag: de bestuurder werd ontslagen door de leiding van Roda en dat leek de weg vrij te maken voor een terugkeer van Hendriks. De geldschieter wil echter niet investeren, maar Roda alleen geld lenen. Daarmee is de vereniging niet geholpen, benadrukt voorzitter Peter Janssen.

/

De degradant beschikt al over een negatief eigen vermogen en dat wordt alleen maar groter wanneer het geld gaat lenen. In dat geval komt zelfs de licentie van Roda in gevaar en een lening is dus uitgesloten. Janssen zegt dat Hendriks in het verleden altijd zo te werk is gegaan, maar dat de Limburgse club nu eigenlijk dacht aan sponsoring. Daar zal geen sprake van zijn, benadrukt Hendriks in gesprek met De Telegraaf: hij wil zijn geld uiteindelijk terug zien.

"Ik weet nog niet welk bedrag ik in de club moet stoppen om de zaak weer vlot te trekken", zegt de zakenman. "Er moet onder andere een overzicht komen van de ontslagen die gaan vallen bij het kantoorpersoneel en dan zijn er nog de afkoopsommen voor spelers die weg moeten. Dat is op dit moment de zwaarste operatie. Eén punt verschil kost miljoenen, die ga ik niet zomaar schenken. Ik heb ook nog een grote familie en eigen personeel waar ik voor moet zorgen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit moet je als club toch ook niet willen. Afhankelijk zijn van 1 persoon. Wat als Henderiks er straks niet meer is? Hoe wil Roda jc zich zelf dan bedruipen? Misschien beter om is echt schoon schip te maken en goed te reorganiseren en te saneren.

6 mei 2014 om 09:29

Dat 'schoon schip maken' moet sowieso, al ben ik bang dat het al te laat is.

Roda JC is, net als de andere Limburgse clubs, ten onder gegaan aan jarenlang wanbeleid en staat er financieel heel beroerd voor. Dat ga je niet rechttrekken door even te reorganiseren en te saneren. Ik vrees dat het water al te hoog staat om het kalf nog te redden eerlijk gezegd...

6 mei 2014 om 09:43

Er zit niks anders op om te saneren. Doen ze dat niet dan gaan ze vanzelf ten onder.

6 mei 2014 om 10:25

Utrecht heeft dat ook...

6 mei 2014 om 10:58

En Nec, Vitesse en RKC ook in meer of mindere mate.....

De paniek slaat toe in Kerkrade. Het risico voor de gemeente is nu al 23 miljoen (!!!) (bron: L1) en dat wordt bij het afsluiten van eventuele verdere leningen alleen maar meer. Ik ben bang dat Roda de financiële situatie die ze nu in de Jupiler League hebben gewoon niet kan gaan overleven zonder rigoureuze bezuinigingen. Maar dat gaat dan weer ten koste van de sportieve prestaties. Ik vraag me af of ze in de Juup wel genoeg inkomsten kunnen genereren om überhaupt te overleven.

Voor bijvoorbeeld het stadion kan de gemeente wel weer de huur verlagen (alweer), maar dat is ook op termijn geen oplossing,

Ik had gehoopt dat ze daar in Limburg nu eindelijk eens goed na gingen denken en zouden gaan onderzoeken of er niet van 3 clubs 1 club gemaakt kan worden. Dan blijft er in ieder geval nog 1 club over, in plaats van 3 failliete clubs. Kwaliteit boven kwantiteit.

6 mei 2014 om 09:13

Daar is nu bijna niet meer aan te ontkomen. De supporters zullen het verschrikkelijk vinden, maar het kan niet anders of heel het betaalt voetbal gaat eraan in Limburg.

6 mei 2014 om 09:42

Toen FC Limburg werd onderzocht zou de begroting van deze club nog lager worden dan die van Roda was op dat moment..

En waarom kwaliteit boven kwantiteit? Ik wel met m'n vrienden naar het voetbal gaan om in ons eigen sfeer plezier te hebben. Als ik Europees voetbal wil halen word ik wel fan van PSV ofzo. FC Limburg is voor gloryhunter en dikke nekken, niet voetbalfans.

6 mei 2014 om 10:13

Omdat jullie straks met zijn allen nog degraderen uit de jupiler league als jullie niet oppassen. Als jullie niet allemaal al failliet zijn voordat die degradatie plaats vindt.

6 mei 2014 om 10:15

Flikker op met je Fc Limburg, kunnen we net zogoed per provincie alle clubs fuseren zodat elke club zijn eigen club heeft.

Ik krijg de schijt van dat achterlijk geneuzel over fc limburg, het is nu vaak genoeg geprobeerd, steeds mislukt en zal ook blijven mislukken.

Hoe zou jij het vinden als we ajax, az, telstar en alle andere clubs gaan fuseren tot Fc Noord-holland?
Behoorlijk kut he, dus bek houden over fc limburg.....

6 mei 2014 om 10:27

@dannyhousen: Niet om te zeuren hoor maar Az is al een combinatie van 2 voetbalclubs uit de omgeving namelijk door een fusie van Alkmaar '54 en FC Zaanstreek.

Maar Ajax en Az zullen niet gaan fuseren simpelweg omdat beide clubs zichzelf kunnen redden.

Een Roda kan dat dus niet (blijkbaar) die hebben nu ook een negatief eigen vermogen en moeten ook nog spelers gaan afkopen omdat ze hun salariskosten omlaag zullen moeten brengen voor de Jupiler League.

Kortom niet eens zo'n hele rare gedachten als je gewoon clubs samenvoegt om er wel een club aan over te houden die in de Eredivisie wat kan betekenen of in ieder geval gezond kan blijven zonder suikerooms.

Maar goed we zullen zien wat een Roda gaat doen de komende jaren ze zijn al flink achteruit gegaan de laatste jaren en ik denk dat die lijn zich nog wel even voortrekt.

6 mei 2014 om 11:47

Denk dat supporters van roda en fortuna liever hebben dat hun club failliet gaat dan dat er een fusie komt. Moet er zelf ook niet aan denken dat cambuur en hveen samen gaan oid.

6 mei 2014 om 14:38

Wat n bullshit, kben de laatste 25 jaar regelmatig naar roda en fortuna geweest, de sfeer was heel vaak ver te zoeken. Wellicht ervaren de doorgesnoven en doorgezopen " echte" fans dat anders.
Deze "échte" fans denken echter met emotie, de rest van limburg denkt rationeel!

6 mei 2014 om 09:28

Als je geschiedenis van Limburg kent (oostelijke mijnstreek en westelijke mijnstreek) weet je dat dit niet goed kan gaan. Het heeft namelijk niet alleen met voetbal te maken maar zit dieper in de samenleving. Cultuur en trots zit dit in de weg. Hetzelfde zou gelden als je Cambuur en SC Heerenveen wil gaan fuseren. Dat gaat ook niet. Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling bij Roda de komende tijd.

6 mei 2014 om 09:41

Dan is het alsnog beter om 1 Limburgse profclub te hebben. Laat MVV en Roda JC dan als amateurclubs doorgaan en richt een nieuwe profclub op. Zo kan je zowel de rivaliteit als betaalt voetbal in die regio in leven houden. En ja, dat is ook drastisch, maar hier lijkt geen houden meer aan.

6 mei 2014 om 09:51

Sorry, maar dat is makkelijk lullen van zo ver af. Wij zeggen toch ook niet dat jullie met Feyenoord moeten fuseren om Europees meer potten te kunnen breken? Wij zijn tevreden met onze eigen clubs en vechten daarvoor. Als een club omvalt dan is dat zo, en hebben andere clubs daar profijt van.

6 mei 2014 om 09:51

Alleen mensen die totaal geen binding hebben met de streek of de cultuur komen met dit waanidee.. Het is al onderzocht en het gaat gewoon niet werken

6 mei 2014 om 10:07

Wat zou de oplossing kunnen zijn volgens jou?

6 mei 2014 om 10:14

In het amateurvoetbal gebeurd dit al op grote schaal en ook daar zijn er veel emoties die erbij komen kijken. Maar daar ziet men al wel in dat men er niet aan ontkomt. Om betaald voetbal te spelen heb je veel geld nodig, en voor 3 clubs is er over duidelijk niet genoeg geld daar in Zuid Limburg

6 mei 2014 om 10:27

Ja, de gevoelens. Die zijn toch net even iets te belangrijk binnen het voetbal. Binnen nu en 5 jaar, als ze op deze voet door blijven gaan, zijn twee van de Limburgse vier clubs failliet. En de supporters geloven allemaal dat het niet die van hen zal zijn. VVV is de enige die zijn bestaansrecht nog een beetje in eigen hand heeft, maar bij de andere drie zal geluk en pech bepalen wie er uiteindelijk nog overeind zal staan. Ik zie dat Sporting Limburg ook niet gebeuren om de doodeenvoudige reden dat dan elke club opgeschort zou moeten worden terwijl in het huidige scenario er nog 1 club in het zuiden van limboland een kans maakt. Tis voor jullie allen bidden tot je erbij neervalt.

6 mei 2014 om 10:54

Het is een feit dat er drie profclubs in het smalste stukje Nederland gesitueerd zijn.
Om te beginnen moeten ze zich niet meer inlaten met spelers van buiten de EU gezien de verplichte minimale salariskosten die dat met zich meebrengt.
Verder zou ik zeggen geef de jeugd wat meer kans er zal best wat aankomende talenten tussen zitten, en bouw van daaruit verder naar een beter elftal. Bestuurlijk moet het ook veel beter.

6 mei 2014 om 13:38

Er is ruimte zat voor 3 Limburgse clubs in het Zuiden, het is alleen een kwestie van je rol accepteren.

Fortuna Sittard en MVV kunnen prima als gezonde clubs functioneren in de Jupiler League in het linkerrijtje. Roda JC is een club die thuishoort in het rechterrijtje van de Eredivisie. Helaas, in het zuiden zijn er wat bestuurders geweest die een iets te bourgondische huishouding erop na hielden bij de Limburgse clubs. Zo was het Roda JC dat halverwege dit jaar nog over Europese voetbal op termijn aan het praten was, ze zijn veel te optimistisch en missen realiteitsbesef.

Sporting Limburg heeft totaal geen zin. Je gaat ze in Maastricht echt niet zo gek krijgen om naar Kerkrade (duitsland in hun optiek) af te reizen. Dat Roda JC en Fortuna niet samen gaan is enkele uren na de degradatie nogmaals pijnlijk duidelijk geworden toen het op de snelweg tot een confrontatie kwam tussen beide groepen. Een club creëren van supporters die elkaar arrogant, boer of Duitser noemen word 3x niks.

6 mei 2014 om 13:13

En PEC en GAE beginnen samen gezellig FC Ijssel.

8 mei 2014 om 13:24

het is hetzelfde als van heereveen en cambuur 1 club maken of van vitesse en nec
zoiets gaat niet gebeuren

Roda mag al blij zijn dat Hendriks überhaupt wil helpen, in welke constructie dan ook!
En een lening tegen een laag rentepercentage is natuurlijk heel normaal, logisch dat die man zijn geld niet weg gaat geven! Dat Roda dat niet ziet zitten/kan zien zitten, dat kan natuurlijk ook.

6 mei 2014 om 09:35

Heb je het hele artikel gelezen?
Ze hebben al teveel leningen lopen. En te veel schulden. Nemen ze de lening aan dan is er een kans dat hun licentie Word ingenomen

6 mei 2014 om 09:41

Ja, natuurlijk heb ik het artikel gelezen. Ik zeg toch ook dat het een goede mogelijkheid is dat Roda het " niet kan zien" zitten? Dit vanwege de schulden die ze al hebben..

Roda voelt zich groter dan dan ze zijn. Ze weigerden contracten af te sluiten waarin over degradatie en de hierbij horende inperking op het salaris gesproken werd. Ik denk dat ze bijvoorbeeld een Hupperts nu niet meer voor de hoofdprijs weg moeten laten gaan.

6 mei 2014 om 09:25

Hupperts loopt sowieso gratis de deur uit...

6 mei 2014 om 10:04

Grapjas, tuurlijk niet.
Deze heeft gewoon nog een contract!

6 mei 2014 om 11:57

Als Ajax slim is bieden ze gewoon 3 ton voor Huppers, is nu gewoon een speler van een Jupiler league club :P daarbij moet Roda verkopen anders komen ze nog zwaarder in de financiele problemen. Denk dat de aanhouder wint, Roda moet voor volgend seizoen de loonlijst zeer flink omlaag gooien omdat ze op het stadion niet kunnen bezuinigen, deze is er al en is veels te groot. Was al veels te groot voor de eredivisie, maar ja grootheids waanzin.

Waar ik wel moet denken is al jaren die Roda mannen die roepen dat MVV of Fortuna zullen omvallen en Roda dan meer kan groeien. Lijkt nu juist anders te gaan, Fortuna heeft nu geen schulden, geen gemeentegeld nodig, een gebied volop in ontwikkeling, sportief en financieel aan het groeien (met stapjes) en Roda moet juist nu de andere weg bewandelen. Jammer dat het ook bij MVV nu ook weer misgaat met alweer een schuld. Tijd dat het stokje weer word overgedragen aan een andere Limburgse club, laat die het maar eens proberen

Koesteren deze Hendriks. Al zijn hulp gebruiken en zorgen dat je binnen twee-drie jaar weer op eigen benen kunt staan door een goede jeugdopleiding neer te zetten en je uit de Jupiler League te spelen. Proberen sponsors binnen te halen, hoe moeilijk dat ook is in die regio. Maar ik heb nou niet echt het idee dat het bedrijfsleven in die hoek veel minder is dan in Groningen, dus het moet mogelijk zijn.

Roda heeft zichzelf in de tang gezet, flinke schulden, dure contracten, gaar bestuur. Niemand gaat hier zomaar flink wat geld in steken. En leningen gaan vanwege de schuldenlast niet... wordt een moeilijk verhaal voor ze. Cru geval van boontje komt om zijn loontje.

gok dat het komende seizoen het laatste zal zijn van roda jc in het betaalde voetbal.

flinke schulden en straks met een stadion van 19.000 plaatsen de jl in gaan. stadion zal de 19
thuiswedstrijden meer kosten dan het zal opleveren. de televisiegelden van fox zullen extreem minder worden en ook de inkomsten van sponsoren zullen verder afnemen.

6 mei 2014 om 09:55

Waar baseer je deze nonsens op dat komend jaar laatste seizoen betaald voetbal voor Roda is?
het is financieel slecht gesteld, maar zo slecht als jij voor doet komen is het nog lang niet.

6 mei 2014 om 10:08

vrij simpel : stadion is niet van roda jc maar van de gemeente, een stadion huren voor 17 wedstrijden (in de competitie) met zeg 12.000 fans, of een stadion huren voor 19 wedstrijden met een gemiddelde van 5.000 fans is meer kosten, minder inkomsten.

sponsoren betalen minder in de jl omdat hun naam minder in beeld is bij het grote publiek
fox betaald de clubs een vrij fors bedrag aan televisiegelden, de samenvattingen van de jl veel minder.

schuld van roda jc is behoorlijk hoog ( al aan het saneren sinds 2008) en nu ze geen geld meer kunnen lenen zullen de schulden heel snel oplopen in Kerkrade wat een failliete boel kan opleveren.

geen nonsens

6 mei 2014 om 10:58

Ga er maar niet van uit dat de toeschouwer aantallen terug gaat lopen naar die 5.000 die jij de wereld in roept..
verder zie ik Roda gewoon komend seizoen promoveren naar de eredivisie, daarvoor is als de huidige groep bijeen blijft gewoon te sterk voor..

6 mei 2014 om 11:15

En jij denkt dat de huidige spelersgroep komend jaar in de JL nog betaald kan worden? ik denk dat jij het allemaal veel te positief inziet.

6 mei 2014 om 11:37

Haha, ja als. Hupperts zal wel verkocht worden, Kali wil weg. Sommige anderen zijn veel te duur. Hou de huidige groep maar bij elkaar, dan maak je nóg meer schulden.

8 mei 2014 om 13:27

nou ik denk niet dat het zo snel naar beneden gaat met de toeschouwers
het niet alsof de 16.000 die er tegen groningen zaten. kwamen voor het goede voetbal van roda
maar indd moet roda niet 3 jaar in de JL zitten want dan kan het wel eens over zijn

6 mei 2014 om 10:06

Als een club als Willem II zich kan redden na degradatie, waarom Roda dan niet? Willem II stond met grote financiële problemen op het randje van de afgrond. Met flink saneren en reorganiseren hebben ze zich weten te handhaven en ze zijn zelfs kampioen geworden. Als Roda haar selectie enigszins weet te behouden, dan zie ik ze komend jaar weer gewoon terugkeren in de Eredivisie.

6 mei 2014 om 10:17

Top van de jupiler league is echter niet veel zwakker dan de degradatie zone eredivisie

6 mei 2014 om 10:55

Jupiler League is een hele verraderlijke competitie. Zomaar terug keren is echter niet eenvoudig gebleken. Willem 2 heeft al vaker met dit bijltje gehakt en weet wat er organisatorisch wordt gevraagd. Roda jc zit voor het eerst in de jupiler league. Het zal in alle opzichten wennen worden. De Graafschap en Sparta moeten ook elk jaar alle zeilen bijzetten. Ben erg benieuwd hoe men dit gaat oplossen in Kerkrade.

6 mei 2014 om 17:14

Willem II was in de Eredivisie al bezig om te saneren en had wél degradatieclausules in de contracten staan (waardoor de spelers minder salaris betaald hoefden te worden in de JL) en de stadionhuur van Willem II is ook lager dan die van Roda JC. Daarnaast was de schuld bij Willem II minder en konden ze wel nog lenen.

Roda JC is nog helemaal niet begonnen aan de benodigde sanering (ze leven nog altijd boven hun stand), en heeft ook geen degradatieclausules in de contracten staan. Lenen mag Roda ook niet meer, want dan wordt de proflicentie ingenomen en wordt Roda terug gezet naar de hoofdklasse, maar zullen ook alle spelers transfervrij (mogen) vertrekken.

Waar Willem II na de degradatie dus met minder kosten te maken had, houdt Roda JC juist dezelfde kosten. Er is dus weldegelijk een groot verschil tussen de situatie waar Willem II in zat en waar Roda JC in terecht zou komen.

Of Roda JC een mogelijk faillissement boven het hoofd hangt weet ik niet, maar ze zullen wel grote financiële problemen kunnen krijgen. Technisch gezien is Roda eigenlijk al failliet, want ze hebben een negatief eigen vermogen. Dit houdt in dat als ze letterlijk alles zouden verkopen, ze nog steeds een schuld over houden.

Nol Hendriks, dè grote suikeroom doet weer een duit in het zakje....... Of niet dus? Ja, Roda mag geld lenen maar wat hebben ze daaraan? He-le-maal niks Nol Hendriks!!!

Het is logisch dat hij zijn geld terug wil zien maar om de club nu geld "te lenen" riekt naar een wurgconstructie. Want hoe moeten ze dat ooit terugbetalen? Wat gebeurt er met de zeggenschap(transferbeleid etc etc).

Roda moet schoon schip gaan maken en niet één, maar heel veel stappen terug gaan doen. Zorgen met een budget op Jupiler League niveau terug te komen in de eredivisie en vanaf daar verder gaan kijken. En dit alles zonder die geweldige lening van Hendriks!!

Ik volg het al jaren op afstand maar de naam Hendriks zoemt al sinds mensenheugnis als een strontvlieg boven Roda rond maar echt concreet wordt het nooit. Alleen met een investering van Hendriks kun je onder bepaalde voorwaarden akkoord gaan, maar met een lening niet!!

6 mei 2014 om 10:58

Ja moet hij dan zomaar zijn zuur verdiende geld weg geven omdat Roda jc er een vette puinhoop van heeft gemaakt. Heel logisch dat Hendriks geld wil lenen onder bepaalde voorwaarden. Zo gek is dat helemaal niet.

6 mei 2014 om 12:00

Een investering heeft eveneens als doel om uiteindelijk je geld terug te verdienen(en opnieuw te investeren) maar is anders dan een lening(waar de knvb schijnbaar ook moeilijk over gaat doen).

6 mei 2014 om 12:29

Ik denk dat Nol Hendriks zijn investering als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen in Kerkrade. Het water staat ze nu al aan de lippen. Roda jc zal toch eerst moet zorgen dat het op een bepaalde manier weer winstgevend wordt. Je kunt er wel geld in pompen maar dat geld moet ook terug verdiend worden. In Jupiler league is dat momenteel gewoon erg lastig. Daar kunnen heel veel clubs over mee praten.

6 mei 2014 om 17:30

Hendriks heeft Roda in het verleden echt geholpen en met allerlei contracten spelers aangeboden en dan deden ze bijvoorbeeld delen in de winst.
Echter sinds hij op de achtergrond is getreden komt hij na iedere transferperiode weer boven water en roept hij; dat moet beter, dan had ik die speler aan getrokken. Als die directeur vertrekt, dan investeer ik weer etc. Dat roept hij nu al jaren, de gemiddelde Roda supporter is daarom sceptisch geworden. Niet omdat ze hem niet dankbaar zijn, maar omdat hij nu een beetje seniel lijkt te worden. En ook nu deed hij weken in de media alsof hij Roda gaat redden, maar een lening verstrekken is de boel niet redden.

Roda is al een aantal jaar bezig met een reorganisatie; Er zijn veel transfervrije spelers aangetrokken, bezuinigingen, spelerssalarissen omlaag. Alleen kun je dat niet heel drastisch doen, steeds is de begroting met 1 tot 1,5 miljoen naar beneden geschroefd.
Dit resulteerde in een verlaging van het negatief eigen vermogen van 9 miljoen naar 2,5 miljoen en de afgelopen 2 jaar zijn er zwarte cijfers genoteerd.
Roda is dus enkele jaren geleden al de goede weg ingeslagen onder leiding van van Geel, die heeft toen de aandelen van het stadion verkocht waardoor de gemeente nu garant staat.

Tuurlijk komend seizoen moet je van een aantal spelers af, want die zijn nu te duur. Alleen dit seizoen hebben van de Bunder en Vlemmings er een potje van gemaakt. Die rotzooi van een seizoen moet nu wel opgeruimd worden. Zo vond van den Bunder het niet nodig om degradatie clausules op te nemen, terwijl dat voorheen altijd in de contracten stond. Een onervaren trainer aan testellen voor vier jaar is een fout.

Het is meer dan logisch dat hij geen schenking doet. Die tijden zijn geweest.

6 mei 2014 om 15:29

Uit het stuk komt naar voren dat die tijden er nooit zijn geweest. De man wilde en wil geen cent sponseren, naar neemt niet weg dat het goed is dat ze de verantwoordelijke Van der Bunder is ontslagen.

6 mei 2014 om 16:20

Dan formuleer ik het anders: het is zijn goed recht dat hij onder zijn voorwaarden geld wil(de) lenen aan Roda JC. Dat een lening nu ten koste van de licentie gaat is niet zijn probleem. Het wijst volgens mij alleen nogmaals keihard op de noodzaak van saneren. Het slechtste dat Roda nu kan doen, is terugkijken naar het eigen verleden. Misschien kan het wat leren van de aanpak van Willem II.

Wat een geneuzel over dat Roda, het is altijd al een club geweest die onderaan heeft gehangen en met dat beleid van hun is het niet meer dan normaal dat je failliet gaat. Ik hoop echt van harte dat we Roda nooit meer terug zien in de Eredivisie. Trouwens dat Roda na een jaar weer terug kan komen vind ik het lachertje van het jaar.

6 mei 2014 om 15:19

Klopt niet helemaal wat je nu zegt. Ondanks de slechte resultaten van de afgelopen paar jaar was Roda normaal gesproken een aardige middenmotor. Na 2000 zijn ze zelfs nog een keer 4e geworden, aantal 6e plaatsen en hoofdzakelijk net in het linkerrijtje (plaats 8-9).

6 mei 2014 om 18:35

ehm 94/95 was Roda gewoon 2e van de eredivisie, enkele jaren erna zijn ze 3e geworden.. was een ploeg die structureel in het linkerrijtje hing, 2 tot 3 jaar terug zijn ze meen ik zelfs 9 of 10 geeindigd..
Dus wat jij zegt klopt niet, dat baseer je misschien op de laatste jaren

Uiteindelijke conclusie na de gehele discussie en alle ins en outs, het stadion hangt als een molensteen om de nek van de Gemeente en Roda, daar zit het probleem. Stel ze konden gewoon terug naar kaalheide in tijde van de jupiler league (even een dom voorbeeld) dan hebben ze flink minder kosten en kunnen ze flink saneren. Hoe sanneer je een club die het op eredivisie niveau al niet redde financieel gezien in de jupiler league met een stadion van 20.000 man. Ze redden het nog niet eens in de eredivisie, Roda moet wat slagen slaan met verkopen, maar veel spelers zullen nu gratis of voor een prikkie weggaan omdat ze anders teveel op de begroting drukken voor komend seizoen.

6 mei 2014 om 12:49

Veel keuze heb je inderdaad niet.
Ik denk dat je meer dan de helft van je selectie gratis afscheid moet van gaan nemen (dure jongens)

Roda moet oppassen dat het niet zo eindigt als bij de vrienden van Allemania Aachen, een degradatie moet verstandig aangepakt worden.

Roda JC is een fusieclub en Fortuna ook. Dus gefuseerd zijn ze allemaal al eens.

Wat ik nooit snap is dat iedereen zich ontzettend druk maakt om de clubs uit Zuid-Limburg, terwijl die tot nu nog altijd het hoofd boven water hebben weten te houden. Het is financieel niet geweldig, maar ook het grote PSV en Feyenoord hebben recentelijk vele problemen gekend. Omdat op te lossen is tijd nodig en eventueel een pas op de plaats wat betreft de rangschikking.
Roda is een aantal jaren geleden met van Geel de weg van bezuinigingen ingeslagen en heeft het negatief eigen vermogen weten te verlagen van 9 naar 2,5 miljoen. Bovendien is er de laatste 2 jaar winst genoteerd bij de jaarcijfers. Het is niet veel, maar het zijn kleine stapje voorwaarts financieel. Alleen sportief kun je helaas minder goed mee.

Daarnaast roept iedereen om fusie, maar Sparta, Rkc, Willem 2 etc zitten of zaten ook in de financiele problemen, daar roept ook niemand om een fusie. Terwijl die toch ook achterland moeten delen.

6 mei 2014 om 17:27

Dat mag wel zo zijn, maar die clubs (op RKC na) hebben allemaal wel genoeg achterland om ze overeind te houden. Sparta heeft dé economische motor van Nederland in de achtertuin (de Rotterdamse haven) en Willem II zit ook in een stad met aardig wat economie.

Zuid-Limburg heeft echter helemaal geen goede economie en die zeer kwakkelende economie moet ook nog eens 3 profclubs overeind houden? Dat wordt gewoon een heel moeilijk verhaal. Zeker als je bedenkt dat vlak over de grens ook nog de Belgische (sub)topclubs Standaard Luik en RC Genk zitten (waar je als sponsor Europees voetbal krijgt) en ietsjes verder zitten ook nog de grote Duitse clubs 1.fc Köln en Borussia Mönchengladbach. Dat is voor die sponsors ook nog veel interessanter.

6 mei 2014 om 17:47

Maar ook met die economische motor in de achtertuin is het geen hosanna. Want ook hier is het aantrekkelijker om Feyenoord te sponsoren, want dat levert meer naam en faam.
Bovendien is Willem 2 ook pas afgelopen 2 seizoenen de goede weg ingeslagen, daarvoor was er ook geen steun rondom Tilburg.

Zuid-limburg is inderdaad niet de sterkste economische provincie, maar er zijn ook een aantal grote multinationals die geen van de clubs wil sponsoren. Maar dat ook niet wil doen in geval van een fusie, dus komt er nog steeds geen grote geldschieter.

In het verleden is er onderzoek gedaan naar de fusie (nu 5jaar geleden), daaruit bleek dat de begroting kleiner werd dan die van Roda en sponsors niet in de rij stonden. De grote bedrijven hadden al gezegd sowieso niet in te stappen. Bovendien werd er toen al gezegd dat Mvv, Roda en Fortuna binnen de kortste keren zouden omkiepen.

Nou 5 jaar later;
- Fortuna is schuldenvrij
- Roda is al jaren bezig met reorganiseren en is de goede weg ingeslagen, alleen afgelopen seizoen zijn er foute beslissingen genomen. Die moeten nu weer opgelost worden.
- Mvv, daar weet ik eigenlijk niks van.

Bovendien hebben Fortuna en MVV inmiddels een grotere rol gekregen in de Jl, dus langzaam maar gestaag gaat het daar voorruit,
Roda heeft sportief gezien stappen moeten terug doen, maar is op de achtergrond bezig om de club wel financieel gezond te krijgen.

6 mei 2014 om 20:01

Dat die begroting van 'sporting Limburg' lager lag, heeft er meer mee te maken dat Roda JC ver boven zijn stand leefde. Roda maakte ook steeds schulden: de uitgaven lagen hoger dan de inkomsten en dat gat werd gevuld door leningen. (nog altijd zijn de uitgaven en inkomsten bij Roda structureel nog niet in evenwicht).

Ik heb het jaarverslag van Roda erbij gepakt over 2013 en dan schrik je toch wel van enkele zaken neem ik aan:
- Roda maakte 310.000 winst, maar dat kwam vooral door de netto-transferinkomsten (348.000 euro). Structureel dus nog verliesgevend.
- De totale inkomsten zijn afgenomen van 13,8 miljoen naar 12,2 miljoen (-11,6)
- De totale uitgaven zijn juist toegenomen van 10,9 miljoen naar 11,9 miljoen ( 9)

Dat geeft nu niet bepaald hoop. Als je dan ook nog bedenkt dat o.a. zijn toegenomen de salariskosten ( 7,9), de hoeveelheid uitstaande leningen ( 35), de hoeveelheid aflossingsverplichtingen ( 571!) en de trainings- en wedstrijdkosten ( 44). Dit zijn vooral kosten waar je niet zo makkelijk op kunt bezuinigen. Tegelijk heeft de club nog altijd een belastingschuld van ruim 367.000 euro.

Ook in 2012 maakte Roda JC weliswaar winst (2,8 miljoen), maar is dat volledig te danken aan de netto transferinkomsten (3,0 miljoen). Kortom: de club is altijd nog structureel verliesgevend en blijft alleen nog overeind door de verkoop van spelers. Ze zijn dus nog zeker niet op de goede weg ingeslagen, maar hebben alleen de problemen verbloemd door goede verkopen. Nu ze een JL-club zijn, zullen spelers veel waarde verliezen en zullen ze dus veel minder geld binnen kunnen krijgen door verkopen.

Van je lijstje met '5 jaar later' kun je dus concluderen:
- Fotuna Sittard is schuldenvrij, heeft een wankele basis (weinig vet op het bot), maar ook niet meer structureel Eredivisie zal spelen.
- MVV nog altijd financiële moeilijkheden heeft (aanstellen nieuwe trainer was al onbetaalbaar) en ook niet meer structureel Eredivisie zal spelen.
- Roda JC momenteel technisch failliet is (negatief eigen vermogen), geen lening meer aan zal kunnen (dan zal de proflicentie ingetrokken worden en gaat Roda ook daadwerkelijk failliet), erg veel moeite zou hebben om de financiën op orde te krijgen en (zonder rijke investeerder) ook hoogstwaarschijnlijk niet meer structureel Eredivisie zal spelen.

MVV en Fortuna zullen financieel wel iets profiteren van de degradatie van Roda JC (het divisie-verschil is weg, waardoor sponsors geen betere landelijke aandacht krijgen bij Roda dan bij de andere 2), maar dat zal alsnog te weinig zijn om weer Eredivisie aan te kunnen.

Structureel Eredivisie in Zuid-Limburg is alleen mogelijk als in ieder geval 2 van de 3 clubs zouden fuseren.

Jammer voor zuid limburgers geduimd voor jullie maar helaas, mooi stadion en zuid limburg verdient een eredivisie club, helaas moeilijke streek weinig voetbaltalent, maar succes roda kom snel en beter terug. Een tijdje pijn lijden maar wel achter jullie clubbie blijven staan hoor

6 mei 2014 om 23:05

Het gehele elftal verkopen, ook de spelers waar je wat aan hebt. Het gemiddelde salaris van de jl is 80-110000. De betere gaan niet zo veel inleveren. Roda kan het beste de betere amateurs uit de topklasse halen en limbo jeugd.

8 mei 2014 om 13:35

er is natuurlijk evenveel talent als in andere regios maarer zijn relatief gezien natuurlijk weinig jongeren
zeer vergrijzde regio waar niet iedereen achter mvv roda of fortuna staat veel mensen hebben geen binding met deze clubs

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren