Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Journalist verstopt ‘vuurwerk’ in Heracles-stadion: ‘Laag bij de grond’

Laatste update:

Het is eenvoudig om een seizoenkaart van een Heracles-supporter over te nemen en voor de komende wedstrijd tegen Ajax 'vuurwerk' in het stadion te verstoppen. Dat ondervond een verslaggever van het programma EditieNL. Voorzitter Jan Smit vindt de poging ‘laag bij de grond’.

Een journalist kocht een seizoenkaart van een supporter voor een bedrag van honderd euro. Daarna wandelde hij het Polman Stadion binnen en verstopte hij namaakvuurwerk onder stoeltjes en andere plekken, in het vak waar de supporters van Ajax komende zondag zitten. Daarna vertrok hij uit het stadion, zonder dat hem verder vragen worden gesteld.

Smit vindt de actie onzinnig. Zaterdag wordt het hele stadion nauwgezet doorzocht op zaken die er niet horen te liggen. “Daar worden ook vuurwerkhonden gebruikt”, vertelde een geprikkelde Smit aan RTV Oost. “Als ik ik met vuurwerk met de studio's van RTL of RTV Oost binnenloop, lukt mij het ook vast wel dat te verstoppen. Ik heb hier verder geen commentaar op.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

prima reactie van Smit op een stompzinnige actie van journalist om wat kijkers te trekken.

22 april 2014 om 21:18

Goede actie van de journalist en matige reactie met een nog matigere vergelijking van Smit.

De journalist van RTL heeft geen extra kijkers nodig denk ik, juist door zijn actie zetten ze mensen op scherp. Je kunt dus als supporter, maar zeker ook als hooligan met alle gemak een seizoenkaart overkopen en het stadion binnen sneaken, met wederom alle gevolgen van dien.

Naast de vergelijking van Smit kan ik denk ik nog wel 100 plaatsen/gebouwen opnoemen waar je met vuurwerk naar binnen kan, maar dat is totaal niet relevant.
Een gepaste opmerking zou eerder zijn dat hij blij is met deze actie zodat ze alle mogelijke gaten kunnen dichten en nog alerter zullen zijn.

Zaterdag wordt het Stadion nauwgezet doorzocht........tja er werd ook gefouilleerd, maar mensen zijn vindingrijk................
Kortom topactie!

22 april 2014 om 21:24

Het zou gekker zijn als de voorzitter verbaasd zou zijn dat het mogelijk is kaarten te verkopen, ze verkopen er namelijk zelf ongeveer 5000 per twee weken.

Daarnaast is een voetbalstadion waar mensen naar binnen kunnen, net zoals een museum heel moeilijk om spijkerdicht te maken.

22 april 2014 om 21:26

Ik vind het maar een trieste actie, deze man kwam tijdens een training met cameraploeg het stadion van Heracles binnen. Wat moeten we dan? Alles maar sluiten? Voor de wedstrijd worden stadions uitgebreid gecontroleerd, dit was dan ook een nutteloze item. Dan kun je overal wel vuurwerk (of erger) plaatsen, misschien komt er aankomend wel een item van RTL waar ze nu al een "bom" plaatsen op de dam voor dodenherdenking.

22 april 2014 om 21:58

Dus jij wil beweren dat een journalist van de commerciele omroep RTL geen extra kijkers nodig heeft?
Dit is gewoon sensatiezoekende riooljournalistiek en Smit heeft hierop het enige juiste antwoord gegeven.
Het was een totaal nutteloze actie om op dinsdag voor de wedstrijd van zondag as. vuurwerk te verstoppen in het stadion, terwijl de maatregelen die Heracles gaat nemen pas dit weekend ingaan.

22 april 2014 om 22:50

Een journalist moet nieuws verslaan, niet maken.

22 april 2014 om 23:18

Moet een stadion een week van te voren hermetisch worden afgesloten dan? Waarom een week? Zoals de voorzitter aangeeft doen ze voor de wedstrijd nog een zoeking. Het is niet te organiseren om alles continue potdicht te hebben en ook nog eens continue te monitoren op eventuele indringers.

Kortom dit is gewoon een stukje sensatie zoekerij van een commerciele zender niks meer of minder.

En wat de vergelijking betreft, hoezo niet relevant?

Aan jouw verhaal maak ik op dat een stadion continue beveiligd moet worden welk moment dan ook. Dan heb je dus nog fouilleren en controle op de dag zelf. Beetje zot voor woorden niet? Enig idee hoeveel mankracht je daarvoor nodig hebt, wie gaat dat betalen? Ik weet het wel, namelijk de klant of te wel de supporter. En zoals je zelf al aangeeft, die raddraaiers zijn vindingrijk dus wat levert het op? Schijnveiligheid en nog meer afstand en weerstand tussen de supporters en organisatie.

En dat alles alleen omdat er nu één incident is geweest met uit de hand gelopen vuurwerk. Beetje ziekelijke denkwijze niet? Praktisch gelijk aan die vuurwerkgooiers alleen dan het andere uiterste.

Vanochtend is iemand van zijn fiets gevallen en overleden, zullen we nu alle fietsen verbieden?

22 april 2014 om 23:57

Je haalt verslaggever en journalist door elkaar

23 april 2014 om 00:14

@ Josephius. Volgens mij weet jij weinig van journalistiek. Geeft niets, maar laat dan dit soort opmerkingen voor je. Een journalist moet nieuws verslaan? Heb je ooit wel eens van onderzoekjournalistiek gehoord? Daar zijn gelukkig heel wat mensen bij gebaat geweest. Een van de mooiste voorbeelden: Watergateschandaal. Dat schandaal leidde tot het aftreden van president Richard Nixon. De enige Amerikaanse president die ooit is opgestapt.

Als een journalist wil onderzoeken hoe makkelijk vuurwerk kan worden verstopt en hoe makkelijk een seizoenskaart overdraagbaar is, is dat een goede journalistieke gedachte. Je kunt het sensatie vinden, het niet eens zijn met de methode en/of het resultaat uiteindelijk niet bevredigend (hoor en wederhoor etc), maar dat het wordt onderzocht is toch niet verkeerd?

Het enige dat deze journalist totaal fout doet, is zijn eigen bevindingen boven de realiteit te plaatsen. Hij is er achtergekomen dat je vuurwerk gemakkelijk kunt verstoppen, maar vervolgens hoort hij ook dat er vuurwerkhonden worden ingezet voor eventueel verstopt vuurwerk. Zijn actie wordt daardoor onderuit gehaald, maar hij blijft het als nieuws zien dat vuurwerk kan worden verstopt. Dat mag je behoorlijk slechte journalistiek noemen en arrogant van deze journalist.

Het enige nieuws van deze uitzending is dat Heracles-supporters toch nog hun seizoenskaarten verkopen. Behoorlijk slim, want zij krijgen er veel geld voor. Behoorlijk dom van de koper, want die komt (als er om legitimatie wordt gevraagd) het stadion niet binnen.

De reactie van Jan Smit is wel kinderachtig. Zoals Pah74 hierboven al aangeeft, had Smit ook anders kunnen reageren. Dat hij het op prijs stelt dat iemand dit onderzoekt om alles op scherp te zetten. Zoals hierboven aangegeven, is de uitkomst van het onderzoek van Editienl belabberd (geen realiteitszin), maar het 'laag bij de grond' noemen, is ook overdreven.

23 april 2014 om 00:28

@oz81

De essentie van zo'n onderzoek is dat je het ook daadwerkelijk uitprobeerd. Denk bijvoorbeeld aan de testen van de schiphol beveiliging door die enorme knuppel van sbs6. Dit stelt niets voor in feite is nog niets in praktijk getest, zowel het vuurwerk als de seizoenskaart niet. Was het nu gelukt om komend weekend op deze manier binnen te komen en zijn vuurwerk lag er nog, dan had je een verhaal. Maar dit is pure sensatie zoekerij en bewijst in feite helemaal niets.

23 april 2014 om 00:34

Precies eazy-e. Hij voert het totaal verkeerd uit. Hij had de spullen moeten verstoppen en kijken of het zondag er nog ligt. En bekijken of hij het stadion binnenkomt op de wedstrijddag. Dit vervolgens op zondagavond of maandagavond als nieuws brengen. En dat kan ook positief nieuws zijn: 'beveiliging Heracles op orde'.

Nutteloos idd. Dat stadion wordt later helemaal doorzocht en is er daadwerkelijk controle. Ze gaan natuurlijk niet een week van te voren al alles potdicht maken.

22 april 2014 om 21:18

Puur door dit incident. Als dat niet was gebeurd hadden ze niet zo streng gecontroleerd

22 april 2014 om 21:46

op straat kan iemand iemand anders toch ook zomaar vermoorden, er kan altijd wat gebeuren, strenge controles hoeven pas als daar daadwerkelijk aanleiding tot is

22 april 2014 om 22:51

Precies. De zaak opruien zorgt alleen maar voor minder openheid in de toekomst

inderdaad hele lage journalistiek, lijkt pownews wel

22 april 2014 om 21:13

of een itempje van Jakhalzen.

22 april 2014 om 22:52

Ook rtl moet elke dag genoeg itempjes maken om een show te vullen. Beetje triest dat ze dat dan over de rug van een veiligheidsdiscussie doen.

22 april 2014 om 23:14

Vind het zo meer op alberto stegeman lijken. Die journalist trekt al conclusies terwijl hij niet weet wat er voor de wedstrijd nog gedaan wordt.

22 april 2014 om 23:41

Precies. Beetje inconsequent dat hij het niet laat liggen en zondag gaat kijken. Ligt het er voor de aftrap nog heb je een klein puntje. Want het was immers niet eens echt vuurwerk

Jezus wat een verschrikkelijk trieste journalistiek in dit land.. bemoei je niet met voetbalzaken als je er geen verstand van hebt! Wordt tijd dat vuurwerk weer gedoogd wordt!

22 april 2014 om 21:19

Gedoogd lijkt me wat ver gaan. Dan zal je zien dat het misgaat en roepen we met zn allen dat het verboden had moeten worden. Vuur, mensenmassa en onverstandige mensen is niet echt een lekkere combinatie

22 april 2014 om 23:12

Ik moest bij je reactie meteen denken aan FC Groningen - Ajax van een aantal jaren geleden, waar ik op dat moment moest rennen om niet 1000 verbrande toiletrollen in te ademen.

22 april 2014 om 23:43

Verboden wordt bedoel je? Het is levensgevaarlijk, daar zijn nu voorbeelden genoeg van. Ik ben er voor dat iedereem die in eem stadion betrapt wordt met vuurwerk een levenslang sv moet krijgen. Sfeer maak je maar op een andere manier

23 april 2014 om 00:30

Stadion verbod is een begin hang daarbij een meldplicht en laat daders voor eventuele schade opdraaien. Ben benieuwd hoeveel raddraaiers je dan over pakweg vijf jaar na invoering nog hebt.

smit heeft helemaal gelijk, wat een domme en nutteloze actie.

Goedkoop scoren dit.
Heel Nederland heeft al zijn afschuw uitgesproken over wat er zondag gebeurd is maar gelukkig zijn er nog genoeg 'nieuwsprogramma's' die dit verder gaan uitmelken.
Voorlopig zijn we hier nog niet van af.

Het mag dan wel laag bij de grond zijn, toch blijft het een serieus probleem en kan zo in elk stadion gebeuren en zeker niet alleen bij Ajax fans. Reken maar dat een supporter van Roda dit ook zomaar bij de Eagles kan doen als ze (mede) dankzij de Eagles dreigen direct te degraderen. En dan noem ik een voorbeeld, het kan ook een PSV-er zijn die geen zin heeft in de play offs om Europa League of iemand die wat tegen FC Twente heeft.

Misschien wordt het onderwerp wel uitgemolken door iemand die zich op dat moment voor doet als Ajax hooligan, maar dat zulke dingen zo makkelijk gaan bewijst het wel weer. En bovendien: het overkopen van een seizoenskaart zou helemaal verboden moeten zijn. Je hebt een seizoenskaart en deze is niet overdraagbaar. Dat je de plek kan overkopen via bijvoorbeeld Viagogo moet kunnen, maar dan wel met controle of je een stadionverbod heb.; Bij het overkopen van een seizoenskaart heb je dat dus niet en kan iedere hooligan plek nemen in het stadion.

22 april 2014 om 21:35

Nou ben ik seizoenkaart houder bij Feyenoord maar daar is het zo dat je je seizoenkaart gerust uit kan lenen maar je blijft hoe dan ook verantwoordelijk omdat de kaart op jouw naam staat.
Dus ik leen hem uit aan jou, jij gaat lopen rellen, hebben wij allebei een probleem.

22 april 2014 om 21:39

Mooi voorbeeld, of eigenlijk niet...
De moeder van 'wesley' had de kaarten voor haar zoon gekocht, niet wetende dat hij zo iets zou gaan flikken.
Resultaat hij en moeder een stadionverbod.
Vind toch echt dat de dader keihard gestraft moet worden en eventueel een echte medeplichtige... niet een moeder die de kaartjes heeft gekocht.

22 april 2014 om 21:43

Als het goed is leen jij hem dan aan een andere Feyenoorder uit. Animo van andere clubs om bij ons in het vak te zitten is dan ook nihil, af en toe een kameraad die meewilt. Echter is het in dit geval anders, de Heraclied leent hem uit aan een Ajacied. Twee totaal verschillende clubs en dan weet je dus niet wie op die plaats komt te zitten. Ook al hebben beide dan een probleem, het komt de wedstrijd en sfeer op dat moment niet ten goede en dat is met geen enkele straf achteraf goed te maken.

Sowieso is het vrij apart want normaal gesproken wil je als supporter van zo'n kleine club juist tegen toppers aanwezig zijn.

22 april 2014 om 22:55

Ndisdenaam

In het specifieke geval van een goedwillende moeder niet, maar wat als een buurman kaartjes koopt voor een hooligan die zich later bewust misdraagt? Dit systeem van op naam zetten van kaarten is er omdat je anders helemaal geen zicht meer op hooligans hebt.

22 april 2014 om 23:24

@ndisdenaam

Dat is misschien een beetje zuur voor die moeder maar een hardere les is er niet.

Als je voor iemand anders koopt ben je gewoon mede verantwoordelijk en dat is ook gewoon bekend. Door zulke sancties te stellen ga je juist het faciliteren van kaartjes aan hooligans tegen. En heb je een soort van onderlinge controle, want ga jij lopen kloten dan heb ik ook een probleem.

Kortom jammer voor die moeder maar als ze boos is dan moet ze bij haar zelf en met name Wesley zijn en niemand anders.

Het is wel degelijk een probleem, er word nu streng gecontroleerd omdat er toevallig van de week zoiets is geweest, maar het is gewoon een feit dat er in ieder stadion in Nederland veel te gemakkelijk vuurwerk of iets dergelijks naar binnen gekregen kan worden. Ik ben echt 100% voor een regeling zoals in Engeland. Een levenslang stadionverbod wilt nauwelijks iemand riskeren.

22 april 2014 om 23:27

Precies, al die controles zijn nooit 100 procent precies. Je zal als club dichter bij je achterban moeten staan en op zulke daden moeten hardere sancties staan. Die sancties moeten of hoeven niet zozeer door hun eigen club uitgedeeld te worden maar ook overheid en/of bond.

Als iemand gepakt wordt die vuurwerk heeft gegooid verhaal die circa 60.000 euro maar op hem en een mooi stadion verbod met meldingsplicht.

We zullen van het weekend wel zien hoeveel vuurwerk er is. Zal ongetwijfeld wel in de trommels van aalmoes verstoot worden en dan zullen we wel horen hoe stoer het wel niet is.

Gewonnen bannen om problemen te voorkomen.

Het is weer zover een kopie van de aanloop naar de bekerfinale tussen Feyenoord en Ajax een paar jaar geleden. Journalisten stoken de boel weer flink op om alles en iedereen bang te maken. Vraag is wat willen ze er mee bereiken. Dat de burgemeester van Almelo uitsuporters helemaal verbied? Laten we ophouden die eencelligen zoveel aandacht te geven en te vertrouwen op dat Heracles alles doet om problemen te voorkomen. Het gaat om de beker en de discussie, gaat uiteindelijk over wel of niet supporters bij de klassieker. Ik ben voor. Er komen geen 12500 Ajax supporters naar de kuip maar 800 dit moet te controleren zijn. Door nu alleen maar angst berichten te versturen gaan de burgemeesters weer twijfelen. Geen aandacht aangeven in de media alleen justitie moet zijn werk doen en idioten aanpakken dan moet het goed komen.

22 april 2014 om 21:53

Ooit eens in het gelredome heeft de graafschap de middenstip daar gejat. Onder hekkie door en je bent binnen. Overal kun je zo binnenkomen. Het wordt alleen tijd dat de straffen in nl eens rechttrekken. Hier roepen om zware straffen terwijl een pedofiel net zon zware straf krijgt. Begin eens met flinke boetes. Een stadionverbod is voor vele niet genoeg. 1000 euro boete kom je al een heel eind mee. En kun je die niet betalen? Flinke taakstraf is ook prima. Dan verdien je die centjes maar op die manier.

22 april 2014 om 22:26

Snap niet echt waarom pedofielen benoemt moeten worden. Eens dat die veel zwaarder gestraft moeten worden, maar dat staat even buiten deze discussie volgens mij maar goed. Ik zeg ook zwaarder straffen omdat de straffen nu niet werken. Ik zie dus niet wat ik met je reactie moet. Ik heb het over de ophef in de media en de bangmakerij waar burgemeesters straks weer gebruik van maken onder het mom van maatschappelijke onrust. Ik vraag justitie op te treden tegen idioten en laat alle overige criminaliteit even achterwege.

Kan me niet indenken dat er geen vuurwerk/fakkels zijn zondag.
Dat spul krijg je toch wel mee naar binnen, tenzij ze iedereen uitgebreid laten strippen voordat mrn het stadion in kan.
Niet te hopen dat er zondag ook vuurwerk op het veld gegooid wordt....dat kunstgras gaat smeulen als een gek.

22 april 2014 om 21:57

Echt Nederland. Altijd situaties groter maken. We hebben alles nu wel gehoord en gezien erover. Het verbaast me verder niet dat t rtl journalistiek is. Commerciële kut zenders

22 april 2014 om 22:22

Denk dat er heel weinig zijn als ik de maatregelen zo lees en hoor, vuurwerkhonden, veel politie, iedereen Word gefouilleerd bij binnenkomst. Dus denk als er meer dan 3 in komen het systeem faalt

Jan Smit, inderdaad een actie van de journalist die "zeer laag bij de grond" is. Deze journalist is gewoon publieks geil.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren