Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Verbeek woedend: ‘Als ik met mijn auto 250 rijd, betaal ik minder’

Laatste update:

Gertjan Verbeek heeft van de Duitse voetbalbond (DFB) een boete van vijfduizend euro gekregen omdat hij na het duel met SC Freiburg (3-2 verlies) uithaalde naar scheidsrechter Jochen Drees. Verbeek is het niet eens met die boete, zo blijkt wel uit zijn teksten in de Duitse media. De oefenmeester van het in degradatienood verkerende 1. FC Nürnberg snapt er zelfs helemaal niets van.

/

“We zijn hier blijkbaar niet in een vrij land, waar iedereen zijn mening kan verkondigen”, tekent Kicker op uit de mond van Verbeek. “Ik moet oppassen met wat ik zeg, maar zo’n hoge boete is onbeschaamd. Als ik met mijn auto 250 kilometer per uur rijd waar ik slechts 120 mag rijden, dan kan ik iemand doodrijden. Dan hoef ik echter niet meer dan driehonderd euro te betalen.”

“Als de voetbalbond vindt dat ik onsportief ben geweest, moeten ze me een cursus laten volgen of voor een amateur- of jeugdploeg laten werken. Dat vind ik prima. Maar een geldstraf?” Verbeek zei na afloop van het duel met SC Freiburg dat scheidsrechter Drees er een potje van had gemaakt. “We speelden tegen twaalf man”, baalde Verbeek destijds.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Die boetes in het verkeer zijn laag, omdat een normale burger het moet kunnen betalen. Boetes in het voetbal zijn nou eenmaal wat meer aangepast aan de hogere inkomens. Misschien kunnen de fans wel wat geld bij elkaar harken, zoals ze bij Chelsea van plan waren. (lol, 10.000 boete, met Mourinho zijn dikke jaarsalaris)

18 april 2014 om 15:21

Op het moment dat een coach dit in het amateurvoetbal doet, krijgt hij een boete van een euro of 40-50 tot maximaal 200. Waarom zou een coach betaald voetbal dan meer moeten betalen? Ik vind het persoonlijk onzin.

18 april 2014 om 15:25

Omdat Verbeek misschien een voorbeeldfunctie heeft?

18 april 2014 om 15:26

Inkomensafhankelijke boetes, ben er een groot voorstander van. Voor iemand die miljoenen per jaar verdiend is dagelijks 170 rijden op de snelweg geen probleem, kost geen drol. Een boete moet een straf zijn, en een paar honderd euro is niets voor iemand met een hoog inkomen en dus ook helemaal geen straf.

Of neem bijvoorbeeld fout parkeren, lekker dagelijks de auto op de stoep zetten, boets kosten toch niets.

200 is geen straf als je een paar ton per jaar krijgt, dat is het probleem, het moet een beetje "pijn" doen. En dat is blijkbaar gelukt met die 5.000,-.

18 april 2014 om 15:42

Roerend mee eens, dat is het meest eerlijke. Met belastingen is het al min of meer zo.

18 april 2014 om 15:48

Inderdaad ik ben zeker niet links maar inkomensafhankelijke boetes invoeren is de enige manier om rijke mensen af te leren. Overigens vind ik het wel onacceptabel dat hij een boete krijgt omdat hij iets verkeerds zegt. Als hij nou de scheids een duw had gegeven oke.

18 april 2014 om 16:02

Linkse rakkers alom vertegenwoordigd hier Nee ik ben voor het belastingssysteem waardoor de inkomens iets gelijk getrokken worden, maar daarmee doen de rijken ook wel weer genoeg voor de armen. Als het op straffen aankomt vind ik dat iedereen gelijk behandeld moet worden. Het is toch niet erger dat een rijk persoon te hard rijdt dan iemand die wat minder geld te besteden heeft? Dan moet de straf voor de rijke ook niet harder zijn dan iemand die minder geld verdient. Rijken werken over het algemeen hard genoeg voor het geld dat zij verdienen, ik vind het wat ver gaan om hen dan te 'discrimineren' op het gebied van strafmaten.

18 april 2014 om 16:32

Ik begrijp wat je bedoelt, en ik dacht er vroeger ook zo over. Maar het doel van een boete is om te zorgen dat je iets afleert. En dat kan alleen als een bepaald bedrag je dusdanig raakt dat je denkt: dat doe ik niet nog een keer.
Nogmaals, ik ben niet links en vind dat we in Nederland te ver zijn doorgeschoten met nivelleren, maar boetes moet je niet zien als belasting. Immers betaal je geen boetes als je je aan de regels houdt.

18 april 2014 om 17:24

@inkeajacied

Je zegt het zelf al, de straf voor een rijk persoon moet niet harder zijn dan die van iemand die niet zoveel geld heeft. Maar dan moet je even nadenken, een bekeuring van 300 euro voor iemand die dat per uur verdient of iemand die er een week voor moet werken? Dan wordt de een toch al harder gestraft ondanks dat de bekeuring gelijk is?

18 april 2014 om 17:28

Voorbeeldfunktie of niet. Hebben we nu vrijheid van meningsuiting of niet.
Volgens velen is dat het hoogste goed dat we hebben verovert met zijn alle.
Maar hier blijkt uit dat dat zo dus niet is.

18 april 2014 om 17:48

Als je 130 km per uur te hard rijdt ben je wel meer kwijt dan 300!

18 april 2014 om 18:13

@ Janwa

Inderdaad, in Nederland ben je in elk geval je wagen en rijbewijs kwijt dan. Hoe dat in Duitsland is, zou ik niet weten..

18 april 2014 om 18:50

In Duitsland zijn de boetes behoorlijk minder dan hier, het enige nadeel is daar dat ze strooien met punten en dat gaat ook weer ten koste van je rijbewijs.

18 april 2014 om 19:08

Dat heeft een coach in het amateurvoetbal ook

18 april 2014 om 19:25

@kevink. Je kan het op 2 manieren bekijken: ik vind dat de strafmaat gelijk (even hard) is als deze letterlijk gelijk is, dus iedereen voor hetzelfde misdrijf op dezelfde manier gestraft wordt. Jij vindt dat iedereen procentueel gelijk gestraft wordt, dus als je meer verdient een hogere straf dan als je minder verdient. Ik vind dat je op gebied van inkomensheffing best kan, het wat eerlijker verdelen in het land. Echter vind ik niet dat je op gebied van straffen deze scheve verhoudingen kan hanteren. Waarom niet? Omdat je dan een bevolkingsgroep harder straft op gebied van inkomen. Ik vind dat deze discriminatie op gebied van strafrecht niet mag en moet kunnen.

18 april 2014 om 20:02

Een voorbeeldfunctie moeten we allemaal hebben. Niet alleen een coach of een speler. Iedere andere gedachtegang is zwak.

18 april 2014 om 20:35

Dus jij bent dus ook van mening dat een normale burger 2 euro voor z'n brood betaald en een rijk iemand 20?

18 april 2014 om 21:09

Nee, want een brood kopen is geen straf, dat is namelijk een primaire levensbehoefte. Van mij mag de belasting voor topinkomens ook omlaag, dat is namelijk echt oneerlijk.

Maar boetes voor hogere inkomens, die moeten omhoog, want een boete is een straf en 100% eigen schuld. Er is namelijk niemand die je dwingt om 100 te rijden binnen de bebouwde kom, op straat te zeiken of om je auto fout te parkeren. Een boete moet ervoor zorgen dat iemand zich aan de regels gaat houden, dat gebeurt niet als het een heel klein deel van je maandinkomen is.

19 april 2014 om 15:13

@rmadridcf
Het is misschien een beetje laat, en je hebt een punt, alleen vind ik dat er een verschil zit tussen verkeerd parkeren en dit. Het fout parkeren of een boete vanwege te hard rijden gaat in mijn ogen om straffen die goed zijn voor je eigen veiligheid. Dit is niet daarvan het geval in mijn ogen, en bovendien ook niet door de overheid, maar door een bond met het oog op financiele inkomsten te maken.

@damonvdv
En om een voorbeeldfunctie aan te geven? Heeft een trainer/aanvoerder/coach van een amateurclub dan geen voorbeeldfunctie?

18 april 2014 om 15:26

Onzin. Je moet boetes niet aanpassen op de salaris van de schuldige maar die van de ernst van het voorval. Anders zou Bill Gates dus een miljoen betalen als hij te hard rijd en iemand met een uitkering 100 euro? Zou erg scheef zijn.

18 april 2014 om 15:34

Een boete is toch een straf? Voor iemand met een uitkering zal die 100 euro boete net zo pijnlijk zijn als dat miljoentje voor Bill Gates. Met 100 euro straf je iemand met miljarden/miljoenen niet, die lacht en doet het gewoon vrolijk nog 10000x.

18 april 2014 om 15:35

Niet aan het salaris maar wel aan de groep mensen aan wie je de boete kan geven.
In een sloppenwijk iemand een boete geven voor wildplassen van 200 euro slaat bijv. ook nergens op, terwijl dit in meer gebieden waar men meer verdient logischer is.

18 april 2014 om 16:42

@luchador,

een boete in Finland is afhankelijk van de ernst van de overtreding en daarna wordt dus bepaald wat de boete wordt aan de hand van je inkomen.

een voorbeeld, als je in een woonwijk (30km) 50 rijdt (20km te hard) dan kan het zien dat dat op een schaal van 1 tot 10 een 5 is. (een maand heeft 30 dagen (30/10 = 3x5 = 15)
dan bepaald dus dat je 15 dagen loon moet betalen. (gebasseerd of je belastingaangifte)

wat gebeurd er dus, een agent pakt een computer bij de hand en tikt jou burger service nummer in, hij ziet dat jij 3000 euro bruto verdiend per maand. ( delen door 30 = 100 euro) x 15 dagen dus moet je 1500 euro dokken (als een voorbeeld)

je boeten is dus afhankelijk van de ernst en je maandelijkse inkomen. (ik woon in Finland en dit is hier vrij normaal) de hoogste boete .

zo kreeg Jussi Salonoja ooit een bekeuring van 200.000 euro (hij reed 50km in een 25km zone) hij verdiende in het jaar ervoor 11.5 miljoen euro

18 april 2014 om 18:14

@ jeronsaik

Een systeem dat wel een redelijke investering vergt, maar die waarschijnlijk wel loont uiteindelijk. In gevoel van rechtvaardigdheid en waarschijnlijk ook nog voor de schatkist.

18 april 2014 om 20:08

het valt wel mee denk ik, waarschijnlijk zal er in Nederland alleen een schaal ontwikkeld moeten worden en training gegeven moeten worden bij agenten.

de computers die ze gebruiken zijn dezelfde scanners/bestel computers die men in de supermarkt gebruikt (alleen een ander programma/software waarschijnlijk)

het belasting systeem bestaat al dus de overheid kent de inkomens. iedereen heeft een burgerservice nummer dus daar hoeft ook niks mee te gebeuren.

overigens krijgen buitenlanders een boete die afhankelijk is van het gemiddelde inkomen in de bevolkingsgroep. wanneer jou paspoort 25 jaar zegt, dan zul je een boete krijgen die het gemiddelde is van alle werkende tussen de 20 en 25 jaar. (gebasseerd op het inkomen van een 20 tot 25 jarige.) en dan afhankelijk van de zwaarte van de overtreding.

18 april 2014 om 15:31

Wat een onzin het is gewoon pure geldschepperij? Wat veranderd een geldboete aan de situatie? Ik vind het verwerpelijk dat problemen/overtredingen afgekocht kunnen worden, maar dat is natuurlijk niet alleen in de voetbalwereld zo.

18 april 2014 om 16:04

Klinkt leuk dat bij elkaar rapen van geld voor de trainer maar de band die Mourinho en de fans van Chelsea hebben is denk ik net iets anders dan die bij Nurnberg met Verbeek

Ik dacht dat die boete ook te maken had met beledigingen aan het adres van de trainer van freiburg? Of sla ik de plank nu mis? Wie o wie kan mij helpen lieve voetbalzonevolgers...

Helemaal mee eens. Ik vind al die boetes die soms oplopen tot tonnen maar bullshit. Het mag dan relatief niks voorstellen voor die mensen maar het blijft veel geld dat je betaald terwijl je heel weinig verkeerd deed. De mensen die het moeten betalen begrijpen dit soms niet maar een Verbeek die lekker nuchter is wete dat dit niet normaal is. Als ik Verbeek was zou ik mijn middelvinger naar de bond opsteken en geen reet betalen. Uitvechten in een rechtszaak dan maar, puur om principes. Dit soort boetes zijn bullshit.

Pfff de nodige ongrappige opmerkingen zullen weer gemaakt worden bij VI vanavond. He Genee! Alles goed? Ot: Verbeek heeft gewoon gelijk. Je mag gewoon zeggen wat je vind. Het is een beetje emotie en Verbeek vind dat hij is benadeeld dat zegt hij en wordt onterecht beboet. Helaas voor hem komt hijner niet mee weg.

Die scheidsrechters doen af en toe echt zielig. Spelers moeten alle kritiek maar slikken, maar de scheidsrechters rapporteren het meteen als je wat zegt wat ze niet leuk vinden.

Ik ben het wel én niet eens met Gertjan Verbeek. Ben het eens dat je best je mening mag uiten, dat hoort bij mensen. Je mag best je emoties laten tonen en dan is gewoon ' klote ' dat je meestal hiervoor wordt gestraft.

Ik ben het niet eensals het gaat over de boete. Dit is gewoon een boete die je moet accepteren. En oké, Verbeek is geen trainer die tonnen verdiend, zoals Mourinho en dat het dan moeilijker is om het bedrag te betalen, maar gewoon accepteren en dan ben je er vanaf. Doet me wel denken aan wat Henk de Jong ( Cambuur) vertelde. Dat als hij ontslagen zou worden, dat hij dan ook in de crisis zit en dat hij ook een gezin heeft waarvoor hij moet zorgen. Maar goed, Verbeek is een andere trainer dan De Jong.

Ik las eerst niet goed en zag 50.000 staan. Was al blij dat er eindelijk eens een bond ballen toonde. Viel ff tegen

18 april 2014 om 15:51

Want jij zou het terecht vinden dat Verbeek meer dan een maandsalaris zou moeten betalen voor het openlijk uiten van kritiek op de scheidsrechter? Ik vind deze straf al buitenproportioneel, laat staan als de straf 50.000 euro zou zijn.

19 april 2014 om 11:13

De discussie gaat voor mij niet over zijn gelijk maar over hoogte vd boete. Die moet je voelen. En 5000 euro voor een voetbalman op dat niveau is niets. Mist ie niet eens.

19 april 2014 om 11:30

Nee, vandaar dat ik ook vraag of jij een boete van meer dan een maandsalaris (dus die 50.000 waar jij op doelt) een normale straf vind voor een vergrijp van deze ernst? Verbeek hoeft niet op een houtje te bijten, dat moge duidelijk zijn. Maar hij verdient geen miljoenen hoor.

Verbeek heeft gewoon gelijk. Een boete van 5000 euro is gewoon belachelijk voor een uitlating jegens een scheidsrechter. Dat is gewoon gemakkelijk van de Duitse voetbalbond om zomaar zoveel geld te eisen voor zoiets petieterig!

Ik ben het wel met m eens dat ze m beter een cursus kunnen laten doen ofzo. Met 5000 euro schieten beide partijen niets op, wat moet de bond daar nou mee?

Overigens is het wel logisch dat mensen met een hoger inkomen een ander geldbedrag als boete krijgen. Mensen zeggen, ook hier, vaak: de boete moet 'gelijk' zijn. Wat men niet altijd doorheeft dat 100 euro voor een arm persoon een ander bedrag is dan 100 euro voor een rijk persoon. Dat is dus juist Geen gelijke boete. Je moet een straf geven die voor beide het zelfde negatieve gevoel geeft (opdat ze het niet meer doen). Nu zijn er genoeg rijkere mensen die een 'abbonement kopen' op te hard rijden. Als je standaard die 30 kilometer per uur te hard rijdt krijg je wel een aantal dikke boetes per jaar. Maar dat is voor hen dik te betalen. Pure keuze dus om het te blijven doen, zo werkt de boete dus niet.

ik vind het terecht dat hij zegt dat er meer straffen in natura moeten komen, in plaats van deze geldstraffen. Verbeek heeft dan wel geen tientallen miljoenen maar die paar duizend - of die nou principieel te hoog of te laag is, gaat eigenlijk ten koste van niks bij een voetbaltrainer in de bundesliga.

Als je meer verdient moet je meer boete betalen. Zou dan voor alles moeten gelden en dan aan de hand van een percentage op het loon moeten doen. Iemand die 2 miljoen verdient betaald voor dezelfde verkeersovertreding net zoveel als iemand die 1200 euro verdient. Maar daar gaat het niet om.

Verbeek heeft groot gelijk op grond waarvan krijgt hij die boete? Omdat hij iets zegt wat hij vind of omdat de Duitse bond geen kritiek duldt. Net als al die bonden trouwens. Dan is dat belachelijk in een Democratisch land. Als ze zeggen onsportief dat kan dan idd een cursus die hijzelf dient te betalen of inderdaad zelf een cursus geven of training over sportiviteit voor een goed doel. Maar waarom de kas spekken van de voetbalbond. Het gaat Verbeek ook niet zozeer om het geld maar om het principe wel mooi dat die hiervoor opkomt en geen blad voor de mond neemt. Laten we eerlijk zijn als je echt onrecht is aangedaan mag dat gezegd worden. Als die club door dat verlies degradeert zijn de gevolgen er groot. ook kwa financiën. Iedereen mag oordelen over spelers en trainers en terecht ook maar over scheidsrechters mag niks gezegd worden. Ik bedoel ik zie genoeg scheidsrechters naderhand zeggen die speler maakt een overtreding heb ik niet gezien is rood. Dat is ook onsportief dan. Hopelijk doet de Duitsebond wat met de kritiek van Verbeek

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren