Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

AZ maakt na twaalf jaar vertrek van directeur bekend

Laatste update:

AZ en Toon Gerbrands nemen per 1 september afscheid van elkaar. De 56-jarige algemeen directeur vindt het tijd voor een nieuwe uitdaging in zijn carrière. AZ maakt het nieuws maandag in een officieel statement op de clubwebsite bekend.

/

Gerbrands werkt al twaalf jaar in Alkmaar en doorstond in die periode fikse stormen. Met name het omvallen van de DSB-Bank en het vertrek van geldschieter en voorzitter Dirk Scheringa was een flinke klap, maar AZ en Gerbrands kwamen ook die te boven. Inmiddels verkeert de Noord-Hollandse club weer in rustiger vaarwater. De algemeen directeur vindt het moment daar om weg te gaan.

Gerbrands wordt al enige tijd gelinkt aan competitiegenoot PSV. Tiny Sanders stelde zijn functie eerder al ter beschikking en in Eindhoven zou men Gerbrands graag willen aantrekken als zijn opvolger. De voormalig volleybal-bondscoach heeft de laatste weken niet willen reageren op de link met PSV. AZ moet voor de zomer sowieso op zoek naar een nieuwe hoofdtrainer. Technisch directeur Earnest Stewart blijft wel aan.

Denk jij dat Toon Gerbrands naar PSV gaat?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zou toch een stunt zijn. De lichtstad klein Alkmaar!

14 april 2014 om 11:58

jammer, Er blijft nu helemaal niets meer over in Alkmaar.
Denk niet dat ze de klap te boven zullen komen, aangezien stewart nou niet bepaald de slimste van de 2 is.

14 april 2014 om 12:30

Misschien begrijp jij de structuur niet van AZmaar Stewart zal niet gaan over aanwijzing van de algemeen directeur. Stewart is niks meer dan een technische beleidmakers en heeft alleen zeggenschap over het 1e team van AZ en medezeggenschap over de jeugd.

De rest is altijd bestuurd door een algemeen directeur en voorzitter. Gebrands mocht ook niks zelf beslissen. De raad van AZ is altijd de machtigste geweest.

Neelissen is de man geweest die zakenmannen van Alkmaar en omstreken bij elkaar heeft gebracht en AZ heeft gered. De directeur bij AZ geeft advies aan het bestuur maar volgt vervolgens orders op.

Binnen de groep van zakenmannen die AZ hebben gered zitten kundige bestuurders. Neelissen zal 1 van die mannen aanwijzen of hij zal het zelf overnemen.

De positie van Stewart staat trouwens flink onder druk want Gebrands was een van de weinigen die Stewart uit de wind hield. De commissarissen wilde destijds geen TD benoemen maar die werkzaamheden zouden gedeeld worden door de hoofd-scout en de trainer.

14 april 2014 om 12:06

Sorry, ik begrijp je niet denk ik. Wat zou een stunt zijn?
Als Gerbrands naar PSV ?

14 april 2014 om 12:27

Gerbrands naar Psv. Met Brands als TD en Schaars en Maher in het veld. Nu het lange termijn beleid nog even copiëren .
Geloof er trouwens niets van dat Toon naar PSV gaat. Hij gaat naar het buitenland.

14 april 2014 om 12:40

Oh zo... ik heb hem..

Ze kunnen ook nog wel een centrale verdediger gebruiken, kan die meteen meenemen uit Alkmaar.

14 april 2014 om 13:20

Welke dan? De cv van AZ zijn ook niet echt van een hoog niveau, of laat ik het anders stellen, welke cv van AZ is dan beter als wat er bij PSV in de basis staat?

14 april 2014 om 13:25

Nou laat ik voorop stellen dat ik er vanuit ga dat je beter een CV van jezelf kan hebben dan een gehuurde. En ik er vanuit ga dat Rekik volgend jaar niet nog in eindhoven speelt (puur op basis dat het huurspeler is).
Viergever zou een goede optie zijn voor PSV denk ik. Verdedigend misschien minder sterk, maar wel een type leider die PSV niet heeft.

14 april 2014 om 14:14

Tja dat kan, persoonlijk ben ik meer van, de beste speelt, of die nu gehuurd, geleased, geleend of gekocht is maakt mij heel weinig uit. Was heel blij met Stoch, Raijcovic, redelijk tevreden met Braafheid en ontevreden met Onyewu.
Ja eigen spelers kun je winst opmaken, maar ook verlies.
Ei ik heb echt liever een gehuurde Atsu als een Gudmonsson bijvoorbeeld.

14 april 2014 om 15:58

Klopt. Hij gaf onlangs aan in een interview dat hij naar Engeland wilde.

14 april 2014 om 23:56

Je zou me bijna een beetje helderziend kunnen noemen:

"psv heeft interesse niet niet al te dure aanvoerder van Az:
Viergever zou voor de communicatie moeten gaan zorgen...."

Heb ik vaker last van.. hansie hansie pikte ook al mijn opstelling hahahaha

Tiny Sanders stelde zijn functie eerder al ter beschikking en in Eindhoven zou men Sanders graag willen aantrekken als zijn opvolger.

Lijkt mij een goed plan

Voetbalzone: Foutje in de laatste alinea,

Gerbrands wordt al enige tijd gelinkt aan competitiegenoot Psv. Tiny Sanders stelde zijn functie eerder al ter beschikking en in Eindhoven zou men Gerbrands graag willen aantrekken als zijn opvolger.

Dirk Scheringa weer directeur maken... :

On:
Slecht nieuws voor AZ, de driehoek die AZ opbouwde rondom de eeuwwisseling Gerbrands-Brands/Van Geel-Scheringa is dan definitief kapot. Wat voor de bestuurlijke rust jammer is.

Maar niets dan lof, is soms iets te trots op zijn eigen prestaties (boekjes, lezingen etc.) maar zijn werk was wel goed (faillissement afgewend etc.) en de club weer opgebouwd daarna.

14 april 2014 om 11:47

Hangt volledig van de opvolger af. Het wil niet zeggen dat het nu gedaan is met de bestuurlijke rust.

14 april 2014 om 12:35

Gebrands had 0,0 zakelijke contacten om een faillissement af te wenden. Neelissen heeft AZ gered met wat zakenvrienden. Er zit nog altijd een zeer sterker raad van commissarissen met daarachter een zeer sterke groep rijke zakenmannen.

AZ zal vast een uitstekende man aanwijzen en dit is alleen maar positief voor de club. Gebrands is goed geweest maar AZ is de laatste jaren er niet op vooruit gegaan. Het zit in een sleur en eindigen nu al meerdere jaren achter elkaar buiten de top 6 terwijl het de begroting heeft om in die top 6 te spelen.


Ik ben blij met nieuwe en frisse wind. Nu nog Stewart eruit en we gaan spannende tijden tegemoet

Die gaat naar Psv, geen twijfel over mogelijk.

14 april 2014 om 12:07

Nee, hij gaat met Louis van Gaal mee naar Engeland. Dat is zijn wens en nieuwe uitdaging.

14 april 2014 om 12:38

Dat zou mooi zijn. Toon en Louis gaan Man United even CL winnaar maken

15 april 2014 om 01:51

Als je denkt dat Moyes ontslagen wordt dan volg je Man United waarschijnlijk niet zo goed. Ze bakken er dit seizoen weinig van naar Moyes gaat zowiezo nog een jaar langer de tijd krijgen. Dus dat feestje gaat niet door.

Nou, hij heeft al bekend gemaakt dat hij weg gaat. Tot september blijft Gerbrands in dienst bij AZ. Bron: az.nl

Mooie kop. Alsof er twaalf jaar geleden een directeur is vertrokken en AZ maakt het nu pas bekend.

14 april 2014 om 12:07

Echt heh.. ik moest ook 2 keer lezen. "maar... waarom nu pas.... ohhh.. op die fiets"

Sterker nog hij is al gestopt in Alkmaar, ben benieuwd wie zijn opvolger wordt.

14 april 2014 om 12:30

Misschien ff op de site van AZ kijken

ALKMAAR- Toon Gerbrands heeft in goed overleg met de Raad van Commissarissen besloten na twaalf jaar zijn functie als Directeur Algemene Zaken bij AZ neer te leggen. Gerbrands blijft tot 1 september in dienst van AZ. Hij wikkelt de komende maanden de lopende zaken af, waaronder de komst van het nieuwe trainingscomplex.

14 april 2014 om 13:50

blijf het nieuws maar volgen, ik verwacht dat deze week verdere info komt dat hij niet tot september in dienst blijft.

14 april 2014 om 14:17

We zullen het wel zien, maar als ik van te voren al het officiële nieuws moet gaan wantrouwen, dan is het einde zoek.
Dus voorlopig ga ik er maar vanuit dat wat ze bij AZ melden de waarheid is.

Zal binnenkort inderdaad wel bekend worden dat hij bij PSV aan de slag gaat. Ben benieuwd of hij de boel daar weer een beetje kan professionaliseren.

Dit was te verwachten, flinke veranderingen op technisch en bestuurlijk vlak in Alkmaar. Toon heeft het fantastisch gedaan, met afstand de beste sportbestuurder in Nederland. Stewart blijft zitten maar zal zich eindelijk eens moeten gaan bewijzen na een serie onbegrijpelijke miskopen. Gelukkig is de aantrekkingskracht van AZ erg groot, deze vacature zal ongetwijfeld snel en goed worden ingevuld.

Bedankt voor de mooie jaren van extreem goed werk Toon. Ik vind het vreselijk jammer dat je gaat, maar ik gun je een mooie en gewenste vervolg stap in je carriere!

Ach dit zat eraan te komen.

Het vermoeden was er al en het wordt nu de waarheid.
Az heeft als doelstelling een structuele eindplek bij de top-5 met eens in de 5 jaar een serieuze gooi naar de titel.
Deze verwachtingen lagen al hoog, maar iedereen ziet nu toch echt wel in dat ze te hoog liggen.

Jaarlijks gaan de beste spelers weg en daar wordt niet juist op ingesprongen.
Nu ook advocaat verdwijnt en er geen trainer van enig naam blijkt te worden aangetrokken legt az zich neer bij de ontstane situatie.
Ook europees voetbal gaat er naar alle waarschijnlijkheid niet gehaald worden (ik acht de playoff winnen tot utopie).
Gerbrands ziet ook de achteruitgang en die heeft denk ik ook geen zin meer om weer te moeten gaan bouwen.
Ik wens Toon veel succes met wat hij gaat doen in de toekomst en bedank hem voor de gedane zaken in Alkmaar.

14 april 2014 om 12:31

Zou het vertrek van Gerbrands ertoe kunnen leiden dat Advocaat en vd Haar alsnog blijven? Ik neem aan dat hij de beslissing heeft genomen om vd Haar eruit te gooien, wat ertoe geleid heeft dat Advocaat niet wilt verlengen, of is dat Stewart geweest?

14 april 2014 om 12:38

Ik denk niet dat het zo in zijn werk zal gaan.
Advocaat zocht gewoon een (goed) excuus om zijn vertrek aan te kondigen ondanks dat hij gewoon maar voor de rest van het seizoen zou blijven.
Denk ook wel dat de werking met stewart voor sommige mensen niet optimaal is.

Ben erg benieuwd waar het heen gaat met az nu, omdat de ambitie is....kijken omhoog.....terwijl men toch elk jaar een stap naar onder inzet.

Met gerbrands word psv ook geen kampioen hooguit wat rustiger in de top.

Ik heb wel het idee dat AZ volgend seizoen bij de top 5 kan eindigen. Waarom niet? AZ heeft de laatste jaren toch wel bewezen dat ze op zich wel meekunnen. De jeugd bij AZ heeft onder Advocaat niet echt de kans (behalve Paok Saloniki? uit. Kortom er moet een trainer komen die de jeugd ook de kans geeft om een aantal wedstrijden mee te doen.als ik AZ was, zal ik om te beginnen Johansson (de spits) verkopen. Ik ben bij de uitwedstrijden van AZ in Leeuwarden en Enschede en een aantal thuiswedstrijden geweest en moet concluderen dat hij eigenlijk totaal geen inzet heeft. Bovendien mist hij echt behoorlijk veel kansen. Normaal gesproken had hij met meer inzet ver boven de 20 doelpunten moeten en kunnen maken. Helaas is Avdic geen waardige vervanger. Tenslotte vind ik dat AZ het heel goed heeft gedaan en dat het beleid bij AZ een voorbeeld voor andere clubs is. Een paar jaar geleden was AZ namelijk bijna failliet en nu is het één van de gezondste clubs in Nederland.

Wat zal ik ervan zeggen. De eerste 7 jaar was hij de loopjongen van Dirk Scheringa en en vroeg iedereen zich af waarom hij er zat en wat hij eigenlijk deed. Na het vertrek van Scheringa werd hij prominent naar voren geschoven. In 1e instantie leek hij de juiste man op de juiste plaats. Naarmate de jaren vorderden leek hij zich echter steeds meer te verschuilen achter managementjargon. In iedere zin die hij zegt komt minimaal tweemaal het woord kernwaarde voor. Zijn grote voordeel is dat de gemiddelde voorzitter van een voetbalclub in Nederland een volstrekte onbenul is. Boven dit niveau stijgt Gerbrands uit, zo moet ik toegeven. Belangrijkste man binnen AZ blijft echter René Nelissen. Zolang die er nog zit, maak ik me hier niet druk om.

Zonde dit! Gerbrands was en is de meest geschikte persoon op die positie. Hij heeft AZ zien komen, gaan en weer komen. Iedereen heeft wel eens de ambitie om hogerop te komen maar hoop dan ook wel dat dit hem gaat lukken (voorcontract met Psv?)

Hoe dan ook, het gaat je goed, en zorg er iig nog voor dat er een goede geschikte trainer komt in Alkmaar en laat de erfenis achter aan een zeer geschikt persoon!

Ben benieuwd wat ie achterlaat.
Gemor onder een aantal grote sponsors , mogelijk vertrek van het trainingscomplex naar Zaanstad ,
een verslechterde verstandhouding met de gemeente Alkmaar en een magere zeer povere selectie waar denk ik voor het komend seizoen geen grote aankopen voor wordt gedaan.
Aantal toeschouwers op de tribune verminderd nu al , ziet er niet erg rooskleurig uit.
Allemaal de verdienste van ..............????????????

14 april 2014 om 13:17

AZ had een selectie die 3-4 jaar lang afgeroomd werd van 2009 tot 2012. Dit jaar voor het eerst Gudelj en Gouweleeuw (en Poulsen terug) als kwaliteits impuls.

AZ heeft dit jaar weer geld voor nog 3-4 directe versterkingen en jeugd die doorbreekt... nu nog prutsers als Elm, Reijnen, Gorter weg doen. En de contracten van eigenheimer Gudmundsson loopt af en hopelijk Avdic dumpen.

Een Turuc zou helpen of een Toornstra of een goede vleugel... type Kostic (de echte kostic is te duu) en een goede 2de spits.

Over de opvolging van Toon Gerbrands wordt inmiddels druk gespeculeerd. De namen Joop Alberda en Gerard van der Belt. Oud-volleybalcoach Alberda zit inmiddels in de raad van commissarissen van AZ. Van Der Belt is Algemeen Directeur bij Cambuur Leeuwarden. In het Friesch Dagblad vertelde Van Der Belt dat hij niet benaderd is door AZ. ,"maar”, erkent hij, ,,als je gevraagd zou worden en het is ook financieel een stap vooruit, kun je er over nadenken. Het is alleen wel zo dat ik ‘vercambuurd’ ben."

Hoop dat vd Belt bij ons blijft, deze man verdient een standbeeld!

AZ doet het toch al jaren hartstikke goed. Veel beter dan clubs die in potentie groter zijn, zoals Utrecht, Groningen of Nac.

Dat zal ook wel voor een deel aan Gerbrands te danken zijn.

14 april 2014 om 15:34

Hoe bedoel je in potentie groter zijn?
AZ heeft qua terrein een best groot achterland en hoeft dit alleen te delen met Ajax (boven Alkmaar is overwegend AZ, zaandam e.d is natuurlijk een grijs gebied qua fans, waarschijnlijk overwegend Ajax)

Een NAC moet fans en sponsoren delen met meer clubs.

AZ heeft een zeer goed imago opgebouwd de afgelopen 10-15 jaar... financieel stabiel... sportief (m.u.v. afgelopen 2 jaar) mooi voetbal, Europese tripjes, ze scouten vrijwel alleen ''leuke'' voetballers zoals Rasmus Elm, Adam Maher (jeugd), Maarten Martens, Steven Berghuis... zelfs de verdediger Mattias Johansson en Jeffrey Gouweleeuw moeten ''leuk'' voetballen........het goede/leuke voetbal staat al jaren voor op succes.....voetbal blijft immers een sport van amusement... anders hadden we wel betonvoetbal gespeeld zoals bepaalde Eredivisie clubs :P (ik noem geen namen ;-) )

14 april 2014 om 18:09

Ook een berg miskopen...; de andere Elm Victor, Reijnen, Gorter, Advic, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Een aantal uit de koker van Stewart .

15 april 2014 om 11:42

Persoonlijk vind ik dat dat meer een kwestie is van het gebrek aan geld.
Wanneer je veel geld hebt (voorheen AZ) kon je een Moreno, Romero e.d. betalen en uit de handen houden van subtoppers in Europa door meteen 7-8 ton te geven.

Een Gorter/avdic is opvulling, bij gebrek aan jeugd. het kost een paar ton.... (viktor transfervrij) maar dat zie je dan ook aan alles.... een Gudelj 2.5 miljoen en Gouweleeuw 1.5 miljoen zie je al dat zij veel beter zijn...

Maar achteraf, stomme aankopen. Alhoewel de jeugd van 16-17-18 ook niet het hele jaar kan laten spelen?! Of wel? Zelfmoord als er 3-4 blessures zijn... dan had AZ in een worst-case scenario nu 14de geweest. En 5-6 miljoen aan EL inkomsten gemist.

14 april 2014 om 16:56

Als die clubs in potentie beter groter zijn, wat is mij stelling afvraag zie CPM cijfers, doen het dan erg matig.

14 april 2014 om 20:42

Zeker Utrecht en NAC hebben er een zooitje van gemaakt. Terwijl AZ het al jaren goed doet.

AZ is de absolute koploper in het transferresultaat de laatste 5 jaar!

Zelfs in absolute getallen en relatief doen ze het dus gewoon 5x beter dan de topclubs. Slimme zet van Psv.

14 april 2014 om 19:51

Kun je dit onderbouwen met feitelijke getallen? Ik denk dat PSV namelijk wel eens het beste transferresultaat kan hebben de afgelopen jaren. Denk aan Strootman, Lens, Mertens.

14 april 2014 om 23:56

Ja, zie soccerway transferoverzicht. PSV deed het alleen de laatste 2 jaar goed en haalde daardoor een transferresultaat van zo'n 17 miljoen. Ajax deed het beter met 52 miljoen, maar AZ haalde 55 miljoen. En dat met een begroting van de helft van de traditionele top 2.

15 april 2014 om 11:46

Bondskoots,

Brands en daarna Stewart doen transfer.
Gebrands is algemeen directeur en heeft direct daar niets over te zeggen... misschien dat ze sparren, maar de verantwoordelijkheid en beslissing ligt bij de technisch directeur mbt aankopen.

15 april 2014 om 14:59

Natuurlijk, maar qua bestuur deed men het bij AZ gewoon geweldig na het vertrek van Dirk S.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren