Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Ajax-spelers zijn betrouwbaarder dan die van PSV en Feyenoord'

Laatste update:

Frank de Boer is pas drieënhalf jaar hoofdtrainer van Ajax, maar staat nu al op het punt om als coach voor de vierde keer kampioen van Nederland te worden. De Amsterdammers hopen aankomende zondag al de champagne te mogen ontkurken, maar als dat niet het geval is, volgen er nog twee herkansingen. "We hebben het echt met z'n allen gedaan", stelt De Boer.

/

De hoofdstedelingen presteerden niet altijd even goed, maar zijn wel al maanden ongeslagen in de Eredivisie. De laatste nederlaag dateert van 2 november, thuis tegen Vitesse (0-1). "We haalden niet altijd een acht, maar ook geen vier", analyseert De Boer in gesprek met het ANP. "Bij Feyenoord en PSV lopen ook goede spelers, maar die van ons waren betrouwbaarder."

De Boer erkent dat het spel van Ajax soms wel wat sprankelender mag zijn, maar benadrukt dat dit niet gemakkelijk is, wanneer er elf tegenstanders achter de bal staan. Mocht Ajax inderdaad weer kampioen worden, dan schrijft De Boer geschiedenis: geen enkele andere trainer in de clubhistorie slaagde erin om vier landstitels op rij te pakken.

Ajax wordt de terechte kampioen

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De boer niet helemaal gelijk. Als men altijd met 11 man achter de bal zou staan, waarom krijgt de tegenstander altijd zoveel kansen. Ajax mist gewoon kwaliteit en met name creativiteit. Neemt niet weg, terechte kampioen!

9 april 2014 om 09:19

Zo veel kansen krijgen ze niet.
Als je kijkt naar hoeveel kansen ze krijgen zijn sommige ploegen juist effectief zoals cambuur en groningen of feyenoord in de beker.
Maar echt veel kansen geeft ajax niet weg.

9 april 2014 om 10:04

Flavente...

Iedere kans van elke tegenstander van Ajax wordt enorm uitvergroot. Iedere schot op doel wordt na een wedstrijd besproken als ''dat had een goal moeten zijn''.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat het door de kwaliteit komt dat Ajax niet eerder wedstrijden beslist / door kan stoten / kansen weg geeft.

Volgend seizoen moet het gewoon een stap beter en moeten we meer wedstrijden vroegtijdig beslissen zodat je tegen mindere tegenstanders uiteindelijk met 3-0 of 4-1 van het veld loopt. Dan maar met wat extra, duurdere, aankopen. Het is tijd voor de volgende stap...

9 april 2014 om 10:20

@ Flavente

De gedachte van de laatste week heerst weer. Ajax heeft tegen Vitesse inderdaad veel doelpogingen tegen gehad. Maar de wedstrijden ervoor bijna niet.

RKC had 3 schoten op doel, Ajax 9
Twente had 4 schoten op doel, Ajax 6
NAC had 3 schoten op doel, Ajax 7
Cambuur had 4 schoten op doel, Ajax 8

Dus Vitesse is eigenlijk de uitzondering op de regel.

9 april 2014 om 14:00

@ Delano.

Verschil is wel dat Ajax altijd grote kansen tegen krijgt. Amper een poging van afstand of zo. Nee Ajax wordt af en toe gewoon combinerend overklast en geeft 100% kansen weg. Je verwacht toch echt dat het andersom zal moeten zijn.

9 april 2014 om 14:54

@ Lee11

Daar ben ik het roerend mee eens ja, ze krijgen te vaak te veel grote kansen tegen. Desondanks hebben ze maar 23 doelpunten tegen in de gehele eredivisie in 31 wedstrijden. Dus zoveel "gigantische" kansen krijgt de tegenstander ook niet.

Als iemand vanaf binnen de 16 op het Ajax doel schiet met nog 4 man er tussen worden het gezien als een grote kans voor de tegenstander. Terwijl het vaak een vrij ongevaarlijk schot is.

Maar er is nog teveel onzekerheid, maar dat is ook te verklaren.
Van Rhijn heeft een periode beroerd gespeeld
We hebben een keeperswissel gehad
Onze vaste RCV vertrok die al 3 jaar basis stond
op de linksback hebben we eigenlijk geen vaste speler gehad durende het seizoen.

Oftewel er zijn veel wisselingen geweest, weinig standaard en dus weinig automatismen.

9 april 2014 om 10:23

Tuurlijk, Ajax krijgt de meeste kansen tegen van alle Eredivisie-clubs en daarom heeft het ook de minste goals tegen...

Ajax staat minimaal in de top 3 wat betreft het aantal doelpogingen tegen. Met Cillessen op goal is het aantal goals tegen sterk afgenomen. Dit kampioenschap is met recht een kampioenschap van het team te noemen, er was niemand echt een uitblinker, en dat geeft ook de zwakte van dit Ajax aan.

9 april 2014 om 11:19

Ik vind het collectief juist geen zwakte, ik vind het eerder zwak als je afhankelijk moet zijn van 1 soort speler en zijn oplevingen.

9 april 2014 om 12:05

Dd28 je zegt het verkeerd... Ajax staat in de top 3 met 'minst' aantal doelpogingen tegen.
Nu lijkt het juist of Ajax in de top 3 met doelpogingen tegen staat.

9 april 2014 om 12:41

@ Ndisdenaam

Klopt, dat is ook wat ik bedoelde. Denk dat het wel duidelijk is verder, hoewel het er wel verkeerd staat.

@ JK-Ajax

Ik vind het een zwakte dat er geen een speler is met creativiteit of een individuele actie. Iemand die een wedstrijd los kan breken als deze op slot zit. Fischer zou dat moeten kunnen, maar laat dat dit seizoen niet zien. Kishna is nog te onervaren hiervoor. De vleugelspelers zouden dit moeten doen, maar vaak staat er een spits of een middenvelder op de buitenposities. Ik vind dat wel een zwakte. Als je ziet hoevaak Ajax eigenlijk oppermachtig was qua balbezit, maar niets wist af te dwingen dan vind ik dat geen pluspunt. Een Depay bijvoorbeeld is in staat om een wedstrijd open te breken. Dat mis ik bij Ajax.

9 april 2014 om 13:27

Laat ik voorop stellen dat ik Depay een geweldige speler vind en iemand met zijn kwaliteiten en potentie graag zie komen, maar Depay is op zijn best bij een tegenaanval. Dan kan hij zijn man opzoeken en als hij daar voorbij is een voorzet geven of zelf schieten. Een buitenspeler van Ajax komt zeer zelde in zo'n situatie, omdat tegenstanders van Ajax veel vaker en veel meer achterin blijven hangen. Ajax krijgt zelden tot geen kans een tegenaanval te doen, omdat de tegenstander altijd met ongeveer 7 man achterin blijft, terwijl clubs als Roda JC tegen PSV wel vooruit durven te verdedigen. Het viel mij die wedstrijd gewoon op, zo groot was het verschil. Roda JC stond op de middenlijn met de verdedigers, terwijl zij tegen Ajax hun aanvallers op de middenlijn had bij wijze van spreken. Als Ajax Depay haalt gaat hij vanzelf anders spelen, omdat de manier waarop hij nu speelt niet werkt bij Ajax. Fischer speelde vorig jaar bijna precies hetzelfde als Depay; naar de man dribbelen, proberen ervoor te gaan en beiden gingen vaak voor eigen succes. Echter kon Depay zich door ontwikkelen, want hij hoefde zijn speelstijl niet te veranderen. Fischer wel, die heeft dus ook een mindere periode. Door de ruimtes die PSV krijgt kon Depay zijn onbevangenheid houden, sterker nog; werd dat juist een wapen. Ajax krijgt echter minder ruimte van de tegenstanders, dus moest Fischer anders gaan spelen, slimmer, meer zoekend naar een gaatje.

9 april 2014 om 13:57

Verschil tussen Depay en Fischer is simpel hoor. Depay is 10 keer sterker dan Fischer. 1 op 1 is Depay ook gewoon prima. Ook al is er Geen ruimte, zie zijn wedstrijden in Oranje!!! De explosiviteit die een Depay heeft zal Fischer denk ik nooit krijgen. Dat is ook geen vereiste, aangezien iedere speler is maar het had Fischer wel ontzettend geholpen.

Fischer heeft denk ik gewoon niet de kracht, snelheid om in de top te slagen als vleugel ( top Europa ). Hij is ook gewoon te voorspelbaar. Iedereen weet inmiddels dat hij binnendoor gaat. Ik denk overigens wel dat hij een goede nr 10 is. @ de toekomst speelde hij vaak vanaf links of in de spits. In de as vind ik hem gewoon een goede speler. Helaas spelen we zonder nr 10.

9 april 2014 om 17:24

Lee112, wat een onzin om die twee te vergelijken. Het zijn heel ander soort voetballers.
Depay heeft bovendien een heel groot nadeel. Hij begint pas de laatste weken een teamspeler te worden. Daarvoor ging hij altijd voor eigen glory en dat brak psv steeds op.

Dat er mensen nee invullen bij de poll zegt genoeg over hun kennis van voetbal of lopen gewoon te trollen.
Wie aan het eind van de rit bovenaan staat is altijd "terecht" de kampioen. Zonder twijfel..

9 april 2014 om 09:13

Juventus werd een paar keer kampioen was niet helemaal terecht achteraf. Maar ik denk dat de mensen die oneens invullen het meer bedoelen als kampioen van de armoede.

9 april 2014 om 09:39

@justxav: Heb je weer die onzin....dan kan je elk jaar spreken van kampioen van de armoede want er zijn elk jaar teams die teveel punten laten liggen. Er is nog nooit voorgekomen in de geschiedenis dat een team alle 34 wedstrijden wint. Dat kampioen van de armoede is echt zulke onzin.

Maar de Boer heeft wel gelijk Ajax zakte niet echt door een ondergrens en meestal was het toch een 6je met een matig duel. En bij Feyenoord en Psv of Twente zie je vaak wanneer het niet loopt dat het gewoon een 4 is. Dat is de reden dat Ajax minder punten verspeeld heeft. En wederom heeft de Boer laten zien dat teamverband belangrijker is dan individuele klasse.

de Boer kan zich nu mooi focussen op gerichte aankopen om het team nog meer te versterken voor volgend jaar want er kan wel wat bij en dan hoop ik met name op Ziyech en Narsingh. Dat zijn toch wel 2 mensen die Ajax nu heel goed zou kunnen gebruiken om het team te versterken zodat je volgend jaar in de CL zeker serieus mee kan doen om de poulefase te overleven.

9 april 2014 om 09:59

Of het wordt gewoon gedaan uit rancune jegens Ajax. Zal waarschijnlijk een combinatie van de twee zijn. Overigens vult het overgrote deel van de bezoekers wel ja in en zal het mij een zorg zijn dat er mensen nee invullen.

9 april 2014 om 10:23

ach , dan maar kampioen van de armoede.
Hoe slecht is een 2e plaats dan wel niet ?
Of wordt die dit jaar weer gevierd alsof de champions League gewonnenis ?

9 april 2014 om 10:52

Classongrass,

Zit 20 miljoen verschil tussen.

Wat een armoede hè.

9 april 2014 om 11:21

@leeuw087:
Je kunt dan ook zeggen, knap als het Feyenoord lukt om tweede te worden, terwijl ze met een veel lagere begroting werken en het vooral van eigen jeugd moeten hebben. Wat mij betreft, als het lukt, wederom een topprestatie.

Als je eerste wordt ben je terecht kampioen !

9 april 2014 om 11:54

@sebasjuh als ajax de laatste 3 wedstrijden wint komen ze uit op 75 punten van de 102 haalbare punten. Daarmee komen ze in de top 5 kampioenen met het laagste aantal behaalde punten. Ze hebben dus 27 punten laten liggen... Dat staat gelijk aan 9 keer verliezen! 1/4 van de punten heb je laten liggen, dat is gewoon heel erg veel. Doordat ajax heel veel wedstrijden (9) heeft gelijk gespeeld lijkt het mee te vallen, je kunt immers nog steeds roepen dat je al maanden ongeslagen bent. Maar van een prachtig kampioenschap is in mijn ogen geen sprake. Het is eeen beetje armoedig en zeker als ajaxsupporter verwacht je gewoon meer (zowel qua spel als qua behaalde punten). Neemt niet weg dat ajax gewoon terecht kampioen wordt, zoals hierboven al een paar keer is gezegd: degene die aan t eind van de rit met de schaal staat is de terechte kampioen.

9 april 2014 om 12:07

Tja als er iemand terecht kampioen word is het Ajax wel...
Want anders zou er niemand kampioen mogen worden(terecht)dus.
Wat Ajaxadam al zegt, pure rancune richting Ajax.

9 april 2014 om 09:46

Misschien wel terecht kampioen , maar dat zegt meer over de rest dan over Ajax. Het feit dat een nuttige breedte speler als Schöne , een bepalende speler is zegt mij al genoeg. Van de huidige Ajax ploeg , had er 10 jaar geleden helemaal niemand deel uit gemaakt van de selectie. Het is een schande dat je als Ajax supporter nu al 3 jaar naar een drama spits als Sigthorsson moet kijken, pure armoede....

9 april 2014 om 10:30

Niks armoede dit noemen ze beleid. Waarom een nieuwe kopen als je zo ook weer kampioen kan worden? je moet niet altijd kopen je moet roeien met de riemen die je hebt. En als je dan ook nog kampioen word dan ben je heel goed bezig.

9 april 2014 om 11:07

Misschien om verder te groeien ? En beter te worden ? Het publiek proberen te vermaken ? 4 miljoen betalen voor Sigthorsson en van den Hoorn is geen beleid , dat is geld weggooien.

9 april 2014 om 11:23

@thalen: Misschien om in Europa wel wat voor te stellen en niet door Red Bull Salzburg van de mat geveegd te worden ?

9 april 2014 om 12:16

Altijd Red Bull Salzburg erbij betrekken. Wij kunnen ook zeggen dat we van Barcelona gewonnen hebben. Wat een flauwekul altijd..

9 april 2014 om 14:50

@afxajax0164: want ajax werd niet van de mat geveegd door Rbs? Dat is toch geen flauwekul. Ajax was in die twee wedstrijden compleet kansloos.
Ajax heeft op dit niveau gewoon helemaal niets te zoeken in de CL, dat moet jij toch ook zien? Tenzij je nog in de ontkenningsfase zit... en dan heb ik het nog niet eens over de rest!

9 april 2014 om 17:30

Dat is onzin.
Het feit dat Ajax twee maal van Salzburg verloor zegt niets over de Cl.
Dat geblaat altijd dat het vroeger zo goed was.
Neem Kieft, die heeft de grootste bek van allemaal. Alleen is Wimpie weggestuurd bij Ajax omdat hij te slecht was.
Dat is ook een heel middelmatige voetballer geweest.

Nou Vitesse liet zondag zien, hoe Ajax te pakken is. En wij liepen zeker niet met 11 achter de bal. Jammer dat we het in tegenstelling tot Red Bull maar 1 helft echt vol hielden. Overigens was het een aangename wedstrijd.

Verder is dit Ajax een tikkeltje saai, maar het collectief heeft overwonnen ....

9 april 2014 om 08:52

Grotendeels eens, Ajax is de terechte kampioen maar sprankelend is het dit seizoen niet geweest. En Vitesse heeft zondag inderdaad een helft goed gespeeld tegen Ajax. Laten we niet vergeten dat Ajax het heel moeilijk heeft gehad tegen meerdere clubs dit seizoen. Ik ben als (niet al te fanatieke) Ajax-supporter blij met het kampioenchap, maar er is wel werk aan de winkel. Dit gaat ze zo niet nog een seizoen lukken en met deze selectie hoef je eigenlijk niet aan de CL mee te doen.

9 april 2014 om 08:57

Klopt dat Vitesse het goed deed en gewoon de kansen af had moeten maken, maar het zegt genoeg dat diverse (nederlandse) ploegen dit niet vol kunnen houden tegen Ajax. Naar mijn idee heeft jax veel ploegen in de tweede helft gepakt dit seizoen.

Vol gas gaan 1 helftje is niet genoeg. Heel simpel gezegd is er niet voor niets een tweede helft. Dat heeft ook met kwaliteit te maken. Ajax is zo te pakken, maar dan wel de hele wedstrijd.

Goede poging dus van Vitesse, maar net niet genoeg (keepen en afmaken is ook een kwaliteit).

Er is zeker werk aan de winkel! Eindelijk weer een topscorer binnenhalen en wat creativiteit. Als nu bijv Serrero wegvalt is alle creativiteit weg. Beetje snelheid en actie aan de buitenkant zou ook fijn zijn, maar met Kishna en normaal gesproken Fischer lijkt dat enigzins goed te komen (normale back up is er niet). Ook een normale backup voor zowel links als rechtsback zou niet verkeerd zijn. Helemaal eens dat wanneer je vier keer achter elkaar kampioen bent, je meer moet gaan domineren volgend seizoen!

9 april 2014 om 09:03

Het had makkelijk gekund in 1 helft. Als niet talloze kansen om zeep werden geholpen..

9 april 2014 om 09:13

@vedet

je hebt gelijk. In de 2e helft weet Ajax vaak toe te slaan of zaken anders te organiseren. Helaas is het elftal van Vitesse nog wat aan de jonge en onervaren kant.

Verder moeten we niet vergeten dat Ajax de allerhoogste begroting heeft van de Eredivisie. Dus je mag wel wat van Ajax verwachten.

Als dit Ajax wat meer creativiteit en diepgang op de vleugels zou hebben, dan zouden ze fluitend kampioen worden. En verder zijn de back-ups voor de backs matig bezet.

Bij ons bij Vitesse is duidelijk, dat het centrum van de verdediging dringend behoefte heeft aan versterking. En nu maar hopen dat we Atsu, Piazon en Traore nog 1 seizoen langer tot de beschikking krijgen. We keep the fingers crossed !

9 april 2014 om 09:18

Hoezo nou weer niet aan de CL meedoen? Als Blind en Moisander blijven heeft Ajax gewoon kans op overwintering hoor, natuurlijk beetje afhankelijk van de loting. En 3 de plaats zit er sowieso in.
Als elke ploeg die de CL niet kan winnen niet meedoet zal je nog weinig ploegen overhebben.
En bovendien, liever dat Ajax afgaat tegen de top van Europa dan dat ze in de Europa League saaie wedstrijden spelen tegen Chornomorets en Apoel Nicosia.

9 april 2014 om 09:39

"verder moeten we niet vergeten dat Ajax de allerhoogste begroting heeft van de Eredivisie. Dus je mag wel wat van Ajax verwachten."

Het gaat er natuurlijk niet om wat je begroting is, maar wat je daadwerkelijk uitgeeft. Het verschil in uitgaven tussen Ajax en Vitesse is een stuk kleiner dan het verschil in omzet/begroting (zie de grote verliezen van Vitesse).

"helaas is het elftal van Vitesse nog wat aan de jonge en onervaren kant."

Indien je elk jaar een groot aantal huurlingen hebt komt die ervaring er natuurlijk niet snel. Buiten de gewone mutaties in de selectie waar elke Nederlandse club last van heeft, vergroot het gebruik van veel huurlingen dit natuurlijk. Voor het kweken van ervaring in je elftal niet ideaal.

9 april 2014 om 09:46

@ galasekthebest - je haalt nu wat dingen door elkaar. Natuurlijk liever in de CL dan de EL. En natuurlijk zijn er veel ploegen die de CL niet kunnen winnen en natuurlijk betekent het niet dat als je zo'n ploeg bent dat je dan niet mee hoeft te doen.

Wat echter wel vergeten wordt is dat Ajax meerdere malen heeft aangegeven een beter resultaat in de CL te willen bereiken. Dat lukt continu niet. Zelfs een poule met een ontregeld Milan en een zwak Celtic was te zwaar. Dan denk ik, op basis van deze selectie, dat dat volgend jaar ook niet gaat lukken.

Het probleem zit niet in de defensieve kracht in mijn ogen. Ik denk dat de verdediging, zeker nu Cillessen op goal staat redelijk solide oog. Dat blijkt ook uit het aantal tegengoals. Maar als je geen goals maakt, dan heb je daar weinig aan. Ik zou eens flink investeren in creativiteit deze zomer...

9 april 2014 om 09:57

@polop

Bij Ajax worden nog steeds de hoogste salarissen betaald. Hierdoor kunnen ze de betere spelers en talenten halen. Vanwege FFP kunnen we geen spelers halen en moeten we het hebben van huurlingen en transfervrije spelers (hetgeen al diverse malen uitegkauwd is....)

Ervaring en huurlingen staan helemaal los van elkaar. Met wisselende huurspelers kkrijg je geen ingespeeld geheel (dat is wat je bedoelt). Ook ervaren spelers kun je huren, kijk naar PSv met Park en Ruiz. Wij hebben sowieso te weinig spelers, die ervaren en geslepen zijn.

9 april 2014 om 10:02

@jansen Joenite, zo goed waren die kansen van Vitesse niet, het waren vooral kansen uit moeilijke hoek. De enige kans die Vitesse voor het doel kreeg, ging er direct in. Kansen uit moeilijke hoek zijn bijna niet af te ronden door spelers uit de Eredivisie tegen een keeper van het kaliber Cillessen. Wat dat betreft kreeg Ajax ook in deze wedstrijd de betere kansen, maar o.a. Sigthorsson liet het na de 1-1 afweten.

Overigens was het een week eerder tegen Twente een beetje hetzelfde laken een pak. Twente kreeg het eerste uur allerlei mogelijkheden uit lastige hoek. De enige echte goede kans was die van Schilder, maar zijn lobje was veel te zacht.

9 april 2014 om 11:49

@ Nufc_u2

Ajax betaalt absoluut nog hogere salarissen. Dat ontken ik ook niet. Echter het verschil in begroting kan je natuurlijk niet als argument gebruiken als Vitesse zo veel meer uitgeeft dan het begroot. De verschillen in omzet/begroting tussen Ajax en Vitesse is zeer groot. Het verschil in uitgaven is een stuk kleiner. Vandaar de gigantische verliezen die Vitesse lijdt.

Ervaring en huurlingen staan volgens mij helemaal niet los van elkaar. Vitesse huurt namelijk vrijwel alleen maar spelers van Chelsea. Jonge gasten die 0 ervaring hebben. De ervaring die ze dit jaar op doen raakt Vitesse volgend jaar weer kwijt. En dan begin je weer van voor af aan.
Spelers als Ruiz en Park die deze ervaring wel hebben zijn voor Vitesse alleen maar haalbaar als ze heel flink de portemonnee trekken. Gezien de nu al zware verliezen is dat helemaal geen optie voor Vitesse. Met name Ruiz is onbetaalbaar. Komt bovenop dat zulke spelers voor hetzelfde salaris eerder naar Psv/ajax zouden gaan waar de sportieve uitdagingen nog altijd hoger zijn. Vitesse zou deze clubs normaliter alleen aftroeven indien het nog hogere vergoedingen betaalt.

Voor Vitesse zou het zeer mooi zijn als spelers als Atsu en Piazon 2 of 3 jaar zouden blijven. Net zoals dat bij van Aanholt en bijvoorbeeld Alex bij PSV eerder het geval was.

9 april 2014 om 12:09

Nufc, bij Ajax worden niet de hoogste salarissen betaald...

9 april 2014 om 09:02

Ajax was niet de pakken, want jullie deden het niet. Ik geef uiteraard toe dat het spel van vitesse tot aan het 5meter gebied uitstekend was, maar er komt meer kijken bij een potje voetbal winnen. Velen hier stellen terecht: Ajax komt in de cl tekort om te overwinteren, omdat ze de kansen niet afmaken. Dat is deels kwaliteitsgebrek bij Ajax, deels kwaliteit bij Ajax' tegenstanders. Evenzo is het in de eredivisie maar dan in het voordeel van Ajax.

9 april 2014 om 09:40

Dat is het probleem van de teams in Nederland zo afjagen kunnen ze tegen Ajax maar 45 minuten max volhouden. Ajax komt daar dan over het algemeen goed doorheen en door wat goede aanpassingen van de Boer in de rust is elke keer het beeld dan compleet omgedraaid. Heeft Feyenoord ook al een aantal keer ervaren.

Dus op dit moment liet Vitesse niet zien hoe Ajax te pakken is want ze hebben nog altijd gelijkgespeeld en niet gewonnen.....

9 april 2014 om 09:54

Ajax miste zondag vier basisspelers: de Jong, Moisander, Sereno en Fisher. Daarnaast was Vitesse zo goed als compleet.

Spelers van Ajax en van PSV mogen gewoon nooit door hun ondergrens zakken.
Deze spelers moeten altijd een 6 halen, de basis kennis die aan hun is overgedragen door opleiding en begeleiding moet daar voor zorgen.

Dat spelers dan wel door hun ondergrens zakken is vaak een gevolg van mentaliteit en opvoeding buiten het veld. Kan een speler zo realistisch zijn en tegen zich zelf zeggen dat ie slecht is? Waardoor in de wedstrijd teruggaat na simpel spel, geen moeilijke beslissingen of risicovolle spel.

De keren dat Ajax echt mooi heeft gespeeld in 4 jaar zijn volgens mij op 2 handen te tellen.(in Nederland)
De ene kant zeg je het is echt een Ajax trainer qua positie spel etc maar ze spelen geen mooi voetbal.
Ook al ben ik niet voor Ajax maar vroeger was het altijd leuk om naar Ajax te kijken maar nu zijn de andere wedstrijden veel leuker.

9 april 2014 om 09:56

Kletskoek. Dit jaar waren de mooie wedstrijden schaars, maar tijdens de eerste drie titels was het vanaf februari/maart smullen geblazen totaan het einde van de competitie. God, wat mis ik Christiaan Eriksen!

Het leukste voetbal is dit jaar door Feyenoord gespeeld. Meeste doelrijpe kansen, doelpogingen en goals. Het slimste voetbal is gespeeld door Ajax. Minste goals tegen, zelden de ondergrens bereikt.

Het verschil tussen de twee beste clubs van het land is de afgelopen drie jaar een punt of zes. Je kan stellen dat de onderlinge duels dat verschil maken. Ajax verdient daarom ook de eerste plaats en Feyenoord de tweede plaats. Maar de prestaties zijn even knap te noemen, aangezien Feyenoord het met minder materiaal (zeker in de breedte) moet doen dan Ajax.

Chapeau De Boer en Koeman.

9 april 2014 om 09:34

Mee eens Talisman.

Toch vind ik ook dat je PSV aan dit rijtje mag toevoegen. Als je ziet hoe diep PSV was gezonken en als je nu kijkt hoe ze eruit zijn gekomen, daar heb ik respect voor. Tuurlijk hebben ze nu ook alweer 2 wedstrijden verloren geloof ik, maar je snapt wel wat ik bedoel.

3 weken terug had ik het verdiend gevonden (en ook verwacht) dat PSV voor de 2e plek ging. Nu ziet dat er weer wat anders uit. Maar ook Europees gezien denk ik toch dat PSV meer te bieden heeft dan Feyenoord, met alle respect.

We zullen zien wie uiteindelijk de 2e plek opeist. Hierbij maakt het mij niet uit of dat Feyenoord of PSV is. Maar dit zijn wel de 2 ploegen die de 2e plek het meest verdienen.

9 april 2014 om 09:47

Als je kijkt naar de aanvallende statistieken zijn Vitesse en Twente met afstand het meest offensieve teams. Zij schieten het vaakst richting doel (+/- 550 keer dit seizoen tov van 506 van Feyenoord en 490 van Ajax)
Vitesse schiet ook nog eens het vaakst tussen de palen (gemiddeld 7 keer per wedstrijd tov 6.7 van Feyenoord en 6.2 van Ajax).
Momenteel heeft Feyenoord nog de meeste goals gemaakt, maar is dat dan gelijk de maat voor leuk voetbal? Wellicht is het leuker om naar Heerenveen te kijken, daar zie je meer doelpunten dan bij Feyenoord (63 voor en 50 tegen vs 68 voor en 38 tegen).

Al met al vindt ik het resultaat van Feyenoord juist tegenvallen. Ze hebben dit seizoen geen enkele basisspeler verloren tov vorig seizoen en toch kunnen ze maximaal hetzelfde aantal punten halen als vorig jaar. Daarnaast hebben ze nu al evenveel doelpunten tegen als vorig jaar aan het einde van het seizoen.
Als je dat vergelijkt met de prestaties van Ajax (2 basisspelers vertrokken), Twente (3 à 4 basis spelers vertrokken) of PSV (5/6 basisspelers vertrokken) , dan vind ik de prestaties van Feyenoord dus wel tegenvallen.

Het spel mag misschien wel wat saai zijn, maar toch weten ze hiermee de meeste wedstrijden eenvoudig te winnen. Het lijkt een beetje op het PSV van Guus Hiddink. Achterin gewoon degelijk en weinig weg geven, de tegenstander in slaap sussen en in de tweede helft toe slaan.

9 april 2014 om 10:04

Natuurlijk, 'leuk voetbal' is relatief. In ieder geval vind ik Feyenoord de club die voor het meeste spektakel zorgt. Het is de enige club die vol pressie zet, met de gevolgen van dien. Veel goals voor, te veel goals tegen. Ajax speelt bedachtzaam, maar zeker niet sprankelend. Wel effectief en volwassen. Vitesse doet precies hetzelfde, maar vanuit een veel minder vaste organisatie en met meer opportunisme. Peter Bosz speelt soms met 1 echte verdediger, onbegrijpelijk. Het oeverloos rondspelen van de bal achterin is daarbij slaapverwekkend.

Wat betreft de waardering van de prestatie van Feyenoord kan ik kort zijn. Feyenoord speelt met louter jeugdspelers. Eigen jeugd, geen aangekochte jeugd. De spelers daaromheen zijn spelers als Pelle (playboy die nog nooit een goal had gemaakt), Schaken (vvv, Veendam) en Immers (ado). Daarbij zit er op de bank bij Feyenoord ook weer louter jeugd, Verhoek (ado) en Vormer (roda). Als je met dat materiaal boven Psv, Twente en Vitesse eindigt doe je het goed.

Of deze selectie dan 1 of 10 jaar bij elkaar is maakt niet zoveel uit, PSV huurt gewoon even Ruiz, Twente koopt even Tadic en Vitesse huurt even heel Chelsea af.

Ze worden inderdaad terecht kampioen maar voor mij als seizoenskaarthouder mag het wel wat sprankeler komend seizoen hoor ik ben nu dat oeverloze getik wel een beetje zat tikkie terug tikkie breed maar dat neemt niet weg dat ze de kampioen zijn van het collctief en zeker niet van de armoede wat ook wel eens wordt beweert .

Ik vind frank een held! Bijzonder respect voor deze man. Terechte kampioen zowel op basis van slimheid als veldspel. Zeer volwassen iig

Helaas compleet mee eens. PSV liet het de laatste paar jaar steeds liggen na de winterstop terwijl ze bovenaan stonden en nu ook weer toen plek 2 in zicht kwam, dus zal toch wel iets met druk te maken hebben. Feyenoord had dit seizoen DE kans om kampioen te worden, enige selectie die in tact was gebleven en al jaren samenspeelde maar kan het ook niet waar maken. En Ajax, hoe waardeloos ze af en toe ook spelen, haalt toch de punten binnen en wint ook vaak de belangrijke wedstrijden!

9 april 2014 om 09:18

@vvvrules

Dat is denk ik het grote verschil tussen Ajax en Feyenoord. Feyenoord heeft al 3 seizoenen op rij last van puntverlies tegen de wat mindere clubs. Ajax heeft veel vaker het 'geluk'/ kwaliteit om die lastige wedstrijden wel net hun kant op te trekken. Aan het einde van de rit zie je toch dat Ajax met die wedstrijden een hoop extra punten pakt.

Terechte kampioen, als Feyenoord 2e word ben ik tevreden.

9 april 2014 om 09:53

Dat was juist niet het geval dit seizoen.
Feyenoord heeft 2x van Ajax verloren als ze maar 1 overwinning hadden geboekt hadden ze gelijk gestaan dus in principe hebben ze tegen de overige clubs precies evenveel punten laten liggen.

9 april 2014 om 11:21

Ik ben absoluut geen rekenwonder, maar als ze 1 overwinning hadden geboekt stonden ze nog 3 ptn achter...

9 april 2014 om 11:48

Ja en had Ajax drie punten minder gehad..... het is niet zo dat Ajax die drie punten er dan bij had gekregen. Je bent geen rekenwonder idd

9 april 2014 om 12:23

@copr

Dat is het leuke 'als'. Ja, als dit als dat. Normaal gesproken wint Ajax thuis ook van Rkc. Dan gebeurde nu ook niet. Feyenoord heeft het zelf laten liggen, en Ajax heeft dat minder vaak gedaan.

9 april 2014 om 13:29

Dat ben ik ook helemaal met je eens hoor daar ging het ook niet om.

De stelling was dat Feyenoord meer punten liet liggen tegen de kleine clubs en dat is dit seizoen niet waar.

Zowel Ajax als Feyenoord hebben precies evenveel punten laten liggen tegen de "overige" clubs. De rest was een rekensom om het verschil van 6 punten te verklaren.

Als deze selectie een paar jaar bij elkaar weet te blijven wat aanzienlijk is omdat iedereen bij tekent en niemand er echt uitschiet dan zal Ajax de komende jaren het Nederlands voetbal domineren en jaar op jaar kampioen worden.

9 april 2014 om 09:14

PSV werd ook 4x kampioen.kijk waar we nu zijn.compleet de weg kwijt.maar goed dat zal niet gebeuren met het ajax beleid.maar toch kan het zo maar omslaan..

9 april 2014 om 09:24

En waarom raakte PSv de weg kwijt ?? Daar een financieel wanbeleid werd gevoerd, waar ze later de wrange vruchten van mochten plukken.

Ajax heeft het daarentegen beter voor elkaar. Veel geld op de bank. En als Overmars daar nog even het zuinige beleid mag handhaven, bis dat de enige reden dat clubs als Vitesse, Twente en Feyenoord nog mogen hopen op een titel...

9 april 2014 om 09:58

@suurbaan
Deze selectie is echt niet goed genoeg om de komende jaren te domineren omdat er gewoonweg te weinig echte toppers rondlopen.

Alle respect voor bv een Lasse Schone maar deze categorie voetballers is nu niet de groep die het verschil maakt terwijl het dit seizoen misschien wel de belangrijkste speler was op cruciale momenten,

Denk dat de "concurrentie" zich maar op een paar punten hoeft te verbeteren om volgend jaar kampioen te kunnen worden.

9 april 2014 om 10:37

Ik ben er echt van overtuigd dat dit goed genoeg is voor de Nederlandse competitie. Niet omdat het allemaal al fantastisch is maar het is gewoon beter dan de rest. Als je al ziet dat de huidige nummer 2 al jaren met elkaar voetbalt en niet eens in de buurt weet te komen van Ajax dan zie ik het voor de rest echt somber in..

9 april 2014 om 11:35

Nu ga je een beetje overdrijven hoor.
"jaren met elkaar voetbalt " 2 jaar geleden had Feyenoord een voorhoede met Cabral, Guidetti en Schaken en waren El Ahmadi en Bakkal de dragen spelers op het middenveld met Vlaar centraal achterin.

Ook het "niet in de buurt komen" is een beetje arrogant Feyenoord had evt de thuiswedstrijd in de Kuip kunnen winnen(en ja dat hebben ze niet gedaan maar de mogelijkheid was er zeker) en dan hadden ze precies gelijk gestaan.

Het verschil tussen de diverse ploegen is zo klein dat juist de competie op kleine details wordt beslist.

9 april 2014 om 11:51

Het scheelt een overwinning van Ajax op Feyenoord. Behaalt in wedstrijden waar op het veld het verschil niet zo groot was. Sterker nog de ploegen waren gelijkwaardig.

9 april 2014 om 12:05

Hoezo overdrijven? Dus jij denkt dat het toeval is dat ze nu voor de zoveelste keer op rij kampioen worden? En dat de naaste achtervolger Feyenoord van de 3 duels die er zijn gespeeld tegen Ajax er 3 zijn verloren.

En het punt was dat als Ajax dit team jaren bij elkaar weet de houden het verschil met de rest groter gaat worden dan dat het nu is en ze dus de komende jaren gaan domineren. Lijkt me niet dat ik daar iets aan miszeg..?

9 april 2014 om 12:25

@suurbaan

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar het zijn allemaal verwachtingen die je hebt. Want Als Ajax dit, Als Ajax dat. Maar wat nou als de pleuris uitbreekt in Amsterdam, wat dan..?

9 april 2014 om 12:40

Zolang Ajax dit beleid door blijft voeren onder aanvoering van De Boer dan zal dat niet gebeuren. Denk dat als er momenteel iets stabiel is binnen Ajax dat het wel is.

9 april 2014 om 11:49

De rest zal stil blijven staan zeker... dit jaar wordt Ajax kampioen. Zegt niks over volgend seizoen. Wel dat ze een goede basis hebben.

Meer dan terecht kampioen.we staan al sinds de winterstop bovenaan .en zijn al 19 wedstrijden ongeslagen dan ben je in mijn ogen verdiend kampioen as zonden.

Betrouwbaarder vind ik overdreven. Als je ziet dat feyenoord 3 wedstrijden in de laatste minuut weggeeft waardoor 2x werd verloren en 1x gelijk gespeeld werd. Tuurlijk had ajax dat ook maar in de laatste minutenen viel het kwartje bij ajax de goede kant op. Of je dan betrouwbaarder bent? Ik vind van niet het lag dit jaar heel dicht bijelkaar en kan niet zeggen dat er 1 ploeg is die veel beter is als de rest. Alle topploegen hebben goede met slechte wedstrijden afgewisseld en de gene die de minste verliespunten heeft gehaald bij die slechte wedstrijden word kampioen.

9 april 2014 om 09:23

@justbecause

Er is wel degelijk 1 ploeg beter als de rest en dat is Ajax. Ze hebben het misschien niet altijd laten zien maar de extra kwaliteit zit hem vooral in het stuk Europese ervaring. Iets wat Feyenoord al sinds jaar en dag mist.
Erg belangrijk onderschat dat niet

9 april 2014 om 09:37

Het is jammer dat Feyenoord in 1 week 4 punten werdt genaaid, nac en Twente uit. Dan heb ik het niet over de voor en tegens tegen elkaar weg strepen, daar heeft iedereen last van. Nee 4 overdreven duidelijke punten, blijft jammer.

9 april 2014 om 11:32

ik zeg "veel beter" alles lag dicht bij elkaar, zoals ik zeg zijn er 3 wedstrijden die ze in de laatste minuut uit handen hebben gegeven en dan zijn er nog de wedstrijden waarin ze eigenlijk beter waren maar niet wiste te scoren of het achter in niet dicht wisten te houden. Ajax wist deze wedstrijden wel te winnen of net gelijk te spelen en daarin waren/zijn hun dus inderdaad beter, maar zoals ik al zeg, niet veel beter.
Dat heeft niet alleen te maken met Europees voetbal, het is een combinatie van meerdere dingen zoals ervaring inderdaad, maar ook geluk (wat je ook afdwingt), vertrouwen, kwaliteit, maar voor Feyenoord de grootste denk ik is de breedte van de selectie, zolang Feyenoord geen volwaardige spelers heeft om de basis elf goed op te vangen. Zo heb je geen goeie vervanger voor een Janmaat, JP, een Schaken die gewoon veel slechte wedstrijden speelt dit seizoen, een Te Vrede die het niet zomaar even kan overnemen, geen goede middenvelders al vind ik Vormer wel goed spelen als hij invalt of speelt. Dat zijn dingen waardoor je nog veel moeite zal hebben om echt vol voor een kampioenschap te gaan.

9 april 2014 om 10:28

Dat heeft ook met betrouwbaarheid te maken. Feyenoord is niet in staat om een voorsprong vast te houden. Als Ajax voorkomt, gaat de pot dicht en krijgen ze nauwelijks een goal tegen. Feyenoord laat zich terug drukken en krijgt dan het deksel op de neus. Ajax blijft doorvoetballen als het niet voorstaat. De tegenstander kan alleen tegenhouden en op den duur valt dan een keer een goal. Of dat nu in minuut 50 is of in minuut 90+2, Ajax blijft hetzelfde spelletje spelen.

9 april 2014 om 11:43

betrouwbaarheid vind ik een groot woord, wij wisten in een aantal wedstrijden de pot niet dicht te gooien, maar dat kwam ook vaak door dat ze de pot niet eerder konden beslissen, regelmatig hebben ze wedstrijden waarin ze op voorsprong komen maar dan niet doordrukken voor de 2 en 3-0. Dit doen ze de laatste weken gelukkig wel, of eigenlijk het lukt ze de laatste wedstrijden wel.

Zoals ik hierboven zeg ligt het aan meer dingen, maar de belangrijkste in mijn ogen is de breedte van de selectie, waar Ajax eigenlijk op elke positie een bijna gelijkwaardige speler op de bank heeft mist Feyenoord gewoon teveel kwaliteit op de bank om spelers die geblesseerd of geschorst zijn of gewoon rust nodig hebben goed op te vangen, zolang we dat niet hebben zal Feyenoord denk ik nooit kampioen worden.

Wat was dit toch een dramatisch seizoen, wat betreft de hele Eredivisie. Neemt niet weg dat ik denk dat Ajax op dit moment wel de terechte kampioen is. Maar de misstappen die de (top)ploegen gemaakt hebben, onnodige punten laten liggen, dat is echt bar slecht. Ajax had naar mijn mening hier al lang afgestraft voor kunnen worden. Maar mede door de misstappen van de (top)ploegen is Ajax nu kampioen.

Of: Ajax moet toch wel wat goede inkopen gaan doen. Zo verwacht ik toch dat Blind weg zal gaan (als hij op het WK een voldoende speelt, en ALS hij speelt). Ook denk ik dat Moisander zal vertrekken. Met Denswil, Veltman, van der Hoorn vind ik dat je voor de Eredivisie aardige verdedigers heb, maar Europees stelt dit niks voor. Als ik Ajax was zal ik even goed rondkijken voor een goede verdediger die niet te oud is (26, 27 jaar) en nog een middenvelder die ook al de nodige ervaring heeft. Frank het er ook al over dat hij van der Vaart bij dit Ajax goed kan gebruiken (alleen had hij het dan over de spits positie). Maar we zullen zien.

Jammer dat we na de Champions League zo ver zijn teruggezakt in ons niveau. Ik heb het idee dat Frank ook nog steeds niet weet waar dat aan lag.

Wat een ontzettend kletsverhaal van De Boer! Het hele Ajax systeem is gebaseerd op het vastzetten van de tegenstander op de eigen helft dus je speelt altijd tegen 11 man op de eigen helft plus de eigen 10 man. Dan komt het dus neer op positiespel en persoonlijke kwaliteiten en daar ontbreekt het verschrikkelijk aan in dit elftal. Bovendien heeft Ajax totaal geen verweer tegen tegenstanders die fel spelen met veel positiewisselingen. In Europa heeft Ajax met deze selectie niets te zoeken en in Nederland hoef ik als Ajaxfan Ajax niet meer te zien. Wat een dramatisch statisch geschuif met de verkeerde mensen op de verkeerde posities. Bij Ajax zitten ze zwaar in de ontkenning en het aanstaande kampioenschap van de armoe verbloemt opnieuw de noodzaak sterk door te selecteren en te investeren in een paar goede spelers die er meteen staan. 1 ding weet ik ook zeker: Cruijff is het helemaal niet eens met de spelopvatting en- uitvoering van dit Ajax. De Boer heeft een geweldig fundament gelegd maar als hij nu niet forse stappen gaat zetten dan kan hij wat mij betreft naar een andere club op zoek gaan.

9 april 2014 om 09:56

Hoewel ik het er mee eens ben dat er nog veel ruimte is voor verbetering bij Ajax, ben ik na dit betoog toch reuze benieuwd naar je mening over Psv, Feyenoord, Twente en Vitesse. Gezien de achterstand op de ranglijst moet dat wel heel ontluisterend zijn.

9 april 2014 om 12:18

Kan Frank naar een andere club zoeken?
Weet niet voor welke club jij ben, maar van mij part ga jij naar een andere club zoeken.
En net als Ronaldo ben ik zeer benieuwd over de andere clubs als je hier al zoveel kritiek op heb.

Ja ze hebben de grootste begroting en betalen het meeste salaris. Maar, ze hebben de afgelopen jaren de hand op de knip gehouden en bewust niet met geld gesmeten. Ik denk dat de Boer met deze selectie een top prestatie neerzet want er zijn clubs met betere selecties en elke andere club moet eerst naar zichzelf kijken waarom zij dan geen kampioen zijn geworden.

"wanneer er elf tegenstanders achter de bal staan."

Tsja.. dit vind ook zo'n domme zin. Soms kunnen ze bij Ajax counteren, maar dan wachten ze alsnog op de backs die er overheen moeten komen om de voorzet te geven. Maar dan zijn de spelers van de tegenstanders ook al weer terug. Het wordt tijd dat die 'buitenspelers' ook zelf een keer een actie ondernemen.

Ik als Feyenoorder ben het er wel mee eens.

Wat mij altijd opvalt is dat er overal leuke talenten doorbreken, maar bij Ajax meestal kerels. Jongens die zonder schroom voetballen en elders, o.a. bij Feyenoord en Psv, gaat het met meer pieken en dalen.

Daar zie je jongetjes fouten maken en wordt er de nadruk op gelegd, maar kijk naar Veltman, elke week goed voor een fout, maar staat er nog steeds, wordt niet afgebrand en al helemaal niet intern ter discussie gesteld!

Scheidsrechters durven in amsterdam niet te fluiten tegen ajax.
Afgelopen zondag weer bewezen, penalty van Rhijn, rode kaart Blind. Zo wordt ajax kampioen!

9 april 2014 om 12:11

Ik heb je al eerder geadviseerd blijf toch van de Whiskey af! Je bent weer ouderwets aan het raaskallen. Duarte verdiende ook een penalty, en van Rhijn was zo sportief om te blijven staan na een kopstoot. En werd belachelijk 'beloond' mogelijke kampioenschapwedstrijd geschorst, dus wat is je punt jongetje?

9 april 2014 om 13:37

Volgens mij was het afgelopen zondag in Arnhem en niet in Amsterdam

9 april 2014 om 16:38

Een zonnetje als profielfoto? Wel vreemd, want na het lezen van al jouw reacties over Ajax, ben jij zeker niet het zonnetje in huis. Wellicht komt het door de whiskey.

Om jouw even te laten ontnuchteren:
- Ajax speelde in Arnhem
- Van Rhijn kreeg een gele kaart, omdat hij verkeerd reageerde op een ontvangen koopstoot. Bij koopstoot denk ik aan een rode kaart, maar welke speler van Vitesse kreeg een rode kaart? Niemand dus.
- Neerhalen van Duarte niet bestraft met een penalty.

Wat jijzelf opnoemt, ben ik wel met je eens, maar het is wel heel duidelijk dat jij altijd alles ziet door een Anti-bril, want die punten die ik opnoem zie ik niet in jou reactie.

Ik raad je dan ook maar aan om van die whiskey af te blijven. Ook al is het heel erg lekker.

Ik denk dat je de keren dat Ajax mooi speelde dit jaar op een hand kan tellen.
Natuurlijk hebben ze de meeste punten, en ja ze zijn terecht kampioen.
Maar dit jaar had ik het hun niet gegund

9 april 2014 om 13:18

@ Gangster9802

Maar wie verdiend het volgens jou dan wel ? Alle titel kandidaten hebben periodes gehad waarbij ze goed voetbal op de mat legde, maar uiteindelijk waren ze allemaal te wisselvallig. Ik denk meer dat "het niet gunnen" meer een persoonlijk voorkeur is dan dat het gebasseerd is op het goede spel van 1 van de titelkandidaten

Ik heb toch echt wedstrijden gezien die onder het "cijfer" vier zakten of waarbij spelers individueel onder dat cijfer zakte. Ik vind eigenlijk dat de Boer wel iets kritischer mag zijn, natuurlijk is het moeilijker spelen tegen een ploeg die bij wijze van spreken een "handbal verdediging" neerzet, alleen zijn er aantal zaken die we al jaren zien die naar mijn mening gewoon met "mentaliteit" te maken hebben.

Ajax laat zich nog te vaak verassen, terwijl men van te voren al weet wat men kan verwachten, bij bepaalde tegenstanders weet je vooraf al dat ze fysiek gaan spelen. Toch word Ajax altijd wel een aantal keren per seizoen verast. Al kun je het niet altijd de spelers kwalijk nemen, je weet vandaag de dag dat je een goede balans moet in je elftal tussen technische en fysieke sterke spelers (of spelers die beide hebben). Als je vaak naar talenten van andere Europese clubs kijkt (ook bij niet toppers) zie vaak ook veel jonge jongens die over technishe kwaliteiten beschikken, maar die er tegelijkertijd er ook fysiek uitzien als kerels. Onze talenten zijn vaak (te) "iel" van stuk en zien er te "boyish" uit, dus ik hoop dat Ajax (maar ook andere clubs in Nederland) nu eens echt de toegevoegde waarde inzien van sterk fysieke spelers. Het is iets waar we niet meer om heen kunnen, maar desondanks dat we er zo´n beetje elke seizoen mee geconfronteerd worden rust er volgens mij nog steeds een klein taboe op.

Ajax weet dat er maar weinig ploegen zijn die vol op de aanval zullen spelen tegen, dus om een extra verdedigende ploeg kapot te spelen is het algemeen bekend dat je daar een hoge bal circulatie daar tegen over moet zetten. Toch kan men dat vaak niet opbrengen, waardoor het voorspelbaar word, maar Ajax het zichzelf ook vaak onnodig moeilijk maakt door de lage snelheid te combineren met slechte passing. Als klap op de vuurpijl staat men vaak ook nog eens stil, waardoor het spel te statisch is. Door niet constant een hoge baltempo te hanteren (of dat te zoeken) zul je er dus nooit aan gewend raken om het grootste deel van een wedstrijd druk naar voren te kunnen uitoefenen. Van wat ik begreep is dat Salzburg ook tegen op papier minder "aantrekkelijke" tegenstanders ook een hoog baltempo hanteert. Daardoor verleng je volgens mij juist je "stamina" en eigen "standaard", want je hoort toch vaak van spelers dat het toch moeilijk is om in een wedstrijd de knop om te zetten als je eerst het wel even denkt te kunnen doen door op vijftig procent te spelen. Natuurlijk snap ik dat er vaak genoeg ook situaties zijn waarin je moet controleren maar ook dat kun je en dien je in mijn ogen dat ook te doen in een fatsoenlijk baltempo.

Last but not least, ik erger me dood als ik speles hoor zeggen " we waren niet scherp genoeg" " we wilde het niet te graag" "we weten dat we te langzaam speelde". Daar kan ik met mijn pet echt niet bij, je bent toch een proffesional ??? Je kunt gerust je dag niet hebben alleen ik hoor dit te vaak en dan klopt er gewoon iets niet in hoe spelers een wedstrijd benaderen. Dat je meer gemotiveerd ben tegen Barcelona snap ik maar dan nog vind ik dat je tegen mindere mooie affices in ieder geval een bepaald niveau moet halen. Of dat een speler elke wedstrijd of meerdere wedstrijden bij een aftrap gewoon niet staat op te letten waardoor je andere in de problemen brengt. Van Rhijn begint weer beter te spelen maar hoe vaak had hij wel niet van die slaap momenten ?

Nu wil ik niet als een grote zeurpiet overkomen, want de Boer heeft natuurlijk fantastisch werk geleverd, en we moeten nog even geduld hebben voordat de vruchten van de Cruijff revolutie zich echt zullen afwerpen. Alleen het fysieke probleem speelt al jaren en toch lijkt er weinig mee te gebeuren. Het slome spel is recenter maar heeft ons onnodig punten gekost, terwijl de spelers achteraf elke keer weer toegeven dat ze het weten.

Alleen vraag ik mij af hoe vaak men zich aan dezelfde steen moet stoten. Eigenlijk vind ik dat we de jonge leeftijden niet altijd als excuus kunnen gebruiken als je tergelijkertijd erin geloofd dat spelers eerder kunnen of moeten pieken. Daarnaast vind ik ook dat wanneer spelers meer dan "volwassen" salarissen eisen dat je daar op zijn minst een proffesionele houding voor terug mag eissen/verwachten, maar ook dat spelers meer in zichzelf investeren. Want je hoort toch vaak genoeg dat het grootste deel van de spelers na de training niet snel genoeg weten hoe ze weg moeten komen.

We hebben het hier nog altijd over proffesionele topsport (ondanks dat we een opleidingsland zijn). Ongeachte de leeftijd vind ik het niet meer altijd geloofwaardig overkomen wat men zegt, als je een paar keer op dezelfde manier goed op je plaat gaat dan leer je daar toch van. Dus ik durf ook niet echt te beweren dat de Ajacieden meer betrouwbaar zijn dan spelers van de andere titel kandidaten, strikt genomen zou je wellicht "ja" zeggen, alleen vind ik de Ajacieden te wisselvallig omdat echt te kunnen claimen.

Het verschil ligt denk ik meer bij het systeem dat er bij de Ajacieden is ingeslepen, dit klinkt wellicht als een cliche maar daardoor hebben de Ajacieden altijd iets om op terug te vallen. Daar komt nog bij dat spelers die uit de jeugd komen bij Ajax bekend en gewend zijn om vooruit (aanvallend) te denken. Als men spelers haalt zijn die vaak ook afkomstig van een elftal waarin men voornamelijk ook "aanvallend/voorruit" dacht. Nu weet ik wel dat het er niet altijd aan af is te zien bij ons eerste elftal, maar je ziet altijd wel die herkenbare drang naar voren. Iets wat bij PSV bijvoorbeeld toch anders is omdat die een hele cultuur omslag hebben gemaakt. Want niet zo heel lang geleden toen men domineerde met degelijk controlerend voetbal was "aanvallend" voetbal volgens het Eindhovense niet meer van deze tijd. Hetzelfde geld denk ik deels ook voor Feyenoord. Daarom denk ik dat de gewenning van een bepaalde voetbal gedachte/systeem het verschil heeft gemaakt dit seizoen.

Lucky ajax zoals gewoonlijk

Altijd en overal maar geholpen worden, concurrenten altijd maar genaaid worden. Zolang ajax er maar voordeel van heeft, zo is het gewooon.

9 april 2014 om 13:43

@ Nguidetti

Tuurlijk jongen het was weer eens "lucky" Ajax.
Vergeet je even niet dat jouw club vorig seizoen in eigen huis het hoogste aantal onterecht strafschoppen mee kreeg. Dat de tegenstanders van Ajax het in sommige wedstrijden niet hebben afgemaakt is toch niet onze schuld ? Overigens waren er ook genoeg wedstrijden waarin Ajax haar kansen niet benutte maar toch nog met 1 doelpunt wonnen maar dat is dan zeker ook "lucky" is het niet ? Die complot theorieën van jou slaan nergens op, maar goed je moet toch iets de schuld geven voor het feit dat jouw eigen club het niet kon opbrengen om er te staan wanneer het echt moest. Trouwens jullie hebben over geluk niets te klagen door twee keer over een spits te beschikken die geheel onverwachts het op hun heupen hadden, dus wat betreft hebben jullie weinig te klagen.

Ik denk dat Frank de Boer met PSV en Twente ook kampioen was geworden. Hun materiaal is niet slechter dan dat van Ajax. Hun trainers wel. Verder interesseert het me geen biet wat andere clubs doen. Ik kom al sinds mijn 10- de bij Ajax omdat daar aanvallend, creatief, technisch verzorg voetbal wordt gespeeld. Met spelers die het verschil maken, technisch, tactisch en mentaal. Dat is al jaren niet meer het geval. De Boer verdient een lintje omdat hij van middelmatige spelers een degelijk elftal heeft gesmeed. Maar ga me niet vertellen dat er op z'n Ajax wordt gevoetbald. Te veel spelers van 'net niet' geen fatsoenlijke aanvalslinie (middenvelders) en geen creativiteit op het middenveld. In Europa zouden ze in geen competitie kampioen worden, in Nederland omdat de concurrentie het nog slechter doet. Met het kapitaal, de reputatie en het uithangboord Cruijff is Ajax het aan haar stand verplicht om in ieder geval in Nederland elke week te vlammen met overrompelend technisch voetbal en veel doelpunten. Nu is het gebrei en geschuif met jongetjes die een volstrekt verkeerd beeld van zich zelf hebben. Denswil is het beste voorbeeld: mijnheer wil geen contract tekenen omdat hij zekerheid wil hebben over speelminuten. Wat een arrogantie, dat ventje wordt door een beetje spits volledig zoek gespeelt en heeft nu al babbels. De Boer moet stevig doorselecteren en gerichte aankopen doen, in ieder geval in een echte links- en rechtsbuiten en gaan trainen op balsnelheid. Als ik gebrei wil zien ga ik wel naar de 3 Hoven in Amsterdam West. Daar doen ze het trouwens een stuk beter ook.

Wat een ontzettend klets verhaal van de boer.
Hij heeft een beeld van zijn elftal wat werkelijk mijlenver van de werkelijkheid staat.
Hij had ook geroepen dat zijn elftal goed had gespeeld dit jaar maar dat het alleen wel wat sprankelijker mocht.
Wat een gekte!
Bijna elke wedstrijd begon ajax slap, was er geen tempo, gebrei achterin, geen buitenspelers.
Ze hebben alleen gewonnen door een aantal goede momenten per wedstrijd, gewonnen omdat de tegenstanders steken laten vallen.
Ajax wil het oude logo terug.
Ik wil het oude ajax terug.
Een ajax zoals cruijff dat voor ogen heeft: veel jonge, eigen opgeleiden spelers aangevuld met 2 toppers.
Aanvallend spel met een goede hoge balcirculatie, positiespel en acties met echte buitenspelers.
De boer krijgt dit niet voor elkaar.
De boer wordt wel 4 keer kampioen.
Iedereen blij
Ik niet , ik wil ajax voetbal zien

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren