Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Gullit: 'Dat het géén 2-0 werd is typisch Ajax, dat is geen toeval'

Laatste update:

Ajax had het zondag in de eerste helft bijzonder moeilijk met Vitesse. De ploeg van Frank de Boer kwam totaal niet in de wedstrijd en had geluk dat het bij rust maar met 1-0 achterstand. Hoewel, geluk? Ruud Gullit denkt daar anders over. "Je kunt wel zeggen: áls het 2-0 wordt, maar het feit is dat het géén 2-0 werd. Dat is typisch Ajax, dat is geen toeval", zei hij zondagavond bij Studio Voetbal.

/

Volgens Gullit is het ook geen toeval dat de Amsterdammers de wedstrijd vaak in de tweede helft naar zich toetrekken. De voormalig aanvaller legde uit dat dit vroeger, toen Gullit nog bij DWS speelde, ook al zo was. "Bij Ajax staan altijd elf echte voetballers in het veld, ze kunnen allemaal goed voetballen. Bij DWS, of welke andere club dan ook, heb je altijd vijf of zes goeie spelers en de rest is net een niveautje minder", zei Gullit.

"Als je alles geeft, kun je het Ajax een helft heel moeilijk maken, maar in de tweede helft, als je moe begint te worden, merk je dat verschil tussen Ajax dat elf gelijkwaardige, goeie voetballers heeft en een tegenstander die het met een paar mindere jongens moet doen", besloot Gullit. Ajax zou zondag al kampioen kunnen worden, maar moet dan wel winnen van ADO Den Haag, terwijl Feyenoord dan punten moet verspelen tegen PSV.

Ruud Gullit heeft gelijk

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Kwestie van een flink portie geluk en een paar goede saves van Cilessen.

7 april 2014 om 10:26

Dat denk ik ook! Een mix van geluk en kwaliteit.

7 april 2014 om 10:26

Het is geen geluk. Als je keeper 3, 4 ballen tegen houd is het de kwaliteit van de keeper en dus de kwaliteit van de team.

7 april 2014 om 10:31

En dat een speler mist voor open doel is geen geluk?

7 april 2014 om 10:35

dat is gebrek aan kwaliteit !

7 april 2014 om 10:55

En dan is het kwaliteit van een team om de wedstrijd in de tweede helft om te draaien. Dat doen ze niet een keer, maar als zes ,zeven keer dit Seizoen.

7 april 2014 om 11:07

Ook geluk ouwe. Hoe kun je nou voor open doel missen? En hoe kun je als Labayad nou zo'n grote kans om zeep helpen. Dat was geen goede redding, maar dramatisch ingeschoten.

Wat me trouwens wel op valt is dat Ajax dit seizoen in de competitie, maar een keer echt is overlopen en dat was tegen PSV in het begin van het seizoen. Voor de rest is het hoe jammer het ook is vooral degelijk en constant geweest. Iets wat het kampioenschap oplevert. Nu doorpakken en volgend jaar met sprankelend voetbal kampioen worden.

7 april 2014 om 11:15

Ja en toen had Ajax weer de pech dat de scheids bij een 0-0 stand na tien minuten een overduidelijke overtreding (van Schaars die dan rood had moeten krijgen) niet zag of wilde zien.

7 april 2014 om 12:18

Veel geluk,als tegenstanders wekelijks zulke opgelegde kansen missen tegen ajax.
Maar geluk dwing je af zeggen ze.
De theorie van gullit klopt niet,want dan zou ajax -psv-feyenoord -twente -Vitesse al hun wedstrijden moeten winnen van teams van plek 6t/m 18. Want die hebben allemaal een stuk minder kwaliteit dan ajax-psv etc.

Denk dat ajax in zo'n periode zit ,waarin alles vaak meezit. wedstrijden die je eigenlijk moet verliezen win je.
Kijk recentelijk naar az-ajax voor de beker en gisteren Vitesse -ajax.

Mijn cluppie heeft dat ook gehad van seizoen 2003/2004 tot 2006/2007 ,2003 tot 2005 hadden gewoon een mega sterk elftal,maar in 2006 en 2007 werd het al wat minder,maar toen wonnen we ook de titel door falen van de concurrentie en de wind enorm mee hebben.
Gomes pakte onmogelijke ballen,relatief weinig blessures,en nogmaals de tegenstanders die faalde op het moment supreme( dat jr dat psv kampioen werd met 1doelpunt verschil oa.)

Als je in zo'n flow zit ,dan weet je dat het vanzelf goed komt,hoe slecht je ook speelt.
Maar ook dat houdt een keer op,zie psv...die werden ook 4x achtereen kampioen en wie verwachte dat het een jr later achter az zou eindigen

7 april 2014 om 13:47

Dat is zeker waar. Dat ligt eerder aan de kwaliteit van de tegenstanders dan aan Ajax. Ik noem even 2 clubs; Twente en Vitesse. Die hebben tegen Ajax 5+ kansen nodig om 1 x te scoren en Ajax heeft 2 kansen nodig om te scoren. Dan kun je zeggen dat dit door Ajax komt dat Twente en Vitesse nauwelijks scoren maar dat doen ze tegen alle clubs in de Eredivisie. Of het nou Nac, GAE noem maar op is. Twente scoort in tegenstelling tot de 1e helft van het seizoen(toen ze het beste doelsaldo in de eredivisie hadden) heel moeilijk wat echt gewoon veel punten heeft gekost.

7 april 2014 om 16:09

Tisje......

Dat is een kwaliteit inderdaad maar het is het falen van vitesse dat het geen 2-0 of zelfs 3-4-5-0 wordt.

7 april 2014 om 10:27

Inderdaad vooral die goede saves moeten niet te veel over het hoofd gezien worden vindt ik. Hij is afgelopen zondag echt weer beslissend geweest voor Ajax. Wat een keeper...

7 april 2014 om 12:26

Wie na 34 wedstrijden bovenaan staat is de terechte kampioen.
Je kan natuurlijk wel twisten of het een kampioen met glans is of niet.
Vind dat ajax niet echt glansrijk kampioen is geworden door supergoed spel van zichzelf(zoals bijv in 95).
Want 10gelijke spelen en 3nederlagen zijn 29 verliespunten tot nu toe(kan nog oplopen) dat is best veel voor een kampioen.
Daaruit blijkt ook dat het meer is dat ajax het minst slechte team is in onze Mickey mouse league.
Maar goed daar zullen ze in adam weinig boodschap aan hebben,de 4e titel op een rij is een feit.

7 april 2014 om 12:31

Glory

En leg mij nou eens uit waarom Ajax (voor de vierde keer op rij) de kampioen van de armoede zou zijn?

Ajax verliest maar 3 van de 31 wedstrijden in de competitie, dit seizoen. Ajax speelde daarnaast ook nog eens Europees voetbal en staat in de finale van de beker. Dan ben je gewoon beter dan de rest.
Hoe zielig is het om nu, nu Ajax weer op weg is om kampioen te worden, de andere ploegen armoedig te noemen om de prestatie van Ajax naar beneden te halen?

Ajax is op dit moment gewoon een maat te groot voor alle andere ploegen in de Nederlandse competitie. Deal daar gewoon mee. En wil je mijn mening over de seizoenen die komen gaan horen? Het gat tussen Ajax en de rest wordt alleen maar groter!

7 april 2014 om 10:43

geluk dat ajax cillessen heeft gekocht of hebben ze cillessen naar amsterdam gehaald zodat hij de club levend kan houden in zo'n wedstrijd?

7 april 2014 om 10:44

Geen geluk dus, gewoon kwaliteit. Cillessen staat niet voor niks in de goal

7 april 2014 om 13:44

Kunnen we het niet op beide houden? Ik bedoel Cilissen had zeker geweldige reddingen maar Vitesse ging ook wel heel lomp met de kansen om. Net als Twente de week daarvoor eigenlijk. Het verschil is gewoon dat Ajax blijkbaar een veel betere aanval heeft dan de rest van de Eredivisie clubs. Waar Twente, Vitesse etc 5 100% kansen nodig hebben voor een goal heeft Ajax 2 kansen nodig, en dat is zeker kwaliteit.

7 april 2014 om 19:42

Ik geloof dat kwaliteit ook het kunnen scoren in topwedstrijden onder druk is. En omdat veel tegenstanders dat nalaten is er gewoon een gebrek aan kwaliteit. Gebeurd het een of twee keer? ok. Gebeurd het zo vaak als het tegen Ajax gebeurd dan is dat een patroon. En dat patroon kan worden uitgelegd door mijn eerste zin. Zo'n speler schiet dan stijf van de spanning, of iets te gehaast of zonder concentratie. Dat zijn allemaal onderdelen wat je onder controle moet hebben wil je ook echt scoren in grote wedstrijden.
Daarom is het ook geen pech meer. Een patroon heeft een diepere oorzaak. Incidenten zijn met geluk en ongeluk te verklaren.

7 april 2014 om 10:47

Ajax heeft het tegen Vitesse uit, Feyenoord thuis (beker) PSV thuis, Feyenoord uit en Twente thuis ook allemaal laten zien. De eerste helft minder zijn en dan sterker terug komen. Deel te maken met dat de tegenstander de kansen niet afmaakt maar ook wat Gullit zegt dat de tegenstander het spel van de eerste helft niet meer kan opbrengen en dat is vaak het moment voor Ajax om toe te slaan. In top wedstrijden is Ajax dodelijk effectief dit seizoen!

7 april 2014 om 12:31

Maar bij psv-ajax ging die regel niet op,want toen liep psv eroverheen.
Was 1 vd weinigen wedstrijden van ajax de tegenstander wel een keer effectief was.
En zie ...gelijk een dikke nederlaag.
Vitesse had gisteren met dezelfde wedstrijd op het gemakkie kunnen winnen,maaar liet dat na.
Ajax-psv had bij rust als psv effectiever was geweest 0-3 moeten zijn,dat dat niet gebeurt ligt meer aan psv(tegenstanders) dan aan de kwaliteit van ajax.
Tis maar hoe je het bekijkt he. ;-)

7 april 2014 om 13:49

Je vergeet Ajax - Twente waar Twente in de rust ook gewoon voor had moeten staan en in de 2e helft de spreekwoordelijke deksel op de neus kregen.
Maargoed, daar heeft Ajax niets mee te maken natuurlijk en terecht. Zij maken wel gewoon de goals met de kansen die ze krijgen.

7 april 2014 om 10:49

Ik citeer Harvey Specter (suits):
"We don't get lucky. We make our own luck."

Je kan wel roepen dat Ajax die 33 landskampioenschappen en 4 Europa Cup I allemaal met geluk heeft gewonnen, maar bij al die kampioenschappen lag er een basis van gigantisch veel kwaliteit waardoor je "geluk" afdwingt. Ajax had gisteren pech dat ze geen strafschop kregen, dan hadden ze'm ook nog gewoon gewonnen.

7 april 2014 om 11:37

@myvision; geweldig, haha! You've been Litt up!

7 april 2014 om 10:58

Nja als Ajax zich weer eens stuk loopt op een verdediging/keeper waar een andere club dus een punt pakt tegen Ajax is het altijd onterecht, er wou maar één club voetballen, hoop gedoe, hoop gezeur, en gisteren las ik tot mijn plezier al reacties als "ja maar het is 11 tegen 11 een keeper telt ook mee etc". Blijkbaar is dat alleen voor Ajax voorbehouden, Ajax die op de been blijft met een portie geluk, een bal die er niet in wilt is kwaliteit, waar het bij een tegenstander altijd het strontgeluk van de tegenstander is die voor anti voetbal gaat waarna de haatopmerkingen weer komen.

7 april 2014 om 11:41

Ik vond Vitesse gisteren helemaal geen anti-voetbal spelen, maar Ajax heeft geen geluk gehad. Dat is onzin.

7 april 2014 om 14:28

Dus is het een kwaliteit van het team (keeper in dit geval). Cilessen hield dit seizoen 12x de nul in 20 wedstrijden en in de overige wedstrijden kreeg het hooguit 1 goal tegen. Dan kan het geen toeval meer zijn.

Een handbal in het strafschopgebied nier als penalty toekennen is geen geluk voor Ajax?
Een gele kaart in plaats van een rode kaart is geen geluk voor Ajax.

Dat Ajax in de tweede helft vaak het verschil maakt in wedstrijden zal ik niet ontkennen. Maar gisteren was het echt toeval dat het niet 3 of 4-0 stond bij rust.

7 april 2014 om 10:26

Een penalty was het inderdaad (net zo als in de tweede helft na overtreding op Duarte).
Het is nu al een aantal keer voorgekomen dat ik denk dat het geen geluk meer is, maar dat moet iedereen zelf maar invullen.

Het feit is wel dat Ajax bijna altijd de tweede helft (veel) beter is dan de tegenstander omdat ze blijven voetballen en de tegenstander het niet meer allemaal kan belopen.

7 april 2014 om 13:03

Precies de conditie is beter, maar ze hebben ook meer inhoud gekregen door het spelen van wedstrijden in de Cl.

Daar is een andere spanning en inspanning, dan in de gewone potjes tegen de gemiddelde club uit de eredivisie.

Die ervaringen nemen ze wel mee in de competitie en hebben daar ook vaak voordeel van.

7 april 2014 om 10:27

Wij zijn gewoon moeilijk te verslaan 65com wedstrijden laatste 2 seizoenen pas 5 keer verloren zegt toch meer dan genoeg toch as zondag heerlijk kampioen worden weer en de zondag erop winnen we de beker top seizoen.

7 april 2014 om 10:33

Ach in Ned. doe je het goed, daar buiten heb je niets meer te vertellen. Vind je dat dan een top seizoen?

7 april 2014 om 10:38

zeker weten,zolang je kampioen word en Champions league speelt komen er steeds meer centjes waardoor Ajax later wel wat duurdere spelers kan aantrekken of de beste spelers kan houden.

7 april 2014 om 10:50

Ach dat is ook weer overdreven. Als je in een poule met Barcelona, Milan en Celtic zulk spel laat zien en zoveel punten weet te halen, dan is "niets te vertellen" zwaar overdreven.

Tegen Salzburg was het uiteraard helemaal niets, maar om nou 2 wedstrijden als norm te kwalificeren en 6 in de CL als uitzondering, dan gaat er iets verkeerd in je beleving.

7 april 2014 om 10:51

Milan had je moeten verslaan, Celtic ook en Barca versloeg je...nee, Europees stelt Ajax niets voor

7 april 2014 om 12:38

Tis wel een zwakte bod als je niet 2e kan worden in een poule met celtic(zakste broeder in de cl) en met het zwakste milan in de afgelopen 30jr.
Tuurlijk win je van barca......zonder messi#barca is dan 40%minder.
Maar die valt in de categorie je speelt 10x tegen barca thuis ,je verliest 8x en 1x win je en 1x speel je gelijk.

Komend seizoen moeten we wederomaanzien hoe we verder afgeleiden op de ladder die CL voetbal heet.;

7 april 2014 om 13:18

Als Ajax nou een keer een poule heeft met een aantal teams dat iets onder de topclubs uit Europa zit, kan het zomaar gebeuren dat je doorgaat. De laatste jaren heeft Ajax, Real Madrid, Barcelona, en Milan geloot. Waarbij het tweede team vaak ook nog erg sterk was. Dan wordt het lastig.

7 april 2014 om 10:27

En over die penalty die ajax had moeten krijgen zeg je niets omdat je dat niet uit komt bij maken van je punt?

7 april 2014 om 11:03

Nee daar zeg ik niets over omdat dit later in de wedstrijd gebeurde. Het gaat hier over de woorden van Gullit waarin hij zegt dat het geen toeval is dat Ajax maar met 1-0 achter ging rusten en dat is gewoon regelrechte onzin. Dat kan jij toch ook niet ontkennen?

Als je 1-0 voorstaat en je krijgt een penalty dan is de kans groot dat het 2-0 wordt. Als je met 11 tegen 10 komt te staan dan is de kans groot dat je anders gaat voetballen en dan wil ik het nog wel eens zien of Ajax nog gelijk maakt. Dan krijg je namelijk een hele andere wedstrijd. Vitesse met een man meer en 2 doelpunten voor, of Vitesse met 11 tegen 11 en 1 doelpunt verschil...

7 april 2014 om 11:31

Gast lul niet, van rhijn kreeg een bal tegen zijn hand, daar had je thuis 3 herhalingen voor nodig om duidelijk opzet te kunnen zien.
Kashia komt met 2 benen in op duarte, rood en strafschop, dan had Blind 30 sec later niet eens geel gekregen. Dus was het 10-11 geweest ipv andersom.

7 april 2014 om 11:42

Als ik de 5 kilometer loop en de eerste honderd meter alles geef, dan lig ik ook de eerste 100 meter voor op de wereldkampioen. Dan ben ik alleen de rest van de wedstrijd moegestreden en wint de wereldkampioen alsnog.

Vitesse gaf 110 procent in de eerste helft, dat heeft ze opgebroken in de tweede helft. Ajax had wat geluk dat Vitesse kansen miste, maar dwingt dat af door een goede goalie. In de tweede helft had Vitesse dan weer geluk dat Ajax miste. Uiteindelijk hebben beide ploegen een goede helft gespeeld, en met een helft goed voetbal win je geen wedstrijd, zoals is gebleken.

Dat gemiep over die penalty is zielig. Stop daarmee. Geef je eigen spitsen de schuld, want die misten per slot van rekening de kansen. Die handsbal van Van Rhijn had een penalty moeten zijn, maar het was niet eens een kans! Dat was een puur cadeautje geweest. De overtreding op Duarte was een kans, dat had ook een penalty moeten zijn. En rood voor Blind? Je bent niet helemaal wijs, dat is gewoon een dikke gele kaart, het was in geen enkel opzicht een smerige overtreding, hij wilde de bal spelen en kwam te laat, geel dus. Piazon geeft een kopstoot, dat is van een hele andere orde. Maar van dat gemiep op de scheids wordt niemand beter. Vitesse heeft de kansen gehad en niet benut. Dan kan je alleen maar jezelf verwijten maken.

7 april 2014 om 12:00

Wat een gejank, jij voelt je genaaid terwijl bij die overtreding van Kashia (wat normaal een penalty zou moeten zijn) juist Vitesse zich genaaid zou moeten voelen. Duarte stond toen hij de bal kreeg een meter buitenspel, dus je had juist geluk dat hij überhaupt eventjes door mocht, jank dan niet over de niet gegeven penalty waarbij hij juist niet eens verder had mogen gaan.

7 april 2014 om 10:28

Gozer Piazon had ook rood mogen krijgen.. Het had inderdaad 3-0 kunnen staan maar Ajax heeft een uitstekende doelman. Maar je zag ook gewoon dat Vitesse tweede helft moe was van het hele tijd druk zetten.

7 april 2014 om 10:28

En de strafschop die Ajax verdiende dan en de Rooie kaart die Piazon moest hebben? Tevens was dat van Blind gewoon geel. Geen intentie om de speler te blesseren. 1-1 is een terechte uitslag op basis van beide helften.

7 april 2014 om 10:34

Hou toch op 1-1 terecht...
Zet die bril eens af, het had 3-0 in de eerste helft moeten zijn...

7 april 2014 om 10:37

Grappig dat je dat zegt.
Ajax heeft ook een paar wedstrijden gehad waarin ze in de eerste helft al 3 of 4x hadden moeten scoren, maar dat dezen ze maar 1 keer.
Tweede helft kregen ze er een tegen en het werd 1-1. Toen zei iedereen 'hadden ze maar vaker moeten scoren, de uitslag is terecht'.

Hypocriet geneuzel zeg.

7 april 2014 om 11:04

Tweede helft had ook zomaar 1-3 kunnen zijn.

7 april 2014 om 12:11

Oke dag zou kunnen maar in de 2e helft zou het ook 1-4 kunnen zijn is zet jij je bril maar af!!

7 april 2014 om 10:51

Ach Duarte werd getorpedeerd, vdheijde die bij de 2e kans van Sigi ook hands maakt.. Kijk naar de cijfers, ook in deze maanden dat is geen geluk maar kwaliteit, en zoals ik al zei een tekort aan kwaliteit bij Vitesse, feyenoord en Twente.. Ajax verslaan is gewoon verdomd lastig

7 april 2014 om 11:02

Subjectief gezwam van een anti. De penalty voor Ajax na de tackle van Kashia? De handsbal van Arie? De niet gegeven rode kaart voor Piazon? Maar goed, het is makkelijker om het van één kant te belichten en er een subjectieve draai aan te geven dan objectief naar de zaken te kijken. Schattig hoor, jouw soort mensen maakt dit kampioenschap weer overheerlijk.

7 april 2014 om 11:10

Lees jij überhaupt wel de tekst waarover het gaat voordat je reageert? Je kan toch niet ontkennen dat Ajax geluk heeft gehad dat het bij de rust maar 1-0 stond?

Ik zeg toch nergens dat Ajax geen penalty verdiende of dat Piazon geen rood had verdiend. Of dat de uiteindelijke uitslag niet verdiend is. Dit gebeurde echter later in de wedstrijd en zoals ik hierboven ook al aan je collega supporter uitleg;

Als je 1-0 voorstaat en je krijgt een penalty dan is de kans groot dat het 2-0 wordt. Als je met 11 tegen 10 komt te staan dan is de kans groot dat je anders gaat voetballen en dan wil ik het nog wel eens zien of Ajax nog gelijk maakt. Dan krijg je namelijk een hele andere wedstrijd. Vitesse met een man meer en 2 doelpunten voor, of Vitesse met 11 tegen 11 en 1 doelpunt verschil...

7 april 2014 om 11:28

Hoezo is dat geluk? De keeper staat er toch hopelijk voor een reden? Het is een gebrek aan kwaliteit bij Vitesse. Ook is die 'rode kaart' die je aanhaalt lachwekkend, kom zeg.

Zeker gelijk! In de Arena bijvoorbeeld werd Ajax 1 helft scheel gespeeld door Twente, PSV en Feyenoord. Alleen vanwege onkunde kon men niet scoren (Feye 1x inderdaad). En dan schreeuwt Frank z'n mannen kapot in de rust en gaan ze in de tweede helft over een vermoeide tegenstander heen.

we zagen inderdaad niet voor het eerst dat een club zich helemaal kapot speelt tegen ajax, de eerste helft de bovenliggende partij was en ajax het stokje overneemt als ze eenmaal moe worden.

maar dat labyad zo'n kans mist is toch echt niet de verdienste van ajax. het had zomaar 3-0 kunnen staan.

Het grappige is dat Ajax zowat de hele (ervaren) as mist door blessures (moisander, Serero en de Jong). De voorhoede van subtop eredivisie niveau is en twee onervaren broekies centraal achterin de boel moeten dichthouden.

Ongelofelijk dat echt niemand hiervan weet te profiteren in Nederland.

"ajax zou zondag al kampioen kunnen worden, maar moet dan wel winnen van ADO Den Haag, terwijl Feyenoord dan punten moet verspelen tegen Psv."

Is dit het enige senario? Gelijkspelen en verlies van Feyenoord volstaat toch ook?

7 april 2014 om 10:41

Ja dat klopt inderdaad wat je zegt!
Ajax moet gewoon zelf winnen en dan zien we wel wat Feyenoord maakt. Denk dat Psv Feyenoord gelijk wordt.

Vaak heeft Ruud van die inkoppertjes, maar hier slaat hij de spijker op zijn kop. Ajax heeft vrijwel altijd het meeste voetbal in de ploeg en wint daarom vaak. Dat is wel de verdienste van de opleiding. PSV heeft in het verleden dat even gehad en werd kampioen. Ook AZ en Twente, helaas raken die dan gelijk weer de voetballers kwijt. Denk dat in de nabije toekomst meer ploegen opstaan met een sterke basis (opleiding) en Ajax niet meer als enige club dat voorrecht heeft!

Een combinatie van kwaliteit en geluk.

7 april 2014 om 12:07

Maar ze werden niet goed in geschoten. Waar Gullit op doelt is dat dit typisch het Ajax is van dit seizoen, en hij heeft nog gelijk ook. Dit is niet de eerste wedstrijd waarin dit gebeurd, zie de halve beker finale, waar Johansson een penalty mist bijvoorbeeld. De spelers weten onderhand dat het wel goed komt, als ze mar rustig blijven. Ik ben geen fan van hem, maar Gullit heeft hier volledig gelijk.

7 april 2014 om 14:33

Ja goh, als iedereen elke bal goed zou inschieten werd elke wedstrijd 20-16 ongeveer. Cillessen heeft dit seizoen nog geen wedstrijd gehad waarin hij vaker dan 1x moest vissen. Ik denk dat je dat niet alleen kan toeschrijven aan een portie geluk.

7 april 2014 om 11:24

Je roept zoveel onzin man. Onderbouw je argumentatie iniedergeval! Ajax wordt helemaal niet bevoordeeld. Kuipers had gister twee penalty's moeten geven. Eentje aan Ajax en eentje aan vitesse. Die kun je tegen elkaar wegstrepen. De de gele kaart van Blind was terecht. Daar ga je geen rood voor geven omdat hij niet de intentie heeft om de tegenstander te blesseren.
De gele kaart van Van Rhijn was bijvoorbeeld onterecht(waardoor hij nu geschorst is). Van Rhijn pakte de bal(wat natuurlijk niet mag, maar dat doet iedereen) en vervolgens krijgt hij een kopstootje waar hij uiteraard op reageert(wie zou dat niet doen?).

Tja, Ajax heeft geluk dat Vitesse de kansen niet afmaakt. Dit betekent alleen wel dat Vitesse gewoon niet goed genoeg was. Het gaat nou eenmaal om het aantal doelpunten dat je maakt niet om hoeveel kansen je krijgt.

Hoewel Ajax tegen Vitesse wel degelijk flink wat geluk had (hoewel het niet afmaken van kansen ook gewoon een gebrekkige kwaliteit is bij Vitesse) klopt het zeker wat Gullit hier zegt. Het echte verschil in kwaliteit komt vaak vooral het laatste kwartier naar boven. En dat is wanneer Ajax meestal de zege over streep trekt/veilig stelt. Het is voor de meeste ploegen gewoon te moeilijk om 90 minuten lang mee te komen met het niveau van Ajax.

7 april 2014 om 10:59

Gullit zegt dat dit typisch Ajax is en geen toeval, waarmee hij suggereert dat Ajax het afdwong de het geen 2-0 werd. Ik ben het in dit geval niet met hem eens. Dit was gewoon onkunde van Vitesse. Die kregen in de eerste helft een stuk of zes 100 procent kansen, waar er gewoon minstens drie van in moeten. Dan was de wedstrijd gespeeld geweest en had niemand het hier meer over gehad. Ajax heeft dit jaar vaak genoeg een overwinning afgedwongen door veel druk op de tegenstander te houden en tot de laatste minuut vol voor de overwinning te blijven gaan, maar gisteren kwamen ze gewoon goed weg dat Vitesse de wedstrijd niet al in de eerste helft besliste.

7 april 2014 om 11:11

Een stuk of 6 is een tikkeltje overdreven niet? Vitesse had echter zeker wel voldoende kansen om met een ruime voorsprong de rust in te gaan. Het speelde zeer leuk en aanvallend voetbal. 2e helft was dat overigens wel helemaal afgelopen en was Ajax duidelijk de bovenliggende partij. Het had toen ook voldoende kansen om nog met de overwinning aan de haal te gaan.
Gullit had het overigens niet over puur alleen deze wedstrijd, maar gaf dit als voorbeeld voor iets wat regelmatig voorkomt. En daar kan je hem geen ongelijk in geven. In de 2e seizoenshelft was de tegenstander in toppers tegen Ajax gelijkwaardig of zelfs beter in de 1e helft. Echter zonder uitzondering was Ajax na rust tegen zowel Vitesse, als Feyenoord, PSV en Twente na rust duidelijk de betere partij. Dat kan je geen toeval meer noemen.

7 april 2014 om 11:55

Ajax en Vitesse stellen zelf hun selecties samen. Als Ajax dan een selectie samenstelt met betere spelers dan Vitesse, die hun kansen wel afmaken, dan is het dus wel degelijk zo dat Ajax afdwingt dat Vitesse kansen mist. Ajax heeft er namelijk voor gezorgd dat er een kwalitatief beter elftal op het veld staat. En natuurlijk een betere keeper.

7 april 2014 om 12:10

@hainrich

Het gaat niet alleen om de wedstrijd van gister. Waar Gullit op doelt is dat het de zoveelste wedstrijd is waar Ajax eigenlijk op meer dan 1 goal achterstand moet komen, maar dan uiteindelijk toch nog punten uit het vuur sleept. En daar heeft hij gewoon gelijk in.

7 april 2014 om 12:48

@badhabbit
Ik snap dat hij daar op doelt maar ik vind het nog steeds onzin. Ajax is wel vaker de mindere geweest in de eerste helft maar daarbij gaven ze nooit zo extreem veel kansen weg als gisteren. Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat je als ploeg afdwingt dat de tegenstander een stuk of zes honderd procent kansen mist. Natuurlijk staat er bij Ajax een prima keeper in maar wanneer je zoveel kansen krijgt moeten er gewoon minimaal drie in. Dat dit niet gebeurde had meer met de onkunde van Vitesse te maken dan dat Ajax dit zogenaamd af zou dwingen.

Dat Ajax vervolgens de wedstrijd in de tweede helft naar zich toe trekt is de kwaliteit van Ajax en daar doe ik ook niets aan af. Ajax is naar mijn mening ook de beste ploeg in de eredivisie en de enige ploeg die het verdient om kampioen te worden.

Mooiste compliment komt van.... gek genoeg, Gullit! We hadden inderdaad geluk en ja hij heeft gelijk dat je tegen Ajax altijd achter de feiten aanloopt in de tweede helft. Die is van ons.

7 april 2014 om 11:19

Als als als... Als Ajax Eriksen en Vertonghen nog had was het met kerst al kampioen

als heb je zo weinig aan he...

7 april 2014 om 11:46

Ja, als Johan Cruyff nog 26 was en bij Ajax speelde...

Als het zo vaak gebeurt is het inderdaad geen toeval meer. Maar het blijft natuurlijk geluk, het is geen kwaliteit dat de tegenstanders de mooiste kansen missen.

7 april 2014 om 11:51

Nee, dat is een gebrek aan kwaliteit bij de tegenstanders. En (mede) daarom wordt Ajax kampioen. De andere reden is de kwaliteit van Ajax.

Dus twee redenen voor het kampioenschap zijn: gebrek aan kwaliteit bij de tegenstander, en eigen kwaliteit. Dat laatste is belangrijker, want zonder kwaliteit wordt je geen kampioen, zonder gebrek aan kwaliteit bij je tegenstander kan dat wel.

Kortom: geluk is geen factor. Wel op momenten in wedstrijden, maar niet over een heel seizoen gezien. Iedereen heeft het soms mee en soms tegen.

Zo'n Sigtorson, of Sigtuurson volgens Ten Napel, die mist in een seizoen ook tal van kansen. Dat is geen geluk van de tegenstander, dat is het gebrek aan kwaliteit van Sigtorson. Toevallig schoot hij er tegen Vitesse wel 1 in, maar verder speelde hij weer dramatisch.

normaal gesproken vind ik Gullit niet zo sterk in zijn analyses, maar dit stukje pakt wel de essentie:

"bij Ajax staan altijd elf echte voetballers in het veld, ze kunnen allemaal goed voetballen. Bij Dws, of welke andere club dan ook, heb je altijd vijf of zes goeie spelers en de rest is net een niveautje minder", zei Gullit.
"als je alles geeft, kun je het Ajax een helft heel moeilijk maken, maar in de tweede helft, als je moe begint te worden, merk je dat verschil tussen Ajax dat elf gelijkwaardige, goeie voetballers heeft en een tegenstander die het met een paar mindere jongens moet doen", besloot Gullit. Ajax zou zondag al kampioen kunnen worden, maar moet dan wel winnen van ADO Den Haag, terwijl Feyenoord dan punten moet verspelen tegen Psv.

Dat is ook geen geluk, maar vermoeidheid die je uitbuit...

Die propper is wel goeie voetballer moeten ze na ajax halen

Ligt aan kwaliteit tegenstanders. Tegen Salzburg zag je dat Ajax Europees ook kwaliteit mis.
Als er Ajax verdedigers tegen Spanje en Chili staan, zie je het nog duidelijker.

'lucky Ajax' mijn reet, er is geen tegenstander in Nederland die een betere selectie heeft.
Het heeft dus alles met kwaliteit te maken.
Missen voor open doel, dat is gebrek aan kwaliteit. 4 reddingen van Cilissen is geen ongeluk voor de tegenstander of geluk voor Ajax, dat is kwaliteit.

Geluk bestaat niet in het voetbal, je dwingt de illusie van geluk af door kwaliteit.
Als er dan mensen zijn die niet stilstaan bij de werkelijkheid krijg je de bijnaam 'lucky'. Gelul natuurlijk.

7 april 2014 om 14:37

Is dat zo? Ik vin dit Ajax helemaal niet zo geweldig. Achterin staat het goed, maar voorin heeft Ajax bijzonder weinig kwaliteit en creativiteit in mijn ogen. Het middenveld kan aardig ballen, maar mist ook enige vorm van creativiteit. Ajax heeft dit seizoen bijzonder weinig punten en doelpunten, en echt superieur vind ik ze niet in de wedstrijden.

7 april 2014 om 15:16

Het recht op die mening heb je, maar die deel ik niet.
Natuurlijk Ajax geen Bayern, Barcelona of Arsenal. Wat het wel is, is zo goed als voor de 4e keer op rij kampioen.
Dat zit in kwaliteit, niet in geluk. Relatief gezien is Ajax het beste wat de Eredivisie ons te bieden heeft, blijft uiteraard een bedenkelijk niveau als je ziet hoe makkelijk kansen worden gemist in de Eredivisie.

7 april 2014 om 17:43

Dat klopt. Het is een goede prestatie van Ajax door met dit team, zonder echte uitblinkers, kampioen te worden. Toch denk ik dat de titel veel verbloemd. Ajax speelt jaarlijks minder vind ik, dit jaar was echt stukken minder dan de voorgaande jaren. Voorin kon niemand echt overtuigen. In Europa hebben ze een paar goede wedstrijden gehad, maar was het toch net niet. Als Ajax echt eens dominant wil zijn dan moeten ze op zijn minst een goede spits hebben en/of goede vleugelspelers. In de VI staat een goede analyse over Ajax van dit seizoen. Kort samengevat mist Ajax creativiteit, individuele klasse en hebben ze niet de beschikking over exceptionele talenten.

Ik hoop voor Ajax dat ze niet denken dat ze nu zo goed zijn met deze titel op zak, de selectie vind ik niet heel sterk en ik betwijfel of ze het hiermee weer gaan redden volgend jaar. Ajax heeft de financiele middelen om een paar kwaliteitsinjecties te doen en als ik het voor het zeggen had, zou ik toch de nodige miljoenen investeren. Uiteindelijk betaalt dit zich terug, door overwintering in de CL en/of verkoop van die spelers. PSV haalde voor veel geld Mertens en Strootman, maar maakte wel een dikke winst op beide spelers.

Deels heeft hij gelijk als ze spelen tegen de mindere ploegen, maar gisteren was hier totaal geen sprake van.
Vitesse had een pen moeten hebben en van Rhijn voor het opzettelijk wegslaan rood en Blind had ook rood moeten hebben.
Dan staat het 2-0 en speel je tegen 9 man, maar dat overkomt Ajax niet.
Toeval?? IK Denk HET Niet.

Dat het geen 2-0 werd is typisch ajax? Meer geluk en zwakte van de tegenstander. Op Internationaal niveau was het wel 2-0 of 3-0 geworden. En hadden ze ook de fysieke kracht gehad om het wel de hele wedstrijd vol te houden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren