Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Nederland behoort dus ook niet meer tot de subtop van Europa’

Laatste update:

In het verleden spraken Nederlandse clubs nog wel een woordje mee in Europa, maar de laatste jaren is het kommer en kwel. AZ is dit voetbaljaar de enige club die actief is in Europa: de Alkmaarders staan bij de laatste zestien van de Europa League. Kenneth Pérez weet dat het Nederlandse voetbal niet veel meer voorstelt.

/

“Kijk naar de resultaten”, begint de oud-speler van onder meer AZ, Ajax, PSV en FC Twente in het Algemeen Dagblad. “FC Utrecht verliest van die Luxemburgers, Feyenoord van Sparta Praag (vorig seizoen, red.). Niemand had gedacht dat Ajax van Red Bull Salzburg zou verliezen. Wij behoren dus ook niet meer tot de subtop van Europa”, klinkt het.

AZ speelt donderdagavond in de Europa League tegen het Russische Anzhi Makhachkala. Die club deed het vorig seizoen erg goed in Rusland, maar nu de geldkraan is dichtgedraaid gaat het een stuk minder. De Alkmaarders spelen eerst in eigen huis.

Nederland behoort niet meer tot de subtop van Europa

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
13 maart 2014 om 12:29

Kenneth Perez is gewoon onderdeel van het Nederlandse voetbal, hoor. Heeft iets van twaalf jaar in Nederland gevoetbald en is al jaren actief als analist. Dat hij Deens is doet daar geen afbreuk aan.

13 maart 2014 om 12:29

Dat is juist mooi joh!

Hij woont in Nederland, al bijna 20 jaar.
Hij heeft hier zijn gezin, zijn huis, zijn voetbalclub, zijn carriere, eigenlijk gewoon zijn leven.

Kenneth spreekt beter Nederlands dan de gemiddelde allochtoon in de Bijlmer of op Zuidplein in Rotterdam.
Hij is goed ingeburgerd en voelt zich ook Nederlander. Dat is toch mooi?

Ik zie bij Ajax ook jongens uit Rotterdam en/of Eindhoven. Maar die zeggen ook "wij" zijn kampioen. Het zijn dan geen Amsterdammers maar voelen zich wel verbonden.
Net als dat Perez geen geboren Nederlander is maar zich wel ook Nederlander voelt

13 maart 2014 om 14:17

Kenneth heeft echt groot gelijk!
Het voetbal is hier ook zo afgeroomd, spelers vertrekken veel te gauw naar het buitenland voor een plek in een tweede team of op de bank.
Goed om te zien dat steeds meer clubs terug willen naar de basis, t.w. de jeugdopleiding

13 maart 2014 om 12:31

Hij woont / werkt al 17 jaar in Nederland en nog altijd, als analist, zeer nauw betrokken bij het Nederlandse voetbal.
Begrijpelijk dat hij het over "wij" heeft.

13 maart 2014 om 12:37

Kenneth heeft meer met het nederlands voetbal dan de gemiddelde nederlandse speler/ex speler, Deze jongen voelt zich thuis hier en ik zie hem ook als een nederlander, eigenlijk te triest voor woorden dat het uberhaupt een dingetje is.. Kenneth is overigens een van de weinige analisten waar ik nog sirieus na luister, was een mooie voetballer en een prima kerel. spreekt overigens beter nederlands dan sommigen nederlanders.

13 maart 2014 om 13:32

Inderdaad. Volgens mij weet hij meer van de Nederlandse competitie dan de Deense competitie. Ik vind het wel mooi dat hij over 'wij' spreekt.

14 maart 2014 om 10:08

Ja Tom, er zijn tegenwoordig ook mensen in nederland die hier niet geboren zijn. Wen er maar aan. Achterlijke opmerking, als ik het mag zeggen.

Wat Kenneth zegt is lekker makkelijk Nederlands voetbal afkraken. Wauw Kenneth, gedurfd! Opportunistische mening, die niet verder kijkt dan de resultaten. Teletekst analyst.

Zolang je volgens het boekje van de knvb moet werken gaat dat ook nooit meer gebeuren.

Daar staan dan landen tegenover waarbij deze regels niet zo strikt zijn, of landen waarbij er voldoende (corrupt) geld is. Dan maak je ook geen enkele kans.

Vindt de regel van de knvb overigens uitstekend, maar dit zou ook door de uefa/fifa moeten worden opgepakt.

13 maart 2014 om 12:27

Volkomen mee eens, valse concurentie strijd zo

13 maart 2014 om 14:26

Het is niet per se het boekje van de Knvb, maar vooral het feit dat Nederland een te klein land is om met het hedendaagse globale en commerciële voetbal mee te kunnen.

Nou overdrijven is ook een vak ik denk dat het Nederlandse voetbal wel weer beter wordt maar we horen nu zeker nog tot subtop van Europa

13 maart 2014 om 12:04

Het Nederlands elftal is nog subtop. Clubteams al lang niet meer. Komt wel weer als financial fairplay gehanteerd wordt. FIFA minder corrupt is en spelers weer langer in NL kunnen blijven.

13 maart 2014 om 14:03

Clubteams zijn ook nog altijd subtop.
Qua ranglijst over de prestaties van de clubteams (de coëfficiëntenlijst) staan we als Nederland nog altijd behoorlijk in de subtop.
Voor dit seizoen stonden we 9e van de 53.
Als de stand zo blijft, dan staan we na dit seizoen 8e van de 54 (we hebben Oekraïne ingehaald en Gibraltar is erbij gekomen)

Als je kijkt welke landen er boven ons staan, dan zijn dat alleen Spanje, Engeland, Duitsland, Italië, Portugal, Frankrijk en Rusland. Alle andere landen houden we op dit moment nog onder ons.

Zo slecht doen we het dus absoluut niet.
We vergeten namelijk altijd wel even doodleuk dat de toplanden oververtegenwoordigd zijn met ploegen en de middenmootlanden juist weinig ploegen hebben in de hoofdtoernooien. De laaggeklasseerde landen hebben zelfs zelden een ploeg in een van de hoofdtoernooien.

Het is wel leuk om met vroeger te gaan vergelijken, maar toen hadden de toplanden veel minder clubs in de Europese toernooien en speelde je veel vaker tegen clubs uit de middenmoot-landen of de laaggeklasseerde landen. Dat is nu al jaren niet meer zo. Vroeger speelde in het hoofdtoernooi van de Europa Cup I slechts 5 clubs uit de toplanden (top 5), tegenwoordig zijn dat er tussen de 13 en 18 (afhankelijk van of die overige 5 de kwalificaties overleven, maar dat is vaak wel het geval). Dat is dus nogal een gigantisch verschil.

Als je ook gaat kijken tot hoe ver onze verste ploeg komt, dan is daar in de afgelopen jaren ook weinig aan veranderd. Meestal eindigt onze verste deelnemer rond de kwartfinales (en veruit de meeste seizoenen was het de kwartfinales) en dat gebeurde vorig seizoen ook nog. Dit seizoen zou dat ook zomaar kunnen (AZ zit nu in de achtste finales en zit daar in ieder geval al in de buurt). Alleen begin jaren '70 was er een uitzondering en kwamen we vaker verder (maar dat was een uitzondering, omdat we toen ook een uitzonderlijke lichting spelers hadden, bovendien kennen veel landen zo'n bloeiperiode)

13 maart 2014 om 14:30

Fairplay gaat niets veranderen. Clubs kunnen alleen niet heel veel investeren ten opzichte van de omzet. De grote lijnen blijven hetzelde, Nederlandse clubs komen te kort qua inkomsten, tv geld etc.

13 maart 2014 om 12:05

Vind ik niet. Ik vind dat om tot de subtop van Europa te behoren je toch minimaal regelmatig een ploeg in de tweede ronde van de CL moet hebben. Je kunt toch wel stellen dat dat in Nederland niet meer het geval is. Natuurlijk kun je allerlei excuses gaan bedenken waarom Ajax het niet gehaald heeft, en heel veel andere dingen de schuld geven, maar als je het zoveel jaar op rij niet haalt ben je in mijn ogen gewoon niet goed genoeg.
En dan verliezen ze ook nog eens ronduit kansloos van een ploeg uit Oostenrijk. Ik weet dat Red Bull niet representatief is voor het niveau daar, maar we hebben het hier wel over onze kampioen. Het zegt dus toch veel.

13 maart 2014 om 12:14

Dus je bent niet goed genoeg als je elk jaar met clubs als
Barca, Real, Dortmund, City, Lyon en Milan in de poules zit?
Ga weg man,
De enige mogelijkheden waren dit jaar, en het jaar dat Zagreb met 7-0 van Lyon verloor waar we gewoon duidelijk genaaid zijn.
Ja je kan zeggen Ajax had meer moeten maken tegen Zagreb, maar dat gaat hier niet op.
Het verhaal was namelijk dat de Zagreb selectie er klaar mee was(met de coach) en het dus expres liet lopen, hier kon Ajax dus geen invloed op hebben, toen werden er ook nog eens 2 goals van Ajax onterecht afgekeurd tegen Madrid in Amsterdam.

oftewel 2e ronde door je neus geboord.

Dit jaar had het gekund, 2x beter dan milan maar niet kunnen winnen.
Hier hebben we het zelf duidelijk laten liggen, met name tegen milan en celtic dus.

13 maart 2014 om 12:14

echt gelul van de bovenste plank, niemand verwachtte ook maar iets van het Ajax uit 95 en ik heb het vermoeden dat RBZ gewoon zo een soort fase doormaakt.
toevallig even het juiste budget, de juiste spelers en de juiste trainer op de juiste tijd.

13 maart 2014 om 12:19

Het zat nou ook niet echt mee met de loting he voor Ajax al die jaren. Een seizoen met Lyon hadden ze door moeten gaan op eigen kracht, klopt, maar de andere jaren heeft Ajax het gewoon uitstekend gedaan tegen sterke teams. Dan was Ajax ook gewoon beter dan andere teams die wel in de tweede ronde zaten. Dus ja nederand moet meer teams in europa hebben en verder in de cl komen, maar het zat alles behalve mee. Je zegt zelf dat Salzburg niet representatief is voor oostenrijk dus kun je het Ajax niet kwalijk nemen als kampioen dat ze tegen een ploeg uit oostenrijk verliezen en dat de Nederlandse competitie daaruit volgend slecht zou zijn. Bovendien hanteert Salzburg al jaren de tactiek dat precies het recept is tegen combinatievoetbal wat Ajax speelt. In deze vorm zou bijvoorbeeld Arsenal ook van Salzburg hebben kunnen verliezen. Nederland doet het niet goed in europa, maar het is echt niet zo dat we daarom in een keer tot de onderkant van de stapel behoren

13 maart 2014 om 12:25

@ndisdenaam
Daar zijn al die excuses dus waar ik al bang voor was. Natuurlijk heeft Ajax al jaren veel pech met de loting, maar zoals je zelf zegt - ze hebben twee keer een kans gehad, en die twee keer simpelweg niet gepakt. En natuurlijk kan je over Kroaten gaan zeuren, maar als je jezelf afhankelijk maakt van Kroaten doe je toch iets verkeerd.

En wat ik zei - om tot de subtop te behoren moet je regelmatig een club in de tweede ronde hebben. Dus al zou het Ajax wel een keertje gelukt zijn de afgelopen paar jaar, dan had ik dat nog geen reden gevonden om Nederland tot de "subtop" te rekenen.

Landen in de Europese subtop zijn Italië (momenteel), Frankrijk, Portugal, misschien Rusland. Dat soort landen. Niet Nederland.

13 maart 2014 om 12:33

@martijnr12
Je hebt natuurlijk volkomen gelijk met de loting, Ajax heeft al jaren pech. En met veel andere dingen heeft het ook niet mee gezeten (grensrechters, Kroaten). Maar we hebben het hier over de Nederlandse competitie, niet alleen over Ajax. Want waar zijn Psv, Feyenoord en Twente in de Champions League? Letterlijk helemaal nergens. En al zou Ajax wel serieus mee kunnen doen in de CL, één goed team is niet genoeg om met je competitie tot de subtop te behoren. Anders zou je bijvoorbeeld Griekenland, Oostenrijk en Schotland ook subtop kunnen noemen.

13 maart 2014 om 13:27

Het gaat helemaal niet om Ajax, maar het Nederlandse voetbal! Als je over 2012-2013 en 2013-2014 kijkt, staat de Eredivisie slechts 16e in Europa. Dat is echt om je ogen uit je kop te schamen als Nederlander en hebben we te danken aan clubs als Utrecht, Vitesse en Feyenoord die zich de laatste jaren laten uitschakelen in de voorronden.

Overigens is Ajax juist een positieve uitzondering en behoort Ajax nog wel degelijk tot de Europese subtop. Ajax overwintert al zes jaar op rij in Europa. Als alle Nederlandse clubs net zo veel punten bijeen hadden gevoetbald als Ajax, hadden we Italië op de hielen gezeten en 5e gestaan. Je kan Ajax sowieso niet op de laatste ronde afrekenen, dat is veel te opportunistisch. Het voetbal RBS ligt Ajax gewoon niet, maar dat van Engelse clubs bv weer wel, terwijl die clubs waarschijnliijk geen kind aan RBS hebben.

13 maart 2014 om 13:34

nee in die poules kom je namelijk omdat je kampioen in eenland bent geworden

de eredivsie is een lachtertje en in die poules brengen Ned clubs ook niets en dat is terug te zien op de ranglijst

13 maart 2014 om 14:11

Regelmatig een ploeg in de 2e ronde van de CL hebben? Hoeveel subtoplanden denk je dat dat halen?
Ik zeg het je maar vast: vrijwel geen.
De enige landen die regelmatig de 2e ronde van de CL halen met een club zijn de toplanden (engeland, Duitsland, Spanje, Italië, Portugal en Frankrijk). Dat is ook logisch, wat die hebben al de helft van de plekken in de groepsronde van de CL: van de 32 teams in de groepsronde-CL zijn er 15 afkomstig van de top-6 landen en 1 is de titelhouder (vrijwel altijd uit die top-6), bovendien zouden die top-6 landen daar bovenop ook nog eens maximaal 6 extra teams via de voorronde mogen toevoegen (meestal halen minimaal 4 teams dat zeker en soms ook alle 6), dus van de 32 plaatsen in de groepsronde zijn er vaak slechts 10 tot 12 beschikbaar voor de overige 46 landen (het zijn er weliswaar 47 overige landen, maar Liechtenstein mag niemand afvaardigen voor de CL en Gibraltar, dat volgend seizoen als lid bij sluit, zal ook niemand mogen afvaardigen voor de Cl). Hoe groot denk je dan dat de kans is dat een subtopland zich voor de 2e ronde CL kwalificeert? Uiterst klein natuurlijk!
(p.s.: die 10-12 overige plaatsen gaan vaak allemaal naar de subtoplanden, de middenmoters halen slechts zelden de CL en de laaggeklasseerde landen zelfs nooit)

13 maart 2014 om 14:46

@ Doncoxxx,

Ajax staat nog onder PSV op de coëfficiëntenlijst, dus ga aub niet doen alsof Ajax de grote redder van het land is. Het overwinteren van Ajax is alles behalve een prestatie van formaat te noemen, afgezien van het jaar dat ze City onder hun hielden en 3de werden in de CL poule.

Ajax is de afgelopen 3 seizoen vrijwel direct uit de EL getrapt door Spartak Moskou, Steau Boekarest en nu Red Bull Salzburg. Nu kan je wel roepen dat RBS Ajax niet lag, maar wat is je excuus voor de voorgaande jaren? En wat langer geleden voor de uitschakeling tegen ploegen als Kopenhagen, Dinamo Zagreb en Sparta Praag?

De prestaties van Ajax zijn in verhouding met hun mogelijkheden echt niet veel beter dan van de rest van de Nederlandse clubs.

Wat ik ook als schadelijk beschouw is dat Ajax al die jaren met hun kont op de CL gelden blijft zitten. Die gelden vloeien nauwelijks meer door naar overige Nederlandse ploegen omdat Ajax vind 'dat ze altijd te veel moeten betalen' en op een andere manier in de groep investeren doen ze ook niet.

Nee, het is erg makkelijk om te roepen dat andere clubs met veelal veel minder mogelijkheden weinig klaarspelen in Europa. Als Ajax niet direct voor de CL zou kwalificeren dan moet ik het nog maar zien. Het zou met niet verbazen als ze het niet redden tegen ploegen als Basel, Zagrab, Plzen of 1 van de nog sterkere ploegen die je tegen kan komen.

13 maart 2014 om 15:51

Jellybean, dat is geen excuus, nergens zoek ik excuusjes.
Ik zeg namelijk dat we het dit jaar zelf hebben laten liggen.
Je zal er niks kwalijks mee bedoelen maar ik zie het als sneer waar mensen graag naar kijken inzake Ajax, ook gezien je duimpjes.

Echter waren wij niet afhankelijk van Lyon toen...
Zagreb wat het expres laat lopen, dat is feitelijk zo is ook gewoon toegegeven.
En bij ons werden 2 zuivere goals afgekeurd tegen Madrid... daar kan je als Ajax zijnde absoluut en dan ook helemaal niks aan doen,
of denkt men dat Ajax wel even 4 a 5 keer zou gaan scoren tegen Madrid?
is geen excuus is gewoon een feit.

13 maart 2014 om 15:53

Sammerens dat komt omdat CL enkel 4 bonuspunten oplevert de rest is precies gelijk aan de El.
In de EL heb je makkelijkere tegenstanders... dus je kan het de rest zeker wel kwalijk nemen.

edit; laten we even afwachten tot het nieuwe seizoen ja, dan gaat het seizoen van 5 jaar geleden weg, en tellen de punten anders in percentage... we zullen dan zien waar we staan.

edit 2; en wat is het probleem dat Ajax op de centen gaat zitten?
Alsof de lagere ploegen die geen EL speler punten pakken voor Nl.

Juist hierdoor kan bv de rest dus FC Twente, Psv, AZ en Feyenoord spelers aantrekken ipv dat Ajax ze voor hun neus afpakt.
Dan hoor je namelijk dat Ajax net als Bayern de concurrentie zwakker maakt.
Beetje dubbel niet waar?

13 maart 2014 om 16:14

PSV staat boven Ajax in de Uefa coefficienten ranking.... en volgend seizoen staan ze precies gelijk (@ndisdenaam)

Er staan genoeg ploegen met een mindere begroting (of ongeveer gelijk zoals Porto die 10e staan, Atletico 8e) dan Ajax op de ranglijst, dus Sammerens heeft een punt.

13 maart 2014 om 17:22

@ Ndisdenaam,

Lekker makkelijk. Ajax is de kampioen en komt dan in de CL tegen kampioenen en toppers uit andere landen. Onze subtoppers komen in de EL tegen de subtoppers van andere landen.
Dat trekt de verhoudingen toch gewoon weer recht denk ik zo.

Als Ajaxcied heb je denk ik sowieso geen recht om over makkelijke tegenstanders te praten in de EL, getuige het feit dat Ajax de afgelopen 3 jaar slechts 1 ronde in de EL heeft overleefd en de afgelopen 2 seizoenen zelfs direct uit werd geschakeld.

Het probleem met het op de centen zitten is dat het geld de Eredivisie nauwelijks meer bereikt. Op zich nog niet zo'n groot probleem als de gelden dan alsnog worden geïnvesteerd in kwaliteit, maar met aankopen als vd Hoorn en Duarte voor Eriksen en Alderweireld kan je dat toch ook niet echt stellen.

13 maart 2014 om 18:17

Nee ik had liever ook andere spelers gezien, maar helaas(of misschien wel goed) ga ik niet over de centen bij Ajax.
Hoe zouden echter de andere clubs het vinden als Ajax ieder jaar al het geld investeert in spelers en zodoende de concurrentie voor blijft?
Dan krijg je weer dat koopgedrag en dat vind niemand leuk in Nederland.(zeg maar a'la Bayern)
Ja het geld blijft rollen dan, maar spelers die nu haalbaar zijn voor andere, zijn dan niet meer haalbaar omdat Ajax die dan haalt.

@wisconsin... dan heb ik juist een punt
ondanks de tegenstanders heeft Ajax dan een gelijk aantal punten.

Nog wel maar ze gaan wel harder richting scandinavie dan naar boven.
Salzburg is gewoon een erg goede ploeg, houdt niet in dat er in Oostenrijk beter gevoetbald wordt dan in de eredivisie.

Klopt, die tijden zijn gewoon voorbij.. de "nederlandse" voetbalschool is gewoon zwaar achterop geraakt met de rest van de wereld..

13 maart 2014 om 12:07

Er lopen zat talenten hier rond hoor, het is alleen de laatste jaren mager geweest, maar de omslag is al geweest en er komen steeds meer talenten aan.
Het heeft alleen even tijd nodig, over een paar jaar hebben we gewoon weer goede teams die leuk gaan presteren in Europa... zonder twijfel.

Maar helaas zullen er ook weer wat negatievelingen reageren met 'realistisch' etc.
Nee mensen heb vertrouwen, wie niet sterk is moet slim zijn... en dat doen we hier.

13 maart 2014 om 13:08

Ik heb het ook niet over de talenten.. die zijn er altijd wel! alleen manier van trainen is ouderwets.. van mij mag het wel fysieker.. als je bijvoorbeeld rekik kijkt.. die heeft echt een sterk lichaam gekregen van zijn periode in engeland.. zelfde geldt voor bruma. Ik vind dat Nederland naast het technisch aspect ook meer fysiek moet gaan trainen..

13 maart 2014 om 15:48

Klopt, maar als je bijvoorbeeld naar de Engelse jeugdteams kijkt... loopt weinig technisch talent rond hoor... het is allemaal fysiek en nog eens fysiek.
Ja ze kopen technische spelers.
Vind het op zich prima als er hier ook wat meer op het fysiek getraind gaat worden hoor daar niet van.

Toch is dit eigenlijk een pijnlijke conclusie. Maar tegen het grote geld valt niet te vechten. Nederland is een klein land en ook nog heel verdeelt. Dit houd in dat in Nederland geen enkele club is die tegen de grote supporters schare in het buitenland op kan. Oftewel Nederland is gewoon minder aantrekkelijk kwa geld e.d.

Al een tijd niet meer

We zijn al lang geen subtop meer. Subtop zijn clubs zoals Atletico, Arsenal, Leverkusen, Schalke. Geen Ajax, Feyenoord, PSV, Twente, AZ.

13 maart 2014 om 12:08

Leverkusen,schalke?? zijn die zoveel meer dan Ajax bijv? een schalke dat 1-6 klop krijgt van Real en een leverkusen dat even voor lul gezet word in eigen huis door Psg?? als een nederlandse ploeg met 0-4 verliest van Real schreeuwt iedereen moord en brand, en schalke verliest met 1-6 en er word geen woord over gerept... Ajax kan absoluut mee met ploegen als Leverkusen en schalke, voetballend is Ajax zeker beter alleen Leverkusen en Schalke hebben meer individuele kwaliteiten alleen zegt dat helemaal niks. Atletico en Arsenal, dat zijn ploegen waar je van schrikt, geen leverkusen.

13 maart 2014 om 12:32

Alsjeblieft zeg. Ajax kan lang niet meekomen met een leverkusen of schalke. Zowel financieel als voetballend niet. Iedereen heeft het over de moeilijke lotingen die ajax heeft gehad, dat geeft toch al precies het verschil aan? Als je ajax wil vergelijken met clubs als leverkusen, schalke zul je toch eerst moeten zorgen dat je niet volslagen kansloos, volslagen kansloos bent tegen een ploeg als rbs, om maar te zwijgen over een steau van vorig jaar

13 maart 2014 om 12:42

ga toch weg man! ploegen als Napoli,atletico,arsenal dat zijn ploegen waarmee me niet kunnen meekomen, maar deze 2 ploegen absoluut niet! leverkusen en schalke.. laat me niet lachen, doe nu niet alsof een Ajax helemaal niks voorstelt, dat leverkusen uberhaupt in 1 zin word gebruikt met Arsenal en atleti..

13 maart 2014 om 20:10

Ga toch zelf weg man. Ajax is zeker wel minder dan een Leverkusen of Schalke.
hahaha, beetje realistische kijk op je eigen cluppie mag ook wel.

En waarom hebben we het aldoor over ajax..alsof we daar afhankelijk van moeten zijn. De punten komen de laatste jaren en de vele jaren daarvoor ook niet van ajax.
Perez heeft gelijk..we zijn niet eens subtop van Europa..middenmoot

13 maart 2014 om 12:23

Als leverkussen en Schalke subtop is, dan is Ajax dat zeker ook hoor, want je maakt mij niet wijs dat Ajax de groep van leverkussen niet kan overleven, die van Schalke ook. Grote prietpraat wat je zegt, Arsenal, Atleti, Dortmund, Napoli dat is subtop.

Maar kenneth, dus omdat je verliest van RB Salzburg... wat dus kan gebeuren...behoor je ook niet tot wat jij zegt?(even er buiten gelaten of we hier uberhaupt subtop zijn)
Volgens die beredenatie moet je dus ook zeggen dat als Ajax 1x wint en 1x gelijkspeelt tegen City dat wij bij de europese top horen.
Net zoals zulke dingen incidenteel zijn, was dit dat ook.
Nou was Salzburg gewoon beter dus daar kan je van verliezen.
Maar op papier hoor je ook van andere te verliezen zoals United, City, Milan, Barca en destijds Lyon.
Dortmund uit werd net aan verloren... de finalist van toen.

Gelukkig word voetbal niet op papier gespeeld en zulke dingen gebeuren eenmaal.

13 maart 2014 om 12:10

ach zo gaat het toch altijd, winnen we van een topploeg ligt het of aan die ploeg of is het een incident, verliezen we een x van een mindere ploeg zijn we ineens een drama en is het ineens geen incident maar is het ons niveau.. nederlanders...

13 maart 2014 om 13:03

Zo zie je maar hoe ingeburgerd Kenneth na al die jaren is

13 maart 2014 om 13:42

hahah idd!

13 maart 2014 om 15:01

Steau, Spartak Moskou, Dinamo Zagreb, Kopenhagen, Auxerre, Bremen, Sparta Praag.

Zoals Afcaajaxxx stelt kan je het ook omdraaien. Ajax supporters blijven maar wijzen naar de jaarlijkse overwinning op een top ploeg. Als men dan bijvoorbeeld aan stipt dat die ploegen (op City na) meestal al geplaatst waren dan is de wereld te klein en wordt het weggewuifd.

Nu doen velen van jullie het alleen maar over de nederlaag tegen RBS gaat, maar gaan jullie gigantisch voorbij aan het feit dat je al jarenlang constant klop krijgt van kleine(re) ploegen. Dat is toch een stukje belangrijker dan een overwinning op een reeds geplaatst Barcelona waar je uiteindelijk geen steek mee verder bent gekomen.

Op papier hoor je te verliezen van Milan? Dan kijk je dus alleen maar naar de naam. Milan is slechts een grijze middenmoter in de Serie A. Als jij vindt dat de landskampioen van Nederland daar van behoort te verliezen dan is deze opmerking van Perez toch zo gek nog niet.

het zijn idd geen goede jaren voor het nederlands voetbal, maar laten we het als incidenten zien, dat utrecht verliest van een luxemburgse ploeg is idd een schande, dat feyenoord het niet red tegen een praag kan een x gebeuren, psv word in de 1e ronde uitgeschakeld maar die ploegen die hen voorbleven schakelen wel even een lazio roma uit bijvoorbeeld, dus het is niet dat ze er niks van kunnen... Ajax heeft het gewoon prima gedaan in de CL en mistte op een haar na de volgende ronde, daarna kwamen ze tegen een ploeg met een tactiek waar Ajax dus duidelijk niet is tegen opgewassen, kan gebeuren, leer ervan en blijf er niet te lang bij stilstaan, we hebben het in de CL immers prima gedaan, Salzburg hanteerde een tactiek die Ajax niet gewend is (althans niet zo tot in perfectie) en daardoor liepen ze vanaf de 1e minuut achter de feiten aan en speel je een gelopen wedstrijd. Vitesse was ook niet zo best, je moet toch gewoon van een petrolul kunnen winnen zul je zeggen. Ajax en Psv hebben het niet eens zo slecht gedaan, Psv was gewoon te wisselvallig en dan kun je er zomaar uitvliegen als je tegen zulke lastige ploegen speelt, Ajax heeft het gewoon prima gedaan in de CL, over Salzburg valt geen goed woord te zeggen maar de complimenten gaan ook vooral na Salzburg. Vitesse,feyenoord en Fcutrecht hebben het wel laten liggen, die hadden gewoon door moeten gaan na de groepsfase al had feyenoord wellicht nog een listige tegenstander, AZ houd tot nu toe gelukkig nog prima stand en hopelijk kunnen ze ook Anzhi uitschakelen zodat ze nog wat punten bij elkaar sprokkelen in deze donkere dagen van het Nederlands voetbal.

Ik heb toch het idee dat het wel weer goedkomt. De top 3 heeft namelijk na het Bosman arrest en de invoering van de Champions League behoorlijk wanbeleid gevoerd wat ze alle 3 in financiele probelem heeft gebracht. Wanbeleid op het financiele gebied maar ook op het gebied van scouting. Clubs zoals Heerenveen, Groningen en AZ kunnen beter scouten dan Ajax, PSV en Feyenoord.

Hierdoor hebben de subtoppers jarenlang kunnen concurreren met de toppers van de Eredivisie omdat die toppers zijn afgegleden naar het niveau van de subtop en de subtop iets sterker is geworden doordat de betere spelers ineens ook bij die subtoppers spelen.

Doordat alle goede spelers nu verspreidt over de hele eredivisie spelen hebben we wellicht wel een leuke competitie maar het zorgt er ook voor dat we geen topteams meer hebben. En dat is gelijk de reden waarom we het zo slecht doen in Europa. De beste spelers van de eredivisie spelen niet zoals vroeger bij 3 clubs maar verspreidt over 12 clubs.

Als alle beste spelers gewoon zoals vanouds bij Ajax, PSV en Feyenoord spelen dan sta je Europees ook sterker. Natuurlijk heb je elk seizoen wel een verrassing maar de rest zou eigenlijk elke ronde weer als kannonenvoer moeten dienen. Als Nederland weer wat wilt betekenen in Europa dan moeten we terug naar een competitie met 3 echte topclubs, 2 subtoppers en de rest doet voor spek en bonen mee.

Het zal nog wel even duren voordat dat weer is recht getrokken maar de tijd dat je naast de lokale club ook nog voor 1 van de grote 3 bent die zal weer gaan aanbreken.

De laatste zin van dit artikel is toch voldoende. Anzhi deed het goed, tot de geldkraan dicht ging.

Nederlandse clubs hebben niet het geld om de concurrentie aan te gaan. Heeft niets te maken met falende jeugdopleidingen of de Nederlandse school die niet meer werkt, maar gewoon met geld. Geld, geld, geld, geld.

13 maart 2014 om 12:12

idd, met een beetje geld had Ajax bijv nog spelers als Eriksen,alderweireld en was ik er zeker van dat we 2e waren geworden in de poule van de CL, maar de nederlandse ploegen hebben deze middelen nu eenmaal niet.. nja Ajax nu wel maar of ze het gaan doen is een 2e.

13 maart 2014 om 12:14

Precies, zeker Ajax zou gewoon meekunnen in de CL als ze niet alles uit de eigen jeugd de deur uit zien wandelen na een goed seizoen. Zelfde geldt in mindere mate voor Feyenoord. We hebben de opleiding wel, maar niet de financiële slagkracht om ze te behouden en zolang dat niet verandert kan Cruijff prediken tot hij een ons weegt, maar een zak geld maakt gewoon doelpunten helaas.

13 maart 2014 om 20:14

En welke zogenaamde toppers zijn bij ajax weggegaan dan de afgelopen jaren die het nu goed doen bij de toppers in Europa?

15 maart 2014 om 13:59

waar zie jij dat ik het heb over toppers?? volgensmij lees jij wat je wil lezen..

wat een gejank iedere keer, nederland zit op dit moment in een dip. nou kan gebeuren.
maar ik baal er een beetje van dat alle nederlanders meteen denken dat het over is en nooit meer wat wordt.
nog geen vier jaar geleden waren we tweede van de wereld, en nu zullen we nooit meer wat bereiken?

ik geloof dat nederland juist op de weg terug is, voordat dat te zien is in de resultaten duurt nog even maar we zullen heus wel weer goede resultaten behalen. je ziet dat het beleid bij ajax, feijenoord, psv, twente, az en waarschijnlijk nog wel een paar clubs rigoreus gewijzigd is de afgelopen paar jaar. dit soort wijzigingen duren echter langer dan bv 3,5 jaar zoals nu bij ajax totdat dat tot resultaten leidt. daar hoor ik ook mensen zeggen:"oh cruijff heeft de revolutie ingezet, we zien er niets van, ze kopen nog steeds jeugd, vier keer kampioen van de armoede...bla,bladiebla..

wijzigingen, ook binnen een groot bedrijf, binnen een voetbalclub waarbij niet alleen het bestuur zaken wijzigt maar de hele organisatie wordt doorgelicht hebben gewoon gewoon tijd nodig. bij ajax zullen we dat over 5 tot 10 jaar moeten beoordelen. bij psv die de veranderingen pas onlangs hebben ingezet nog wat later en bij feijenoord pas zodra ze financieel weer solide zijn.

maar wij nederlanders hebben geen geduld en daarnaast even in herinnering brengen, wij zijn altijd een leuk voetballand geweest die af en toe een prijsje pakten. meer is het nooit geweest en zal het ook niet worden.
maar als wij een prijsje pakken zijn we meteen de beste van de wereld en als we een keer verliezen of een mindere periode hebben kunnen we er helemaal niets meer van.

nog een pluspuntje, er worden nog altijd veel nederlanders verkocht aan buitenlandse clubs...dus ze zullen hier toch wel wat geleerd hebben?

Zo die Perez heeft er verstand van zeg...

13 maart 2014 om 20:15

Hoef je toch geen verstand van te hebben om zo'n feit te benoemen??
Elk blind paard kan toch zien dat we zelfs niet in de Europa League mee kunnen komen

Nederland heeft momenteel niet zo'n heel talentvolle lichting voetballers. De echte talenten hebben te weinig ervarig en de spelers met ervaring zijn vaak geblesseerd dit geldt natuurlijk voor het Nederlands 11-tal
De Nederlandse competitie is inderdaad echt een drama. Ook de buitenlandse spelers die naar de Nederlandse competitie komen zijn meestal B catogorie, meestal halen die de europese top ook niet. Kijk naar Pelle topper in Nederland in Italie komt hij zelfs bij laagvliegers niet aan scoren toe. Moisander speelt nog steeds in Nederland en zal naar mijn inzien ook de (sup) top van Europa niet halen.park is bij QPR overbodig QPR is niet echt een hoog vlieger in de PL maar Park is 1 van de sterkhouders bij Psv.
De Nederlandse talenten die het in het buitenland proberen komen bijna allemaal een illusie armer (wel een volle portomonee) terug naar Nederland zie Bruma Castaignos bijvoorbeeld.
In Nederland zijn we gewoon snel geneigd een jonge speler een talent te noemen een speler hoeft maar 2 wedstrijden goed te spelen en de nieuwe sterspeler is geboren, internationaal is er meer nodig.

Nederland presteert nu twee jaar minder, prima, kan gebeuren. Structureel staan we er nog redelijk goed voor en ik denk dat we met Ajax, Psv, Feyenoord, Vitesse en Twente genoeg potentie hebben voor de toekomst. Dit jaar doet AZ het ook nog leuk, maar de vraag is of zij volgend jaar uberhaupt de kans krijgen deze prestaties te evenaren.

Waar ligt nu het probleem van die 2 mindere jaren? De teams spelen echt niet slecht, maar toch verliezen we keer op keer van die rotclubs uit minder bedeelde landen. Dat we tegen het kapitaal van grote (top5) en opkomende (oekraine, Rusland etc.) landen niet op kunnen, is geen schande. Maar verliezen van clubs uit Tsjechie, Luxembourg (!!), Zweden en noem ze allemaal maar op, moet nu toch wel afgelopen zijn.

Ik denk dat de vervroeging van het seizoen hier een grote bijdrage aan heeft geleverd. Sinds Nederlandse clubs in juni moeten beginnen, is het begin 1 grote loterij geworden. Heerenveen kan er over meepraten toen het van Molde verloor. Molde speelt in de zomer en is dus klaar voor de Europa League in juli. Heerenveen begint echter net met trainen, en moet dan met een gebrekkige selectie al van start in Europa.

Ook FC Utrecht kreeg hier me te maken dit seizoen. Een gigantische leegloop waarna je met een B- danwel C-elftal mag aantreden. Mag geen excuus zijn om te verliezen van een Luxemburgse club, maar het is wel 1 van de redenen dat we veel punten verliezen. Het is wel leuk om een opleidings- en handelland te zijn, maar uiteindelijk zullen we toch eens stabiliteit moeten creeren willen we ver gaan komen in Europa. Beleidtechnisch zijn we 1 van de betere landen en wat betreft kwaliteit zit het vaak ook wel prima tov concurrende landen.

13 maart 2014 om 12:17

Het grote geld longt echter waardoor talenten hier weg worden gekocht.

13 maart 2014 om 12:42

Dit jaar doet AZ het ook nog leuk? Dat roept iedereen elk jaar maar ondertussen heeft alleen PSV de afgelopen 10 jaar meer punten gehaald voor Nederland.

Vroeg in het seizoen beginnen vind ik geen excuus. Dat weet je op voorhand en als je daar geen zin in hebt dan moet je dat Europese ticket beschikbaar stellen aan anderen. Dan maar een weekje minder vakantie. Zeker dit seizoen waarin ze door het WK ook vroeg klaar zijn.

13 maart 2014 om 12:49

Och och, sorry dat ik je clubje heb gepasseerd omdat deze voor mijn reactie even totaal irrelevant was.

Vroeg beginnen is ook geen excuus, het is een structureel probleem waar we jaar op jaar mee geconfronteerd worden en waar, net als het fileprobleem, eigenlijk nauwelijks een goede oplossing voor is. Met name subtop en middenmoot clubs kunnen grote bedragen van clubs niet weigeren. Als je Europees haalt heb je een goed jaar gehad en dus in 9 van de 10 gevallen een leegloop binnen de selectie. Zie Ado, Utrecht, Heerenveen enz..

Voor PSV is dit uiteraard geen probleem omdat het een leegloop met incidenteel is en niet ieder jaar voor komt, terwijl de club wel ieder jaar Europese wedstrijden speelt.

Ach ja...europees voetbal... Bedoelen we de clubs die financieel levend worden gehouden door een miljardair..of in Spanje door de banken... Misschien is het mooi om te zien hoe al die top spelers bij elkaar in een team spelen, ben ik met de meeste eens.. Maar ga je dieper in de materie is het zo krom als een hoepel... Zolang de Uefa toe staat om clubs financieel afhankelijk te laten zijn van een bedrijf of sjeik zullen wij nooit meer aanhaken.. Zolang de Uefa het financiële systeem niet recht trekt zal het altijd zo blijven dat onze competitie niet naar een hoger niveau wordt getild, omdat spelers liever naar een Engelse middenmoot gaan zodat ze 2x zoveel verdienen. Spelers komen ook niet meer terug die gaan liever nog een paar jaar Rusland cashen dan dat ze terug komen bij de club die ze heeft opgeleid. (Ik geef ze geen ongelijk) Maar al zou het financieel in evenwicht zijn zie ik ze sneller naar de eredivisie terug keren,

13 maart 2014 om 16:08

"zolang de Uefa toe staat om clubs financieel afhankelijk te laten zijn van een bedrijf "
Philips Sport Vereniging om maar eens wat te noemen. Ajax is beursgenoteerd. Vitesse heeft een suikeroom.

Het grote verschil zit 'm vooral in de tv-gelden. Die liggen in de grote competities veel en veel hoger. Dat is volgens het vrije markt principe. Eredivisie voetbal verkoopt nu eenmaal niet buiten Nederland. Als de Uefa zaken "gelijker: zou moeten trekken (of nivelleren) zouden ze dat moeten aanpakken, al is dat onhaalbaar gezien de Europese regelgeving als het op de interne markt aankomt.

Alleen AZ is nog subtop.

Dit is al een aantal jaren bekend wat mij betreft, alleen denken sommige mensen hier nog steeds dat een club uit de Nederlandse top 5 nog een rol kan spelen in Europa. Het is natuurlijk een utopische gedachte om ook maar een klein beetje te hopen op een halve finale Europa League. Europa League ja, ik heb het niet eens meer over de CL aangezien we daar met zijn allen helemaal niets in te zoeken hebben.
Incidenteel kan een Eredivisie club nog wel eens boven zichzelf uit stijgen en bijvoorbeeld een reeds geplaatst Barcelona thuis verslaan. Een Barcelona dat totaal geen belang meer heeft bij die wedstrijd, niet in zijn sterkste opstelling speelt en bovendien een mindere dag heeft. Dan is natuurlijk alles mogelijk, maar structureel worden we uitgelachen.
Als ajax 10x tegen dit Salzburg speelt, wat god zij dank niet nodig is, worden ze 9x vernederd. Niet verslagen, maar diep vernederd. En dat laatste is toch iets wat ons zorgen moet baren.

13 maart 2014 om 12:40

Nog zo'n doomdenker... Echt typisch nederlands om alles naar beneden te praten waar we als kikkerlandje juist trots op moeten zijn. Als kikkerlandje moeten we juist genieten van die momenten dat Ajax grootmachten weet te verslaan, grootmachten die zelfs met een geplaatst b elftal zouden moeten winnen van Ajax! En je vergeet ook nog eens een paar andere cl wedstrijden waar Ajax het meer dan goed gedaan heeft, net zoals de afgelopen jaren, en die teams waren toen nog niet geplaatst! Teams waar men vooraf van zei; 0.0 niks procent dat ze daar resultaat gaan boeken. Mensen die je achteraf niet hoort maar vooraf aan de polomaise lopen om ze af te branden als er weer 1 over begint.

Kijk ook eens voor de grap naar het spelersmateriaal van Ajax. Dat maakt het alleen maar nog knapper! Ajax zit in een opbouwproces wat tijd nodig heeft. Ajax verdient alle credits als je puur kijkt naar wat er op het veld staat en wat er op het veld staat bij de tegenstanders.

Dat redbull ons 2 keer weg speelt is pure klasse, net zoals ze van B munchen hebben gewonnen. Maar nee, dan is men te beroerd om het aan de klasse van die spelers toe te kennen.

En als we naar jou beredenatie kijken moeten we voor oranje maar geen enkele speler meer opstellen die in de eredivisie speelt. Laat staam spelers die niet bij Ajax spelen, die het in Europa nog 10keer slechter gedaan hebben...

13 maart 2014 om 12:55

Ik ben verre van een doomdenker, in tegendeel, ik ben een absolute optimist. Alleen reageer jij nu op dit kleine stukje, voor de rest heb ik het hier vaak zat vermeld als we een knap resultaat neergezet hadden.

Alleen kan ik een wedstrijdje tegen Barcelona, dat voor Barcelona pure noodzaak is om te spelen en verder totaal niet van belang, niet als graadmeter zien. Het grote Barcelona denkt; oh we moeten door de week nog naar Nederland voor een potje, in het wekeend wacht echter weer een zware pannenkoek in La Liga, laten we het maar wat rustig aan doen anders zijn we straks, als het er echt om gaat en de prijzen worden verdeeld, helemaal op! Daar een Red Bull heel anders redeneert; we moeten naar het grote ajax, we zullen vol gas moeten geven, ze vol onder druk moeten zetten om resultaat te behalen. Uiteindelijk bleek het klasse verschil groter dan vooraf gedacht.
Natuurlijk worden zulke dingen nooit naar buiten uitgesproken, maar je weet zelf ook wel hoe het werkt als je voetbalt of gevoetbald hebt. Speel je tegen op papier betere teams, geef je net dat beetje meer dan dat je tegen de degradatiekandidaat speelt. Zo werkt het nu eenmaal.

Dit soort dingen houdt ons echter wel wakker, maar stap af van de gedachte dat een ploeg als ajax, maar ook psv, Feyenoord, Vitesse en Twente ook nog maar een kleine rol van betekenis kan spelen in Europa. De EL winnen behoort al lang niet meer tot de mogelijkheden als je wordt afgedroogd door met alle respect Red Bull. Een Red Bull dat op zijn beurt echt niets te zoeken heeft in de knock-out fase van de CL hoor, maar ben vrij anders te geloven.

Wat Oranje betreft, inderdaad zo weinig mogelijk spelers uit de Eredivisie opstellen, schieten we niets mee op in Brazilië. Of denk jij werkelijk dat een Veltman, de Vrij, Clasie, Indi of Rekik ook maar enige kans maken tegen spelers die wekelijks PL, La Liga, Bundesliga en CL spelen..? Dream on!

De waan van de dag.. Laten we eens ophouden met dat constante negatieve geleuter, het is behoorlijk vermoeiend. Idem met het Nederlands elftal. En ja, het gaat nou eenmaal met ups en downs maar dat heeft alles te maken met mannetjes die niet in de voetbalwereld thuis horen. Al die sjeiks verpesten de algehele balans. Er zijn gewoon 2 werelden gecreeerd in het voetbal.

13 maart 2014 om 18:34

Amen!

Tja wat verwacht je als de subtoppers in NL naar het buitenland verkopen, daarmee devalueer je je eigen competitie opdat je een keertje kampioen kan worden in eigen land. Heel cool natuurlijk, maar totaal niet in het belang van het Nederlands voetbal..
Er zijn de laatste jaren zoveel spelers verkocht naar Portugal, Rusland, Turkije en Griekenland die gewoon nationaal ondergebracht hadden moeten worden. Dan kunnen die landen ons namelijk nooit voorbij

Het Nederlandse voetbal stelt ook weinig meer voor, de laatste Europese prijs is al weer van 2002 en zal ook de laatste, daarna is PSV nog tot de kwart finales of halve finale gekomen (weet niet meer precies). Daarna zijn de Nederlandse ploegen steeds vroeg uitgeschakeld, het feit dat we we zeggen het redelijk gedaan te hebben geeft wel aan waar we staan, Ajax haalt geen enkel jaar de volgende ronde CL en zijn daarna in de EL direct uitgeschakeld, Twente, Psv, AZ, Feyenoord en alle andere die EU spelen zijn of in de voorrondes er al uit, of zoals liggen eruit tegen toch wel redelijk kleine ploegen.

Het is gewoon bagger allemaal, Nederland heeft moeite te concurreren met het grote geld, spelers gaan te vroeg weg naar het buitenland en daarbij ben ik het wel eens met wat Aad De Mos zei over het Nederlands voetbal, we lopen achter op andere landen.

13 maart 2014 om 12:44

Waarom noem je AZ in dat rijtje? Die schakelen vrij recent nog clubs als Udinese uit en verliezen van Russische miljonairs en Valencia.

13 maart 2014 om 13:03

Dit jaar wel ja en gelukkig maar, toch zijn de afgelopen jaren vrij dramatisch geweest voor de Nederlandse ploegen of niet

13 maart 2014 om 12:47

natuurlijk lopen we achter op andere landen.. natuurlijk zijn we ook geen subtop van europa, ploegen als Napoli,arsenal,atleti zijn we wss niet tegen opgewassen, al kun je er over discussieren aangezien we ook gewoon kunnen winnen van ploegen als City, maar nederlanders kunnen alles altijd zo lekker na beneden praten, goede resultaten worden na benede gepraat,en op een minder resultaat word alles gebaseerd, om moe van te worden, natuurlijk is het allemaal minder als 20jr geleden. Maar somiggen slaan wel door.. Ajax bijv, kan prima mee met ploegen als Leverkusen,valencia,schalke,milan, en we kunnen ook best af entoe stunten tegen grote ploegen uitgezonderd van Bayern en Real.

13 maart 2014 om 13:12

Maar het gebeurd al jaren niet en we komen maat niet verder, natuurlijk kunnen we een keer stunten maar dat is dan insidentieel en we moeten gewoon weer terug komen in de top van de subtop.

Ik zie het niet als naar beneden praten ik vind het meer realistisch, Feyenoord wint niet van Praag en Kuban, natuurlijk zouden die ploegen in de top van de NL competitie spelen maar toch moeten we gewoon van die ploegen gaan winnen. Natuurlijk had Ajax pech met de loting en hebben ze pech gehad met Lyon, maar Ajax had het ook gewoon zelf moeten afmaken, we moeten stoppen met excuses zoeken en eens goed in de spiegel kijken, is onze manier van voetballen nog wel goed genoeg om de aansluiting in Europa te vinden. Ik weet ook wel dat veel met bv geld heeft te maken, wij kunnen geen salarissen betalen als in Engeland, Duitsland, Italië, Spanje enz,

Het is geen incident meer dat we er vaak zo snel uitleggen dus vind ik dat in plaats van te zoeken naar excuses we moeten zoeken naar oplossingen.

13 maart 2014 om 13:47

@justbecause

Jij snapt er totaal niks van!

Ajax,twente,psv,az zijn de enigste ploegen die punten pakken voor het nederlandse voetbal!!
En hoezo Psv,twente vliegen er gelijk uit in de voorrondes wat praat jij? Psv en Twente hebben jaren achter elkaar telkens de groepsfase overleeft hoor! toevallig vorig jaar niet! (en dit jaar speelde twente geen europees) maar voorgaande jaren altijd! En over Feyenoord heb je wel gelijk die halen/overleven uberhaupt bijna nooit de groepsfase!

Feyenoord,heerenveen,vitesse hebben werkelijk waar niks gepresteerd in al die jaren!

13 maart 2014 om 14:58

pff doe niet zo opgefokt man. Je zegt het zelf al, Twente dit jaar geen europees en die jaren daarvoor na de groepsfase er al heel snel uit en dat is jaar in jaar uit, gelukkig is AZ wel weer een keer wat verder gekomen maar dat is weer een incident.
Die punten die we elke keer pakken moeten er gewoon meer worden we worden langzaam ingehaald door landen die wij als voetballand uitlachen, maar de werkelijkheid is dat die landen het gewoon beter doen als Nederland en dat komt echt niet alleen door Feyenoord, Heerenveen en Vitesse

Ik val geen enkele club aan, maar stel vragen over het Nederlandse voetbal in het algemeen. Wij willen allemaal weer de aansluiting van in de Europese subtop en later de top, maar ik zie dit niet gebeuren, niet in de eerste 5 tot 10 jaar ieder geval

13 maart 2014 om 15:19

je hebt ook wel gelijk reageerde ook beetje opgefokt
maar gewoon vond dat je theorie over twente niet echt klopte omdat je net deed alsof twente nooit presteerd europees terwijl ze dat vergeleken met andere clubs wel doen! en daarom voelde ik me aangevallen vandaar mijn opgefokte reactie Srry

Nu hopen op betere jaren voor het Nederlandse voetbal!
En met ze allen juichen voor beter successen haha

13 maart 2014 om 15:40

Geen probleem man haha...laten we hopen dat de Nederlandse clubs manieren vinden om elk jaar hun selectie en financiële situatie te verbeteren zodat alle clubs die in Europees verband spelen ook allemaal wat verder komen dan dat we de laatste jaren doen. Stil staan is immers ook achter uit gang naar mijn mening. Ik denk dat een hoop ook gewoon met geld te maken heeft het zal nog wel jaren duren voordat we daar echte stappen kunnen maken.

13 maart 2014 om 22:01

Loop geen onzin te lullen dat Feyenoord, Heerenveen en Vitesse nooit wat gepresteerd hebben in al die jaren.
Sinds de eeuwwisseling heeft Feyenoord als enige zelfs een Europees toernooi gewonnen!
Heerenveen overleefde meestal ook de 1e ronde.
En de laatste keren dat Vitesse Europees speelden voordat Jordania kwam had het als degradtiekandidaat nog het de (toenmalige) Duitse topploeg Werder Bremen uitgeschakeld en hadden topploegen als Internazionale (2e ronde) en Liverpool (3e ronde) het ontzettend moeilijk met ze (en krijgen eigenlijk zelfs te veel).

Nee, dan kun je inderdaad beter als Twente zijnde als laatste eindigen in een groep met Helsingborgs.en Levante.

Je hemelt je eigen club nu enorm op, terwijl je andere clubs op basis van één slecht seizoen afbrandt alsof ze nog nooit gepresteerd hebben. Heerenveen, Feyenoord en Vitesse hebben zeker ook wel gepresteerd in Europa, alleen afgelopen 2 jaar even niet. Maar dat heeft Twente ook niet.

AZ laat zien dat Europese subtop nog gewoon haalbaar is. Kenneth moet niet zo zeuren, dat doet hij al genoeg bij dat vreselijk Fox. Je kunt je ook afvragen hoe het komt eb de lichtpuntjes wat meer benadrukken in plaats van altijd maar te zeiken over het niveau.

13 maart 2014 om 12:50

nja, een wit russische(of daar ergens) ploeg is natuurlijk geen europese subtop he.. dit anzhi ook niet en de groepsfase EL moet je gewoon doorkomen, je moet het natuurlijk nog wel flikken maartoch. Wij als nederlandse ploegen moeten gewoon gelukkig loten en dan kunnen we gewoon ver raken in de EL en kunnen we in de CL de volgende ronde bereiken. AZ doet het nu gelukkig prima en haalt voor ons nog de punten binnen, anders was het helemaal om te janken.

We zitten inderdaad in een overgangsfase, nieuwe talenten gaan zich echt wel aandienen.

Oude generatie Sneijder, vandervaart, van Persie, Robben, Mathijssen, Kuyt e.a. verdwijnen langzaam.

Het stokje zal overgenomen worden door de nieuwe generatie en daar lopen genoeg goede voetballers tussen die het niveau omhoog zullen helpen.

Op club voetbal niveau ben ik het met hem eens. Op land niveau is Nederland nog altijd 1 van de toplanden in Europa en ik zie dat niet snel veranderen. De Nederlandse opleiding blijft namelijk 1 van de beste ter wereld.

De spelers moeten alleen de volgende stap maken in het buitenland zoals eerder Sneijder, van Persie, vd Vaart etc dat ook hebben gedaan en die stap moet je maken na een aantal jaar eredivisie ervaring, niet direct op je 18e.

Ook spelers al Vlaar, Fer, Bacuna, Krul, Vorm zijn door gegroeid.

Wat vreselijk overtrokken dit, Kenneth is wel heel kritisch.

Natuurlijk stelt het nl voetbal niet meer zoveel voor en waren de resultaten drama. Maar om nou te zeggen dat we zelfs niet meer met de subtop mee kunnen... Ajax heeft gewoon gewonnen van city, Barca, Manchester, Lyon en niet verloren van Milan de laatste jaren. Met hele matige selecties.

Op tactisch gebied kan NL nog prima mee, en een kansloze nederlaag tegen het beste Salzburg in decennia doet daar niets aan af. Alsof dit Salzburg een goed ijkpunt is voor het niveau van de Oostenrijkse competitie, ze staan 17 punten los en zijn een van de weinige echt goed draaiende teams in Europa.

Als dit Ajax een paar gerichte aankopen doet vormen ze een bedreiging voor elke Europese subtopper en als de talenten van PSV bij elkaar blijven hebben die ook een prima selectie. Onze Europese rol is heus wel marginaal, maar niet zo kansloos als Perez hier doet voorstellen

Wil je enige rol van betekenis spelen in EU dan moet je terug naar max 2 buitenlanders op het veld..want corruptie en zwartgeld hou je toch niet in de hand met een net zo corrupt zootje als de uefa en fifa

Sorry maar het Nederlands voetbal loopt mijlen ver achter op de andere Europese landen en dan praat ik over landen als Frankrijk Duitsland Italie Spanje ( Engeland) kijk naar bijv een Pogba die jongen is 20 jaar zo een speler in Nederland hebben we niet eens rondlopen dat zeg dan al genoeg over het
Nederlandse voetbalschool. En over de Nederlandse ( top 3 clubs) Ajax Feyenoord Psv die clubshebben niks te zoeken in de Champions league ik denk dat de Uefa die clubs gewoon in de Europa League moet plaatsen dus uitsluiten van Champions league.

13 maart 2014 om 16:00

De kampioenen horen van mij part juist in de CL, word het geld eerlijker verdeeld over alle landen.
Nu spelen er 4 Engelse in de Cl... 1 Nlse.
Gewoon 1 of max 2 clubs per land in de CL, andere in de El.
Word dat ook interessanter voor mensen om naar te kijken, komt ook in de EL meer geld en levert dat ook zo de kleintjes meer geld op.

Als je van Barcelona weet te winnen als Nederlandse ploeg, hoor je dan niet tot de subtop van Europa? Salzburg was gewoon een fantastische ploeg, die ook met 3-0 van Bayern wonnen op volle oorlogssterkte. Dat hoeft dus niks te zeggen.

De toppers van Nederland zijn de floppers van Europa , geen enkele ploeg uitgezonderd, de gasten die nog dachten dat Ajax bij de subtop hoort , zijn nu nog aan het bijkomen met een Red Bulletje......
Nee, dat beeld zal de komende 10 jaar jaar niet veranderen , ook het Nederlandse elftal behoort niet meer tot de top, daar begint het bij, en dat straalt door naar de eredivisie.

13 maart 2014 om 16:02

Heb jij een glazenbol?
Nederland richt zich steeds meer op haar eigen talenten, financieel gaat het hoe je het wend of keer redelijk goed.
Fox is er dat levert ook geld op.
Het heeft alleen een paar jaartjes nodig om zich te ontwikkelen.
Ik zeg dat je over 4 of 5 jaar gewoon weer een goede competitie hebben vol met talent.
Nee we gaan niet bij de top horen, maar ergens tussen de subtop en de top van de middenmoot in.

Gewoon de Uefa club lijst er bij halen. Daar naast het financieel plaatje van de club. Dan weet je wat je kunt verwachten in een Head to Head.
Mooie verhalen over Ajax-Barca zijn compleet on interessant, want Barca gaat gewoon door en Ajax niet (oefen potje ,of zoiets, verloren). Head to Head gingen zowel PSV als Ajax dit seizoen de boot in tegen AC Milan. En waar staan ze op de ranglijst?
Geen schande. Als je in de Uefa top 50 staat ben je een topper of een sub topper.

Misschien moeten we maar eens stoppen ons te vergelijken met de landen waar veel meer geld zit dan bij ons. Het is toch helemaal niet vreemd dat we telkens moeite hebben op het Europese niveua? Ik zie onze vroege uitschakelingen over het algemeen niet als een incident. We verliezen gewoon van het grote geld. Ajax wordt weggespeeld door Red Bull Salzburg, een club met geld. PSV verliest van Ludogorets en Chornomorets Odesa, ook twee clubs met een steenrijke eigenaar. Dit zal de komende jaren denk ik niet anders zijn. Dat Utrecht verliest van Differdange zie ik wel als een incident. Dat Feyenoord verliest van Sparta Praag kan een keer gebeuren, volgende keer is het andersom. Als je kijkt naar de Europese landen waar het voetbal nog niet overgenomen is door oliesjeiks, dan zie je dat het met het Nederlands voetbal best meevalt. ik heb het dan over competities als België, de Scandinavische landen, landen waar over het algemeen een normaal beleid wordt gevoerd. Dan is Nederland toch het best presterende land. ik weet dat dat geen extra tickets voor welke competitie dan ook oplevert, maar het geeft denk ik wel wat hoop, dat als niet alles om het geld zou draaien, Nederland Europees nog best wat zou kunnen betekenen. Helaas voor het Nederlands voetbal gaat het wel om het geld, maar misschien als het Uefa Fair Play wat beter gestuurd wordt ,dat onze toekomst er een stuk beter uit ziet!

13 maart 2014 om 14:36

Helemaal mee eens!

Nederlandse clubs mogen de EL ook wel wat serieuzer gaan nemen. Het lijkt wel alsof bepaalde clubs zich amper op die duels voorbereiden.

Het pijnlijke is dat NL elftal eerder wel tot de top behoorde en het enige was waar je internationaal nog trots op kan zijn , maar dat is voorlopig ook weggevallen

13 maart 2014 om 14:51

Trots ben je op wat je bent, waar je voor staat. Niet op wat anderen er van vinden. En dat laatste is heel belangrijk. Respect.
Dus gedraag je in voor en tegen spoed.

Nederland heeft inderdaad stil gestaan en de vernoemde problemen zijn al opgenomen in de reacties hierboven.

Dat is Fysiek en Stamina.

Buitenlandse landen trainen hun spelers Fysiek af nu komt erbij dat ze nu ook technisch afgetraind worden waardoor Nederlandse clubs kansloos zijn omdat die alleen op technisch gebied worden getraind.
AZ is een uitzondering met Jan Gert Verbeek als ex-coach die Fysiek ook belangrijk vond.

13 maart 2014 om 16:05

Het is niet alleen maar fysiek hoor.
Messi, Neymar... ook Lahm is geen beest, idem dito voor Gotze.
Xavi, Iniesta, Pedro zijn allemaal dwergen.
Echter blinken die wel uit op technisch vlak en qua inzicht.

13 maart 2014 om 16:51

maar dan noem je een paar gasten die extreem getalenteerd zijn, die worden zo geboren en ook die jongens moeten op en top fit zijn om mee te kunnen en dan moet je zulke spelers ook nog inpassen in je eltal en bij je speelwijze passen.

kijk bijvoorbeeld maar hoe vaak Ozil het moeilijk heeft in de fysieke PL bijvoorbeeld.

voetbal word fysieker en fysieker en ik zeg dit al een tijdje maar je moet tactisch en technisch top zijn om tegenwoordig nog mee te kunnen en je mindere fysiek te kunnen compenseren.

en het is gewoon een feit dat in Nederland minder op fysiek gelet word.

13 maart 2014 om 18:13

Ik zeg hierboven ook ergens dat ik ook graag zie dat we fysieker gaan trainen om het zo maar even te noemen.
Maar als je bijvoorbeeld het technische gedeelte vergelijkt met de engelse jeugd... dan zie je dat wij superieur zijn aan hun.
Ze kopen juist technische spelers.

Als wij daar onze winst uit kunnen halen(het fysieke gedeelte) dan zie ik ons echt wel weer groeien qua competitie.

Het zit ook tussen de oren vind ik. Je ziet het ook hoor. Clubs spelen hier meer voor hun plezier. "over mijn lijk"-mentaliteit stralen de spelers ook niet bepaald uit hoor.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren