Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

De Russische Ziekte

Laatste update:

In Engeland werd de gehele periode rond de feestdagen gewoon gevoetbald. Dat geldt lang niet voor elke competitie. In Nederland liggen de velden er een tijdje verlaten bij, evenals in Duitsland, Spanje, Italië en … Rusland. De winterstop in Rusland duurt vrij lang, voornamelijk doordat de strenge Russische winter het voetballen onmogelijk maakt. Het duel tegen Borussia Dortmund in de Champions League is het eerste duel voor Zenit na de winterstop.

De club uit Sint-Petersburg gaat wel nog op trainingskamp naar Doha, de hoofdstad van Qatar. Daar speelt men overigens een oefenwedstrijd tegen Red Bull Salzurg, toekomstig tegenstander van Ajax in de Europa League, maar dat terzijde. Afgelopen weekend waren de medische keuringen van de spelers. Tot mijn verbazing waren op zaterdag eerst de Russische spelers aan de beurt. Vervolgens nog een aantal Russen en Anatoliy Tymoshchuk op zondag. Op maandag volgden alle andere buitenlandse spelers. Het was mij in de voorgaande jaren nooit opgevallen, maar het maakte toch een vrij xenofobe indruk. De afgelopen jaren waren qua racisme en andere randzaken van die aard immers vrij turbulent voor de club en daar wil ik het in het vervolg van dit stuk over hebben.

/

Zenit staat al sinds jaar en dag bekend als één van de meest racistische clubs van Rusland. Van heel Europa eigenlijk. Zo werd een aantal zwarte spelers in het Petrovsky stadion ontvangen met apengeluiden. Ook Roberto Carlos heeft deze kant van het voetbal van dichtbij mee mogen maken toen hij onder contract stond bij Anzhi Makhachkala. In maart 2011 werd er een banaan vlakbij zijn gezicht gehouden door een fan van Zenit.

Ondanks deze vrij racistische achtergrond, wisten de supporters van Zenit de wereld toch nog op negatieve wijze te verrassen. Op 17 december 2012 kwam naar buiten dat er een open brief was geplaatst op de website van Landscrona, de grootste officiële supportersvereniging die Zenit rijk is.
In de brief maakten de supporters duidelijk dat zij, als inwoners van één van de meest noordelijke grote steden van Europa, vrijwel nooit in aanraking zijn gekomen of zullen komen met Afrikaanse of Indische volkeren en dat zij tegen het aantrekken van zwarte spelers zijn. Alhoewel de clubleiding zich van deze uitspraken distantieert, is het wel opvallend dat Zenit de enige Russische profclub is die nog nooit een Afrikaanse speler onder contract heeft gehad.

De supporters proberen de racistische indruk die deze brief wekt enigszins weg te nemen met het volgende stuk: "Wij, de supporters van Zenit, zijn geen racisten. Wij zijn er enkel voorstander van dat deze traditie, het ontbreken van zwarte spelers bij Zenit, wordt voortgezet. Zo behoudt Zenit, evenals een aantal andere clubs, zijn eigen identiteit." Deze supportersgroep pleit voor het enkel selecteren van spelers uit andere Slavische landen, de Baltische Staten of Scandinavië.

Ik ben zelf ook voorstander van het behouden van je eigen identiteit als club. Echter, kwaliteit zou boven identiteit moeten gaan. Als een zwarte speler veel beter is dan een blanke speler, zou je hem dan weigeren alleen omdat hij zwart is? Ik in elk geval niet. In de praktijk ligt dit bij Zenit echter veel ingewikkelder. Toen Dick Advocaat er trainer was, bracht hij naar buiten dat het voor hem onmogelijk was om zwarte spelers aan te trekken. Simpelweg omdat dat te veel tegengas zou opleveren vanuit bepaalde supportersgroepen. Als je het van de andere kant bekijkt, is het ook verkeerd dat zo'n club bijna gedwongen wordt om wel zwarte spelers in de selectie op te nemen, ook al zou zo'n speler sportief gezien juist niet de beste optie zijn.

Het probleem van deze 'ziekte' is dat je het niet zomaar kunt laten stoppen. Het racistische gedrag zit diep in de Russische samenleving geworteld. Groeperingen van skinheads en homohaat zijn hier een aantal prima voorbeelden van. Zenit laat in elk geval via de officiële kanalen weten dat het de campagne Show Racism the Red Card volledig steunt en dat het racistische uitlatingen geenszins tolereert. Sint-Petersburg is één van de speelsteden voor het WK in 2018 en het is nog maar de vraag of er zich dan geen racistische incidenten zullen voordoen. Alleen de tijd zal het leren...

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mooi stuk dat een gevoelig onderwerp losmaakt. Als ik een kritische kanttekening mag geven is dat je stuk wel erg kort is, maar je hebt in ieder geval geleerd van je vorige stuk.

De komst van Hulk en Witsel werd ook als een verrassing gezien. Buiten het feit dat er te veel geld voor hen is betaald, zijn ze ook redelijk gekleurd. Vinden die supporters trouwens nog steeds dat zij de 'identiteit' van Zenit beschadigen of valt dat door hun prestaties mee?

15 januari 2014 om 13:48

De meningen zijn er heel erg over verdeeld. Sommige mensen roepen nu dat het nooit een issue is geweest, anderen hebben er door de prestaties van met name Hulk geen problemen (meer) mee. Ook is er nog een groep die niet van mening veranderd is. De komst van die spelers heeft in elk geval een discussie opgeleverd en misschien dat het voetbal zo wel in staat is om de hele samenleving van een andere mentaliteit te voorzien.

Bedankt voor je beoordeling alweer!

15 januari 2014 om 14:04

Laten we het hopen, want Rodrigo Moreno is ook redelijk gekleurd en ook Argentijnen zoals Garay zie je nauwelijks bij Zenit spelen, behalve Ansaldi en Dominguez uiteraard.

Een goed onderwerp, maar hoe kunnen het nou verbeteren? Hoe kunnen we dat racisme voorkomen? En waarom zit het diep in de Russiche samenleving geworteld? Op zich een goed stuk, maar je had er meer uit kunnen halen. Drie sterren.

15 januari 2014 om 15:53

Ik snap de kritieken die je levert wel enigszins, maar in mijn vorige stuk werd ik er juist op gewezen dat ik niet te veel van de hak op de tak moest springen. Het hoofdpunt van deze CE was de open brief op de site van Landscrona en niet de oorzaken van het racisme in Rusland.

Een algemene oplossing durf ik niet te geven, want ik ben van mening dat dat met de tijd 'wel komt'. Ik vind het ook vrij overhaast hoe sommige mensen over het racisme in Rusland praten, vooral omdat men niet moet vergeten dat wij in West-Europa al een veel langere tijd de kans hebben om onze vrije samenleving te ontwikkelen. Dat was in Rusland eerst onder de Tsaren niet het geval en later onder onder andere Lenin, Stalin en Chroesjtsjov ook niet. Ook ik ben van mening dat de situatie moet veranderen, maar op het moment is er geen directe oplossing mogelijk...

Heel erg bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren en een beoordeling achter te laten!

15 januari 2014 om 17:25

Goed dat je even reageert. Ik vind je schrijfstijl trouwens mooi. Goed dat je probeert iets te doen met je kritieken!

Ik ben zelf niet zwart, maar ik vind het eigenlijk niet zo'n leuk onderwerp.
Ondanks dat vind ik het netjes geschreven.

4*

15 januari 2014 om 17:30

Zou je kunnen uitleggen wat je bedoelt met 'niet zo'n leuk onderwerp'?
Geen geschikt onderwerp om over te schrijven of gewoon niet prettig om over na te denken(aangezien het best "schokkend" is dat dit nog ergens in de wereld gebeurt)?

Heel erg bedankt voor de beoordeling!

16 januari 2014 om 16:21

Het is wel geschikt om over te schrijven, natuurlijk.
Maar racisme is natuurlijk nooit leuk.

Graag gedaan!

Ik vind het juist een heel goed onderwerp!
We hebben laatst een gezonde discussie gehad in een andere CE dat er op Voetbalzone te negatief werd aangekeken tegen Russische teams.
Nu had ik zelf ook altijd het idee dat Zenit ontzettend racistisch was hoor, dat moet ik toegeven.
Echter klinkt dit een stuk logischer al vind ik het nog steeds een beetje naar racisme toenijgen.
Hulk is ook gewoon aangetrokken en ze zouden het vast niet erg vinden als Yaya Toure komt.
Dus ze houden de traditie niet zo in ere als bijvoorbeeld Bilbao dat doet.
Nou ik hoop in ieder geval wel dat je boodschap duidelijk is en dat ook Zenit gewoon tegen racisme is, want zo hoort het natuurlijk ook!
Ik zit te twijfelen tussen 4 en 5 sterren, maar vanwege onze gezonde discussie geef ik er wel 5.

15 januari 2014 om 20:42

Zoals ik ook al aangaf; ze probeerden de racistische lading enigszins weg te nemen.

Het is echter nog steeds gewoon racisme en ik hoop dat het inderdaad steeds meer bespreekbaar wordt.

Heel erg bedankt voor de beoordeling en ik hoop nog vaker met je te kunnen praten over dit soort onderwerpen!

Goed dat je over dit onderwerp schrijft. Ik vindt het wel erg ongepast dat een club als Zenit, zich in deze eeuw nog racistisch opstelt. Racisme hoort niet in het hedendaagse voetbal.

Je schrijfstijl vindt ik mooi, het leest ook lekker. In korte tijd je 2e CV en je doet het goed. Ga zo door!

Mooi stuk, maar er had zoveel meer ingezeten.

Je had meer kunnen vertellen over die groep, buitenlandse spelers hoe die zich voelen op dit moment in de selectie, hoe het bestuur hier in staat etc. Ik vind het echt een geweldig onderwerp, maar naar mijn mening heb er toch te weinig uitgehaald. Racisme is jammer genoeg nog steeds aan de orde van de dag in het voetbal, iets wat vrees nooit over zou gaan.

Voor nu 4, hij is al beter dan je vorige, maar maak de volgende keer een wat langere CE en met meer informatie.

Edit: per ongeluk op vijf sterren gedrukt, maar ik denk niet dat jij je daar druk om maakt

Ik vind het een goede CE en trouwens ook wel een leuke en leerzame. Ga zo door!!

Het is 'negatievere' ipv negatieve.
Omdat ze een nog slechter voorbeeld hier mee aantonen!

Voor de rest vrij aardige ce.

15 januari 2014 om 22:50

"ondanks deze vrij racistische achtergrond, wisten de supporters van Zenit de wereld toch nog op negatieve wijze te verrassen."

Ik denk dat het woord 'toch' hier al voldoende is om aan te geven dat het om een tegenstelling gaat in de zin van: Het kan dus ook voor Zenit-begrippen nog erger.

Heel erg bedankt voor de tip!

Ja er was net ook weer een docu op ned 3 over de homohaat daar bijvoorbeeld. Er zit echt een hoop mis in dit land. Ik hoop dat we Sotsji aan kunnen wenden om Rusland ervan bewust te maken dat ze met hun tijd mee moeten gaan. Maar ik vermoed dat het, zeker met Poetin aan de macht, een lastige opgave gaat worden.

15 januari 2014 om 22:51

Klopt... Inderdaad heel jammer, maar gelukkig is er ook nog het WK in 2018. Dus die ontwikkeling zal wel voor het einde van dit decennia in gang gezet worden, me dunkt. Hoe lang het daarna zal duren voordat het echt grotendeels uit de maatschappij verdwenen is, is nog maar de vraag. Daar kunnen zo tientallen jaren overheen gaan.

15 januari 2014 om 23:09

Overigens vind ik het goed dat je dit stuk geschreven hebt. Sport verbindt en is dus het medium om dit soort misstanden aan te kaarten. Denk dat er rond het WK ook weer een hoop aandacht aan besteed zal worden. Maar niet alleen racisme en homoseksualtieit, maar alle strafkampen en dergelijke. Je moet denk ik als biseksuele ireen wust ook gewoon weigeren je gouden medaille aan te nemen als poetin je die geeft. Of in een interview daarna aangeven dat je het niet eens bent met hoe het daar gaat.

15 januari 2014 om 23:16

Homohaat komt in bijna elk land voor, maar omdat we praten over het o zo gemene Rusland, is het opeens een groot issue. Maar in landen als Amerika worden homo's ook geweigerd en in Frankrijk worden er rellen gehouden omdat het homohuwelijk is toegestaan. En dan moet daar een EK gehouden worden?

Laat ik voorop stellen dat ik tegen homohaat ben, maar het hangt me inmiddels de keel uit dat dit onderwerp pas aangekaart wordt als het om Rusland gaat.

15 januari 2014 om 23:18

Ik denk dat je niet de enige bent die hoopt dat een groot sportman of - vrouw er openlijk in de media iets over zegt...

15 januari 2014 om 23:23

@koni020
En hier sla je de spijker inderdaad ook op zijn kop. Er is nog een restant over van de media-oorlog uit de Koude Oorlog. Het westen probeert nog steeds om Oostbloklanden of Rusland zwart te maken als het gaat om de maatschappelijke ontwikkelingen etc.

Nederland is heel tolerant en wij(als Nederlanders) laten heel snel de emotie spreken als dit soort onderwerpen ter sprake komen... En daar zit dus een mentaliteitskwestie die in het westen ook nog voor verbetering vatbaar is.

18 januari 2014 om 19:38

Het probleem is dat we er allemaal van houden om alsmaar naar het grote boze Rusland te wijzen, maar in Nederland komt racisme ook gewoon voor. Het is lang niet zo perfect als beweerd wordt. Het wordt enkel minder opgeblazen.

18 januari 2014 om 19:44

Precies. En daarin lijken wij Nederlanders het volgende gezegde niet te kennen: "verbeter de wereld en begin bij jezelf."

Schandelijk eigenlijk...

Mooi stukje CE Opticalskills.

Tuurlijk wil je je traditie behouden zoals bijvoorbeeld Atletico Bilbao doet, spelers halen die uit eigen streek komen. Iedereen wilt dat hun club vast houdt aan z'n identiteit, filosofie en traditie.

Echter vraag ik me af wat als een donker gekleurde speler uit dezelfde plaats komt en ook echt zich helemaal Russisch voelt. Die situatie heeft Italie ook gehad toen Balotelli eerste donker gekleurde speler die voor Italie speelt en nu hebben ze (grotendeels van Italie) inmiddels geaccepteerd.

Het zal wel jaren duren voordat Rusland net zo modern land als Nederland wordt.

Wel had ik graag meer informatie willen lezen over die supportersgroep.
Waarom zijn ze zo fel tegen, waarom spelers die uit Slavische landen, Scandinavische landen etc. wel voor hun club mogen spelen. Hoe is zo'n supportersgroep ontstaan enz..

Allereerst vind ik de opbouw van je stuk prima.
Inleiding, middenstuk en het slot/conclusie loopt goed in elkaar over.

Qua inhoud vind ik het goed, ik had alleen nog wel wat meer informatie willen hebben. Bijvoorbeeld over hoe de club hier mee om denkt te gaan, wat eventuele consequenties zijn mocht het voorkomen tijdens en het WK en hoe men hier in Rusland mee denkt om te gaan.

Verder ben ik het met Koni eens over het feit dat Rusland meteen wordt geassocieerd met homohaat terwijl dit vrijwel over voorkomt. Rusland wordt heden ten dage nog steeds te vaak afgeschilderd als een land wat bestaat uit racistische, corrupte en zuipende mensen.

Ben blij dat jij en Koni deze stukken schrijven. Keep up the good work.

Hulk is net als Roberto Carlos Braziliaan, heeft die geen last van eigen publiek?

18 januari 2014 om 00:29

Toen Hulk en Witsel werden aangetrokken, werd er door bepaalde groepen toch wel verontwaardigd gereageerd. Door de prestaties van Hulk is hij zeker wel geaccepteerd, maar als het echt zichtbaar minder gaat(en ook met hem zelf), dan zullen een aantal fans heel snel naar de 'buitenlanders' wijzen...

Hoe zit het met bijvoorbeeld 'racisme' in het dagelijks leven in Sint Petersburg dan? Worden mensen met een tintje donkerder consequent gediscrimineerd of? En hoe is het voor niet-slavische toeristen in Sint Petersburg? Dat zijn dingen die ik mij eigenlijk direct na het lezen van je CE afvraag..

21 januari 2014 om 13:58

Getinte mensen kunnen inderdaad ook in het dagelijks leven het slachtoffer worden van groeperingen van Skinheads. Dit komt echter vrij zelden voor. Voor niet-Slavische toeristen zijn er vrijwel geen problemen, zolang je maar laat zien dat je open staat voor de Russische cultuur en gebruiken.

De 'massale' racistische incidenten(wat ik heimelijk overdreven vind), worden veroorzaakt door groepen Skinheads. Zo heb je bijvoorbeeld Rossiya88. Kansarme jongeren worden door topmannen van dat soort groeperingen verteld dat hun armoede en werkeloosheid de schuld is van immigranten en homo's.

Het afstand doen van deze incidenten en groeperingen is een ontwikkeling die de samenleving gewoon moet doormaken. Putin heeft openlijk 'de oorlog verklaard' aan de homoseksualiteit, maar op het moment dat het grootste en meest aanwezige deel van het volk homo's gewoon accepteert, draait Putin zelf ook bij. Hij zegt het nu waarschijnlijk alleen om zijn macht te legitimeren en niet per se omdat het zijn eigen mening is.

Ik hoop dat ik je hiermee voldoende heb geïnformeerd en heel erg bedankt voor de beoordeling!

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren