Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Een club als Ajax is er altijd vroeg bij, ze lachen ons gewoon uit'

Laatste update:

Ajax verkocht Christian Eriksen met een dikke winst aan Tottenham Hotspur en hoopt ook aan talentvolle Denen als Viktor Fischer, Nicolai Boilesen en Lucas Andersen te kunnen verdienen. De Amsterdammers hebben goede ervaringen met spelers uit Denemarken en blijven goed rond kijken in het Scandinavische land. Ajax trekt de talenten het liefst zo snel mogelijk aan.

In Denemarken is momenteel een discussie gaande over vanaf welke leeftijd spelers van clubs zouden moeten kunnen wisselen. De Deense clubs hebben momenteel de afspraak dat zij geen spelers jonger dan dertien jaar bij elkaar zullen weghalen. "Maar een club als Ajax wordt geprezen om zijn talent, ze zijn daar altijd erg vroeg bij. Ze lachen ons gewoon uit als we zeggen dat spelers niet van club kunnen veranderen als zij acht jaar zijn", zegt Kim Vilfort van Bröndby.

Vilfort weet niet wat wijsheid is: "In Denemarken hebben we een heleboel zachte menselijke waarden. Ik ben daar zelf ook een voorstander van, maar we maken ons wel veel meer zorgen dan andere landen", meent de oud-voetballer. In zijn ogen is de ene speler sneller klaar voor een nieuwe club dan de andere. De Deense politiek zou zich volgens Vilfort met het onderwerp moeten bemoeien.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
27 december 2013 om 17:47

Waarom kijk je Ajax aan op een regel die de Uefa bedacht heeft. Je moet bij meneer Platini zijn.

27 december 2013 om 19:25

Dat heb jij absoluut juist.
Maar Ajax mag zeker verantwoordelijkheid nemen voor het constant opzoeken van de "zogenaamd door Platini" gestelde grenzen.
Ajax is verre van het braafste jongetje van de klas wat deze verkapte kinderhandel betreft. En er bestaat ook nog zoiets als beschaafdheid en verantwoordelijkheid in deze uiterst delicate kwesties.

Daarmee wil ik Ajax in deze zeker niet als enigste de zwarte piet toe spelen. Want er is helaas een sneeuwbaleffect wat betreft het zo jong mogelijk contracteren van spelers. En een club is tegenwoordig dom en wordt als een koopclub bestempeld wanneer ze niet aan deze praktijken deelnemen.

Maar jij hebt het feitelijk juist dat Ajax niet verantwoordelijk is voor de bestaande reglementen. Ik vind echter dat er een totale stop op het transfereren van spelers onder de wettelijke volwassenheid moet komen. Simpelweg omdat dan alle verantwoordelijkheid bij de speler komt te liggen, en deze psychologisch gezien en gezien vanuit menselijk ontwikkeling dan pas in staat is een weloverwogen beslissing te maken.

28 december 2013 om 00:12

@psv31813

Dus een 16 jarige mag volgens de wet wel zijn eigen medische behandeling bepalen maar niet of hij bij club A of club B wil spelen?

28 december 2013 om 09:01

Numbernine is gewoon een dikke feit

Ajax, Feyenoord, PSV doen het allemaal

En AUB donder op met je als 8 jarige voor je droomclub spelen wilt iedereen, 99/100 breken niet door en hoor je niks meer van. Die kinderen moeten alleen aan plezier denken en niks meer, maar dan komen de grote heren met centjes en daar draait het allemaal om.

Ouders denken sooow lekker mijn kind kan cashen, misschien verdien ik ook zelfs wat.


Ga dit echt niet goed praten, want het is gewoon kinderhandel. VOC tijd in een nieuw jasje

28 december 2013 om 12:56

Hij heeft het over het weghalen van talenten in eigen land, want ik heb Ajax daar geen 13 jarige zien weghalen.

@psv
Ik ben het wel met je eens, het is een spelletje geworden.
Iedere club, zowel in NL als in het buitenland willen spelers zo vroeg mogelijk contracteren... tja en als dat kan, dan moet je dat gewoon lekker doen.
Is het netjes? in bepaalde gevallen niet nee.
Ik vind 16 wel een redelijke leeftijd, gezien spelers als Lukaku, die zijn al zo volwassen(lees: was).
Maar aan de andere kant heeft een club veel meer aan zo'n speler als hij langer blijft.
Maar dat heeft dan ook niet echt met transfers van 13-14-15 jarige te maken.

''geen spelers jonger dan dertien jaar bij elkaar zullen weghalen.''
Ik neem dus aan dat het over binnenlandse transfers gaat.

''ze lachen ons gewoon uit als we zeggen dat spelers niet van club kunnen veranderen als zij acht jaar zijn", zegt Kim Vilfort van Bröndby.''

Dit dus.
In Principe zie je dit gewoon weinig in Nederland, ik heb de laatste tijd geen talentjes van die leeftijd van Ajax naar Feyenoord zien vertrekken of andersom, of welke willekeurige club dan ook.

Ja een tijdje geleden een jochie van Feyenoord naar Ajax, maar dat had die jongen zelf aangevraagd omdat zijn familie voor Ajax is, hijzelf graag naar Ajax wilde.
Beide clubs hebben toen netjes onderhandeld hierover en een uitzondering gemaakt.

Dit gaat dus niet over de Fischers en Eriksens.

27 december 2013 om 20:10

De jeugd van Feyenoord vind ik ook niet verkeerd hoor.
De Kongolo's,martins Indi,vilhena,boëtius en er zijn er nog wel een paar die of al international zijn of de potentie hebben om het te worden.
Waarom de negatieve reacties meteen naar andere clubs.

27 december 2013 om 17:55

Iedereen weet heus wel dat Fischer is gekocht hoor, Ajax heeft zat eigen Nederlandse talenten die op dit moment doorbreken.
Een heleboel Nederlandse clubs spelen nu trouwens met veel jongen Nederlandse spelers vaak uit de eigen jeugd, een goede ontwikkeling als je het mij vraagt!

27 december 2013 om 17:58

mensen snappen de term eigen jeugd niet, dat is erg jammer
want een speler als fischer is nu wel degelijk eigen jeugd ook al is hij op jonge leeftijd gekocht.
hij leert in het jeugd systeem van ajax voetballen waardoor hij een ajax jeugd speler is en dus eigen jeugd.

27 december 2013 om 18:00

Dat lijkt me sterk, hij is pas sinds 2011 bij Ajax. Hem eigen jeugd noemen is niet waar.

27 december 2013 om 18:21

Vanaf zijn 14e/15e leert een speler toch het meeste pik, daarvoor is met meer het talent. Dus dan mag je als Ajax wel degelijk zeggen dat de die jongen opgeleid hebt.

Ik snap het probleem ook niet helemaal. Als Ajax een speler op zijn 14e bij een Nederlandse amateurclub weg haalt hoor je niemand ergens over.

27 december 2013 om 18:40

Hoe weet jij dat nou? Heb je ook wat wetenschappelijke onderzoeken om jouw claims te onderbouwen?

Strooien met gare ad hominems en andere rare uitspraken doen zonder empirisch onderzoek is een beetje raar.
Verder hoor je er wel degelijk wat over als Ajax weer eens een spelertje probeert weg te lokken.

27 december 2013 om 18:53

Precies. Ajax plukt al in een vroeg stadium de beste jeugdspelers van andere Bvo's weg. Opleiden is een overschat begrip, 90 procent is talent en mentaliteit, al die toptalenten waren er zonder Ajax ook wel gekomen. In Amsterdam en Rotterdam doen ze precies hetzelfde als in Eindhoven alleen al op jongere leeftijd.

27 december 2013 om 18:57

Strooien met gare nietszeggende woorden om indruk op anderen te maken is een beetje raar. Begrijp me niet verkeerd, net taalgebruik waardeer ik heus wel. Vind het alleen vrij knullig om te zien dat jij iedereen wil laten zien hoe groot je woordenschat is. Ik raad je aan gewoon normaal te communiceren in het vervolg.

Even over de discussie die jullie voeren; Het gaat om spelers die tussen hun 15e en 21e levensjaar tenminste 3 jaar bij een club doorbrengen. Dit noem je eigen jeugd. Dus het maakt niet uit wanneer een kind het meeste leert. Dit zijn nou eenmaal de regels die men in de voetballerij hanteert.

27 december 2013 om 19:00

Volgens de regels van de UEFA mag hij volgend jaar als een speler uit de eigen jeugd gerekend worden. Of je dat nou leuk vindt of niet, dat zijn de feiten.

De regel is als je van je 15e (kan ook 16 zijn) tot je 21e minstens 3 jaar bij een club zit dan kom je uit de opleiding.

Maar veel mensen hier snappen dat niet of ze willen het niet snappen.

27 december 2013 om 19:20

Riche,

Wel grappig dat ze dan juist aangeven dat die opleiding ze heeft gemaakt tot de voetballers die ze nu zijn. o.a Bergkam en Snijder waren hier heel uitgesproken over en zij zijn lang niet de enige. Denk je dat Seedorf net zo goed was geworden als hij bij Transvaal in Suriname zijn opleiding had gehad?

27 december 2013 om 20:26

Meneer Oreely

Dat is toch geen eigen jeugd...
Dan is Landzaat eigen jeugd bij Twente. Hij heeft daar geprobeerd het voetbal systeem van Twente te leren. Nee dat wat jij zegt is niet eigen jeugd. Eigen jeugd houd in dat je zelf die speler heb opgeleid. Kortom in grote lijnen zullen alleen Nederlanders, Belgen en Duitsers eigen jeugd genoemd kunnen worden. En hier heeft Ajax er ook wel genoeg van. Net als alle andere clubs. Alleen soms of meestal willen clubs een groter aantal talenten en halen ze deze ook ergens anders weg. Zo kijken veel Nederlandse clubs in Scandinavië.

28 december 2013 om 01:36

Spelers die worden aangetrokken op hun 16e zijn gewoon eigen jeugd. Zoek de richtlijnen van de Uefa maar eens op wat zij zien als jeugdspelers. Volgens mij zien de meesten eigen jeugd pas als ze vanaf de eerste stappen al een Ajax-shirt aan hebben.

28 december 2013 om 01:57

Eigen jeugd of niet. Voor mij is eigen jeugd als een speler in een jeugdteams heeft gespeeld voordat hij naar het eerste ging. Als je echt eigen jeugd ziet als vanaf F T/m A 1 club kom je niet heel ver. Want wat is het verschil of je iemand scout vanaf een amateur club in Nederland vanaf de B of uit in dit geval Denemarken. Hij heeft een aantal jeugd jaren ergens anders gespeeld maar heeft het (in dit geval) Ajax spel geleerd in de jeugd om vervolgens door te stromen.

Wordt er een beetje gek van dat gezeik over of het wel of geen eigen jeugd is. Ajax doet het slim door spelers vroeg naar Nl te halen en dan in de jeugd te laten rijpen/ te vormen voor het eerste.

Clasie en Indi hebben ook bij Spartaan en EDO gespeeld. Is het dan ineens wel eigen jeugd omdat ze eerder zijn gehaald. En de een is een profclub is ook onzin omdat het niveau van jeugd Denemarken BVO niet onder doet voor top amateurs.

28 december 2013 om 13:00

viel mij ook al op ''empirisch'' onderzoek... doe normaal man.
Beetje indruk willen maken.

On-
Ja talent moet je hebben, evenals de mentaliteit.
Echter bij een club als Ajax en PSV zit de begeleiding er boven op, er word wat van je gevraagd.
Dit helpt gewoon die ontwikkeling te bevorderen

In het artikel wordt gesproken over 8-jarigen, weet iemand of Ajax spelers van die leeftijd aantrekt of is dit een beetje huilie huilie van meneer Brondby?

27 december 2013 om 17:51

Waarschijnlijk zit er een kern van waarheid in, maar zo ver ik weet heeft Ajax geen 8-jarige Deense/Scandinavische jongens gekocht.

27 december 2013 om 18:28

zo ver ik weet geen deense jongens, maar ik meen me te herinneren dat er iets van een heel jong indonesisch jongetje laatst in het voetbalnieuws was, dat hij op stage/in de jeugdopleiding van ajax kwam, echter weet ik het niet meer zeker

27 december 2013 om 18:55

Er is in Nederland een regel ingesteld dat buitenlandse talenten pas vanaf hun zestiende in Nederland een contract mogen tekenen. Het verhaal wat betreft achtjarige kinderen uit Denenmarken halen is geen onderwerp van discussie. Kim Vilfort doelt hier op de leeftijdsgrens die men in Denenmarken hanteert om spelers binnen Denenmarken naar een grotere club te halen: Tot hun dertiende wordt er niet aan ze getrokken door grotere Deense voetbalclubs, terwijl dat in Nederland (e.v.a. landen) wel mag...

27 december 2013 om 19:08

8 jarigen haalt Ajax zeker niet weg uit DK Eriksen/fischer/boilesen waren allen 15/16.

Volgens de formulering van de Uefa zijn ze alle drie een product uit de opleiding van Ajax maar oook zeker van hun Deense clubs.

8 jaar? Barca misschien, maar Ajax haalt geen 8 jarigen uit het buitenland..

27 december 2013 om 17:56

In Denemarken is momenteel een discussie gaande over vanaf welke leeftijd spelers van clubs zouden moeten kunnen wisselen. De Deense clubs hebben momenteel de afspraak dat zij geen spelers jonger dan dertien jaar bij elkaar zullen weghalen.//
Dit gaat over spelers die binnenlands van club wisselen volgens mij kan dat in Nederland op elke leeftijd al en daar scouten ajax (en andere Nederlandse clubs) zeker op.

27 december 2013 om 18:14

Volgens mij is het voor de ontwikkeling van talenten alleen maar goed als ze zo vroeg mogelijk naar een profclub gaan hoor. En ook binnen Nederlandse clubs vind ik dat ze gewoon van club zouden moeten mogen wisselen. Nederland is niet zo groot, dus spelers kunnen bijna altijd gewoon thuis blijven wonen, dus ik zie geen bezwaar.

27 december 2013 om 18:29

laatst een indonesisch jongetje toch? weet het alleen niet meer zeker, en de verdere details weet ik ook niet

27 december 2013 om 21:26

Mja maar zijn ouders die waren wel behoorlijk aan t kijken in het buitenland wat het beste is voor het kind. Dit geval is iig niet zo dat dat kind uit de armen van zijn moeder werd gerukt.

Op voetbalgebied stelt Indonesie niks voor dus dit vind ik niet gek ofzo. Daarnaast is Indonesie ooit een kolonie van ons geweest dus ach.

Ik denk dat het probleem is dat Ajax hetzelfde probleem heeft met andere clubs in hun vijver. De Uefa zou moeten ingrijpen om dit Europees aan te pakken, maar we weten allemaal hoe onmogelijk zoiets verstandigs is te bewerkstelligen bij die corrupte kliek.

Als NL diens talenten langer vast kan houden hebben we geen Deense talenten nodig en is iedereen tevree.

27 december 2013 om 18:06

Lol,als gij morgen bij een andere baas 5x meer kan verdienen,verander je toch ook ogenbliklijk.
Wat voor stomme taal vertelt gij.
Iedere speler die meer kan verdienen in bvb Engeland vertrekt ,punt uit.
Anders moet hij amateur blijven.zo simpel is dat.

27 december 2013 om 18:22

En daarom moeten er regels komen om verstandig beleid, verstandige keuzes te stimuleren. Als die regels er zijn dan is er geen sprake meer van 5x meer verdienen want dat kan dan niet.

Gij gaat uit van het individu, maar ik wil het voetbal als geheel beschermen, jammer dan dat ze slechts miljonair worden in de eerste jaren ipv multi-miljonair, ik kan daar niet wakker van liggen. Wij betalen ervoor als kijker en als wij als kijker voordeel behalen bij een andere approach dan zal ik deze visie uiten en verdedigen, ongeacht of dit momenteel niet haalbaar is of dat dit vanuit menselijke beweegredenen van de voetballer onder het huidige beleid onlogisch is.

Daarin ben ik vrij, ik kom niet met een stelling dat de spelers deze prikkels niet hebben maar kom met een mogelijke oplossing deze prikkels tegen te gaan. Voetballers zijn niet zielig, hebzucht is geen positieve prikkel maar wel eentje die menselijk is, dat weet ik ook wel.

27 december 2013 om 20:59

@zapperboy

Het gaat hier niet om werknemers, aangezien het gewoon kinderen zijn.
En niet om salaris, maar om leeftijd.

Als ik je redenatie verder doorvoer vind jij dus dat als een kind in een ontwikkelingsland aan het werk gaat i.p.v. naar school, dat moet kunnen omdat hij dan meer verdient?

28 december 2013 om 09:39

""het gaat hier niet om werknemers,""
Klopt,maar het gaat hier over de ouders van die jonge,vaak zeer jonge,gasten.
Die worden bewerkt,bijna gemanipuleerd,wat een,spijtig genoeg,een normaal verschijnsel is.
Ouders die een wagen krijgen,een mooie woonst een GSM enz enz.
Lukaku verkondigde enkele weken geleden nog:ge kunt niet vroeg genoeg vertrekken naar een grote club,als ge talent hebt.

27 december 2013 om 18:32

Valt wel mee, men weet dat men bij Ajax over het algemeen goed zit om door te breken als je echt goed bent. Ik weet bijv dat Chelsea achter enkele spelers van Ajax C2 aan zit, maar weet ook dat die ouders dan hun schouders lekker ophalen en aangeven dat zij prima zitten bij Ajax. Ze zeggen dan, "als ze hem écht willen, komen ze wel terug als ze zijn doorgebroken bij Ajax."
Ook het feit dat de jongeren wat later hun contract aangeboden krijgen (gaat over het algemeen in zodra ze A junior worden ipv als tweede jaars B) en daar 'gewoon' op wachten, zegt ook wel iets. Vd Beek die vandaag heeft getekend zal ook al 17 zijn als zijn contract ingaat, terwijl die waarschijnlijk afgelopen zomer ook gewoon naar het buitenland kon..

Gaat er hier om dat Ajax een 8 jarige gewoon bij een amateurclub kan weghalen of bijv bij Volendam of AZ. Dat is in Denemarken dus pas toegestaan vanaf 13 jaar. Ajax haalt geen 8 jarigen uit het buitenland.

27 december 2013 om 17:55

Das mooi dom van Denemarken. Aangezien elke amateur wetenschapper nog tot de conclusie kan komen dat kinderen op jonge leeftijd het snelst nieuwe dingen aanleren

27 december 2013 om 21:04

ehm... nee. Jongere kinderen leren echt niet nieuwe dingen sneller aan. Dat is de allergrootste onzin ooit.

27 december 2013 om 22:33

Jammer voor je @alexpsvfan21, maar wat Afc_godenzoon zegt is wel gewoon waar.

Het heeft te maken met de verbindingen die de hersenen leggen. Op jongere leeftijd is het brein volop bezig met het maken van verbindingen en zodoende kun je op jongere leeftijd al meer leren dan bijvoorbeeld iemand die 30 is.

Ik zou me er eens in verdiepen als ik jou was, is best interessante materie.

28 december 2013 om 01:35

@analyse

Het ligt helemaal aan wat er geleerd/getraind moet worden. Hele jonge kinderen leren enorm snel dingen...taal wordt op een al vrij jonge leeftijd opgezogen als een spons...maar echt inzicht in het spelletje voetbal krijgen jongens pas tussen hun 10e en 15e...dat is de leeftijd om jeugd te ontwikkelen.

28 december 2013 om 01:37

Maar balgevoel wordt al eerder ontwikkeld. Aks je op jonge leeftijd al meer met voetbal bezig bent in de vorm van meer trainingen zal dat positief zijn voor hoe goed je aks voetballer bent.

28 december 2013 om 02:38

Volgens mij zijn basis dingen sneller te leren door jongere kinderen zoals techniek etc. Moeilijke dingen zijn echter belangrijker. Klopper1900 heeft hierin denk ik volkomen gelijk.

28 december 2013 om 13:05

Dat zeg je fout Alex, nee het echte voetbal leren ze natuurlijk als ze wat ouder zijn.
Maar de 'basis' die moet zo vroeg mogelijk gelegd worden.
Als jij op een vroege leeftijd al goed kan lezen, dan is het bijvoorbeeld zeer aannemelijk dat jij later ook beter kan lezen dan mensen die pas op hun 10e hun 1e boek gaan lezen.

Het belangrijkste is natuurlijk lekker voetballen voor die kinderen, maar alvast de zaadjes planten voor de toekomst is daar ook een onderdeel van.

27 december 2013 om 18:00

Ook alleen binnen een straal van 50 km. Geldt voor elke club, amateur of prof.

Eriksen, Fischer en Andersen zijn toch allemaal pas op hun 15/16 naar NL gekomen?
Ach ja zulke dingen gebeuren nu eenmaal.
Nederlandse clubs halen Scandinaviers op jongen leeftijd naar NL en Engelse clubs plukken Nederlandse talenten weg.

Zo klaagt ajax toch ook dat hun "talenten" worden overgenomen door de grote clubs. Voetbal is verpest door al die club eigenaren.

27 december 2013 om 18:09

Nog voor die clubeigenaren er waren, was dit probleem er al. Wel lekker makkelijk he, alles afschuiven op een nieuwe trend, terwijl het probleem zich al sinds jaar en dag voordoet.

28 december 2013 om 11:58

Er is in mijn ogen wel een groot verschil. Voor Eriksen en Fischer is een bedrag betaald wat ruim ee miljoen is, ze zijn dus eigenlijk gekocht door Ajax. De meeste nederlandse spelers die vanuit de jeugd naar een buitenlandse club zijn gegaan worden alleen voor een opleidingsvergoeding opgehaald. Groot verschil volgens mij.

28 december 2013 om 13:09

Maar in Nederland... niet alleen bij Ajax zoals jij zegt, krijgen talenten een opleiding van een prima niveau, een opleiding(mbo/hbo), goed salaris, en kansen in het 1e.
In Engeland worden die spelers veelal verhuurd en word er gekeken of hij/zij het aankan, er word daar niet verder gekeken naar het opleiden.
Kijk voor de gein eens, je ziet zelden een team met veel zelfopgeleide spelers daar.

Ik vind het ook een globalistische trend die, net als met cultuur-eigenschappen, funest is voor de eigenheid van spelers. Ik bedoel, als alle jonge supertalenten maar bij een handjevol clubs hun loopbaan beginnen dan krijg je nooit meer eigenzinnige spelers zoals bijvoorbeeld Larsson die juist door hun start net even anders zijn dan de rest vanwege de specifieke clubcultuur.

Ik vind dat zo jammer hè en het gebeurt op alle vlakken. Het is hetzelfde als wanneer je op vakantie gaat en overal dezelfde ketens ziet staan. Juist die culturele diversiteit per regio is zo interessant. En op de lange termijn is eenheidsworst nadelig want het vlakt ontwikkeling af.

Dat gezeik over eigen jeugd of niet, ze kopen gewoon jeugd in en doen dat legaal en slim. Als de spelers vanaf 13 jarige leeftijd al bij ajax zitten mag er best gesteld worden dat ajax ze heeft opgeleid. Het zal ajax werkelijk een zorg zijn wat mensen hier roepen, ze doen het gewoon prima.

Zelfde discussie als wij hier in Nederland al jaren voeren, we willen niet onze grootste talenten verliezen aan topclubs in het buitenland en dan vooral Engeland maar we doen het wel vrolijk bij andere clubs, dat is natuurlijk meten met twee maten.

Liefst zou ik zien dat er helemaal een verbod komt op het verhandelen van jeugdspelers, laat ze gewoon debuteren in eigen land en als ze genoeg talent hebben komen ze er toch wel.

Dan zal opleiden pas echt lonen, zie nu te veel toptalenten elders debuteren en het zou voor de opleidingslanden echt een heel groot voordeel zijn, men weet daar hoe je goeie jeugdopleidingen moet opzetten waardoor je misschien ook zonder geld Europees een rol van betekenis kan spelen.

28 december 2013 om 13:12

Verschil is dat ze in Denemarken er trots op zijn als spelers hier naartoe gaan.
Hier krijgen ze op een veel hoger niveau hun opleiding en kansen.
Als spelers van hier naar het buitenland gaan(jeugdspelers) dan krijgen ze die kansen in Engeland niet.
Tuurlijk talent moet je hebben, maar het bevorderen hiervan kan in Nederland!
En als je eerder op een bepaald niveau ben, ben je een talent, heb je een betere toekomst.
Je kan wel op je 22e 23e uitgroeien tot goede speler, maar als dat al op de leeftijd 17-20 kan... dan moet je dat doen.

28 december 2013 om 15:15

Natuurlijke talenten als Eriksen en Fischer zouden het ook via Denemarken hebben gered, misschien waren ze iets minder ver geweest nu maar de echte toppers redden het alsnog.

Lijkt een beetje goed praten wat je eigen club doet, de clubs zijn er verre van blij mee dat dit gebeurd, de bond is hier alleen blij mee uiteindelijk maar de clubs hebben er helemaal niks aan.

Onzin natuurlijk, denk je dat Odense blij was dat ze met Eriksen het grootste talent weghaalde of dat Midtjylland blij was dat ze Fischer ophaalde, beide clubs waren er slachtoffer van want die lopen een hoop inkomsten mis omdat Ajax ze vroeg genoeg wegplukt.

Het is gewoon hetzelfde verhaal als hier, de trots zit hem misschien bij de neutrale voetbalsupporter maar die is er ook in Nederland als er weer een talent naar Arsenal of City gaat maar de clubs zijn allesbehalve trots.
Geen enkele club is trots dat ze misschien hierdoor wel miljoenen mislopen.

Ik word een beetje moe van al dat gezeur over eigen jeugd. Om het even kort uit te leggen, als een speler tot z'n 21e 4 jaar bij de club blijft dan is het eigen jeugd, maar als een speler eerst 3 jaar bij ajax en daarna 2 jaar bij AZ voetbalt onder zn 21e dan is deze opgeleid in het land, in dit geval dus opgeleid in Nederland. Volgens mij moet je minimaal 4 bij de club opgeleide spelers op je Europese registratie hebben en minimaal 8 in het land, wat inclusief zelf opgeleide spelers is. Het is hierdoor heel erg logisch dat de topclubs spelers van 16 jaar ophalen omdat deze dan uiteindelijk als eigen jeugd kan worden opgeschreven bij de registratie van de Cl/el.

28 december 2013 om 00:35

Kortom: de term eigen jeugd zegt helemaal niets over waar een speler voetballen heeft geleerd. En wordt vaak misbruikt door lieden om zichzelf op de borst te kloppen.

Fischer, Bazoer of Locadia zijn gekochte en verhandelde kinderen. Dat iemand daar met een zekere trots over vertelt, is ronduit bedenkelijk.

28 december 2013 om 11:20

Ben ik niet met je eens, ga maar na wat je in 4 jaar allemaal kan leren. In het gewone leven heb je dan gewoon een opleiding afgerond, dus in die zin kan je dan ook gewoon spreken van opgeleid door de club.

29 december 2013 om 02:24

Maar was Einstein dus geniaal vanwege zijn universiteit, of middelbare schoolopleiding?

en hier in nederland is precies hetzelfde aan de gang maar dan gaan de topspelertjes naar de grote voetballanden..

Denemarken winkelt is Zweden, Finland of Noorwegen en wij winkelen weer in Denemarken. Denen zijn al jaren een succes in Nederland geweest. De cultuur lijkt op elkaar en gek genoeg de taal ook.
Denen leren heel snel Nederlands en andersom. Nederland is altijd al een groter voetballand geweest en Ajax staat in Denemarken als een topclub op de kaart waar tegenop gekeken word.
Het is mooi dat die Denen vaak slagen in Nederland. Kijk maar naar Perez en Thomasson. Die hebben een mooie carriere in Nederland gehad.
Je kunt Ajax en Nederland niets verwijten. Wij worden weer leeg gekocht door de toplanden zoals Engeland, Duitsland, Spanje en Italië.

27 december 2013 om 18:34

het mag, dus je kan er niets van zeggen.
Het hypocriete is alleen dat wanneer ajax jonge denen haalt het allemaal prima is omdat de uefa het toestaat, maar wanneer een Engelse club Nederlandse talenten wegplukt is de wereld te kleine. Kinderhandel, slavernij, kinderarbeid, alle totaal misplaatste opmerkingen komen dan voorbij.

Schijnheilige bende, die Nederlandse voetbalsupporters

27 december 2013 om 18:38

Mag je vinden.. Maar Engeland heeft meer leeggeroofd dan Nederland. Die roven alle competities leeg in de wereld.

27 december 2013 om 19:05

@ Villian

Logisch toch? Wij bieden die jeugdspelers omstandigheden waarin zij zich maximaal kunnen ontwikkelen. De manier van opleiden is in Nederland gewoon uitstekend en wij geven talenten serieuze kansen. In Nederland hebben talenten het vele malen beter als in Engeland. Logisch dat wij ons opwinden als talenten uit Nederland vertrekken om naar een land te gaan waar hun talent minder ontwikkelt kan worden, terwijl wij talenten uit andere landen hier juist verder kunnen helpen.

27 december 2013 om 21:11

niet helemaal Toekomst, er zijn lange lijsten te maken met gehaalde buitenlandse jongetjes die met een desillusie minder weer teruggegaan zijn. Paar voorbeelden zijn Rits, Kastrati, Schimpersberger, maar er zijn legio spelers die nog niet eens de naamsbekendheid hebben verworven.
Wij zijn heus niet beter dan Engelse clubs hoor.

27 december 2013 om 21:33

Ja en die zijn er niet minder om geworden hoor. Van mij hoeven die buitenlanders sowieso niet maar bv de Britse clubs die halen talenten alleen maar omdat ze bang zijn dat iemand anders ze haalt. Om vervolgens daarna 3 nieuwe aankopen van 160 miljoen te halen.

In Nederland worden jeugdspelers echt opgeleid. Krijgen ze de kans om door te breken. En ja niet iedereen breekt door nee sjonge jonge. Geld net zo voor de Nederlandse spelers. Die breken ook niet allemaal door. Had je nog niet goed doordacht zeker?

27 december 2013 om 22:34

natuurlijk mislukt er ook eigen jeugd, op dezelfde manier als talenten als Fisher en Erikssen altijd wel boven komen drijven. Daar hebben ze heus geen Nederlandse club voor nodig. Ook is het altijd maar de vraag of een Bruma wel kon voetballen als het bij feyenoord bleef en op welk niveau hij had gespeeld. Je kijkt dus een kont in de koe en doet wat aannames dat talenten in Nederland wel kunnen slagen maar in Engeland niet.

Als ik zie hoeveel spelers bij de topclubs een Nederlandse achtergrond hebben, is het opleidingsniveau van Nederland niets hoger dan het buitenland. Volledig overschat, vooral door de Nederlanders zelf. Het enige voordeel is dat je op jonge leeftijd in het 1e staat. De vraag is wel of het door de kwaliteit van het opleiden komt of door het belabberde niveau van de competitie. Zolang 99 van de 100 spelers die naar het buitenland gaan eerst moet wennen aan de hogere snelheid van het spel en de fysieke kracht, heeft Nederland nog veel te winnen als opleidingsland.

28 december 2013 om 13:20

Daar gaat het artikel niet over, ze hebben het hier over binnenlandse transfers van 13 jarige.

Ajax haalt 16 jarige, soms komen ze op 15 jaar al, maar hun contract tekenen ze op 16 jarige leeftijd.
Ze zijn daar trots op dat spelers naar Ajax gaan.

@ Villian, je snapt het niet.
Het gaat over kansen, in Engeland halen ze alles wat los en vast zit, dat is geen goed ding.
Hier krijgen ze de kansen, goede trainers, goede opleiding qua scholing(kan daar ook, maar hier mooi in samenwerking met hun sport)
En alsnog vind ik dat je reactie erg fout is, hier lopen 100 eigen spelers en misschien 5 gekocht uit het buitenland, daar kopen ze er een paar honderd en hopen ze dat er 1 goede tussen zit.

28 december 2013 om 13:21

overschat?
Misschien moet jij je eens verdiepen in de feiten.
Bijvoorbeeld: van alle spelers die bij Ajax hebben gespeeld spelen de meeste van heel europe op bvo-niveau.
Nergens anders in Europa is dat aantal hoger.
Dus ik weet wel zeker dat je in Nederland beter je opleiding kan genieten.

Ajax haalt heel weinig talenten van die leeftijdscategorie uit het buitenland, tenzij ze echt een heel uitzonderlijk talent zijn en dan heb ik het niet over het niveau Eriksen/maher/tadic. Tristan alif naufal is een Indonesische voetballer van net 8 jaar die echt heel erg goed kan voetballen. Guardiala was zeer van hem onder de indruk en na een afgeketste deal naar Liverpool komt hij in januari naar Ajax toe. Hij is naar verluidt via via aangeboden bij Ajax en je moet wel een gigantische plaat voor je hoofd hebben als je niet ziet dat de jongen talent heeft. Hij heeft namelijk al een keer stage gelopen bij Ajax en dribbelden 2 jaar oudere spelers van Ajax voorbij alsof ze er niet stonden. Voor Ajax zijn dit buitenkansjes, maar ik vind wel dat mocht die jongen het om een bizarre reden niet halen dat er wel een nazorg traject moet komen.

Hij krijgt namelijk in Nederland een betere opleiding. Zowel op voetbalgebied als op school. Als ouder wil je altijd het beste voor je kind, dus ik begrijp dat wel. Vandaar dat hij nu ook bij Ajax zit

27 december 2013 om 18:55

Ik heb begrip voor hun standpunt en er zit wel degelijk een kern van waarheid in, maar zoals ik al zei ouders willen altijd het beste voor hun kind qua opleiding. Die is in Nederland veel beter dan in Indonesië. Dit is trouwens alleen in voetbal een hotissue. In tennis is het heel normaal dat extreem getalenteerde spelers naar Amerika gaan om te trainen bij bollettieri acadamy en hoe jonger hoe beter. Ik snap het standpunt van geen kinderhandel en daar valt ook wel wat voor te zeggen. Echter zou ik doen wat het beste is voor het kind en dat is casusspecifiek om een betere opleiding te krijgen in Nederland.

27 december 2013 om 19:37

"timb ik heb zeker begrip voor hun standpunt,maar moet je als Ajax supporter hier trots op zijn.nogal wat Ajax supporters zijn trots op het Ajax beleid,en dat snap ik heus wel,maar indien ze anderen betichten van mafiosageld etc,zouden ze moeten snappen dat kinderhandelaren dan een goed woord voor het bestuur van Ajax is,tevens apart dat de Ajax supporters dat beleid dan goedkeuren.

28 december 2013 om 00:31

Als een bordeel een fijne warme hap en opleiding verzorgt, mogen er dan ook 10 jarige indonesische jongens en meisjes aangetrokken worden?

Kinderhandel is kinderhandel.

28 december 2013 om 01:25

@bondskoots

Ben het niet vaak met je eens, maar nu toch wel. Dit is gewoon kinderhandel, wat de grotere clubs al langer doen, maar Ajax moet zich hier niet mee inlaten.

28 december 2013 om 01:40

Wat een vergelijking bondskoots. Werkelijk waar. Als je niet inziet dat beide zaken verschillen dan kun je beter de hele discussie niet aangaan.

28 december 2013 om 13:24

Of mensenhandel ?
Kuch jou club kuch.
grappig.
Ajax staat in de hele wereld bekend om het opleiden, als jou cluppie dat was hadden er ook wel meer jeugdspelertjes van buitenaf gekomen.
Loos kul argument van je dus.
je hebt het over kinderhandel, blijkbaar kunnen 16 jarige tegenwoordig zo slecht voetballen dat ze geen stap hogerop kunnen verdienen.

28 december 2013 om 13:35

ndisdenaam,indien iedereen geld van Vitesse mafia geld noemt mag men Ajax ook van mensenhandel betichten ik zie hier in geen onderscheid.citaat volgens het artikel,nog een keer
Maar een club als Ajax wordt geprezen om zijn talent, ze zijn daar altijd erg vroeg bij. Ze lachen ons gewoon uit als we zeggen dat spelers niet van club kunnen veranderen als zij acht jaar zijn", zegt Kim Vilfort van Bröndby.
Lijkt mij geen kul argument,maar wil wel meegaan dat Ajax spelers opleid,en hier een hoestsnoepje omdat je nogal verkouden bent.
Ajax is alleen hypocriet net als de supporters,ze willen van geen kritiek horen,alleen kritiek geven,daarom worden ze ook terecht arrogant genoemd

fijne dag gewenst

Er zijn vast ook wel Deense jongens benaderd door Ajax maar die hebben besloten in Denemarken te blijven. Je moet het gewoon zien als een schoolopleiding waar je ook zelf mag kiezen waar je deze volgt.

28 december 2013 om 13:27

Klopt, het is nog altijd hun eigen keuze, spelers als Fischer, Andersen en Eriksen zijn en trots op dat ze voor Ajax hebben gekozen.
Ook Morton Olsen zou spelers aanraden om eerst naar NL, en dan in het bijzonder voor Ajax te kiezen.

Dat komt omdat men daar weet dat je toch een grote kans hebt om succesvoller te worden dan dat je daar blijft.

Dat snappen ze daar tenminste.

Van NL naar Engeland is een minder goed idee, daar komen de talenten met grote schepen tegelijk aan, om vervolgens met dat zelfde schip weer teruggestuurd te worden.

Aan de ene kant snap ik de Denen wel, want dit komt de kwaliteit van hun competitie niet ten goede. Echter denk ik dat de spelers snel weg moeten uit Denemarken willen ze een echt hoog niveau halen. Dat kan de kwaliteit van het Deense elftal weer ten goede komen. Een beetje vergelijkbaar met België, als is de Belgische competitie wel sterker dan de Deense.

wat zijn die mensen hier toch kleine kinderen zeg.........
maar als hun club een buitenlandse speler haalt is het opeens heel slim en heel goed.

Er is vooralsnog geen Deense speler geweest die op jeugdige leeftijd de overstap naar Ajax heeft gemaakt en daarvan minder is geworden op sportief gebied. Ik snap dus niet wat mensen hier lopen af te geven op Ajax haar handelswijze. Wat clubs als Chelsea en Arsenal doen keur ik echter wel af. Kijk maar eens hoe veel jongens met grote potentie daarvan uiteindelijk terecht komen in de anonimiteit.

27 december 2013 om 21:40

Je kan als talent altijd beter kiezen om naar Ajax of andere club in Nederland te gaan ipv naar een Britse club want:

A: Je wordt niet opgeleid. Het is echt alleen maar van die Steve Mcclaren onzin. "good game lads", "kick the ball and run!"

B: De reden dat ze je halen is om de angst dat een andere club ze eerder haalt.

C: Als het niet loopt dan krijgt er echt geen talent de kans maar de volgende aankoop van 30 miljoen. Managers vliegen daar met zn 10en tegelijk de deur uit. Er moet direct gepresteerd worden en managers geven talenten echt bijna de kans niet.

In de eredivisie:

A: Je krijgt een opleiding en er wordt daadwerkelijk aan tactiek en techniek geschaafd

B: Je wordt gehaald om het 1e te halen zodat je na jezelf in de basis te hebben gespeeld na 2 goede jaren verkocht kan worden

C: Als het niet loopt krijgen de talenten de kans omdat het geld er gewoon niet is in de Eredivisie om paniekaankopen te halen.

Het is zo slecht nog niet in Nederland. Engeland is geen beter opleidingland omdat de meeste muziek, films en series Engelstalig zijn.

28 december 2013 om 00:29

anso,ja dat rechtvaardigt dat men kinderen van 8 jaar haalt.dat noemt men ook kinderhandelaren
met vriendelijke groet

Tsja toch levert ajax in dit geval dan wel internationals af. Eriksen..fisher...boilessen. ik vind het een beetje zwak van deze meneer.

Volgens mij zijn Fischer,andersen en Eriksen allemaal na hun 13e gehaalt.
Barcelona haalt een jochie uit Nederland van 9, dat vind ik wel schandalig.

Vanuit Vitesse perspectief is de jeugdopleiding van Ajax (en de andere 2 bvo's uit de traditionele top 3) een spelerskerkhof. Tussen 2000 en 2012 zijn achttien (18) spelers uit onze opleiding overgestapt naar genoemde 3. 15 spelers zijn in de anonimiteit verdwenen, 1 (nick de Bondt) probeert nu in het 2e van Ajax een nieuw contract bij elkaar te harken, 1 (tristan Berghuis) is zo verstandig geweest na 1 jaar PSV op het oude nest terug te keren en 1 (erwin Mulder) heeft het gered. Godzijdank hebben Pröpper en Ginkeltje zich de kop nooit gek laten maken en heeft Vitesse afgelopen zomer 17 jeugdspelers contractueel vastgelegd.

Tja als ik sommige schrijvers goed begrijp mogen Nederlandse clubs wél Deense spelers aantrekken als ze 15 jaar oud zijn maar Engelse clubs moeten van Nederlandse talentjes afblijven; vreemd. En als ok Bwassens moet geloven worden alle Deense spelers die naar Ajax gaan er veel beter van en worden diezelfde talentjes bij Celsea en Arsenal aimpele kneusjes???

Ajax leidt zijn jeugd toch goed op, waar ze deze ook vandaan halen. Als je een argument maakt, doe het dan wel zorgvuldig en zeg dat de eigen jeugd schijnbaar matig is, niet de jeugdopleiding, deze is duidelijk prima.

27 december 2013 om 22:27

Ik heb geen zin om het op te zoeken, maar volgens mij was één van de belangrijkste kritiekpunten van Cruijff op het "oude" Ajax, dat ze, i.t.t. de gangbare publieke opinie, een waardeloze (n.b. overdrijven is Cruiff's karaktertrek, niet de mijne) jeugdopleiding hadden. En volgens mij stamt deze kritiek al uit de tijd dat van Gaal nog de scepter zwaaide in Amsterdam.

Met je suggestie dat Ajax bij ons matige jeugd scout, zeg je zelf dat het allemaal niet zo best is met de jeugdopleiding.

Ik weet niet hoor maar droomde niemand hier dan vroeger om gescout te worden door een grote club? Of vind je dat elke jeugdspeler tot zn 18e bij FC Bal op het dak moet spelen? Wat een onzin. Al die kleine mannetjes worden gek als een grote club komt. Ze krijgen een opleiding. School wordt vaak ook nog betaald. Krijgen te eten en te drinken. Als ze prof voetballer willen worden dan moeten ze naar een professionele opleiding. Zo moeilijk is het niet.

Ik vind deze kwestie altijd heel moeilijk. Wanneer laat je een kind naar een ander land vertrekken? Wanneer gaat de hele familie mee als men het over kinderen hebt die tussen de leeftijd van 10-15 zijn?

Ik vind dat er gewoon algemene regels moeten komen. Op een gegeven moment lijkt het soms net kinderarbeid. Messi is ook als kind naar Barcelona gekomen. Hoe dan ook snap ik de mensen in Denemarken. Tenslotte ben je trots als een Deense speler die is opgeleid in Nederland jou nationale elftal naar een hoger niveau tilt, maar de fans van de Deense clubs zullen ook wel begrijpen dat op deze manier Ajax hun club benadeeld. Wat zij voelen voel ik en de rest van de Ajacieden als een rijkere club uit het buitenland onze talenten koopt.

In een perfecte wereld zouden we dit mooi kunnen oplossen, maar ja die wereld hebben we nou eenmaal niet.

27 december 2013 om 22:28

Iedereen weet het, maar het gebeurd niet, er wordt immers veel geld verdiend aan ruwe diamanten, door (te) veel mensen én clubs.

In een perfecte (voetbal)wereld, waarin iedereen de voordelen voor zowel club als speler kan uittekenen, zou het vanuit de Fifa/uefa toch gewoon verboden (= spelregels) moeten zijn om vóór bijv. je 21e, 22e, 23e naar het buitenland te gaan, dus 'gewoon' éérst ontwikkelen én bewijzen in eigen land.

Voor die leeftijd, wel naar binnenlandse clubs transfers toestaan, maar niet beneden 18 jaar.

Clubs opleggen dat er maximaal 3 (top)buitenlanders per team zijn toegestaan, zo dwing je ze zorgvuldig spelers te kopen en voorkom je dat spelers op de bank belanden na hun droomtransfer... voorbeelden te over.

Standaard (gelijk per land) jeugdcontracten, pas startend voor A1 jeugd t/m 18 jaar, daarna vrij conform de marktwerking.

Contract is contract, uitdienen, en vanwege het Bosman arrest daarna ook geheel transfervrij.

Contract afkopen verbieden. Voor-contracten toestaan, maar wel pas en alleen in laatste half jaar contractduur het onderhandelen toestaan, niet eerder.

Absurde transfersommen is zo geheel uitgebannen, transfervrij kost immers (bijna) niets.

De wintertransfers afschaffen, één transferperiode per jaar van maximaal 1 maand in de voorbereiding, per land te bekijken dus 4 weken voorafgaand aan de start van een competitie.

Dan is het voor veel meer clubs een gelijke situatie als nu het geval is, ook houden clubs langer hún team bijeen wat prettiger is voor zowel club, spelers als publiek en je bent onmiddellijk van de kinderhandel af.

Hoewel doodsimpel, lijkt het een utopie, dus onwil van het groot, grotere en grootste geld.

Ajax (en andere clubs) hebben inderdaad een sneeuwbal effect veroorzaakt door steeds jongere kinderen te kopen.

Het zou goed zijn om wettelijk paal en perk te stellen aan deze praktijken. Onder de 18 verbieden rechtsgeldige comtracten tekenen voor sport bijvoorbeeld.

Daarnaast afschaffen van de transfersommen en gewoon maximaal 23 spelers onder contract. Dat is eenvoudiger qua regelgeving en enorm effectief. Je voorkomt dat clubs 300 jeugdspelers wegsleepnetten en beperkt de mogelijkheid om te kopen om het kopen.

8 jaar is natuurlijk belachelijk, dat kan en mag niet. Er zijn grenzen.

28 december 2013 om 00:39

18 of 21 is een veel gehanteerde grens voor fysiek en mentaal belastende arbeid.

28 december 2013 om 13:38

Bondskoots,ach mensen mogen sterven als ze 18 zijn in naam van hun vaderland ,dus 21 lijkt mij te hoog

29 december 2013 om 02:22

Ieder getal is arbitrair. Maar als prostitutie onder de 21 niet mag, zie ik niet in waarom je jezelf wel mag uitventen in de topsport.

Ajax ziet het gewoon goed, die calimero's mogen blij zijn dat ze spelers aan een club als Ajax kunnen leveren.

Blablabla zogenaamd doet ajax het niet volgens het boekje haha nou k kom uit een voetbal familie me buren hebben talenten en die scouts van psv zijn schijnheilig als de neete dus geloof niet alles wat je leest

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren