Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Cardiff-coach wil opheldering na omstreden Chelsea-goal: ‘Ik was niet blij’

Laatste update:

Malky Mackay rekent er niet op dat het iets op zal leveren, maar de trainer van Cardiff City eist tekst en uitleg van de Engelse voetbalbond, arbiter Anthony Taylor en scheidsrechtersbaas Mike Riley, nadat zijn elftal zaterdag een omstreden tegendoelpunt incasseerde op bezoek bij Chelsea.

/

Bij een stand van 0-1 in het voordeel van de gasten uit Wales wist Chelsea-spits Samuel Eto’o de bal te ontfutselen van keeper David Marshall, die op het punt stond om te gaan uittrappen en met het speeltuig aan het stuiteren was; Eto’o ging ermee vandoor, waarna Eden Hazard kon scoren. The Blues zetten de wedstrijd na deze gelijkmaker naar hun hand en wonnen met 4-1. Volgens Engelse media schrijven de regels van de FIFA echter voor dat het doelpunt van Hazard had niet mogen tellen.

Mackay wil dan ook een verklaring van wat zich zaterdag op Stamford Bridge afspeelde, al heeft hij niet de hoop dat het zoden aan de dijk zal zetten. “Ik was niet blij”, geeft de coach van de promovendus te kennen. “We zullen om opheldering vragen, maar het zal geen verschil maken.” Doelman Marshall trok inmiddels reeds het boetekleed aan. “Het was waarschijnlijk mijn schuld. Ik ken de regels niet precies, maar vermoedelijk was het mijn fout.”

Had het doelpunt van Eden Hazard afgekeurd moeten worden?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik heb in verschillende "fail"compilaties al zulk soort goals gezien. Eigenlijk nooit bij stilgestaan of het nou wel of niet is toegestaan. Het zag er in ieder geval wel erg knullig uit.

21 oktober 2013 om 10:45

Inderdaad, dit moet me denken aan het Youtube filmpje van V. Persie die ook zo'n goal maakte (afgekeurd).

21 oktober 2013 om 10:49

Die van Van Persie was wel wat anders. Als ik het me goed herinner trapte RVP de bal weg terwijl Hart wou uitschieten toch? De keeper van Cardiff was de bal aan het stuiteren.

Ik heb ook echt geen idee hoor, zou maar zo kunnen dat dit ook niet mag.

21 oktober 2013 om 10:51

Het is gwn een geldige goal. De regel schrijft voor dat niemand de bal van de keeper mag afpakken als hij deze in zn handen vast heeft. Wanneer je een uitrap neemt dan laat je de bal los dus dan mag de sper deze afpakken, tenzij hij hierbij een overtreding begaat (geval v persie).

21 oktober 2013 om 10:52

Dat was net anders, de keeper wilde toen al uittrappen. Dan gaat men ervan uit dat de bal nog in het bezit van de keeper is. Nu stuitert de keeper de bal. Ik denk wel dat het op hetzelfde neerkomt, anders pak je de bal twee keer na elkaar op. Je mag de bal ook niet uitrollen en weer oppakken.

21 oktober 2013 om 11:14

Het stuiteren dan wel opgooien van de bal om hem uit te trappen vallen net zoals het vasthebben van een bal onder het in bezit hebben van de bal. Het had daarom nooit een goal mogen zijn.

21 oktober 2013 om 12:41

@m.madrid Het belemmeren van de keeper door een tegenstander bij het uittrappen is Altijd strafbaar. Dus ook als de bal in de lucht hangt om te schieten. (regel 12 artikel 7)

21 oktober 2013 om 16:07

Nee hoor dit was geen geldige goal. Dit is het zelde als wanneer je een bal uit de hand van de keeper tikt als hij hem met 1hand vast heeft om uit te gooien terwijl bij een redding de bal pas klem vast is wanneer de keeper de bal met 2 handen vast heeft.

21 oktober 2013 om 10:49

Natuurlijk telt deze goal. Hij laat de bal los en dan mag je je voet uitsteken toch.

21 oktober 2013 om 10:50

Het is gewoon oer en oer dom als je als keeper zijnde weet dat de spits van de tegenpartij zo dicht bij loopt en dat je dan de bal gaat stuiteren. Heel dom. De trainer is nu boos op de scheids maar hij zou t meest boos zijn op zn eigen keeper.

21 oktober 2013 om 10:53

Misschien even het artikel lezen.

Volgens Engelse media schrijven de regels van de Fifa echter voor dat het doelpunt van Hazard had niet mogen tellen.

21 oktober 2013 om 10:54

Tuurlijk mag dat niet, hoe moet een keeper anders uitschieten? Hij zal toch die bal een keer los moeten laten.

21 oktober 2013 om 10:54

Dan mag je de bal dus ook wegtikken als hij hem opgooit om te gaan schieten (en dat mag niet), dus je manier van redeneren is nogal vaag.

21 oktober 2013 om 10:55

Als je het echt als loslaten beschouwd mag de keeper de bal ook niet meer terug pakken. Dan is het hens. Keeper mag namelijk niet 2 keer de bal pakken.

21 oktober 2013 om 10:56

Haha hens. Sorry moet hands zijn.

Belachelijk dat die goal werd goedgekeurd. Als dit niet was gebeurt was het waarschijnlijk ook een hele andere wedstrijd geworden.

21 oktober 2013 om 10:58

Haha, ja tuurlijk!

21 oktober 2013 om 11:02

Ik proef je sarcasme .

Het is misschien wat overdreven, maar op dat moment stond Cardiff met 1-0 voor. En als er dan zo'n curieus doelpunt valt is dit natuurlijk wel een dreun voor Cardiff.

21 oktober 2013 om 11:12

Ja dat klopt, maar dat is elke tegengoal. Maar eigenlijk is nu nog niet duidelijk of het wel mag of niet dus laten we even op die opheldering wachten. Je stelling was wel een beetje overdreven ja

21 oktober 2013 om 11:15

Natuurlijk was het dat een hele andere wedstrijd, zelfde geval als bij Leverkusen.

21 oktober 2013 om 11:27

Ja maar een doelpunt als dit is toch minder fijn om tegen te hebben dan een 'normale' goal.

21 oktober 2013 om 11:33

Het is wel duidelijk, de goal mag niet tellen. Bovendien was het nog buitenspel ook.

21 oktober 2013 om 11:44

Hahaha buitenspel

21 oktober 2013 om 11:54

Lol Buitenspel?

21 oktober 2013 om 12:07

Ja... Hazard schiet de bal tegen Eto'o aan die op dat moment buitenspel ligt. Kijk maar na ipv jezelf voor schut te zetten met dom gelach.

21 oktober 2013 om 12:28

PG, er stond nog een verdediger op de lijn

21 oktober 2013 om 12:38

Maar die keeper stond nog voor Eto'o dus dan is het WEL buitenspel..

21 oktober 2013 om 12:39

Moeilijk om te zien of Hazard achter de doelman stond. Als die dat wel stond is het buitenspel.

21 oktober 2013 om 12:48

Rvp, toch beter je regels kennen dan. Het is de voorlaatste speler waar naar word gekeken of het buitenspel is. In het geval toen Hazard trapte waren er dus 1 keeper en 1 verdediger voor Eto'o

Als een verdediger achter de keeper staat is het de doelman die de buitenspelval zet.

Ken je die situatie niet meer van op het WK dacht ik, toen een geblesseerde speler uit zichzelf van het veld ging en achter de goal ging zitten?
De scheids had hem er niet af gestuurd en daarom bleef hij op het veld staan waardoor de spits helemaal alleen voor de keeper stond.

Ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt, anders moet je maar googelen.

Edit: Eto'o stond voor de keeper dus was het wel buitenspel

21 oktober 2013 om 15:18

Renek,

Zo 'normale' goal was het niet. Het was wel het begin van de wedstrijd, maar het stond nog 0-0 (anders 0-1). Lazio heeft deze wedstrijd met 3-0 van Napoli wat dus niet had gehoeven.

21 oktober 2013 om 16:12

Er zou sowieso nog gefloten moeten worden voor een penalty omdat er een belachelijke overtreding werd gemaakt op Eto'o (nog voordat hij de bal aan Hazard gaf). De verdediger springt met 2 benen gestrekt op de voeten van Eto'o. Daar hoor je niemand over.

21 oktober 2013 om 11:25

Toen wilde Hart hem uittrappen. Nu was die keeper gewoon aan het stuiteren.
Ik weet niet precies hoe die regel is, maar ik vind dat het moet kunnen. Zolang er geen overtreding wordt gemaakt. Bij die actie van RVP kan je nog zeggen dat het gevaarlijk spel was ofzo

21 oktober 2013 om 15:19

Ook Henry deed dat volgensmij en ook deze werd niet goed gekeurd en volgens mij kreeg hij bovendien ook nog een gele kaart.

Ook als dit goal zou worden afgekeurd in de wedstrijd had Chelsea alsnog gewonnen.

waarom zou die niet gelden ? de keeper laat de bal gewoon los? terecht doelpunt lijkt me dan

21 oktober 2013 om 10:52

De bal loslaten is wat anders dan de bal stuiteren denk ik?

21 oktober 2013 om 10:56

ja maar daar kiest hij voor kijk als die uittrapt is anders? hier zie ik geen reden voor van even de bal laten stuiteren? dat zie ik als de bal niet willen uitrappen maar loslaten?

21 oktober 2013 om 11:04

Ga eerst de regels goed doornemen en daarna praten wat de regels zijn.

21 oktober 2013 om 11:06

Als het loslaten is, dan is het als de keeper de bal stuitert een indirecte vrije trap voor de tegenstander. Want je mag de bal niet loslaten en weer oppakken. Dus het lijkt mij dat de bal stuiteren valt onder 'het in bezit hebben van de bal'.

21 oktober 2013 om 11:42

Ten eerste staat in de regels dat het niet mag en ten tweede is het buitenspel van Eto'o.

21 oktober 2013 om 12:35

Eoto' staat nergens buitenspel...

Heel knullig, geen idee of dit mag maar waarom zou dit niet mogen eigenlijk? De keeper is in feite gewoon tijd aan het rekken en lekker met die bal aan het spelen zonder dat er iets gebeurd. Dan moetje maar niet gaan stuiteren met een bal als een 3-jarige.

Deze goal had nooit toegekend moeten worden. Net zoals het verboden is om de bal weg te tikken wanneer de keeper wil uittrappen is ook dit verboden. Blunder van de scheids.

21 oktober 2013 om 10:55

Volgens mij mag je de keeper niet hinderen bij uittrap. Echter is dit geen hinder, maar gewoon slimmigheid.

21 oktober 2013 om 10:59

De bal is in bezit van de keeper. Zelfs wanneer de keeper met de bal stuitert zoals hier is hij in bezit van de keeper. Pas wanneer de keeper hem uittrapt/rolt/schiet is het spel pas weer hervat. Dit word dus een paar weken championschip voor deze scheids.

21 oktober 2013 om 11:09

het gaat erom wanneer de bal weer in het spel gebracht is, het zgn. releasing into play. Dat gebeurt niet d.m.v het stuiteren, anders zou je een indirecte vrije trap tegen moeten geven aangezien je de bal niet mag uitrollen en direct weer mag oppakken.

De bal is toch los? Dan mag hij volgens mij gewoon gespeeld worden.

21 oktober 2013 om 15:19

Een bal zou altijd even los gelaten moeten worden als de keeper de bal wil uittrappen.

21 oktober 2013 om 16:09

Dat vind ik net iets anders. Ik vind niet dat je een keeper mag hinderen bij het uittrappen. Maar in deze situatie staat hij wat met de bal te stuiteren. Iets wat totaal overbodig is.

21 oktober 2013 om 17:34

Ja kopt is ook wel net iets anders. Ik heb het gevoel dat de scheidsrechters zelf ook helemaal niet alle regels (precies) kennen.

Apart dat dit blijkbaar niet mag. Ik begrijp best dat het niet mag als de keeper de bal wil uittrappen aangezien hij dan de bal in principe vast heeft, maar dat was nu niet het geval. Hij was gewoon de bal aan het stuiteren en dus heeft hij de bal niet meer vast. Ik ging ervan uit dat dit wel mocht, maar blijkbaar niet. Dat is jammer voor Cardiff, ook al denk ik niet dat het een verschil in resultaat zou opleveren als het doelpunt wel was afgekeurd. Het was gewoon oliedom van die keeper van Cardiff, dat soort risico moet je nooit nemen als keeper.

21 oktober 2013 om 12:01

Bij het stuiteren van de bal is de keeper nog gewoon in balbezit volgens de Fifa regels. Anders zouden keepers wel niet stuiteren denk ik.

Onbegrijpelijk dat de scheidsrechter de regels niet kent. Volgens het reglement was die bal in het bezit van de keeper ook als je stuitert dus was dit een ongeldig doelpunt

21 oktober 2013 om 11:35

Ach wat verwacht je van deze taylor. Bij veel Engelse refs heb ik het idee dat ze maar wat doen.

21 oktober 2013 om 11:48

Zoals Alan Shearer liet zien op Motd, de scheidsrechter keek amper wanneer de incident zich afspeelde. Dat het doelpunt niet telt staat buiten kijf maar dit is dan ook echt een foutje van de scheidsrechter die oogcontact moet blijven houden totdat de bal weer terug is in het spel. Daarbij moet ook gezegd worden dat het stuiteren van de bal ook helemaal nergens op slaat, ik heb me altijd wel afgevraagd waarom keepers dit überhaupt doen

Tja als het aan mij lag telde hij gewoon. De keeper laat hem los "stuitert de bal" en als je als speler dan de bal tikt voordat de keeper hem weer in zijn handen heeft dan mag je gewoon verder gaan. Maar snap wel dat ze boos zijn bij Cardif was een lullig doelpunt die de wedstrijd had kunnen/heeft verander(t)(en).

Volgens mij maakte Henry ook eens zo een doelpunt een aantal jaar geleden net voordat de keeper wou uitschieten die goal werd afgekeurd. Maar dit is anders hij schiet de bal niet hij laat de bal stuiteren.

natuurlijk mag het niet! de bal blijft gewoon "vast bij de keeper". Anders zouden we elk weekend honderden vrije trappen in de zestien zien ivm hands van de keeper..

Volgens mij hoort het stuiteren van een bal bij de beweging van het uittrappen. Dus eigenlijk had deze goal ook afgekeurd moeten worden.

Een doelverdediger mag de bal niet langer dan 6 seconden in bezit houden. Hij
wordt geacht de bal in bezit te hebben:
• als hij de bal tussen zijn handen houdt of tussen zijn hand en enig ander oppervlak
heeft (bijv. grond, eigen lichaam);
• als hij de bal op zijn vlakke hand houdt;
• als hij de bal stuitert op de grond of opgooit in de lucht.
Als de doelverdediger de bal in bezit heeft met zijn handen mag hij niet worden aangevallen door een tegenstander.

Dit staat op bladzijde 73 en 74 van de Spelregels Veldvoetbal van de Knvb. Discussie kan nu dus stoppen. Dit MAG Nieten is een ongeldig doelpunt.

21 oktober 2013 om 11:36

Dit is gebeurt in Engeland wat hebben de spelregels van de Knvb hier mee te maken???

21 oktober 2013 om 12:00

Dus de spelregels zijn in alle landen verschillend?
Dat sommige regeltjes anders geïnterpreteerd worden in andere landen is tot daaraan toe maar voetbal is een universele sport met voor alle aan de Fifa aangesloten landen dezelfde spelregels.

21 oktober 2013 om 12:18

Knvb regels zijn een uitwerking van de Fifa regels, oftewel een vertaling voor de mensen met een slecht begrip van Engels danwel de domheid die jij hier toont. Knvb regels en FA regels kunnen simpelweg niet verschillen op dit punt, omdat anders 1 van de 2 niet zou aansluiten bij de Fifa regels.

21 oktober 2013 om 12:31

Ben je op je p*k dat je zo reageert dus ik ben dom omdat jij geen Engels kan en de Knvb-regels erbij moet pakken ipv de Fa-regels??? De regels in Nederland en Engeland verschillen wel degelijk of worden in ieder geval anders toegepast.

21 oktober 2013 om 12:45

Niet zo boos doen, nergens voor nodig.
Maar Frhich, je hebt geen gelijk. De regels zijn overal hetzelfde, maar de uitvoering zal wel verschillen. In Engeland spelen ze veel fysieker, in Italië mag je veel meer gebaartjes maken, in Spanje mag je wat meer vallen en in Nederland, tsja, hier is het volledig willekeur. Maar de basis is altijd hetzelfde.

21 oktober 2013 om 17:29

Ik geef simpelweg antwoord op een domme vraag. De FA-regels had ik niet ter beschikking en aangezien ze niet verschillen van de KNVB-regels heb ik de KNVB-regels gebruikt.

21 oktober 2013 om 17:36

Bedankt voor de uitleg, alleen niet echt nodig. In het artikel staat ook gewoon dat het volgens de regels afgekeurd moest worden.

Stuiteren hoort volgens de regels bij 'de bal onder controle hebben door de keeper'. Volgens de regels had het doelpunt dus afgekeurd moeten worden.

Er valt voor alles wel wat te zeggen. Hij heeft m nog in bezit, want hij heeft m niet uitgeschoten of neergelegd om te schieten. Tevens laat hij de bal juist los door elke keer te stuiteren. Dit is gewoon een erg lastige kwestie die eigenlijk niet meer voor zou mogen komen. Dit gebeurt met enige regelmaat namelijk! Mocht de keeper de bal mogen stuiteren, mag een speler nooit meer die bal afpakken en doelpunt maken. Mocht de speler de bal wel pakken ondanks het stuiteren, zal je een keeper nooit een bal zien stuiteren.

Wat mij overigens ook opvalt: Het doelpunt van Hazard wordt bijna nog verpest door Eto'o!!! Hij zat de lapzwansen daaro zeg. Man, man, man, nog bijna een doelpunt verpest terwijl je hem zelf zo versierd.

Tja de bal is los dus waarom niet. Als het jou gebeurt is het echt zuur.

Ronaldinho heeft het ook een keer gedaan bij Barca dacht ik maar toen krijg hij een gele kaart. Maar okay..

21 oktober 2013 om 20:01

Was toch met zijn hoofd geloof ik ? Of was dat weer bij Brasil?

21 oktober 2013 om 20:06

ja klopt.. het was met zijn hoofd

Van Persie's goal werd afgekeurd en die was ongeveer hetzelfde. Moest deze niet ook worden afgekeurd omdat de keeper nog in balbezit was?

21 oktober 2013 om 16:37

RVP's goal was anders, bij dit doelpunt liet de keeper van Cardiff de bal stuiteren. Dan heb je 'm toch niet in je bezit.
Maar er hoorde toch al een penalty te komen voor die ongelofelijk charge op Eto'o.

Voor zover ik weet is het een geldige goal. De keeper heeft de bal niet vast op het moment dat Eto'o de bal weg tikt, dus mag het.

Het is gewoon een terechte goedgekeurde goal, het is namelijk zo dat als een keeper de bal aan het stuiteren is dan is de bal los en dan mag een speler de bal weg tikken heeft de keeper de bal in de hand dan mag het niet. Volgens mij is het zelfs dat een keeper de bal niet meer mag stuiteren, en volgens mij is die regel er al sinds dat terug spelen op de keeper ook niet meer in de handen gepakt mag worden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren