Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Cruijff pareert kritiek: 'Die fout werd in het verleden al gemaakt'

Laatste update:

Ajax raakte Christian Eriksen en Toby Alderweireld kwijt aan Tottenham Hotspur en Atlético Madrid en haalde Lerin Duarte en Mike van der Hoorn binnen als opvolgers. De nieuwkomers hebben echter moeite met het aanhaken op een hoger niveau en critici vragen zich af of Ajax niet beter wat meer ervaren spelers had kunnen binnenhalen. Johan Cruijff denkt van niet.

/

De legendarische nummer veertien staat achter de beslissing van Ajax om met Duarte en Van der Hoorn twee talenten naar de club te halen. "Er zijn mensen die vinden dat we beter ‘ervaring’ hadden kunnen kopen. Ben ik het totaal niet mee eens", schrijft Cruijff in zijn column in De Telegraaf. "Die fout werd in het verleden al gemaakt, maar alles wat toen werd gekocht is er niet meer en heeft de club ook geen euro opgeleverd."

"Wel werd er geïnvesteerd in de jonge talenten Eriksen en Alderweireld, die Ajax sportief en financieel veel hebben gebracht", benadrukt Cruijff, die vindt dat het uitgangspunt moet zijn dat je spelers haalt die beter kunnen worden. Cruijff ziet nog voldoende talent in de Ajax-selectie en stelt dat hij zich daarom geen zorgen maakt over de teleurstellende seizoensstart van de landskampioen.

Ajax had beter wat meer ervaren spelers kunnen halen

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

als ajacied vind ik cruijf een een goede kerel met veel verstand van voetbal, maar waarom komt hij nu pas zijn mening geven na een 6-0 overwinning en geeft hij niet zijn mening wanneer ajax in crisis zit over vermeer/cillisen en wanneer ajax met 4-0 verliest van barcelona en psv, het is een beetje de kat uit de boom kijken en pas wanneer het goed gaat je gelijk komen halen?

30 september 2013 om 08:44

Iemand die vind dat Cruijff zijn mening niet vaak genoeg geeft. Tijden veranderen..

Cruijff heeft een vaste column, als je die regelmatig leest dan kan je hem ook horen in de mindere periodes. Bovendien gaat Cruijff niet over een nacht ijs, een paar keer verliezen maakt hem echt niet onzeker over zijn visie. Die straalt hij altijd uit.

30 september 2013 om 08:55

@murki

jouw reactie is totaal overbodig, ik zeg nergens dat hij niet vaak genoeg zijn mening geeft dat is jouw eigen conclusie, ik merk alleen op dat meneer cruijf meestal een mening heeft wanneer de resultaten mee zitten, ik volg ook regelmatig cruijfs vaste colum en daar merk ik meestal ook hetzelfde op, Voorbeeld; stel je voor dat ajax van barcelona had gewonnen dat zou je cruijf overal zien om zijn gelijk te halen, toen barcelona van ajax had gewonnen hebben we haast niks van cruijf gehoord, hij heeft er well wat overgeschreven in zijn colum maar thats it.

30 september 2013 om 09:15

@caribbean

Hij heeft nu (na de 6-0) er toch ook alleen maar wat over geschreven in zijn column? Ik zie het verschil niet hoor.

30 september 2013 om 11:26

@caribean Je hebt door dat wat hier op Voetbalzone staat gewoon zijn column is he? Dus dat Cruijff pas wat schrijft als de resultaten meezitten, is natuurlijk onzin als hij een wekelijkse column heeft. Dit IS zijn column. Je kunt je dus beter afvragen waarom Voetbalzone het de ene keer wel of niet plaatst.

30 september 2013 om 13:20

@carribbean, valt mij ook op dat hij bij 4-0 verlies eromheen draait inderdaad, topgast veel verstand van voetbal maar idd heel typisch.

30 september 2013 om 08:48

Hij gaf wel zijn mening na die wedstrijden...

30 september 2013 om 08:52

Denk dat juist super fijn is voor Ajax en de Boer dat hij na de 4-0's niet ook nog eens net als heel nederland zijn mening gaf (die hij wel gaf maar niet overdreven). De 6-0 of de 4-0 maken voor Cruijf ook niet uit, hij kijkt naar de algehele club ontwikkeling en dan vooral talent. Dat hij alleen zijn mening geeft wanneer na goed resultaat is natuurlijk sowieso onzin..

Weer weinig uitgegeven, en je staat op dit moment 1 punt achter op de koploper. Als ze nu weer de vorm terugvinden, dan is dat vroeg in het seizoen, i.t.t. voorgaande seizoenen waarin Ajax kampioen werd. Toen kwam die vorm telkens pas in de tweede helft van het seizoen. Het komt allemaal wel goed.

30 september 2013 om 09:02

Dat Ajax 1 punt achter staat is eenvoudigweg een schande.

Na 3 jaar CL en de daardoor verkregen inkomsten + de winst door transfers zou het logisch zijn dat Ajax kwalitatief een veel beter elftal zou hebben dan de rest van de Eredivisie.

Er wordt inmiddels veel verdiend bij Ajax, maar dit wordt niet vertaald naar het veld. Daardoor is er wel een spannende competitie, maar dat mag natuurlijk niet de beleidsvisie van de club zijn.

Het leidt eens te meer tot de vraag of de gekozen beleidslijn nu echt zo veel beter is dan die voor de Cruijff-revolutie.
Veel wijst er op dat dat niet zo is: prestaties zijn niet beter (vooral niet in Europees verband!!), 1e elftal is niet beter en het toekomstperspectief is echt niet zo rooskleurig.

30 september 2013 om 09:11

Als je investeert in je jeugd dan betekend dat natuurlijk niet dat je na 3 seizoenen de pannen van het dak speelt met eigen opgeleide jeugdspelers.

Daar gaat zeker een periode van 5 a 10 jaar overheen. In de tussentijd moet je het zien te overbruggen met aankopen. Deze kunnen altijd mee of tegenvallen.

30 september 2013 om 09:14

@efka

Het is een beetje lastig om te zeggen of de Cruijff weg de juiste is, ten eerste omdat er gewoon een erg sterke coach voor de groep staat (die denk ik veel invloed heeft gehad op het succes de laatste jaren), en ten tweede omdat er nog niet echt geprofiteerd kan worden van het nieuwe jeugdbeleid. De aangekochte jeugdspelers zullen (denk ik) vanaf volgend seizoen echt het nieuwe eerste elftal vormen, en dan kunnen we zien of de veranderingen in de jeugdopleiding en aankoopbeleid zijn vruchten zal afwerpen.

Wat je wel kan zeggen, is dat de manier waarop het ging Voordat Cruijff kwam, zeker niet werkte. Miljoenen uitgeven aan 'ervaren' spelers, en veel te veel uitgeven aan spelers die nog niks hadden bewezen heeft Ajax ook niks gebracht. Dus om nu, als het net ff wat minder gaat in de eerste wedstrijden, meteen terug te grijpen op dat beleid, lijkt me niet de juiste beslissing.

30 september 2013 om 09:18

@tim_g

Dat argument wordt dus steeds aangehaald: wacht nog maar even een paar jaar.

De geldigheid van dat argument? 0!

Er is geen enkele bewijs dat dit uit gaat komen.

Veel wijst op dit moment eerder op het tegenovergestelde. Talenten hebben ervaren krachten naast zich nodig om zich verder te ontwikkelen. Zo heeft de gouden generatie zich kunnen ontwikkelen door de aanwezigheid van Rijkaard.

Die ervaren krachten zijn er op dit moment nauwelijks bij Ajax. Daarmee zal de groei van talenten worden geremd. Pas met een transfer naar een goede club in het buitenland komt die groei er weer voor die talenten, zoals nu bij Eriksen.

Het argument van tijd is eenvoudigweg een zoethoudertje voor de fans en een dekmantel voor slechte beleidskeuzes.

30 september 2013 om 10:06

Maar je haalt of 'ervaren' krachten die heel wat minder zijn als Rijkaard. Bijvoorbeeld een Poulsen of Ooijer, of je probeert het met een heel jong team.

Want tuurlijk zou het voor de talenten geweldig zijn als ze aan de hand van Van der Vaart, Sneijder en Huntelaar door zouden groeien naar een hoog niveau.

Maar deze spelers komen echt niet meer zo snel voor Ajax voetballen. Hoogstens als ze straks 34/35 zijn. Tijden veranderen helaas.....

30 september 2013 om 10:09

Ik ben het helemaal met je eens Efka. Zijn mening slaat nergens op. Preken voor eigen parochie noemt men dat. Dat ze 1 punt achterstaan is niet de verdienste van Ajax maar van het feit dat de nederlandse competitie van een dramatisch nivo is momenteel. Je dan in een groep van 7-8 clubs met ongeveer hetzelfde aantal punten bevinden is een ongelooflijk slechte prestatie voor een club als Ajax. Helemaal als je kijkt wat er aan inkomsten binnengekomen zijn en wat ermee gedaan is. Ze hebben momenteel het slechtste team in zo ongeveer 50 jaar Ajax. Nationaal kunnen ze amper aanklampen bij Vitesse en Twente. Internationaal zijn ze gewoon klaar en hebben ze niets meer in de champions league te zoeken.

30 september 2013 om 10:29

@efka

Ik vind echt dat je onzin praat. Ajax is uitstekend bezig heeft de beste speler verkocht en staat slechts 1 puntje achter de koplopers Psv en Twente. Er is helemaal niets aan de hand. Ook je vergelijking met Rijkaard loopt een beetje mank, omdat Ajax Poulsen heeft met een brok aan internationale ervaring.

Ook je argument dat er geen enkel bewijs is dat dit gaat uitkomen is totaal niet realistisch. Ook al met je natuurlijk afwachten wat er werkelijk uitkomt...ga maar eens op de toekomst kijken, dan zie het niveau van het talent wat er rondloopt en dat is gewoon hoger dan 3 jaar geleden. Daarnaast is de organisatie intern een stuk rustiger dan in het eerste decennia.

Waar ik het wel mee eens ben, is dat Frank eerder moet door selecteren. Wat mij betreft houdt hij te lang en te veel vast aan de 'gevestigde' orde.

30 september 2013 om 11:07

Er zijn dan misschien geen ervaren krachten op het veld, maar op de toekomst lopen er genoeg rond. Ik neem aan dat je wel weet dat Stam, De Boer, bergkamp etc. daar rondlopen. En feit is dat jongens op de training beter worden en dat moeten laten zien op het veld. Dus ik verwacht dat de talenten wel degelijk beter worden aan de hand van ervaring, maar dan op de trainingsvelden

30 september 2013 om 16:39

Efka,
je kunt je afvragen wat je wilt over het huidig beleid, maar je hebt het theoretische gedeelte en het feitelijke gedeelte.
Feiten zijn dat Ajax voor de Cruyff revolutie miljoenen verlies draaide ieder jaar en er geen resultaat werd geboekt.
Ook is het een feit dat er met de ingeslagen weg nu miljoenen wordt verdient en dat er kampioenschappen worden binnengehaald.
Het feit dat er iemand als Frank de Boer werd voorgeschoven op,aandringen van Johan toont ook weer een onderdeel van de vizie die Johan had voor de club en waarop nu verder is voortgeborduurd.
Er zit door dit systeem een filosofie achter alles wat gedaan wordt. Dit creeert een cultuur van herkenbaarheid. Dat werpt op den duur zijn vruchten af. Toen Ajax, vooral in de Jol en van Basten era even niet draaiden, werden er een stel paniekaankopen gedaan die ook dan niet rendeerden. Dat kwam omdat men geen geduld had. Een vb hiervan op hoger niveau zijn Manc, Real Madrid etc. ze winnen de CL niet en het volgende seizoen gooien ze de hele boel weer om met transfers. Geen wonder dat ze nooit de CL winnen. Er komt zo nooit vastigheid. Chelsea was een uitzondering en in mijn ogen zwaar onverdiend.
Ajax heeft dezelfde situatie een beetje, enkel zonder daar controle over te kunnen hebben. Wij verliezen steeds de spelers die het verschil gaan maken omdat die niet te houden zijn. Die willen dan naar een topcompetitie. Dan moeten we weer nieuwe talenten inpassen.
De theorie is juist gefundeerd op basis van bepaalde theorieen dat je als ploeg in de Nederlandse competitie slim moet wezen met je centjes. Niet perse om PSV aan tehalen, maar hoe goed hebben die het nou gedaan sportief met al die dure aankopen? Dat was Ajax ook overkomen in de pre Cruyff era. Waarom denk je dat PSV nu ook het roer heeft omgeslagen? Het werd gewoon te riskant vanuit financieel oogpunt.
Zou toch dom zijn als Ajax nu opeens wel die weg weer in zou slaan nu dat we centjes op de bank hebben?

Kortom, je mag je zeker afvragen of de Cruyff theorie wel het beste is, maar de theorie die jij er op na houdt heeft met duidelijk bewijs aangetoond dat het totaal geen rozengeuren heeft opgeleverd.
Daarom ben ik blij dat we nu met een duidelijke vizie deze weg zijn ingeslagen, want tot dusverre heeft het ons veel windeieren gelegd en dan nog met de wetenschap dat vele van de echte toptalenten, die door de huidige organisatie bij Ajax zijn gehaald,er aankomen. Het kan dan haast alleen maar beter. Al geef ik toe dat dat op dit moment theoretisch is.

30 september 2013 om 17:12

@adutchbrew

Een paar korte opmerkingen op jouw boeiende betoog:

a. Frank de Boer was er al voor de Cruijff-revolutie. De afgelopen drie kampioenschappen mogen dan ook niet zomaar aan die revolutie worden toegeschreven. Ze vloeien feitelijk eerder voort uit het pre-Cruijff-beleid.

b. Er was in de jaren voorafgaand aan de Cruijff-revolutie ook al een omslag aan het plaatsvinden m.b.t. het financiële beleid.

c. Nergens pleit ik voor paniek-aankopen of een terugkeer naar het aankoopbeleid uit de periode van Van Basten en Jol. Wel lijkt het er op dat Ajax nu bijna de tegenovergestelde weg bewandeld: pas heel laat tot aankoop overgaan van een speler.

Het lijkt mij dat er een tussenweg moet worden bewandeld: eerder anticiperen op mogelijk vertrek van dragende spelers (van der Hoorn goed, Duarte te laat aangekocht) en zo nu en dan het lef hebben om een goede speler aan te kopen, die al wat ouder is en meer ervaring heeft (tadic zou zo'n speler kunnen zijn geweest), een kwaliteitsinjectie dus. In het verleden zijn Huntelaar en Suarez goede voorbeelden geweest van dergelijke aankopen.

Bovendien is het zo dat dit gekoppeld moet worden aan een goed jeugdbeleid en mag de doorstroming van talenten niet belemmerd worden.

30 september 2013 om 23:20

@ Efka

Hoe verklaar je dan de verregaande interesse voor Van Ginkel, lang en breed aangekondigd, bereid om tot 8 miljoen te gaan?

Ajax kan nou eenmaal niet veel hoger gaan. Het heeft geen zin om Ajax daarop te bekritiseren. Er moet wel een Suarez, Huntelaar of Ibrahimovic beschikbaar zijn voor een redelijke prijs.

Ajax had natuurlijk ook Tadic graag willen hebben, maar nu is zijn prijs niet meer redelijk en moet je gewoon verder zoeken naar die topper voor een redelijke prijs of een jonger toptalent voor minder geld (wat Ajax breeduit heeft gedaan).

Ajax heeft de laatste paar jaren best wel wat jonge talenten gehaald (tussen de 17-20 jaar) enkel breekt maar een klein percentage effectief door en duurt het meestal ook nog eens 2-3 jaar voordat ze in aanraking komen met het 1ste.

Kijk naar Mike, kijk naar Boccara die te licht bevonden is etc.

Af en toe mag Ajax wel eens "zondigen" en een solide speler halen die het elftal kan dragen en die er ook onmiddellijk staat. Berekend risico.

30 september 2013 om 08:46

di jonge talenten die ze halen kosten ook niet veel. De ervaren spelers die in Nederland willen voetballen, en ook nog eens iets toevoegen, zijn echter zeer duur. Zelfs al hoef je geen transfersom te betalen betaal je hier veel salaris voor.

En dan is het nog steeds maar de vraag of ze echt iets toevoegen.

Normaal gesproken vind ik dat er een hoop wartaal uit Johan Cruijff komt, maar ditmaal ben ik het volledig met hem eens. Matthijsen brengt bij Feyenoord ook niet wat van hem verwacht wordt, ondanks zijn ervaring. En zo zijn er meerdere voorbeelden te noemen waarbij ervaring niet altijd goed is.

Daarbij ben ik blij dat Denswil de kans krijgt, en momenteel ook zeer zeker pakt. Denswil is in mijn ogen een van de positieve puntjes in het huidige Ajax. En dat was waarschijnlijk niet gebeurd als er een ervaren kracht gestaan had.

Overigens ben ik het niet eens met het stuk, waarin staat dat Duarte niet kan aanhaken bij het niveau van Ajax. Ik heb Duarte goed zien spelen, al is het nog een beetje wennen voor die jongen. Maar ik vind dat deze jongen prima past bij Ajax.

30 september 2013 om 08:57

Toch is ervaring wel degelijk belangrijk hoor. Cruijff doet net alsof Ajax nooit meer een ervaren speler aantrekt maar volgens mij heeft Ajax vorig jaar Schone (destijds 26), Moisander (destijds 26) en Poulsen (destijds 32) gehaald. Daarnaast heeft bijvoorbeeld Ooijer z'n carriere bij Ajax vooral in de kleedkamer kunnen afsluiten in z'n laatste jaren en dat schijnt ook een belangrijke factor te zijn geweest voor de jongelingen.
Deze spelers zijn allen zeer belangrijk geweest in het afgelopen seizoen en ook dit seizoen zijn zij vaak een stabiele factor. Dat terwijl de jeugd vaak grillig presteert.
Poulsen z'n contract wordt hoogstwaarschijnlijk niet verlengd na dit seizoen, ik ben erg benieuwd of Ajax nog zo'n ervaren speler wil halen voor de VM positie of dat ze Bazoer in het diepen durven te gooien.

30 september 2013 om 10:01

Ja, dat klopt. Maar je geeft zelf dus al aan dat Ajax in principe genoeg ervaring in huis heeft. Teveel ervaring blokkeert de ontwikkeling van de jeugd.

Ervaring is zeer zeker belangrijk, maar je moet ook de jeugd eens de kans geven. En dan gaan ze een paar keer op hun bek, maar daar worden ze uiteindelijk sterker van.

30 september 2013 om 10:28

Uiteraard. De ervaren spelers die in huis worden gehaald moeten dan ook wel coachende, communicatieve en leidinggevende kwaliteiten hebben; of ze moeten gewoon een meerwaarde zijn voor het elftal. Geen spelers meer als Olaf Lindenbergh, Roger, Kennedy Bakircoglu, Kuffour, Urzaiz etc. die in al die opzichten niets toevoegden. Dan liever een speler als Stam, Davids, Ooijer, Rijkaard die vooral als mentor dienden van de jongeren en ook voetballend een steentje konden bijdragen.
In de toekomst zou zo'n rol weg gelegd kunnen worden voor spelers als Heitinga, Kjh, vd Vaart. Sneijder of een speler zonder Ajax verleden die wel aan de criteria voldoet.

Het niveau van Ajax is gewoon erg laag. Ervaren, goede spelers zijn een voorwaarde voor presteren in de CL. Zonder hen ben je zoals de laatste jaren een speelballetje voor de echte clubs.

30 september 2013 om 08:51

Het niveau van Ajax vergeleken met Barcelona bedoel je dan? Want ondanks dat het niveau van Ajax misschien erg laag is, is het wel het hoogste niveau in Nederland (de laatste jaren iig). Op dit moment springt er nog niemand uit in de eredivisie. En je hebt in de CL nu alleen nog maar tegen het beste team van de wereld gespeeld, is niet echt een goed voorbeeld om mee te bepalen wat je niveau is. Ik denk dat de wedstrijd tegen AC Milan meer zal zeggen.

Maargoed, ook al haal je ervaren, goede spelers, ze zullen nooit zo goed zijn als de ervaren, goede spelers die 20 miljoen meer kosten. Als je qua geld niet kan concurreren met de 'echte' teams, dan kan je net zo goed proberen het met talenten te doen zoals Ajax in 95.

ajax had niet ervarenere spelers moeten halen maar betere.

30 september 2013 om 09:55

van der hoorn is 20 en ik moet je gelijkgeven, ik had er meer van verwacht.
Lerin Duarte is echter een fantastische aankoop, komt van een veeel lager niveau en draait makkelijk mee, moet natuurlijk wennen aan het systeem, maar daar heeft elke speler wel een jaar voor nodig.

Duarte vind ik tot nu toe niet opvallend spelen, maakt veel fouten, slordige speler. toont wel wilskracht en schuwd het duel niet.

Ajax moet meer opzoek gaan naar een jeugdige top spits, de huidige 2 kunnen wel een balletje raken maar je vangt er nooit geen 6/10 miljoen meer voor.

Ajax staat op 1 punt (en 4 virtueel van Vitesse) van de koplopers. Ajax heeft een wat zwaarder programma gekend dan de rest, en Ajax komt traditioneel altijd wat later in vorm. Er is dus nog niets aan de hand... Echter speelt Ajax nog CL en ik zie Twente als grootste concurrent voor de titel. Die spelen geen Europees en hebben erg goed ingekocht... We zullen zien aan het einde van de rit...

30 september 2013 om 09:50

Zwaarste programma weet ik nog net niet.. Twente heeft op Ajax na nu al de complete top 8 van vorig jaar gehad.
Dat Ajax betere tijden gaat kennen dan de afgelopen weken, dat is haast een zekerheidje!

30 september 2013 om 11:12

Beide ploegen hebben de lastigste gehad in de eerste competitie helft... Nu alleen nog tegen elkaar

Overmars zegt het wat meer genuanceerd. Ajax heeft het geld om in meer ervaren spelers te kunnen en willen investeren.
Het moet dan wel om spelers gaan die nog in de bloei van hun carriére zitten, dus niet ouder zijn dan 25 jaar en direct een meerwaarde voor het team kunnen zijn.
Bij Maher was de technisch staf daar niet van overtuigd, achteraf niet geheel ten onrechte bewijst de realiteit in Einhoven.
Van Ginkel paste veel meer in dat plaatje, maar we weten dat die overgang voor Vitesse onbespreekbaar was.

In de winterstop wordt zeker nogmaals serieus gekeken naar spelers in het buitenland, er zal absoluut tenminste één versterking komen.

Qua strategie en beleid heeft Cruyff natuurlijk wel gelijk. Alles is bij Ajax volop in ontwikkeling en het kan en moet allemaal nog stukken beter.

Jaarlijks wil en moet de club CL spelen, alleen dan blijft het eigen vermogen doorgroeien. Momenteel is het hoger dan ooit, ligt dat rond de 80 miljoen.

30 september 2013 om 15:37

Waarom heeft iedereen het over maher en van ginkel en niemand over adryan of vladimir darida die beduidend beter zijn dan duarte?

Eens, maar één sterkhouder was wel fijn geweest. Een oudere speler met klasse, Van der Vaart of Chivu, of zo, spelers die het team kunnen tillen naar een hoger niveau.

30 september 2013 om 11:50

Alleen transfervrij en met een salaris dat niet (veel) boven de selectie uitsteekt. Dan mogen spelers als Van der Vaart, Sneijder en noem ze allemaal maar op, ter aller tijden terugkomen.

Maar niet voor miljoenen en een salaris die ver boven de jongere garde uitsteekt want dan geef je, in mijn optiek, een verkeerd signaal af...

30 september 2013 om 12:16

Uiteraard, uiteraard.

Wat ik wel vind is dat Ajax een echte leider mist ala Vertonghen en die hebben we niet en ik vind dat we te weinig kwaliteit hebben om er echt bovenuit te steken in de ere divisie. 6-0 is leuk maar het was wel go-ahead en volgende week is het Utrecht en daarna Twente dan wil ik wel eens zien waar ze staan Nee er moet echt versterking komen om ook een beetje een goed figuur te slaan in Europa en dat is een probleem morgen AC Milan ik hoop op een punt zou een mooie opsteker zijn voor dit elftal .

Cruijff slaat hier de plank een beetje mis. Als je spelers als Duarte en van der Hoorn niet in je eigen opleiding hebt lopen, dan is het einde zoek!

Het lijkt wel dat Ajax een aantal spelers geen kans WIL geven. Bijvoorbeeld een Klaasen kan mooi de plek overnemen van Eriksen. Kom a.u.b. niet met verhalen als het technische hart is pas 3 bezig met de jeugdopleiding. Daarvoor werden ook goede spelers afgeleverd maar op dit ogenblik wordt er weinig jeugdspelers een kans gegegeven.

Gedeeltelijk mee eens.
Wel moet ik zeggen dat het wel een heel stuk inleveren is en ook vind ik dat Ajax te laconiek is omgegaan met het halen van een vervanger voor Eriksen.
Hij was duidelijk de bepalende factor bij Ajax en in de Eredivisie een speler van de buitenste categorie. Wil je dan een vervanger halen die hetzelfde kan brengen dan moet je Duarte niet halen. Niet dat ik Duarte slecht vind in tegendeel maar het is niet van het niveau Eriksen. Ik had het fijner gevonden als er een speler uit de buitencategorie was gehaald zijn er niet veel in de eredivisie maar je weet dan wel dat er gelijk een topper staat een speler die een wedstrijd kan beslissen en een speler die het team beter laat spelen. Dan hebben we het over ; Finbogasson, Tadic, Mahet, van Ginkel, Clasie, Boetius en Martens.
Deze spelers zijn al van het niveau Eriksen of zitten daar vlak achter 1 treedje maar Duarte is wel 4 treedjes lager en zal nu nog niet het verschil maken en ik ben heel benieuwd of hij dat ooit zal gaan doen. Om eerlijk te zijn denk ik dat hij wel goed word maar het uiteindelijk niet zal halen bij een Ajax.
Wel is het jammer want eigenlijk word de doelstelling van het seizoen overleven in de CL in 3 dagen vergooid en word en in mijn ogen slecht op gehandeld.
Nu lijkt het eigenlijk niks uit te maken want in deze competitie word het team van de lamme en de blinde nog kampioen. Maar als Ajax het niet gaat halen denk ik dat het komt door dat nieuwe beleid. Is wel makkelijk praten natuurlijk mooie cijfers etc etc. Maar had het echt uitgemaakt? Als Ajax CL had gespeeld de afgelopen jaren zonder Cruijff had Ajax dezelfde cijfers kunnen laten zien met of zonder revolutie!
Want hoe heilig is het beleid op het moment dat er geen prijzen worden gehaald en Ajax roemloos word weggespeeld in Europa? Want de 6-0 was leuk Zaterdag maar thuis tegen GAE lijkt me toch normaal. Mij baarde de eerste helft weer erg veel zorgen! Maar dat lijkt iedereen weer te zijn vergeten!

30 september 2013 om 09:54

@jouses: Maher laat het bij Psv ook nog niet zien en Clasie en Boetius vind ik zeker niet passen in het rijtje wat jij opnoemt.

Ik denk dat Ajax wel zo'n speler heeft namelijk de Jong maar goed Ajax het de laatste 3 jaar bewezen dat je niet zo'n speler nodig hebt maar dat teambelang belangrijker is.
Ik ben blij dat Ajax niet voor een dure en 'oudere' speler gaat maar voor een jongere kijk in de verdediging anders was misschien een Mathijssen gekomen daarvoor is Moisander gekomen die voegt toch een stuk meer toe.

De eerste helft baarde mij niet veel zorgen Ajax had genoeg kansen maar ze gingen er niet in tegen een team wat verdedigt is het nu eenmaal lastig erdoor komen maar je weet dat ze hoe langer de wedstrijd duurt steeds meer gaatjes laten vallen en dat gebeurde uiteindelijk ook.

Maar ook leuk dat je nu hoort Ajax moet van Go Ahead winnen dat is normaal daar heb je gelijk in maar vooraf las je allemaal reacties van Go Ahead heeft echt kansen en Ajax gaat het lastig krijgen. Vergeet niet dat Ajax gewoon in een fase zit waar er spelers niet in vorm zijn (teveel als je het mij vraagt) en waar ze nog zoekende zijn naar de perfecte samenstelling van het middenveld. Als dat eenmaal gevonden is kan het mooi gaan draaien en ik moet zeggen 1 punt achter staan terwijl je van het huidige linkerrijtje alle teams al gehad hebt op Vitesse en Twente na lijkt het me ook nog niet zo verkeerd voor een team uit vorm en zoekende

30 september 2013 om 10:26

Vind ik niet, ajax vind ik daarnaast gelijkwaardig aan vorig jaar aangezien spelers als Blind, Denswil etc. beter zijn geworden of op zijn gaan staan. Duarte is niet gehaald als vervanger van Eriksen, maar als vervanger van de Jong. Uiteraard kunnen Duarte en de Jong ook samen spelen als Frank veel loopvermogen in het elftal wilt. Serero is twee jaar gelden al gehaald als vervanger van Eriksen en daarnaast zijn Andersen, Meleg gehaald.

Ajax kan en moet geen buitencategorie kopen, veel te duur of niet haalbaar. Van Ginkel was de investering waard geweest, maar die mocht niet. Maher staat er niet meteen. Tadic, Finbogasson, Clasie, Boetius kunnen niet op de AM positie spelen. Tadic vind ik 10 keer niks op die positie. Martens zou nog kunnen, maar dat een oude speler, die blessuregevoelig is.

Ik vraag me dan ook af of er ooit een moment komt dat een speler als Ericksen zegt;
Ik blijf bij Ajax spelen !
Met zo n groot eigen vermogen moet je op termijn ook echte salarissen kunnen bieden ?

Ik begrijp wel dat een andere competitie (engeland en Duitsland) aantrekkelijker is..

@jouses: Finbogasson, Tadic, Mahet, van Ginkel, Clasie, Boetius en Martens.

Voor deze spelers moet Ajax 10 tot 20 miljoen voor betalen ...

Andere mogelijkheden dan van der Hoorn/duarte waren of niet haalbaar of te duur. Van Ginkel, John mochten niet. Elia wou niet en Maher was te duur. Dan kun je beter voor een goedkope en talentvolle spelers gaan die je nog een jaar moet opleiden, want directe versterkingen waren niet te krijgen. Als ajax al ervaren spelers terug zou moeten halen moet het er eentje zijn ala Rijkaard.

Dan bedoel ik; Nigel de Jong, Wesley Sneijder, Van der Vaart, Heitinga, Pienaar, Maxwell, Ibrahimovic, Chivu, Huntelaar, Maduro en in de nabije toekomst; Emanuelson, Verthongen, Alderweirld, Eriksen, Vermealen, van der Wiel, Stekelenburg, Suarez. Iemand die de club en het systeem al kent en het in de internationale top heeft waar gemaakt.

Vermoeiend dat, nadat het ontelbare malen is uitgelegd, er nog steeds zoveel mensen zijn die het beleid bij Ajax en de consequenties niet begrijpen. Blijkt maar weer dat langetermijn-denken tegenwoordig nogal moeilijk schijnt te zijn. Paar nederlagen en alles moet weer anders, en zie je wel: die Cruyff-visie leidt tot niets!

30 september 2013 om 16:12

Ik denk dat die mensen uit twee groepen bestaan. De eerste groep bestaat uit mensen die niet zo goed opgelet hebben bij de revolutie bij Ajax en denken dat men met 'het plan' enkel de broodjes kroket in de kantine bedoelde. De tweede groep bestaat uit mensen die Ajax niets gunnen en wachten op momenten waarop het niet soepel gaat, om vervolgens hun kans schoon te zien om alles wat Ajax is, met als boegbeeld Cruijff, en in mindere mate Overmars en de Boer te schofferen en belachelijk te maken. Het is jammer, maar gelukkig zijn er ook echte fans zoals jij die weten wat er speelt en wat er moet gebeuren.

Die ervaren en goede spelers komen niet in de Eredivisie spelen, sterker nog, elke speler uit deze divisie die een beetje boven het gemiddelde kan voetballen, gaat naar een sterkere competitie.

Vandaar is het onderwerp, of men deze spelers naar Ajax zal halen, volledig overbodig. Voor het geld wat men bereid is te investeren, krijg je alleen het niveau Poulsen, etc.

De neergang van de eredivise betekent o. a. dat we het "oude " Ajax, zoals ik het nog ken met internationale successen, nooit meer zullen beleven.

30 september 2013 om 10:35

Het niveau Poulsen. Die gewoon ontzettend belangrijk is.

Poulsen was Zaterdag weer zeer belangrijk dus ervaring is wel degelijk belangrijk. Je kan niet alleen met jonkies aan de gang gaan.

30 september 2013 om 11:16

Natuurlijk is die belangrijk voor Ajax, maar hij speelt bij Ajax omdat die inmiddels voor de top competities niet meer geschikt is.

30 september 2013 om 16:09

Dus we moeten spelers hebben die voor topcompetities geschikt zijn, maar daar niet willen spelen? Die zijn vrij zeldzaam kan ik je vertellen.

30 september 2013 om 16:45

Klopt, vandaar....

Helemaal met efka eens,een schande dat Ajax al geen 8 punten voorstaat op de rest.
Het is net zo, als de afgelopen 3 jaar,kampioen worden om dat de rest faalt.
Wij moeten gewoon eerlijk zijn,zo was het toch??
En als je kijk naar de financien bij Ajax,en steeds weer die verwachtingen,is het toch verschrikkelijk dat je op plaats 6 staat.
Wij zijn nooit eens 1 seizoen opper machtig, en steeds weer afhankelijk van een ander.
Ook zonder de vertrokken spelers moeten wij toch de pannen van het dak spelen??
maar nee, elke week weer billen knijpen,en cl daar hebben wij toch ook niks te zoeken?
Leuk voor het geld, maar daar is alles ook mee gezegd
,zo is het toch??
Al met al vind ik het zeer teleurstellend.

30 september 2013 om 11:30

Het is inderdaad onbegrijpelijk dat Ajax niet ver op kop staat en dat mensen dat ook nog normaal vinden. PSV en Twente hebben een heel nieuw team moeten samenstellen. Ter illustratie bij de wedstrijd PSV - Ajax van vorige week stonden bij PSV nog maar twee spelers die die wedstrijd vorig seizoen ook speelden. Twente is ook een half elftal kwijtgeraakt. Dan heb je nog Vitesse dat na de start van de competitie er een half elftal bij gekregen heeft.
Ajax is maar twee (belangrijke) spelers kwijtgeraakt en er wordt nu gedaan of alles helemaal overnieuw moet worden opgebouwd. Dan doe je denk ik toch iets niet helemaal goed.

Het gepeupel dat weer roept dat er ervaren spelers moeten komen moet je totaal maar dan ook totaal niet serieus nemen en gewoon negeren.
Dit soort lieden dat zelf niks nada noppes ervaring heeft op voetbal gebied moet gewoon lekker zwijgen.
We hebben het wel gezien in het verleden toen er nog van die technisch directeurtjes rondliepen en van die gelukszoekers die dan van Halst haalden of Wieleart voor miljoenen en totaal maar dan ook totaal niks toevoegden, of een Luque of Gabri die gewoon de jeugd tegenhielden.
Laat Ajax maar lekker doorpuzzelen door de Boer en de huidige technische staf en laat het nikswetende gepeupel maar brabbelen.
Geen boodschap aan hebben.
Heb er alle vertrouwen in dat het weer goed komt.

Natuurlijk zegt Cruyff dit. Johan zal namelijk nooit toegeven dat hij het verkeerd had. Ajax is nu afhankelijk van de Jong om het team bij de hand te nemen. Dus hij mag geen klaplong meer oplopen... Ajax mist ervaring om iets te laten zien in de CL en in de eredivisie kan dat gebrek aan ervaring ze ook wel eens gaan opbreken.

Niemand controleert Cruijff, hij is de alwetende. Alles wat hij zegt, met een hoop open deuren wordt gezien als genialiteit. Tja...omdat hij ooit de beste was.

30 september 2013 om 16:08

Iedereen binnen en buiten Ajax heeft Cruijff een kans gegeven om het op zijn manier te doen.
Waarom zou hij dan gecontroleerd moeten worden? Als het een fiasco wordt is Cruijff de eerste die dat zal toegeven. Daarom vind ik je comment een beetje zuur overkomen, maar je bent vast niet alleen.

zou het mooi vinden als Heitinga in de winter over zou komen voor de VM positie...heeft een aanzienlijk betere pass en zeker veel beter schot dan Poulsen en qua inzicht doen beide niet veel voor elkaar onder ...en qua leeftijd zit Heitinga ook aan de betere kant van de 30.

Verder ga ik mee met het verhaal Cruijff..geen paniek of korte termijn aankopen.

Zoooo mee eens.! Cruijff heeft altijd wel een logische mening, maar deze mist de plank op geen enkel vlak. Ajax wil het als Ajax aanpakken. Dan ga je niet de clubs volgen die dan vervolgens wel ervaring aantrekken. Ajax doet het op zijn eigen manier en de jongens van de hoorn en Duarte kunnen nog uitgroeien tot een grote speler ook nog (volgens eredivisiebegrippen). Dan ga je geen tainio aantrekken. En Ajax heeft nog zat miljoenen om te investeren voor een talent dat een directe versterking is. Terwijl Duarte daar ook nog eens tot zou kunnen uitgroeien. Dan nog niet eens gesproken over Denswil en Veltman, Andersen en Meleg, tot tenslotte de Sa en Fischer.!!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren