Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Bergkamp: ‘Kinderachtig, maar het kwam bij ons wel uit het hart’

Laatste update:
/

Thierry Henry staat op de website van Arsenal beschreven als de beste speler in de clubgeschiedenis van the Gunners, maar Dennis Bergkamp kon er ook wat van. De oud-aanvaller speelde tussen 1995 en 2006 voor de Londenaren en maakte in die tijdspanne 120 doelpunten. Bergkamp werd drie keer Engels landskampioen en had een uitstekende band met Arsène Wenger. Toch was het niet altijd koek en ei tussen de Nederlander en de manager.

Bergkamp stopte op zijn 37e met voetballen en had in de laatste jaren van zijn carrière weleens woordenwisselingen met le Prof. Dat vertelt de huidige assistent-trainer van Ajax in zijn biografie Stillness and Speed, die vandaag officieel is uitgebracht. “Het gebeurde niet vaak, hoor”, zegt hij. “En altijd met respect, we vloekten en scholden nooit. Het gebeurde voor een wedstrijd toen hij vertelde dat ik niet zou spelen. Later, toen ik 35 of 36 was, liet hij de keuze aan mijzelf.”

Hij vroeg: ‘Wil je spelen? Wil je misschien op de bank beginnen? Ik weet niet wat hij dacht”, vervolgt Bergkamp. “Bedoelde hij te zeggen dat hij mij liever niet op wilde stellen of gaf hij ermee aan dat hij zoveel respect voor mij had? Natuurlijk wist ik dat ik op mijn 35e of 36e niet alles kon spelen, maar als voetballer denk je zelf wel dat je dat kan. De meningsverschillen die wij hadden gingen alleen over voetbalzaken. Of ik moest spelen of niet. Kinderachtig, maar het kwam bij ons wel uit het hart.”

Is Dennis Bergkamp de beste speler in de clubgeschiedenis van Arsenal?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Bij die foto, komt er ergens eens standbeeld van Bergkamp?

26 september 2013 om 14:36

Ja, bij het stadion.

26 september 2013 om 14:42

Dat zou goed kunnen. Die actie van hem zo is wel een grote tekening tegen het nieuwe stadion aan.

26 september 2013 om 15:32

Ja. Henry, Adams en Herbert Chapman hebben ook een standbeeld. Later moet Wenger het grootste standbeeld krijgen wanneer hij stopt.

26 september 2013 om 16:37

Dacht dat toen alleen de 3 "grootste" Gunners een standbeeld kregen en dat Bergkamp daar net buiten viel. Maar terecht dat hij er alsnog een krijgt. Of dus al heeft gekregen.

26 september 2013 om 15:34

Is een oude foto. Dat standbeeld stond een jaar geleden al bij het stadion.

Ik denk dat het voor de Arsenal Fans niets uit maakt wie er beter was Henry of Bergkamp. Die 2 hebben elkaar goed aangevuld.

26 september 2013 om 16:06

Zonder Bergkamp was er niet zo'n goede Henry, zonder Henry was Bergkamp nog altijd de beste speler die Arsenal heeft gehad.

Zonder Wenger geen Bergkamp en waarschijnlijk ook geen Arsenal en t Emiratesstadium!

26 september 2013 om 16:24

Zonder de papa en mama van Wenger geen Arsene, Henry, Bergkamp of Emirates stadion?

26 september 2013 om 18:55

zonder god geen aarde bedankt god!

Bergkamp vind ik persoonlijk beter alleen word henry onthouden door al zijn doelpunten, Bergkamp was gewoon de perfecte spits, was super technisch( een van de meest technische ooit) en kon ook scoren als de beste en heeft ook veel bijgedragen aan de prijzen die er gewonnen werden bij Arsenal.

26 september 2013 om 21:24

Jawel hoor. Niet door god, maar door de oerknal is de aarde ontstaan. God bestaat niet in fysieke vorm, maar enkel in het hoofd voor mensen die er in geloven.

Denk dat het uit respect was, Bergkamp was op deze leeftijd nog steeds een van de beste spelers van Arsenal en het liefst had Wenger ook dat Bergkamp alles had gespeeld. Was werkelijk een genot om naar te kijken.

26 september 2013 om 14:54

Bergkamp is een van de sierlijkste spelers die Nederland heeft voortgebracht. Helaas zie ik niet meer zulke goede Nederlandse spelers.

26 september 2013 om 15:00

Heb het idee dat de jongens met echt balgevoel eruit gefilterd worden omdat ze niet 'compleet' genoeg zijn. Is de enige reden die ik kan verzinnen waarom simpele voorzetten in Eredivisie vaak niet aankomen.

26 september 2013 om 15:10

nogal logisch...hij is een soort van speler dat slechts een keer per zoeveel generaties wereldwijd verschijnt

26 september 2013 om 23:53

Ja absurd eigenlijk he. Bergkamp is niet de beste speler ter wereld ooit, maar ik denk wel de speler met het beste balgevoel ooit ter wereld. Leuk die truukjes van Ronaldo en het snelle kappen en draaien van Messi, maar zo een beweging als Bergkamp maakte als bij die goal tegen Newcastle, nee dat zullen zij nooit kunnen.

Jammer dat Bergkamp niet mocht invallen in de verloren CL finale tegen Barca.
Ik mis spelers als Bergkamp, Ozil is wel leuk maar het is toch iets anders naar mijn mening.

Henry en Bergkamp, dat waren mooie tijden

Bergkamp was dan ook nog verschrikkelijk goed op die leeftijd, doordat zijn spel gebaseerd was op techniek en inzicht. Lijkt me niet onlogisch dat Wenger de keuze aan hem liet.

Weet iemand wanneer dat standbeeld bij Emirates verschijnt?

26 september 2013 om 14:48

Als hij het zelf zegt is er toch niks onlogisch aan?

26 september 2013 om 15:38

Bergkamp twijfelde toch? Bergkamp_10 gaat er enkel vanuit dat het puur uit respect voorkwam.

Weet zeker dat Wenger hem die vraag niet gesteld heeft voor de CL finale..
Blijf het jammer vinden dat hij toen niet speelde.

Poll: Ja, hij is de beste speler in de clubgeschiedenis van Arsenal. Sinds zijn komst en later die van Wenger is niet alleen Arsenal maar het hele Engelse voetbal beter geworden.

Had hem dan ook in die CL-finale laten spelen...

Fenomenale speler, daarbovenop lijkt het me ook nog een topgozer.

26 september 2013 om 14:58

Ik weet het niet, dit is absoluut een van de grootste voetballers en een van mijn persoonlijke jeugdhelden uit het voetbal dat is zeker. Maar hij kwam en komt nog steeds bij mij over als een ontzettende saaie reet. Des te vreemder om te horen dat het wel een grappenmaker was. Dat straalt hij niet echt uit als je het mij vraagt.

Bovendien herinner ik me ook nog wel dat hij er een handje (of voetje) van had om op het veld een kutstreek uit te halen. Was dat niet ook in die wedstrijd tegen Argentinie op het WK?

26 september 2013 om 15:03

Bergkamp lijkt me zo iemand die zichzelf pas echt laat zien als je hem al een tijdje kent. Dat zou verklaren waarom hij 'saai' overkomt op mensen die hem persoonlijk niet kennen.

Toen Bergkamp iets ouder werd greep hij iets sneller naar de tegenstander, en was hij soms echt een 'vieze' speler. Desondanks blijf ik het een fenomeen vinden.

26 september 2013 om 15:09

@joecartoon (geweldige nickname voor eenieder die animatiefilmpjes kent ,

Dus als je een saaie reet bent kun je niet de beste voetballer uit de clubgeschiedenis zijn.?? Henry kon excelleren doordat the Iceman achter/naast hem stond.
Begrijp mij niet verkeerd, Henry was een klasse apart en zou ook een wereldvoetballer zijn geweest zonder hem maar doordat hij kon samenspelen met Bergie heeft dat het zeker vergemakkelijkt.
En idd, hij had zeker zijn streken en af en toe een vuile overtreding maar wie neemt het hem dat kwalijk als je ziet hoeveel schoppen hij wel niet ontvangen heeft. Is trouwens bijna inherent aan het hedendaagse voetbal..

26 september 2013 om 15:10

Tegen Joegoslavië ging hij op iemand staan

26 september 2013 om 15:25

haha thx Kingmunger, maar Bergkamp is echt wel een van de beste voetballers ooit hoor en zoals ik zei een van mijn persoonlijke helden van vroeger. Iedereen wilde Bergkamp nadoen met zijn mooie stiftjes en acties. (en niet te vergeten een geweldige zangstem op het ajaxlied in die tijd haha)

Maar ik bedoelde meer op het stukje "topgozer" in de reactie van Sempros. Bergkamp komt op mij altijd een beetje over als een dooie gozer, en hij had er ook een handje van om wat gemeens uit te halen zoals bv op spelers staan en zo. Tuurlijk ook omdat hij zelf veel schoppen heeft moeten ontvangen, maar dat zie ik een Messi of Ronaldo niet 1,2,3 doen. Qua karakter vind ik het sowieso wel moeilijk om Bergkamp te vergelijken met een voetballer van nu.

26 september 2013 om 15:46

Geen enkele voetballer is te vergelijken met Bergkamp, werkelijk waar niet.

Persoonlijk had ik het gevoel dat v/d Vaart of v Persie in zijn voetsporen konden treden maar in werkelijkheid mogen zij de veters nog niet strikken van Dennis.
Van Persie komt nog het dichts in de buurt maar dan nog staat hij een tree lager.

En idd ik zie een Messi of Ronaldo dat niet doen maar hebben ook nog niet de leeftijd die Bergkamp had toen hij van zich af begon te bijten. Met andere woorden, komt nog wel..

26 september 2013 om 16:41

Maak er maar een tree of 5 van hoor.
v. Persie komt ook zeker niet in de buurt...bij lange na niet.

26 september 2013 om 17:22

Dat vind jij dan. Mijn idool was Bergkamp in mijn jeugd maar ik zie in Van Persie wel degelijk dezelfde kenmerken. Hun ontlopen elkaar niet veel qua techniek en souplesse.

Aanrader is zijn dvd over zijn eerste 100 goals voor Arsenal. Zeker 80 zijn er schitterend!

Ze hadden ook een standbeeld kunnen maken van die move tegen Newcastle.

26 september 2013 om 15:15

Ja maar dan moet je die tegenstander er ook bij zetten, dat kan je hem niet aandoen

26 september 2013 om 15:19

heb jij enig idee wanneer dit standbeeld er komt te staan?

26 september 2013 om 16:06

Nope. Ik meende er laatst iets over gelezen te hebben, maar alles wat ik erover kan vinden is die gelekte foto die dateert uit februari.

26 september 2013 om 17:23

Het standbeeld zou begin dit seizoen af zijn geloof ik, dus zou elk moment onthuld kunnen worden.

26 september 2013 om 15:18

Die goal kun je niet in 1 standbeeld vereeuwigen. Dan ben je er minimaal 3 nodig

26 september 2013 om 15:33

Haha, met de zure gezichten van Dabizas en Given erbij

26 september 2013 om 15:43

@ Kingmunger

Lijkt me ook een leuk idee, 3 standbeelden die samen de actie uitbeelden.
Eerst de aanname, dan het draaien, en dan het plaatsen van de bal.

Bergkamp was op zijn 35e nog wereldtop, want hij hoeft het niet van fysiek spel te hebben. Techniek vermindert niet als je op leeftijd bent, en daardoor kunnen wij als fans langer genieten van zulke spelers.

Opstelling

Seaman
Lauren
Campbell
Adams
Winterburn
Vieira
Gilberto
Ljungberg
Bergkamp
Pires
Henry

Het feit dat hij niet speelde in de CL-finale neem ik Wenger nog steeds kwalijk. Vooral toen bleek dat hij zeker van meerwaarde had kunnen zijn. Daarnaast kon het zijn laatste wedstrijd voor Arsenal zijn en dat had hem het respect en wellicht Arsenal een grotere kans op de CL gegeven.

26 september 2013 om 17:23

Arsenal was de betere ploeg, zelfs met 10 man. De vroege rode kaart gooide roet in het eten wat de laatste wedstrijd van Bergkamp betreft.

26 september 2013 om 18:37

Maar Reyes inbrengen in plaats van Bergkamp, terwijl er iets geforceerd moest worden getuigt van weinig inzicht.

27 september 2013 om 17:12

Waarom? Reyes was geweldig dat jaar, hij was ook de beste man tegen Real Madrid.

Ik heb maar 1 woord voor deze man: HELD

Als datzo is hoe Bergkamp het beschrijft zou hij de voeten van Arsene Wenger wel mogen kussen.

Als Arsene je eigenlijk niet meer geschikt genoeg vind en de talenten voor wilt laten, jou tch nog vraagt of je wilt spelen.

Wat een held is Arsene Wenger toch...

26 september 2013 om 16:42

???
snap niet helemaal wat je zegt, maar denk eerder dat Wenger Bergkamp zijn voeten mag kussen.
Buiten die periode was Arsenal toch vaak een net niet elftal met Wenger.

26 september 2013 om 16:58

Klopt, met hoofdletters.!!!!!!!!!

26 september 2013 om 17:24

Bergkamp was anders mislukt in Italië.

26 september 2013 om 17:38

@persiangooner,

Neem mij niet kwalijk maar dat lag meer aan Inter dan aan Bergkamp cq Jonk. Zij wilden het succes verhaal nadoen van Gullit, v Basten en Rijkaard en dachten dat met bovengenoemde 2 te kunnen doen. Het enige wat zij vergaten dat het team om desbetreffende personen gebouwd diende te worden, wat toentertijd wel bij Milan gebeurd is.
Inter bleef vast houden aan het catanacio en dan kunnen voetballers, hoe goed ze ook zijn, daar niet aan voldoen. Speelt nog mee dat met Zamarano en consorten de ballen op een gegeven moment (uno momento dado niet af wilden geven (jaloezie? )
Op het moment dat ze niet goed genoeg bevonden werden door Inter en alleen nog speelden in de eufa cup (met name Jonk) werd wel die cup gewonnen. Als ik mij niet vergis was Jonk zelfs topscorer in die cup.

I rest my case.!

Gewoon wanbeleid van Inter

27 september 2013 om 09:12

@persiangooner
En v. Persie heeft de grootste periode bij Arsenal (of Feyenoord) niet veel laten zien of vaak geblesseerd.
v. Persie presteert nog maar relatief korte tijd echt goed..en daarbuiten was Bergkamp in oranje wel een goede speler..waar v. Persie niet de schim is van wat hij bij Man Utd is.

Kom op zeg..
Bergkamp was vele malen beter over een veel langere periode dan v. Persie is.

27 september 2013 om 12:13

@kingmunger
Toen Bergkamp vertrok bij Internazionale kwam Zamorano pas bij Internazionale spelen dus ik weet werkelijk waar niet waar jij deze onzin vandaan haalt.

Vroeger was alles beter

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren