Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Belgische scheidsrechters keren niet meer terug in Eredivisie

Laatste update:

Vanaf het seizoen 2013/14 zullen er geen Belgische scheidsrechters meer actief zijn in wedstrijden in de Eredivisie. De competitie begint vrijdagavond weer met de wedstrijd Ajax - Roda JC Kerkrade en dinsdag zullen de aanstellingen voor alle negen wedstrijden zoals gewoonlijk bekendgemaakt worden. Belgische arbiters zullen dan niet meer terug te vinden zijn op de wedstrijdformulieren.

De KNVB maakte maandag bekend dat de uitwisseling tussen Nederlandse en Belgische arbiters vanaf dit seizoen wordt afgeroomd. De bond zet vooral in op opleiding van scheidsrechters van eigen bodem. De samenwerking tussen de KNVB en KBVB begon negen jaar geleden, in het seizoen 2004/05. Sindsdien floten Belgische arbiters geregeld duels op de Nederlandse velden.

De Jupiler League zal nog wél te maken krijgen met buitenlandse scheidsrechters. Mogelijk houdt dat na het nieuwe seizoen ook op.

Vind jij het jammer dat de Belgische arbiters niet meer in de Eredivisie fluiten?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Gelukkig, want die Belgen konden er ook niet veel van.

29 juli 2013 om 11:41

Liepen idd wel wat droeftoeters rond uit België, maar na de wedstrijd om de Johan fruitschaal heb ik ook weer bedenkingen gekregen. Eerste goal az wordt een overtreding gemaakt op Blind niet gefloten. Tweede helft overtreding op Overtoom werd ook niet voor gefloten met als gevolg goal voor Ajax. Je kunt ze tegen elkaar wegstrepen maar het was wel erg dramatisch wat er rond liep aan officials.

29 juli 2013 om 11:45

Dat waren de Belgen die wij kregen. Belgie heeft een paar prima scheidsrechters, zoals Nzolo. Echter kregen wij altijd de meest zwakke scheidsrechters 'te leen'

29 juli 2013 om 13:47

Je doet net of alle Nederlandse scheidsen van die toppers zijn, nou niet hoor er zijn meer Nederlandse die absoluut geen enkel niveau hebben, dat hebben we zaterdag weer kunnen zien. En nee niet om de fouten die hij ten nadele van Ajax heeft gefloten of niet gefloten heeft, maar ook om de fouten die hij ten nadele van Az wel of niet heeft gefloten.

29 juli 2013 om 17:23

Nee heb je geen nederlandse toppers nou vertel mij dan even waarom Kuipers EL finale heeft mogen fluiten ( mocht zelfs eigenlijk de CL finale fluiten maar dat vond BVB niet goed omdat ze bang waren dat hij partijdig ging fluiten omdat Robben daar speelde)

29 juli 2013 om 20:19

Ben beschaamd zoiets te horen. Maar had al vaker opgevangen dat de Belgsiche scheidsrechters slecht floten.. Spijtig.

Kan me wel vinden in dat besluit. Waren niet bepaald hoogvliegers die door onze buren werden toegestuurd.

Is ook beter zo, stel je voor je hebt een Belg tegenover je die alleen maar Frans spreekt. Wordt dan wel moeilijker om iets uit te leggen lijkt me Maar scheidsrechters uit eigen kweek lijkt me gewoon beter en verstandiger. Dan hebben alle scheidsrechters deze richtlijnen, en dus niet een Belg ertussen die een situatie anders beoordeelt dan een Nederlander.

29 juli 2013 om 11:25

Hebben ze dat dan gedaan? Lijkt me dat ze enkel zouden opteren voor scheidsrechters die goed Nederlands en Engels kunnen.

Voor de rest is het een goede beslissing, er loopt toch weinig goeds rond in België.

29 juli 2013 om 11:26

Weet ik eerlijk gezegd niet. Zou inderdaad wel dom zijn als die scheids dan geen goed Nederlands of Engels kan.

29 juli 2013 om 13:45

dat is andersom toch ook? Nederland stuurt toch ook flapdrollen naar Belgie om daar te fluiten? denk dat de uitgewisselde scheidsrechters aan beide kanten geen goed visite kaartje hebben achtergetalen.

en dat is gewoon logisch, je beste scheidsrechters houdt je graag in eigen competitie.

Edit; ik denk dat het jammer is dat er een einde komt aan de uitwisseling. ongeacht hoe hoog de prestaties lagen - vind het een mooi teken van samenwerking tussen Nederland en Belgie.

Grapjas... die deden het toch beter dan de gemiddelde nederlandse scheidsrechter helaas

29 juli 2013 om 11:28

Nou, dat valt wel mee hoor. Ik heb toch een aantal Belgen gezien die fouten beslissingen namen! Het niveau in Nederland is ook niet altijd even goed hoor, dat wil ik niet zeggen. Maar deze Belgen van afgelopen jaar waren zeker niet beter.
Een aantal Nederlandse scheidsrechters waren toch echt beter. (op de CON Cup was ook Kuipers aanwezig, maar geen Belg. Hij floot ook top wedstrijden in de CL en de finale van de EL. Die krijg je niet zomaar, ook in eigen competitie floot hij goed)

29 juli 2013 om 12:33

Dat is dan ook meteen de enige goede Nederlandse scheidsrechter, voor de rest is het dramatisch. België had vroeger met De Bleeckere ook een topscheidsrechter, maar die fluit volgens mij niet meer veel topwedstrijden ofwel?

29 juli 2013 om 14:39

Debleeckere is sinds twee jaar gestopt en is nu Talent en Referee Manager bij de Belgische Voetbalsbond.

29 juli 2013 om 17:07

In zijn tijd heeft De Bleeckere veel topwedstrijden gefloten(cl halve finale, WK en Ek). Uiteindelijk vond ik hem over het algemeen wel een goede scheidsrechter. Maakte niet te veel belachelijke beslissingen en was altijd consequent.

Zo hoort het ook. Kan beter scheidsrechters uit eigen land gaan gebruiken worden ze ook beter van zodat ze de wedstrijden goed aan kunnen voelen. Daarbij waren die Belgische scheidsrechters een aanfluiting afgelopen seizoen. Heb me vaak aan hun beslissingen geërgerd.

Maar hopen dat ze dit ook doen in de Jupiler league vanaf volgend seizoen.

29 juli 2013 om 11:59

dat was egt een rare scheids idd..

Nou, dat is al 1 probleem minder op de Nederlandse velden. Kan me nog een wedstrijd herinneren van Heracles volgens mij, met een paar penaltys waar er een paar helemaal niks waren. En dan die drol van een scheidsrechter op tv zeggen dat we 'ons vermaakt' hadden.

Mooi zo die Belgen zijn werkelijk een aanfluiting geweest

In Nederland hebben we niet veel goede scheidsrechters,maar bij onze zuiderburen is het ook niet al te best.
Nee,ik vind het niet erg dat ze niet meer fluiten hier.

Ik zal die wedstrijd Heracles ADO nooit meer vergeten, daar gaf die belgische scheidsrechter 3/4 strafschoppen. Gaat natuurlijk nergens meer over dan.

Gelukkig zijn de Nederlandse scheidsrechters allemaal zeg zucht!!! Op een Ek/wk zien we ook geen Nederlandse scheidsrechters meer, misschien hooguit Kuipers WK 2014. Maar ook hier is het een groot drama met de leiding.

Gelukkig, zelden zo n mislukt experiment gezien. Die belgen brachten dan wel een hoop spektakel met arbitrale blunders en dwalingen maar het niveau van de arbiters was werkelijk onder elke maat. Kan me nog de westrijd voor de geest halen tussen Heracles en Ado waar de Belgische leidsman met strafschoppen strooide alsof zwarte piet snoep uitdeelde aan kinderen bij de jaarlijkse intocht.

29 juli 2013 om 11:34

Inderdaad. We klagen hier al over de Nederlandse scheidsrechters, maar wat ben ik blij dat zij dit seizoen de Eredivisie wedstrijden fluiten en niet hun Belgische collega's. De wedstrijden die zij floten waren werkelijk waar dramatisch.

Dat is geen verassende uitspraak. Er was het afgelopen jaar een hoop kritiek op het functioneren van de Belgische scheidsrechters.

fantastisch nieuws waren waardeloze scheidsrechters

Goed om te horen.
Om eerlijk te zijn snapte ik het nut van scheidsrechters uitwisselen niet.

Is dat omgekeerd ook het geval? Want de keren dat ik Belgisch voetbal keek en er Nederlandse scheidsrechters waren vond ik hen maar een zwakke indruk maken.. Lijkt er precies op alsof beide landen de middelmatigste scheidsrechter naar hun buurland hebben gestuurd.

29 juli 2013 om 11:56

De kans dat dat is gebeurd is ook zeer groot. Vandaar dat dit beter is voor beide landen. Nederland leidt haar eigen prutsers op en België idem. Dat is dan ook alvast een excuus minder voor Verbeek.

Hartstikke goed nieuws, ze voegden niks toe. Kun je beter de nederlandse talenten de kans geven, al moet ik zeggen dat daar ook grote prutsers tussen lopen (wiedemijer o.a.)

29 juli 2013 om 12:45

Wiedemeijer is absoluut geen talent meer hoor. Die loopt er al sinds mensheugenis. Belachelijk slechte scheidsrechter, daar niet van. Maar predicaat talent gaat bij hem niet op. Serdar Gözbüyük is wat dat betreft wel echt een talent, in mijn ogen. Hij komt net kijken, Wiedemeijer is op z'n retour.

29 juli 2013 om 13:33

klopt, ik heb het niet duidelijk opgeschreven, maar bedoelde het niet zo. Wiedemijer is al jaren een van de slechste scheidsrechters. Onvoorstelbaar, dat die man er nog steeds rondloopt.

Mooi nieuws! Nederlanders word je ook niet altijd vrolijk van, maar die Belgen voegden echt niets toe.

fijn zijn we af van scheidsrechter die in 15minuten 3 peneltys geven

Nou dat is goed nieuws niet voor ons maar meer voor die scheidsrechters zelf. Het niveau scheidsrechters is in beide landen niet heel erg hoog. Dus laat dan die mensen maar gewoon in hun eigen land fluiten. Dan fluit je in een ander land met een beetje geluk mag je dan naar Leeuwarden of zo dan fluit je misschien een slechte wedstrijd en dan kan je dat hele eind terug. Terwijl je ook in 10 min verder in je eigen land in Brugge bijvoorbeeld had kunnen fluiten

Dat is erg goed nieuws zeg! Niet dat de nederlandse scheidsrechters van zulk hoog niveau zijn, maar wat ik gezien heb van de belgen was het nog dramatischer. Net alsof ze dachten: Hee, wij hebben deze prutser deze week niet nodig, kom we sturen hem naar Az-roda(noem ff zijstraat), strak plan kan hij daar een puinhoop er van maken.

Belgische of Nederlandse, is gewoon één pot nat.

Wel voorspelbaar: iedereen loopt nu af te geven op die matige koekenbakkers uit België die hier hebben gefloten. Maar eerlijk waar, 75 van onze eigen fluitisten is net zo matig en misschien zelfs minder. Zo'n Higler, dat is toch niet meer te geloven?
Toch kan ik me wel vinden in deze beslissing: de opleiding van eigen scheidsrechters verdient de aandacht. Als er eens een buitenlandse scheids ingevlogen wordt, laat het dan een goede zijn, zoals bijvoorbeeld Nzolo (hierboven reeds genoemd).

Die Belg die Ajax-az floot, ging in de verlenging ook ineens raar voor Ajax fluiten.....kende het woord 'penalty' ineens niet meer....en floot direct af toen de grote klok in het stadion dat aan gaf!

Dat de Belgische scheidsrechters een mal figuur sloegen in Nederland kan ik best geloven. Andersom is dit ook het geval. De richtlijnen voor scheidsrechters in België verschillen ook met die in Nederland. In België gaat men al vlugger over tot het fluiten van een strafschop of het geven van een rode kaart daar waar in Nederland een onderbeen van iemands lijf trappen bestraft wordt met een gele kaart onder het motto van 'het was maar een vriendschappelijke wedstrijd'. Vraag maar aan Nijhuis. Koekenbakkers zitten overal dus nu doen of met het verdwijnen van de Belgische scheidsrechters het niveau terug opgekrikt wordt in Nederland is gewoon hypocriet. De Belgische scheidsrechters zijn sinds deze week gewoon even duur geworden dan de Nederlanders en dit lijkt me dan ook een goede reden om ze niet meer te laten fluiten in Nederland.

Is veel beter voor de opleiding als scheidsrechter

Tja, echt iets toevoegen deden ze niet. Wellicht dat nu enkele Nederlandse 'talenten' de kans kunnen krijgen en de rotten uit het vak kunnen fluiten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren