Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'In die fase gingen al veel twijfelballetjes naar Ajax'

Laatste update:
/

Voetbalminnend Nederland kreeg zaterdag een intens duel om de Johan Cruijff Schaal voorgeschoteld, maar ook een krachtmeting waarin de arbitrage helaas een hoofdrol vertolkte. Na afloop van het duel werd aan beide kanten geklaagd over de beslissingen van Richard Liesveld en consorten. AZ was vooral boos over het niet geven van een strafschop na een charge van Joel Veltman op Willie Overtoom in het strafschopgebied.

AZ wilde een penalty of minimaal een vrije trap op de rand van het strafschopgebied voor Overtoom, die op Kenneth Vermeer afstormde. "Het was voor ons niet te snappen waarom er niet werd gefloten", blikt AZ-captain Nick Viergever terug op het incident. Een minuut later maakt Siem de Jong de winnende 2-3. "Er gingen in die fase al veel twijfelballetjes naar Ajax", stelde Viergever vast.

Volgens De Telegraaf had dit te maken omdat AZ op onterechte wijze de openingstreffer in de schoot kreeg geworpen. Voor de eerste keer werkte de KNVB met een vijfde en zesde man bij de Johan Cruijff Schaal. AZ-coach Gertjan Verbeek gaf de arbitrage een venijnige sneer. "Je kan er wel tien om het veld zetten. Volgens mij kan je het ook gewoon met drie man af. Zo ging het in mijn tijd ook. Het heeft met kwaliteit te maken. Als je het niet ziet, houdt het op."

AZ verdiende de Johan Cruijff Schaal

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tsja..... mensen denken nog steeds dat Ajax altijd voordeel heeft bij scheidsrechters. Maar diegene die dat vinden hebben een hele tijd onder een steen gelegen, even een stukje tekst nav vorig seizoen. En nee dit komt niet uit de Telegraaf.....

Ajax is op imposante wijze landskampioen geworden, maar de voorsprong was nog veel groter geweest als de scheidsrechters niet zoveel fouten hadden gemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad.

De kwaliteitskrant heeft becijferd dat scheidsrechters in 40 procent van de eredivisiewedstrijden cruciale fouten hebben gemaakt. Grootste slachtoffer was daarbij Ajax. De landskampioen liep door dwalingen van de man met de fluit onder meer zeven strafschoppen (!) mis en had 16 punten voorsprong moeten hebben op nummer twee Psv. Ajax had dus al met Pasen kampioen kunnen zijn.

Nog erger: de voornaamste concurrenten van Ajax (psv, Feyenoord en Vitesse) hebben alleen maar voordeel gehad van fouten van scheidsrechters. Het is al met al nog een wonder dat Ajax erin is geslaagd met zoveel arbitrale tegenwerking kampioen te worden.

29 juli 2013 om 09:17

Maar wat wil je er zelf mee zeggen? Waar komt het dan wel vandaan? "blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad"?

29 juli 2013 om 09:42

Dat Verbeek en met name Viergever (net als zo een beetje de rest van NL) doorgaans vindt dat Ajax 'altijd geluk' heeft en dat scheidsrechters op de hand zijn van Ajax. NOu zoals uit het onderzoek blijkt van NRC (geen Amsterdamse krant, dus onafhankelijk) blijkt wel dat dat zogenaamde feit verleden tijd is.

29 juli 2013 om 09:56

Je kunt een verhaal groter maken dan het is. Verbeek en Viergever hebben het over deze wedstrijd. Dan kun je wel allemaal leuke onderzoeken erbij halen, maar zelfs als Ajax supporter kun je zien dat veel twijfel gevallen in het voordeel van Ajax uitvallen. Net als veel twijfel gevallen in de Kuip in het voordeel van Feyenoord uitvallen.

Hetzelfde zie je bij een Barca etc.

Echte fouten die tot discussies lijden zoals penalties, buitenspel etc. is gewoon een kwestie van pech en toeval. Het is onzin dat dit altijd in het nadeel van Ajax valt. Misschien 'statischtisch' het afgelopen jaar iets negatiever dan postief.

Discutabel fluiten zie je met name rond de middenlijn waar alles voor de grootste club is. Zie Barca dat bijna alles rond de middenlijn mee krijgt.

29 juli 2013 om 10:00

Dat is gewoon niet waar

29 juli 2013 om 10:08

@ Knuppert

Feit blijft gewoon dat de eerste goal van AZ eigenlijk geen goal was en afgefloten had moeten worden. Hadden de scheidsrechters deze afgefloten zoals het hoort had het moment van Overtoom nooit gebeurt geweest. De mensen van AZ draaien de boel dus om. Ze staan onterecht op voorsprong en klagen dan alsnog over iets dat ze zelf niet krijgen. Maar daar heeft meneer Verbeek altijd een handje van. Het is dan ook niet raar dat de meest subjectieve trainer (verbeek) ook zo vaak op de vingers word getikt door de Knvb.

Daarnaast is het statistisch gewoon bewezen dat Ajax vorig jaar ongelofelijk benadeeld is door de scheidsrechter. En dat je dus onmogelijk kan zeggen dat Ajax de arbitrage mee heeft. Is feitelijk bewezen.

Ook tegen AZ kreeg Ajax de overtredingen niet mee zoals men hier beweert. AZ heeft in het eerste gedeelte geluk gehad dat ze weinig kaarten en vrije trappen tegen kregen. Ze speelden op het randje, wat alleen maar goed is. Maar dan moet je ook niet klagen als je er met overtredingen en kaarten tegenover staan. En het duurde heel lang voordat de scheidsrechter het op het randje spelen af ging fluiten.

29 juli 2013 om 10:33

Grappig dat reaganten op jouw verhaal hun 'gevoel' of hun 'boerenverstand' laten prevaleren boven een onafhankelijk uitgevoerd onderzoek. Overigens bleek uit het artikel destijds dat de concurrenten niet 'alleen maar' voordeel gehad hebben, maar dat zij per saldo meer voordeel dan nadeel hebben gehad bij scheidsrechterlijke dwalingen. Met name Feijenoord had heel wat minder punten verdiend dan ze hebben gekregen.
Daarnaast blijkt weer dat de 'principiële' Verbeek alleen de fouten van de scheids ziet die hem zouden benadelen. Wat dat betreft gaat het nieuwe seizoen traploos over in het oude. Andere coaches geven tenminste af en toe toe dat ze mazzel hebben gehad.

29 juli 2013 om 10:36

@ Delano: Feit blijft dat als jij vindt dat de eerste goal van AZ afgefloten had moeten worden dat dit jouw mening is en geen feit. Feit blijft dat als de resultaten uit een onderzoek van een krant, gebaseerd op subjectieve waarnemingen (blijkbaar ook nog door journalisten), zonder enige bronvermelding of nadere uitleg wanneer een oordeel van de scheidsrechter juist of onjuist was, je dit niet zo kan bestempelen als feit.

On: Viergever en AZ moeten niet zo klagen over de arbitrage na de wedstrijd. Ze hebben een 2-0 voorsprong uit handen gegeven en genoeg kansen gehad op meer. Ze moeten eerst naar zichzelf kijken voordat ze om zich heen beginnen te wijzen..

29 juli 2013 om 09:19

Nrc rotterdamse krant gevestigd in amsterdam?

29 juli 2013 om 09:32

''Nieuwe Rotterdamsche Courant''

29 juli 2013 om 09:31

''ajax is op imposante wijze landskampioen geworden''

Volgens mij heb jij een ander seizoen gezien dan de rest van Nederland. Hoevaak ook al weer gelijk gespeeld?

Ajax is terrecht kampioen geworden door georganiseerd voetbal, maar ook met behulp van hun grootste concurent Psv, die hebben het hun ook totaal niet moeilijk gemaakt..

PSV die met maar liefst 20 doelpunten meer dan Ajax alsnog naast de titel greep. PSV heeft er geen moment kans op gehad overigens door die verschrikkelijke verdediging. Maar om nou te gaan roepen dat Ajax impossant kampioen is geworden dat gaat veelste ver.

Terrecht, dat zeker, maar verre van impossant als je het mij vraagt.

10 plus doelpunten los met serieuze concurentie dat vind ik imposant.
Wat Bayren Munchen doet is imposant.

'alleen maar voordeel gehad'

Ga je je zelf nou echt zo belachelijk maken door dat te roepen? Ajax lang niet de enigste club geweest die benadeeld is, in heel de eredivisie zijn er cruciale fouten gemaakt waar clubs de dupe van zijn geworden.

29 juli 2013 om 09:40

Ik heb alleen een stukje van de krant gekopieerd en geplakt zijn niet mijn eigen woorden

29 juli 2013 om 09:43

Wat?

29 juli 2013 om 09:49

@ajaxboys,

Dat onderzoek is ook zo kul van hier tot Tokyo. Als je onterecht wordt afgevlagd gaan zij uit van een doelpunt. Zelfde geldt bij het niet geven van een penalty etc.

Dan wordt in het onderzoek (is ook niet mogelijk) niet gekeken naar verloop van een wedstrijd. Iemand hoort in minuut 4 al een gele kaart te krijgen. Betekent dat hij voorzichtiger moet zijn. Wat als iemand rood had moeten hebben en krijgt geel. Hoe verloopt dan de wedstrijd? Soms winnen juist ploegen met z'n tienen etc etc. Verloop van een spel door het niet geven van kaarten of de verkeerde kleur kan niet gemeten worden. Ajax krijgt geen penalty in de 10e minuut. Wedstrijd eindigt in 0-0. Ajax 2 punten benadeeld?
Wie zegt dat de wedstrijd niet in 1-1 was geëindigt?

Nogmaals wat een kul zo'n onderzoek.

29 juli 2013 om 10:11

Het is het leuk dat je 103 keer scoort tegen kleine ploegjes maar als je geen punten pakt tegen de sterkere ploegen ben je echt niet de grootste concurent, ze zijn niet voor niks samen MET Feyenoord op 69 punten gekomen. Waarbij Vitesse en F.C Utrecht maar vijf puntjes minder hadden. Dus zo groot was die concurentie niet!

PSV is al drie jaar geen serieuze concurent meer van Ajax, ze concureren al drie jar met Feyenoord om de 2e plek!

29 juli 2013 om 10:16

@ 4fredondo

De feiten die je benoemt zouden alleen nog maar meer doorslaan in het voordeel van Ajax. Omdat Ajax by far de minste overtredingen en kaarten heeft gehad in het seizoen. Omdat ze simpelweg gewoon minder overtredingen hebben begaan. Dat is het voordeel van het positiespel dat Ajax heeft waardoor ze vrijwel nooit aan de noodrem hoeven te trekken.

Daarnaast heeft Ajax gewoon de minste gepasseerde verdediging afgelopen seizoen. Heeft op PSV na het meeste gescoord. Heeft de minste kaarten + overtredingen begaan. En is het meeste benadeeld door de scheidsrechter wat blijkt uit onderzoeken.

Uit het Rotterdamse nieuwsblad is gebleken dat Feyenoord afgelopen jaar het meeste geluk heeft gehad met de arbitrage. Uit het Rotterdamse nieuwsblad is gebleken dat Ajax de meeste pech heeft gehad met de arbitrage. In tegenstelling tot menig Feyenoord supporter is het NRC als Rotterdams blad en Feyenoord aanhanger eens een keer feitelijk juist.

Alleen is dat moeilijk te accepteren voor Feyenoorders. Dat ze eigenlijk met behulp van de arbitrage op de 3e plek zijn ge-eindigd en niet vanwege het spel. En dat ze eigenlijk met 20 punten achterstand op de koploper hadden gestaan ipv de 7 van nu. Feiten en statistieken zijn hard, maar wel de enige juiste meetstaven.

29 juli 2013 om 10:24

@ Panerai,

Wat krama je een hoop onzin uit. Ajax heeft 10 keer gelijk gespeeld en PSV heeft 9 keer verloren. Hoe bedoel je precies dat het schandalig is dat Ajax zo vaak heeft gelijk gespeeld als je eigen club bijna net zoveel verloren heeft.

PSV scoort 20 keer meer, waarvan het overgrote deel tegen de kleine clubs in uitslagen van 5-1 of 5-0. Maar keer op keer krijgen ze op de broek van de grote clubs. EN daarom heeft PSV ook 12 meer tegendoelpunten dan Ajax. Verschil van 8 doelpunten dus over het gehele seizoen. Is niet echt een gigantisch groot verschil. PSV heeft geen kans gehad door de verdediging zeg je. Daarom speelde PSV het gehele seizoen met 2 Cvm's ala Bommel en Strootman.

Imposant, zo kan je het eigenlijk wel noemen alleen is dat voor jou moeilijk te accepteren. 7 punten voor, minder tegendoelpunten, onderlinge confrontaties allebei gewonnen met klasseverschil. Allemaal feitelijke cijfers.

Ga je iets meer in het vage gedeelte word het imposante alleen nog maar versterkt. Waar het NRC wel het meest onrealistisch over Ajax onderstreept deze dat Ajax 16 punten meer had moeten hebben. EN dat zowel PSV en Feyenoord punten minder hadden moeten hebben. Deze onderschrijft dat Ajax 7 penalties extra had moeten hebben. Waardoor het verschil van de 8 doelpunten eigenlijk ook vrijwel verdwenen is.

Zeg er van wat je wilt Panerai. Ajax is met 7 punten afstand geworden op de nummer 2 en 3. Heeft de minste tegendoelpunten van allemaal. Heeft de minste kaarten van allemaal, heeft de minste overtredingen van allemaal. Heeft het meeste pech gehad met de arbitrage van allemaal.

Wel jammer dat PSV en Feyenoord supporters niet een keer realistisch kunnen zijn. Onderzoeken naar statistieken, gegevens en feiten zijn er niet voor niets. Deze onderschrijven juist een bepaald punt in een situatie. En als het Nrotterdamse)c handelsblad die meestal pro Feyenoord schrijft (zoals de telegraaf pro ajax schrijft) al beweert dat Ajax de arbitrage niet mee had, en Ajax word alsnog kampioen met 7 punten verschil. Dat kan je toch wel zeggen dat Ajax imposant kampioen is geworden.

29 juli 2013 om 10:27

@panerai
Hij heeft dat stuk gequote uit een krant, zijn dus niet zijn eigen woorden.

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat Psv(en ook Feyenoord en vitesse) voordeel hebben gehad bij scheidsrechterlijke dwalingen. Dus wat hij zegt is gewoon waar.

Dat er andere clubs nadeel hebben gehad is sneu, maar dat zijn geen concurrenten van Ajax. Al met al was het vorig seizoen zo dat Ajax over het geheel nadeel had van scheidsrechterlijke dwalingen en psv, Feyenoord en vitesse er voordeel uit haalden.

29 juli 2013 om 10:34

hahaha panerai is gefrustreerd.

ot Ik sluit me aan bij De-lano, het eerste doelpunt van AZ had niet goed gerekend mogen worden dus ze mogen niet klagen.

29 juli 2013 om 10:43

Delano.

Je schrijft een heel lang verhaal. Maar ik zeg toch ook dat Ajax terrecht kampioen is geworden.

Alleen vind ik 7 punten los terwijl de nummer 2 volgens half nederland weer een dramatisch seizoen achter de rug heeft niet echt imposant, daar reageer ik toch ook op.

Heel die cijfers van jou met betreft onderlinge resulaten tussen ajax en PSV doen in mijn verhaal toch niet te zake.

Verder mag het toch duidelijk zijn dat de achillis hiel van PSV de verdediging was. Geloof jij nou werkelijk als PSV een defentie had van een normaal niveau wat ze normaal hebben dat Ajax dan nog steeds kampioen was geworden?

PSV was lange tijd de meeste scorende ploeg van Europa, kleine clubs of niet, Ajax heeft dat ook niet gepresteerd tegen de zelfde tegenstanders in de zelfde competitie.

Nogmaals Ajax is terrecht kampioen geworden, maar als je 10x gelijk speelt waarvan de helft tegen clubs uit het rechter rijtje dan vind ik dat alles behalve imposant.

7 punten los is niet imposant, dat jullie dat imposant vinden slaat natuurlijk nergens op. Wat voor een woorden ga je dan voor Baryen munchen gebruiken, die met 20 punten los met vlag en wimpel kampioen werd terwijl de andere championsleauge finalist ook in de zelfde competitie speelt?

29 juli 2013 om 10:46

@stambec,

nee hoor, ik ben helemaal niet gefustreerd. Er was maar een club die de titel verdiende en dat is Ajax. Als ik het niet eens ben met een Ajacied dan betekend dat niet meeteen dat ik gefustreerd ben.

29 juli 2013 om 11:17

Als je die 7 penalty's wel kreeg heb je er normaal gesproken 7 goals bij.
Alle onterecht afgekeurde goals erbij optellen.
Alle onterecht goedgekeurde goals van de tegenstander erbij aftrekken.
Alle onterecht gegeven penalty's aan de tegenstander erbij aftrekken.

29 juli 2013 om 12:31

@ Panerai

Of je imposant kampioen bent geworden tellen wel degelijk de overwinningen op de concurrenten mee. Ajax heeft tegen elke concurrent (behalve Vitesse) de tegenstander gewoon laten zien dat Ajax beter was.

Daarbij vertrok bij Ajax bijna de gehele as van het veld. Waar uitblinkers als Vertonghen en Anita vertrokken. Waar basispelers als vd Wiel en Theo Jansen vertrokken. 4 mensen uit het basisteam vertrokken waarvan er 2 de absolute uitblinkers waren.

Verder mag je de achilleshiel van PSV het mankement noemen. Vergeet je ook niet te vertellen dat Ajax wederom de halve voorhoede miste gedurende het halve seizoen? Voorbeelden als Boerrigter, Kolbein en Cuenca zijn natuurlijk sprekend. Bij PSV lieten ze veel goals tegen door de slechte verdediging. Bij Ajax scoorden we minder goals vanwege het missen van de vaste voorhoede.

PSV was lange tijd de meest scorende ploeg van Europa. Tot en met november scoorde PSV inderdaad erg veel. In de eerste 13 wedstrijden waren alleen Feyenoord en AZ als respectabele tegenstanders te vinden. In de wedstrijden tegen Vitesse, Ajax en Twente die daarna kwamen gaven ze niet thuis. Wederom, scoren tegen de kleintjes en niet presteren tegen de grotere clubs.

Ajax heeft 10x gelijk gespeeld tegen het rechterrijtje. ALs je dat afzet tegen 9 keer verlies van PSV tegen (o.a.) clubs van het rechterrijtje is het imposant te noemen. In die 10 duels heeft Ajax dus 18 punten gewonnen op Psv. Behoorlijk imposant.

7 punten los is op zichzelf niet imposant. Dat ben ik gelijk met je eens.
Maar 7 punten los in combinatie met de andere feiten is wel imposant.
So heeft Ajax gewonnen van elke concurrent behalve Vitesse.
Zo heeft Ajax de minste tegendoelpunten van allemaal
ZO heeft Ajax (feitelijk aangetoond) het minste geluk gehad met de arbitage
wat volgens onderzoek 16! punten zou schelen.
Zo heeft Feyenoord (nummer 3) het meeste geluk gehad met de arbitrage wat volgens onderzoek ongeveer 10 punten zou schelen.
Zo heeft PSV (nummer 2) geluk gehad met de arbitrage wat volgens onderzoek ongeveer 5 punten zou schelen.

Volgens de onderzoeken, cijfers en combinaties zou in een eerlijke competitie met evenveel geluk/ongeluk aan beide zijdes Ajax in plaats van 7 punten wel 28 punten voor hebben gestaan. Dat is toch wel behoorlijk imposant te noemen...

Natuurlijk bestaat die "eerlijke" competitie niet en zal die ook niet komen. Dat blijft het mooie van de sport. Maar als je alles eens op een rijtje zet. De jeugdige selectie, arbitrale dwalingen, vertrek van de as van het veld + sterspelers, investeringen van nog geen 5 miljoen in de basis, het gespeelde spel, het winnen van de concurrentie enzovoorts. Dan kan je het (3e) kampioenschap op rij van Ajax op zijn zachtst gezegd imposant noemen.

Maar dat zal een PSV supporter nooit toegeven, Ajax is kampioen geworden op eigen kracht. Niet door falen van anderen. Ajax was gewoon beter, de rest was minder. Ajax is imposant voor de 3e keer op rij kampioen, de rest niet.

29 juli 2013 om 12:43

@de-lano,

Al was feyenoord het meest benadeeld volgens het onderzoek, dan nog had ik gezegt dat het een flut-onderzoek is. Je kan niet stellen penalty is doelpunt en dus 3 punten winst omdat je het verloop van een wedstrijd niet kan voorspellen!

Feyenoord krijgt een onterechte penalty in de 65e minuut. Feyenoord onterecht 2 punten te veel volgens het onderzoek. Is de wedstrijd in 4-1 geëindigt, heeft Feyenoord dan nog steeds 2 punten te veel. Vele zeggen nee, zeker als de penalty de 4-1 is. Maar wat als het de 2-1 is en de tegenstander alles of niets moet spelen waardoor Feyenoord naar de 3-1 en 4-1 kan counteren. Etc. Etc. Etc.

Het onderzoek is puur statistisch op feiten (slechte waarneming officials), echter de uitslag is variabel daar het NRC geen glazen bol heeft.

Misschien heb je gelijk dat ajax dan nog meer benadeeld is (al geeft het aantal overtredingen niet de zwaarte van de overtreding aan en dus de kleur of geen kaart). Mischien zijn ajax, psv en Feyenoord wel het meest bevoordeeld, want bij twijfel wordt zo goed als altijd in hun voordeel gefloten (zeker thuis) onder het mom van recht van de sterkste (grootste) en financiële belangen die er tegenover staan. Zo zal ajax in de CL juist bij twijfel tegengefloten worden als het tegen bijvoorbeeld Barca of Arsenal speelt.

Dat jij en mede-ajacieden graag het onderzoek gebruiken om aan te tonen dat ajax de laatste jaren niet meer bevoordeeld wordt i.t.t. wat niet ajacieden zeggen, snap ik en dat is jullie goed recht. Alleen ik zeg en probeer te onderbouwen waarom dit onderzoek niks zegt omdat het puur om momenten gaat en men daaruit een conclusie trekt als ......

Als ajax nooit was opgericht dan hadden Feyenoord en/of Psv tussen de 0 en 32 titels meer gehad .....

29 juli 2013 om 09:35

We kunnen ook gaan overdrijven. Ik vind persoonlijk dat er de laatste tijd veel te makkelijk naar de arbitrage wordt gewezen na een wedstrijd. Soms zit het mee, maar het kan soms ook vreselijk tegen zitten. Dat is ook precies het mooie van voetbal.

Als alles eindigden zoals het volgens zoals het papier staat, zouden er ook (bijna) geen verrassingen ontstaan en wordt voetbal maar een saaie sport.

Ik vond dat de scheidsrechter goed heeft gefloten in de Arena. De ene keer kreeg Ajax de voordeel van de twijfel, en de andere keer was het andersom. Ik heb liever een scheids die zo veel mogelijk door laat spelen, dan een scheids die bij elk spelerscontact de wedstrijd stil legt. We moeten niet vergeten dat een scheidsrechter maar 2 ogen heeft.

Verder vind ik die 5e en 6e man totaal overbodig. Als er dan toch iets gebeurd waar ze goed zicht op hebben gebeurd er vaak helemaal niks. Laten we het lekker houden op 1 scheids, 2 assistenten en een 4e official.

29 juli 2013 om 09:39

Ik had allerminst het idee dat er in het voordeel van Ajax werd gefloten. Ik zat in het stadion dus heb niet alle momenten in de herhaling gezien maar in stadion constateerde ik het in ieder geval niet. Ik vond het trouwens ook geen overtreding bij de 1-0 en de situatie met Overtoom moet ik nog een keertje bekijken.

Maar we moeten niet zeuren, AZ had de wedstrijd in handen maar geeft hem door eigen onkunde volledig weg. Neemt niet weg dat Ajax over 120 minuten voetballend natuurlijk de betere was, alleen echt veel uitgespeelde kansen leverde dat niet op tot de 2-1. Die eerste 2 tegengoals waren gewoon domme persoonlijke fouten (beide keren van Esteban), laten we daar eerst eens naar kijken voor we gaan wijzen naar de scheidsrechter.

29 juli 2013 om 09:51

Mooi gezegd. Ik vind dat de scheidsrechter wel twee fouten heeft gemaakt (bij de goals), maar dat is nu het enige waar de Az-spelers naar verwijzen. Ze stonden zelf 20 minuten voor tijd 2-0 voor. Dan doe je toch echt iets niet goed als je vervolgens 2-2 gelijk staat, en daarna verliest.

Mooi dat een Az-fan dit ook kan toegeven. +1 voor jou.

29 juli 2013 om 09:58

Gelijk heb je, ik heb thuis gekeken en vond het geen overtreding op blind, maar was niet netjes van az, dat ze niet sportief de bal uitstampte, de goal was gewoon terecht en men kan van rhijn hier niet op aankijken, je kan onmogelijk twee mensen dekken.
Die van overtoon was wel een overtreding net buiten de strafgebied, dus geen penaltie maar vrije trap. Alleen dat verbeek er een dodelijke overtredding in zag, vond ik belachelijk, dan zou je dit eerder bij dat van blind zeggen, ook al gingen ze het duel in.

29 juli 2013 om 10:33

Het was inderdaad geen overtreding op Blind, maar hij was wel geraakt aan zijn hoofd en dus had de wedstrijd stilgelegd moeten worden!

29 juli 2013 om 10:58

De bal moet uit getrapt worden als hij echt geblesseerd is, Blind was dit echter niet. Die wist gewoon dat hij de bal had verloren en dat er een gevaarlijke situatie volgde. Slim om dan te een beetje theater te gaan maken maar achteraf terecht dat AZ doorspeelde, hij was echter niet geblesseerd. Binnen no-time stond hij namelijk weer op na de goal en dat was een seconde of 5 later.

29 juli 2013 om 11:19

Overtoom stond buitenspel, dus als hij floot voor AZ met die situatie met Veltman, zou dit dus 2x in het nadeel van Ajax zijn, Gudelj had ook geel moeten krijgen.

29 juli 2013 om 11:21

@ buddy

Elke beoordeling van een overtreding van een scheidsrechter gaat gepaard met direct een inschatting van de ernst van de situatie.

het is geen wet in het voetbal dat men hiervoor moet affluiten. Men heeft de richtlijn (geen spelregel) dat men bij een blessure aan het hoofd affluit.

Echter als Liesveld bij deze actie van mening is dat Blind een blessure voorwendt heeft hij het recht door te laten spelen (immers in de mening van Liesveld maakt Blind zich dan schuldig aan misleiding).

Er staat niet voor niets in het spelregelboek "ter beoordeling van de scheidrechter". Hij is immers de spelleider.

29 juli 2013 om 11:23

@ Azalkmaar

Sportief gezien zou een bal uit getrapt mogen worden. Er is nooit sprake van moeten.

Immers het staat nergens in de regels dat een team verplicht is om de bal uit te trappen bij een blessure (voorgewend of een echte).

Overigens is dit dus wel wat je gaat krijgen met het continue misleiden van een scheidsrechter. Dat het ook wel eens tegen je kan gaan werken.

29 juli 2013 om 11:28

Klopt, daarom. Maar meestal is het wel redelijk in te schatten of een speler echt geblesseerd is. In zulke gevallen als met Blind blijven spelers over het algemeen vaker liggen dan in niet gevaarlijke situaties. Vandaar dat ik snap dat ballen soms niet direct uitgeschoten worden. Dit zeg ik niet omdat AZ het nu toevallig een keertje niet doet en scoort, je ziet het alleen vaker. Blind was gewoon niet geblesseerd dus is het een goede afweging geweest om de bal niet uit te spelen. Of het een overtreding was is weer een andere kwestie.

29 juli 2013 om 12:01

@ Azalkmaar

Ik heb de wedstrijd zelf niet gezien. Dus kan er niet over oordelen. Gaat mij er puur om wat er spelregeltechnisch gebeurt.

En de regels zijn heel duidelijk dat betreft. Het is en blijft "ter beoordeling van de scheidsrechter".

En dan is dit dus een gevolg van de scheidsrechter proberen te foppen. Iets waar elke ploeg zich overigens aan bezondigd. Dat een scheidsrechter het dan een keer niet meer geloofd en je laat liggen is dus tja oorzaak en gevolg.

Overigens staat op misleiding van de scheidsrechter een gele kaart.

29 juli 2013 om 10:08

Stel je niet aan man, op het eind van de rit heeft iedereen om en nabij evenveel voor-als nadeel gehad van arbitrale beslissingen. Dit is zo'n trekje wat ajacieden niet af kunnen leren: als ze niet winnen ligt het in de eerste plaats aan de scheidsrechter
Tevens is het zo dat op het eind van de rit de beste bovenaan staat, dus wat zeur je nou eigenlijk

29 juli 2013 om 10:28

@ Goodoldfredje

Op het einde van de rit heeft iedereen voor en nadeel gehad. Feitelijk onjuist gezien het onderzoek van het Nrc. Hoef ik dus ook niet meer op te reageren, je weet blijkbaar dus totaal niet wat je zegt voordat je iets zegt.

En trekje dat ajacieden hebben, volgens mij is het AZ dat klaagt over de arbitrage in dit onderwerp. Dus waarom klagen ajacieden over de scheidsrechter.

En Frank de Boer heeft vorig seizoen eigenlijk vrijwel niet over de arbitrage geklaagd. Dat is nou een persoon die altijd de fout bij de eigen selectie zoekt. In tegensteling tot Advocaat, Koeman en Verbeek.

Heerlijk die antipathie tegen Ajax, blijkt alleen maar weer dat andere clubs het niet kunnen hebben wat er in Amsterdam gebeurt.

29 juli 2013 om 11:26

@ De-lano

Zullen we het er op houden dat NRC een kwaliteitskrant is op het gebied van cultuur, politiek en economie.

Op sport gebied is het NRC niet de meest bedreven krant. En het hele onderzoek van NRC staat bol van de aannames. Dus van een gedegen onderzoek kan je niet spreken.
Dus is het een beetje, hoe wil je dit soort dingen uitleggen.

Ook Frank de Boer heeft zijn beklag omtrent de arbitrage wel gedaan. Alleen in wat meer bedekte termen.

29 juli 2013 om 12:45

Blijkbaar dus niet volgens de linkse objectieve Nrc. Je kan zeggen wat je wil maar die zijn 100% niet op de hand van Ajax en dus kan je dit onderzoek serieus nemen.

Het kan ooch ook niet dat een club die gemiddeld 70% balbezit heeft maar 2 pingels krijgt. Ze zijn zowat iedere wedstijd benadeeld maar mensen die een rode vlek voor hun ogen krijgen bij het horen van de naam Ajax zullen dit niet geloven door hun blinde haat.

29 juli 2013 om 16:17

@ Boesz

Het hele onderzoek kan zo de prullebak in omdat ze ervan uitgaan dat iedere beslissing direct nadeel is. Iedere penalty tegen niet tot punt verlies had geleden.
Iedere gekregen penalty tot punten winst etc.

Niks is zo onvoorspelbaar als voetbalwedstrijd. Het is toch niet voor niets een ongeschreven regel in het voetbal als je zelf kansen te over hebt en je maakt hem niet dat je tegenstander bij de eerste de beste aanval wel scoort en dan vaak ook de wedstrijd nog wint ook.

Dit soort onderzoeken zijn met een korrel zout te nemen, omdat er zoveel factoren buiten beschouwing worden gelaten.
4fredondo doet in post #135 precies uit de doeken wat er buiten beschouwing en wel mee genomen is.

Dus of het nu een pro of con ajax krant is of zelfs neutraal, blijft het nog een flut onderzoek puur op momenten genomen. En als je gedegen onderzoek wil doen zul je wel met iets betere gegevens moeten komen.

29 juli 2013 om 10:26

We kunnen ook gewoon eens stoppen met elke beslissing die genomen wordt op de weegschaal te leggen eindeloos uit te analyseren.
Zolang elke beslissing van de scheidsrechters bekritiseert gaan worden, dit soort onderzoeken gepubliceerd worden, de analisten oeverloos door blijven zeuren hierover en de Knvb fluiten in de geest van de wedstrijd verbied want alles moet volgens de regels zullen we helaas geen goede scheidsrechters krijgen in Nederland, een enkele uitzondering(kuipers) daargelaten.
De scheidsrechters kijken ook tv en ze zijn als de dood lijkt het om nog te fluiten want wat de beslissing ook is, ze zullen op tv weer genadeloos afgezeken worden waardoor de stress alleen maar toeneemt bij die mannen.

29 juli 2013 om 11:15

Klopte niks van dat hele onderzoek.was erg subjectief allemaal.
Al die keren dat ajax voordeel had hadden blijkbaar niet meegenomen in het onderzoek en over penalty's denken ze ook hel anders.... Nee dit Amsterdamse onderzoekje neemt niemand serieus.
Misleiding

29 juli 2013 om 11:31

Natuurlijk... Volgens mij kan je net het woord onderzoek spellen. Makkelijk vanaf je pc'tje roepen dat het een waardeloos onderzoek is. Dit soort onderzoeken worden elk jaar gedegen gedaan door onafhankelijke mensen. Uiteraard zit er een subjectieve factor in, maar daardoor kan je niet direct alles als misleidend typeren. Gefrustreerd?

29 juli 2013 om 11:45

J. Staatsen komt niet dom over in zijn bericht hoor. Ik snap dus niet waar je vandaan haalt dat de man amper kan spellen. Feit is dat een onderzoek met een subjectieve factor (mening), per definitie misleidend is. De conclusie dat Ajax met 16 punten voorsprong kampioen had moeten worden is niet serieus te nemen, omdat er teveel afhankelijke factoren zijn binnen het onderzoek.

Niemand kan het onderzoek echter waardeloos noemen, want de belangrijkste conclusie geldt nog steeds: de scheidsrechters in de Eredivisie zijn ruk.

29 juli 2013 om 12:48

Amsterdams onderzoek van het Nrc? Je kan het nog steeds moeilijk accepteren dat wij al 3x kampioen zijn .bovendien ben jij supporter van een club die zonder de hulp van de arbitrage nog geen enkele keer kampioen zou zijn geworden. ik heb je overigens nog nooit positief over Ajax gehoord dus serieus kan ik je niet nemen.

vorig jaar had je het nog over een rijk Twente en een armlastig Ajax dat geen geld zou hebben. De waarheid is precies andersom stakkertje!!

29 juli 2013 om 13:42

De laatste club die kampioen is geworden voor ajax was twente idd. Ook toen werd alles in het werk gesteld om ajax kampioen te maken. Toenmalig Directeur Kessler moest ingrijpen en sinds hij weg is heeft ajax weer vrij spel.
En dat stoort voetballiefhebbers, ook Verbeek.

Twente betaalt zijn eigen stadion. Ajax kreeg een stadion "cadeau; Sterker nog aan de arena hebben wij in twente ook aan mee betaald.
Dus zal maar ff dimmen met die grote mond van je...

29 juli 2013 om 14:43

Wel heel erg makkelijk roepen, wat was er dan exact zo subjectief j.staatsen? Welke al die keren? Hoevaak? is dat zo dat ze de voordelen niet mee hebben genomen? Als je met de kritiek komt moet je het ook goed onderbouwen met feiten, anders is jouw reactie nog minder serieus te nemen.

Alles in het werk gesteld om ajax kampioen te maken? Graag wat meer feitjes en details, goed onderzoek voordat jij wat roept! Jij bent namelijk degene die niet serieus te nemen is.

Jammer dat er mensen over het stadion moeten beginnen, heeft niks met het onderwerp te maken.

29 juli 2013 om 11:58

@ajaxboys,

Dat onderzoek klopt van geen kant, hierin zijn alleen de onterecht afgekeurde doelpunten of juist onterecht toegekende doelpunten meegenomen. Dit is vervolgens omgezet in punten.

Onterechte rode kaarten zoals bijvoorbeeld die van Strootman (en de daaraan hangende schorsing) zijn niet meegerekend.

Alle Ajacieden vallen terug op dit onderzoek maar dat is lariekoek.

Ajax is overigens wel 100% terecht landskampioen geworden.

29 juli 2013 om 12:49

Onterechte rode kaart van Strootman. Waarbij hij bijna iemand zijn been brak?? Hoe bedoel je een blad voor je kop?

29 juli 2013 om 14:52

Dan kan het onderzoek nog wel kloppen. Het gaat puur over de arbitrale dwalingen in de wedstrijden, foute beslissingen en de daaruit misgelopen punten. Niet de invloed in het algemeen van de Knvb. Ja je kunt stellen dat het onderzoek zijn beperkingen heeft en mogelijk geen goed beeld heeft over de gehele invloed.

Het geeft echter wel aan dat ajax in de wedstrijd opzich vaak benadeeld is, de kritiek dat ajax over het algemeen in de wedstrijd ajax bevoordeeld wordt hiermee wel ontkracht. En dat is wat Viergever aangeeft over de voorgaande wedstrijd en is onderwerp van gesprek.

29 juli 2013 om 13:08

Dit is hier echt niet te bespreken, mensen beweren objectief te zijn maar zolang meer dan de helft van voetbalminnend nederland voor ajax is zullen die altijd 't gelijk naar zich toe trekken, sneu publiek

Terechte opmerking, Veldman had met rood moeten vertrekken.

29 juli 2013 om 09:27

Gudelj had al lang niet eens in het veld mogen staan bedoel je dat afgelopen weekend? Oh ja daar hoor ik je niet over he? Werd constant het hand boven het hoofd gehouden maar mocht gewoon doorgaan van Liesveld.

29 juli 2013 om 09:47

Jij begint nu als als. Ik beoordeel de situatie los van andere feiten in de wedstrijd. Als de wedstrijd in Alkmaar was gespeeld ipv Arena was Ajax zonder thuisvoordeel misschien wel volledig weggespeeld.

29 juli 2013 om 10:13

Hou toch op, Ajax heeft de eerste helft niet uitgespeelde kansen gehad. Maar met iets meer scherpte had 2-0 met de rust niet eens gek geweest. Dit op basis van veld overwicht en de mogelijkheden van De Jong en Eriksen.

29 juli 2013 om 09:29

Als voor de overtreding op Blind gefloten was, hadden we geen verlenging nodig gehad en had die rode kaart ook geen issue geweest.

Imo zijn beide teams benadeeld en had Liesveld gewoon zijn dag niet.
Laten we het erop houden dat Liesveld ook weer even in moet komen na de zomer.

29 juli 2013 om 10:08

Er was geen overtreding op Blind. Gouweleeuw heeft tenminste duelkracht en gaat er niet in als een klein mannetje

29 juli 2013 om 10:18

Al dan niet een overtreding heeft niets te maken met duelkracht.
Als jij met je knie omhoog inkomt op je tegenstander is het gewoon een overtreding.

Maargoed, het is al langer duidelijk dat jouw anti Ajax haat groter is dan je objectiviteit.

29 juli 2013 om 10:34

Dan moet de scheids nog steeds het spel stilleggen als iemand aan zijn hoofd is geraakt. Zo simpel is het

29 juli 2013 om 20:10

Als, zucht... Als jij een boete krijgt voor rood licht, zeg je dan ook de agent, maar jij had eigenlijk boeven vangen. Je het zelf beoordelen dat was rood

29 juli 2013 om 09:49

@christianvieri #2
Veldman?
Ik heb geen Veldman gezien

Ik hoop dat dit gezeur op de arbitrage geen voorbode is voor het hele seizoen. Ik heb een mooie wedstrijd gezien tussen een verrassend AZ en een goed Ajax, maar de nadruk moet weer op de arbitrage liggen. Liesveld is niet onze beste arbiter dat is een feit, maar je kunt nu eenmaal niet elke week Kuipers 8 duels laten fluiten

29 juli 2013 om 09:14

Vind het onzin dat je je er maar bij moet neerleggen. De belangen zijn groot, professionaliseren die hap en zorgen dat je 15 Kuipers opleidt.

29 juli 2013 om 09:19

Uiteraard mag je wel wat van het niveau verwachten. Maar over het geval Gouweleeuw zijn de meningen verdeeld, terwijl ik ook de overtreding op Overtoom wel mee vond vallen. Bedoel als er over relatief kleine dingen al zon ophef is, waar ligt dan de grens?

29 juli 2013 om 09:42

Al dat gezijk van de afgelopen jaren hadden ze al lang kunnen oplossen door middel van een aantal oficials achter een video scherm te plaatsen. In andere topsporten wordt dat al lang gedaan, bijvoorbeeld rugby.

Dit zou in een klap alle problemen de wereld uit helpen. Wel of geen buitenspel, goal of geen goal. Wel of geen overtreding. Penalty of niet. hands of geen hands.

Maargoed je moet je afvragen wat dat met het spelletje gaat doen.

Ik moet zeggen dat ik het wel lekker vind als Ajax Feyenoord of welke concurent dan ook wel eens een onterrechte penalty tegen krijgt of onterrecht wordt benadeeld. Dat is andersom precies het zelfde en dat geklaag hoort er ook gewoon bij eigelijk.

29 juli 2013 om 10:18

Helemaal mee eens. Het is de charme van het spelletje en over een heel seizoen gezien, is het allemaal tegen elkaar weg te strepen.

29 juli 2013 om 11:02

@panerai en @erwin76 jammer dat jullie weer met de opmerking " hoort bij de charme van het spelletje" komen. Lekker goedkoop. Jullie schrijven toch niet meer met hamer en beitel, met een ganzenveer of op een typmachine. Jullie maken waarschijnlijk ook gebruik van een mobiele telefoon ipv een munt telefoon. Heeft ook charme maar hoort gewoon niet meer bij deze tijd.
Het spel is veel sneller geworden dan 20 jaar terug. Elektronische hulpmiddelen zijn onontbeerlijk om de arbitrage te ondersteunen.

29 juli 2013 om 09:21

Ik ben het met je eens. Het was een mooie wedstrijd waar beide teams vochten om de overwinning. Ajax heeft verdient gewonnen, maar AZ had het ook verdient om te winnen.

De ophef over de arbitrage kan ik wel begrijpen gezien de pilot met de 5e en 6e man. Maar uiteindelijk waren de acties van Gouweleeuw en Veltman twijfelachtig, maar niet overduidelijk. Laten we overgaan tot de orde van de dag.

Hele domme overtreding van Veltman, welke bestraft had moeten worden.

Of de scheidsrechter voor Ajax floot is me in ieder geval niet echt opgevallen.

29 juli 2013 om 09:20

Dat is standaard als je verliest. Dan floot de scheids voor de tegenstander.

Voorbode voor een nieuw seizoen vol matige scheidsrechters en matige beslissingen. Helaas of gelukkig krijgt elk team er volop mee te maken. soms in je voordeel, soms niet. Vond het van de Boer altijd mooi dat hij zelden de arbitrage ergens op aansprak, moet hij niet nu toch gaan doen.

Het probleem ligt niet of ajax meer mee krijg dan az.
Of zoals veel mensen beweren het afgelopen seizoen veel voordeel heeft gehad van de Arbitrage.

Het probleem begint uiteraard met de abritrage zelf die veel fouten maak.de ene wedstrijd heb je er voordeel van de ander nadeel.heb je weinig punten heb je het idee dat je hem meer tegen heb dan mee.
DAt de scheidsrechters veel fouten maken op het moment is eenmaal zo en we moeten hopen dat de knvb er alles aan doet om ze beter te maken.

Het volgende probleem is de media.het word elke week zo groot in de media uitgemeten dat we er met zijn alleen heel erg op letten.we kijken niet meer of er verdiend is gewonnen of verloren.waar heeft de ploeg het laten liggen waar niet.
Nee het eerste wat we op het moment doen is naar de scheidsrechters kijken.die vaak wel fouuten maken maar niet eens op beslissende momenten,

Gisteren ook of het nou een overtreding wsas op blind of niet het gebeurde bij de 16 van az.dan moet je nog een eind tot het andere doel.als je scherp ben heb je als team tijd genoeg om dit te herstellen.
Dit is natuurlijk alleen een voorbeeld zo zijn er nog zat in een seizoen.

Dus laten we niet proberen om de nadruk te leggen op de scheidsrechters maar vooral op waar de ploeg het zelf heeft laten liggen.

Niet handig Geert Jan!
Je hebt ontzettend veel geluk bij de eerste goal. Daarna gaat ieder mens twijfelen bij volgende randgevalletjes. Tel daarbij de negatieve spelinstelling van Az, dan roep je het over jezelf af.
Net zoals Fisher loopt te zeuren bij de 2e overtreding van Gudelj. De scheids krijgt dan vanzelf een negatieve indruk over de klager....
Je hebt de toon voor de volgernde wedstrijd al gezet!

Tja als je verliest dan krijg je dit soort uitspraken. Dat zouden wij ook doen als Ajax verloren had. Maar dat ze een penalty wilden terwijl er niks aan de hand was slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Los van de arbitrage was Ajax over het geheel gezien duidelijk de betere ploeg.
AZ stond stug in haar organisatie en hield dat goed vol, er werd op de snelle counters gemikt.

Alleen een 20-tal min. in de 2de helft vergat Ajax te voetballen, vanaf de eerste tegengoal. Na de 1-2 pakte de ploeg het weer op en had zelfs de wedstrijd moeten beslissen met die volle kans van Andersen na het schitterend breed leggen door Eriksen.

AZ verbaasde zeker in heel positieve zin, de ploeg is duidelijk sterker en homogener dan vorig seizoen.
Zo knap weer van de technische staf, nadat Maher én Altidore als sterkhouders waren verkocht.

Grootste misser vond ik nog het gesloten dak, dat mag/moet je nooit een dag van tevoren willen beslissen. Het noodweer was al uren overgetrokken en er was toen feitelijk geen enkele reden meer om het dak dicht te laten.
De Knvb beslist dit en moet haar reglementen hier echt op aanpassen. De ontstane hitte legde maakte een hoger tempo onmogelijk.

Als al de trainers zich nou eens op de fouten van hun eigen ploeg gaan focussen. Er worden misschien 2 a 3 grote foute beslissingen gemaakt per wedstrijd. Soms meer soms minder, soms in je nadeel soms in je voordeel.
Maar er worden minstens 20 grote fouten gemaakt door een ploeg in een wedstrijd. Daar valt veel meer winst te boeken dan het gezeik op de scheids

Wat een praatjes daar bij AZ. Volgens mij kunnen de fouten tegen elkaar worden weggestreept. Maar bovenal maakte AZ nergens aanspraak op. Met gesloten verdediging en countervoetbal.

Hahahahah hier moeten we toch geen aandacht meer aan besteden. Het is een gegeven dat dit gebeurd en gewoon doorgaan en nog harder werken.

Overtoom liet zich veel te makkelijk vallen en het lag er te dik bovenop.
Buiten de arbitrale blunders om was dit gewoon een terechte beslissing.
Vreemd dat hij ook niet het geval Gouweleeuw en Blind, waarbij Gouweleeuw als een dolle stier op Blind inkomt,

Volgens mij moet hij bij de 1-0 van AZ ook gewoon affluiten voor de overtreding op Blind. selectieve verontwaardiging dus.

Jongens niet klagen in Nederland. Gisteravond Anderlecht- Lokeren gezien. Wat een drama niet alleen scheidsrechter maar ook grensrechters zijn nog vele malen slechter dan in Nederland.

Trouwens de 2-3 goal van Ajax viel een minuut na de "overtreding" van Veldman. Misschien moet AZ gewoon beter verdedigen, de Jong kan vrij kopen.

"zo ging het in mijn tijd ook." Haha!, wat een heerlijke brombeer is het ook. Prachtig karakter om in het Nederlands voetbal te hebben.

Off:

Ik wil nog even iets kwijt over de uitzending die de Sbs6 heeft geleverd aangezien ik daar nog niks over heb gelezen hier. Zwaar respectloos was die namelijk!

Op het moment dat Ajax een erehaag vormde voor het verliezende AZ, gaat die lulhannes van een Kraaij Jr. doodleuk Eriksen interviewen over de wedstrijd!!! Dubbel fout! Je verbreekt de erehaag doordat Eriksen nu met zijn rug naar de spelers van AZ staat. Ook een fout van Eriksen trouwens, maar die zal wel in het achterhoofd gehouden hebben dat hij een mediacontract heeft of iets dergelijks. Daarnaast zat de Sbs6 fout omdat ze dus totaal geen aandacht besteedde aan de verliezende partij op het moment dat je je respect hoort te betuigen aan de verliezende partij. En dan heeft de media het altijd over repect in het voetbal! Begin bij jezelf zou ik zeggen. Stoorde me hier heel erg aan.

29 juli 2013 om 09:38

Het is algemeen bekend dat kraay een ajacied is. Die man snapt er überhaupt weinig van.

29 juli 2013 om 09:58

Kraay ajacied? Laat me niet lachen!! Anti az zou kunnen omdat ie daar weggestuurd is en in de oude alkmaarder houd minstens 40 blikken bier naar zn harses kreeg gegooid.

29 juli 2013 om 09:42

Dan kun je je wel om elk klein dingetje gaan druk maken zeg..

Slim is anders, maar om het nou respectloos te noemen, nee.

29 juli 2013 om 09:54

Misschien klinkt het wat overdreven of mierenneukeratief als ik het zo opschrijf. Maar heb je het ook gezien? want het zag er niet uit! Eriksen en Kraaij Jr. die met hun rug in de ereboog staan, met hun rug naar de langslopende Az'ers die net verloren hebben. En dan stelt hij Eriksen ook nog allemaal vragen over het spel van AZ. Ja kom op man! Dat is gewoon interviewen om het interviewen.

29 juli 2013 om 10:41

Klinkt als een amateuristische fout van HK jr.
Heb het zelf niet gezien, want zodra die vent in beeld komt doe ik altijd meteen de televisie uit.

On: Wat flauw dat ze weer om dit soort dingen gaan zeuren. Het was in mijn ogen niet zo, dat Ajax meer bevoordeeld werd dan AZ. Aan beide kanten vielen een aantal discutabele beslissingen, maar het feit dat er nog steeds zoveel mening verschillen zijn hier op een voetbalforum over of het wel of geen overtredingen waren (zelfs van neutrale kijkers), zegt al genoeg.

Ajax heeft wel vaker de scheids mee, dat blind valt omdat hij 2 turven groot is en 50 kg weegt daar kan az weinig aandoen, het is geen ballet zeg. Veltman moet eraf met rood en de bal had ook nog een paar keer op de stip gekund. Az zwaar benadeeld deze wedstrijd. Ach ja de prijs is vernoemd naar een ajacied (die de weg naar het stadion niet kan vinden overigens). Het wordt elke keer in Amsterdam gespeeld, waarom elk jaar niet ergens anders? Als het dan in hetzelfde stadion gespeeld moet worden, ga dan voor de kuip, dat stadion ademt tenminste wel voetbal en sfeer.

29 juli 2013 om 09:54

Nou, met die roze shirts moest ik wel even aan ballet denken. Ik maak me deze keer niet zo druk, die prijs stelt niets voor om de redenen die jij noemt en AZ gaf het zelf weg. Maar dat gepiep is wel storend, als het meezit dan hoor je ze nooit in Amsterdam.

29 juli 2013 om 09:56

Ja we hebben zo de scheidsrechter mee dat we vorig seizoen door scheidsrechterlijke dwalingen meer dan tien punten zijn misgelopen, in tegenstelling tot de concurrentie, die feitelijk minder punten hadden moeten hebben dan ze mee zijn geëindigd, schei toch uit met je jankverhaal!

29 juli 2013 om 09:59

@ Fct81

Wint die club die jij zo haat weer een prijs, het zal wel weer ff pijn hebben gedaan of niet?

On: Zoals 'eponius@21 ' Hierboven zegt 'de Knvb beslist dit en moet haar reglementen hier echt op aanpassen. De ontstane hitte legde maakte een hoger tempo onmogelijk. '

Inderdaad, ik was er ook bij en het was gewoon vies warm, moet je nagaan voor de spelers!

Verder vond ik het wel een leuke wedstrijd, spannend tot de laaste minuut. Ajax voetballend de betere partij tegen een AZ dat zeer goed compact speelden!

29 juli 2013 om 10:04

Zo hee Fct82, wat druipt de frustratie er vanaf.
Een paar keer op de stip gekund? Veltman met rood eraf? Overtoom had geel moeten hebben voor te makkelijk vallen.
Ook had in jouw redenering Gouweleeuw met rood eraf gemoeten aangezien hij erin vloog als een dolle stier tijdens het jaarlijkse stierenrennen in pamplona.
Oja en het is sinds jaar en dag al de stelregel dat de bekerfinale in de kuip word gespeeld en de johan cruijffschaal in de Arena.
En de prijs word vernoemd naar de beste voetballer van Nederland aller tijden, niet meer dan logisch.
Als bijvoorbeeld van Hanegem de beste aller tijden was geweest was de schaal naar hem vernoemd.

29 juli 2013 om 10:10

Ajax heeft Scheids mee? Op Roda na is Ajax vorig seizoen het meest benadeeld.
Als je het over scheidsrechter thuisvoordeel wilt hebben, statistieken wijzen uit dat Feyenoord daar het meeste profijt van heeft gehad. Maakt niet uit, dat is voetbal en dat maakt het leuk, maar om te zeggen dat Ajax vaker de scheidsrechter mee heeft...

En het wordt idd standaard in de Arena gespeeld. In jouw overweging gaat het eerst over het feit dat Ajax gewonnen heeft omdat de prijs naar een Ajacied is vernoemd, vervolgens moet het maar naar de kuip omdat dat meer sfeer heeft... welk punt probeer je te maken?
En de bekerfinale is toch ook elk jaar in de Kuip? waarom daar dan geen klachten over?

Verder verwijs je naar "de bal had nog wel een paar keer op de stip gekund" wanneer dan? De overtreding van Veltman was erbuiten en Overtoommaakte net zo'n opzichtige val als Blind eerder.

Kortom, na je post/ mening gelezen te hebben raakt deze in mijn ogen kant nog wal en is er van objectiviteit absoluut geen sprake.

29 juli 2013 om 14:56

Doordrenkt van frustratie, bedankt voor het zoeter maken van de overwinning. Niks dan negativisme jegens ajax, tja met zulke mensen valt niet te praten.

Waarom hoorde ik AZ niet toen er twee handsballen van hun niet werden gezien tijdens de halve finale beker afgelopen jaar? En waarom geen protest toen de 1-0 van Ajax én rode kaart Esteban volledig werden weggepoetst en de bekerwedstrijd volledig overgespeeld moest worden. Laat ik voorop stellen dat een idiote supporter die wedstrijd heeft verziekt maar het kwam AZ (sportief) gezien niet slecht uit dat die wedstrijd toen overgespeeld werd.

Had gewoon wat meer gevoetbalt (lees: aanvallende durf/drang) zaterdag dan had je nog kunnen winnen, achterlijke countervoetbal... en dan achteraf roepen dat je aanspraak maakt op de overwinning!

29 juli 2013 om 09:57

Je noemt precies precies de wedstrijden waarin AZ niet te klagen had. Ik kan je zo 7 of 8 onderlinge wedstrijden noemen waarin AZ deze eeuw is genaaid. Maar die ben jij ongetwijfeld vergeten.

29 juli 2013 om 10:31

Dat begrijp ik ook wel, maar dat doen anderen ook. Ik kan dat ook voor Ajax. Laten we het erop houden dat het de ene keer goed uitvalt en de andere keer slecht, het zou alleen fijn zijn dat het voor beiden partijen wat minder op cruciale momenten is. De fout ligt uiteindelijk toch bij de scheidsrechters en niet bij de voetballers die kritiek uiten op fouten.

29 juli 2013 om 14:59

Ik weet er nog ook wel een andersom die ons het kampioenschap koste;

De zeeuw (az) die vol doorhaalde op de keeper (stekelenburg) daardoor hadden we net een doelpunt of een punt minder en dat heeft uiteindelijk de kop gekost voor het kampioenschap. Mijn ervaring is dus anders david, hij is niet voor niets blijven hangen. Ik maakte mij destijds ook alleen maar druk om de scheids.

Hoe dan ook; het kan wel een keer mee en wel een keer tegenvallen. Blijven zeuren op de scheids heeft geen zin, het zijn mensen en die maken net als voetballers fouten. Het zal wel een keer mee en tegenvallen en er zullen winnaars en verliezers zijn (die het meest of minst benadeeld worden).

29 juli 2013 om 10:10

Precies 4mst3rd4m00st,

De hele wedstrijd een beetje lafjes countervoetbal spelen, drie keer over de middenlijn gekomen en dan nog vinden dat je onterecht verloren hebt. Stel grapjassen daar.

Het had sowieso niet in het wedstrijd beeld gepast als Liesveld rood had gegeven op Veltman. Hij weigert namelijk wel tot 6-7 keer toe om uberhaupt een gele kaart voor Gudelj te trekken. Daarnaast was het natuurlijk alles behalve een schouderduw van Gouweleeuw op Blind. Ik betwijfel ook of dat het nou echt bewust neerhalen was van Veltman. In het begin houdt hij heel even vast, maar het leek erop dat Veltman zelf viel en Overtoom met zijn hakken tegen z'n voet aan komt. Maar zoals ik al zei, de 1-0 had dan ook nooit gegeven mogen worden.

Liesveld heeft gewoon fouten gemaakt, die zowel voor Ajax als voor AZ slecht uitpakte. Helaas is dit nou éénmaal het niveau van de nederlandse arbiters (op een enkele na), en zullen we ook komend seizoen een hoop fouten gaan zien.

Liesveld en consorten waren inderdaad bedroevend... Ach, dan is het ook weer zijn laatste 'topper' geweest... Die mannen met hun vibrator achter de doelen voegen ook werkelijk niets toe. Ook al staan ze er een meter op, dan nog roepen ze niks...

29 juli 2013 om 09:57

hahahahahahahaa vibrator

Ik weet nog dat het een corner was voor AZ, maar die flapdrol gaf hem niet. Je zag die Wiedemijer zeggen ''we zijn te laat, bal rolt alweer''

Knvb is 1 grote grap

Los of het een overtreding was of niet, de charge werd toch ingezet een aantal meter buiten het strafschopgebied? In dat geval zou het een vrije trap zijn (op een gevaarlijke plek). Ik snap niet dat het woord strafschop uberhaupt wordt gebruikt door VZ en/of AZ.

29 juli 2013 om 11:39

@ Wan Bo

Het gaat er om waar de overtreding werkelijk gemaakt wordt. Je kan je tackle wel buiten het strafschopgebied inzetten maar als jij de man in het strafschopgebied pas raakt gaat hij echt op de stip.

Vasthouden is de enige overtreding die bestraft wordt waar hij eindigt. Dus als jij op de middenstip begint met vasthouden, en de speler gaat in het strafschopgebied pas liggen, krijg je een strafschop tegen.

Simpel de spelregels lezen helpt echt.

29 juli 2013 om 12:21

Okay beste The Ref, mijn typ-fout; niet waar de charge wordt ingezet, maar het moment van raken... (misschien niet correct in mijn post gezet)

Laat ik mijn zin veranderen: volgens mij werd de overtreding voor het zestien-meter gebied gemaakt. Of Overtoom dan er later instruikeld maakt niet uit... Of heb ik het dan weer fout?

Ben je het trouwens met mij eens dat de vermeende overtreding buiten de zestien is gemaakt?

29 juli 2013 om 13:58

@ The Ref

Even een korte vraag voor je als scheidsrechter. Maakt Gouweleeuw in jouw ogen een overtreding bij die eerste goal of is het duel fair? Persoonlijk zeg ik dat je een duel zo aan mag gaan. De een springt naar de bal en de ander blijft staan, wat ontstaat is een botsing waarbij degene die springt de bal raakt en een groter momentum heeft waardoor de ander omvalt... Maarja ik ben geen scheidsrechter en heb niet alle spelregels op mijn netvlies staan, ben dus wel benieuwd naar jouw mening?

29 juli 2013 om 16:10

@ Wan Bo

Laat ik zeggen dat ik de bewuste wedstrijd en overtreding niet gezien heb. Ik was als Knvb scheidsrechter wel uitgenodigd echter had ik verjaardag van een vriend die 50 werd en ik dat toch even iets belangrijker vond .

Nee zoals je het nu zegt klopt het wel. Gaat puur om het punt waar de overtreding gemaakt wordt. Dus als dat voor het strafschopgebied is en men valt er alsnog in, is het zoals ik het uit jouw woorden opmaak dus een directe vrije trap.

@ Hanzz

Moeilijk Hanzz omdat ik de overtreding niet gezien heb. Dus is het heel moeilijk om te oordelen. Eigenlijk onmogelijk.
Het kan zijn dat het geen overtreding is zoals je zegt doordat het momentum anders ligt.
Het kan ook zijn dat de manier van inkomen wel gevaar op levert voor de verdediger en dan is het weer wel een overtreding. Veel hangt af van de waarneming van in dit geval Liesveld.
Hij is namelijk de aangewezen man om de situatie te beoordelen. En wat wij zien hoeft niet te zijn wat hij ziet.

Wij zitten immers op de beste plek namelijk voor de tv, zien 20 herhalingen uit 10 hoeken. Dat maakt het vak van scheidsrechter zo verdomd moeilijk. Hij heeft maar 1 moment en daar moet hij het goed zien. De analytici hebben al die beelden wel en vormen daar hun oordeel op. En dat is eigenlijk fout.
Mooiste project zou zijn, een webcam op het hoofd van de scheidsrechter en dan via die beelden dan een beoordelen wat de beste scheidsrechter dan ziet.
Dan pas kan je een eerlijk oordeel vormen, waarom hij tot een bepaalde beslissingen overgaat.

Maar ja dat is dagdromerij vrees ik

29 juli 2013 om 16:51

@ The Ref

Je kan hem wel terugvinden op youtube hoor, en dan niet de herhaling bekijken maar het eerste beeld dan heb je dezelfde lijn als de scheids alleen van een iets grotere afstand.

Zal overigens nog wel even duren, maar ik hoop dat de scheidsrechters in de toekomst ook gebruik mogen maken van Google Glass (of vergelijkbaar iets als dit zijn intrede doet in onze samenleving), zou toch een geweldige vooruitgang zijn denk je niet?

29 juli 2013 om 19:23

@ Hanzz

Is een optie, maar zelfs met terugzoeken heb ik toch alle info van jullie, dus helemaal blank ben ik al niet meer .

Webcam op je hoofd of Google Glass beetje zelfde principe natuurlijk. Maar je krijgt als toeschouwer wel het beeld dat de scheidsrechter ziet.
Voor onze beeldvorming zou dat absoluut een vooruitgang zijn. Immers dan zie je direct waar hij voor fluit (als we het al zien ).
Maar ook met dit ga je dan de discussie achteraf wel krijgen. Maar het geeft wel een beeld hoe een scheidsrechter af en toe moet handelen. Voor ons tv kijkers hebben we bijna altijd de juiste hoek. Lopen er geen spelers in de weg etc.
Een scheidsrechter is altijd bezig om niet in de weg te lopen en toch een zo optimaal zicht te houden op de situatie. En ik kan je uit ervaring zeggen dat dit echt niet altijd makkelijk is.

Dat is ook waarom ik in dit soort topics eigenlijk altijd zeg, mensen pak eens een fluit op en ga het zelf eens doen. Kom dan terug en kom je ervaring eens delen. De meeste van diegene die reageren hebben nog nooit een fluit in een wedstrijd gehanteerd, maar hebben wel hun mond vol over hoe een scheidsrechter het zou moeten doen.

Ik vind dat ze bij AZ niet zo moeten zeuren. Want de 1-0 van AZ werd ook vooraf gegaan door een duidelijke overtreding van Gouweleeuw die Blind helemaal ondersteboven loopt. Aan het eind van de wedstrijd hebben ze beide een aantal keer geluk gehad en een aantal keer niet, zo werkt het nou eenmaal.

Geen idee welke minuut het was, maar het was in ieder geval al laat in de wedstrijd. De camera zoemt in op Verbeek die met een cynisch lachje langs de kant van het veld staat... Hoofdschuddend. Het tweede beeld dat is me is blijven bijhangen is dat gelijk na de wedstrijd Verbeek al in gesprek was met een verslaggever van Radio 1. Verbeek kennende kwam ik al snel tot de conclusie dat hij weer wat te klagen had, dus ik heb dat fragment de volgende dag gelijk terug geluisterd.

Verslaggever: ''ja ik sta naast Verbeek de verliezende coach die zie ik met zijn hoofd nee schudden.''

Verbeek: ''ja je kunt tien arbiters op het veld zetten, maar het gaat om kwaliteit. Je moet dingen zien en als je dingen niet ziet.. zet er dan maar tien neer. Vooraf dat zij die goal maken is duidelijk een overtreding, daarvoor is een cornerbal. Dat heb je allemaal niet mee en dan wordt de wedstrijd daardoor beslist en dat is jammer.

Verslaggever: ''je komt met twee nul voor en dan krijg je een hele softe tegengoal een eigen inzet. En bij de gelijkmaker kwam je keeper niet echt sterk voor de dag.''

Verbeek: ''ja dat is jammer van de tegengoals. Ik zei het al, het arbitrale sixted werkt niet mee en zelf heb je de nodige dingen om aan te werken. Dat is gewoon jammer, want ik denk dat we vandaag aardig ons visitekaartje hebben afgegeven en vandaag de schaal hadden kunnen binnenhalen.''

Het radioverslag gaat dan nog even door, maar uiteindelijk gaat het toch weer over de arbitrage. Nou begint dat fragment één minuut na de wedstrijd en het gesprek eindigt iets van drie minuten later. Ik ben van mening dat Verbeek vijf minuten na het laatste fluitsignaal een spreekverbod moet krijgen. Tot vier keer aan toe begon de verslaggever helemaal niet over de arbitrage, maar was het Verbeek die als eerste erover begon te klagen.

Nu is daar op zich niets mis mee, want als ze iets fout doen dan mag dit gezegd worden, maar bij Verbeek krijgt dit de overhand. Hij kan dit niet loslaten en hij voelt zich persoonlijk aangevallen tot op het kinderachtige aan toe. Het resultaat van Verbeek zijn uitspraken is echt nog erger, want het blijft meerdere dagen een gespreksonderwerp. De spelers worden er ook bij betrokken en krijgen vragen afgevuurd over de arbitrage. Het seizoen is nog niet eens begonnen en nu al is er gezeik op de scheidsrechters. Met de norse, haast schuimbekkende Verbeek voorop die gedurende de wedstrijd zijn emoties al niet kan onderdrukken. Het acceptatie niveau van foutieve beslissingen van de arbitrage is zo ontzettend laag bij sommige trainers en spelers, dat ze niet eens meer een wedstrijd kunnen analyseren. En dat je klaagt over grote foutieve beslissingen is nog tot daar aan toe, maar het gaat tegenwoordig om gewoon om corners of kleine overtredingen.

In de oefenwedstrijd van Feyenoord - Getafe was een overtreding die gewoon de boek
en in gaat als een doodschop bestraft met geel. Dat zijn pas arbitrale dwalingen en dat kan opgelost worden als dit terug wordt gekeken door de vierde man, maar we doen nu net alsof alle beslissingen moeten worden nagekeken en als er iets niet klopt, dan gaat iedereen opeens zitten zeiken. Verbeek is een type mens dat dit soort gezeik in stand weet te houden en weet over te dragen aan zijn spelers. Dat vind ik een gevaarlijke combinatie als een heel elftal en hun leider zich ten onrechte voelen benadeeld bij het niet erkennen van een kleine overtreding of een corner. Dan kan alleen maar erger worden gedurende het seizoen.

Als Overtoom meteen was gaan liggen had de scheidsrechter zeker gefloten voor een overtreding. Nu koos Overtoom ervoor om een paasr meter door te lopen zodat hij in het strafschopgebied belandde en ging toen pas vallen, op zoek naar de strafschop. Daar trapte Liesveld niet in. Als de grensrechter beter had opgelet en gewoon had gevlagd voor buitenspel hadden we deze discussie trouwens uberhaupt niet gehad.

Ik snap de hele discussie eigenlijk niet.. natuurlijk, arbitrage was niet best, maar al met al denk ik dat beide ploegen evenveel mee als tegen hebben gehad.
- al dan niet overtreding op Blind waar vervolgens een doelpunt uit voortkomt;
- overtreding op Overtoom, maar absoluut niet in het strafschopgebied;
-gudelj die toch al veel eerder met minimaal 4 gele kaarten het veld af had gemoeten.

Kortom, ik denk als je de discussie punten tegen elkaar wegstreept dat het prima is zo.

Het was wel degelijk een vrije trap voor AZ, maar ik wil niet zeggen dat Ajax is geholpen door de scheids. Ik vind dat altijd een slap excuus trouwens. Vond dat AZ het prima deed, maar ajax won terecht en zal wel weer dikke kans maken op de titel.

Ik blijf het maar zeggen, maar ik word niet goed van dat oeverloze gezeur op de arbitrage door spelers en trainers. Blijkbaar mogen ze ongeremd kritiek spuien terwijl ze misschien eens wat vaker in de spiegel moeten kijken. wat zouden we er van vinden als bijvoorbeeld Liesveld hetzelfde zou doen en na de wedstrijd voor de camera's zou zeggen: " tja datisnatuurlijk slecht van AZ dat ze een 2-0 voorsprong zo gemakkelijk uit handen geven. Dat waren natuurlijk 2 grote blunders van Goudeleeuw (eigen doelpunt) en Estaban (werkt bal niet goed weg). Dan kan Verbeek wel commentaar hebben maar dat overkwam hem en zijn team vorig jaar ook regelmatig. verbeek managed dit gewoon niet goed blijkbaar."

Stel je voor dat Liesveld dit gezegd had, dan zouden heel veel azijnzeikers zeggen dat dit niet kan, zie maar bijvoorbeeld de actie van Gözübüyük die door heel veel mensen bekritiseerd werd vorig jaar. Nee ophouden met dit gezeur en meer naar je eigen prestaties kijken.

29 juli 2013 om 11:06

Maar dat heeft Verbeek ook keurig gezegd, dat ze Ajax weer terug in de wedstrijd hebben gebracht en de doelpunten veel te makkelijk weg gaven. Zelfs de derde goal vond hij dat De jong veel te veel ruimte kreeg om in te koppen... In mijn optiek kan je daar als verdediger vaak weinig aan doen, zeker als kleine back. De Jong had daar in mijn ogen eerder verdedigd moeten worden door 1 van de centrale verdedigers maarja.

Voor de rest wat betreft de scheidsrechter, in beide richtingen waren er genoeg op- een aanmerkingen. Ik kan (als Az-er) door mijn gekleurde bril kijken en alles in mijn voordeel verklaren, maar als ik me dan in Ajax verplaats snap ik hun ook weer heel goed. Als verdediger vond ik trouwens die botsing bij de 1-0 geen overtreding, maar dat ter zijde

29 juli 2013 om 16:48

@hanzz het gaat me hier nu specifiek over Verbeek. Hij kan inderdaad ook kritisch zijn naar zijn eigen team en ook ruiterlijk toegeven als het niet goed is. Het gaat me meer om het feit van het oeverloze gezeik wat altijd eenrichting is terwijl men gewoon naar zichzelf moet kijken en daarmee klaar. Door maar te zeuren over de arbitrage lijkt het bijna de schuld dat is van Liesveld dat Ajax met 2-0 achterstaat (volgens de Boer) en AZ verliest volgens Verbeek en een aantal Spelers.....

Graag zou ik eens antwoord willen hebben welke persoon deze polls verzint. Het is bijna altijd het uitlokken van groepen tegen elkaar. Het gaat veelal over iets waarbij Ajax betrokken is en waarbij voor de hand ligt dat de uitkomst al bekend is. Wanneer je een scheldwoord gebruikt of andere taal dan krijg je van deze zelfde site een waarschuwing etc etc stop gewoon met die polls en probeer als Voetbalzone je voorkeur voor welke club dan ook te vermijden. Geen Polls meer dat zou een hoop kwaad wat je hiermede kweekt al de kop indrukken.

Kan er geen aparte "gezeik over de arbitrage" pagina komen! Het seizoen moet nog beginnen en het gezeik barst alweer los. De scheidsrechter past zich aan aan het niveau van de competitie en de ene keer heb je m mee en de andere keer tegen!

Grrrrr, ik word hier zo moe van. Ten eerste; laat iedereen eens ophouden met dat gelul over 'ajax dat bevoordeeld wordt door de arbitrage'. Dat is niet (meer) zo en de statistieken over vorig seizoen bewijzen zelfs dat Ajax meestal zwaar wordt benadeeld (!!!) door de arbiters.

Ten tweede; hoewel ik toegeef dat veel te maken had met Blind's fysieke nadeel en hij dus het duel had moet mijden, was de actie van Gouweleeuw onreglementair om het simple feit dat Gouweleeuw zijn armen gebruikte en Bind wegduwde. Onterecht goal dus.

Ten derde; Overtoom stond buitenspel, dus om die reden al discussie gesloten.

Ten vierde; in de herhaling zie je dat Overtoom na de vermeende overtreding doorloopt en pas als hij ziet dat hij de bal niet meer kan halen, gaat liggen. Sorry, maar kansen verspeeld op zo'n moment, hoewel ik toegeef dat ik ook dacht aan een overtreding en zelfs rood toen ik het voor het eerst zag.

Ten vijfde; Ajax was verdomme beter, had meer balbezit en, belangrijker, meer doelrijpe kansen. Ik heb geteld, 7 tegen 4 en dan heb ik die eigen goal nog niet geteld als kans. Laten we hierover ophouden.

Ze moeten niet zoveel zeuren! Iedereen heeft wel eens nadeel en ook voordeel aan arbitrale dwalingen. En eigenlijk houden die de sport ook leuk, als je met vrienden praat over een wedstrijd gaat het vaker over een foute beslissing. De een lacht zich dan een ongeluk en de ander zit te mokken over de scheidsrechter. Maar de volgende speelronde is het weer andersom. Dat maakt het nou zo leuk mensen!
Sommige jaren heeft de ene ploeg meer voordeel van de scheidsrechter dan de andere. Daar moet je het maar mee doen, want ook met doellijntechnologie zal er een rode kaart gegeven worden die niet terecht was. Of een rode kaart die juist wel gegeven had moeten worden.

Geniet nou gewoon van het spelletje, deze dingen gebeuren toch. Je kan er niks aan veranderen. Op naar het nieuwe seizoen!

Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat Ajax afgelopen seizoen de scheids niet mee heeft gehad. Echter is het wel schokkend om te zien hoe alle Ajacieden hier nu massaal hun gelijk komen halen na 1 seizoen waarop ze de scheids niet mee hebben gehad. Het is vaak zat zo geweest dat Ajax in situaties bevoordeeld is, ik weet niet waarom er nu opeens word gesproken alsof Ajax de scheids altijd tegen heeft en weet ik wat allemaal nog meer. De term Lucky Ajax komt overigens ook niet uit de lucht vallen. Dat ze een keer een seizoen geen geluk hebben gehad wil niet meteen zeggen dat Ajax altijd benadeeld is of iets ..

Bij AZ hebben ze een wonderlijke, subjectieve kijk op arbitrage. Bij voordeel - eerste doelpunt tegen Ajax afgelopen zaterdag - is er niets aan de hand, bij een twijfelgeval - Overtoom wordt wat gehinderd, gaat door en besluit te vallen - zijn de rapen gaar. Wees eens kerel en streep het een tegen het ander weg. De arbitrage in Nederland verandert echt niet binnen 1 jaar. En, beste Azetters, ga even met mij terug in de tijd: vorig seizoen won AZ - ondanks een veel beter spelend verjongd Ajax - met 0-3 de halve bekerfinale in Amsterdam. Kijk even de eerste 2 doelpunten terug......ja? We snappen elkaar!!

Wat een gezeik weer!! tot dat technologie wordt ingevoerd in het voetbal blijven we dit soort gezeik houden!!

Met voor en nadeel voor elk team. (de één iets meer dan een ander in een seizoen!)

Gezeik!

schuldige van dit allemaal. Voorop Fifa/uefa, Knvb, Clubs!!..in die volgorde.

Fifa/uefa als internationale organisatie moet dit gewoon invoeren. Knvb (met hulp van andere landen) kan druk uitoefenen om dit er door heen te krijgen.
en als laatste clubs...clubs kunnen er voor zorgen door bij de Fifa/uefa te gaan zeiken/dreigen om dit er doorheen te krijgen.

29 juli 2013 om 11:18

Ajax is de enigste club in Nl die openlijk tegen tech. hulpmiddelen is.
Samen met de grote clubs uit andere landen trekt ajax al jaren ten strijde tegen tech. hulpmiddelen. Als grote club willen ze hun arbitrale voordeel niet kwijt.

29 juli 2013 om 11:19

Kortom je blijft gezeik houden.

29 juli 2013 om 11:20

Dit is het eerste wat is lees.. Hoe weet jij dat? Bel je wel eens met Overmars, Jonk of Frank de Boer?

29 juli 2013 om 11:29

Ajax voert twee redenen aan voor de afwijzing. "invoering kost wereldwijd, dus voor ongeveer één incident in de twee jaar, miljarden en voetbal is in onze optiek een mensensport en moet dat blijven.

http://sport.fok.nl/nieuws/404402/1/1/50/jol-en-an...

29 juli 2013 om 11:46

onzin nog nooit iemand van ajax horen roepen dat ze tegen tech hulpmiddleen zijn!!
jij bent gewoon zo'n hatertje die altijd ajax zwart probeert te maken

get a life hatertje

Calimero gedrag.

Ik vond de scheidsrechter over de hele wedstrijd gezien niet partijdig fluiten. Misschien had hij voor die overtreding op Overtoom moeten fluiten, maar in het achterhoofd zal hebben gespeeld dat hij de 1-0 van AZ afgekeurd had moeten worden voor een overtreding op Blind.

Tja beslissingen van scheidsrechters.....we zullen het er met zijn allen nog veel vaker over hebben komend seizoen ben ik bang voor.
Iedereen "overkomt" wel wat en op het eind van het seizoen is er niemand kampioen door geworden dat is zeker.
Wat ik een veel kwalijkere zaak vind is dat ze het dak van die snelkookpan dicht hadden.
Abnormaal en ongehoord.
Het voetbal wordt op die manier gedegradeerd tot een veredeld zaalspelletje en dat bij 50 graden.
Te absurd voor woorden wat ze daar doen.
En ja mischien heeft de scheids daar dan ook wel last van.
Ik vond het als "neutrale " kijker nou niet zo schokkend wat er verkeerd ging.
Ajax moet niet piepen want die staan gewoon 2 x te schutteren bij de tegengoals en az geeft de goals al helemaal kado dus.

29 juli 2013 om 11:19

Je hebt deels gelijk. Maar in mijn ogen ging er aan de 1-0 een overtreding vooraf op Daley Blind.
De manier van inkomen is volgens mij niet normaal. Maar geloof dat veel andere mensen anders vinden...

En dat ze niet goed staan is wat anders. Maar overtreding is overtreding.

29 juli 2013 om 11:31

Kan ik me wel in vinden maar als blind iets meer "een kerel" was geweest in dat duel was de situatie niet ontstaan.
De grootste ophef ontstaat doordat er een doelpunt gemaakt wordt direct na die "botsing/overtreding".
Dan kan je de arbiter er wel op aanvallen maar ik zou eens goed naar de looplijnen en handelingen van de twee centrum verdedigers kijken .
Ik wil niet veel zeggen maar dat waren fouten in de categorie marcello/derijck.

29 juli 2013 om 11:51

@ l@renz@

Daar ligt het hele punt namelijk. Het gaat er niet om wat jij waarneemt maar om wat Liesveld in dit geval waarneemt.
Liesveld heeft geen 20 herhalingen uit 10 verschillende camera hoeken. Hij moet op dat moment een beslissing nemen vanuit zijn positie.

Stop met het gezeik op de fouten van een scheidsrechter. Hoeveel fouten hebben Ajax en AZ wel niet gemaakt?

Iedere foute pass is een fout, iedere poging op doel die over of naast gaat is een fout. Aan het eind van een wedstrijd heeft de "man in het zwart" de minste fouten op zijn naam staan.

Als een keeper een fout maakt waardoor de wedstrijd verloren gaat wordt hij toch ook niet ontslagen. Maar als ik hier zo de reacties lees (en vorig jaar idem) moet Liesveld nooit meer een wedstrijd fluiten.

Ga voor het gemak allemaal zelf eens een fluit hanteren en kom na de wedstrijd maar eens terug met je eigen ervaringen.
Overigens graag ff melden welke wedstrijd iemand gaat fluiten. Kom ik hem met alle liefde wel even bekijken

Ajax heeft gewoon te vaak voordeel van de arbitrage. Daar zijn publiek , (oud) -spelers etc wel mee eens.
De (westerse) media is daar ook schuldig aan door arbiters aan te vallen die is geen voordeel hebben gegeven aan ajax,, valse onderzoeken, arbiters onder druk zetten etc.

29 juli 2013 om 11:40

hahahahahah zou niet eens moeten reageren maar ik doe het toch maar slaat nergens op wat je zegt

De (westerse) media is daar ook schuldig aan door arbiters aan te vallen die is geen voordeel hebben gegeven aan ajax,, valse onderzoeken, arbiters onder druk zetten etc???

geef eens voorbeelden dan want je (denk)het allemaal wel te weten he???

pffff lachwekende reactie!!!! hater

29 juli 2013 om 16:03

Noem nou maar even namen van (oud)-spelers. En welke valse onderzoeken bedoel je en wat bedoel je met "onder druk zetten"?

Als het om Ajax gaat dan lees ik niets anders dan zulke reacties van jou, maar je komt nooit met namen, bewijzen, feiten etc. Aangezien jij altijd graag negatief reageert op Ajax dan verwacht ik wel wat onderbouwing van jou. Maar aangezien jij dat nooit kunt waarmaken, vraag ik mij af uit welke duim jij dit allemaal zuigt.

Maar jij bent niet de enige hoor. Dus je hoeft je niet te schamen.

29 juli 2013 om 20:24

Perez en V Halst hebben laatst nog aangeven dat ze tijdens hun carriere meemaakte dat wanneer je bij ajax speelt bijna alle twijfelgevallen mee krijgt. Precies wat viergever hier aangeeft

29 juli 2013 om 22:02

Tja, wat zij zeggen klopt natuuuuurlijk altijd. Ik ga liever uit van mijn eigen waarnemingen en de laatste 2 seizoenen zijn meer situaties in het nadeel van Ajax gefloten dan in het voordeel.

Maar hoe zit het nou met die zogenaamde "onderzoeken" en scheidsrechters onder druk zetten, waar jij het over had? Wat van Halst en Perez ooit zou hebben gezegd, kan mij een worst wezen. Ik vind belangrijker om te weten hoe jij erbij komt dat scheidsrechters onder druk worden gezet om zo in het voordeel van Ajax te fluiten. En die "onderzoeken" vindt ik ook wel heel belangrijk.

Maar tja, tot nu toe heb ik nog niets gehoord van de Uefa inzake "onderzoeken" en onder druk zetten van scheidsrechters i.v.m. Ajax. Dus die duim van jou wordt alsmaar dikker en dikker door al dat zuigen.

Ooh ja, als je niet met mij eens bent hoef je mij geen rood duimpje te geven hoor. Dat duimpjessysteem is alleen maar voor bange mensen bedoelt die geen mening durven te geven.

30 juli 2013 om 14:29

Jammer dat jij mensen met een andere mening persoonlijk aanvalt. Totaal geen respect voor een ander en alleen geloven in je eigen waardeloze bedachten( ik reageer precies zoals jij doet). Met je duimpjessysteem...held

30 juli 2013 om 16:54

Ik vind het altijd jammer dat iemand met een enorm grote bril op altijd de club moet aanvallen waar hij een hekel aan heeft. Ik lees heel vaak reacties van J.staatsen en die zijn altijd maar negatief over Ajax. Het maakt niet uit wat er ook gebeurt bij Ajax. Ajax wint een wedstrijd en het ligt aan de scheids, Ajax wint tegen een topclub en deze club was niet gemotiveerd, Ajax wordt kampioen van de armoede, De Boer wordt coach van het jaar, maar dat komt omdat hij bij Ajax zit, Een speler krijgt geen schorsing en de Knvb is meteen Knjb. Moet ik nog doorgaan?

Ik heb respect voor mensen die zich gewoon normaal kunnen gedragen en dan maakt het totaal niet uit of het een Feyenoorder of een Psv-er is. Zoals je in mijn profiel kunt zien heb ik zelfs respect voor Strootman, terwijl ik hem de misselijkste speler vind. Echter ik weet ook wat voor een persoon hij is en wat hij in privé heeft gedaan voor iemand die ik ken. Dus zelfs hij verdiend mijn respect.

Verder vraag ik niets anders dan bewijzen en/of feiten en tot nu toe kan J.staatsten daar nog steeds geen antwoord op geven en dat gebeurd al maanden lang zo met hem.

Dus moet ik dan respect voor iemand hebben die via een publieke website alleen maar onzin aan het verkondigen is over Ajax en de spelers zonder ook maar ooit met feiten en waarheden te zijn gekomen?

Maar hiddebaatje, Weet je waar ik het meest hekel aan heb? Aan mensen die hun reacties aanpassen om zo anderen die op hen hebben gereageerd zwart te maken. Dat vind ik echt misselijk. Wellicht weet jij wel wie ik bedoel. Dus kom a.u.b. niet met woorden zoals "respect en held".

30 juli 2013 om 00:20

J.staatsen,

Weer vergeten je pillen te nemen. Een item over Ajax en de arbitrage en je bent er weer als de kippen bij om te beweren dat Ajax de arbitrage altijd mee heeft.

Hierboven beweer je zelfs dat Kessler ingreep destijds omdat Ajax bevoordeelt zou worden t.o.v. va Twente. Diezelfde Vink werd door Kessler vd halve finale vd EL afgehaald,
Je bedoelt dezelfde Kessler die dat jaar de schaal mocht uitreiken aan zijn favoriete club, Twente nadat hij zelf na de winterstop ging over de aanstellingen vd scheidsrechters. Erg objectief van die meneer Kessler die daarna blijkbaar als beloning plaats mocht nemen in de RvC van Twente.
Blijkbaar is het je ook ontgaan dat een aantal jaren daarvoor een voormalig directeur van Twent, Jaap Uilenberg, de scheidsrechters onder druk zetten.

Al vaker gezet dat je overal complottheorieen ziet. Snel weer je pillen innemen voordat je jezelf (en Twente en Kessler) nog verder belachtelijk maakt.

En de 1-0 dan? Gouweleeuw beukte Daley Blind 3 meter opzij een geen 2 meter van de scheidsrechter af. Die 1-0 had niet eens geteld moeten worden.

Och och och krijgen we dat gezeur bij AZ weer dat Ajax vaak de scheids mee heeft. Waar waren jullie de afgelopen seizoen? Ajax zou 85 punten ongeveer moeten hebben als alle scheidsrechters hun werk fatsoenlijk op Nederlands betaalvoetbal niveau, deden. En dan heb ik het alleen nog over doelpunten want 1 zo'n doelpunt kantelt een wedstrijd.

Maar nog 1 vraagje, weet er iemand wanneer de laatste keer was dat AZ niet zeurde over de scheids na een verloren wedstrijd?

Wat een gemekker van Az,kijk gewoon naar je eigen spel.
Geef bijvoorbeeld aan dat de 2 overtredingen van Gudelj ook geel waard waren of dat de strategie van Az niet de schoonheidsprijs verdiende.
Slechte verliezers in Alkmaar.

29 juli 2013 om 11:47

Strtegie van een team heeft hier helemaal maar dan ook helemaal niks mee van doen.wat ik wel met je eens ben is dat ze niet moeten piepen. (beide niet ovrigens)

ten eerste toe de bal naar overtoom werd gespeeld stond hij buitenspel en zijn juliie ook vergeten wat er bij blind werd gedaan.

AZ kreeg hun eerste kans op goal na een overtreding op blind.
In de tweede helft hun eerste kans. Ajax speelde met AZ in de eerste helft.

Als we toch op de scheids aan het zeiken zijn Verbeek ... dan had die middenvelder die van nac kwam ook wel eens een kaart mogen of zelfs moeten hebben. Was 5 keer veels telaat en je zag Alderweireld al tellen.

Overtoom vond ik wel heel simpel neergaan telkens hoor. Ik snap dat de scheids die laatste overtreding als een zwalbe zag. Hij had natuurlijk een vrije trap moeten geven.

Heel cliché, maar wel waar: in een wedstrijd krijg je vrije trappen voor en tegen, al dan niet terecht.
Zolang er geen electronische hulpmiddelen worden toegelaten in het voetbal, blijft het mensenwerk.
You better get used to it.

Ajax krijgt wel vaak de scheids mee als iedereen eerkijk is

29 juli 2013 om 15:22

Als dat zo was dan waren we afgelopen seizoen met dik 16 punten voorsprong geëindigd op plek 1....als iedereen eerlijk is.

Maar daar wil je het vast even niet over hebben he?

29 juli 2013 om 15:25

Waar heb jij het nou over? De competitie is nog niet eens begonnen en jij zeurt alweer dat Ajax de scheidsrechter vaak mee zou krijgen. Ooh wat kom jij geloofwaardig over.

beste verbeek ,

dankzij de fouten van de scheidsrechter wist az vorige jaar de halve finale te winnen van ajax
2 penalty's niet gegeven aan ajax waar je verbeek niet over hoorde klagen , ook bij de 0-2
van altidore ging er een handsbal aan vooraf !!! dus viergever en verbeek als de scheidrechters
echt zo goed zouden moeten zijn zoals jullie hier janken , dan hadden jullie dit jaar nieteens supercup en europees
gespeeld

29 juli 2013 om 22:07

Ik geef je groot gelijk hoor, maar een coach die toegeeft dat zijn team heeft gewonnen dankzij scheidrechterlijke dwalingen zijn zeer zeldzaam op deze wereld.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren