Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Arveladze moet door conflict met Ajax afzien van overgang naar Vitesse’

Laatste update:

Vitesse moet waarschijnlijk verder zoeken naar een opvolger van Fred Rutten. Voorzitter en eigenaar Merab Jordania leek van plan om landgenoot Shota Arveladze aan te stellen als nieuwe trainer, maar de Georgische oefenmeester moet naar verluidt afzien van een overgang naar Arnhem.

/

De reden hiervoor is een conflict met zijn ex-club Ajax, zo meldt het Algemeen Dagblad. De veertigjarige Arveladze speelde tussen 1997 en 2001 voor de Amsterdammers, die twee jaar geleden claimden nog ruim 300.000 euro tegoed te hebben van de voormalig spits. Aangezien de Georgiër dit bedrag niet betaalde, heeft Ajax beslag laten leggen op zijn tegoeden.

Omdat deze zaak nog niet is opgelost, zou het voor Arveladze niet mogelijk zijn om in Nederland een bankrekening te openen en gaat een overgang naar Vitesse niet door voor de huidige coach van het Turkse Kasimpasa. De oud-aanvaller zou in 2001 al akkoord zijn gegaan met een contractverlenging in Amsterdam, maar vertrok vervolgens toch transfervrij naar Glasgow Rangers.

Denk je dat Shota Arveladze een goede trainer zou zijn voor Vitesse?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik heb het hier al vaker geroepen ik denk Henk Ten Cate. Heeft een succesvol verleden bij Vitesse en Chelsea.

30 mei 2013 om 10:23

Zou Henk het bij Vitesse ook voor niks doen?

30 mei 2013 om 10:24

Henk ten Cate vind ik wel een goede trainer, maar is echt enorm eigenwijs. Die kan volgens mij helemaal niet om gaan met een eigenaar die van alles wil bepalen.

30 mei 2013 om 10:30

Henk ten Cate wil niet, hij is nu bezig met een huis te laten bouwen in het zuiden van europa en heeft aangegeven geen belang te hebben bij hun een club ver daarvan vandaan

30 mei 2013 om 10:35

die 300.000 hoest Jordania toch zo op? Aangezien het 2e elftal gemiddeld 3 ton per jaar verdient lijkt mij dit peanuts.

Ik ben niet op de hoogte van de ins and outs van deze rechtszaak, maar mocht Shota Arveladze inderdaad nog een dergelijk bedrag verschuldigd zijn aan Ajax is het meer dan terecht dat de Amsterdammers beslag hebben laten leggen op z'n spullen.

30 mei 2013 om 09:48

Ik heb de deur voor je opengezet, trappen maar!

30 mei 2013 om 10:00

Inderdaad. Maar mocht het niet zo zijn, dan natuurlijk niet.

30 mei 2013 om 10:19

Alsof Jordania zijn gedroomde trainer laat schieten voor 3 ton. Als Jordania hem echt wilt betaalt hij dat wel.

30 mei 2013 om 10:49

Het klopt niet dat Arveladze transfervrij weg is gegaan. Hij is juist nog net (als bijv emanuelson) in het laatste jaar van z'n contract verkocht aan Glasgow Rangers zodat hij niet transfervrij zou gaan!! Volgens mij ging Shota in de voorbereiding op het seizoen 2001-2002 naar de Rangers...

30 mei 2013 om 11:08

En als Jordania hem echt graag wil hebben, dan komt hij naar Vitesse. Wil hij dit niet, dan gaat hij niet!

Wat is de tussenstand in het wereldkampioenschap open deuren intrappen?

30 mei 2013 om 11:42

Hier bericht 1 welke aangeeft dat de info van VZ niet klopt:

Arveladze naar Glasgow Rangers
29/08/2001 20:27

Shota Arveladze verhuist naar Glasgow Rangers. De aanvaller van Ajax doorstond woensdag de medische keuring en tekende een contract voor vier seizoenen bij de Schotse club. De clubs werden het eerder op de dag al eens over de transfersom van de Georgiër. Naar verluidt ontvangt Ajax ongeveer tien miljoen gulden voor Arveladze.

De 28-jarige aanvaller beseft dat de overgang het beste is voor alle partijen. 'ik heb een goed gesprek gehad met Dick Advocaat. Hij is heel eerlijk tegen mij geweest. Ik ben niet bang voor de grote concurrentie bij de Rangers. Ik zal net als de andere aanvallers moeten vechten voor een plek in de basis', aldus Arveladze.

Omdat hij met Ajax al uitkwam in de voorronde van de Champions League, is Arveladze niet speelgerechtigd voor de Rangers in de Uefa Cup. Zijn optreden zal dan ook beperkt blijven tot de Schotse competitie en het bekertoernooi.

Voor Ajax is de verkoop van Arveladze een financiële meevaller. Begin dit seizoen slaagden de club en de aanvaller er niet in tot overeenstemming te komen over een nieuw contract. Een tijdelijke verbanning uit de selectie was het gevolg. Onder druk van de publieke opinie en met het oog op de belangrijke reeks wedstrijden, werd Arveladze weer toegelaten tot de selectie. De club liep echter het risico dat Arveladze aan het einde van het seizoen transfervrij zou vertrekken. Glasgow Rangers voorkwam dat rampscenario.

Hier bericht 2 met de juiste info mbt beslaglegging:

Ajax heeft beslag laten leggen op de Nederlandse bankrekening van Shota Arveladze. De Georgiër is volgens de Amsterdamse club nog zo'n 300.000 euro aan de koploper van de eredivisie verschuldigd.
Drie ton
De voormalige spits van Ajax werkt op dit moment als hoofdtrainer bij Kayserispor. Hij was vorig seizoen nog assistent-trainer bij AZ. Ajax heeft beslag laten leggen op de rekening van Arveladze na een uitspraak van de Hoge Raad, die oordeelde dat er bij de transfers van Shota Arveladze en Michael Laudrup te weinig belasting is betaald. De leiding van de Amsterdamse club kan zich nog steeds niet vinden in die uitspraak.

'ajax heeft geen andere keus'
''voorop staat dat Ajax nog steeds vindt dat er een transfersom en geen loon is betaald in deze zaken, echter de Hoge Raad heeft voor een deel en onherroepelijk anders geoordeeld", meldt een woordvoerder. ''ajax heeft met betrekking tot dat geen andere keus dan beslag te leggen. Onder andere omdat als we dit niet doen, het naheffingstarief waarvoor we worden 'aangeslagen' omhooggaat, van 60 naar 150."

Het kan aan mij liggen voor de rest maar normaliter is het de werkgever in Nederland die inkomstenbelasting inhoud dan wel betaald. In deze kan ik mij dus goed indenken dat Shota zoiets heeft van, betalen jullie maar. Hoe het nu exact in elkaar steekt juridisch en wie hier nu wat verschuldigd is aan de belastingdienst weet ik niet maar het is een rare situatie met een rare constructie destijds.

30 mei 2013 om 21:58

Hanzz,

Je opsomming klopt grotendeels. Arveladze was niet tranfervrij. Vlg. mij heeft Arveladze niet meegespeeld in de voorronde vd CL waarin Ajax tegen Celtic speelde. Adriaanse mocht hem niet opstellen v. Beenhakker/v. Eijden om de verkoopwaarde hoog te houden. Arveladze was dus wel speelgerechtigd voor Glasgow in Europa.

De feiten in de belasting zijn vrij gecompliceerd. Er speelde voor Ajax 2 probemen.
1. Ajax betaalde een transfersom aan Dinamo Tiblisi terwijl achteraf zou zijn gebleken dat Arveladze tansfervrij was. Die transfersom zou netto in de zakken zijn verdwenen van Arveladze en/of zijn zaakwaarnemer. De Belastingdienst heeft gesteld dat dit netto-loon was voor Arveladze waarover loonbelasting/inkomstebelasting (met eventueel een maximale boete van 100) was verschuldigd. Vlg. mij heeft dat niets te maken met dit beslag.
2. Naast de transfersom is er een aanvullende betaling/transfersom afgesproken aan Tiblisi voor ieder seizoen of een bepaald aantal wedstrijden dat Arveladze voor Ajax zou spelen.
Ook hier heeft de Belastingdienst gesteld dat er sprake was van loon. De vraag is o.a. of er sprake is van bruto of netto loon. Over dat loon moet loonbelasting/inkomstenbelasting worden ingehouden. Dit heeft vlg. mij geleid tot het beslag.

De werkgever houdt wel loonbelasting in, dit gaat normaliter ten laste van de werknemer tenzij er sprake is van een netto-afspraak.. De werknemer ontvangt dus gewoon een netto-bedrag (bruto minus loonbelasting).
Als Ajax bijv. bruto 5 ton extra heeft betaald per jaar (aan Tiblisi). Moet Ajax ten laste van Arveladze 3 ton inhouden waardoor Arveladze 2 ton netto overhoudt.
Zou de Belastingdienst kunnen aantonen dat Ajax een netto-afspraak heeft van 5 ton dan wordt dat een dure grap. Voor 5 ton netto is het bruto-salaris van 1,25 mln nodig. De verschuldigde loonbelasting van 7,5 ton zou dan geheel ten laste van Ajax komen.
Ajax heeft door beslag geprobeerd om de verschuldigde loonbelasting van 3 ton bij Arveladze terug te vorderen en daarbij waarschijnlijk het standpunt ingenomen dat er een bruto loonafspraak was i.p.v. een notto loonafspraak.

N.b. over de rare constructie(s)
M.b.t. tot de transfer van Laudrup had Ajax zeker boter op het hoofd. Aan een Oost-europese club is een transfersom betaald terwijl Laudrup transfervrij was in Japan. Over die transfersom heeft Ajax loonbelasting moeten betalen.
Bij Arveladze lag het gecompliceerder omdat hij door Tiblisi was verhuurd aan Trabzonspor. Ajax is door de HR grotendeels in het ongelijk gesteld en dat heeft ze ontzettend veel gekost. Het verrassende is dat Nac m.b.t. de tweelingsbroer v. Arveladze wel in het gelijk is gesteld.
bijv.

Ze kunnen zijn salaris toch ook gewoon storten op een buitenlandse rekening? Ik zie het probleem wat dat betreft niet zo.

30 mei 2013 om 09:50

Ik wou het zelfde zeggen waarom zou dat niet kunnen dan. Of het moet zo zijn dat je bankrekening Nederlands moet zijn maar ik ken die regel niet...

30 mei 2013 om 09:53

Ik neem aan dat er dan via z'n werkgever beslag op z'n salaris kan worden gelegd. Dat kan de belastingdienst iig wel

30 mei 2013 om 09:57

Slaat ook nergens op waar het AD nu mee aan komt zetten. Je kunt inderdaad gewoon je salaris tegen een hoger tarief (voor werkgever) laten storten op een buitenlandse rekening. Zolang je maar belasting betaald...

Edit:
@fresj,

Dat kan gewoon via een deurwaarder, maar dat zal nooit het gehele bedrag (salaris) zijn. De deurwaarder moet dan eerst een beslagvrije voet moeten berekenen... Maar het is mogelijk...

30 mei 2013 om 10:04

Als er beslag is gelegd op je tegoeden voor een bepaald bedrag, dan kan je niet in Nederland werken, je salaris op een buitenlandse rekening laten storen en belasting hier betalen. Als jij een contract hebt bij een nederlandse werkgever, dan wordt de beslaglegging daar al ingezet. Van een buitenlandse of binnenlandse rekening weet ik niet veel. Maar volgens mij moet hij sowieso betalen als die uitspraak dat aangeeft, of die nou hier of daar werkzaam is.

30 mei 2013 om 10:16

Ja, ik snap ook wel dat de beslaglegging al bij de werkgever begint. Dan nog kun je gewoon belasting betalen in Nederland wanneer hij hier werkzaam is (verplicht) en je geld ontvangen op een buitenlandse rekening.

Maar door een beslaglegging op je tegoeden mag je nog wel een bankrekening openen in Nederland toch? Jij hebt daar volgens mij meer kennis over dan ik, gezien je eerdere post...

Ik heb ook jarenlang mijn geld op een Belgische rekening ontvangen omdat zij daar nog goede rente betaalden over je betaalrekening (wat nu ook in Nederland doorvoeren)...

30 mei 2013 om 11:38

Hij heeft toch na die transfer al lang weer in Nederland gewerkt ? Waarom zou het dan nou ineens wel een probleem zijn vraag ik me dan af ? Hij is assistent geweest bij AZ. Toen hadden ze toch ook al lang beslag kunnen laten leggen.

Dan gaat hij toch in Duitsland wonen net over de grens, accountje openen bij de Deutsche Bank en klaar.

30 mei 2013 om 10:22

Waarom überhaupt een nieuwe rekening openen?

Ik kan me vergissen, maar als Jordania dan 300.000 euro extra overmaakt dan kan Arveladze daar gewoon aan de slag toch? Als hij het geld naar Ajax overmaakt. Maar denk dat Arveladze dat geld zelf ook wel heeft, maar gewoonweg niet wilt betalen.

Als Jordania hem zo graag wilt kan hij toch wel voor hem 3 ton ophoesten, gezien hij al miljoenen heeft geinvesteerd in Vitesse zal die 3 ton hem nauwelijks pijn doen. Alleen als Shota een principe kwestie van wil maken dat hij niet wil betalen, dan houdt het op dan komt hij niet.

Hoezo betaalt Jordania die 3 ton niet als hij Shota zo graag wil hebben?

Of: Hoezo investeert Shota geen 3 ton in zichzelf om via Vitesse bij grotere clubs in de picture te komen?

3ton. Ik mag hopen dat Shota dit zelf ook heeft. Als hij bij Vitesse aan de slag wil en hij betaald die 3 ton gewoon, heeft hij in een jaar meer verdiend dan dat hij thuis zit, die 3 ton niet betaald, maar geen salaris krijgt. Ken de zaak voor de rest ook niet en heb er zelfs nooit van gehoord, maar zoals ik het hier lees vind ik het een aparte situatie dat hij een contract tekende, maar alsnog vertrok.

30 mei 2013 om 10:24

Eehhmmm, hij zit niet thuis op de bank hoor. Hij werkt gewoon als hoofdtrainer bij Kasimpasa...

Hier kan alweer een streep doorheen !

Wat voor opties hebben we nu nog. Een Nederlander zou leuk zijn:

Bosz - betaalbaar een een goede trainer met een leuke spelopvatting
Rijkaard - zou goed zijn qua naam, maar wil hij wel in de Eredivisie werken ?
Van Marwijk - hoe graag wil hij aan de bak, qua voetbal voor ons als supporters niet leuk
Ten Cate - is Vitesse man, maar hij lijkt met voetbalpensioen
Kluivert - tijd om in het diepe te gooien - wel afstand doen van zijn nevenbanen !
Adriaanse - zou hij het kunstje nog een keer willen flikken ??
of toch iemand anders uit de hoge hoed ....

30 mei 2013 om 10:20

Volgens mij is Huub Stevens nog vrij.

30 mei 2013 om 10:44

Huub wil nooit meer in Nederland werken..

30 mei 2013 om 10:28

Denk dat naast het feit of ze in de Eredivisie willen werken, het samenwerken met een man als Jordania ook nog wel meespeelt bij veel mogelijke trainers.

30 mei 2013 om 10:46

Je bent als trainer bij Vitesse wel een marionet hoor. Denk dat de meeste trainers dat nu ook wel doorhebben.

30 mei 2013 om 10:46

Nu de juiste informatie nog, want het kan aan mij liggen maar wat er in die laatste zin staat conflicteert behoorlijk met het volgende:

Ajax heeft beslag laten leggen op de Nederlandse bankrekening van Shota Arveladze. De Georgiër is volgens de Amsterdamse club nog zo'n 300.000 euro aan de koploper van de eredivisie verschuldigd.
Drie ton
De voormalige spits van Ajax werkt op dit moment als hoofdtrainer bij Kayserispor. Hij was vorig seizoen nog assistent-trainer bij AZ. Ajax heeft beslag laten leggen op de rekening van Arveladze na een uitspraak van de Hoge Raad, die oordeelde dat er bij de transfers van Shota Arveladze en Michael Laudrup te weinig belasting is betaald. De leiding van de Amsterdamse club kan zich nog steeds niet vinden in die uitspraak.

'ajax heeft geen andere keus'
''voorop staat dat Ajax nog steeds vindt dat er een transfersom en geen loon is betaald in deze zaken, echter de Hoge Raad heeft voor een deel en onherroepelijk anders geoordeeld", meldt een woordvoerder. ''ajax heeft met betrekking tot dat geen andere keus dan beslag te leggen. Onder andere omdat als we dit niet doen, het naheffingstarief waarvoor we worden 'aangeslagen' omhooggaat, van 60 naar 150."

Naja wat het nu exact is weet ik niet maar het lijkt mij handig als er duidelijkheid komt in deze zaak en er eventuele betalingen plaats gaan vinden. Arveladze zou namelijk een uitstekende trainer zijn, in zijn tijd bij AZ naam hij o.a. El Hamdaoui onder zijn hoede die vanaf dat moment begon te scoren als een gek. Zeer goede, gedreven trainer die het gif heeft waar men De Boer ook zo om roemt.

Als Vitesse Arveladze graag wil hebben dan betaald Jordania zo die 3 ton aan Ajax

Van Ginkel voor een goede prijs aan Ajax verkopen en dan laat Ajax die schuld van Arveladze voor wat het is. Goeie deal lijkt mij

Ach, als je echt trainer wil worden bij Vitesse om zo hogerop te komen dan zou je die 3 ton of zelf betalen of je bedenkt een bepaalde contract waarin je die 3 ton terugbetaald aan Jordania en betaald Jordania dit voor je.
Vd Brom had ook een beetje zon contract getekend ( ze deden toen dat vd Brom zelf zijn contract afkocht bij den Haag ).

Maar we zien het allemaal wel. Al die geruchten.

En mensen die kortzichtig reageren: Als er beslag ligt op je spullen in Nederland dan kan je hier niet werken met een bankrekening in een ander land waar je salaris op wordt gestort.

De Bruyne is een rechtspoot van nature!

bij vitesse kan ook nooit iets normaal gaan, of met een tempo..

Arveladze had gewoon alles moeten oplossen met ajax, je verdient bakken met geld betaald dan dat fluitje van een cent aan ajax ben je er van af.als ik nou 350.000 moet betalen dan wordt het lastig maar voor hem is dat een tientje voor mij.

on: waarom haalt vitesse niet gewoon een normale nederlandse trainer en spelers als gudelj van der hoorn duarte etc. waarom alles zo moeilijk???

jammer ik had Shota graag in Nederland zien werken. ik ben benieuwd wie de nieuwe trainer van Vitesse wordt. en bovenal ben ik benieuwd of hij bereid is om de bevelen van Jordania op te volgen!

Arveladze vertrekt transfervrij naar Glasgow Rangers en komt vervolgens terug naar Nederland speelt 2 seizoenen voor AZ en word vervolgens assistent-trainer bij die zelfde club. Waarom is er toen niet aan de bel getrokken? En waarom heeft Ajax er niet gelijk werk van gemaakt?

30 mei 2013 om 19:01

Ajax heeft toch te weinig belasting betaald bij die transfer? Waarom zou je als Shota Arveladze zijnde dan betalen?

30 mei 2013 om 22:12

Relax,

De belastingzaak speelde al heel lang en had niets te maken met de transfer naar Glasgow.
Het probleem zat in de transfer van Dinamo Tiblisi naar Ajax. Onderstaand een korte niet volledige samenvatting.
Ajax heeft Tiblisi een transfersom betaald terwijl achteraf bleek dat hij transfervrij was. Die transferbedragen zijn netto verdwenen in de zak van Arveladze en/of zijn zaakwaarnemer. Na diverse langlopende belastingprocedures i(o.a bij de Hoge Raad) is vastgesteld dat het transferbedrag loon in Nld was waarover Arveladze in Nld inkomstenbelasting/loonbelasting was verschuldigd.
Ajax is als werkgever daarvoor aangesproken. en heeft de claim uiteindelijk verhaald op Arveladze en daarom beslag gelegd. Als Ajax de claim niet had verhaald waren nog veel meer kwijt geweest.

1 juni 2013 om 19:59

Bedankt voor je info Tkbtienoud.
Ik blijf het alleen vreemd vinden dat ze daar dan ruim 10 jaar later pas op terug komen en hij wel geld kon ontvangen bij AZ. Ajax wist toen toch ook al dat het fout zat?

Ik zou als Supporters vereniging, onder de fans peilen wie men het liefst als nieuwe trainer ziet.
een nederlander of een buitenlander. Is er dan een op het oog opvallende naam bij, dan zou ik een petitie met handtekeningen aanbieden aan Jordania.
Mijn voorkeur gaat uit naar Henk ten Cate.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren