Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

UEFA wijst stadions Champions en Europa League-finale van 2015 aan

Laatste update:

Het uitvoerend comité van de Europese voetbalbond (UEFA) heeft besloten waar de finales van de Champions League en Europa League in het seizoen 2014/15 worden gehouden. De bond kiest ervoor om het Olympisch Stadion in Berlijn in dat seizoen te gebruiken als decor voor het miljoenenbal; de Europa League-eindstrijd wordt gespeeld in Warschau.

/

Het Nationaalstadion in de Poolse hoofdstad was vorig jaar zomer het toneel voor de halve finale van het EK 2012 tussen Duitsland en Italië en mag dus in 2015 weer een grote wedstrijd op zich nemen. Alle thuisduels van het Poolse nationale elftal worden er ook afgewerkt. Het Olympisch Stadion in Berlijn is al sinds 1963 de thuishaven van Hertha BSC en biedt plaats aan dik 74.000 fans.

De locaties voor de twee Europese finales van volgend seizoen zijn al bekend: de Champions League wordt dan gewonnen in het Estádio da Luz en het Juventus Stadium in Turijn zal als gastheer optreden voor de finale van de Europa League.

Locaties Champions League-finale:
2010/11: Wembley (Londen)
2011/12: Allianz Arena (München)
2012/13: Wembley (Londen)
2013/14: Estádio da Luz (Lissabon)
2014/15: Olympisch Stadion (Berlijn)

Locaties Europa League-finale:
2010/11: Aviva Stadium (Dublin)
2011/12: Arena Nationala (Boekarest)
2012/13: Amsterdam ArenA (Amsterdam)
2013/14: Juventus Stadium (Turijn)
2014/15: Nationaalstadion (Warschau)

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

PSV nu ?? Ajax 2018/2019 ??
Reacties

2013/14: Estádio da Luz (lissabon) is dit zo'n mooi stadion?

23 mei 2013 om 13:52

Zoek maar is afbeeldingen op google. Zeker 1 van de mooiste van Europa

23 mei 2013 om 13:52

Ja, mooi stadion.

23 mei 2013 om 13:53

Een van de mooiste van Europa!

23 mei 2013 om 13:55

Het is bijna precies hetzelfde als The Emirates, maar dan wat minder mooi afgewerkt vind ik.

23 mei 2013 om 14:00

De 3 topclubs in Portugal dus Sporting , Benfica en Porto hebben alle 3 prachtige stadions waar je een fantastische sfeer in kan creeëren.

Dan heb je nog het stadion van Braga wat prachtig is gebouwd tegen de rotsen aan , kleiner maar zeer apart en uniek.

23 mei 2013 om 14:24

@ V-watcher

Ik vind het stadion van Sporting juist afschuwelijk. Die stoeltjes, Al dat groen en geel, Veel schaduw door de dakrand.

Van Benfica en Porto zijn wel mooi

23 mei 2013 om 14:38

Het is jammer inderdaad dat ze er zoveel verschillende kleurtjes stoeltjes in hebben gezet , maakt het wat rommelig om te zien maar is wel een sfeervol stadion als het helemaal vol zit.

23 mei 2013 om 14:02

Zeker een mooi stadion, lees net dat er zo'n 65.000 mensen in kunnen.

Alleen om die EL- Final nou in Polen te doen lijkt me nou weer niet zo'n goed idee.

23 mei 2013 om 14:08

Als je het EK in Polen kan doen, moet een Europa League finale ook wel lukken he

23 mei 2013 om 15:24

Hoezo niet? Als een stadion genoeg zitplaatsen heeft moet het in mijn ogen geen probleem zijn een Europese finale er te spelen. Aangezien de Cl-finales altijd naar de grotere landen gaan, vind ik het juist goed dat de El-finales naar landen als Polen, Roemenië en zelfs Nederland gaan. De afgelopen El-finale was toch leuk dat NL dat had. Voor de Polen is het niet minder leuk als zij ook een finale hebben.

23 mei 2013 om 15:26

Waarom lijkt het je geen goed idee?

23 mei 2013 om 15:55

Wat is er mis met Polen? Heeft het hele EK 2012 zich niet (deels) daar afgespeeld?

23 mei 2013 om 17:31

Het hele EK deels? dat is een beetje vreemd of niet?

23 mei 2013 om 18:03

Dat is niet vreemd, "het hele Ek" heeft zich er "deels" afgespeeld. Hij bedoelt "gedurende het gehele EK zijn er deels wedstrijden gespeeld". Leer lezen.

23 mei 2013 om 14:12

dit is een pracht van een stadion.
Griekenland is daar toen verassend kampioen geworden door Portugal te verslaan

Dat wordt dan weer gezellig in Polen met de plaatselijke hooligans en criminelen. Met het stadion zal vast niks mis zijn maar die oostblok locaties vind ik maar niks.

23 mei 2013 om 14:20

Al die hooligans die zich tijdens het afgelopen EK zo misdragen hebben bedoel je? Vooroordelen...

23 mei 2013 om 14:38

@attamotta je zal vast wel weten dat Legia en andere groepen uit polen zeker wel even een 'kijkje' gaan nemen.

23 mei 2013 om 14:27

Polen is juist redelijk modern en past niet bij het beeld dat we van Oostblok landen hebben. Je kan ze echt niet in één adem noemen met landen van het voormalig Joegoslavië en dergelijke.

23 mei 2013 om 15:15

Vandaar ook dat er recent nog een negatief reisadvies gegeven is aan bezoekende
supporters bij de wedstrijd tussen Legia Warschau en Psv. Als dat jou beeld is van redelijk modern dan hebben we toch wel een behoorlijk verschil van inzicht.

23 mei 2013 om 15:55

Ik ben in Polen geweest, als getinte jongen, nergens last van gehad.

Het hooliganisme zal in Polen wat minder effectief bestreden worden dan in Nederland of Engeland, maar dat geldt voor de meeste landen. Nog niet zolang geleden had men in deze landen net zoveel last van hooligans. Nu grijpen ze in Parijs en Londen andere redenen dan het voetbal aan om te rellen.

In 2013/2014 mijn inziens de mooiste vernieuwde/nieuwe gebouwde stadions in Europa.
Vooral estadio da luz vind ik persoonlijk een erg mooi en sfeervol stadion.

Het olympisch stadion in Berlijn vind ik persoonlijk geen voetbalstadion met zo'n brede sintelbaan om het veld.

23 mei 2013 om 13:57

Inderdaad, stadions met sintelbanen zou je niet in moeten voetballen. Ik snap ook niet dat de Uefa daarvoor kiest. Er zijn genoeg echte voetbalstadions waar je zo'n finale kunt houden. Hoe ver zit je van het veld in zo'n stadion met een sintelbaan als je achter de goal zit? 30-40meter ofzo?

23 mei 2013 om 15:14

idd, ik snap het ook niet, als je dan een stadion uit duitsland wilt kies dan voor Signal Iduna Park... prachtig stadion, elke thuiswedstrijd een ongekende sfeer(al heeft het natuurlijk ook te maken met die gekke borussen)

23 mei 2013 om 15:25

De Allianz Arena is ook niet lelijk hoor.

23 mei 2013 om 17:33

maar die hadden hem vorig jaar al he

23 mei 2013 om 13:58

Verschrikkelijk inderdaad. Onbegrijpelijk dat ze het ik Berlijn houden. De hele sfeer is weg met zo'n baan er omheen :S

23 mei 2013 om 14:10

Sfeer is er weg als er geen sfeer wordt gecreëerd. Kijk maar op youtube naar een aantal video's waarbij Hertha tegen Galatasaray moest. Een geweldige sfeer was er onlangs dat er een baan om is.

23 mei 2013 om 14:27

Sfeer maak je zelf. Misschien onbekend bij AZ maar een sintelbaan maakt vrij weinig uit voor de sfeer.

23 mei 2013 om 14:56

Bij Twente had je vroeger echt geen sfeer door die sintelbaan in het diekman, nu hebben ze wel degelijk een Engelse sfeer in het stadion de Veste. Dus het maakt wel degelijk uit! Hoe dichter op het veld hoe beter!

23 mei 2013 om 15:49

Dan heb je het over paar generaties terug. Waar praat je dan over. Vergelijk sfeer op de balkan met sfeer in belgie/nederland. Dan is het duidelijk dat het aan de fans ligt en niet aan het stadion. Het is pas sneu dat fans die normaal sfeer maken opeens geen sfeer meer kunnen maken omdat er een sintelbaan tussenzit.

Als een sintelbaan ervoor zorgt dat er geen sfeer meer is dan heb je gewoon geen sfeervolle fans.

23 mei 2013 om 14:00

maar voor de rest is het een schitterend stadion. Alleen al t stukje met de metro en dan lopen er naar toe.
Vervolgens het gigantische plein voor het stadion vol met biertafels en entertainment.
En het geluid wat daar uit een vol stadion komt.
Fantastisch

Da Luz vind ik een schitterend stadion, maar het Olympisch stadion in Berlijn hoeft van mij niet. Toch te veel afstand tussen het veld en de tribunes, en die sintelbaan..

Het Olympisch stadion in Berlijn!. Heerlijk stadion dat met heel veel historie!
Alleen jammer van die hardloopbaan langs het veld, daardoor zit het publiek verder weg.
Ik had trouwens het stadion van Juventus eerder voor een Cl-finale verwacht dan de El-finale.

23 mei 2013 om 13:57

Ze hebben in Turijn slechts een capaciteit van 42.000 meen ik en er gaan altijd aardig wat plaatsen verloren voor de organisatie etc. van zulke finales. Er zijn dus simpelweg te weinig plaatsen beschikbaar voor een CL finale.

23 mei 2013 om 14:02

Ok, ik wist niet dat het zo 'klein' was. Ik weet namelijk dat zij pas een heel nieuw stadion hadden gekregen en ik dacht dat dat wel iets groter zou zijn.
Maar goed, net zoals iedereen heeft gezien in Amsterdam kan een El-finale ook prachtig zijn!

23 mei 2013 om 14:00

Juventus stadion is te klein voor een Champions League finale denk ik. Ik verbaas me zelfs enigszins dat er een Europa League finale gehouden wordt. Maar wel echt een mooi voetbalstadion!

Een Cl-finale op Old Trafford of in het Emirates mag van mij ook wel een keer, alleen biedt Wembley daarvoor teveel concurrentie.

Berlijn vind ik niks, grijs en grauw stadion met te grote afstand tussen veld en tribunes.

Word tijd dat bij de Champions league Finales weer Nederlandse stadions komen. Hup bouwen mannen.

23 mei 2013 om 14:40

Enige stadion wat daarvoor in aanmerking zou kunnen komen is 'de nieuwe kuip' (als die er komt).

23 mei 2013 om 14:43

Of de Arena. Als er na de zomer definitief een besluit komt over extra ring of grachten uitbouwen. Extra ring 80.000 plaatsen. Grachten dicht 66.000 (is ook minimale voor finale Champions league).

23 mei 2013 om 14:46

Oh dat wist ik niet. Bij de Arena zou ik het liefst hebben dat die grachten worden weg gewerkt. Ik vind dat helemaal niks.

23 mei 2013 om 14:56

Ik vind het ook niks haha. Maar als die grachten dicht gebouwd worden, krijg je meer het Kuip idee. Maar ik las net, dat dat maar 2000 plaatsen oplevert ofzo. Ze willen blijkbaar aan de kopse kanten de tribunes uitbreiden en die gaten dicht maken. En 80000 moet dan 85000 worden.

Waarom het Olympisch stadion in Berlijn?br Ik ben daar geweest en er is echt niks aan, het publiek zit mijlenver van het veld.

23 mei 2013 om 14:29

Helemaal met je eens, een lelijk stadion! En die sintelbaan is niet echt bevordelijk voor de sfeer!

Juventus Stadium voor EL vind ik wel een rare keuze. Juve doet zelf niet mee. Het leek me beter om er éen te kiezen van de deelnemers. Juve-stadion is wel mooi.
Olympia-stadion in Berlijn vind ik niet echt mooi door die sintelbaan.
Da Luz en nationaal Stadion van Warschau zijn goede keuzes.

23 mei 2013 om 14:05

Ajax deed eerst ook niet mee in de Europa league en deze keuzes, worden 2 jaar voor die tijd genomen. Op moet Platini een glazenbol gebruiken. (wel makkelijk voor de toto).

23 mei 2013 om 14:09

Platini heeft geen glazen bol nodig om het goed te doen in de toto.

Twee geweldige stadion's waar een goed sfeertje kan gecreëerd worden. Ook heeft het Luz stadion een prachtige veld waar het eind finale goed op kan gespeeld worden. Ik kijk er nu al naar uit en droom al dat ik er sta te juichen voor Galatasaray!

Leuk dat het Juventus Stadium word gebruikt ! Erg snel al een finale toegewezen gekregen erg leuk. Estadio Da Luz vind ik een prachtig stadion en straalt echt alles uit voor een CL finale. Tog wel jammer dat het stadion van Hertha BSC ook is gekozen. Vind dat maar niks met die renbaan erom heen, Dan moet je een CL finale van een grote afstand gaan bekijken. Dan was misschien San Siro een betere keuze geweest.

23 mei 2013 om 14:16

Kans is groot dat cl finale 2016 in san siro wordt gehouden.

23 mei 2013 om 15:09

@ Delgiudice

San Siro is hopeloos verouderd, die zou eerst wel een grondige renovatie nodig hebben, en dat daar nu geld voor is vanuit Italië lijkt mij onwaarschijnlijk.

On: Goede keuzes, vooral het nieuwe Delle Alpi is een mooi voetbalstadion. Benfica valt mij altijd op dat het nooit vol zit, maar zal met zo'n finale natuurlijk wel. Olympisch stadion in Berlijn heeft vooral veel historie, jammer van die atletiekbaan.

We weten in ieder geval al waar de finales gespeeld worden vanaf jaar 2018. In Rotterdam-zuid, wanneer het nieuwe stadion boven de Maas is uitgerezen.

Ik heb niks tegen een sintelbaan om het veld. Maar geloof dat het vooral een kwestie van smaak is. Vind het wel wat uitstralen. Berlijn is immers ook (negatieve) historische locatie (olympische spelen berlijn 1934). Echter voor wk 2006 helemaal opnieuw opgeknapt.
Heb persoonlijk wat minder met dat stadion in Polen dat meer lijkt op een vliegdekschip. Binnen in zie je ook veel beton, tevens zo'n dak erop. Niet mijn cup of tea.

23 mei 2013 om 14:27

Veel beton? vliegdekschip? Er zijn veel landen waar ze dromen van zo een stadion waaronder Nederland misschien moet je eerst googlen ; Stadion Narodowy

23 mei 2013 om 14:43

Moet ik het mooi vinden dan? Stadions gaan tegenwoordig 90 van in een dozijn. Van bbuiten is t stadion wel geinig. Van binnen totaal doet t erg klinisch aan.

Wembley is toch wel het speciaalste stadion om iets te winnen denk ik.

23 mei 2013 om 14:35

Het oude Wembley wel ja. Dit nieuwe stadion lijkt niet eens op het oude helaas.

Wist niet dat Berlijn ook zo'n groot stadium had dacht dat Bayern de grootste stadium van duitsland had.
\

Hele mooie keuze! Olympisch stadion ben ik geweest tijdens Hertha - Heerenveen. Echt een schitterend en groot stadion, met een grote bagage historie. Geluid galmt hier schitterend door heen.

Berlijn en Warschau ben ik beide geen groot fan van. Het Olympisch stadion, de naam zegt het eigenlijk al, is eigenlijk een Olympisch stadion, dus daar zit atletiek ook, ofwel een sintelbaan om het veld heen en je zit daar dus ver van het veld af. Ben ik persoonlijk geen fan van. Polen ook niet, puur omdat daar nogal wat problemen zijn qua hooligans die ze daar niet echt goed onder controle lijken te krijgen. Wie weet tegen die tijd wel, maar een slimme keus om het dan daar te houden, vind ik het niet.

Waarom zulke onbekende stadia? Waarom geen finale in stadions als Camp Nou of Old Trafford, altijd van die stadions waar niemand iets van kent.

23 mei 2013 om 16:56

Het Olympia Stadion niet bekend? Ligt waarschijnlijk meer aan jou dan aan de rest. Iedere echt voetballiefhebber kent dat stadion gewoon hoor.

Wat een gezeur over het Olympisch stadion. Door de sintelbaan zit je inderdaad iets verder van het veld af (al zit je als je achter het goal zit op een vergelijkbare afstand als bijvoorbeeld de Arena.
Het Olympisch stadion heeft juist alles voor een geweldige finale. Het feest barst al uren voordat de wedstrijd begint los rondom het stadion, aangezien er een schitterend plein ligt voor het Stadion. Het stadion is juist sfeervol en het gezang klinkt perfect door. De sintelbaan is mijns inziens het enige nadeel van het stadion, maar dat weegt niet op tegen de schitterende ambiance.
Aanrader: Bezoek eens een wedstrijd van Hertha, in plaats van een rondleiding door het stadion.. Dan weet je precies wat er bedoeld wordt. En het is nog goedkoper ook..

Ik heb heel erg op Bernabeu gehoopt

NU maar wachten op de bekend making van de Champions league van 2016

Terecht, mooi groot stadion en een prachtige stad!

Hoezo is wordt er eigenlijk 2x een Champions Leauge finale op Webley gehouden in 2 jaar tijd?????
Beetje onzin lijkt me

Europa League finale eerst in Turijn en dan in Warschau. Ongelovelijk, de twee maatjes van Den Haag flikken dat maar weer, en het zijn mooie clubs / supporters mochten ze de finale halen, wat ik ze wel gun, al gun ik Juve eerder een Champions League finale:c

Had toch wel gehoopt dat er een finale in de TT Arena (galatasaray) als thuisbasis mocht dienen. Een mooie en nieuwe stadion die beschikt over de allernieuwste technologieën,wat lijkt op de Arena. Wel is de capaciteit maximaal 52000, wat waarschijnlijk te weinig is voor de CL finale. Ik herinner me een soort van regel dat de minimum 60000 toeschouwers ofzo moest zijn.

Had niet verwacht dat er een Europees finale in Warschau gespeeld zou worden. Het voetbal leeft namelijk niet zo in Polen vergeleken met de West-europese landen. Voor de rest zijn de keuzes begrijpelijk en niks mis mee. Mooie stadions allemaal.

24 mei 2013 om 17:38

Het voetbal leeft geweldig in Polen, meer dan in Nederland dat is zeker. Ik weet niet wat je denkt maar voetbal is gewoon de belangrijkste sport in Polen.

Als een stadion genoeg zitplaatsen heeft moet het in mijn ogen geen probleem zijn een Europese finale er te spelen. Aangezien de Cl-finales altijd naar de grotere landen gaan, vind ik het juist goed dat de El-finales naar landen als Polen, Roemenië en zelfs Nederland gaan. De afgelopen El-finale was toch leuk dat NL dat had. Voor de Polen is het niet minder leuk als zij ook een finale hebben.

Het ek is in Polen gehouden en de Ieren, Spanjaarden, Italianen, kroaten etc etc, hebben allemaal genoten.. Zonder problemen.. Enige problemen met de Russen.. Maar voor de rest alles positief verlopen. Ben blij dat het in Polen wordt gehouden, een prachtig land, dat helaas dikwijls negatief beoordeeld word door mensen met geen kennis over het land, maar alleen maar over de negatieve verhaaltjes op de media..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren