Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Sneijder: ‘Voetbal is zó groot en leeft enorm in Turkije, echt niet normaal’

Laatste update:

Wesley Sneijder tekende eind januari voor Galatasaray en sindsdien speelde de aanvallende middenvelder tien wedstrijden voor Cim Bom. Twee daarvan speelde hij van het begin tot het eind. De Nederlander, in 2010 nog een van de beste spelers ter wereld, werkt langzaam maar zeker toe naar zijn oude niveau. In de WK-kwalificatiewedstrijden van het Nederlands elftal tegen Estland en Roemenië wil hij de volgende stap zetten.

/

In Nederland werd met een scheef gezicht gekeken naar de transfer van Sneijder van Internazionale naar Galatasaray, maar zelf weet de Utrechter inmiddels wel beter. Het voetbalgekke Turkije heeft hem al geadopteerd als een van de grote sterren van de competitie. “Ik kan bijna nergens heen. Als ik al ergens naartoe ga, moet dat in een geblindeerd busje, anders springen ze op het dak”, zegt Sneijder in gesprek met Metro.

“Voetbal is zó groot en leeft enorm in Turkije, echt niet normaal”, aldus Sneijder, die blij is met de komst van collega-superster Didier Drogba. De 35-jarige Ivoriaan kwam over van Shanghai Shenhua. “Hij neemt wel wat aandacht bij me weg”, besluit de aanvallende middenvelder.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
19 maart 2013 om 16:09

Het is geweldig zolang ze presteren, oweee als het verkeerd gaat!

19 maart 2013 om 16:26

Ja dan zie je wie de echte trouwe fans zijn en wie niet

19 maart 2013 om 17:31

Helemaal niet waar. Turken zijn zeer sportieve verliezers, heb ik zelf meegemaakt na Fenerbahce - FC Twente (1-2). De Twentefans werden daar na afloop zeer respectvol behandeld buiten het stadion.

19 maart 2013 om 17:34

Wij met Twente - Fenerbahce (0-1) ook.

19 maart 2013 om 16:28

Sorry maar dat tunnel gegraaf gaat toch echt te ver, voetbal is leuk maar in turkije overdrijven ze behoorlijk en wordt je behandeld als een god, waar de normale nuchtere mens een overbetaalde topsporter ziet...

19 maart 2013 om 16:35

@ Fron010

"waar de normale nuchtere mens"

Ja, wij Nederlanders ja, maar in heel veel anderen landen is men veel fanatieker wat daar de gewoonste zaak van de wereld is of vereren zij voetballers veel mee (je hoeft niet altijd naar exotische bestemmingen af te reizen omdat te zien) als wij hier in Nederland. Dat is iets typisch calvinistisch, alleen vind ik het een beetje raar dat je impliceert dat alleen Nederlanders normaal zijn omdat we in het algemeen zo "nuchter" (lang niet altijd) zijn. Teminste zo komt jouw bijdrage een beetje op mij over, correct me if I´m wrong.

19 maart 2013 om 16:54

elk Wk-ek...zie ik bij mij in de stad wel een hond die oranje is geverfd...of oranje toilet-papier..zie de beroemde jurkjes van een bepaald biermerk...oranje-condooms...tja..welkom in het 'nuchtere nederland'

19 maart 2013 om 17:06

Nergens zeg ik specifiek nederlanders dat je dat er zelf uit haalt is leuk voor je maar ik bedoel de meer westerse landen... Bedoelde het meer algemeen, vind het gewoon belachelijk hoe die turken sneijder onthalen, zo zou ik een dokter omarmen die een dierbare heeft gered nee hun doen het met iemand die aardig met een balletje kan, omgaan... Vind het kuddegedrag.

19 maart 2013 om 17:18

Echt een domme vergelijking, een club en land is gewoon anders. Als een land speelt is het voor veel niet voetballiefhebbers ook gewoon feest etc. Dus slaat nergens op je vergelijking en ik zeg nergens nederlanders, bedoelde het algemeen want carnaval etc. Is ook nuchter toch?!

19 maart 2013 om 18:55

@ Fron010

Nee, dat klopt maar je denkt in eerste instantie dan aan Nederlanders want Engelsen,amerikanen,fransen, Spanjaarden,italianen, Portugezen etc etc zijn echt niet zo nuchter als ons en dat zijn zoals jij ongetwijfeld weet westerse landen.

Het voorbeeld wat gegeven werd van de Oranje supporters is helemaal niet zo vreemd. Ik ben veel in het buitenland en daar kom ik ook genoeg mensen tegen die daar met verwondering tegenaan kijken en dat weer te ver vinden gaan, terwijl wij dat hier volstrekt normaal vinden.

Ik begrijp heus wel dat iemand (in dit geval jij) je daaraan kunt storen maar de andere kant vinden anderen landen weer dat wij te stil of te koud of weet ik al wat niet zijn. Ieder land heeft gewoon zijn eigen cultuur waarin zaken als eigenaardig beschouwd kunnen worden maar dat wilt toch nog niet zeggen dat het zo is ?

19 maart 2013 om 20:16

Nee snap ik ook maar come on man die turken zijn te overdreven toch en tunnels graven?!. Zelfs in engeland en spanje etc. Zijn ze rustiger hoor...

19 maart 2013 om 22:06

Gozer dat je Turken ook maar met een ander bevolking wilt vergelijken is al verkeerd. Engelsen en Spanjaarden zijn fanatieke supporters, maar naast de Turkse supporters komen zij niet eens in de buurt.

welcome in Turkije Sneijder! Zolang jij je best doet zullen ze als koning behandelen in Turkij!

Dit weten we nou wel Sneijdertje, zorg jij nou maar dat je ultra-fit bent en dat we eens de Wk- gaan veroveren, al lijkt het moeilijk met deze nieuwe generatie.

Ik heb wel hoop in Louis al gaat iedereen mee met de praatjes van VI (leuke gasten overegens).

Doet het leuk in Tukije, de fans zijn er ook erg fanatiek ja.nu ziet hij het als een positief punt maar als fans zich tegen je gaan keren word het een hel denk ik

19 maart 2013 om 16:10

dat hoef je niet te denken, dat weet ik zeker.

19 maart 2013 om 16:16

Fans van gala keren zich niet zomaar tegen een speler. Tenzij je naar de aartsrivaal gaat ofzo .

19 maart 2013 om 16:22

Emre Belözoğlu

19 maart 2013 om 17:56

Dat is wel zo,ik kan veel clubs opnoemen die het vaak op een speler munten,wat echt triest is. Van Galatasaray weet ik van een vriend dat ze het nooit op 1 speler munten,vind ik toch wel respectvol.

19 maart 2013 om 23:27

Dat is trouwens niet de enige reden dat Galatasaray zich tegen Emre heeft gekeerd. Die man is een fascist, heeft al veel schandalen op zijn naam staan. Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat hij in Turkije speelt voor een grote club als Fener. Het gaat vooral ten koste van het imago van Fener wat heel jammer is. Hoe goed een voetballer ook is, met een gedrag als dat van Emre hoef je wat mij betreft niet op de voetbalvelden te staan waar miljoenen mensen naar kijken.

On. leuk dat Sneijder het naar zijn zin heeft, hopen dat het nog een hele lange tijd zo blijft.

hahahah heerlijk sneijder we zijn blij jou gekocht te hebben, ik hoop dat je nog vele jaren bij ons zal blijfen en kan uitgroeien tot een van de legendes zoals hagi !
Daar moet je wel hard voor werken maar ik heb er vertrouwen in.

19 maart 2013 om 16:43

*blijven

Ik ben nog nooit in turkije ergens geweest dat met voetbal te maken had, maar ik denk dat het vooral ligt aan de manier waarop de supporters het beleven. In Nederland blijft iedereen altijd redelijk teruggehouden, sceptisch en rationeel, je moet heel wat doen om als held te worden beschouwd. Mensen zullen dus minder snel 'op het dak springen', maar dat zegt niks over of het voetbal leeft of niet.
Natuurlijk blijft het altijd wel mooi om te zien als mensen zo uit hun dak gaan

19 maart 2013 om 16:45

vind ik wel meevallen
neem bijvoorbeeld John Guidetti, die is vorig jaar nog door 100 supporters bij zn huis opgehaald en is op iemands nek door heel Rotterdam gewandeld.
er lopen zelfs mensen met een tattoo van guidetti rond.
misschien bij andere clubs in NL maar bij Feyenoord kan je als een echte held worden beschouwd

19 maart 2013 om 17:03

Klopt, er lopen natuurlijk bij elke club altijd een paar erg fanatieke supporters rond, en bij Feyenoord misschien iets meer dan bij andere clubs in NL, dat weet ik niet. Maar Sneijder had het er hier over dat het in heel turkije zo was, en ik probeerde te zeggen dat het in Nederland veel minder nadrukkelijk aanwezig is

19 maart 2013 om 17:01

ja misschien bedoel jij marmaris,bodrum en antalya daar leeft voetbal sws niet eerder het uitgaangs leven :D

19 maart 2013 om 21:57

Ik ben zelf een tijdje in Istanbul geweest, en de ervaring daar was echt fantastisch. Buiten de stad en de mensen was de voetbal beleving echt bovennatuurlijk. Met 3(4) grote clubs in een stad is de spanning in de stad op de wedstrijddag te snijden. Verschillende supporters die door de stad lopen en in de cafes kijken. Als speler in zon mooie stad met zulke fanatieke supporters en een heerlijk salaris moet je het wel naar je zin hebben. Mits alles goed gaat dan...

Over enige bescheidenheid bij Sneijder kan je nooit klagen.....

19 maart 2013 om 16:32

Want, wat zegt hij hier dan verkeerd ? Doel jij op het stuke waarbij hij zegt dat hij blij is met de komst van Drogba omdat hij wat aandacht weg neemt ? Daar zit volgens mij wel een kern van waarheid in. Ik heb verschillende docu´s en beelden gezien dat Turkse supporters behoorlijk leip kunnen zijn in goede zin. Natuurlijk ook in kwade zin maar daar gaat het nu niet over.

19 maart 2013 om 18:24

hij zegt niets verkeerd, het is gewoon een observatie van mijn kant. Ik doel op meerder interviews en uitspraken. Sneijder geniet van z'n status, en dat mag hij en verdient hij.
Ik zeg alleen een beetje bescheidenheid is hem vreemd. ter vergelijking: van Bommel heeft een nog grotere carriere gehad, maar die kan het toch allemaal wat beter relativeren dan onze Sneijder.

In Nederland is voetbal ook groot alleen zijn we hier wat netter...

19 maart 2013 om 16:25

Zonder Sneijder zou het voetbal daar niet echt leven.

19 maart 2013 om 16:35

Zonder Sneijder zou het Turks voetbal in Nederland niet leven inderdaad, in Turkije zelf is er in dat opzicht niet veel veranderd.

19 maart 2013 om 18:32

In Turkije niet leven?! Jij bent niet wijs, Turken zijn bloedfanatieke
voetballiefhebbers en hun competitie acht ik niet zwakker dan
de Eredivisie...

Sinds Sneijder in Turkije is, is het voetbal pas gaan leven in Turkije.
Daarvoor leefde het voetbal in Turkije niet.turkije heeft alles te danken aan Sneijder.

Sarcasme mensen.

19 maart 2013 om 16:32

Serieus? ik zie gelijk dat je turks voetbal pas volgt na die transfer van Sneijder. Turkije heeft echt fanatieke supporters die zelfs dood gaan door een hartstilstand(gebeurt wel elk wedstrijd van Gala, Fener en Bjk) En turkije heeft zowiezo veel meer sterren gezien dan sneijder onder andere, Anelka, Hooijdonk, Hagi, Ribery enz.

19 maart 2013 om 17:21

Ben je nou serieus hartaanvallen? Jezus, dat gaat toch te ver man...

19 maart 2013 om 16:35

Leefde je onder een rots of volg je alleen maar spaans voetbal?

19 maart 2013 om 17:17

Hahaha mooie reactie. er zijn meer sterren gekomen naar Turkije voor Wesley, Anelka, Ribery, Alex , Elano, Guti, Quaresma en noem maar op. Dus jou reactie slaat nergens op , volgens mij volg jij pas dit jaar het Turks voetbal omdat Kuyt daar begin van het jaar speelt.

Mooi dat het daar zo leeft. Hoop ook dat Sneijder echt weer zijn oude niveau weet te halen, want hij is in procipe natuurlijk een van onze beste voetballers en kan belangrijk zijn in de jonge selectie die we hebben verder.

Heeft deels met cultuur te maken, Turken zijn voetbalfanaten. Dat is gewoon zo.

Je hebt sinds je geboorte al(niet overdreven) al een band met je club in Turkije, en dat gaat je hele leven mee. Er is een enorme passie voor voetbal, veel meer dan hier in Nederland, prachtig om te zien.

Daarom vind ik Turken ook mooie fans. Elkaar neersteken, uitschelden beledigen omdat ze voor een andere club zijn maar wanneer een club of nationaal elftal het hele land vertegenwoordigt zwaaien ze met dezelfde rood-witte vlag.

Zulke fans die zo'n onderscheiding kunnen maken hebben niet veel landen.

19 maart 2013 om 17:53

Elkaar neersteken,uitschelden en beledigen vind je mooi he? Gek

Zulke fans hebben niet veel landen? Ik kan er 10 opnoemen die net zo "fanatiek" zijn en ook nog eens kunnen voetballen

19 maart 2013 om 18:36

Dat steek gedeelte klopt natuurlijk voor geen meter he..

Dat noem je hooligans en geen supporters, en die heb je in Nederland net zo veel (*cough* Ajax - Feyenoord 2005 *cough*)

19 maart 2013 om 18:40

Bijwijze van spreken joh, verlaag je niet zo naar het niveau van je collega boven je.

Ik moest het even erger maken dan het leek,

19 maart 2013 om 18:45

Ohh oke, misschien handig als je dat er de volgende keer bij zet, verder een mooie reactie hoor.

Overigens is Israeli-drogba geen Gala-supporter, meer een gefrustreerde jongetje die niks anders te doen heeft dan het Turkse voetbal proberen af te kraken.

19 maart 2013 om 18:48

inderdaad ook Cultuur alleen de focus ligt hier op de Nederlandse manier van gevoelens uiten.

Nederland is typisch een "koud" land als ik het even losjes omschrijf. dat er veel eerder een geremde rationele beleving heerst dan zoals in Turkije of vele andere "warme" landen waar er eerder een ongeremde emotionele beleving heerst zowel professioneel als amateur als burger.

19 maart 2013 om 18:51

Dit klopt, al vind ik de reden dat veel Nederlanders richting voetballers kijken als verwende, overbetaalde mensen. Dit is pure jaloezie. Waar je in andere landen op handen en voeten wordt gedragen, is het in Nederland een heel stuk anders. Rara hoe komt dat...jaloers volk.

En ja ik ben Nederlands.

19 maart 2013 om 18:59

De saamhorigheid is groter in Turkije, de mensen in Turkije willen alleen 1 ding: Genieten van het voetbal. Er is natuurlijk haat voor andere clubs etc. maar er is ook respect en volwassenheid en dat maken de fans in Turkije apart en bijzonder om mee temaken.

Ik weet nog de avond van Gs-schalke zag je gewoon een kroeg met Besiktas sjaals overal hangen en gewoon 70 stoelen klaargezet om CIm Bom te aanschouwen, op Tv.

Want niet alleen zien ze Galatasaray als een rivaal, of Turkse team. Nee, ze weten dat alle commentatoren Galatasaray als ''turken'' noemen, en daar voelen ze zich aangesproken voor. Daar ligt het hem.

G.saray, Fener, en Besiktas zijn alle 3 top clubs met zeer veel supporters wereldwijd, Oke ze haten elkaar zo erg. Maar waarneer ze als nationaal team tegen een ander land moeten is het werkelijk 1 grote feest overal en zijn ze beste matties.

Sommige Nederlanders moesten eens weten hoe fanatiek de Turkse supporters zijn. Niet alleen in Turkije maar ook hier in Nederland zijn ze ontzettend fanatiek. Ik heb Galatasaray & Fenerbahce fans vaker ruzie zien maken dan ADO of Ajax fans of Feye en Ajax of noem maar wat op. Ik heb Nederlandse fans uberhaupt ruzie zien maken behalve op TV. Turken zijn sws fanatieker dan Nederlanders qua voetbal. Nederlanders zijn inderdaad wat meer nuchter maar nog steeds.

Jaja Sneijder,je speelt er nu toch wel een maandje,kan je alsjeblieft ophouden met dat overdreven geslijm van je.

Ja fijn,supporters die hun keel kapot kunnen schreeuwen,maar ga eerst prijzen winnen voordat je dit doet...

In Brazilië, en Argentinië heb je supporters die ook kunnen zingen met luide keel in plaats van alleen schreeuwen om zo luid mogelijk te zijn,en zij hebben het voetbal in hun genen zitten,wat voor de Turken die anderen graag proberen te kleineren niet geldt.

19 maart 2013 om 18:18

Klopt man

Gala fans zijn gewoon trieste mensen net zoals Fener fans.

Neem een voorbeeld aan Besiktas zou ik zeggen die nooit boetes/stadion verbod krijgt.
Altijd Fenersupporters die zich niet eens kunnen gedragen tijdens een Europa league wedstrijd, doe eens normaal en word wakker stelletje holbewoners !

Thumbs up mensen als je het hier mee eens bent en maak me blij !

19 maart 2013 om 18:39

Haha, je maakt een grapje zeker?!

Besiktas die nooit boetes krijgt haha!

Maar dat je thumbs up wil voor zo een onzin reactie zegt wel iets over jou..

19 maart 2013 om 20:34

Hoezo mocht Bjk niet mee doen met Cl/el? juist ja.

20 maart 2013 om 09:26

Hahaha je laat me lachen wijsneus.
Galatasaray krijgt al meer dan anderhalf jaar geen boete wegens rellen/chaos/gescheld enzovoort! Besiktas fans vind ik echt zo zielig eerst een vlag openen op de tribunes van Schalke en afgelopen week van Real Madrid. Trieste supporters wat ben ik blij dat jullie Turkije niet vertegenwoordigen in Europa...

19 maart 2013 om 18:37

Ahh, gaat het jongetje?

19 maart 2013 om 18:58

En in Israel?

19 maart 2013 om 21:56

Ook niet. We hebben hele andere dingen aan ons hoofd dan voetbal, ons land beschermen bijvoorbeeld....

Hoe denken Gs-fans over Sneijder? Succes of twijfel?

Ik heb alleen z'n 2 goals gezien wat er op zich wel netjes uitziet, maar op zijn favoriete positie gaat hij knallen voor jullie club, dat zeker.

20 maart 2013 om 19:41

Ik zie Sneijder wel vooruit gaan. In mijn optiek is het zeker een succes.

Hij spreekt de waarheid. Het voetbal in Turkije is niet hoog aangeschreven, maar het leeft er zeker. Voetbal is een aparte hoofdstuk voor vrijwel alle mannen, de uitzonderingen worden daarom heel raar aangekeken als ze beweren dat voetbal niks voor hen betekent.

Zodra Sneijder echt wedstrijdfit is, de 90 minuten eenvoudig kan volmaken én uitblinkt, dan zal hij pas zien hoe ze hem zullen toejuichen. Hij heeft maanden geen bal aangeraakt en daarom denk ik dat Sneijder pas begin volgend seizoen zijn gewenste niveau zal halen.

Hij is nu ook al goed bezig, wordt met de wedstrijd beter en begint het spel direct te beïnvloeden, maar deze Utrechter kan veel meer. Dus geduld.

19 maart 2013 om 21:50

Wordt hij nu als een succes gezien of is er nog twijfel?

Het valt me wel op dat Sneijder best wel snel fit is geworden. Die Fatih Terim liet hem zeker nachtelijke marathon-sessies lopen

19 maart 2013 om 22:11

In mijn optiek speelt hij nu verdienstelijk, maar omdat ik weet dat hij nog veel beter kan, wacht ik nog minstens af tot het volgende seizoen. Dan pas zullen we de échte Sneijder zien uit zijn Inter-periode.

Maar volgens het overgrote gedeelte van de fans kan Sneijder niks meer fout doen. Hij begint ook zijn waarde uit te drukken in goals, assists en intelligente passes. De fans juichen hem massaal toe, maar ik ben nog wel een beetje behoudender en geduldiger.

Ook speelt hij nu op de tien, dus dat scheelt een hoop.

Haha, Terim maakt zijn spelers goed duidelijk dat ze alles uit de kast moeten halen om goed te presteren, Sneijder heeft dat ook te horen gekregen.

En of!

Veel mensen zijn fanatiek in Turkije, soms TE fanatiek. Dan zie je ook beelden wat je niet zou willen zien. Ook de scheidsrechter wordt uitgescholden na een paar foute beslissing.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren