Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Rusland passeert Nederland, FC Twente pakte meeste punten in Europa

Laatste update:

Het matige seizoen van de Nederlandse clubs in Europa heeft ertoe geleid dat Nederland door Rusland is verdrongen van de achtste plaats op de UEFA-coëfficiëntenlijst, zo meldt NUsport vrijdag. Op basis van deze rangschikking, over de Europese prestaties in de laatste vijf seizoenen, wordt de hoeveelheid tickets voor de Champions League en Europa League bepaald.

/

Vitesse, sc Heerenveen, AZ, PSV, FC Twente en Feyenoord zagen in 2012 reeds hun Europese ambities beëindigd worden. Ajax strandde donderdag in de zestiende finales van de Europa League. FC Twente haalde deze voetbaljaargang de meeste punten binnen voor Nederland: 10,5. Dit is hoofdzakelijk te danken aan de goede reeks in aanloop naar de groepsfase van de Europa League. Daarna volgen Ajax (9), PSV (7), Vitesse (1,5), Heerenveen (1,0), Feyenoord (0,5) en AZ (0,0).

Nederland hoeft in principe nog niet te vrezen voor het kwijtraken van een Europees startbewijs. De zevende, achtste en negende plek op de coëfficiëntenlijst geven recht op twee Champions League-tickets en vier toegangsbewijzen voor de Europa League. België, de huidige nummer tien, heeft liefst tien punten achterstand.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tsja Twente. Steve staat onder enorme druk maar schakelde een precies jaar geleden "gewoon" Steau Boekarest uit daat waar Ajax nu faalt. Ook dit jaar de meeste punten behaald in Europa. Tevens staat Twente "maar" 3 punten achter op Ajax. Het voetbal is niet om aan te zien en we hebben te weinig creativiteit en een slechte spits, maar soms moet je de feiten laten spreken.

22 februari 2013 om 08:27

Vergeet niet dat FC Twente in de 1e voorronde is begonnen en zodoende de punten heeft binnen kunnen halen.

22 februari 2013 om 08:29

Ja, we moeten met zijn allen wat aardiger zijn naar Twente. Die jongens hebben hun hele zomervakantie opgegeven zodat ze toch nog de puntjes voor ons kunnen pakken. Hopen dat ze dit deze zomer weer kunnen doen.

22 februari 2013 om 08:38

Idd, wat dat betreft vond ik het niet zo aardig van Feyenoord dat ze een champions league voorrondes ticket krijgen van ons waar ze vervolgens totaal niks nuttigs mee doen.
Misschien dat Feyenoord ook beter in de zomervakantie punten kan gaan sprokkelen komende jaren..

22 februari 2013 om 08:48

Niks nuttigs mee gedaan? Onze jongens hebben toch weer wat ervaring opgedaan door die wedstrijden. Daar plukt het Nederlands elftal nu weer de vruchten van

En hoezo hebben wij dat ticket van jullie gekregen? Zijn jullie 3e geworden dan?

22 februari 2013 om 10:40

Feyenoord heeft 3 van de 4 europese wedstrijden erg goed gevoetbald maar het geluk was niet aan onze zijde.. Hoe je erbij komt dat we iets van jullie gekregen hebben weet ik ook niet? Volgens mij zijn jullie 6e geworden en wij 2e. En hebben we jullie nog 2x eigenhandig verslagen ook nog.

22 februari 2013 om 12:01

Mag ook wel als je jaren niet europees speelt dus jaren lang geen punten binnenhaalt

22 februari 2013 om 12:25

Haha, die feyenoord supporters beginnen wel brutaal te worden na 1,5 seizoen bovenin meedraaien. Ze spreken er een schande van dat Ajax, maar vooral Twente en PSV punten hebben laten liggen, zodat zíj straks of in de toekomst misschien een Europees ticket mislopen. En dat terwijl ze zelf amper punten binnen gehaald hebben de afgelopen 5 jaar; 13.945. Ter vergelijking: NEC heeft de afgelopen 5 jaar 15.945 punten gehaald voor Nederland. Dus Feyenoord fans zijn wel de laatsten die commentaar mogen leveren op Psv, Ajax of Twente.

22 februari 2013 om 12:53

Brainfart,

Waar lever ik kritiek op Twente? Ik ben ze juist hartstikke dankbaar en vind het heel nobel van ze dat ze hun zomervakantie opofferen voor het algemeen beland. Zoals ik al zei, ik hoop dat ze het deze zomer doen.

22 februari 2013 om 13:42

Je hebt gelijk. Het was ook niet zo zeer op jou gericht, maar meer in het algemeen. Het viel me in andere topics over Europees voetbal op dat er nogal wat Feyenoordsupporters zijn die Twente en PSV dit matige Europese voetbalseizoen kwalijk nemen. Vandaar dat ik dat even kwijt wilde. Daarnaast denk ik dat incidenteel is en dat we Nederland volgend seizoen ook zo maar 15.000 of zelfs meer punten kan halen.

22 februari 2013 om 10:31

Tja,toen wij het aflegden tegen Schalke won Ajax van Manchester United. Toen wij het aflegden tegen Levante???.versloeg Ajax Manchester City.
Onnozele feitjes dus.
We hebben als land zwak gepresteerd in Europa. DAt zijn de feitjes.

Het resultaat van Ajax gisteravond zie ik eerlijk gezegd als incident. Ja, Ajax werd verslagen op mentaliteit en inzet maar kan heel makkelijk voetballen tegen Boekarest.

Ik zie het, in tegenstelling tot vele waarschijnlijk, niet somber in. Er komt inderdaad een CL plaats in gevaar maar als je ziet welke ploegen er nu nog over zijn in de Europa League kan het zomaar zijn dat Ajax die prijs pakt. Zeker als ze het goede voetbal erin houden.

PSV en FC Twente hebben beide net zo hard gefaald, ik vind niet dat ze het toernooi hebben laten lopen maar gewoon hebben gefaald. Al moet er ook geluk bij komen, zo'n goal van Tadic tegen Levante kan bijvoorbeeld niet afgekeurd worden en wordt dat wel.

Het is heel jammer dat onze subtoppers en Feyenoord nauwelijks punten hebben gepakt. Ook Feyenoord had te maken met veel pech maar we hadden ook, gezien de huidige stand in de Eredivisie, niet echt elftallen met kwaliteit in Europa, en Vitesse trof FC Olie.

Volgend jaar kan het alleen maar beter gaan.

22 februari 2013 om 09:13

Ik weet niet naar welke wedstrijd jij gisteren hebt zitten kijken. Het was gewoon bedroevend, en dat tegen zo'n matige tegenstander. Steaua ging er met hart en ziel voor en wist Ajax af te bluffen.

PSV en Twente hebben duidelijk de Europa League laten schieten, speelden inspiratieloos. Het is duidelijk dat ze alleen maar voor de titel willen gaan.

We zijn inmiddels weer ingelopen door Rusland, daar zit het grote geld, daar worden schitterende stadions gebouwd en daar gaan de Brazilianen naartoe om te cashen. In Nederland is dit niet het geval en lopen we alleen maar achteruit.

De komende jaren zal er geen enkele Nederlandse ploeg een Europese titel winnen, mark my words.

22 februari 2013 om 09:20

Ik zeg ook dat Ajax heeft verloren op inzet en mentaliteit. Al ga ik niet lopen roepen dat Ajax het liet lopen. Naar mijn idee is ook PSV afgetroefd op mentaliteit en inzet, net als FC Twente. Geluk moet natuurlijk een rol spelen maar ook mentaliteit en zowel Psv, FC Twente en Ajax hadden dat niet. Je hoeft echt niet meer met je vinger te wijzen naar de twee kleinere clubs.

Ik zie het nogmaals niet somber in. FC Twente wint ook gewoon van Rubin Kazan en Zenit. Ajax kan ook winnen van de clubs uit Manchester. PSV kan ook een behoorlijke pot op de mat leggen tegen Napoli. Het gaat erom dat de clubs meer mentaliteit en inzet tonen. De Europa League betekent voor onze top 3 clubs gewoon niet zoveel. Dat is inderdaad schandalig, van alle drie de clubs. Kwalitatief zijn we namelijk in staat om een Nederlandse EL winnaar te hebben.

22 februari 2013 om 09:25

Toch had ik wel verwacht dat ze toch iets meer wilde juist omdat de finale in de area is.

22 februari 2013 om 09:44

@ Siensossa

Het was ook geen kwestie van niet willen, maar bij Ajax spelen spelers zonder 'ballen' zeg maar.
Zie het als elf jongetjes die de hele dag studeren, viool spelen en boeken lezen.en die dan ineens een bootcamp van het leger moeten afleggen. Hoe graag ze ook willen, ze zullen het niet goed doen.

Spelers van Ajax zijn allemaal technischer dan die van Steaua. Maar in zo'n ambiance op een knollenveld leggen ze het gewoon af op kracht, doorzettingsvermogen en conditie.

22 februari 2013 om 12:42

Helemaal mee eens Hoodrich. Ik ben het er niet mee eens wanneer sommigen beweren dat PSV de EL heeft laten lopen. Ze hebben elke wedstrijd het sterkst mogelijke team opgesteld, op geblesseerden en spelers met pijntjes (willems, Narsingh en Van Bommel een keer, als ik me niet vergis) daargelaten. Als ze de EL zouden laten schieten, dan hadden ze wel een B team opgesteld zoals bijvoorbeeld Napoli deed. PSv is inderdaad gewoon afgetroefd op inzet en mentaliteit, met name door AIK die er vol voor gingen. Helaas liggen alle Nederlandse clubs er al snel uit, maar dit zal volgens seizoen niet weer gebeuren. Zowel PSV als Ajax kunnen best een rol van betekenis spelen in aankomend CL seizoen. Daarnaast verwacht ik dat Feyenoord, Vitesse en Twente ook sterk genoeg zijn om in ieder geval de poulefase van de EL door te komen. Laten we hopen dat volgend voetbalseizoen weer een mooi jaar wordt voor Nederland, met als afsluiting een finale op het WK in Brazilië.

22 februari 2013 om 13:54

volgend jaar gaat het waarschijnlijk ook beter, hopelijk krijgen we dan geen fair-play ticket, meer zodat er 6 clubs i.p.v. 7 meedoen in europa. Dit heeft als gevolgd dat je dan de behaalde punten in de speelrondes niet door 7 hoeft te delen maar door 6. Dit verhoogt het niveau van alle nederlandse clubs tezamen in europa. Waardoor er dus meer punten worden behaald.

dit zou het ideaale scenario zijn: Ajax, PSV CL, en met een beetje geluk de groepsfase overleven igg 1 van de 2 en de andere dan naar El.

Twente, Feyenoord, Vitesse en Utrecht in de EL, waarbij de eerste 3 clubs mijns inziens redelijk ver kunnen komen met de huidige selecties.

22 februari 2013 om 15:30

@ 1-ajax-1
Het hangt ervan af wat de club die zo'n fair-play ticket krijgt ermee doet. Nederland heeft dit seizoen 29,5 punten verdiend voor de landenranglijst. gedeeld door de 7 clubs was de coëfficïënt voor Nederland dit jaar dus 4.214.

Corrigeer je de punten van het fair-playticket van Twente (dit seizoen 10,5 punten), dan was de coëfficiënt dit seizoen maar 19/6= 3..166 geweest. Scheelt toch een vol punt dat 5 seizoenen lang zal meetellen.... Dit seizoen heeft het fair-play ticket dus wel degelijk een positieve bijdrage gehad voor de coëfficiënt van Nederland!

Ja het is erg jammer, maar gelukkig zonder gevolgen voor startbewijzen. Het enige wat we kunnen doen is hopen op een beter jaar volgend jaar!

22 februari 2013 om 10:51

Slechter dan dit kán bijna niet. Hoe dan ook is het wel heel treurig als nu zelfs ploegen uit Roemenië meer punten halen dan ploegen uit Nederland. Of neem nu Psv-dnepro. 2 Maal verliest Psv. Is toch een schande dat de derde ploeg uit Oekraine beter is dan de beste ploeg uit Nederland.

22 februari 2013 om 11:13

Beste ploeg nou ook weer niet..

22 februari 2013 om 16:30

Ze stonden en staan 2e in Oekraine. Bovendien staat Oekraine dankzij die oliemiljardairs al een lange tijd boven Nederland. Dus zo'n schande is het ook weet niet dat PSV van hen verliest. Roemenie staat 19e op de ranglijst en jullie verliezen van een club uit die competitie. Bovendien doet Dnipro het dit seizoen ook beter in Europa dan Steaua. Maar dit is geen schande?

Clubs moeten meer trainen op mentaliteit. Elke wedstrijd moet je willen winnen. Maar zowel Psv, Twente als gisteren ook Ajax spelen goed verzorgd voetbal waarmee je tot het strafschopgebied kan domineren, maar waar bijna geen kans uit komt. De Roemenen lieten gisteren mn in de 2e helft wel zien er voor te willen gaan.
Wat me gisteren ook opviel was de redelijk gelaten houding van Frank de Boer. en ook de spelers speelden meer met het idee, niet te moe worden want aankomend weekend moeten we weer...

Hoe werkt dit? Worden er om de vijf jaar nieuwe startbewijzen aan de hand van de punten aan de competities toegekend?

22 februari 2013 om 08:38

Elke punt die je haalt is 5 jaar geldig. De titel winst van Manchester United veralt dus na dit seizoen
Dus iedere jaar vervalt er een jaar en iedere jaar komt er 1 bij.

Geld regeert, dus niemand moet illusies maken. Nederland telt niet mee. Turkije zal op den duur ook gewoon over ons heen denderen.

22 februari 2013 om 08:42

Afgelopen 2 jaren gingen goed. ALS PSV kampioen wordt voorzie ik 2 CL deelnemers wat punten oplevert, voorzie ik een sterkere Vitesse, Feyenoord die misschien wat langer mee kan en Joopie zal wel ingrijpen in Enschede met nieuwe spelers

Enige angst die ik heb is de winnaar van de play-off, ja we hebben gezien dat Groningen makkelijk mee kon met Fiorentina, we hebben Utrecht gelijk zien spelen tegen Liverpool en zien winnen van Celtic. Maar we hebben ook gezien hoe Heerenveen kansloos verliest van Molde en ADO eruit vliegt tegen een niks zeggende ploeg. Die ploegen mogen 3 voorrondes overleven voor ze in de groepfase zitten en ik betwijfel of ook maar 1 van die ploegen genoeg kwaliteit heeft, AZ heeft beschermde status, maar of AZ het wel haalt vraag ik me af.

22 februari 2013 om 10:53

Volledig mee eens, als je ziet dat de derde ploeg van Oekraine (dnepro) 2 maal wint van de beste ploeg van Nederland (psv), dan weet je dat het goed mis is. Hoe dan ook is dit jaar een incident en verwacht ik dat het niet snel meer zo slecht als dit wordt.

Zou wat zijn als we worden ingehaald door België, maar ondanks dat Ajax gisteren heeft verloren, neem ik het PSV (vooral Advocaat) kwalijk dat we niet zoveel punten hebben binnengehaald. Ze hebben 2x leuk gespeeld tegen Napoli, maar daarnaast hebben ze alles laten lopen.

Hoop trouwens gewoon dat PSV volgend jaar Champions League speelt samen met Ajax. De enige Nederlandse ploegen die met een beetje geluk de knock-out fase kunnen bereiken. Feyenoord vind ik te licht, en Twente gaat steeds achteruit. Vitesse komt eraan, maar is er nog lang niet. En AZ is te wisselvallig. Als ze een beetje constant worden zie ik ze ook als goeie Nederlandse kandidaat in de CL.

22 februari 2013 om 08:57

Je vergeet wel even voor het gemak dat het met name dankzij de succes van PSV de afgelopen 5 jaar dat we überhaupt deze plaats kunnen verliezen.

En Ajax, constant een grote mond. Een wedstrijd in de EL en ze zetten zich al niet meer 100% in. Als je van Man City kunt winnen, dan moet zo'n Roemeense club toch wel te doen zijn?

22 februari 2013 om 09:43

@stokkie
Volgens het Uefa Country Coefficients zijn de laatste 5 jaar toch drie ploegen verantwoordelijk voor de punten. Dit zijn PSV (65 punten), Twente (61 punten) en Ajax (60,5 punten). De eerstvolgende achtervolger is AZ met 33,5 punten, gevolgd door Heerenveen met 11 punten, Utrecht met 9,5 punten, NEC met 7 punten, NAC met 4 punten, Feyenoord met 3,5 punten, ADO met 3 punten en Vitesse met 1,5 punt.

Dus om de plek alleen aan het succes van PSV toe te schrijven is wat kortzichtig. Er zijn gewoon drie ploegen die redelijk constant is Europa presteren en die veel punten voor Nederland binnenhalen. Daarnaast heeft AZ (en ook Vitesse) veel pech gehad met de loting, omdat ik ze anders ook nog wel een puntje of 8 had zien halen dit seizoen.

22 februari 2013 om 10:00

Maar PSV heeft toch wel de meeste punten gehaald? Dus als PSV het altijd slecht deed hadden we deze plek niet eens gehad.

22 februari 2013 om 12:53

En datzelfde geldt voor Ajax en Twente. Als één van deze twee ploegen het de laatste 5 jaar had laten afweten, dan waren we ook een plek kwijt geweest.

Neem dan ook nog even mee dat PSV de afgelopen 4 jaar alleen maar EL heeft gespeeld, daar in de groepsfase altijd als groepshoofd geplaatst was, dan lijkt het me logisch dat de kans groter is dat je dan meer punten pakt dan wanneer je als derde geplaatste club in de CL speelt.

22 februari 2013 om 09:06

Op basis waarvan heeft PSV alles laten lopen?
Ik kan ook zeggen dat Ajax deze wedstrijd heeft laten lopen.
Ik bedoel als je van Man City kan winnen , moet Boekarest echt geen probleem zijn.
Ze zijn niet bepaald beter dan Dnjpr ..

22 februari 2013 om 21:38

Op basis van de opstelling en de instelling waarmee ze de wedstrijden in gingen. Daarnaast was Advocaat ook koeltjes in de interviews die hij gaf.

Toen PSV en Twente verloren was het van: slechtr instelling, moeten je schamen! Ze verprsten het voor Ajax. etc etc. Nu verliest Ajax, is het puur pech... Beetje krom niet?

22 februari 2013 om 11:15

Speelde Twente met het sterkste elftal dan? Nee
Was Dick Advocaat zwaar teleurgesteld na de uitschakeling? Nee, Eredivise is het enige wat hem interesseert..

Speelde Ajax met het sterkste elftal? Ja
Was de Boer zwaar teleurgesteld na de uitschakeling? Ja, hij was furieus..
Ook met penaty's verliezen is gewoon pech.. Penalty's zijn een loterij..

22 februari 2013 om 12:19

Twente speelde met het sterkst mogelijke elftal. Dat betekent dat spelers die niet kunnen spelen door blessures (chadli, Fer, Bjelland) niet worden opgesteld. Lijkt me vrij logisch.

Alleen tegen Helsingborg werd er gespeeld met een b-elftal. Dit omdat er niet meer te halen viel.
Penaltys zijn niet alleen pech. Vermeer had met gemak 1 of 2 penaltys kunnen pakken. En als je kijkt naar het inschieten van Schone en Moissander, dan is het ronduit slecht!

22 februari 2013 om 14:46

Je kan een keeper niet afrekenen op het feit dat hij geen penalty's pakt.. Dat is te makkelijk...
Schone en Moisander hadden net als iedereen last van druk, een penalty missen kan dus gebeuren..

22 februari 2013 om 20:26

Was Dick Advocaat zwaar teleurgesteld na de uitschakeling?

Die voelde hij dan ook niet allang aankomen, dan ben je er niet op voorbereid en weet je ook niet dat je er waarschijnlijk toch al uit ligt en daar gewoon rekening mee moet houden.
Advocaat is inderdaad een misselijke man, weg met hem!

En terecht. Alle topclubs uit Rusland zullen de 'grote' clubs uit Nederland slachten. Het geld heeft het voetbal over genomen; erg jammer.

Ik denk dat Nederlandse clubs hetzelfde beleid als Portugeze teams (red. Benfica en FC Porto) moeten hanteren. Jeugd door laten komen of goedkope spelers halen en een abnormale transferclausule erin zetten. Wil een club dat niet betalen, dan houd je hem gewoon lekker tot zijn contract afloopt. Zo blijven de goede spelers langer in Nederland, waardoor de competitie misschien wat aantrekkelijker wordt voor buitenlanders en we niet zo voor schut staan op Europees niveau.

22 februari 2013 om 09:58

Gek, niet lang geleden schakelde Twente nog Zenit en Rubin Kazan uit, dat zijn toch wel degelijk topclubs in Rusland.

22 februari 2013 om 10:38

Deze twee clubs schakelen Liverpool en Atletico Madrid niet uit omdat ze slecht zijn, hoor.

Kijk eens naar de aankopen die Zenit en Rubin Kazan hebben gedaan in de zomer en de spelers die Twente verkocht heeft en wat ze daar voor terug gehaald hebben.


22 februari 2013 om 11:35

Dat was een heel ander fc twente .
Met veel betere spelers als castaignos enz

22 februari 2013 om 12:05

En daar wil ik nog aan toevoegen dat Twente het nodige geluk heeft gehad tegen Rubin en Zenit. Rubin heeft alle potten die ze in Moskou spelen verloren en Zenit liet Twente alle hoeken van het Grolsch Veste zien.

22 februari 2013 om 14:30

Zenit liet Twente alle hoeken van de Grolsch Veste zien? Twente won volgens mij met 3-0, misschien wat geflatteerd maar zeker niet onverdiend, dus dat 'alle hoeken' viel hard mee.

Nu blijft het wachten op de excuses van toby. Eerst een hele grote mond over psv en twente maar nu het eerste rondje europa league er zelf uitvliegen tegen een derderangs clubje.

22 februari 2013 om 11:17

Ja en PSV ging ook dik onderuit tegen Dnipro...
En Twente ging ook onderuit tegen Helsingsborg..
Dus die kritiek was terecht

22 februari 2013 om 11:51

als je kritiek op anderen geeft en dan vervolgens dezelfde fouten maakt, dan zou een beetje zelfkritiek niet misstaan. Maar nu valt wel regelmatig op dat dat niet toby zijn sterke kant is.

22 februari 2013 om 14:44

Dezelfde fouten? Ajax stelt tenminste wel de sterkste 11 op en Ajax neemt de EL wel serieus.. En Ajax komt verder dan die andere 2, dus of het dezelfde fouten zijn? Nee

Ik kijk even op de Uefa team ranking en dan zie ik toch compleet iets anders. Ajax heeft 9.8428 punten gehaald en PSV 5.8428. Waar men de score van Twente weghaalt weet ik niet maar ik kom niet verder dan 4.8428 en dat past ook beter bij het beeld wat ik al had. Ik heb het idee dat men ook bij de voorrondes de punten volledig heeft geteld. Maar in die voorrondes zijn nauwelijks punten te verdienen want de scores worden slechts voor een klein percentage meegerekend.

Voor volgend jaar is PSV de hoogstgeplaatste ploeg met ruim 58 punten gevolgd door Ajax met een kleine 51 punten. Twente volgt Ajax op de voet met bijna 50 punten. De overige Nederlandse clubs komen in het stuk niet voor. AZ is the best of the rest met 38 punten, Heerenveen heeft er 15, Utrecht 13, Feyenoord 11 en Vitesse 9. Wanneer die laatste beide clubs de komende jaren ook zich plaatsen voor de groepsfases dan kunnen zij en Nederland goede zaken doen.

Wat verder wel vermeld word is dat Rusland ons voorbij is. Maar wanneer we naar het volgende seizoen kijken beginnen we 2 plaatsen hoger dan dat we nu staan want zowel Rusland als de Oekraïne verliezen meer punten als Nederland. Uiteraard is dit een tussenstand en kan het aan het eind van het seizoen anders zijn.

22 februari 2013 om 09:14

Als je kijkt bij Uefa Country Coefficients dan staat daar het aantal punten dat de verschillende ploegen hebben binnengehaald voor het land. Hier zie je bijvoorbeeld dat Twente 10,5 punten heeft binnengehaald. Hoe de punten precies tellen per ronde weet ik niet precies. Deze punten zijn van belang voor hoe veel startbewijzen Nederland krijgt voor zijn Europese avonturen

Voor de team ranking gelden de voorrondes weer niet. Dus individueel gezien heeft Ajax 9 punten binnen gehaald (waarvan 4 bonus punten, omdat ze direct voor de groepsfase van de CL waren geplaatst), PSV 5 punten en Twente 4 punten. Dit is dan weer van belang voor een club of deze geplaatst is of niet.

22 februari 2013 om 09:20

@ Korenaar: Jij kijkt naar de clubranking(op basis van die ranking worden clubs geplaatst bij de loting).

In dti artikel worden de punten benoemd die de clubs dit seizoen hebben verzameld voor de landenranking (op basis waarvan het aantal tickets per land per seizoen wordt vergeven).

De punten uit dit artikel opgeteld levert 29,5 punten op. Dit gedeeld door 7 (het aantal nederlandse clubs die dit seizoen europees hebben gespeeld) is 4.214 Dat is dit seizoen de uiteindelijke landencoëfficiënt die de komende 5 jaar meetelt voor Nederland.

Maakt niet uit. Pas bij plek 10 minder plekken en dat is nog lang niet het geval.

Als je ieder jaar je beste spelers verkoopt, dan zak je vanzelf weg. Als Turkije tactisch wat sterker wordt, halen zij ons ook in. Nederland en Belgie doen niet meer mee, zelfs de Europese subtop maakt gehakt van ons.

Sowiezo denk ik dat Ajax, PSV en FC Twente de laatste jaren de meeste punten binnen hebben gehaald voor het nederlandse voetbal. En dus niet alleen dit seizoen. Als Feyenoord, Vitesse, Heerenveen en AZ dit seizoen hetzelfde hadden gepresteerd als bv een van bovenstaande clubs hadden we europees een super seizoen gehad. Laten we hopen dat een en ander een incident is en dat we komend seizoen met meerdere clubs in de poule fase terrecht gaan komn.

22 februari 2013 om 10:35

Je ziet bij AZ en Vitesse dat ze enorm pech hebben gehad met de loting, dat heeft veel punten gekost. Van Anzhi zouden Ajax, Psv, Feyenoord en Twente het ook enorm moeilijk hebben gehad, met klasbakken als Samba en Eto'o in het team. Zonde, dat zeker! In de poulefase zouden AZ en Vitesse een aardige kans gehad hebben om sowieso 1 á 2 wedstrijden te winnen.

22 februari 2013 om 10:47

En Feyenoord had geen pech met de loting?

22 februari 2013 om 11:51

feyenoord kon niet beter loten. Zonder beschermde status hadden ze bij feyenoord nog sterkere teams kunnen treffen voor de CL. Zelfs Kiev was kansloos in de poulefase .

Sparta Praag was ook haalbaar maar dat is ook niet gelukt dus nee feyenoord had geen ongelukkige loting.

22 februari 2013 om 13:24

Uuhm... Laat ik de samenvatting van mijn antwoord geven: Nee.

22 februari 2013 om 11:49

Twente speelde EL door de fairplay prijs. Eerlijk gezegd moeten we blij zijn dat dat gebeurde, Nederland behaalde met twente 29.5 punten dat gedeelt word door 7 clubs dat is 4.2.

Als twente niet de fairplay had dan had nederland 19 punten gehad gedeeld door 6. Dat is 3.16.
Dus een heel punt minder.

Al met al is het een zeer slecht jaar voor nederland ik zag dat zelfs zweden, noorwegen, witrusland, schotland, croatie meer punten haalden dan Nederland.

Ik vind het gewoon dood irritant dat wanneer PSV supporters of Twente supporters wat negatiefs zeggen over het Europa League gebeuren van Ajax, dat Ajax supporters direct een terug weren met : Jullie hebben gefaald, jullie zijn niet serieus begonnen aan de europa league. Jullie zijn slecht etc. Ajax supporters mogen ook wel eens in zien dat hun club kan falen zoals gister. Ga dan niet direct reageren op de supporters van andere clubs.

22 februari 2013 om 12:13

0,0 inzet van Ajax gister!

Waar we een jaar geleden nog keken naar Frankrijk en Portugal, hoe dicht we deze konden naderen. Daar hebben we nu het probleem dat Rusland en Oekraine ons voorbij gestoken zijn en Turkije eraan komt.

Als ik een gok zou mogen doen denk ik dat de top 10 er over 5 jaar zo uit zal zien:

1: Duitsland ( gezonde situatie zal zijn vruchten af gaan werpen)
2: Engeland ( omdat er geld zit en zal blijven zitten)
3: Spanje ( verwacht door de FFP wel een kleine terugval, maar Barca en Real blijven denk ik wel absolute top. Maar de rest zal toch echt op kleinere voet moeten leven)
4: Rusland ( worden jaarlijks sterker. Ik denk dat deze competitie echt sprongen gaat maken.)
5: Italië ( heeft het moeilijk door de crisis en straks Ffp)
6: Frankrijk ( wellicht meer overnames, als die van Psg. Dan kunnen ze hoger komen dan plek 6)
7: Oekraïne ( ook deze competitie krijgt steeds meer sterke teams. Eerst enkel Kiev, toen Shaktar, nu ook Metalist en Dnipro)
8: Turkije ( kan nooit lang meer duren tot deze competitie ons inhaalt. Zoveel meer geld, op lange termijn is dat altijd bepalend)
9: Portugal ( Zal serieus terugvallen door de FFP straks. Te afhankelijk van 2 á 3 teams elk jaar)
10: Nederland/ België ( dit zal denk ik de plek zijn waar Nederland en Belgie belanden. Afhankelijk wie de betere lichting heeft zal diegene hoger staan. Denk dat men vooral Tsjechië/ Polen/ Roemenië op moet passen.)

Het is bijna alweer 20 jaar geleden dat Ajax de vaandeldrager is van het Nederlands voetbal. Eingelijk hebben alleen PSV en later AZ en FC twente vooral voor de nederlandse punten gezorgd.
Had Ajax net zo goed / slecht als PSV gepresteerd dan zouden we er in Nederland iets beter staan dan nu.

Punten 2008/2009 en de huidige stand + aantal clubs die nog mee doen per land:
5 france 11.000 (58.333) 2/ 6
6 portugal 6.785 (57.168) 2/ 6
7 ukraine 16.625 (49.758) 1/ 6
8 russia 9.750 (44.832) 3/ 6
9 netherlands 6.333 (44.729) 0/7
10 belgium 4.500 (34.400) 0/5

Nederland hoeft zich niet druk te maken zodra Shakhtar Donetsk wordt uitgeschakeld door Dortmund, heeft Oekraïne ook geen ploeg meer in Europa. Hierdoor vervalt volgend jaar 16,625 punten weg bij Oekraïne en bij NL 6.333 weg, dus wij stijgen volgend seizoen naar plek 8. Ik ben bang dat we de Rusland niet gaan halen, maar dat kan nog wel als ze alle drie worden uitgeschakeld .

Gelukkig zijn de Griekse en Belgische teams sinds gisteravond ook allemaal uitgeschakeld en kunnen die landen dus niet meer op ons inlopen. Maar als we nog een paar van dit soort jaren hebben, kan onze kampioen straks eerst twee voorrondes afwerken voor ze in de Cl-groepsfase (zouden kunnen) belanden.

Jaja als Nederland Twente niet had... Niet vergeten dat de selectie van Twente maar 3 weken rust heeft gehad. Hoop dat nu de weg weer naar boven wordt aangevangen en dat we aanhaken. Kunnen we ook in de zomer met ticket voorronde CL of ticket EL rustig vakantie gaan.

Goeie trainer aanstellen voor volgend jaar (gertjan Verbeek) en jeugd inpassen die terug komen van verhuur periodes.

Tot ziens zeg ik tegen: Fer, Chadli, Michaylov, Douglas, Rosales, W Janssen en.. Brama!

Welkom: talenten, leider op het middenveld, Born, Bednarek, Guittierrez, Boschker, Bjelland en Bengsston, etc.

Het financiële gat tussen de CL en de Uefa cup moet kleiner worden. Je ziet nu dat clubs liever kampioen willen worden (om in het miljoenenbal uit te mogen komen) en daardoor de Uefa cup wedstrijden minder serieus nemen en zien als een vervelend midweeks uitje. Zeker in het begin als je tegen kleinere Europese tegenstanders speelt. Het levert te weinig op.

Toch is het een afspiegeling van waar het Nederlandse voetbal staat. Gewoon niet hoog.

Twente supporters, niet zo snel een veer in jullie reet steken graag UE Santa Coloma, Inter Turku, FK Mlada Boleslav, Bursaspor is allemaal leuk dat daar van gewonnen werd, maar dat is niveau PEC Zwolle... volgens mij hebben jullie 2x dik verloren van Helsingborg, niet kunnen winnen van Hannover 96 en ook niet van Levante.

Dit seizoen is dramatisch Europees gezien. Door alle Nederlandse clubs. En nee dit is geen incident. Het is elk seizoen weer zo dat Nederlandse clubs tegen clubs uit het oosten denken wel even te winnen, maar vervolgens zo naïef spelen dat ze op wilskracht afgetroefd worden. Nederlandse clubs moeten zichzelf niet iedere keer weer overschatten en er is een keer echt goed voor gaan knokken. Gister was hier weer een schoolvoorbeeld van, passes die zo enorm nonchalant worden gegeven.. zelfs de penalty van Schone zag eruit alsof die zoiets had van ow dit doe ik even simpel.. ik hoop dat het zenuwen waren want je zag het al toen die die bal op de stip legde. Tegen een Manchester City willen ze natuurlijk wel, en ging dat ook goed en was het leuk om naar te kijken. Maar die zelfde inzet ontbreekt tegen ploegen die niet zo'n hoge status hebben, breekt Nederlandse clubs elk jaar weer op

22 februari 2013 om 11:13

Helsingborg uit was 2-2...

Wees blij dat Twente nog heeft meegedaan via de Fair-play. Anders had Nederland in plaats van 4.214 punten(29,5/7) voor dit seizoen er maar 19/6=3.166 punten gehaald. scheelt een vol punt.

22 februari 2013 om 11:31

Ze speelden uit gelijk tegen Helsingborgs. ze Speelde 2 keer gelijk tegen Hanover, en uit verloren van levante en thuis gelijk, niet zo doem denken :P

22 februari 2013 om 11:43

excuus, iets minder slecht dan bij mij is blijven hangen haha maar dan nog zijn dat ook slechte resultaten

@therock11 Tuurlijk moeten we blij zijn met de punten die Twente gehaald heeft, maar als Twente de voorrondes niet door hadden gekomen dan had Twente net zo goed kunnen stoppen met voetballen. Uiteindelijk kwam Twente ook niet ver en was het niet zo goed als sommige hier roepen

22 februari 2013 om 12:03

Zegt Almerefc...

Bursaspor is een heel behoorlijke ploeg, Twente speelde Hannover thuis helemaal weg maar kreeg in de slotfase 2 ongelukkige doelpunten tegen, Helsingborg uit had Twente op basis van kansen ook dik kunnen winnen, Levante uit speelde de arbitrage een belangrijke rol, met wat meer geluk was Twente gewoon doorgegaan en in tegenstelling tot Heerenveen, AZ en Feyenoord haalde Twente gewoon de groepsfase EL. Thuis tegen Helsingborg was een wedstrijd die er niet meer toe deed en werd gespeeld met een B- of zelfs C-elftal.

Twente speelt slecht in de competitie, dat is 'slecht'. Tussendoor speelt Twente slecht in de Europa League, die 'laten ze lopen'. Erg scheef mijns inziens, spijtig genoeg kwam dit zwakke Europese seizoen Twente voort uit onmacht, niets meer en niets minder.

22 februari 2013 om 12:06

Ach ja.. groot stel Twente-bashers hier
Als Twente in de competitie slecht speelt, heerst er een hosanna stemming onder de Psv, Ajax en Feyenoord aanhang. Als Twente hetzelfde slechte spel speelt in Europa, dan laten ze 'de EL schieten omdat er elders prioriteiten zouden liggen'.

De cijfers liegen gelukkig niet. Twente heeft gewoon de meeste punten bij elkaar gesprokkeld!

22 februari 2013 om 12:25

Klopt. Al geven de cijfers ook weer een verteknd beeld. Het is heel wat makkelijker om punten te sprokkelen tegen de tegenstanders die Twente had als tegen een Real Madrid, Man City en B Dortmund. Dus feit: meeste punten gesprokkeld dat klopt...maar niet de beste prestatie. Want ik vind dat zowel PSV als Twente in zo'n eenvoudige poule minstens bij de beste 2 hadden moeten eindigen.

22 februari 2013 om 12:51

Met het spel dat Twente vertoont dit seizoen boven clubs uit de beste competities van Europa staan? No way!
Dat zou een knappe prestatie zijn

Ja dat Rusland ons zou inhalen was natuurlijk al aan te zien komen. Pompen er zo veel geld in en hebben hele goede teams daar bovenin met erg veel kwaliteiten. Gemiddelde begroting van een club uit de Russische zal wel een paar keer groter zijn dan die van de gemiddelde eredivisie club.

Mja ik denk toch dat we ons maar even voorlopig er bij neer moeten leggen dat het de komende jaren wat minder wordt zoals ook voorgaande jaren het geval was. Er moeten toch manieren gevonden gaan worden dat spelers na Ajax niet naar een andere subtopper gaan in Europa. Een absolute topclub ok. Geld natuurlijk ook voor de andere topclubs in Nederland.

Beleid is denk ik het grote toverwoord om er bovenop te komen. Feyenoord is hierdoor er weer bovenop gekomen, Ajax zal weer stukken sterker gaan worden, PSV zal wel gaan moeten. Twente moet toch ook wat duidelijker zijn vind ik want wat voor een club het nou is geen idee. En we moeten met zn allen af met buitenlandse voetballers aantrekken die helemaal niks toevoegen. Gewoon zoveel mogelijk Nederlanders in de selectie en bij wijze van uitzondering een stel buitenlanders ala Suarez, Nilis, Litmanen, Vertonghen. De Poulsens, Manolevjes, Serero', Marcello's, die 2 rare Noren bij Feyenoord die moet je gewoon lekker thuis laten.

En dan met een goede instelling, tactiek en spelers kunnen ook Ajax, Psv, Feyenoord en Twente gewoon winnen van de subtop van Europa. Daar ben ik van overtuigd. Maar dan moet er wel goed gescout en opgeleid worden en dus ook op karakter want anders heeft het geen zin. Dat je het niet red tegen Barca, Real, Bayern ok dat is geen schande. Tegen alle overige ploegen moet je gewoon goede tegenstand kunnen bieden.

22 februari 2013 om 12:12

Dat 'buitenlanders die niets toevoegen' vind ik erg makkelijk gezegd. Zulke spelers worden goed geanalyseerd en als je ze binnenhaalt verwacht je ook dat ze iets toevoegen. Als Suarez in Nederland mislukte, had je hem dan ook in het rijtje van Manolev en Poulsen gezet?

22 februari 2013 om 12:23

Ja maar Suarez is niet mislukt dus ik weet niet wat je punt is? Je hebt altijd een percentage miskopen maar dat percentage ligt nu veels te hoog in Nederland. Je had net zo goed ipv al die overbodige buitenlanders binnen te halen onze eigen jongens maar de kans kunnen geven. Dat geld voor alle clubs. Poulsen, Sana, Moisander, Schone, Serero, Cuenca wat moet je er in godsnaam mee? Manolev, Hutchinson, Marcello, Tyton, de Rijck. Bij Feyenoord dus die 2 Noren. Allemaal overbodig.

22 februari 2013 om 12:36

Mijn punt lijkt me heel duidelijk: je kunt niet van te voren weten welke buitenlanders iets toevoegen en welke niet. Nu brengen je genoemde namen niet wat ze verwachten, maar het had dus ook anders kunnen lopen als ze het wel goed deden.

Ik ben het met sommige namen niet met je eens trouwens. Poulsen vind ik inderdaad ook niks, Sana vind ik nog wel bruikbaar voor in de breedte, Moisander heb ik nooit begrepen dat Ajax hem wilde terwijl ze al een talentvol centrum hebben met Denswil en Veltman, Schone vind ik nog wel voetballend iets toevoegen, Serero was een gouden kans omdat hij via Ajax Cape Town naar Amsterdam kwam en Cuenca heeft nog tijd nodig. Die heeft niet voor niets met de basis van Barca meegedaan en je kan niet ontkennen dat hij meer talent in zijn linkerteennagel heeft dan Oleguer in zijn hele lichaam had.

Wat PSV betreft vind ik toch dat Tyton een betere keeper is dan Waterman en ik begrijp ook absoluut niet waarom hij niet speelt. Hij heeft het met Polen fantastisch gedaan op het EK. Voor de rest ben ik het wel met je eens met de genoemde namen, maar nogmaals: je kunt niet van te voren weten hoe ze het gaan doen.

Jammer dat Ajax het niet wist te redden, maar uiteindelijk ben ik ook blij dat Rusland weer een plekje stijgt. Dat terwijl ik niet had verwacht dat Rubin Atletico zou verslaan. Nu maar hopen dat ze ook de andere wedstrijden weten te winnen.

Als van de zeven teams die Europees mogen voetballen, maar drie de poulefase behalen, dan viel dit wel te verwachten.
Volgend seizoen hopelijk beter. En hopelijk ook wat meer mensen die nu beseffen dat het soms beter is om je mond te houden voordat je alle schuld op andere clubs gaat afschuiven.
Vooral Twente en PSV hebben de laatste maanden flink de wind van voren gekregen, maar hebben samen met Ajax wel het grootste deel van de Nederlandse punten binnengehaald.

We hebben ook niet meer startbewijzen nodig. De ploegen die het Europees voetbal halen falen meestal toch dramatisch.

En aan het eind van dit seizoen halen we Oekraiene en Rusland weer in aangezien er bij hun veel meer punten wegvallen uit het seizoen 2008/2009 dan bij NL. Het is al sinds jaar en dag stuivertje wisselen tussen plek 6 - 9. En plek 10 is op zo'n grote afstand die zullen ons waarschijnlijk nooit in gaan halen of ze moeten in Belgie in 1x heeeeel goed gaan presteren en in NL heeeel slecht. Maar NL presteert afgezien van dit seizoen elk seizoen redelijk hetzelfde met soms uitschieters naar boven en net zoals dit seizoen gelukkig minder vaak naar beneden. Het lijkt daarnaast ook nog eens slechter omdat we dit seizoen ipv 6 teams 7 teams Europa instuurden. Daarnaast presteerden 4 clubs dramatisch door vrijwel geen punt te halen.

Is er iemand die Louis van Gaal nog serieus neemt na zijn uitspraken van afgelopen maand, dat de Serie A hetzelfde niveau is als de Eredivisie?
Na deze bedroevende Europese campagne van de Eredivisie, en 4 Italiaanse ploegen nog in Europa actief, waarvan AC Milan gewoon thuis van Barcelona wint, moet ik toch echt een andere conclusie trekken Namelijk dat de Serie A gewoon op de weg terug is, en de Eredivisie nog niet eens de schoeveters van de Serie A mag vastknopen.

22 februari 2013 om 13:15

Wie heeft van Gaal ooit serieus genomen dan?

en wij altijd maar lullen dat belgie niks voorsteld, staan 1 plek achter ons dus in nederland is de competitie wel spannender geworden maar europees is het niks meer.

Nederlandse ploegen zijn nog nooit zo slecht geweest in Europees voetbal, dus wie ook welke punten binnenhaald het is gewoon niet des Nederlands! Het hele nivo van voetballen is op een dieptepunt gekomen. Maakt slechts 1 ding belangrijk; hoe kom je uit dit dal en waar ligt het aan!

Snap niet dat men er zo moeilijk over doet. Turkije, Polen zullen ons alleen al op inwonersaantal al boven moeten staan vanwege de potentiele markt wat die landen hebben. Nederland is maar een klein land met 16 miljoen inwoners dat moet genieten van een competitie dat spannend is en zo nu en dan gewoon heel erg leuk mee doet in Europa en van een winst op een grotere club echt van moet genieten zoals in Utrecht gebeurde tegen Celtic. Maar ook van de uitslagen tegen Napoli en Liverpool. Of NEC dat het geweldig deed tegen Udinese etc. Een Heerenveen dat tegen AC Milan mocht voetballen in de eigen Abe Lenstra.

Competitie zoals Portugal is totaal niet intressant. Niveau verschil is gewoon te groot. FC Porto, Benfinca doen leuk mee in Europa maar het gaat wel ten koste van Portugese competitie. Heb liever een veel leukere competitie dan een competitie waar je al weet dat er maar 2 clubs zijn die kandidaat zijn om kampioen te worden.

Landen als Belgie, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Tsjechie, Slowakije, Servie, Griekenland, Zwitserland etc kan Nederland gewoon voorblijven als ze maar constant redelijk presteren met uitschieters naar boven.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren