Voetbalzone

‘Als we geen subtopper willen zijn, moeten we een nieuw stadion bouwen’

Maandag, 29 oktober 2012 om 00:00
/

De Kuip zat zondagmiddag tot de nok toe gevuld met supporters die de Klassieker tussen Feyenoord en Ajax wilden aanschouwen. Mogelijk was het een van de laatste keren dat het pikante duel in het huidige stadion werd gespeeld, want in Rotterdam wordt gesproken over de bouw van een nieuw onderkomen. “Een moeilijke situatie”, zo vindt Aad van der Laan, voorzitter van amateurtak Sportclub Feyenoord.

Bekijk de voorpagina voor het laatste nieuws.

29 oktober 2012 om 00:02

Als je geen subtopper wil zijn, moest je afgelopen 13 jaar in ieder geval 3x landskampioen worden.

29 oktober 2012 om 00:12

Er moet geen nieuwe stadion komen want de Kuip is fantastisch en daarom zou ik gewoon een derde ring zetten en desnoods een vierde want ze hebben heel veel trouwe supporters vanuit Rotterdam en overal in de omgeving, zo kunnen ze weer aansluiten bij de top van Nederland en groeien naar een Europees hoger niveau.

29 oktober 2012 om 00:14

Inderdaad, want daar gaat het precies om. Een derde en vierde ring op een totaal verouderd stadion.
Business seats zijn nodig jongen.. veel meer.

29 oktober 2012 om 00:15

Ik denk dat dat financieel onhaalbaar is, een 4e ring kan waarschijnlijk constructietechnisch niet en in die bovenste ring heb je dan ook echt belabberd zicht. En doorgroeien naar een europees hoger niveau is zeker te doen, groepsfase EL halen is al hoger niveau dan nu...

29 oktober 2012 om 00:16

Dnipro Het heeft toch ook te maken ,dat het stadion te oud is?te duur wordt voor onderhoudt enz en je niet door kunt groeien financieel gezien??

29 oktober 2012 om 00:25

Als dat niet haalbaar is, wat blijkt uit enkele rapporten, dan valt er niets te renoveren/verbouwen. Ik zou ook het liefst een nieuw stadion zien op Varkenoord (wat ik hieronder al zeg: voor mijn part De Kuip 2.0, waarom iets veranderen wat goed is). De reden hiervoor is niet alleen de financiele groei van Feyenoord, waamee ze zich weer financieel kunnen meten met PSV en Ajax, maar ook voor het Nederlands voetbal is het goed. In de afgelopen twaalf jaar zijn overal in Europa prachtige moderne stadions gebouwd, deze gehuisvest worden door clubs die in een mum van tijd utgroeien tot grotere kapitaalsterkere clubs, in Nederland zag je alleen maar renovatie en hier en daar een klein stadionnetje wat erbij kwam (AZ en ADO bijvoorbeeld). Allemaal leuk en aardig, maar dit zet geen zoden aan de dijk. PSV zou met een stadion van 50.000 ook nog behoorlijk kunnen groeien, maar ze doen het niet. Twente is een van de weinige clubs die wel investeerde in het stadion en zie het resultaat: een begroting hoger dan dat van Feyenoord en een groeiend aantal supporters/sponsoren. Ook is het wel lekker als je weer een stadion hebt in Nederland, waar je Cl-wedstrijden kunt huisvesten en interlands van het Nederlands Elftal. Dit is misschien voor velen een bijzaak, maar voor de sportinfrastructuur (toch al een ondergeschoven kindje in Nederland) is het weldegelijk belangrijk.

29 oktober 2012 om 00:25

Maar het heeft ook met je spelers te maken als je financieel door wilt groeien en ik zie het allemaal positief in en deze Kuip is gewoon te mooi voor de supporters om het weg te doen en al dat mooie sfeer. Als het kan moeten ze gewoon nog een aantal jaren doorgaan met de Kuip.

29 oktober 2012 om 00:31

dnipro, eerste les economie nog niet gehad? Ohw.. de Kuip is heel mooi.. nee dan blijven we allemaal nog 10 jaar hier voetballen en worden wij vanzelf een Europees grote club.

29 oktober 2012 om 00:35

Een aantal jaar doorgaan betekend: geen financiele groei, geen kwalitatief goede spelers, het wegblijven van sponsors (want men kan ze niet huisvesten) en niet meespelen om het kampioenschap (tenzij de concurrentie faalt en/of er een wereldlichting opstaat). Nee, alles wijst er toch op dat Feyenoord het beste gaat verhuizen.

29 oktober 2012 om 00:39

Onmogelijk je kan wel verbouwen , maar dat gebeurde in de jaren 90 ook al.
Aangezien dat niet eens zo heel lang geleden is , blijf je dan waarschijnlijk om de 10/20 jaar renoveren.

Dan kan je beter een nieuw stadion laten bouwen

29 oktober 2012 om 00:53

Er zijn een paar plannen in elkaar gezet door vooraanstaande architecten.
- Het veld omlaag halen en bij vak Z Y X en W een nieuwe lagere tribune maken.
- de bovenste ring omhoog halen en tussen de 1ste en 2de ring een nieuw 3de ring plaatsen, in deze nieuwe ring is veel plek voor bussiness seats, meer plaatsen hebben we in het stadion niet echt nodig want er zit altijd rond de 45000 man en het is maar zelden helemaal uitverkocht. Ook voor de omgeving ( Parkeerplaatsen e.c ) zijn plannen uitgevoert, echter weigert de Feijenoord familie deze initiatiefnemers op enig gebied te helpen ( Waarom niet zou je denken ) en zijn er in het stadion dus geen metingen gedaan. Eigenbelang speelt hier een rol, de vraag is hoe groot die rol is.. Ik raad jullie allemaal Reddekuip.nl te bezoeken.

29 oktober 2012 om 00:57

Staal is overigens redelijk makkelijk te vervangen mocht er nog iemand met zo een argument komen.

29 oktober 2012 om 01:12

wat is dat nu voor argument? wat dacht je van wat er onder de grond zit? Dat is toch totaal niet gebouwd om nog meer uit te breiden.

29 oktober 2012 om 04:20

Ja en dan knallen de kosten meteen de pan uit.
Uiteraard kan men de Kuip renoveren en uitbreiden maar dit is zo duur dat je net zo goed een nieuw stadion kunt bouwen.
Dan loop je ook tegen minder problemen aan want bij een renovatie moet of een groot deel van het stadion voor redelijk lange tijd gesloten worden (nog minder inkomsten).

29 oktober 2012 om 04:22

Het probleem is niet dat het niet kan, alleen moet je de tent sluiten tijdens de bouw / renovatie. Kijk naar wat er gebeurt is in Enschede met het stadion.

Vanwege veiligheid en eisen ben je dan het stadion een jaar kwijt, dat kan gewoon niet.

Enige mogelijkheid is een nieuwe bouwen en de oude blijven gebruiken totdat de andere af is en daarna de grond verkopen.

29 oktober 2012 om 13:35

Waarom kijkt niemand naar statistieken.
Niet vervelend bedoelt, maar de kuip had vorig seizoen een gemiddeld bezoekers aantal van 46000. Terwijl de arena en de grolsh veste bijna altijd volzaten. ( de arena had een gemiddlede van 50000). Je kan beter het huidige stadion renoveren. Hooguit stop je er 5000 plaasten bij

29 oktober 2012 om 18:05

Ik vind dat ze allemaal maar iemand op schoot moeten nemen, dan kunnen er zo 90.000 in. Het grappige is dat de stadions tegenwoordig helemaal niet meer groeien. 60000 is een ooi getal voor een doorsnee topclub in Europa. Nederland is nou eenmaal een klein land en dan is 50 a 55000 prima. Maar waar de Kuip in tekort schiet zijn de faciliteiten, de dure jongens eisen meer luxe en service en dat is lastiger in de oude Kuip.

Als je deze Kuip moderniseert en aanpast naar de wensen van de tijd, dan kom je wellicht uit op een stadioncapacitiet van 30000.

Zie daar het probleem van het niewue stadion: hoe krijgen we het verkocht dat er hodnerden miljoenen worden geïnvesteerd in een project waar eigenlijk geen geld voor is, geen steun van de echte achterban en onvoorspelbare revenueen.

29 oktober 2012 om 00:19

dus Nederland heeft maar twee topploegen: Ajax en Psv? In de premier League zijn Chelsea en Manchester United de enige topploegen? Bayern is de enige Duitse topploeg? (of was Dortmund begin van deze eeuw nog een keer kampioen?

Kortom: ik vind het een beetje kort door de bocht. Bovendien is 3x en 13 jaar behoorlijk arbitrair. Waarom niet 2x in de laatste 10 jaar? Of waarom niet 5x in de laatste 20? Of eigenlijk gaat het niet om het verleden, maar om de mogelijkheden in het heden en de toekomst.
Elk team dat substantieel mee kan spelen om de bovenste plaatsen is m.i. een topper.

29 oktober 2012 om 00:41

Eh... Ja.. Klopt Ajax en Psv...

3 keer in de 16, 2 keer in de 10, 5 keer in de laatste 20.... Heeft Feijenoord allemaal niet gehaald...
3 keer in de laatste 30 lijkt er meer op....

Maar in elk geval, je hebt gelijk, ze moeten vooruit kijken en niet achteruit. De kuip is een fantastische stadion, maar helaas, alles kan en moet beter om mee te kunnen doen met de grote jongens... Dus laat los die sentimenten en ga voor de top...

29 oktober 2012 om 07:33

Xcess,

Het verschil tussen de denkwijze van jou en Feyenoord is, is dat jij naar de afgelopen 13 jaar kijkt en Feyenoord naar de komende 13 jaar.

29 oktober 2012 om 00:05

Feyenoord is t.w gewoon een suptopper, Twente heeft ze duidelijk ingehaald nu zit Vitesse er nog eens bij .Az doet het ook de laatste 5 jaar beter dan Feyenoord.nee er zit niets anders op dan een nieuw stadion te bouwen , is wel goed voor het Ned voetbal een stadion met 63.000 toeschouwers.

29 oktober 2012 om 00:05

Toekomst betekent volgende jaren, niet de afgelopen jaren slimpie!

29 oktober 2012 om 00:05

ja precies en over dat stadion wat maakt dat nou weer uit of je nou in de kuip speelt of in een ander stadion het gaat om de spelers of die goed genoeg zijn om in de top te spelen

29 oktober 2012 om 00:08

Daar heb je gelijk in, maar met een nieuw stadion krijgen ze meer inkomsten waardoor ze betere spelers kunnen halen of meer kunnen investeren in de jeugdopleiding.

29 oktober 2012 om 00:05

Meer inkomsten is dan sowieso een garantie, maar ook meer prestige en bekendheid zullen toenemen. Qua sportief gebied is Feyenoord zo goed als zeker uit haar dal, misschien is dan nu de tijd om de volgende stap op de ladder te zetten.

29 oktober 2012 om 00:06

Bouw gewoon De Kuip 2.0. Nagenoeg exact hetzelfde stadion, met dezelfde acoustiek en genoeg skyboxen voor de sponsors. Iedereen blij, al heb je dan altijd nog Feyenoorders die grijpen naar sentimentele argumenten.

29 oktober 2012 om 00:11

Ik denk niet dat het heel makkelijk zoals jij dit nu zegt, om die sfeer over te brengen naar dat nieuwe stadion...

29 oktober 2012 om 00:14

Rmcf Waarom niet het zijn nog steeds dezelfde supporters ik snap niet waarom het niet kan????

29 oktober 2012 om 00:15

Waarom niet? Als je de tribunes op exact dezelfde manier bouwt, waarbij het publiek dicht op elkaar zit, dan doen de supporters de rest. Niet zo'n moeilijk verhaal lijkt me.

29 oktober 2012 om 00:17

Ik twijfel er over of dat wel zo gaat zijn, en bovendien: als je een exacte kopie maakt, wat heeft t voor nut? dan kan je in de ene kuip de wedstrijd spelen en in de andere op schermen laten zien ofzo?

29 oktober 2012 om 00:23

Welke sfeer?

29 oktober 2012 om 00:31

Nee, de huidige Kuip zal dan niet meer gebruikt worden voor wedstrijden. Dus als je toch een nieuw stadion bouwt, dan maar exact hetzelfde stadion, maar dan van deze tijd. Dat was mijn idee.

29 oktober 2012 om 01:49

Ik denk dat wanneer je exact hetzelfde probeert na te bootsen dat het dan mis gaat.
De beste manier om een goed stadion te bouwen, met nog zo een sfeer is (denk ik) om eerst heel goed na te denken waar die sfeer door komt. En niet alleen natte vinger werk. Echt proberen een analyse te maken van hoe die sfeer ontstaat. Vergelijk de sfeer in de Kuip met de sfeer in andere stadions die soorgelijk zijn. Vergelijk verschillende stadions waar de sfeer ook zo enorm goed is. Wat komt er overeen? Aan de hand van dat onderzoek een standion bouwen lijkt me de beste optie.
En vooral ook bij de supporters vragen wat ze ervan vinden. Natuurlijk niet volledig de beslissing uit handen geven, maar je kan niet ontkennen dat het publiek er onderdeel van is. Dus als zij in een nieuw stadion komen waar ze zich net zo prettig bij voelen, dan heb je tevreden supporters en weer mensen die zich helemaal het apezuur schreeuwen(/schelden).

29 oktober 2012 om 01:58

Maar waarom zou het mis gaan, als je niets veranderd aan de acoustiek/bouw? Als het nu goed gaat, dan lijkt het me sterk dat het in de toekomst ineens mis gaat, of zie ik nu iets over het hoofd.

29 oktober 2012 om 11:20

Why not? De supporters zeggen toch altijd dat zei zo geweldig zijn en de sfeer creeeren?? Waarom kan dat danniet in een ander stadion? Schelden, vloeken en met spullen gooien kun je in elk stadion hoor....niet alleen in de Kuip.

29 oktober 2012 om 11:42

de sfeer die je in de arena niet eens hebt?

29 oktober 2012 om 13:19

Zelden zegt een feyenoordsupporter dat we de beste supporters zijn, wél dat we de beste sfeer hebben. Dat komt grotendeels door die prachtige Kuip. Als ik er toevallig doordeweeks langs kom krijg ik al de rillingen over mijn lijf. Het gaat om het sentiment, de nostalgie. De kuip is een onderdeel van Feyenoord, zoals Coen Moulijn dat was. De man van de kuip is al van ons heengegaan, laat ons zijn huis behouden!

29 oktober 2012 om 00:11

Psv heeft ook een kleine stadion maar is nog steeds een topclub.

29 oktober 2012 om 00:13

Klopt, maar daar worden nog concerten gehouden (o.a. Guus Meeuwis) en er zijn meer business-seats wat betekent meer inkomsten per vierkante meter.

29 oktober 2012 om 00:13

Maar die kunnen hun sponsors wel verwelkomen (financieel belangrijk) en Feyenoord niet. Bovendien is het Philips Stadion veel moderner en van deze tijd.

29 oktober 2012 om 00:19

Is wel mooi om te horen..

29 oktober 2012 om 00:13

Komt het nieuwe stadion nog steeds pas in 2018 ?????

29 oktober 2012 om 01:33

Op zijn vroegst vermoed ik en ik snap niet waarom je daar zo verbaast over doet. Enig idee wat de omvang van zo'n project is? Het is tevens niet alleen een stadion bouwen maar de complete infrastructuur in Rotterdam moet op de schop.

29 oktober 2012 om 01:37

Ok thanks for de info effe afwachten dan maar.

29 oktober 2012 om 04:27

Duurt echt lang, hier in Enschede zijn ze nu nog bezig met de infrastructuur bij het stadion, de stoplichten bijvoorbeeld doen het nog steeds niet. De ring er zelf opzetten duurde enkele maanden, maar dan heb je het maar over een 'stadionnetje' van een paar duizend zeg maar.

Daarnaast heb je planning en juridisch gedoe, vergunningen etc etc. Duurt vreselijk lang maar wees blij dat er regels voor zijn, better save than sorry.

29 oktober 2012 om 07:23

Sswaa,

Het stadion wordt bij Ikea gekocht, dus een kleine beschrijving erbij en wat onderdelen in elkaar zetten en een heel stadion staat er voor je.

Wat denk je nou? Dat zoiets binnen 2 jaar gerealiseert is?

29 oktober 2012 om 00:13

De Kuip uitbreiden is finanancieel onhaalbaar? want daar zou ik toch ook naar kijken of dat zou kunnen. En tsja, het is net als toen met Highbury, het emirates stadium is mooi, groot en je hebt er overal goed zicht, maar Highbury had iets magisch, dat mis ik in het Emirates.

29 oktober 2012 om 00:14

Dat is inderdaad onhaalbaar; ik heb de voors en tegens gelezen en daaruit blijkt duidelijk dat het renovatieprogramma amateuristisch en onhaalbaar is. Het heeft te maken met brandweervoorschriften en een maximale hellingshoek dat met een renovatie niet bereikt kan worden.

29 oktober 2012 om 00:16

En ik vraag me af of de constructie dat aankan, maar dat is een tweede. En ik denk trouwens ook dat je daar ver vanboven een vrij slecht zicht hebt, maargoed.

29 oktober 2012 om 00:25

Klopt, zie mijn reactie onder. Het is nogal lang, dus ik hoop dat je van lezen houdt,

29 oktober 2012 om 10:41

Klopt zoals reddekuip het heeft voorgesteld is onhaalbaar. De hellingshoek van de derde ring word dan veels te stijl.
Er zou wel een fundering buiten het stadion gebouwd moeten worden waardoor de derde ring iets naar buiten kan maar dan zou de derde ring alleen al rond 100 miljoen komen zonder renovatie van de rest van de Kuip. Laat staan de infrastructuur.
Dan zit je nog steeds met een verouderd stadion, weliswaar met derde ring maar nog steeds geen ruimtes voor commerciele doeleinde voor oa bussines seats houders en andere zakenpartners.
tevens nog steeds geen dak (waar ik geen liefhebber van ben) iets wat toch ook voor de nodige inkomsten gaat zorgen.


29 oktober 2012 om 00:15

resultaten doen mij niet zoveel, het gaat uiteindelijk om gevoel en de mooie herinneringen. de wedstrijden die ik bezocht heb. of die mijn vader voor mijn tijd bezocht, waar ik de mooie verhalen van meekreeg. Ik was nog nooit in de kuip geweest, en toch.. toch was er al het gevoel dat de kuip een soort mythe is. het stadion waar ik kippenvel van krijg, als ik er alleen al langskom. wanneer de kuip sterft, sterft een legende.

Ik begrijp heus wel dat het aantrekkelijk is voor de financiën, en natuurlijk wil ik het beste voor m'n cluppie. maar de kuip zit voor altijd in ons hart. ik hoop dat deze tempel niet gesloopt wordt, zodat ik later mijn eigen zoon over de mythe van de kuip kan vertellen...

29 oktober 2012 om 04:31

Datzelfde heb ik met De Meer , maar ook toen was het gewoon noodzakelijk. Wees blij dat De Kuip zo karakteristiek is en met duidelijke elementen, hierdoor krijgen jullie straks gewoon een goede kopie, bij Ajax heeft het heel lang geduurd voordat De Arena (alleen die naam al) echt verweven raakte met de club. Had het graag anders gezien, om te beginnen gewoon het Rinus Michels stadion of zo.

29 oktober 2012 om 08:00

Wij hebben net als alex4all ook precies het zelfde met het zuiderpark. Het kyocera stadion is wel mooier enzo, maar eigenlijk best sfeerloos. Maarja wil je doorgroeien dan moet dit wel. Is een proces van jaren tot we weer een sfeervol stadion hebben. Zoals je misschien weet zitten de sfeer supporters van Ado als een van de weinige clubs op de langezijde en niet achter het goal. Ado wilde dit veranderen door de langezijde kaartprijzen onwijs te verhogen en achter het goal zitten ze voor 10,00 per wedstrijd minder. Resultaat: De helft zit achter het goal en de helft op de lange zijde. Dit maakt het stadion echt sfeerloos op dit moment.

29 oktober 2012 om 13:13

Daar geef ik je ook groot gelijk in. Arena betekent zand, dus ik heb me ook altijd afgevraagd waar het op slaat. Ik ben geen feyenoorder die ajax haat, integendeel, het is de mooiste tegenstander en dat moet je koesteren. Maar ik vind de Arena zó ontzettend sfeerloos en emotieloos. Het is gewoon een blok beton. Nogmaals, dit zeg ik niet uit haat, want De Meer vond ik weldegelijk mooi en sfeervol. Er heerst in de Arena altijd zo'n 'gemaakt' sfeertje, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat vind ik zonde voor de meest succesvolle club van Nederland, en mijn geliefde tegenstander.

29 oktober 2012 om 13:34

Ik vond dat ook, met name in het begin, nieuwe stadion en dan de boel inkleden enzo. Dat werkt niet.

Architectonisch vind ik het een knap ontwerp overigens, maar een echte voetbaltempel, nee, dat is het eigenlijk nog steeds niet. Hoewel gewenning veel doet.

29 oktober 2012 om 00:25

Als ik het bestuur van feyenoord was zou ik gewoon voor een nieuwe stadion gaan op het zelfde plek gewoon de kuip afbreken en er een nieuwe mooiere kuip van maken.

29 oktober 2012 om 00:52

Precies. Maak die historie maar met de grond gelijk. De fik er in met dat ding. Weet zeker dat er wat Amsterdammers zijn die een handje willen helpen.

Ik vind dat als er een nieuw stadion komt, deze van hetzelfde model moet zijn als de Kuip. Dan wel met een dak en schermen. Maar wel gewoon dezelfde flauw oplopende tribunes.

29 oktober 2012 om 01:36

Geen gevoel voor historie? De Kuip is tevens een monument en mag niet (zomaar) gesloopt worden. Verder vind ik het sowieso een domme opmerking want waar wil je in de tussentijd gaan voetballen?

29 oktober 2012 om 07:19

En waar moet Feyenoord dan tijdens de bouw gaan spelen?

31 oktober 2012 om 14:29

ja ze kunnen toch ook gewoon uitspelen? een jaartje.

29 oktober 2012 om 00:25

Het is overduidelijk dat er een nieuw stadion moet komen. Op het gebied van catering, sanitair en de beweging van vooral de tweede ring is het verouderd geworden. Red de Kuip, een groep mensen voor renovatie, heeft bovendien schattingen gedaan voor de kosten van een renovatie; deze kosten zijn berekend zonder metingen in de Kuip, zonder Uefa-stadionregels te bekijken en zonder een duidelijk plan voor catering en sanitair.

Ook was plotseling een stijging van 3 miljoen euro zichtbaar door Red de Kuip die niet is onderbouwd. En het is duidelijk dat er niet meer business-seats kunnen worden bijgebouwd (heeft te maken met de plaats en de diepte van de constructie, wat moeilijk uit te leggen maar ik hoop dat jullie me begrijpen); daar gaat het juist om want bedrijven zorgen voor de hoogste omzet per vierkante meter ruimte.

Het is belangrijk dat er concerten en europese finales kunnen worden gespeeld, en dat het stadion uitbreidbaar moet zijn (stel: over 20 jaar moeten we weer uitbreiden, wat dan?), dan kom je met een renovatie nergens. De regels van de Uefa worden steeds scherper gesteld en daarom kan Feyenoord niks hebben aan een renovatie. Ik heb op een feyenoord fansite al eens een berekening gemaakt over de jaarlijkse kosten als je nieuwbouw en renovatie met elkaar vergelijkt, en daaruit blijkt dat de kosten vrijwel gelijk zijn. Bij een renovatie nu, moet je ook nog rekening houden met kosten van de renovatie van 1994 en mogelijk hogere bouwkosten door de verouderde draagconstructie.

Concerten worden niet meer in de Kuip gehouden, omdat de faciliteiten gewoon minder zijn dan in het Gelredome, de Arena of het Philips stadion en als er concerten in Rotterdam zijn, gaan die naar Ahoy. Daarom is ook een grote behoefte aan concerten, en concerten betekenen geld voor Feyenoord.

Het nieuwe stadion zal ook in beheer van Feyenoord komen, want het wordt op Varkenoord gebouwd en die grond is van Feyenoord, En als supporter van Feyenoord wil ik een zo goed mogelijke stadionexploitatie voor Feyenoord; dit betekent een hogere begroting, wat hopelijk zal resulteren in betere sportieve prestaties.

29 oktober 2012 om 00:40

Een groot nieuw stadion is natuurlijk financieel gezien een goed vliegwiel, dat kan je bij Arsenal zien, sinds het nieuwe stadion er is gaat t financieel beter(alleen mag Wenger geen geld uitgeven, dat is dan weer wel vrij jammer). En soms moet je gewoon financiele afwegingen maken, en ik denk dat een nieuw stadion de beste optie is.

29 oktober 2012 om 09:59

Niets ging boven Highburry, maar ik denk toch niet dat het Emirates Stadium zo verschrikkelijk gevonden wordt door de aanhang? Supporters zitten nog steeds lekker dicht op het veld en het ziet er allemaal best gelikt uit!
Als ze in Rotterdam zoiets klaarkrijgen mogen we als voetballiefhebber in Nederland best blij zijn denk ik zo.

29 oktober 2012 om 16:31

Anderzijds zijn seizoenkaarten van Arsenal peperduur geworden sinds ze in het Emirates zitten. Ik hoop dat dat bij Feyenoord niet het geval is, we zijn al de duurste van Nederland. Waarom is mij overigens een raadsel.

29 oktober 2012 om 00:50

De kuip is zo'n mooi stadion voor voetbalwedstrijden... Wat gaat er met de kuip gebeuren als er een nieuwe komt?

29 oktober 2012 om 01:12

Waarom denkt iedereen dat het met het aantal stoeltjes te maken heeft? Het gaat om de faciliteiten, en wat je de sponsors en businessclubleden kunt bieden. Een moderne stadion van 40,000 plaatsen kan meer geld opleveren dan een verouderd stadion met een capaciteit van 60,000.

29 oktober 2012 om 01:40

Klopt er zijn verschillende clubs de vele malen minder capaciteit hebben dan de Kuip maar er veel meer geld uit halen (volgens mij o.a. FC Groningen, SC Heerenveen, AZ en FC Twente).

29 oktober 2012 om 06:42

Nu alleen nog iets aan die 'supporters' doen. Die zogenaamde sfeermakers verpesten eerder een middagje voetbal dan dat ze er een leuk feestje van maken. Als één van de weinig Ajacieden was ik gisteren in de Kuip (was niet de enige) en bij veel zie je toch een raar opgefokt soort haat richting de tegenpartij. En dan bedoel ik niet een fanatisme a la vak 410, maar haat, zonder ook maar even het eigen team toe te juichen. Als je dat straks in een stadion van 63.000 hebt, heeft geen enkele supporter van de tegenpartij meer zin om er naartoe te gaan.

30 oktober 2012 om 17:32

Ach hou op. Er zijn altijd een paar idioten. Bij elke club. Als je bedoeld dat er iets gedaan moet worden aan bijvoorbeeld die idioot die dat vitamine doosje op Janmaat gooide ben ik het met je eens. En doe nou niet alsof dat als Feyenoord op bezoek bij jullie komt er geen 'haat' naar de tegenpartij is.

29 oktober 2012 om 07:15

Feyenoord mag in hun nieuwe stadion wel een grote kooi gaan bouwen. Dan kunnen hun supporters geen blikjes meer naar hun eigen spelers gooien.

29 oktober 2012 om 07:53

Vreemd idd dat je daar na de wedstrijd vrijwel niemand meer over hoort. Dat durft zich dan de beste supporters van Nederland te noemen. Daryl Janmaat had het veld af moeten lopen nadat hij geraakt werd met dat blikje.

OT: Nieuw stadion ontkomen ze bijna niet aan. De Kuip is niet meer van deze tijd en kan niet voldoende gebruikt worden om inkomsten te genereren.

29 oktober 2012 om 08:50

De kuip is gewoon een topclub waardig stadion dus ik vind dit raar wat hij zegt. Wel moet er een nieuw stadion komen wegen financiële en veiligheidsredenen op ten duur.

29 oktober 2012 om 09:12

je spreek jezelf tegen

29 oktober 2012 om 09:16

Nee lees nog maar een keer.

29 oktober 2012 om 10:05

Ik denk dat een nieuw stadion wel noodzakelijk is voor het financiele. Er gaan zoveel meer inkomsten komen bij een nieuwer moderner en groter stadion! Mensen die schreeuwen dat Feyenoord niet meer is als een subtopper even een vergelijking:

Twente heeft de laatste jaren speler na speler gehaald: Tadic, Fer, Castaignos, Guitierez, Janssen etc.
Psv helemaal uit de toppen: Narsingh, Lens, Wijnaldum, Mertens, Strootman, matavz, etc.

Bijna allemaal spelers die gewoon in een buitenlandse competitie niet zouden misstaan!
Als je dan bedenkt dat Feyenoord spelers als Fer, Wijnaldum, Castaignos, El ahmadi, Vlaar etc. heeft verloren!
En omdat Feyenoord jaren een schuld hadden konden ze ook niet makkelijk nieuwe spelers halen. DUs zijn er transfervrije spelers binnengehaals als Vormer, Mathijsen, Goosens. Of worden er spelers gehuurd Nu Pelle en el ahabdoui vorig jaar Guidetti. Verder zijn Singh en Immers gehaald voor een niet al te groot bedrag (al is de situatie betreft immers nog niet echt duidelijk). Dus Tuurlijk logisch dat een Twente Feyenoord inhaalt en Vitesse zeker met de miljoenen. Ajax ook jaren maar die laten nu ook de jeugd opbloeien en halen zich geen gekke transfers in hun hoofd. Dus het is ook logisch. Feyenoord komt nog wel echt waar! Nu weer financieel een zekerheid opbouwen en dan niet te gek spelers kopen maar zo doorgaan met eigen jeugd als je zo een Boetius ziet spelen gister heerlijk!

Maar goed om financieel een zekerheid te krijgen is een stadion ook wel nodig vanwege de mogelijke inkomsten!

29 oktober 2012 om 10:27

Tja. Financieel natuurlijk aantrekkelijk.
Je zal meer inkomsten vergaren, en zal zo weer met de top kunnen concurreren.
Aan de andere kant, we hebben het wel over de Kuip...
Het mooiste stadion van Nederland in mijn ogen, zodra je daar binnen komt
voel je gewoon het voetbal..

29 oktober 2012 om 13:48

Een nieuw stadion om niet bij de suptob te gaan horen, wat is dat voor slecht excuus. De kuip heeft na de Arena toch de grootste capaciteit als ik me niet vergis? Daarnaast is de kuip gewoon een fantastisch stadion en zou daarom gewoon moeten blijven. Ten derde het aanschaffen van een compleet nieuw stadion kost klauwen met geld en voor dat je die investering eruit heb door pak een beet 10 tot 15.000 extra capaciteit ben je wel jaren verder.

Het idee om varkenoord te vernieuwen kan ik me wel inleven omdat Vitesse en Ajax nieuwe complexen hebben. Maar alsnog is de Feyenoord opleiding 3 jaar achter elkaar verkozen tot beste opleiding van Nederland dus waarom de paniek.

Gewoon een goed financieel beleid voeren zoals Ajax nu doet, presteren en Feyenoord zal gewoon weer een stevige topclub worden,

29 oktober 2012 om 16:56

Kosten voor een nieuw stadion zijn op den duur goedkoper dan de kosten voor het onderhoud van De Kuip. Dat is n.l. ook de voornaamste reden voor een nieuw stadion. Volgens mij kost het onderhoud van De Kuip ca. 2 miljoen euro per jaar.

30 oktober 2012 om 11:17

Dat is wel een logische reden ja voor een nieuw stadion

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Feyenoord

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Ajax7652
2.PSV6960
3.Feyenoord6926
4.Vitesse6426
Voor de complete stand: Eredivisie
SpelersPositieW
Daryl JanmaatVerdediger333
Jordy ClasieMiddenvelder332
Bruno Martins IndiVerdediger321
Lex ImmersMiddenvelder3212
Ruben SchakenAanvaller314
Joris MathijsenVerdediger290
Graziano PellèAanvaller2927
Voor de complete selectie: Clubpagina Feyenoord.

In de wandelgangen

Woensdag 19 juni
Liverpool lijkt zich op zeer korte termijn te versterken met een gewilde aanvallende middenvelder. Lees verder

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.15625 seconden.