Voetbalzone

'Bij Ajax heerst de meeste druk, is het verwachtingspatroon het hoogst'

Zaterdag, 27 oktober 2012 om 00:00

Ajax en Feyenoord hebben momenteel evenveel punten (zeventien), maar daar hoopt Frank de Boer zondag een einde te kunnen maken. De coach van Ajax maakt zich op voor de zoveelste Klassieker in zijn leven en weet wat er in de strijd met de aartsrivaal verwacht wordt. Broer Ronald wacht in spanning af, maar heeft vertrouwen in de kwaliteiten van de Ajax-trainer.

Bekijk de voorpagina voor het laatste nieuws.

27 oktober 2012 om 00:06

Zei hij vorige werk niet dat hij niet objectief is aangaande frank de boer en Ajax....

27 oktober 2012 om 09:03

Nee @don-afro
Hij kan geen (negatieve) kritiek geven m.b.t. Frank / Ajax, omdat hij te dicht op het vuur zit.
Daarmee gaf hij aan dat hij naast zijn betrokkenheid ook te veel details kent en dus de neiging heeft om zaken te weerleggen, maar dat heeft geen zin. Dat moet hij misschien dingen zeggen die niet gezegd mogen worden. Daarnaast was het voor hem per definitie geen optie in deze fase van Ajax om negatief kritiek aan te kunnen m.b.t. zijn broer / Ajax.

27 oktober 2012 om 00:07

Gelukkig zet Feyenoord de heren weer met beide beentjes op de grond. Die zijn weer gaan zweven na woensdag

27 oktober 2012 om 09:08

Bedoel je dat Schaken de waarheid verkondigd heeft door te zeggen dat Ajax de overwinning 'puur' te danken heeft aan Man City?

Nou als dat de reden is dat de heren dan met beide beetjes op de grond staan, vind ik dat een zwkatebod.
Overigens, dit is het enige wat jij kan bedoelen. Want als je doelt op een mogelijke uitslag morgen vind ik je ronduit triest. Daarbij: pak jij lekker je kalmte momenten -- check de stats van Ajax in De Kuip en geniet ff na hahahaha

En niets anders: hoezo beentje op de grond? suggereer jij nu dat Ronald arrogant is? Als jij dat echt vindt, mag jij van mij een t-shit van Calimero dragen. Dit is geen arrogantie, dit is de waarheid (helaas voor jou). De druk is in Amsterdam het hoogst en de verwachtingen zijn die net zo. In Portugal heeft Benfica hetzelfde probleem. In Portugal is Benfica qua grootheid en uitstraling een combi tussen Fey en Aja. Terwijl Porto een soort Psv is. Benfica heeft veel meer druk te ervaren.
Als jij beweert dat Ajax zweeft na woensdag, dan is dat jouw probleem. Jij verwijt ze iets. Das dus iets wat je bij jezelf moet zoeken. Dit is weer een typisch voorbeeld vvan anti-ajax i.p.v. feitelijk kijken naar de situatie.

27 oktober 2012 om 11:24

Heerlijk altijd deze reacties. De ajachieden zijn de Calimero' s zijn voelen zichzelf altijd aangevallen. Daar kan ik echt van genieten. Ik typ 2 regels en dat iemand de moeite neemt om het tienvoudige te schijven... hahaha

27 oktober 2012 om 12:02

Nou dvsu
wel jammer dat jij je verschuilt achter 'provocatie'.
feit is dat de punten die ik aangehaald heb nog niet weerlegd zijn, dus tot die tijd stel ik voor dat jij je mond houdt m.b.t. dit onderwerp. Calimero dat je bent hahahaha 'zij zijn groot en wij zijn klein, zij pakken al het geld en wij zijn de arbeiders..' *boehoeeeee*tranen*we-zijn-zo-zielig*

27 oktober 2012 om 13:16

Goed, ik ga moeite doen en jouw uitspraken weerleggen.
Ja, Ajax zweeft. Dat zeggen de spelers niet, dat zeggen de supporters. Ik hoor diverse geluiden uit mijn omgeving die zeggen: "nu we Manchester City hebben verslagen, kunnen we die Rotterdammers ook wel hebben." Nou, dat wil ik nog wel eens zien.
Bovendien: Ajax legt zichzelf altijd de druk op, door de meest vreemde uitspraken te doen. Ja, Ajax is inderdaad een grote club, misschien komt dat omdat Amsterdam een grote stad is? Over de Cruijf-filosofie: het is toch normaal dat een club jeugdspelers gaat inpassen? Wat heeft Cruijf daarmee te maken? Alsof Cruijf het hele voetbal heeft uitgevonden? Dat is wel wat Ajacieden de hele tijd bedoelen!

28 oktober 2012 om 14:00

dus jij bedoelt dat je nog steeds ongelijk hebt?

28 oktober 2012 om 14:01

Gaan we dan:
1. dat zegt meer over jouw referentiepunt, namelijk je eigenomgeving. Ga lekker met je eigen omgeving aan de slag.
2. als er domme ajacieden zijn die meteen zoiets roepen, prima.. moeten zij toch weten? waarom zo veel frustratie van jouw kant? of is het dat Ajax in De Kuip zo vaak wint dat je daarom zo boos bent? Misschien moet je die domme Ajacied die dat roepen dan ook wel een beetje gelijk geven dat ze zo arrogant blaten?
3. Een grote stat betekent niet automatisch een grote club. Snap je dat? Utrecht heeft toch ook geen grote club?
4. Ajax is groot geworden in de loop de jaren en dat begon eind jaren 60. En ruim 40 jaar later is Ajax een gevestigde naam, of je het nou leuk vindt of niet. Die naam en historie brengt druk met zich mee vanuit de achterban en buitenstaanders die veel verwachten en / of eisen van Ajax. Dat is niet uit de lucht gegrepen. Zeker niet als je besef dat Ajax al 10 jaar in Ned de grootste begroting heeft, jaar over jaar. En tel daarbij de betere talenten op die uit eigen jeugd komen. Dan heeft Ajax geen excuus om zo weinig titels te pakken in 10 jaar tijd. De druk is hoog. Zie mijn vorige posts om het te begrijpen.
5. Wat jij logisch vindt is niet relevant. Feit is, dat logica het volgende betekent: iets wat een direct gevolg is van een daaraan voorafgaand iets. Oftewel, iets leidt tot iets anders. Kijk naar alle hoogste competities in alle Europese landen: dan zie je dat het inpassen van jeugd alles behalve vanzelfsprekend is.
6. Ajax heeft als eerste laten zien hoe je structureel jeugd kan opleiden volgens een gedachtegoed, Deze spelers worden later ingepast en ingevoegd om vervolgens door te laten ontwikkelen tot goede voetballers in een elftal/team wat totaal voetbal speelt. Kenmerkend voor dat voetbal is aanvallend voetbal vanuit balbezit en mensen voor de bal, pressie bij balverlies, veel goals maken en attractief spel.
7. Dat gezegd hebbende: jij praat vanuit afgunst en hekel richting Ajax. Daarom raken je posts kant noch wal. Probeer bij de feiten te blijven. Je hoeft echt niet van Ajax te houden, en er valt genoeg te zeggen in negatief opzicht over mijn club. Maar de dingen jij tot nu toe roept, zijn gewoon onzin. Mijn punten van eerdere posts kan jij tot op heden niet weerleggen. Dat is typisch.

27 oktober 2012 om 00:13

Hopen op een mooie pot voetbal vanaf beide kanten!denk aan een 2-2 of 3-2.

27 oktober 2012 om 00:23

Leuk dat haantjes gedrag tussen supporters... Feijenoord speelt thuis, speelt een spel wat Ajax niet ligt. Ajax speelt om half 1, Ajax heeft Man City zeker in de benen... Een overwinning van Ajax is allerminst zeker, een overwinning voor Feijenoord is ook geen zekerheidje... Hopenlijk komt mn ploeggie aan lekker voetbal toe. Daarnaast hoop ik niet dat er scheidsrechterlijke dwalingen zijn, niet tegen, maar ook niet voor Ajax!

27 oktober 2012 om 01:17

wordt altijd zo moe van dat gelul over het '' ajax filosofie'' , ze spelen aanvallend voetbal , en zolang er geen slechte reeks wordt neergezet heerst er idd rust , dat had een andere trainer ook kunnen doen.
mocht feyenoord een keer kampioen worden met aanvallend voetbal spelen ze zeker ook volgens het '' ajax filosofie'' ?

27 oktober 2012 om 01:30

Ja, als feyenoord een keer kampioen wordt spelen ze ook volgens de Ajax filosofie.
Maar de enige keer dat ze met aanvallend voetbal kampioen zijn geworden is toen ze Cruijff in hun selectie hadden.

27 oktober 2012 om 01:45

ajax speelt gewoon aanvallend voetbal , dus als een andere team dat ook doet in een
3-4-3 of een 4-3-3 formatie waar dan ook ter wereld , is het zeker ook meteen het ajax filosofie ? kom op man , ze zijn niet de enige op de wereld die aanvallend voetbal spelen

27 oktober 2012 om 02:05

Ajax filosofie heeft te maken met het verleden, ga maar is opzoeken wat dat betekend en wat Ajax allemaal heeft bereikt vroeger. De Boer probeert nu duidelijk te maken aan de spelers wat daarvoor nodig is.

Als Feyenoord kampioen word dan is dat zeker niet volgens het Ajax filosofie, net zoals Ajax heeft Feyenoord ook veel topspelers gehad en vaak kampioen geworden en een Uefa Cup. Die hebben hun eigen soort voetbal. Jou reactie slaat gewoon nergens op.

En nee dat had geen andere trainer ook kunnen doen bij Ajax. Weet niet of je de laatste paar jaar voetbal hebt gekeken maar er zijn teveel trainers ontslagen of weggegaan bij Ajax. Er is nu juist eindelijk een trainer die het wel kan.

27 oktober 2012 om 02:23

Ok , Ajax was misschien de eerste die ermee kwam , maar ik word er gewoon doodmoe van dat ze continu over een Ajax filsofie spreken , terwijl bij iemand anders het aanvallend voetbal is .

Wat is nou precies het Ajax filosofie ? Het veld breed houden met vleugelspelers , druk zetten , compact spelen, veel beweging , opkomende backs , inschuivende verdedigers , veel man op het middenveld , een inzakkende spits , op balbezit spelen ?

Hehe , nu ik dit zo typ zijn er idd niet veel ploegen die zo spelen , misschien Barca alleen ,en Spanje gedeeltelijk.
Sorry je hebt gelijk

27 oktober 2012 om 09:17

Volgens snap jij er helemaal niks van of ben je gewoon te jong.

Ajax filosofie staat niet alleen voor aanvallend voetbal. Twente speelt ook aanvallend, maar georganiseerd met veel man A C H T E R de bal. Real idem dito.
Ajax speelt (als ze hun E I G E N filosofie uitvoeren):
- met vleugeldspelers
- inschuivende verdedigers die mee aanvallen
- minimaal 1 middenvelder die meedoet met de voorhoede
- een meevoetballende doelman (iets wat Man U en Ars bijv. nog steeds niet hebben)
- voetballen vanuit balbezit gedachte
- combinatie spel, bij voorkeur over 3 schijven (3-hoekjes)
- 1x raken, zo veel mogelijk (europees steeds lastiger)
- (en belangrijkste misschien wel) speelt met veel mensen vóór de bal bij bal bezit en speelt dan als het kan op de helft van de tegenstander en zet dan bij bal verlies vroeg pressie

dit is door Michels en Cruijff 'bedacht' samen met het team destijds. Maar dit heeft Ajax eind jaren '60, gedurende jaren '70, '80' en '90 meerdere periodes uitgevoerd. Dus zeggen dat het alleen in de Cruijff periode gebeurde is o n z i n

En Nooit Never Niet zal een andere club het verwijt (sarcasme) krijgen dat ze a la Ajax resultaat hebben geboekt. Het enige wat qua niveau vergelijkbaar was, bleek het team van Hiddink te zijn bij PSV in de fase jan 2005-mei 2005. Dat was serieus van een hoog niveau met 'typisch' nederlands voetbal wat erg lijkt op hoe Ajax op zijn best speelde.

27 oktober 2012 om 11:25

pfff, dat jij er zo serieus op in gaat. Calimero!

27 oktober 2012 om 13:45

wat jij wil

27 oktober 2012 om 01:28

Iedereen weet ook dat Frank de Boer de juiste man op de juiste plek is. Zijn bezetenheid is alom bekend.

27 oktober 2012 om 02:01

Ajax gaat feyenoord slachten zondag. Ik voorspel een 0-3 gewoon dezelfde wedstrijdinstelling als afgelopen woensdag en het is gehaktdag in mijn stad ( rotterdam )

27 oktober 2012 om 05:17

Ik zou er trots op zijn als ik jou was. Lekker tegendraads doen, precies waar je op uit bent. Niet boos worden als het geen 3-0 wordt he in je eigen stad. Of ja, eigen stad, klinkt een beetje raar als je voor de tegenpartij bent.

27 oktober 2012 om 12:09

Ik hou van rotterdam en bijna alles wat erin is met de nadruk bijna alles Als het mogelijk was dan zou ik ajax ruilen met feyenoord van stad

27 oktober 2012 om 07:35

Ik denk inderdaad dat Frank de Boer een absolute toptrainer is voor Ajax. Het is knap te zien hoe hij zich in het rumoerige afgelopen jaar staande heeft gehouden. Daarnaast weet hij met een selectie die niet bepaald overloopt van talent toch even van het grote City te winnen puur door met een beter wedstrijdplan te komen.
Of de druk bij Ajax hoger is dan bij Feyenoord vraag ik me af. Ook in Rotterdam is een keiharde mentaliteit waardoor menig speler het laatste stapje niet kan maken. De druk zou nog wel eens hoger kunnen liggen omdat de club al jaren hunkert naar sportieve successen.

27 oktober 2012 om 07:54

Ik denk dat je hier een punt hebt. Het is algemeen bekend dat de druk bij zowel Ajax als Feyenoord erg hoog is. Dit is ook de reden waarom bepaalde type spelers richting Eindhoven zijn vertrokken in het verleden (en vandaag de dag ook naar Enschede).

27 oktober 2012 om 18:01

Schanze ik ben het met je verhaal eens.

Frank is altijd rustig gebleven en zorgt er voor dat naast het team ook inividuele spelers beter worden en vertrouwen houdt in spelers diedoor pers/het publiek worden afgeserveerd (blind is een uitstekend voorbeeld)

Ik vond Frank de Boer alleen tactisch nog niet zo heel sterk, zij wisselbeleid heeft nog niet vaak voor een omslag gezorgd maar zijn strijdplan deze week tegen Manchester City was briljant Mancity had hier geen enkel antwoord op!!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Ajax

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Ajax7652
2.PSV6960
3.Feyenoord6926
4.Vitesse6426
Voor de complete stand: Eredivisie
SpelersPositieW
Daley BlindVerdediger342
Siem de JongMiddenvelder3412
Toby AlderweireldVerdediger332
Christian EriksenMiddenvelder3310
Lasse SchöneMiddenvelder326
Ricardo van RhijnVerdediger310
Voor de complete selectie: Clubpagina Ajax.
Programma 
Uitslagen
Voor de alle wedstrijden: Clubpagina Ajax.

In de wandelgangen

Donderdag 23 mei
Manchester United heeft Thiago Alcántara op het oog. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.28125 seconden.