Voetbalzone

‘Van Marwijk deed op gegeven moment hetzelfde, ik was structureel de lul’

Donderdag, 25 oktober 2012 om 13:28

De overgang van Rafael van der Vaart van Tottenham Hotspur naar Hamburger SV heeft de aanvallende middenvelder afgelopen zomer goed gedaan. In dienst van de Duitse club is de linkspoot weer helemaal in vorm en liet hij in het Nederlands elftal zien ook daar nog prima mee te kunnen.

/

De Oranje-international speelt tegenwoordig weer bijna zonder uitzondering volledige wedstrijden, terwijl trainer Harry Redknapp hem vorig seizoen bij Tottenham Hotspur erg vaak na zeventig minuten naar de kant haalde. “Daar werd ik dus helemaal gestoord van”, uit Van der Vaart zijn onvrede in gesprek met de VARA Gids. Bij Oranje maakte de spelverdeler, tot zijn ergernis, hetzelfde mee.

Bert van Marwijk deed op een gegeven moment hetzelfde...”, doelt VDV op de voorganger van bondscoach Louis van Gaal. “Ik was structureel de lul. Dat werd echt irritant. Omdat ik iemand ben die altijd naar zichzelf kijkt, kwam ik al snel tot de conclusie dat ik niet zo veel verkeerd deed. Het werd me gewoon niet gegund. Op een gegeven moment werd het echt zo’n dingetje in mijn hoofd, zo van: als ik niet scoor, of als ik niet beslissend ben, dan krijg ik maar een uurtje, dus zal ik ook alles moeten geven.”

Poll

Hoort Rafael van der Vaart volgens jou in de basis thuis bij het Nederlands elftal?

25 oktober 2012 om 13:31

Het werd me gewoon niet gegund. Op een gegeven moment werd het echt zo’n dingetje in mijn hoofd, zo van: als ik niet scoor, of als ik niet beslissend ben, dan krijg ik maar een uurtje, dus zal ik ook alles moeten geven.”

Volgens mij als je zoveel verdient moet je altijd alles geven toch?

Beetje rare uitspraak...

25 oktober 2012 om 13:35

Dat het gedoseerd spelen, je kan niet 90 minuten lang vol gas geven. Wat was het gevolg? Dat hij rond de 60e minuut kapot was en dus gewisseld werd.

25 oktober 2012 om 13:37

Wat vind jij gedoseerd spele?
Speelt een Ronaldo ook gedoseerd? een Messi? ow dit balletje laaat ik ff lopen??

Ik heb liever iemand in me team die 70 min alles geeft k dan moet wisselen dan dat die 20 van de 90 min 'gedoseerd speelt'

25 oktober 2012 om 13:47

Slecht voorbeeld van Messi. Dat is zeker een speler die doseert. Hij heeft het vermogen rustig rond te wandelen rond de 16 en ineens in een korte sprint vrij te staan en een beslissend moment te vinden. Was tegen Celtic duidelijk te zien. Elke speler moet doseren om op de juiste momenten de beslissende actie te kunnen maken.

25 oktober 2012 om 13:53

messi speelt zeker heel gedoseerd.. loopt telkens te wandelen.. todat ie het gaatje ziet en dan is ie weg

25 oktober 2012 om 14:10

haha...juist messi en ronaldo spelen gedoseerd.
Beiden verdedigen weinig mee..af en toe beetje storen voorin.
Maar dat vindt geen enkele trainer erg..als ze dan maar scherp zijn op t moment dat ze voor de goal komen.
en dat zijn ze

25 oktober 2012 om 14:23

Iedereen speelt gedoseerd.. Moet je proberen om 5 minuten vol te sprinten.. Dat kan niet! je hebt ook rust nodig!

25 oktober 2012 om 14:52

Hou jij Messi maar eens 90 minuten lang in de gaten, hij doet geen flikker totdat 'ie de bal heeft. Niks mis mee maar hij speelt zeker wel gedoseerd.

25 oktober 2012 om 18:27

@raydanho

Ben je lekker klaar mee als coach, staan er straks 10 jongens op veld na 70 minuten die niks meer kunnen. Word je lekker overlopen die laatste 20 minuten door je tegenstander die nog reserves over heeft.....

25 oktober 2012 om 13:35

Mja, klopt.
Maar ik denk dat je ook wel snapt wat hij bedoelt. Op zo'n moment moet hij er gewoon staan en desnoods wat extra's brengen zodat de bondscoach ziet van, o gossie, wat een goeie speler.

25 oktober 2012 om 13:36

Nee, niet raar. Hj zegt en bedoelt dat hij in dat uurtje alles ging geven, in plaats van om nog wat over te houden voor de overige 30 minuten.

25 oktober 2012 om 13:37

nee natuurlijk moet je altijd 100% geven maar het lijkt me niet lekker voetballen dat je weet dat je de eerste bent die er uit word gehaald als het niet draait ik denk dat hij dat wil zeggen.

25 oktober 2012 om 13:38

Wat hij waarschijnlijk bedoelt is dat hij dan alles moet geven in het eerste uur om niet gewisseld te worden. Normaal doseert een speler zijn krachten zo dat hij 90 minuten kan spelen.

25 oktober 2012 om 15:21

Beetje raar commentaar.. Als je het stuk gelezen zou hebben en ook nog eens zou begrijpen, dan zou je er uit kunnen halen, dat hij altijd zijn best deed, maar dat het niets uitmaakte, want hij werd steevast gewisseld. Enndan gaat het in zijn hoofd malen, dat hij al zijn energie in die eerste 70 minuten moet stoppen...

Er is helemaalmniks raars aan zijn uitspraken, hij werd er gewoon gek van en dat probeert hij uit te leggen.

Kom ik terug op al die kul meningen van de afgelopen jaren, dat van der Vaart niet geschikt zou zijn voor 90 minuten voetbal. Nu bewijst hij dat het aan de trainer ligt en niet aan hem... Hij kan gewoon de hele wedstrijd spelen... Beetje dom om hem minder tijd te geven...

25 oktober 2012 om 13:33

Van der Vaart kan ook gewoon niet een hele wedstrijd goed spelen.
Sjokt vaak het laatste half uur maar een beetje over het veld.

25 oktober 2012 om 13:52

het laatste halfuur rondsjokken gaat nogal lastig als je gewisseld bent. daar gaat dit stuk nou net over. je lult V.i. weer na, maar van der vaart heeft alweer aangetoond nog wel mee te kunnen op hoog niveau.

wel mooi overigens dat de vara gids dit nieuws naar buiten brengt.

25 oktober 2012 om 15:24

Beetje rare opmerking als je ziet wat hij doet bij Hsv... Er wordt niks gesjokt... Wat er wel gebeurd is dat jij Jokt...

Van der Vaart bewijst wekelijks dat hij gewoon net als elke andere voetballer 90 minuten kan vlammen...

25 oktober 2012 om 13:35

Ja, de coaches hebben het allemaal verkeerd gezien Rafael, het lag nooit aan jou. Hou toch op, in een topteam moet je inderdaad Altijd presteren, anders word je gewisseld ja. Zo werkt het in het topvoetbal, en daar word je ook voor betaald.

25 oktober 2012 om 14:46

Van Der Vaart weet ook altijd en overal te presteren. Ik verbaas me er over hoe geliefd hij is bij elke club waar hij gespeeld heeft. Bij de Spurs vinden de fans hem nog steeds een held.

25 oktober 2012 om 15:26

Inderdaad , de coaches hebben het verkeerd gezien... Hij kan gewoon de hele wedstrijd meespelen en op hoog niveau. Hij verzaakt nooit en toch werd hij gewisseld...
Dus jouw commentaar slaat werkelijk nergens op....

25 oktober 2012 om 21:32

Hij verzaakt nooit? De beste man wordt ook niet zonder reden structureel na een uur gewisseld door verschillende coaches. Of denk jij echt dat Van Marwijk op zn horloge kijkt en denkt: 'ah, er is een uur voorbij, tijd om Rafael naar de kant te halen!'

Maar Stua, ik heb een beetje rond zitten kijken op dit topic en ik zie dat iedereen die een andere mening dan jou heeft over dit onderwerp zwakzinnig of krankzinnig is. Dat Van der Vaart bij HSV wel de 90 minuten vol maakt geeft precies zijn niveau aan. Namelijk: subtop.

26 oktober 2012 om 20:01

dus Tottenham is meer dan de subtop? en hij bewijst dat hij bij HSV wel de volle 90 minuten kan volmaken..

in mijn ogen is HSV niet minder dan Tottenham. Integendeel...
kijk jij maar lekker rond en blijf in je zogenaamde eigen mening geloven...

in jouw beleving kan van der Vaart niet de 90 minuten volmaken en is hij geen bal meer waard na 60/70 minuten. . klopt dus niet... en nu probeer je een soort van nuance aan te brengen in het feit dat hij nu wel de 90 minuten volmaakt , door te stellen dat HSV subtop is en dat dat zijn niveau is...
hou toch op... je zit gewoon fout punt.. en ik noem niemand krankzinnig of zwakzinnig... dat is jouw interpretatie en wederom klopt die niet...

25 oktober 2012 om 13:35

Het alles geven heeft niets met salaris te maken. Jij en ik verdienen minder maar mijn werkgever eist ook volledige inzet. Is zo goedkoop om dat salaris te gebruiken als argument.

25 oktober 2012 om 13:36

Snap deze reactie helemaal. Van der Vaart speelde nooit heel slecht bij het Nederlands Elftal, maar van Marwijk en consorten geloofden er helemaal in dat van der Vaart geen 90 minuten kan volhouden. Pure onzin natuurlijk, want als je de statistieken van deze jongen bekijk over 90 minuten, zie je dat hij enorm veel meters maakt.

Tuurlijk gaat het dan in je hoofd zitten, dit zou bij iedereen gebeuren. Een speler met de kwaliteiten van van der Vaart kan je 90 minuten gebruiken, helemaal als Tottenham zijnde!

25 oktober 2012 om 13:36

Hij is gewoon niet fit genoeg om op topniveau 90 min vol te spelen, hij zakt gewoon vaak weg in de tweede helft.
Van der vaart is een topspeler qua techniek maar qua fysiek en conditie is het allemaal een stuk minder.

25 oktober 2012 om 15:28

En maar volhouden terwijl hij bij HSV bewijst dat hij het wel kan, maar gewoon blind een volslagen krankzinnige mening blijven verdedigen...

25 oktober 2012 om 13:36

Als hij echt zo briljant was en niet vermoeid dan hadden ze hem echt wel laten staan hoor. Het gaat immers iedereen om het resultaat en echt niet om het iemand mogen. Misschien had hij ook eens wat beter moeten spelen in Oranje, dat zal al een stuk schelen.

25 oktober 2012 om 13:37

Geweldige voetballer, moet altijd spelen.
Al is hij soms wat minder hij zorgt wel vaak voor wat meer flair in het spel.

25 oktober 2012 om 13:37

Ach gossie... Je zou toch bijna medelijden krijgen met hem he. Komaan Raphael, ik zou ook problemen het 90 minuten vol te houden als ik wist dat ik 's avonds nog naar Sylvie moest. Dan zou ik ook wel wat over willen houden haha.

25 oktober 2012 om 13:38

Haha, wat een overload aan zwakzinnigheid van hem.

Niet gegund? Serious? In het topvoetbal gaat het om presteren, of je nou een lul bent, lelijk of te klein.. als je presteerd dan kan je slagen!

Deze man wijst allerlei schuldigen aan om vervolgens te zeggen dat hij altijd naar zichzelf kijkt? De hele voetbalwereld heeft natuurlijk wat tegen Raffie, het ligt allemaal aan de trainers die hem geen kans gunden.

Ammehoela! Nee dikke bunzing, je bent naar een uur spelen geen klote meer waard, dat is er aan de hand! pfff

25 oktober 2012 om 14:10

ja ik moet zeggen dat ik ook veel moeite heb met die uitspraak. Natuurlijk heeft "gunnen" er niks mee te maken.

Ik heb zat wedstrijden gezien waarin VDV niet fel genoeg was. Dan word je gewisseld. Hij geeft zelf ook aan dat hij pas topfit is als hij het naar zijn zin heeft. Dat was bij Tottenham niet het geval, en hij was dus ook niet topfit. Dan moet je niet raar opkijken als je in Oranje gewisseld wordt.

Ik vind VDV meestal een sympathieke vent, maar hij is een beetje teveel overtuigd dat hij altijd in Oranje hoort te staan. Sorry Vdv, je bent zelf ook niet altijd op topniveau, en er zijn andere topvoetballers die ook iets toevoegen aan het team. Bovendien heb je de 100 interlands al gepasseerd. Er wordt je dus echt genoeg "gegund".

25 oktober 2012 om 15:31

Jouw mening is zwakzinnig... Want als je de wedstrjden van van der Vaart gezien zou hebben bij HSV , dan zou je niet durven te beweren dat hij na een uur geen klote meer waard is. Hij gaat voorop in de strijd en dat gewoon 90 minuten lang en eventueel plus blessure tijd...

Wat een onzin wordt er uitgekraamd.. Ga eerst kijken en vorm zelf een mening...

25 oktober 2012 om 13:38

Uhmm gewoon logisch dat er een middenvelder eraf gaat na 70 minuten...
Die lopen het meest en zijn daarom het snelst moe...
En een frisse middenvelder doet niemand kwaad

25 oktober 2012 om 13:39

Wat een onzinreacties hier over dat hij het laatste halfuur over het veld zou sjokken. Hij speelt altijd ook de laatste minuten volop mee. Degenen die dit zeggen, hebben de wedstrijden van Van der Vaart bij HSV de laatste weken niet gezien, want die speelt hij met verve uit, als hij niet een paar minuten voor tijd een applauswissel krijgt. Napraten is een veel gebezigd tijdsverdrijf zo te zien. Ga eerst eens kijken en probeer dan een eigen mening te produceren.

25 oktober 2012 om 13:47

Dat hele verhaal dat Van Der Vaart geen 90 minuten kan spelen is onzin.
Hij is bij een aantal clubs, en vooral bij Oranje, altijd de lul geweest met wisselen.
Zoals hij zelf aangeeft ga je er dan alles aan doen om jezelf extra te bewijzen om zodoende een wissel te voorkomen. Gevolg hiervan is dus dat je eerder kapot bent, maar dat betekent niet dat hij geen 90 minuten kan spelen. Hij weet alleen dat hij zijn 90 minuten in 60 moet stoppen, voor zover mogelijk.

25 oktober 2012 om 13:48

Van der Vaart maakt altijd ontzettend veel meters, werkt hard voor het team én is in staat het hele elftal beter te laten spelen. De wedstrijden van het Nederlands elftal waarin het beste voetbal werd gespeeld waren dan ook niet voor niets de wedstrijden met Rafael in de basis.

Dat hij geen 90 minuten kan spelen lijkt een selffulfilling prophecy te worden. Hij weet inmiddels dat hij rond de 70ste minuut naar de kant gehaald wordt, dus geeft hij die 70 minuten alles wat hij heeft... als hij dan niet wordt gewisseld ,merk je dat aan zijn spel. Tjah, daar kijk ik dan ook niet van op. Geef die jongen nou gewoon eens het vertrouwen en dan zul je zien dat het allemaal reuze meevalt met zijn conditie.

25 oktober 2012 om 13:49

Het is ook een beetje een moeilijke positie waar hij speelt. Zet hem qua Nederlands Elftal in hetzelfde rijtje als Seedorf. Op zijn kwaliteiten is niks aan te merken, maar gezien de concurrentie (sneijder voor centraal) is er geen ruimte voor hem op zijn eigen positie. Wat je dan gaat doen is kijken of je hem ook nog ergens anders neer kan zetten. Het probleem is daar weer dat daar juist weer spelers rondlopen die zich voor die positie hebben gespecialiseerd, waardoor hij alsnog niet in aamerking komt (robben/ Afellay toentertijd/ Elia toentertijd/ Lens nu).

Een verdedigende rol ala Van Bommel/ Strootman/ De Jong, daar kan je hem eigenlijk ook niet neerzetten in de taktiek die wordt/ werd gehanteerd.

Dus het is gewoon erg moeilijk om sowieso op die positie een basisplaats af te dwingen....

25 oktober 2012 om 13:51

beetje flauw dat hij weer moet gaan natrappen tegen Tottenham en ook tegen van Marwijk. Van Marwijk heeft het in principe goed gedaan op het WK en had gewoon ontzettend veel pech bij het EK. V der Vaart moet zich gewoon niet gek laten maken en zijn beste spel geven.

25 oktober 2012 om 14:04

Het eerste stuk ben ik met je eens. Maar laten wel wel even duidelijk stellen dat van Marwijk het mislukte EK volledig op zichzelf heeft afgeroepen.
Hij heeft een risico genomen. Dat had goed uit kunnen pakken, maar is dus totaal verkeerd gegaan. Dat kun je niet afschuiven op pech.

25 oktober 2012 om 13:58

Ver***** die sneren naar v. Marwijk mogen nu wel ophouden.. bewijs jezelf nu maar eerst eens.

25 oktober 2012 om 13:59

Het ligt inderdaad aan anderen Rafael. Messcherpe analyse, ik hoop dat je net zoals Van der Sar lekker gaat analyseren bij de Nos.

25 oktober 2012 om 14:08

Als je naar jezelf zou kijken zou je weten dat er na 30 minuten al mensen uit je rug lopen en dat je grote ruimtes op het middenveld niet meer kan belopen. Wat een zelfreflectie, ongelooflijk...

25 oktober 2012 om 14:09

Ook Van Gaal heeft de afgelopen twee wedstrijden Van der Vaart rond de 70e minuut naar de kant gehaald. Maar inderdaad Raf, het zal alleen aan de coaches liggen...

25 oktober 2012 om 14:10

Flauw om Bert een sneer na te geven. Een coach wisselt nooit zn beste speler. In de spiegel kijken dus Rafael!

25 oktober 2012 om 14:11

Ach het mes snijdt altijd aan twee kanten, al heb ik zelf ook het idee dat als je iemand nooit een hele wedstrijd laat spelen, hij hier ook nooit aan zal wennen. Waarschijnlijk achtte de trainer VDV niet in staat een hele wedstrijd te spelen, wisselde hem hierdoor, waardoor VDV ook nooit 90 minuten lang moest gaan en hierin dus niet getraind werd, waardoor de trainer het idee bleef houden dat VDV geen hele wedstrijd kon spelen...

25 oktober 2012 om 14:18

Die man mag ook wel eens in de spiegel kijken.
Hij is nooit een loopwonder geweest, en aan het eind van de wedstrijd kun je meestal wel zien dat hij nauwelijks meer van toegevoegde waarde is.
Als van der Vaart niet zo stond te klojoën bij het doelpunt van Iniesta in de verlenging van de WK finale van 2010, hadden we de penaltys gehaald en hadden we 50% kans om eindelijk eens wereldkampioen te worden.
Daar kan ik me nu nog aan irriteren.

25 oktober 2012 om 14:57

Nee, lekker EK gespeeld. Reserve geweest, naar zichzelf gekeken (zonder zelfkritiek blijkbaar) grote bek opengetrokken samen met Huntelaar. In mogen vallen tegen Duitsland, Dramatisch ingevallen mag je wel stellen. Nog een keer zijn grote bek opengetrokken en zo de sfeer naar het nulpunt laten zakken. En vervolgens ook nog in de basis komen tegen Portugal met Huntelaar.
In die wedstrijd, waarin hij vroeg scoorde uit een zondagsschot, heeft hij niet het laatste halfuur gesjokt...
Hij heeft de Hele wedstrijd gesjokt.
Wat speelde hij slecht.

Dat hij nu wat fitter is komt misschien wel door de schop onder zijn kont die hij van BvM heeft gekregen.

25 oktober 2012 om 16:21

Heel Nederland speelde slecht.. kan me nog herrineren dat er het meeste dreiging van VDV kwam met een goal en een schot op de paal. Ga je dit verlies dan wijten aan VDV of de onkunde van van Marwijk?

25 oktober 2012 om 15:04

Op het EK werd hij net erin gewisseld, en werd hij eruit gelopen door een speler van de tegenpartij die er net instond......beetje zelfreflectie kan geen kwaad Rafael, goed voetballen kan je, maar topconditie heb je niet.

25 oktober 2012 om 15:24

Grappig, hij geeft dus alles in 70 minuten en is dan op, voor hem werd een wedstrijd 70 minuten omdat hij toch steeds gewisseld werd. Ik snap niet waarom mensen geen fan van hem kunen zijn, het is een ras voetballer, een top speler die bij topclubs als Ajax, Real Madrid, HSV en Tottenham. Als je ziet hoe hij zich presenteerd in de wedstrijd met NL tegen Roemenie...petje af...helemaal als je bedenkt dat hij in het NL team gewoon zwaar gedegradeerd is (strootman opeen aanvoerder en geen vdV met meer dan 100 interlands). En toch staat hij daar als een kapitein. Tsja, en dat hij minder loopvermogen heeft is absoluut waar, maar zet er een renner naast en je hebt meer creativiteit dan welk middenveld ter wereld ook.

25 oktober 2012 om 15:34

Als hij elke wedstrijd beslist zal niemand er problemen mee hebben als hij het maar 70 minuten volhoudt.

25 oktober 2012 om 16:26

Heeft ie nou echt zelf nie tdoor dat zijn tank leeg is na 70 mins. De enige reden dat ie weer opgebloeid is dat er twee mensen bij hsv het schompes voor hem lopen waardoor ie defensief geen reet hoeft te doen. want offensief is het een heerlijke speler.

Mensen die roepen dat ie de vaak meeste meters maakt hebben er totaal geen kijk op. Het gaat om wat ie doet met die meters. Hij loopt altijd een meter achter zijn mensen aan te sjokken zodra het later in de wedstrijd wordt en hij wel defensief werk moet verrichten, zoals bij oranje. Op het EK was ie dramatisch. Bommel werd op de korrel genomen omdat ie het niet kan belopen, maar Vdv was nog veel erger. Maar dat ziet niemand. Wij hadden met Bommel, Sneijder en Vdv drie spelers met ondermaats loopvermogen, en daarom werden we volledig overlopen.

Als Ibi zich blijft ontwikkelen, wordt hij de nummer 10, want Sneijder en Vdv zijn eigenlijk niet meer te handhaven in het moderne voetbal. Ibi heeft tenminste actieradius en defensieve discipline. Je moet als je het niet kan belopen en defensief geen zin hebt in ieder geval in balbezit exceptioneel zijn en dingen compenseren. VdV en Sneijder compenseren veel te weinig, het zijn hele goeie voetballers als ze in vorm zijn, maar geen exceptionele spelers.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Nederland

Selectie
Actuele wedstrijden
SpelersPositieW
Jeremain LensAanvaller54
Robin van PersieAanvaller55
Ron VlaarVerdediger40
Daryl JanmaatVerdediger40
John HeitingaVerdediger30
Arjen RobbenMiddenvelder30
Wesley SneijderMiddenvelder30
Voor de complete selectie: Clubpagina Nederland.

325 fans
Middenvelder, 30 jaar

In de wandelgangen

Woensdag 19 juni
Galatasaray dreigt slachtoffer te worden van de dadendrang van AS Monaco. Lees verder

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.125 seconden.