Voetbalzone

'We zullen nooit meer zo'n speler meemaken, we moeten genieten'

Maandag, 22 oktober 2012 om 18:35

Lionel Messi was met een hattrick voor een groot deel verantwoordelijk voor de 4-5 zege van Barcelona op Deportivo la Coruña. De teller van de aanvaller in het tenue van de Catalanen in het huidige kalenderjaar staat inmiddels op 59 doelpunten; nog nooit was Messi zo trefzeker. Barcelona-coach Tito Vilanova komt superlatieven tekort, maar wil naar eigen zeggen geen campagne voeren.

/

Over enkele maanden wordt duidelijk of Messi de Gouden Bal voor de vierde keer op rij wint of niet. "Messi is favoriet voor de Gouden Bal", oordeelt Vilanova. "Maar niet vanwege zijn drie doelpunten tegen Deportivo. Voornamelijk vanwege het traject dat hij aflegt. Degenen die mogen stemmen, zullen stemmen. Ik wil geen campagne voeren, iedereen ziet waar Messi toe in staat is."

"Zaterdag gaf hij een show weg, wat hij in Riazor liet zien doet niemand hem na. Ik weet niet wat men nog meer over Messi kan zeggen, we zullen nooit meer zo'n speler meemaken. Na de interlandperiode was hij moe, we speelden men tien man, maar hij was continu defensief en offensief in de weer. We moeten van zijn kwaliteiten genieten."

Messi staat voorlopig in totaal op 71 doelpunten en 24 assists in 2012. Dit kalenderjaar won hij alleen de Copa del Rey. Concurrent Cristiano Ronaldo heeft op persoonlijk vlak minder laten zien, 56 treffers en 7 assists, maar won daarentegen de landstitel en de Spaanse Super Cup.

Poll

Wie wint de Gouden Bal?

22 oktober 2012 om 18:45

Cijfers zeggen niet alles en toch zeggen ze bij Messi al genoeg. Fenomeen

22 oktober 2012 om 18:56

Ik vind het zeer jammer voor Ronaldo want zoals hij bij elke traning werkt en ook zijn wedstrijden speelt verdient hij een gouden bal maar Messi is gewoon een unicum, iets dat we nog nooit hebben meegemaakt denk ik.
We kunnen beginnen vergelijken met andere grote spelers zoals Pele en Maradonna enz.. Maar dat waren andere tijden, het voetbal was toen niet zo snel, de ballen, schoenen en velden waren ook anders, zelfs de trainingen voedsel en nog veel meer wat totaal niet zo proffesioneel als nu.
Ze speelden toen ook veel minder wedstrijdenen. Je kan het gewoon niet vergelijken met nu.
En messi wordt zelfs nog beter, ik zie echt niemand de gouden bal winnen de volgende jaren als hij zo blijft spelen

22 oktober 2012 om 19:09

Je ziet niemand de Gouden Bal winnen? Dus jij denkt dat die hele verkiezing afgeschaft wordt, omdat Messi toch obviously de beste speler is en blijft totdat hij stopt? Dat lijkt me nou weer iets te veel van het goede.

Ik denk dat Messi 'm wel wint, want zijn cijfers zijn toch duidelijk beter dan elke andere voetballer. Het zou ook raar zijn als ie 'm niet wint, want het is toch een individuele prijs. En ja, ik vond het ook raar dat Ronaldo 'm vorig jaar niet won. Want die had toen de betere cijfers. Geef voortaan ook maar iets aan het beste team ter wereld, is iedereen van de criteria-discussie af.

22 oktober 2012 om 19:21

Geef voortaan ook maar iets aan het beste team ter wereld, is iedereen van de criteria-discussie af.

Die prijs bestaat al: wereldbeker

22 oktober 2012 om 19:23

@cashencarlo

Het is ondertussen al 5 jaar geleden dat Ronaldo voor het laatst betere cijfers had dan Messi. Vorig jaar hadden ze evenveel goals, maar had Messi meer assists.

22 oktober 2012 om 19:32

@4barca4, je hebt helemaal gelijk, mijn kennis was niet op orde. Dan is het meer dan terecht dat Messi 'm al zovaak gewonnen heeft.

@sab80, dat vind ik niet de goede prijs om te peilen wat het 'beste team ter wereld' is. Misschien is er een team dat de Cl-finale verliest, maar verder alles wint wat er te winnen valt in één van de zwaarste competities. Terwijl de Cl-winnaar(chelsea dit jaar bijvoorbeeld) er voor de rest niets van gebakken heeft het hele seizoen.

22 oktober 2012 om 19:56

@ Freaksoccer,

Bedoel je dat Messi minder hard werkt dan Ronaldo tijdens de trainingen? Misschien begrijp ik jou en anderen verkeerd die vaak roepen dat Ronaldo keihard traint en Messi minder hard... Wat bedoel je precies?

22 oktober 2012 om 19:58

Je zegt toch dat het een individuele prijs is? Als je meer als 70 doelpunten hebt gemaakt en los van dat ook nog eens de beste voetballer op aarde bent dan verdien je die prijs gewoon. Die statements als 'je verdient die prijs pas als je kampioen heb gespeeld' kunnen rechtstreeks de prulllenmand in want dat slaagt nergens op. Als Messi dit keer niet wint ga ik bungeespringen.

22 oktober 2012 om 20:08

@infama

Het is bekend dat Ronaldo een echte trainingsbeest is, altijd de eerste op de training and de laatste die vertrekt. Hij altijd het meeste traint en ook keihard.

Uiteraard werkt Messi ook hard in de trainingen, elke topvoetballer.

23 oktober 2012 om 00:40

Cashencarlo

Had Ronaldo betere cijfers? Het enige enigszins relevante gegeven dat ik me kan bedenken waarin Ronaldo beter scoorde dan Messi is het aantal doelpunten in de Primera in 2010-2011. Dit terwijl de prijs over 2011 ging, ze in alle competities samen even vaak scoorden en Messi in elke competitie meer assists gaf.

27 oktober 2012 om 15:09

hij bedoelt niemand anders

27 oktober 2012 om 15:11

@ infama
ik denk dat ihj gewoon bedoelt dat ronaldo (los van messi) heel hard werkt en wel waardering berdient, maar niet méér dan messi

22 oktober 2012 om 19:31

Welke cijfers? Cijfers bij een Barcelona dat elke wedstrijd in de eigen competitie met 8-0 kan winnen door de zwakte van de tegenstanders? Dan scoor ik ook gemiddeld meer dan 1 keer per wedstrijd hoor als spits, eitje

22 oktober 2012 om 19:37

Gelukkig dat hij ook topscorer was in de CL. Geeft toch aan dat hij overal scoort en niet alleen in een erg zwakke Spaanse competitie. Er stonden ook maar 2 Spaanse teams in de halve finale van de CL en de Europa League finale bestond ook maar uit 2 Spaanse teams.

22 oktober 2012 om 22:28

Hij is ook al jaren topscorer in de CL vanaf de kwartfinales tot de finale. Geeft ook aan dat hij in topwedstrijden ook zeer belangrijk is.

Trouwens, de Spaanse competitie vind ik niet zo heel denderend. Ik schat de Engelse hoger in. Over een paar jaar wordt het verschil nog groter verwacht ik, ik denk dat het Spaanse voetbal in een neerwaartse spiraal terechtkomt. Met de crisis kan het niet langer goed blijven gaan.

23 oktober 2012 om 00:39

Inderdaad, eitje om met zo'n dubbele defensieve linie van de tegenstander te scoren...

22 oktober 2012 om 18:45

Zullen ze vast over anderen ook gezegd hebben.

Echter, Messi is denk ik een uitzondering, die gast kan echt alles,

22 oktober 2012 om 18:47

Natuurlijk zullen we zulke spelers nog wel meemaken. Elk generatie heeft een geweldige speler. In de jaren 70 Cruijf, 80 Maradonna, 90 Zidane/ronaldo en nu Messi. Ik vraag me nog steeds af of Messi nou zo goed is of dat de concurrentie gewoon niet zo goed is als vroeger want het lijkt wel of er bijna niemand bij hem in de buurt komt.

22 oktober 2012 om 18:52

Ik vind het geen rare vraag die je stelt, maar ik denk dat Messi exceptioneel goed is. Het voetbal is vele malen sneller dan in de voorgaande decennia en als je je dan op deze manier weet te onderscheiden van de rest, ben je voor mij de allerbeste aller tijden!

22 oktober 2012 om 18:57

Hoe kan je nu spreken over aller tijden? Cruijff, Maradona, Pele en in mindere mate Zidane en Ronaldo Luis - omdat ze al in deze tijd gespeeld hebben - hadden allen het talent wat Messi ook had. Het natuurlijke talent om een grootheid te worden. Als zij de middelen hadden die wij nu hadden, werden zij ook tot de besten der aarde gerekend. Echter als je de tijden gaat omdraaien, had Messi vroeger nooit een grootheid geweest. In die tijd had hij een voetballer geweest van +/- 1.40 lang en had hij het nooit ver geschopt. Toen waren de medicijnen er nog niet die hij nodig had. Messi is de beste van zijn generatie, gevolgd door spelers als Iniesta, Ronaldo en Xavi. Zo waren Zidane, Ronaldinho en Ronaldo Luis dat in hun tijd en datzelfde geldt voor Beckenbauer, Platini, Cruijff, Maradona, Pele en vele andere grootheden. Je kan nooit praten over de allerbeste aller tijden, want die vergelijking is gewoon onmogelijk om te maken omdat het een enorme wereld van verschil is.

22 oktober 2012 om 18:57

Zo kun je het bekijken, maar ik bekijk het van een andere kant. Je hebt tegenwoordig bijna geen mandekkers meer. In de jaren 90 had je nog klassieke verdedigers die je echt bleven volgen. Toen Messi tegen Terry en Nesta speelde vond ik hem matige wedstrijden spelen, tegen twee mandekkers dus.

22 oktober 2012 om 19:11

Mandekking zorgt er bovenal voor dat je ruimtes open kunt rennen voor anderen.
Messi is ook een geweldenaar zonder bal, omdat ie precies weet waar en hoe hij moet lopen.

22 oktober 2012 om 19:24

@lazaros

Onzin. Nesta speelde niet 1-op-1 tegen Messi, Milan speeelde zeker 4/5 man op Messi in de zone.

31 oktober 2012 om 18:57

Haha, ik lees nu de reacties pas, maar het mandekkingverhaal is lariekoek en voor Smk88: alles is relatief, maar as is verbrande turf. Ik kijk slechts naar hoe hij speelt en vertaal dat naar het totaalplaatje. Danku.

22 oktober 2012 om 19:23

Ronaldinho mag opzich ook wel in dat rijtje want die was in zijn barcelona tijd ook gewoon weg echt een fenomeen niemand die op dat moment zo goed was, ik denk zelfs dat ik meer heb genoten vam ronaldinho dan de messi van nu.

22 oktober 2012 om 18:48

Dit vind ik altijd zo onzin weer. Hoezo nooit meer. Ja Messi is fenomenaal maar niemand kan de toekomst voorspellen.

22 oktober 2012 om 21:50

Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Veel mensen hebben zowel Pele, Cruijff, Maradona, Zidane, Ronaldinho, Ronaldo (de echte) als Messi meegemaakt.
En als ik dat rijtje zo opnoem, dan denk ik dat mensen die geboren zijn in bijv. 1950 best wel mooie dingen op voetbal vlak hebben gezien.

22 oktober 2012 om 18:48

Ik vind het zo belachelijk wanneer een trainer zijn eigen speler ophemelt. Geldt ook voor Mourinho en Ronaldo!

Van de teamgenoten vind ik nog begrijpbaar, maar een trainer moet hierboven staan.

Alhoewel ik(!) Messi de beste speler ter wereld vind!

22 oktober 2012 om 18:55

Inderdaad, het zou bij mij demotiverend werken als mijn trainer steeds 1 speler complimenteert. Alsof de rest helemaal niets uitvoert.

22 oktober 2012 om 19:41

Ik vind dat er in een team geen jaloezie mag zijn! Ik denk dat de andere spelers van Barcelona ook zelf weten dat ze genoeg gewaardeerd worden.

22 oktober 2012 om 20:43

Er moet geen jaloezie zijn, maar de opperhoofd (in dit geval Villanova) moet voor rechtvaardigheid en balans zorgen. De beste kind hoort het meeste kritiek te krijgen om de anderen onder bedwang te houden.

22 oktober 2012 om 19:20

Zo komt het inderdaad over, maar stel dat jij trainer van Barcelona bent, en een journalist vraagt je wat je van Messi vind, ga je die vraag dan negeren? of zeggen dat hij niet zo speciaal is? natuurlijk niet, de journalisten lokken het altijd uit.

22 oktober 2012 om 19:44

Ik begrijp dat Villanova een vraag gesteld is, maar ik vind het zoveel mooier als hij er niet veel op in gaat. Een antwoord zoals: "messi is fantastisch, maar laten we de andere spelers niet vergeten".

Ik zeg altijd 'less is more'!

22 oktober 2012 om 22:09

Daar heb je natuurlijk gelijk in, het is voor de andere spelers ook leuker als hij ze erin betrekt, en het zou zeker niet gelogen zijn.

22 oktober 2012 om 18:49

Ronaldo de Gouden bal winnen! aangezien niet vorig seizoen maar het seizoen daarvoor hij meer goals had dan Messi, maar hij won niet omdat hij geen prijzen pakte. Nu is het andersom dus vind ik dat Ronaldo het meeste recht op heeft. besliste ook el Clasico met 1-2 vorig jaar en was dichtbij EK en CL finale (door loterij verloren) x

22 oktober 2012 om 18:56

Toen had Messi ook evenveel goals en zelfs meer assists.
Ronaldo heeft goede cijfers, maar Messi heeft betere. Naar mijn inziens gaat deze Gouden Bal naar Ronaldo, maar dan word ik voor gek verklaard aangezien Messi meer goals en assists heeft gemaakt. Die hele Gouden Bal snap ik gewoon niet meer. Ik dacht serieus dat Sneijder in de top 3 zou eindigen in 2010 en dat werden er 3 Barcelona spelers omdat zij toen alleen de Primera Division hadden gepakt als ze nu alleen weer kijken naar de PD dan komt Ronaldo daar uit mijn inziens en als Ronaldo het niet word dan maar hopen op Casillas. Het is echt niet dat ik Messi geen 4de bal gun maar die 2de van hem had naar Xavi moeten gaan in 2010. Toen wereld kampioen geworden met Spanje en ook landskampioen met Barcelona.

Messi is nog steeds de betere, maar was hij ook bepalend in de big games tot nu toen alleen Real Madrid van 2 week geleden.
Ronaldo heeft mindere statistieken maar is beslissende geweest voor zowel Madrid als Portugal.

22 oktober 2012 om 19:04

Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt wie de betere statistieken heeft. Messi is een spits, Ronaldo een linksbuiten. Een spits is vaker het eindstation van de aanval en er wordt van hem verwacht dat hij meer scoort dan de linksbuiten. Vergelijk de statistieken van Messi op rechts even met die van Ronaldo op links en je ziet dat Ronaldo er toen meer scoorde dan Messi. Pas sinds hij naar de spits is gegaan scoort hij meer dan Ronaldo, dus is die omzetting eigenlijk perfect geweest voor hem. Daarnaast zijn de statistieken van Ronaldo puur bij Madrid gezien ook nog nooit eerder vertoond. Hij heeft meer goals gescoord voor de club dan wedstrijden gespeeld en ik kan me niemand bedenken die dat heeft gedaan bij één van 's werelds beste clubs.

Beide verdienen een Gouden Bal, maar ook Iniesta, Xavi en Casillas verdienen er één. Iniesta is de beste in zijn soort en dat zelfde geldt voor Xavi en Casillas.

Tot slot is er nog iemand die er dit jaar echt recht op zou hebben en dat is Falcao. Bewijst week in week uit dat hij veruit de beste van nature spits is die er op dit moment rondloopt. Ook neemt hij week in week uit een subtopper op sleeptouw en scoort ook bij Colombia aan de lopende band, waar hij eigenlijk de enige echte wereldtopper is.

22 oktober 2012 om 20:05

maar dan zou ronaldo als buitenspeler meer assisten moeten geven aan medespelers dan messi als we zo gaan beredeneren en dat is niet zo.

22 oktober 2012 om 20:10

Maar met het spel van Barcelona kom je vaker in de 16 en kan je ook makkelijker afmaken. Ik weet nog wel dat Ronaldo prima ballen heeft afgelegd vanaf de zijkant die je zo kon afmaken en toch gemist worden door een Benz of Gonzalo.

22 oktober 2012 om 20:37

@raffaello: die 3 Barcelonaspelers zijn in 2010 toevallig ook wel wereldkampioen geworden hè...

22 oktober 2012 om 22:14

stakke: uhm messi werd door de Duitsers uitgeschakeld he...

22 oktober 2012 om 22:19

Messi was in 2010 geen wereldkampioen hoor. Je haalt 2010 en 2014 door elkaar, kan gebeuren.

23 oktober 2012 om 13:44

@smk88

Het zijn wel stomme kloten daar in Madrid. Als we jou redenering moeten volgen dan moeten ze Ronaldo gewoon in de spits zetten. Dan komen die extra doelpunten wel vanzelf. Zal dan waarschijnlijk een 350 tal doelpuntjes per jaar scorn. Waar wachten ze op?

22 oktober 2012 om 19:00

Ze hadden allebei evenveel doelpunten. Gelieve geen onzin te verkopen.

22 oktober 2012 om 18:49

Maarjah dat zeide ze ook na Maradona, Pele etc. Je weet maar nooit, Mischien word er morgen wel weer een super talent ondenkt.

22 oktober 2012 om 18:49

Meneer Vilanova wil geen campagne voeren maar steekt wel twintig veren in het achterwerk van Messi, Messi is natuurlijk uitzonderlijk maar dat is Ronaldo ook en die heeft toch een beter seizoen gehad dus laat hem die prijs eens winnen.

22 oktober 2012 om 18:56

Een beter seizoen?

Lees de laatste alinea even. Prijzen win je met je team, individuele prijzen zijn voor de best presterende speler, dat lijkt me duidelijk.

Het gaat trouwens per kalenderjaar en de grote achterstand in het kampioenschap van 2011/2012 liep men vooral op in het najaar van 2011 dus dat telt eigenlijk niet eens mee. Cl hebben ze het beide niet in laten zien en de copa del rey werd wel pas beslist in 2012.

22 oktober 2012 om 18:58

Jordy60
Stel dat we jouw redenatie aanhouden dan had Ronaldo die prijs in dat geval al moeten krijgen dus welk punt probeer je nu te maken.

22 oktober 2012 om 19:07

Als je zo gaat bekijken is er helemaal geen Gouden Bal meer, want zonder medespelers scoor je niet en zonder medespelers geef je ook niets aan en kan je geen assist bijschrijven. De invloed van Messi op Barcelona is enorm, maar de invloed van Ronaldo op Real Madrid ook. Beide teams zijn beduidend minder als deze spelers niet mee doen. Zonder Ronaldo's goals was Real geen kampioen geworden en datzelfde geldt voor Messi in de jaren daarvoor. De prijzen die gepakt worden met het team voegen - naast dat het een prijs is die naar de speler met de meeste fans gaat - dus wel degelijk iets toe.

22 oktober 2012 om 19:10

uhm nee, want Ronaldo heeft nog nooit een beter individueel jaar gehad. Of bedoel je dat jaar waarin hij topscoorder was in La liga met 4 doelpunten verschil oid door hattricks in de laatste 5 wedstrijden toen Barca de titel al gevierd had?

Ofja natuurlijk wel een beter individueel jaar maar niet in de jaren dat Messi de gouden bal won.

22 oktober 2012 om 22:39

Ik vind dat je ook naar prijzen moet kijken. Je kan 100x scoren in een seizoen, maar als dit allemaal treffers zijn die niets toevoegen heb je er weinig aan. Een Ruiz bij Twente scoorde niet heel veel, maar maakte vaak de winnende. Die treffers hebben voor mij meer waarde dan dat een Suarez de 4-0 en 5-0 maakt, maar bij een 0-0 stand niet weet te scoren. Ruiz was ook verantwoordelijk voor meer punten dan Suarez.

Messi kan zelf goed presteren, maar hij moet het team naar een hoger niveau brengen. Als je scoort en de wedstrijd niet wint heb je niet vaak genoeg gescoord. Spelers die een finale beslissen, of andere belangrijke wedstrijden, moeten deze prijs winnen. Het gaat niet om kwantiteit (hoeveelheid goals), maar om de kwaliteit (hoe belangrijk die goals zijn, of wat voor waarde een speler aan een team geeft).

22 oktober 2012 om 18:49

Hoe meer ik tot me door laat dringen hoeveel doelpunten hij wel niet gemaakt heeft, hoe onwerkelijker en knapper ik het vind. Het is toch niet normaal!! Zelfs spelers als Marco v. Basten komen er niet eens bij in de buurt. v. Basten is een van de beste spitsen ooit! Een hele en hele diepe buiging voor Messi!!!!

22 oktober 2012 om 18:53

Maar kijk dan ook ff waar van Basten tegenover stond en waar Messi nu tegenover staat he Wereld van verschil. Neemt natuurlijk niet weg dat Messi goed is.

22 oktober 2012 om 18:57

Hehe, van Basten stond tegen moordenaars en beulen van Sampdoria. Nouuu, die waren Pepe op de macht 10. Toen beschermden de scheidsrechters de toenmalige topspelers niet.

22 oktober 2012 om 18:51

ik ben een echte ronaldo fan
hij heeft het zowel in de Engelse league als in de Spaanse league bewezen dat hij een monster is,
maar zoals er wordt gezegd Messi is een geweldenaar je mag en kan het niet ontkennen

22 oktober 2012 om 18:52

Niets meer dan de waarheid wordt hier gesproken. Wat Messi in La Coruna liet zien was van ongekend hoog niveau en daar moeten we gewoon van genieten. Die discussie is zo overbodig als maar kan zijn. Messi is van de buitencategorie, maar Ronaldo, Iniesta, Xavi en nog een aantal andere spelers zijn dat ook. Geniet van hun kwaliteiten en geniet ook van de spelers die later hetzelfde of misschien zelfs wel een nog hoger niveau halen.

Vilanova maakt z'n punt nog maar eens extra duidelijk door aan te geven dat er nooit meer zo'n speler komt, maar ik denk dat die er al aan zit te komen in de vorm van Neymar. Zeker nog niet van het niveau Messi, maar hij is qua statistieken al veel verder dan Messi was op die leeftijd. Het enige wat er nog ontbreekt bij Neymar is een topclub en ik weet zeker dat als hij die stap maakt, hij het Messi binnen nu en drie jaar enorm moeilijk gaat maken en zijn niveau kan benaderen.

22 oktober 2012 om 18:54

Messi en Ronaldo hebben allebei een fantastisch seizoen gedraaid, alleen dat gouden bal gebeuren neem ik als sinds 2010 niet serieus. Het is werkelijk een populariteitsprijs en ik denk dat Ronaldo hem niet meer kan winnen.

Omdat Ronaldo vaak wordt bestempeld als arrogant enz. en Messi wordt gezien als ideale schoonzoon en zullen meer mensen op hem gaan stemmen.

22 oktober 2012 om 19:13

Onzin, want als je naar populariteit kijkt, zou Ronaldo dik moeten winnen. Statistieken zoals facebook-fans en google-opzoekingen geven aan dat Ronaldo veel populairder is dan Messi. Echter denk ik wel dat ook veel meer mensen Ronaldo niet leuk vinden, terwijl Messi minder 'vijanden' heeft.

Maar goed, Ronaldo-fans zullen nooit kunnen accepteren dat Messi de prijs meer verdiend heeft afgelopen jaren, net zoals het omgekeerd het geval zou zijn als Ronaldo de prijs dit jaar wint...

22 oktober 2012 om 19:34

Jammer genoeg beslissen die vele facebook fans enz niet wie de gouden bal wint. Dat beslissen de spelers en trainers. En het overgrote deel hebben een hekel aan Ronaldo en Messi vinden ze een "lieveling".

22 oktober 2012 om 20:16

Ik heb nog geen enkele trainer horen zeggen dat Messi zijn lieveling is, buiten Guardiola en Vilanova. Daarenboven heb ik nog nooit een trainer horen zeggen dat hij Ronaldo een arrogante zak vindt, dus wat je zit te zeggen is opnieuw regelrechte onzin.
Misschien vinden al die spelers en trainers dus echt wel dat Messi de betere speler was. Het is maar een gedacht hoor.

22 oktober 2012 om 18:54

Je heb ook van die wedstrijden dat Messi alle ballen verkeerd geeft en helemaal niks laat zien, dat vergeten of zien mensen snel door de vingers. maar oh oh oh als Ronaldo een keer een bad day heeft is het kritiek kritiek en nog eens kritiek, dat mensen hem arrogant vinden is al helemaal onzin hij is de speler die somalië 30 miljoen gaf.

On: ik kijk er al naar uit in januari wil graag weten wie de goude bal wint, ik denk ronaldo maarja who knows we moeten genieten van deze twee spelers alleen dat kan ik zeggen.

22 oktober 2012 om 18:54

Een fenomeen is ie zeker maar of we er nooit meer zo eentje gaan zien weet ik niet. Dat zeggen sommigen over het huidige Barca ook, maar als er ooit een ploeg opstaat die aanvallend hetzelfde laat zien als dit Barca en dan ook nog eens verdedigend als een huis staat, dan is dat team zowieso beter dan dit Barca. En dat geldt ook voor Messi, je weet nooit wat je nog te wachten staat.

22 oktober 2012 om 18:55

db_afca,

Wie is Ronaldo? Ik zie zijn naam namelijk niet in het artikel staan.

Dit is eigenlijk ook het enige wat Tito hoeft te doen; Messi schouderklopjes geven en zeggen dat hij wel zijn best moet doen. Tussendoor ook nog Iniesta, Fabregas en Xavi tevreden houden en lekker genieten op de bank. Hij borduurt voort op het werk van onder andere Cruijff en Guardiola en dat doet hij, uitzonderingen daargelaten, prima.

22 oktober 2012 om 18:56

Barcelona is echt zo afhankelijk van Messi, dat is niet normaal meer. Messi is Barcelona, zonder hem zullen ze echt een stuk minder zijn. Het zal me niets verbazen als die kleine grote man over twee jaar die grote beker optilt...

22 oktober 2012 om 19:07

@el_fenomeno

Niet mee eens. Natuurlijk is hij bizar belangrijk voor Barca, maar Barca zonder Messi is ook verschrikkelijk goed. Messi kan zo uitblinken omdat het middenveld van Barca zo ontzettend goed is in het vasthouden en heroveren van de bal (xai, Busi, Iniesta). Kijk maar naar Spanje; die hebben geen Messi maar winnen toch wel mooi Ek, WK en nog eens EK achterelkaar. Over 2 jaar zijn ook zij de grote grote favoriet om het beste landen team allertijden te worden. Spanje speelt exact het Barca spel, alleen hebben ze geen Messi waardoor de doelpunten wat schaarser zijn, maar ze zijn nog steeds verschrikkelijk goed hoor!

22 oktober 2012 om 19:02

Viel me vooral op dat hij verdedigend zo veel werk leverde terwijl hij net terugkwam van twee interlands. Normaal gesproken speelt hij bij Barça juist vrij lui en legt hij veel energie in interlands, maar deze keer speelde hij precies hoe hij de laatste tijd voor Argentinië speelt.

22 oktober 2012 om 19:19

We zullen wel nooit meer zon speler mee maken dat zal ook allemaal wel weer meevallen. Hoe je het ook bekijkt nog niet eens zolang geleden hadden we Ronaldo en Zidane. Die ik persoonlijk meer kwaliteit als Messi vind hebben maar ja dat is me eigen mening maar ze hebben op zijn minst evenveel kwaliteit. En dan zal de andere Messi misschien weer beter vinden maar dat is ieder zijn eigen mening. Maar om nou te gaan zeggen dat er nooit meer zon speler komen dat slaat gewoon helemaal nergens op.

22 oktober 2012 om 19:19

Zeker 1 van de beste op dit moment met Cr7... En ben blij dat ze er zijn, dat is waarom je naar voetbal kijkt.....

22 oktober 2012 om 19:22

Wat ik nu ga zeggen gaat waarschijnlijk bij heel wat mensen in het verkeerde keelgat schieten en ik zelf vind het eigenlijk ook een gedachte die ik nauwelijks durf uit te spreken of op papier durf te zetten, maar: als ik Lionel Messi zie voetballen krijg ik altijd hetzelfde gevoel als toen ik Armstrong in zijn hoogtijdagen zag fietsen. Onaantastbaar, onoverwinnelijk. Iedereen legde zich erbij neer en zijn prijzenkast sprak eigenlijk ook altijd voor zich. Armstrong was een uitzondering op de regel, een enigma. Iemand die ook nog ongelooflijk ziek was geweest en waar je eigenlijk daarom er niet eens aan durfde denken dat hij het misschien wel niet verdiende. Hij had de dood in de ogen gekeken en had gewonnen. Ik geloofde altijd oprecht dat dat zijn talent had gevoed en dat hij nimmer nooit met randzaken bezig was. Meer dan een modelprof. Een boegbeeld.

Bij Messi heb ik een soortgelijk gevoel. Zo'n guitig mannetje nog. Hij kan zo mooi voetballen. Je kunt je toch niet van hem voorstellen dat hij met vreemde dingen bezig is. Het meest verontrustende wat ik bij Messi ook steeds denk en wat ik bij Armstrong ook altijd had: hij is zo goed dat het bijna niet meer kan. Het is bijna onnatuurlijk. Bij Armstrong blijkt dat dus ook achteraf allemaal onnatuurlijk te zijn. Een harde klap, terwijl ik niet eens zo gek op wielrennen ben. Ik kan genieten van mensen die een uitzonderlijk talent bezitten en dat zo goed weten te gebruiken. Zo kan ik ook van Messi genieten. Zo genoot ik ook van Zidane en Bergkamp. Maar bij die laatste twee vond ik het nog 'natuurlijk'. Ik zou er niet eens woorden voor hebben als ooit nog zou uitkomen dat Messi's prestaties inderdaad waren bevorderd door het gebruik van doping. Ik ben het ook met Vilanova eens en probeer van hem te genieten zolang hij speelt. En ik hoop echt dat Messi bij deze ook meteen een voorbeeld kan zijn van hoe je als sporter écht fenomenale prestaties kunt neerzetten, een échte uitzondering op de regel kunt zijn door puur talent.

22 oktober 2012 om 19:27

Je slaat de plank zo ver mis het is haast ondoenlijk.

Wielrennen is een duursport waarbij doping veel profijt heeft. Ja voetballers kunnen dit ook voor bijvoorbeeld een betere conditie doen maar je gaat er niet betere steekballen, of trucjes van doen.

22 oktober 2012 om 19:40

Ja inderdaad. Ik geloof dit ook echt niet. Messi doet alles puur op techniek, behendigheid en de juiste momenten kiezen. Messi wandelt ook echt veel in een wedstrijd, dit puur om dan genoeg energie te hebben om op de juiste momenten flitsend en doeltreffend te zijn.
Bij Messi merk ik echt niet dat hij een onnatuurlijk snel hersteld of conditie heeft, hij is gewoon nooit geblesseerd, maar dat zijn wel meer voetballers.

22 oktober 2012 om 19:23

Moet het elke dag over messie of ronaldo gaan? We weten nu onderhand wel dat messi de beste is maar dat ronaldo landskampioen werd. We zien vanzelf wie de gouden bal wint.

22 oktober 2012 om 19:23

ik vind persoonlijk dat messi hem moet winnen omdat hij beter presteer dan cristiano en als we naar prijzen kijken heeft torres 3 hele grote fa cup cl en ek!!!!!

22 oktober 2012 om 19:29

Ik ben vooral benieuwd hoe lang Messi dit volhoudt. Hij is natuurlijk heel vroeg al doorgebroken, en misschien hoort hij tot de groep vroegbloeiers en dat hij al voor zijn 30ste het beste er van af is.

Eigenlijk verwacht ik dit scenario niet, want het lijkt wel of Messi alleen maar nog meer gaat scoren en maar beter blijft worden. Hij is ook helemaal niet blessuregevoelig en ook moet hij het niet echt van zijn kracht, snelheid en loopvermogen, maar puur van zijn behendigheid en techniek. Ik denk dat Messi daarom echt lang kan blijven doorgaan, en als hij dan tot zijn 35ste maar blijft scoren, worden zijn statistieken echt te bizar voor woorden, nu al dik de topscorer aller tijden van Barcelona (25-jarige leeftijd!!), hoeveel goals heeft hij straks dan wel niet gemaakt.
Misschien dat tegen die tijd de explosiviteit van die zieke versnelling wel iets minder geworden is, maar volgens mij kun je dan Messi alsnog als aanvallende middenvelder de creatieve oplossingen laten zoeken, en zelf wat minder dribbels inzet.

22 oktober 2012 om 19:46

Messi is top en is gewoon de beste speler aller tijden. Ik heb cruijjff, pele etc nooit live zien spelen, maar ben er van overtuigd dat Messi de beste is. Voetbal veranderd met de jaren door. Alles is van veel hoger niveau dan in de tijd van Cuijff, maradonna, pele.. Neemt niet weg dat dit soort spelers toen ook fantastisch waren. Messi heeft mijn hart gestolen. Ook kwa innerlijk is t een geweldig persoon die zich keurig gedraagd en dus een voorbeeld is voor mijn kinderen die ook voetbalgek zijn. Ronaldo is ook fantastisch, maar zijn ego vind die zo belangrijk dat ik daardoor meer de schijt van hem krijg dan wat anders. Eenmaal aan de bal denk ik daar niet meer aan en vind ik hem een en al top. Toch kan hij niet tippen aan Messi. Hopelijk kunnen we nog lang genieten van de voetballer Messi en de de mens Messi

22 oktober 2012 om 19:57

Messie is de beste speler die ik ooit heb zien spelen. En ik heb ze allemaal zien spelen, oke? Hij presteert iedere maar dan ook iedere westrijd! Hij is beter dan wie dan ook en is pas 25!!

22 oktober 2012 om 20:02

Het is echt de allergrootste die ik ooit gezien heb en ik heb er toch velen voorbij zien komen van maradona romario ronaldo etc.
Het is een geweldig ventje waar eigenlijk niemand behalve een niet objectieve real fan een hekel aan heeft.
Presteerd werkelijk wekelijks fenomenaal en is nooit onsportief.
Ik kijk alles van hem wat in mijn macht ligt en ben bang dat er een keer een slager op gaat staan die hem door midden trapt.
Vooralsnog is hij ze gelukkig allemaal te snel af.
Het is een unicum en een voorrecht om hem te zien spelen en er zal nog decenia na deze periode over hem gepraat worden.

22 oktober 2012 om 20:18

Nou als jij Messi beter vind als Romario en Ronaldo ben je niet goed wijs hoor. Niet om jou te beledigen maar die konden veel meer als wat Messi kan. Bovendien heeft Romario meer dan 1000 goals gemaakt dat zie ik Messi niet zomaar nadoen. Ook zijn ze meerdere malen wereldkampioen geworden. En ook met verschillende clubs telkens de beste geweest.

22 oktober 2012 om 20:23

Over romario kan je voorlopig nog twisten maar ronaldo was nooit van dezelfde klasse als messi nu is.
Lionel is van uitzonderlijke klasse evenals die kleine braziliaan waarvan ik ook heel veel (gelukkig live ) heb mogen genieten maar mijn voorkeur gaat toch uit naar messi

22 oktober 2012 om 23:41

Niet van dezelfde klasse?
Hoe kan je zeggen dat Ronaldo niet van dezelfde klasse als Messi is, terwijl hij Brazilie wereldkampioen maakte nadat hij 2 jaar lang heeft moeten revalideren van 2 zware knie blesuressen.

22 oktober 2012 om 20:04

Die cijfers kloppen niet C. Ronaldo had meer assist? of zit ik fout....weet iemand het hier zeker??

aantal goals kloppen volgens mij ook niet Ronaldo had over 60?

Maar excuses als ik fout zit.

Groetjes,

22 oktober 2012 om 20:07

Ronaldo had 60 goals in het seizoen 2011/2012
Dit gaat over het kalenderjaar 2012.
Verder had Messi zowel in het seizoen 2011/2012 als in het kalenderjaar meer assists dan Ronaldo, maar goed.

22 oktober 2012 om 20:13

Oke dankjewel! Ja dat klopt Messi had meer assist een geweldige speler met geweldige statistieken, maar toch blijf ik vinden dat Ronaldo samen met Messi op de nummer 1 positie mag staan. Dus een nummer 2 vind ik voor Ronaldo een beetje onder doen.

22 oktober 2012 om 20:04

Messi is zeker niet de beste speler ooit. Hij moet het in andere landen bewijzen, zoals Ronaldo, Maradona, Romario Etc.. Verder moet hij het op grote toernooien bewijzen, zoals Maradona en Pele hebben gedaan! Dan pas komt hij in aanmerking voor dit rijtje

22 oktober 2012 om 23:32

Romario??? Die speelde in Nederland , Brazilië en Spanje. 2 ondermaatse competities! Messi staat met zijn 25 jaar in de top van de topscoorders ooit in de CL!

22 oktober 2012 om 20:23

Het geloof in Messi is toch wel erg dogmatisch geworden. Spanje is het beste team ooit misschien en heeft Messi daar niet voor nodig. Precies, Messi heeft allemaal wereldkampioenen en Europees kampioenen om zich heen, zelfs Sana zou dan 20 er in schieten. Zidane, Bergkamp, Ronaldo 9, Cruijff en Litmanen waren imo beter. We hebben nu gewoon een mindere generatie en daarom springt Messi er zo bovenuit (samen met Cronaldo, Iniesta en Falcao).

22 oktober 2012 om 23:33

Haha wat ongeloofwaardig zeg! Messi loopt in zijn eentje elle spelers voorbij! En het voetbal is zo veel sneller en fysieker geworden.

27 oktober 2012 om 15:52

Inderdaad, sneller en fysieker, maar minder technisch en tactisch.

22 oktober 2012 om 20:26

Al scoort Ronaldo er 150, Messi is gewoon beter, pech voor Cristiano, maar hij is iig knap en rijk dus jaloers zijn we toch wel.

22 oktober 2012 om 20:48

En hij is pas 25 jaar! Hoop dat hij nog 5/6 jaar lang op deze voet door kan blijven gaan. Dan heeft hij het een decennium lang gepresteerd om de nummer 1 van de wereld te zijn. Denk dat er geen enkele speler hem dat zou nadoen. Zou mooi zijn als hij het weet te flikken.

22 oktober 2012 om 20:53

Messi is natuurlijk een fenomenale speler..

Maar om nu te zeggen dat men zo'n speler nooit meer mee zal maken? Gaat mij toch wel wat te ver.. Toen Ronaldo in zijn glory jaren opeens ermee stopte dacht ik ook van zo'n speler zal nooit meer komen.. Of toen Zidane tegen het einde van zijn loopbaan aan ging had ik hetzelfde gevoel.. Altijd jammer om iemand waarvan je kan genieten te zien stoppen..

Maar toen deze spelers van de velden "verdwenen" stonde andere op zoals bijv. Ronaldinho.., Ibra.. C. Ronaldo.. en natuurlijk Messi.. of nu bijvoorbeeld een Neymar (waarvan ik wel veel verwacht in de toekomst)

Zo zal er ook 100 zeker na een Messi weer een andere speler op staan.. het wordt waarschijnlijk geen Messi 2.0.. (ookal is dat mogelijk) maar die speler zal wel andere kwaliteiten hebben waar men van zal kunnen genieten..

23 oktober 2012 om 00:49

Je hebt gelijk hoor. Een ding aan je post vind ik mooi, je hebt het erover dat je de vrees had dat er nooit meer een speler zou komen als de verschillende spelers die je noemde, tegen het einde van hun loopbanen. Het mooie is dat de vrees er bij Messi nu al is. Die jongen is 25 jaar en heeft gewoon al zo ontzettend veel laten zien dat hij al jaren in hetzelfde rijtje als die grootheden (en nog grotere grootheden) wordt gezet. Ik vind dat zo bizar. Op zijn 22e startte de discussie al bij de sympathisanten en deze is nooit gestopt. Enkel dit geeft eigenlijk al blijk van met wat voor speler we te maken hebben. Toen was het misschien opportunistisch maar nu is het toch onder steeds meer mensen als gegeven beschouwd dat Messi in een adem mag worden genoemd met grootheden als Maradona, Pele en Cruijff. Spelers die iets unieks hadden en types die je waarschijnlijk niet meer zult zien. Na Messi komt er heus weer een keer een nieuwe. Of hij van hetzelfde kaliber is weten we niet, maar natuurlijk gaan we heus nog genieten van wat deze sport ons te bieden heeft.

22 oktober 2012 om 21:01

Messi staat momenteel op eenzame hoogte. Spijtig voor Ronaldo want als Messi er niet zou zijn geweest zou hij elk jaar de Goudenbal winnen. Twee topvoetballers en eerlijk is eerlijk Messi en Ronaldo zijn de twee beste spelers die ik ooit heb zien spelen.

22 oktober 2012 om 21:09

Alles bij elkaar vind ik (als barca supporter) dat Ronaldo ook 1x verdient de Gouden Bal te winnen. Maar Messi is nog altijd simpelweg te goed, waardoor ik denk dat Messi dus opnieuw zal winnen.

22 oktober 2012 om 21:36

Ik zou wel Falcao graag die trofee zien winnen dit jaar. Voetbal kan eenmaal niet rond 2 spelers of 2 ploegen draaien voetbal is veel meer dan dat.

22 oktober 2012 om 21:46

Hij gaat gewoon het record van Pele verbreken (75 goals in een kalenderjaar) een record dat in 1958 is gevestigd, toen het spel veel trager was, de verdedigers nog postbode waren na de voetbalwedstrijd. Messi staat nu op 71 goals, met nog ruim 2 maanden te gaan, gaat gewoon het record van 75 goals verbreken, terwijl hij elke wedstrijd omringd is door meerdere verdedigers.
Als hij een diepe spits zou zijn, een spits type Van Nistelrooy, Inzaghi, dan zou het al een ongelooflijke prestatie zijn, maar zijn goals zijn meestal door hemzelf gecreëerd, goals die eigenlijk nog geen kansen zijn op het moment dat hij de bal ontvangt, dat maakt het allemaal extra bijzonder, en dan hebben we het nog niet eens gehad over zijn karrenvracht aan assists, geen tikje-breed assists, maar vaak assists waar hij 3,4,5 man voorbij speelt afsluitend met een schitterende steekpass.
Je kan geen enkele speler vergelijken met Messi, heb het niet over dat andere voetballers verschillende type's zijn, maar heb het puurt over voetbalkwaliteiten, geen enkele voetballer van nu komt maar ook in de buurt van wat Messi laat zien.

22 oktober 2012 om 22:16

ik denk dat Messi én Ronaldo 2 van de beste voetballers ooit zijn. nu al.

22 oktober 2012 om 22:24

Ik bepaal zelf wel van wie ik geniet Vilanova..

Ik heb genoten van de beste middenvelder van de laatste 20 jaar, maestro Zidane. Er is nog niet iemand gekomen die daar aan kan tippen. Al is messi wel iets beter dan de gemiddelde voetballer.. zal daarom vast wel een '2de messi' komen.

22 oktober 2012 om 22:58

En zo is het ik ga zelf ook al niet meer met mensen in discussie op voetbal of ergens anders als ze messi proberen te vergelijken met andere spelers ik lach en geniet van meneer lionel zolang het nog.

22 oktober 2012 om 23:00

Voor mij is Ronaldinho de beste speler die ik ooit heb gezien
Messi is geweldig ik vind hem beter dan C.ronaldo maar C.ronaldo is ook geweldig
Hij verdiend de gouden bal. Messi is beter maar Ronaldo heeft Real kampioen gemaakt
maar andere spelers zoals Xavi Ozil Alonso Iniesta Pirlo Alves Marcelo Ramos Casilias Puyol
Worden nauwlijks over gesproken ze verdienen meer waardering het is altijd Messi die alle
Lof krijgt

23 oktober 2012 om 11:56

Casillas moet dit jaar gewoon de goudebal krijgen. Hij Verdient het misschien zelfs meer als Messi of Ronaldo. Finale van de 9de Champions league van Real Bijvoorbeeld. Zijn prestaties op het E.k. 2008, W.k. 2010, E.k. 2012. En niet te vergeten al die wereldreddingen van hem zoals bijvoorbeeld schot van Peroti (speler van Sevilla) vorig jaar.
Casillas goude bal!!

23 oktober 2012 om 16:54

Casillas verdient idd de gouden bal nog wel meer dan Ronaldo en Messi.....

23 oktober 2012 om 16:53

Volgens mij is iedereen diep in zijn hard het er wel mee eens dat Messi de beste speler van de wereld is. Ik ben Madrid fan en ik vind Barca maar niks (ze hebben n geweldig team en ze kunnen ongelooflijk goed voetballen), maar als ik heel eerlijk moet zijn is Messi toch echt beter.
Ronaldo is ook ongelooflijk goed, maar hij heeft nou eenmaal niet de fabelachtige dribbels van Messi. En vergeleken bij Messi, werkt Ronaldo's imago ook niet echt mee natuurlijk.
Ik hoop natuurlijk dat Ronaldo ook weer een keer de gouden bal krijgt, maar vind stiekem Messi toch beter

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Barcelona

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Barcelona9169
5.Valencia6213
Voor de complete stand: Primera Division
SpelersPositieW
Lionel MessiAanvaller3246
Dani AlvesVerdediger290
Cesc FàbregasMiddenvelder2910
Sergio BusquetsMiddenvelder291
Andrés IniestaMiddenvelder282
Xavi HernándezMiddenvelder275
Voor de complete selectie: Clubpagina Barcelona.

1632 fans
Aanvaller, 25 jaar
SeizoenClubW
2012/2013 Barcelona 32 46 1 0
2011/2012 Barcelona 37 50 6 0
2010/2011 Barcelona 33 31 3 0
2009/2010 Barcelona 35 34 3 0
2008/2009 Barcelona 31 23 2 0
Laatste voetbalnieuws

'Egoïstische Messi zorgt voor tweespalt binnen Barcelona'

Barcelona is voor een groot deel afhankelijk van Lionel Messi en het lijkt erop dat de aanvaller zich daar zeer bewust van is. Volgens diverse Spaanse media heeft een aanzienlijk deel...Lees verder

In de wandelgangen

Zondag 19 mei
Het is AS Monaco echt menens, dat wordt alsmaar duidelijker. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Wat beoogde Advocaat nu werkelijk met zijn terugkeer bij PSV?

Al in december baalde Dick Advocaat van het dagelijkse pendelen naar zijn werk. Tijdens zo’n geestdodende rit tussen Den Haag en Eindhoven (en weer terug) betastte hij zijn pols en vroeg zich nuchter af of hij niet beter kon gaan vissen op de pier van Scheveningen. Lees verder

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling
  •  
    Door ( reacties)

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Pagina gegenereerd in 0.40625 seconden.