Cruijff: ‘We kunnen Vilanova pas beoordelen ten tijde van een crisis’

Maandag, 22 oktober 2012 om 14:41

Toen Josep Guardiola zijn vertrek bij Barcelona kenbaar maakte, vroeg men zich af of het zijn opvolger wel zou lukken om even succesvol te zijn. De clubleiding koos er uiteindelijk voor om Tito Vilanova voor de leeuwen te gooien en vooralsnog pakt die zet prima uit. De oefenmeester presteert prima, zowel in de competitie als in de Champions League, en lijkt voort te borduren op de weg van Guardiola. Het is echter te vroeg om Vilanova de beoordelen, meent clubicoon Johan Cruijff.

/

“Alles gaat volgens plan voor hem, zoals we ook verwachtten. Hij kent de spelers, hij kent de club en maakte deel uit van de zeer succesvolle staf van Guardiola”, laat Cruijff optekenen in de Britse media. “Maar dit is niet het moment om hem te beoordelen. Dat moment komt als er dingen fout gaan. Als het niet loopt, als er een crisis is: dat is het moment om te beoordelen of de coach capabel genoeg is.”

Cruijff houdt er niet van om het huidige Barcelona te vergelijk met zijn eigen dream team, dat het belangrijkste toernooi van Europa won in 1992. “Het heeft geen zin om die ploegen te vergelijken. Natuurlijk, Lionel Messi is nu de ster. Maar hij kan alleen zo spelen omdat hij hulp krijgt van mensen als Andrés Iniesta, Xavi en Cesc Fàbregas. Kijk naar het verschil als hij speelt voor Argentinië, als die ondersteuning er niet is. Maar Messi is van een ander niveau, van een andere planeet.”

Dinsdag neemt Barcelona het in het kader van de Champions League op tegen Celtic, in een groep met ook Benfica en Spartak Moskou. “Natuurlijk, Barcelona is de favoriet, maar daarachter is alles open. Normaal gesproken is Barcelona veel beter dan Celtic. Als alles loopt zoals het zou moeten lopen, wint Barcelona altijd. Maar een coach kan invloed hebben op de wedstrijd, hij kan het gat kleiner maken. Celtic moet hard werken en geloven dat er iets mogelijk is.”

22 oktober 2012 om 14:42

Ik vind dat Barcelona nu 2x vaker op Messi leunt dan vroeger onder Pep. Zonder Messi stond Barcelona nu denk ik ergens in de middenmoot. Vind daarom dat Tito daar aan moet werken.

22 oktober 2012 om 14:45

Ja inderdaad, en ze slikken nu meer goalen..

22 oktober 2012 om 14:46

Ja Pique is niet meer zo goed als eerst en Puyol is veel te oud, Mascherano vind ik af en toe nog steeds fouten maken. Ze hadden met die geld van Song veel beter een Cv kunnen halen. Sakho,luiz,hummels etc ze hebben genoeg keus, elke cv in de wereld zou wel naar Barcelona willen. Behalve de spelers van de aartsrivaal.

22 oktober 2012 om 14:52

ze hebben gewoon echt 2 nieuwe Cv's nodig. Ze hebben zeer goede backs maar zoals jezelf al zegt word puyol te oud (kan het helaas niet elke week meer) en pique zit met zijn hoofd al anderhalf jaar ergens anders.

ik snap nog steeds de koop van song niet? Kan iemand mij uitleggen waarom hij eigenlijks is gehaald?

22 oktober 2012 om 14:55

Volgens de Barca fans is het om Busquets rust te gunnen.. maar dan kan je tog met Thaigo op die positie spelen. Barcelona domineert tog altijd de wedstrijd dus een CVM hebben ze vaak eigenlijk helemaal niet nodig.

22 oktober 2012 om 14:57

Song is voor de breedte gehaald. Hij kan overal spelend op defensief vlak. Dan heb je wel een handige speler aan hem. Alleen is zo'n aankoop totaal overbodig wanneer je problemen hebt achterin.

@el_nino9

De kracht van Busquets in de opbouw is dat hij vaak wordt overgeslagen of de bal in één keer terug tikt. De opbouw gaat bijna nooit via hem. Echter is hij wel belangrijk voor als ze al in de aanval zijn. Dus in feite is hij eigenlijk ook niet nodig.

22 oktober 2012 om 14:58

Ze domineren een wedstrijd juist door die Cvm, hoeveel ik me ook erger aan Busquets moet ik toegeven dat zijn rol vaak wordt onderschat.

22 oktober 2012 om 14:59

Ze willen van Song een tweede Mascherano maken denk ik.. maar denk niet dat dat gaat werken. Song speelde op het middenveld toen hij in de verdediging stond.

22 oktober 2012 om 14:59

Pique en Puyol zijn 9 van de 10 keer afwezig geweest dit seizoen. Dat is wat er schort. Ze zijn allebei vaak geblesseerd als je daarmee bedoelt dat ze niet meer zo goed zijn. Een fitte Pique en Puyol in de verdediging brengt een stuk meer zekerheid. En ook al is Puyol dan ook niet echt de snelste meer, dit compenseert hij ruim met zijn ervaring, inzicht en gedrag.

Dat ze met het geld van Song beter een degelijke CV erbij hadden kunnen halen ben ik het wel met je eens.

@notoracisme

Dat ze nu meer goals slikken komt door de wisselvalligheid van Valdes de laatste tijd. Hij ziet er te vaak niet goed uit bij goals. De verzwakte verdediging van Barca helpt daar ook niet in mee. Hopelijk krijgt Valdes op de korte termijn weer wat zelfvertrouwen door een of twee goede wedstrijden en kan hij het grabbelen en blunderen achterwege laten.

22 oktober 2012 om 15:02

@jaybee

Valdez is altijd een mattige keeper geweest hoor.. nu kan je dat eindelijk zien doordat de verdediging er niet staat.

22 oktober 2012 om 15:02

je ziet nu gewoon dat er teveel fout gaat achterin en ook zie je de gebreken van Valdes. Stopt haast geen ballen! Wanneer je weer een normaal duo achterin hebt hoef je evt nog niet te ruilen met keepers maar mits is dat zelfs wel een optie?

22 oktober 2012 om 15:06

Ze moesten egt voor Lloris gaan was een koopje 15 mil. Maar ze zijn koppig en willen alleen Valdes.. Als Valdes uitvalt hebben ze trouwens geen eens een waardige vervanger. Dan gaan ze nog veel meer goals slikken.

22 oktober 2012 om 15:09

we zagen tijdens de interland spanje-frankrijk wel hoe goed Lloris is

22 oktober 2012 om 15:22

Lloris had ik ook in mijn hoofd ja. Ik denk dat ze Valdes vooralsnog het voordeel van de twijfel geven omdat hij zoveel jaar al een constante is en een aantal jaar (inclusief vorig jaar)toch die prijs, de Trofeo Zamora, voor minst gepasseerde keeper in ontvangst kon nemen.

We wachten het af. Eerst maar hopen dat de verdediging weer snel compleet wordt.

22 oktober 2012 om 16:20

Goh, wat raar. De complete verdediging is weg.
Normaliter moet een team daar toch beter van worden.

22 oktober 2012 om 19:18

@ Magicfeet_7

Hahahahaha, wat een onzin! Busquets is juist degene met de meeste balcontacten per wedstrijd.

22 oktober 2012 om 14:51

Valt wel mee hoor, als je kijkt naar het successeizoen van 2011(5/6 prijzen) was Messi volgens mij ook rond 60% betrokken bij alle doelpunten die er werden gemaakt.

Natuurlijk speelt Messi als valse nummer 9 maar sinds hij in de spits staat hoeft hij zich niet meer zorgen te maken met het defensieve werk die hij als rechtsbuiten wel had, dus kan hij zijn energie focussen op doelpunten maken.

22 oktober 2012 om 14:54

Als het toen 60% was is het nu 90% kijk maar naar de wedstrijd tegen Deportivo of die andere eerder tegen Osasuna..

22 oktober 2012 om 15:15

Nou nee, jij bekijkt het van wedstrijd tot wedstrijd maar als je de statistieken erbij pakt zie je dat Messi in de competitie bij 11 doelpunten heeft gescoord en Barca heeft er dit seizoen 24 gemaakt dus hij is betrokken bij ongeveer 50-60% als je de assists erbij rekent.

En het is niet zoals vorig seizoen dat ze Messi alleen maar zoeken als je kijkt naar de andere doelpunten tegen Deportivo zie je dat Messi vrij weinig met de andere doelpunten betrokken is geweest(jordi Alba en Tello's goal).

22 oktober 2012 om 15:37

Tello's doelpunt werd juist wel door messi opgezet, vanaf de middenlijn zowat, hij speelde Iniesta aan, kreeg de bal terug, gaf een mooi pasje op Tello, die de verdediger uitkapt en scoort.

22 oktober 2012 om 16:35

Vooral de loopactie van Fabregas vergeten en het feit dat ie betrokken was bij vier van de vijf doelpunten.

22 oktober 2012 om 15:02

Van de in totaal 33 gescoorde Barça goals (alle competities) was die bij 21 goals betrokken door middel van een goal of assist.. Dus bijna 66% van doelpunten is hij bij betrokken..

22 oktober 2012 om 15:10

Die cijfers zeggen dus heel wat.. haal Messi weg van Barca en ze scoren gelijk 66% minder!!

22 oktober 2012 om 15:19

Onzin, natuurlijk is Messi de beste speler en als je hem weg haalt word het minder. Maar er komt ook een nieuwe speler voor hem in de plaats en de tactiek word dan vanzelf aangepast, nieuwe mensen zullen opstaan.

22 oktober 2012 om 15:21

Dan zal iemand anders daar wel staan.. Laatst hoorde ik dat Man United zonder Van Persie elfde zal staan.. Maar deze cijfers zijn inderdaad wel extreem..

22 oktober 2012 om 15:22

Ik wil dat nog eens zien.. ik wil eens kijken wat Barca gaat doen als Messi een maand niet mee kan doen.

22 oktober 2012 om 15:39

Spanje heeft toch ook geen Messi? Die winnen ook elke keer alles. En als Messi dan een keer geblesseerd is, zet je Villa in de spits. Met Xavi, Iniesta, Busquets en Cesc achter je ga je vanzelf wel scoren als spits. Natuurlijk niet zoveel als Messi (dat is extreem), maar doelpunten komen dan wel.

22 oktober 2012 om 15:41

Dan zal het een stuk moeizamer gaan ben ik bang, veel goals die Messi scoort zijn eigenlijk niet eens kansen.
Dat is Messi's sterkste eigenschap, zoals John Carlin eens zei "messi makes something out of nothing all the time."

22 oktober 2012 om 16:44

@ Lapulga_10

Alsof Spanje op het wk en ek zijn wedstrijden met veel doelpunten won (uitzondering finale tegen Italie), sterker nog op het ek in 2008 en het afgelopen ek hadden ze strafschoppen nodig om door te gaan dus met een beetje pech hadden ze 2 ek's minder gehad.

22 oktober 2012 om 15:14

Vorig Seizoen met Pep aan het roer was Barca al erg afhankelijk van Messie toen is het echte breken van records begonnen. Dit Seizoen is er weinig van te zeggen. Want ik zie Alexis, Pedro, Tello en misschien Villa ook wel de goals maken. Die beginnen ook wat meer in vorm te raken.

22 oktober 2012 om 16:39

Ik denk dat crijf beetje jaloers op messi is. want messi speelt nu bij Argentinië beter dan in Barca. bij barca messi scoord allen en bij Argentinië is hij ook nog speel maker en plus scoren

22 oktober 2012 om 21:45

@ El_nino9
Hm is dat omdat de trainer op hem bouwt, of omdat Messi de redder is? Vorig seizoen was Guardiola ook erg gelukkig met vele momenten van Messi. Was dat een samenloop van dingen, of heeft Pep alles-of-niets op Messi gezet?

Nu lijkt het erop dat Messi belangrijker is dan voorheen, door zijn vele goals. Daarbij speelde D. Alves voor het eerst matig, was Cesc lang zijn vorm kwijt. Ik denk dat de trainer te weinig doet met zowel Pedro als Sanchez op het veld. Ik denk dat het kan, maar dan speelt Iniesta minder aanvallend.

Verder is de verdediging van Barca nog meer het zwakke punt dan vorig jaar. Vorig jaar had je nog Abidal, maar nu die weg is heb je met Alba wel voetbal maar weinig defense in huis. Als de verdediging van Barca nou eens sterker werd, dan ben ik benieuwd of Messi nog zo veel het verschil maakt als nu. Het middenveld gaat dan met meer vertrouwen voetballen en dan ontstaan er weer dingen zoals voorgaande jaren.

22 oktober 2012 om 14:44

Als je hele verdediging er niet is en je VV in het doel hebt, dan heb je naar mijn mening wel een crisis, of iig een kleine.

22 oktober 2012 om 14:44

Heeft nog niet veel getoond vind ik. De supercup verloren van Real (een voordeel uit handen gegeven) en ook in de competitie thuis niet kunnen winnen van Real. De rest van de wedstrijden zijn voorlopig allemaal gewonnen, maar ze krijgen toch iets teveel doelpunten binnen naar mijn mening.
Ze kunnen nog heel wat verbeteren denk ik.

22 oktober 2012 om 15:57

ik hoor van niemand dat ze minder saai tikken.

want ik heb alles gezien, en ze spelen echt meer naar voren, tisleuker om te zien.

22 oktober 2012 om 14:45

In tijden van crisis? Wat bedoelt hij ermee.. als er slechte resultaten worden geboekt? Dat is toch juist waar trainers op beoordeeld worden? Of bedoelt hij in tijden van veel blessures etc? Want dat is nu inmiddels een tijdje aan de hand.

Verder laat Messi al een jaar zien dat hij zijn Barca niveau kan halen bij Argentinië.

22 oktober 2012 om 15:56

Ik neem aan dat hij met crisis een slechte reeks van resultaten bedoelt. Als je dan vervolgens laat optekenen dat je Guardiola wel een zeer goede trainer vind ( dat is toch beoordelen) dan spreekt hij zich tegen want Guardiola heeft ook nog nooit een crisis gekend bij Barca dus dan zou Cruijff hem ook niet goed hebben kunnen beoordelen. Een goede trainer/manager hoort er toch juist voor te zorgen dat zijn ploeg niet in een crisis terecht komt lijkt me. Naast een hoop wijze dingen komt er ook vaak een hoop onzin uit de mond van Cruijff. gelukkig ziet hij dit zelf ook zo en heeft hij al meerdere malen verklaard te moeten lachen om het feit dat iedereen zijn uitspraken neem alsof ze door de nieuwe messias gedaan zijn.

22 oktober 2012 om 16:37

Guardiola heeft het team gemaakt. Weet je nog hoeveelste Barca werd het seizoen voordat Guardiola begon?
Het is simpelweg te vroeg om nu al te zeggen of het een goede of een slechte trainer is.
Daarbij, Guardiola won ook direct in z'n eerste jaar met Barca B.

22 oktober 2012 om 16:52

Ja dat weet ik allemaal. Je hoort mij ook nergens beweren dat Guardiola geen hele goede trainer is. Cruijff zou dat alleen niet kunnen beoordelen volgens hemzelf omdat hij nog nooit een crisis heeft mee gemaakt. Hij werd meteen in zijn eerste jaar kampioen, daarna reeg hij de prijzen aaneen. Allemaal hosanna, idereen positief. geen crisis dus. Cruijff vond Guardiola ook een zeer goede trainer en nu zegt hij dat je trainer alleen in crisistijd kunt beoordelen. Dan spreekt hij zichzelf toch tegen. Is het niet ?

22 oktober 2012 om 14:50

Achja, ik heb al vaker geroepen dat de rol van de coach bij Barcalona meer voor de vorm wordt ingevuld. Die spelers doen 9 van de 10 dingen op gevoel en intuitie. Alsof je die passen en acties 'trainbaar' zijn.

22 oktober 2012 om 16:37

Niet zoveel roepen dan.
De spelers doen 9 v an de 10 keer veel op automatisme, dat erin geslepen wordt door training en tactieken van een coach.

22 oktober 2012 om 17:07

Die manier van spelen zie je al sinds Rijkaart (en kijk eens hoe hij het nu doet). Je mag wat mij betreft de trainingscapaciteiten van de Barcatrainers de hemel in prijzen hoor, voel je vrij. Ik denk alleen dat de invloed van een trainer bij Barcalona een stuk minder is dan (bijvoorbeeld) een trainer van een middenmotor. Die spelers begrijpen dat spel zo goed, daar heb je echt geen trainer voor nodig. Voetbalintilligentie noemen ze dat.

22 oktober 2012 om 18:29

Absoluut niet. Als je doelt op het principe van meer scoren dan de tegenstander, dan wel natuurlijk. Maar los daarvan is er een gigantisch verschil. Niet alleen wat het Barca van Rijkaard defensief een stuk fragieler, ook werd er meer uitgegaan van de creativiteit van de aanvallers. Er zat veel minder idee achter dan in het tijdperk Guardiola.
Ook heeft Guardiola redelijk veel wedstrijden gespeeld met een 3-4-3 of zelfs (belangrijke) wedstrijden een 3-3-4 opstelling gebruikt.

22 oktober 2012 om 18:19

Nadeel is alleen dat er van de 18 maar 11 kunnen spelen en je dus wel degelijk een trainer nodig hebt. Voetballen kunnen ze allemaal, maar er moet ook iemand die dusdanig veel ontzag heeft dat iemand als Cesc of Alexis (beiden dik geld voor neergelegd) zonder mokken een keer op de bank gezet kan worden.

Daar zit juist de moeilijkheidsgraad bij een club als Barcelona. Het trainen hoeft niet want voetballen kunnen ze als de beste, echt veel leren doe je ze dus niet. Die prima donna's in het gareel houden en het motiveren/gretig houden, zijn de enige taken die je als een trainer van zo'n club hoeft op te pikken.

Waarom is Mourinho de beste trainer ter wereld? Omdat hij zo goed de pylonen neer kan zetten op de training en zoveel oefeningen heeft tijdens een training? Neuh, daar heeft hij zijn mensen voor. Het enige dat hij doet is praten, praten en nog eens praten. De juiste snaar raken bij iemand die 10 miljoen per jaar verdient.

22 oktober 2012 om 14:50

Ben het wel eens met Cruijff, maar Messi laat vooral het kalender jaar 2012 toch echt zien ook bij Argentinie de absolute smaakmaker te zijn. Cruijff probeert Iniesta, Xavi en in iets mindere mate Cesc ook in het zonnetje te zetten (wat zeer terecht is overigens), maar Messi is gewoon van een andere orde. Ik vond hem de afgelopen 2 seizoenen onder Pep echt meer als een 10 spelen: veelal de vleugelaanvallers en diepgaande middevelder lanceren en zelf vaak fungeren als eindstation. Dit seizoen zie ik weer de Messi waarvan ik het meest gecharmeerd ben: veel dribbels en acceleratie. Vooral die versnelling vanaf eigen helft in de clasíco waar hij Marcelo, Ramos en Pepe gewoon eruit liep alsof het pionnetjes waren was voor mij een genot om te zien. Messi vanaf rechts had elke wedstrijd wel zulke acties, ik ben blij dat we dit seizoen weer zulke dribbels/solos van hem zien (tot nu toe dan). Verder doe Vilanova het gewoon uitstekend: 22 punten van de 24 behaald en het spel begint steeds beter en beter te worden.

22 oktober 2012 om 14:55

En wat als er nou geen crisis komt?? Dan moet hij toch ook daarop worden beoordeeld?? Dat zou toch betekenen dat hij alles prima uitvoert?!

22 oktober 2012 om 14:56

"natuurlijk, Lionel Messi is nu de ster. Maar hij kan alleen zo spelen omdat hij hulp krijgt van mensen als Andrés Iniesta, Xavi en Cesc Fàbregas. Kijk naar het verschil als hij speelt voor Argentinië, als die ondersteuning er niet is. "

Lekker cliché weer, dat Messi al tijden lang onderuit heeft gespeeld.

22 oktober 2012 om 15:03

Cruyff moet maar eens wat vaker wedstrijden van Argentinië kijken wat messi speelt al een paar jaar goed voor hen, enige verschil is dat hij nu ook op een barca achtige manier goals maakt voor ze al een jaar lang.

Overigens is dat van xavi/iniesta best een mythe, messi heeft 268 goals voor Barcelona gemaakt tot nu toe, daarvan komen 19 via een assist van xavi en 18 van iniesta.
Dus totaal 13% van zijn goals komt maar via hen, is natuurlijk logisch maar als je de comments soms leest dan denk je dat het 50% is.
Als je perse iemand credit wil geven, geef ze dan aan alves die er 25 gaf, meer dan xavi en iniesta dus.

22 oktober 2012 om 18:45

Het hoeft niet per se een assist van Xavi of Iniesta te zijn. De manier hoe zijn het middenveld domineren zorgt ervoor dat Barca volop in de aanval is en bijna elke wedstrijd rond de 70% balbezit hebben. Dat zijn niet per se de assist geven maakt niet uit, want het komt vaak genoeg voor dat ze de indirecte assist geven en dat is natuurlijk niet opgenomen in de statistieken. Zonder Xavi en Iniesta zou Barcelona minder dominerend zijn en dan hadden ze dus ook minder aanvallen en balbezit gehad. Ze zijn erg belangrijk, maar niet onmisbaar, want je hebt Fabregas en in mindere mate Thiago nog die het middenveld kunnen domineren. Messi is de enige bij Barca die echt niet te vervangen is.

22 oktober 2012 om 15:11

Vooralsnog ben ik niet erg tevreden over het functioneren van Tito Vilanova, maar ik moet hem ten eerste wel meegeven dat ik in de wedstrijden buiten Camp Nou een tot op het bot gemotiveerd Barcelona zie in tegenstelling tot vorig seizoen. Hij weet dus ergens wel de snaar te raken die ervoor zorgt dat de spelers hard voor hem willen werken.

Echter zijn er tot nu toe een aantal punten van kritiek op het beleid van de voormalig assistent; het gebrek aan vertrouwen in de Canterano, zijn vreemde wisselbeleid en natuurlijk de situatie rondom David Villa. Laat ik beginnen met het jeugdsysteem. Door blessures van Gerard Piqué en Carles Puyol moest er geïmproviseerd worden in de achterhoede. Tito had Marc Bartra op de bank; de centrale verdediger die in de voorbereiding van het seizoen indruk maakte naast Javier Mascherano. In plaats van hem een eerlijke kans te geven kiest hij ervoor om Alexandre Song op een positie te posteren waar hij drie jaar lang niet meer heeft gespeeld. Mede door die beslissing werd de wedstrijd tegen Sevilla wel ontzettend spannend en moest Lionel Messi, zoals wel vaker dit seizoen, redding brengen.

De laatste twee kritiekpunten kunnen in één stuk worden samengevat. Vilanova behoud (te) veel vertrouwen in Cristian Tello en Alexis Sanchéz, terwijl de topscorer van La Furia Roja op de bank zit. Nu begrijp ik dat de beste man terugkeert van een zware blessure, maar hij zou in mijn ogen vaker in de basis kunnen starten met Messi en Pedrito. Dat is en blijft onze sterkste voorhoede! Verder zijn er natuurlijk vreemde beslissingen als Adriano op rechtsback en Jordi Alba op linksbuiten.

Ik heb wel degelijk vertrouwen in de kwaliteiten van Tito Vilanova, maar hij zal nog wel aan de bovenstaande punten moeten werken om echt succesvol te worden als hoofdcoach van Barcelona. Ik wens hem dan ook veel succes en hoop dat we hem over een paar jaar á la Guardiola aan het roer zien staan van Barcelona!

22 oktober 2012 om 15:14

Ik ben het met je eens, vooral wat bartra betreft.
Ik denk wel dat hij morgen gaat spelen omdat busquets geschorst is en song dus doorschuift.
Overigens las ik vandaag dat villa 100% fit verklaard is nu en in principe klaar is om te starten, tijd voor mvp morgen dus! onze beste doelpuntenmaker na messi verdient idd wat meer credit.

22 oktober 2012 om 15:35

Gerard Piqué is weer volledig fit, dus ik verwacht dat Tito gaat kiezen voor een centrum met Mascherano en Piqué, en Song natuurlijk op het middenveld. Carles Puyol traint inmiddels alweer met de groep met alleen een verbandje om z'n elleboog. Diep respect voor deze man!

22 oktober 2012 om 15:43

Hij doet niet mee, kijk maar:

Gerard Pique, who's recovering from a foot injury, will not be available for the CL game against Celtic on Tuesday #fcblive [mundodeportivo]

Dus ik dank masche-bartra of masche-adriano, ik hoop dat hij voor het eerste kiest.

22 oktober 2012 om 15:57

Toch niet? Jammer, dan hoop ik natuurlijk ook dat hij voor Mascherano en Bartra kiest.

22 oktober 2012 om 17:34

Ik denk dat het net zoals tegen Real Madrid zal zijn, Mascherano en Adriano de centrum ,alba op links en Montoya op rechts.

22 oktober 2012 om 15:21

Hij heeft vast wel een goede reden om Villa nog niet op te stellen en Bartra ook niet. Het is niet zo dat hij een leek is. Hij ziet hen spelen en beoordeelt hun kwaliteiten. Ik kan me niet voorstellen dat hij niet genoeg (voetbal)inzicht heeft om nu te zien wat jij ziet met alle respect.

22 oktober 2012 om 15:33

Dat lijkt me ook logisch. Echter is het dan wel zo dan we geen enkele trainer kunnen beoordelen als je deze argumenten gebruikt. Ik oordeel op wat ik zie in de wedstrijden van Barcelona, meer kan ik ook niet doen.

22 oktober 2012 om 15:40

Ik vind zijn wisselbeleid juist wel een van de betere punten in zijn functioneren. De enige keer dat hij echt fout zat in zijn wissel was die van Adriano op rechtsback voor Dani Alves tegen Real, nadat Dani Alves in de warming up geblesseerd was geraakt. Toen Montoya er noodgedwongen alsnog in ging zag je dat hij het wel redelijk goed aan kon.

Verder waren zijn beslissingen wat betreft wissels, om bijvoorbeeld een achterstand in het laatste kwartier om te buigen naar winst of zoals dit weekend meer stabiliteit te brengen om een voorsprong te behouden vaak de juiste geweest. Hij toonde op die momenten ook lef door een verdediger eraf te halen en daarvoor een aanvaller erbij te plaatsen.

Ik vind ook dat hij Bartra een kans moet geven. Maar ik denk dat hij daar de kans nog niet voor heeft gekregen. Ik kan natuurlijk niet in Vilanova z'n hoofd kijken, maar ik denk het de bedoeling is om de speeltijd van Bartra elke keer wat op te bouwen. En omdat het, zeker in de laatste wedstrijden, vooral in de laatste fase van de wedstrijd erom spande achtte hij dat nog niet mogelijk.
Song en Adriano zijn de gene met meer ervaring zeker als het om 'grote' wedstrijden gaat, dus weegt het omgaan met de druk zwaarder dan iemand op z'n beste positie te laten spelen.

22 oktober 2012 om 16:00

Daar heb je wel weer gelijk in, bij een lastige wedstrijd is Tito niet bang om risico te nemen om alsnog de winst te forceren. Echter gaat mijn kritiekpunt juist over de wedstrijden dat Barcelona de overhand heeft, dan wil hij nog wel eens spelers eruit halen die juist lekker in de wedstrijd zitten. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de wedstrijd van gisteren tegen Depor, daar haalt hij de man van de wedstrijd naar de kant. Cesc Fabregas was fenomenaal en was de lijm tussen het middenveld en de aanval.

22 oktober 2012 om 16:12

Cesc was zeker fenomenaal, maar daarom was de wissel er niet minder om. Want voor Cesc kwam de man die het tot een kunst heeft verheven van het vasthouden van een bal namelijk Xavi.

Je zag daarna meteen dat er stabiliteit kwam in het team en dat ze de bal minutenlang vasthielden en rond lieten gaan terwijl ze met 10 man stonden.

Dus zelfs in situaties waar spelers lekker in de wedstrijd zitten pakken z'n beslissingen vooralsnog goed uit.

22 oktober 2012 om 15:49

MVP is (of was twee jaar geleden) inderdaad de beste voorhoede van Barcelona, maar daarom lijkt het mij nu belangrijk om Villa rustig aan te brengen en geen risico's te nemen op een terugval. Het seizoen duurt nog enorm lang en de belangrijkste matchen zijn pas in maart, april en mei, dus het is nu belangrijk om op de langere termijn te kijken en er zeker van te zijn dat je dán met een fitte selectie zit en je beste voorhoede kan opstellen. Op dit moment kan Tito het zich permitteren om veel te roteren en Villa rustig aan in te brengen zodat hij weer kan wennen aan het spel en ritme op kan doen. Want Barcelona kan zich zelfs een puntenverlies permitteren door de mindere start van Real.

Wat de verdediging betreft, ik heb Bartra niet zien spelen in de voorbereiding, maar ik denk wel dat Song is gehaald als extra optie voor die positie, en zelfs Adriano wordt de laatste paar matchen centraal geplaatst, wat wil zeggen dat Tito precies niet volledig vertrouwt op Bartra. Het is ook een positie waar je als speler enorm veel vertrouwen moet uitstralen en het minste foutje wordt genadeloos afgestraft. Misschien zit Bartra dus toch nog steeds op het niveau dat van hem verwacht wordt. Bovendien is Tito ook genoodzaakt om Montoya op rechts te zetten, dus wordt dat misschien een té groot risico als je 2 onervaren verdedigers in de ploeg zet.

22 oktober 2012 om 17:52

Ik vond het ook belachelijk dat Villa zo weinig speeltijd kreeg, maar ik las net dat Villa pas sinds afgelopen vrijdag officieel het groene licht heeft gekregen om vanaf de basis te spelen. Hij was namelijk weliswaar al die tijd lichamelijk fit, maar psychisch was hij nog niet hersteld. Hij heeft namelijk een zware periode gehad en hij zou nog niet met volle inzet 90 minuten durven te voetballen. Zelf gaf hij ook aan dat hij in die 9 maanden ongelukkig was, niet kon lachen en bang was dat zijn carrière ten einde was. Inmiddels heeft de staf van Barca aangegeven dat hij helemaal (lichamelijk en psychisch) hersteld is en in staat is om 90 minuten te spelen. Dus nu kun je wel verwachten dat Villa vaker in de basis begint.

23 oktober 2012 om 00:08

Moet zeggen dat ik je toch wel te kritisch vind op hetgeen Vilanova tot nu toe heeft laten zien. Ik kan me niet herinneren dat je op Guardiola soortgelijke dingen aan te merken had terwijl ook hij meermaals keuzes maakte die wij volgens mij allebei niet begrijpen. Deze werden zover wij weten gemaakt in samenwerking met Tito natuurlijk. Ik begrijp dat Pep de nodige krediet geniet om hetgeen hij als eindverantwoordelijke heeft betekend. Het is mijn favoriete trainer in de geschiedenis van Barça, zelfs boven Cruijff. Echter heeft ook hij keuzes gemaakt die achteraf niet altijd goed uitpakten en herhaalde hij beslissingen waar wij niet echt gelukkig van werden (ik noem maar de 3-4-3 of zelfs 3-5-2 met een overtal aan middenvelders, zonder aanvallers en een vermoeide Messi). Wij behielden echter het vertrouwen in hem en zijn beslissingen, althans, in enorme mate. Ik begrijp het krediet dat hem toekwam wel, maar mijns inziens mag dan niet worden vergeten dat Tito ook een zekere rol speelde in het succesvolle trainerschap van Pep en derhalve ook wel wat meer ruimte mag worden gegund.

Als ik een meer inhoudelijke analyse zou moeten maken over Tito zou deze er minder negatief uit zien denk ik.

Ook ik zie Villa graag spelen hoor. Echter weet ik ook dat hij voor zijn blessure al schijnt te hebben gezocht naar een nieuw onderkomen. Daarnaast is hij aan het eind van zijn carrière, in de dertig en net terug van zeer langdurig blessureleed. Hoe graag ik de oude Villa ook zie staan, hij komt er denk ik niet meer. Bovendien, als hij al komt, hoe lang zal hij er dan zijn? Ik zie Villa graag spelen maar ik kan er begrip voor opbrengen dat Tito Alexis en Tello de voorkeur geeft. Van beiden ben ik geen fan, maar beiden kunnen mogelijk de toekomst van Barça betekenen. Hetzelfde geldt op de lange termijn voor Deulofeu. In dat opzicht vind ik het niet gek dat hij hen de voorkeur geeft.

Edit: En datgene wat King_osgood zegt .

Qua defensie ben ik het wel met je eens. Bartra moet gewoon spelen. Dit vond ik echter ook al twee jaar geleden onder Pep. Bartra, Muniesa en in mindere mate Fontàs zijn eveneens de toekomst van de club en moeten eens een keer gebracht worden. Over Fontàs' kwaliteiten wordt getwijfeld (terecht) en Muniesa is nu geblesseerd maar Bartra mag inderdaad echt wel komen. Hetzelfde geldt voor Roberto en Dos Santos op het middenveld, al is daar de concurrentie gewoonweg enorm. Echter vind ik niet dat je kunt zeggen dat Vilanova de jeugd wantrouwt. Geen trainer ter wereld gooit ze allemaal tegelijk voor de leeuwen en Vilanova doet er prima aan om te beginnen met het brengen van Montoya (zelfs tegen real). Met Alba op linksachter en Montoya op rechtsachter neem je al de nodige risico's door twee nieuwe en jonge spelers op te stellen (toch andere koek dan Abidal en Alves). Ik wil Bartra zien spelen maar ergens vind ik het wel eng. Echter ben ik het dan ook niet eens met het feit dat hij Song neerzet. Ook hij is nieuw en vooralsnog geen stabiele factor. Echter is ook hij weer jong en potentieel een belangrijke kracht voor de komende tien jaar.

De vreemde beslissingen om Adriano op rechts te zetten en Alba als linksbuiten te gebruiken zijn denk ik eerder niet te begrijpen voor ons als leken dan vreemd in de zin van verkeerd. Ik schrok er al van toen Pep dit soort dingen deed (3-4-3 met Alves als rechtsbuiten of Adriano linksbuiten bijvoorbeeld) maar ben er een beetje aan aan het wennen. Waarschijnlijk heeft het gewoon met kleine tactische wijzigingen te maken. Het sparen van bepaalde spelers, het verrassen van een bepaalde directe tegenstander, het uitproberen van bepaalde combinaties, het introduceren van nieuwe patronen. Ik vind dat enkel goed. Je moet verfrissend blijven en moet daarnaast kunnen variëren en rouleren om gedurende zeventig wedstrijden per seizoen te kunnen knallen en imponeren. Ik zie ook het liefst een 4-3-3 met de basiself maar goed, dit lijkt me niet meer in de praktijk te brengen gedurende een heel seizoen. Ook zijn wisselbeleid zal hiermee te maken hebben denk ik. Cesc speelde goed tegen Depor maar misschien is het juist mooi om hem er dan af te halen. Nu verliet hij het veld als held en wordt hij weer goed opgeladen voor de CL confrontatie met Celtic. Hij speelt inmiddels alweer een hoop en begint enorm te groeien. Sterker nog, hij speelt bijna zijn beste wedstrijden in zijn Barça tijdperk, misschien zelfs zijn beste! Dit komt ook door het directere spel dat Tito probeert te spelen denk ik. Als Tito Cesc uitlegt waarom hij hem eraf haalde is er niets verkeerd aan in mijn ogen.

Veel dingen gaan ondertussen gewoon goed onder Tito. Er wordt gewonnen, iets wat door jou terecht al wordt aangemerkt als waarschijnlijk een door positieve bijdrage van Tito veroorzaakte toegenomen winnaarsmentaliteit. Cesc is hier vaak de belichaming van en ik vind dit prachtig om te zien. Verder gaat de bal vaak gewoon nog goed rond, worden er doelpunten gemaakt en gaat het tikken prima. Verschil met vorig seizoen is de drang naar voren en daar gaat natuurlijk meer risico, balverlies en tegengas mee gepaard. Dat is logisch. Ik heb er op zich niets op tegen, als er maar goed door gedekt en druk gezet wordt om te heroveren. Dit gaat nu niet altijd goed maar volgens mij helpt de aanwezigheid van het vaste duo (ik bedoel Puyol en Pique) hier doorgaans een hoop bij. Ook maakt het een verschil dat wanneer een ploeg onder onze druk uit weet te komen, niet Masche en Song maar die twee er staan. Die twee, Alves en Abidal, in plaats van Masche, Song, Montoya en Alba. Alba doet het goed en Montoya komt er ook wel (speelt al zeker niet slecht) en indien ook de problemen in het centrum zijn opgelost zullen we heus weer een ander beeld zien. Natuurlijk een met meer risico (onder Pep was het natuurlijk nog meer controlerend en geduldig zoekend), maar met meer beweging naar voren. Wie weet moet het team hier nog een beetje aan wennen en vergeten we dat ook een beetje. Als Tito dit volhoudt en we worden gevaarlijker, neem ik die paar extra risico's voor lief en is Tito voor mij als coach voor een belangrijk deel geslaagd. Hij heeft dan immers weer een nieuwe dimensie toegevoegd, een meer directe. Tot op heden gaat dit aardig, hebben we 22 uit 24 punten in de PD en zes uit zes in de CL. Ik vind Pep nog steeds de absolute nummer een (ook door zijn charisma), maar Tito is echt prima bezig en doet het met een nagenoeg dezelfde selectie als vorig jaar (we hebben Song voor Keita) echt niet minder dan hij vorig jaar samen met Pep deed. Ook toen hadden we veel wedstrijden waarin het niet je van het was, vreemde opstellingen en moeizame momenten, alleen toen resulteerden ze in puntverlies. Eind 2008 - CL finale 2011 was natuurlijk van een compleet andere en wellicht nooit eerder vertoonde categorie, waarschijnlijk kans zelfs Pep zelf zoiets niet herhalen en moeten we dit ook niet van Tito verwachten.

Even iets anders, het valt me tegen dat Cruijff Messi als zo afhankelijk afschildert. Volgens mij is Messi als middenvelder zo goed als gelijk aan Xavi, Iniesta en Busquets (behalve in de omschakeling) en is zijn rol in het maken van het spel net zo groot. Bovendien maakt hij het verschil en zet hij bij zowel Barça als Argentinië bijna alles op. Natuurlijk is iedere speler afhankelijk van de andere tien maar bij Messi is dit niet exceptioneel het geval. Ook bij Argentinië laat hij het gewoon zien, het gaat er enkel om dat de spelers om hem heen mee kunnen spelen en er niet als zoutzakken bij staan om zich achter de bal of de tegenstander te verstoppen.

22 oktober 2012 om 15:14

als ik zo naar messi kijk tijdens de laatste paar wedstrijden van argentinie

22 oktober 2012 om 15:15

Als je de redenatie volgt van Cruijff dan heeft hij Josep Guardiola ook nooit kunnen beoordelen. Die heeft ook nooit een crisis meegemaakt bij Barca

22 oktober 2012 om 15:36

Barca doet het tot nu toe heel goed.
En ze zullen alleen maar beter worden.
Binnen een paar weestrijden heb je Pique, Alves, en Puyol terug, dat is wel een groot verschil.
In de aanval is het dit jaar ook veel beter.
Villa komt stilaan terug, en Pedro heeft zijn goede vorm terug, Sanchez gaat ook de goede kant op.
Ookal zijn de meeste goals tot nu toe door Messi gemaakt, toch denk ik dat Barca dit jaar minder afhankelijk zal zijn van Messi, omdat alle aanvallers nu fit zijn.

Ik vind het ook goed dat ze nu vooral in die uitwedstrijden waar ze vorig seizoen problemen mee hadden, met veel meer inzet wordt gespeeld.
Ik zie Barca dit jaar veel minder punten verspelen als vorig seizoen.

22 oktober 2012 om 15:54

ze spelen ook meer naar voren, sneller de bal tussen de linies geven, snellere aansluiting.

het enige wat echt minder is, is het collectieve druk zetten.

22 oktober 2012 om 16:56

dat is mij ook opgevallen, dat ze minder druk zetten.
Maar dat kan te maken hebben met de fysieke toestand, het is pas het begin, en ze zijn fysiek nog niet 100%.

22 oktober 2012 om 15:40

Vilanova en Pep mogen van geluk spreken dat ze Barca trainers zijn. Als je garandeert succes wilt hebben als trainer, dan moet je gewoon Barca trainen, garandeert op succes. Je moet niet veel doen, neem gerust zelfs een weekje verlof, kom gewoon een uur voor de wedstrijd op dagen, maak je routine opstelling, en na de wedstrijd, na een overwinning, wordt je gezien als 1 van de beste trainers ter wereld. Barca is op elkaar ingespeeld, van hun jeugd al, ze hoeven zelfs geen coach meer te hebben, geef hun de bal en ze weten wat te doen op het veld. Pep moet nog zich bewijzen bij een andere club, dan pas zal hij een naam maken, een Echte en verdiende naam, bedoel ik. Vilanova idem. no offence

22 oktober 2012 om 15:53

waarom speelt barca onder pep dan totaal anders dan onder rijkaard (minder controle bij rijkaard, te wisselvallig) en waarom speelt barca onder tito dan anders dan onder pep (veel meer naar voren, meer oppertunistisch)?

waarom lukte dat antic, van gaal, robson, ferrer enz niet? om zo te spelen?

22 oktober 2012 om 17:22

Bouss das echt onzin wat je nu zegt .. anders hadden ze frankie rijkaard niet weg hoeven te sturen

23 oktober 2012 om 13:55

Daarom werd Barça in 2007-2008 onder Rijkaard derde met 67 punten (tien minder dan Villarreal en achttien minder dan real), werden ze uitgeschakeld in de beker door met 4-0 van Getafe te verliezen, verloren ze in Bernabeu met 4-1, kwamen ze niet verder dan de halve finale CL (waarin ze niet tot scoren kwamen), om vervolgens in 2008-2009 onder Guardiola 87 punten te pakken (negen meer dan real), de beker te winnen, met 2-6 te winnen in Bernabeu en de CL te winnen (waar ze weliswaar geluk hadden tegen Chelsea maar imponeerden in de finale tegen United). Vervolgens wonnen ze nog even elf andere prijzen in een paar jaar, werden meer van onze spelers genomineerd tot besten ter wereld en uitgeroepen tot besten ter wereld op hun positie en wordt het team door aardig wat kenners tot de besten in de historie van het voetbal gerekend. Dat contrast kwam vast door het weer of door de ontwikkelingen in van de secundaire arbeidsomstandigheden in Gambia en heeft vast helemaal niets met de komst van Guardiola en zijn staff te maken. Dat was gewoon een toevallige bijkomstigheid die geen invloed heeft gehad.

23 oktober 2012 om 19:03

ik spreek over dit generatie, esmeralda, met messi en co

25 oktober 2012 om 11:13

Waarom moet Pep zich dan nog bewijzen? Ik heb in de post duidelijk laten zien dat hij deze generatie zo aan het voetballen heeft gekregen. Wat heeft hij nog te bewijzen? Zonder zijn inbreng was er niets veranderd aan het al slechte Barça. En oh ja, Messi, Puyol, Xavi, Iniesta, Valdés en Abidal speelden er al. De enige vaste waarden die er onder Pep kwamen zijn Alves, Villa en jochies die voor Pep nog niets hebben laten zien: Pedro, Pique en Busquets. Ja dat is het, Pep heeft hiervan een van de beste teams aller tijden gesmeed maar moet zich eerst nog even ergens anders gaan bewijzen.

Leuk grapje trouwens, esmeralda... Misschien kun je voortaan beter op je grammatica letten.

22 oktober 2012 om 15:43

Ik heb nog steeds mijn twijfels bij Tito Vilanova. Hij heeft ontzettend rare wissels, waar ik me soms kapot aan erger. Ook moet hij Villa veel vaker gebruiken en ook de jeugd wat meer de kans geven. Je hebt bijvoorbeeld Bartra, en dan geef je Song (die nog nooit voor Barcelona centraal heeft gespeeld) eerder de kans. Dat vind ik jammer. Verder hoop ik dat hij het natuurlijk goed gaat doen, maar we zien het allemaal wel.

Ook heeft die man totaal geen uitstraling. Hij straalt werkelijk niks uit. Dat is natuurlijk een bijzaak, maar ik erger me daaraan haha.

23 oktober 2012 om 13:02

Qua uitstraling ben ik het met je eens. Hij kan er niets aan doen en heeft dan ook nog eens de pech dat de twee trainers voor hem en bepaald charisma hadden waar veel mensen mee weg liepen.

De rest vind ik wat vroeg en overdreven. Villa schijnt mentaal nog niet klaar te zijn geweest om echt terug te keren. Bovendien is hij in de dertig. Als Vilanova een beetje aan de toekomst denkt kijkt hij verder dan Villa (hoe graag ik hem ook zie spelen). Bartra mag van mij echt binnen de lijnen verschijnen. Dat mag hij al twee jaar als het aan mij ligt. Echter is het niet zo dat Vilanova de jeugd nou echt verwaarloost. Montoya heeft aardig wat minuten gemaakt en misschien is dat wel even genoeg. Pep startte met Pique, bracht daarna langzamerhand Busquets en Pedro wat meer en kwam daarna pas aanzetten met het sporadisch inzetten van Fontas, Roberto, Cuenca, Tello en Thiago, waarvan enkel de laatste echt een belangrijke plek onder Pep heeft weten te veroveren. Ik denk dat het er allemaal over eens zijn dat Pep het geweldig heeft gedaan met de jeugd. Vilanova brengt nu (al dan niet gedwongen) Montoya goed in en als Bartra er binnenkort ook bij komt dan doet hij het fantastisch en hoor je mij echt niet klagen. Wie weet als dat goed loopt Deulofeu, Rafinha, Roberto en Dos Santos meer kansen bieden. En Muniesa als 'ie terug is. Hij is amper twee maanden bezig met het serieuze werk. We kunnen moeilijk van hem verwachten dat hij heel Barça B al even in het eerste heeft geïncorporeerd.

23 oktober 2012 om 13:27

Villa mentaal niet klaar? Oke, dat wist ik niet, maar dan nog kan je hem laten invallen. Tito bracht bijvoorbeeld nog eerder Tello binnen de lijnen. Villa moet vanaf nu echt meer gaan spelen. Het is goed dat Montoya de kansen krijgt (ook logisch), maar Bartra verdient dat ook gewoon. Het kan zo zijn dat het in een keer te veel wordt, maar die jongen verdient het wel gewoon. Hij wordt er niet eens ingebracht, ook al is dat maar voor 30/20 minuten. Vind het gewoon zonde dat wanneer Pique en Puyol geblesseerd zijn, hij nog steeds niet de kans krijgt.

22 oktober 2012 om 15:51

ligt dat nou alleen aan mij of is het voetbal onder tito veel sneller naar voren gericht?

het is leuker om te zien.

22 oktober 2012 om 16:29

ik denk dat als je timmy van southpark als hoofdtrainer aanstelt barcelona nog een prijs pakt en 1e of 2e eindigd.

22 oktober 2012 om 17:21

je kijkt teveel tekenfilms..

barca is gewoon het beste team ter wereld, het is voor elke nieuwe coach een voorrecht om barca te mogen coachen. tito heeft het stokje van pep alleen maar overgenomen en hoeft verder weinig te doen met betrekking tot strategieën. die machine liep namelijk al.
dat messi nu de drijvende kracht is geworden is niet meer dan logisch, hij scoort namelijk ook het meest..
al met al is en blijft het grote barca gewoon de beste club ter wereld.

22 oktober 2012 om 16:32

Tito vilenova is een goeie trainer maar pep guardiola is en blijft altijd beter.

22 oktober 2012 om 17:56

Wat Villanova met Bartra doet, dat is bijzonder vreemd. Iedereen die de jeugd van Barcelona volgt, die stelt dat Bartra een enorm talent is. Je hele centrale as is geblesseerd en toch speelt die jongen niet (zelfs geen invalbeurt is hem gegund).

Ofwel overschatten de mensen Bartra dan, ofwel heeft Tito helemaal niks vertrouwen in hem en in beide gevallen is de conclusie dan voor mij dezelfde. Uitlenen die Bartra ; ofwel krijgt Villanova dan gelijk en valt hij op een ander door de mand ofwel speelt Bartra de pannen van het dak en dan neem ik aan dat hij terug kan komen naar nou camp.

Villa is het tweede item : topscorer van de nationale ploeg, weliswaar weergekeerd uit blessure maar David krijgt weinig kansen van Villanova. Sanchez en Tello bakken er ook dikwijls niet veel van maar krijgen veel meer minuten. Bizar voor mij.

En mensen die zeggen dat Barcelona slechts elfde zou staan zonder Messi, die praten natuurlijk onzin. Het is niet 1/1 ; een ander zou er ook wel een aantal binnen schieten, minder dan Messi (natuurlijk) maar toch ook niet helemaal niks.

Dat Barcelona meer goals slikt, ... Tja, hoe kan het anders ? Van de defensie Alves, Puyol, Piqué, Abidal speelt er geen enkele en doelman Valdes, zacht uitgedrukt kun je stellen dat hij amper punten pakt voor Barcelona.

Grootste credit voor Villanova is de instelling buitenshuis. Er is terug strijd, de houding van verleden seizoen (het komt allemaal wel goed zonder al te veel inspanning) is terug ten goede gewijzigd. De spelers gaan er voor en niet langer alleen in Camp Nou.

Cijfermatig zit het voorlopig allemaal wel goed, qua voetbal kan het beter. Afgelopen weekend dacht ik nog eens het superbarca te zien, maar een denkbeeldige strafschop en een blunderende Valdes zorgden voor een ander spelverloop.

23 oktober 2012 om 13:09

De laatste keer dat we het superbarça geregeld aan het werk hebben gezien is toch eind 2010, toen Messi, Villa en Pedro vlamden. Daarna was het bij vlagen goed maar ging het vaak moeizaam, beginnende met de blessure van Pedro en het vormgebrek bij Villa begin 2011. Toen zagen we het team pas weer vlammen in de CL finale tegen United. Ik denk dat we dat niveau gewoon niet meer moeten verwachten, hooguit nastreven. Nog steeds is Barça een van de beste, zo niet het beste team ter wereld, maar wanneer je de lat zo hoog legt als dat zij twee jaar geleden deden dan kun je haast niet anders dan tegen vallen. Zoiets hou je gewoon bijna niet vol. Een factor ligt zoals je aangeeft in de defensie. Een andere ligt bij stuurman Xavi die ouder wordt, een andere weer bij Villa die de oude niet is en niet meer zal worden en de laatste maar zeker niet minst belangrijke bij het feit dat andere ploegen Barça inmiddels beter leren kennen.

22 oktober 2012 om 19:21

Ik heb al meerdere malen van een paar culés gelezen dat ze vinden dat Vilanova het slecht doet. Ik vind dat hij het niet onaardig doet als coach, het enige waar ik me soms aan erger is het feit dat hij Bartra en Villa te weinig speeltijd geeft.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Barcelona

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Barcelona9470
5.Valencia6213
Voor de complete stand: Primera Division
SpelersPositieW
Lionel MessiAanvaller3246
Sergio BusquetsMiddenvelder301
Cesc FàbregasMiddenvelder3010
Dani AlvesVerdediger290
Andrés IniestaMiddenvelder292
Xavi HernándezMiddenvelder285
Voor de complete selectie: Clubpagina Barcelona.

239 fans
Laatste voetbalnieuws

Duits icoon weerspreekt Van Gaal en oreert over ‘ongeëvenaarde’ Cruijff

Günter Netzer bestiert momenteel een eigen sportmarketingbureau, maar stond enkele decennia geleden aan de top van het Duitse voetbal. Met Borussia Mönchengladbach won hij twee landstitels en met West-Duitsland won hij...Lees verder

In de wandelgangen

Donderdag 23 mei
Real Madrid wil Carlo Ancelotti vastleggen als de opvolger van José Mourinho, maar Paris Saint-Germain werkt niet mee. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.59375 seconden.