Voetbalzone

Cruijff verwacht sneller herstel Ajax dan Oranje: 'Niet meer dan logisch'

Maandag, 22 oktober 2012 om 09:30

De prestaties van het Nederlands elftal zijn, na vier WK-kwalificatiewedstrijden die twaalf punten hebben opgeleverd, vooralsnog uitstekend. Op het spel van Oranje is echter nog wel wat aan te merken, vindt Johan Cruijff. De voormalig topvoetballer ziet wat dat betreft overeenkomsten met Ajax.

Bekijk de voorpagina voor het laatste nieuws.

Poll

Denk je dat het spel van Ajax op korte termijn zal verbeteren?

22 oktober 2012 om 09:27

tja, wanneer heeft johan niks aan te merken op iets waar hij zelf niet voor wilt staan..
beetje jammer altijd van johan..maar ja dat is logisch natuurlijk.

22 oktober 2012 om 23:00

Johan Cruijff is al met pensioen dus waarom zou hij er voor moeten staan? Jij hebt hier toch ook een mening terwijl je er zelf niet voor staat? Verschil is dat de mening van Cruijff van toegevoegde waarde is en die van jou niet.

Daarnaast wilde Cruijff heel graag bondscoach worden in zijn actieve loopbaan als trainer maar heeft Michels kostte wat het kost dit tegengehouden (als angst dat Cruijff het beter zou doen). Dit is inmiddels een redelijk bekend verhaal dus ken je feiten of reageer gewoon niet.

22 oktober 2012 om 09:28

Ik zie het niet gebeuren dat er snel iets zal veranderen bij Ajax. Er is gewoon teveel gebrek aan kwaliteit. En een zeer belangrijke speler als Eriksen is al weken hopeloos uit vorm. Ik heb het gevoel dat Frank wel het maximale uit de ploeg haalt maar dat er gewoon niet meer in zit. Misschien als we na de winter niet meer Europees spelen dat het dan in de competitie wat beter zal gaan.

22 oktober 2012 om 09:35

ik lees wel vaker dat Ajax gebrek heeft aan kwaliteit maar eerlijk gezegd als dat zo is waarom kunnen ze bijna elke jaar een speler uit het elftal verkopen voor meer dan 10 mil. En 80% is na Ajax nog zeer succesvol. Ik denk persoonlijk dat er genoeg kwaliteit rondloopt , alleen verliest Ajax bijna elk jaar een goeie speler en soms kost dat tijd om er aan te wennen

22 oktober 2012 om 09:45

@cicip: Wie zou in dit ajax meer dan 10 miljoen moeten kunnen opleveren dan?

afcavosje, heeft gewoon gelijk er is dit jaar een gebrek aan kwaliteit. Ik zie op dit moment bij ajax niet 1 TOP speler rond lopen.

22 oktober 2012 om 09:59

@cicip, Vorig seizoen hadden we nog Janssen, Anita en Jantje. Nu zij er niet meer zijn scheelt dat echt zoveel kwaliteit. Nu heten de beste spelers, Siem de Jong, Eriksen en Alderweireld en dat zijn hele modale voetballers maar geen spelers die tientallen miljoenen waard zijn. In ieder geval nu niet.

Ik blijf dit seizoen zien als een tussenjaar. Het zou mij niets verbazen als Ajax over een paar maanden uit de beurs stapt. Dan kan er schoon schip worden gemaakt en krijgt het nieuwe beleid pas echt gestalte.

22 oktober 2012 om 09:59

Eriksen zal echt niet verkocht worden voor minder dan 10 miljoen, daar heeft hij een te grote naam voor

22 oktober 2012 om 10:02

@ajaxcity2, Dan zal ie toch echt beter moeten gaan ballen dan dat ie nu doet. Toen Sneijder en vd Vaart net zo oud waren speelden zij stukken volwassener en beslisten zij regelmatig topwedstrijden.

22 oktober 2012 om 10:04

ik denk persoonlijk , Eriksen zal zeker voor meer dan 10 mil weg gaan. Dan heb je nog Alderwerield en Siem maar hoop dat siem niet weg gaat. En wie weet over 1 a 2 jaar Fischer

22 oktober 2012 om 10:05

Inderdaad, de enige die Ajax op dit moment voor 10 miljoen of meer zou kunnen verkopen is Eriksen. Maar dat is dan puur op basis van naam.

Van Rhijn wellicht over een paar jaar. Ik zie De Jong, Alderweireld, Babel (als hij bijtekend), Boerrigter, Vermeer voor niet meer dan maximaal 5-10 miljoen vertrekken.

De rest zal je niet of nauwelijks aan verdienen ( uitgezonderd enkele jeugdspelers, dat is nog niet in te schatten)

22 oktober 2012 om 10:47

Fisher 15, Eriksen 12 ofzo en dan heb je er nog een aantal die rond de 8M zitten, Alderwereld, van Rhijn, Sana.
Fisher en Eriksen zijn redelijk bekend in Engeland, het is meer de reputatie van toen Eriksen nog erg jong was waar hij op door bouwt.

Wel moet ik erkennen dat de selectie van een paar jaar geleden toch echt een stuk meer waard was dan deze.

22 oktober 2012 om 11:43

Sana 8 miljoen..??? ik vind Alderweireld en van Rhijn al discutabel om 8 miljoen te krijgen, maar Sana? Kijk jij de wedstrijden van Ajax? Het is echt dramatisch wat hij op de mat legt, hij komt werkelijk niemand voorbij met zijn actie. De flair die hij in de eerste 3 wedstrijden liet zien is plotseling verdwenen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor Ajax, maar bij jou is de realiteitszin wel heel erg ver uit beeld geraakt..

22 oktober 2012 om 11:59

@none Fisher voor 15 miljoen ?. De man heeft nog geen bal geraakt in Ajax 1. Wat een waanzin. Laat hij eens eerst wat bewijzen. Lukoki, Josefszoon, Ebicilio, Özbiliz werden allemaal net zo opgeblazen als deze Fisher en toen het er op aankwam presteerden ze weinig tot iets. Volkomen idioot om aan deze man nu al zo´n bedrag te hangen. En Sana komt geen lantarenpaal voorbij maar jij wilt nu al 8 miljoen.

22 oktober 2012 om 12:53

Van Rhijn is op zijn plek echt wel een potentiele topper, Eriksen idem maar bij hem twijfel ik wel op het er ooit uit gaat komen. Ik irriteer me mateloos aan hem. Hij zal evengoed wel meer dan 10 mln opleveren als zijn contract lang genoeg is.

Daarnaast zijn Fischer, Andersen en Boilesen gewoon toekomstige toppers die vele miljoenen op gaan leveren. Sigthorsson heeft ook veel potentie maar ja die blessures...

Ik ben niet tevreden en dit jaar gaan we zeker geen kampioen worden maar zo slecht als jij het voor doet komen is het ook weer niet. Er kunnen de komende maanden zomaar een paar toppertjes doorbreken zoals bij vele clubs gebeurd.

We staan er qua talenten, financiën en het totaalplaatje nog steeds vele malen beter voor dan in Rotterdam. Met spelers als Janmaat, Pelle en vele anderen hebben jullie absoluut niet meer kwaliteit.

22 oktober 2012 om 12:56

Klets niet Korenaar, die jongens werden zeker niet meer kwaliteit toebedicht. Deze jongen wordt al vanaf zijn 12e door heel Engeland begeerd. Dat is geen mening maar een feit.

Sana is inderdaad drama en gaat geen moer opleveren!

22 oktober 2012 om 13:53

@ cicip
Eriksen gaat over 1 a2 jaar nog zo'n 18 mlj opleveren. Iedereen weet dat het talent ervan afdruipt. Ook de grote clubs zijn niet blind en weten wat deze jongen wel kan. Alderwerield is een prima verdidiger die is belangrijk om te behouden. Straalt rust uit en wordt steeds volwassener en harder in zijn spel. Daarin tegen Siem de Jong kan je beter vandaag dan morgen de deur nog uit werken. Waardeloze voetballer, geen body, weinig inzet, slechte pass en afwerking. Als tweede spits nog heel bruikbaar op het middenveld komt deze jongen zwaar t kort.

22 oktober 2012 om 15:39

Ik lees hier veel namen en wat ze mogelijk gaan opleveren! Maar na dit seisoen zal er niemand weg gaan voor meer dan 10 miljoen.

Eriksen is de enige me die potentie, maar moet dan wel 2 klasses beter gaans pelen. Verder is er op het moment niet 1 speler bij ajax dat waard.

En ja mogelijk in potentie. Maar niet dit jaar en dat was me punt om aan te geven dat er op DIT moment kwaliteit ontbreekt.

Toby, van Rhijn, Eriksen dit zijn jongens die komende 2/3 jaar wel rond de 10 kunnen opbrengen.

de Jongniet, Sana, Boerighter, Blind, Moisander,vermeer allemaal niet vrees ik.

22 oktober 2012 om 20:20

@afcavosje

Vd Vaart en Sneijder hadden een beter team om hen heen en volgens de statistieken (er was laatst zelfs een artikel over) hadden Sneijder en vd Vaart minder goals en statistieken. Je kan van Eriksen gewoon niet verwachten dan hij als 20 jarige de kar trekt bij een team dat niet in vorm is, dat lukt geen enkel 20 jarige niet.

22 oktober 2012 om 23:03

@ Eerlijk

Ja die verhalen kennen we ondertussen wel. Volgens hatend Nederland konden Vertonghen en Anita vorig jaar in het begin van het seizoen er ook geen bal van en waren het beide prutsers. Dat jij geen 1 speler vind die TOP is bij Ajax op dit moment dat komt door je probleem waar wel meer mensen in Nederland last van hebben.....nl het ontbreken van een objectieve kijk op voetbal.

23 oktober 2012 om 01:07

Veel mensen gaan er vanuit dat ik het over er nu heb , maar toch duidelijk heb over een jaar of 2 mensen van ajax hebben wel kwaliteit maar het duurt nog ff voordat het komt

22 oktober 2012 om 09:30

Ik als Ajacied heb veel vertrouwen in Cruijff maar ik zou toch wel eens uit zijn mond willen horen wat er nou precies allemaal verbeterd is aan het spel van Ajax.
Het is nog niet dominant genoeg, geen harde werkers, geen grote uitblinkers..

Het beleid omtrent talenten en geen grote aankopen is duidelijk en loopt goed.
Maar dat Cruijff weinig kritiek heeft en constant achter zijn eigen woorden blijft staan en geen commentaar geen op het spel van Ajax wat zoals afgelopen zaterdag dramatisch is begrijp ik niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik ga nu niet alles lopen afzeiken omdat het even niet loopt, ik sta nog steeds achter dit beleid maar Cruijff mag toch wel eens duidelijk maken wat er nou precies verbeterd is aan het spel van Ajax.

22 oktober 2012 om 09:37

Ik ben ook niet iemand die alle vertrouwen verliest als het even niet loopt. Maar het grootste pijnpunt van Ajax - het gebrek aan mentaliteit - is niet iets dat alleen de afgelopen drie wedstrijden speelt. Hier lijkt maar geen verbetering in te komen.

Verder proef ik altijd aan Cruijff zijn uitspraken dat hij zich distantieert van het eerste elftal en zich vooral richt op de opleiding. Of hij wil De Boer niet voor de voeten lopen of hij wil geen verantwoordelijkheid dragen voor de tegenvallende prestaties.

22 oktober 2012 om 09:45

Jij ziet geen verschil tussen het Ajax onder Martin Jol en Frank de Boer? Ik wil het wel even uitleggen. Bij Martin Jol speelde we alle ballen op Suarez en dan keken we wel of hij er iets geniaals mee deed (wat hij gelukkig vaak deed, maar niet vaak genoeg voor een kampioenschap). Onder Frank ligt de nadruk op het positiespel (ajax spel) en daar zijn we al 2 keer achter elkaar mee kampioen geworden.

Waar je wel gelijk in hebt, is dat het nog niet perfect is, het is een proces, maar ik zie wel elk jaar verbeteringen ten opzichte van het jaar daar voor. Ook dit jaar, alleen heb je natuurlijk altijd de pech dat je nooit 2 jaar achter elkaar hetzelfde elftal bij elkaar kan houden. Maar door de jeugdopleiding te verbeteren, gaat dit ook goed komen.

22 oktober 2012 om 10:07

Waar zie je dat ik over het tijdperk Jol praat? Hier refereer ik nergens in mijn stukje naar.
Dat het verbeterd is tov Jol zie ik ook wel inderdaad.
Maar ik bedoel meer het spel wat de afgelopen 2 jaar wordt gespeeld, daar zie ik nou niet heel veel verbetering in.
Het heeft soms een topwedstrijd maar daarna vallen ze ook weer terug.

Welke verbetering zie jij dan tov vorig jaar Ben1983?

22 oktober 2012 om 10:20

Ok, ik ging er van uit dat als jij zegt wat er verbeterd is sinds Cruijff, dat je eigenlijk dus bedoelt wat er verbeterd is sinds 2 jaar geleden, toen Cruijff er bij kwam en Jol eigenlijk op moest stappen. Maar je hebt gelijk, dat heb je nergens gezegd. Excuses.

Maar om toch te reageren op jouw vraag, ik denk dat de grootste verbetering is dat de ondergrens van Ajax elk jaar wat omhoog schuift. Ajax verliest niet zo makkelijk meer. Als Ajax nu slecht speelt, dan spelen ze gelijk (wat helaas wel vaak is), maar in het verleden kon Ajax dan nog dik verliezen van clubs als Utrecht, dat zie ik nu niet meer zo snel gebeuren. Daarnaast denk ik toch dat Ajax een stuk zakelijk speelt dan vorig jaar, misschien niet leuker, maar wel zekerder.

22 oktober 2012 om 10:26

Ik vind het onterecht dat Jol constant zo belachelijk gemaakt word. Hij is geen kampioen geworden, maar onder hem haalden we 85 punten en een doelsaldo van 106 voor en 20 tegen.

Dat vervolgens F de Boer kampioen wordt met 73 en 76 punten is dan ook deels aan de concurrentie te danken. De pech voor Jol is dat Twente in zijn jaar echt nauwelijks punt verlies had..

Maar ondanks dat er minder lijn in het spel zat/ het was een soort veredeld kick and rush. Werden tegenstanders wel overlopen en kwamen ze naar Amsterdam toe om de schade te beperken. Nu hebben ze het gevoel dat er wat te halen valt. Zelfs bij een achterstand omdat Ajax mentaal zwak is.
Toen werden er wel erg aansprekende resultaten behaald:
Ajax- NAC 6-0
Ajax- Feyenoord 5-1
Ajax- Heerenveen 5-1
Vitesse- Ajax 1-5
Ajax- Twente 3-0
Ajax- FC Utrecht 4-0
Ajax- PSV 4-1
Rkc- Ajax 1-5
Ajax- VVV 7-0
Ajax- Heracles 4-0

Om maar even wat voorbeelden te noemen

22 oktober 2012 om 10:37

Ja, het is niet netjes om hem belachelijk te maken, ik moet zeggen dat ik ook onder Jol echt wel genoten heb van veel wedstrijden, en zijn resultaten zijn best goed. Maar wat Frank nu doet, is meer een structurele oplossing vinden om weer de beste te worden in Nederland en mee te doen in Europa. Met herkenbaar spel, en een duidelijk beleid. Wat uiteindelijk toch meer heeft opgeleverd dan onder Jol. En wat Jol vooral heeft genekt is natuurlijk de ongelofelijk laffe instelling in Europese uitwedstrijden. Dan zie ik Ajax liever hun eigen spel spelen en verliezen, dan dat ze met 11 op eigen helft staan en verliezen. Maar ik begrijp je punt. Alleen denk ik dat voor de langere termijn, Frank beter is voor Ajax.

22 oktober 2012 om 10:40

Het belangrijkste wat Cruijff wilde veranderen is de jeugdopleiding. Er moeten mentaal sterkere, technisch en tactisch betere spelers opgeleid worden. Dit kun je nu nog niet verwachten. Hetzelfde zag je bij Barcelona; die plukken pas veel later de vruchten van de jeugdopleiding.

Pas op de lange termijn kun je beoordelen of er inderdaad betere spelers opgeleid worden. Qua eerste elftal ben je gewoon afhankelijk van je spelers en je coach. De coach heb je veel invloed op; maar spelers ben je toch enorm afhankelijk van je budget, scouting en je eigen jeugd. De jeugd wordt nog aan gewerkt, Ajax wordt ook financieel gezond gemaakt, en de scouting richt zich momenteel vooral op talentvolle jonge spelers.

Er worden keuzes gemaakt die vooral op de lange termijn gericht zijn. Dan is het logisch dat het op de korte termijn niet veel beter wordt. Maar het heeft ons al wel 2 titels opgeleverd; ondanks dat matige spelers als Ebicilio en Özbiliz veel gespeeld hebben.

Op de korte termijn zie je vooral dat Cruijff 100% vertrouwen heeft in de Boer. Waar Ajax vroeger een trainer al ter discussie stelde na een matige start heeft de Boer nu de kans gekregen om uit geslagen positie nog kampioen te worden. Ook dit jaar zal de Boer gewoon de kans blijven krijgen zelfs wanneer hij nog meer punten verliest.

Dit zorgt er en passant ook nog even voor dat je enorm veel geld bespaard. Niet enkel aan ontslagpremie; maar een nieuwe trainer wil altijd weer andere spelers; of spelers die niet in zijn visie voorkomen.

Maar goed; verder blijft het gewoon lastig om elk seizoen je beste spelers te moeten verkopen. De Boer verloor Suarez, de Zeeuw, Stekelenburg, Anita en Vertonghen, Janssen, van der Wiel.

Tevens werden breedte spelers verloren als Oleguer, Wielaart, Lindgren, Lodeiro en Aissati.

Misschien geen toppers; maar wel spelers die je er goed bij had kunnen gebruiken, alleen die echter tegen veel te veel salaris te weinig presteerden.

Natuurlijk allemaal eigen beleid dat de selectie nu dit niveau heeft; maar Ajax heeft gewoon op papier een mindere selectie dan Twente en PSV in mijn ogen.

22 oktober 2012 om 10:57

@jorge

Jol heeft 1 super seizoenshelft gehad, en toen helaas net de titel.

Het probleem is daarna dat hij geld te besteden kreeg en per se El Hamdaoui wilde hebben. Op zich niks mis mee, topscorer van Eredivisie en gewoon redelijk tot goede speler. Echter begon Jol meteen daarna te roepen dat hij een slecht elftal had omdat El Hamdaoui en Suarez niet samen konden spelen omdat het dezelfde types waren. Hij had buitenspelers nodig, maar die waren er niet.

Dan had hij niet om El Hamdaoui moeten vragen, maar om een buitenspeler. Maar goed, ondanks dat Jol dat riep liet hij ze toch samen spelen. Gevolg was enkel lange ballen, totaal geen Ajax spel, en puur afhankelijk van een bevlieging van 1 van beide. Ze speelden ook nog niet samen en gunden elkaar de bal niet; dus het spel was dramatisch en de prestaties die seizoenshelft evenzo.

De Boer heeft het volgens sommigen niet chique aangepakt met El Hamda; maar hij was wel duidelijk. Suarez en Hamda samen was voor hem geen optie, dus speelt maar 1 van de twee. Dat was hetgene dat Jol ook al riep, maar waar hij niet het lef voor had.

Extra frapant was het dat Jol de beschikking had over Pantelic. Misschien geen toppers, maar wel een iemand die wel samen kon spelen met Suarez. Dan is het gewoon vreemd dat hij bij een vertrek van Pantelic een speler haalde die hij meer zag als vervanger van Suarez.

Verder is het gezeik van Jol ook vooral ontstaan omdat Jol zich continu negatief uitlaat over Ajax. Hij was al een vervelend persoon in persconferenties toen hij bij Ajax trainde; maar sinds hij weg is bij Ajax is het helemaal een vervelend man geworden. Dan kun je verwachten dat je flink nagetrapt wordt.

Ik heb ook genoten van Ajax onder Jol een korte periode, maar het begin van het seizoen 2010-2011 was misschien het slechtste Ajax dat ik ooit gezien heb. Als je bij Ajax enkel de lange bal gaat spelen weet je gewoon dat je het moeilijk krijgt, zeker wanneer je ook nog slecht presteert.

Overigens haal je aan dat Ajax met slechts 73 punten kampioen werd onder de Boer. Boer behaalde 41 punten in 17 duels en Jol slechts 32 in 17 duels. En dat terwijl de Boer het grotendeels zonder Suarez deed. Dit pleit juist tegen Jol en pro de Boer.

22 oktober 2012 om 10:56

Dat zie je toch in één oogopslag? Eerst was het min of meer alle ballen op Suarez en de beste 11 spelers in het veld en ze zoeken het zelf maar uit en nu is er een hele manier van spelen ontwikkeld waar iedere speler zich aan dient te houden en zodra er iets fout gaat krijg je na afloop meteen te zien wat en daarbij de uitleg hoe het wel moet.
Voor spelers is het een wereld van verschil, ze leren nu veel meer en veel sneller.
Ook zit er geen verschil meer in de manier van spelen tussen de jeugd en het eerste elftal, het enige verschil is natuurlijk de intensiteit.
Ook is er tussen Ajacieden onderling veel minder ruzie en mensen die voor zichzelf werken, heel Ajax wordt een team.

Ik zie nu dat je enkel het verschil bedoelt tussen nu en vorig jaar, het verschil daarin is een miljoentje of 15.
Velen vonden de omzet- en winstcijfers van dit jaar namelijk al erg goed en indrukwekkend, maar volgend jaar zijn de winstcijfers waarschijnlijk nog groter ivm de transfers en de lagere salarissen.
Overigens stonden we vorig jaar met nog heel wat minder punten in deze fase van de competitie, maar zijn velen dat vergeten gezien de goede afloop en de intensiteit van de verhalen rondom Cruijf destijds.

22 oktober 2012 om 09:31

Laten we het hopen dat dit snel verbeterd. Het mooiste zou zijn dat een speler al gezien heeft waar de bal naar toe moet voordat hij zelf de bal al heeft.

22 oktober 2012 om 09:31

Ik blijf vertrouwen houden in het beleid van Ajax en heb er ook alle vertrouwen in dat De Boer dit elftal ooit écht aan de praat krijgt. Ik maak me wel zorgen over het feit dat Ajax al drie seizoenen op rij in dezelfde fouten vervalt. De ploeg is mentaal zo ontzettend zwak. Ik durf ook niet meer te zeggen of het laksheid of juist onzekerheid is. De ploeg straalt zo weinig uit en weet al seizoenen lang niet hoe het is om te knokken. Ook zaterdagavond werd Ajax het laatste kwartier volledig overlopen door Heracles(!).

Is het de jeugdigheid van het elftal? Is het gebrek aan kwaliteit? Is het de onervarenheid van De Boer? Ik kan de vinger niet meer op de zere plek leggen. Feit is dat Ajax zeer weinig progressie toont onder De Boer.

22 oktober 2012 om 09:36

Leprechaun,

is 2 keer op rij landskampioen geen progressie genoeg?
volgens mij was het daarvoor heel lang psv die aan het langste eind trok..
ik denk dat frank wel degelijk van groot belang is voor ajax.
het is meer dat de grote namen elke keer na een goed seizoen weggekaapt worden door andere grote clubs en het geld die daarvoor beschikbaar is hard nodig is.
desalniettemin is het zo dat ajax net als feyenoord het dit jaar met eigen jeugdspelers aan het oplossen is en dat heeft gewoon tijd nodig om daar 1 goedlopende machine van te maken.

22 oktober 2012 om 09:41

Ben het met je eens. Ik wil hierbij wel aanmerken dat de twee kampioenschappen van Ajax enkel sporadisch gepaard gingen met echt goed voetbal. En daar hunker ik naar. De vechtlust die Feyenoord afgelopen seizoen bijvoorbeeld regelmatig op de mat legde, is inspirerend. Daarin slaagt Ajax eigenlijk zelden. Ik wil weer een goed spelend en dominant Ajax zien. Ploegen als Heracles dienen, met alle respect, gewoon weggespeeld te worden. Als dat lukt, komen de prijzen vanzelf. Maar wellicht zitten Ajax en Feyenoord even in hetzelfde schuitje. Laten we maar afwachten wat we kunnen bereiken met de eigen opleiding.

22 oktober 2012 om 09:42

Ik ben het niet met je eens dat Ajax onder FdB geen progressie meer boekt. Er worden wedstrijden gespeeld waar Ajax qua positiespel gewoon domineerd. Nog meer dan vorig seizoen en dat heeft echt te maken met Fdb.

Echter ben ik van mening dat het mentaal bij sommige gasten niet goed zit. Te weinig hardheid. Zo makkelijk als Eriksen bijvoorbeeld zijn duels verliest dat mag gewoon niet.

Er moet nu echt wat gaan gebeuren en dat realiseert FdB zich heel goed. Ik heb nog goede hoop dat de ommekeer de komende wedstrijden goed zichtbaar zal zijn.

22 oktober 2012 om 09:46

Wellicht heb je gelijk. Misschien zit het probleem wel veel dieper en word je in de jeugd van Ajax al zo gepamperd, dat alle vechtlust wegvloeit uit de jonge spelers. Vechtlust die dan ook volledig ontbreekt in het eerste elftal. Wie weet...

22 oktober 2012 om 09:33

oranje is al herstelt en van gaal doet het goed ik denk dat cruijf beetje jarloes is op van gaal

22 oktober 2012 om 09:41

Oranje is al hersteld? Het ziet er nou niet echt leuk uit eigenlijk. Ik moet zeggen, het is een stuk beter dan onder Bert van Marwijk, maar het is nog niet echt flitsend, er worden te vaak verkeerde beslissingen in het veld genomen, maar dat kan ook te maken hebben met de afwezigheid van spelers als Sneijder en Robben. Tegen Roemenië en Turkije had oranje het toch wel heel erg moeilijk. Terwijl je veel meer kwaliteit in je selectie hebt. Over het verschil met Ajax en oranje heeft Cruijff gewoon gelijk.

22 oktober 2012 om 11:13

Ik denk dat de jaloezie wel meevalt, ten eerste omdat van Gaal indirect afhankelijk is van Cruijff, van Gaal neemt jongens in de selectie van Oranje op die een jaar terug echt geen schijn van kans hadden op het Nederlands elftal en zodra Johan's jeugdopleiding echt goed draait zal van Gaal ook daar jongens uit kunnen halen voor Oranje.
Overigens denk ik dat Cruijff vrijwel hetzelfde gedaan zou hebben bij Oranje als dat Louis nu gedaan heeft, flink verjongen, veel duidelijkheid en voor de duvel geen angst tonen.

Overigens zou van Gaal moeten erkennen dat Crijff gelijk had over de reden van de ruzie tussen van Gaal en Cruijff. Cruijff zei namelijk dat Barcelona door moest gaan met de jeugd waar Louis de betere spelers van over de rest van Europa bij elkaar wilde kopen.
Louis liet Barcelona aardig voetballen hoor, maar uiteindelijk was het de jeugdopleiding van Cruijff die Barca nog heel wat beter liet voetballen.

22 oktober 2012 om 09:38

Wanneer gaat cruijff nou met pensioen? hij denkt dat hij voetbal zowat heeft uitgevonden enigste wat hij heeft uitgevonden is de 4-3-3 en hij word zo erg opgehemeld in catalonië en nederland in de andere landen heeft iedereen het over pele en maradona en andere legendes

22 oktober 2012 om 09:45

Van dit soort reacties begin ik dood- en doodmoe te worden. Als je niet in kunt zien, of in wilt zien wat Cruijff heeft betekent voor de sport in het verleden en hoe hij zich nu nog steeds inzet voor het voetbal en sport in het algemeen, ben je of zéér afgunstig, of niet zo bijster intelligent.

22 oktober 2012 om 09:54

Je ziet aan zijn naam toch al dat je van hem geen objectieve reactie hoeft te verwachten. Ongetwijfeld iemand die nog niet zo lang op deze aardbol rondloopt en VZ gebruikt om zijn jeugdige frustraties te spuien.

22 oktober 2012 om 11:19

@ Leprechaun jullie lijden allemaal aan de ziekte Cruijfferitus , hij denkt nog steeds dat hij het voetballen uitgevonden heeft , kan hij J Cruijff , misschien een beetje respect opbrengen voor de bakermat van het voetbal n.l England i.p.v. steeds maar weer alles en nog wat roepen waar niemand een touw aan vast kan knopen . Na 20 jaar deze onzin aan te hebben moeten horen slaan wij dit boek dicht , deze onzin zijn wij spuugzat !!!!!

22 oktober 2012 om 11:34

De bakermat van het voetbal ligt al bij de Inca's. die al een sport speelde waarbij 2 teams tegen elkaar speelde met een bal die door een ring (goal) geschoten moest worden om punten te pakken.

22 oktober 2012 om 11:35

Heeft Cruijff ooit aangegeven geen respect te hebben voor het Engels voetbal dan? Ik begrijp niet zo goed waar deze tirade vandaan komt;. Het valt niet te ontkennen dat Cruijff enorm veel betekend heeft voor het Nederlandse voetbal. Daarnaast doet hij werkelijk schitterend werk voor onbevoordeelde kinderen met zijn stichting. Je mag het best oneens zijn met zijn voetbalvisie en ik neem het je ook niet kwalijk als je zijn uitspraken niet begrijpt, maar zet hem alsjeblieft niet neer als één of andere seniele gek, want dat is meer dan respectloos.

22 oktober 2012 om 09:58

Misschien moeten de beide teams waar Johan op doelt eens van hun zgn huisstijl afstappen als daar de spelers niet voor aanwezig zijn.
Maar ach, wat maakt het uit, als oranje 4-4-2 gaat spelen roepen de analisten om 4-3-3 of 5-4-1 of 4-5-1........het is nooit goed en er is altijd wat te zaniken over wat voor situatie dan ook.
Als Ajax zijn speelstijl aanpast naar een tegenstander hangt Johan ook gelijk in de pen en is er op tv collectieve verontwaardiging dat ze zich aanpassen, waar volgens mij niks mis mee is als je denkt daar een resultaat mee te kunnen behalen tegen een op papier sterkere tegenstander.

22 oktober 2012 om 10:03

Werkelijk lachwekkend wordt die man, Johan je kan met Blind, Poulsen, Moisander, Sana en Boerrigter niet in een hoger tempo voetballen wat dat kunnen ze niet!!!! Dat ziet toch iedere kenner!!

22 oktober 2012 om 10:19

Ik wordt zo moe van Johan. Hij begint staat meer wartaal uit te slaan. Oranje kan je toch niet vergelijken met Ajax. Bij Ajax spelen met alle respect veel mindere voetballers rond. Ajax is in de Eredivisie gewoon een goede ploeg. Maar alle spelers bij Ajax zijn gewoon middelmaat in Europa. Zijn stuk voor stuk zeer beperkte voetballers. Ajax heeft geen echte toppers meer in zijn selectie. In Europa kan Ajax echt niet mee. Waarom beste johan zal het bij Ajax dan beter gaan. Je kan wel 24 uur per dag trainen bij Ajax veel beter gaan ze niet worden. Het is nogal een verschil sneijder, v Persie, Robben, v/d Vaart. Dan wat er bij Ajax rondloopt. Even voor de goede orde. Ajax heeft geen bijster goede selectie maar dat geld natuurlijk ook voor Feyenoord. Voordat iedereen weer denkt dat ik Ajax aan het afzeiken ben. Maar sorry ik heb Ajax ook zien spelen tussen 1990 en 2000. Ja dat waren toch andere spelers. Toen had Ajax kwaliteit. Geen 1 speler van nu in de basis zou toen bij Ajax op da bank hebben gezeten.

22 oktober 2012 om 10:34

Poll

"denk je dat het spel van Ajax op korte termijn zal verbeteren?"

ze zullen wel moeten als ze nog voor de landstitel willen gaan...

22 oktober 2012 om 10:42

Ja bij balbezit is er nog het nodige te verbeteren. Maar wat als de tegenstander de bal heeft. Niet alleen uitgaan van je eigen, weet ook wat de tegenstander doet.
Oranje kan je niet met Ajax vergelijken. Een van de overeenkomsten is wel de mentaliteit.

22 oktober 2012 om 10:44

Da's toch logisch. Oranje wordt getraind door Van Gaal, dus zal je Cruijff daarover nooit iets positiefs horen zeggen.

22 oktober 2012 om 11:01

Ik heb alle respect voor Cruijff als voetballer en trainer hoor, dus begrijp me niet verkeert. Maar ik kan me het niet voorstellen dat hij zou zeggen van "stop er maar mee want ik heb het helemaal verkeerd gezien". Je kan wel allerlei leuke plannen maken over de jeugd etc. maar het gaat uiteindelijk toch allemaal om kwaliteiten en resultaten. Ik ben bang (geloof dat maar niet) dat Ajax zich op een afglijdende schaal bevindt. Natuurlijk in 1995 was Ajax buitengewoon succesvol met vooral zelf opgeleide spelers, maar daarbij is denk ik ook sprake geweest van toeval. Je moet het geluk hebben dat tegelijkertijd een lichting exceptionele talenten doorbreekt. Dat kun je volgens mij niet sturen omdat je niet weet hoe de "allergrootste talenten van Nederland en Scandinavië zich gaan ontwikkelen" in het "echte" voetbal. Kijk naar Eriksen die wekelijks door de mand valt of kijk naar Fischer die het in de voorbereiding leuk deed, maar in de wedstrijd om de Jcschaal niet aan bleek te kunnen.

22 oktober 2012 om 11:07

Als bij Ajax de beste spelers verdedigend ingestelde spelers zijn, dan moet je na gaan denken. De club heeft het altijd van zijn creativiteit moeten hebben. Spelers als Eriksen, Boerrigter en Sana zouden de beste moeten zijn maar laten het al weken afweten. Spelers als Schöne, Poulsen en Vermeer houden het team op de been en ik zie niet veel verbetering in het spel van Ajax. Dat zou zorgen moeten baren, juist omdat er veel gesleuteld had kunnen worden. Daarnaast snap ik ook niet helemaal waarom Schöne gewisseld werd tegen Heracles en De Jong weer op het middenveld kwam te spelen. Misschien een inschattingsfout van De Boer?

En ik begrijp ook niet hoe hierboven in de cijferlijst alle heracliden een dikke voldoende scoren, alle Ajacieden een dikke onvoldoende scoren en er dan toch een gelijkspel uit komt.

22 oktober 2012 om 11:14

Hahaha ik vind sommige comments hier hilarisch. Vorig jaar november was iedereen ervan overtuigd dat ajax te weinig kwaliteit had en dat ze nooit meer kampioen konden worden. Vertonghen speelde slecht en janssen ook en daarbij kwam ook nog eens dat er een hoop geblesseerden waren.
Een jaar later komen weer Precies dezelfde commentaren naar voren. De jong en eriksen spelen niet goed genoeg, we hebben alweer 5 punten achterstand en we worden dit jaar echt geen kampioen.
Ik geef jullie een tip: wacht nog even 5 maanden met je oordeel

22 oktober 2012 om 11:19

Ergens vind ik het zo leuk om te zien dat er zoveel sceptici zijn hier en toch heb ik echt het gevoel dat Johan nog iets geweldigs gaat presteren in Europa de komende jaren.

22 oktober 2012 om 11:40

Goedze mensen, schrijf Ajax maar lekker af!
dan sta je straks in mei weer met een bek vol tanden en smoesjes als Ajax toch kampioen is geworden.

Vergeet niet dat Ajax de selectie pas in de 2e speelronde definitief rond had en veel spelers pas op het aller laatste moment zijn aangesloten bij Ajax

Ajax gaat nog veel progressie boeken dit jaar en dan komen de 3 punters vanzelf en als we dan weer een kleine reeks overwinningen neerzetten, groeit het vertrouwen en zijn we niet te stoppen.

22 oktober 2012 om 12:06

Zoals wel vaker vergeet Cruyff maar weer eens het een en ander. Maar dat is niet zo vreemd. Hij is ook vergeten dat de hele voetbalwereld nogal is veranderd de laatste 15 jaar en dat Ajax nooit meer bij de top van Europa komt. Nu vergeet hij weer de belangrijkste reden waarom Oranje sneller op niveau zit dan Ajax. Meneer Cruyff het is u misschien weer eens totaal ontgaan maar er is een miniem klein kwaliteitsverschilletje tussen de spelers van Oranje en die van Ajax. Tenzij Cruyff natuurlijk bedoeld dat Ajax sneller op niveau zit dan Schaken, Janmaat en Vlaar. Dan heeft hij volledig gelijk.

22 oktober 2012 om 17:19

Het klinkt misschien gek maar ajax mist de spelers met arrogantie in dit huidige team al speelde ajax vroeger slecht met arrogantie en amsterdamse bluf wonnen zijn toch heel vaak benauwde wedstrijden (lucky ajax) de spelers die ernu rond lopen hebben geen van alle die Ajax factor en daar ligt het probleem.

23 oktober 2012 om 00:54

Wat een onzin, waar laat Oranje steken vallen? Van Gaal is korter bezig met Oranje dan onze almachtige met Ajax. Da's logisch.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Ajax

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Ajax7652
2.PSV6960
3.Feyenoord6926
4.Vitesse6426
Voor de complete stand: Eredivisie
SpelersPositieW
Daley BlindVerdediger342
Siem de JongMiddenvelder3412
Toby AlderweireldVerdediger332
Christian EriksenMiddenvelder3310
Lasse SchöneMiddenvelder326
Ricardo van RhijnVerdediger310
Voor de complete selectie: Clubpagina Ajax.
Programma 
Uitslagen
Voor de alle wedstrijden: Clubpagina Ajax.

In de wandelgangen

Woensdag 22 mei
Guus Hiddink laat nog niets los over zijn toekomst. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Wat beoogde Advocaat nu werkelijk met zijn terugkeer bij PSV?

Al in december baalde Dick Advocaat van het dagelijkse pendelen naar zijn werk. Tijdens zo’n geestdodende rit tussen Den Haag en Eindhoven (en weer terug) betastte hij zijn pols en vroeg zich nuchter af of hij niet beter kon gaan vissen op de pier van Scheveningen. Lees verder

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.4060059 seconden.