Voetbalzone

Update: Ferguson lost conflict op maar laat Ferdinand wel buiten selectie

Maandag, 22 oktober 2012 om 16:26

Rio Ferdinand heeft zich niet geliefd gemaakt bij zijn trainer Sir Alex Ferguson. De verdediger van Manchester United weigerde zaterdag om voor aanvang van het competitieduel met Stoke City een Kick It Out-shirt te dragen, dat bedoeld was als steunbetuiging aan de anti-discriminatiebeweging.

/

“Ik ben teleurgesteld”, kropte Ferguson zijn gevoelens na afloop niet op. “Vrijdag heb ik alle spelers opgedragen om dat T-shirt aan te doen, om de spelersorganisatie te steunen”, liet de coach weten via de officiële kanalen van the Mancunians. “Maar hij laat ons in de steek. We zorgen ervoor dat er maatregelen genomen zullen worden, maak je daar maar geen zorgen over”, waarschuwde Ferguson.

Jason Roberts van Reading droeg het shirt evenmin, omdat hij net als Ferdinand van mening is dat er in het Engelse voetbal te weinig wordt opgetreden tegen racisme. “Let’s Kick Racism Out of Football zeggen ze, maar ik denk dat mensen daardoor teleurgesteld zijn.” Roberst werd wel gesteund door zijn trainer Brian McDermott. “Voor de volle honderd procent”, liet de coach weten aan Sky Sports.

Update 22 oktober 16.26 uur - Ferguson lost conflict op maar laat Ferdinand wel buiten selectie
Sir Alex Ferguson kondigde maatregelen aan tegen Rio Ferdinand, die weigerde een t-shirt te dragen dat bedoeld was als steun aan de anti-discriminatiebeweging. Zo ver komt het toch niet, laat de coach van Manchester United maandag doorschemeren. “Ik heb met hem gesproken en het was meer een communicatieprobleem dan iets anders. Mijn advies aan hem is dat ik altijd vind dat een geheel sterker is dan een individu. Hij moet zijn ongenoegen laten blijken aan de juiste mensen, de voetbalbond. We hebben de situatie opgelost en dat is dat”, laat de coach optekenen in de Engelse media.

Dat Ferdinand (net als Patrice Evra) niet is opgenomen in de wedstrijdselectie voor het Champions League-duel met Sporting Braga heeft er volgens Ferguson niets mee te maken. “We moeten ook denken aan de wedstrijd tegen Chelsea, zondag”, aldus de trainer. Omdat Evra niet bij de selectie zit, maakt Alexander Büttner mogelijk kans op zijn debuut in de Champions League tegen de Portugezen. De van Vitesse overgekomen verdediger deed al mee in de competitie tegen Wigan Athletic en in de Capitol One Cup tegen Newcastle United.

Poll

Ben je het met Sir Alex Ferguson eens?

20 oktober 2012 om 19:20

Enerzijds kan ik het begrijpen omdat Ferdinand zoiets heeft van the hell met dat shirt en boodschap want mijn broertje is daar aan blootgesteld. (terry delict)

Anderzijds had het ook een mooie statement kunnen zijn om het shirt juist wel te dragen en zo te laten zien dat ondanks dat je er slachtoffer van bent (of iemand die familie van je is zoals in het geval met Ferdinand) je op een goede manier kan laten zien dat het niet thuishoort in het voetbal en natuurlijk ook gewoon buiten het voetbal.

22 oktober 2012 om 16:56

Laat het volgende duidelijk zijn: ik ben geen racist. Ik stem al jaren op de SP en ik ben 100 voor een multiculturele samenleving.

Maar hoeveel racisme is er nou helemaal in het voetbal?

Als een marokkaan zegt: 'hey, vieze k***nicht, ik maak je kapot.' dan wordt dat voor lief aangenomen. Als je dan terug kaatst: 'jij berber, met je heilige snor, ik n**k je moeder.' dan is de wereld te klein en dan zal dat sneller als racisme worden opgevat.

Anders voorbeeld. Als Ferdinand bijvoorbeeld tegen Terry zegt: 'you stupid pikey', en Terry zegt 'you black cunt', dan is dat direct racisme terwijl de boodschap eigenlijk hetzelfde is.

Dus het is ook een verschil in perceptie. Wellicht dat de kleurling sneller gepikeerd is (vanuit een cultuurhistorisch perspectief).

Aan de moderator. Ik lardeer het met wat extreme voorbeelden maar ik sta volledig achter de boodschap. Gelieve deze niet weg te halen. Ik probeer hier namelijk echt een punt te scoren.

22 oktober 2012 om 18:46

door het niet te dragen creert hij juist wel aandacht aangezien er nu weer in de pers etc. over word geschreven dus ik vind het best slim van m

23 oktober 2012 om 07:54

Aan de andere kant is dit al lang en breed besproken in Engeland, en heeft Terry een straf gehad waarvan hij de consequenties moet dragen. Zo is hij zijn voorheen onomstreden plaats in het Engelse elftal al kwijt en zijn de nodige sancties in de Premier League al uitgevoerd. Ook heeft hij de sociale last moeten dragen in England, onder het toeziend oog van een van de meest wrede paparazzi ter wereld. Door dit shirt nu niet te dragen gedraagt hij zich als een kind door zich niet neer te leggen bij de beslissing van het strafrechtelijke systeem waar hij voorheen zo graag beroep op deed. Hij kan het er dan niet mee eens zijn, maar dit is de verkeerde manier om dat te tonen.

23 oktober 2012 om 09:51

@mancaniun: Het zal er indirect zeker mee te maken hebben maar in het artikel staat niet dat hij t shirt niet droeg omdat z'n broer is gediscrimineerd, maar dat hij t shirt niet aan trok omdat hij vindt dat er in het Engelse voetbal te weinig wordt opgetreden tegen racisme.

Als je kijkt naar wat er in de Europese stadions te horen en te zien is qua racisme, en hoe weinig er wordt opgetreden door de verantwoordelijken (de scheidsrechters!), vind ik t echt een goeie actie van m.

Ben t trouwens ook helemaal eens met Pierrebezoecho. Wat ik in A'dam-west allemaal niet naar m'n hoofd krijg als ik als fietser m'n voorrang pak

20 oktober 2012 om 19:20

Het is niet slim van Ferdinand maar ik vind wel dat er weining wordt gedaan tegen racisme bij de Fifa en Fa. Busquets noemt Marcelo een aap en krijgt geen straf terwijl Bendtner meteen een dikke boete krijgt als hij reclame maakt voor iets.

20 oktober 2012 om 19:37

Het is nooit bewezen dat Busquets dat zei!

Zo kunnen we ineens de rechtbanken sluiten en gewoon iedereen die van iets beschuldigd wordt direct straffen.

20 oktober 2012 om 20:23

Je bedoelt dat hij niet gestraft is... 't is vrij duidelijk
op de videobeelden te zien dat hij dat zei.

22 oktober 2012 om 16:52

Ja blijkbaar niet genoeg he..
Spaanse bond is sowieso slap. Mourinho kreeg slechts één wedstrijd omdat die Vilanova in z'n oog stak. Vilanova kreeg er ook één omdat die terug duwde-.- Zit toch wel een beetje verschil in. Daarna worden beide schorsingen ook nog eens opgeheven..

22 oktober 2012 om 16:59

Vergeet niet dat Marcelo ook op een aap lijkt, net als Robinho bijvoorbeeld. Ik bedoel niet niet om te provoceren maar het is geen algemene belediging naar Brazilianen of donkere mensen. Marcelo heeft nou eenmaal een apenkop.

22 oktober 2012 om 17:13

Haha, ik weet niet of deze reactie serieus is, maar ik moest erom lachen.

ON: Racisme (richting zwarten) wordt een beetje overhyped. tegenwoordig. Op straat is het woord k*** het meest gebruikte woord, maar je zult een getint iemand die je niet kent een neger noemen. Dan kun je weinig goeds meer doen, ook al werd je eerst voor k***idioot uitgemaakt.

20 oktober 2012 om 19:20

Ik kan Ferdinand eigenlijk best wel begrijpen, maar aan de andere kant: alle kleine beetjes helpen, dus kun je best wel mee doen..

20 oktober 2012 om 19:22

Ferdinand heeft gewoon recht op zijn eigen mening, ik vind het dan ook raar dat Ferguson hiertegen gaat 'optreden'

20 oktober 2012 om 19:30

Inderdaad. Bedoel als ze zoiets gaan doen voor aids en hij zegt, i do not care, dan kan dat toch? Vrijheid van meningsuiting.

20 oktober 2012 om 19:47

Beter dat een bepaalde boodschap wordt gedragen door degene die er volledig achterstaan, dan door degene die moeten.

20 oktober 2012 om 19:47

En dan is het zoeken naar de scheidingslijn tussen kwetsen en de vrijheid van meningsuiting.

20 oktober 2012 om 19:50

Regulator

Dat ook, maar of dat iets uitmaakt weet ik niet. Dat is meer een morele kwestie vind ik, nu gaat het erom dat Fergie vind dat hij Ferdinand kan en mag opleggen om van bepaalde onderwerpen iets te vinden..

Mancaniun

Hoe word iemand gekwetst als Ferdinand aangeeft niet mee te willen doen aan de campagne tegen discriminatie?

20 oktober 2012 om 19:52

Nee, was meer gericht op het aids statement als je als speler zegt i dont care.

20 oktober 2012 om 19:59

Oh zo Naja het kan toch.. Ik heb liever dat hij mensen kwetst maar eerlijk is, dan dat hij liegt en gaat doen alsof. Maar ik denk niet dat Ferdinand zo over aids denkt, maar het ging om het principe..

20 oktober 2012 om 20:35

Hoe kan er iets bestaan als een 'vrijheid van meningsuiting'? Terwijl net dát altijd leidt tot herrie en str*nt? Normaal zou er zoiets moeten bestaan. Maar tegenwoordig is er voor alles een vrijheid van meningsuiting uitgevonden. Het leidt steeds nergens naar.

Ferdinand hoort zich als een prof te gedragen. Hij was prof genoeg voor een 'say no to racism' reclame maar een shirt ff dragen kan niet? Vreemd, moet er dan altijd geld bij kijken dan?

20 oktober 2012 om 19:22

Ik vind het in ieder geval eerlijk dat ze het shirt niet droegen.beetje overdreven ook om het dragen van zon shirt te verplichten.

20 oktober 2012 om 19:24

Ben het volledig eens met Ferdinand. Zou het zelfs hypocriet vinden als hij wel het shirtje zou dragen terwijl hij er niet achter staat plus het feit dat hij een volwassen man is die zelf beslist of hij het met iets eens is of niet. Furgurson mag dan wel zijn manager zijn maar beslist niet waar hij wel of niet voor staat. Goede actie

20 oktober 2012 om 19:32

Ik ben 100% met Rio eens,kick out my foot bunch of hypocrites.er worden dagelijks niet blanke spellers voor alles uitgemaakt in elke hoek van Europa,en wat doe die federaties? 20.000 euro's boetes uitdelen.
Het is gewoon diepgeworteld mentaliteit van een grote deel van de bevolking.

20 oktober 2012 om 19:37

Vind ook dat SAF hier een beetje "te" reageert op Ferdinand.

Off: Evra krijgt een hogere cijfer dan Rafael en Welbeck heeft een 7,6???

Waar hebben mensen naar gekeken, of waar heb ik naar gekeken?

20 oktober 2012 om 19:49

Lol neem je die scores serieus? Evra speelde btw wel een goede pot.

20 oktober 2012 om 22:51

hahahah, eigenlijk na Nl-roemenië niet meer nee (lens kreeg een 9 :' ), maar vind het alsnog belachelijk

Vond je? Ik vond Evra niet echt slecht spelen, maar zeker ook niet goed. Had paar domme fouten hier en daar (zoals bijv. toen ie pas niet onder controle kreeg en zo bij de tegenstander inleverde bij de laatste linie).

22 oktober 2012 om 17:35

Evra blijft aanvallend altijd ontzettend sterk! Ook zaterdag had hij weer een paar prachtige solo's :P

20 oktober 2012 om 19:42

Een initiatief wat je niet hoef te steunen als je er niet achterstaat, dan staat Ferdinand in z'n recht als hij er niet aan mee doet. Hij heeft er nog een geldige reden voor ook (bekende Terry-ferdinand verhaal), dus het is jammer dat Ferguson zo reageert.

20 oktober 2012 om 20:26

Achterlijk. Iedereen moet zelf kunnen beslissen of hij een organisatie al dan niet steunt.

20 oktober 2012 om 20:31

Je moet je eens afvragen wat het geweest zou zijn als een blanke speler dat had geflikt. Dan was het weer smullen voor de tabloids.

20 oktober 2012 om 20:32

De beste man is zelf trouwens niet vies van discriminatie tegen blanken (ook een boete voor gehad) dus zéér hypocriet dit.

20 oktober 2012 om 21:55

Ferdinand een boete gekregen voor discriminatie tegen blanken? Wanneer dat?

20 oktober 2012 om 23:53

Het choc ice twitter incident...

21 oktober 2012 om 00:36

Ah, ging dat om discriminatie naar blanken toe, ja? Ging dat uberhaupt om discriminatie? Had Ferdinand die tweet zelf verstuurd?

Je bent duidelijk goed op de hoogte...

20 oktober 2012 om 21:32

Die vent verdient verdomme miljoenen en dan trekt die niet een shirtje aan? Wat is dit nou weer voor gejank. Aantrekken dat shirt

20 oktober 2012 om 22:00

Dit heeft te maken met het feit dat Ferguson in zijn persconferentie gisteren kritiek heeft geuit op mensen die de campagne niet steunden en hij garandeerde dat United-spelers ze zeker wel gingen dragen. Ferdinand heeft Ferguson dus wat voor blok gezet op die manier.

Alles hangt wat mij betreft af van wat er afgesproken is. Als Ferdinand toestemde met Ferguson's vraag om het shirt te dragen en het dan alsnog niet deed, dan volg ik Ferguson. Maar als dat niet het geval is, dan geef ik Ferdinand gelijk. Als hij zijn mening op die manier wil uiten is dat zijn goed recht. De vraag is alleen of je als werknemer moet ingaan op dergelijke verzoeken van je werkgever. Moeilijke vraag eigenlijk.

Maar goed, zal zoals ik al zei dus vooral komen doordat Ferguson hier een beetje belachelijk is gemaakt door Rio. Hij gaf ook al min of meer zoveel aan op Sky.

22 oktober 2012 om 17:36

Het gaat er Ferguson inderdaad vooral om dat Ferdinand zijn gezag ondermijnt. Beetje verkeerde invalshoek als je het mij vraagt.

21 oktober 2012 om 01:22

Terry is racistisch tegen Ferdinands broertje, dan snap ik dat je dat shirtje niet aan wilt trekken. Er wordt toch niks tegen gedaan. Alex moet niet zo dom reageren.

22 oktober 2012 om 17:01

Wat moet de FA dan doen? Zodra ze ook maar denken dat iemand racistisch was krijgt die persoon een schorsing aan z'n broek, ook al beweren teamgenoten etc. anders. Zie Suarez en Terry. Maar de FA kan niks anders dan boetes (wat de spelers niet eens merken met die salarissen) en schorsingen.

21 oktober 2012 om 11:52

Waar ligt nog het verschil tussen racisme en iemand of iets beledigen?
Zo 'n beetje elke gekleurde medemens die alhier in de Westerse landen vertoeven , ongeacht de hoeveelste generatie of afkomst , voelt zich in zijn ballen gepakt als er ook maar één verkeerd woord richting hun word geroepen en dat associëren ze vrijwel meteen met racisme.
T.o.v. het verleden hangt daar nog altijd een verkeerde taboe over ( slavernij,achterstelling,kolonalisatie etc.) terwijl we daar vandaag de dag toch wel eens vanaf mogen mijn inziens.
Hoe voelt iemand zich op een voetbalveld die naast zijn blanke huidskleur beschikt over het hebben van flaporen,rood haar,een bocheltje , het missen van een (kleine) ledemaat of weet ik wat nog niet allemaal.
Die zijn op de momenten dat er iets mis gaat op het veld ook altijd (mondeling) de lul met hun gebrek en kunnen daar ook veel last en psygische gevolgen van hebben en dragen.
Met die verstande , dat deze mensen nergens heen kunnen om hun "bejegening"aanhangig te maken.
Dus laten we eens ophouden met het "zielig"doen over het "negertje pesten"!
We zouden er al meer mee opschieten als de mentaliteit op de velden beter word en de verdraagzaamheid naar elkaar toe.
En geen onderscheid meer gaan maken mocht er dan toch in het heetst van de strijd iemand uitgekafferd word voor "rooie", "flapoor"of "nikkertje".
Ferdinand is gisteren in dat geval stom bezig geweest , door zich sowieso ( als gekleurde) weer op een zielige manier af te scheiden van de rest en in dit geval van een goed initiatief.
Als Ferguson op de TV al toegeeft dat hij daar behhoorlijk pissig om is , dan heb ik het sterke vermoeden m.b.t een aankomende confrontatie ( zie het verleden met b.v. Jaap Stam en Laurent Blanc) , dat Rio gisteren z'n laatste potje op Old Trafford heeft gespeeld !

22 oktober 2012 om 16:49

Off: Evra niet bij de selectie? Speeltijd voor Büttner, of trek ik nu verkeerde conclusies?

22 oktober 2012 om 16:55

hmmm ik zou toch aannemen dat Ferguson met zn sterkste 11 gaat beginnen, maar dat doet hij dus blijkbaar niet. Misschien heeft hij zn lesje vorig jaar niet genoeg geleerd in de Cl...

22 oktober 2012 om 17:02

Braga moet niet onderschat worden, ook al presteren ze op dit moment niet echt geweldig. Maar ik kan begrijpen dat Ferguson Chelsea iets hoger inschat.

22 oktober 2012 om 17:18

Begrijpend lezen is blijkbaar ook moeilijk, als je het hele verhaal leest staat het er in.. Dus je concludeert niks maar je leest slecht.. ffies naar Pearle, komt het vast weer goed.

22 oktober 2012 om 18:24

Sorry hoor jochie, maar dat stond er net nog niet bij wijsneus.

22 oktober 2012 om 17:48

Ik vind dat Ferdinand het volste recht heeft om dat shirtje niet aan te trekken. Een voetbalteam is toch geen kleuterklas? Dan steunt Brian Mcdermott zijn speler tenminste.

Al decennia lang roept de voetbalwereld 'let's kick racism out of football". Maar in plaats van mooie praatjes, dóe dat dan ook eens. Engeland geeft momenteel wel het goede voorbeeld, door uitspraken van Suarez en Terry niet te tolereren. Maar er is nog een lange weg te gaan. Daar helpt een t-shirtje dragen niet aan: de organisaties moeten optreden.

22 oktober 2012 om 17:58

Ferguson wil gewoon spelers uit de wind halen en alle media aandacht voor hemzelf. Op die wijze wint United al jaren alle prijzen waar andere teams zoals Chelsea en Arsenal door hun hoeven zakken. Een dip kan de media je namelijk aanpraten. Ferguson is het schild van Manchester United.

22 oktober 2012 om 18:24

Tentamens gingen niet zo goed?

Ferguson en diens spelers worden beschermd door de media, dat is wat anders.

22 oktober 2012 om 22:35

Nee ik heb hem gehaald denk ik. Anyway waarom worden ze beschermd door de media?

22 oktober 2012 om 18:31

Had gewoon dat shirt aangetrokken ook al ben je het er niet mee eens nu ga je problemen om niks creeren. En waar hebben we het in godsnaam om een shirt kom op zeg. En ook jammer dat gehuil weer dat er aan racisme niks gedaan word. En Suarez en Terry kregen al belachelijk hoge straffe moet er nog meer gebeuren dan Terry strafrechtelijk vervolgd worden.

Alleen wat ik dan niet helemaal begrijp is als je vind dat er zo weinig aan gedaan word dan is dit toch gewoon het moment om er aan mee te werken. Al denk ik niet dat zon shirt veel zal helpen hoor dat mensen denken van oh nu ga ik me toch stoppen met racistisch zijn. Maar al heb je maar 1 persoon aan het nadenken gezet dan is het tenminste niet nutteloos geweest. En anders heb je als nog een punt gemaakt dus doe volgende keer gewoon lekker een shirt aan

22 oktober 2012 om 19:11

Mooi voor Buttner dat hij, waarschijnlijk, mee mag doen tegen Benfica. Hopelijk krijgt hij later dusdanig veel speel minuten dat Indi in Oranje als cv kan gaan spelen en Buttner linksachter.

22 oktober 2012 om 19:15

ik zal Ferguson altijd eren, maar ik vind dit een teken van zwakte.
Ferguson had in de media gezegd maatregelen te nemen tegen Ferdinand, wat hij niet doet, begrijpelijk vanwege het probleem in de verdediging, maar dit is een gat in zijn disciplinaire wet

22 oktober 2012 om 21:46

Ik zou ook gewoon jongens als Keane, Wootton en Büttner de kans geven tegen Braga. Net als Tunnicliffe.

22 oktober 2012 om 22:59

Ja en dan gelijk spelen net als tegen Basel. Toen stonden er ook allemaal onervaren jongens erin.

22 oktober 2012 om 23:46

Hmmnee, echt niet. De Gea, Evra, Jones, Ferdinand, Smalling, Vidic, Giggs, Park, Nani, Young en Rooney startten toen. Er stond gewoon geen echte centrale middenvelder in.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Manchester United

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
3.Chelsea7536
4.Arsenal7335
Voor de complete stand: Premiership
SpelersPositieW
Robin van PersieAanvaller3826
Michael CarrickMiddenvelder361
Patrice EvraVerdediger344
Antonio Valencia Middenvelder301
David de GeaKeeper280
Rio FerdinandVerdediger281
Rafael da SilvaVerdediger283
Voor de complete selectie: Clubpagina Manchester United.

31 fans
Verdediger, 34 jaar
SeizoenClubW
2012/2013 Manchester United 28 1 2 0
2011/2012 Manchester United 30 0 4 0
2010/2011 Manchester United 19 0 0 0
2009/2010 Manchester United 13 0 0 0
2008/2009 Manchester United 24 0 3 0
Laatste voetbalnieuws

‘Ik kon Man United verlaten voor meer geld, maar dat was geen stimulans’

Rio Ferdinand hoopt dat Manchester United er de komende tijd in slaagt de selectie waar nodig te versterken. De Engelse topclub, die vorige maand beslag legde op zijn twintigste landstitel, wordt...Lees verder

In de wandelgangen

Donderdag 20 juni
Er staat geen maat meer op Manchester City. Lees verder

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 1.984375 seconden.