Voetbalzone

Mister Ajax: 'Of iedereen speelt op kunstgras of allemaal niet'

Zaterdag, 20 oktober 2012 om 11:55
/

Ajax hervat zaterdagavond de competitie tegen Heracles Almelo. De Amsterdamse club boogt op een ongeslagen status op het kunstgras van Heracles. Sterker nog; alle wedstrijden werden winnend afgesloten. Mister Ajax Sjaak Swart is in elk geval geen liefhebbers van kunstgras. Niet geheel vreemd voor iemand die furore maakte in de jaren zestig en zeventig. "In onze tijd had je geen kunstgras."

Bekijk de voorpagina voor het laatste nieuws.

20 oktober 2012 om 12:08

Kom hier mee aan voor de competitie of vlak erna. En niet als je club er toevallig op moet spelen en er misschien hinder gaat van ondervinden. Inhoudelijk heeft ie trouwens wel gelijk.

20 oktober 2012 om 12:13

Sterker nog, Heracles speelt sinds 2003 op kunstgras. De discussie is allang gevoerd en driedubbel over gedaan. ergens moeten we deze discussie een keer laten rusten, anders zijn we er over 20 jaar nog over bezig.

kunstgras is helaas goedgekeurd door Fifa/uefa. Daarmee houd de discussie in mijn ogen op.

20 oktober 2012 om 12:17

mowh, over 20 jaar is het geen discussie meer, dan heeft iedere profclub kunstgras.

Verder is het wel tekenend dat een extern iemand gaat klagen, en de betrokkenen zelf niet. Ik vind het bullshit als je tegenwoordig nog de schuld geeft aan het kunstrgras. Iedere profclub traint al jaren op kunstgras en mag het eigenlijk niet meer als excuus gebruiken. Kunstgras reageert iets anders dan normaal gras, maar de nieuwigheid is er wel vanaf. Wel vind ik dat de norm van de fifa omhoog moet. Het kunstgras van excelsior en Zwolle is bijvoorbeeld een stuk slechter dan in Almelo

20 oktober 2012 om 12:27

volgens mij is juist de sproeitechniek erg in ontwikkeling en wordt dus de noodzaak voor kunstgras kleiner. En dat lijkt me een zeer juiste ontwikkeling. Kunstgras is toegeven aan de middelmaat. Lijkt me, zeker in de top, absolute onzin.
Tegenwoordig leggen ze strakke golfbanen aan in de woestijn, een voetbalveldje lukt prima als dat is wat je wilt. Het is in elk geval wat je zou moeten willen als zelfrespecterende profclub.

20 oktober 2012 om 12:54

Ik ben het met je eens Afcfokke. daarom geef ik ook aan dat ik het "helaas" vind dat de fifa/uefa, kunstgras heeft goedgekeurd.

En grasvelden hebben veel te lijden in de natte en koude maanden. Maar ook daar heb je gelijk dat de techniek er is om dat tegen te gaan. Denk maar bijvoorbeeld aan de grote (wiet)lampen die clubs al gebruiken. door die lampen bijven de wortels van het gras lang. En loop je het gras niet snel kapot..

Er gaat niets boven echt gras om op te voetballen.

20 oktober 2012 om 12:20

Want aan het begin van de competitie is het inderdaad ontzettend relevant om een interviewtje met Sjaak Swart op de Ajax-site te zetten met zijn mening over kunstgras...

Je kan ook op alle slakken zout gaan leggen. Gewoon een 'voorbeschouwing' op de wedstrijd en ja dan komt uiteraard het kunstgras ter sprake en een mening daarover. Of mag men voorafagaand aan een wedstrijd ook niet meer hebben over een imponerende De Kuip, een verre busreis naar Kerkrade, 'utrecht uit altijd lastig', etc.?

20 oktober 2012 om 12:20

hoezo 'kom hier mee aan voor de competitie of vlak erna. en niet als je club er toevallig op moet sspelen'' er wordt 'mister Ajax' toch gevraagd omdat juist Ajax tegen Heracles moet voetballen. Als dit hem niet gevraagd werd zou hij er ook echt niet zo maar op terug komen. Moet hij dan helemaal geen antwoord geven op de vraag omdat dit alleen voor de competitie of vlak erna besproken mag worden?

20 oktober 2012 om 12:20

@ gartnet,

ooit aan gedacht dat hij hier zelf niet mee komt maar dat de vraag gesteld wordt en hij daarop antwoord geeft?
Elke keer weer denkt iedereen dat spelers ed zelf met deze info komen,maar 99% is het een antwoord op een vraag.

20 oktober 2012 om 12:09

Tuurlijk is het niet eerlijk, het is competitievervalsing. Afschaffen dus. Beter een wat slechtere mat dan een kunstmat.

20 oktober 2012 om 12:17

Teams als Ajax zouden juist op kunstgras in het voordeel moeten zijn. Omdat er geen kuilen of vreemde polletjes zijn werkt je positiespel beter.

20 oktober 2012 om 12:22

Klopt over het positiespel, alleen het verschil is dat Heracles ook traint op kunstgras en er dus veel meer ervaring op heeft dan een club die er niet op traint zoals bijna elk ander eredivisieclub.

20 oktober 2012 om 16:44

@tidak tahu

Ja, maar dan hebben ze toch ook minder ervaring op gewoon gras? Je kunt ook gewoon overal een probleem van maken.

ON: Ikzelf vind gewoon gras beter, als je op kunstgras een sliding maakt, ligt gelijk je been open. Als het nu fatsoenlijk gras was, dat je benen heel liet kon ik er mee leven, maar al het kunstgras waarop ik heb gevoetbald was gewoon een drama.

20 oktober 2012 om 12:13

Ook al ben en blijf ik tegen kunstgras. Het Ajax-spelletje komt hierop altijd wel goed uit de voeten. Gesproeid kunstgras betekent namelijk een snellere en gelijkmatigere ondergrond dan gewoon gras, waardoor het balletje snel rond kan gaan. Goed voor Ajax, wat ook gelijk verklaard waarom ze daar altijd gewonnen hebben. En toch mag dat kunstgras van mij per direcrlt afgeschaft worden.

20 oktober 2012 om 12:14

Hij heeft wel helemaal gelijk. Kunstgras is gewoon een veel slechtere variant van echt gras. Het is nu zelfs Ajax gelukt een redelijke mat te maken, dus moet het in een open stadion als dat van Heracles helemaal wel lukken. Maar ja, de sponsor hè

20 oktober 2012 om 12:23

dat Nederlandse sproeibedrijf dat de velden van United, van Ajax, van PSV etc aanlegde legt inmiddels golfbanen aan in de woestijn. Oftewel, alles is mogelijk als je fatsoenlijk gras wilt.
Inderdaad die sponsor is het probleem..

20 oktober 2012 om 12:14

laat het Jan Smit niet horen. Natuurlijk is het competitievervalsing. Als Ajax, Twente of PSV dit had, was er al lang een groot probleem van gemaakt.

20 oktober 2012 om 12:17

Er wordt al jaren bij Heracles op kunstgras gespeeld. Natuurlijk vindt niet iedereen dat prettig, kan ik me best voorstellen. Maar aangezien Heracles zijn uitwedstrijden meestal op gewoon gras speelt, wat zij niet hebben en dus niet gewend zouden moeten zijn kun je denk ik niet spreken van competitie vervalsing. Daarnaast hebben veel clubs de mogelijkheid om op kunstgras te trainen (heracles op gewoon gras) dus het zou geen verschil uit mogen maken.

Tenslotte ben ik van mening dat een beetje profvoetballer om moet kunnen gaan met verschillende soorten ondergronden. En kunstgras heeft trouwens één belangrijk voordeel: Het zal vast niet te lang zijn.

20 oktober 2012 om 12:18

Ach wat een gelul allemaal. Als je selectie Ajax waardig is, hoeven dit soort excuses niet besproken te worden. Ik moet weer denken aan ADO Ajax waar gewoon blijkt dat je weinig kwaliteit hebt en dat gezanik dat het gras een tiende millimeter te lang was. Zou fijn zijn eens op te houden met dit gezanik. Gewoon te weinig kwaliteit en 'that's it'.

20 oktober 2012 om 12:30

Gut o gut o gut.....
Het kunstgrasveld van Heracles is door de Fifa goedgekeurd conform de Fifa Two Star-normering.

En dan komt vlak voor de wedstrijd zo'n fossiel, natuurlijk van ajax, weer eens janken dat er sprake is van competitievervalsing.
Kennelijk zit er met die zwaar middelmatige selectie de schrik voor Heracles zo in dat nu al tevoren een belachelijk aandoende smoes verzonnen moet worden voor eventueel puntenverlies.
Wat een triest clubje toch...

Als ik voor het zeggen had bij Heracles dan wordt er dus niet gesproeid vandaag... dan hebben ze daar in Amsterdam een dubbele smoes.
En bovendien liet ik alle spelers van Heracles hun okselhaar afknippen en voor de dugout van de bezoekers neerstorten. Dan heeft de Boer zijn derde excuus..

20 oktober 2012 om 12:43

ajax wint er al 5 jaar op rij, dus zo bang zullen ze niet zijn. er is gewoon een weekblaadje, de echo, dat denkt ludiek vooruit te kijken op heracles uit door wat (oud) voetbal(st)ers te vragen wat ze van kunstgras vinden. als die vervolgens op persoonlijke noot antwoorden maakt dat ajax in jou ogen tot een trieste club.

zegt veel over jou, kneus. we leven niet in syrie.

20 oktober 2012 om 12:48

Lekker aan het provoceren jochie? Ga anders nog even naar bedje toe..
Swarts krijgt een vraag waar hij zijn eigen mening op verwoord. Dat jij zo'n legende neerzet als een fossiel en gejank van Ajax, dat zegt wat over jou.

Triest mannetje ben je toch..

20 oktober 2012 om 16:09

@shorty1991

hahaha jij noemt iemand een triest mannetje omdat hij een legende als een fossiel neerzet terwijl jij van deze legende niet eens zijn naam kent! Swarts??? wat zegt dat dan over jou??

20 oktober 2012 om 16:15

God wauwie wat erg he als iemand een typfoutje maakt?
Ga ergens anders janken man..

20 oktober 2012 om 16:48

@shorty1991

Jij bent aan het janken kerel, ga een iq van boven de 10 kweken ofzo.

ON: Fatsoenlijk kunstgras mag van mij wel, alleen is dat er dus niet. Gewoon afschaffen en voor een fatsoenlijk veld zorgen.

20 oktober 2012 om 16:52

En vertel mij eens waar ik aan het janken ben dan?
Van mij hoeven dit soort nutteloze interviews ook niet, alleen dat zielige geklaag over Ajax altijd door mensen die Ajax niet uit kunnen staan.. Kan Swart er wat aan doen dat hij zulke onnozele vragen krijgt van een reporter?

20 oktober 2012 om 19:35

@tom12,

Sorry hoor maar je reageert je af op iemand die terecht een opmerking maakt op de onzinnige opmerking van oleguapa. Wat heeft Ajax in godsnaam met de woorden van Sjaak te maken. Ajax zoekt helemaal geen excuus maar oleguapa is hier aan het provoceren en daar mag Shorty toch op reageren? En hoezo heeft Heracles geen fatsoenlijk kunstgrasveld? Ben benieuwd wat jij dan wel een goede kuntsmat vind wat daar in Almelo ligt een aardig goede mat hoor.

@ Oleguapa,

Kap eens met provoceren ... oh ja, de Boer heeft dit juist aan Sjaak gevraagd.

20 oktober 2012 om 14:40

Gut o gut o gut

Is er weer een ajax topic waarop jij je anti ajax gevoelens op kunt uitleven. Als je zo'n grote hekel hebt aan ajax, lees het bericht dan gewoon niet, hoef je je eigen ook niet druk meer te maken en provocerende reacties te plaatsen.

En dan sjaak Swart een fossiel noemen, tsss zeker niet bekend met oude voetballers

Triest figuur

20 oktober 2012 om 12:30

Misschien is dit wellicht iets voor Ajax in de toekomst. Wie weet kan Ajax zich door het positiespel en door de manier van Ajax om te voetballen zich nog beter onderscheiden zowel nationaal als internationaal.

20 oktober 2012 om 12:32

Oh jee, als ze dit gaan verliezen ligt het zeker aan het kunstgrasveld.
En als ze geen punten morsen dan hoor je ze niet.

20 oktober 2012 om 12:49

Ajax wint al geruime tijd in Almelo en ook nu hoor je commentaar op het kunstgras. Er zijn genoeg clubs die commentaar hebben op het gras in Almelo of Excelsior. Nu hoor je het voor de wedstrijd na 5 overwinningen op rij, is het nog niet goed.

20 oktober 2012 om 19:37

@psv,

Heb jij Ajax een excuus horen maken? So whats youre point? Britt Dekker zegt ook onzinnige dingen maar spreek je daar de mensheid ook op aan?

20 oktober 2012 om 12:57

Haha, Sjaak dekt zich alvast in voor het geval Ajax hier punten gaat laten liggen. Nou Sjaak, ik heb je door beste man.

Nee, het is gewoon storend. In Rotterdam, in Almelo en in Zwolle en daarin heeft hij helemaal gelijk.

20 oktober 2012 om 13:05

Tsja en zo heb altijd wat te zeuren. Hij vergeet te zeggen dat kunstgras wel het meest eerlijk is. Nog niet zo lang geleden werd er nog geklaagd dat het gras van RKC te lang was. Vroeger lieten ze koeien grazen en reden met traktoren over de velden heen als ajax op bezoek kwam. In de winter was er vaak geen grasspriet te bekennen op sommige velden. Is Sjaak dat opeens vergeten?

20 oktober 2012 om 13:07

Inderdaad, kunstgras is gewoon een vorm van competitievervalsing. Of allemaal, of allemaal niet.

20 oktober 2012 om 13:25

Bullshit, het veld is goed gekeurd door de fifa, dus pas je maar aan de omstandigheden aan. Iedere club kan zijn veld zo aanpassen als het zelf wil. Er zijn ook geen vaste maten voor de lengte en breedte van een veld; bij de ene club is het veld dus een stuk langer (of breder) dan bij de andere. Daarnaast kun je ook varieren in lengte van het gras en de mate van besproeiing. Om nu te gaan zeiken over competitievervalsing is gewoon calimero-gedrag!!

20 oktober 2012 om 15:41

Calimero-gedrag?? Hahaha laat dat eierdop kuikentje er buiten joh.

De lengte en breedte van het veld, de besproeing, etc zijn zaken waar je op kan anticiperen. De ondergrond in de vorm van kunstgras en echt gras zijn niet hetzelfde. Daarop kan je niet trainen als uitspelende ploeg.
Kijk simpelweg maar naar de geschiedenis van thuisspelende clubs met kunstgras en zet dat af tegen de uitduels van die teams.

21 oktober 2012 om 13:22

Niet met je eens! Je kan gewoon trainen op een kunstgrasveld, ook al heb je een gewone mat in je stadion liggen. Daarnaast kan met de lengte van het gras en de mate van besproeiing op het laatste moment de westrijd nog beinvloed worden (zie ADO - Ajax), met kunstgras kan dat alleen met de mate van besproeiing.
En wat betreft die geschiedenis; hier sla je de plank ook helemaal mis. Als we naar dit seizoen kijken dan blijkt dat Heracles geen extra voordeel heeft van die mat (net als bijna alle clubs halen ze meer punten thuis, maar als je de uit- en thuisstanden bekijkt staat Heracles gewoon op de 9e en 10e plaats, dus geen extra thuisvoordeel) en Zwolle al helemaal niet, die halen meer punten uit dan thuis!!
Ook als je naar de vorige jaargangen kijkt zie je dat Heracles geen extra thuisvoordeel haalt.
Als je spelen op kunstgras als competitievervalsing ziet, dan zijn de andere aspecten die ik noemde dat helemaal.

20 oktober 2012 om 13:51

Tegenstanders van kunstgras zijn bang dat over 10 jaar de echte topspelers van Nederland misschien wel liever op kunstgras spelen. Dan horen deze opa's eindelijk in het groepje thuis die tegen vooruitgang zijn . Als het aan hun had gelegen waren er o.a. geen treinen auto's geweest, maar ging alles nog met paard en wagens.

20 oktober 2012 om 15:42

Dat zal het zijn!

Het is toch simpel, of allemaal wel of allemaal niet.

20 oktober 2012 om 13:56

Waarom zeiken ajaxcieden altijd , altijd een smoes waarom ze verliezen , niet goed genoeg zijn , of als ze niet kampioen zijn geworden ligt het wel weer aan de extra tijd die in 1 wedstrijd niet toegekend werd.
Word echt moe van die mensen. Denk je nou echt dat Messi of Ronaldo niet kan voetballen op kunstgras , als je echt kwaliteit hebt win je gewoon , en punt 2 de meeste ploegen hebben op trainingsveld ook kunstgras dan train je daar een weekje op.

20 oktober 2012 om 14:24

@ismael

Waar praat jij over...? Het is een mening van een oud ajacied en niet van de club Ajax. En ook al wnt Ajax daar al 5 jaar op rij, dan mag iedereen het over kunstgras hebben en ook Mr. Swart.

20 oktober 2012 om 14:27

Vind het gewoon een gezeur dat het "nadelig " is , je moet het ermee doen , de Knvb vind alles best , verder pleit ik ook voor " normaal " gras .

20 oktober 2012 om 14:44

Jij pleit ook voor normaal gras, maar als Dhr Swart er zijn mening over geeft, is het gelijk zeuren en mauwen,

20 oktober 2012 om 16:19

Ik zeur niet dat het nadelig is , ik prefereer gewoon ouderwets voetbal , geen time-outs en rotzooi , gewoon zoals voetbal hoort. Camera's ook onzin spel stilleggen etc , zet er dan maar elke wedstrijd ook 2 bij de goal , helpt meteen tegen schwalbes en duwen in de 16 bij corners etc

20 oktober 2012 om 18:06

Ismail26,

Dus jij mag wel je menig geven over kunstgras, maar iemand die zich volledig bewezen heeft in het profvoetbal moet van jou min of meer zijn mening voor zich houden?

Is dat niet beetje een zielige opmerking van jou?

20 oktober 2012 om 14:38

"altijd een smoes waarom ze verliezen"
Ik zie dhr. Swart nergens zeggen "als Ajax vanavond verliest, komt het door het kunstgras."
Verder is het niet zeiken wat hij doet. Hem wordt gevraagd wat hij van kunstgras vindt door een journalist en hij geeft zijn mening erover. Niks mis mee dus.

En als je "zo moe wordt van die mensen", en je bedoelt daarmee Ajacieden, waarom reageer je dan überhaupt op dit topic?

20 oktober 2012 om 14:21

Nostalgie vs Vooruitgang!

Ook ik vind dat je met modder aan de poten hoort te spelen maar in deze tijd en commerciële belangen denk ik dat binnen 10 jaar meer dan 60% op kunstgras zal spelen.

20 oktober 2012 om 14:46

Als het aan mij ligt halen ze alle teams die op kunstgras spelen bij het begin van seizoen 13-14 uit de competitie, die mogen zich dan inschrijven in een aparte competitie, Voetbal hoort op gras, en niet anders, ook al denken ze daar bij de fifa anders over

20 oktober 2012 om 17:07

Ja goed plan! Laten we dan ook een aparte competitie maken voor teams die in een veredelde sporthal voetballen.

20 oktober 2012 om 16:53

Persoonlijk heb ik liever echt gras ( ben zelf keeper) want je daar beter op terecht dan op kunstgras is mijn ervaring. qua voetbal zelf kan je op kunstgras natuurlijk wel heel snel rondspelen. Maar ik heb toch zef liever het echte gras.

20 oktober 2012 om 17:21

Alsnog moet dit voor Ajax geen probleem zijn, ze hebben namelijk alle wedstrijden op dit kunstgras gewonnen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Ajax

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Ajax7652
2.PSV6960
3.Feyenoord6926
4.Vitesse6426
Voor de complete stand: Eredivisie
SpelersPositieW
Daley BlindVerdediger342
Siem de JongMiddenvelder3412
Toby AlderweireldVerdediger332
Christian EriksenMiddenvelder3310
Lasse SchöneMiddenvelder326
Ricardo van RhijnVerdediger310
Voor de complete selectie: Clubpagina Ajax.
Programma 
Uitslagen
Voor de alle wedstrijden: Clubpagina Ajax.

502 fans
Middenvelder, 21 jaar
SeizoenClubW
2012/2013 Ajax 33 10 0 0
2011/2012 Ajax 33 7 2 0
2010/2011 Ajax 28 6 1 0
2009/2010 Ajax 15 0 0 0
Laatste voetbalnieuws

'Eriksen niet enige doelwit van Borussia Dortmund in Nederland'

Christian Eriksen is niet de enige speler uit de Eredivisie die Borussia Dortmund voor komend seizoen op het oog heeft. Volgens Voetbal International staat ook Nacer Chadli in een schaduwelftal van...Lees verder

In de wandelgangen

Woensdag 22 mei
Barcelona wil in de zomer koste wat kost een topverdediger halen, maar beseft nu dat Thiago Silva gewoonweg onhaalbaar is. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.109375 seconden.