Voetbalzone

'Douglas in Oranje? Voor mij hoeft dat niet, er is hier voldoende talent'

Donderdag, 11 oktober 2012 om 00:00

Louis van Gaal weigerde woensdag om zijn opstelling voor het duel met Andorra prijs te geven, maar de kans is groot dat Douglas in de basis zal starten. De in Brazilie geboren verdediger zit voor het eerst bij de selectie en kan vrijdagavond zijn debuut maken in het shirt van het Nederlands elftal. Virgil van Dijk, jeugdinternational bij Jong Oranje, vindt dat maar vreemd.

/

De verdediger van FC Groningen staat niet achter de uitverkiezing van Douglas voor het Nederlands elftal: "Voor mij hoeft dat niet, Nederlanders horen in Oranje te spelen", zegt Van Dijk in Voetbal International. "Ik vind niet dat een Braziliaan een Nederlands paspoort moet kunnen aanvragen, vervolgens een oranje shirt aantrekt en Nederlander is. Er is hier genoeg talent."

Van Dijk benadrukt dat hij niets persoonlijks heeft tegen Douglas: "Hij is een goede collega en een prima verdediger. Toch denk ik dat het Nederlands elftal hem niet nodig heeft. Er is voldoende kwaliteit, alleen moeten we het wel een eerlijke kans geven. In Jong Oranje lopen veel getalenteerde jongens rond; het ontbreekt ons alleen nog aan internationale ervaring."

Poll

Ik kijk er naar uit om Douglas in Oranje te zien spelen

11 oktober 2012 om 00:02

Is dit een verkapte sollicitatie van Van Dijk - en denkt hij dat Douglas zijn kansen in de weg staat? Over welke andere verdediger van jong Oranje hij het zou hebben, zou ik anders niet 1-2-3 weten....

11 oktober 2012 om 00:03

Dan moet hij hij laten zien dat hij beter is klaar..
Hij is onzeker over zijn plaats denk ik..

11 oktober 2012 om 19:41

VAn Dijk is dan ook een drama bij Jong Oranje. Als er een gelijkwaardige is vn Douglas,zou ik ook de zogenaamde echte Nederlander de voorkeur geven. VAN Dijk is geeneens goed genoeg voor het Surnaams elftal.
BMI en Douglas vind ik een mooi koppel
En het gaat mij er vooral om dat een speler trots is om voor Oranje uit te komen. Meeste spelers doen het gewoon voor hun status maar weinig eergevoel. En dat ontbreekt bij Douglas zeker niet. Hij kan de passie brengen in Oranje.

11 oktober 2012 om 00:23

Naast Van Dijk: Gouweleeuw, Bruma, Nuytinck, Dijks... Niet dat ze nu al klaar zijn voor het grote Oranje, misschien over 2 jaar ook nog niet maar ik durf er geld op te zetten dat minstens 2 spelers van die 5 over 4 jaar beter zijn dan Douglas

11 oktober 2012 om 02:12

dijks is linksback dus in dit verband hoef je hem niet eens te noemen.

viel me ook een keer op dat derksen dijks noemde in de discussie over moisander, iets dat totaal niet serieus te nemen is aangezien dijks een linksback is en moisander een centrale verdediger.
zal wel weer zijn omdat hij groot en sterk is of zo...

11 oktober 2012 om 02:41

het gaat er toch om wie het beste is, en het beste speelt. je moet gebruik maken van de spelers die je hebt. als van gaal denkt dat douglas beter is moet hij die opstellen, klaar.

hij is nu nederlander dus moet je daar gewoon gebruik van maken

11 oktober 2012 om 08:12

Haha, kom op man. Wel Nuytinck en Gouweleeuw opnoemen, maar geen Martins Indi en De Vrij? De Vrij is het grootste talent van alle genoemde spelers, die speelt over 2 jaar gewoon basis in Nederlands Elftal op het WK. Martins Indi misschien linksback of Lcv.

11 oktober 2012 om 08:51

Waarom zou hij hen noemen? Ze zitten nu toch al bij de selectie en niet meer in Jong Oranje? Het ging in het artikel om spelers die nu nog in Jong Oranje zitten en niet al definitief bij de selectie. Onder van Gaal hebben de Vrij en Indi gewoon een vaste plek tot nu toe.

Verder vind ik het niet erg dat Douglas ons nationale elftal komt versterken. Hij is dan wel geen Nederlander, maar hij heeft alles op alles gezet om onze nationaliteit te krijgen en is er super trots op dat hij voor ons mag uitkomen. Ik heb liever een Braziliaanse Nederlander die trots is om Nederland te vertegenwoordigen dan iemand die dat niet is of gewoon de kwaliteiten er niet meer voor heeft.

11 oktober 2012 om 09:08

@ Smk88

"verder vind ik het niet erg dat Douglas ons nationale elftal komt versterken. Hij is dan wel geen Nederlander, maar hij heeft alles op alles gezet om onze nationaliteit te krijgen en is er super trots op dat hij voor ons mag uitkomen. "

Ondanks dat je in bovenstaand stukje positief bent, maak je wel 1 hele grote fout. Douglas is sinds zijn naturalisatie wel een Nederlander. Hij beschikt over het Nederlands paspoort en nationaliteit. Voldoet aan de Fifa eisen om te mogen spelen voor het Nederlands Elftal.

Verder moet iedere speler die denkt dat hij op de plaats van Douglas behoort te spelen maar gewoon laten zien dat hij beter is. Douglas is volgens alle geldende statuten gewoon een nederlander. En heeft dus het recht om geselecteerd te worden en opgesteld te worden.

11 oktober 2012 om 15:19

volgens mij moeten we ons nu kwalificeren voor de wk en niet over 4 jaar

het gaat om nu, en dan is Douglas een goede optie

talenten komen nu tekort

11 oktober 2012 om 07:54

Het zou kunnen dat hij het zo bedoelt, maar eerlijk gezegd vind ik Douglas toch wel een stapje of 10 beter dan van Dijk op dit moment en daarbij is Douglas CV en van Dijck LB. Maar ook Gouweleeuw, Bruma, Nuytinck zijn niet goed genoeg. Allemaal talenten, maar nog niet van het niveau Douglas. Waarbij ik eerlijk zeg dat ik eigenlijk het 'niveau Douglas' al twijfelachtig vind voor de basis van Oranje.

Verder zou van Dijk er verstandig aan doen om dit soort dingen gewoon niet te roepen. Ik ga toch ook niet roepen dat het Nederlandse ras van oorsprong blank is en dat ik vind dat van Dijk daarom niet in Oranje hoort? Het is toch niet aan van Dijk om te beoordelen wanneer iemand voldoende Nederlander is om in Oranje te spelen? Douglas is Nederlander, voldoet aan alle voorwaarden anders had hij zijn Nederlanderschap niet gekregen. Hij heeft een Nederlandse vriendin, zijn dochter is hier geboren en hij woont hier zelf ook al weer 5 jaar.

Of moet je in Nederland geboren zijn uit Nederlandse ouders? Is dat de van Dijk-norm misschien?

11 oktober 2012 om 09:29

Douglas moet eerst maar eens stabiel worden. Daarnaast vind ik hem niet zoveel beter, of zelfs helemaal niet beter als jongen als Nuytinck en Van Dijk. Dan zou ik ook altijd voor een Nederlander gaan.

Waarom blijft VZ eigenlijk melden dat de kans groot is dat Douglas start? Hier heeft Van Gaal toch helemaal niks over gezegd? Viergever en Vlaar zitten namelijk ook nog gewoon in de selectie.

11 oktober 2012 om 15:19

Van Dijk is een CV en geen LB.

11 oktober 2012 om 18:48

@azalkmaar

Omdat hij beter is dan Vlaar en en 100% dan Viergever. En vind het lachwekkend dat je Nuytinck noemt. Geeft al aan dat je meer met de media meepraat dan op eigen inzicht afgaat. Als je wedstrijden van hem ziet,weet je dat hij opbouwend zelfs nog niet sterker is dan Douglas, laat staan verdedigend. Viergever maakt ook veelste te veel fouten. Vond hem tegen Twente echt belachelijk slecht.

11 oktober 2012 om 10:26

wat een geouwehoer allemaal over douglas,hij is nu gewoon nederlander.
of komt het alleen dat die bij fc twente speelt en niet bij ajax of psv.
eerst gewoon afwachten hoe hij het doet en dan pas reageren lijkt me beter.
en wat die van jong oranje betreft,als er een echt goed is komt die vanzelf wel in beeld als die er rijp voor is.

11 oktober 2012 om 15:20

sinds wanneer gaan dit soort spelers die net komen kijken ook al een mening geven over Oranje?

11 oktober 2012 om 00:03

Het is een beetje dubbelop. Het is een prima verdediger (douglas) en hij verdient zeker een kans in het Nederlands Elftal, maar als dit de trend gaat worden, dan laat het Internationale voetbal haar charme los. Voor je het weet heb je over 5 jaar nog twee Zuid Amerikanen hier vijf jaar voetballen met een Nederlandse vriendin, dan zouden die eventueel ook in aanmerking komen voor Oranje. Het is ook oneerlijk ten op zichte van de spelers die we nu hebben.

Douglas heeft zeker kwaliteiten en het is zeker een toevoeging voor Oranje, maar wel met een nasmaakje.

11 oktober 2012 om 07:31

Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Je kan geen spelers neutraliseren om het neutraliseren. Als een 'buitenlander' 5 jaar in Nederland werkt, heeft hij recht op het Nederlands staatsburgerschap en de lusten en lasten die erbij horen. Voor Douglas, heeft ook een Nederlandse vrouw, zijn de lusten de mogelijkheid international te worden.
Sinds hij zijn paspoort heeft is hij een Nederlander, het is niet zo dat elke Braziliaan die nu naar Nederland komt gelijk een paspoort krijgt. Daarbij het gebeurd in heel veel landen, er is wel eens enige discussie, maar veel minder dan in het door moraalridders gevormde Nederland.

Van Dijk had dit in mijn ogen ook niet moeten zeggen, hij probeert nu goedkoop te scoren, omdat het een onderwerp van discussie is. Als Van Dijk vindt dat er betere spelers zijn, dan moet hij die bij de naam noemen. Ik lees overal Gouweleeuw, Van Dijk, Nuytinck en Bruma. De Vrij wordt nog niet eens genoemd overigens, die kan ook nog wel een aardig potje ballen in het centrum. Maar welk van deze spelers is nou echt beter dan Douglas?

11 oktober 2012 om 09:33

De Vrij is nog geblesseerd zoals jij als Feyenoorder zou moeten weten. Maar leukdat hij een Nederlands paspoort krijgt, maar dan hoeft hij nog niet voor Oranje uit te komen. Wat ik het kwalijke vind is dat net nu hij een Nederlands paspoort heeft hij alweer vertrekt. Er is geen enkele garantie dat hij daarna terugkeert in Nederland. Nou sorry hoor maar dat soort gasten hoef ik niet in Oranje te hebben. Hetzelfde als Kalou, zogenaamd voor Nederland willen uitkomen maar er verder totaal geen binding mee hebben. Nee, geef mij maar gewoon de Nederlandse jongens en geen C-braziliaan.

11 oktober 2012 om 09:40

Maar als je geblesseerd bent, heb je ineens geen talent meer? Het ging om de talenten niet wie er op dit moment fit is.

Ik denk dat je je nu wel vergist hoor, Douglas heeft een Nederlandse vrouw, heeft kinderen die Nederlands opgevoed worden en hier naar school gaan. Dat een voetballer vertrekt uit Nederland is een ander verhaal, want Nederland heeft gewoonweg niet de sterkste competitie. Wel grappig dat er in Nederland zo over gevallen wordt, terwijl er in andere landen alleen maar gelobbyd zou worden voor de beste spelers in de basis, no mather what zijn geschiedenis is.
Maar ja Nederland is een land vol moraalridders die als het hun uitkomt moord en brand schreeuwen.

11 oktober 2012 om 10:45

Het ging er ook om wie er op dit moment beschikbaar zijn ipv Douglas. En dat Douglas een Nederlandse vrouw heeft dat klopt, maar wie zegt dat hij daarna met hen terugkeert naar Nederland? In Brazilie, Engeland, Spanje, Italie etc hebben ze ook gewoon goede (internationale) scholen. Ik vind hem gewoon geen Nederlander na 5 jaar, en er is geen enkele garantie dat hij zijn leven na zijn voetbalcarriere op gaat bouwen in Nederland.

11 oktober 2012 om 11:04

Ja maar het is in dit geval niet een speler die super veel toevoegt, vandaar de discussie. Al was het een speler van het niveau Stam of F.de Boer geweest was iedereen er heus niet over gevallen hoor..

11 oktober 2012 om 07:46

Bijna alle top landen doen dat. Bijv Duitsland. met o.a. Oliz, podolski, klose.
Hier bij Nederland hebben we nu ook affaly, maher,

11 oktober 2012 om 07:48

Higauin? Dat is een Argetijn hoor, speelt ook in het Argentijns elftal.

Je kan beter Podolski, Klose noemen dan. Ik vind het ook vreemd dat er hier zoveel ophef gemaakt wordt. Als hij niet goed genoeg is, zal hij niets spelen.

Leuk dat je gaat wijzigen hoor, maar een vergelijking trekken op speles die geboren zijn in Nederland of die op latere leeftijd komen blijft ook vreemd

11 oktober 2012 om 08:47

Higuain is geboren in Frankrijk en heeft hiermee dus de Franse nationaliteit, dus zo slecht was z'n voorbeeld niet. Ken je feiten

11 oktober 2012 om 09:10

Podolski en Klose zijn nu net helemaal geen goede voorbeelden. Vanwege de geschiedenis is het Duitse volk na 1945 over meerdere landen verspreid. Klose en Podolski komen allebei uit Silezië (gebied rondom Breslau) en stammen af van het kleine deel Duitsers dat na de Tweede Wereldoorlog niet uit Polen is verdreven. Om die reden kunnen zij een beroep doen op het krijgen van een Duitse nationaliteit. Derhalve zijn die gevallen veel minder vergelijkbaar met bijvoorbeeld Douglas.

11 oktober 2012 om 09:28

Ik zei alleen dat Higuain in het Argentijns elftal speelt, dus Argentijns paspoort heeft en Argentijn is, daarbij speelt hij zeker niet voor Duitsland zoals poster beweerde...

11 oktober 2012 om 10:00

Een goed voorbeeld in Duitsland is Cacau(hoop dat ik goed spel)hij is nu ook tot Duitser genaturaliseerd. Hij spreekt overigens slechter Duis dan Douglas Nederlands.bij Italie loopt Camoranesi rond(van Dijk Nuytink zijn wel talenten maar hebben weinig internationale ervaring waar Douglas die wel heeft.ik ben wel blij met Douglas omdat de verdediging toch een beetje het zorgenkindje van Oranje is en ik denk dat Douglas een versterking is. Maar dat kun je pas zien als ze tegen een topland moeten uitkomen. Andorra is geen graadmeter.

11 oktober 2012 om 07:59

Ik ben er ook niet voor, het Braziliaans 11 tal haalt hij niet niet en voor hem is het ook makkelijker om Europeaan te zijn om bv in Engeland aan het werk te gaan, als hij goed genoeg was bleef hij gewoon Braziliaan.

Messi woont ook al lang genoeg in Spanje maar die vraagt ook niet de spaanse nationaliteit aan, gelukkig niet zeg dan was Spanje de komen jaren helemaal onverslaanbaar, hij doet dit niet omdat hij goed genoeg is voor het Argentijns 11 tal en ook nooit problemen zal hebben een geschikte club te vinden.

11 oktober 2012 om 08:30

Messi heeft wel degelijk een spaans paspoort! Kijk maar is even http://nl.wikipedia.org/wiki/lionel_messi

11 oktober 2012 om 09:35

Het gaat ook niet om dubbele paspoorten, het gaat erom of een speler wat met een land heeft. Afellay en Martins Indi zijn hier gewoon opgegroeid, hetzelfde geldt voor jongens als Klose, Podolski etc. Dat is heel wat anders dan een import Braziliaan selecteren die hier het minimale aantal jaren speelt om een paspoort te krijgen en daarna meteen gevlogen is.

11 oktober 2012 om 08:51

Spanje werd Europeees - en wereldkampioen met de Braziliaan Senna. Italie werd wereldkampioen met de Argentijn Camonoresi en spelen nu met de braziliaan Motta. etc.
Het is zelfs van alle tijden (puscas, di stafano etc.)

11 oktober 2012 om 09:03

En het grappige is dat Martins Indi ook niet in Nederland geboren is, ook van huis uit Portugees spreekt, maar omdat hij 19 jaar eerder naar Nederland is gekomen beschouwen we hem wel als Nederlander... tuurlijk, ik snap ook wel dat als je in Nederland opgroeit dat anders is dan wanneer je in Brazilië opgroeit, maar principieel is er geen verschil. Douglas heeft momenteel enkel nog de Nederlandse nationaliteit. Mocht Menezes (niet waarschijnlijk, maar toch) opeens denken: "goh, die grote CV van Twente kan er wel wat van", dan kan Douglas niet meer voor Brazilië uitkomen! Wat ben je dan, voetbaltechnisch, na naturalisatie? Stateloos?

11 oktober 2012 om 09:39

Principieel is er een groot verschil, je geeft het zelf al aan. Martins Indi is hier opgegroeid, Douglas is hier eventjes geweest. Hij vertrekt namelijk komende winter of zomer en er is geen garantie dat hij ooit nog terugkeert. Hij is hier dus de minimale periode geweest om een paspoort te krijgen. Dan krijg je zo'n slap argument als dat hij een Nederlandse vriendin heeft, maar die kunnen ook gewoon een leven opbouwen in de Braziliaanse zon. Ik vind dat iemand die hier net 5 jaar is, en behalve zijn vriendin geen enkele binding heeft met Nederland, ook niet in het Nederlands elftal moet uitkomen. Zeker niet als je ook Nuytinck en Van Dijk tot je beschikking hebt

11 oktober 2012 om 09:48

Principieel is het geen verschil. Allebei niet geboren, allebei wel een paspoort.
Dat is het principe. Dus even kijken wat een woord betekent voor je het gebruikt.

Wat je noemt zijn de extra aanvullende dingen waardoor het kan zijn dat het bij de één wel wordt geaccepteerd en bij de ander niet. Maar Douglas heeft niet eens een Braziliaans paspoort meer, dus wat is zijn binding met dat land nog dan?

11 oktober 2012 om 09:53

Principieel is er nu net geen verschil. Wat is de graadmeter voor "binding met Nederland"? Hoe lang moet je in Nederland wonen om Nederlander te mogen zijn? Als je met 3 maanden naar Nederland komt en vervolgens hier opgroeit ben je een Nederlander. Maar bij acht jaar ook, want ik heb niemand horen klagen dat Collins John (geboren in Liberia) voor het Nederlands elftal werd geselecteerd. Maar klaarblijkelijk, gevoelsmatig, bij 19 jaar niet. Waar ligt dan precies die grens? Het is en blijft lastig. De meerderheid "vindt" hier dit of dat, maar of iemand genoeg binding heeft met het land waarvoor hij uitkomt blijft een subjectieve kwestie. Hij is niet hier geweest om een paspoort te krijgen; hij is hier geweest, heeft een Nederlandse vriendin gekregen met wie hij een kind heeft gekregen en zo zijn de jaren verstreken. Velen hier vergeten dat hij de Nederlandse nationaliteit al had voordat hij vijf jaar in Nederland woonde. Als het hem alleen om het paspoort te doen was geweest zoals jij hier suggereert, had hij afgelopen transferperiode al makkelijk kunnen vertrekken, maar hij heeft toen uitdrukkelijk aangegeven voor zijn nieuwe vaderland te willen voetballen.

11 oktober 2012 om 10:48

Principieel is het verschil dat de ene hier is opgegroeid vanaf zijn jeugd en zijn complete betaan hier en de andere niet. Dat zijn vriendin toevallig Nederlands is zegt helemaal niks, die kan ook gewoon mee naar Brazilie of welk ander land hij ook heengaat.

11 oktober 2012 om 11:32

Maar of je vanaf je jeugd hier opgroeit of op een later moment maakt niet uit voor het principe of je de Nederlandse nationaliteit krijgt. Dus dat maakt je niet meer of minder Nederlander. Datgene waar jij op duidt, is een subjectieve maat.

11 oktober 2012 om 00:04

kijk er niet echt naar uit.
Hij heeft zn uitstraling mee, iemand met body achterin kunnen we wel gebruiken. Echter vind ik hem te vaak een ongeleid projectiel die rare fratsen achterin uithaalt.

Bovendien vind ik ook dat Oranje wel Nederlands moet blijven.. Douglas haalt het Braziliaans elftal niet dus komt ie het hier maar proberen, dit gedrag moet gewoon tegengehouden worden.

Onze vriend Van Dijk had wel z'n mond moeten houden, want zelf is ie ook nog niet Oranje-waardig

11 oktober 2012 om 00:23

Jij ook niet, dus Van Dijk kan dit gewoon zeggen.

Ik vind verder wel dat je gelijk hebt over Douglas en het beleid dat de Knvb zou moeten volgen.
Laat dit iets eenmaligs zijn, of nooit een generatie met meer dan 1 zo'n speler. Fifa kan hier regels voor maken?

11 oktober 2012 om 00:56

Tilburgafc

En waarom denk je dat de fifa boven de wet staat? Douglas is geen Nederlander geworden omdat de Knvb regels heeft opgesteld die dat toelaten. Hij is Nederlander geworden omdat hij aan de Nederlandse regelgeving heeft voldaan, om ervoor in aanmerking te komen, een procedure af te leggen en hij is geslaagd daarvoor.

Als je wil dat de Fifa hier iets tegen gaat doen, moet zij zich dus gaan mengen in de politieke discussies, waar wordt besproken wat de voowaarden of regelgeving is voor mensen van het buitenland, die Nederlander willen worden.

En denk jij echt dat de Nederlandse regering zit te wachten op de Fifa? Met de crisis, Griekenland, Spanje en nu ook hun eigen begroting, Aow, Zorg en noem maar op. Die zullen de Fifa keihard uitlachen en vertellen dat ze gewoon moeten oprotten en een paar kilometers afstand moet nemen.

Ik ben niet vaak voor Wilders, maar ik kijk werkelijk uit naar zijn reactie op de dag dat de Fifa zich wil bemoeien met ons immigratie-beleid xD

11 oktober 2012 om 02:24

Wat lul jij nou?

Hij kan nog steeds Nederlander worden en het paspoort aanvragen als hij daar zin in heeft, alleen komt hij gewoon niet het NL elftal in door een bepaalde Fifa regel.

Dat Fifa zich moet gaan mengen met hoe de Nederlandse regering mensen toelaat of een paspoort geeft heeft hier helemaal niks mee te maken.

De Fifa kan gewoon een regel instellen die bijvoorbeeld zegt;

- Je bent geboren in het land
- Je hebt de nationaliteit verkregen voor je 10e levensjaar (of iets dergelijks)
- Je hebt voorouders die de betreffende nationaliteit hebben (niet meer dan 2 generaties ver of iets dergelijks)

11 oktober 2012 om 08:06

Je houd jezelf voor de gek peetvader. Ik ben het 100 procent met Zola eens. Fifa heeft niks te zeggen en gaan zich ook echt niet mengen in een politieke beslissing. De Fifa is machtig maar niet machtig genoeg.

Het nationale elftal is voor Nederlanders, succes als jij een voetbaldefinitie van het woord Nederlander wil bedenken. Pas wel op met wat je zegt want dan begin je een racistische route.

Stel je wordt op vakantie geboren mag je dan nog voetballen voor Nederland? Stel je ouders emigreren naar Nederland uit Duitsland. Dan leef jij 22 jaar in Nederlandmar mag niet in het nl elftal?

Je eigen regels zijn dom en kortzichtig. Kijk verder dan je neus lang is!

11 oktober 2012 om 09:40

Hoe verklaar je dan dat Douglas al een Nederlands paspoort had maar pas vanaf september dit jaar voor Oranje mag uitkomen? Volgens mij heeft hij al meer dan een half jaar een Nederlands paspoort. Volgens mij zijn de fifa-regels dat je 5 jaar in het land moet wonen voordat je er voor uit mag komen.

11 oktober 2012 om 09:44

Stel je wordt op vakantie geboren mag je dan nog voetballen voor Nederland?

Ja, hij zegt zelf als je voorouders de betreffende nationaliteit hebben.

Stel je ouders emigreren naar Nederland uit Duitsland.

Volgens peetvader mag hij dan nog steeds in Oranje als je de nationaliteit voor een bepaald levensjaar hebt verkregen.

Een beetje meer lezen en je had deze antwoorden zelf ook kunnen bedenken. De fifa heeft wel degelijk inspraak hierin. Het kan landen niet verbieden om buitenlanders een nationaliteit te verschaffen uit het eigen land, maar dit betekent niet dat zij automatisch mogen uitkomen voor dat land. Saudi-arabie gaf Ailton (oud-spits van Werder) ooit een paspoort nadat hij 3 maand in dat land woonde. De bedoeling was dat ze met een 'buitenlands' team mee zouden doen aan het wk. De fifa ging dit tegen met de regel dat een voetballer 5 jaar in het land actief moet zijn (of wonen).

11 oktober 2012 om 12:34

Ja Frikx, je kunt regels maken en grenzen stellen.
Dit hoeft helemaal niet racistisch te zijn. Dat er toevallig meer Zuid-amerikanen of Afrikanen hier komen, omdat ze vinden dat ze hier betere kansen hebben is niet mijn probleem. Ik ben daar ook helemaal niet tegen.

Die voetbaldefinitie van een Nederlander moet richtlijnen hebben. Je kunt niet zomaar alles goedkeuren, anders kunnen we net zo goed de landen in clubs veranderen. Lekker spelers van elkaar kopen.

Als je dus 22 jaar in Nederland woont, ben je hier niet omdat jij 22 jaar geleden had bedacht dat je hier een betere kans op het nationale elftal zou hebben. Dat is anders als het geval bij Douglas.

11 oktober 2012 om 00:26

Er wordt om zijn mening gevraagd, en hij geeft naar geweten antwoord. Waarom zou hij z'n mond moeten houden? Jij geeft toch ook je mening, terwijl jou niks gevraagd wordt, dus zou jij eerder je mond moeten houden volgens de logica.. Maar gelijk heb je hoor, iedereen moet hier vooral zijn eigen mening geven

11 oktober 2012 om 02:40

Yeah right Sergeant, en als Douglas straks geweldig staat te voetballen, zie je hem maar al te graag schitteren op het WK. Dan neem je het woord Braziliaan niet eens meer in je mond, believe me. Je bent niet de enige hoor. Wij Nederlanders zijn namelijk erg goed in het bijstellen van onze meningen. Zo tipte 50 van de Vz-leden voor aanvang van de competitie PSV als nieuwe kampioen, maar na de nederlaag tegen RKC in de 1e speelronde, daalde dat ineens naar 35. Inmiddels is het weer gestegen naar 55, bij wijze van. Zo snel kan het gaan.

Laten we dus stoppen met deze discussie en alleen maar hopen dat Douglas fantastisch zal presteren. Eindelijk weer een beer in de verdediging sinds Stam! Ben er van overtuigd dat Douglas onder van Gaal en met spelers als van Persie, Sneijder, VDV en Huntelaar om zich heen, volwassener en rustiger zal worden!

11 oktober 2012 om 00:05

Helemaal mee eens. Al die moraalridders zullen wel weer boven me op duiken, maar ik zie Douglas gewoon als een Braziliaan die nooit het Braziliaans elftal zal halen en daarom maar Nederlander is geworden omdat het een boost zal zijn voor zijn carrière. Douglas is nu wettelijk een Nederlander en hij heeft alle rechten en plichten die ieder ander in ons land ook heeft, maar een uitverkiezing in Oranje vind ik toch te ver gaan.

Bovendien vind ik hem ook geen grote aanwinst voor Oranje, niet constant genoeg, rare fratsen en aan de bal niet sterk. Verdedigend kan die enorm sterk zijn, maar op topniveau mag je gewoon niet constant fouten maken. Hij kan een aanwinst worden als die constant presteert en ook wat meer groei meemaakt, misschien naar een grotere competitie.

11 oktober 2012 om 00:54

Helemaal mee eens.. Al hij nou al jaren hier met zijn ouders woont ofzo, oke dat kan. Maar hij heeft woont hier eigenlijk net en als Twente hem niet had gehaald was hij misschien nooit een Nederlander geworden. Ik geef hier dus ook van Dijk gelijk, gewoon onze Nederlandse talenten de kans geven.

11 oktober 2012 om 09:12

Als de ouders van Bruno Martins Indi niet naar Rotterdam waren verhuisd... zo lust ik er nog wel een paar.

11 oktober 2012 om 00:06

Die man is zelf geen Nederlander. En wanneer ben je een Nederlander als je hier geboren bent? en als je hier 6 jaar woont niet? slaat nergens op

11 oktober 2012 om 00:55

Van Dijk is gewoon in Breda geboren hoor.. Wel degelijk een Nederlander dus.

11 oktober 2012 om 09:14

In dat geval had Clarence Seedorf ook nooit mee mogen spelen in Oranje, als het criterium was geweest dat je hier geboren bent. En dat Juve21 Van Dijk geen "nederlander" noemt, is waarschijnlijk omdat hij bedoelt dat de voorouders van Virgil van Dijk niet allemaal volbloed Nederlanders zijn geweest. En dat hoeft ook helemaal niet. Maar het is wel treffend dat zojuist zo iemand er dan een groot probleem van gaat maken... De geschiedenis herhaalt zich zullen we maar zeggen.

11 oktober 2012 om 00:08

Virgil van Dijk begrijpt duidelijk de situatie niet. Douglas heeft een Nederlandse vriendin, woont al vijf jaar in Nederland en is de Nederlandse taal machtig. Met zijn Nederlandse paspoort erbij is hij gewoon Nederlands staatburger en mag hij voor Oranje uitkomen. Zo kort door de bocht als dat er een Braziliaan moet komen om de defensie van Oranje te fixen is zo simplistisch gedacht van de verdediger.

Daarnaast zouden er dus volgens de theorie van van Dijk dus ook geen allochtone jongeren mogen uitkomen voor Nederland. Sommigen zijn dan bijvoorbeeld niet in Nederland geboren, maar hebben wel de Nederlandse nationaliteit aangenomen. Ze zijn dus wel gewoon Nederlander, maar mogen volgens deze Groningenverdediger dus niet voor Oranje uitkomen. Erg vreemde redenatie!

11 oktober 2012 om 00:12

Achja dit zegt hij eigenlijk gewoon, omdat zijn kans op een plek in het elftal afneemt nu Douglas ook is opgeroepen.

11 oktober 2012 om 00:14

Inderdaad, dit lijkt me pure jaloezie en napraterij van Pierre van Hooijdonk door deze van Dijk. Laat hem maar bewijzen dat hij beter is dat deze Douglas, dan is er niets aan de hand.

11 oktober 2012 om 00:25

Klopt, vind ik ook. Sowieso is dit een domme uitspraak van hem omdat:

1. Wie denkt hij wel niet dat hij is? Dit zijn niet zijn zaken, hij heeft hier niks mee te maken. Daarnaast kom hij pas net kijken bij Oranje.
2. Dit kan leiden tot een naar iets bij de selectie (als ik Douglas was, zou ik niet blij zijn als mijn teamgenoten negatief over mij praten).
3. Zoals jij al zei, als hij zo graag wilt dat Douglas niet speelt, laat maar op het veld zien waarom je die plek meer dan Douglas verdient, ik vind het echt zwak om zo over een teamgenoot te praten.

11 oktober 2012 om 00:59

Douglas komt toch ook net kijken bij Oranje? En hoezo zijn dit zijn zaken niet? Ik weet niet hoe de interview ging, maar zal vast iets zijn in de trant van: En meneer van Dijk, wat vind u ervan dat Douglas in Oranje speelt en dat hij niet jou of de jeugd de kans geeft? Tja wat moet je dan zeggen? Nee de jeugd is lang niet goed genoeg en Douglas heeft het verdiend omdat hij een Nederlander is geworden?

11 oktober 2012 om 08:13

Ik betwijfel ten zeerste of dat daadwerkelijk de vraag was en weet bijna zeker dat ook jij weet dat er niet zo een vraag is gesteld. Jouw argument is dan ook niet echt sterk, want jij maakt er een eigen verhaal van in plaats van in te gaan op het stuk. Maar stel dat dat de vraag was, dan hoef je alsnog niet zo te praten over hem het blijft immers je teamgenoot.

11 oktober 2012 om 00:13

Toch ben ik van mening dat er een naar bijsmaakje aan zit.. als hij goed genoeg was voor het Braziliaans elftal had hij echt geen Nederlands paspoort aangevraagd.
Vraag me af of hij zo nodig 'nederlander' wilde worden, of dat hij dit doet ten gunste van zijn carrière. Wil hem niet gelijk veroordelen, maar zo komt het op mij over.

11 oktober 2012 om 00:18

Als hij goed genoeg was voor het Braziliaans elftal had hij ook niet in de Eredivisie gespeeld. Zo kan je het ook beredeneren hé? Deze man heeft alles gedaan om Nederlands staatburger te worden, heeft zelfs een Nederlandse vriendin. Hij heeft zijn Nederlands paspoort in moet nu ook gewoon behandeld worden als Nederlander. Daarnaast voegt hij qua voetballend vermogen in de toekomst misschien ook nog wel iets toe aan Oranje. Een win-winsituatie dus.

11 oktober 2012 om 08:22

'heeft zelfs een Nederlandse vriendin'.

Haha, je doet net alsof dat een straf is. ;-).

11 oktober 2012 om 00:16

Nederlandse taal machtig is ook weer niet waar. Dan vind ik dat Suarez nog 2x zo goed Nederlands spreekt. Lijkt me trouwens raar als je met iedereen bij Oranje makkelijk een heel gesprek in het Nederlands kan doen, maar niet met Douglas. Voorderest vind ik dat iedereen met Nl-paspoort moet kunnen spelen voor Nederland, maar heb wel voorkeur voor mensen die de taal ook echt kunnen spreken.

11 oktober 2012 om 00:21

Daar moet je het toch echt oneens mee zijn, de beste man volgt al jaren taalcursussen om beter Nederlands te kunnen praten en als je ziet hoe hij nu zich in de media presenteert kan je alleen maar tevreden zijn. Je moet ook wel bedenken dat Nederlands één van de moeilijkste talent ter wereld is om te leren.

11 oktober 2012 om 00:28

Daar ben ik het zeker niet met je eens! 5 jaar!! Ik vond het schandalig hoe hij sprak met de media een paar dagen geleden. Ik vroeg me af welke taal Douglas thuis spreekt met zijn vriendin....

Maar in ieder geval. Van Dijk liet zich door een interviewer leidde om een gefrustreerd antwoord te geven richting Douglas. Mede doordat Pierre min of meer hetzelfde al had gezegd.

11 oktober 2012 om 00:32

Dat interview met de media heb ik niet gezien, dat zal ik dan nog even terug moeten kijken. Ik vind hem over het algemeen goed Nederlands praten; natuurlijk niet vloeiend, maar wel begrijpelijk.

11 oktober 2012 om 00:19

Alleen is Douglas de Nederlandse taal niet echt machtig.... haha.

Zijn redenen zijn een beetje kort door de bocht. Ik begrijp wel wat hij wil zeggen, maar of hij zegt het niet duidelijk of hij is slecht geciteerd. Ik denk echter het eerste. Het gaat er niet om of er genoeg talent rond loopt in Nederland, maar het gaat om de voorwaarden voor dat je voor Oranje kan spelen. Hij voldoet aan de voorwaarden, dus hij mag uitkomen voor Nederland. Ondanks dat hij in Nederland is geboren of het begin van zijn jeugd in Brazilie heeft gewoond.
Wat betreft over hoe van Dijk speelt: niet constant genoeg, veel schoonheidsfoutjes, maar wel potentie.

11 oktober 2012 om 00:30

Vloeiend spreekt hij de taal niet, maar ik vind ook niet dat je dat kan verwachten van hem. Zoals ik hierboven ook al zeg, Douglas heeft al jaren zich proberen te verbeteren om beter Nederlands te kunnen spreken en dat begint zijn vruchten af te werpen. Verder ben ik het trouwens helemaal met je eens, je zegt ook immers ongeveer hetzelfde als ik bedoel.

11 oktober 2012 om 01:01

@ Gutierrez

Het is nogal opmerkelijk te noemen dat je het taalgebruik van Douglas omschrijft als 'schandalig', terwijl je zelf in twee stukjes tekst schrijffout na taalfout maakt.

11 oktober 2012 om 02:52

Nou Reuser, omdat ik misschien zelf géén Nederlands paspoort heb.

On topic:
Ik denk wel dat Nederland met Douglas erbij een betere verdediging zal krijgen. Martins Indi, Vlaar, Douglas, allemaal kopsterke verdedigers.

11 oktober 2012 om 00:10

Zou ik ook zeggen als ik op dezelfde positie speelde, gewoon je mond houden en op het veld laten zien dat jij beter bent dan Douglas, dit zijn niet de zaken van hem. Zo ontstaat er een onnodig naar gevoel in de selectie als dit zo doorgaat, eerst van Hooijdonk al en nu deze een of andere Van Dijk. Mond houden en spelen.

11 oktober 2012 om 00:11

ik weet nietwat ik hiervan moet denken,bijvoorbeeld wat als t een speler van de klasse neymar,messi of ronaldo zou zijn??? denk dat hij dit ook zegt omdat het een concurrent van hem is maar dat is mijn mening

11 oktober 2012 om 00:11

Heb van Dijk bij Grunn en jong Oranje zo vaak dramatisch zien spelen het afgelopen jaar, dat Douglas me wel zeker nodig lijkt..

Als hij bang voor concurrentie is, moet ie zichzelf opstellen door elke week een topprestatie neer te zetten. Maar wat ik begrepen heb leeft ie niet echt voor het voetbal. Dan moet je ook niet mauwen.

11 oktober 2012 om 00:11

Moeten we nu elke dag dat gezeur over douglas aanhoren? Douglas is nederlander deal with it.....men wat vermoeiend. Virgil van dijk, wie is die man uberhaupt?

11 oktober 2012 om 00:15

Aan de ene kant ben ik het eens en aan de andere kant niet.

Als het echt een eceptionele talent is dan zie ik het punt erin... Zie Ozil of Klose bij Duitsland.

Maar in dit geval... Douglas was 3 jaar geleden een aardige verdediger die echt goed was; hij ontwikkelende zich goed maar heeft dat niet voortgezet.

Ik vind Douglas geen eceptionele verdediger die wij persé moeten hebben. Aan de andere kant vind ik Douglas toch wel beter dan Viergever, Heitinga en Mathijsen.(die te oud zijn en de nieuwe generatie de kans moet krijgen.)

11 oktober 2012 om 01:16

Jou voorbeelden kloppen niet. Ozil is geboren en getogen in Duitsland. Klose is ook een ander geval, had als kind al de Duitse nationaliteit en stamt af van een Duitse familie die tijdens de 2de wereld oorlog vestigde in Polen.

11 oktober 2012 om 00:18

Wanneer Douglas in een uitzonderingspositie zou zitten zou van Dijk gelijk hebben. Maar dat is niet zo, Douglas heeft het gewone traject afgelegd om Nederland te worden. En ja als Nederlander kun je in het Nederlands elftal spelen. Ik vind dat wij hier niet zo krampachtig over moeten doen.br Ik heb niemand gehoord over de Belgische zusjes Staelens die in het Nederlands dames volleybal team spelen. En zij zijn louter om sportieve redenen Nederlandse geworden. En wat te denken vd Afrikaanse hardlopers die voor diverse Europese landen uitkomen of de Chinese badmintonners en tafeltennissers en Russische schakers? Het komt dus overal voor maar nu het voetbal betreft is het opeens anders?

11 oktober 2012 om 00:20

ik hoop niet dat hij op zichzelf doelt, want verdedigend komt Van Dijk nog ernstig te kort.

11 oktober 2012 om 00:28

Dit is gewoon ordinair, zielig, goedkoop scoren is om zo zichzelf beetje in schijnwerpers te zetten Hij heeft geen problemen met Douglas, maar schijnbaar weet hij het beter dan V. Gaal. Wellicht kan V. Dijk, naast zijn voetbalcarrière, en nu dus politieke carrière, wellicht ook nog een plekje vrij vinden voor de positie van de bondscoach?

11 oktober 2012 om 01:03

Nogmaals zoals hier boven aangegeven, hoe weet jij nou hoe die interview is gegaan? Waarschijnlijk is hem gevraagd wat hij er van vind dat Douglas in oranje zit en niet de jonge CV talenten die we hier hebben? Ik had precies het zelfde geantwoord.

11 oktober 2012 om 00:26

@umad?

Ozil is gewoon in duitsland geboren dus ik zie het probleem niet want dat zou betekenen dat afellay ook niet in het nederlands elftal mag spelen. Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat douglas bij oranje mag spelen. Het is geen nederlander en dat zal het ook niet worden (dat is mijn mening). Hij is hier niet geboren en heeft geen nederlandse ouders!

11 oktober 2012 om 01:18

Volgens jou mening mogen Bruno Martins Indi en Adam Maher dan ook niet in Oranje. Als jij coach wordt mogen Lukoki en Ola John dan ook thuis blijven.

11 oktober 2012 om 22:30

Nou als zij allemaal in het buitenland zijn geboren en niet een van de ouders van nederlandse afkomst is. Dan inderdaad, dan zou ik hen niet meenemen. Maar als jij geen verschil ziet tussen Martins Indi en Douglas dan weet ik het ook niet meer. Martins Indi is na 3 maanden naar Nederland gekomen. Dat is heel wat anders vind ik. En let op, dat vind ik zeg ik.

11 oktober 2012 om 00:28

Tja....als Douglas beter is dan wat er nu staat, snap ik het wel...

11 oktober 2012 om 00:32

Eens met van dijk, hij zegt genoeg talent dus van dijk bedoelt niet alleen zich zelf . Er zijn nog genoeg andere viergever nuytink donk de vrij bruma martins indi

11 oktober 2012 om 00:40

Hmm Jammer komt best racistis over, maar ja jullie gaan tog zeggen dat het niet zo is, deze jongen wilt gewoon een meerwaarde voor 't nederlands elftal zijn als hij morgen de sterren van de hemel speelt en niet meer weg te denken is uit Oranje is iedereen vergeten dat hij een Braziliaan is.

11 oktober 2012 om 00:45

Liever een in Brazilië geboren genaturaliseerde Nederlander die zich Nederlander voelt dan een in Nederland geboren Turk,marokkaan,surinamer,antilliaan of wat dan ook die zich geen Nederlander voelt.
Van Dijk heeft gelijk talent is er wel maar talent moet rijpen en dat kost tijd en dan nog is het afwachten of het talent ook daadwerkelijk slaagt.
De tijd zal het ons leren maar voor nu is Douglas een goede keus.

11 oktober 2012 om 01:10

Buiten het feit dat Van Dijk een punt heeft, is Douglas nog steeds het slungelige hertje, dat af en toe de weg over steekt zonder op te letten of hij twee koplampen ziet.

11 oktober 2012 om 02:22

Welk punt heeft Van Dijk, beste Shaktar?

11 oktober 2012 om 01:43

Buiten het feit dat van dijk geen gelijk heeft vind ik dat douglas veel verder is dan het zogenoemde talent waar van dijk het over heeft en als nederlands staatsburger daarom een kans verdient. Media vergroten ieder foutje van douglas uit en iedereen praat elkaar vervolgens na. net alsof van dijk nuiytink enzo 90 minuten foutloos spelen. douglas heeft in de afgelopen jaren meer (internationale) topspitsen uitgeschakeld dan de 'nederlandse' talenten voorlopig zullen bereiken. waarom denk je dat wielaert en wisgerhof bij twente voor hun doen zo goed mee hebben kunnen draaien.

11 oktober 2012 om 02:28

Zucht,,, (VZ herhaalt dezelfde zet met gelijke domme mensen,,,)

1. Van Dijk discrimineert! Hij zou voor de Commissie Gelijke Rechten gedaagd moeten worden. Schandelijk hoe hij de vrijheid van een Nederlander wenst in te perken! Schandelijk!

Gelukkig hebben we ook nog vrijheid van meningsuiting hier dus hij mag het zeggen. Maar schandelijk en dom is het wel.

en 2.
En waarom begrijpen weinigen dat dit geen geval Kalou is??? Hier is geen sprake van een versnelde procedure, geen 'snel-nederlander'-wet. Geen opzet door de Knvb noch de overheid. Hier gaat het om een Braziliaan die een Nederlandse vrouw en kind heeft, zich thuisvoelt in Twente en de Nederlandse cultuur en die aan alle eisen heeft voldaan voor het Nederlanderschap.
Toevallige bijzaak: hij mag in het Nederlands elftal spelen!

en 3.
Van Dijk: jij bent het type jongere waardoor Nederland steeds verder achteruit holt. Denken dat je er al bent terwijl je nog een hele weg af te leggen hebt, de uitdaging uit de weg gaan, bang zijn voor je plekkie en dan maar op zaken gaan wijzen die vooral buiten jezelf liggen. Patjakker.

11 oktober 2012 om 07:53

Je overdrijft enigssinds maar je hebt wel gelijk. Van Dijks politieke voorkeur lijkt mij duidelijk maar hij kijkt niet echt verder dan zijn neus lang is. Douglas is net zo Nederlands als ons volgens den haag.

11 oktober 2012 om 02:50

Deze kwestie staat los van zijn kwaliteiten, het gaat erom dat het hij een Braziliaans hart heeft.

11 oktober 2012 om 05:47

hij heeft een nederlands-paspoort is nederlander,dus dat geeft hem het recht voor nederland te spelen.de rest is allemaal B......s........t.
hoeveel mensen lopen er hier rond met een nederlands paspoort( hier geboren,)die nogsteeds het nederlandse taal niet beheersen,en in gebrekkig nederlands zeggen, ( ikke ...........)
dus waarom zo,n heisa,over,douglas,hij leeft niet van mijn centen,hij werk voor zijn geld.
en van die Ikke .............. die leven van mijn belasting centen,en rijden vette bakken.
Er lopen 11 brazilianen in het nationale elftal van qatar.
.

11 oktober 2012 om 05:51

ts een zaak van Fifa.en als die ER Niks AAN Doen,wie zijn wij om te beslissen.
Over Douglas

11 oktober 2012 om 06:00

Nederland-turkeye er zaten 40 duizend :nederlanders: Turkeye aan te moedigen
waarom mag een genaturalisseerde braziliaan niet voor nederland spelen

11 oktober 2012 om 06:08

kortom als Aboutaleb burgemeester in rotterdam kan zijn,
kan douglas ook in het nederlans elftal voetballen,hij heeft geen dubbele,
paspoort ,maar 1 paspoort het Nerderlands paspoort.

11 oktober 2012 om 06:16

Allereerst ben ik een fan van Virgil, maaaaarrr, we moeten eerlijk zijn de laatste jaren hadden we zwakker verdedigers dus was dit een goed besluit voor Nl..br Maarja nu komen opeens : Indi, devrij, vdijk, Gouweleeuw door...

Dusja

11 oktober 2012 om 07:04

Wat een gezeur. Ook hier loopt het voetbal weer achteraan betreft. Blijkbaar kan men in het voetbal nit wennen aan deze vorm van globalisering maar kijk voor de aardigheid eens even naar "onze" atleten tijdens olympische spelen.hoeveel zijn er echt in nederland geboren?
precies, heb ik daar moeite mee? nee

11 oktober 2012 om 07:12

Tja, daar kan je natuurlijk moeilijk onderscheid tussen maken. Afellay heeft ook 2 paspoorten en zo zullen er nog wel meer zijn. Het verschil is alleen dat hij hier niet geboren is.

11 oktober 2012 om 07:20

Zoals hij al zegt, talent hebben we zat. Jammer genoeg kom je er niet alleen met talent!

11 oktober 2012 om 07:50

Mooie woorden van iemand met een arsenal plaatje

maar gelijk heb je hoor. Het is leuk en aardig, dat die jongens potentie hebben.
maar ze moeten nog een hoop groeien.

Nuytink is nu aan het groeien bij anderlecht,
maar ik snap bijvoorbeeld niet dat Douglas wel opgeroepen is, maar een Donk niet.
Zelfde postuur, zelfde positie, zelfde verdedigende kwaliteiten, voetballend beter in mijn ogen.

11 oktober 2012 om 07:33

De fifa kan toch gewoon een maximum stellen aan het aantal 'buitenlanders'. Ik zou het jammer vinden als het hele elftal uit geboren brazilianen bestaat, maar 1 of 2, what's the problem?

11 oktober 2012 om 07:45

Douglas is geen Braziliaan. Douglas heeft een Nederlands paspoort en betaald hier belasting dus is Nederlander. Als je Nederlander bent kom je in aanmerking voor het Nederlands elftal. Snap de commotie niet. Alsof er nu alleen maar echte Nederlanders in het Nederlands elftal spelen.

Als je het niet eens bent dat Douglas Nederlander is dan is dat een politieke kwestie. Hou er wel rekening mee dat hij veel verdient en daarom veel belasting betaald + hij kan zo ergens aan de bak, mist Nederland weer een ton belasting..

Tenslotte kunnen Nederlandse voetballers zich ook laten neutraliseren als ze dat zo graag willen. Ik vind het redelijk conservatief als je hier moeilijk over doet. Hou er maar rekening mee dat het meer gaat gebeuren.

11 oktober 2012 om 07:57

Virgil van Dijk vind dat Douglas niet hier moet spelen want het is geen nederlander.
maar het is natuurlijk lastig om dit geintje vol te houden en hier vaste regels op neer te zetten.

Als kan ik er best inkomen dat je dat vind. je mag uitkomen voor je geboorteland.
Echter is dat niet meer te doen, want waar gaat straks de zoon van douglas spelen?
geboorteland, of geboorteland van papa?

Ik snap best wel dat mensen het hier niet mee eens zijn, maar er moet gekeken worden naar de reden van naturalisatie. Als Douglas in de bouw had gewerkt, had die dan ook de Nederlandse nationaliteit willen hebben.

Een Kalou wordt afgewezen, omdat die niet slaagde voor ze cursus en alleen omdat die dan in oranje kon spelen. Dat vind ik goed.

Maar is iemand nederlander of nederlander geworden om de juiste reden.
Dan kan ik er geen problemen in zien.

Er zijn ook een aantal geboren surinamers in het Nederlands elftal geweest.
die zijn hier opgegroeid en op die manier nederlander geworden.

11 oktober 2012 om 08:13

Ik vind het naïef dat jij denkt dat Douglas Nederlander is geworden voor het Nederlands Elftal. Hij woont gewoon hier en voetbalt al jaren bij Twente. Hij betaald hier belasting en zijn kinderen gaan hier naar school straks. Hij voelt zich Nederlander. Wat is het voordeel van het Nederlands elftal? Hij verdient zat bij Twente.

Ik vind dat geboorteland dat jij aanhaalt ook zo onzin. Stel je verhuist op je eerste levensjaar of je wordt op vakantie geboren..

11 oktober 2012 om 08:41

Volgens mij begrijp je het hele stuk tekst niet helemaal of moet je het even nog een keer goed lezen.

ik zeg nergens dat ik denk dat Douglas nederlander is geworden voor het nederlands elftal.
Verder zeg ik ook nergens dat ik vind dat je alleen voor je geboorteland uit mag komen, en geef ik juist het voorbeeld van een aantal surinaamse voetballers die daar geboren zijn en toen vrijwel direct hierheen zijn gekomen.

Het is niet te doen om alleen "echte" nederlanders te hebben.
Dit gaat al jaren zo.

het enige wat ik aan wil geven, is dat ik het niet vind kunnen als iemand alleen Nederlander wordt, om in Oranje te spelen. dat is bij Douglas klaarblijkelijk niet het geval en daarom kan ik er geen problemen mee hebben dat hij voor oranje uitkomt.

11 oktober 2012 om 08:42

Dat klopt niet, Shorty.
Suriname was een Nederlandse kolonie, dus die spelers hadden vanaf hun geboorte de Nederlandse nationaliteit.
Na de onafhankelijkheid hebben zij moeten kiezen tussen een Nederlandse of een Surinaamse nationaliteit, en hebben voor Nederland gekozen.
De spelers waar jij op doelt zijn dus hun hele leven Nederlander geweest.

11 oktober 2012 om 08:49

pff... wedstrijdje miereneukerij dit.

Het gaat mij erom dat je niet iemand moet beoordelen of die hier geboren is of niet. Het gaat mij erom dat iemand de Nederlanse nationaliteit krijgt om de juiste reden.
En die gasten van een Nederlandse Kolonie zijn daar geboren en hier opgegroeid. ongeacht of het een kolonie was, zijn zij geen nederlander geworden om oranje.
Dat is het enige wat ik probeer te zeggen.

11 oktober 2012 om 09:21

Dat heeft niets met mierenneukerij te maken.
Als je een punt wilt maken en je onderbouwt dat met oneigenlijke argumenten, dan schiet je je doel voorbij en wordt er logischerwijs op gereageerd..

11 oktober 2012 om 11:18

oke Orwell. je hebt gelijk. Mijn voorbeeld klopte niet bij mijn verhaal.

Dus bij deze mijn excuses daarvoor.

Wat ik iig, met het verkeerd gekozen voorbeeld, duidelijk wilde maken.
is dat er een hoop manieren zijn om nederlander te worden. Vaker gebeurd dit op jongere leeftijd dan op de leeftijd van bijvoorbeeld Douglas.

Echter ben ik van mening dat iedereen voor Oranje uit mag komen, mits je niet alleen voor Oranje nederlander ben geworden. Iemand die na de onafhankelijkheid een keuze moest maken voor een nationaliteit, die heeft die keuze om nederlander te worden niet puur en alleen om in het nationale elftal te spelen.

Dus mijn voorbeeld was niet geheel correct nee, nogmaals mijn excuses. Hoop dat het nu wat meer logisch is wat ik bedoel.


11 oktober 2012 om 09:23

@ Frikx, het is juist geen politieke kwestie. Voor het Nederlands Elftal gelden andere "regels". We stemmen toch ook niet eens in de zoveel jaar om te bepalen wie er in de basis moet. En er moeten ook niet verplicht vrouwen in de basis of rekening gehouden worden met ouderen. Principe van gelijkheid telt ook niet.

Het gaat om het verschil tussen club en landenvoetbal en de trots die bij een nationale ploeg hoort. Als een Braziliaan dan voor een ander land gaat spelen, wordt dit onderscheid steeds minder en daar moet het Nederlands Elftal niet aan toegeven.

Is het over 4 jaar leuk om met 2 Brazilianen van Brazilie te winnen? Tuurlijk, maar het wordt wel een stuk minder.

12 oktober 2012 om 15:32

Wat een onzin. Douglas is geen Braziliaan, hij is ook.nederlander. dus je wi.t niet met 2 Brazilianen in Brazilië maar met 2 Nederlanders...

11 oktober 2012 om 08:04

Tja ik denk er net zo over als Van Dijk maar Van Gaal Ron Van Mar wijk helaas niet. Ik snap t niet waarom ze een Braziliaan erbij halen. Is richting ons laat gekomen enkel en alleen om te voetballen en omdat er nog geen buitenlqndse clubs interesse tonen wordt eerst maar ff Nederlander.

11 oktober 2012 om 08:19

De "talenten" zijn op dit moment dus niet ver genoeg, anders had van Gaal ze er dus echt wel bij gehaald. Van Dijk vind ik zelf een erg overschatte speler, heeft vorig seizoen een paar leuke potjes gespeeld, maar daar houdt het mee op. In Jong Oranje stond hij een paar keer aardig te stuntelen.

Douglas heeft al 4 jaar europese ervaring en heeft CL gespeeld. De talenten in Nederland spelen bijna allemaal in de Eredivisie en hebben bijna geen Europese ervaring. Bruma heb ik een aantal keren zien spelen in Duitsland, maar daar ben ik ook nog niet van overtuigd.
Nuytinck doet het volgens mij aardig, maar vind ik nog steeds minder dan Douglas. Vlaar speelt in engeland misschie goed, maar voor het spel van Oranje komt hij tekort.

Douglas staat er in belangrijke wedstrijden bijna altijd, is snel, sterk in de duels en heeft weinig overtredingen nodig. Hij moet alleen wel zorgen dat hij zn kop er bij houdt en dat doet hij de laatste tijd.

11 oktober 2012 om 08:58

Als je niet goed genoeg kan voetballen , is dit ook een manier om de concurrentiestrijd te winnen.

Openlijk benoemen dat je collega geen recht op oranje heeft omdat hij niet de juiste achtergrond (geboorteplaats) heeft. Van Dijk vind dus dat hij als Nederlander meer rechten heeft als andere Nederlanders, puur op basis van achtergrond.

Waar stopt dit. Straks gaat bv Ron Vlaar zeggen dat hij het meest recht heeft op een plek in oranje omdat hij het meest op een authentieke Hollander lijkt.....

11 oktober 2012 om 09:15

Meer recht op een plek in het Nederlands Elftal dan een Braziliaan lijkt me toch logisch. Douglas heeft ook meer recht op een plek in het Braziliaanse Elftal dan Van Dijk.

Het Nederlands Elftal moet bestaan uit Nederlandse voetballers, en dat is Douglas niet en kan hij niet meer worden.

Dat hij voor de wet een "nederlandse burger" is geworden, doet hier niet zoveel aan af.

11 oktober 2012 om 09:50

Je hebt nederlandse burgers en je hebt Nederlandse(uber?)burgers????? Kan je niet helemaal volgen

11 oktober 2012 om 09:54

@ Clay

voor de nederlandse wet is Douglas een Nederlander geboren te Brazilie.

Wat is pakweg het verschil met BMI die Nederlander is maar in Portugal is geboren, of een Clarence Seedorf die in Paramaribo is geboren?

Niets maar dan ook niet. Het enige verschil is dat Douglas langer in zijn geboorteland heeft gewoond. Meer niet.

Regel en wetstechnisch is Douglas gewoon een nederlander.

Hoe ga je om met al die kinderen van al die zakenlui (philips, Unilever etc) die soms jaren in het buitenland vertoeven? Zijn dat ineens ook mindere nederlanders omdat ze zoveel jaar in het buitenland hebben gewoond?

Want een onzin zeg.

11 oktober 2012 om 09:56

@clay: Douglas heeft momenteel net zoveel recht op een plek in het Braziliaanse elftal als Van Dijk. Namelijk geen.

11 oktober 2012 om 10:08

@tubantia, dat zou mooi zijn, scheelt mij een hoop discussie

@ the ref & matnll

"regel en wetstechnisch is Douglas gewoon een nederlander", ben ik mee eens en wil ik ook niet betwisten.

Ik doel dan op een misschien ongeschreven regel; Het Nederlands Elftal hoort te bestaan uit Nederlandse voetballers: spelers die hier hun voetbalopleiding hebben gehad. Dat kunnen in een multicultureel land als NL dus bijvoorbeeld Surinamers, Marokkanen, Portugezen en Turken zijn.

Profvoetballers als Douglas, die specifiek voor hun voetbalcarriere hierheen komen, behoren daar in mijn ogen niet toe. Het verschil tussen een Douglas en een Maher of een Seedorf lijkt duidelijk, gezien de discussie die nu bij Douglas oplaait.

Als ze willen mogen ze van mijn best Nederlander worden, ik ben geen nationalist, maar hiermee komen ze naar mijn mening niet in aanmerking voor het Nederlands Voetbal Elftal. Dan sterft het landenvoetbal op den duur uit.

11 oktober 2012 om 10:22

@ Clay

Jij wilt dus onderscheid gaan maken op basis van wanneer men naar Nederland verhuist? Of ze specifiek hier hun opleiding hebben gehad?

En dan nog beweren dat je niet nationalistisch bent. Je begint over een ongeschreven regel die er niet eens is maar puur in jouw hoofd bestaat. Dat vind ik nog veel kwalijker.

Vind het fijn dat je erkent dat er geen belemmeringen zijn. Dat schiet namelijk al een heel eind op. Wat jij wilt is namelijk een onderscheid maken op basis van beroep danwel opleiding. En dat is bij wet verboden. Namelijk discriminatie.

Hij voldoet aan alle criteria om opgeroepen te worden en te spelen. En jij wilt nu even de wet buiten werking stellen omdat hij hier niet zijn voetbalopleiding heeft genoten.

Sorry hoor maar dan nog durven beweren dat je niet nationalistisch bent is wel heel erg.

11 oktober 2012 om 10:54

Het kenmerk van een ongeschreven regel is dat deze er niet is.

Je reageert als een soort van radicaal zonder enig gevoel voor nuance. Als jij het discriminatie wil noemen, ga je gang. Mensen die bij het minste of geringste om discriminatie roepen vind ik moeilijk om serieus te nemen.

We zullen het dus wel niet eens worden.

11 oktober 2012 om 10:57

@ Clay

Als je je in Douglas had verdiept, had je geweten dat hij in Brazilië amper een voetbalopleiding heeft gehad. Toen hij naar Nederland kwam had hij in Brazilië amper een jaar in georganiseerd verband gevoetbald.

11 oktober 2012 om 12:10

@ Clay

Je verschuilt je achter iets dat er niet is. Zelfs in de verste verte niet. Het is iets zoals jij en met jouw nog wel de nodige het graag willen zien.
Dat is iets heel anders dan gaan roepen over een ongeschreven regel.

Voorbeeldje:
Hoe zou jij omgaan met Mike Havenaar? Immers de beste man is in Japan geboren (hiroshima 1987). Zijn vader is gewoon een Hollander van geboorte maar heeft zich in 1994 laten naturaliseren tot Japanner.
Formeel is Mike Havenaar dus een Nederlander van geboorte. Is tot zijn pakweg 7de jaar nederlander geweest tot de familie zich besloot te Naturaliseren.
Echter kan hij vrij simpel ook de nederlandse nationaliteit verkrijgen. Veel sneller overigens dan Douglas.

Stel dat hij dat doet en hij wordt opgeroepen ga je dan ook dit lopen roepen? Of is het dan weer anders omdat hij eigenlijk van nederlandse komaf is?

De enige band die Mike Havenaar heeft met Nederland is dat zijn vader een nederlander is en hij het land kent van zijn periode bij Vitesse (half jaar) en de verhalen van zijn vader en misschien een paar vakanties. Verder heeft hij natuurlijk zijn complete opleiding in Japan genoten.

Ben benieuwd wat je mening is dan.

11 oktober 2012 om 12:52

Klopt, ik geef hier op voetbalzone mijn mening en die geeft weer hoe ik het graag zou zien.

Havenaar, interessant voorbeeld, lastiger dan het geval Douglas in mijn ogen.

Mijn mening ten aanzien van Havenaar is dat hij zich in eerste instantie op het Japanse Elftal moet richten en ik hem dus niet in mijn categorie "voetbalnederlander"plaats, ondanks dat hij een Nederlandse vader heeft. .

Mocht hij hypothetisch gezien alsnog voor Nederland uitkomen, dan zou ik daar minder problemen meehebben dan bij het geval Douglas, inderdaad vanwege zijn Nederlandse vader. Hetzelfde geldt voor Boccara, die nu voor Oranje u-19 speelt.

11 oktober 2012 om 14:30

@ Clay

Hiermee bevestig je eigenlijk wat ik al gezegd hebt. Je maakt wel degelijk onderscheid tussen mensen.

Havenaar is net zo nederlands als Douglas. Ik zal het je nog sterker vertellen. Havenaar heeft zelfs aangegeven dat hij nederland alleen maar kende uit de verhalen van zijn familie.

De beste man heeft nog minder binding met Nederland dan Douglas en weet waarschijnlijk nog minder van ons land dan Douglas heeft moeten leren voor zijn naturalisatie.

Er zijn gewoon een aantal criteria waaraan volgens de nederlandse wet voldaan moet worden op staatsburger te worden. Om voor het Nederlands Elftal moeten nog een paar aanvullende eisen van de Fifa voldaan worden.
Douglas voldoet aan die eisen. Dus er staat niets in de weg.
Accepteer dit gewoon. Het komt overgrotendeels door ons (met name westerse landen) coloniale verleden dat dit issue speelt.

er moet aan zoveel eisen voldaan worden dat het voor de meeste spelers niet eens interessant is om over naturalisatie na te denken.
Moet je horen hoe wij hier soms al moeilijk doen als een speler van club in nederland veranderd. Dat is de persoon al een verrader en een judas.

De voorbeelden van personen die voor de nationale ploeg van nationaliteit veranderen zijn letterlijk op 10 vingers te tellen. En dan heb ik het alleen om die reden.
Douglas was al met zijn naturalisatie bezig toen Oranje helemaal niet in de picture was. Sterker nog de beste man was bezig zijn plekje te bemachtigen bij Twente.

11 oktober 2012 om 09:40

Helemaal mee eens, ik zit me hier ook gigantisch op te vreten om die nationalisten die zelf vinden dat de ene nederlander danwel beter is danwel meer rechten verdient dan een andere nederlander puur op basis van: ja van wat eigenlijk? Geboorteplaats, hoelang in nederland, ma nl, pa nl, opa nl, oma nl, of wacht we doen het anders: iemand die zich pas na zijn 15 laat naturaliseren is maar 40 nederlander iemand met een "buitenlandse ouder" 50, 2 nl ouders 85 en je bent pas 100nederlander als je overovergrootouders ook de nl nat. hadden. Nederlander = Nederlander met alle rechten en plichten en niet de een iets meer of minder dan de ander. Daar komt in dit geval nog bij dat iedereen schijnbaar weet dat Douglas alleen maar nederlander is geworden zodat hij makkelijker een transfer binnen europa kan maken, de belachlijke stelling dat hij nl is geworden omdat hij dan in het ned11 kan spelen raakt helemaal kant nog wal ik wordt ook geen luxemburger omdat ik dan in een nationaal11 kan spelen. Niemand van jullie heeft Douglas gesproken of kent hem dus niemand hier, incl de snor en zijn companen, weet zijn werkelijke reden ach ik stop ermee hele discussie doet mij aan onze oosterburen in slechtere tijden denken

11 oktober 2012 om 09:06

Daar is die dan, de volgende die hier iets denkt van te moeten vinden. Na Pierre van Hooijdonk is het nu Virgil van Dijk.
Zorg dat je beter word dan Douglas kerel, dan sta je er vanzelf.... je hebt het zelf in de hand. En juist die internationale ervaring waar hij het over heeft dat heeft Douglas wel. Niet geheel onlogisch dus dat hij voorlopig de voorkeur krijgt.

11 oktober 2012 om 09:14

En als dat talent er niet is, gaat het maar eens wat minder misschien. Maar om dan maar Brazilianen er in te gaan gooien is iets wat je natuurlijk nooit moet dan als Nederlands Elftal.

11 oktober 2012 om 09:16

Wat maakt dat nou uit man? Als Douglas het goed doet dan is dat alleen maar in het voordeel. Mocht Oranje in Brazilie de wereldtitel pakken ( zal niet gebeuren ) dan hoor je niemand over het feit dat Douglas eigenlijk een Braziliaan is.

11 oktober 2012 om 09:26

Je hebt er duidelijk voor en tegenstanders van. Jou maakt het niets uit, mij wel. Vind het een hele slechte ontwikkeling voor het (nederlandse) voetbal.

11 oktober 2012 om 09:29

Uhh.. dan juist wel. Omdat hij dan met de Braziliaanse vlag over het veld gaat lopen zwaaien en nog steeds in interviews zegt 'ik heel blij'

11 oktober 2012 om 09:14

Ik wil wel eens zien hoe Douglas het gaat doen. Tegen Andorra zal hij niet beoordeeld kunnen worden maar dinsdag moet Douglas er gewoon staan. Ik heb er alle vertrouwen in, in tegenstelling tot deze van Dijk. Deze man heeft nog niks laten zien en moet dus gewoon zijn kop houden. Als Van Dijk denkt dat hij het beter kan dan moet hij het laten zien. Dit soort teksten getuigt van een vleugje arrogantie, al zalhij het vast niet zo bedoelen.

11 oktober 2012 om 09:25

Ik heb maar niet weer alle meningen gelezen, maar laat ik het volgende ervan zeggen

Volgens alle regels is hij nu een Nederlander die opgeroepen kan worden voor het Nederlands elftal.
Mochten wij dit niet willen, creeeren we 2e rangs burgers die andere rechten hebben als geboren Nederlanders.

Daarnaast wil ik zeggen tegen alle mensen die denken dat het nu misschien wel storm gaat lopen:

Het is een procedure van in elk geval 5 jaar, denken jullie nu werkelijk dat iedere buitenlander, die net niet goed genoeg is voor zijn nationale selectie, hier heen gaat komen en deze procedure gaan volgen om vervolgens te hopen dat ze bij de selectie komen? Daarvoor ook zijn andere nationaliteit inlevert?

Het is toch waanzin te denken dat zoiets gebeurt?

Als laatste, ga je keren tegen de politiek, richt een partij op of ga massaal achter 1 partij staan die dit kan aanpakken, gezien het in de politiek bepaald is.
Wees blij dat het in nederland geen makkelijke en korte procedure is die iedereen wel eventjes zal proberen!

Mijn mening dan nog maar eens:
Douglas is op normale manier Nederlander geworden en heeft doordat hij hier lang genoeg werkt en woont de kans om opgeroepen te worden. Hij moet op basis van zijn voetballende kwaliteiten wel of niet opgeroepen worden, niet vanwege zijn neutralizatie.

11 oktober 2012 om 09:37

Topreactie, hoewel ik er geen goed gevoel bij heb dat hij Nederlander is XD. Wel hele goeie argumenten en strak betoog.

11 oktober 2012 om 09:40

Dit is een eindelose discussie. Kijk eens om je heen dan zul je zien dat er buitenlanders zijn die onze werkplekken in de maatschappij opeisen en die zijn nog geen eens genaturaliseerd en willen dat ook niet. Maar toch staan ze onze talenten in de weg. Dus dit vinden de mensen hier op VZ wel normaal.
Douglas is Nederlander en mag ook werken in het Nederlands elftal.

11 oktober 2012 om 09:48

Goed vergelijk, goede reactie!
Ik ben het dan ook compleet met je eens.

11 oktober 2012 om 10:05

Je hebt uiteraard gelijk, maar toch sta ik hier ook een beetje dubbel in.

In theorie zou het mogelijk zijn dat het Nederlands elftal over twintig jaar met elf voormalige Argentijnen aantreedt in een interland en helemaal wordt weggespeeld door Swahili dat bestaat uit elf geboren Nederlanders.

11 oktober 2012 om 09:55

Het gaat mij er geeneens om of hij Nederlander is of niet, ik persoonlijk vind hem te onstabiel voor het Nederlandse elftal. Hij is "alweer" 25 jaar oud. Natuurlijk zou hij nog 7 jaar mee kunnen, maar persoonlijk vind ik een paar jongere spelers niet veel slechter dan hem. Die kunnen nog veel langer mee. Je haalt hem er nou ook weer niet bij omdat hij zo ervaren is, zoveel grote wedstrijden heeft hij ook niet gespeeld.

Waarom zou hij dan de ontwikkeling van een jong talentje in de weg moeten staan?

11 oktober 2012 om 10:00

Douglas is 24, maar soit... als je Douglas niet in Oranje wilt met dit als redenatie, vind ik dat best wel legitiem. Misschien zouden we daarover eens moeten discussiëren in plaats van over het al dan niet Nederlander zijn.

11 oktober 2012 om 10:06

Ik bespeur een beetje angst bij Virgil. Dat hoeft hij niet te hebben, want Virgil komt voor het Nederlands elftal nooit in aanmerking als je z'n spel ziet.
Ik ben wel met hem eens dat we talentvolle spelers hebben, maar die moeten laten zien dat ze beter zijn Douglas. Ik denk dat Douglas en Marins Indi de toekomst centraal zullen worden.

8 november 2012 om 18:41

Van Dijk kan heus wel voor Oranje in aanmerking komen. Hij is nog jong en is krachtig en is de belangrijkste speler van Groningen. Zeker als hij naar een hoger niveau gaat (psv oid) kan hij zich weer verbeteren en dan zie ik hem echt wel in het Nl-elftal komen, hoor.

11 oktober 2012 om 10:44

Een heel mooi opgezet plan van Douglas ; Hmmmm, in welk land kom ik zo snel mogelijk in het nationale elftal, daar ik hier in Brasilië weinig kans maak ?

11 oktober 2012 om 10:56

Laat van dijk zijn mondje maar gewoon dicht houden en zich gaan concentreren op fc groningen zodat het door beter mee gaat en daarna zich pas bezig houden met oranje

11 oktober 2012 om 11:52

Ik vind het ook helemaal niet nodig dat Douglas bij het Nederlandse elftal zit, vind hem niet echt een versterking, hij maakt soms olie domme fouten die niet te accepteren zijn, naja wie weet is hij in het Nederlandse elftal wel op niveau. Ik hoop dat het hem lukt.

11 oktober 2012 om 12:44

Gouweleeuw, Bruma, Nuytinck vind ik aanvallend veel beter

11 oktober 2012 om 12:52

Ik denk dat Douglas (ondanks dat hij geen "echte" Nederlander is) toch meer temperament heeft dan alle verdedigers bijelkaar. Deze man voetbalt met zijn hart, terwijl spelers zoals Heitinga, Mathijsen en Van der Wiel allemaal verbaasd kijken, wanneer er een tegengoal wordt gemaakt. Douglas heeft tenminste de karakter (wat Frank de Boer ook heeft) om het elftal nog feller te laten spelen. Hij gooit vuur in het spel, wat ik overigens mis in het Nederlandse elftal. Jammer dan men dat gedrag bij Nigel de Jong heeft afgeleerd. Want met zulke type spelers kan je grote prestaties neerzetten, kijk types als Gatusso, Davids, Gerrard, Kahn. Stel: Douglas voorkomt een goal in de finale tegen (alweer) Spanje en hij geeft een dodelijke assist op Van Persie (die de winnende maakt). Praat men dan nog steeds over zijn afkomst? Hypocrieten zijn het in Nederland, wanneer men kan profiteren dan is hij welkom, maar anders mag hij lekker wegblijven.

12 oktober 2012 om 14:28

Ik vind de verdediging van NL echt verschrikkelijk slecht, ze zouden Douglas zeker kunnen gebruiken.
Maar ik ben het met Van Dijk eens en vind het ook eigenlijk een beetje vreemd en jammer dat het zo gaat.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Nederland

Selectie
Actuele wedstrijden
SpelersPositieW
Bruno Martins IndiVerdediger62
Kevin StrootmanMiddenvelder60
Robin van PersieAanvaller55
Jeremain LensAanvaller54
Ron VlaarVerdediger40
Jordy ClasieMiddenvelder40
Rafael van der VaartMiddenvelder44
Voor de complete selectie: Clubpagina Nederland.

54 fans
Verdediger, 21 jaar
SeizoenClubW
2012/2013 FC Groningen 34 2 6 1
2011/2012 FC Groningen 23 3 6 0
2010/2011 FC Groningen 5 2 1 0
Laatste voetbalnieuws

'Twijfel slaat toe bij PSV en FC Twente over felbegeerde verdediger'

Virgil van Dijk heeft PSV nog niet over de streep getrokken met zijn spel. De Eindhovenaren volgen de 21-jarige centrumverdediger al langer, maar volgens Voetbal International is de twijfel toegeslagen nu...Lees verder

In de wandelgangen

Zaterdag 25 mei
Wayne Rooney kan in Parijs een duizelingwekkend bedrag gaan verdienen. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.8105469 seconden.