Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Nieuw stadion in belang van Feyenoord en hele Nederlandse voetbal’

Laatste update:

De KNVB schaart zich achter de plannen om in Rotterdam een nieuw Feyenoord-stadion te bouwen. Dat laat directeur Bert van Oostveen weten aan Voetbal International. Een renovatie van het huidige stadion De Kuip ziet de bond niet zitten. Het plan is om rond 2018 een stadion te laten verrijzen dat plaats biedt aan circa 63.000 toeschouwers.

/

“Een nieuw stadion is in het belang van Feyenoord en het hele Nederlandse voetbal”, laat Van Oostveen weten. “Ons enthousiasme over de nieuwbouwplannen in Rotterdam is groot. Ik heb begrip voor het feit dat De Kuip een historische en ook emotionele waarde heeft. Maar het zou niet goed zijn om aan een renovatie te beginnen die vier tot vijf jaar in beslag neemt.”

“In Rotterdam moet gewoon een nieuwe voetbaltempel komen, zodat Feyenoord aan de hand van dit stadion kan groeien. Het initiatief om De Kuip te behouden, vind ik om die reden dus geen goed idee”, besluit Van Oostveen. Het enthousiasme van de KNVB is mede ingegeven door de mogelijkheid om dan weer een finale van de Champions League te organiseren. Een finalestadion moet volgens de UEFA meer dan 60.000 plaatsen hebben, het grootste stadion van Nederland (de Amsterdam ArenA) heeft er 52.000.

Ik ga voor:

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

In dat opzicht is het voor de Knvb dus van belang dat het stadion er komt. Het stadion van Ajax telt toch 54000 man en niet 52000 als de tekst doet beweren?

Snap de hele commotie er wel van, alleen om vooruit te komen is een nieuw stadion van belang.

9 oktober 2012 om 14:27

52.960 om precies te zijn, maar 53.000 zou dan een mooiere afronding zijn geweest.

Nieuw stadion met 60.000+ zou mooi zijn, maar of er dan ook snel een Cl-finale zal komen vraag ik me af, maar goed, natuurlijk is het dan wel mogelijk en het zou een promotie zijn voor het Nederlandse voetbal om hier een Cl-finale te organiseren.

9 oktober 2012 om 16:50

Is er trouwens wel eens een CL finale geweest in Nederland?
Kan mij niet herinneren namelijk. Wel Uefa Cups finales.
Als de Kuip groter wordt kan de Arena natuurlijk ook niet achter blijven.
Als je daar nou gewoon de grachten dicht maakt met een extra tribune net als nu in de Kuip.
Dan heb je ook ruim 60.000 plaatsen en wordt een WK aantrekkelijker in Nederland.

9 oktober 2012 om 16:58

Ja, in 1998.

9 oktober 2012 om 17:00

Ook zijn er meerdere EC1 finales gehouden in de Kuip. In 1972 en 1982.

9 oktober 2012 om 17:12

@boyaz09

De Arena zal (helaas) wel achter blijven. Het enige wat je nog kan doen , en wat ze ook van plan zijn , zijn de grachten vullen. Daardoor word de capaciteit naar 58.000 verhoogd geloof ik, maar kom je nog steeds tekort. Een 3de ring lijkt me niet haalbaar , en ook bijzonder duur.

Hopelijk maken ze in de Arena wel een keer de keuze om een zelfde constructie als in Dortmund toe te passen. Een terugkeer van staantribunes , die naar zittribunes kunnen worden omgebouwd zodat in de nationale competitie wedstrijden minder snel uitverkocht raken.

10 oktober 2012 om 20:18

de Europa league finale 2012/2013 is in de Amsterdam Arena

10 oktober 2012 om 23:31

@noelson, EL finales zijn er op zich al wel genoeg in Nederland geweest, 2012/13 inderdaad in de Arena, 2006 in het Philips stadion en 2002 in De Kuip, dus in dik 10 jaar tijd in drie verschillende Nederlandse stadions, dus dat is al mooi, maar een Cl-finale is natuurlijk veel mooier en daar voldoet op het moment geen enkel Nederlands stadion aan.

9 oktober 2012 om 20:43

Weg er me ,is niet meer van deze tijd . 3 keer een bekerfinale gezien en heb me alleen maar geergerd . Eten en drinken halen en je bent een half uur onderweg , wc hebben ze volgens mij niet . Nieuw stadion en Feyenoord kan weer meedoen met de top van NL (moeten ze het wel in eigen beheer doen )

Het Nederlandse voetbal ja... benieuwd of Feyenoord het enigszins gevuld gaat krijgen. De achterban van Feyenoord behoort ook niet meer tot de rijkste geloof ik. Het blijft een volks/arbeiders club. Vooralsnog zie ik alleen Ajax in staat om een dergelijk stadion wekelijks vol te laten stromen.

9 oktober 2012 om 14:30

we zijn toch echt vaak uitverkocht vaker dan ajax dus dat zou het probleem niet zijn

on : geen nieuw stadion Feyenoord is de kuip en andersom, dat weghalen is als patat zonder mayo er mist iets

9 oktober 2012 om 15:22

Dan zou ik maar eens beter je best gaan doen, want vorig jaar was dat dus niet zo, ajax had een bezettingsgraad van 97% tov van Feyenoord 88%, zelfs psv zit met 95% boven Feyenoord

9 oktober 2012 om 15:23

@afca013

Idd ja. En dat was niet alleen afgelopen jaar !!

9 oktober 2012 om 15:30

Afca013

Van die bezettingsgraad klopt helemaal niets. Bij Ajax worden altijd alle seizoenkaarthouders meegerekend, terwijl er heel veel niet komen opdagen, lekker objectief dus. Bij Feyenoord moeten er altijd vakken rond het uitvak leegblijven waardoor de bezettingsgraad onterecht dus was lager is.

9 oktober 2012 om 15:34

hahaha en jij neemt die cijfers serieus? Daar worden de seisoens kaarten meegrekend. Gaan er vanuit dat die altijd vol zitten!

Wat dus nieta ltijd het geval is. En kijk je wel eens naar PSV dan weet je dat dit voor geen meter klopt. Ik heb geloof ik nog nooit dat stadion helemaal vol gezien

Maar dat zal een wellen/nietes spel worden. Zijn er allemaal over eens dat Alleen Ajax & Feyenoord de mogelijkheid hebben zulke stadions te vullen in NL toch?

9 oktober 2012 om 17:02

@afca013. En zet de bezettingsgraad nu eens tegenover het no-show percentage? Zullen we wedden dat je heel andere cijfers krijgt?

9 oktober 2012 om 17:17

Het ging hier om het financiële plaatje toch? Of die mensen nou komen opdagen of niet: ze hebben betaald voor hun plek. Overigens vind ik een bezettingsgraad van 88% ook niet dusdanig overtuigend dat er 14.000 plaatsen bij moeten komen (49.000 is maximaal toegestane voor Knvb wedstrijden, ik ga er van uit dat hierop ook het percentage berekend is).

9 oktober 2012 om 17:31

@thomasdelpiero

Die bezettingsgraad klopt wel degelijk , de bezettingsgraad is namelijk niets meer of minder dan het aantal beschikbare plaatsen gedeeld door het aantal verkochte plaatsen. Het verschil tussen het aantal mensen wat komt en een kaartje bezit word het no-show percentage genoemd.

Bij Ajax ligt dit , op zo'n 20 procent en bij Feyenoord op zo'n 10 procent. Zoals je terecht vermelden komt dat bij Ajax doordat seizoenskaarthouders vaak niet komen en hun plaats niet doorverkocht hebben. Wat je over Feyenoord zegt klopt dan weer niet. Tenslotte gaan de vakken rondom het uitvak nooit in verkoop als die als bufferzone dienen. Deze kaarten zijn dus ook nooit beschikbaar geweest , waardoor dat geen enkele invloed op de bezettingsgraad heeft.

Bij Ajax is het vaker uitverkocht dan bij Feyenoord , dat is gewoon een feit. De getallen op teletekst vertellen zowel bij Ajax als bij Feyenoord niks over het aantal aanwezige toeschouwers, maar alleen over het aantal verkochten kaarten.

9 oktober 2012 om 22:28

Die bezettingsgraad bij Feyenoord klopt voor geen meter. Ze gaan daarbij uit van een stadion met een capaciteit van 51.137, terwijl de Kuip met 47.000 en vaak zelfs 45.000 toeschouwers al uitverkocht is. Die berekening slaat dus helemaal nergens op. Meer dan de helft van de wedstrijden van Feyenoord zijn uitverkocht dus een groter stadion zou ook voor een stuk meer supporters zorgen.

9 oktober 2012 om 14:35

Hoezo behoort de achterban van Feyenoord niet meer tot de grootste? Watz ijn je feiten? Als er 1 club in Nederland het vol kan krijgen is het Juist Feyenoord.

Meest trouwe en fanatieke aanhang van Nederland. Ajax zal dat juist nooit vol krijgen zitten nu al niet vol!

Wat heeft arbeider/volks club er mee te maken dan? Het grootste gedeelte van het land is arbeider heh! Dus animo zat dan!

Is geloof ik meer een beetje provoceren wat je hier doet dan er serieus er op in!

Want de achterban van Feyenoord is mega juist!

9 oktober 2012 om 14:48

Niks provoceren. Ik wijs puur op de feiten. Ajax heeft in Nederland de meeste fans. Daarnaast, dacht je dat de toegang tot het nieuwe stadion van Feyenoord gratis was? Dat gaat meer kosten dan de huidige prijs voor een plekje in het stadion. De middenklasse (of daaronder, veel Feyenoorders) heeft in deze crisis juist wat minder te besteden.

9 oktober 2012 om 14:53

Van die 63.000 zal er echt wel een ''goedkoop'' plaatsje tussen zitten. Er wordt heus wel naar gekeken wat de juiste prijs is om de hoogst mogelijk omzet te behalen. En jij hebt het over deze crisis, maar dit stadion is pas rond 2018 klaar. Dan zijn we dus weer zo'n 5 jaar verder. Wie weet is de crisis dan al opgelost, of wellicht een stuk minder.

9 oktober 2012 om 15:06

@fcexclusief : Wat zijn dat feiten van jou?

Ik zie alleen aannamens dat zijn geen feiten hoor! Feiten zijn dingen die waar zijn en een onderbouwing hebben!

Ajax heeft de meeste fans ja dat zeg je goed! Maar Feyenoord de meeste supporters!

Zie bijv. Bayern Munchen meeste Fans in Duitsland maar Dortmund de meeste supporters!

wie zegt dat het duurder zal worden? zijn weer aannamens en geen feiten. Juist dat deze mensen erz itten zorgt er ok voor dat ze er altijd zijn. Want dit is hun alles en niet zomaar een dagje weg! Nee dit is HUN Feyenoord en zullen er altijd zijn!

Tevens ben je er van op de hoogte dat de Rotterdamse haven de grootste inkomsten bron van Nederland is waar ook veel multinationals zitten. dusnieuw stadion is nieuw business plaatsen en meer geld dus ook!

9 oktober 2012 om 15:16

Dat van meeste supporters wordt vooral bevestigd door Feyenoord fans zelf.

Als je kijkt naar de afzet van shirts en de afzet van seizoenskaarten ligt dat bij Ajax hoger. Hoe jij de defenitie van supporters en fans vertaald weet ik niet, maar dat het een zelfgevormde mening is weet ik wel.

Overigens is het een kansloze discussie waarover men het nooit eens kan worden. eerlijk gezegd zal het me worst wezen maar goed.

Ik heb liever materiaal, zoals 2 landstitels op rij enzo.

9 oktober 2012 om 15:26

Gaat hier toch over een stadion vol krijgen? Je bevestigd wat ik zelf ook toe geef?!?!

Ajax heeft meer aanhang net als Bayern meer naams bekendheid in het land/wereld. Hoor je me ergens zeggen dat dat niet zo is dan? Maar het stadion van Feyenoord is altijd tegen wie dan ook goed bezocht net als bij een Dortmund.

Maar hoe jij je reactie moet afsluiten en je naamz elf zeggen genoeg! Puur de arrogantie en afgunst die er weer vanaf druipt. Want je meld niks anders dan ik zelf al zei. Maar moet toch effe een trap na geven. (iets met Calimero ofzo)

9 oktober 2012 om 15:29

Afca...

Je zegt dat het je niets interreseerd maar vervolgens ga je wel 4 alinia's tikken over 2 kleine zinnen van Eerlijk010???

Dat Ajax de meeste suporters/fans heeft is algemeen bekend, daar is geen discusie over mogenlijk....de discusie gaat erom waarom Feyenoord niet een groter stadion vol zou krijgen en waarom er gesugereerd word door fcexclusief dat Feyenoord supporters te arm zijn om een kaart te kopen....

eigelijk ook een kansloze discusie maar goed ;-)

9 oktober 2012 om 16:02

@ eerlijk010 : Dortmund de meeste supporters? Er is vandaag nog een topic geweest over shirtverkoop en Bayern staat daar veel hoger dan Dortmund , hoezo Dortmund meer supporters.....

9 oktober 2012 om 16:34

Je huiswerk wat beter doen, sorry maar er zijn al vaker van die uitspraken gedaan door mensen die er uiteindelijk toch niet van blijken te weten.

Zo is er al eens uitgesproken, door een stadion te bouwen die voor meerdere doeleinden ingezet kan worden, kan de prijs relatief gunstig blijven.

Verder zijn de mogelijkheden om aparte gezinsvakken uitgebreider te maken in het nieuwe stadion, sta tribunes (nieuwe stijl) toe te passen, waardoor je goedkoper, doch in een nieuw stadion voetbal kan kijken. Daarbij is de achterban van Feyenoord niet per definitie minder rijk dan van Ajax. De achterban zit verder dan alleen Rotterdam, daarbij is de haven ontstaan door arbeiders en er zitten toch behoorlijk wat multinationals nu.

Het gaat helaas weer over dan wel Ajax, dan wel Feyenoord. Kijk nou eens niet als vergelijking maar als verrijking.

Een nieuw stadion levert extra geld op, waardoor er makkelijker spelers behouden/aangetrokken kunnen worden, dit is beter voor de competitie. Zal de concurrentie niet stil kunnen gaan zitten, waardoor er een boost komt van onder de top. De Cl-finale zou naar Nederland kunnen komen, wat toch een behoorlijke verrijking zou zijn voor het Nederlandse voetbal.

Ook ik als Feyenoord was bij de eerste keer horen niet te spreken over het verlaten van de Kuip. Echter ik heb me er eens in verdiept en ben uitgegaan van mijn achtergrond (bouwkunde). Daaruit blijkt dat de complete constructie aangepast moet worden en dat de eventuele derde ring op de huidige Kuip zelf dragend moet zijn. Tevens zal je bij gereedkomen van de verbouwing nog steeds achter de feiten aanlopen, omdat je gewoonweg te weinig ruimte achter je tribunes hebt. Het klinkt allemaal hard, maar het moderne voetbal kan niet meer zonder geld. Een stadion hoort ook bij een club, maar die is alleen te exploiteren als je als club een (hyper)modern stadion hebt, waarin buiten de wedstrijden om ook andere activiteiten plaats kunnen vinden. Hoe zuur ik het ook vindt dat de Kuip dan niet meer de thuisbasis zal zijn, ben ik nuchter genoeg om te weten dat dit één van de laatste kansen is om echt door te stromen terug naar de top. Als je gaat verbouwen, dan hang je nog aan de onderkant van de top en begint het hele verhaaltje vanaf 1990 gewoon weer opnieuw.

@johnboy lezen wat eerlijk010 schrijft!

9 oktober 2012 om 16:38

Pffff Lezen is moeilijk heh!

Ikz eg toch heel duidelijk dat Bayern meer fans heeft in Duitsland en de wereld dan Dormund! Alleen dat het Dormund stadion dus wel voller is en altijd uitverkocht is!

staat toch geloof ik heel erg duidelijk in de tekst?!?!

9 oktober 2012 om 17:01

"sta tribunes (nieuwe stijl) toe te passen, "

Zal helaas niet gebeuren is pas onderzocht, overigens moet je dit niet willen. Als Feyenoord sta tribunes wil invoeren mag er alleen nog daar gestaan worden (vak x). Op de vakken W en Z wordt dan geacht dat iedereen gaat zitten, hier zal streng op moeten worden toegezien.

Over het wel of niet verbouwen zullen we nog twee maanden moeten wachten.

9 oktober 2012 om 17:52

Wat is dit 'nieuwe stijl' sta tribunes waar je het over hebt? Feyenoord mag helemaal geen sta tribunes bouwen want dat mag niet als je Europees speelt.

9 oktober 2012 om 17:57

Meest trouwe aanhang? Hoe dat zo? Hoezo zijn supporters van Groningen, NAC of Twente niet trouw of minder trouw??
Zo'n onzin..omdat het in het verleden zo'n grote club was en ze het mooiste stadion hebben roepen sommigen gelijk maar dat ze het meest trouw zijn???

10 oktober 2012 om 13:11

Verdiep je even in de termen fan en supporter.
Ajax heeft meer Fans dan Feyenoord ja, dat zal. Maar als je het gros van die Fans vraagt wie er onder de lat staat bij Ajax, zal een groot deel die vraag beantwoorden met van der Sar.

9 oktober 2012 om 14:38

Mwoah dat moet Feyenoord ook wel lukken toch? De oude Kuip had zelfs een oorspronkelijke capaciteit van 65.000. Hoop staanplaatsen natuurlijk maar wel gewoon elke week vol volgens mij.

9 oktober 2012 om 15:01

@ansjo, Klopt helemaal. En bij een groter stadion kunnen er dus ook goed goedkopere kaarten komen voor de "arbeiders".

Verder heeft Rotterdam het grootste werk gebied avn Nederland en de grootste Arbeiders markt dus dat komt goed.

9 oktober 2012 om 14:39

ajax heeft misschien meer supporters door heel het land waaruit de meeste supporters die ajax alleen op tv zien. bij feyenoord zit het stadion altijd vol in voor en tegenspoed. met echte supporters. hoe vaak zien we niet dat ajax stadion vol krijgt door middel van uit tripjes van school/voetbal. dus denk toch echt dat het in rotterdam harder zal lopen als in amsterdam

9 oktober 2012 om 15:01

Afgelopen wedstrijd Ajax-utrecht zat het stadion niet vol.

9 oktober 2012 om 15:19

komt omdat de ajacieden daar niet zeker zijn van een overwinning en dan komen ze niet!
nee zonder gekheid, is ook een minder aantrekkelijke wedstrijd voor ajax en het was natuurlijk een half een wedstrijd.

9 oktober 2012 om 15:03

Sorry maar je heb het bij andere reacties over het feit dat jij op feiten wijst.....welke feiten???

a. benieuwd of Feyenoord het enigszins gevuld gaat krijgen
a. Vooralsnog zie ik alleen Ajax in staat om een dergelijk stadion wekelijks vol te laten stromen.
Ook Ajax heeft niet wekelijks een vol stadion, zelfs tegen Utrecht was het niet uitverkocht, geeft verder niets, maar dit is pas een feit.

b. De achterban van Feyenoord behoort ook niet meer tot de rijkste geloof ik. Het blijft een volks/arbeiders club
Ja Feyenoord staat bekend een volks/arbeiders club te zijn, echter zitten er supporters vanuit heel het land en zelfs van buiten nederland en niet alleen Rotterdam.....dat is pas een feit

Voordat je begint over feiten moet je die wel eerst kennen....verder denk ik dat Feyenoord en Ajax de enige twee clubs zullen zijn die een stadion van dit formaat zullen vol krijgen.

9 oktober 2012 om 15:26

Ik zag zondag bij Ajax - Utrecht anders heel veel lege plekken in het stadion. Uiteraard stond er op teletekst wel weer 50.000 toeschouwers, maar dat klopt ook nooit.

9 oktober 2012 om 17:40

@fcexclusief:

Sowieso vind ik je opmerking over de supporters van Feyenoord van zo weinig niveau dat ik daar maar niet over doorga, gaat helemaal nergens over.

Ik zal wel heel kort uitleggen wat een volks cq arbeidersclub is:
Het verschil tussen volksclubs zoals Feyenoord, NAC en Utrecht en zogenaamde "elitaire" clubs zoals ajax zoals hierboven in jouw verhaal vermeld is dat de supporters van volksclubs alles voor hun club overhebben, de stadions van volksclubs zijn doorgaans goed gevuld met supporters die alles voor hun club overhebben, zowel in goede als in slechte tijden.

De nieuwe Kuip krijgt 63.000 stoeltjes, reken maar dat er gemiddeld 58.000 a 60.000 toeschouwers zullen zitten.
In de laatste jaren waar het helemaal niet voor de wind ging met Feyenoord zaten er altijd gemiddeld 44.000, als het nieuwe stadion er is zullen er zoals dat normaal is met mooie nieuwe stadions zeker minimaal 10.000 toeschouwers meer komen, een seizoenskaart van 400 per persoon zal geen probleem zijn om op te hoesten door de supporters, het zijn inmiddels echte arbeiders die van hun club houden, in voor en tegenspoed....

9 oktober 2012 om 17:55

De tijden dat er een groot onderscheid was tussen volks en elitaire clubs is allang geweest. Van oorsprong is Feyenoord inderdaad een volksclub , en Ajax meer een elitaire club. Maar door de jaren heen is voetbal een brede volkssport geworden. De verhoudingen zullen misschien iets anders liggen , maar ze zullen een redelijke afspiegeling vormen. Zeker omdat Ajax al jaren de enige profclub van Amsterdam is valt het onderscheid eigenlijk helemaal weg.

Zo hoort voetbal ook te zijn in mijn ogen , een brede volkssport die voor iedereen toegankelijk is.

9 oktober 2012 om 19:05

Kom je nog uit de jaren 20?! Alsof wij rotterdammers armoedige vieze havenarbeiders zijn die sneaky hun voedselbonnen inruilen om een wedstrijdkaartje te kunnen krijgen. Het centrum staat vol met kantoor panden en winkels net als elke andere stad plus havenarbeiders verdienen meer dan het gemiddeld kantoorvolk.

10 oktober 2012 om 14:58

Joh dat is dus de arogantie waar ik zo doodziek van word! Zonder onze Rotterdamse simpele haven arbeiders zou Nederland de helft van haar Economie missen!

De grootste haven van het westen nogs teeds. Het land is niks zonder doorvoer van goederen. Een paar de Nederlands grootste bedrijven hebben hun hoofd vestgingen in het lullige Rotterdam zitten.

Maar wij zijn en blijven hier trotse haven/transport arbeiders!

Feyenoord moet een nieuwe stadion bouwen en niet de kuip renoveren, renoveren is duurder dan een nieuwe stadion.

Het zal toch mooi zijn als er champions leugue finale in de nieuwe stadion van feyenoord wordt georganiseerd.

en als feyenoord supporter hoop je toch dat feyenoord een champions leugue pakt.

ik zeg Hopen, dus geen domme reactie zetten.

9 oktober 2012 om 14:41

Die reactie van jou komt een beetje dom over. Doe alsjeblieft iets aan je taalgebruik.

Je zult het zelf wel niet weten maar het is een nieuw stadion en Champions League.....

9 oktober 2012 om 14:56

Renoveren was zeker niet duurder dan nieuw bouwen, het zou ook geen 4 tot 5 jaar duren zoals deze balgehakt hierboven zegt.

Ik heb de petitie getekend omdat ik vond/vind dat er nog steeds geen duidelijkheid is, Red de Kuip heeft gezegd dat Feyenoord niet eerlijk is tegenover hun achterban dat renoveren wel degelijk een mogelijkheid is en dat het goedkoper zou zijn als nieuwbouw, het aantal plaatsen zou met 20K verhoogd kunnen worden.

Ik kan beide standpunten wel begrijpen, wel ben ik bang dat wanneer het nieuwe stadion er is de supporters die nu de sfeer maken weg worden gestopt zoals bij bv Ajax is gebeurd, ergens hoog in een hoekje in de tweede ring.....(sorry maar ondanks de actie van 410 is de nieuwe F-side nog steeds niet zoals het hoort te zijn).
ZE zeggen dat wij, de supporters, inspraak krijgen in het nieuwe stadion......na alle leugens de afgelopen jaren geloof ik daar niet echt veel van.

Verder geeft Feyenoord ook aan dat het nodig is om bv de catering te verbeteren...hij zegt, willen jullie dan niet sneller geholpen worden....als je wel eens in de rust iets heb willen kopen in de Kuip zal je zien dat er verdorrie maar 1 meisje staat die tig man moet helpen, elke keer als ik precies in de rust wat te drinken gaat halen mis ik een deel van de tweede helft...en dat komt echt niet door de "oude" Kuip hoor...
Zet gewoon meer personeel daar neer.....

Dus de Knvb wil enkel en alleen een groter stadion zodat ze ooit een Uefa-cup of Champions league finale mogen organiseren? Waar je zin in hebt. Misschien ook even stilstaan hoe een stadion in de toekomst bij de club gevuld kan worden. Niks lelijk dan een modern stadion met te veel lege plekken. Bij een nieuw stadion komen inderdaad hogere toegangsprijzen en wat Fcexclusief al zegt, het Feyenoord publiek behoord al niet tot de rijkste inwoners van Nederland.

Ik zou zeggen, Knvb, bemoei je er niet mee.

9 oktober 2012 om 14:42

Hoe kom je er in vredesnaam bij dat het Feyenoordpubliek niet tot de rijkste van Nederland behoren? De meesten zullen niet in de quote500 staan maar wat jij zegt slaat nergens op. Of ken jij een onderzoek waarin de inkomens van alle supportergroepen zijn onderzocht?

9 oktober 2012 om 14:52

Probeer eens te lezen waar het echt omgaat en niet iets kleins uitgebreid toe te lichten. Je hebt dadelijk nou eenmaal een stadion van 70.000 dat betekent meer kaarten vverkopen die door alle modernisering een stuk duurder zullen uitvallen. De sponsors kunnen dat wellicht ophoesten en zullen natuurlijk wel in de quote 500 van je staan. Het gaat om een grote merendeel van de 'normale' bezoekers. Dat ik mijn twijfels heb of die een middagje 'nieuwe Kuip' kunnen veroorloven waag ik te betwijfelen.

“In Rotterdam moet G.e.w.o.o.n een nieuwe voetbaltempel komen, zodat Feyenoord aan de hand van dit stadion kan groeien. Het initiatief om De Kuip te behouden, vind ik om die reden dus geen goed idee.”

Ik denk dat deze zin de naïviteit van Bert van Oostveen wel laat zien.

9 oktober 2012 om 14:31

Jah?? Waarom wou de gemeente dan 2 jaar geleden nog een stadion van 85.000 zitplaatsen bouwen voor het binnenhalen van de WK finale.

9 oktober 2012 om 14:34

Mag ik vragen wat je hier mee bedoelt? Het idee dat van Oosteveen het vanzelfsprekend acht dat er een nieuw stadion gebouwd wordt zodat de Knvb iets heeft om mee te pronken?

9 oktober 2012 om 14:39

Ik neem aan dat van Oostveen de plannen van Stadion Feyenood wel heeft ingezien, hun kunnen dus beoordelen of het een deugdelijk plan is. Als ik nu zie dat alle organisaties: Knvb, Stadion Feyenoord, Feyenoord, SC Feyenoord voor een nieuw stadion zijn lijkt mij het een goed plan.

9 oktober 2012 om 14:45

Oke komt ie:
-knvb: wat hebben hun met Feyenoord te maken? Niks. Heel leuk voor ze een nieuw hypermodern stadion in Nederland, waarmee ze dan denken een CL finale naar Nederland te halen. (levert weinig op voor Feyenoord)

-De N.v.: Alias Van Merwijk, stadiondirecteur, wil een nieuw stadion omdat het goed is voor zijn eigen fijne portemonnee. Wil nog steeds niet aangeven waarom verbouwen slechter/onmogelijker is dan nieuwbouw en vertelt ook niet waar de 300 miljoen vandaan komt en hoe dat terug betaalt moet worden. Op dit antwoord moet je minimaal nog 2 maanden wachten.

-De S.c.: Hebben weinig in te brengen in dit concept.

9 oktober 2012 om 14:53

- Knvb heeft er heel veel mee te maken, omdat hun bepalen waar de bekerfinale en wedstrijden van het Nederlands Elftal naar toe gaan. Zulke wedstrijden leveren minimaal 500.000 op voor Stadion Feijenoord. Lijkt mij toch een belangrijke partner.

- 300 miljoen komt van financiers en banken en wordt terugverdient met wedstrijden en andere evenementen. Dat geld wordt op dit moment bij elkaar geraapt. Voor het renovatieplan is 0,0 euro beschikbaar. Dat van Merwijk er zelf beter van wordt is helemaal kul en ga ik niet op in.

- Sportclub weinig in te brengen, wat een onzin. Hun zijn grootaandeelhouder van de Kuip. Als hun niet mee willen komt er geen nieuw stadion.

9 oktober 2012 om 16:45

Ja en hoe ga je dat geld terug betalen? Concerten en finales leveren dus altijd geld op? Lees dit even:

Manchester Utd and Take That boost £100m Wembley revenue

inshare
Email
Monday 8th October 2012, 4:22am
Michael Bow
Wembley Stadium boosted its turnover to a record of nearly £100m last year, helped by a £3.5m windfall from Take That’s sellout tour and the 2011 Champions League final between Manchester United and Barcelona.

The group behind the 90,000-seat stadium posted pre-tax profits of £83,000 versus a £12m loss the year previously. The small profit came after it received a £5.9m business rates rebate, which prevented the firm from falling into the red.

The stadium’s record turnover – up to £99.6m from £92.3m in 2010 – was sent higher by Take That’s record-breaking eight night ‘progress Live’ tour as well as the Uefa Champions League final between Barcelona and Manchester United. Club Wembley, its membership programme, also added £2.5m to revenue.

9 oktober 2012 om 16:54

Wembley kan toch ook rond komen (in een stadion die 3 keer zo duur was) en Stadion Feyenoord heeft daarnaast nog 18 extra wedstrijden per jaar te vullen die Wembley niet heeft.

9 oktober 2012 om 17:15

Gast hoeveel bewijzen moet je nog hebben dat er maar een nihile winst te behalen is met een voetbalstadion?

Euroborg N.v. de beheerder van het stadion van FC Groningen verkeerd in financiële problemen en de organisatie achter het stadion van FC Utrecht is failliet...

De Knvb predikt alleen voor eigen parochie en hoopt met zo'n stadion nog eens een CL finale te bemachtigen. Om een stadion met 63000 mensen te vullen moet Feyenoord dus tussen de 15000 en 20000 extra kaarten per wedstrijd gaan verkopen. Het zit nu al zelden helemaal vol. Ik zou het zonde van de sfeer vinden.

Het zou mij overigens niet verbazen als tegen de tijd dat het stadion af is dat de Uefa een nieuwe norm hanteert van 70000 toeschouwers waardoor het alsnog niet geschikt is.

9 oktober 2012 om 14:34

Daarom kan het stadion nog verder uitgebreid worden, daarnaast is het voor de Knvb heel interessant: Voor wedstrijden van Oranje, Bekerfinales, EK door heel Europa etc.

9 oktober 2012 om 16:45

ik weet niet of jij voetbal kijkt op een tv of op het aquarium, maar de legen plekken zijn in hoofdzaak naar het uit vak. er is voor de wedstrijden vaak nog maar voor 2 a 3 vakken nog een paar plekken te verkrijgen, dit zijn de gezins vakken. verders gewoon weg vol.

kom met feiten en bewijzen, of zwijg gewoon aub.

9 oktober 2012 om 22:59

Dat is niet waar wat je nu zegt. Ongeveer de helft van de wedstrijden en ik denk zelfs nog wel iets mee, zijn uitverkocht. Afgelopen wedstrijd tegen NEC zat het ook gewoon helemaal vol. In een aantal wedstrijden lijkt alleen niet zo omdat soms een deel van de vakken achter het doel vrijgelaten moet worden. Dat is voor de veiligheid als er veel uitsupporters mee komen.

Wat wordt de capaciteit van de Arena als de grachten worden opgevuld? Zal dat de 60.000 halen? Anders gelijk doen zodat er 2 stadions in Nederland kanshebber zijn om die finale te hosten.

en hoe precies is een nieuw stadion voor Feyenoord een belang voor het hele Nederlandse voetbal? Het zal me persoonlijk worst wezen of er een nieuw stadion komt in Rotterdam.

9 oktober 2012 om 14:55

Het zal jou inderdaad een worst zijn, maar de organisatoren van de grote toernooien (ek, WK, CL, EL) kijken in de eerste plaats of de stadions capabel zijn voor een finale. Mocht er in de toekomst besloten worden om een finale in de nieuwe Kuip te houden, dan zal dat dus goed zijn voor het Nederlands voetbal. Nu kun je je altijd afvragen wat dit nu precies waard is, maar positieve reclame is het zeker.

9 oktober 2012 om 15:02

Klopt, maar de angst bestaat ook dat het nieuwe stadion er gewoon lelijker eruit komt te zien. Dwz, veel beton, het dak wat de sfeer geeft van een zaalvoetbalstadion etc. Misschien is die angst niet terecht, maar juist op basis van de fraaie Kuip van dit moment, vind ik het jammer dat de Uefa tegenwoordig teveel kijkt naar de randvoorwaarden van een stadion (capaciteit, veiligheid, aanwezigheid mcdonalds, gelegenheid tot seminars...kan wel ff doorgaan) i.p.v dat ze kijken hoezeer het stadion een geweldige voetbalsfeer biedt. En op dat gebied voldoet de Kuip in mijn ogen ook volledig. Daarom hoeft van mij zo'n champions league finale organisatie niet zo nodig in Rotterdam. Laat andere steden dat maar organiseren als zij daar zo goed in zijn.

Helemaal met Van Oosteveen eens. Ik ben een Feyenoorder en ik wil ook gewoon een nieuw stadion. Het renoveren kost alleen maar meer geld en dan heeft De Kuip in de toekomst veel meer onderhoudskosten. Tijdens die renovatie mogen er ook weer geen 45.000 kaarten verkocht worden, het kost dus alleen maar meer. Het zo laten als het nu is, is ook geen optie. We moeten gewoon met de tijd mee en doorgroeien. Plus het feit dat we dan een groter stadion hebben dan Ajax.

Heeft iemand enig idee wat er bij een nieuwe stadion met de Kuip gaat gebeuren? Onder wie zijn beheer gaat dat vallen? Want als Feyenoord (of het bedrijf achter de Kuip) bij een nieuw stadion nog steeds moet onderhouden schieten we er nog steeds veel mee op.

9 oktober 2012 om 15:28

Destijds was het idee om er appartementen van te maken, maar ik weet niet of dat nog steeds het plan is, maar 1 ding is zeker, het blijft geen kostenpost voor Feyenoord, anders hebben ze er nog niks aan.

9 oktober 2012 om 15:37

Denk dat, dat idee voor de gemeente (omdat van hun de grond is) nog steeds de beste oplossing is. Maar we moeten natuurlijk wel afwachten hoe de woningmarkt er dan bij staat.

Bouwen dat ding.......met je tijd mee gaan is een pre. We hebben allen 75 jaar genoten van de Kuip en het is nu tijd voor een Jacuzzi!!!

Dit is ook het beste voor Feyenoord, dan kunnen ze financieel doorgroeien en de aansluiting met de top terug vinden. Dat gaat echt niet lukken in de oude Kuip, alle nostalgie ten spijt. Maar ook voor het Nederlands voetbal is dit een goede stap. Ik bedoel, het is sinds 1996 geleden dat er een nieuw modern stadion is gebouwd. PSV bouwt niets, Twente verbouwde het stadion alleen en overige clubs hebben een doorsnee Europees stadion die je ook terug zult zien in Denemarken, Belgie of Zwitserland. Dit hebben we keihard nodig, anders zijn we over tien jaar een soort Belgie twee, met verpauperde accomodaties die niet meer voldoen.

Wat ik mij afvraag dan.

Wat gaat er met de Kuip gebeuren? Wordt het een evenementen hal pur sang of word het afgebroken?

9 oktober 2012 om 17:06

Blijft staan, wordt hier en daar wat opgeknapt zal net als het Olympisch stadion in Amsterdam gebruikt worden voor bepaalde evenementen. Zo zal misschien kunnen gebeuren dat de Kuip finale stadion blijft voor Knvb-beker, en niet het nieuwe stadion, en dat er andere toernooien gehouden gaan worden.

Tenminste dat is van wat ik er van begrepen heb, en ik hoop dat ik het goed heb. De Kuip is een monument opzich. Zou zonde zijn als het gesloopt wordt voor een nieuwbouwwijk.

9 oktober 2012 om 17:18

Het blijft monumentaal erfgoed, waarvoor nog een invulling gevonden moet worden.

10 oktober 2012 om 00:40

Ik hoop het ook, is een stuk voetbal historie.

Kan iemand mij uitleggen wat er mis is met renovatie van de kuip. Waarom een heel nieuw stadion? Gezien de resultaten vind ik het ook nog is niet eens prioriteit nummer 1 voor Feyenoord. Laat ze is eerst weer aansluiten bij de top!

9 oktober 2012 om 17:08

Nieuwbouw gaat langer mee dan een renovatie (beton en staal zijn al 75 jaar oud), voor nieuwbouw is al het geld beschikbaar en voldoet aan alle eisen die Feyenoord heeft.

Verbouwing is op dit moment onbekend hoeveel het kost, omdat het bedrag van 120 miljoen wat overal genoemd wordt nergens op gebaseerd is omdat hun de eisen van Feyenoord, Knvb, Uefa, Fifa niet weten. Daarnaast weten ze niet wat de bouwkundige staat van de Kuip is. Feyenoord speelt 4 jaar lang in een bouwput en er is geen geld voor beschikbaar. Vergeet niet dat er voor de verbouwing in 1994 ook geen enkele bank/bedrijf was die er ook maar een cent in wou investeren omdat ze niet verwachten dat er een gezonde exploitatie mogelijk was.

Die banken/bedrijven zijn nu wel bereid om er 300 miljoen!!! in te steken, dan lijkt mij dat hun er veel vertrouwen in hebben dat er een gezonde exploitatie mogelijk is. En dat in een financieel moeilijke tijd. Daarnaast zijn alle bestuurslagen van Feyenoord voor nieuwbouw en nu ook de Knvb.

9 oktober 2012 om 17:23

1. De 300 miljoen is nog niet bij elkaar. Volkert en Wessels kan max. 240 miljoen ophoesten de andere 60 miljoen moet van de gemeente komen. De meerderheid van partijen in de gemeenteraad wil daarom eerst dat Feyenoord een financieel plaatje presenteert.

2. Eisen omtrent zichtlijnen zijn reeds aangepast.

3. Ze hebben de benodigde informatie niet gehad vanuit kamp Van Merwijk. Waarom weet niemand. Maar ik denk dat je zelf wel het een en ander kan bedenken ;-)

4. Verbouwing duurt 2 ipv 4 jaar.

5. De banken en bedrijven willen er zoals bovenstaand helemaal nog geen 300 miljoen instoppen. Daarnaast, denk je dat ze dat voor niks doen? Een schuld van nog geen 50m heeft Feyenoord bijna de kop gekost dan nu nog even 300m lenen? Is dat verantwoord?

9 oktober 2012 om 18:52

1 Wachten tot november hoe het precies zit
2 Eisen zijn aangepast doordat Feyenoord zei dat het onjuist was, maar dit heeft wel tot gevolg gehad dat er een hoek van 40 graden nodig is (hier zit niemand graag op lijkt mij)
3 De informatie uit onderzoeken worden niet opebaar gemaakt omdat ze daar niet toe verplicht zijn, maar deze kunnen ook zeer gevoelige informatie bevatten die niet naar buiten mag komen.
4. 2 jaar lijkt mij heel optimistisch, als je skyboxen wil bouwen op een eigen fundering + een 3e ring en er ook nog gevoetbald moet worden want je moet nog steeds een minimaal 40.000 zitplaatsen behouden.
5. Schuld in een BVO is heel iets anders dan schuld met een onderpand (het stadion)

Betaalt de Knvb dan ook mooi even mee?

Hoezo is het goed voor het Nederlandse voetbal dan?? Dat het goed is voor Feyenoord snap ik, maar wat hebben andere Nederlandse clubs eraan, of supporters van andere Nederlandse clubs???
Leg me dat eens uit...?

Ik denk dat nieuwbouw op langere termijn meer opbrengt dan continue renoveren.

Stel je gaat het renoveren en na vijf jaar is het klaar. Dan zul je daarna over 10 of 15 jaar weer moeten gaan renoveren. Ok, nostalgie, emoties, goede herinneringen, het is allemaal heel erg leuk. Maar wil de club er financieel en sportief op voor uit gaan, dan moet je wel een nieuwe stadion bouwen. Een nieuw modern stadion staat er gelijk voor 50 jaar en langer.

Nederland wordt al ingehaald door landen uit het oosten. Polen heeft al nieuwe grotere stadions, Rusland gaat straks volgen en eventueel Turkije (ek?). Rotterdam is zowat de finale-hoofdstad van Europa. Met 10 EC finales en een EK finale in het verleden. Wil Rotterdam de finale-hoofdstad blijven van Europa dan is een nieuw stadion nodig.

Een nieuwe Kuip kan volgens mij al binnen 10 jaar worden terugverdiend.
- meer toeschouwers inkomsten
- EC finales
- detailhandel in het stadion
- bedrijven in het stadion
- horeca/bioscoop/casino in het stadion
- verdubbeling van skyboxen
- concerten/evenementen
- grotere sponsoren
- beter afgescheiden uit-vak. (dus minder stewards en/of agenten nodig)
-etc.

Maar goed men kan ook zeggen, we renoveren de Kuip, minder inkomsten etc. We behouden de nostalgie en we hoeven niet perse te groeien.

Als Rotterdammer vind ik dat ze niet moeten zieken en gewoon door moeten gaan met het leven voor sommige betekent dat voetbal het zij zo. Is het betaalbaar vooral doen. Gaat het de burger geld kosten d.m.v. Gemeenschappelijk geld niet doen. Kom op mensen het is maar een spelletje meer niet. Wel een leuk spelletje moet ik eraan toevoegen

Nogal logisch dat het stadion van feyenoord vaker vol zit dan de arena,je hoeft immers aanzienlijk minder plaatsen te vullen toch?

Beste meneer van Oostveen,

Komt het Nederlands Elftal dan ook weer eens naar Rotterdam. In deze wk kwalificatie alleen maar de wedstrijd tegen Andorra. Want je kan wel wat leuk willen daar in Zeist maar tis wel eng hoor aan de Maas.

Het idee van een nieuw stadion zie ik ook wel zitten hoor. Nostalgische gevoelens aan de Kuip heb ik ook. Het blijft een machtig gevoel om van die trap, het Stadion in te stappen, maar we moeten wel vooruit. Het plan "red de kuip" zag er op tekening mooi uit. Maar als het niet voldoet, dan moeten we niet blijven hangen in sentimenten.

@druu een bioscoop lijkt me niet handig, die zit er al recht tegenover. Een casino zo ver buiten de stad lijkt me ook niet rendabel. Daarbij Holland Casino heeft al een vestiging in Rotterdam. Ook op Concerten hoeven we niet zo te rekenen. Zoveel van die grote stadion concerten zijn er niet meer. Er wordt vaker voor een grote hal (ziggo / Ahoy) gekozen. De arena heeft eigenlijk alleen nog maar de toppers en Arnhem alleen maar Symphonica . De stadionconcerten zijn volgens mij voltooid verleden tijd.

Kortom het geld moet uit voetbalgerelateerde zaken komen. En dan niet uit een CL finale, zo 1x in de 10 jaar. Maar gewoon gegeneerd door de mooiste club van Nederland.

Het heeft ook zo zijn nadelen. Zo'n groot stadion komt uitsluitend buiten bewoond gebied, zoals een industrie terrein (zie Ajax). Dus veel voordelen voor de commercie in Rotterdam zal er niet direct zijn, hooguit de supporters die de binnenstad intrekken na een wedstrijd.
En gaat Feijenoord dat stadion vullen elke wedstrijd of gaat het een groot stadion met vele lege zitplaatsen worden? En het belangrijkste hier is of er gemeenschapgeld gebruikt gaat worden.
Zolang Feijenoord (of een derde commerciele partij) alle kosten voor eigen rekening neemt, zal het mij verder een worst zijn. De enige manier waarin belastinggeld gebruikt kan worden, is wanneer er een financieel voordeel is voor de belastingbetaler.

In alle andere gevallen, veel success feijenoord. Elke club moet doen wat het wil doen en de supporters bepalen achteraf of het de juiste of verkeerde beslissing was.

een nieuw stadion hoeft helemaal niet iets slechts te zijn.
het gaat erom dat de sfeer goed is.
en laten wij nou net "het Legioen"hebben en dus altijd een fantastische sfeer creeren..
hoe dan ook het is goed voor de club, het is goed voor de stad rotterdam en het is goed voor nederland als voetbal land. iedereen vaart er wel bij dat dit doorgaat. waarom zou je dan met oude rommel doorgaan en miljoenen voor een renovatie risceren terwijl een nieuw stadion wederom helemaal eigen gemaakt kan worden.
stilstaan is geen vooruitgang en zal feyenoord dus ook niet beter worden dan dat ze nu zijn als we de kuip blijven houden.
ik ben dus voor een nieuw stadion.
hoe eerder hoe beter.

Natuurlijk heeft een nieuw stadion zijn voordelen. Maar wat de Feyenoorders, inclusief mij, erg steekt is de hele besluitvorming rondom het plan. Als eerste roept het bestuur heel hard dat ze alle opties hebben onderzocht om te kijken naar een renovatie en wordt de boot met initiatiefnemers voor de renovatie afgehouden. Vervolgens komt er een gesprek en worden de plannen afgeschreven als "amateuristisch". Dit vind ik bijzonder respectloos tegenover de mensen die de moeite nemen om het stadion te beschermen.

Ten tweede zijn er allemaal kul argumenten genoemd om het nieuwe stadion te verwezenlijken. Zoals bijvoorbeeld de concerten die tegenwoordig nauwelijks in voetbalstadions plaatsvinden. Daarnaast de interlands die eens in de zoveel tijd plaatsvinden. En vervolgens het binnenhalen van een Champions League finale, die dan één keer in de twintig jaar zal plaats vinden in de nieuwe Kuip. Met alle respect, maar dit zijn misschien 10 extra dagen in het jaar dat de Kuip gevuld zal zijn.

Vervolgens komt van Oostveen met het meest belachelijke argument ooit: “In Rotterdam moet gewoon een nieuwe voetbaltempel komen, zodat Feyenoord aan de hand van dit stadion kan groeien. Het initiatief om De Kuip te behouden, vind ik om die reden dus geen goed idee”. Dus omdat een nieuwe Kuip er Moet komen, is dit een goed initiatief? Tuurlijk Bertje.

Daarnaast lees ik veel berichten als "de supporters maken de sfeer". Ik geef die mensen deels gelijk, maar aan de andere kant klopt hier geen reet van. Kijk naar het ó zo sfeervolle Kyocera stadion. Als de Kuip niet meer te redden is, laat het dan tenminste bestaan. Veel mensen zullen het niet begrijpen, maar er is iets met dat machtige gebouw.

Je zult nu wel denken van daar heb je er weer één met het is het mooiste stadion blablabla. Maar met alle respect, ik zat in dat sfeerloze koekblik in Eindhoven en daar is niks imponerends aan. Totaal geen ambiance. Als je bij de Kuip aankomt is dat al anders. Het stadion heeft iets magisch. Dat is niet na te maken. Nooit niet. Ook niet met de geweldige steun van Het Legioen. Als je er niet geweest ben, snap je niet waar ik over praat. Zo dicht op het veld, een stadion waarin je je medespelers niet eens kan horen coachen als het terkeer gaat. Het stadion waarin de club Feyenoord vleugels krijgt en zich aan elke tegenstand kan meten. Het stadion waar legendes als Moulijn, van Hanegem, de Wolf en anderen de bal hebben beroerd.

Ik ben bang voor een dood nieuw stadion...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren