Voetbalzone

'Iedereen praat elkaar nu na, het grote geld tegen die kleine calimero's'

Maandag, 8 oktober 2012 om 09:30

Ajax verloor een kleine week geleden van Real Madrid en velen vonden de 1-4 nederlaag in de groepsfase van de Champions League wel logisch. Immers, Real heeft veel betere spelers onder contract staan en door het verschil in de financiën zijn de verschillen enorm toegenomen. Willem van Hanegem wordt een beetje moe van laatstgenoemd excuus: "We beginnen dat aardig te overdrijven."

/

Het budget van Real is veel groter dan dat van Ajax, maar Van Hanegem begrijpt niet waarom men zich daar steeds achter verstopt. "Misschien om het gevoel te creëren dat er geen beginnen aan is en dat we maar moeten berusten zolang we niet allemaal over precies evenveel geld beschikken. Iedereen praat elkaar nu allemaal na, het grote geld tegen die kleine calimero's uit Nederland. Was het vroeger anders dan?", vraagt Van Hanegem zich af in het Algemeen Dagblad.

"Tussen 1969 en 1975 was het Nederlandse clubvoetbal de baas in heel de wereld en ook toen hadden clubs als Inter, AC Milan, Real Madrid en Bayern München veel grotere budgetten dan wij", herinnert De Kromme. "Hoe konden we toen beter worden en blijven? Door te geloven in onze eigen spelopvatting en door kei- en keihard te trainen. Dat kan nu nog steeds, ook al bleven destijds spelers langer bij een club dan nu het geval is."

8 oktober 2012 om 09:33

ja ik geef van hanegem groot gelijk de clubs die nu veel meer geld hebben hebben al jaren meer geld dan de nederlandse clubs dat was in 95 niet anders toen ajax de cl nog won..
en toen liepen ook al bij andere clubs de beste spelers in 95 alleen stond het bij ajax goed georganiseerd.

8 oktober 2012 om 10:04

Helemaal mee eens! ik denk dat Nederlandse clubs of misschien alle clubs voorbeeld kunnen nemen van porto en in wat mindere mate Benfica! Deze clubs verkopen bijna elk jaar hun top spelers voor mega bedragen maar hebben binnen no time een bijna gelijkwaardige vervanger gescout die vele malen minder kost. Ze hebben een perfect beleid met combinatie van jeugd en gerichte aankopen van zeer talentvolle buitenlanders.

Het probleem is verder dat men zich altijd bij voorbaat neer legt bij een nederlaag en al voor tekent als nederlaag niet te hoog uitvalt. In 1995 stond Ajax et borst vooruit in Bernabeu en had zoiets van kom maar op Real! Het feit dat spelers na 90 minuten voetballen als eerste shirt van Ronaldo willen geeft al aan hoe slecht de mentaliteit eigenlijk is.

8 oktober 2012 om 10:15

Shirtje ruilen doet iedereen altijd... ik heb niemand gezien na de wedstrijd die een sprintje maakte naar Ronaldo toe om zijn shirtje te vragen.... a'la die wedstrijd van Barca tegen een duitse ploeg waar meerdere spelers in een keer een massa sprint naar Messi maakte.
Je moet niet overdrijven vind ik!
Ook al speel je met je borst vooruit, als Nederlandse ploeg zijnde win je echt niet van Real, zelfs voor een gelijkspel is een wonder nodig.

8 oktober 2012 om 10:18

Nou Hoesen bijv. moest gelijk vermelden dat hij zo jammer vond dat hij te laat was om shirtje te ruilen. Als je in je zelf geloof t schiet hij die bal gewoon erin. Ik heb geen ene speler ook niet overtuigend een duel zien aangaan. Tuurlijk heeft Real een beter ploeg en ze maken meer kans om te winnen maar mij gaat het meer om manier waarop je verliest.

8 oktober 2012 om 10:19

@irriducibili420;

Fc Porto is een beetje slecht voorbeeld... slechts 6 Portugezen in een selectie vol met Zuid-amerikanen. Ze steken daarnaast ook diep in de schulden door al die aankopen.
Dit geldt voor alle Portugese clubs trouwens. Ajax moet terug naar de basis, maar dat duurt schijnbaar nog even. Geen Beneliga of iets dergelijks...
In Portugal gaan ze het nog wel merken en wellicht dat over enkele jaren dat beleid van Benfica en Fc Porto ineens niet meer zo 'scoort'.

8 oktober 2012 om 10:33

Porto en Benfica zijn juist door dit beleid hun schulden aan het wegwerken, goedkoop scouten en duur verkopen.

On: Natuurlijk heeft het geld wel invloed, als een team als Ajax een topper scout dan is hij na 1 seizoen weg. Zo kun je na elk goed jaar weer aan een nieuw team bouwen terwijl de rijke clubs gewoon vasthouden aan de beste spelers...

8 oktober 2012 om 11:23

Volgens mij gaf Hoessen aan dat zelfs Ronaldo zijn shirt niet mocht hebben. Liever je debuut shirt dan één van Ronaldo.

8 oktober 2012 om 11:59

Hoe kom je eraan dat Porto financieel schulden heeft ze maken elk seizoenen financiele klapper. Ze hebben maand terug Hulk voor ruim 40 moljoen verkocht!

8 oktober 2012 om 10:12

Dus jij beweert dat het voetbal sinds 1995 niet veranderd is ondanks het geld?
in de jaren 90, werd er beduidend minder uitgegeven dan dat er nu gedaan word.
Nee je moet je er niet achter verschuilen, maar als een club 200 miljoen uitgeeft in 2 jaar tijd en daarmee wereldspelers van formaat binnenhaalt, dan ben je toch echt kansloos.
Misschien dat Van Hanegem(die ik overigens wel hoog heb zitten)anders had gereageerd als Feyenoord tegen Real had gespeeld...

8 oktober 2012 om 10:21

De kromme deelt geen sneer uit naar Ajax maar vind het juist jammer dat Nederlandse clubs het in de CL zo slecht doen. Waarom speelt een club als Cluj beter en gedurfter dan Ajax. Waarom speelt Bate Borisov wat voornamelijk uit wit russische spelers bestaat beer dan de nederlandse clubs. Waarom staat er Porto elk jaar terwijl ze bijna elk jaar hun topspelers verkopen!

8 oktober 2012 om 10:30

Ik bedoel ook niet dat het om Ajax gaat, je kan Ajax vervangen door Willem 2 als je wilt.
Maar het principe blijft hetzelfde.
Wat PSV vroeger ...naja 5 jaar terug of zo iets, tegen Arsenal... zo speelde ze niet in de Eredivisie.
Soms lijkt het wel of clubs een CL modus hebben waar ze opeens totaal anders gaan spelen.
Ajax heeft dit ook, maar tegen clubs als City, BVB en Real is dat gewoon lastiger dan tegen bijvoorbeeld een Lyon, Fiorentina of Cluj.
In de subtop kan Ajax zeker wel wat klaarspelen in de CL, maar tegen de topteams niet.

Even nog over porto, porto heeft 200 scouts, en ik ben er bijna zeker van dat 199 in zuid amerika actief zijn...
Ajax focust zich blijkbaar alleen op scandinavie.

8 oktober 2012 om 10:31

Irriducibili420

Omdat Porto onze 'topspelers' weg koopt. Onze topspelers zijn tegenwoordig 22 jaar die nog aan hun carriere moeten beginnen. Zodra ze een klein beetje niveau halen, worden ze weggekocht.

Willem vergeet dat hij (als een van de grote spelers van Nederland) 95% van zijn carriere in Nederland heeft gespeeld. Dus ook zijn topjaren.
Zo zijn er veel meer Nederlandse grootheden die niet of nauwelijks in het buitenland gespeeld hebben, maar altijd in de Eredivisie gebleven zijn.

8 oktober 2012 om 10:51

Je zou het hele stuk op het AD moeten lezen, wat hij zegt is dat er wel degelijk iets niet goed zit bij Ajax omdat de zelfde problemen terug te zien zijn tegen Utrecht.
Het gaat hem idd niet alleen om Aajx, maar hij nam Ajax als voorbeeld omdat ze dezelfde dingen fout doen tegen Real als tegen (met alle respect) een veel minder Utrecht, hij vind dat ploegen vroeg willen storen om zo weer in bal bezit te komen maar de achterhoede komt ook bij Aajx gewoon tekort om snel te kunnen handelen zodra ze onder druk staan.
En dat is ook zo, zodra de tegenstander en of dat nou Real is of Vvv, druk zet op de achterhoede van Ajax dan komen ze vrij snel in de problemen en dat is iets waar harder op getrained moet worden zegt hij.

Hij had het zelfde gereageerd als het Feyenoord-real had geweest hij nam inn dit geval alleen Ajax als voorbeeld.

8 oktober 2012 om 10:52

ik weet niet of je het vergeten ben maar overmars van ajax naar arsenal 45 miljoen gulden..dat was ook al een hoop geld voor een speler in die tijd...

8 oktober 2012 om 11:00

Toen hadden we ook nog guldens, en toen ging het er in de financiele wereld heel anders aan toe dan nu.
Nu zal je dat soort bedragen niet meer zien.(bij een transfer van Ajax.) De transfer van Sneijder was nog niet echt in de crisis.
20 miljoen euro omgerekend, nu zou dat denk niet meer worden dan 15 miljoen .

8 oktober 2012 om 11:13

ja en de transfer van huntelaar,suarez,die komen als je het omrekend ook aardig in de buurt van die 45 miljoen gulden..

8 oktober 2012 om 11:29

Toen waren alle prijzen ook nog afgestemd op de gulden. Weinig verschil met de euro. Het is de mentaliteit. In nederland kijken we tegenwoordig teveel tegen spelers/clubs op. Gewoon vechten dan is alles mogelijk. Zelfs nu nog. Alleen het glas is tegenwoordig vaak half leeg.

8 oktober 2012 om 20:19

Dat zijn 2 spelers...
Als die in engeland speelde waren ze voor het dubbele weggegaan!

8 oktober 2012 om 09:36

Als Ajax het geld zou hebben, zouden ze precies hetzelfde doen. Daarnaast is het gewoon logisch dat Ajax verloor van Madrid, en over kleine jonkies.. tja het is Ajax.

8 oktober 2012 om 09:38

Tsja van Hanegem. Als je beste spelers al uit de jeugdopleiding zijn geplukt, voordat je ze een contract kan geven en spelers die één seizoen goed spelen direct het hoofd op hol wordt gebracht door zaakwaarnemers dan is er geen beginnen aan. Het is gewoon een gebrek aan clubliefde van veel spelers.

8 oktober 2012 om 09:47

Hoeveel goede jeugdspelers zijn er bij Ajax weggenomen dan? Ik weet wel dat Ajax een hoop Denen ''plukt'' uit andermans jeugdopleiding.

8 oktober 2012 om 09:58

Je hebt gelijk hoor, worden nauwelijks talenten gepikt uit de jeugdopleiding van Ajax. Omgekeerd wel. Wanbeleid bij de Nederlandse clubs is er natuurlijk ook debet aan hoe slecht het nu gaat. Vergelijk het Ajax, Psv en Feyenoord van 10 jaar geleden met dat van nu, schrijnend gewoon. Feyenoord won de Uefa Cup. Ajax haalde met redelijk gemak de kwartfinale van de CL en Psv even later de halve finale. Dat is nu totaal ondenkbaar geworden.

8 oktober 2012 om 10:08

Precies. De enige club die veel hinder ondervindt van buitenlandse grootmachten, is Feyenoord. Maar die hebben het zodanig verpest met wanbeleid dat ze met goede talenten niet eens de Nederlandse top kunnen bestormen.

Nederland moet zich wereldwijd profileren als nummer 1 opleidingsland zodat Oost-europese en Scandinavische supertalenten weer kiezen voor de Nederlandse top. Tegelijkertijd moet vooral Ajax gewoon zelf beter opleiden. Het is ook niet voor niets dat Maher Ajax afwees, Assaidi er geen goed gevoel bij had en Elia uiteindelijk weggegaan is.

En we zouden er goed aan doen om in te spelen op de opkomende Z-amerikaanse landen. Chili, Uruguay, Colombia etc. zijn landen waarin het voetbal zich stormachtig ontwikkeld. In tegenstelling tot Braziliaanse talenten, zijn deze wel betaalbaar.

8 oktober 2012 om 10:16

Arsenal niet toch

8 oktober 2012 om 10:21

Ik doe er niet hypocriet over. Er is nu eenmaal de mogelijkheid om spelers uit andermans jeugdopleiding op te pikken, dus moeten we manieren vinden om dit nog beter te doen. Hoe je het went of keert, we hebben hier meer voetbalkennis dan in 99 procent van de rest van de wereld. Buit dat uit.

8 oktober 2012 om 10:22

Elia heeft in de jeugd van Ajax gespeeld...
Achteraf praten vind ik dom omdat de verantwoordelijke personen inmiddels al de club uit gebonjourd zijn.
Ajax leid prima zelf op!
Alleen als er ergens anders beter loopt moet je je slag slaan voordat Engelse topclubs dat doen en nog verder uitlopen.

Veltman
Denswil
Sporkslede
Klaassen
Lukoki

Allemaal zelfopgeleide spelers die er al sinds het begin bij zitten...
Maar je zegt ook dat we meer moeten scouten in zuid-amerikaanse landen?
is dat niet precies hetzelfde als spelers pikken uit de jeugdopleidingen in dat soort landen? iets wat je net afkeurde??
Ik ben het overigens wel met je eens, FC Groningen is al jaren bezig met dat traject, en Ajax, Feyenoord etc zouden er goed aan doen om dit voorbeeld te volgen.

8 oktober 2012 om 10:25

De laatste jaren vallen de producten uit de jeugdopleiding van Ajax inderdaad vies tegen. Sinds Kluivert hebben we al geen fatsoenlijke spits meer afgeleverd en Sneijder was onze laatste echte topper op het middenveld. Op Vertonghen en Vermaelen na geen echt indrukwekkende spelers voortgebracht de afgelopen jaren, en die zijn niet eens echt opgeleid bij Ajax maar gehaald van Germinal Beerschot op hun 15e. Elia is overigens weggestuurd als ik me niet vergis, was een onhandelbaar snotjochie toentertijd.

Wat betreft meer richten op Zuid-amerika, helemaal mee eens. Kijk eens naar een Falcao of Sanchez die de laatste jaren doorbreken, daar is het voetbal echt aan groeien.

@ndisdenaam
Je doet nu precies wat veel van mijn mede-ajacieden zo vaak doen en wat ik zo bloedirritant vind. Je noemt wat jeugdspelers op die momenteel bij de selectie zitten maar die nog werkelijk niets hebben laten zien en tegelijkertijd zie je dat als argument dat Ajax wel degelijk goede spelers opleidt. Vind je het gek dat Psv'ers en Feyenoorders zo lachen om dit soort reacties? Die spelers hebben niets bewezen, ook Lukoki niet.

8 oktober 2012 om 10:36

@ Ndisdenaam

Nogmaals, ik keur het helemaal niet af. Het wordt namelijk door iedereen gedaan. Ajax haalt ook weer spelers bij jeugdopleidingen van andere clubs. Het zijn juist veel calimero-nederlanders die selectief verontwaardigd zijn.

Verder helemaal eens met Tristan. Allemaal spelers die net 1 minuut meegespeeld hebben en geen enkele kans maakten tegen een Real Madrid op 50 procent in eigen huis.

Probleem van Nederlanders is gewoon dat we niet groot durven te denken.

@ Tristan

Zeker. Net als Denemarken en enkele Oost-europese landen. Als ik zo'n Kadlec zie, dan vraag ik me af of we hem niet naar Nederland hadden kunnen halen als we een uniek imago zouden kunnen neerzetten (wat mogelijk is).

8 oktober 2012 om 10:37

Nee zie jij ergens dat ik zeg dat ze wat hebben laten zien??? Nee.
Dus kijk even in de spiegel, ik zeg alleen dat er zoveel jeugdspelers tegen het 1e aankloppen.
Daar mag je best trots op zijn.

Edit: ik citeer ''ajax leid prima zelf op''
Ik zeg dus alleen dat ajax zelf prima spelers opleid, en dat kan je gewoon zien als je Ajax volgt.

Overigens kan je een 15 jarig jochie best zelf opleiden en dusdanig veranderen dat het een eigenjeugd product is.
Volgens de Uefa is iemand die onder de 18 is etc etc en eigen jeugdspeler.
Nou houd ik me daar ook niet aan.
Maar Germinal was een deelclub van Ajax, Ajax heeft toch aardig wat geinvesteerd, en er weinig voor terug gekregen.

Jij moet je niet zo druk maken om je 'mede-ajacieden' .
Ik ben een over het algemeen een objectieve kijker...soms wat minder maar ik vertel nooit onzin...

Ook heeft Ajax veel jeugdspelers gehad die afgekeurd werden, en vervolgens ergens anders wel slagen...
Amsterdammer Lens is daar een goed voorbeeld van, werd niet goed bevonden en mocht weer weg... kijk waar hij nu staat!?

8 oktober 2012 om 11:12

Daar hoef je niet trots op te zijn zolang deze spelers niet laten zien het niveau aan te kunnen. Elke club kan 25 jeugdspelers in de selectie hebben als ze dat willen, maar pas wanneer deze spelers hebben laten zien het niveau aan te kunnen mag je daar trots op zijn, tot die tijd is het eerst maar eens afwachten wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ajax leidt inderdaad misschien wel 'prima' zelf spelers op tegenwoordig. Prima is tenslotte maar net voldoende. Vroeger, daarentegen, leidde Ajax fantastisch spelers op (bergkamp, De Boer, Van Basten, Cruijff, Keizer, Kluivert, Rijkaard, Davids, Seedorf, Van der Vaart, Sneijder). Maar als jij prima voldoende vind, dan is dat precies wat Persiangooner bedoelt; Nederlanders denken niet groot. Als je het wanbeleid bij Ajax ontkent, en dan met name in de jeugdopleiding, dan pas heb je Ajax niet goed gevolgd. Het is al jaren drama.

8 oktober 2012 om 11:36

Lens hebben ze goed gezien. Heeft even een opleving maar vind ik geen goede voetballer.

8 oktober 2012 om 09:38

Ja, dat was vroeger anders Willem. Toen behoorde Ajax tot de twintig rijkste clubs en liepen spelers niet na een goed seizoen de deur uit.

8 oktober 2012 om 11:08

Toen was er geen bosman arrest waardoor spelers vrij naar een andere club konden lopen als hun contract afliep. Hier is verder niets mis mee. Er is wel een probleem met spelers die graag naar een grotere club gaan en allerlei instanties inschakelen. Dit is zo fout als de pest. Natuurlijk kunnen ze meer verdienen, maar de club verdient aan hun wel zoveel minder.

Vroeger speelde spelers net zo lang door voor hun club tot iemand de vraagprijs neertelde. Toen waren spelers bang hun baan te verliezen en vonden ze clubliefde net zo belangrijk als hun eigen liefde. Tegenwoordig willen spelers zichzelf zo goed mogelijk ontwikkelen. Echter vraag ik me af wat nou ontwikkelen is, spelen in een zo goed mogelijk elftal en veel prijzen winnen of spelen met mindere spelers, maar het maximale eruit halen...

Iedereen wilt in de hall of fame, maar velen snappen niet dat echte clubhelden ondanks geen prijzen nog steeds aanbeden worden. Guidetti zal dus langer in mijn hart blijven dan een Leroy Fer of Wijnaldum. Zelfs langer dan een Leerdam en laat staan Cabral.

8 oktober 2012 om 09:40

Ja eigenlijk zegt hij het al op het einde spelers blijven niet meer zo lang bij Nederlandse clubs als stel je eens voor dat Feyenoord wel het geld had om spelers aan te trekken en langer te behouden dan hadden we misschien nu ook met Sahin, Miyachi en Guidetti in een elftal.

Mulder
Janmaat
De Vrij
Vlaar
Indi
Ahmadi
Sahin
Clasie
Schaken
Guidetti
Miyachi
8 oktober 2012 om 09:50

Als als als, dat gaat helaas niet op. Natuurlijk had ik gehoopt dat jullie zo'n team hadden en wij (ajax) ook onze grote namen konden behouden moet je kijken wat voor competitie je dan had gehad . Maar die zon gaat helaas niet op. Zou wel mooi zijn met namen als. Van Persie, Huntelaar, Suarez, Zlatan, Sneijder, vd Vaart. enzovoort.

8 oktober 2012 om 09:55

lijkt me mooi

Steek
vd wiel
vertonghen
vermaelen
aldeweireld
Sneijder
N. de Jong
Vd Vaart
Suarez
Ibra
Huntelaar
8 oktober 2012 om 10:11

Los van dat het totaal niet zou lopen met een Huntelaar op de flank, lijkt mij dit oook mooi

8 oktober 2012 om 10:24

Prima team om de EL te winnen of kwartfinale CL te halen.
Alleen is Huntelaar geen buitenspeler dus zou je Ibra als eerste spits hebben en Huntelaar als 2e spits Dat is toch mooi om zo'n goede spits als back up te hebben.

8 oktober 2012 om 10:41

moest hem toch ergens kwijt en wist niet zo snel een goeie buitenspeler xD

8 oktober 2012 om 10:26

Met alle respect maar als jullie het geld zouden hebben voor Sahin,guidetti en Miyachi waarom zou je dan Ruben Schaken vervangen.
Je zou Kuyt terugkunnen kopen 2 jaar geleden al.

8 oktober 2012 om 09:42

Ajax is gewoon een mooie club met een prachtige historie. Met een groot begroting zouden ze extra sterke spelers tot hun beschikking kunnen hebben. Dat hebben ze dus niet. Ze plukken wat spelers uit de jeugd en krijgen bij Ajax meteen een basisplaats. Ajax is een soort van een opleidingscentrum voor Europa.

8 oktober 2012 om 09:50

ja dat zijn ze al jaren ook al in de tijd dat ze de cl wonnen want daarna gingen er steeds meer jeugd spelers van ajax naar andere clubs..

8 oktober 2012 om 10:23

De Eredivisie over het algemeen is een opleidingscompetitie.

8 oktober 2012 om 09:51

In die laatste zin zegt hij al precies de hoofdreden waarom er zo een verschil is nu. Kortom van hanegem lult zichzelf uit :S Jammer!

8 oktober 2012 om 09:52

Ja Willem, en jij leeft ook nog steeds in die jaren. De wereld verandert en de salarissen lagen toen wat dichter bij elkaar. Het is nu simpelweg onmogelijk om dat gedrocht van een Champions League (ze zouden die naam eens moeten veranderen) te winnen.

8 oktober 2012 om 10:06

Amen!!!

Dat gedrocht is de naam allang niet meer waard, er spelen niet alleen maar kampioenen in.
Om nog maar niet te spreken over de kampioenen die het niet eens redden door al die belachelijke voorrondes.

Willem hoe irrealisch ook heeft op zich wel een punt, geloof in eigen kunnen is een deel van de winst die je maakt. Helaas maakt hij ook een goed punt door te stellen dat iedereen tegenwoordig zich te snel laat verleiden door het grote geld en dus geen "clubliefde" meer toont en verkast zodra ze een half seizoen goed spelen.

8 oktober 2012 om 10:25

Precies, met alleen kampioenen, dus ook die oosteuropese kampioenen zou het wat makkelijker worden.
Want om met 4 Engelse teams, 2 Duitse 2(3?) spaanse etc etc teams in de CL te spelen is te gortig...zo blijven ze inderdaad punten pakken.
En wij moeten het met Ajax doen die notabene tegen de kampioenen van de grote 3 moet spelen.
In principe is dat waar het om gaat, maar het is niet echt eerlijk.

8 oktober 2012 om 11:13

Dat we in een poule zitten met de 3 zwaarste mogelijke teams is niet eens zo erg. Het ergste vind ik dat er poule ontstaan waarbij de nummers 3 of 4 van Spanje/engeland zomaar in de kwart-/halve finale kunnen belanden.
Met alle respect maar dat hebben ze niet verdiend aangezien ze "maar" 3de of 4de zijn geworden in de reguliere competitie.
En ja zo kunnen "wij" (lees de kleinere landen) nooit punten pakken om wat aan de klasseringen te doen. Want Spanje, Engeland, Italie en Duitsland zullen altijd bovenaan blijven staan en dus altijd maar met meerdere teams vertegenwoordigd blijven in de "kampioenenbal" als het zo nog even doorgaat speelt er geen enkele nederlandse team in de "kampioenenbal".
Stel, in de slechtst mogelijke scenario dat je diverse voorrondes moet spelen dan loop je echt wel een paar keer tegen de lamp. Dan loop je steeds weer achter de feiten aan en wordt je als kampioen niet beloond voor je harde werken in de competitie.
Nu wordt je bijv. als spaanse club beloond voor het werk van anderen terwijl je in de competitie eigenlijk niets in te brengen hebt gehad.

8 oktober 2012 om 09:52

Willem , toen deed er per land maar 1 club mee. Speelde je in de halve finale tegen de kampioen van Joegoslavie of die van Roemenie bij wijze van spreken. Om je over de eerste rondes al helemaal geen zorgen te maken..

Beetje erg simpel geredeneerd dus. En ja, vroeger was alles anders, niet perse beter.

8 oktober 2012 om 09:56

bedoel je niet per land 1 club

8 oktober 2012 om 10:46

Haha, het is duidelijk maandagochtend. Inmiddels aangepast

Maakt mijn argument ook wat sterker

8 oktober 2012 om 09:56

"tussen 1969 en 1975 was het Nederlandse clubvoetbal de baas in heel de wereld en ook toen hadden clubs als Inter, AC Milan, Real Madrid en Bayern München veel grotere budgetten dan wij", herinnert De Kromme.

Man man wat een domme kerel is het ook he? In die jaren bestond het Bosman-arrest nog niet dus vertrokken spelers veel minder gauw bij hun clubs. Zo konden Nederlandse clubs veel gemakkelijker hun topspelers bij zich houden. Daarnaast waren de verschillen toen minder groot. Real Madrid heeft een begroting die ruim 8 x zo groot is als die van Ajax, dat lijkt me wel een significant obstakel is het niet meneer Van Hanegem?

8 oktober 2012 om 09:56

Ergens heeft hij gelijk, maar ergens ook weer niet. Klinkt lekker logisch he?

Als Nederlandse clubs dezelfde budgetten hadden als bijvoorbeeld de Engelse clubs, zag de Nederlandse competitie er totaal anders uit. Met een Ajax dat Sneijder, Zlatan, Chivu, Vermaelen, Huntelaar waarschijnlijk langer had kunnen vasthouden. Feyenoord met Sahin, van Persie al klasbakken in huis had. PSV dat van Bommel, Gomes, Affelay.
Elk team was sterker, dus aantrekkelijkere competitie, dus nog betere spelers komen hierheen.

Het is een als, als verhaal.

Aan de andere kant zoals Ajax tegen Real speelde was belachelijk, maar hetzelfde gaat op voor afgelopen zondag tegen Utrecht. De potentie is er om in Nederland alles te winnen en in Europa in elk geval met opgeheven hoofd van het veld af te stappen, maar het komt er niet uit.

8 oktober 2012 om 09:59

Simpelweg de volgende episode in Van Hanegem's boodschap van vroeger-was-alles-beter. Je kunt de voetbalwereld van nu niet vergelijken met de voetbalwereld van veertig (!) jaar terug, en zeggen dat spelers gewoon harder moeten trainen. Te simpel gedacht, maar goed, dat zijn we wel gewend van Van Hanegem.

8 oktober 2012 om 10:04

Hij heeft natuurlijk deels gelijk dat het een slap excuus is.
Maar het probleem is nu dat je bijna jaarlijks wel weer een belangrijke pion kwijt bent.
Zie bv het team van vorig seizoen tegen Real en dit seizoen tegen Real.
Bij Real amper veranderingen en bij Ajax zijn er amper dezelfde spelers nog en dat is het grote verschil.

Vroeger bleven spelers langer bij een team waardoor je echt kon werken aan een team nu raak je spelers te snel kwijt.

Wel moet ik eraan toevoegen dat inderdaad Ajax meer moet durven te voetballen tegen Real inplaats steeds te bang te zijn. Je zag in die 20minuten dat ze echt gingen voetballen dat ze gewoon redelijk mee kunnen komen en gewoon ook gevaarlijk kunnen zijn.

8 oktober 2012 om 10:12

Het grote verschil met toen is dat topspelers langer in de Eredivisie wilde blijven spelen. Tegenwoordig zijn de spelers opzoek naar de echte top voor geld en prijzen.die vertrekken vroeg. Je hebt ook spelers als John die lekker vertrekken na 1 leuk jaartje Eredivisie. Van der Wiel is op zijn 23ste toe aan een nieuw avontuur want bij Ajax verveelde hij zich zo dat hij ondermaats ging presteren. Vertonghen is nou niet 1 van de beste CV van Europa,een hele goede maar staat niet in de top10.
Als hij op zijn 26ste(2 jaar voor de hoogtepunt v.d. carrière) de Eredivisie ontgroeit is zegt dat wat over de ED. De Eredivisie is niet aantrekkelijk voor topspelers. Het is een leuke competitie voor jonge spelers(eriksen,tadic,ruiz,ibra) en spelers die willen afbouwen(poulsen,mark van Bommel). Eredivisie is leuk om Europees voetbal te proeven,speelminuten maken en te vertrekken zodra je de kans krijgt.

8 oktober 2012 om 10:20

Eindelijk,eindelijk,eindelijk!! Real Madrid heeft dit seizoen één speler bijgekocht.en die spelers heeft nog eens niet gespeeld tegen Ajax.dus met andere woorden speelde Ajax gewoon tegen de ploeg als vorig seizoen.altijd dat goedkoop gemekker.rot toch op met die lelijke smoesjes.neem het gewoon aan zoals het is.real Madrid is een paar klasse te groot

8 oktober 2012 om 10:22

Van Hanegem zegt het zelf: Spelers bleven toen langer bij hun club.

Tegenwoordig is geld het belangrijkst voor succes in voetbal. Vroeger hadden die clubs ook meer geld te beschikken dan Ajax, maar het verschil was kleiner. Ook de technologie was minder, waardoor psv nog spelers als Ronaldo en Romario konden halen. Tegenwoordig is dat niet mogelijk. Elke voetballer is al lang gescout door de topclubs en een speler als Neymar verdient nu al miljoenen bij Santos. Voorheen ging zo'n speler nog wel eens richting Nederland, nu moeten we het doen met de tweede keuze, waardoor het niveau daalt. Ook worden jeugdspelers in Nederland op jonge leeftijd weggeplukt, slechts een enkeling breekt hiervan door.

Natuurlijk wordt er te snel gekeken na het verschil in begroting, maar Ajax moet gewoon geloof hebben in eigen kunnen. Toen het 1-2 stond had Ajax een paar goede mogelijkheden op de 2-2, totdat Ronaldo het ineens op zijn heupen kreeg.

8 oktober 2012 om 10:22

Zijn laatste zin maakt toch wel een groot verschil. Als de 2003 generatie langer bij elkaar bleef hadden ze echt wel leuke dingen kunnen bereiken hoor, maar na 1 of 2 goede seizoenen willen ze allemaal al weg.

Zlatan, Sneijder, van der Vaart, Nigel de Jong, Heitinga, Pienaar, Maxwell. Als die gewoon bleven nog 2 jaar had je een fantastisch team gehad.

Zelfde nu, Als Steek Verthongen Vermaelen Suarez er nog waren hadden we toch een heel ander team gehad.

Geld speelt ook wel een rol natuurlijk hierin een grote rol en is ook gewoon begrijpelijk dat ze weg gaan.

8 oktober 2012 om 10:34

Willem vergeet dat hij (als een van de grote spelers van Nederland) 95% van zijn carriere in Nederland heeft gespeeld. Dus ook zijn topjaren.
Zo zijn er veel meer Nederlandse grootheden die niet of nauwelijks in het buitenland gespeeld hebben, maar altijd in de Eredivisie gebleven zijn.

Tegenwoordig is het zo, dat als je 20 bent en je kunt een balletje raken, wordt je direct weggekocht.

Geen appels met peren vergelijken Willempie...

8 oktober 2012 om 10:39

Willempie toch....... in 1995 was het Bosman arrest nog niet van kracht waardoor de meeste clubs al vol zaten met het maximale aantal buitenlanders. Toen dat vrij werd gegeven liep Nederland leeg en werden zelfs onze B-spelers weggekocht. Vroeger maakte een speler een transfer naar maximaal 6 clubs. Dat zijn er tegenwoordig een stuk of dertig. Spelers als Schaars, van Wolfswinkel, Maduro, Affellay, etc... waren vroeger niet goed genoeg voor de buitenlandse top en hadden in 1995 nog gewoon in Nederland gespeeld

8 oktober 2012 om 10:44

Alleen de laatste zin van zijn betoog is van belang.

Spelers die hier eindelijk het verschil maken voor je, vertrekken binnen een jaar. Als onze clubs gegarandeerd spelers vast konden houden tot hun 26ste dan zie ik ook wel in dat we weer aansluiting vinden, maar dat is niet het geval. Bij 22/23/24 zijn ze vertrokken en kun je opnieuw beginnen.

8 oktober 2012 om 12:47

22 is al 'oud'. Manchester United zit al achter Fisher aan...die jongen is nog niet eens 19...zonder geld ben je in Europa kansloos. Dat is gewoon een feit. Gelukkig zijn er hier nog meer 'calimero's' die begrijpen dat de realiteit de Nederlandse clubs kapot maakt.

8 oktober 2012 om 11:23

Talent is er altijd al in Nederland geweest. Maar het laatste wat de Kromme zegt is juist het probleem.
Wij lijden wel leuke spelers op voor het buitenland. Maar als we elke Wesley Sneijder net 2 jaar langer houden scheelt al een heel stuk. Dan wordt het niveau in Nederland vanzelf wel goed. En willen ze ook liever blijven.
Maar ja het voetbal is ook wel aangetast door het grote geld van rijke gasten uit Qatar.
Dat is jammer want nu winnen altijd maar de zelfde in de Cl.
Heb geen zin in clubs zoals Psg.

8 oktober 2012 om 12:04

Ik denk dat het bijna niet meer mogelijk is voor NL clubs om de CL of EL te winnen. We kunnen nog een hoop aan ons eigen (jeugd) opleiding verbeteren, welke club het ook betreft in NL. Maar dan nog is de kans gewoon erg klein, alles moet het hele toernooi meezitten en met een beetje geluk hier en daar heb je een kans.
Het voetbal is alleen maar groter geworden sinds de jaren 70. Meer clubs en dus ook meer geld. Toen Ajax in 95 de CL won waren er dacht ik maar 4 poules. Als je nu al doorkomt wachten er na de poule fase minimaal nog twee echte grote clubs. Je kan dus 1x stunten, maar twee of drie keer per toernooi is bijna uitgesloten.
Ik vind het (net als velen hier) jammer dat een NL club de CL of EL niet meer kan winnen. Ik heb me er inmiddels al mee verzoend. De verhoudingen zijn zoek in het voetbal, alles is CL en veel clubs nemen nu al de EL niet serieus. De uefa heeft eigenlijk een groot probleem, maar ik verwacht niet dat bonden of uefa snel aanpassingen gaan doen om alles vlot te trekken. Ze vinden het grote geld veel belangrijker dan een eerlijk toernooi. Voetbal is oorlog, maar vooral georganiseerde maffia.

8 oktober 2012 om 12:44

Van Hanegem vergeet alleen te vermelden dat de verhoudingen veel en veel schever zijn getrokken dan toen al het geval was , als je kijkt wat clubs als PSG , City en Anzhi kunnen uitgeven en wat ze qua salaris kunnen betalen dan is het duidelijk dat je daar als Ajax met een salaris van 1 miljoen niet aan kan tippen.

Daarnaast vergeet hij te vermelden dat de mentaliteit in zijn tijd heel anders was , toen was men nog bereid om iedere dag zich de snot voor de ogen te werken maar nu verdien je als 1e elftal speler gewoon al zoveel dat men niet meer bereid is om 100% te geven en als het op 70 % kan dan is dat ook goed , want men heeft het al gemaakt.

Daarnaast was het vroeger ook zo dat de grootste talenten eerst een paar jaar in Nederland actief waren en dan pas de stap zette naar het buitenland , nu raak je je toptalenten al kwijt voordat ze een minuut in het 1e hebben gespeeld en als ze wel blijven dan zijn ze na 1 a 2 seizoenen zeker vertrokken , want dan zijn ze toe aan de volgende stap dus ze willen meer verdienen dan hier mogelijk is.

8 oktober 2012 om 12:46

Die van Hanegem raakt steeds meer de weg kwijt. Hoe kan hij de jaren '70 vergelijken met het hedendaagse voetbal? Destijds mocht je slechts 3 buitenlanders opstellen. Het Bosman-arrest heeft imo het voetbal verpest. Niet de clubs, maar de spelers zijn tegenwoordig de baas. Als er nu een jeugdspeler een beetje bovenmaats presteert wordt deze meteen weggeplukt door buitenlandse topclub (lees vreemdelingenlegioen) Geld (sjeiks) speelt een veel te belangrijke rol. Hopelijk brengt het financial fair play hier verandering in.

8 oktober 2012 om 12:46

Volgens mij vergeet Willem ook te melden dat vroeger er vaak een maximum aantal buitenlandse spelers mocht worden opgesteld. Nu zie je vaak teams met 11 buitenlanders in de basis.

Dat maakt nogal wat uit natuurlijk wat betreft het aantrekken van spelers.

Zo moeilijk is het allemaal niet te verklaren..

8 oktober 2012 om 12:52

Moet ik echt de jaren 1969-1975 met het heden vergelijken? Dit kan hij toch niet menen. Willem van Hanegem leeft in het verleden en ik ben een trotse 'calimero'. Helaas voor 'de Kromme' wel eentje met een gevoel voor de realiteit waarin ik leef. Op deze manier zijn we in Nederland kansloos. Dat van Hanegem en Cruijff denken dat goede spelers het grote geld van een 'real Madrid' afwijzen is een natte droom. Deze generatie kent geen clubliefde en wil alleen maar zo snel millionair worden. Als ze kunnen vertrekken ze al op 18 jarige leeftijd...voorbeelden zijn genoeg.

8 oktober 2012 om 12:53

Het probleem blijft gewoon dat als spelers een goede seizoen draaien in de Eredivisie ze meteen een overstap willen maken naar het grote geld. We kunnen talloze namen opnoemen wie er gefaald hebben bij een topclub. Het probleem blijft ook dat clubs zodra ze een miljoenen bod krijgen er meteen op ingaan. De laatste jaren heeft geen enkele Nederlandse club zijn spelers weten te behouden. Het wordt met de jaar gewoon moeilijker voor de Nederlandse clubs om in Europa overeind te blijven. Het grote geld van de olie-sjeiks maakt het voetbal kapot. Spelers gek maken om geld...maar goed dit zal alleen maar erger worden en niemand die ingrijpt of spelers die ervan leren om gewoon 4 a 5 jaar bij je club te blijven.

8 oktober 2012 om 15:36

Ik denk dat vooral de Engelse teams met hun oliesheiks de voetbalwereld voor de kleinere clubs kapot maakt. Als je hoort dat iemand als Vincent Kompany meer verdient dan Cristiano Ronaldo of Messi, dan valt je broek toch echt letterlijk af. Kijk eens wat Chelsea doet. Ze hebben Courtois en De Bruyne weggeplukt van KRC Genk. Zo 2 spelers weghalen, maakt een ploeg kapot. En voor wat ? Daarna gebruiken ze hen niet eens. Spelers zouden ook een beetje meer loyaliteit moeten tonen aan hun club en niet altijd gaan waar ze het meeste geld kunnen verdienen. Langs de andere kant, Ajax produceert niet meer de talenten van weleer. Ik vermoed dat hun voetbalfilosofie veranderd is. Ik denk dat ze de focus minder op techniek hebben gelegd. Ik zie namelijk niet meer van die technische supertalenten uit Ajax komen. En ik denk dat daar het schoentje wringt.

8 oktober 2012 om 19:55

Ik heb mij een beetje geergd aan de colum van Willem van Hanegem. Bij FC Utrecht trainde hij maar 1x per dag. En daarnaast kan je ook niet spreken dat er aantrekkelijk werd gevoetbald onder zijn leiding.
Bij ajax hebben ze juist de trainingen aangepast omdat er vorig seizoen zoveel gebleseerde spelers waren. Daarnaast denk ik dat de gemiddelde leeftijd in de succes jaren hoger lag (meer ervaring)

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Ajax

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Ajax7652
2.PSV6960
3.Feyenoord6926
4.Vitesse6426
Voor de complete stand: Eredivisie
SpelersPositieW
Daley BlindVerdediger342
Siem de JongMiddenvelder3412
Toby AlderweireldVerdediger332
Christian EriksenMiddenvelder3310
Lasse SchöneMiddenvelder326
Ricardo van RhijnVerdediger310
Voor de complete selectie: Clubpagina Ajax.
Programma 
Uitslagen
Voor de alle wedstrijden: Clubpagina Ajax.

25 fans
Laatste voetbalnieuws

‘Helaas slechts twee die hun niveau ontstegen; Martins Indi en Wijnaldum’

Willem van Hanegem zag zaterdag hoe Jong Oranje het vooral op het gebied van winnaarsmentaliteit en slimheid werd afgetroefd door Jong Italië, in de halve finale van het EK Onder-21 (1-0)....Lees verder

In de wandelgangen

Donderdag 20 juni
Sporting Portugal presteerde afgelopen seizoen ondermaats en ook Khalid Boulahrouz kon niet imponeren. Lees verder

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.59375 seconden.