Voetbalzone

Sno: ‘Als hij het goed zou menen, zou hij dat niet op televisie roepen’

Dinsdag, 2 oktober 2012 om 09:12

Evander Sno heeft zich geërgerd aan de uitspraken die de laatste dagen over hem zijn gedaan. De middenvelder van NEC werd zondag onwel in de wedstrijd tegen Feyenoord en verliet het veld in De Kuip uit voorzorg. Het Algemeen Dagblad deed navraag bij Sno hoe het nu met hem gaat en dat is goed, zo blijkt. Wel vindt Sno dat sommige mediapersonen nogal overdreven reageren.

Bekijk de voorpagina voor het laatste nieuws.

Poll

Evander Sno heeft gelijk over Pierre van Hooijdonk

2 oktober 2012 om 09:16

van Hooydonck en z'n persoonlijke afrekeningen ook altijd.. Hij kon tijdens het EK ook niet wachten om van Marwijk en van Persie af te branden in z'n columns..

Hopelijk valt het allemaal mee voor Sno maar verder las ik dat NEC boos is op de clubarts Feyenoord.. Erg ondankbaar lijkt mij.. Tuurlijk had hij misschien beter z'n mond kunnen houden maar als de eigen clubarts er niet bij is.. (wat kan gebeuren, misschien had die man iets speciaals) dan zorg je toch v.e. vervanger...

2 oktober 2012 om 16:29

Ik vind het te makkelijk om Pierre hierop af te rekenen, ik heb die aflevering gezien en er werd hem gewoon gevraagd naar de situatie.
Is heel gek dat heel Nederland hier een mening over heeft?
Ik geloof echt wel dat Pierre het beste met hem voor had toen hij dit zei aan bij studio voetbal en hier niet de intentie had om zijn carriere te beschadigen.
De rest van de tafel deelde trouwens ook Pierre z'n mening, maar dat terzijde.

2 oktober 2012 om 09:16

Ik ben nu wel erg benieuwd naar wat er precies gebeurd is en wat de resultaten zijn van het onderzoek. Hij zou toch moeten kunnen voetballen met zo'n defibrilator?

Het zou jammer zijn als hij zou moeten stoppen. Maar wat moet, dat moet. Ik had hem graag bij AZ gezien. Maar misschien is dit wel de reden waarom ze hem niet hebben gehaald. Het zou zomaar kunnen.

2 oktober 2012 om 09:38

Een defibrilator doet eigenlijk 95% van de tijd niets, alleen als het hart uit zijn ritme raakt geeft het schokjes om het in ritme te krijgen. Soms merk je daar niets van, maar als de ritmestoornis groter is, dan kan je je even niet lekker voelen. Dat is eigenlijk wat er bij Sno ook gebeurd is.

Hoogstwaarschijnlijk traint hij vandaag alweer!

2 oktober 2012 om 09:45

"dat is wat er bij Sno is gebeurd"

En dat weet jij omdat? Jij bent ineens arts en betrokken geweest bij de onderzoeken die zijn gedaan? Heb jij Sno gesproken of het medische personeel?

2 oktober 2012 om 10:14

Nee, maar mogelijk doordat eigenlijk iedereen dit al weet en hij toevallig de woordjes 'denk ik' is vergeten.... En wie weet is hij wel arts, moet hij dat er dan bij vermelden? Leer eens reacties in een perspectief zien, leer relativeren. Want door zo een discussie in te vliegen bied je niet echt ruimte voor een constructief gesprek. Althans, mijn inziens.

2 oktober 2012 om 10:20

wat een stomme reactie,harmjan1983 legt gewoon uit hoe het werkt,(klopt ook nog wat ie zegt) dat jij onwetend bent over iets en een ander weet t wel betekent echt niet dat ie betrokken of iets dergelijks moest zijn om dat te weten.ik ben alles behalve arts maar ik weet dit toevalig ook en als je er enigzins iets vanaf weet is het heeeeel logisch dat je denkt te weten dat dit bij Sno het geval was.
Dus een heel erg zielige reactie van je op iemand die gwn uitlegd hoe iets werkt aan iemand die het toevallig niet weet.

2 oktober 2012 om 10:25

azalkmaar2.............nee dat is wat Sno zelf heeft gezegd!! Als je had opgelet had je ook niet zo dom hoeven reageren!

2 oktober 2012 om 11:49

@azet "het zou jammer zijn als hij zou moeten stoppen."

En dat is nou precies het effect van die domme uitspraak van Pierre. Niemand die bij Sno en zijn medische situatie betrokken is, heeft het over stoppen. En doordat Pierre het zegt, gaan mensen dat allemaal weer na lopen zeggen.

Evander zelf zegt dat hij goed naar zijn artsen luistert. Dat is genoeg, meer hoeven wij er niet over te weten. En we hoeven er zeker geen mening over te vormen, want daar weten we gewoon niet genoeg vanaf.

2 oktober 2012 om 09:18

Gisteren bij VI hetzelfde verhaal.

2 oktober 2012 om 09:19

Tja, moeilijk. Gezondheid gaat boven alles. Het is ook geestelijk niet makkelijk op deze manier lijkt me.

2 oktober 2012 om 09:22

Hoezo moeilijk? Als de artsen aangeven dat je prima kunt voetballen met een defibrillator, dan is dat toch gewoon zo?

2 oktober 2012 om 09:21

Nou, Evander, je was niet de enige. Alsof Pierre en eventueel andere weten hoe 'n lichaam in elkaar steekt en wat wel en niet mogelijk is.
De doktoren zijn ook niet helemaal achterlijk en gaan echt geen risico met zo'n jongen nemen. Als die zeggen dat hij daarmee kan voetballen, dan kan dat.

2 oktober 2012 om 11:50

Het was ook nog eens zondagavond, dus voordat de artsen er uberhaupt iets over hadden gezegd. Echt schandelijk, dat die lui het verantwoord vinden om er dan lekker openlijk over te gaan lopen kwebbelen.

2 oktober 2012 om 09:21

Er is natuurlijk een verschil tussen een mening geven of een stelling innemen zonder de feiten te kennen.

2 oktober 2012 om 09:21

Ik vond dat het best mee viel wat van Hooijdonk allemaal zei, hij bedoelde het in ieder geval met de goede intentie leek het..

2 oktober 2012 om 09:33

Ja joh, er wordt nu gedaan alsof V. Hooijdonk en de Feyenoord clubarts de wet hebben overtreden. Overdreven gezeik! Richt je gewoon op jezelf Evander. Als je de komende wedstrijden de pannen van het dak speelt komt het met je imago heus wel weer goed.

2 oktober 2012 om 11:52

Als je intentie goed is, dan zeg je dit niet op TV, maar in persoon. En dan zeg je het als je je hebt kunnen informeren over de situatie.

Nee, dit is wat camera's en publiciteit met mensen kunnen doen. Lekker over de rug van een ander met je kop op TV komen.

2 oktober 2012 om 09:22

't Zijn betweters die het "zogenaamd" goed met je voor hebben Evander. De snor deed er gisteren ook aan mee, maar die herstelde zich door te zeggen: "als hij zich laat onderzoeken en er komt uit dat hij gewoon kan in de topsport kan blijven, dan neem ik terug wat ik zei".
Thanks for the tip Quincy Derksen! Alsof Evander zelf niet heeft bepaald zich te laten onderzoeken na zijn eerste hartklachten.

2 oktober 2012 om 09:23

Ik vind die van hooijdonk ook gewoon vreselijk bij studio voetbal die man voegt echt helemaal niks toe!! En idd. waarom zou hij zn oordeel geven terwijl hij niks van sno zn situatie afweet. hij als oudvoetballer weet toch ook dat je alles uit de cariere wil halen. als het verantwoord is tenminste.

2 oktober 2012 om 09:28

Als Pierre er zit blijft in ieder geval die vreselijke Waterreus thuis. Alleen daarom vind ik van Hooijdonk een verademing!

2 oktober 2012 om 09:29

Wie voegt er wel wat toe bij Studio Voetbal?
Jan Mulder schreeuwt vaak alleen zo hard mogelijk om maar ergens tegenaan te kunnen trappen, Ronald Waterreus begin ik niet eens over, Arno Vermeulen zegt af en toe wel aardige dingen, maar die neemt niemand serieus. Jack van Gelder is vol van zichzelf en alles wat Ajax heet, hetzelfde geldt voor Ronald de Boer. Rob Jansen denkt dat hij de man is die alles weet. De enige die voetbalkennis heeft en dit kan onderbouwen is Jan van Halst, maar die moet eens stoppen met zijn pijltjes, rondjes, lijntjes en weet ik wat nog meer waar totaal geen toegevoegde verduidelijkende waarde uit voortvloeit.

2 oktober 2012 om 09:39

Jan Mulder zegt best zinnige dingen hoor. Zoals over Van Marwijk bijvoorbeeld, die vreesde voor schorsingen van Nigel de Jong, terwijl hij (volgens Mulder) zich meer druk moest maken over de toestand van de tegenstander, wanneer De Jong weereens iemand z'n been breekt.
En Jan van Halst heeft tenminste kijk op het spelletje.

On: Iedereen heeft nu een mening over Sno en z'n hart. Maar ik denk dat het beter is dat hij zich goed laat informeren. Hij is een volwassen man die zichzelf het beste kent.

2 oktober 2012 om 09:39

Ja klopt, het mag wel wat losser allemaal. Komt nooit een grapje voorbij, allemaal zo serieus. Daarom kijk ik ook liever Voetbal International. Dat gaat vaak nergens over, maar ze hebben wel zelfspot en kijken luchtig tegen voetbal aan.

2 oktober 2012 om 10:07

Voetbal International is weer het compleet andere uiterste. Ik begin me steeds meer te irriteren aan die van der Gijp en Derksen die werkelijk alles wat er in Nederland rondloopt of gebeurt tot de grond toe afkraken. Nu weer die Ritzmaier van Psv, speelt 2 wedstrijdjes en wordt meteen weer met de grond gelijk gemaakt. Altidore start het seizoen goed, als Messi zo'n goal maakt als hij afgelopen weekend staan ze allemaal weer op de tafels met complimenten. Pelle maakt 2 goede goals, maar toch moet die weer afgezeken worden. Hansie is de enige die nog een fatsoenlijke blik erop wil werpen, maar die krijgt de kans niet, omdat zijn rol in het programma is om belachelijk gemaakt te worden.

VI is helaas entertainment geworden in plaats van een praatprogramma over voetbal inhoudelijke zaken.

2 oktober 2012 om 10:25

Daarom kijk ik ook geen studio voetbal meer, en voetbal international ook bijna niet meer. Het zijn geen voetbal programma's meer, maar zelfverheerlijking van de personen die daar zitten. Steeds dezelfde gasten en hetzelfde gezeur van niks.

2 oktober 2012 om 11:01

@ Breedje

Alleen jammer dat Van Halst overal een politiek correct antwoord op geeft omdat hij niemand tegen de scheentjes wil schoppen. Het was al over Twente en afg zondag over Utrecht omdat hij daar commerciele taken uitvoert.

Daarintegen noem je Jack pro Ajax maar dat word dan weer opgeheven door een Vermeulen die anti Ajax is....om over Waterreus nog maar niet te spreken die het liefste gewoon een uur vol praat over Psv. Dus je kunt zeggen over Mulder wat je wilt maar hij durft tenminste wel elke club van kritiek te voorzien.

2 oktober 2012 om 11:26

behalve over ajax dan, maar daarom vind jij hem ook ok!

2 oktober 2012 om 12:31

En dan heb je de hoofdpersoon nog niet eens genoemd, van Hooijdonk die zo graag wil scoren dat hij dingen zegt zonder over de consecuenties na te denken.

van Hooijdonk moet geen mensen napraten over zaken waar hij geen verstand van heeft.

2 oktober 2012 om 12:39

@ Breedje: Ik vind Arno Vermeulen zo verkeerd nog niet, maar over de anderen heb je gelijk.

2 oktober 2012 om 16:12

Heel dat progamma neemt zichzelf veel te serieus, met mr Popi v Gelder voorop.
Geef mij maar VI, lekker slap ouwehoeren over vanalles en nog wat.., het is maar voetbal, we moeten het niet belangrijker maken dan dat het is.

2 oktober 2012 om 21:03

Kortom, wat voegt studio voetbal nog toe? Gewoon van de buis dat programma. Belastinggeld onwaardig.

Sno heeft hier volkomen gelijk. Ongefundeerd schreeuwen. Wellicht met goede intenties, maar dan moet van h beter nadenken over de impact voor zo'n speler.

2 oktober 2012 om 10:07

Ik vind van Hooijdonk ook een verschrikking. Als hij zijn mond open doet zap ik naar een ander kanaal. Totaal ongeschikt in mijn ogen.

2 oktober 2012 om 09:23

Kom op Sno pi-air zegt niks verkeerd. Ik denk dat de meeste mensen in Nederland denken dat je beter kan stoppen. Je heb al 1x een hartaanval gehad. Afgelopen jaar bij RKC heb je ook een waarschuwing gehad en nu weer. Je heb maar 1 leven. Misschien ben je wel getrouwd en heb je kinderen. Neem dat ook mee in je achterhoofd. Ook al snap ik dat het moeilijk is. Want het is je brood en je hobby. En je carrière heb toch zondag weer een flinke deuk opgelopen. Weinig clubs durven het aan met jou. Iedereen weet wat er met je hart is. Maar ik wens je veel goede toe. En vooral zeer veel wijsheid over je verdere leven.

2 oktober 2012 om 09:58

ben het helemaal eens met je, en dat voor een psv'er...
ik meen toch echt dat piair het goed voor heeft, en sno moet is in de spiegel kijken

2 oktober 2012 om 10:58

@raza, alles wat je zegt klopt ergens wel (als mens goed bedoeld), maar door dit op TV te roepen stoot dit bij Sno tegen het verkeerde been. Zoals hijzelf aangeeft, had gebeld. Een soort van hoor en wederhoor, nu bind Pi-air namelijk een mening aan iets wat hij alleen op TV heeft gezien en zonder daarover verder zelf de kennis te hebben.

Als artsen zeggen dat hij gewoon kan voetballen zonder dat zijn leven in gevaar komt, en piere zegt van niet. Dan geloven we natuurlijk met z'n allen piere....

2 oktober 2012 om 11:03

@ Raza

En daarom zijn die meeste mensen ook geen Cardioloog. Als meerdere artsen hebben gezegd dat hij gewoon topsport kan bedrijven (wat overigens ook in het artikel hier staat, misschien het hele artikel een keer lezen) dan ga je er toch vanuit dat deze mannen na 12 jaar studie weten waar ze het over hebben of niet. Bij Pierre betwijfel ik of hij uberhaupt de basisschool wel afgemaakt heeft dus wat moet je met zijn mening over een medisch iets waar hij waarschijnlijk de ballen verstand van heeft.

2 oktober 2012 om 11:25

Ik heb het hele artikel gelezen. Maar er staat niet dat artsen hebben gezegd misschien is het beter om te stoppen. Als je nu al 3x met de neus op de feiten wordt gedrukt. Waarvan 1x kantje boort was. Artsen kunnen ook niet in de toekomst kijken. En garantie geven ze nooit. Ze kunnen wel gezegd hebben u kunt voetballen. Maar ze kunnen nooit weten wat het hart gaat doen onder spanning en druk.

2 oktober 2012 om 11:31

helemaal juist!
hebben de artsen hem garanties gegeven, denk het niet...
weet zeker dat artsen hem hebben gewezen op de gevaren van zijn kwaal.
maar sno wil zelf graag, wat ik wel begrijp.... maar het is nu wel duidelijk dat dit geen gezonde situatie is, ik zou als medespeler of als club nu een statement maken.....
en dat gaat ook echt wel gebeuren, clubs gaan dit risico niet lopen, stel je voor dat hij dadelijk dood neer valt, wat dan?
wie is er dan verantwoordelijk?

2 oktober 2012 om 11:32

@ Raza...
Misschien nog een keer het artikel lezen want ik lees toch echt het volgende;

Onzin, de artsen hebben aangegeven dat ik gewoon topsport kan bedrijven. Als ze morgen zeggen 'evander, het is afgelopen', dan stop ik direct.”
Sno benadrukt dat mensen ‘die er jarenlang voor hebben geleerd’ hem verzekerd hebben dat hij met zijn defibrillator gewoon door kan gaan met voetbal.

Je laatste stuk is al helemaal lachwekkend.
Artsen en cardiologen weten heel goed wat het hart doet onder grote spanning en druk. Daar zitten duizenden uren aan onderzoek in en ja ik kan het weten als geneeskunde student. Met een defribilator kun je gewoon sporten....beter zelfs het is goed om te sporten om de hartspieren aan het werk te houden. Wanneer er toch kleine stoornissen optreden dan hersteld de defribilator ze. De kans dat Sno zal overlijden met defribilator aan een hartstilstand is kleiner dan een willekeurig persoon die een gezond hart heeft en geen defribilator.

2 oktober 2012 om 11:36

@ Nibbit.

Ook voor jou geld...leer lezen.

2 oktober 2012 om 11:58

@raza het punt is nu juist dat dit soort hartritmestoornissen er voor Sno er gewoon bij horen. Hij weet dat, zijn artsen weten het. En ze vinden nog steeds dat hij kan voetballen. Dat staat misschien niet hier, maar wel in reacties van anderen en ook in andere artikelen op internet.

De buitenwereld schrikt meer van dit soort situaties dan de betrokkenen. Dat er dan allemaal mensen gaan roepen dat iemand moet stoppen, betekent totaal niet dat dat ook echt aan de orde is. In die zin moet de voetbalkijker gewoon wennen aan wat er gebeurt. Vergelijk het met overtredingen en blessures. Daar zijn we aan gewend, het gebeurt, en de spelers gaan weer door. Dat gebeurt nu ook met Evander, alleen vinden we het eng omdat we niet precies weten hoe het werkt.

Laat het allemaal gewoon over aan Evander en zijn artsen. Zij weten precies hoe het zit. Het is zijn leven, daar gaat hij echt geen onnodige risico's mee nemen.

2 oktober 2012 om 21:07

Raza, jij geeft een typische 'gevoelsreactie'. Heel menselijk, vol goede bedoelingen. Feitelijk heeft Sno natuurlijk veel meer aan geobjectiveerde adviezen van specialisten. Zo ook van hooijdonk, hij plakt Sno een etiket 'ik zou moeten stoppen' op en dat moet ie niet doen.

2 oktober 2012 om 09:24

Ik snap zijn irritatie goed. Iedereen heeft er een mening over zonder echt verstand van zaken te hebben. Echter verbaas ik mij over het feit dat Sno aangeeft dat hij achteraf gezien gewoon door had moeten voetballen. Met zijn achtergrond was het de beste keuze om gewoon te stoppen. Hoe belangrijk is voetbal nou als je het over een mensenleven hebt?

2 oktober 2012 om 12:01

Met stoppen bedoel je deze wedstrijd stoppen?

Ik schat op basis van zijn laatste reacties in dat hij eigenlijk wel wist dat het veilig was, maar dat hij (en de rest) toch schrok, en het zekere voor het onzekere neemt. Vind ik niet zo gek, het zal even duren voor hij er aan gewend is dat dit af en toe kan gebeuren. Nu stapte hij van het veld, in de toekomst gaat hij misschien wel door. We gaan het zien

2 oktober 2012 om 09:29

Het was toch voor iedereen schrikken.

2 oktober 2012 om 09:30

Beetje rare reactie, iedereen heeft het beste met hem voor en de mensen die hem kennen zijn natuurlijk bang dat het echt mis gaat een keer dat die erin blijft.

Zou er niet te veel van aantrekken want iedereen denkt dat stoppen beter is ook al wilt hij het liefst doorspelen, terwijl dit gewoon onverstandig is.

2 oktober 2012 om 12:04

"iedereen denkt dat stoppen beter is"

Nee hoor. En dan nog, zelfs al zou de halve voetbalwereld dat denken: de enigen die relevant zijn, zijn Evander, zijn artsen, en wellicht zijn directe familie. De rest heeft er helemaal niks mee te maken.

2 oktober 2012 om 09:34

Ik denk dat Sno vooral geirriteerd en boos is om het feit dat iedereen al zijn oordeel klaar had liggen op zondagavond terwijl hij nog ter controle in het ziekenhuis verbleef en de onderzoeken nog liepen en er dus nog helemaal niks bekend was.
Vervolgens gaat de clubarts van Feyenoord zijn boekje te buiten door info over een patient, wat dat was Sno op dat moment, met de pers te delen terwijl hij dat helemaal niet mag, tenzij Sno daar toestemming voor geeft, maar dat is dus nooit gebeurd en dus zijn Sno en club terecht boos.

Maar de grootste irritatie ligt naar mijn idee vooral bij het feit dat iedereen zijn oordeel al klaar had liggen terwijl er nog niks bekent was.

2 oktober 2012 om 09:41

Allemaal leuk die professionele verzorging maar dat zijn ook mensen en ik heb vaak genoeg gezien dat een arts een verkeerd advies afgaf.

Is gewoon bizar hoe snel nec op hun teentjes zijn getrapt vooral die ondankbare hond van een directeur die geeneens een arts kan veroorloven maar wel van die van ons gebruik maakt maar als hij wat zegt omdat iedereen wilde weten hoe en wat dan is de wereld te klein.
Echt schandalig.

2 oktober 2012 om 10:01

Er is in het betaald voetbal altijd één arts aanwezig en dat is die van de thuisspelende club. Dat heeft niets met geld te maken maar met reglementen.

2 oktober 2012 om 10:06

Ja ja, uitzonderingen hou je altijd, maar geloof nou maar gewoon dat Sno meermaals binnenstebuiten is gekeerd. Nadat het is gebeurd bij Jong Ajax, medische keuring Rkc, na incident Rkc, medische keuring Nec, na dit incident. Al die artsen zitten er natuurlijk naast en geven allemaal verkeerd advies.

NEC kan geen arts veroorloven? Wat een onzin, NEC heeft gewoon een clubarts. Als je de artikelen gelezen had zou je ook kunnen weten dat deze niet mee was naar de wedstrijd. Is overigens niet ongebruikelijk dat een clubarts niet meegaat naar uitwedstrijden. Jij denkt misschien dat deze artsen fulltime aan een club verbonden zijn, maar deze mensen hebben gewoon een baan in een ziekenhuis en doen dit ernaast. Mogen die dan ook een vrije dag hebben?

En inderdaad had de arts van Feijenoord niets mogen zeggen, dat heet beroepsgeheim. Boeiend dat iedereen wilde weten hoe het zat, deze man heeft een eed afgelegd en houdt zich er niet aan. Daarnaast gaat hij nota bene iets roepen wat niet klopt.

2 oktober 2012 om 12:55

Klopt. Casper van Eijck werkt gewoon in het Erasmus Medisch Centrum en slechts parttime voor Feyenoord. Voor zover ik weet gaat hij ook niet mee naar uitwedstrijden. Bij PSV werkt Timmermans normaal voor het St. Anna Ziekenhuis. En volgens mij is dat bij alle clubs zo?

Het is in principe ook niet nodig om artsen mee te nemen naar de wedstrijden, verzorgers hebben ook een een medische achtergrond en weten alles over sportblessures. De kennis van de arts is dus ter plekke niet nodig want onderzoeken kun je toch alleen in een ziekenhuis uitvoeren.

Alleen in gevallen zoals met Sno is een arts nodig, en daarvoor is er de arts van de thuisploeg. Overigens kan de verzorger van NEC als het moet waarschijnlijk ook gewoon handelen, maar het is logisch dat hij het overlaat aan de aanwezige arts. Als dit op de training gebeurd is de verzorger of iemand anders uit de medische staf waarschijnlijk de aangewezen persoon om te handelen.

2 oktober 2012 om 15:00

@ Fron010

Echt jij geeft geeft gewoon reacties zonder het artikel goed te lezen, je te verdiepen in algemene gang van zaken in de competitie en zonder je te verdiepen in de wereld van artsen/doctoren.

Weet je wat schandalig is, jouw reactie!

2 oktober 2012 om 09:42

Volgens mij denkt Sno er ook iets te makkelijk over en bagatelliseert hij de boel om eventuele in hem geïnteresseerde clubs niet te bang te maken. Het eerste wat hij zei over de clubarts van Feyenoord toen deze met de details naar buiten kwam was: Hij beschadigd mijn carrière.

2 oktober 2012 om 10:11

En daar heeft hij ook helemaal gelijk in. Volgens mij is het nog altijd zo dat een arts in Nederland nooit zonder toestemming informatie over een patient naar buiten mag brengen. Dat de arts van Feyenoord dit wel doet is zeer onproffesioneel en inderdaad schadelijk voor de carriere van Sno.

2 oktober 2012 om 19:21

Dat hij dit niet had mogen zeggen klopt, maar alsof niemand weet dat hij een hartkwaal heeft?!

Volgens mij is het nog altijd zo dat een speler medisch gekeurd wordt bij een transfer. De waarheid komt toch altijd boven! Ik denk dus dat het met de schade wel mee zal vallen.

2 oktober 2012 om 20:48

Ik denk dat jij de kracht van beeldvorming en vooroordelen flink onderschat.

2 oktober 2012 om 09:44

De buitenwacht weet het bijna altijd beter! Niet dus!
Hij heeft zich laten adviseren door experts zegt hij zelf. Als je door een expert mee krijgt dat je gewoon je beroep/hobby kan blijven uitoefenen op hoog niveau dan laat je die kans niet liggen.
Heel begrijpelijk ook dat Evander zich stoort aan iedereen die het zogenaamd zo goed met hem voor hebben. Want tot nu toe zal nog niemand op hem zijn afgestapt die het zogenaamd zo goed met hem voor hebben.
S T E L!! Dat hem iets overkomt dan ligt de schuld ook niet bij hem of zijn werkgever vind ik, hij laat zich onderzoeken en binnenstebuiten keren door de mensen die er verstand van hebben. Zij geven hem groen licht, tja wat moet je dan? De artsen de schuld geven? Dat kan ook niet want het menselijk lichaam kan nog zoveel worden onderzocht maar is het meest complex van alles wat op onze globe rondwaart.

2 oktober 2012 om 09:58

Jammer dat Sno niet zwijgt en met een duidelijke medische verklaring van de situatie komt.
Vind het uniek hoor dat hij met een hartafwijking tot zulke prestaties is staat is. Maar zijn leven hangt aan een geniaal apparaatje dat iedereen onder zijn huid ziet zitten. Als iedereen zo'n ding zou hebben zouden er nog maar weinig mensen omvallen met een hartstilstand.

Ik vond het zaterdagavond beangstigend iig en dat moet Evander ook begrijpen. Dat de media dit oppikt net als de borstjes van een prinses is toch ook hartstikke logisch. En als je dan ook weet dat een miljoen mensen graag naar gelul luistert over potjes voetbal dan weet je ook dat een clubarts 100 suggestieve vragen krijgt en dat de analytici er wel wat over moeten zeggen....daar worden ze voor betaald.

doe vooral wat wijs is.

2 oktober 2012 om 09:59

Met een pacemaker kun je gewoon leven en sporten. Dat hij niet lekker wordt kan verschillende oorzaken hebben waaronder een tijdelijke afwijking. Hij heeft dus zo'n apparaat om hem daarbij te ondersteunen. Dat het goed werkt is al een paar keer te zien geweest. De onkunde bij de heren voetbalanalytici omtrent het gebruik hiervan is gevaarlijker dan het voetballen van de heer Sno. Dus heren van NOS en VI blijf bij uw leest.

2 oktober 2012 om 11:36

topsport of sport zit een groot verschil tussen!
als je heel nuchter naar de situatie kijkt is de situatie van sno gewoon levensgevaarlijk te noemen.
en daarom snap ik deze discussie niet, wat is nou belangrijk voor die jongen?
ieder normaal mens ziet toch dat dit niet kan, komop zeg!

2 oktober 2012 om 11:54

Dat kun je nooit zo zeggen. Iemand met een afwijking kan, mits onder behandeling, zelfs topsport leveren. Het is niet zo zwart wit als het lijkt. Er zijn toch genoeg andere topsporters die blijven mee doen. Zelfs met cardiale afwijkingen. Kijk naar M Jansen of Maduro.

2 oktober 2012 om 12:00

dat kan best zo zijn, maar sno krijgt toch echt wel flinke waarschuwingen!
ieder geval is natuurlijk anders te omschrijven maar in het geval van sno durf ik als leek toch gerust te stellen dat dit geen gezonde situatie is.

2 oktober 2012 om 12:13

Je gaat nu toch op een dokter stoel zitten. Ritme stoornissen kunnen verschillende oorzaken hebben. Inspanning kan maar hoeft niet de oorzaak hiervan te zijn. Sterker nog als dat hoofdoorzaak is dan is het inderdaad risicovol dat hij topsport beoefend. Maar dan was hij ook zeker gewaarschuwd hiervoor.

2 oktober 2012 om 16:06

@nibbit, dit moet je niet aan "normale mensen" vragen, maar aan artsen. Als je heel nuchter naar de situatie kijkt en de arts zegt dat het gewoon veilig is, dan ga je voetballen.

Chech keept met een helm op, Davids voetbalt met een bril, Sno met een pacemaker. Als de artsen het ok vinden, is het ok.

2 oktober 2012 om 21:18

'de situatie van sno gewoon levensgevaarlijk te noemen.'
Waarop baseer je dat? Volgens mij (en anderen) valt dit reuze mee dankzij dat apparaat

'wat is nou belangrijk voor die jongen?'
Ik denk dat hij zelf prima in staat is zijn prioriteiten te stellen

'ieder normaal mens ziet toch dat dit niet kan'
Dus hordes specialisten zijn geen normale mensen?

2 oktober 2012 om 21:56

tja, je hart is iets anders als een kruisbandje.....

2 oktober 2012 om 10:07

Ik vind dat van Hooijdonk niet zoveel verkeerd gezegd heeft tijdens Studio Voetbal. Heeft gewoon zijn mening gegeven en als we daar al een probleem van maken kunnen we overal wel een probleem van maken. Het lijkt ook best eng als je weet dat een speler die al eens op het veld lag naar zijn borststreek grijpt. Daar schrikken mensen toch van en dat mag Sno ook wel begrijpen.

2 oktober 2012 om 16:08

Het probleem is niet dat hij zijn mening geeft. Het probleem is dat hij (op Tv!!) een mening geeft over iets waar hij in algemene zin helemaal niks vanaf weet, en ook niet het geduld heeft om in het concrete geval af te wachten wat er aan de hand is.

Van Hooijdonk moet zijn mening geven over voetbal, niet over medische zaken.

2 oktober 2012 om 17:33

Volgens mij heeft hij gereageerd op wat hij gezien heeft en wat hem gevraagd werd. Ik vond hem nou niet overkomen als iemand die zijn mening gaf over iets medisch. Ik vind het best meevallen wat van Hooijdonk op televisie zei.

2 oktober 2012 om 10:09

Het is sneu voor Sno, maar we leven in Nederland, daar heeft toch iedereen een mening klaar?

Dat het is gebeurd zal hem altijd achtervolgen zowel in positieve als negatieve zin. In positieve zin dat iedereen precies weet wie Sno is. Die ene voetballer die een hart aanval had gekregen bij Jong ajax bij Vitesse en 2 jaar later zo ontzettend goed was bij Rkc. Zelfs gekozen tot beste voetballer van de Eredivisie. Had hij de hartaanval niet gehad, dan was hij toch minder in het geheugen blijven hangen.

Negatieve is natuurlijk vanuit de clubs die hem zien voetballen en hem willen hebben maar niet de stap durven te maken vanwege dit gebeuren. Ze zijn bang dat hij niet fit is en het bij hun zal gebeuren...

Mensen zoals v Hooijdonk hebben daar ook een mening over, zij zijn geen deskundige, weten niet wat er precies gebeurd is, maar toch zeggen ze er iets over. Dat hoort bij Nederland..

2 oktober 2012 om 10:31

Hier heeft Sno helemaal gelijk in.

Iedereen gaat oordelen als een dokter, terwijl de meesten er de ballen verstand van hebben. Laat Sno in overleg met specialisten oordelen over zijn carriere en als je het echt goed meent dan bel je hem op. Erg goede uitspraak van Sno en ook nog eens helemaal juist.

2 oktober 2012 om 10:31

Nou als ik hem was zou ik lekker door blijven voetballen, ik ga liever de pijp uit met iets waar ik vreselijk veel van hou. En als dat dan op een voetbalveld is dan moet dat dan maar.
Voetbal is mensen hun passie en ook hun brood. Ik ben van mening dat sporten juist zijn gezondheid situatie bevorderd.
Van Hooijdonk mag natuurlijk zijn mening geven over de situatie, maar moet wel rekening houden wat de impact kan zijn van zijn uitspraken.

2 oktober 2012 om 10:35

Komop hee, er wordt hier wel heel makkelijk geroepen dat 'als de doktoren zeggen dat het kan', hij gewoon topsport kan bedrijven.
Alsof artsen ergens nooit achteraf naast hebben gezeten. Je kunt je absoluut afvragen of je dit allemaal wel moet willen, en Sno als eerste.
We hadden Jong Ajax, RKC en nu bij NEC en al die tijd houden alle supporters hun hart vast en hebben we allemaal de beelden van Foe, Puerta, Feher, Mutulescu (de lijst wordt langer) op het netvlies.
Gaan we gewoon met z'n allen zitten wachten tot dat het echt verkeerd afloopt of dempen we de put nadat het kalf verdronken en nemen we dan pas een besluit zoals in Italie?!?!?!
Lullig voor Sno, maar voetbal is een Amusement sport, daar hoort niet bij dat we steeds bang moeten zijn dat er eentje dood neervalt.
Zo, even de knuppel in het hoenderhok gegooid voor de discussie ;-)

2 oktober 2012 om 10:57

Een nogal domme knuppel... Sno mag blijkbaar niet voetballen omdat jij je anders wel eens ongemakkelijk zou kunnen voelen als er iets met hem is? Hoe egoïstisch ben je dan...

2 oktober 2012 om 16:13

Dat een arts er ook weleens naast kan zitten wil niet zeggen dat je dan maar zomaar je carriere stil zet. Dan kan je wel ophouden met leven.

Zo zwart wit is het bovendien helemaal niet. Je verdiept je erin, doet een second, third en misschien wel fourth opinion. Die artsen hebben het echt niet allemaal verkeerd hoor.

En zelfs dan nog, om de knuppel terug te gooien. Stel dat er 1% kans is dat je door het voetballen dood neervalt. Dan is de keus nog steeds aan Sno. Hij kan er voor kiezen dat hij liever met die minieme kans voetballend ten onder gaat, dan dat hij doodongelukkig thuis achter de geraniums gaat zitten. De keus is aan hem.

2 oktober 2012 om 10:43

Ik word sowieso doodziek van al die mensen op tv die denken recht te hebben om hun mening zo ongenuanceerd en/of bot mogelijk te formuleren. Je hebt het wel over mensen en dan mag je kritiek hebben, maar heel vaak is het gewoon goedkoop scoren voor kijkcijfers terwijl ze van veel teams niets eens hele wedstrijden zien en van spelers helemaal niets weten. Daar heb ik echt de schijt aan. Wat dat betreft was ik het heel erg eens met Robert Maaskant vorige week.

2 oktober 2012 om 11:19

Evander Sno heeft 100% gelijk. Hij is de enige die kan aangeven of het verantwoord is om nog op dit niveau te blijven voetballen. Hij is de man die door de specialist wordt geïnformeerd en zonder Sno's toestemming, niemand anders.

Ik heb Sno destijds een seizoen bij NAC Breda mogen bewonderen en altijd vond ik het een genot om hem te zien spelen. Het was jammer dat NAC Breda het zich niet kon veroorloven om hem nog langer in Breda te houden.

Evander, ik hoop van harte dat de lichamelijke problemen snel zullen zijn opgelost en dat jij weer op de Nederlandse voetbalvelden te bewonderen zal zijn.

Overigens: Studio Voetbal is voor mij een programma dat geen enkele waarde heeft. Ten eerste die opgeblazen, letterlijk en figuurlijk, betweterige Jack van Gelder en dan nog eens, vrij regelmatig, die Nos-kerel. Wat een kwal is dat. Hij doet voorkomen alsof hij alles van het spelletje afweet, maar bij het minste geringste tegengas van een werkelijke kenner, haakt hij af.
Dan een Jan van Halst met zijn kijkkastje en zijn uitleg. Iedere keer, week in en week uit, dat gezever over hoe het ging en wat wij als kijker verkeerd hebben geïnterpreteerd. Pfffff, moe word je er van.
Voor de inbreng van Jan Mulder kan ik wel respect opbrengen.

Iedere week weer wordt er maar over een paar clubs gesproken: Psv, Ajax en Feyenoord. Clubs als Groningen, Rkc, en NAC komen bijna nooit in de 'picture.'

Sinds Hugo Borst uit het programma is verdwenen, is het kijkgenot gedaald naar een waardecijfer van 5.

2 oktober 2012 om 11:34

en dit is dus het resultaat van een arts die z'n eed niet respecteerd en vroegtijdig en ongefundeerd uitspraken doet in de media. Ofschoon hij z'n werk goed deed als handelend arts zo beroerd deed hij het in de media....die als een bok op de haverkist erop springt om een item als deze verder op te stuwen tot spectakel om zo kijkers te binden....anders zou ik niet weten waarom je ongefundeerde uitspraken aanzet en er een stevige conclusie aan verbind die mogelijk de carriere van desbetreffende persoon kan schaden....heeft Pierre in z'n vrije tijd medicijnen gestudeerd? is hij bij machte om een diagnose te stellen en aanbevelingen te doen aan de desbetreffende persoon?

2 oktober 2012 om 11:53

Als de artsen, fysio's en conditietrainers van Sno hem zeggen dat hij gewoon door kan gaan, who the fuck zijn dan Vermeulen, Van Hooijdonk en Kraaij? Als dat apparaatje gewoon zijn werk doet dan heeft hij zelfs minder risico op hartfalen dan een gemiddeld ander mens. Ja hij zal wat merken maar je merkt wel meer pijntjes tijdens een wedstrijd. Die jongen gaat heus niet met een onverantwoord risico op het veld staan, dat geeft hij nu zelf ook aan.

2 oktober 2012 om 11:57

Precies. Zo snel iemand iets mankeert dan weet iedereen het beter. Het is pure angst voor het onbekende van mensen. Alleen als er 100 % gegarandeerd kan worden dat het veilig is dan pas zie je ze terug op het veld. Anders is het pas onverantwoord.

2 oktober 2012 om 12:14

Ik ga ervan uit dat de medische staf bij NEC en eventueel zijn volgende club(s) wel beter weten hoe het in elkaar zit. Het zou de mensen van beide programma's ook sieren als ze hierop terugkomen. Sno zou eigenlijk even tijdens beide uitzendingen aan de telefoon moeten gaan hangen of nog beter erbij gaan zitten. Bij voorkeur in plaats van Vermeulen, zijn we daar ook weer van verlost voor 1 uitzending.

2 oktober 2012 om 12:03

Hier heeft Sno dus groot gelijk, ook ik heb me mateloos geergerd zondag en maandag avond aan de heren analytici die voor Sno willen bepalen of hij door moet gaan of moet stoppen. Hier zijn artsen voor die daar jarenlang onderzoek naar gedaan hebben voor en niet de wetenschappelijke voetbalexperts van studio voetbal. Ze brengen Sno in diskrediet door te zeggen dat hij geen topsport kan bedrijven en dat clubs een groot risico nemen met het aantrekken van Sno zonder dat er sprake is van een officiele diagnose.

Uberhaupt een eng programma dat studio voetbal.

2 oktober 2012 om 12:19

ja sno en dan ben je 26 en lig je ineens dood op het vel en dat moeten mensen zien gebeuren
omdat jij het beter weet
leven of een balletje trappen
de keuze daarin is niet zo moeilijk toch
je kan altijd wel iets in de jeugd gaan doen
vergeet neit hoeveel er a lgestorven zijn op het veld en hoeveel trauma's dat heeft bezorgd bij anderen
beetje ego he

2 oktober 2012 om 12:52

Of het op het veld gebeurt of ergens anders, dat maakt dan ook niet meer uit.
Het is en het blijft altijd de keuze van een voetballer zelf en daar hebben wij helemaal niks over te zeggen.
Verder hebben de doktoren, die daar meer verstand van hebben dan wij, gezegd dat hij gewoon verder kan met prof-voetbal.
Hoe dan ook, laat Sno lekker zijn eigen ding doen.

2 oktober 2012 om 12:54

ongefundeerde diagnoses zijn reeds gegeven op TV daar hoef je geen schepje op te doen....ook jij en ik kunnen het morgen midden op straat vol omstanders het loodje leggen...moet dat je dan weerhouden zo'n straat in te lopen...mensen leven en gaan dood...ook in topsport. Als artsen en doorgeleerde mensen aangeven dat hij gewoon kan spelen wie ben jij dan om er een waarde oordeel aan te hangen?

Je kletst na mijn inziens enkel de media na en maakt conclusies op basis van geluiden en niet op feiten.

2 oktober 2012 om 13:47

klets niks na je kan het krijgen
maar je kan er ook om vragen
topsport met zo een kwaal brengt gewoon meer risico mee

2 oktober 2012 om 13:55

Sno zal zich heus wel laten leiden door wat artsen zeggen. Maar niet door wat Van Hooijdomck zegt. Als artsen zeggen dat het kan, dan kan het. Je kunt ook wel altijd binnen blijven zitten, dan weet je zeker dat er nooit iets gebeurt.

2 oktober 2012 om 12:54

Laat artsen bepalen wie er lichamelijk fit is om te voetballen en laat "voetbal" analitici, trainers en buitenstaanders zich er lekker buiten houden.

2 oktober 2012 om 13:12

Het is zijn leven, dus hij bepaalt of hij wilt voetballen of niet. Wel goed dat hij beseft dat het advies van de artsen hierin alles bepalend moet zijn.

2 oktober 2012 om 13:59

Lachen al die heiligverklaringen van artsen, gelukkig waarschijnlijk zelf nooit wat meegemaakt op dat gebied, maar mischien eens het programma Medische Missers kijken. Voorlopig zat hij wel met pijn in de borst op één knie en vreesde iedereen het ergste.
Een speler die fit werd verklaard om te spelen, die later niet fit bleek te zijn, nee is nog 'nooit' voorgekomen...
En dat gaat me heus niet om mijn tere zieltje, heb er persoonlijk al een paar opgeraapt in mijjn leven, maar leggen jullie het dan straks als het misgaat uit aan de Kindertjes op de kidstribune?

Hier nog even stukje uit een interview met Jan Ceulemans na het overlijden van Bobsam Elejiko:
"het was toch even verschieten", zegt Ceulemans. "maar hij had al een aantal jaren last van zijn hart. De dokters hebben dan toch gezegd dat hij kon blijven voetballen." Door het overlijden van zijn ex-speler lijken de mindere prestaties van Westerlo peanuts. "bij zo'n menselijk drama sta je toch even stil."

2 oktober 2012 om 18:06

Zegt alles over de figuur van Hooidonk, dom niets zeggend figuur die op zijn manier nog interessant wil doen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

NEC

Stand
Selectie
 TeamPnt+/-
13.NAC Breda38-16
15.NEC37-22
17.VVV-Venlo28-29
Voor de complete stand: Eredivisie
SpelersPositieW
Rens van EijdenVerdediger341
Melvin PlatjeAanvaller339
Ryan KoolwijkMiddenvelder314
Leroy GeorgeAanvaller313
Navarone FoorMiddenvelder290
Michel BreuerVerdediger281
Søren Krukow RieksMiddenvelder282
Voor de complete selectie: Clubpagina NEC.

Nederland
10 fans
Middenvelder, 26 jaar

In de wandelgangen

Donderdag 23 mei
Real Madrid wil Carlo Ancelotti vastleggen als de opvolger van José Mourinho, maar Paris Saint-Germain werkt niet mee. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.140625 seconden.