Voetbalzone

Rosell wil competitie in Spanje aantrekkelijker maken: 'Helemaal mee eens'

Dinsdag, 18 september 2012 om 17:05

In 2004 werd Valencia kampioen van Spanje en dat was direct de laatste keer dat er een andere club dan Barcelona of Real Madrid de Primera División wist te winnen. De Spaanse competitie is al jarenlang een strijd tussen de twee grootste clubs van het land, die een enorme voorsprong hebben genomen op de andere teams. Sandro Rosell van Barcelona wil daar iets aan veranderen.

/

De preses is het eens met de suggestie dat een competitie aantrekkelijker is als er meer dan twee teams strijden om de titel. "Ja, daar ben ik het helemaal mee eens", zei Rosell in gesprek met Reuters. "We moeten de andere Spaanse ploegen om tafel gaan zitten om te bespreken hoe we dat kunnen veranderen. Daar ben ik absoluut een voorstander van."

De mindere goden in de competitie weten wel hoe het gat verkleind kan worden: als de inkomsten uit televisiegelden eerlijk verdeeld zouden worden, bijvoorbeeld. Barcelona en Real ontvangen nu bijna de helft van de totale pot, terwijl clubs als Atlético Madrid, Sevilla en Espanyol de grootmachten heeft gevraagd om het geld eerlijker te verdelen. Vooralsnog heeft dat niet het gewenste resultaat opgeleverd.

Rosell wilde niet teveel op details ingaan. "Dit is precies een van de dingen die we moeten bespreken", zei de voorzitter van Barcelona. "We hebben in het verleden al een paar meetings over dit onderwerp gehad en in het seizoen 2014/15 zullen de tv-inkomsten anders verdeeld worden. We zijn er dus mee bezig en in de toekomst zal er wel wat gaan veranderen."

Poll

Ik verwacht dat Barcelona en Real Madrid de competitie zullen blijven domineren

18 september 2012 om 17:08

Barcelona en Real Madrid zijn een paar niveaus hoger dan Valenca,atletico Madrid,sevilla et cetera

18 september 2012 om 17:12

Tja, als Barcelona en de Engelse clubs alle talenten van Valencia blijven wegkopen dan zal dat ook altijd zo blijven. Silva, Jordi Alba, Mata, Isco, ... ze verliezen het ene toptalent achter het ander.

18 september 2012 om 17:35


De grootste reden waarom al die andere clubs de talenten blijven weg kopen bij Valencia is hun gigantische schuld.
Valencia is gewoon niet in staat om nee te zeggen tegen de bedragen die geboden worden.

Ja ik weet dat Real en Barca etc ook schulden hebben maar deze clubs hebben geen probleem met aflossingen en als je de schulden vergelijkt met de inkomsten staat het water bij Valencia een flink stuk hoger dan bij de anderen.

18 september 2012 om 17:55

Dit gebeurt natuurlijk overal en is niet de grootste reden waarom de Spaanse competitie niet aantrekkelijk genoeg is. Naar mijn mening zoude ze eerst is moeten kijken naar de verdeling van de tv gelden. Maar ook een 6+5 regeling of zoals hier de Knvb doet met clubs indelen in Categorie A,b,c en dan ze gewoon een aankoop verbod opleggen en dwingen om de cijfertjes weer in het zwart te krijgen. Want je hoort te vaak dat Spaanse clubs dit niet goed voor elkaar hebben.

18 september 2012 om 18:13

Jordi Alba komt van Barca, Mata van Real Madrid...

Echt zoveel fantastische spelers heeft de jeugd van Valencia niet gehad, buiten David Silva of Pablo Hernandez.

18 september 2012 om 18:40

Jordi Alba en Mata werden niet goed genoeg bevonden door die 2 clubs. Het is dankzij Valencia dat zij zulke goede voetballers zijn geworden, dus er is zeker sprake van dat de clubs Valencia leegkoopt

18 september 2012 om 19:18

Vicente vergeet je even David Albelda , maar dat maakt niet uit , als je er geen weet van hebt roep dan niet zomaar wat.

Alba is weggestuurd en Valencia zag het wel in hem zitten en hebben hem gemaakt tot de speler die hij nu is , Mata geld hetzelfde voor dus dat zijn producten van Valencia want als die daar niet de kans hadden gekregen waren ze hier nu niet waarschijnlijk.

18 september 2012 om 20:25

Alba is idd weggestuurd bij Barca en Valencia is ook degene die hem tot een back heeft omgetoverd (hij was eerst een winger/middenvelder) dus ik vind Alba wel een product van valencia maar Mata werd niet weggestuurd bij Real. Hij had dat jaar nog het Ek onder 19 met Spanje gewonnen samen met Adan, Granero, Bueno en Javi Garca waarin die een belangrijke pion was. Hij stond toen al bekend als een grote talent maar hij ging weg naar Valencia omdat Real te lang wachtte met zijn contract te verlengen en hij zag daaruit geen vertrouwen. Dat is ook een van de dingen die de madridista's het bestuur van toen verwijten. Dat die bij Valencia tot een basisklant uitgroeide maakt hem nog geen product van Valencia.

18 september 2012 om 23:51

Euhm ... mij maakt het niet uit vanwaar die spelers komen. Als Valencia er niet was geweest dan zouden Jordi Alba en Matta weg gerot zijn. Valencia is een team dat al het Spaanse toptalent opvangt. Hoe durf jij Jordi Alba nu een product noemen van Barcelona ? Barcelona heeft hem buitengeknikkerd wegens te klein en niet goed genoeg. Valencia heeft hem opgevangen en er een topper van gemaakt, en nu ben jij zo sympathiek om Barcelona de eer daarvoor te laten opstrijken ? Jij wel, ja.

Valencia heeft de beste Spaanse speler aller tijden in zijn rangen gehad: Vicente. Daar kunnen Xavi en Iniesta nog bij in de leer gaan.

Vandaag Malaga-zenit gekeken. Isco, 20 jaar, wat een toptalent. Is ook weggeplukt van Valencia. Jammer dat Valencia zoveel schulden heeft want dan hadden ze nu een team dat echt met Barcelona en Real de strijd kon aangaan. Stel je voor dat ze Isco, Mata, Silva, Joaquin (ook weggeplukt door Malaga) en Jordi Alba nog in hun team hadden. Dat zou wat geven.

18 september 2012 om 17:16

Denk ik van niet, ik denk dat veel Engelse topclubs ook niet bovenin zal meedraaien in de Spaanse competitie. Dit heeft te maken met voetballende vermogen van Real Madrid en Barcelona, die is van een heel hoog niveau.

De Engelse topclubs hadden zoiets ook gekund, maar ze kiezen vaak voor een fysiek sterke spelers. In Spanje hecht gewoon minder waarde aan de fysiek sterke spelers, ze kijken meer naar voetballende vermogen van de spelers en tactisch ook sterk, in Engeland is dat meer fysiek en uithoudingsvermogen.

Op basis van Fysiek win je niet elke wedstrijden, op basis van voetballend vermogen en tactisch kun je wel wekelijks de wedstrijden winnen.

18 september 2012 om 17:33

Als je ziet dat Atletic Bilbao Manchester United, vorig seizoen in Old Trafford en San Mames, gewoon volledig wegspeeld eigenlijk, door gewoon beter te voetballen. Zegt ook wel wat.

Edit: Laat ik er aan toe voegen dat de nummer 5 van vorig seizoen, Atletico, ook nog Chelsea een pak rammel gaf.

18 september 2012 om 17:34

Denk je dat?
Ik weet zeker dat als de top 5 van Engeland in Spanje mee zou draaien ze prima kampioen zouden kunnen worden. Barça en Madrid hebben nu jaarlijks maar een paar wedstrijden (en dat zijn voornamelijk die in de CL) die écht van niveau zijn. Voor de rest valt het mee; in Engeland is de concurrentie bovenin moordend en is het veeeel lastiger kampioen te worden. Real en Barça zijn idd heel goed; maar ze hebben dan ook weinig moeite in hun eigen competitie. Het gat is te groot met de rest. In Engeland heb je bijv minimaal 1 keer per week een 'kraker'. Daar maar 2x per jaar....

18 september 2012 om 17:45

lol en jij denkt dat Utd de EL serieus nam? ze vonden het een straf en lieten het lopen om te concentreren op de comp.

18 september 2012 om 17:50

@rink

jah zeker Barca en Real hebben weinig moeite in de competitie... aub verzin wat beters

Barca en Real zijn gewoon met dikke afstand de sterkste clubs en Real heeft nog beetje moeite in de cl maar Barca laat de engelse teams als amateurs lijken

misschien zijn er niet veel mensen met mij eens maar ik weet zeker dat de spaanse teams sterker zijn dan de engelse!!

geloof mij maar als Real en Barca in de engelse comptitie zouden spelen leek het ook alsof de andere zo slecht zijn doordat hun gewoon veels te goed zijn

18 september 2012 om 18:05

Slap excuus hoor, gewoon overklast op alle fronten. United kon niet tegen het hoge tempo en de enorme pressie. Ja wat ben ik dan blij dat Manchester geen kampioen is geworden. Stond gewoon een volwaardig 1e Elftal in de basis, en als je het niet serieus nam kan je net zo goed Rooney etc. sparen.

18 september 2012 om 18:09

@ El Chicharito

Dus Manchester United werd zeker ook met opzet 3de in de groepsfase van de CL? Lieten ze dat ook lopen voor de Engelse competitie?

Zwak excuus...

18 september 2012 om 18:14

@ el chicharito

United naam de Europa League niet sereus? of heeft Bilbao ze voetballes gegeven?

ik denkt aan het laatste!!!

United bekend om verzorgd voetbal word kapot gespeeld door Athletic Bilbao
weer een bewijs dat Spanse teams bijna altijd zullen winnen van Engelse teams

het is en blijft Techniek wint Fysiek!

18 september 2012 om 18:15

@ topkenner

Inderdaad. De sterkte van de engelse competitie wordt ietwat overdreven. Als je zag hoe Wigan afgelopen zaterdag stond te verdedigen. Nou ik weet niet of messi en co daar nou echt wakker van moet liggen. Bovendien lijkt het me ook behoorlijk sterk dat een Chelsea of Liverpool zomaar even wint uit bij Mallorca, Osasuna of Gijon.

Ik ben er haast zeker van dat een United of Chelsea niet zoveel punten zou halen in de PD als dat Barcelona en Real dat doen. Deze teams zijn gewoon ijzersterk en dat komt maar al te goed naar voren wanneer de top van Engeland tegen die van Spanje speelt. Man u werd meerdere malen helemaal scheel getikt door Barcelona. Arsenal lijkt een soort van amateuristische versie van Barcelona wanneer ze tegen elkaar spelen, en Chelsea durft niet eens normaal voetbal te spelen.

Geeft maar aan dat het voetballende vermogen van de topclubs in Engeland niet zo heel denderend is en dat het daarom zo een sterke competitie lijkt.

18 september 2012 om 18:40

@ kaka
Beste jongen.... nog geen 3 jaar geleden riepen we allemaal dat de Engelse competitie met afstand de sterkste competitie ter wereld was met de beste ploegen (in de laatste 4 van de CL zaten destijds 3 engelse ploegen?)
En nu dan ineens zijn Real en Barça zó veel beter dan die engelse topclubs? Daar geloof ik geen reet van, ik denk dat als je ze een seizoen samen laat spelen de verschillen niet eens zo groot zijn. Frappant detail; real kent een dramatisch seizoens begin; dus hoe sterk is die ploeg?

Ik geef toe dat ze momenteel sterker zijn dan andere clubs in Europa (en de rest van de wereld..). Maar die verschillen zijn niet zo groot als jij beweert.
('als amateurs'.) Ik ben zelf groot liefhebber van Barcelona, maar als je alleen al naar de feiten kijkt kun je zien dat je ongelijk hebt; wie wonnen de afgelopen de CL? Barça; ja. Real?

18 september 2012 om 18:44

Maar je vergeet dat de echte topclubs gewoon zo slecht in europa league presteren omdat hun motivatie 0,0 is. Er valt veen eer aan te behalen.

18 september 2012 om 18:50

en ik ben blij dat Bilbao overal naast greep

pd is zogenaamd beter, maar toch staat Engeland nr. 1 op de coefficientenlijst

liegt de lijst of liegen die PD geilers

18 september 2012 om 18:59

En de Engelse nummer 6 van vorig seizoen won de CL, dus wat is je punt? Real wint niet eens van de nummer 2 van Duitsland.

18 september 2012 om 19:00

@ El Chicharito

En dat terwijl geen enkele Engelse club de Uefacup serieus neemt, terwijl de Spaanse ploegen met uitzondering van Barcelona en Real het als hoofdprijs zien (ook als enige realistische prijs om te halen).

Tottenham, Stoke City en Liverpool gingen vorig jaar allemaal met een b-team de Uefacup in.

18 september 2012 om 19:10

@ El Chicharito

Haha daar gaat het ook om in dit Artikel, In Spanje heb je 2 clubs die het met grote middelen kunnen doen, net zoals in Engeland dat d'r een stuk of 6 zijn, en waaronder bijna allemaal clubs in handen van geldverstrekkers en oliesjeiks. Waardoor de competitie inderdaad 'sterker' is qua coefficientie. Maar de Spaanse clubs doen het beter met minder middelen, leiden veel spelers op en spelen van de nr. 1 tot nr. 20, goed positiespel en technisch verzorgd voetbal. Dat kunnen ze in de premier league lang niet allemaal zeggen...

18 september 2012 om 19:12

Gaat het om nummers of wat? Bayern is wel één van de grootste clubs ter wereld. En in voetbal is alles toch mogelijk?? Kijk maar naar hoe Chelsea die beker wint, en zo kan inderdaad Bayern ook van Real winnen. Maar Man Utd werd weggespeeld door een club met een begroting die 5x zo klein is, met grote nadruk op weggespeeld.

18 september 2012 om 19:38

So what, een incident en dan? Is dat de grote ''kijk de PD is beter dan de Pl'' troef? Basel schakelde dat jaar ook Utd uit, is de Zwitserse competitie nu beter?

Arsenal was de laatste jaren de 3e en 4e club van Engeland en maakte gehakt van Sevilla, Villarreal etc.

18 september 2012 om 19:47

Dat zeg ik toch in voetbal is alles mogelijk? Laat ik het zo samenvatten. Waarom is Engeland de grootste competitie, er gaat het meeste geld in rond, en er worden vooral buitenlanders gekocht in plaats van jeugdspelers die worden opgeleid. Zie 't nationale Elftal, die presteren nauwelijks omdat de Premier League vooral goed gehouden word dooor de buitenlanders en de Engelse spelers het alleen niet kunnen. Kijk naar Spanje, Wereldkampioen, Europees kampioen, voetbal tot in de perfectie. Waar komen die spelers vanaf? Ja de Primiera Division, oké. Dan zegt dat toch genoeg.

18 september 2012 om 20:44

Chelsea is volgens jouw beredenering beter dan Barca en Bayern is beter dan Real.
Real en barca spelen gelukkig niet een Engeland. Zou ook wel wennen zijn voor ze niet elke keer als je struikelt een vrije trap enzo.

18 september 2012 om 17:52

Dat kan iedereen zien. Maar dit stuk gaat erover hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de Spaanse competitie weer een stuk aantrekkelijker wordt. naar Dit heeft ook voor Barcelona en Real Madrid voordelen. Ik vind bijvoorbeeld een wedstrijd Barcelona - Sporting Gijon niet de moeite waard om te kijken. Terwijl ik in de Engelse competitie wel de wat mindere goden wil kijken tegen United of Arsenal. Ik vind het alleen maar goed dat er wordt gekeken of er iets verbeterd kan worden.

18 september 2012 om 17:12

Ik hoop het echt.

Zo kunnen clubs als Valencia haar spelers dan behouden en clubs als Atletico en Bilboa groeien.

Als dat gebeurt zie ik de PD de PL inhalen, qua spanning dan.

18 september 2012 om 17:17

Natuurlijk meent Rosell dit niet. Barcelona (net als elke andere club) doet er alles aan om zich te verbeteren tov de concurrentie.
Om te denken dat Barca en Real de concurrentie sterker gaat maken door een groot deel van hun inkomsten aan de concurrentie te geven is natuurlijk een utopie. Natuurlijk gaan zij niet mee werken aan een plan dat ze zelf zwakker maakt.

18 september 2012 om 18:38

Klopt, het is naïef om het te geloven. Maar als voetballiefhebbers kunnen we altijd blijven hopen.

18 september 2012 om 17:15

Die verdeelsleutel is niet zo eerlijk. Deportivo en Valencia horen op basis van afgelopen 10 jaar toch zeker in de buurt te komen van Real en Barca qua televisiegelden.

18 september 2012 om 17:16

Waarom zouden real en barca de helft van alle TV gelden (moeten) krijgen?
Zo te lezen blijft het bij loze beloftes en bijeenkomsten

18 september 2012 om 17:20

Omdat Real Madrid en Barcelona qua de historie de grootste club van Spanje is, en zelfs ook in de wereld. Alle aandacht gaan op Real Madrid en Barcelona. De twee genoemde topclubs krijgen voortdurend veel aandacht van de media en tv kijkers. Dus begrijpelijk dat ze meer geld krijgen voor Tv-geld. Maar dat mag best wel wat minder worden.

Alle overige clubs (buiten Real Madrid en Barcelona) mogen Real Madrid en Barcelona erg bedanken voor aantrekkelijke competitie in Spanje.

Wie kijkt liever naar de wedstrijd tussen Atletico Madrid - Getafe of Barcelona - Getafe... De meeste zou naar Barcelona kijken.

Als Barcelona van Getafe verliest is de aandacht voor Barcelona zo groot, veel groter dan Atletico Madrid.

18 september 2012 om 17:17

Dan is het toch simpel Rosel, geef die andere teams dan wat meer tv gelden, want die zullen heus wel minder worden wanneer de competitie steeds zwakker wordt. Maar dit is gewoon een preses die graag dingen roept die anderen willen horen maar hij meent er niks van.

18 september 2012 om 17:20

Een leuk verhaaltje zonder enige inhoud, een beetje hielenlikken bij de andere clubs in La Liga. Sandro Rosell moet zich wel beseffen dat zijn gehele financiële planning mede van de inkomsten uit televisierechten afhangt. Zeker nu de Financial Fair Play steeds dichterbij komt moet je alle eurootjes pakken die je pakken kan.

Natuurlijk zou een dergelijke verdeling goed zijn voor de spanning in de Primera Division. Zeker clubs als Valencia, Atletico Madrid, Sevilla en Athletic Club de Bilbao zouden gewoon veel meer moeten krijgen zodat ook zij zich goed kunnen versterken. Ik ben dan ook zeker een voorstander van deze maatregel, maar Rosell zou eigenlijk vooral moeten denken aan zijn eigenbelang. Daar is hij toch al zo goed in...

18 september 2012 om 17:57

Kom zeg, Het verschil in inkomsten tussen Barça en Real tegenover die andere clubs is al zo groot dat het toch wel wat socialer verdeeld kan worden en wat denk je van de Financial Fair Play, de 2 grote clubs moeten nog wat eurootjes pakken en 'de kleinere' clubjes moeten maar doorgaan op de weg die ze gaan en eigenlijk al nauwelijks kunnen investeren, wat dus ook niet gaat veranderen door Ffp. Het zorgt alleen dat er geen domme onverantwoorde transfers gedaan worden. Het zou best kunnen dat hij het niet meent, maar aan het eind van de rit word je competitie er sterker van. En pas als FFP dr is word het verschil niet groter, maar dat verschil is al zo groot dat het toch zal blijven ben ik bang.

18 september 2012 om 18:08

Nou Erik, het enige wat ik wil zeggen is dat Sandro Rosell wel verantwoordelijk blijft voor Barcelona en haar financiën. Tuurlijk is de verdeling van televisiegelden oneerlijk en zou ook gewoon moeten worden aangepast, maar dat betekend dus wel dat Barcelona flink wat in zal moeten leveren en nog meer zal moeten bezuinigen dan nu al het geval is. Hij zal zijn eigen hagje moeten redden en vanuit zijn eigen perspectief moeten denken.

Daarnaast is de FFP niet alleen vanwege het voorkomen van idiote transfers, maar juist om te voorkomen dat clubs meer uitgeven dan er binnenkomt. En als de inkomsten van Barcelona dus omlaag gaan, zal er dus ook minder uitgegeven kunnen worden.

18 september 2012 om 18:17

Ja neeh zo bedoelde ik het ook. Door de idiote transfers, waardoor clubs meer uitgeven dan dat er bij ze binnen komt. En de clubs geen gezond beleid voeren.

18 september 2012 om 17:31

Waarom duimpje omlaag dus willen jullie zeggen dat Valencia,atletico,sevilla paar niveaus hoger dan barca en real was dat maar

18 september 2012 om 17:37

Nee, omdat dat allang duidelijk is, in dit artikel ook wordt gezegd en dan breng jij het alsof het nieuws is. Natuurlijk zijn Real en Barca een paar niveaus hoger, dat ziet een blinde nog. En heb je ooit van de quote-knop gehoord?

18 september 2012 om 17:37

Eventueel Play-offs, waarbij de eerste 5/6 teams terug op nul beginnen zoals in België. Televisiegelden zouden iets eerlijker moeten worden verdeeld, het is normaal dat Barcelona meer kijkers trekt dan pakweg Getafe. Maar het verschil is wel zeer groot.

18 september 2012 om 17:40

Spaar ons van die onnozele play-offs.

18 september 2012 om 17:39

Ik heb zo een gevoel dat Rosell er gewoon niet tegen kan dat Real Madrid qua inkomsten en schulden het bijna dubbel zo goed doet als zijn club Barcelona.een week geleden publiceerden Real Madrid nog zijn jaarlijkse cijfers waar dat ze alle records hadden verbroken.en dan nu ineens komt Rosell af met 'we moeten praten over de rechten' en zo voort en zo voort.waarom zou hij dan nu ineens wel de tv rechten eerlijk willen verdelen?zijn club is afhankelijk van dat geld.zeker met een schulden van 300 miljoen euro.dit lijkt mij meer een kwestie van stik jaloers zijn omdat de cijfers van zijn rivaal een stuk beter zijn.ik vind het maar zeer eigenaardig.ik wil hier nu niet provoceren of zo.

De tv rechten moeten ook eerlijk verdeelt worden.maar daar de Spaanse competitie niet beter door worden.die club hebben ook mappen vol met schulden.ik denk dat Atletico Madrid op dit moment al even veel schulden heeft als Barcelona en Real Madrid te samen.real Madrid en Barcelona zullen in elke competitie aan de top staan.zo is het nu éénmaal

18 september 2012 om 17:51

De enige die hier stikjaloers overkomt ben jij!

Leuk voor Madrid dat die inkomsten zo geweldig zijn allemaal (ik heb die van Barca nog niet eens gezien). Volgens mij draait het toch uiteindelijk om het voetbal (voor ons supporters in ieder geval wel) en het beste voetbal wordt veruit in Camp Nou gespeeld.

Dus ik denk dat die jaloezie vooral bij jou te vinden is.

18 september 2012 om 18:51

De cijfers die van Real zelf naar buiten komen, daar hangt al jaren een geurtje aan en dat zeg ik niet omdat ik Barca fan ben. Er zijn steeds verschillende instanties die naar buiten komen met het feit dat bepaalde cijfers niet kloppen, het excacte weet ik er echter ook niet van en het interesseert me geen reet. Ik wil mooi voetbal zien en geen mooi marketing.

Overigens is dit wel wat te doorzichtig van Rosell. Probeert hier overduidelijk in de smaak te vallen bij andere. Van mij mag hij zo snel mogelijk oprotten en ruimte maken voor een held die luister naar de naam Juan La Porta.

18 september 2012 om 18:59

Juan La Porta? Ik ben wel benieuwd wie dat is. Persoonlijk ben ik voorstander van Joan Laporta.

18 september 2012 om 19:56

Haha Klopt, maar Juan klinkt veel meer Spaans dan Joan( johan)..klinkt bijna Nederlands!

18 september 2012 om 17:55

Ik ben het helemaal eens met Rosell. Hoewel hij het nu lijkt dat hij een wit voetje probeert te halen bij andere La Liga clubs heeft hij wel gelijk. Dit was de verdeling van de tv-gelden in het seizoen 2011-2012:

655 miljoen in totaal:

Barcelona ; 140 miljoen
Real Madrid ; 140 miljoen
Valencia ; 48 miljoen
Atlético Madrid ; 46 miljoen
Sevilla ; 31 miljoen
Real Betis ; 29 miljoen
Villreal ; 28 miljoen
Getafe ; 18 miljoen
Atlhletic Bilbao ; 18 miljoen
Espanyol ; 17 miljoen
Real Sociedad ; 15 miljoen
Real Zaragoza ; 15 miljoen
Granada ; 14 miljoen
Levante ; 14 miljoen
Malaga 14 miljoen
Real Mallorca ; 14 miljoen
Osasuna ; 14 miljoen
Rayo Vallecano ; 14 miljoen
Sporting Gijón ; 14 miljoen
Racing Santander ; 14 miljoen.

Het komt natuurlijk omdat de Spaanse clubs de tv-rechten individueel kunnen verkopen. In andere competities is dat anders. Maar zelfs als de tv-gelden eerlijk worden verdeeld maken Real Madrid en Barcelona nog steeds veel meer omzet dan bijvoorbeeld Valencia.

Real Madrid had een omzet van 514 miljoen in het seizoen 2011-2012.
Barcelona had een omzet van 490 miljoen in het seizoen 2011-2012.
Valencia had een omzet van 120 miljoen in het seizoen 2010-2011 (kan de cijfers van het seizoen 2011-2012 niet vinden)
Getafe had een omzet van 26 miljoen in het seizoen 2010-2011 (kan cijfers van van het seizoen 2011-2012 niet zo snel vinden)

Nu gaan we eens kijken welke omzet sommige clubs maken als elke La Liga club het zelfde bedrag aan tv-gelden krijgen. Als je het 'eerlijk' verdeelt krijgt elke La Liga club 33,25 miljoen. 655 ( miljoen euro) : 20 ( La Liga clubs )

Real Madrid heeft dan nog 'maar' een omzet van 407, 25 miljoen.
655 miljoen : 20 = 33,25 miljoen.
Real Madrid kreeg ongeveer bij de oneerlijke tv-deal 140 miljoen aan tv-gelden.
140 - 33,25 = 106,25.
514 - 106,25 = 407,25 miljoen.
Een vermindering van 106,25 miljoen dus.

Barcelona heeft dan nog 'maar' een omzet van 383,75 miljoen.
655 miljoen : 20 = 33,25 miljoen.
Barcelona kreeg bij de oneerlijk tv-deal ongeveer 140 miljoen aan tv-gelden. 140 - 33,25 = 106,25 miljoen.
490 - 106,25 = 383,75 miljoen.
Een vermindering van 106,25 miljoen.

Valencia heeft dan nog 'maar' een omzet van 105,25 miljoen.
655 miljoen : 20 = 33,25 miljoen.
Valencia kreeg bij de oneerlijke tv-deal ongeveer 48 miljoen aan tv-gelden.
48 - 33,25 = 14,75 miljoen.
120 - 14,75 = 105,25 miljoen.
Een vermindering van 14,75 miljoen.

Getafe heeft dan een omzet van 45,25 miljoen.
655 miljoen : 20 = 33,25 miljoen.
Getafe kreeg bij de oneerlijke tv-deal ongeveer 14 miljoen aan tv-gelden.
33,25 - 14 = 19,25 miljoen.
26 19,25 = 45,25 miljoen.
Een stijging van 19,25 miljoen.

Je ziet nu nog steeds een gigantisch groot verschil in de omzet van de clubs:

Real Madrid ; 407,25 miljoen
Barcelona ; 383,75 miljoen
Valencia ; 105,25 miljoen
Getafe ; 45,25 miljoen


Maar de Spaanse clubs (inclusief Real Madrid en Barcelona) moeten eerst zich maar zorgen maken over de schulden van de club. Bij Real Madrid (en Barcelona) valt de schuld in principe mee omdat ze z'n gigantische omzet maken. Maar als je clubs als Levante, Mallorca en Atlético Madrid ziet. Die zitten echt diep in de financiële malaise.

18 september 2012 om 18:10

mooi dat jij zoveel info geeft
Respect

dat moet VZ ook doen als ze al een topic maken.

18 september 2012 om 18:18

Haha dankje.

VZ heeft natuurlijk ook andere dingen te doen hé. Zij plaatsen elke dag de hele tijd door artikelen. Volgens mij werken er bij VZ iets van 7 redactie leden.

18 september 2012 om 18:43

Zeer veel informatie, waarvoor dank.

We moeten ook kijken naar hoeveel winst (netto) gemaakt is. Zonder die extra tv-gelden zouden Barcelona en Real Madrid hun schulden niet kunnen betalen. Of zouden ze aankopen zoals Modric en Song niet kunnen maken. Ze zouden niet in staat zijn om zich elk jaar zo te versterken.

18 september 2012 om 19:05

Inderdaad! Dan moeten Barcelona en Real Madrid het met meer dan 100 miiljoen minder doen. Als het zo wordt verdeeld. Dan moeten ze enorm bezuinigen (op salarissen) om nog zulke grote transfer te doen. Of dan moeten ze lenen bij de Spaane banken om de transfer te betalen. Maar ik denk niet dat het op het moment met de recessie in Spanje mogelijk is.

Hier trouwens de netto winst van Real Madrid de afgelopen vier jaar:

2009 ; 21,5 miljoen
2010 ; 24,0 miljoen
2011 ; 31,6 miljoen
2012 ; 24,2 miljoen

Real Madrid schat dat er in 2013 en netto winst van 24.4 miljoen (en een omzet van 516,6 miljoen wordt gehaald).

Barcelona de laatste 3 jaar. Al weet ik niet hoe betrouwbaar de cijfers zijn. De cijfers van 2010 en 2011 heb ik van andere sites gehaald dan de officiële club site.

2010 ; verlies van 80 miljoen
2011 ; verlies van 21,4 miljoen
2012 ; nettowinst van 39 miljoen

Rosell zegt hier ook dat er in het seizoen 2014-2015 anders geregeld gaat worden. Maar ik moet dan nog maar eens zien hoe dat gaat. Dan zullen Real Madrid en Barcelona ook nog wel gewoon meer krijgen dan andere La Liga clubs. Ik kan me niet indenken dat straks in Spanje elke club het zelfde aan tv-gelden krijgt. Dat laten Barcelona en Real Madrid (denk ik sowieso) niet toe.

18 september 2012 om 19:25

Die cijfers van Barcelona kloppen niet. Je kent waarschijnlijk wel de interne strijd tussen Laporta en Rosell? De huidige president probeert altijd de periode Laporta zo slecht mogelijk over te laten komen. De exacte cijfers heb ik zo ook niet één, twee, drie bij de hand. Misschien moet je daarvoor even contact opnemen met Michielvc of Almogaver, volgens mij weten zij het wel!

18 september 2012 om 18:12

Zo'n verschil heb je natuurlijk niet zo snel weer veranderd, maar als je de inkomsten uit tv-gelden bekijkt kan dat wel wat veranderen. Barcelona en Real verdienen op sponsoring en CL natuurlijk enorm veel, als bijv. Atletico en Valencia Europees beter kunnen presteren verhoogt dat weer de inkomsten en krijg je ook meteen meer sponsorinkomsten, omdat iedereen wel zijn naam op het shirt wil hebben van een CL kwartfinalist oid, In de knock-out fase van de EL kijkt natuurlijk geen hond, althans de eerste wedstrijden.

18 september 2012 om 18:37

Ja, doe de tvgelden maar wat eerlijker verdelen. Niet dat het wat uitmaakt hoor. Zelfs al krijgt iedere club precies even veel tv-geld (wat ongebruikelijk is) steken Barca en Real er qua inkomsten nog steeds ver boven uit. Maar dan zullen de andere clubs in ieder geval beseffen dat de financiele verschillen niet afhangen van een paar regeltjes maar verschil in grootte en populariteit.

18 september 2012 om 18:47

Ja maar je begrijpt toch ook wel dat Financiën en Popularitieit met elkaar samengaan. Misschien niet direct maar zeker indirect. Als Rayo Vallecano bij wijze van spreken de grootste club uit madrid was geweest, en zij in het verleden enorm veel prijzen gewonnen, dan was iedereen voor Rayo en was Rayo door die interesse uitgegroeid mede door extra inkomsten tot wereldclub. Door de huidige verdeling word het verschil zo gehouden en hebben d'r een stuk of 15 clubs heel weinig groei mogelijkheden om ook maar populairder te worden.

18 september 2012 om 19:04

Ja, dat klopt. Maar ik denk dat de status en geschiedenis van Real en Barca dermate groter is dan die van de rest, dat dat, in de komende 20-25 jaar sowieso, een onoverbrugbaar verschil is en blijft. En Barcelona en Madrid zijn beide 2 van de grotere steden van Spanje: Een club als Villareal, Osasuna of Malaga zal daarom ook nooit een achterban krijgen als die in de grootste steden. En dat geldt ook voor 2e en 3e clubs uit een stad, als Rayo, Atletico en Espanyol. Daar zal het aantal mensen die het stadion met regelmaat bezoeken nooit zo hoog worden als de topclubs. Met als gevolg minder inkomsten. Maar elke nivellering is meegenomen. Al vind ik wel dat het totale bedrag simpelweg door 20 delen geen optie is: In Engeland krijgt de nummer 1 ook veel meer dan de nummer 20. En terecht.

18 september 2012 om 19:22

Klopt helemaal, daar is het nu een soort van te laat voor, Barça en Real zullen blijven voortbestaan als topclubs. Zeker wat je zegt, de aankomende decenia. Het verschil is al langg gemaakt ja. Hoe het daarna zal lopen tja, Maar het had vroeger ook anders kunnen lopen.

Ik heb laatst in een artiekel ook een keer aangegeven dat ik wel voor ben in een verschil in inkomsten qua ranglijst. zeg nr. 1 : 60 miljoen en nr. 50. Maar zo dat het de nummer laatst nog wel een miljoen of 20-25 krijgt. Kan heel veel uitmaken voor zo'n clubs. In plaats van nu 140 miljoen Real en 140 Miljoen Barça.

18 september 2012 om 19:38

Dat weet je niet, kijk maar naar Manchester City dat was ook een nietszeggend clubje totdat er een Sjeik langs kwam en nu behoren ze tot een van de kanshebbers in Europa. Nog een paar jaar met de juiste coach en ze komen dicht in de buurt van het niveau van Real en Barca. Idem met Psg.

18 september 2012 om 19:43

Nietszeggend clubje is wel erg onderdanig, vroeger was City de volksclub van Manchester alleen door de prestaties van Manchester waren d'r andere die toch voor Manchester kozen toch meer door de prijzen en het succes. En nu lijkt het misschien andersom te zijn. Maar ja, de Sjeik's komen en de club boekt enorme vooruitgang. Dus financien zijn indirect in verband te brengen met populariteit en prestaties...

18 september 2012 om 19:02

Allemaal leuk en aardig maar Barcelona kan dergelijke veranderingen helemaal niet dragen.

18 september 2012 om 19:05

Nee inderdaad, die kunnen hun salarissen nu al amper betalen, in hun hoogtijdagen. Laat staan als ze systematisch 50 mil per jaar minder gaan ontvangen...

18 september 2012 om 19:51

Wat betreft de salarissen moet men niet vergeten dat een aantal grootverdieners het einde van hun loopbaan nadert. Xavi en Villa uit categorie A (de hoogte na de speciale gevallen categorie waar enkel Messi in zit) en Puyol en Alves uit categorie B. Verder zit de 27 jarige Iniesta in categorie A en zitten enkel Pique en Cesc (die wat prestaties betreft voorlopig niet op een hoger salaris hoeven te rekenen) verder in categorie B. Als Barcelona, al dan niet gedwongen door bepaalde veranderingen, zuinig is met het doorschuiven van onder meer Busquets en de spelers als Montoya die in een basisschaal (onder C) zitten, dan kunnen we hopelijk rekenen op een vermindering van de salarislast binnen een paar jaar.

18 september 2012 om 20:11

Vooral leuk voor alle andere Spaanse clubs (behalve Real) dat Rosell dit denkt en objectief gezien heeft hij natuurlijk gelijk maar dient hij als president van Barcelona objectief te zijn ?

Neen toch ? Als president moet hij het maximaal haalbare voor Barcelona nastreven en uit de cijfertjes van Chimaera blijkt dat een 100 pct gelijke verdeling Barcelona dus meer dan 100 mio euro zou kosten.

Als je zo iets steunt als voorzitter van Barcelona dan ben je gek en helemaal niet waard om president te zijn.

Objectief en neutraal bekeken, 100 pct correct maar als Barca-voorzitter hoef je niet neutraal te zijn.

Kan natuurlijk wel zo zijn dat Rosell een verborgen agenda heeft en er van uit gaat dat dit door Real Madrid compleet zal worden afgeschoten en dan kan Rosell met een engelengezicht verklaren dat hij en Barcelona wel wilden maar dat die "verdomde" Madrilenen niet wilden en dat alle andere Spaanse eersteklassers dan nu maar boos moeten zijn op Real.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Barcelona

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Barcelona9169
5.Valencia6213
Voor de complete stand: Primera Division
SpelersPositieW
Lionel MessiAanvaller3246
Dani AlvesVerdediger290
Cesc FàbregasMiddenvelder2910
Sergio BusquetsMiddenvelder291
Andrés IniestaMiddenvelder282
Xavi HernándezMiddenvelder275
Voor de complete selectie: Clubpagina Barcelona.

In de wandelgangen

Zondag 19 mei
Het is AS Monaco echt menens, dat wordt alsmaar duidelijker. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Wat beoogde Advocaat nu werkelijk met zijn terugkeer bij PSV?

Al in december baalde Dick Advocaat van het dagelijkse pendelen naar zijn werk. Tijdens zo’n geestdodende rit tussen Den Haag en Eindhoven (en weer terug) betastte hij zijn pols en vroeg zich nuchter af of hij niet beter kon gaan vissen op de pier van Scheveningen. Lees verder

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling
  •  
    Door ( reacties)

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Pagina gegenereerd in 0.1416016 seconden.